78

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ BIELAWY

z dnia 29 listopada 2000 r.

w sprawie uchwalenia statutu Miasta Bielawy

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

 

§ 1

Uchwala się statut Miasta Bielawy w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 3

Tracą moc:

– uchwała nr XXXI/205/96 Rady Miejskiej Bielawy z dnia 29 października 1996 r. w sprawie przyjęcia statutu Miasta Bielawy,

– uchwała nr XXXV/234/97 Rady Miejskiej Bielawy z dnia 28 stycznia 1997 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXXI/205/96 Rady Miejskiej Bielawy z dnia 29 października 1996 r. w sprawie przyjęcia statutu Miasta Bielawy.

§ 4

Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w  Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

PIOTR ŁYŻWA

 

 

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Bielawy z dnia 29 listopada 2000 r. (poz. 78)

 

STATUT MIASTA BIELAWY

 

Postanowienia ogólne

§ 1

Użyte w statucie sformułowania oznaczają:

Miasto – Miasto (gmina) Bielawa.

Gmina – Gminę (miasto) Bielawa.

Ustawa – ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

Statut – statut Miasta Bielawy.

Rada – Radę Miejską Bielawy.

Radny – członka Rady Miejskiej Bielawy.

Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miejskiej Bielawy.

Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Bielawy.

Burmistrz – Burmistrza Miasta Bielawy.

Zarząd – Zarząd Miasta Bielawy.

Członek Zarządu – członka Zarządu Miasta Bielawy.

Bielawa – Gminę (miasto) Bielawa.

Urząd – Urząd Miejski Bielawy.

Jednostka organizacyjna – jednostkę organizacyjną Miasta Bielawy.

Społeczność lokalna – mieszkańcy Bielawy.

§ 2

1. Gmina Bielawa jest gminą miejską i nosi nazwę Bielawa.

2. Przez pojęcie Miasto należy rozumieć wspólnotę samorządową oraz wyodrębnione terytorium.

§ 3

1. Wzór i herb Miasta określa załącznik nr 1.

2. Herb jest znakiem prawnie chronionym.

3. Komercyjne rozpowszechnianie herbu wymaga zgody Zarządu Miasta.

§ 4

Wykaz barw (flagi) zawiera załącznik nr 2.

§ 5

Wykaz jednostek organizacyjnych gminy prowadzi pracownik Biura Rady.

§ 6

1. Rada może osobie szczególnie zasłużonej dla Miasta nadać tytuł Honorowego Obywatela Bielawy.

2. Nadanie obywatelstwa honorowego nie pociąga za sobą żadnych zobowiązań ze strony Miasta.

3. Pozbawienie obywatelstwa honorowego następuje w taki sam sposób jak nadanie.

4. Zasady nadawania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Bielawy określa załącznik nr 3.

§ 7

1. Mieszkańcy Miasta dokonują rozstrzygnięć bezpośrednio w głosowaniu powszechnym poprzez wybory do Rady, w referendum lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Zakres i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa ustawa oraz ustawa o referendum gminnym.

§ 8

Organami Miasta są: Rada Miejska oraz Zarząd Miasta.

Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej

§ 9

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.

2. Rada Miejska jest organem Miasta składającym się z 28 radnych.

3. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.

4. Wyboru Rady dokonują mieszkańcy Miasta zgodnie z ustawą – Ordynacja wyborcza do rad gmin.

5. Rada działa na sesjach, za pośrednictwem Komisji i radnych oraz Zarządu, jako organu wykonawczego Rady.

§ 10

1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określonych w ustawie oraz w innych ustawach szczególnych.

2. Rada może odbywać wspólne sesje z inną Radą Gminy. Wspólna sesja jest zwoływana przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych spraw gmin.

3. Wspólną sesję organizują Przewodniczący zainteresowanych Rad, a w jej przygotowaniu uczestniczą Komisje Rad i radni. Zawiadomienia o sesji podpisują Przewodniczący Rad.

§ 11

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz dwóch Wiceprzewodniczących.

2. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady nie można łączyć z funkcją członka Zarządu Miasta i członka Komisji Rewizyjnej.

3. Prawo zgłaszania kandydatów na funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego przysługuje –każdemu radnemu. Na każdą z tych funkcji przeprowadza się odrębne głosowanie.

4. Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących wybiera Rada w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

5. Odwołanie Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 4. W przypadku odwołania, Rada dokonuje niezwłocznie wyboru uzupełniającego.

6. W przypadku zgłoszenia rezygnacji z pełnienia funkcji przez Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego, Rada rozpatruje ten wniosek w trybie określonym w ust. 4.

§ 12

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni od ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

2. Podczas pierwszej sesji radni, po złożeniu ślubowania, dokonują wyboru Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących, a także ustalają termin sesji w celu wyboru Burmistrza, jego Zastępcy, pozostałych członków Zarządu Miasta oraz składów stałych komisji Rady.

§ 13

Rada obraduje na sesjach zwyczajnych, nadzwyczajnych i uroczystych.

§ 14

1. Sesje zwyczajne zwołuje się w ilości wynikającej z potrzeb realizacji zadań, jednak nie rzadziej niż raz w kwartale, zgodnie z przyjętym planem pracy Rady.

2. Sesje nadzwyczajne zwołuje się w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku Przewodniczącemu przez Zarząd lub przez co najmniej siedmiu radnych posiadających inicjatywę uchwałodawczą, określoną w Regulaminie Pracy Rady Miejskiej, który stanowi załącznik nr 4.

3. Sesje uroczyste zwołuje się w celu uczczenia istotnych wydarzeń dla miasta lub państwa.

§ 15

1. Sesje Rady są jawne. Zawiadomienie o miejscu, terminie i tematyce obrad podaje się do wiadomości mieszkańców gminy nie później niż 3 dni przed sesją, w sposób zwyczajowo przyjęty.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone miejsca.

§ 16

1. Rada może utajnić sesję lub jej część w następujących przypadkach:

1) jeżeli przedmiotem obrad mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową,

2) ze względu na ważny interes społeczności lokalnej albo poszczególnych obywateli (dotyczy prawnej ochrony dóbr osobistych).

2. Decyzję o utajnieniu podejmuje Rada bezwzględną większością głosów ustawowego składu.

§ 17

Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej 14 radnych (quorum), chyba że przepis szczególny wymaga obecności kwalifikowanej.

§ 18

1. Rada, w ramach posiadanych kompetencji, rozstrzyga sprawy podejmując uchwały.

2. W uchwałach Rada ustala sposoby rozwiązywania zagadnień lub zajmuje stanowiska w sprawach będących przedmiotem obrad.

3. W sprawach porządkowych Rada podejmuje uchwały proceduralne.

4. Rada może również dokonywać czynności w formie:

1) deklaracji – zobowiązanie się do określonego postępowania,

2) oświadczeń – wyrażenie stanowiska w określonej sprawie.

3) apeli – niewiążące formalnie wezwanie adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.

§ 19

1. Uchwały Rady wchodzą w życie z dniem ogłoszenia lub w terminie określonym w uchwale.

2. Uchwały Rady ogłasza się na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego, a uchwały stanowiące przepisy gminne mogą być ponadto ogłoszone przez rozplakatowanie w miejscach publicznych.

Przewodniczący Rady może wskazać również inny sposób podania uchwały do wiadomości mieszkańców (np. prasa, lokalne środki masowego przekazu).

§ 20

1. W celu wykonania swoich zadań Rada powołuje w drodze uchwały stałe i doraźne komisje, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.

2. Zakres działania poszczególnych komisji określa uchwała Rady Miejskiej o powołaniu komisji.

3. Komisje są podległe Radzie, której przedkładają plany pracy oraz sprawozdania z działalności, zgodnie z terminami określonymi przez Radę.

4. W skład komisji wchodzą radni oraz mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie nie przekraczającej połowy przyjętego przez Radę składu osobowego dla danej komisji.

5. Zmiany składu osobowego, zakresu rzeczowego, łączenie i rozwiązywanie komisji następuje w drodze uchwały Rady.

6. Działalność komisji wygasa z chwilą zakończenia kadencji Rady.

§ 21

1. Do zadań wspólnych stałych komisji Rady należy:

1) stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, do których komisja została powołana,

2) wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie kontroli Zarządu i jednostek organizacyjnych Miasta,

3) opiniowanie pracy Zarządu i jednostek organizacyjnych Miasta w zakresie kompetencji danej komisji,

4) bieżąca współpraca z merytorycznie związanymi Wydziałami Urzędu Miejskiego oraz jednostkami organizacyjnymi Miasta,

5) opiniowanie, rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, radnych oraz Zarząd Miasta,

6) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów stanowisk i uchwał Rady,

7) ocena stanu realizacji uchwał Rady w zakresie spraw właściwych dla danej komisji,

8) ocena sprawozdań i informacji składanych przez Zarząd, jednostki organizacyjne Miasta oraz administrację samorządową.

2. Do kontroli działalności Zarządu oraz jednostek organizacyjnych Miasta Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

3. Zadania, tryb pracy oraz zasady przeprowadzania kontroli określa regulamin Komisji Rewizyjnej, stanowiący załącznik nr 5.

4. W przypadku przeprowadzania kontroli przez inną komisję stosuje się odpowiednio regulamin Komisji Rewizyjnej.

§ 22

Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się o sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji. W tym celu komisje odbywają wspólne posiedzenia lub udostępniają własne materiały (np. opracowania, analizy). Nadzór nad realizacją obowiązku wzajemnego informowania sprawuje Przewodniczący Rady.

§ 23

Komisje Rady mogą współpracować z komisjami innych Rad Gmin oraz osobami prawnymi i fizycznymi w sprawach należących do zakresu działania danej komisji.

§ 24

1. Radny reprezentując swoich wyborców ma obowiązek działać w interesie dobra wspólnego mieszkańców Bielawy.

2. Zgodnie z ustawą, radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

3. Zgoda lub brak zgody Rady na rozwiązanie stosunku pracy z radnym następuje w drodze uchwały Rady.

4. Za udział w posiedzeniach, pracach Rady i jej organów przysługuje radnemu dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach określonych odrębną uchwałą Rady.

Dotyczy to również członków komisji spoza Rady.

§ 25

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Zasady tworzenia klubów radnych określa załącznik nr 6.

§ 26

Organizację oraz tryb pracy Rady określa Regulamin pracy Rady Miejskiej, stanowiący załącznik nr 4.

Organ wykonawczy

§ 27

Zarząd jest organem wykonawczym Miasta powołanym i kontrolowanym przez Radę.

§ 28

1. Zarząd jest organem wykonawczym Miasta wybieranym na okres kadencji Rady. W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu, jego Zastępca oraz 5 członków.

2. Członkowie Zarządu wybierani są spośród Radnych lub spoza składu Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

3. W razie niedokonania wyboru Zarządu w terminie określonym w ust. 2 Rada ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

§ 29

1. Zarząd wykonuje uchwały Rady Miejskiej i realizuje zadania Miasta określone przepisami prawa.

2. Szczegółowe zadania Zarządu określa ustawa.

3. W realizacji zadań własnych Miasta, Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

4. Zadania Zarządu wykonywane są przy pomocy Urzędu Miejskiego. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta.

5. Posiedzenia Zarządu zwołuje Burmistrz w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu.

6. W posiedzeniach Zarządu, oprócz jego członków, udział biorą (bez prawa do głosowania) Skarbnik Gminy i Sekretarz Gminy. W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział również radni, zgodnie z zasadami określonymi w § 3 ust. 2 i 3 Regulaminu pracy Rady, oraz zaproszeni goście, bez prawa do głosowania.

7. Zarząd jest organem kolegialnym, podejmującym rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 4 członków Zarządu.

8. Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa Regulamin pracy Zarządu, przyjmowany uchwałą Rady Miejskiej.

§ 30

1. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny.

2. Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyn nieudzielenia absolutorium na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały o nieudzieleniu Zarządowi absolutorium.

3. Odwołania Zarządu dokonuje Rada bezwzględną większością głosów swojego ustawowego składu w głosowaniu tajnym, po zapoznaniu się z opiniami, o których mowa w art. 18a ust. 3 ustawy, oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu.

§ 31

1. Rada może odwołać Zarząd, z wyjątkiem Burmistrza, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium, jedynie na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia oraz podlega zaopiniowaniu przez właściwą komisję Rady i Komisję Rewizyjną.

2. Wniosek o odwołanie Zarządu rozpoznaje Rada na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od jego złożenia.

3. Odwołania Zarządu dokonuje Rada bezwzględną większością głosów swojego ustawowego składu w głosowaniu tajnym, po zapoznaniu się z opiniami, o których mowa w ust. 1, oraz po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu.

§ 32

1. W razie odwołania Zarządu z przyczyn określonych w § 30, § 31 i § 34 ust. 1, Rada wybiera w ciągu 1 miesiąca od daty odwołania nowy Zarząd na zasadach określonych w § 28 niniejszego statutu.

2. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.

3. Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu lub Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem obowiązującego trybu.

§ 33

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty zgłoszenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu nie będącego jego przewodniczącym, Burmistrz obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie kandydaturę na członka Zarządu.

§ 34

1. Rada może odwołać Burmistrza większością 2/3 głosów swojego ustawowego składu w głosowaniu tajnym, na zasadach i w trybie określonym w § 31. Odwołanie Burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków Zarządu.

2. Rada może, na uzasadniony wniosek Burmistrza, odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

Pracownicy samorządowi

§ 35

1. Burmistrz i Zastępca Burmistrza są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w Urzędzie Miejskim na podstawie wyboru uchwałą Rady Miejskiej. Nawiązanie stosunku pracy następuje z chwilą wyboru przez Radę Miejską.

Rada decyduje również w drodze uchwały o ustaniu stosunku pracy z tymi osobami.

2. Na zasadach, o jakich mowa w ust. 1, zatrudniony i zwolniony może być również członek Zarządu Miasta.

3. Uprawnienia zwierzchnika służbowego wobec Burmistrza i związane z tym czynności z zakresu stosunku pracy wykonuje Przewodniczący Rady, z tym że wynagrodzenie i nagrody dla Burmistrza ustala Rada w drodze uchwały.

§ 36

1. Burmistrz Miasta jest zwierzchnikiem służbowym Zastępcy Burmistrza, zatrudnionego członka Zarządu oraz wszystkich innych pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Miejskim.

2. Burmistrz zatrudnia na podstawie powołania Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy oraz Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, po uprzednim powołaniu lub wybraniu tych osób do pełnienia funkcji przez Radę.

3. Burmistrz ustala wynagrodzenie za pracę wszystkim pracownikom, o jakich mowa w ust. 1 i 2.

§ 37

1. Burmistrz, w imieniu Zarządu Miasta, wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego wobec kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, w tym także ustala ich wynagrodzenie.

2. Kierowników tych jednostek zatrudnia i zwalnia Zarząd Miasta w drodze uchwały.

§ 38

1. Osoby kierujące wydziałami i referatami Urzędu Miejskiego zatrudniane są przez Burmistrza w drodze mianowania.

2. Zatrudnienie na podstawie mianowania następuje nie wcześniej niż po upływie 1 roku nienagannego zatrudnienia na tym stanowisku na podstawie umowy o pracę.

3. Pracownik mianowany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym na zasadach określonych uchwałą Rady Miejskiej.

§ 39

Zadania i zakres kompetencji pracowników samorządowych określa Regulamin organizacyjny Urzędu Miejskiego.

Postanowienia końcowe

§ 40

Uchwalenie statutu oraz jego zmiany następują zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady.

§ 41

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym (ustawa z dnia 8 marca 1990 r. – tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), ustawy o pracownikach samorządowych (ustawa z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.) oraz przepisy innych ustaw i wydanych do nich aktów wykonawczych, dotyczących samorządu gminnego.

§ 42

Statut wchodzi w życie po jego ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 

 

Załącznik nr 1 do statutu Miasta Bielawy (poz. 78)

 

 

 

 

HERB MIASTA BIELAWY

– linie konturowe i otwory okienne oraz wrota – kolor czarny

– wypełnienie części cegiełkowej – kolor czerwony

– górne czółenko – kolor biały na niebieskim tle

– dolne czółenko – kolor niebieski na białym tle

stosunek szerokości do wysokości – 4:7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2 do statutu Miasta Bielawy (poz. 78)

 

FLAGA MIASTA BIELAWY

– UKŁAD POZIOMY – BARWY – BIAŁY I NIEBIESKI (BŁĘKITNY)

STOSUNEK SZER. DO DŁ. – 5:8

 

 

 

 

 

 

– UKŁAD PIONOWY – BARWY – BIAŁY I NIEBIESKI (BŁĘKITNY)

STOSUNEK SZER. DO DŁ. – 1:10

 

 

 

 

Załącznik nr 3 do statutu Miasta Bielawy (poz. 78)

 

REGULAMIN NADANIA TYTUŁU

HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA BIELAWY

 

§ 1

1. Tytuł Honorowego Obywatela Miasta Bielawy, zwany dalej “tytułem”, jest wyrazem najwyższego wyróżnienia i uznania przez Radę osoby szczególnie zasłużonej dla Miasta oraz innej wybitnej osoby.

2. Tytuł nadawany jest przez Radę.

O przyznaniu tytułu decyduje Rada zwykłą większością głosów.

§ 2

1. Tytuł może być nadawany obywatelom polskim i cudzoziemcom.

2. Honorowe obywatelstwo może być nadane tej samej osobie tylko jeden raz.

§ 3

1. Z wnioskiem o nadanie tytułu Honorowego Obywatela Miasta Bielawy mogą wystąpić:

1) Przewodniczący Rady,

2) Komisja Rady,

3) Burmistrz Miasta,

4) klub radnych.

2. Wniosek pisemny o nadanie tytułu powinien zawierać:

1) podstawowe informacje o kandydacie,

2) określenia zasług uzasadniających wyróżnienie kandydata.

3. Wniosek powinien być rozpatrzony przez Radę w terminie nie dłuższym niż 60 dni od daty jego złożenia w Biurze Rady.

4. Wniosek powinien być opiniowany przez wszystkie komisje stałe Rady.

§ 4

1. Osoba wyróżniona otrzymuje Akt Nadania Tytułu Honorowego Obywatela Miasta Bielawy, zwany dalej “Aktem Nadania”.

2. Akt Nadania jest drukiem o formacie A-4. Podstawową treść Aktu Nadania przedstawia wzór nr 1 do niniejszego załącznika.

§ 5

Wręczenia Aktu Nadania dokonuje, w imieniu Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady na sesji Rady Miejskiej.

§ 6

Osobie wyróżnionej tytułem Honorowego Obywatela Miasta Bielawy przysługują następujące przywileje:

1) używanie tytułu “Honorowy Obywatel Miasta Bielawy”,

2) uczestniczenie, na prawach honorowego gościa, we wszystkich sesjach Rady oraz innych uroczystościach o charakterze miejskim.

§ 7

Ewidencję osób wyróżnionych honorowym obywatelstwem prowadzi pracownik Biura Rady w “Księdze Honorowych Obywateli Miasta Bielawy”, zgodnie ze wzorem nr 2 do niniejszego załącznika.

 

 

 

 

Wzór nr 1

 

RADA MIEJSKA BIELAWY

nadała tytuł

HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA BIELAWY

Panu/Pani .............................................................................................

 

 

 

Przewodniczący

Rady Miejskiej Bielawy

 

 

Bielawa, dn. ...........................

Wzór nr 2

 

RADA MIEJSKA BIELAWY

 

Uchwałą nr ............................. z dnia...........................................................

na wniosek złożony przez ..............................................................................

nadała tytuł HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA BIELAWY

Panu/Pani ...................................................................................................

Wręczenia aktu nadania dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej Bielawy

.................................................................................................................

(imię i nazwisko)

w dniu .................................... podczas ......................................................

.................................................................................................................

(okoliczności wręczenia)

Informacje dotyczące osoby wyróżnionej:

1) data i miejsce urodzenia ...........................................................................

2) adres zamieszkania ..................................................................................

3) wykształcenie i zawód .............................................................................

4) miejsce pracy ..........................................................................................

Uzasadnienie wyróżnienia:

.................................................................................................................

.................................................................................................................

.................................................................................................................

Wpisu do Księgi Honorowych Obywateli Miasta Bielawy dokonał kierownik Biura/Przewodniczący Rady Miejskiej.

............................... ............................ ................................

(imię i nazwisko) (podpis) (pieczęć)

 

 

 

Załącznik nr 4 do statutu Miasta Bielawy (poz. 78)

 

REGULAMIN PRACY RADY MIEJSKIEJ

– szczegółowe zasady organizacji

i trybu pracy Rady Miejskiej

 

Przewodniczący Rady

§ 1

1. Pracami Rady kieruje Przewodniczący przy pomocy dwóch Wiceprzewodniczących.

2. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący:

1) organizuje pracę Rady,

2) zwołuje sesje Rady,

3) przewodniczy obradom,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) reprezentuje Radę na zewnątrz,

8) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez Radnych ich mandatu,

9) informuje Radę o zaistnieniu okoliczności powodujących wygaśnięcie mandatu radnego.

3. Przewodniczący dokonuje podziału zadań pomiędzy Wiceprzewodniczących, ustala zakres, terminy zastępstwa, a także składa na sesji Rady informację o podjętych przez siebie i swoich zastępców działaniach pomiędzy sesjami Rady.

Radny

§ 2

1. Radny realizuje zadania utrzymania stałej więzi z wyborcami poprzez:

1) spotkania z wyborcami,

2) uczestnictwo w spotkaniach, zebraniach grup zawodowych, środowiskowych, politycznych, wyznaniowych i innych,

3) inne nie wymienione formy kontaktu.

2. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany.

3. W przypadku uniemożliwiającym wzięcie udziału w posiedzeniu Rady oraz innych organów, nieobecność usprawiedliwia się Przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu danego organu przed lub niezwłocznie po posiedzeniu.

§ 3

1. Każdy radny ma prawo wglądu w protokoły i uchwały Zarządu Miasta, z ograniczeniem wynikającym z obowiązujących przepisów prawa.

2. Radny ma prawo uczestnictwa w posiedzeniach Zarządu, z wyjątkiem posiedzeń lub ich części, których jawność została wyłączona.

3. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym paragrafie, w zakresie wglądu w protokoły Zarządu oraz uczestnictwa w posiedzeniach, rozstrzyga Burmistrz.

§ 4

1. Radni na sesjach Rady są informowani o powstałych stosunkach cywilno-prawnych pomiędzy Miastem a osobami wchodzącymi w skład jego organów oraz osobami będącymi kierownikami jednostek organizacyjnych Miasta.

2. Przez pojęcie stosunków cywilno-prawnych w powyższym przypadku rozumie się:

1) zawarcie umowy przedwstępnej oraz umowy sprzedaży nieruchomości (grunty, budynki, lokale niemieszkalne),

2) zawarcie umowy dzierżawy, najmu budynku lub lokali niemieszkalnych,

3) nabycie rzeczy ruchomych,

4) zawarcie innych umów o charakterze cywilno--prawnym.

3. Informacji udziela Przewodniczący Zarządu Miasta na najbliższej sesji Rady, po zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust. 1 i 2.

§ 5

1. W celu rozwiązywania konfliktów powstałych pomiędzy radnymi, Rada może w drodze odrębnej uchwały powołać Sąd Koleżeński.

2. Wniesienie sprawy do Sądu Koleżeńskiego wymaga zgody wszystkich stron istniejącego konfliktu.

Sesje Rady

I. Przygotowanie i zwoływanie sesji

§ 6

1. Sesję Rady przygotowuje i zwołuje Przewodniczący zgodnie z wnioskami Rady, przyjętym planem pracy, a także po rozpatrzeniu wniosków i propozycji Zarządu Miasta, komisji i poszczególnych radnych.

2. Radny może wystąpić z wnioskiem o włączenie sprawy lub projektu uchwały do porządku sesji, zachowując tryb określony w § 28 niniejszego regulaminu.

3. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

§ 7

1. O sesjach zawiadamia się radnych pisemnie (pocztą lub przez gońca), najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad, licząc od daty wysłania zawiadomienia, podając termin, miejsce i godzinę rozpoczęcia sesji.

2. Zawiadomienie o sesji poświęconej programom gospodarczym, uchwalaniu budżetu, rozpatrywaniu sprawozdania z wykonania budżetu wraz z niezbędnymi materiałami przesyła się radnym w terminie co najmniej 14 dni przed sesją, licząc od daty wysłania zawiadomienia.

3. Do zawiadomienia o sesji załącza się projekt porządku obrad, projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z przedmiotem obrad Rady.

4. Rada może podjąć uchwałę o przełożeniu sesji wyznaczając nowy termin jej odbycia. Wniosek o przełożenie sesji może być zgłoszony przez każdego radnego tylko na początku obrad, przed przyjęciem porządku obrad.

§ 8

Porządek obrad (ramowy) powinien zawierać:

1) stwierdzenie quorum,

2) zatwierdzenie porządku obrad,

3) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

4) informację o realizacji uchwał i wniosków Rady i o pracy Zarządu,

5) informację o pracy Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady w okresie pomiędzy sesjami,

6) interpelacje, zapytania, wnioski, oświadczenia,

7) uchwały,

8) odpowiedzi na interpelacje, zapytania, wnioski,

9) informacje bieżące (Biura Rady, terminy posiedzeń komisji, datę następnej sesji itp.),

II. Obradowanie

§ 9

1. Sesja może odbywać się w ciągu jednego posiedzenia lub kilku posiedzeń. W tym ostatnim przypadku Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie z powodu:

1) niewyczerpania porządku obrad,

2) potrzeby rozszerzenia porządku obrad,

3) opracowania dodatkowych materiałów,

4) innych nieprzewidzianych okoliczności uniemożliwiających Radzie właściwe obradowanie bądź rozstrzyganie spraw.

2. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia tej samej sesji odbywa się z pominięciem wymogów zawartych w § 8.

3. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia, Przewodniczący może przerwać obrady, wyznaczając nowy termin posiedzenia tej samem sesji.

Uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc.

4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

§ 10

1. Sesję otwiera i obrady prowadzi Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności jeden z Wiceprzewodniczących.

W toku obrad Przewodniczący może powierzyć Wiceprzewodniczącemu prowadzenie poszczególnych punktów porządku obrad, wówczas Wiceprzewodniczący korzystają z uprawnień Przewodniczącego.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego obrad formuły: “Otwieram sesję Rady Miejskiej Bielawy”.

3. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza, na podstawie listy obecności, prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum zamyka obrady wyznaczając nowy termin sesji.

W protokole odnotowuje się przyczyny, z powodu których sesja nie odbyła się.

4. Przewodniczący może powołać spośród radnych jednego lub więcej asesorów obrad i powierzyć im prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłaszanych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 11

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący przedstawia do uchwalenia projekt porządku obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny oraz Burmistrz.

3. Wniosek o uzupełnienie porządku obrad, jego zatwierdzenie lub zdjęcie poszczególnego punktu czy punktów z porządku obrad przyjmuje się zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

§ 12

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając lub zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych przypadkach, o ile nie ma sprzeciwu, Przewodniczący może dokonywać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.

3. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

Nie dotyczy to zgłoszeń w sprawie wniosków formalnych.

4. W celu przedstawienia projektu uchwały Przewodniczący udziela głosu:

1) referentowi ze strony projektodawców uchwały,

2) przedstawicielowi komisji opiniującej projekt,

3) przedstawicielowi klubu radnych w przypadku zaopiniowania projektu przez klub.

5. Podczas realizacji danego punktu obrad lub przedstawienia projektu uchwały, czas wystąpienia przedstawiciela komisji, Zarządu, klubu radnych nie powinien przekroczyć 10 minut, chyba że Rada postanowi inaczej.

6. Radny, który pragnie zabrać głos w swoim imieniu, wpisuje się na listę mówców lub zgłasza ustnie Przewodniczącemu chęć zabrania głosu. Wystąpienie radnego nie powinno przekroczyć 3 minut, chyba że Rada postanowi inaczej.

Wypowiedź dyskutanta powinna być zakończona wnioskiem.

7. Oprócz zabrania głosu w dyskusji radny, w tym samym punkcie obrad, ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekroczyć 2 minut.

8. Zabranie głosu w dyskusji “ad vocem” odbywa się poza kolejnością zgłoszeń. Radny ma prawo do jednej wypowiedzi 1-minutowej w jednym punkcie porządku obrad.

9. Przewodniczący zamyka dyskusję w danym punkcie obrad dopiero po wyczerpaniu wszystkich zgłoszeń do dyskusji oraz możliwości określonych w ust. 5, 6 i 7.

§ 13

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad oraz może czynić uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

2. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego lub osoby zaproszonej w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje ich “do porządku”.

3. Jeżeli przywołanie nie odniosło skutku, Przewodniczący może postawić wniosek o odebranie głosu (w przypadku wypowiedzi) lub odebrać głos (w przypadku zakłócenia porządku lub uchybienia powadze sesji).

Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

§ 14

Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad.

§ 15

1. Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Miejskiej Bielawy”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

Dotyczy to również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 16

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę, miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, numery podjętych uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego sesji i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych), nazwiska osób delegowanych z Urzędu i innych jednostek Miasta oraz nazwiska osób zaproszonych,

4) zatwierdzony porządek obrad,

5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem jego wyników,

8) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

2. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności radnych,

2) listę zaproszonych gości,

3) kopie podjętych przez Radę uchwał,

4) pisemne oświadczenia i wystąpienia na sesji oraz pisemne informacje i materiały dotyczące tematów ujętych w porządku sesji.

3. Protokoły sesji numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji danej kadencji, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

Nowa numeracja rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

4. Wyciąg z protokołu przekazuje się w razie potrzeby jednostkom organizacyjnym Urzędu Miasta.

5. W trakcie obrad lub na najbliższej sesji, nie później niż do chwili przyjęcia protokołu, radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu. O ich uwzględnieniu decyduje Rada zwykłą większością głosów.

III. Głosowanie

§ 17

1. Głosowanie na sesji odbywa się w trybie jawnym zwykłą większością głosów, chyba że ustawa lub statut stanowią inaczej.

2. Głosowania dotyczące spraw osobowych są tajne. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zarządzić głosowanie jawne, o ile nikt z radnych nie wyrazi w tym względzie sprzeciwu.

§ 18

1. Przewodniczący, przed poddaniem wniosku pod głosowanie, precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta i nie budziła wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. Jeżeli w jednej sprawie zostało zgłoszonych kilka wniosków, w pierwszej kolejności pod głosowanie poddaje się wniosek, którego przyjęcie wyklucza potrzebę głosowania nad pozostałymi.

3. W przypadku przyjmowania projektów uchwał, za wnioski najdalej idące według kolejności uważa się:

1) odrzucenie projektu,

2) odesłanie projektu do komisji,

3) głosowanie poprawek, przy czym:

1) w pierwszej kolejności należy głosować poprawki najdalej idące, to jest takie, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

W razie przegłosowania poprawek wykluczających inne poprawki, nie przeprowadza się głosowania nad pozostałymi.

4. W innych przypadkach głosowanie przeprowadza się nad każdym wnioskiem oddzielnie według kolejności zgłoszenia.

§ 19

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2. Za oddane głosy uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” oraz “wstrzymujące”.

3. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” oraz “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji z zaznaczeniem, do którego punktu obrad odnosi się.

4. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady i podpisanych przez członków Komisji Skrutacyjnej, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób (technikę) głosowania.

5. Głosowanie imienne oraz tajne przeprowadza, wybrana z grona Rady, trzyosobowa Komisja Skrutacyjna, która ze swego składu wybiera przewodniczącego i sekretarza.

6. Komisja Skrutacyjna, przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia sposób głosowania. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji. Za ważne oddane głosy uznaje się kartki, na których radni głosowali w sposób zgodny z zasadami ustalonymi przez Radę.

7. Po przeliczeniu głosów, przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół z wynikami głosowania. Karty z oddanymi głosami, w zaklejonej kopercie, stanowią załącznik do protokołu z głosowania i przechowuje się je wraz z protokołem obrad.

§ 20

1. Zwykła większość głosów jest to większość ważnie oddanych głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę oddanych głosów “przeciw”, z wyłączeniem “wstrzymujących się”.

2. Bezwzględna większość głosów jest to liczba głosów “za” większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów: “przeciw” i “wstrzymujących się”. Przy parzystej liczbie głosów stosuje się regułę 50% + 1 głos, przy nieparzystej jest to pierwsza liczba naturalna przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

§ 21

Ogólne terminy, tryb przygotowania, zwoływania i przebiegu sesji mają zastosowanie również do wspólnych sesji odbywanych z Radą Miejską innej gminy.

Komisje Rady

§ 22

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji.

2. Kandydata na przewodniczącego komisji oraz jego zastępcę wybiera komisja spośród swoich członków zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnego składu komisji.

3. Wybór kandydata na przewodniczącego i jego zastępcę dokonywany jest na pierwszym posiedzeniu komisji.

4. Przewodniczącego komisji i jego zastępcę powołuje i odwołuje Rada w drodze uchwały.

§ 23

1. Do zadań przewodniczącego komisji należy w szczególności:

1) kierowanie pracą komisji,

2) zwoływanie posiedzeń komisji,

3) proponowanie porządku obrad i prowadzenie obrad komisji,

4) podpisywanie protokołów z posiedzeń komisji.

2. W przypadku nieobecności lub niemożności działania przewodniczącego komisji, jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego komisji.

§ 24

1. Na posiedzeniu komisji, oprócz jej członków, mogą być obecni inni radni oraz członkowie Zarządu.

2. Komisja może odmówić prawa do uczestnictwa w danych posiedzeniach osobom, które nie są członkami komisji lub nie zostały do niej desygnowane.

3. Komisja lub jej przewodniczący może zaprosić na posiedzenie inne osoby, których wysłuchanie lub obecność są uzasadnione ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

4. Osoby nie będące członkami komisji uczestniczą w jej posiedzeniu wyłącznie z głosem doradczym.

5. Komisja nie może odmówić wysłuchania określonej osoby, jeżeli z takim wnioskiem wystąpi Przewodniczący Rady.

§ 25

1. Posiedzenia komisji odbywają się zgodnie z przyjętym harmonogramem nie rzadziej jednak niż raz między sesjami zwyczajnymi.

2. Proponowany przez przewodniczącego komisji porządek obrad zatwierdza komisja.

3. Posiedzenie komisji zwoływane jest również na wniosek co najmniej 1/3 jej członków.

4. O terminie posiedzenia komisji zawiadamia się jej członków oraz pozostałe zainteresowane osoby w terminie co najmniej 7 dni przed dniem posiedzenia.

5. Posiedzenia komisji są ważne w przypadku obecności przynajmniej połowy jej członków (quorum). Członkowie komisji stwierdzają swoją obecność na posiedzeniu podpisując listę obecności.

6. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę, nazwisko i imię przewodniczącego komisji i osoby sporządzającej protokół,

2) stwierdzenie quorum,

3) nazwiska nieobecnych członków komisji (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych), nazwiska osób delegowanych z Urzędu Miejskiego i innych jednostek Miasta,

4) przebieg obrad oraz teksty zgłoszonych i przyjętych wniosków,

5) podpis przewodniczącego komisji oraz osoby sporządzającej protokół.

7. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności członków komisji,

2) listę osób spoza Rady uczestniczących w posiedzeniu komisji,

3) pisemne informacje i materiały związane z tematami obrad.

8. Protokoły oznacza się numerem kolejnym posiedzenia komisji (cyfra arabska) łamanym przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego. Nową numerację rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

§ 26

1. Komisje zajmują stanowisko w danej sprawie poprzez przyjęcie wniosku lub wydanie opinii.

2. Wnioski i opinie zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby jej członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

3. Przyjęte wnioski lub opinie komisja przekazuje Przewodniczącemu Rady.

4. Wnioski i opinie komisji Przewodniczący Rady przekazuje Zarządowi Miasta w terminie 7 dni od daty ich przyjęcia poprzez komisję.

5. Zarząd Miasta może przyjąć wniosek komisji do realizacji przed skierowaniem sprawy na sesję. W takim przypadku informuje Przewodniczącego Rady oraz komisję.

6. Wnioski i opinie komisji przedstawia na sesji Rady przewodniczący komisji lub osoba przez niego upoważniona.

Uchwały

§ 27

1. Uchwałom Rady nadaje się formę odrębnych dokumentów, z wyjątkiem uchwał proceduralnych, które odnotowuje się w protokole sesji.

2. Uchwały zawierają:

1) numer, datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) ścisłe określenie przedmiotu, środków realizacji, organów odpowiedzialnych za wykonanie,

4) termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualnie czas jego obowiązywania,

5) uzasadnienie (w załączeniu),

6) przepisy przejściowe.

3. Uchwały oznacza się numerem kolejnym sesji (cyfra rzymska) łamanym przez numer uchwały według kolejności podjęcia (cyfra arabska) oraz przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego.

Nową numerację zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

§ 28

1. Z wnioskiem o podjęcie uchwały przez Radę może wystąpić Przewodniczący Rady, komisja, radny i Zarząd Miasta, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2. Projekt uchwały (bez daty i numeru), odpowiadający wymogom zawartym w § 27 ust. 2 niniejszego regulaminu, zawierający opinię radcy prawnego oraz oznaczenia: projekt, przygotowujący, projektodawca, sporządzający, projektodawca przekazuje do Biura Rady.

3. Przewodniczący Rady dokonuje oceny oraz kwalifikacji projektów uchwał pod względem formalnym, tj. zgodności z wymogami niniejszego regulaminu, oraz decyduje o skierowaniu projektu do komisji lub o zwróceniu do projektodawcy w celu dokonania niezbędnych uzupełnień.

4. Projekt uchwały przygotowany przez Przewodniczącego Rady, komisję lub radnego przekazuje się do wiadomości Zarządu Miasta, w tym samym trybie jak komisjom Rady, który ma prawo wyrazić własną opinię.

5. Opinie komisji i Zarządu są odczytywane na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.

6. W przypadku zgłoszenia wniosku o rozszerzenie porządku obrad w celu podjęcia uchwały, której projekt nie został zgłoszony w trybie wskazanym w ust. 2, projekt taki może być włączony do porządku obrad w wyniku przyjęcia przez Radę wniosku.

§ 29

1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący prowadzący sesję.

2. Uchwały Rady, po podpisaniu przez Przewodniczącego, w terminie 3 dni przekazywane są Zarządowi Miasta oraz przesyłane, z zachowaniem ustawowych terminów, właściwym organom nadzoru.

3. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje w Biurze Rady Miejskiej.

4. Nowelizacja uchwał odbywa się w takim samym trybie, w jakim zostały uchwalone.

Interpelacje, wnioski radnych

§ 30

1. Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu.

2. Adresatem interpelacji jest Zarząd Miasta.

3. Interpelacje składa się na piśmie w Biurze Rady lub na sesji w punkcie “Interpelacje, wnioski”.

Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające stąd pytania skierowane do Zarządu.

§ 31

1. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania.

2. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu interpelację i Przewodniczącemu, który w punkcie “Interpelacje, wnioski” informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

3. Radny ma prawo poinformowania Rady czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie, jak również wyjaśnienie, w przypadku gdy jest ona dla radnego niejasna.

4. W przypadku gdy składający interpelację stwierdzi, że nie zadowala go udzielona odpowiedź pisemna ani dodatkowe wyjaśnienia ustne na sesji, Rada może, na wniosek interpelującego, zażądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.

§ 32

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne w sprawach, w których Przewodniczący udziela głosu.

2. Przedmiotem wniosku formalnego może być w szczególności:

1) przerwanie, odroczenie lub zamknięcie obrad,

2) uchwalenie tajności posiedzenia,

3) zamknięcie listy mówców,

4) zmiana przewodniczącego obrad,

5) przejście do porządku obrad,

6) żądanie przedstawienia opinii prawnej,

7) odesłanie wniosku bądź projektu uchwały do komisji Rady,

8) zmiana porządku obrad,

9) zmiana w sposobie prowadzenia dyskusji i przeprowadzenia głosowania (np. głosowanie imienne),

10) stwierdzenie quorum poprzez sprawdzenie listy obecności,

11) przeliczenie głosów,

12) ogłoszenie przerwy na wniosek przewodniczącego klubu radnych.

3. Rada rozstrzyga w głosowaniu o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i jednego głosu “przeciw” (kontrwniosku).

Przewodniczący udziela głosu “przeciw” radnemu, który zgłosił się w pierwszej kolejności.

4. Wniosek formalny poddaje się pod głosowanie poza kolejnością.

5. Nie poddaje się pod głosowanie wniosków, które dotyczą spraw określonych w ust. 2 pkt 6, 10, 11 i 12.

§ 33

1. Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “Interpelacje, wnioski”.

Wniosek powinien być przedłożony Przewodniczącemu na piśmie w czasie obrad lub przed rozpoczęciem sesji i krótko uzasadniony. Wniosek powinien zawierać również jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

2. Wnioski merytoryczne podlegają głosowaniu przez Radę.

§ 34

1. Wnioski oraz zapytania w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi o uzyskanie informacji o faktach, składa się na piśmie w Biurze Rady lub ustnie albo pisemnie na sesji w punkcie “Interpelacje, wnioski”.

2. Do udzielenia odpowiedzi na wniosek czy zapytanie Burmistrz może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego.

3. W przypadku gdy nie jest możliwe udzielenie odpowiedzi na zapytanie lub wniosek w trakcie sesji, musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni do Biura Rady.

§ 35

Kopie interpelacji, wniosków i zapytań zgłoszonych na piśmie przekazuje się do Zarządu Miasta w ciągu 7 dni od dnia zgłoszenia.

§ 36

1. Pracownik Biura Rady prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji oraz wniosków zgłoszonych pisemnie. W rejestrze znajduje się również informacja o sposobie załatwiania i terminach.

2. Pracownik Biura Rady zawiadamia radnych o wpływających odpowiedziach na interpelacje i zgłoszone pisemnie wnioski lub zapytania.

 

Załącznik nr 5 do statutu Miasta Bielawy (poz. 78)

 

REGULAMIN

KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ

 

Postanowienia ogólne

§ 1

Komisja Rewizyjna jest stałą komisją Rady powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu Miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 2

1. Skład osobowy komisji ustala Rada w drodze uchwały.

W skład komisji mogą wchodzić wyłącznie radni.

2. W skład komisji nie mogą być wybierani radni pełniący funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady oraz radni będący członkami Zarządu Miasta.

3. Mandat członka komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka komisji na Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady oraz w przypadku wyboru członka komisji w skład Zarządu Miasta.

4. Członek komisji podlega wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o jego stronniczość lub interesowność, w szczególności gdy przedmiot prac komisji dotyczy praw i obowiązków członka komisji, jego małżonka lub jego krewnych.

5. O wyłączeniu z prac komisji decyduje komisja zwykłą większością głosów, odnotowując w protokole jej uzasadnienie.

6. Wyłączonemu członkowi komisji przysługuje prawo odwołania się do Rady.

Organizacja i tryb pracy komisji

§ 3

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji. Kandydata na przewodniczącego komisji i jego zastępcę wybiera komisja spośród swoich członków na pierwszym posiedzeniu komisji.

2. Przewodniczącego komisji i jego zastępcę powołuje i odwołuje Rada w drodze uchwały.

3. Do zadań przewodniczącego komisji należy w szczególności:

1) kierowanie pracą komisji,

2) zwoływanie posiedzeń komisji,

3) proponowanie porządku obrad i prowadzenie obrad komisji,

4) podpisywanie protokołów z posiedzeń komisji.

4. W przypadku nieobecności lub niemożności działania przewodniczącego komisji, jego zadania wykonuje zastępca przewodniczącego komisji.

§ 4

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji zgodnie z zatwierdzonym przez Radę planem pracy komisji i na wniosek Rady.

2. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer, datę, nazwisko i imię przewodniczącego komisji i osoby sporządzającej protokół,

2) stwierdzenie quorum,

3) nazwiska nieobecnych członków komisji (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych), nazwiska osób delegowanych z Urzędu Miejskiego i innych jednostek Miasta,

4) streszczenie przebiegu obrad,

5) podpisy przewodniczącego komisji i członków komisji oraz osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności członków komisji,

2) pisemne informacje i materiały związane z tematem posiedzenia komisji,

3) protokoły z przeprowadzanych kontroli w jednostkach organizacyjnych Miasta.

4. Protokoły oznacza się numerem kolejnym posiedzenia komisji (cyfra arabska) łamanym przez dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego. Nową numerację rozpoczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

§ 5

1. Protokoły oraz wnioski komisji przyjmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. W przypadku równowagi głosów głos przewodniczącego komisji jest rozstrzygający,

§ 6

1. Komisja kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Miasta pod względem:

1) legalności – zgodności działań z obowiązującymi przepisami prawnymi, uchwałami Rady oraz normami wewnętrznymi,

2) rzetelności – zgodności wykonywania zadań z obowiązkami ciążącymi na wykonawcach czynności z tytułu sprawowanej funkcji i zajmowanego stanowiska,

3) celowości – polegającej na ocenie operacji gospodarczych w aspekcie zgodności z interesami gminy,

4) gospodarności – efektywności wykorzystania środków będących w dyspozycji kontrolowanego,

5) formalno-rachunkowym – polegającym na przeprowadzeniu czynności badawczych w aspekcie prawidłowości technicznej, kompletności i poprawności dokumentowania działalności kontrolowanego podmiotu oraz poprawności arytmetycznej.

2. Komisja kontrolując działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych Miasta bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy.

§ 7

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.

2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Rady.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący Rady przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

§ 8

1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu, z wyjątkiem Burmistrza, oraz wniosek o odwołanie Burmistrza.

2. Przewodniczący komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. 1, Przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.

§ 9

1. Do dnia 15 stycznia każdego roku komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy na rok następny.

2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1) termin odbywania posiedzeń,

2) terminy i wykazy jednostek, które zostaną poddane kompleksowej kontroli.

§ 10

1. Do 15 lutego każdego roku komisja składa Radzie sprawozdanie ze swojej działalności za rok poprzedni.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonej kontroli,

2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości ustalonych w toku kontroli,

3) ocenę realizacji uchwał Rady,

4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych kontroli,

5) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły oraz wnioski w sprawie absolutorium.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, komisja składa Radzie sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu przez Radę stosownej uchwały określającej przedmiot, zakres i termin złożenia sprawozdania.

Działania kontrolne

§ 11

1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące fragment jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działań kontrolowanego podmiotu.

§ 12

1. Komisja przeprowadza kontrole przewidziane w planie pracy komisji zatwierdzonym przez Radę.

2. Komisja jest zobowiązana do przeprowadzenia innej, nie ujętej w planie pracy, kontroli w przypadku podjęcia przez Radę stosownej uchwały.

§ 13

Komisja może, za zgodą Rady, korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

§ 14

1. Obowiązkiem kontrolujących oraz warunkiem rozpoczęcia kontroli jest zgłoszenie tego faktu u kierownika kontrolowanej jednostki.

2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu.

3. Stan faktyczny ustala się na podstawie materiałów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

§ 15

W trakcie przeprowadzenia kontroli komisja ma prawo:

1) wstępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki,

2) wglądu do akt i dokumentów dotyczących działalności tej jednostki, z wyjątkiem akt i dokumentów zastrzeżonych ustawą o ochronie danych osobowych,

3) do zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów z kontrolowanej jednostki,

4) żądać od pracowników kontrolowanej jednostki pisemnych i ustnych wyjaśnień,

5) przyjmować oświadczenia od pracowników kontrolowanej jednostki,

6) sporządzania dla członków Komisji Rewizyjnej odpisów i kopii dokumentów jednostki kontrolowanej, z wyjątkiem dokumentów objętych ochroną wynikającą z ustawy o ochronie danych osobowych.

§ 16

1. Kierownicy kontrolowanych jednostek są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:

1) umożliwienie dostępu do pomieszczeń kontrolowanej jednostki,

2) wglądu do dokumentów i akt dotyczących kontrolowanej jednostki, z wyjątkiem akt i dokumentów zastrzeżonych w ustawie o ochronie danych osobowych,

3) udzielanie informacji i wyjaśnień,

4) obsługi bieżącej.

2. Komisja Rewizyjna wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.

3. Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać istotnie porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.

§ 17

W przypadku powzięcia w trakcie kontroli podejrzenia o zaistnieniu przestępstwa lub wykroczenia w kontrolowanej jednostce, komisja niezwłocznie informuje o tym, w zależności od właściwości, Radę lub Zarząd, wnioskując o przekazanie sprawy organom ścigania.

§ 18

O terminie przeprowadzanej kontroli komisja informuje kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza.

§ 19

1. Kontrolujący sporządzają, najpóźniej po 10 dniach od zakończenia kontroli, końcowy protokół z przebiegu kontroli.

2. Zapisy protokołów przyjmowane są przez członków komisji w drodze głosowania. Każdy członek komisji może wnieść do protokołu zdanie odrębne.

3. Protokół z kontroli powinien zawierać:

1) określenie jednostki kontrolowanej,

2) przedmiot i zakres kontroli,

3) listę osób kontrolujących,

4) czas i miejsce przeprowadzonej kontroli,

5) wykaz wykorzystanych materiałów,

6) stwierdzone podczas kontroli uchybienia i nieprawidłowości,

7) analizę przyczyn i skutków uchybień i nieprawidłowości,

8) wykaz załączonych do protokołu materiałów,

9) wnioski i propozycje kontrolujących co do sposobu usunięcia nieprawidłowości,

10) datę sporządzenia protokołu,

11) podpisy osób kontrolujących i kierownika kontrolowanej jednostki.

§ 20

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu pokontrolnego przez kierownika kontrolowanej jednostki, Komisja Rewizyjna jest zobowiązana do złożenia Przewodniczącemu Rady, w terminie 3 dni od daty odmowy, pisemnej informacji o tym fakcie.

2. Kopię protokołu pokontrolnego, w ciągu 3 dni od daty podpisania przez komisję, komisja przekazuje Przewodniczącemu Rady, kierownikowi kontrolowanej jednostki oraz Zarządowi Miasta.

3. Kierownik kontrolowanej jednostki, który przyjął protokół pokontrolny, jest obowiązany zawiadomić Komisję Rewizyjną o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie.

4. W terminie 7 dni od otrzymania protokołu pokontrolnego, kierownik kontrolowanej jednostki może złożyć odwołanie do Rady w przedmiocie przeprowadzonej kontroli. Decyzja Rady jest ostateczna.

§ 21

W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem stosuje się przepisy ustawy i statutu Miasta.

 

 

Załącznik nr 6 do statutu Miasta Bielawy (poz. 78)

REGULAMIN KLUBU RADNYCH

§ 1

Radni mogą tworzyć kluby radnych, określane dalej jako “kluby”, według kryteriów przez siebie przyjętych.

§ 2

1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej trzech radnych.

2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu.

3. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków klubu,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

4. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania, przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego.

§ 3

Rejestr klubów prowadzi Przewodniczący.

§ 4

1. Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.

2. Można należeć tylko do jednego klubu.

§ 5

1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy decyzji swoich członków.

3. Klub Radnych podlega wykreśleniu z rejestru klubów w przypadku, gdy liczba członków będzie mniejsza niż trzech.

§ 6

1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

2. Kluby radnych są niezależnymi organizacjami radnych, tworzonymi w celu reprezentowania wobec Rady i społeczności lokalnej poglądów, stanowisk, opinii i inicjatyw we wszystkich sprawach.

§ 7

1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem.

§ 8

1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2. Prezentowane przez kluby merytoryczne wnioski, opinie i stanowiska powinny być przedłożone w formie pisemnej Przewodniczącemu.

§ 9

Na wniosek przewodniczącego klubu, Zarząd obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.