691 UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ W KŁODZKU
z dnia 5 kwietnia 2001 r. w sprawie regulaminu
organizacyjnego Urzędu Miasta w Kłodzku Na
podstawie art. 13 ust. 2 oraz 40 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z
późniejszymi zmianami) Rada Miejska w Kłodzku uchwala, co następuje: |
§
1
Uchwala się regulamin organizacyjny
Urzędu Miasta w Kłodzku w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszej
uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała Rady Miejskiej nr
V/31/99 z dnia 21 stycznia 1999 r. w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta
w Kłodzku oraz uchwała
nr XV/80/99 z dnia 1 lipca 1999 r. w sprawie zmian w uchwale nr V/31/99.
§
3
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Miasta Kłodzka.
§
4
Uchwała wchodzi w życie z dniem
ogłoszenia.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
MIEJSKIEJ
STEFAN MRÓZ
Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Kłodzku z
dnia 5 kwietnia 2001 r. (poz. 691) |
REGULAMIN ORGANIZACYJNY URZĘDU MIASTA KŁODZKA
I. Postanowienia wstępne
§ 1
1. Regulamin
określa organizację wewnętrzną Urzędu Miasta w Kłodzku, zadania urzędu oraz
zasady jego funkcjonowania.
2. Postanowienia
regulaminu odnoszą się do wszystkich komórek organizacyjnych Urzędu Miejskiego.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1. Urzędzie —
rozumie się przez to Urząd Miasta w Kłodzku.
2. Komórce
organizacyjnej — rozumie się przez to wydział oraz wymienioną w regulaminie
jednostkę organizacyjną urzędu, dla której ustalono inną nazwę, a także
samodzielne stanowiska poza strukturą wydziału.
3. Wydziale –
rozumie się przez to również wymienioną w regulaminie jednostkę urzędu, dla
której ustalono inną nazwę.
§ 3
Urząd jest zakładem pracy w
rozumieniu przepisów prawa.
§ 4
Siedzibą urzędu jest Ratusz w
Kłodzku, pl. Bolesława Chrobrego 1.
§
5
Urząd realizuje zadania:
1. Własne gminy wynikające z ustawy z dnia 8
marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst Dz. U. Nr 13, poz. 74 z
późniejszymi zmianami).
2. Własne i zlecone przez organy administracji
rządowej określone w ustawie z dnia 17 maja 1990 r. o podziale zadań i
kompetencji określonych
w ustawach szczególnych pomiędzy organy gminy a organy administracji rządowej
oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 34, poz. 198 z późniejszymi zmianami).
3. Wynikające z innych ustaw szczególnych.
4. Wynikające z porozumień zawartych między gminą
a organami administracji rządowej.
5. Określone statutem gminy, uchwałami Rady i Zarządu
Gminy.
§ 6
1. Urzędem
kieruje burmistrz, który jest jednocześnie przewodniczącym Zarządu Miasta.
2. W
przypadku nieobecności burmistrza, do załatwienia wszystkich spraw, w tym
podpisywania dokumentów upoważniony jest zastępca burmistrza.
§
7
W urzędzie zatrudnia się pracowników
samorządowych, których status określa:
· wybór,
· powołanie,
· mianowanie,
· umowa o pracę.
§ 8
1. Przy
załatwianiu spraw stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego,
chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
2. Czynności
biurowe i kancelaryjne regulowane są postanowieniami instrukcji kancelaryjnej
oraz zarządzeniami wewnętrznymi.
III. Organizacja urzędu
§
9
Strukturę organizacyjną urzędu
tworzą:
1. Burmistrz
miasta.
Stosunek
pracy nawiązuje się z chwilą wyboru uchwałą Rady Miejskiej, zawierającej w swej
treści nazwę stanowiska, wysokość wynagrodzenia oraz regulację innych świadczeń
związanych ze stanowiskiem pracy.
1) Burmistrz
kieruje urzędem przy pomocy zastępcy, sekretarza gminy miejskiej, skarbnika
gminy, naczelników wydziałów i kierowników referatów.
2) Jest
kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu Kodeksu pracy.
3) Przedkłada
Radzie Miasta i Zarządowi projekty uchwał.
4) Jest terenowym
organem obrony cywilnej.
5) Reprezentuje
miasto na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących miasta,
6) Nadzoruje
wykonanie budżetu.
7) Realizuje
politykę płacową.
8) Wydaje
decyzje z zakresu administracji publicznej.
9) Udziela
pełnomocnictw w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji. O udzieleniu
pełnomocnictwa powiadamia Zarząd na najbliższym posiedzeniu.
10) Podejmuje
czynności należące do kompetencji Zarządu w sprawach niecierpiących zwłoki
związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego lub życia.
11) Dokonuje
ocen kwalifikacyjnych pracowników mianowanych oraz mianuje pracowników samorządowych
według ustalonych zasad.
12) Kieruje
bieżącymi sprawami gminy i kieruje urzędem gminy, w tym poprzez wydawanie
zarządzeń wewnętrznych.
13) Powołuje
rzecznika dyscyplinarnego.
14) Podejmuje
decyzje majątkowe dotyczące zwykłego zarządu mieniem gminy.
15) Podejmuje
inne decyzje należące do kompetencji urzędu i podpisuje pisma i dokumenty
wychodzące na zewnątrz urzędu.
16) Nadzoruje
realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej i pozostaje w
kontakcie z terenowymi organami tej władzy.
17) Zatwierdza
zakresy czynności i odpowiedzialności kierownikom wydziałów, referatów, pracownikom
na stanowiskach samodzielnych i radcy prawnemu.
18) Składa
radzie gminy okresowe sprawozdania z realizacji zadań urzędu.
19) Dokonuje
podziału zadań z zakresu nadzoru nad działalnością komórek organizacyjnych
urzędu oraz jednostek organizacyjnych gminy pomiędzy zastępcę burmistrza, skarbnika
i sekretarza gminy.
20) Podejmuje
decyzje w sprawach przeciwdziałań w związku ze zwalczaniem zagrożeń, klęsk
żywiołowych i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych.
2. Zastępca
burmistrza.
Stosunek
pracy nawiązuje się z chwilą wyboru uchwałą Rady Miejskiej, zawierającej w
treści nazwę stanowiska. Wysokość wynagrodzenia oraz regulację innych świadczeń
związanych ze stosunkiem pracy, ustala burmistrz miasta.
1) Zastępca
burmistrza działa w zakresie spraw powierzonych mu przez burmistrza i ponosi
przed nim odpowiedzialność. Wykonując wyznaczone mu zadania zapewnia w
powierzonym zakresie kompleksowe rozwiązania problemów wynikających z zadań
urzędu i kontroluje działalność wydziałów urzędu i jednostek organizacyjnych
miasta realizujących te zadania.
2) Kieruje
urzędem w razie niemożności wykonywania zadań przez burmistrza.
3. Sekretarz
gminy miejskiej.
1) Stosunek
pracy nawiązuje się z chwilą powołania uchwałą Rady Miejskiej.
2) Kieruje
Wydziałem Organizacyjnym i Biurem Informatycznym oraz nadzoruje pracę Wydziału
Spraw Obywatelskich i Biura Rady Miejskiej.
3) Opracowuje
zakres czynności dla naczelników wydziałów oraz pracowników na samodzielnych
stanowiskach.
4) Informuje
burmistrza o konieczności zmian personalnych.
5) Nadzoruje
przygotowanie tematyki posiedzeń Zarządu.
6) Współpracuje
z Radą Miejską, nadzoruje przygotowanie materiałów pod obrady sesji.
7) Nadzoruje
stałe uzupełnienie biblioteki urzędu, w tym przede wszystkim w aktualne akty
normatywne.
8) Nadzoruje
załatwianie skarg i wniosków oraz interpelacji, wniosków radnych i wystąpień
poselskich.
9) Nadzoruje
przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej.
10) Organizuje
kontrolę wewnętrzną.
11) Nadzoruje
czas pracy pracowników samorządowych.
12) Przygotowuje
projekty zarządzeń wewnętrznych dotyczących organizacji pracy w urzędzie.
13) Współpracuje
z innymi gminami.
14) Nadzoruje
szkolenie pracowników.
15) Rozpatruje
spory kompetencyjne między wydziałami.
16) Nadzoruje
wykonywanie uchwał organów gminy.
17) Wykonuje
inne czynności powierzone na podstawie art. 33 ust. 4 ustawy o samorządzie
terytorialnym.
18) Kieruje
pracą urzędu w przypadku niemożności wykonywania zadań przez burmistrza i jego
zastępcę w ramach udzielonych upoważnień.
4. Skarbnik
gminy miejskiej.
Stosunek
pracy nawiązuje się z chwilą powołania uchwałą Rady Miejskiej.
1) Czuwa nad
prawidłowym wykonywaniem budżetu pod względem finansowo-księgowym.
2) Opracowuje
dane do projektu budżetu miasta.
3) Przekazuje
wydziałom urzędu, zakładom i jednostkom budżetowym wytyczne do opracowania
niezbędnych informacji związanych z projektowaniem budżetu.
4) Dokonuje
analizy budżetu i bieżąco informuje Zarząd o jego realizacji.
5) Opracowuje
projekty uchwał w sprawach budżetu oraz podatków i opłat lokalnych.
6) Dokonuje
kontroli gospodarki finansowej urzędu, jednostek i zakładów budżetowych.
7) Opracowuje
projekty zarządzeń i organizuje obieg dokumentów finansowych.
8) Zapewnia
ochronę mienia komunalnego, między innymi poprzez wskazywanie metod i sposobów
ochrony.
9) Informuje
Radę Miejską o odmowie złożenia kontrasygnaty, lub o sytuacji, która taką odmowę
może spowodować.
10) Realizuje
zadania wynikające z ustawy o finansowaniu gmin, o podatkach i opłatach
lokalnych oraz o opłacie skarbowej.
11) Szczegółowe
prawa i obowiązki skarbnika gminy miejskiej określa rozporządzenie Rady
Ministrów z dnia 2 maja 1991 r. w sprawie praw i obowiązków głównych księgowych
budżetu, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych
(Dz. U. Nr 40, poz. 174 z późn. zm.).
12) Bezpośrednio
nadzoruje pracę Wydziału Finansowo-Budżetowego oraz Referatu dochodów.
5. Główny
księgowy jednostki.
Zajmuje
stanowisko odrębne – podległe skarbnikowi gminy. Stosunek pracy z głównym
księgowym jednostki nawiązuje się na podstawie umowy o pracę.
1) Prowadzenie
rachunkowości jednostki zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
polegające zwłaszcza na:
a) zorganizowaniu
sporządzania, przyjmowania, obiegu, archiwizowania i kontroli dokumentów w sposób
zapewniający:
— właściwy
przebieg operacji gospodarczych,
— ochronę
mienia będącego w posiadaniu jednostki,
— sporządzanie
kalkulacji wynikowych kosztów wykonywanych zadań oraz sprawozdawczości finansowej,
b) bieżącym i
prawidłowym prowadzeniu księgowości oraz sporządzaniu kalkulacji wynikowej
kosztów wykonawczych zadań i sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:
— terminowe
przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,
— ochronę
mienia będącego w posiadaniu jednostki oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie
osób majątkowo odpowiedzialnych za to mienie,
— prawidłowe i
terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
c) nadzorowaniu
całokształtu prac z zakresu rachunkowości, wykonywanych przez poszczególne
komórki organizacyjne oraz jednostki nie bilansujące samodzielnie,
2) Prowadzenie
gospodarki finansowej jednostki zgodnie z obowiązującymi zasadami, polegające
zwłaszcza na:
a) wykonywaniu dyspozycji środkami
pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu,
gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki,
b) zapewnieniu
pod względem finansowym prawidłowości umów zawieranych przez jednostkę,
c) przestrzeganiu
zasad rozliczeń pieniężnych i ochrony wartości pieniężnych,
d) zapewnieniu
terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz spłaty
zobowiązań,
3) Analiza
wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych
będących w dyspozycji jednostki.
4) Dokonywanie
w ramach kontroli wewnętrznej:
a) wstępnej, bieżącej i następnej
kontroli funkcjonalnej w zakresie powierzonych mu obowiązków,
b) wstępnej
kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonywania planów finansowych jednostek
oraz ich zmian,
c) następnej
kontroli operacji gospodarczych jednostek stanowiących przedmiot księgowań.
5) Kierowanie
pracą podległych komórek organizacyjnych oraz pracowników.
6) Opracowywanie
projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki,
dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: zakładowego planu
kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i
rozliczania inwentaryzacji.
7) Wstępna
kontrola legalności dokumentów dotyczących wykonywania budżetu oraz jego zmian.
8) Opracowywanie
zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania budżetu i ich analiz.
6) Radca
prawny.
1) Zajmuje
stanowisko odrębne – podległe burmistrzowi miasta.
2) Stosunek
pracy z radcą prawnym nawiązuje się na podstawie umowy o pracę.
7. Naczelnicy
wydziałów.
1) Ponoszą
odpowiedzialność za terminowe i zgodne z przepisami załatwianie spraw
należących do właściwości wydziałów lub określonych w pełnomocnictwach do
wydawania decyzji administracyjnych.
8. Kierownicy
referatów, biur, pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska.
Zajmują stanowisko na podstawie umowy o pracę lub mianowania.
1) Ponoszą
odpowiedzialność za terminowe i zgodne z przepisami załatwianie spraw
należących do właściwości referatów, lub określonych w zakresach czynności.
2) Kierownicy
referatów i pracownicy zajmujący samodzielne stanowiska mogą otrzymać
pełnomocnictwa do wydawania decyzji administracyjnych lub pełnomocnictwa do
określonych czynności.
§ 10
Zasady mianowania pracowników:
1. Na
podstawie mianowania są zatrudniane osoby określone w statucie miasta.
2. Mianowania
dokonuje burmistrz miasta.
3. Oceny
pracowników mianowanych dokonuje się wg zasad ustalonych przez Radę Miejską.
§ 11
Zadania wspólne pracowników urzędu.
1. Posiadanie
i znajomość przepisów prawnych w zakresie prawa samorządowego, Kodeksu
postępowania administracyjnego, prawa administracyjnego i jego przepisów
gminnych, jak również w niezbędnym do pracy zakresie prawa cywilnego i karnego
oraz finansowego.
2. Ciągłe
aktualizowanie zbioru przepisów prawnych i wzajemne informowanie się o
zmianach, znajomość orzecznictwa.
3. Umiejętność
uzyskania wykładni prawa w sprawach wątpliwych lub nierozstrzygniętych normą
prawną, zarówno od radcy prawnego, jak i od specjalistycznych organów
administracji rządowej.
4. Umiejętność
właściwego kontaktowania się z mieszkańcami oraz administracją rządową.
5. Współpraca
z Wojewódzkim Sejmikiem Samorządowym oraz Radami Powiatów.
6. Analiza
uzyskiwanych dochodów, stawianie wniosków co do oszczędności, jak i
pozyskiwania źródeł dochodów.
7. Sygnalizowanie
stwierdzonych nieprawidłowości bezpośredniemu przełożonemu lub Zarządowi
Miasta.
8. Opracowywanie
propozycji projektów uchwał, nadawanie biegu realizacji uchwał Rady Miejskiej i
Zarządu, załatwianie wniosków komisji Rady oraz wniosków i interpelacji radnych
i wystąpień poselskich.
9. Zgłaszanie
Zarządowi Miasta potrzeb uzyskiwania opinii właściwej komisji Rady Miejskiej.
10. Składanie
propozycji w zakresie planowania zadań rzeczowych i wydatków dotyczących
prowadzonej dziedziny życia miasta oraz przedkładanie sprawozdania. Wstępne
planowanie zadań w trybie i terminach określonych uchwaloną przez Radę Miejską
procedurą budżetową.
11. Sygnalizowanie
przełożonemu lub Zarządowi Miejskiemu o zdarzeniach, które mogą być powodem
braku równowagi budżetowej.
12. Realizacja
zadań z zakresu obronności kraju, w tym obrony cywilnej.
13. Reagowanie
na krytykę prasową.
14. Rozpatrywanie
skarg i wniosków ludności według właściwości.
15. Prowadzenie
kontroli w ramach właściwości rzeczowej.
16. Szczególna
dbałość o mienie gminy, polegająca na ścisłym przestrzeganiu zasad
gospodarności, celowości podejmowanych działań oraz staranności w przygotowywaniu
decyzji.
IV. Wewnętrzna struktura organizacyjna urzędu
§
12
W
skład urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1. Wydział
Organizacyjny — OR
2. Biuro Rady — BR
3. Wydział
Finansowo-Budżetowy — FNB
4. Urząd
Stanu Cywilnego — USC
5. Wydział
Spraw Obywatelskich — SO
6. Wydział
Oświaty, Kultury i Spraw
Socjalnych — OW
7. Wydział
Gospodarki Mieniem
Gminnym,
Geodezji i Działalności
Gospodarczej — DGGiM
8. Wydział
Gospodarki Przestrzennej,
Urbanistyki
i Architektury — UA
9. Wydział
Inżynierii Miejskiej,
Inwestycji
i Remontów — IM
10. Referat
Mieszkaniowy — RM
11. Referat
Ochrony Ludności
i
Reagowania Kryzysowego — OL
12. Referat Dochodów — RD
13. Biuro
Informatyczne — BI
14. Biuro Promocji
i Rozwoju Miasta — BP
15. Stanowisko
ds. BHP — BHP
16. Stanowisko
ds. Kontroli Wewnętrznej — RKW
17. Zespół
Radców Prawnych — RPR
18. Stanowisko
ds. Profilaktyki
i Rozwiązywania
Problemów
Alkoholowych — KPA
§ 13
1. W
wydziałach mogą być tworzone referaty i stanowiska samodzielne jako pomocnicze
struktury organizacyjne. O tworzeniu referatów decyduje burmistrz.
2. Wydziałami
kierują naczelnicy.
3. Kierownicy
wydziałów (referatów) odpowiadają za wywiązanie się wydziału (referatu) oraz
podległych im pracowników z zadań przypisanych regulaminem organizacyjnym,
decyzjami Zarządu Gminy, poleceniami burmistrza lub nadzorującego pracę
wydziału członka kierownictwa urzędu.
4. Kierownicy
wydziałów zapewniają sprawne funkcjonowanie wydziału poprzez planowanie i
podział pracy oraz bieżący nadzór nad podporządkowanymi pracownikami.
5. Do zakresu
podstawowych obowiązków kierowników komórek organizacyjnych urzędu należy w
szczególności:
1) Prawidłowe
zorganizowanie pracy komórki.
2) Nadzorowanie
i kontrolowanie pracy podległych pracowników, w tym czynności kancelaryjnych.
3) Dokonywanie
oceny pracy pracowników oraz występowanie z wnioskami w sprawie wyróżnienia,
nagradzania, awansowania, karania.
4) Ustalenie
zakresu aprobaty naczelnika i kierowników referatów w sprawach z zakresu
administracji samorządowej i rządowej oraz w sprawach o charakterze
przygotowawczym i techniczno-kancelaryjnym.
5) Ustalenie
szczegółowych zakresów czynności, uprawnień i odpowiedzialności pracowników
wydziału oraz zastępstw.
6) Ustalenie
obowiązującego w wydziale obiegu dokumentów.
§ 14
Do wspólnych zadań wszystkich jednostek
organizacyjnych urzędu należy w szczególności:
1. Zapewnienie
właściwej i terminowej realizacji zadań.
2. Współdziałanie
z radnymi w zakresie będącym we właściwości wydziału.
3. Rozpatrywanie
skarg i wniosków według właściwości.
4. Opracowywanie
projektów wieloletnich programów rozwoju dziedzin działalności gminy będących
we właściwości wydziału.
5. Przygotowywanie
ocen, analiz, informacji i sprawozdań na użytek kierownictwa urzędu i organów
gminy,
6. Opracowywanie
projektów uchwał Rady Miejskiej i Zarządu Gminy w zakresie będącym we właściwości
wydziału.
7. Podejmowanie
działań na rzecz obronności i reagowania kryzysowego.
8. Szczególna
dbałość o mienie gminy, polegająca na ścisłym przestrzeganiu zasad
gospodarności, celowości podejmowanych działań oraz staranności w
przygotowywaniu decyzji.
§ 15
I. Do kompetencji
i zadań Wydziału Organizacyjnego
należy:
1. Zapewnienie
sprawnego funkcjonowania i organizacji pracy urzędu.
2. Organizowanie
szkolenia pracowników urzędu.
3. Nadzór nad
czasem pracy pracowników samorządowych.
4. Prezentacja
nowo przyjętych pracowników.
5. Pełnienie
stałego nadzoru nad funkcjonowaniem urzędu.
6. Obsługa
techniczno-kancelaryjna Zarządu.
7. Prowadzenie
i udostępnianie zbioru przepisów gminnych.
8. Organizacja
i nadzór nad sprawnym obiegiem dokumentów i korespondencji w urzędzie.
9. Prowadzenie
archiwum urzędu.
10. Sporządzanie
projektów regulaminów i zarządzeń regulujących funkcjonowanie urzędu oraz
ewidencjonowanie ich.
11. Koordynowanie prac związanych z udziałem gminy
w związkach i porozumieniach międzygminnych.
12. Prowadzenie spraw związanych ze współpracą z
sejmikiem samorządowym.
13. Nadzór, koordynowanie i kontrola rozpatrywania
skarg, wniosków i listów.
14. Wykonywanie zadań związanych z wyborami do
organów przedstawicielskich i innych organów stosownie do obowiązujących przepisów.
15. Opracowywanie projektów statutu i regulaminów
organów i jednostek pomocniczych gminy.
16. Nadzór nad sporządzeniem projektów zakresów
czynności i odpowiedzialności pracowników urzędu w poszczególnych wydziałach.
17. Kontrola zakresów obowiązków pracowników
urzędu w zakresie ich zgodności z postanowieniami regulaminu organizacyjnego
urzędu.
18. Kontrola realizacji zadań wynikających z aktów
prawnych organów naczelnych, uchwał Rady Miejskiej, aktów normatywnych Zarządu
i burmistrza.
19. Prowadzenie ewidencji wniosków i interpelacji
posłów, senatorów i radnych oraz organizacyjne zabezpieczenie ich załatwienia.
20. Obsługa komisji dyscyplinarnej.
21. Udzielanie informacji o urzędzie i jednostkach
podporządkowanych Zarządowi.
22. Planowanie i przeprowadzanie kontroli zewnętrznej
i wewnętrznej, jednostkach podległych oraz kontrola realizacji zaleceń
pokontrolnych przy współudziale Wydziału Finansowo-Budżetowego.
23. Prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków.
24. Rejestrowanie wydawanych i zwracanych pieczęci
i pieczątek oraz likwidacja nieaktualnych oznakowań i pieczątek organów gminy i
urzędu.
25. Zarząd budynkami administracyjnymi oraz
gospodarka lokalami biurowymi urzędu, prowadzenie planowej działalności z
zakresu inwestycji, remontów kapitalnych i bieżących oraz konserwacji
wyposażenia technicznego pomieszczeń biurowych.
26. Zabezpieczenie mienia Urzędu Miasta.
27. Wykonywanie czynności usługowych związanych z
funkcjami reprezentacyjnymi urzędu.
28. Zaopatrzenie materiałowe i techniczne na cele
biurowe. Zamawianie i zakup pieczęci, druków i tablic urzędowych.
29. Gospodarka odzieżą ochronną, roboczą i umundurowaniem.
30. Zaspakajanie potrzeb komunikacyjnych urzędu.
31. Prowadzenie spraw kadrowych i osobowych
pracowników urzędu oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych.
32. Współpraca z sekretarzem gminy miejskiej w
zakresie założeń i realizacji polityki kadrowej urzędu w celu przedkładania
odpowiednich wniosków burmistrzowi.
33. Sporządzanie analiz statystycznych z zakresu
kadr.
34. Współpraca
z kierownictwem urzędu w zakresie planowania i dokonywania ocen kwalifikacyjnych
pracowników.
35. Gromadzenie
orzecznictwa prawnego w zakresie spraw kadrowych.
36. Przygotowywanie
planów urlopów.
37. Prowadzenie
dokumentacji w zakresie stałego dyżuru.
38. Prowadzenie
centralnego rejestru umów zleceń i umów o dzieło.
39. Prowadzenie
ewidencji czasu pracy pracowników.
II. Do zadań i kompetencji Biura Rady należy:
1. Obsługa
techniczno-kancelaryjna Rady Miejskiej oraz jej komisji.
2. Przekazywanie
radnym wszelkich materiałów związanych z pracą Rady i jej organów.
3. Stwarzanie
radnym warunków uczestniczenia w pracach Rady i jej organów.
4. Prowadzenie
korespondencji pomiędzy Radą i radnymi oraz korespondencji kierowanej do Rady i
jej przewodniczącego.
5. Terminowe
przekazywanie do Wydziału Organizacyjnego dokumentów związanych z pracą Rady, a
w szczególności:
a) skarg i
wniosków podlegających zarejestrowaniu oraz odpowiedzi na nie,
b) wniosków
komisji,
c) uchwał,
d) wyciągów i
odpisów protokołów sesji,
e) opinii
komisji dotyczących projektów uchwał.
6. Przygotowywanie
materiałów stanowiących podstawę naliczania diet radnym.
7. Merytoryczną
pracą biura kieruje przewodniczący Rady Miejskiej.
III. Do zadań i kompetencji Wydziału Finansowo-Budżetowego należy:
1. Opracowywanie
danych do projektu budżetu oraz nadzór nad jego realizacją.
2. Prowadzenie
rachunkowości dochodów i wydatków budżetowych oraz księgowości urzędu.
3. Prowadzenie
gospodarki kasowej urzędu.
4. Zapewnienie
prawidłowego przebiegu wykonania budżetu oraz okresowe informowanie organów
gminy o jego bieżącej realizacji, czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny
budżetowej.
5. Sprawowanie
kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową miejskich jednostek organizacyjnych.
6. Przygotowywanie
propozycji zmian w budżecie.
7. Prowadzenie
spraw płacowych pracowników urzędu.
8. Współpraca
z organami finansowymi i bankami.
9. Wydawanie
zaświadczeń o stanie majątkowym i rodzinnym.
10. Opracowywanie
analiz i prognoz finansowych.
11. Organizowanie
i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentacji finansowej.
12. Sporządzanie
analiz z działalności finansowej podległych gminie podmiotów gospodarczych.
13. Prowadzenie
ewidencji sum depozytowych.
14. Prowadzenie
ewidencji rozliczenia nakładów inwestycyjnych.
15. Prowadzenie
rachunkowości w zakresie:
a) funduszy
ochrony środowiska,
b) funduszu
świadczeń socjalnych,
c) wpływów z
innych źródeł.
IV. Do zadań i kompetencji Urzędu Stanu Cywilnego należy:
1. Prowadzenie
spraw z zakresu rejestracji stanu cywilnego określonych w prawie o aktach stanu
cywilnego oraz w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym.
2. Przechowywanie
ksiąg stanu cywilnego i dokonywanie w nich stosownych adnotacji.
V. Do zadań i kompetencji Wydziału Spraw Obywatelskich należy:
1. Prowadzenie
ewidencji ludności.
2. Wydawanie
dowodów stwierdzających tożsamość.
3. Prowadzenie
spraw związanych z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony.
4. Prowadzenie
spraw związanych z prawem o stowarzyszeniach, zgromadzeniach, zbiórkach publicznych.
5. Realizacja
zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
6. Nadzór nad
ochroną tajemnicy państwowej i służbowej.
7. Koordynowanie
zadań w zakresie profilaktyki patologii społecznych.
8. Prowadzenie
kancelarii tajnej urzędu oraz zadań związanych z ewidencjonowaniem spraw
poufnych i reklamacji.
9. Prowadzenie
spraw reklamacji.
10. Współpraca
z organami ścigania i sprawiedliwości w zakresie utrzymywania bezpieczeństwa i
porządku publicznego.
11. Nakładanie
świadczeń rzeczowych i osobistych związanych z obronnością kraju.
12. Opiniowanie
w sprawach zameldowań i osiedlania się cudzoziemców.
13. Prowadzenie
dokumentacji „Akcji Kurierskiej”.
14. Wykonywanie
zadań wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych.
VI. Do zadań i kompetencji Wydziału Oświaty, Kultury i Spraw Socjalnych należy:
1. Opracowywanie
wniosków w sprawach zakładania, likwidacji lub przekształcania placówek
oświatowych prowadzonych przez miasto.
2. Zapewnienie
warunków do realizacji prawa dziecka 6-letniego do rocznego przygotowania
przedszkolnego.
3. Przygotowanie
i przeprowadzenie konkursów na dyrektorów szkół, przedszkoli i innych placówek
oświatowych prowadzonych przez gminę.
4. Przygotowanie
decyzji o uchyleniu uchwały rady pedagogicznej w razie stwierdzenia jej
niezgodności z przepisami prawa.
5. Przeprowadzanie
postępowania wyjaśniającego w razie otrzymania od rady pedagogicznej, rady
szkoły i rady rodziców wniosku odwołania z funkcji dyrektora placówki oświatowej.
6. Współpraca
z Kuratorium Oświaty w sprawach m.in. nadzoru pedagogicznego, inwestycji
oświatowych, ustalenia obwodów szkół.
7. Przygotowanie
opinii do projektów organizacyjnych placówek oświatowych.
8. Dokonywanie
ocen dyrektorów placówek oświatowych.
9. Sprawowanie
bieżącej kontroli nad działalnością placówek zgodnie z kompetencjami organu
prowadzącego.
10. W
porozumieniu z Kuratorium Oświaty rozpatrywanie odwołań nauczycieli od ocen.
11. Wnioskowanie
o nagrody i odznaczenia dla dyrektorów placówek.
12. Wpis i
prowadzenie ewidencji placówek niepublicznych — przedszkoli, szkół podstawowych
i gimnazjów.
13. Koordynowanie
działań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
14. Organizowanie
dowożenia uczniów do szkół.
15. Opracowywanie
planów w zakresie rozwijania form opieki nad dziećmi, profilaktyki społecznej i
resocjalizacji.
16. Koordynowanie
pracą szkół w zakresie edukacji ekologicznej, zdrowotnej, rozwoju
samorządności.
17. Współpraca
ze służbą zdrowia w zakresie profilaktyki i ochrony zdrowia dzieci.
18. Określanie
potrzeb i organizowanie wypoczynku dzieci.
19. Określanie
potrzeb i koordynowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
20. Koordynowanie
i nadzorowanie działalności miejskich placówek kultury.
21. Współpraca
z organizacjami społecznymi zajmującymi się upowszechnianiem kultury i sztuki.
22. Prowadzenie
rejestru placówek kulturalnych.
23. Przyjmowanie
zgłoszeń na publiczną działalność artystyczną i rozrywkową.
24. Współdziałanie
z zakładami opieki zdrowotnej działającymi na terenie miasta.
25. Nadzorowanie
realizacji zadań w dziedzinie opieki społecznej.
26. Opiniowanie
rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych.
27. Nadzorowanie
zespołów przedszkolno-żłobko-wych.
28. Upoważnianie
nauczycieli do dokonywania ocen pracy w przypadkach, gdy dyrektorem placówki
jest osoba nieposiadająca uprawnień pedagogicznych.
29. Prowadzenie
procedury w zakresie nadania nauczycielowi kontraktowemu stopnia nauczyciela
mianowanego.
30. Rozpatrywanie
odwołań od decyzji administracyjnych wydanych przez dyrektora szkoły.
31. Przygotowywanie
i organizowanie prac komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o
awans na stopień nauczyciela mianowanego.
32. Prowadzenie
rejestru zaświadczeń wydanych przez komisję egzaminacyjną.
33. Opiniowanie
przeniesienia nauczycieli do innej szkoły.
34. Przenoszenie
nauczyciela do innej szkoły bez jego zgody.
35. Koordynowanie
działań w zakresie zapewnienia szkole wykwalifikowanej kadry pedagogicznej.
36. Opracowywanie
projektów regulaminów wynagradzania nauczycieli.
37. Prowadzenie
ewidencji spełniania obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki przez młodzież w
wieku do 18 lat.
38. Współdziałanie
w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz
udzielanie im pomocy w realizacji zadań.
39. Planowanie
i nadzorowanie realizacji zadań związanych z budową i eksploatacją miejskich
urządzeń sportowo-rekreacyjnych.
VII. Do zadań i kompetencji Wydziału Gospodarki Mieniem Gminnym, Geodezji i Działalności Gospodarczej
należy:
1. Prowadzenie
ewidencji działalności gospodarczej.
2. Wydawanie
i cofanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
3. Wydawanie
zezwoleń na przedłużenie godzin otwarcia placówek handlowych.
4. Inspirowanie
pożądanych inicjatyw gospodarczych.
5. Proponowanie
ustalania zasad w zakresie funkcjonowania targowisk i hali targowej.
6. Gospodarowanie
gminnym zasobem nieruchomości.
7. Obrót
nieruchomościami stanowiącymi mienie miasta.
8. Tworzenie
zasobu gruntów pod budownictwo mieszkaniowe.
9. Opracowywanie
wniosków w sprawach nadzorowania nazw ulic i numeracji nieruchomości.
10. Prowadzenie
spraw podziału nieruchomości.
11. Wydawanie
decyzji zatwierdzających projekt podziału nieruchomości.
12. Prowadzenie
spraw scalania gruntów.
13. Dokonywanie
zmian w księgach wieczystych.
14. Podawanie
do wiadomości publicznej ogłoszeń o przetargu w zakresie gospodarki „mieniem
gminnym”.
15. Podawanie
do wiadomości publicznej wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.
16. Prowadzenie
spraw uwłaszczenia nieruchomości na rzecz miasta.
17. Zlecanie
biegłym szacunku nieruchomości.
18. Realizowanie
zadań dotyczących produkcji roślinnej i zwierzęcej.
19. Sprawowanie
administracji w zakresie łowiectwa.
20. Wydawanie
zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, polegającej na wykonywaniu
krajowego zarobkowego przewozu osób pojazdami samochodowymi.
21. Prowadzenie
spraw związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
22. Przygotowywanie
umów o odpłatności za umieszczanie urządzeń reklamowych na nieruchomościach
miejskich.
23. Nadzór
nad zarządem i zapewnieniem prawidłowego stanu technicznego komunalnych zasobów
mieszkaniowych i użytkowych.
24. Prowadzenie
ewidencji mienia gminnego.
25. Ustalanie
opłat z tytułu umownego i bezumownego użytkowania nieruchomości, w tym dzierżaw
i najmu.
26. Naliczanie
należności z tytułu wieczystego użytkowania.
27. Składanie
informacji o stanie mienia gminnego zgodnie z art. 120 ustawy o finansach
publicznych.
28. Nadzór
nad Biurem Strefy Płatnego Parkowania.
29. Kompleksowa
kontrola przestrzegania przepisów prawa przedsiębiorców.
VIII. Do zadań i kompetencji Wydziału Gospodarki Przestrzennej, Urbanistyki i Architektury
należy:
1. Sporządzanie
studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta.
2. Zlecanie
opracowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
3. Negocjowanie
warunków umów wprowadzenia zadań rządowych i wojewódzkich do miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego.
4. Prowadzenie
rejestracji graficznej realizacji ustaleń miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego.
5. Dokonywanie
oceny zmian w zagospodarowaniu przestrzennym miasta i przedstawienie wyników
tej oceny Radzie Miejskiej.
6. Wydawanie
wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
7. Ustalanie
w drodze decyzji warunków zabudowy i zagospodarowania terenu dla budów, dla
których zgodnie z prawem budowlanym wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę.
8. Ustalanie
warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w drodze opinii, dla budów, których
zgłoszenie wymagane jest przed przystąpieniem do robót.
9. Prowadzenie
rejestru wydawanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
10. Sprawdzanie
zgodności decyzji organu wydającego zezwolenie na budowę z ustalonymi warunkami
zabudowy i zagospodarowania terenu.
11. Stwierdzanie
wygaśnięcia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
12. Opiniowanie
podziałów geodezyjnych nieruchomości w zakresie ustaleń miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego.
13. Przedstawienie
Radzie Miejskiej wykazu decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
wraz z oceną skutków, jakie decyzje te wywarły w zagospodarowaniu przestrzennym
miasta.
14. Planowanie
działalności związanej z robotami zabezpieczająco-górniczo-budowlanymi.
15. Koordynacja
robót w zakresie metody Z-S (kompleksowego zabezpieczenia pod względem
górniczym i budowlanym zagrożonych zabytków miasta w Polsce) w obrębie Starówki
Kłodzkiej.
16. Nadzorowanie
stosowania metody Z-S na etapie planowania, wykonawstwa i odbioru robót.
17. Prowadzenie
nadzoru inwestorskiego prowadzonych robót.
18. Utrzymywanie
stałego kontaktu z zespołem AGH-Kraków, odbywanie okresowych konsultacji naukowych.
19. Dokonywanie
cotygodniowych wizytacji Starówki pod kątem przestrzegania metody Z-S.
20. Sporządzanie
wniosków o uwzględnienie zadań ochrony zabytków w planach zagospodarowania
przestrzennego, w budżecie i prawie miejscowym.
21. Przygotowywanie
zarządzeń w celu zabezpieczenia zabytków w nagłych przypadkach i niezwłoczne
zawiadomienie o tym Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
22. Zgłaszanie
Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków przedmiotów zasługujących na wciągnięcie
do rejestru zabytków.
23. Składanie
wniosków o wpis do rejestru zabytków dóbr kultury nieruchomych oraz kolekcji.
24. Przyjmowanie
zawiadomień o znalezieniu przedmiotu archeologicznego lub odkryciu wykopaliska.
25. Współdziałanie
z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w zakresie nadzoru nad użytkowaniem
obiektów zabytkowych zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami i w sposób
odpowiadający ich wartości zabytkowej.
26. Zapewnienie
prawnych, organizacyjnych i finansowych warunków dla ochrony dóbr kultury.
IX. Do zadań i kompetencji Wydziału Inżynierii Miejskiej, Inwestycji i Remontów należy:
1. Organizacja, planowanie i finansowanie oraz
nadzór nad realizacją usług w zakresie:
– wodociągów
i kanalizacji,
– oczyszczania,
składowania oraz utylizacji odpadów,
– zieleni
miejskiej,
– ciepłownictwa,
– gazownictwa
oraz zaopatrzenia w energię elektryczną,
– telekomunikacji,
– komunikacji
miejskiej,
– ogrodów
działkowych,
– cmentarzy
gminnych,
– wysypiska
gminnego.
2. Planowanie,
finansowanie i nadzór nad realizacją zadań dotyczących utrzymywania, budowy i
modernizacji dróg miejskich, placów, chodników, parkingów.
3. Planowanie
i finansowanie oraz nadzór nad realizacją inwestycji miejskich oraz remontów
miejskich obiektów użyteczności publicznej.
4. Przygotowywanie
terenów pod budownictwo mieszkaniowe poprzez uzbrojenie ich w infrastrukturę
techniczną.
5. Prowadzenie
działań w kierunku rozwoju różnych form budownictwa mieszkaniowego.
6. Przygotowywanie
przetargów w zakresie zadań inwestycyjnych i remontowych.
7. Organizowanie
przetargów oraz wydawanie zezwoleń na wywóz nieczystości stałych i mechaniczne
sprzątanie miasta.
8. Organizacja
ruchu drogowego w mieście oraz prowadzenie spraw dotyczących porządku i bezpieczeństwa
na drogach.
9. Prowadzenie
spraw z zakresu ochrony środowiska, gospodarki wodnej, ochrony wód oraz ochrony
przeciwpowodziowej.
10. Wydawanie
pozwoleń na usuwanie drzew.
11. Prowadzenie
spraw Miejskiego Funduszu Ochrony Środowiska.
12. Wydawanie
decyzji o odebraniu czasowo lub na stałe zwierząt rażąco zaniedbywanych, lub
okrutnie traktowanych, właścicielowi, bądź innej utrzymującej je osobie i
przekazywanie ich do schroniska dla zwierząt, albo pod opiekę innej osoby lub
instytucji.
13. Wydawanie
zezwoleń na utrzymywanie psa rasy uznawanej za agresywną.
14. Organizowanie
i kontrola wyłapywania bezdomnych zwierząt oraz rozstrzyganie o dalszym
postępowaniu z nimi.
15. Prowadzenie
spraw Miejskiego Komitetu Przeciwpowodziowego.
X. Do zadań i kompetencji Referatu Mieszkaniowego należy:
1. Prowadzenie
całości spraw związanych z przydziałem i zamianą mieszkań.
2. Przekwaterowywanie
do lokali socjalnych.
3. Prowadzenie
spraw dodatków mieszkaniowych.
4. Prowadzenie
spraw związanych z adaptacją strychów.
5. Przekwaterowywanie
osób z lokali nienadających się na stały pobyt.
6. Wydawanie
zaświadczeń w sprawach mieszkaniowych.
7. Prowadzenie
dokumentacji związanej z przyjmowaniem stron.
8. Sprawdzanie
i potwierdzanie uprawnień w sprawach meldunkowych.
9. Współpraca
z Wydziałem Spraw Obywatelskich w zakresie zameldowań i wymeldowań obywateli.
10. Rozpatrywanie
wniosków w sprawach izb przyległych.
11. Opracowywanie
propozycji projektów uchwał w sprawach mieszkaniowych.
12. Prowadzenie
spraw związanych ze zmianą funkcji lokalu.
13. Rozpatrywanie
wniosków w sprawach przepisania mieszkań opuszczonych przez najemców.
14. Rozpatrywanie
spraw związanych z podziałem mieszkań.
15. Realizacja
wyroków sądowych o eksmisje.
16. Prowadzenie
spraw związanych z legalizacją zamieszkiwania.
XI. Do zadań i kompetencji Referatu Ochrony Ludności i Reagowania Kryzysowego należą sprawy
związane z kierowaniem i koordynowaniem przedsięwzięć obrony cywilnej zakładów,
organizacji społecznych, ludności na terenie miasta Kłodzka określone w odrębnych
przepisach.
XII. Do zadań i kompetencji Referatu Dochodów należy:
1. Prowadzenie
spraw związanych z wymiarem podatków zgodnie z ordynacją podatkową.
2. Prowadzenie
bieżącej ewidencji budynków i gruntów w poszczególnych gospodarstwach rolnych
oraz jej kontrola.
3. Prowadzenie
ewidencji przepisów i odpisów podatku od nieruchomości oraz comiesięczne
uzgadnianie dochodów z księgowością budżetową.
4. Opracowywanie
materiałów wstępnych do planowania dochodów budżetowych.
5. Sporządzanie
informacji dotyczących należności podatkowych, nadpłat, zaległości oraz ich
windykacji i egzekucji.
6. Bieżąca
analiza zaległości podatkowych (windykacja).
7. Ewidencja
pojazdów będących w posiadaniu osób prawnych i osób fizycznych dla celów
podatku od środków transportu.
8. Pobór i
prowadzenie ewidencji analitycznej należności budżetowych z tytułu wieczystego
użytkowania gruntów oraz dzierżawy nieruchomości komunalnych.
9. Ewidencja
sprzedaży lokali użytkowych, mieszkalnych i obiektów oraz dochodów z tego
tytułu.
10. Przygotowywanie
projektów uchwał w sprawie podatków i opłat lokalnych.
11. Pobór i
postępowanie administracyjne z tytułu opłaty targowej.
12. Pobór i
windykacja należności z tytułu umów za reklamy.
13. Pobór i
windykacja z tytułu przekształcenia gruntu z prawa wieczystego użytkowania na
prawo własności.
14. Pobór i
windykacja należności z tytułu najmu.
15. Pobór i
windykacja mandatów.
16. Pobór i
windykacja opłaty skarbowej.
XIII. Do zadań i kompetencji Biura Informatycznego należy:
1. Wdrażanie
oraz stały nadzór nad oprogramowaniem komputerowym.
2. Instalacja
oprogramowania.
3. Opieka nad
oprogramowaniem zainstalowanym w Urzędzie Miasta.
4. Szkolenie pracowników z zakresu obsługi
zainstalowanego oprogramowania.
5. Administracja sieci (ustalanie praw dostępu,
nadzór, konserwacja, zabezpieczenie danych.
6. Bieżąca konserwacja sprzętu komputerowego (komputery,
drukarki).
7. Usuwanie bieżących uszkodzeń sprzętu.
8. Prowadzenie dokumentacji technicznej sprzętu
komputerowego.
9. Prowadzenie dokumentacji przetargowej.
10. Prowadzenie rejestru faktur zakupionego
sprzętu komputerowego i programów.
11. Zbieranie materiałów do internetu, aktualizacja
strony internetowej Urzędu Miasta.
12. Obsługa poczty elektronicznej.
13. Zabezpieczenie danych komputerowych przed
dostępem osób nieupoważnionych (nadawanie haseł użytkownikom oraz ich bieżąca
aktualizacja).
14. Aktualizacja programów (WINDOWS, MS OFFICE,
MKS VIR itp.).
15. Kontakty z firmami dostarczającymi usługi
informatyczne (ustalanie spotkań, negocjacje).
XIV. Do zadań i kompetencji Biura Promocji i Rozwoju Miasta należy:
1. Przygotowywanie
wykazu możliwych do uzyskania środków pozabudżetowych.
2. Pozyskiwanie środków pozabudżetowych na
zadania własne gminy, a w szczególności:
– opracowanie wniosków,
– nadzór merytoryczny nad wydatkowaniem
uzyskanych funduszy zgodnie z przeznaczeniem,
– przeprowadzenie przetargów na pozyskane
fundusze,
– sprawozdania z wykorzystania środków do
jednostek zarządzających programami,
– koordynacja oraz nadzór postępu robót,
– nadzór nad terminową realizacją zadań,
– reprezentowanie interesów gminy przy
pozyskiwaniu środków,
– współpraca ze wszystkimi uczestnikami procesu
inwestycyjnego w zakresie realizacji zadań ze środków pozabudżetowych,
– udział w odbiorach końcowych.
3. Zbieranie i rozpowszechnianie informacji na
temat integracji z Unią Europejską, współpracy transgranicznej i regionalnej.
4. Promocja gminy na zewnątrz w zakresie rozwoju
infrastrukturalnego.
5. Inspirowanie i koordynowanie przedsięwzięć
związanych z zagospodarowaniem turystycznym miasta.
6. Prowadzenie spraw z dziedziny promocji miasta
dotyczących wydawnictw, udziały w targach, informacji turystycznej.
7. Rozwijanie i upowszechnianie krajoznawstwa i
turystyki.
XV. Do zadań i kompetencji Stanowiska ds. BHP należy:
1. Sporządzanie i przedstawianie burmistrzowi raz
w roku okresowych analiz bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. Udział w przekazywaniu do użytkowania
budowanych lub przebudowywanych obiektów gminnych — pod względem bezpieczeństwa
i higieny pracy.
3. Opiniowanie instrukcji dot. bezpieczeństwa i
higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy.
4. Prowadzenie rejestrów, kompletowanie i
przechowywanie dokumentacji dot. wypadków.
5. Współdziałanie z Państwową Inspekcją Pracy.
6. Prowadzenie i dokumentowanie szkoleń w
zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
7. Przeprowadzanie kontroli stanu bezpieczeństwa i
higieny pracy oraz przestrzegania zasad i przepisów w tym zakresie na
wszystkich stanowiskach pracy.
8. Nadzór nad przestrzeganiem bezpieczeństwa
przeciwpożarowego oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy przez
pracowników.
9. Prowadzenie rejestru badań wstępnych i
okresowych pracowników.
10. Prowadzenie rejestru szkoleń z zakresu bhp
(wstępne, stanowiskowe, okresowe).
XVI. Do zadań i kompetencji Stanowiska ds. Kontroli
Wewnętrznej należy:
1. Opracowywanie projektu planu kontroli i
przedkładanie go do zatwierdzenia przez burmistrza miasta.
2. Kontrolowanie:
a) organizacji jednostki kontrolowanej,
b) rachunkowości,
c) obrotów pieniężnych,
d) wszystkich dochodów i wydatków,
e) sprawozdawczości,
f) celowości i zgodności z prawem gospodarowania
środkami budżetu, jednostek budżetowych i jednostek gospodarki pozabudżetowej
oraz funduszy celowych.
3. Badanie celowości i zgodności z prawem decyzji
w sprawie wykorzystania i rozporządzania mieniem komunalnym, a w szczególności
ujawniania niedoborów, a także szkód w tym mieniu.
4. Kontrolowanie wszystkich zadań statutowych
jednostki, zadań powierzonych przez Zarząd Miasta i zadań wykonywanych na
podstawie zawartych umów.
5. Kontrola przestrzegania przepisów o
zamówieniach publicznych.
XVII. Do
zadań i kompetencji Zespołu Radców
Prawnych należy:
1. Wykonywanie
zadań i obowiązków wynikających z ustawy z dnia 6 lipca 1992 r., o radcach
prawnych oraz z regulaminu Obsługi Prawnej w Urzędzie Miasta.
XVIII. Do zadań i kompetencji Stanowiska ds. Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
należy:
1. Działanie
na rzecz tworzenia i wzmocnienia lokalnej koalicji trzeźwościowej, szukanie
poparcia dla działań na rzecz zmniejszenia rozmiarów problemów alkoholowych i
uzależnień.
2. Prowadzenie
analizy problemów alkoholowych i stanu zasobów w dziedzinie ich rozwiązywania
na terenie gminy.
3. Przygotowywanie
wspólnie z gminną komisją i przedkładanie Zarządowi Miasta:
– projektu
gminnego programu,
– projektu
preliminarza na jego wykonanie,
– projektu
sprawozdania z jego realizacji.
4. Ogłaszanie
i prowadzenie konkursu ofert na wykonanie poszczególnych zadań w ramach
gminnego programu.
5. Bieżąca
koordynacja zadań wynikająca z gminnego programu.
6. Współpraca
z instytucjami i organizacjami działającymi w sferze profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych i uzależnień.
7. Branie
udziału w naradach i szkoleniach organizowanych przez pełnomocnika.
8. Wdrażanie
i propagowanie na terenie gminy ogólnopolskich i regionalnych kampanii
edukacyjnych.
9. Udział w
posiedzeniach gminnych komisji.
10. Bieżąca
ewaluacja i wprowadzanie lokalnych inicjatyw z dziedziny rozwiązywania problemów
alkoholowych i uzależnień.
§ 16
Wewnętrzną strukturę wydziałów i
referatów określa burmistrz odrębnym zarządzeniem.
§
17
Szczegółowe czynności związane z
wykonywaniem zadań poszczególnych wydziałów, referatów i stanowisk
samodzielnych określają zakresy czynności pracowników.
§
18
Prowadzenie spraw z zakresu
administracji publicznej może być powierzone na podstawie uchwały Rady
Miejskiej kierownikom miejskich jednostek organizacyjnych określonych w
statucie miasta.
§ 19
Zasady i tryb funkcjonowania urzędu
ściśle określa regulamin pracy urzędu wprowadzony zarządzeniem burmistrza na
podstawie Kodeksu pracy i niniejszego regulaminu organizacyjnego.
§ 20
Ustala się schemat organizacyjny
Urzędu Miasta w Kłodzku stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 21
Integralną
część regulaminu stanowią następujące załączniki:
– Tryb pracy
Urzędu Miejskiego,
– Zasady i
tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg, wniosków i listów
obywateli,
– Zasady
podpisywania pism i decyzji,
– Zasady
przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta.
Załącznik nr 1 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta w Kłodzku
(poz. 691) |
§
1
1. Czas pracy pracowników urzędu ustala w odrębnym
akcie burmistrz, kierując się koniecznością zapewnienia sprawnej obsługi
mieszkańców gminy.
2. W uzasadnionych przypadkach burmistrz może
ustalić niektórym pracownikom inne godziny rozpoczynania i kończenia pracy.
Nie może to
jednak naruszać trybu przyjmowania interesantów oraz ustalonego wymiaru czasu pracy.
§ 2
1. Przyjmowanie interesantów odbywa się w godzinach
pracy urzędu.
2. Burmistrz i jego zastępca przyjmują
interesantów wyłącznie w ustalonych godzinach.
§
3
1. Pracownik
samorządowy ma obowiązek zapewnienia należytej obsługi interesantów, a w
szczególności:
1) przestrzegania
godzin urzędowania oraz sprawnego organizowania przyjęć interesantów,
2) udzielania
obywatelom niezbędnej pełnej informacji przy załatwianiu spraw,
3) bezzwłocznego
załatwiania spraw, jeżeli istnieją ku temu możliwości prawne i faktyczne,
4) powiadamiania
interesantów w przypadkach konieczności przedłużenia terminu załatwiania
sprawy,
5) pracownik
prowadzący sprawę ma obowiązek osobiście dokonać niezbędnych uzgodnień z
pozostałymi jednostkami organizacyjnymi urzędu w celu kompleksowego jej
załatwienia,
6) zachowywania
się z godnością w miejscu pracy.
§
4
1. Do
obowiązków pracownika samorządowego należy:
1) dbałość o
wykonywanie zadań publicznych gminy, z uwzględnieniem interesu państwa, gminy
oraz indywidualnych interesów obywateli,
2) przestrzeganie
prawa oraz wykonywanie zadań urzędu w sposób sumienny, sprawny i bezstronny,
3) udzielanie
informacji organom, instytucjom i osobom fizycznym, udostępnianie dokumentów
znajdujących się w posiadaniu urzędu, jeżeli prawo tego nie zabrania,
4) zachowanie
tajemnicy państwowej i służbowej,
5) zachowanie
uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, podwładnymi,
współpracownikami i obywatelami,
6) sumienne
wypełnianie poleceń służbowych,
7) pracownik
samorządowy nie może wykonywać zadań, które pozostawałyby w sprzeczności z jego
obowiązkami albo mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność,
8) pracownik
samorządowy jest obowiązany na żądanie kierownika urzędu złożyć oświadczenie o
stanie majątkowym.
§ 5
Pracownicy samorządowi ponoszą
odpowiedzialność porządkową lub dyscyplinarną za naruszenie obowiązków
służbowych, przewidzianą w ustawie o pracownikach samorządowych w stosunku do
pracowników mianowanych oraz Kodeksie pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych
na podstawie umowy o pracę.
§ 6
1. W razie
nieobecności pracownika, sprawy przez niego prowadzone wchodzą w zakres
obowiązków innego pracownika wyznaczonego przez naczelnika wydziału.
2. Urząd
tworzy warunki kompleksowej obsługi interesantów między innymi przez
udostępnienie możliwości nabycia znaczków opłaty skarbowej, niezbędnych druków
i formularzy.
Załącznik nr 2 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta |
§
1
1. Burmistrz
wydaje akty wewnętrzne urzędowania
w formie zarządzeń wewnętrznych, decyzji i regulaminów.
§ 2
1. Burmistrz
osobiście podpisuje:
1) zarządzenia
wewnętrzne, decyzje i regulaminy,
2) dokumenty
kierowane do organów administracji rządowej,
3) pisma
kierowane do wójtów, burmistrzów i prezydentów,
4) odpowiedzi
na interpelacje radnych i wnioski posłów,
5) odpowiedzi
na skargi i wnioski.
§ 3
1. Zasady
podpisywania dokumentów finansowo-
-księgowych określają odrębne przepisy.
2. Decyzje w
indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej wydają burmistrz
oraz z jego upoważnienia z-ca burmistrza i naczelnicy wydziałów.
3. W
granicach pisemnego upoważnienia burmistrza, dokumenty oraz inne pisma mogą
podpisywać również inni pracownicy urzędu.
§ 4
Zastępca burmistrza podpisuje z
upoważnienia burmistrza wszystkie akty i dokumenty oraz decyzje, o których mowa
w § 1, podczas nieobecności w pracy burmistrza.
§ 5
Burmistrz może upoważnić naczelnika
wydziału do podpisywania korespondencji dotyczącej spraw zastrzeżonych do
osobistej akceptacji burmistrza.
§ 6
Dokumenty przedstawione do podpisu
członkowi kierownictwa urzędu powinny być uprzednio parafowane przez kierownika
odpowiedniej jednostki organizacyjnej oraz na kopii tych dokumentów powinna być
zamieszczona adnotacja zawierająca datę, nazwisko i stanowisko pracownika,
który opracował dokument.
Załącznik nr 3 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta w Kłodzku
(poz. 691) |
ORGANIZACJA, PRZYJMOWANIE, ROZPATRYWANIE
I ZAŁATWIANIE SKARG I WNIOSKÓW
§
1
Skargi i wnioski obywateli przyjmują
burmistrz i z-ca burmistrza w dniach i godzinach wyznaczonych w odrębnym akcie.
§ 2
Sekretarz i skarbnik gminy oraz
naczelnicy wydziałów, kierownicy referatów i pozostali pracownicy urzędu
przyjmują skargi i wnioski obywateli codziennie w godzinach pracy.
§ 3
Burmistrz przyjmuje strony oraz
rozpatruje i załatwia skargi i wnioski w sprawach, których problematyka
przekracza zakres upoważnień naczelników i kierowników referatów lub
dotychczasowy ich sposób załatwiania budzi zastrzeżenia i wymaga ostatecznej
decyzji.
§ 4
Zastępca burmistrza przyjmuje strony
oraz rozpatruje skargi i wnioski w sprawach objętych zakresem działania
nadzorowanych przez niego wydziałów.
§ 5
Burmistrz i z-ca burmistrza
dekretują pisma mające znamiona skarg lub wniosków poprzez właściwe wpisanie
słów „skarga” lub „wniosek” oraz oznaczają sposób załatwienia tych spraw
zgodnie z K.p.a.
§ 6
Ze skarg i wniosków zgłaszanych
ustnie należy sporządzić protokół przyjęcia skargi lub wniosku, podpisany przez
wnoszącego i przyjmującego.
§ 7
Protokół przyjęcia skargi lub
wniosku podlega natychmiastowemu przekazaniu do dekretacji przez burmistrza lub
jego z-cę — podobnie do obowiązującego trybu wpływających skarg i wniosków na
piśmie.
§ 8
Skargi i wnioski — po zadekretowaniu
— wpływają do Wydziału Organizacyjnego, gdzie następuje ich rejestracja, a
następnie są przekazywane adresatom do załatwienia.
§ 9
Adresaci — kierownicy wydziałów oraz
innych jednostek organizacyjnych po załatwieniu otrzymanej skargi
lub wniosku przekazują komplet akt
sprawy do Wydziału Organizacyjnego, gdzie prowadzony jest centralny rejestr
skarg i wniosków oraz prowadzone są teczki do przechowywania akt.
§ 10
Za prowadzenie centralnego rejestru
skarg i wniosków oraz teczek do przechowywania akt odpowiedzialny jest
pracownik Wydziału Organizacyjnego, któremu powierzono to zadanie w zakresie
czynności.
§ 11
Naczelnicy wydziałów, kierownicy
referatów są zobowiązani powierzyć przyjmowanie, ewidencjonowanie i kontrolę
terminowego załatwiania skarg i wniosków określonej komórce organizacyjnej oraz
imiennie wyznaczonym odpowiedzialnym pracownikom i powiadomić o tym Wydział
Organizacyjny.
§ 12
Komórki organizacyjne urzędu
prowadzą rejestry przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków.
§ 13
Nadzór nad bieżącym rozpatrywaniem i
załatwianiem skarg i wniosków wnoszonych do urzędu sprawuje sekretarz gminy
miejskiej.
§ 14
1. Naczelnicy
wydziałów i kierownicy referatów dokonują rocznej analizy rozpatrywanych skarg i
wniosków w kierowanych przez siebie komórkach organizacyjnych i przedkładają
stosowne sprawozdanie w Wydziale Organizacyjnym w terminie do 15 stycznia
każdego roku.
2. Analizę
zbiorczą wraz z wnioskami dotyczącymi zmian eliminujących najczęściej
powtarzane się skargi oraz ewentualnych konsekwencji służbowych w stosunku do
pracowników winnych zaniedbań w tej sprawie, sekretarz gminy przedstawia
burmistrzowi w terminie do 31 stycznia każdego roku.
§ 15
1. Skargi na działalność z-cy burmistrza,
skarbnika i sekretarza gminy rozpatruje burmistrz.
2. Skargi na działalność burmistrza rozpatruje
Zarząd.
3. Skargi na działalność Zarządu Miasta
rozpatruje Rada Miejska po zasięgnięciu opinii Komisji Rewizyjnej.
Załącznik nr 4 do regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta w Kłodzku
(poz. 691) |
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
W URZĘDZIE MIASTA W KŁODZKU
§
1
1. Celem
kontroli jest w szczególności:
1) zapewnienie
burmistrzowi bieżącej, pełnej i obiektywnej informacji, koniecznej do
skutecznego sprawowania nadzoru i koordynacji, warunkującej efektywne
kierowanie całością gospodarki i procesami społecznymi w mieście
2) badanie i
ocena prawidłowości i efektywności działania jednostek podporządkowanych lub
nadzorowanych przez burmistrza w zakresie realizacji zadań związanych ze
społeczno-gospodarczym rozwojem miasta, zaspakajania potrzeb i sprawnej obsługi
obywateli,
3) zapewnienie
prawidłowego i terminowego wykonania zadań,
4) ustalenie
przyczyn występowania nieprawidłowości celem ich likwidacji, jak również
ustalenia osób za nie odpowiedzialnych,
5) udzielanie
w toku działań kontrolnych instruktażu i niezbędnej pomocy organizacyjno-technicznej.
§ 2
Przedmiotem kontroli jest w
szczególności sprawdzenie przebiegu i wyników działania jednostek kontrolowanych
w zakresie realizacji nałożonych na nie zadań
i obowiązków.
§ 3
1. W
działaniach kontrolnych winny być uwzględnione między innymi:
1) zadania
wynikające z ogólnie obowiązujących przepisów, uchwał Rady Miejskiej i
zarządzeń Zarządu Miasta oraz aktów normatywnych burmistrza,
2) realizacja
postulatów zgłoszonych przez społeczeństwo, interpelacji i wniosków radnych
oraz komisji Rady Miejskiej.
3) sposób
załatwienia skargi, wniosków ludności oraz ustosunkowania się do krytyki
prasowej,
4) sprawność
obsługi interesantów pod względem merytorycznym i formalnoprawnym.
§ 4
1. Formy i
metody kontroli:
1) stosuje się
następujące formy kontroli:
a) planowe —
przewidziane w okresowych planach kontroli,
b) doraźne —
wynikające z bieżących potrzeb,
2) rozróżnia
się następujące metody kontroli:
a) kompleksowe
— obejmujące całokształt działalności kontrolowanych jednostek,
b) problemowe
— oceniające realizację wykonanych zagadnień,
c) sprawdzające
— oceniające wykonanie zadań wynikających z uprzednio prowadzonych kontroli i
wydawanych w tym trybie zaleceń,
3) stosuje się
zasadę łączenia każdej kontroli z bieżącym instruktażem dla pracowników
jednostki kontrolowanej,
4) instruktaż
powinien dotyczyć w szczególności spraw racjonalnego organizowania pracy oraz
właściwego interpretowania i stosowania przepisów prawnych.
§ 5
1. Prowadzenie
kontroli:
1) prowadzenie
działalności kontrolnej w ramach uprawnień realizuje powołana przez burmistrza
lub Zarząd Miasta komisja,
2) naczelnicy
wydziałów w ramach sprawowanego nadzoru prowadzą kontrole zewnętrzne:
a) podporządkowanych
jednostek i zakładów budżetowych w zakresie swej działalności,
b) zapewniają
współudział w kontrolach zewnętrznych i wewnętrznych
§ 6
1. Planowanie
kontroli:
1) działalność
kontrolna prowadzona jest na podstawie rocznego planu kontroli,
2) roczny plan
kontroli sporządza sekretarz gminy i przedstawia go do akceptacji burmistrzowi w
terminie do 15 grudnia każdego roku,
3) w planach
kontroli należy uwzględnić kontrolę (w jednostkach własnych, pomocniczych, podległych
i nadzorowanych m.in. w oparciu o:
a) bieżące rozpoznanie własne,
b) polecenia i
wytyczne Zarządu i burmistrza,
c) wnioski i
propozycje komisji Rady Miejskiej,
d) wnioski,
propozycje i zalecenia organów nadrzędnych oraz zewnętrznych organów kontroli,
4) plan
kontroli zatwierdza burmistrz,
5) przeprowadzenie
kontroli poza planem wymaga zgody burmistrza.
§ 7
1. Postanowienia
końcowe:
1) do
przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie podpisane przez
burmistrza lub jego zastępcę,
2) naczelnicy
wydziałów zlecający kontrolę — prowadzą ewidencję wydanych upoważnień,
3) naczelnicy
wydziałów i ich zastępcy są uprawnieni w ramach swego zakresu działania do
przeprowadzania kontroli w nadzorowanych jednostkach.