956 UCHWAŁA RADY POWIATU ZŁOTORYJSKIEGO z dnia 25 maja 2001 r. w sprawie trybu
postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów Na podstawie art. 12
ust. 11, art. 40 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o
samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91 poz. 578, zm. Dz. U. Nr 155, poz. 1014,
z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 26, poz. 306, Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz. 718,
Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz. 1009 i Nr 95, poz. 1041) oraz art. 118 ust. 3
ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155,
poz. 1014 z 1999 r., Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr
110, poz. 1255, z 2000 r. Dz. U. Nr 6, poz. 69, Dz. U. Nr 12, poz. 136, Nr
48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251, Nr 122, poz. 1315) Rada
Powiatu uchwala, co następuje: |
§
1
Tryb
postępowania o udzielenie dotacji dla podmiotów nie zaliczonych do sektora
finansów publicznych, sposób jej rozliczenia i kontroli wykonania zleconego zadania
określa załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi
Powiatu.
§
3
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
POWIATU
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Powiatu Złotoryjskiego z dnia25 maja
2001 r. (poz. 956) |
I
1.
Prawo
otrzymania dotacji celowej z budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie
przedsięwzięć będących zadaniami powiatu przysługuje podmiotom nie zaliczonym
do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku,
zwanych dalej podmiotami.
2.
Dotacje mogą być
udzielone wyłącznie na realizację celów publicznych związanych z wykonywaniem
zadań powiatu, w rozumieniu przepisów ustawy o samorządzie powiatowym.
Głównymi
obszarami współpracy są:
− oświata,
edukacja, wychowanie, kultura, sztuka,
− ochrona
zdrowia, pomoc społeczna i przeciwdziałanie patologiom społecznym,
− sport,
turystyka, rekreacja,
− ochrona środowiska.
3.
Zlecenie zadania i
udzielenie dotacji następuje na podstawie pisemnej umowy zawartej pomiędzy
powiatem reprezentowanym przez Zarząd Powiatu
a podmiotem, o którym mowa w pkt 1.
4.
Dotacja może być
udzielona w transzach.
II
1.
Dotacja
będzie udzielana na podstawie wniosku złożonego przez podmioty, tj. organizacje
społeczne, stowarzyszenia i związki, placówki kultury i oświaty, zdrowia oraz
inne osoby prawne i fizyczne.
We wniosku
należy podać:
a)
dokładne dane
podmiotu,
b)
nazwę rejestru, numer
rejestrowy i datę rejestracji,
c)
imiona i nazwiska
osób stanowiących władzę podmiotu i wskazanie osób upoważnionych do zawierania
umów,
d)
numer rachunku
bankowego i nazwę banku, w którym jest prowadzony,
e)
oświadczenie, że dany
podmiot nie działa w celu osiągnięcia zysku,
f)
opis zadania powiatu,
które chce realizować dany podmiot, wraz ze wskazaniem korzyści dla
społeczności lokalnej oraz harmonogramem realizacji zadania.
2.
Wniosek
o dotację organizacja (podmiot) składa do Starostwa Powiatowego w terminie do
30 września roku poprzedzającego dany rok budżetowy.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach w danym roku budżetowym wniosek może
zostać złożony po tym terminie, pod warunkiem posiadania środków finansowych w
budżecie powiatu na dany rok kalendarzowy.
3.
Wnioski o przyznanie
dotacji opiniuje właściwa merytorycznie komisja Rady Powiatu w terminie do dnia
30 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
4.
Wnioski do realizacji
w danym roku budżetowym zatwierdza Zarząd Powiatu na podstawie uchwały
budżetowej.
5.
Dotacja udzielana
jest na dany rok budżetowy w oparciu o przyjęty budżet powiatu. Wprowadzenie w
ciągu roku zmian do budżetu, powodujących zmniejszenie środków, może stanowić
podstawę do zweryfikowania kwoty przyznanej dotacji przez Zarząd Powiatu.
III
1.
Udzielenie dotacji z
budżetu powiatu następuje na podstawie umowy zawartej pomiędzy powiatem, reprezentowanym
przez Zarząd Powiatu, a podmiotem wybranym do wykonania zadania publicznego.
2.
Umowa o dotację winna
zawierać:
− dokładny opis zadania, na które udzielana
jest dotacja, i termin jego wykonania,
− dotację należną
organizacji wykonującej zadania i tryb płatności,
− terminy przekazania i rozliczenia dotacji,
− tryb kontroli wykonywania zadania,
− sposób rozliczenia udzielonej dotacji i
zasady zwrotu jej niewykorzystanej części,
− oświadczenie podmiotu, iż otrzymana dotacja
będzie wykorzystana wyłącznie na cele związane z realizacją zadania, zgodnie z
obowiązującymi przepisami, w szczególności zgodnie
z ustawą o zamówieniach publicznych,
− oświadczenie podmiotu, iż wykorzystanie
dotacji niezgodne z przeznaczeniem podlega zwrotowi do budżetu powiatu wraz z
odsetkami ustawowymi za zwłokę.
IV
1.
Podmiot,
który otrzymał dotację z budżetu powiatu, zobowiązany jest do przedstawienia
rozliczenia zadań pod względem rzeczowym i finansowym nie później niż w
terminie określonym umową. Podmiot winien złożyć oświadczenie, iż dotacja
została wykorzystana wyłącznie na cele objęte umową, jak również iż środki
finansowe zostały wykorzystane zgodnie z obowiązującymi przepisami, w
szczególności zgodnie z ustawa o zamówieniach publicznych. Rozliczenie to
składane jest do Zarządu Powiatu. Do rozliczenia finansowego należy dołączyć
kopie dokumentów księgowych (faktur) realizowanych z dotacji. Ocena
prawidłowości przedłożonego rozliczenia dotacji wykonana będzie przez Wydział
Finansowy, prowadzący merytoryczny nadzór nad realizacją zadań objętych
dotacją.
Wydział Finansów ma obowiązek sprawdzić: kserokopie
faktur z oryginałami dokumentów i dokonać na tej podstawie uwierzytelnienia
tych kopii.
Przedkładane do wglądu oryginały należy ostemplować
pieczęcią o treści „Przyjęto do rozliczenia dotacji udzielonej przez Zarząd
Powiatu − umowa
z dnia .... Podpis pracownika przyjmującego rozliczenie”.
2.
Dotacje
udzielone z budżetu powiatu wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem podlegają
zwrotowi do budżetu powiatu wraz z odsetkami ustawowymi za zwłokę.
V
Kontrola realizacji zadania zleconego
1.
Zarządowi
Powiatu przysługuje prawo kontroli terminowości i rzetelności realizowanego zadania.
2.
Kontrola,
o której mowa w punkcie 1, podlega kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej.
3.
Kontrolę
realizacji zadań i projektów, na które przyznano dotację, sprawuje pracownik
zatrudniony na stanowisku do spraw kontroli w ramach upoważnienia udzielonego
przez starostę.
4.
Kontrola
realizacji zadania polega w szczególności na sprawdzaniu:
a)
zgodności
realizacji zadania z zapisami umowy,
b)
jakości
i terminowości jego realizacji,
c)
zgodności
sposobu realizacji zadania i wydatkowania środków z obowiązującymi przepisami i
dokumentacją prowadzoną przez podmiot dotowany.
5.
Z
przeprowadzonej kontroli sporządzany jest protokół.
6.
W
przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w sposobie wykorzystania dotacji,
polegających w szczególności na:
a)
niewłaściwym
(niezgodnym z celem określonym we wniosku i zawartej umowie) realizowaniu dotowanego
zadania,
b)
rozbieżności
między oryginałami dokumentów a przedstawionymi do rozliczenia kopiami lub
zestawieniami,
c)
oświadczeniu
nieprawdy w załączonych do rozliczenia oświadczeniach,
wstrzymuje
się przekazywanie kolejnych transz dotacji, a dotychczas przekazana kwota
dotacji podlega zwrotowi wraz z odsetkami od dnia przekazania dotacji
podmiotowi dotowanemu.
7. Wyniki kontroli przedstawione są organowi właściwemu do udzielenia
dotacji w terminie 14 dni przy częściowej realizacji, a w przypadku zakończenia
zadania w terminie 30 dni po
jej ukończeniu.