781 UCHWAŁA
RADY GMINY ŁAGIEWNIKI z dnia 26 kwietnia 2001 r. w sprawie uchwalenia regulaminu
organizacyjnego Urzędu Gminy Na podstawie art. 33
ust. 2, art. 40 ust. 2 pkt 2, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (t.j. z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada
Gminy uchwala, co następuje: |
§
1
Uchwala się regulamin organizacyjny
Urzędu Gminy Łagiewniki, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała Rady Gminy
Łagiewniki nr III/10/90 z dnia 22 czerwca 1990 r. w sprawie uchwalenia
regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Łagiewniki.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się
Wójtowi Gminy Łagiewniki.
§
4
Uchwała podlega ogłoszeniu w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od jej ogłoszenia.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
GMINY
JERZY NIŻAŁOWSKI
Załącznik do uchwały z dnia 26 kwietnia 2001 r. Rady Gminy Łagiewniki
(poz. 781) |
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY ŁAGIEWNIKI
R
o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy
Łagiewniki, zwany dalej regulaminem, określa :
1. Strukturę
wewnętrzną Urzędu Gminy Łagiewniki.
2. Zasady
funkcjonowania i zadania Urzędu Gminy Łagiewniki.
3. Zakresy
działania kierownictwa urzędu i poszczególnych referatów oraz stanowisk pracy w
urzędzie.
4. Ilekroć w
regulaminie mowa o:
1) Gminie —
należy przez to rozumieć gminę Łagiewniki.
2) Radzie —
należy przez to rozumieć Radę Gminy Łagiewniki.
3) Zarządzie —
należy przez to rozumieć Zarząd Gminy Łagiewniki.
4) Urzędzie —
należy przez to rozumieć Urząd Gminy Łagiewniki.
5) Wójcie —
należy przez to rozumieć Wójta Gminy Łagiewniki, jako przewodniczącego zarządu.
6) Zastępcy
wójta — należy przez to rozumieć wiceprzewodniczącego Zarządu Gminy Łagiewniki.
7) Członkach
zarządu — należy przez to rozumieć pozostałych członków zarządu.
8) Sekretarzu
— należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Łagiewniki.
9) Skarbniku —
należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Łagiewniki (głównego księgowego
budżetu).
10) Referatach
— należy przez to rozumieć referaty urzędu.
11) Samodzielnym
stanowisku — należy przez to rozumieć samodzielne stanowiska pracy niebędące w
strukturach referatów.
12) Ustawie o
samorządzie gminnym — należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 16, poz. 32 ze zm.).
13) Kontroli —
należy przez to rozumieć również rewizję, lustrację i wizytację.
14) Regulaminie
— należy przez to rozumieć niniejszy regulamin.
15) Statucie —
należy przez to rozumieć statut gminy Łagiewniki.
§ 2
1. Urząd jest
jednostką organizacyjną gminy, działającą w formie jednostki budżetowej.
2. Siedzibą
urzędu jest miejscowość Łagiewniki.
§
3
Zarząd wykonuje zadania przy pomocy
urzędu i gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych.
R o z d z i a
ł II
Kierowanie pracą urzędu
§ 4
Funkcjonowanie urzędu opiera się na
zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału
czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
§ 5
1. Wójt
kieruje pracą urzędu i wykonuje zadania przy pomocy zastępcy wójta, członków
zarządu, sekretarza i skarbnika.
2. Wójt
realizuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu
oraz dyrektorów gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych.
§ 6
1. Do zadań i
kompetencji wójta należy w szczególności:
1) Kierowanie
bieżącymi sprawami gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz.
2) Organizowanie
działań zarządu i kierowanie jego pracą.
3) Nadzorowanie
realizacji budżetu gminy.
4) Podejmowanie
czynności należących do kompetencji zarządu, w sprawach niecierpiących zwłoki,
związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu Rzeczpospolitej lub gminy.
5) Przedkładanie
organom nadzoru uchwał rady i zarządu.
6) Udzielanie
pełnomocnictw procesowych.
7) Wykonywanie
za pracodawcę czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników urzędu.
8) Występowanie
do rady z wnioskami w sprawie wyboru zastępcy wójta, członków zarządu oraz
powołania sekretarza i skarbnika, a także odwołania zastępcy wójta, członków
zarządu, sekretarza i skarbnika.
9) Pełnienie
nadzoru nad pracą Kancelarii Tajnej.
10) Wykonywanie
uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych z wyłączeniem ich zatrudniania i zwalniania należących do kompetencji
zarządu.
11) Ogłaszanie
budżetu gminy i sprawozdania z jego wykonania.
12) Wydawanie
decyzji i innych aktów w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
2. Wójt
sprawuje ogólny nadzór nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych gminy,
określa kierunki ich działania, a także udziela stosownych wskazówek i
wytycznych odnoszących się do realizacji przypisanych zadań.
§ 7
Zadania i kompetencje zarządu oraz
wójta określają ustawy i akty prawa miejscowego.
§ 8
1. Zakresy
zadań zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika gminy określa wójt w porozumieniu
z pozostałymi członkami zarządu.
2. W czasie
nieobecności wójta obowiązki jego pełni zastępca wójta lub sekretarz gminy w
zakresie ustalonym przez zarząd gminy.
3. Wójt może
upoważnić sekretarza, skarbnika i innych pracowników urzędu oraz kierowników
gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych do wydawania w jego imieniu
decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
§ 9
1. Sekretarz
zapewnia warunki efektywnego funkcjonowania, sprawnego działania i prawidłowego
wykonywania zadań urzędu.
2. Do zadań
sekretarza należy w szczególności:
1) sprawowanie
nadzoru nad organizacją pracy, postrzeganiem wewnętrznego porządku pracy,
prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych i obiegiem informacji,
informatyzacją
i komputeryzacją urzędu,
2) nadzór nad
przestrzeganiem prawa przy załatwianiu spraw w postępowaniu administracyjnym,
3) koordynacja
wykonywania zadań wynikających z aktów prawnych organów gminy i wójta,
4) nadzór nad
realizacją zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów i
referendów,
5) nadzór nad
gospodarką mieniem urzędu i środkami budżetowymi przeznaczonymi na
funkcjonowanie urzędu.
6) nadzór nad
obsługą petentów i załatwianiem indywidualnych spraw w zakresie ewidencji
ludności i dowodów tożsamości, rejestracji zdarzeń stanu cywilnego,
7) nadzór nad
dokonywanymi czynnościami prawnymi w zakresie stosunku pracy, nawiązywanego na
podstawie umowy o pracę,
8) wykonywanie
czynności Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych i Administratora
Danych Osobowych.
3. Sekretarz
nadzoruje pracę:
1) biura rady,
2) kadr,
3) stanowiska ds. oświaty, kultury, sportu i zdrowia,
4) stanowiska ds. ewidencji ludności i dowodów
tożsamości,
5) stanowiska ds. działalności
gospodarczej i dodatków mieszkaniowych,
6) stanowiska ds. wojskowych i Straży Pożarnych,
7) stanowiska
ds. informatyki,
8) sekretariatu
urzędu.
§ 10
1. Skarbnik
zapewnia prawidłową realizację budżetu gminy.
2. Skarbnik
nadzoruje i koordynuje wykonywanie zadań finansowych przez jednostki
organizacyjne i administracyjne gminy objęte budżetem.
3. Do zadań
skarbnika należy w szczególności:
1) opracowywanie
budżetu gminy,
2) dokonywanie
wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz jego
zmian,
3) sporządzanie
okresowych analiz i zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu,
4) nadzorowanie
gospodarki środkami budżetowymi przez jednostki organizacyjne urzędu, ze
szczególnym uwzględnieniem prawidłowości zawierania umów, z punktu widzenia
przepisów finansowych oraz terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń,
5) prowadzenie
rachunkowości urzędu,
6) dokonywanie
kontroli finansowej,
7) organizowanie
obiegu dokumentacji finansowej w urzędzie,
8) nadzorowanie
wykonywania obowiązków przez głównych księgowych jednostek organizacyjnych gminy,
9) wykonywanie
postanowień ustaw w zakresie dochodów i finansów gminy, opłaty skargowej oraz
ustaw podatkowych,
10) nadzór nad
wykonywaniem zobowiązań podatkowych gminy.
4. Skarbnik
nadzoruje pracę referatu finansów i księgowości.
R o z d z i a
ł III
Struktura organizacyjna urzędu
§ 11
1. W
strukturze organizacyjnej urzędu wyróżnia się referaty i samodzielne stanowiska
pracy:
1) Referat
Rolnictwa i Ochrony Środowiska, który przy znakowaniu spraw używa symbolu — RiOŚr.
2) Referat
Finansów i Księgowości, który przy znakowaniu spraw używa symbolu — FiK.
3) Referat
Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Dróg, który przy znakowaniu
spraw używa symbolu — BGKMiD.
4) Kadry,
które przy znakowaniu spraw używają symbolu — UGK.
5) Stanowisko
ds. Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Zdrowia, które przy znakowaniu spraw
używa symbolu — OKSiZ.
6) Stanowisko
ds. Ewidencji Działalności Gospodarczej i Dodatków Mieszkaniowych, które przy
znakowaniu spraw używa symbolu — DzGiM.
7) Stanowisko ds. Wojskowości i Straży Pożarnych,
które przy znakowaniu spraw używa symbolu — WiSP.
8) Stanowisko
ds. Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, które przy znakowaniu spraw używa
symbolu ELiD.
§
12
1. W skład
urzędu poza jednostkami wymienionymi w § 9 wchodzą:
1) Biuro Rady,
które przy znakowaniu spraw używa symbolu — BR.
2) Radca
prawny, który przy znakowaniu spraw używa symbolu — RP.
3) Sekretariat
urzędu, który przy znakowaniu spraw używa symbolu — SU.
4) Urząd Stanu
Cywilnego który przy znakowaniu spraw używa symbolu — USC.
5) Pełnomocnik
do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, który przy znakowaniu spraw używa
symbolu — KT.
6) Stanowisko
ds. informatyki, które przy znakowaniu spraw używa symbolu — Inf.
§ 13
1. Referentami
kierują kierownicy.
2. Referaty
dzielą się na stanowiska pracy.
3. Wielkość
zatrudnienia i podział referatów na stanowiska pracy dokonuje wójt w drodze
zarządzenia wewnętrznego.
§ 14
Strukturę organizacyjną, o której
mowa w § 11 i § 12 określa załącznik nr 1 do regulaminu.
R o z d z i a
ł IV
Zakresy i zadania referatów i samodzielnych
stanowisk pracy
§ 15
Do zadań wspólnych referatów i samodzielnych
stanowisk pracy należą:
1. Przygotowanie
zagadnień, projektów dokumentów, projektów decyzji na posiedzenia zarządu i
rady gminy, a w szczególności projektów uchwał zarządu i uchwał rady gminy.
2. Przygotowanie
projektów aktów prawnych wójta.
3. Przygotowanie
projektów, strategii sektorowych i programów gminnych oraz ich realizacja.
4. Współpraca
z jednostkami samorządu terytorialnego, samorządem gospodarczym i zawodowym,
organizacjami pozarządowymi, administracją rządową oraz innymi podmiotami w
zakresie przypisanych kompetencji.
5. Rozpatrywanie
i załatwianie interpelacji oraz skarg i wniosków.
6. Uczestnictwo
w realizacji polityki państwa w zakresie przypisanych kompetencji.
7. Sprawowanie
funkcji nadzorczych i kontrolnych w stosunku do gminnych jednostek organizacyjnych
w zakresie ustalonym przez zarząd.
8. Organizowanie
i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony tajemnicy państwowej i
służbowej oraz danych osobowych.
9. Opracowywanie
projektów planu budżetu oraz wykonanie budżetu.
10. Przygotowywanie
i terminowe przekazywanie wszelkiego typu sprawozdawczości.
11. Współdziałanie
w zakresie przekazywania informacji środkom masowego przekazu.
§
16
Do zadań Referatu Rolnictwa i Ochrony
Środowiska należy w szczególności:
1. Inspirowanie
wdrażania nowych rozwiązań agrotechniczno-technologicznych w rolnictwie
indywidualnym, w ramach podejmowanych przez producentów rolnych strategii
marketingowych.
2. Prowadzenie
spraw związanych z kontrolowanym rozrodem zwierząt gospodarskich.
3. Nadzór nad
działalnością spółek leśnych oraz sprawowanie administracji w zakresie
łowiectwa.
4. Zagospodarowanie
lasów komunalnych. Wyrażanie zgody na zamianę lasu, na uprawę rolną i wydawanie
decyzji nakazujących właścicielowi lasu określonych zadań w planie urządzania
lasu.
5. Wykonywanie
zadań związanych z projektowaniem, ustanawianiem i utrzymywaniem parków
komunalnych i innych terenów zieleni, wydawanie zgody na zmianę przeznaczenia
terenów, na których znajduje się starodrzew.
6. Organizowanie
i nadzorowanie urządzeń wodno-melioracyjnych we wszystkich sektorach rolnictwa
oraz nadzór nad działalnością spółek wodno-
-melioracyjnych i ich związków. Zatwierdzania ugód w sprawach zmian stosunków
wodnych.
7. Utrzymywanie
urządzeń melioracyjnych w lasach komunalnych i na terenach parków komunalnych.
8. Wykonywanie
zadań związanych z zakazywaniem wprowadzania do wód gruntowych i cieków wodnych
ścieków nienależycie oczyszczonych oraz nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń
oczyszczających.
9. Ochrona
środowiska od zanieczyszczeń odpadami oraz ochrona i rekultywacja gruntów
rolnych zdewastowanych i zdegradowanych.
10. Obsługa
Rejonowego Komitetu Przciwpowodziowego i udział w akcjach przeciwpowodziowych
na terenie gminy Łagiewniki.
11. Zwalczanie
zaraźliwych chorób zwierzęcych.
12. Wydawanie
zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów.
13. Utrzymanie
porządku i czystości w gminie.
14. Prowadzenie
spraw związanych:
1) nasiennictwem,
2) gospodarką
wodno-ściekową oraz odpadami stałymi,
3) ochroną
powietrza atmosferycznego.
15. Współpraca
z organami Inspekcji Sanitarnej oraz z Powiatowym i Wojewódzkim Inspektorem
Weterynaryjnym w zakresie zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych oraz
Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Roślin.
16. Współpraca
z organami samorządowej i państwowej administracji w zakresie organizowania i
utrzymania sieci monitoringu stanu powietrza atmosferycznego w gminie.
17. Wykonywanie
zadań związanych z nabywaniem gruntów do zasobów gminy, prawem pierwokupu,
przekazywaniem nieruchomości pomiędzy gminą
i Skarbem Państwa.
18. Wykonywanie
zadań związanych z udostępnianiem gruntów poprzez:
1) czasowe zajęcia gruntów,
2) oddawanie w użyczenie.
19. Wykonywanie
zadań związanych z komunalizacją.
20. Realizacja
zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.
21. Dostarczanie
danych ewidencyjnych nieruchomości.
22. Zlecanie
opracowań geodezyjno-kartograficznych jednostkom wykonawstwa geodezyjnego,
nadzór nad robotami.
23. Odbiór
granic nieruchomości ustalonych w wyniku rozgraniczeń, wznowień i podziałów.
24. Współdziałanie
w opracowaniu programu wyłączeń gruntów na cele nierolnicze.
25. Przygotowywanie
decyzji w sprawie podziału i scalania gruntów.
26. Przygotowywanie
wniosków o dotacje i kredyty preferencyjne w zakresie ochrony środowiska i
rolnictwa oraz ich rozliczanie.
§17
Do zadań Referatu Finansów i
Księgowości należy
w szczególności:
1. Przygotowywanie
materiałów niezbędnych do uchwalenia budżetu gminy oraz podjęcia uchwały w
sprawie absolutorium dla zarządu, przygotowywanie projektów zmian w budżecie.
2. Opracowywanie
projektów uchwał rady i zarządu powodujących skutki finansowe.
3. Przygotowywanie
informacji dotyczących wykonywania i zmian budżetu oraz przekazywanie ich do Regionalnej
Izby Obrachunkowej.
4. Sporządzanie
okresowych sprawozdań z wykonania budżetu w pełnym zakresie szczegółowości lub
w zakresie umożliwiającym bieżącą ocenę sytuacji finansowej gminy oraz
przedstawianie zarządowi stosownych wniosków.
5. Nadzorowanie
prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych jednostek
budżetowych i zakładów budżetowych.
6. Prowadzenie
kontroli finansowych w jednostkach i zakładach budżetowych i innych jednostkach
powiązanych z budżetem gminy — udzielanie instruktażu.
7. Prowadzenie
rachunkowości budżetu gminy, urzędu gminy oraz gminnych jednostek oświatowych.
8. Prowadzenie
rachunkowości w zakresie wykonywania budżetu gminy:
a) ewidencje
należności podatkowych, opłat i innych dochodów (grzywny, mandaty, odsetki),
b) ewidencja
wydatków budżetowych.
9. Wymiar,
pobór i egzekwowanie należności z tytułu podatków i opłat lokalnych.
10. Prowadzenie
rachunkowości podatkowej.
11. Przygotowywanie
projektów decyzji w zakresie zaniechania w całości lub części poboru podatków z
tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego oraz podatków i opłat lokalnych, a
także w sprawie odraczania terminu płatności, rozkładania na raty i umorzenia zaległości
z tytułu tych zobowiązań.
12. Ewidencja
i windykacja należności z tytułu wieczystego użytkowania, zarządu, użytkowania i
dzierżawy terenów oraz należności z tytułu sprzedaży nieruchomości, opłat
adiacenckich.
13. Obsługa
kasowa urzędu, jednostek podległych, interesantów.
14. Realizacja
zadań wynikających z układu wykonawczego budżetu.
15. Współpraca
z urzędami państwowymi w zakresie ustalania majątku i dochodów dłużników.
16. Gospodarowanie
stanami kont bankowych.
17. Prowadzenie
inwentaryzacji.
§ 18
Do zadań
Referatu Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Dróg należy w
szczególności:
1. Organizacja
i prowadzenie prac koncepcyjnych w zakresie strategii rozwoju gminy Łagiewniki.
2. Realizacja
polityki przestrzennej gminy, poprzez organizację przedsięwzięć służących
sporządzeniu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
gminy Łagiewniki.
3. Przygotowanie
materiałów niezbędnych do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
4. Koordynacja
i obsługa działań związanych z opracowaniami planistycznymi.
5. Przechowywanie
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawanie odpisów i
wyrysów.
6. Prowadzenie
i aktualizacja rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
7. Prowadzenie
spraw związanych z roszczeniami finansowymi wynikającymi z ustaleń planów
zagospodarowania przestrzennego.
8. Prowadzenie
spraw związanych z ustalaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.
9. Ustalanie
warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.
10. Nadzór
nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, a w tym:
1) zgodności
zagospodarowania terenu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz
wymaganiami ochrony środowiska,
2) warunków
bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach budowlanych przy wykonywaniu robót i
utrzymaniu obiektów budowlanych,
3) zgodności rozwiązań
architektoniczno-budowlanych,
4) wykonywanie
czynności kontrolnych, będących podstawą do wydawania decyzji oraz do
podejmowania innych czynności prawnych.
11. Orzekanie
o samodzielności lokali mieszkalnych i przeznaczonych na inne cele niż
mieszkaniowe.
12. Prowadzenie
archiwum dokumentacji budowlanej, zgodnie z obowiązującymi w tej mierze przepisami.
13. Nadzór
nad programowaniem i rozwojem dziedzin gospodarki budowlanej, tj. wodociągów,
kanalizacji, melioracji, gospodarki odpadami, cmentarzy komunalnych oraz
współpraca przy realizacji infrastruktury elektroenergetycznej i telekomunikacji.
14. Prowadzenie
procesów przygotowania inwestycji oraz realizacja inwestycji komunalnych,
finansowanych z budżetu gminy.
15. Zawieranie
umów w związku z prowadzeniem komunalnych inwestycji i remontów.
16. Organizowanie
odbiorów końcowych inwestycji realizowanych przez gminę i przekazywanie
obiektów użytkownikom.
17. Wspomaganie
lokalnych inicjatyw społecznych komitetów w zakresie budowy infrastruktury
technicznej, koordynowanie ich realizacji.
18. Nadzór
nad aktualizacją mapy zasadniczej i przestrzeganie przez inwestorów obowiązku
inwentaryzacji sieci i uzbrojenia terenu.
19. Realizacja
zadań gminy związanych z zamówieniami publicznymi.
20. Prowadzenie
spraw związanych z nazewnictwem ulic, placów oraz numeracji nieruchomości.
21. Nadzór i
realizacja zadań w zakresie gospodarowania komunalnymi lokalami użytkowymi.
22. Nadzór i
inicjatywy w zakresie organizacji i funkcjonowania targowisk.
23. Przygotowywanie
projektów rozstrzygnięć, wniosków i stanowisk organów gminy dotyczących zaliczania
dróg i ulic do poszczególnych kategorii.
24. Opracowywanie
koncepcji przebiegu dróg.
25. Budowa,
modernizacja, utrzymanie i ochrona dróg.
26. Zarządzanie
drogami gminnymi.
27. Określanie
szczególnego korzystania z dróg, w tym wykorzystywania pasów drogowych na cele
niekomunikacyjne.
28. Naliczanie
opłat za zajęcie pasa drogowego.
29. Prowadzenie
ewidencji gminnych dróg, mostów i przepustów.
30. Współpraca
z zarządami dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych w zakresie spraw
dotyczących utrzymania i modernizacji dróg na odcinkach przebiegających w
granicach gminy Łagiewniki.
31. Gospodarowanie
środkami rzeczowymi oraz prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym
pracowników i urzędu.
32. Organizowanie,
kontrolowanie i przeprowadzanie inwentaryzacji majątku gminnego.
33. Przyjmowanie
i przekazywanie środków trwałych.
34. Przygotowywanie
wniosków o dotacje i pożyczki preferencyjne oraz ich rozliczanie.
35. Naliczanie
i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego, użytkowania i
zarządu.
36. Przygotowanie
i wprowadzenie nieruchomości do obrotu cywilnoprawnego oraz sprzedaż i oddanie
w użytkowanie wieczyste nieruchomości komunalnych.
37. Organizowanie
i prowadzenie przetargów ustnych i ofertowych na sprzedaż i oddawanie w użytkowanie
wieczyste nieruchomości komunalnych, najem wolnych lokali użytkowych i
wydzierżawianie gruntów.
§ 19
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy
w szczególności:
1. Dokonywanie
rejestracji zdarzeń stanu cywilnego (urodzeń, małżeństw, zgonów).
2. Przyjmowanie
oświadczeń o uznaniu dziecka, nadaniu dziecku nazwiska matki.
3. Wydawanie
zezwoleń na skrócenie ustawowego terminu na zawarcie związku małżeńskiego.
4. Sporządzanie
aktów stanu cywilnego. Prowadzenie i przechowywanie oraz konserwacja
wieczystych ksiąg stanu cywilnego.
5. Wydawanie
decyzji administracyjnych, mających wpływ na zmianę zapisu w księgach stanu
cywilnego.
6. Wydawanie
zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
(małżeństwa wyznaniowe).
7. Prowadzenie
korespondencji konsularnej z zakresu zdarzeń stanu cywilnego.
§ 20
Do zadań kadr należy w szczególności:
1. Prowadzenie
spraw kadrowych w stosunku do pracowników urzędu gminy oraz dyrektorów
jednostek organizacyjnych gminy.
2. Prowadzenie
dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych
pracowników.
3. Przygotowywanie
i ewidencja upoważnień pełnomocnictw.
4. Organizacja
i koordynacja praktyk studentów i uczniów.
5. Przygotowywanie
i wydawanie planów urlopów wypoczynkowych.
6. Przygotowywanie
i wydawanie świadectw pracy.
7. Kompletowanie
wniosków emerytalno-rentowych.
8. Zadania
kadr realizuje Urząd Stanu Cywilnego.
§ 21
Do zadań Stanowiska ds. Oświaty,
Kultury, Sportu
i Ochrony Zdrowia należy w szczególności:
1. Sprawowanie
kontroli, nadzoru, organizowanie pracy, współzarządzanie w imieniu organów gminy
sprawami oświaty, kultury, ochrony zdrowia i sportu.
2. Prowadzenie
działań na rzecz poprawy stanu zdrowotnego mieszkańców gminy.
3. Realizacja
zadań z zakresu ochrony zdrowia poprzez Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w
Łagiewnikach.
4. Nadzór nad
gospodarowaniem obiektami szkolnymi, służby zdrowia, kultury i sportowymi.
5. Wspieranie
inicjatyw mających na celu upowszechnianie kultury i czytelnictwa.
6. Inspirowanie
działań dotyczących sportu masowego na terenie gminy.
7. Organizowanie
dowożenia uczniów do szkół.
8. Zaopatrzenie
szkół i przedszkola w druki szkolne.
9. Wnioskowanie
w sprawach inwestycji i remontów obiektów oświatowych, służby zdrowia, kultury i
sportowych.
10. Dokumentowanie
posiedzeń Społecznej Rady Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w
Łagiewnikach.
11. Wykonywanie
prac organizacyjnych dotyczących przeprowadzania konkursów na kierownicze
stanowiska w podległych gminie placówkach oświatowych, kultury i zdrowia.
12. Udział w
pracach związanych z oceną pracy dyrektorów szkół, przedszkola oraz Gminnego
Ośrodka Kultury i Bibliotek oraz prowadzenie ich dokumentacji.
13. Współdziałanie
ze szkołami, klubami sportowymi oraz organizacjami społecznymi w organizowaniu
na terenie gminy działalności sportowej, rekreacyjnej i wypoczynkowej.
14. Współpraca
z organem nadzorującym szkoły i pla-cówki oświatowe.
15. Opiniowanie
projektów organizacyjnych szkół i przedszkola.
16. Kontrola
realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów w wieku od 16 do 18 roku życia.
17. Realizowanie
zadań związanych z obsługą Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
18. Prowadzenie
wszystkich spraw związanych z ob-sługą Archiwum Gminnego w Łagiewnikach.
19. Prowadzenie
ewidencji instytucji kultury działających na terenie gminy Łagiewniki.
§ 22
Do zadań
Stanowiska ds. Ewidencji Działalności
Gospodarczej
i Dodatków Mieszkaniowych należy
w szczególności:
1. Realizacja zadań związanych z wydawaniem i
cofaniem zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.
2. Kontrola podmiotów pod względem zgodności
wydanych zezwoleń na sprzedaż i podawanie alkoholu ze stanem faktycznym.
3. Współpraca z podmiotami gospodarczymi krajowymi
i zagranicznymi.
4. Prowadzenie ewidencji podmiotów gospodarczych,
dokonywanie zmian w rejestrze podmiotów gospodarczych. Wydawanie decyzji w
sprawie odmowy wpisu albo wykreślenia z ewidencji.
5. Przyjmowanie wniosków o naliczenie dodatków
mieszkaniowych.
6. Wydawanie decyzji w sprawie dodatków
mieszkaniowych oraz prowadzenie ich ewidencji.
§
23
Do zadań Stanowiska ds. Wojskowych i
Straży
Pożarnych należy w szczególności:
1. Planowanie, kierowanie, koordynowanie i
kontrola przedsięwzięć obrony cywilnej realizowanych przez instytucje, podmioty
gospodarcze i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne
działające na terenie gminy.
2. Przygotowanie i zapewnienie działania
elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania.
3. Opracowywanie planu obrony cywilnej gminy oraz
nadzór nad opracowywaniem tych planów przez instytucje, podmioty gospodarcze i
inne jednostki organizacyjne z terenu gminy. Kierowanie przygotowywaniem
ewakuacji ludności oraz koordynowanie tych działań.
4. Organizowanie i prowadzenie szkoleń komendantów
formacji obrony cywilnej, a także szkoleń ludności w zakresie powszechnej
samoobrony.
5. Kierowanie i koordynowanie przedsięwzięć w zakresie
mobilizacji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz
likwidacji skutków klęsk żywiołowych i skażeń środowiska.
6. Planowanie
i realizacja zaopatrzenia w sprzęt i środki, a także nadzór nad zapewnieniem
odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu oraz
środków obrony cywilnej. Utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym
istniejących budowli ochronnych i nadzór nad przedsięwzięciami przygotowawczymi
do budowy doraźnych ukryć dla ludności.
7. Prowadzenie całości spraw związanych z
funkcjonowaniem ochotniczych straży pożarnych zarejestrowanych na terenie gminy
Łagiewniki.
8. Koordynowanie w skali całej gminy spraw
wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP.
§
24
Do zadań
Stanowiska ds. Ewidencji Ludności
i Dowodów Osobistych należy w szczególności:
1. Prowadzenie spraw z zakresu ewidencji
ludności, w tym związanych z prowadzeniem Powszechnego Elektronicznego Systemu
Ewidencji Ludności „PESEL”.
2. Przyjmowanie wniosków dotyczących dokumentów
stwierdzających tożsamość oraz ich wydawanie.
3. Współudział przy realizacji prac związanych z
przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów, referendów i innych zadań
wymagających korzystania z zasobów ewidencji mieszkańców gminy.
§
25
Do zadań biura rady należy w
szczególności:
1. Przygotowywanie materiałów na sesję rady, obsługa
sesji rady, posiedzeń komisji rady oraz wyjazdów służbowych radnych.
2. Organizacja spotkań i posiedzeń z udziałem
przewodniczącego rady i jego zastępców, obsługa ich kontaktów ze środkami
masowej informacji.
3. Obsługa organizowania przyjęć interesantów w
sprawach skarg i wniosków przedkładanych radzie, rejestracja i przekazywanie
ich do rozpatrzenia zgodnie z dyspozycją przewodniczącego rady.
4. Prowadzenie ewidencji aktów prawnych podjętych
przez radę.
5. Rejestrowanie aktów prawnych organów gminy i
wójta. Prowadzenie zbioru przepisów gminnych.
6. Obsługa posiedzeń zarządu.
7. Koordynacja przygotowania materiałów na
posiedzenia zarządu i sesje rady.
8. Przekazywanie uchwał rady gminy organom
nadzoru.
9. Prowadzenie spraw związanych z przynależnością
gminy do związków komunalnych, stowarzyszeń, fundacji — współpracą z innymi
jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami administracji rządowej i
innymi instytucjami na zewnątrz.
10. Współdziałanie z sołectwami
gminy w zakresie gospodarowania przez nie mieniem komunalnym oraz przedsięwzięć
na rzecz mieszkańców i sołectwa.
§
26
Do zadań radcy prawnego należy w
szczególności:
1. Opiniowanie
pod względem prawnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych organów gminy i wójta.
2. Obsługa prawna zarządu i doradztwo prawne na
rzecz pracowników urzędu i jednostek organizacyjnych gminy, nie zatrudniających
radców prawnych.
Informowanie
zarządu i komórek organizacyjnych urzędu o najważniejszych zmianach w obowiązującym
stanie prawnym w zakresie spraw należących do samorządów terytorialnych.
3. Nadzór nad stosowaniem przepisów procedury
administracyjnej w referatach i biurach gminy.
4. Wydawanie opinii prawnych w przedmiocie
zawieranych umów, a także wydawanych decyzji administracyjnych w sprawach
skomplikowanych pod względem formalnym i prawnym.
5. Prowadzenie spraw zastępstwa sądowego.
6. Wykonywanie na zlecenie pracodawcy innych
czynności przewidzianych w przepisach o obsłudze prawnej.
§ 27
Do zadań sekretariatu urzędu należy w
szczególności:
1. Zapewnienie obsługi organizacyjnej,
kancelaryjnej i administracyjnej wójta i sekretarza gminy:
1) przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie
korespondencji na zewnątrz i wewnątrz urzędu,
2) prowadzenie ewidencji korespondencji,
3) przygotowywanie pomieszczeń i obsługa — w tym
protokołowanie spotkań i zebrań organizowanych przez wójta, zastępcę i sekretarza,
4) nadzór nad przechowywaniem pieczęci urzędowych,
5) przyjmowanie interesantów zgłaszających skargi
i wnioski oraz organizowanie ich kontaktów z wójtem lub sekretarzem bądź
kierowanie ich do właściwych referatów i biur,
6) prowadzenie rejestru skarg i wniosków.
2. Wykonywanie czynności związanych z funkcjami
reprezentacyjnymi urzędu, dbałość o jego wystrój i estetykę.
3. Prowadzenie Kancelarii Tajnej Urzędu.
4. Prenumerata czasopism i dzienników urzędowych.
5. Obsługa centrali telefonicznej i faksu.
6. Zamawianie i rejestracja pieczątek i pieczęci
urzędu.
7. Prowadzenie dokumentów niejawnych i ich
przechowywanie.
8. Wydawanie dokumentów opatrzonych klauzulą
„poufne” osobom uprawnionym.
9. Kontrola obiegu dokumentów niejawnych.
10. Utrzymywanie stałych kontaktów z instytucjami
państwowymi.
11. Wypełnianie funkcji przewidzianych ustawą o
ochronie informacji niejawnych, o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej
oraz ustawą o ochronie danych osobowych.
§
28
Do zadań stanowiska ds. informatyki
należy
w szczególności:
1. Dbałość o
należyte funkcjonowanie sprzętu i programów informacyjnych użytkowanych przez
pracowników urzędu.
2. Opracowywanie
i modernizowanie programów na potrzeby urzędu.
3. Opracowywanie
specyfikacji na zakup niezbędnego sprzętu komputerowego.
4. Szkolenie
pracowników mające na celu prawidłowe ich przygotowanie do pracy z
wykorzystaniem programów na danych stanowiskach.
5. Doradztwo
pracownikom urzędu w sprawach związanych z obsługą komputerów i programów.
R o z d z i a
ł V
§ 29
Kierownicy referatów w szczególności:
1. Załatwiają
określone sprawy w imieniu wójta, w ustalonym zakresie w ramach zadań
referatów, a także wydają decyzje indywidualne w sprawach
z zakresu administracji publicznej na podstawie odrębnych upoważnień wójta.
2. Kierują
działalnością referatów zgodnie z obowiązującymi przepisami, wytycznymi wójta.
3. Ustalają
zadania dla poszczególnych stanowisk pracy oraz zakresy czynności, obowiązki i
zakres odpowiedzialności dla pracowników.
4. Ustalają
programy działania oraz zapewniają ich realizację.
5. Sprawują
nadzór nad prawidłowym, zgodnym z prawem i terminowym wykonaniem zadań oraz
załatwianiem spraw przez pracowników.
6. Nadzorują
przestrzeganie dyscypliny pracy oraz tajemnicy państwowej i służbowej.
7. Odpowiadają
za przygotowanie projektów uchwał zarządu i rady, za terminowy obieg dokumentów
urzędowych i za statystykę oraz sprawozdawczość.
8. Dbają o
właściwe wyposażenie pomieszczeń i stanowisk pracy w sprzęt i urządzenia techniczne.
R
o z d z i a ł VI
Organizacja
przeprowadzania kontroli
§
30
1. Kontrolę
wewnętrzną w urzędzie sprawują wójt, sekretarz, skarbnik oraz kierownicy
referatów — w stosunku do swoich podwładnych.
2. Kontrolę
zewnętrzną wobec gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych lub gminnych
osób prawnych sprawuje zarząd, a w zakresie spraw finansowych skarbnik.
3. Sekretarz
gminy wykonuje nadzór i kontrolę w odniesieniu do wszystkich gminnych jednostek
organizacyjnych, w zakresie każdorazowo określonym przez Zarząd.
§
31
Wystąpienia
pokontrolne podpisuje wójt lub zastępujący go zastępca wójta albo sekretarz.
§
32
Tryb
ewidencjonowania i realizacji wystąpień organów kontroli zewnętrznej określają
następujące zasady:
1. Protokoły i dokumentację kontroli oraz
wystąpienia organów kontroli zewnętrznej skierowane do zarządu lub wójta
ewidencjonuje sekretariat urzędu.
2. Wystąpienia pokontrolne sekretarz przekazuje
do realizacji właściwym kierownikom referatów, samodzielnym pracownikom lub
właściwym dyrektorom gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych ustalając
termin przygotowania odpowiedzi i przedłożenia jej do podpisu wójta.
3. Odpisy udzielonych odpowiedzi na wystąpienia
organów kontroli zewnętrznej przekazuje się do właściwego referatu, pracownika
samodzielnego lub właściwej gminnej samorządowej jednostki organizacyjnej.
§
33
Książkę
i rejestr kontroli urzędu prowadzi sekretariat urzędu.
R o z d z i a
ł VII
Zasady podpisywania pism i aktów prawnych
§ 34
Uchwały zarządu podpisuje wójt lub
zastępujący go zastępca wójta.
§ 35
Korespondencję z radnymi gminy wójt
lub upoważniony przez niego sekretarz.
§ 36
Oświadczenia woli w imieniu gminy
składa wójt gminy wraz z członkiem zarządu gminy, chyba że statut gminy stanowi
inaczej, a oświadczenia woli rodzące skutki finansowe wymagają kontrasygnaty
skarbnika. Projekty umów i porozumień podlegają zaopiniowaniu pod względem
prawnym przez radcę prawnego, a pod względem finansowym przez skarbnika.
§ 37
Do podpisu wójta zastrzeżone są:
1. Pisma i wystąpienia do wojewódzkich i
naczelnych organów prawodawczych i administracyjnych organów państwa.
2. Pisma i wystąpienia do kierowników organów kontroli
zewnętrznej.
3. Pisma i wystąpienia związane z kontaktami
zagranicznymi samorządu gminy.
4. Pisma i wystąpienia związane z wykonywaniem
funkcji kierownika urzędu.
5. Decyzje i postanowienia w rozumieniu przepisów
kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że wójt udzielił upoważnienia.
§ 38
Zastępca
wójta, sekretarz, a także skarbnik, podpisują pisma i dokumenty w sprawach
bezpośrednio przez nich nadzorowanych, z wyjątkiem zastrzeżonych do podpisu
wójta.
§
39
W przypadku nieobecności Wójta pisma
zastrzeżone do jego podpisu, podpisuje zastępca wójta lub sekretarz.
§ 40
Kierownik referatu oraz pracownik
samodzielny podpisują:
1. Pisma
związane ze swoim zakresem kompetencji.
2. Odpowiedzi
na pisma imiennie adresowane do nich.
§ 41
Pisma niezastrzeżone do podpisu
wójta, zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika podpisują kierownicy referatów
lub pracownicy urzędu, zgodnie z upoważnieniami udzielonymi przez zarząd.
§ 42
Pisma przedstawiane do podpisu
wójtowi, zastępcy wójta, sekretarzowi oraz skarbnikowi winny być uprzednio
parafowane przez kierownika referatu lub pracownika samodzielnego
sporządzającego dokument, a także w zależności od rodzaju sprawy przez radcę
prawnego.
R o z d z i a
ł VIII
Zasady postępowania przy
opracowywaniu
i wydawaniu aktów prawnych zarządu i wójta
§ 43
1. Aktami prawnymi zarządu są uchwały i
postanowienia.
2. Projekty uchwał przygotowują referaty,
samodzielne stanowiska pracy lub jednostki samorządowe.
3. Projekty uchwał, o których mowa w ust.
poprzedzającym, wnoszą na posiedzenia zarządu wójt, członkowie zarządu,
sekretarz lub skarbnik.
§ 44
Projekty uchwał powinny odpowiadać
wymogom obowiązujących zasad techniki legislacyjnej i posiadać opinię prawną.
§ 45
1. Akt prawny obejmuje tytuł, treść i jego
uzasadnienie.
2. Tytuł uchwały winien zawierać jej numer,
oznaczenie organu podejmującego
uchwałę, datę uchwały oraz określenie jej przedmiotu.
3. W treści uchwały należy:
1) określić podstawę prawną ze wskazaniem źródła
publikacji,
2) podać postanowienia aktu ujęte w paragrafy,
ustępy, punkty i litery,
3) określić podmioty odpowiedzialne za wykonanie
lub nadzorujące realizację uchwały,
4) określić sposób jej wejścia w życie,
5) podać tytuły aktów, które tracą moc,
6) umieścić klauzulę o ogłoszeniu
lub publikacji w przypadku, gdy przewidują to przepisy.
§
46
Do projektu aktu prawnego dołącza
się uzasadnienie obejmujące:
1) przedstawienie
istniejącego stanu w dziedzinie objętej unormowaniem z wyjaśnieniem potrzeby i
celu wydania aktu,
2) wykazanie
różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym i faktycznym, opis
przewidywanych skutków publicznych, gospodarczych i finansowych, związanych z
wejściem w życie aktu oraz źródeł finansowania.
R o z d z i a
ł IX
§ 47
Kierownicy referatów są
odpowiedzialni za egzekwowanie przestrzegania przez pracowników postanowień
regulaminu.
§
48
Obowiązki urzędu jako zakładu pracy
w rozumieniu przepisów prawa pracy oraz inne sprawy związane z wewnętrznym
porządkiem pracy określa regulamin pracy Urzędu Gminy Łagiewniki.
§ 49
Prawo
interpretacji regulaminu przysługuje zarządowi.
§ 50
Wykaz
gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych oraz samorządowych osób
prawnych, nad którymi nadzór w zakresie organizacji funkcjonowania sprawuje
zarząd, stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
§ 51
Zmiany regulaminu następują w trybie
wymaganym dla jego wprowadzenia.
Załącznik
nr 1 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Łagiewniki (poz. 781)
Załącznik nr 2 do regulaminu organizacyjnego
Urzędu Gminy Łagiewniki (poz. 781) |
W y k a z
gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych
Lp. |
Nazwa
jednostki |
Adres |
Tel./fax |
1. |
Szkoła Podstawowa w Łagiewnikach |
58-210 Łagiewniki ul. Jedności Narodowej 38 |
39-39-445 |
2. |
Szkoła Podstawowa w Olesznej |
58-214 Oleszna 64 |
39-39-449 |
3. |
Szkoła Podstawowa w Jaźwinie |
58-212 Jaźwina 79 |
39-38-031 |
4. |
Szkoła Podstawowa w Radzikowie |
58-210 Łagiewniki Radzików |
39-39-464 |
5. |
Gimnazjum Gminne w Łagiewnikach |
58-210 Łagiewniki ul. Jedności Narodowej 38 |
39-39-510 |
6. |
Przedszkole Gminne w Łagiewnikach |
58-210 Łagiewniki ul. Jedności Narodowej 10 |
39-39-440 |
7. |
Gminny Ośrodek Kultury i Bibliotek |
58-210 Łagiewniki ul. Wrocławska 2 |
39-39-397 |
8. |
Samodzielny Publiczny Zakład
Opieki Zdrowotnej w Łagiewnikach |
58-210 Łagiewniki ul. Sportowa 9 |
39-39-399 39-39-762 |
9. |
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej |
58-210 Łagiewniki ul. Sportowa 9 |
39-39-984 |
10. |
Zakład Usług Komunalnych w
Łagiewnikach |
58-210 Łagiewniki ul. Słowiańska 13 |
39-39-364 |