781

UCHWAŁA RADY GMINY ŁAGIEWNIKI

z dnia 26 kwietnia 2001 r.

w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy
Łagiewniki

       Na podstawie art. 33 ust. 2, art. 40 ust. 2 pkt 2, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:

 

 

 


§ 1

Uchwala się regulamin organizacyjny Urzędu Gminy Łagiewniki, stanowiący załącznik do uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Rady Gminy Łagiewniki nr III/10/90 z dnia 22 czerwca 1990 r. w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Łagiewniki.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Łagiewniki.

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia.

 

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY GMINY

 

JERZY NIŻAŁOWSKI


Załącznik do uchwały z dnia 26 kwietnia 2001 r. Rady Gminy Łagiewniki (poz. 781)

 

 

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU GMINY ŁAGIEWNIKI

 

 


R o z d z i a ł    I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Łagiewniki, zwany dalej regulaminem, określa :

1.  Strukturę wewnętrzną Urzędu Gminy Łagiewniki.

2.  Zasady funkcjonowania i zadania Urzędu Gminy Łagiewniki.

3.  Zakresy działania kierownictwa urzędu i poszczególnych referatów oraz stanowisk pracy w urzędzie.

4.  Ilekroć w regulaminie mowa o:

1) Gminie — należy przez to rozumieć gminę Łagiewniki.

2) Radzie — należy przez to rozumieć Radę Gminy Łagiewniki.

3) Zarządzie — należy przez to rozumieć Zarząd Gminy Łagiewniki.

4) Urzędzie — należy przez to rozumieć Urząd Gminy Łagiewniki.

5) Wójcie — należy przez to rozumieć Wójta Gminy Łagiewniki, jako przewodniczącego zarządu.

6) Zastępcy wójta — należy przez to rozumieć wiceprzewodniczącego Zarządu Gminy Łagiewniki.

7) Członkach zarządu — należy przez to rozumieć pozostałych członków zarządu.

8) Sekretarzu — należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Łagiewniki.

9) Skarbniku — należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Łagiewniki (głównego księgowego budżetu).

10) Referatach — należy przez to rozumieć referaty urzędu.

11) Samodzielnym stanowisku — należy przez to rozumieć samodzielne stanowiska pracy niebędące w strukturach referatów.

12) Ustawie o samorządzie gminnym — należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 16, poz. 32 ze zm.).

13) Kontroli — należy przez to rozumieć również rewizję, lustrację i wizytację.

14) Regulaminie — należy przez to rozumieć niniejszy regulamin.

15) Statucie — należy przez to rozumieć statut gminy Łagiewniki.

§ 2

1.  Urząd jest jednostką organizacyjną gminy, działającą w formie jednostki budżetowej.

2.  Siedzibą urzędu jest miejscowość Łagiewniki.

§ 3

Zarząd wykonuje zadania przy pomocy urzędu i gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych.

R o z d z i a ł    II

Kierowanie pracą urzędu

§ 4

Funkcjonowanie urzędu opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.

§ 5

1.  Wójt kieruje pracą urzędu i wykonuje zadania przy pomocy zastępcy wójta, członków zarządu, sekretarza i skarbnika.

2.  Wójt realizuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz dyrektorów gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych.

§ 6

1.  Do zadań i kompetencji wójta należy w szczególności:

1) Kierowanie bieżącymi sprawami gminy i reprezentowanie jej na zewnątrz.

2) Organizowanie działań zarządu i kierowanie jego pracą.

3) Nadzorowanie realizacji budżetu gminy.

4) Podejmowanie czynności należących do kompetencji zarządu, w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu Rzeczpospolitej lub gminy.

5) Przedkładanie organom nadzoru uchwał rady i zarządu.

6) Udzielanie pełnomocnictw procesowych.

7) Wykonywanie za pracodawcę czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników urzędu.

8) Występowanie do rady z wnioskami w sprawie wyboru zastępcy wójta, członków zarządu oraz powołania sekretarza i skarbnika, a także odwołania zastępcy wójta, członków zarządu, sekretarza i skarbnika.

9) Pełnienie nadzoru nad pracą Kancelarii Tajnej.

10) Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyłączeniem ich zatrudniania i zwalniania należących do kompetencji zarządu.

11) Ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdania z jego wykonania.

12) Wydawanie decyzji i innych aktów w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

2.  Wójt sprawuje ogólny nadzór nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych gminy, określa kierunki ich działania, a także udziela stosownych wskazówek i wytycznych odnoszących się do realizacji przypisanych zadań.

§ 7

Zadania i kompetencje zarządu oraz wójta określają ustawy i akty prawa miejscowego.

§ 8

1.  Zakresy zadań zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika gminy określa wójt w porozumieniu z pozostałymi członkami zarządu.

2.  W czasie nieobecności wójta obowiązki jego pełni zastępca wójta lub sekretarz gminy w zakresie ustalonym przez zarząd gminy.

3.  Wójt może upoważnić sekretarza, skarbnika i innych pracowników urzędu oraz kierowników gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych do wydawania w jego imieniu decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

§ 9

1.  Sekretarz zapewnia warunki efektywnego funkcjonowania, sprawnego działania i prawidłowego wykonywania zadań urzędu.

2.  Do zadań sekretarza należy w szczególności:

1) sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy, postrzeganiem wewnętrznego porządku pracy, prawidłowym wykonywaniem czynności kancelaryjnych i obiegiem informacji, informatyzacją
i komputeryzacją urzędu,

2) nadzór nad przestrzeganiem prawa przy załatwianiu spraw w postępowaniu administracyjnym,

3) koordynacja wykonywania zadań wynikających z aktów prawnych organów gminy i wójta,

4) nadzór nad realizacją zadań związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów i referendów,

5) nadzór nad gospodarką mieniem urzędu i środkami budżetowymi przeznaczonymi na funkcjonowanie urzędu.

6) nadzór nad obsługą petentów i załatwianiem indywidualnych spraw w zakresie ewidencji ludności i dowodów tożsamości, rejestracji zdarzeń stanu cywilnego,

7) nadzór nad dokonywanymi czynnościami prawnymi w zakresie stosunku pracy, nawiązywanego na podstawie umowy o pracę,

8) wykonywanie czynności Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych i Administratora Danych Osobowych.

3.  Sekretarz nadzoruje pracę:

1) biura rady,

2) kadr,

3) stanowiska ds. oświaty, kultury, sportu i zdrowia,

4) stanowiska ds. ewidencji ludności i dowodów tożsamości,

5) stanowiska ds. działalności gospodarczej i dodatków mieszkaniowych,

6) stanowiska ds. wojskowych i Straży Pożarnych,

7) stanowiska ds. informatyki,

8) sekretariatu urzędu.

§ 10

1.  Skarbnik zapewnia prawidłową realizację budżetu gminy.

2.  Skarbnik nadzoruje i koordynuje wykonywanie zadań finansowych przez jednostki organizacyjne i administracyjne gminy objęte budżetem.

3.  Do zadań skarbnika należy w szczególności:

1) opracowywanie budżetu gminy,

2) dokonywanie wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu oraz jego zmian,

3) sporządzanie okresowych analiz i zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu,

4) nadzorowanie gospodarki środkami budżetowymi przez jednostki organizacyjne urzędu, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowości zawierania umów, z punktu widzenia przepisów finansowych oraz terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń,

5) prowadzenie rachunkowości urzędu,

6) dokonywanie kontroli finansowej,

7) organizowanie obiegu dokumentacji finansowej w urzędzie,

8) nadzorowanie wykonywania obowiązków przez głównych księgowych jednostek organizacyjnych gminy,

9) wykonywanie postanowień ustaw w zakresie dochodów i finansów gminy, opłaty skargowej oraz ustaw podatkowych,

10) nadzór nad wykonywaniem zobowiązań podatkowych gminy.

4.  Skarbnik nadzoruje pracę referatu finansów i księgowości.

R o z d z i a ł    III

Struktura organizacyjna urzędu

§ 11

1.  W strukturze organizacyjnej urzędu wyróżnia się referaty i samodzielne stanowiska pracy:

1) Referat Rolnictwa i Ochrony Środowiska, który przy znakowaniu spraw używa symbolu — RiOŚr.

2) Referat Finansów i Księgowości, który przy znakowaniu spraw używa symbolu — FiK.

3) Referat Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Dróg, który przy znakowaniu spraw używa symbolu — BGKMiD.

4) Kadry, które przy znakowaniu spraw używają symbolu — UGK.

5) Stanowisko ds. Oświaty, Kultury, Sportu i Ochrony Zdrowia, które przy znakowaniu spraw używa symbolu — OKSiZ.

6) Stanowisko ds. Ewidencji Działalności Gospodarczej i Dodatków Mieszkaniowych, które przy znakowaniu spraw używa symbolu — DzGiM.

7) Stanowisko ds. Wojskowości i Straży Pożarnych, które przy znakowaniu spraw używa symbolu — WiSP.

8) Stanowisko ds. Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, które przy znakowaniu spraw używa symbolu  ELiD.


§ 12

1.  W skład urzędu poza jednostkami wymienionymi w § 9 wchodzą:

1) Biuro Rady, które przy znakowaniu spraw używa symbolu — BR.

2) Radca prawny, który przy znakowaniu spraw używa symbolu — RP.

3) Sekretariat urzędu, który przy znakowaniu spraw używa symbolu — SU.

4) Urząd Stanu Cywilnego który przy znakowaniu spraw używa symbolu — USC.

5) Pełnomocnik do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych, który przy znakowaniu spraw używa symbolu — KT.

6) Stanowisko ds. informatyki, które przy znakowaniu spraw używa symbolu — Inf.

§ 13

1.  Referentami kierują kierownicy.

2.  Referaty dzielą się na stanowiska pracy.

3.  Wielkość zatrudnienia i podział referatów na stanowiska pracy dokonuje wójt w drodze zarządzenia wewnętrznego.

§ 14

Strukturę organizacyjną, o której mowa w § 11 i § 12 określa załącznik nr 1 do regulaminu.

R o z d z i a ł    IV

Zakresy i zadania referatów i samodzielnych stanowisk pracy

§ 15

Do zadań wspólnych referatów i samodzielnych

stanowisk pracy należą:

1.  Przygotowanie zagadnień, projektów dokumentów, projektów decyzji na posiedzenia zarządu i rady gminy, a w szczególności projektów uchwał zarządu i uchwał rady gminy.

2.  Przygotowanie projektów aktów prawnych wójta.

3.  Przygotowanie projektów, strategii sektorowych i programów gminnych oraz ich realizacja.

4.  Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, samorządem gospodarczym i zawodowym, organizacjami pozarządowymi, administracją rządową oraz innymi podmiotami w zakresie przypisanych kompetencji.

5.  Rozpatrywanie i załatwianie interpelacji oraz skarg i wniosków.

6.  Uczestnictwo w realizacji polityki państwa w zakresie przypisanych kompetencji.

7.  Sprawowanie funkcji nadzorczych i kontrolnych w stosunku do gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie ustalonym przez zarząd.

8.  Organizowanie i podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć w celu ochrony tajemnicy państwowej i służbowej oraz danych osobowych.

9.  Opracowywanie projektów planu budżetu oraz wykonanie budżetu.

10.  Przygotowywanie i terminowe przekazywanie wszelkiego typu sprawozdawczości.

11.  Współdziałanie w zakresie przekazywania informacji środkom masowego przekazu.

§ 16

Do zadań Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska należy w szczególności:

1.  Inspirowanie wdrażania nowych rozwiązań agrotechniczno-technologicznych w rolnictwie indywidualnym, w ramach podejmowanych przez producentów rolnych strategii marketingowych.

2.  Prowadzenie spraw związanych z kontrolowanym rozrodem zwierząt gospodarskich.

3.  Nadzór nad działalnością spółek leśnych oraz sprawowanie administracji w zakresie łowiectwa.

4.  Zagospodarowanie lasów komunalnych. Wyrażanie zgody na zamianę lasu, na uprawę rolną i wydawanie decyzji nakazujących właścicielowi lasu określonych zadań w planie urządzania lasu.

5.  Wykonywanie zadań związanych z projektowaniem, ustanawianiem i utrzymywaniem parków komunalnych i innych terenów zieleni, wydawanie zgody na zmianę przeznaczenia terenów, na których znajduje się starodrzew.

6.  Organizowanie i nadzorowanie urządzeń wodno-melioracyjnych we wszystkich sektorach rolnictwa oraz nadzór nad działalnością spółek wodno-
-melioracyjnych i ich związków. Zatwierdzania ugód w sprawach zmian stosunków wodnych.

7.  Utrzymywanie urządzeń melioracyjnych w lasach komunalnych i na terenach parków komunalnych.

8.  Wykonywanie zadań związanych z zakazywaniem wprowadzania do wód gruntowych i cieków wodnych ścieków nienależycie oczyszczonych oraz nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń oczyszczających.

9.  Ochrona środowiska od zanieczyszczeń odpadami oraz ochrona i rekultywacja gruntów rolnych zdewastowanych i zdegradowanych.

10.  Obsługa Rejonowego Komitetu Przciwpowodziowego i udział w akcjach przeciwpowodziowych na terenie gminy Łagiewniki.

11.  Zwalczanie zaraźliwych chorób zwierzęcych.

12.  Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów.

13.  Utrzymanie porządku i czystości w gminie.

14.  Prowadzenie spraw związanych:

1) nasiennictwem,

2) gospodarką wodno-ściekową oraz odpadami stałymi,

3) ochroną powietrza atmosferycznego.

15.  Współpraca z organami Inspekcji Sanitarnej oraz z Powiatowym i Wojewódzkim Inspektorem Weterynaryjnym w zakresie zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych oraz Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Roślin.

16.  Współpraca z organami samorządowej i państwowej administracji w zakresie organizowania i utrzymania sieci monitoringu stanu powietrza atmosferycznego w gminie.

17.  Wykonywanie zadań związanych z nabywaniem gruntów do zasobów gminy, prawem pierwokupu, przekazywaniem nieruchomości pomiędzy gminą
i Skarbem Państwa.

18.  Wykonywanie zadań związanych z udostępnianiem gruntów poprzez:

1) czasowe zajęcia gruntów,

2) oddawanie w użyczenie.


19.  Wykonywanie zadań związanych z komunalizacją.

20.  Realizacja zadań państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej.

21.  Dostarczanie danych ewidencyjnych nieruchomości.

22.  Zlecanie opracowań geodezyjno-kartograficznych jednostkom wykonawstwa geodezyjnego, nadzór nad robotami.

23.  Odbiór granic nieruchomości ustalonych w wyniku rozgraniczeń, wznowień i podziałów.

24.  Współdziałanie w opracowaniu programu wyłączeń gruntów na cele nierolnicze.

25.  Przygotowywanie decyzji w sprawie podziału i scalania gruntów.

26.  Przygotowywanie wniosków o dotacje i kredyty preferencyjne w zakresie ochrony środowiska i rolnictwa oraz ich rozliczanie.

§17

Do zadań Referatu Finansów i Księgowości należy
w szczególności:

1.  Przygotowywanie materiałów niezbędnych do uchwalenia budżetu gminy oraz podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla zarządu, przygotowywanie projektów zmian w budżecie.

2.  Opracowywanie projektów uchwał rady i zarządu powodujących skutki finansowe.

3.  Przygotowywanie informacji dotyczących wykonywania i zmian budżetu oraz przekazywanie ich do Regionalnej Izby Obrachunkowej.

4.  Sporządzanie okresowych sprawozdań z wykonania budżetu w pełnym zakresie szczegółowości lub w zakresie umożliwiającym bieżącą ocenę sytuacji finansowej gminy oraz przedstawianie zarządowi stosownych wniosków.

5.  Nadzorowanie prawidłowości opracowywania i zatwierdzania planów finansowych jednostek budżetowych i zakładów budżetowych.

6.  Prowadzenie kontroli finansowych w jednostkach i zakładach budżetowych i innych jednostkach powiązanych z budżetem gminy — udzielanie instruktażu.

7.  Prowadzenie rachunkowości budżetu gminy, urzędu gminy oraz gminnych jednostek oświatowych.

8.  Prowadzenie rachunkowości w zakresie wykonywania budżetu gminy:

a) ewidencje należności podatkowych, opłat i innych dochodów (grzywny, mandaty, odsetki),

b) ewidencja wydatków budżetowych.

9.  Wymiar, pobór i egzekwowanie należności z tytułu podatków i opłat lokalnych.

10.  Prowadzenie rachunkowości podatkowej.

11.  Przygotowywanie projektów decyzji w zakresie zaniechania w całości lub części poboru podatków z tytułu łącznego zobowiązania pieniężnego oraz podatków i opłat lokalnych, a także w sprawie odraczania terminu płatności, rozkładania na raty i umorzenia zaległości z tytułu tych zobowiązań.

12.  Ewidencja i windykacja należności z tytułu wieczystego użytkowania, zarządu, użytkowania i dzierżawy terenów oraz należności z tytułu sprzedaży nieruchomości, opłat adiacenckich.

13.  Obsługa kasowa urzędu, jednostek podległych, interesantów.

14.  Realizacja zadań wynikających z układu wykonawczego budżetu.

15.  Współpraca z urzędami państwowymi w zakresie ustalania majątku i dochodów dłużników.

16.  Gospodarowanie stanami kont bankowych.

17.  Prowadzenie inwentaryzacji.

§ 18

Do zadań Referatu Budownictwa, Gospodarki Komunalnej, Mieszkaniowej i Dróg należy w szczególności:

1.  Organizacja i prowadzenie prac koncepcyjnych w zakresie strategii rozwoju gminy Łagiewniki.

2.  Realizacja polityki przestrzennej gminy, poprzez organizację przedsięwzięć służących sporządzeniu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Łagiewniki.

3.  Przygotowanie materiałów niezbędnych do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

4.  Koordynacja i obsługa działań związanych z opracowaniami planistycznymi.

5.  Przechowywanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawanie odpisów i wyrysów.

6.  Prowadzenie i aktualizacja rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

7.  Prowadzenie spraw związanych z roszczeniami finansowymi wynikającymi z ustaleń planów zagospodarowania przestrzennego.

8.  Prowadzenie spraw związanych z ustalaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

9.  Ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.

10.  Nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, a w tym:

1) zgodności zagospodarowania terenu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska,

2) warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w projektach budowlanych przy wykonywaniu robót i utrzymaniu obiektów budowlanych,

3) zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych,

4) wykonywanie czynności kontrolnych, będących podstawą do wydawania decyzji oraz do podejmowania innych czynności prawnych.

11.  Orzekanie o samodzielności lokali mieszkalnych i przeznaczonych na inne cele niż mieszkaniowe.

12.  Prowadzenie archiwum dokumentacji budowlanej, zgodnie z obowiązującymi w tej mierze przepisami.

13.  Nadzór nad programowaniem i rozwojem dziedzin gospodarki budowlanej, tj. wodociągów, kanalizacji, melioracji, gospodarki odpadami, cmentarzy komunalnych oraz współpraca przy realizacji infrastruktury elektroenergetycznej i telekomunikacji.

14.  Prowadzenie procesów przygotowania inwestycji oraz realizacja inwestycji komunalnych, finansowanych z budżetu gminy.

15.  Zawieranie umów w związku z prowadzeniem komunalnych inwestycji i remontów.


16.  Organizowanie odbiorów końcowych inwestycji realizowanych przez gminę i przekazywanie obiektów użytkownikom.

17.  Wspomaganie lokalnych inicjatyw społecznych komitetów w zakresie budowy infrastruktury technicznej, koordynowanie ich realizacji.

18.  Nadzór nad aktualizacją mapy zasadniczej i przestrzeganie przez inwestorów obowiązku inwentaryzacji sieci i uzbrojenia terenu.

19.  Realizacja zadań gminy związanych z zamówieniami publicznymi.

20.  Prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic, placów oraz numeracji nieruchomości.

21.  Nadzór i realizacja zadań w zakresie gospodarowania komunalnymi lokalami użytkowymi.

22.  Nadzór i inicjatywy w zakresie organizacji i funkcjonowania targowisk.

23.  Przygotowywanie projektów rozstrzygnięć, wniosków i stanowisk organów gminy dotyczących zaliczania dróg i ulic do poszczególnych kategorii.

24.  Opracowywanie koncepcji przebiegu dróg.

25.  Budowa, modernizacja, utrzymanie i ochrona dróg.

26.  Zarządzanie drogami gminnymi.

27.  Określanie szczególnego korzystania z dróg, w tym wykorzystywania pasów drogowych na cele niekomunikacyjne.

28.  Naliczanie opłat za zajęcie pasa drogowego.

29.  Prowadzenie ewidencji gminnych dróg, mostów i przepustów.

30.  Współpraca z zarządami dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych w zakresie spraw dotyczących utrzymania i modernizacji dróg na odcinkach przebiegających w granicach gminy Łagiewniki.

31.  Gospodarowanie środkami rzeczowymi oraz prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym pracowników i urzędu.

32.  Organizowanie, kontrolowanie i przeprowadzanie inwentaryzacji majątku gminnego.

33.  Przyjmowanie i przekazywanie środków trwałych.

34.  Przygotowywanie wniosków o dotacje i pożyczki preferencyjne oraz ich rozliczanie.

35.  Naliczanie i aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego, użytkowania i zarządu.

36.  Przygotowanie i wprowadzenie nieruchomości do obrotu cywilnoprawnego oraz sprzedaż i oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości komunalnych.

37.  Organizowanie i prowadzenie przetargów ustnych i ofertowych na sprzedaż i oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości komunalnych, najem wolnych lokali użytkowych i wydzierżawianie gruntów.

§ 19

Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy

w szczególności:

1.  Dokonywanie rejestracji zdarzeń stanu cywilnego (urodzeń, małżeństw, zgonów).

2.  Przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka, nadaniu dziecku nazwiska matki.

3.  Wydawanie zezwoleń na skrócenie ustawowego terminu na zawarcie związku małżeńskiego.

4.  Sporządzanie aktów stanu cywilnego. Prowadzenie i przechowywanie oraz konserwacja wieczystych ksiąg stanu cywilnego.

5.  Wydawanie decyzji administracyjnych, mających wpływ na zmianę zapisu w księgach stanu cywilnego.

6.  Wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (małżeństwa wyznaniowe).

7.  Prowadzenie korespondencji konsularnej z zakresu zdarzeń stanu cywilnego.

§ 20

Do zadań kadr należy w szczególności:

1.  Prowadzenie spraw kadrowych w stosunku do pracowników urzędu gminy oraz dyrektorów jednostek organizacyjnych gminy.

2.  Prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników.

3.  Przygotowywanie i ewidencja upoważnień pełnomocnictw.

4.  Organizacja i koordynacja praktyk studentów i uczniów.

5.  Przygotowywanie i wydawanie planów urlopów wypoczynkowych.

6.  Przygotowywanie i wydawanie świadectw pracy.

7.  Kompletowanie wniosków emerytalno-rentowych.

8.  Zadania kadr realizuje Urząd Stanu Cywilnego.

§ 21

Do zadań Stanowiska ds. Oświaty, Kultury, Sportu
i Ochrony Zdrowia należy w szczególności:

1.  Sprawowanie kontroli, nadzoru, organizowanie pracy, współzarządzanie w imieniu organów gminy sprawami oświaty, kultury, ochrony zdrowia i sportu.

2.  Prowadzenie działań na rzecz poprawy stanu zdrowotnego mieszkańców gminy.

3.  Realizacja zadań z zakresu ochrony zdrowia poprzez Samodzielny Zakład Opieki Zdrowotnej w Łagiewnikach.

4.  Nadzór nad gospodarowaniem obiektami szkolnymi, służby zdrowia, kultury i sportowymi.

5.  Wspieranie inicjatyw mających na celu upowszechnianie kultury i czytelnictwa.

6.  Inspirowanie działań dotyczących sportu masowego na terenie gminy.

7.  Organizowanie dowożenia uczniów do szkół.

8.  Zaopatrzenie szkół i przedszkola w druki szkolne.

9.  Wnioskowanie w sprawach inwestycji i remontów obiektów oświatowych, służby zdrowia, kultury i sportowych.

10.  Dokumentowanie posiedzeń Społecznej Rady Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łagiewnikach.

11.  Wykonywanie prac organizacyjnych dotyczących przeprowadzania konkursów na kierownicze stanowiska w podległych gminie placówkach oświatowych, kultury i zdrowia.

12.  Udział w pracach związanych z oceną pracy dyrektorów szkół, przedszkola oraz Gminnego Ośrodka Kultury i Bibliotek oraz prowadzenie ich dokumentacji.


13.  Współdziałanie ze szkołami, klubami sportowymi oraz organizacjami społecznymi w organizowaniu na terenie gminy działalności sportowej, rekreacyjnej i wypoczynkowej.

14.  Współpraca z organem nadzorującym szkoły i pla-cówki oświatowe.

15.  Opiniowanie projektów organizacyjnych szkół i przedszkola.

16.  Kontrola realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów w wieku od 16 do 18 roku życia.

17.  Realizowanie zadań związanych z obsługą Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

18.  Prowadzenie wszystkich spraw związanych z ob-sługą Archiwum Gminnego w Łagiewnikach.

19.  Prowadzenie ewidencji instytucji kultury działających na terenie gminy Łagiewniki.

§ 22

Do zadań Stanowiska ds. Ewidencji Działalności

Gospodarczej i Dodatków Mieszkaniowych należy

w szczególności:

1.  Realizacja zadań związanych z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych.

2.  Kontrola podmiotów pod względem zgodności wydanych zezwoleń na sprzedaż i podawanie alkoholu ze stanem faktycznym.

3.  Współpraca z podmiotami gospodarczymi krajowymi i zagranicznymi.

4.  Prowadzenie ewidencji podmiotów gospodarczych, dokonywanie zmian w rejestrze podmiotów gospodarczych. Wydawanie decyzji w sprawie odmowy wpisu albo wykreślenia z ewidencji.

5.  Przyjmowanie wniosków o naliczenie dodatków mieszkaniowych.

6.  Wydawanie decyzji w sprawie dodatków mieszkaniowych oraz prowadzenie ich ewidencji.

§ 23

Do zadań Stanowiska ds. Wojskowych i Straży
Pożarnych należy w szczególności:

1.  Planowanie, kierowanie, koordynowanie i kontrola przedsięwzięć obrony cywilnej realizowanych przez instytucje, podmioty gospodarcze i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na terenie gminy.

2.  Przygotowanie i zapewnienie działania elementów systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania.

3.  Opracowywanie planu obrony cywilnej gminy oraz nadzór nad opracowywaniem tych planów przez instytucje, podmioty gospodarcze i inne jednostki organizacyjne z terenu gminy. Kierowanie przygotowywaniem ewakuacji ludności oraz koordynowanie tych działań.

4.  Organizowanie i prowadzenie szkoleń komendantów formacji obrony cywilnej, a także szkoleń ludności w zakresie powszechnej samoobrony.

5.  Kierowanie i koordynowanie przedsięwzięć w zakresie mobilizacji sił obrony cywilnej do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i skażeń środowiska.

6.  Planowanie i realizacja zaopatrzenia w sprzęt i środki, a także nadzór nad zapewnieniem odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji sprzętu oraz środków obrony cywilnej. Utrzymanie w odpowiednim stanie technicznym istniejących budowli ochronnych i nadzór nad przedsięwzięciami przygotowawczymi do budowy doraźnych ukryć dla ludności.

7.  Prowadzenie całości spraw związanych z funkcjonowaniem ochotniczych straży pożarnych zarejestrowanych na terenie gminy Łagiewniki.

8.  Koordynowanie w skali całej gminy spraw wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP.

§ 24

Do zadań Stanowiska ds. Ewidencji Ludności
i Dowodów Osobistych należy w szczególności:

1.  Prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności, w tym związanych z prowadzeniem Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności „PESEL”.

2.  Przyjmowanie wniosków dotyczących dokumentów stwierdzających tożsamość oraz ich wydawanie.

3.  Współudział przy realizacji prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzaniem wyborów, referendów i innych zadań wymagających korzystania z zasobów ewidencji mieszkańców gminy.

§ 25

Do zadań biura rady należy w szczególności:

1.  Przygotowywanie materiałów na sesję rady, obsługa sesji rady, posiedzeń komisji rady oraz wyjazdów służbowych radnych.

2.  Organizacja spotkań i posiedzeń z udziałem przewodniczącego rady i jego zastępców, obsługa ich kontaktów ze środkami masowej informacji.

3.  Obsługa organizowania przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków przedkładanych radzie, rejestracja i przekazywanie ich do rozpatrzenia zgodnie z dyspozycją przewodniczącego rady.

4.  Prowadzenie ewidencji aktów prawnych podjętych przez radę.

5.  Rejestrowanie aktów prawnych organów gminy i wójta. Prowadzenie zbioru przepisów gminnych.

6.  Obsługa posiedzeń zarządu.

7.  Koordynacja przygotowania materiałów na posiedzenia zarządu i sesje rady.

8.  Przekazywanie uchwał rady gminy organom nadzoru.

9.  Prowadzenie spraw związanych z przynależnością gminy do związków komunalnych, stowarzyszeń, fundacji — współpracą z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami administracji rządowej i innymi instytucjami na zewnątrz.

10.  Współdziałanie z sołectwami gminy w zakresie gospodarowania przez nie mieniem komunalnym oraz przedsięwzięć na rzecz mieszkańców i sołectwa.


§ 26

Do zadań radcy prawnego należy w szczególności:

1.  Opiniowanie pod względem prawnym i redakcyjnym projektów aktów prawnych organów gminy i wójta.

2.  Obsługa prawna zarządu i doradztwo prawne na rzecz pracowników urzędu i jednostek organizacyjnych gminy, nie zatrudniających radców prawnych.

Informowanie zarządu i komórek organizacyjnych urzędu o najważniejszych zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie spraw należących do samorządów terytorialnych.

3.  Nadzór nad stosowaniem przepisów procedury administracyjnej w referatach i biurach gminy.

4.  Wydawanie opinii prawnych w przedmiocie zawieranych umów, a także wydawanych decyzji administracyjnych w sprawach skomplikowanych pod względem formalnym i prawnym.

5.  Prowadzenie spraw zastępstwa sądowego.

6.  Wykonywanie na zlecenie pracodawcy innych czynności przewidzianych w przepisach o obsłudze prawnej.

§ 27

Do zadań sekretariatu urzędu należy w szczególności:

1.  Zapewnienie obsługi organizacyjnej, kancelaryjnej i administracyjnej wójta i sekretarza gminy:

1) przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji na zewnątrz i wewnątrz urzędu,

2) prowadzenie ewidencji korespondencji,

3) przygotowywanie pomieszczeń i obsługa — w tym protokołowanie spotkań i zebrań organizowanych przez wójta, zastępcę i sekretarza,

4) nadzór nad przechowywaniem pieczęci urzędowych,

5) przyjmowanie interesantów zgłaszających skargi i wnioski oraz organizowanie ich kontaktów z wójtem lub sekretarzem bądź kierowanie ich do właściwych referatów i biur,

6) prowadzenie rejestru skarg i wniosków.

2.  Wykonywanie czynności związanych z funkcjami reprezentacyjnymi urzędu, dbałość o jego wystrój i estetykę.

3.  Prowadzenie Kancelarii Tajnej Urzędu.

4.  Prenumerata czasopism i dzienników urzędowych.

5.  Obsługa centrali telefonicznej i faksu.

6.  Zamawianie i rejestracja pieczątek i pieczęci urzędu.

7.  Prowadzenie dokumentów niejawnych i ich przechowywanie.

8.  Wydawanie dokumentów opatrzonych klauzulą „poufne” osobom uprawnionym.

9.  Kontrola obiegu dokumentów niejawnych.

10.  Utrzymywanie stałych kontaktów z instytucjami państwowymi.

11.  Wypełnianie funkcji przewidzianych ustawą o ochronie informacji niejawnych, o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej oraz ustawą o ochronie danych osobowych.

§ 28

Do zadań stanowiska ds. informatyki należy
w szczególności:

1.  Dbałość o należyte funkcjonowanie sprzętu i programów informacyjnych użytkowanych przez pracowników urzędu.

2.  Opracowywanie i modernizowanie programów na potrzeby urzędu.

3.  Opracowywanie specyfikacji na zakup niezbędnego sprzętu komputerowego.

4.  Szkolenie pracowników mające na celu prawidłowe ich przygotowanie do pracy z wykorzystaniem programów na danych stanowiskach.

5.  Doradztwo pracownikom urzędu w sprawach związanych z obsługą komputerów i programów.

R o z d z i a ł    V

Zadania i kompetencje kierowników referatów

§ 29

Kierownicy referatów w szczególności:

1.  Załatwiają określone sprawy w imieniu wójta, w ustalonym zakresie w ramach zadań referatów, a także wydają decyzje indywidualne w sprawach
z zakresu administracji publicznej na podstawie odrębnych upoważnień wójta.

2.  Kierują działalnością referatów zgodnie z obowiązującymi przepisami, wytycznymi wójta.

3.  Ustalają zadania dla poszczególnych stanowisk pracy oraz zakresy czynności, obowiązki i zakres odpowiedzialności dla pracowników.

4.  Ustalają programy działania oraz zapewniają ich realizację.

5.  Sprawują nadzór nad prawidłowym, zgodnym z prawem i terminowym wykonaniem zadań oraz załatwianiem spraw przez pracowników.

6.  Nadzorują przestrzeganie dyscypliny pracy oraz tajemnicy państwowej i służbowej.

7.  Odpowiadają za przygotowanie projektów uchwał zarządu i rady, za terminowy obieg dokumentów urzędowych i za statystykę oraz sprawozdawczość.

8.  Dbają o właściwe wyposażenie pomieszczeń i stanowisk pracy w sprzęt i urządzenia techniczne.

R o z d z i a ł    VI

Organizacja przeprowadzania kontroli

§ 30

1.  Kontrolę wewnętrzną w urzędzie sprawują wójt, sekretarz, skarbnik oraz kierownicy referatów — w stosunku do swoich podwładnych.

2.  Kontrolę zewnętrzną wobec gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych lub gminnych osób prawnych sprawuje zarząd, a w zakresie spraw finansowych skarbnik.

3.  Sekretarz gminy wykonuje nadzór i kontrolę w odniesieniu do wszystkich gminnych jednostek organizacyjnych, w zakresie każdorazowo określonym przez Zarząd.

§ 31

Wystąpienia pokontrolne podpisuje wójt lub zastępujący go zastępca wójta albo sekretarz.


§ 32

Tryb ewidencjonowania i realizacji wystąpień organów kontroli zewnętrznej określają następujące zasady:

1.  Protokoły i dokumentację kontroli oraz wystąpienia organów kontroli zewnętrznej skierowane do zarządu lub wójta ewidencjonuje sekretariat urzędu.

2.  Wystąpienia pokontrolne sekretarz przekazuje do realizacji właściwym kierownikom referatów, samodzielnym pracownikom lub właściwym dyrektorom gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych ustalając termin przygotowania odpowiedzi i przedłożenia jej do podpisu wójta.

3.  Odpisy udzielonych odpowiedzi na wystąpienia organów kontroli zewnętrznej przekazuje się do właściwego referatu, pracownika samodzielnego lub właściwej gminnej samorządowej jednostki organizacyjnej.

§ 33

Książkę i rejestr kontroli urzędu prowadzi sekretariat urzędu.

R o z d z i a ł    VII

Zasady podpisywania pism i aktów prawnych

§ 34

Uchwały zarządu podpisuje wójt lub zastępujący go zastępca wójta.

§ 35

Korespondencję z radnymi gminy wójt lub upoważniony przez niego sekretarz.

§ 36

Oświadczenia woli w imieniu gminy składa wójt gminy wraz z członkiem zarządu gminy, chyba że statut gminy stanowi inaczej, a oświadczenia woli rodzące skutki finansowe wymagają kontrasygnaty skarbnika. Projekty umów i porozumień podlegają zaopiniowaniu pod względem prawnym przez radcę prawnego, a pod względem finansowym przez skarbnika.

§ 37

Do podpisu wójta zastrzeżone są:

1.  Pisma i wystąpienia do wojewódzkich i naczelnych organów prawodawczych i administracyjnych organów państwa.

2.  Pisma i wystąpienia do kierowników organów kontroli zewnętrznej.

3.  Pisma i wystąpienia związane z kontaktami zagranicznymi samorządu gminy.

4.  Pisma i wystąpienia związane z wykonywaniem funkcji kierownika urzędu.

5.  Decyzje i postanowienia w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że wójt udzielił upoważnienia.

§ 38

Zastępca wójta, sekretarz, a także skarbnik, podpisują pisma i dokumenty w sprawach bezpośrednio przez nich nadzorowanych, z wyjątkiem zastrzeżonych do podpisu wójta.

§ 39

W przypadku nieobecności Wójta pisma zastrzeżone do jego podpisu, podpisuje zastępca wójta lub sekretarz.

§ 40

Kierownik referatu oraz pracownik samodzielny podpisują:

1.  Pisma związane ze swoim zakresem kompetencji.

2.  Odpowiedzi na pisma imiennie adresowane do nich.

§ 41

Pisma niezastrzeżone do podpisu wójta, zastępcy wójta, sekretarza i skarbnika podpisują kierownicy referatów lub pracownicy urzędu, zgodnie z upoważnieniami udzielonymi przez zarząd.

§ 42

Pisma przedstawiane do podpisu wójtowi, zastępcy wójta, sekretarzowi oraz skarbnikowi winny być uprzednio parafowane przez kierownika referatu lub pracownika samodzielnego sporządzającego dokument, a także w zależności od rodzaju sprawy przez radcę prawnego.

R o z d z i a ł    VIII

Zasady postępowania przy opracowywaniu
i wydawaniu aktów prawnych zarządu i wójta

§ 43

1.  Aktami prawnymi zarządu są uchwały i postanowienia.

2.  Projekty uchwał przygotowują referaty, samodzielne stanowiska pracy lub jednostki samorządowe.

3.  Projekty uchwał, o których mowa w ust. poprzedzającym, wnoszą na posiedzenia zarządu wójt, członkowie zarządu, sekretarz lub skarbnik.

§ 44

Projekty uchwał powinny odpowiadać wymogom obowiązujących zasad techniki legislacyjnej i posiadać opinię prawną.

§ 45

1.  Akt prawny obejmuje tytuł, treść i jego uzasadnienie.

2.  Tytuł uchwały winien zawierać jej numer, oznaczenie  organu podejmującego uchwałę, datę uchwały oraz określenie jej przedmiotu.

3.  W treści uchwały należy:

1) określić podstawę prawną ze wskazaniem źródła publikacji,

2) podać postanowienia aktu ujęte w paragrafy, ustępy, punkty i litery,

3) określić podmioty odpowiedzialne za wykonanie lub nadzorujące realizację uchwały,

4) określić sposób jej wejścia w życie,

5) podać tytuły aktów, które tracą moc,

6) umieścić klauzulę o ogłoszeniu lub publikacji w przypadku, gdy przewidują to przepisy.


§ 46

Do projektu aktu prawnego dołącza się uzasadnienie obejmujące:

1) przedstawienie istniejącego stanu w dziedzinie objętej unormowaniem z wyjaśnieniem potrzeby i celu wydania aktu,

2) wykazanie różnic między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym i faktycznym, opis przewidywanych skutków publicznych, gospodarczych i finansowych, związanych z wejściem w życie aktu oraz źródeł finansowania.

R o z d z i a ł    IX

Postanowienia końcowe

§ 47

Kierownicy referatów są odpowiedzialni za egzekwowanie przestrzegania przez pracowników postanowień regulaminu.

§ 48

Obowiązki urzędu jako zakładu pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy oraz inne sprawy związane z wewnętrznym porządkiem pracy określa regulamin pracy Urzędu Gminy Łagiewniki.

§ 49

Prawo interpretacji regulaminu przysługuje zarządowi.

§ 50

Wykaz gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych oraz samorządowych osób prawnych, nad którymi nadzór w zakresie organizacji funkcjonowania sprawuje zarząd, stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.

§ 51

Zmiany regulaminu następują w trybie wymaganym dla jego wprowadzenia.


 

 


Załącznik nr 1 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Łagiewniki (poz. 781)

 

 



 


Załącznik nr 2 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy Łagiewniki (poz. 781)

 

 

 

W y k a z

gminnych samorządowych jednostek organizacyjnych

 

Lp.

Nazwa jednostki

Adres

Tel./fax

1.

Szkoła Podstawowa w Łagiewnikach

58-210 Łagiewniki

ul. Jedności Narodowej 38

39-39-445

2.

Szkoła Podstawowa w Olesznej

58-214 Oleszna 64

39-39-449

3.

Szkoła Podstawowa w Jaźwinie

58-212 Jaźwina 79

39-38-031

4.

Szkoła Podstawowa w Radzikowie

58-210 Łagiewniki

Radzików

39-39-464

5.

Gimnazjum Gminne w Łagiewnikach

58-210 Łagiewniki

ul. Jedności Narodowej 38

39-39-510

6.

Przedszkole Gminne w Łagiewnikach

58-210 Łagiewniki

ul. Jedności Narodowej 10

39-39-440

7.

Gminny Ośrodek Kultury i Bibliotek

58-210 Łagiewniki

ul. Wrocławska 2

39-39-397

8.

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki

Zdrowotnej w Łagiewnikach

58-210 Łagiewniki

ul. Sportowa 9

39-39-399

39-39-762

9.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

58-210 Łagiewniki

ul. Sportowa 9

39-39-984

10.

Zakład Usług Komunalnych w Łagiewnikach

58-210 Łagiewniki

ul. Słowiańska 13

39-39-364