1003 OBWIESZCZENIE WOJEWODY
DOLNOŚLĄSKIEGO z dnia 29 czerwca 2001 r. w sprawie
utworzenia Międzygminnego Związku Celowego, Powołanego dla Stworzenia
Wspólnego Systemu Gospodarki Odpadami w Powiecie Kłodzkim Na podstawie § 7 i § 8
zarządzenia nr 47 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1990 r. w sprawie
rejestracji związków międzygminnych (M.P. Nr 33, poz. 266) informuję, iż w
dniu 26 czerwca 2001 r. wpisano do Rejestru Związków pod pozycją 223
Międzygminny Związek Celowy, Powołany dla Stworzenia Wspólnego Systemu
Gospodarki Odpadami w Powiecie Kłodzkim z siedzibą w Kłodzku, i zarządzam
ogłoszenie statutu Międzygminnego Związku Celowego, Powołanego dla Stworzenia
Wspólnego Systemu Gospodarki Odpadami w Powiecie Kłodzkim o następującej
treści: |
Międzygminnego Związku
Celowego, Powołanego dla
Stworzenia Wspólnego Systemu
Gospodarki Odpadami
w Powiecie Kłodzkim
Część I
§ 1
1. Tworzy się Międzygminny Związek Celowy ds. Gospodarki Odpadami.
2. Siedzibą
Związku jest Kłodzko.
§ 8
Organami Związku są:
1. Zgromadzenie Związku (zwany dalej Zgromadzeniem), będące organem
kontrolnym i stanowiącym.
2. Zarząd Związku (zwany dalej Zarządem), będący organem wykonawczym.
3. Komisja Rewizyjna, będąca organem kontrolnym Związku.
§
9
1. W skład Zgromadzenia wchodzą
burmistrzowie/ wójtowie gmin będących członkami związku.
2. Poza
osobami wymienionymi w ust. 1 w skład Zgromadzenia dodatkowo wchodzą
przedstawiciele gmin: po jednej osobie z każdej gminy, delegowanej przez Zarząd
Gminy, a z gmin powyżej dwudziestu tysięcy mieszkańców po dwie osoby delegowane
również przez Zarząd Gminy.
3. Po
uzgodnieniu lokalizacji Zakładu w skład Zgromadzenia będzie wchodzić dodatkowo
1 osoba z gminy, na której terenie zlokalizowany będzie zakład utylizacji i
składowisko.
4. Jedna osoba może być przedstawicielem tylko jednej gminy.
5. Każdy przedstawiciel ma w Zgromadzeniu jeden głos.
§
10
1. Kadencja Zgromadzenia równa
jest kadencji Rad Gmin.
2. Przedstawiciele
ustępujący w wyniku upływu kadencji pełnią swe obowiązki do czasu ukonstytowania
się Zgromadzenia w nowym składzie.
§ 11
Kompetencje Zgromadzenia:
1. Wybór i
odwołanie Zarządu oraz poszczególnych jego członków.
2. Uchwalanie
regulaminu obrad Zgromadzenia oraz dokonywania w nim zmian.
3. Uchwalenie rocznego planu
finansowego.
4. Rozpatrywanie
i zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu i udzielanie
Zarządowi absolutorium.
5. Nabywanie i
zbywanie nieruchomości, zaciąganie pożyczek.
6. Uchwalanie
wysokości diet za udział w posiedzeniu Zgromadzenia i Zarządu oraz zwrotu
kosztów podróży.
7. Podejmowania
uchwał o pozbawieniu członkostwa w Związku i przyjęciu nowych członków.
8. Wybór Komisji Rewizyjnej.
9. Wybór
przewodniczącego i zastępców przewodniczącego Zgromadzenia.
10. Wybór
przewodniczącego i zastępców przewodniczącego Zarządu.
11. Tworzenie,
likwidacja i reorganizacja zakładów i innych jednostek organizacyjnych Związku
w celu realizacji jego zadań.
12. Uchwalanie
regulaminu organizacyjnego jednostek Związku.
13. Uchwalanie
regulaminu organizacyjnego biura Związku.
14. Powołanie skarbnika Związku.
15. Podejmowanie
uchwał w sprawach majątkowych Związku przekraczających zakres zwykłego zarządu,
dotyczących:
a) nabycia,
zbycia i obciążenia nieruchomości,
b) przyjmowania
lub odrzucania darowizn i zapasów,
c) zaciąganie
pożyczek i kredytów,
d) tworzenie i
przystępowania do spółek oraz rozwiązywania ich i występowania z nich,
e) określania zasad wnoszenia,
cofania i zbywania udziałów i akcji w spółkach przez Zarząd.
16. Określenia
wysokości sumy, do której Zarząd ma prawo samodzielnie zaciągać zobowiązania.
17. Ustalanie
zasad wyznaczania wysokości składek członkowskich.
§
12
1. Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach zwyczajnych i
nadzwyczajnych.
2. Posiedzenie zwyczajne zwołuje przewodniczący co najmniej raz na
kwartał.
8. Kolejne
posiedzenie po upływie kadencji rad gmin zwołuje dotychczasowy przewodniczący
Zgromadzenia w ciągu 1 miesiąca od daty wyborów do rad gmin.
9. Posiedzenia
Zgromadzenia są protokołowane. Protokół winien być odczytany i przyjęty przez
Zgromadzenie na następnym posiedzeniu.
2. Komisja Rewizyjna wykonuje
inne zadania zlecone przez Zgromadzenie w zakresie kontroli.
§ 20
1. Pracami
Komisji Rewizyjnej kieruje jej przewodniczący, który zwołuje posiedzenia
komisji i ustala ich porządek.
2. Wnioski komisji podejmowane są
w formie uchwał zwykłą większością głosów.
§ 21
Sprawozdania z działalności komisja
przedstawia Zgromadzeniu raz w roku.
§ 22
1. O podjęciu czynności kontrolnych komisja zawiadamia na piśmie
przewodniczącego Zgromadzenia i przewodniczącego Zarządu.
2. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół z wnioskami
pokontrolnymi, które przekłada przewodniczącemu Zgromadzenia Związku i przewodniczącemu
Zarządu.
§
23
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i
zastępca przewodniczącego wybierani są bezpośrednio przez członków komisji.
§ 24
1. Majątek Związku jest odrębny
od majątku członków Związku.
2. Gospodarka finansowa Związku jest prowadzona odrębnie od gospodarki
finansowej członków Związku.
§
25
Dochodami Związku są:
1. Dotacje,
darowizny i zapisy.
3. Dochody
z majątku Związku.
4. Dochody
z zakładów Związku.
5. Wpływy
ze sprzedaży części majątku Związku.
§ 26
Nabycie mienia Związku następuje:
1. W wyniku przekazania
mienia przez członków Związku.
2. Z
dochodów z majątku Związku.
3. Ze składek członkowskich, corocznie ustalonych przez
Zgromadzenie, proporcjonalnie do liczby mieszkańców gminy.
4. Z
darowizn, zapisów i spadków.
5. Z innych źródeł.
§
27
1. Członkowie Związku uczestniczą w kosztach działalności Związku
proporcjonalnie do liczby mieszkańców gminy reprezentowanej w Związku. Podstawą
wyliczeń udziału w kosztach działalności Związku będzie zapis liczby
mieszkańców w poszczególnych gminach, zgodny z porozumieniem z dnia 18 sierpnia
2000 r. podpisanym dla stworzenia wspólnego systemu gospodarki odpadami w powiecie
kłodzkim.
§
28
1. Pierwszeństwo w korzystaniu z zakładów Związku mają gminy będące
członkami Związku na jednakowych zasadach.
2. Szczegółowe
zasady korzystania z zakładów (urządzeń) Związku określi regulamin uchwalony
przez Zgromadzenie.
§
29
1. Za prawidłowa gospodarkę Związku, odpowiada Zarząd Związku, a za
prowadzoną księgowość skarbnik Związku.
2. Związek samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie
planu finansowego Związku.
3. Rokiem
budżetowym jest rok kalendarzowy.
§ 30
1. Projekt planu finansowego Związku przygotowuje Zarząd.
2. Projekt
planu finansowego Zarząd przedkłada Zgromadzeniu najpóźniej do 15 listopada
roku poprzedzającego rok budżetowy.
3. Plan
finansowy jest uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. W
uzasadnionych wypadkach plan finansowy może być uchwalony do 31 marca danego
roku budżetowego.
4. W ciągu czterech miesięcy po
upływie roku budżetowego Zarząd składa Zgromadzeniu sprawozdanie finansowe z
wykonania planu finansowego.
§ 31
1. Oświadczenie
woli w imieniu Związku w zakresie zarządu mieniem, a także w zakresie
zobowiązań pieniężnych składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek
Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).
2. Jeżeli
czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej
skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika Związku.
§ 32
1. Do gospodarki finansowej wiązku stosuje się odpowiednio przepisy o
gospodarce finansowej gmin.
2. Związek nie może prowadzić
działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności
publicznej.
Część IV
§ 33
O przyjęciu nowego członka
rozstrzyga Zgromadzenie w drodze uchwały określającej liczbę przedstawicieli w
Związku i wysokość świadczeń na rzecz Związku.
§ 34
1. Z
wnioskowaniem o przystąpienie do Związku występuje Rada Gminy.
2. Warunkiem
przyjęcia do Związku jest podjęcie przez przystępującą gminę uchwały Rady tej
gminy w sprawie przystąpienia do Związku i przyjęcia jego statutu oraz zgody na
przekazanie świadczeń na rzecz Związku w określonej wysokości.
§ 35
1. Zmiana granic gminy nie powoduje utraty członkostwa w Związku.
2. Gmina ma obowiązek zawiadomić Związek o zmianie granic.
3. Rada Gminy może wystąpić o zmianę wysokości swoich świadczeń na
rzecz Związku, jeżeli zmiana granicy wpłynęła na zmniejszenie świadczeń Związku
na rzecz gminy lub zainteresowania gminy działalnością Związku. Decyzja w tym
przedmiocie należy do Zgromadzenia.
§ 36
Członkostwo w Związku ustaje w
razie:
1. Wystąpienia członka ze Związku.
2. Pozbawienia członkostwa w Związku (usunięcia ze Związku).
3. Likwidacji jednostki samorządu terytorialnego będącej członkiem
Związku.
§ 37
Zmiany statutu wynikającej ze zmiany
liczby członków dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.
§
38
Związek może usunąć członka w
następujących przypadkach:
1. Udowodnionego
działania na szkodę Związku.
2. Niewykonywania zobowiązań
statutowych na rzecz Związku.
§
39
Uchwałę o usunięciu ze Związku
Zgromadzenie podejmuje na wniosek Zarządu lub 50% przedstawicieli Zgromadzenia.
§
40
Występującemu lub usuniętemu ze
Związku członkowi należy zwrócić równowartość tego, co wniósł w postaci
świadczeń na rzecz Związku, potrącając wartość świadczeń na rzecz członka.
§ 41
Rozwiązanie Związku następuje w
wyniku zgodnych uchwał wszystkich członków Związku na wniosek Zgromadzenia.
§
42
W
przypadku rozwiązania Związku majątek pozostały po zaspokojeniu wierzycieli
podlega podziałowi pomiędzy gminy będące członkami Związku w dniu rozwiązania,
proporcjonalnie do wniesionych świadczeń.
§ 43
Przeprowadzenie
likwidacji Związku należy do Zarządu, o ile Zgromadzenie nie wyznaczy likwidatora.
§ 44
Plan likwidacji zatwierdza
Zgromadzenie Związku.
§ 45
Zatwierdzony plan likwidacji Związku
wywiesza się w siedzibie Związku i przesyła do wiadomości Regionalnej Izbie
Obrachunkowej oraz Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
§ 46
Organami nadzoru nad Związkiem są:
1. Wojewoda
Dolnośląski.
2. Regionalna Izba Obrachunkowa –
zakresie spraw finansowych.
§
47
Zakres i sposób nadzoru określa
ustawa o samorządzie gminnym.
§
48
Zmiana
statutu następuje w trybie przyjętym dla jego uchwalenia.
§ 49
Prawnymi podstawami działania Związku są:
1. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity
Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 z późn. zm.).
2. Ustawa z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155,
poz. 1014 z późn. zm.).
§ 50
Statut podlega ogłoszeniu w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 51
Statut wchodzi w życie po upływie 14
dni od daty ogłoszenia.
WOJEWODA
DOLNOŚLĄSKI