564 UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ BIELAWY z dnia 11 kwietnia 2001 r. w sprawie regulaminu Straży
Miejskiej Bielawy Na podstawie art. 8 ust.
2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123,
poz. 779 ze zmianami) oraz art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.)
Rada Miejska uchwala, co następuje: |
§
1
Nadaje się regulamin organizacyjny
Straży Miejskiej Bielawy, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Miasta.
§
3
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
WALDEMAR
WOJCIECHOWSKI
Załącznik
do uchwały Rady Miejskiej Bielawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. (poz. 564)
ZASADY KIEROWANIA STRAŻĄ MIEJSKĄ BIELAWY
§
1
Regulamin organizacyjny Straży
Miejskiej Bielawy, zwany dalej regulaminem, określa jej organizację wewnętrzną,
zasady funkcjonowania oraz zadania i jest podstawą do sporządzenia zakresu
obowiązków na każdym stanowisku pracy.
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1. Radzie –
należy przez to rozumieć Radę Miejską Bielawy.
2. Zarządzie
– należy przez to rozumieć Zarząd Miasta Bielawy.
3. Burmistrzu
– należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Bielawy.
4. Straży –
należy przez to rozumieć Straż Miejską Bielawy.
5. Komendancie
– należy przez to rozmieć Komendanta Straży Miejskiej Bielawy.
§ 3
1. Straż jest
umundurowaną jednostką organizacyjną gminy miejskiej Bielawy, utworzoną 31
grudnia 1991 roku zarządzeniem 6/91 Burmistrza Miasta Bielawy w celu
wykonywania zadań w zakresie zapewnienia porządku publicznego wynikającego
z ustaw i przepisów gminnych.
2. Straż
spełnia służebną rolę wobec społeczności lokalnej, wykonując swoje zadania z
poszanowaniem godności i praw obywateli.
§ 4
1. Realizując
swoje zadania straż działa samodzielnie bądź wspólnie z przedstawicielami
innych organów powołanych do ochrony porządku publicznego.
2. Współpraca
z Policją odbywa się na zasadach szczególnych określonych w przepisach
prawnych.
§ 5
Nadzór nad działalnością straży
sprawuje w zakresie organizacyjnym i wykonawczym Zarząd Miasta Bielawy, a w
zakresie fachowym – Komendant Główny Policji poprzez Komendanta Wojewódzkiego
Policji we Wrocławiu.
§ 6
Strażą kieruje komendant powoływany
i odwoływany przez Zarząd Miasta Bielawy po zasięgnięciu opinii Komendanta
Wojewódzkiego Policji.
§ 7
Zwierzchnikiem służbowym komendanta
jest Burmistrz Miasta Bielawy.
§ 8
Zadania i kompetencje komendanta
określają ustawy, przepisy gminne oraz ramowy zakres obowiązków powierzony
przez burmistrza.
§
9
1. Komendant
wykonuje swoje zadania przy pomocy komendy straży.
2. Do zadań i
kompetencji komendanta należy w szczególności:
a) kierowanie
bieżącą działalnością straży i jej reprezentowanie na zewnątrz,
b) organizowanie
i nadzorowanie realizacji zadań statutowych straży oraz sprawowanie nadzoru nad
organizacją pracy i przestrzeganiem wewnętrznego porządku,
c) organizowanie
struktury wewnętrznej straży,
d) wykonywanie
uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do funkcjonariuszy,
e) prowadzenie
polityki kadrowej straży,
f) nadzorowanie
gospodarowaniem przyznanymi środkami budżetowymi i mieniem zgodnie z zasadami
ustalonymi przez zarząd,
g) organizowanie
systemu kontroli wewnętrznej,
h) wydawanie
zarządzeń i poleceń służbowych w zakresie kierowania strażą,
i) wykonywanie
innych zadań zastrzeżonych w przepisach prawa do właściwości kierownika
zakładu pracy.
§ 10
W czasie nieobecności komendanta
obowiązki jego pełni wyznaczony przez niego zastępca.
§ 11
Komendant straży ustala szczegółowe
zakresy obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności wszystkim pracownikom straży,
zwanych strażnikami.
Zasady funkcjonowania i organizacji
pracy straży
§ 12
Straż działa w oparciu o następujące
zasady:
a) praworządności,
b) służebności
wobec społeczności lokalnej,
c) racjonalnego
gospodarowania powierzonym mieniem,
d) jednoosobowego
kierownictwa i odpowiedzialności,
e) kontroli
wewnętrznej,
f) podziału
kompetencji,
g) wzajemnego
współdziałania.
§ 13
Wszyscy pracownicy i komórki
organizacyjne działają w oparciu o obowiązujące przepisy prawne, zarządzenia
wewnętrzne, polecenia służbowe oraz regulaminy i instrukcje.
§ 14
Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa
się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny, a zakupy i inwestycje są
realizowane po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami
dotyczącymi zamówień publicznych.
§ 15
1. W straży
obowiązuje zasada jednoosobowego kierownictwa i odpowiedzialności.
2. Każdy
pracownik i każdy zespół pracowników podporządkowany jest bezpośrednio tylko
jednemu przełożonemu, od którego otrzymuje polecenia służbowe i przed którym
jest odpowiedzialny.
3. Każdy
pracownik odpowiada za całość powierzonego mu odcinka pracy.
§
16
1. W straży
obowiązuje system kontroli, który obejmuje:
a) kontrolę
zewnętrzną, której podlegają jednostki organizacyjne miasta,
b) kontrolę
wewnętrzną (funkcjonalną).
2. Stosuje
się zasadę łączenia każdej kontroli z bieżącym instruktażem.
3. Szczegółowy
tryb kontroli określa instrukcja wydana zarządzeniem burmistrza.
§
17
Pracownicy straży podlegają
okresowym przeglądom kadrowym, których zasady określa burmistrz w piśmie
okólnym.
Ogólny zakres obowiązków, uprawnień
i odpowiedzialności pracownika straży
§
18
1. Do
obowiązków pracownika należy:
a) przestrzeganie
obowiązującego w straży regulaminu pracy,
b) przestrzeganie
przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
c) przestrzeganie
tajemnicy służbowej oraz zasad współżycia społecznego w zakładzie pracy,
d) należyta
znajomość obowiązujących przepisów, aktów wewnętrznych i instrukcji dotyczących
powierzonego odcinka pracy,
e) prowadzenie
samodzielnie powierzonych spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami i dyspozycjami
przełożonego,
f) terminowe
i poprawne merytorycznie załatwianie powierzonych zadań,
g) wskazywanie
racjonalnych i korzystnych rozwiązań dla prowadzonych spraw,
h) należyte
gromadzenie i przechowywanie materiałów niezbędnych do załatwienia zleconych
spraw,
i) przestrzeganie
drogi służbowej,
j) należyta
troska o powierzony sprzęt i wyposażenie.
2. Pracownik
jest uprawniony do:
a) samodzielnego
współdziałania i kontaktowania się z innymi pracownikami w celu załatwienia
powierzonych spraw,
b) reprezentowania
uzgodnionego z przełożonym stanowiska,
c) odwoływania
się do burmistrza od decyzji i poleceń przełożonego, jeżeli są sprzeczne z
obowiązującymi przepisami lub interesem straży,
d) zaznajomienia
go z ustalonym dla jego stanowiska zakresem obowiązków oraz sposobem
wykonywania pracy,
e) zapewnienia
mu podstawowych uprawnień wynikających z przepisów Kodeksu pracy.
3. Szczegółowy
zakres obowiązków, uprawnień
i odpowiedzialności pracownika na powierzonym stanowisku określa
doręczony mu indywidualnie dokument.
4. Pracownik
jest odpowiedzialny za załatwienie sprawy pod względem merytorycznym i
formalnym.
5. Za
niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie przyjętych obowiązków ponosi
odpowiedzialność porządkową, materialną lub karną przewidzianą prawem.
6. Poza odpowiedzialnością
za niewykonanie obowiązków pracownik odpowiada także za niewykorzystanie swoich
uprawnień, jeżeli przyniosło to szkodę straży.
Struktura
organizacyjna straży
§
19
1. Strukturę
organizacyjną straży tworzy jednolita funkcjonalnie komenda straży i wchodzące
w jej skład stanowiska pracy.
2. Na czele
komendy straży stoi i jednoosobowo nią kieruje komendant.
3. Schemat
graficzny struktury stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.
§
20
1. W celu
efektywnej realizacji zadań służbowych Straży powołuje się patrole
interwencyjno-prewen-cyjne pracujące w systemie zmianowym.
2. Skład
osobowy patrolu określa się w zależności od potrzeb; nie może on jednak liczyć
mniej niż dwóch funkcjonariuszy.
3. Za
funkcjonowanie patrolu odpowiada jego dowódca.
4. W
przypadku gdy na jednej zmianie pracuje więcej niż jeden patrol, komendant
wyznacza dowódcę zmiany.
Zakres
działania straży
§ 21
Do szczegółowych obowiązków
komendanta straży, oprócz wymienionych w § 9 regulaminu, należy:
1. W zakresie
bieżącego kierowania strażą:
a) planowanie,
organizowanie i kierowanie działaniami służbowo-operacyjnymi, w tym w sytuacjach
szczególnego zagrożenia porządku i bezpieczeństwa publicznego,
b) koordynowanie
oraz sprawowanie nadzoru nad pracą podległych funkcjonariuszy,
c) zapewnienie
prawidłowego i terminowego wykonywania zadań służbowych,
d) ustalanie
zasad i wytycznych do sporządzenia planów i programów działania,
e) organizowanie
i utrzymywanie stałych kontaktów roboczych z podmiotami współdziałającymi ze
strażą w zakresie zapobiegania popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz
zjawiskom kryminogennym (zwłaszcza z Policją),
f) zapewnienie
racjonalnego wykorzystania środków wyposażenia służbowego, w tym nadzór nad
właściwą eksploatacją pojazdu służbowego,
g) organizowanie
szkoleń doskonalących i stosownych instruktaży; jak również nadzór nad ich
przebiegiem,
h) nadzór nad
dyscypliną pracy i przestrzeganiem przepisów BHP i ppoż.,
i) przyjmowanie
sygnałów i interwencji bezpośrednio zgłoszonych do komendy,
j) dokonywanie
bieżącej analizy stanu zagrożenia porządku publicznego na terenie miasta i
dostosowywanie do niego pracy komendy,
k) wydawanie,
przyjmowanie oraz przechowywanie środków łączności zgodnie z obowiązującymi
przepisami w tym zakresie.
2. W zakresie
prewencji:
a) analizowanie meldunków i raportów z pracy
podległych funkcjonariuszy o rodzaju i miejscach występowania naruszeń
przepisów porządkowych i lokalizowanie występujących zagrożeń,
b) wykorzystywanie
do takich analiz sygnałów i informacji pochodzących z lokalnych mediów,
c) opracowywanie
skutecznych metod i środków przeciwdziałania wymienionym zagrożeniom,
d) opracowywanie
i wdrażanie przyjętych programów prewencyjnych,
e) współdziałanie
z organami państwowymi, samorządowymi i instytucjami społecznymi w zakresie
zapobiegania popełniania przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym,
3. W zakresie
przedsięwzięć administracyjno-biuro-wych i szkoleniowych:
a) bieżący
nadzór nad poprawnością i zasadnością sporządzanych wniosków do kolegium ds.
wykroczeń,
b) występowanie
w charakterze oskarżyciela publicznego przed kolegium oraz wnoszenie środków
odwoławczych,
c) prowadzenie
rejestrów i dokumentacji zgodnie z instrukcją kancelaryjną,
d) nadzorowanie
prawidłowości prowadzonych postępowań mandatowych i systemu ich rozliczeń,
e) przyjmowanie
obywateli w sprawach skarg i wniosków związanych z funkcjonowaniem komendy
i jej pracowników oraz ich rzetelne załatwianie,
f) opracowywanie
planów wewnętrznych szkoleń, organizowanie oraz sprawowanie bieżącego nadzoru
nad ich przebiegiem,
g) sporządzanie
stosownych sprawozdań dot. funkcjonowania komendy i rezultatów prowadzonych
działań,
h) koordynowanie
spraw kadrowych i gospodarki materiałowej oraz sporządzanie planów i sprawozdań
w tym zakresie,
i) nadzór
nad właściwym stanem technicznym i estetycznym pomieszczeń oraz urządzeń
biurowych; ustalanie potrzeb z tym związanych, inspirowanie niezbędnych
inwestycji,
j) przygotowywanie
wniosków na zadania objęte trybem zamówień publicznych,
k) projektowanie,
opracowywanie i wykonywanie wewnętrznych aktów normatywnych oraz struktury
organizacyjnej straży,
l) załatwianie
przewidywanych przepisami formalności związanych z przyjęciem i zwolnieniem
pracownika do pracy,
m) sporządzanie
i nadzór nad realizacją planów urlopowych, organizowanie okresowych przeglądów
kadrowych.
§ 22
W ramach służb
patrolowo-prewencyjnych straż realizuje następujące czynności przedsięwzięcia:
1. Patrolowanie
zagrożonych rejonów miasta.
2. Podejmowanie interwencji w zakresie ochrony
spokoju i porządku w miejscach publicznych.
3. Kontrolowanie przestrzegania przepisów w zakresie
ochrony porządku publicznego wynikających z ustaw i aktów prawa
miejscowego, a w szczególności:
a) porządku i
czystości na terenie miasta,
b) wykonywania
zadań i obowiązków przez administratorów, gospodarzy i właścicieli lokali pod
względem utrzymywania czystości i porządku,
c) porządku i
estetyki obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,
d) oznakowania
i oświetlenia ulic oraz posesji, w tym znaków drogowych, jak również estetyki
miejsc plakatowania i ogłoszeń,
e) prawidłowego
funkcjonowania sygnalizacji świetlnej,
f) porządku
i bezpieczeństwa na drogach i chodnikach,
g) prowadzenia
handlu obnośnego, obwoźnego i na targowisku.
4. Udział
w zabezpieczaniu miejsc przestępstw, katastrof lub innych miejsc zagrożonych
podobnym zdarzeniem (awarie) przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem
śladów i dowodów.
5. Bezpośrednie zabezpieczenie porządku podczas
zgromadzeń i imprez publicznych.
6. Udzielanie przedlekarskiej pomocy w zakresie
ratowania życia i zdrowia ofiarom wypadków lub innych zdarzeń losowych.
7. Udział w ochronie obiektów komunalnych i urządzeń
użyteczności publicznej.
8. Konwojowanie dokumentów, przedmiotów
wartościowych lub wartości pieniężnych.
9. Doprowadzanie osób nietrzeźwych do miejsca
zamieszkania lub na policję.
10. Legitymowanie osób, udzielanie pouczeń i
informowanie obywateli.
11. Ściganie wykroczeń poprzez:
a) nakładanie
grzywien w postępowaniu mandatowym;
b) dokonywanie
czynności sprawdzających;
c) sporządzanie
wniosków o ukaranie w sprawach o wykroczenia do kolegium.
12. Ujęcie osób stwarzających w sposób oczywisty
zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłoczne
doprowadzanie ich do Policji.
13. Usuwanie pojazdów i blokowanie kół pojazdów
naruszających przepisy.
Postanowienia
końcowe
§
23
1. Zmiany w
regulaminie organizacyjnym mogą być dokonywane w trybie przewidzianym do jego
nadania.
2. Regulamin
organizacyjny wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku
Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik
nr 1 do regulaminu organizacyjnego (poz. 564)