691

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KŁODZKU

z dnia 5 kwietnia 2001 r.

w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta w Kłodzku

Na podstawie art. 13 ust. 2 oraz 40 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późniejszymi zmianami) Rada Miejska w Kłodzku uchwala, co następuje:

 

 


§ 1

Uchwala się regulamin organizacyjny Urzędu Miasta w Kłodzku w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Rady Miejskiej nr V/31/99 z dnia 21 stycznia 1999 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta w Kłodzku oraz uchwała
nr XV/80/99 z dnia 1 lipca 1999 r. w sprawie zmian w uchwale nr V/31/99.

 

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Kłodzka.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

 

STEFAN MRÓZ


 

 

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 5 kwietnia 2001 r. (poz. 691)

 

 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU MIASTA KŁODZKA

 

 


I. Postanowienia wstępne

§ 1

1.  Regulamin określa organizację wewnętrzną Urzędu Miasta w Kłodzku, zadania urzędu oraz zasady jego funkcjonowania.

2.  Postanowienia regulaminu odnoszą się do wszystkich komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego.

§ 2

Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

1.  Urzędzie — rozumie się przez to Urząd Miasta w Kłodzku.

2.  Komórce organizacyjnej — rozumie się przez to wydział oraz wymienioną w regulaminie jednostkę organizacyjną urzędu, dla której ustalono inną nazwę, a także samodzielne stanowiska poza strukturą wydziału.

3.  Wydziale – rozumie się przez to również wymienioną w regulaminie jednostkę urzędu, dla której ustalono inną nazwę.

§ 3

Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa.

§ 4

Siedzibą urzędu jest Ratusz w Kłodzku, pl. Bolesława Chrobrego 1.

II. Postanowienia ogólne

§ 5

Urząd realizuje zadania:

1.  Własne gminy wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami).

2.  Własne i zlecone przez organy administracji rządowej określone w ustawie z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i kompetencji określonych
w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198 z późniejszymi zmianami).

3.  Wynikające z innych ustaw szczególnych.

4.  Wynikające z porozumień zawartych między gminą a organami administracji rządowej.

5.  Określone statutem gminy, uchwałami Rady i Zarządu Gminy.

§ 6

1.  Urzędem kieruje burmistrz, który jest jednocześnie przewodniczącym Zarządu Miasta.

2.  W przypadku nieobecności burmistrza, do załatwienia wszystkich spraw, w tym podpisywania dokumentów upoważniony jest zastępca burmistrza.

§ 7

W urzędzie zatrudnia się pracowników samorządowych, których status określa:

·      wybór,

·      powołanie,

·      mianowanie,

·      umowa o pracę.

§ 8

1.  Przy załatwianiu spraw stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

2.  Czynności biurowe i kancelaryjne regulowane są postanowieniami instrukcji kancelaryjnej oraz zarządzeniami wewnętrznymi.

III. Organizacja urzędu

§ 9

Strukturę organizacyjną urzędu tworzą:

1.  Burmistrz miasta.

Stosunek pracy nawiązuje się z chwilą wyboru uchwałą Rady Miejskiej, zawierającej w swej treści nazwę stanowiska, wysokość wynagrodzenia oraz regulację innych świadczeń związanych ze stanowiskiem pracy.

1) Burmistrz kieruje urzędem przy pomocy zastępcy, sekretarza gminy miejskiej, skarbnika gminy, naczelników wydziałów i kierowników referatów.

2) Jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu pracy.

3) Przedkłada Radzie Miasta i Zarządowi projekty uchwał.

4) Jest terenowym organem obrony cywilnej.

5) Reprezentuje miasto na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących miasta,

6) Nadzoruje wykonanie budżetu.

7) Realizuje politykę płacową.

8) Wydaje decyzje z zakresu administracji publicznej.

9) Udziela pełnomocnictw w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji. O udzieleniu pełnomocnictwa powiadamia Zarząd na najbliższym posiedzeniu.

10) Podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego lub życia.

11) Dokonuje ocen kwalifikacyjnych pracowników mianowanych oraz mianuje pracowników samorządowych według ustalonych zasad.

12) Kieruje bieżącymi sprawami gminy i kieruje urzędem gminy, w tym poprzez wydawanie zarządzeń wewnętrznych.

13) Powołuje rzecznika dyscyplinarnego.

14) Podejmuje decyzje majątkowe dotyczące zwykłego zarządu mieniem gminy.

15) Podejmuje inne decyzje należące do kompetencji urzędu i podpisuje pisma i dokumenty wychodzące na zewnątrz urzędu.

16) Nadzoruje realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i pozostaje w kontakcie z terenowymi organami tej władzy.

17) Zatwierdza zakresy czynności i odpowiedzialności kierownikom wydziałów, referatów, pracownikom na stanowiskach samodzielnych i radcy prawnemu.

18) Składa radzie gminy okresowe sprawozdania z realizacji zadań urzędu.

19) Dokonuje podziału zadań z zakresu nadzoru nad działalnością komórek organizacyjnych urzędu oraz jednostek organizacyjnych gminy pomiędzy zastępcę burmistrza, skarbnika i sekretarza gminy.

20) Podejmuje decyzje w sprawach przeciwdziałań w związku ze zwalczaniem zagrożeń, klęsk żywiołowych i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych.

2.  Zastępca burmistrza.

Stosunek pracy nawiązuje się z chwilą wyboru uchwałą Rady Miejskiej, zawierającej w treści nazwę stanowiska. Wysokość wynagrodzenia oraz regulację innych świadczeń związanych ze stosunkiem pracy, ustala burmistrz miasta.

1) Zastępca burmistrza działa w zakresie spraw powierzonych mu przez burmistrza i ponosi przed nim odpowiedzialność. Wykonując wyznaczone mu zadania zapewnia w powierzonym zakresie kompleksowe rozwiązania problemów wynikających z zadań urzędu i kontroluje działalność wydziałów urzędu i jednostek organizacyjnych miasta realizujących te zadania.

2) Kieruje urzędem w razie niemożności wykonywania zadań przez burmistrza.

3.  Sekretarz gminy miejskiej.

1) Stosunek pracy nawiązuje się z chwilą powołania uchwałą Rady Miejskiej.

2) Kieruje Wydziałem Organizacyjnym i Biurem Informatycznym oraz nadzoruje pracę Wydziału Spraw Obywatelskich i Biura Rady Miejskiej.

3) Opracowuje zakres czynności dla naczelników wydziałów oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach.

4) Informuje burmistrza o konieczności zmian personalnych.

5) Nadzoruje przygotowanie tematyki posiedzeń Zarządu.

6) Współpracuje z Radą Miejską, nadzoruje przygotowanie materiałów pod obrady sesji.

7) Nadzoruje stałe uzupełnienie biblioteki urzędu, w tym przede wszystkim w aktualne akty normatywne.

8) Nadzoruje załatwianie skarg i wniosków oraz interpelacji, wniosków radnych i wystąpień poselskich.

9) Nadzoruje przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej.

10) Organizuje kontrolę wewnętrzną.

11) Nadzoruje czas pracy pracowników samorządowych.

12) Przygotowuje projekty zarządzeń wewnętrznych dotyczących organizacji pracy w urzędzie.

13) Współpracuje z innymi gminami.

14) Nadzoruje szkolenie pracowników.

15) Rozpatruje spory kompetencyjne między wydziałami.

16) Nadzoruje wykonywanie uchwał organów gminy.

17) Wykonuje inne czynności powierzone na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie terytorialnym.

18) Kieruje pracą urzędu w przypadku niemożności wykonywania zadań przez burmistrza i jego zastępcę w ramach udzielonych upoważnień.

4.  Skarbnik gminy miejskiej.

Stosunek pracy nawiązuje się z chwilą powołania uchwałą Rady Miejskiej.

1) Czuwa nad prawidłowym wykonywaniem budżetu pod względem finansowo-księgowym.

2) Opracowuje dane do projektu budżetu miasta.

3) Przekazuje wydziałom urzędu, zakładom i jednostkom budżetowym wytyczne do opracowania niezbędnych informacji związanych z projektowaniem budżetu.

4) Dokonuje analizy budżetu i bieżąco informuje Zarząd o jego realizacji.

5) Opracowuje projekty uchwał w sprawach budżetu oraz podatków i opłat lokalnych.

6) Dokonuje kontroli gospodarki finansowej urzędu, jednostek i zakładów budżetowych.

7) Opracowuje projekty zarządzeń i organizuje obieg dokumentów finansowych.

8) Zapewnia ochronę mienia komunalnego, między innymi poprzez wskazywanie metod i sposobów ochrony.

9) Informuje Radę Miejską o odmowie złożenia kontrasygnaty, lub o sytuacji, która taką odmowę może spowodować.

10) Realizuje zadania wynikające z ustawy o finansowaniu gmin, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o opłacie skarbowej.

11) Szczegółowe prawa i obowiązki skarbnika gminy miejskiej określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 maja 1991 r. w sprawie praw i obowiązków głównych księgowych budżetu, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych (Dz. U. Nr 40, poz. 174 z późn. zm.).

12) Bezpośrednio nadzoruje pracę Wydziału Finansowo-Budżetowego oraz Referatu dochodów.

5.  Główny księgowy jednostki.

Zajmuje stanowisko odrębne – podległe skarbnikowi gminy. Stosunek pracy z głównym księgowym jednostki nawiązuje się na podstawie umowy o pracę.

1) Prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami, polegające zwłaszcza na:

a) zorganizowaniu sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów w sposób zapewniający:

właściwy przebieg operacji gospodarczych,

ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki,

sporządzanie kalkulacji wynikowych kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,

b) bieżącym i prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej kosztów wykonawczych zadań i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:

terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,

ochronę mienia będącego w posiadaniu jednostki oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie,

prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,

c)  nadzorowaniu całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne komórki organizacyjne oraz jednostki nie bilansujące samodzielnie,

2) Prowadzenie gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające zwłaszcza na:

a) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki,

b) zapewnieniu pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę,

c)  przestrzeganiu zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,

d) zapewnieniu terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty zobowiązań,

3) Analiza wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji jednostki.

4) Dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej:

a) wstępnej, bieżącej i następnej kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych mu obowiązków,

b) wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych jednostek oraz ich zmian,

c)  następnej kontroli operacji gospodarczych jednostek stanowiących przedmiot księgowań.

5) Kierowanie pracą podległych komórek organizacyjnych oraz pracowników.

6) Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: zakładowego planu kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji.

7) Wstępna kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian.

8) Opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz.

6) Radca prawny.

1) Zajmuje stanowisko odrębne – podległe burmistrzowi miasta.

2) Stosunek pracy z radcą prawnym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę.

7.  Naczelnicy wydziałów.

1) Ponoszą odpowiedzialność za terminowe i zgodne z przepisami załatwianie spraw należących do właściwości wydziałów lub określonych w pełnomocnictwach do wydawania decyzji administracyjnych.

8.  Kierownicy referatów, biur, pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska.

Zajmują stanowisko na podstawie umowy o pracę lub mianowania.

1) Ponoszą odpowiedzialność za terminowe i zgodne z przepisami załatwianie spraw należących do właściwości referatów, lub określonych w zakresach czynności.

2) Kierownicy referatów i pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska mogą otrzymać pełnomocnictwa do wydawania decyzji administracyjnych lub pełnomocnictwa do określonych czynności.

§ 10

Zasady mianowania pracowników:

1.  Na podstawie mianowania są zatrudniane osoby określone w statucie miasta.

2.  Mianowania dokonuje burmistrz miasta.

3.  Oceny pracowników mianowanych dokonuje się wg zasad ustalonych przez Radę Miejską.

§ 11

Zadania wspólne pracowników urzędu.

1.  Posiadanie i znajomość przepisów prawnych w zakresie prawa samorządowego, Kodeksu postępowania administracyjnego, prawa administracyjnego i jego przepisów gminnych, jak również w niezbędnym do pracy zakresie prawa cywilnego i karnego oraz finansowego.

2.  Ciągłe aktualizowanie zbioru przepisów prawnych i wzajemne informowanie się o zmianach, znajomość orzecznictwa.

3.  Umiejętność uzyskania wykładni prawa w sprawach wątpliwych lub nierozstrzygniętych normą prawną, zarówno od radcy prawnego, jak i od specjalistycznych organów administracji rządowej.

4.  Umiejętność właściwego kontaktowania się z mieszkańcami oraz administracją rządową.

5.  Współpraca z Wojewódzkim Sejmikiem Samorządowym oraz Radami Powiatów.

6.  Analiza uzyskiwanych dochodów, stawianie wniosków co do oszczędności, jak i pozyskiwania źródeł dochodów.

7.  Sygnalizowanie stwierdzonych nieprawidłowości bezpośredniemu przełożonemu lub Zarządowi Miasta.

8.  Opracowywanie propozycji projektów uchwał, nadawanie biegu realizacji uchwał Rady Miejskiej i Zarządu, załatwianie wniosków komisji Rady oraz wniosków i interpelacji radnych i wystąpień poselskich.

9.  Zgłaszanie Zarządowi Miasta potrzeb uzyskiwania opinii właściwej komisji Rady Miejskiej.

10.  Składanie propozycji w zakresie planowania zadań rzeczowych i wydatków dotyczących prowadzonej dziedziny życia miasta oraz przedkładanie sprawozdania. Wstępne planowanie zadań w trybie i terminach określonych uchwaloną przez Radę Miejską procedurą budżetową.

11.  Sygnalizowanie przełożonemu lub Zarządowi Miejskiemu o zdarzeniach, które mogą być powodem braku równowagi budżetowej.

12.  Realizacja zadań z zakresu obronności kraju, w tym obrony cywilnej.

13.  Reagowanie na krytykę prasową.

14.  Rozpatrywanie skarg i wniosków ludności według właściwości.

15.  Prowadzenie kontroli w ramach właściwości rzeczowej.

16.  Szczególna dbałość o mienie gminy, polegająca na ścisłym przestrzeganiu zasad gospodarności, celowości podejmowanych działań oraz staranności w przygotowywaniu decyzji.

IV. Wewnętrzna struktura organizacyjna urzędu

§ 12

W skład urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:

1.  Wydział Organizacyjny                      — OR

2.  Biuro Rady                                                      — BR

3.  Wydział Finansowo-Budżetowy                   — FNB

4.  Urząd Stanu Cywilnego                                — USC

5.  Wydział Spraw Obywatelskich                     — SO

6.  Wydział Oświaty, Kultury i Spraw

Socjalnych                                                     — OW

7.  Wydział Gospodarki Mieniem

Gminnym, Geodezji i Działalności

Gospodarczej                                                — DGGiM

8.  Wydział Gospodarki Przestrzennej,

Urbanistyki i Architektury                             — UA

9.  Wydział Inżynierii Miejskiej,

Inwestycji i Remontów                      — IM

10.  Referat Mieszkaniowy                      — RM

11.  Referat Ochrony Ludności

i Reagowania Kryzysowego                       — OL

12.  Referat Dochodów                                      — RD

13.  Biuro Informatyczne                                     — BI

14.  Biuro Promocji i Rozwoju Miasta               — BP

15.  Stanowisko ds. BHP                                   — BHP

16.  Stanowisko ds. Kontroli Wewnętrznej   — RKW

17.  Zespół Radców Prawnych                          — RPR

18.  Stanowisko ds. Profilaktyki

i Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych                                              — KPA

§ 13

1.  W wydziałach mogą być tworzone referaty i stanowiska samodzielne jako pomocnicze struktury organizacyjne. O tworzeniu referatów decyduje burmistrz.

2.  Wydziałami kierują naczelnicy.

3.  Kierownicy wydziałów (referatów) odpowiadają za wywiązanie się wydziału (referatu) oraz podległych im pracowników z zadań przypisanych regulaminem organizacyjnym, decyzjami Zarządu Gminy, poleceniami burmistrza lub nadzorującego pracę wydziału członka kierownictwa urzędu.

4.  Kierownicy wydziałów zapewniają sprawne funkcjonowanie wydziału poprzez planowanie i podział pracy oraz bieżący nadzór nad podporządkowanymi pracownikami.

5.  Do zakresu podstawowych obowiązków kierowników komórek organizacyjnych urzędu należy w szczególności:

1) Prawidłowe zorganizowanie pracy komórki.

2) Nadzorowanie i kontrolowanie pracy podległych pracowników, w tym czynności kancelaryjnych.

3) Dokonywanie oceny pracy pracowników oraz występowanie z wnioskami w sprawie wyróżnienia, nagradzania, awansowania, karania.

4) Ustalenie zakresu aprobaty naczelnika i kierowników referatów w sprawach z zakresu administracji samorządowej i rządowej oraz w sprawach o charakterze przygotowawczym i techniczno-kancelaryjnym.

5) Ustalenie szczegółowych zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników wydziału oraz zastępstw.

6) Ustalenie obowiązującego w wydziale obiegu dokumentów.

§ 14

Do wspólnych zadań wszystkich jednostek organizacyjnych urzędu należy w szczególności:

1.  Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań.

2.  Współdziałanie z radnymi w zakresie będącym we właściwości wydziału.

3.  Rozpatrywanie skarg i wniosków według właściwości.

4.  Opracowywanie projektów wieloletnich programów rozwoju dziedzin działalności gminy będących we właściwości wydziału.

5.  Przygotowywanie ocen, analiz, informacji i sprawozdań na użytek kierownictwa urzędu i organów gminy,

6.  Opracowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej i Zarządu Gminy w zakresie będącym we właściwości wydziału.

7.  Podejmowanie działań na rzecz obronności i reagowania kryzysowego.

8.  Szczególna dbałość o mienie gminy, polegająca na ścisłym przestrzeganiu zasad gospodarności, celowości podejmowanych działań oraz staranności w przygotowywaniu decyzji.

§ 15

I.   Do kompetencji i zadań Wydziału Organizacyjnego należy:

1.  Zapewnienie sprawnego funkcjonowania i organizacji pracy urzędu.

2.  Organizowanie szkolenia pracowników urzędu.

3.  Nadzór nad czasem pracy pracowników samorządowych.

4.  Prezentacja nowo przyjętych pracowników.

5.  Pełnienie stałego nadzoru nad funkcjonowaniem urzędu.

6.  Obsługa techniczno-kancelaryjna Zarządu.

7.  Prowadzenie i udostępnianie zbioru przepisów gminnych.

8.  Organizacja i nadzór nad sprawnym obiegiem dokumentów i korespondencji w urzędzie.

9.  Prowadzenie archiwum urzędu.

10.  Sporządzanie projektów regulaminów i zarządzeń regulujących funkcjonowanie urzędu oraz ewidencjonowanie ich.

11.  Koordynowanie prac związanych z udziałem gminy w związkach i porozumieniach międzygminnych.

12.  Prowadzenie spraw związanych ze współpracą z sejmikiem samorządowym.

13.  Nadzór, koordynowanie i kontrola rozpatrywania skarg, wniosków i listów.

14.  Wykonywanie zadań związanych z wyborami do organów przedstawicielskich i innych organów stosownie do obowiązujących przepisów.

15.  Opracowywanie projektów statutu i regulaminów organów i jednostek pomocniczych gminy.

16.  Nadzór nad sporządzeniem projektów zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników urzędu w poszczególnych wydziałach.

17.  Kontrola zakresów obowiązków pracowników urzędu w zakresie ich zgodności z postanowieniami regulaminu organizacyjnego urzędu.

18.  Kontrola realizacji zadań wynikających z aktów prawnych organów naczelnych, uchwał Rady Miejskiej, aktów normatywnych Zarządu i burmistrza.

19.  Prowadzenie ewidencji wniosków i interpelacji posłów, senatorów i radnych oraz organizacyjne zabezpieczenie ich załatwienia.

20.  Obsługa komisji dyscyplinarnej.

21.  Udzielanie informacji o urzędzie i jednostkach podporządkowanych Zarządowi.

22.  Planowanie i przeprowadzanie kontroli zewnętrznej i wewnętrznej, jednostkach podległych oraz kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych przy współudziale Wydziału Finansowo-Budżetowego.

23.  Prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków.

24.  Rejestrowanie wydawanych i zwracanych pieczęci i pieczątek oraz likwidacja nieaktualnych oznakowań i pieczątek organów gminy i urzędu.

25.  Zarząd budynkami administracyjnymi oraz gospodarka lokalami biurowymi urzędu, prowadzenie planowej działalności z zakresu inwestycji, remontów kapitalnych i bieżących oraz konserwacji wyposażenia technicznego pomieszczeń biurowych.

26.  Zabezpieczenie mienia Urzędu Miasta.

27.  Wykonywanie czynności usługowych związanych z funkcjami reprezentacyjnymi urzędu.

28.  Zaopatrzenie materiałowe i techniczne na cele biurowe. Zamawianie i zakup pieczęci, druków i tablic urzędowych.

29.  Gospodarka odzieżą ochronną, roboczą i umundurowaniem.

30.  Zaspakajanie potrzeb komunikacyjnych urzędu.

31.  Prowadzenie spraw kadrowych i osobowych pracowników urzędu oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych.

32.  Współpraca z sekretarzem gminy miejskiej w zakresie założeń i realizacji polityki kadrowej urzędu w celu przedkładania odpowiednich wniosków burmistrzowi.

33.  Sporządzanie analiz statystycznych z zakresu kadr.

34.  Współpraca z kierownictwem urzędu w zakresie planowania i dokonywania ocen kwalifikacyjnych pracowników.

35.  Gromadzenie orzecznictwa prawnego w zakresie spraw kadrowych.

36.  Przygotowywanie planów urlopów.

37.  Prowadzenie dokumentacji w zakresie stałego dyżuru.

38.  Prowadzenie centralnego rejestru umów zleceń i umów o dzieło.

39.  Prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników.

II.  Do zadań i kompetencji Biura Rady należy:

1.  Obsługa techniczno-kancelaryjna Rady Miejskiej oraz jej komisji.

2.  Przekazywanie radnym wszelkich materiałów związanych z pracą Rady i jej organów.

3.  Stwarzanie radnym warunków uczestniczenia w pracach Rady i jej organów.

4.  Prowadzenie korespondencji pomiędzy Radą i radnymi oraz korespondencji kierowanej do Rady i jej przewodniczącego.

5.  Terminowe przekazywanie do Wydziału Organizacyjnego dokumentów związanych z pracą Rady, a w szczególności:

a) skarg i wniosków podlegających zarejestrowaniu oraz odpowiedzi na nie,

b) wniosków komisji,

c)  uchwał,

d) wyciągów i odpisów protokołów sesji,

e) opinii komisji dotyczących projektów uchwał.

6.  Przygotowywanie materiałów stanowiących podstawę naliczania diet radnym.

7.  Merytoryczną pracą biura kieruje przewodniczący Rady Miejskiej.

III.  Do zadań i kompetencji Wydziału Finansowo-Budżetowego należy:

1.  Opracowywanie danych do projektu budżetu oraz nadzór nad jego realizacją.

2.  Prowadzenie rachunkowości dochodów i wydatków budżetowych oraz księgowości urzędu.

3.  Prowadzenie gospodarki kasowej urzędu.

4.  Zapewnienie prawidłowego przebiegu wykonania budżetu oraz okresowe informowanie organów gminy o jego bieżącej realizacji, czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny budżetowej.

5.  Sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową miejskich jednostek organizacyjnych.

6.  Przygotowywanie propozycji zmian w budżecie.

7.  Prowadzenie spraw płacowych pracowników urzędu.

8.  Współpraca z organami finansowymi i bankami.

9.  Wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym i rodzinnym.

10.  Opracowywanie analiz i prognoz finansowych.

11.  Organizowanie i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentacji finansowej.

12.  Sporządzanie analiz z działalności finansowej podległych gminie podmiotów gospodarczych.

13.  Prowadzenie ewidencji sum depozytowych.

14.  Prowadzenie ewidencji rozliczenia nakładów inwestycyjnych.

15.  Prowadzenie rachunkowości w zakresie:

a) funduszy ochrony środowiska,

b) funduszu świadczeń socjalnych,

c)  wpływów z innych źródeł.

IV.   Do zadań i kompetencji Urzędu Stanu Cywilnego należy:

1.  Prowadzenie spraw z zakresu rejestracji stanu cywilnego określonych w prawie o aktach stanu cywilnego oraz w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym.

2.  Przechowywanie ksiąg stanu cywilnego i dokonywanie w nich stosownych adnotacji.

V. Do zadań i kompetencji Wydziału Spraw Obywatelskich należy:

1.  Prowadzenie ewidencji ludności.

2.  Wydawanie dowodów stwierdzających tożsamość.

3.  Prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony.

4.  Prowadzenie spraw związanych z prawem o stowarzyszeniach, zgromadzeniach, zbiórkach publicznych.

5.  Realizacja zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.

6.  Nadzór nad ochroną tajemnicy państwowej i służbowej.

7.  Koordynowanie zadań w zakresie profilaktyki patologii społecznych.

8.  Prowadzenie kancelarii tajnej urzędu oraz zadań związanych z ewidencjonowaniem spraw poufnych i reklamacji.

9.  Prowadzenie spraw reklamacji.

10.  Współpraca z organami ścigania i sprawiedliwości w zakresie utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

11.  Nakładanie świadczeń rzeczowych i osobistych związanych z obronnością kraju.

12.  Opiniowanie w sprawach zameldowań i osiedlania się cudzoziemców.

13.  Prowadzenie dokumentacji „Akcji Kurierskiej”.

14.  Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych.

VI.   Do zadań i kompetencji Wydziału Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych należy:

1.  Opracowywanie wniosków w sprawach zakładania, likwidacji lub przekształcania placówek oświatowych prowadzonych przez miasto.

2.  Zapewnienie warunków do realizacji prawa dziecka 6-letniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.

3.  Przygotowanie i przeprowadzenie konkursów na dyrektorów szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych prowadzonych przez gminę.

4.  Przygotowanie decyzji o uchyleniu uchwały rady pedagogicznej w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa.

5.  Przeprowadzanie postępowania wyjaśniającego w razie otrzymania od rady pedagogicznej, rady szkoły i rady rodziców wniosku odwołania z funkcji dyrektora placówki oświatowej.

6.  Współpraca z Kuratorium Oświaty w sprawach m.in. nadzoru pedagogicznego, inwestycji oświatowych, ustalenia obwodów szkół.

7.  Przygotowanie opinii do projektów organizacyjnych placówek oświatowych.

8.  Dokonywanie ocen dyrektorów placówek oświatowych.

9.  Sprawowanie bieżącej kontroli nad działalnością placówek zgodnie z kompetencjami organu prowadzącego.

10.  W porozumieniu z Kuratorium Oświaty rozpatrywanie odwołań nauczycieli od ocen.

11.  Wnioskowanie o nagrody i odznaczenia dla dyrektorów placówek.

12.  Wpis i prowadzenie ewidencji placówek niepublicznych — przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów.

13.  Koordynowanie działań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.

14.  Organizowanie dowożenia uczniów do szkół.

15.  Opracowywanie planów w zakresie rozwijania form opieki nad dziećmi, profilaktyki społecznej i resocjalizacji.

16.  Koordynowanie pracą szkół w zakresie edukacji ekologicznej, zdrowotnej, rozwoju samorządności.

17.  Współpraca ze służbą zdrowia w zakresie profilaktyki i ochrony zdrowia dzieci.

18.  Określanie potrzeb i organizowanie wypoczynku dzieci.

19.  Określanie potrzeb i koordynowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

20.  Koordynowanie i nadzorowanie działalności miejskich placówek kultury.

21.  Współpraca z organizacjami społecznymi zajmującymi się upowszechnianiem kultury i sztuki.

22.  Prowadzenie rejestru placówek kulturalnych.

23.  Przyjmowanie zgłoszeń na publiczną działalność artystyczną i rozrywkową.

24.  Współdziałanie z zakładami opieki zdrowotnej działającymi na terenie miasta.

25.  Nadzorowanie realizacji zadań w dziedzinie opieki społecznej.

26.  Opiniowanie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych.

27.  Nadzorowanie zespołów przedszkolno-żłobko-wych.

28.  Upoważnianie nauczycieli do dokonywania ocen pracy w przypadkach, gdy dyrektorem placówki jest osoba nieposiadająca uprawnień pedagogicznych.

29.  Prowadzenie procedury w zakresie nadania nauczycielowi kontraktowemu stopnia nauczyciela mianowanego.

30.  Rozpatrywanie odwołań od decyzji administracyjnych wydanych przez dyrektora szkoły.

31.  Przygotowywanie i organizowanie prac komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela mianowanego.

32.  Prowadzenie rejestru zaświadczeń wydanych przez komisję egzaminacyjną.

33.  Opiniowanie przeniesienia nauczycieli do innej szkoły.

34.  Przenoszenie nauczyciela do innej szkoły bez jego zgody.

35.  Koordynowanie działań w zakresie zapewnienia szkole wykwalifikowanej kadry pedagogicznej.

36.  Opracowywanie projektów regulaminów wynagradzania nauczycieli.

37.  Prowadzenie ewidencji spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez młodzież w wieku do 18 lat.

38.  Współdziałanie w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz udzielanie im pomocy w realizacji zadań.

39.  Planowanie i nadzorowanie realizacji zadań związanych z budową i eksploatacją miejskich urządzeń sportowo-rekreacyjnych.

VII.  Do zadań i kompetencji Wydziału Gospodarki Mieniem Gminnym, Geodezji i Działalności Gospodarczej należy:

1.  Prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej.

2.  Wydawanie i cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

3.  Wydawanie zezwoleń na przedłużenie godzin otwarcia placówek handlowych.

4.  Inspirowanie pożądanych inicjatyw gospodarczych.

5.  Proponowanie ustalania zasad w zakresie funkcjonowania targowisk i hali targowej.

6.  Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości.

7.  Obrót nieruchomościami stanowiącymi mienie miasta.

8.  Tworzenie zasobu gruntów pod budownictwo mieszkaniowe.

9.  Opracowywanie wniosków w sprawach nadzorowania nazw ulic i numeracji nieruchomości.

10.  Prowadzenie spraw podziału nieruchomości.

11.  Wydawanie decyzji zatwierdzających projekt podziału nieruchomości.

12.  Prowadzenie spraw scalania gruntów.

13.  Dokonywanie zmian w księgach wieczystych.

14.  Podawanie do wiadomości publicznej ogłoszeń o przetargu w zakresie gospodarki „mieniem gminnym”.

15.  Podawanie do wiadomości publicznej wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.

16.  Prowadzenie spraw uwłaszczenia nieruchomości na rzecz miasta.

17.  Zlecanie biegłym szacunku nieruchomości.

18.  Realizowanie zadań dotyczących produkcji roślinnej i zwierzęcej.

19.  Sprawowanie administracji w zakresie łowiectwa.

20.  Wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, polegającej na wykonywaniu krajowego zarobkowego przewozu osób pojazdami samochodowymi.

21.  Prowadzenie spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

22.  Przygotowywanie umów o odpłatności za umieszczanie urządzeń reklamowych na nieruchomościach miejskich.

23.  Nadzór nad zarządem i zapewnieniem prawidłowego stanu technicznego komunalnych zasobów mieszkaniowych i użytkowych.

24.  Prowadzenie ewidencji mienia gminnego.

25.  Ustalanie opłat z tytułu umownego i bezumownego użytkowania nieruchomości, w tym dzierżaw i najmu.

26.  Naliczanie należności z tytułu wieczystego użytkowania.

27.  Składanie informacji o stanie mienia gminnego zgodnie z art. 120 ustawy o finansach publicznych.

28.  Nadzór nad Biurem Strefy Płatnego Parkowania.

29.  Kompleksowa kontrola przestrzegania przepisów prawa przedsiębiorców.

VIII. Do zadań i kompetencji Wydziału Gospodarki Przestrzennej, Urbanistyki i Architektury należy:

1.  Sporządzanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta.

2.  Zlecanie opracowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

3.  Negocjowanie warunków umów wprowadzenia zadań rządowych i wojewódzkich do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

4.  Prowadzenie rejestracji graficznej realizacji ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

5.  Dokonywanie oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta i przedstawienie wyników tej oceny Radzie Miejskiej.

6.  Wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

7.  Ustalanie w drodze decyzji warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla budów, dla których zgodnie z prawem budowlanym wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę.

8.  Ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w drodze opinii, dla budów, których zgłoszenie wymagane jest przed przystąpieniem do robót.

9.  Prowadzenie rejestru wydawanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

10.  Sprawdzanie zgodności decyzji organu wydającego zezwolenie na budowę z ustalonymi warunkami zabudowy i zagospodarowania terenu.

11.  Stwierdzanie wygaśnięcia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

12.  Opiniowanie podziałów geodezyjnych nieruchomości w zakresie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

13.  Przedstawienie Radzie Miejskiej wykazu decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wraz z oceną skutków, jakie decyzje te wywarły w zagospodarowaniu przestrzennym miasta.

14.  Planowanie działalności związanej z robotami zabezpieczająco-górniczo-budowlanymi.

15.  Koordynacja robót w zakresie metody Z-S (kompleksowego zabezpieczenia pod względem górniczym i budowlanym zagrożonych zabytków miasta w Polsce) w obrębie Starówki Kłodzkiej.

16.  Nadzorowanie stosowania metody Z-S na etapie planowania, wykonawstwa i odbioru robót.

17.  Prowadzenie nadzoru inwestorskiego prowadzonych robót.

18.  Utrzymywanie stałego kontaktu z zespołem AGH-Kraków, odbywanie okresowych konsultacji naukowych.

19.  Dokonywanie cotygodniowych wizytacji Starówki pod kątem przestrzegania metody Z-S.

20.  Sporządzanie wniosków o uwzględnienie zadań ochrony zabytków w planach zagospodarowania przestrzennego, w budżecie i prawie miejscowym.

21.  Przygotowywanie zarządzeń w celu zabezpieczenia zabytków w nagłych przypadkach i niezwłoczne zawiadomienie o tym Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

22.  Zgłaszanie Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków przedmiotów zasługujących na wciągnięcie do rejestru zabytków.

23.  Składanie wniosków o wpis do rejestru zabytków dóbr kultury nieruchomych oraz kolekcji.

24.  Przyjmowanie zawiadomień o znalezieniu przedmiotu archeologicznego lub odkryciu wykopaliska.

25.  Współdziałanie z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie nadzoru nad użytkowaniem obiektów zabytkowych zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami i w sposób odpowiadający ich wartości zabytkowej.

26.  Zapewnienie prawnych, organizacyjnych i finansowych warunków dla ochrony dóbr kultury.

IX.   Do zadań i kompetencji Wydziału Inżynierii Miejskiej, Inwestycji i Remontów  należy:

1.  Organizacja, planowanie i finansowanie oraz nadzór nad realizacją usług w zakresie:

   wodociągów i kanalizacji,

   oczyszczania, składowania oraz utylizacji odpadów,

   zieleni miejskiej,

   ciepłownictwa,

   gazownictwa oraz zaopatrzenia w energię elektryczną,

   telekomunikacji,

   komunikacji miejskiej,

   ogrodów działkowych,

   cmentarzy gminnych,

   wysypiska gminnego.

2.  Planowanie, finansowanie i nadzór nad realizacją zadań dotyczących utrzymywania, budowy i modernizacji dróg miejskich, placów, chodników, parkingów.

3.  Planowanie i finansowanie oraz nadzór nad realizacją inwestycji miejskich oraz remontów miejskich obiektów użyteczności publicznej.

4.  Przygotowywanie terenów pod budownictwo mieszkaniowe poprzez uzbrojenie ich w infrastrukturę techniczną.

5.  Prowadzenie działań w kierunku rozwoju różnych form budownictwa mieszkaniowego.

6.  Przygotowywanie przetargów w zakresie zadań inwestycyjnych i remontowych.

7.  Organizowanie przetargów oraz wydawanie zezwoleń na wywóz nieczystości stałych i mechaniczne sprzątanie miasta.

8.  Organizacja ruchu drogowego w mieście oraz prowadzenie spraw dotyczących porządku i bezpieczeństwa na drogach.

9.  Prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodnej, ochrony wód oraz ochrony przeciwpowodziowej.

10.  Wydawanie pozwoleń na usuwanie drzew.

11.  Prowadzenie spraw Miejskiego Funduszu Ochrony Środowiska.

12.  Wydawanie decyzji o odebraniu czasowo lub na stałe zwierząt rażąco zaniedbywanych, lub okrutnie traktowanych, właścicielowi, bądź innej utrzymującej je osobie i przekazywanie ich do schroniska dla zwierząt, albo pod opiekę innej osoby lub instytucji.

13.  Wydawanie zezwoleń na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną.

14.  Organizowanie i kontrola wyłapywania bezdomnych zwierząt oraz rozstrzyganie o dalszym postępowaniu z nimi.

15.  Prowadzenie spraw Miejskiego Komitetu Przeciwpowodziowego.

X. Do zadań i kompetencji Referatu Mieszkaniowego należy:

1.  Prowadzenie całości spraw związanych z przydziałem i zamianą mieszkań.

2.  Przekwaterowywanie do lokali socjalnych.

3.  Prowadzenie spraw dodatków mieszkaniowych.

4.  Prowadzenie spraw związanych z adaptacją strychów.

5.  Przekwaterowywanie osób z lokali nienadających się na stały pobyt.

6.  Wydawanie zaświadczeń w sprawach mieszkaniowych.

7.  Prowadzenie dokumentacji związanej z przyjmowaniem stron.

8.  Sprawdzanie i potwierdzanie uprawnień w sprawach meldunkowych.

9.  Współpraca z Wydziałem Spraw Obywatelskich w zakresie zameldowań i wymeldowań obywateli.

10.  Rozpatrywanie wniosków w sprawach izb przyległych.

11.  Opracowywanie propozycji projektów uchwał w sprawach mieszkaniowych.

12.  Prowadzenie spraw związanych ze zmianą funkcji lokalu.

13.  Rozpatrywanie wniosków w sprawach przepisania mieszkań opuszczonych przez najemców.

14.  Rozpatrywanie spraw związanych z podziałem mieszkań.

15.  Realizacja wyroków sądowych o eksmisje.

16.  Prowadzenie spraw związanych z legalizacją zamieszkiwania.

XI.   Do zadań i kompetencji Referatu Ochrony Ludności i Reagowania Kryzysowego należą sprawy związane z kierowaniem i koordynowaniem przedsięwzięć obrony cywilnej zakładów, organizacji społecznych, ludności na terenie miasta Kłodzka określone w odrębnych przepisach.

XII.  Do zadań i kompetencji Referatu Dochodów należy:

1.  Prowadzenie spraw związanych z wymiarem podatków zgodnie z ordynacją podatkową.

2.  Prowadzenie bieżącej ewidencji budynków i gruntów w poszczególnych gospodarstwach rolnych oraz jej kontrola.

3.  Prowadzenie ewidencji przepisów i odpisów podatku od nieruchomości oraz comiesięczne uzgadnianie dochodów z księgowością budżetową.

4.  Opracowywanie materiałów wstępnych do planowania dochodów budżetowych.

5.  Sporządzanie informacji dotyczących należności podatkowych, nadpłat, zaległości oraz ich windykacji i egzekucji.

6.  Bieżąca analiza zaległości podatkowych (windykacja).

7.  Ewidencja pojazdów będących w posiadaniu osób prawnych i osób fizycznych dla celów podatku od środków transportu.

8.  Pobór i prowadzenie ewidencji analitycznej należności budżetowych z tytułu wieczystego użytkowania gruntów oraz dzierżawy nieruchomości komunalnych.

9.  Ewidencja sprzedaży lokali użytkowych, mieszkalnych i obiektów oraz dochodów z tego tytułu.

10.  Przygotowywanie projektów uchwał w sprawie podatków i opłat lokalnych.

11.  Pobór i postępowanie administracyjne z tytułu opłaty targowej.

12.  Pobór i windykacja należności z tytułu umów za reklamy.

13.  Pobór i windykacja z tytułu przekształcenia gruntu z prawa wieczystego użytkowania na prawo własności.

14.  Pobór i windykacja należności z tytułu najmu.

15.  Pobór i windykacja mandatów.

16.  Pobór i windykacja opłaty skarbowej.

XIII. Do zadań i kompetencji Biura Informatycznego należy:

1.  Wdrażanie oraz stały nadzór nad oprogramowaniem komputerowym.

2.  Instalacja oprogramowania.

3.  Opieka nad oprogramowaniem zainstalowanym w Urzędzie Miasta.

4.  Szkolenie pracowników z zakresu obsługi zainstalowanego oprogramowania.

5.  Administracja sieci (ustalanie praw dostępu, nadzór, konserwacja, zabezpieczenie danych.

6.  Bieżąca konserwacja sprzętu komputerowego (komputery, drukarki).

7.  Usuwanie bieżących uszkodzeń sprzętu.

8.  Prowadzenie dokumentacji technicznej sprzętu komputerowego.

9.  Prowadzenie dokumentacji przetargowej.

10.  Prowadzenie rejestru faktur zakupionego sprzętu komputerowego i programów.

11.  Zbieranie materiałów do internetu, aktualizacja strony internetowej Urzędu Miasta.

12.  Obsługa poczty elektronicznej.

13.  Zabezpieczenie danych komputerowych przed dostępem osób nieupoważnionych (nadawanie haseł użytkownikom oraz ich bieżąca aktualizacja).

14.  Aktualizacja programów (WINDOWS, MS OFFICE, MKS VIR itp.).

15.  Kontakty z firmami dostarczającymi usługi informatyczne (ustalanie spotkań, negocjacje).

XIV.     Do zadań i kompetencji Biura Promocji i Rozwoju Miasta należy:

1.  Przygotowywanie wykazu możliwych do uzyskania środków pozabudżetowych.

2.  Pozyskiwanie środków pozabudżetowych na zadania własne gminy, a w szczególności:

   opracowanie wniosków,

   nadzór merytoryczny nad wydatkowaniem uzyskanych funduszy zgodnie z przeznaczeniem,

   przeprowadzenie przetargów na pozyskane fundusze,

   sprawozdania z wykorzystania środków do jednostek zarządzających programami,

   koordynacja oraz nadzór postępu robót,

   nadzór nad terminową realizacją zadań,

   reprezentowanie interesów gminy przy pozyskiwaniu środków,

   współpraca ze wszystkimi uczestnikami procesu inwestycyjnego w zakresie realizacji zadań ze środków pozabudżetowych,

   udział w odbiorach końcowych.

3.  Zbieranie i rozpowszechnianie informacji na temat integracji z Unią Europejską, współpracy transgranicznej i regionalnej.

4.  Promocja gminy na zewnątrz w zakresie rozwoju infrastrukturalnego.

5.  Inspirowanie i koordynowanie przedsięwzięć związanych z zagospodarowaniem turystycznym miasta.

6.  Prowadzenie spraw z dziedziny promocji miasta dotyczących wydawnictw, udziały w targach, informacji turystycznej.

7.  Rozwijanie i upowszechnianie krajoznawstwa i turystyki.

XV. Do zadań i kompetencji Stanowiska ds. BHP należy:

1.  Sporządzanie i przedstawianie burmistrzowi raz w roku okresowych analiz bezpieczeństwa i higieny pracy.

2.  Udział w przekazywaniu do użytkowania budowanych lub przebudowywanych obiektów gminnych — pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy.

3.  Opiniowanie instrukcji dot. bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.

4.  Prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentacji dot. wypadków.

5.  Współdziałanie z Państwową Inspekcją Pracy.

6.  Prowadzenie i dokumentowanie szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

7.  Przeprowadzanie kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzegania zasad i przepisów w tym zakresie na wszystkich stanowiskach pracy.

8.  Nadzór nad przestrzeganiem bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracowników.

9.  Prowadzenie rejestru badań wstępnych i okresowych pracowników.

10.  Prowadzenie rejestru szkoleń z zakresu bhp (wstępne, stanowiskowe, okresowe).

XVI.     Do zadań i kompetencji Stanowiska ds. Kontroli Wewnętrznej należy:

1.  Opracowywanie projektu planu kontroli i przedkładanie go do zatwierdzenia przez burmistrza miasta.

2.  Kontrolowanie:

a) organizacji jednostki kontrolowanej,

b) rachunkowości,

c)  obrotów pieniężnych,

d) wszystkich dochodów i wydatków,

e) sprawozdawczości,

f)   celowości i zgodności z prawem gospodarowania środkami budżetu, jednostek budżetowych i jednostek gospodarki pozabudżetowej oraz funduszy celowych.

3.  Badanie celowości i zgodności z prawem decyzji w sprawie wykorzystania i rozporządzania mieniem komunalnym, a w szczególności ujawniania niedoborów, a także szkód w tym mieniu.

4.  Kontrolowanie wszystkich zadań statutowych jednostki, zadań powierzonych przez Zarząd Miasta i zadań wykonywanych na podstawie zawartych umów.

5.  Kontrola przestrzegania przepisów o zamówieniach publicznych.

 XVII. Do zadań i kompetencji Zespołu Radców Prawnych należy:

1.  Wykonywanie zadań i obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 lipca 1992 r., o radcach prawnych oraz z regulaminu Obsługi Prawnej w Urzędzie Miasta.

XVIII. Do zadań i kompetencji Stanowiska ds. Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy:

1.  Działanie na rzecz tworzenia i wzmocnienia lokalnej koalicji trzeźwościowej, szukanie poparcia dla działań na rzecz zmniejszenia rozmiarów problemów alkoholowych i uzależnień.

2.  Prowadzenie analizy problemów alkoholowych i stanu zasobów w dziedzinie ich rozwiązywania na terenie gminy.

3.  Przygotowywanie wspólnie z gminną komisją i przedkładanie Zarządowi Miasta:

   projektu gminnego programu,

   projektu preliminarza na jego wykonanie,

   projektu sprawozdania z jego realizacji.

4.  Ogłaszanie i prowadzenie konkursu ofert na wykonanie poszczególnych zadań w ramach gminnego programu.

5.  Bieżąca koordynacja zadań wynikająca z gminnego programu.

6.  Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i uzależnień.

7.  Branie udziału w naradach i szkoleniach organizowanych przez pełnomocnika.

8.  Wdrażanie i propagowanie na terenie gminy ogólnopolskich i regionalnych kampanii edukacyjnych.

9.  Udział w posiedzeniach gminnych komisji.

10.  Bieżąca ewaluacja i wprowadzanie lokalnych inicjatyw z dziedziny rozwiązywania problemów alkoholowych i uzależnień.

§ 16

Wewnętrzną strukturę wydziałów i referatów określa burmistrz odrębnym zarządzeniem.

§ 17

Szczegółowe czynności związane z wykonywaniem zadań poszczególnych wydziałów, referatów i stanowisk samodzielnych określają zakresy czynności pracowników.

V.  Postanowienia końcowe

§ 18

Prowadzenie spraw z zakresu administracji publicznej może być powierzone na podstawie uchwały Rady Miejskiej kierownikom miejskich jednostek organizacyjnych określonych w statucie miasta.

§ 19

Zasady i tryb funkcjonowania urzędu ściśle określa regulamin pracy urzędu wprowadzony zarządzeniem burmistrza na podstawie Kodeksu pracy i niniejszego regulaminu organizacyjnego.

§ 20

Ustala się schemat organizacyjny Urzędu Miasta w Kłodzku stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 21

Integralną część regulaminu stanowią następujące załączniki:

   Tryb pracy Urzędu Miejskiego,

   Zasady i tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i listów obywateli,

   Zasady podpisywania pism i decyzji,

   Zasady przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta.


 

 

 

Załącznik nr 1 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta w Kłodzku (poz. 691)

 

TRYB PRACY URZĘDU MIASTA

 


§ 1

1.  Czas pracy pracowników urzędu ustala w odrębnym akcie burmistrz, kierując się koniecznością zapewnienia sprawnej obsługi mieszkańców gminy.

2.  W uzasadnionych przypadkach burmistrz może ustalić niektórym pracownikom inne godziny rozpoczynania i kończenia pracy.

Nie może to jednak naruszać trybu przyjmowania interesantów oraz ustalonego wymiaru czasu pracy.

§ 2

1.  Przyjmowanie interesantów odbywa się w godzinach pracy urzędu.

2.  Burmistrz i jego zastępca przyjmują interesantów wyłącznie w ustalonych godzinach.

§ 3

1.  Pracownik samorządowy ma obowiązek zapewnienia należytej obsługi interesantów, a w szczególności:

1) przestrzegania godzin urzędowania oraz sprawnego organizowania przyjęć interesantów,

2) udzielania obywatelom niezbędnej pełnej informacji przy załatwianiu spraw,

3) bezzwłocznego załatwiania spraw, jeżeli istnieją ku temu możliwości prawne i faktyczne,

4) powiadamiania interesantów w przypadkach konieczności przedłużenia terminu załatwiania sprawy,

5) pracownik prowadzący sprawę ma obowiązek osobiście dokonać niezbędnych uzgodnień z pozostałymi jednostkami organizacyjnymi urzędu w celu kompleksowego jej załatwienia,

6) zachowywania się z godnością w miejscu pracy.

§ 4

1.  Do obowiązków pracownika samorządowego należy:

1) dbałość o wykonywanie zadań publicznych gminy, z uwzględnieniem interesu państwa, gminy oraz indywidualnych interesów obywateli,

2) przestrzeganie prawa oraz wykonywanie zadań urzędu w sposób sumienny, sprawny i bezstronny,

3) udzielanie informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym, udostępnianie dokumentów znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,

4) zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej,

5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi, współpracownikami i obywatelami,

6) sumienne wypełnianie poleceń służbowych,

7) pracownik samorządowy nie może wykonywać zadań, które pozostawałyby w sprzeczności z jego obowiązkami albo mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność,

8) pracownik samorządowy jest obowiązany na żądanie kierownika urzędu złożyć oświadczenie o stanie majątkowym.

§ 5

Pracownicy samorządowi ponoszą odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną za naruszenie obowiązków służbowych, przewidzianą w ustawie o pracownikach samorządowych w stosunku do pracowników mianowanych oraz Kodeksie pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

§ 6

1.  W razie nieobecności pracownika, sprawy przez niego prowadzone wchodzą w zakres obowiązków innego pracownika wyznaczonego przez naczelnika wydziału.

2.  Urząd tworzy warunki kompleksowej obsługi interesantów między innymi przez udostępnienie możliwości nabycia znaczków opłaty skarbowej, niezbędnych druków i formularzy.


 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta
w Kłodzku (poz. 691)

 

 

 

ZASADY PODPISYWANIA PISM I DECYZJI

 

 

 


§ 1

1.  Burmistrz wydaje akty wewnętrzne urzędowania
w formie zarządzeń wewnętrznych, decyzji i regulaminów.

§ 2

1.  Burmistrz osobiście podpisuje:

1) zarządzenia wewnętrzne, decyzje i regulaminy,

2) dokumenty kierowane do organów administracji rządowej,

3) pisma kierowane do wójtów, burmistrzów i prezydentów,

4) odpowiedzi na interpelacje radnych i wnioski posłów,

5) odpowiedzi na skargi i wnioski.

§ 3

1.  Zasady podpisywania dokumentów finansowo-
-księgowych określają odrębne przepisy.

2.  Decyzje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydają burmistrz oraz z jego upoważnienia z-ca burmistrza i naczelnicy wydziałów.

3.  W granicach pisemnego upoważnienia burmistrza, dokumenty oraz inne pisma mogą podpisywać również inni pracownicy urzędu.

§ 4

Zastępca burmistrza podpisuje z upoważnienia burmistrza wszystkie akty i dokumenty oraz decyzje, o których mowa w § 1, podczas nieobecności w pracy burmistrza.

§ 5

Burmistrz może upoważnić naczelnika wydziału do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw zastrzeżonych do osobistej akceptacji burmistrza.

§ 6

Dokumenty przedstawione do podpisu członkowi kierownictwa urzędu powinny być uprzednio parafowane przez kierownika odpowiedniej jednostki organizacyjnej oraz na kopii tych dokumentów powinna być zamieszczona adnotacja zawierająca datę, nazwisko i stanowisko pracownika, który opracował dokument.

 

 


Załącznik nr 3 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta w Kłodzku (poz. 691)

 

 

 

ORGANIZACJA, PRZYJMOWANIE, ROZPATRYWANIE
I ZAŁATWIANIE SKARG I WNIOSKÓW

 

 

 


§ 1

Skargi i wnioski obywateli przyjmują burmistrz i z-ca burmistrza w dniach i godzinach wyznaczonych w odrębnym akcie.

§ 2

Sekretarz i skarbnik gminy oraz naczelnicy wydziałów, kierownicy referatów i pozostali pracownicy urzędu przyjmują skargi i wnioski obywateli codziennie w godzinach pracy.

§ 3

Burmistrz przyjmuje strony oraz rozpatruje i załatwia skargi i wnioski w sprawach, których problematyka przekracza zakres upoważnień naczelników i kierowników referatów lub dotychczasowy ich sposób załatwiania budzi zastrzeżenia i wymaga ostatecznej decyzji.

§ 4

Zastępca burmistrza przyjmuje strony oraz rozpatruje skargi i wnioski w sprawach objętych zakresem działania nadzorowanych przez niego wydziałów.

§ 5

Burmistrz i z-ca burmistrza dekretują pisma mające znamiona skarg lub wniosków poprzez właściwe wpisanie słów „skarga” lub „wniosek” oraz oznaczają sposób załatwienia tych spraw zgodnie z K.p.a.

§ 6

Ze skarg i wniosków zgłaszanych ustnie należy sporządzić protokół przyjęcia skargi lub wniosku, podpisany przez wnoszącego i przyjmującego.

§ 7

Protokół przyjęcia skargi lub wniosku podlega natychmiastowemu przekazaniu do dekretacji przez burmistrza lub jego z-cę — podobnie do obowiązującego trybu wpływających skarg i wniosków na piśmie.

§ 8

Skargi i wnioski — po zadekretowaniu — wpływają do Wydziału Organizacyjnego, gdzie następuje ich rejestracja, a następnie są przekazywane adresatom do załatwienia.

§ 9

Adresaci — kierownicy wydziałów oraz innych jednostek organizacyjnych po załatwieniu otrzymanej skargi

lub wniosku przekazują komplet akt sprawy do Wydziału Organizacyjnego, gdzie prowadzony jest centralny rejestr skarg i wniosków oraz prowadzone są teczki do przechowywania akt.

§ 10

Za prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków oraz teczek do przechowywania akt odpowiedzialny jest pracownik Wydziału Organizacyjnego, któremu powierzono to zadanie w zakresie czynności.

§ 11

Naczelnicy wydziałów, kierownicy referatów są zobowiązani powierzyć przyjmowanie, ewidencjonowanie i kontrolę terminowego załatwiania skarg i wniosków określonej komórce organizacyjnej oraz imiennie wyznaczonym odpowiedzialnym pracownikom i powiadomić o tym Wydział Organizacyjny.

§ 12

Komórki organizacyjne urzędu prowadzą rejestry przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków.

§ 13

Nadzór nad bieżącym rozpatrywaniem i załatwianiem skarg i wniosków wnoszonych do urzędu sprawuje sekretarz gminy miejskiej.

§ 14

1.  Naczelnicy wydziałów i kierownicy referatów dokonują rocznej analizy rozpatrywanych skarg i wniosków w kierowanych przez siebie komórkach organizacyjnych i przedkładają stosowne sprawozdanie w Wydziale Organizacyjnym w terminie do 15 stycznia każdego roku.

2.  Analizę zbiorczą wraz z wnioskami dotyczącymi zmian eliminujących najczęściej powtarzane się skargi oraz ewentualnych konsekwencji służbowych w stosunku do pracowników winnych zaniedbań w tej sprawie, sekretarz gminy przedstawia burmistrzowi w terminie do 31 stycznia każdego roku.

§ 15

1.  Skargi na działalność z-cy burmistrza, skarbnika i sekretarza gminy rozpatruje burmistrz.

2.  Skargi na działalność burmistrza rozpatruje Zarząd.

3.  Skargi na działalność Zarządu Miasta rozpatruje Rada Miejska po zasięgnięciu opinii Komisji Rewizyjnej.

 

 


Załącznik nr 4 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta w Kłodzku (poz. 691)

 

 

 

ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
W URZĘDZIE MIASTA W KŁODZKU

 

 


§ 1

1.  Celem kontroli jest w szczególności:

1) zapewnienie burmistrzowi bieżącej, pełnej i obiektywnej informacji, koniecznej do skutecznego sprawowania nadzoru i koordynacji, warunkującej efektywne kierowanie całością gospodarki i procesami społecznymi w mieście

2) badanie i ocena prawidłowości i efektywności działania jednostek podporządkowanych lub nadzorowanych przez burmistrza w zakresie realizacji zadań związanych ze społeczno-gospodarczym rozwojem miasta, zaspakajania potrzeb i sprawnej obsługi obywateli,

3) zapewnienie prawidłowego i terminowego wykonania zadań,

4) ustalenie przyczyn występowania nieprawidłowości celem ich likwidacji, jak również ustalenia osób za nie odpowiedzialnych,

5) udzielanie w toku działań kontrolnych instruktażu i niezbędnej pomocy organizacyjno-technicznej.

§ 2

Przedmiotem kontroli jest w szczególności sprawdzenie przebiegu i wyników działania jednostek kontrolowanych w zakresie realizacji nałożonych na nie zadań
i obowiązków.

§ 3

1.  W działaniach kontrolnych winny być uwzględnione między innymi:

1) zadania wynikające z ogólnie obowiązujących przepisów, uchwał Rady Miejskiej i zarządzeń Zarządu Miasta oraz aktów normatywnych burmistrza,

2) realizacja postulatów zgłoszonych przez społeczeństwo, interpelacji i wniosków radnych oraz komisji Rady Miejskiej.

3) sposób załatwienia skargi, wniosków ludności oraz ustosunkowania się do krytyki prasowej,

4) sprawność obsługi interesantów pod względem merytorycznym i formalnoprawnym.

§ 4

1.  Formy i metody kontroli:

1) stosuje się następujące formy kontroli:

a) planowe — przewidziane w okresowych planach kontroli,

b) doraźne — wynikające z bieżących potrzeb,

2) rozróżnia się następujące metody kontroli:

a) kompleksowe — obejmujące całokształt działalności kontrolowanych jednostek,

b) problemowe — oceniające realizację wykonanych zagadnień,

c)  sprawdzające — oceniające wykonanie zadań wynikających z uprzednio prowadzonych kontroli i wydawanych w tym trybie zaleceń,

3) stosuje się zasadę łączenia każdej kontroli z bieżącym instruktażem dla pracowników jednostki kontrolowanej,

4) instruktaż powinien dotyczyć w szczególności spraw racjonalnego organizowania pracy oraz właściwego interpretowania i stosowania przepisów prawnych.

§ 5

1.  Prowadzenie kontroli:

1) prowadzenie działalności kontrolnej w ramach uprawnień realizuje powołana przez burmistrza lub Zarząd Miasta komisja,

2) naczelnicy wydziałów w ramach sprawowanego nadzoru prowadzą kontrole zewnętrzne:

a) podporządkowanych jednostek i zakładów budżetowych w zakresie swej działalności,

b) zapewniają współudział w kontrolach zewnętrznych i wewnętrznych

§ 6

1.  Planowanie kontroli:

1) działalność kontrolna prowadzona jest na podstawie rocznego planu kontroli,

2) roczny plan kontroli sporządza sekretarz gminy i przedstawia go do akceptacji burmistrzowi w terminie do 15 grudnia każdego roku,

3) w planach kontroli należy uwzględnić kontrolę (w jednostkach własnych, pomocniczych, podległych i nadzorowanych m.in. w oparciu o:

a) bieżące rozpoznanie własne,

b) polecenia i wytyczne Zarządu i burmistrza,

c)  wnioski i propozycje komisji Rady Miejskiej,

d) wnioski, propozycje i zalecenia organów nadrzędnych oraz zewnętrznych organów kontroli,

4) plan kontroli zatwierdza burmistrz,

5) przeprowadzenie kontroli poza planem wymaga zgody burmistrza.

§ 7

1.  Postanowienia końcowe:

1) do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie podpisane przez burmistrza lub jego zastępcę,

2) naczelnicy wydziałów zlecający kontrolę — prowadzą ewidencję wydanych upoważnień,

3) naczelnicy wydziałów i ich zastępcy są uprawnieni w ramach swego zakresu działania do przeprowadzania kontroli w nadzorowanych jednostkach.