800

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W PIEŃSKU

z dnia 27 kwietnia 2001 r.

w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego gminy, rozdziału kompetencji właścicielskich i zarządzających oraz przekazania zadań niezwiązanych z gospodarowaniem zasobem mieszkaniowym, wykonywanych dotychczas przez
Zakład Administracji Budynków Komunalnych w Pieńsku

Na podstawie art. 18 ust. 9 lit. a i art. 40 ust. 2 pkt 3, ustawy z dnia
30 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13,
poz. 74 ze zmianami) Rada Miejska w Pieńsku uchwala, co następuje:

 

§ 1

Definicje pojęć użytych w niniejszej uchwale:

1) Zasób mieszkaniowy gminy należy przez to rozumieć obiekty budowlane lub ich części, w skład których wchodzą lokale stanowiące własność gminy albo komunalnych osób prawnych lub spółek prawa handlowego utworzonych z udziałem gminy bądź pozostające w samoistnym posiadaniu tych podmiotów z wyjątkiem Towarzystw Budownictwa Społecznego, nieoddane w administrowanie innym jednostkom organizacyjnym gminy na podstawie odrębnych przepisów.

2) Gospodarowanie nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego gminy należy rozumieć jako zespół czynności związanych z eksploatacją, technicznym utrzymaniem, korzystaniem z nieruchomości oraz rozporządzaniem nią, obejmujący kompetencje właścicielskie i zadania związane z zarządzaniem.

3) Zarządzanie nieruchomością należy przez to rozumieć działalność zawodową wykonywaną przez zarządców na zasadach określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Polega ono na podejmowaniu wszelkich decyzji i dokonywaniu wszelkich czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem, jak również do uzasadnionego inwestowania w tą nieruchomość.

4) Zarządca nieruchomości należy przez to rozumieć osobę fizyczną posiadającą licencję zawodową nadaną w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Podmioty gospodarcze mogą prowadzić działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami, jeśli zarządzanie będzie wykonywane przez osoby posiadające licencje zawodowe.

5) Zarząd wspólnotą mieszkaniową – należy przez to rozumieć sposób zarządzania nieruchomością należącą do wspólnoty mieszkaniowej.

§ 2

Nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego miasta gospodaruje Zarząd Miasta jako reprezentant właściciela, opierając się na następujących zasadach:

1) utrzymania zasobu w należytym stanie technicznym i zaspokojeniu potrzeb remontowych,

2) zapewnienia, stałego i nieprzerwanego świadczenia usług w zakresie zarządzania zasobem,

3) zapewnienia skutecznego nadzoru i kontroli nad działalnością zarządców i realizacją ich zadań,

4) podnoszenia jakości wykonywanych usług w zakresie zarządzania zasobem oraz utrzymania korzystnych parametrów ekonomicznych tego zarządzania,

5) zaspakajania potrzeb mieszkaniowych poprzez racjonalne wykorzystanie zasobu mieszkaniowego.

§ 3

1. Kompetencje właścicielskie wobec nieruchomości wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy w imieniu Zarządu Miasta sprawuje na podstawie pełnomocnictwa Naczelnik Wydziału GRB przy pomocy wydziału.

2. Do kompetencji właścicielskich zalicza się w szczególności:

1) zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych poprzez m.in. przeprowadzenie procedury kwalifikacji mieszkań oraz osób oczekujących na mieszkanie i zawieranie umów najmu lokali mieszkalnych,

2) nadzoru i koordynację obsługi mieszkańców,

3) planowanie, weryfikację, zatwierdzanie i koordynację dochodów i wydatków z lokali mieszkalnych,

4) reprezentację interesów miasta, jako właściciela we wspólnotach mieszkaniowych,

5) weryfikację i zatwierdzanie planów oraz koordynację wykonania remontów modernizacji, wyburzeń oraz remontów kapitalnych, budynków tworzących mieszkaniowy zasób gminy,

6) nadzór nad wykonaniem i rozliczaniem remontów zleconych zarządcom nieruchomości lub innym wykonawcom,

7) zatwierdzenie planów i koordynację zagospodarowania wnętrz blokowych,

8) udział w sporządzaniu i realizacji planów rewitalizacji i rewaloryzacji zasobów mieszkaniowych,

9) przygotowanie i przeprowadzenie postępowań przetargowych oraz bezprzetargowych na zarządzanie nieruchomościami oraz na wykonanie innych czynności związanych z zarządzaniem,

10) nadzór i kontrolę pracy zarządców nieruchomości,

11) upowszechnianie i wprowadzanie w życie standardów w zakresie zarządzania nieruchomościami,

12) reprezentowanie gminy w sporach między nią
a zarządcami nieruchomości,

13) inne czynności z zakresu gospodarowania zasobem mieszkaniowym wynikające z odrębnych przepisów prawa.

§ 4

1. Zarządzanie nieruchomościami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu gminy zostanie powierzone zarządcom.

2. W ramach czynności określonych w ust. 1 zostaną zlecone następujące zadania:

1) prowadzenie ewidencji nieruchomości i ich użytkowników,

2) utrzymanie nieruchomości i terenów do nich przyległych w należytym stanie technicznym oraz sanitarno-porządkowym,

3) wykonywanie czynności związanych z naliczaniem należności za nieruchomości oraz prowadzenie windykacji tych należności,

4) wykonywanie czynności prawnych w imieniu gminy związanych z obsługą najemców, na podstawie odrębnych pełnomocnictw udzielanych przez Zarząd Miasta i Gminy,

5) zawieranie umów na dostawę mediów i usług komunalnych dla użytkowników nieruchomości,

6) wykonywanie konserwacji i drobnych remontów w zakresie ustalonym w umowie zarządzania,

7) typowanie i realizowanie remontów zlecanych przez gminę,

8) sporządzanie planu zarządzania budynkiem dla poszczególnych nieruchomości,

9) wykonywanie przeglądów technicznych i kontroli stanu technicznego w zakresie określonym odrębnymi przepisami,

10) wykonywanie innych usług na rzecz użytkowników nieruchomości, związanych z zarządzaniem nieruchomościami,

11) inne wynikające z odrębnych przepisów prawa.

3. Zarządcy nieruchomości przy wykonywaniu czynności określonych w ust. 2 mogą korzystać z mienia komunalnego w zakresie niezbędnym do wykonywania zarządzenia i określonym w umowie o zarządzaniu nieruchomościami oraz innych umowach zawartych pomiędzy nimi a gminą.

4. Zarządca będzie wybierany w trybie ustawy o zamówieniach publicznych.

5. Szczegółowe zasady wykonywania zarządu określa umowa, projekt której zostanie przyjęty uchwałą Zarządu Miasta i Gminy.

§ 5

Zadania związane z realizacją kompetencji właścicielskich i zarządzających zostaną przekazane protokolarnie właściwym podmiotom przez likwidatora Zakładu Administracji Budynków Komunalnych w Pieńsku do dnia 30.06.2001 r.

§ 6

1. Zadania niezwiązane z gospodarowaniem zasobem mieszkaniowym wykonywane dotychczas przez Zakład Administracji Budynków Komunalnych zostaną przekazane według kompetencji właściwym jedno-
stkom organizacyjnym miasta i gminy w szczególności:

1) wykonywanie prac związanych z organizacyj-
no-technicznym zabezpieczeniem wyrobów, referendów,

2) sprawy z zakresu obrony cywilnej i obronności,

3) akcje kurierskie,

4) realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej,

5) czynności związane z utrzymaniem terenów zielonych oraz rekreacyjnych.

2. Sprawy określone w ust. 1 zostaną przekazane do 30 czerwca 2001 r. protokolarnie przez likwidatora Zakładu Administracji Budynków Komunalnych.

§ 7

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta
i Gminy.

§ 8

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

JERZY LISIAK