563

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W BOGUSZOWIE-GORCACH

z dnia 30 marca 2001 r.

w sprawie uchwalenia statutu miasta Boguszowa-Gorc

            Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) i art. 2 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 1990 r. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.) Rada Miejska w Boguszowie-Gorcach uchwala, co następuje:

 

 


§ 1

Uchwala się statut miasta Boguszowa-Gorc w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała nr XXV/139/97 Rady Miejskiej w Boguszowie-Gorcach z dnia 27 lutego 1997 r. w  sprawie  uchwalenia  statutu   gminy   Boguszowa--Gorc, zmieniona uchwałami nr XXVI/150/97 z dnia 29 kwietnia 1997 r. i nr XXXVI/213/98 z dnia 28 maja 1998 r.

 

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Boguszowa-Gorc.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 

                                             PRZEWODNICZĄCY

                                                RADY MIEJSKIEJ

                                         JÓZEF B. WALISZEWSKI


 

 

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Boguszowie-Gorcach z dnia 30 marca 2001 r. (poz. 563)

 

 

STATUT

MIASTA BOGUSZOWA-GORC

 

 


R o z d z i a ł  1

Przepisy ogólne

§1

Miasto Boguszów-Gorce jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich jego mieszkańców.

§ 2

1.  Miasto obejmuje obszar o powierzchni 27 km2.

2.  Granice miasta określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu miasta.

§ 3

1.  Opis herbu miasta zawiera załącznik nr 2 do statutu miasta.

2.  Herb jest znakiem zastrzeżonym.

§ 4

1.  Miasto posiada osobowość prawną.

2.  Samodzielność miasta podlega ochronie sądowej.

3.  O ustroju miasta stanowi jego statut, podlegający ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.


 

§ 5

1.  Do zakresu działania miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2.  Miasto wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 6

1.  Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych miasta. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

  2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

  3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

  4) lokalnego transportu zbiorowego,

  5) ochrony zdrowia,

  6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

  7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

  8) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wycho-wawczych,

  9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

2.  Ustawy określają, które zadania własne miasta mają charakter obowiązkowy.

3.  Przekazanie miastu, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych miasta lub subwencji. Przepis § 7 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.

§ 7

1.  Ustawy mogą nakładać na miasto obowiązek wykonania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

2.  Zadania z zakresu administracji rządowej miasto może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3.  Miasto otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1 i 2.

4.  Szczegółowe zasady i terminy przekazywania środków finansowych, o których mowa w ust. 3, określają ustawy nakładające na gminy obowiązek wykonywania zadań zleconych lub zawarte porozumienia.

5.  W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, miastu przysługują odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.

§ 8

1.  W celu wykonywania zadań miasto może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z tymi podmiotami.

2.  Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości miasta następuje w drodze współdziałania międzygminnego.

3.  Miasto oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

4.  Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez miasto zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

5.  Zadaniami użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne miasta, określone w § 6 ust. 1 statutu miasta, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.

§ 9

Miasto może nawiązać bezpośrednią współpracę z zagranicznymi partnerami, w ramach obowiązującego prawa.

§ 10

1.  Mieszkańcy miasta podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów miasta.

2.  Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa ustawa.

R o z d z i a ł  2

Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej

§ 11

1.  Rada Miejska Boguszowa-Gorc, zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym miasta.

2.  Rada kontroluje działalność Zarządu Miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

3.  Kompetencje Rady określają odrębne ustawy oraz niniejszy statut.

4.  Rada składa się z radnych, wybranych w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów oraz ilość radnych do Rady określa Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

5.  Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.

§ 12

1.         Do wyłącznej właściwości Rady należy:

            1)        uchwalanie statutu miasta,

  2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

  3) powoływanie i odwoływanie skarbnika miasta, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza miasta – na wniosek burmistrza miasta,

  4) uchwalanie budżetu miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

  5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

  6) uchwalanie programów gospodarczych,

  7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

  8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

  9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych miasta, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności za zgodą Rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c)  zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,

f)   tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h)  tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i)   ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych          przez Zarząd w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w § 7 ust. 2,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu miasta, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatelstwa miasta w trybie określonym regulaminem stanowiącym załącznik nr 3 do statutu miasta,

15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

§ 13

1.   Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.

1a.      Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.

2.   Obradom pierwszej sesji nowo wybranej Rady przewodniczy najstarszy wiekiem radny – do chwili wyboru przewodniczącego Rady.

3.   Na pierwszej sesji radni składają ślubowanie:

      „Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności miasta, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań miasta".

4.   Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję".

5.   Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 14

1.  Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2.  Funkcji, o których mowa w ust. 1, nie można łączyć z funkcją członka Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej.

3.  Prawo zgłaszania kandydatur na funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne głosowanie na każde stanowisko wiceprzewodniczącego.

4.  Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.

§ 15

1.  Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady, a w szczególności:

1) przygotowywuje i zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom Rady i czuwa nad ich przebiegiem,

3) sprawuje nadzór nad terminowością prac Rady i jej organów,

4) koordynuje posiedzenia komisji Rady,

2.  Do kompetencji przewodniczącego Rady należy ponadto:

1) reprezentowanie Rady na zewnątrz,

2) podpisywanie w imieniu Rady pism do adresatów zewnętrznych,

3) udzielanie radnym pomocy w wykonywaniu mandatu,

4) składanie oświadczeń w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady lub jej komisji,

5) występowanie do Zarządu o materiały informacyjne niezbędne do pracy Rady i jej organów,

6) przyjmowanie zgłoszeń o utworzeniu klubu radnych,

7) przyjmowanie oświadczeń o stanie majątkowym, składanych przez radnych w trybie określonym ustawą,

8) ujawnienie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, oświadczenia majątkowego, o którym mowa w pkt 8, pomimo braku zgody składającego oświadczenie, po zasięgnięciu opinii Komisji Rewizyjnej.

3.  W przypadku nieobecności przewodniczącego Rady, zadania przewodniczącego wykonuje wskazany przez niego wiceprzewodniczący.

§ 16

1.  Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.  Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

3.  Przed każdą sesją przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii burmistrza miasta, ustala listę gości zaproszonych na sesję.

4.  O sesji Rady zawiadamia się pisemnie radnych co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad, podając miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji oraz projekt porządku obrad. Wraz z zawiadomieniem o sesji radni winni otrzymać komplet materiałów związanych z przedmiotem obrad.

5.  Materiały na sesję, których przedmiotem jest uchwalenie budżetu miasta oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu, doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed sesją.

6.  Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie sesji Rady podaje się do publicznej wiadomości, co najmniej na 3 dni przed sesją w sposób zwyczajowo przyjęty.

7.  O sesji nadzwyczajnej zawiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed ustalonym terminem obrad – wysyłając zawiadomienia o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, projekt porządku sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.

8.  W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, 5, 6 i 7, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej rozpoczęcia. Wniosek o odroczenie sesji, z przyczyn wymienionych w zd. 1, może być zgłoszony tylko na początku obrad.

9.  W uzasadnionych przypadkach, w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, sesja Rady może składać się z więcej niż jednego posiedzenia. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem wymogów wskazanych w ust. 4, 5, 6 i 7.

§ 17

1.  Warunki techniczno-organizacyjne posiedzeń Rady i jej organów zapewnia burmistrz miasta. Burmistrz wyznacza pracownika urzędu do obsługi pracy Rady.

2.  W obradach Rady dla referowania spraw i udzielania odpowiedzi, mogą uczestniczyć zastępca burmistrza, skarbnik oraz inni pracownicy wyznaczeni przez burmistrza.

3.  W obradach mogą brać udział z prawem do wypowiedzi przedstawiciele instytucji i organizacji, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad Rady.

§ 18

1.  Sesje Rady są jawne, chyba że przepisy ustaw stanowią inaczej. Rada rozstrzyga o tajności obrad.

2.  Publiczność oraz prasa, radio i telewizja mają prawo przebywać tylko w miejscu do tego przeznaczonym.

3.  Wyłączenie jawności może nastąpić w przypadku, gdy przedmiotem obrad mają być sprawy stanowiące tajemnicę państwową lub służbową.

4.  Rada ma prawo wyłączyć jawność obrad w odniesieniu do całej sesji lub do konkretnych punktów porządku obrad, w drodze wniosku formalnego.

5.  Po wyłączeniu jawności obrad, przewodniczący obrad zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby niewchodzące w skład Rady, za wyjątkiem osób wskazanych przez Radę.

§ 19

1.  Otwarcie sesji Rady następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodniczącego obrad formuły: „Otwieram  sesję  Rady  Miejskiej   w  Boguszowie--Gorcach".

2.  Po stwierdzeniu prawomocności obrad (kworum) przewodniczący przedstawia projekt porządku obrad. W przypadku stwierdzenia braku kworum przewodniczący przerywa obrady sesji i wyznacza nowy jej termin.

3.  Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, komisja, klub radnych lub Zarząd Miasta.

4.  Porządek obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:

1) przyjęcie protokołu poprzedniej sesji,

2) sprawozdanie burmistrza z działalności Zarządu między sesjami,

3) interpelacje i zapytania radnych,

4) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

5) odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych.

§ 20

1.  Przewodniczący udziela głosu w sprawach objętych porządkiem obrad, według kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielać głosu poza kolejnością.

2.  Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i burmistrz otrzymują prawo głosu poza kolejnością, ilekroć tego zażądają. Poza kolejnością mówców przewodniczący obrad może również udzielić głosu zaproszonym gościom.

3.  Oprócz zabrania głosu radny, w tym samym punkcie obrad, ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekraczać 3 minut.

4.  Przewodniczący obrad może zwrócić uwagę radnemu, który w swoim wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad, przywołaniem radnego „proszę do rzeczy". Po dwukrotnym przywołaniu radnego "proszę do rzeczy", przewodniczący może odebrać przemawiającemu głos.

5.  Przewodniczący obrad może podjąć decyzję o skreśleniu z protokołu wypowiedzi radnego, któremu nie udzielił głosu lub który kontynuował przemówienie po odebraniu mu głosu.

6.  Przewodniczący może udzielić głosu osobom spośród publiczności, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

§ 21

1.  Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2.  Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego „do porządku", a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać radnemu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

3.  Postanowienia ust. 2 mają zastosowanie także do wystąpień osób spoza Rady.

4.  Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.

§ 22

1.  Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności:

  1) sprawdzenie kworum,

  2) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,

  3) zmiana lub uzupełnienie porządku obrad,

  4) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,

  5) zamknięcie listy mówców,

  6) ograniczenie czasu wystąpień do dwóch minut,

  7) głosowanie bez dyskusji,

  8) ogłoszenie przerwy lub odroczenie posiedzenia,

  9) odesłanie projektu uchwały do komisji,

10) ponownego głosowania, w szczególności:

a) w przypadku wątpliwości co do przebiegu głosowania lub obliczenia jego wyników,

b) w przypadku wprowadzenia radnych w błąd co do sposobu głosowania.

2.         Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie.

§ 23

1.  Wnioski merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad. Wniosek wraz z krótkim uzasadnieniem należy złożyć przewodniczącemu na piśmie (w trakcie obrad lub przed rozpoczęciem sesji).

2.  Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3.  Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 24

1.  Interpelacje składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest Zarząd.

2.  Interpelacje składa się ustnie na sesji w punkcie „Interpelacje i zapytania radnych" lub na piśmie w siedzibie Rady Miejskiej.

3.  Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na sesji w punkcie „Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych" bądź na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu i przewodniczącemu, który w punkcie „Interpelacje i zapytania radnych" informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

4.  Radny ma prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie (jeżeli została udzielona na piśmie). Interpelowany zobowiązany jest do wyjaśnienia swojej odpowiedzi. W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadowala go odpowiedź i dodatkowe wyjaśnienie ustne na sesji, Rada na wniosek interpelującego może zażądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.

§ 25

1.  Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych na piśmie w siedzibie Rady lub ustnie w punkcie „Interpelacje i zapytania radnych".

2.  Do udzielenia odpowiedzi na zapytanie burmistrz może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego. Tryb ten odnosi się także do interpelacji.

3.  Wobec niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji, musi być ona udzielona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni w siedzibie Rady.

4.  Pracownik obsługujący pracę Rady prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie załatwienia i terminach. Do obowiązków pracownika, o którym mowa w zd. 1, należy zawiadomienie radnych o wpływających odpowiedziach na interpelacje lub zapytania.

§ 26

1.  Rada Miejska rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jej właściwości.

2.  Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje:

            1)        ¼ składu Rady,

            2)        komisji Rady,

            3)        klubowi radnych,

            4)        Zarządowi Miasta.

3.  Podmiotom, o których mowa w ust. 2, służy prawo sporządzenia projektu uchwały.

4.  Prace związane z wykonaniem inicjatywy uchwałodawczej koordynuje Zarząd Miasta, podejmując w tym celu działania niezbędne do prawidłowego przygotowania projektu uchwały, a zwłaszcza zapewnia zaopiniowanie go przez właściwą komisję Rady oraz przedstawia Radzie wraz z uzasadnieniem co do skutków, jakie ona wywoła.

5.  Projekty uchwał wymagają zaopiniowania przez radcę prawnego pod względem formalno-prawnym.

§ 27

1.  Uchwały są odrębnymi dokumentami zawierającymi:

  1) numer uchwały,

  2) wskazanie organu podejmującego uchwałę,

  3) datę podjęcia uchwały,

  4) tytuł uchwały,

  5) podstawę prawną uchwały,

  6) postanowienia merytoryczne,

  7) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,

  8) określenie terminu wejścia uchwały w życie i (ewentualnie) czasu obowiązywania,

  9) sposób publikacji,

10) uzasadnienie do uchwały.

2.  Uchwały podpisuje przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.

§ 28

1.  Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały.

2.  W przypadku uchwały podjętej na sesji trwającej dłużej niż jeden dzień, za datę podjęcia uchwały uważa się dzień zamknięcia sesji.

3.  Uchwały ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

4.  Uchwały wchodzą w życie z dniem podjęcia, z zastrzeżeniem ust. 5.

5.  Uchwały stanowiące przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują terminu późniejszego.

6.  Urząd Miejski prowadzi zbiór uchwał Rady dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

§ 29

1.  Głosowanie nad projektem uchwały obejmuje następujące etapy:

1) głosowanie poprawek zgłoszonych przez radnych, w tym w pierwszej kolejności głosowanie „poprawek najdalej idących", tzn. takich, których           przyjęcie wyklucza potrzebę głosowania nad innymi poprawkami,

2) głosowanie nad projektem uchwały uwzględniającym autopoprawki – które nie podlegają odrębnemu głosowaniu – i przyjęte przez Radę poprawki.

2.  Głosowanie nad poprawkami i projektem uchwały może być poprzedzone rozpatrzeniem wniosków o:

1) odrzucenie uchwały,

2) zwrot projektu wnioskodawcy w celu dokonania uzupełnień i poprawek,

3) odesłanie projektu do komisji,

4) przesunięcie rozpatrywania uchwały na inny określony termin,

5) zasięgnięcie opinii ekspertów przed podjęciem uchwały.

3.  Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie nad całością uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami.

4.  Do momentu przyjęcia projektu uchwały (w całości) wnioskodawca może wycofać wniesiony przez siebie projekt.

§ 30

1.  Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2.  Warunek kworum, o którym mowa w ust. 1, będzie spełniony w razie faktycznej obecności radnych obecnych w chwili głosowania.

3.  „Zwykła większość głosów" – to taka liczba głosów „za", która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów „przeciw". Głosów „wstrzymujących się" nie bierze się przy tym pod uwagę.

4.  „Bezwzględna większość głosów" oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita, przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

§ 31

1.  W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.

2.  Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy wiceprzewodniczących.

3.  W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

4.  Na sesji głosują tylko radni.

5.  Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.

§ 32

1.  Głosowanie jawne imienne przeprowadza się na wniosek przewodniczącego Rady lub na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady oraz przewodniczącego Zarządu Miasta.

2.  Głosowanie imienne odbywa się przez wywoływanie nazwisk radnych według kolejności alfabetycznej i odnotowanie w protokole, czy radny oddał głos „za", „przeciw", czy „wstrzymał się od głosu".

3.  W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

§ 33

1.  Głosowanie tajne Rada przeprowadza w wypadkach wskazanych w ustawie.

2.  W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią Rady.

     Głosowanie tajne odbywa się przy wykorzystaniu przygotowanej w tym celu urny. Radni kolejno, w porządku alfabetycznym, wrzucają swoje karty do urny.

3.  Głosowanie tajne przeprowadza 3-osobowa komisja skrutacyjna wybrana spośród radnych. Komisja skrutacyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego komisji.

4.  Opieczętowanych kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

5.  Komisja skrutacyjna dokonuje otwarcia urny oraz obliczenia głosów.

6.  Z przebiegu głosowania tajnego komisja sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.

7.  Wyniki głosowania tajnego ogłasza przewodniczący obrad na podstawie protokołu przedstawionego przez komisję skrutacyjną dokonującą obliczenia głosów.

§ 34

1.  Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję formułą: „Zamykam sesję Rady Miejskiej w Boguszowie-Gorcach".

2.  Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji. Postanowienie to dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 35

1.  Z przebiegu sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać w szczególności:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i nazwiska przewodniczącego obrad i osoby    sporządzającej protokół,

2) stwierdzenie prawomocności obrad,

3) nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),

4) odnotowanie przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad

6) krótki zapis przebiegu obrad, a w szczególności streszczenie przemówień i dyskusji oraz treść zgłoszonych i przyjętych wniosków,

7) przebieg głosowania i jego wyniki,

8) podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

2.  Protokoły numeruje się kolejno cyframi rzymskimi. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

3.  Do protokołu załącza się w szczególności: listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, sprawozdanie z prac Zarządu Miasta między sesjami, inne sprawozdania, podjęte uchwały, wnioski, interpelacje, oświadczenia, protokoły komisji skrutacyjnej wraz z kartami do głosowania, usprawiedliwienia nieobecności radnych oraz inne materiały rozpatrywane przez Radę.

4.  Protokół, wraz z załącznikami, udostępniany jest radnym w terminie 14 dni po posiedzeniu sesji Rady.

5.  Protokół jest do wglądu radnych w siedzibie Rady Miejskiej oraz na każdej następnej sesji. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu podejmuje decyzję przewodniczący obrad. Radni, których wniosków nie uwzględniono, przedkładają je na sesji z uzasadnieniem.

§ 36

1.  Wyciągi z protokołu przekazuje się zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.

2.  Protokoły obrad przechowuje się w siedzibie Rady Miejskiej.

3.  Każdy mieszkaniec miasta ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów, z wyjątkiem niejawnej części obrad.

R o z d z i a ł  3

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

§ 37

1.  Rada Miejska kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2.  W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady oraz radnych będących członkami Zarządu Miasta.

3.  Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

4.  Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.

5.  Przepis ust. 4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez Radę.

§ 38

1.  Pracą Komisji Rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.

2.  Rada wybiera przewodniczącego oraz pozostałych członków Komisji Rewizyjnej w liczbie 4.

3.  Komisja Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli, zatwierdzonego przez Radę.

4.  Komisja Rewizyjna przedstawia Radzie projekt planu, o którym mowa w ust. 3, do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.

5.  Na wyraźne zlecenie Rady (w formie odrębnej uchwały) Komisja Rewizyjna może przeprowadzić kontrolę w zakresie i terminie nieprzewidzianym w rocznym planie kontroli.

§ 39

1.  Komisja Rewizyjna rozpatruje i zajmuje stanowisko w sprawie na posiedzeniach zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos przewodniczącego komisji.

2.  Komisja Rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.

3.  Komisja Rewizyjna, za zgodą Rady, może wystąpić do Zarządu Miasta o powołanie rzeczoznawców, ekspertów i biegłych.

§ 40

1.  Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole na podstawie kryteriów legalności, celowości, rzetelności i gospodarności.

2.  W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny składający się z 2 do 3 członków komisji.

3.  Przewodniczący Rady udziela członkom zespołu, o którym mowa w ust. 2,  na wniosek przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, pisemnego imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określając w nim termin i zakres kontroli.

4.  Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, co najmniej na 7 dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie burmistrza miasta oraz kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.

5.  Członkowie zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym mowa w ust. 3.

§ 41

1.  Członek Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka, krewnych lub powinowatych.

2.  Członek komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą okoliczności mogące wywołać wątpliwość co do jego bezstronności.

3.  O wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja Rewizyjna.

§ 42

1.  Kierownicy kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapewnienia warunków przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów oraz udzielenia informacji i wyjaśnień.

2.  Zespół kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy kontrolowanej jednostki.

3.  Wykonywanie czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w kontrolowanej jednostce.

§ 43

1.  Zespół kontrolny, w terminie 7 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie przedstawia podpisany protokół Komisji Rewizyjnej.

2.  Komisja Rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do Rady projekt wystąpienia pokontrolnego, zawierającego wnioski pokontrolne oraz zalecenia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie. Projekt wystąpienia, o którym mowa w zd. 1, Komisja Rewizyjna za pośrednictwem przewodniczącego Rady, przekazuje do wiadomości Zarządowi Miasta oraz kierownikowi kontrolowanej jednostki.

3.  Rada rozstrzyga o przyjęciu bądź odrzuceniu (w całości lub w części) projektu wystąpienia pokontrolnego przedłożonego przez Komisję Rewizyjną.

     Projekt wystąpienia, o którym mowa w zd. 1, nie wiąże Rady, która ostatecznie decyduje o jego przyjęciu lub odrzuceniu.

4.  Kierownik kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane przez Radę wystąpienie pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić Radę o sposobie realizacji wniosków i zaleceń w wyznaczonym terminie.

5.  Sprawozdanie z wyników kontroli zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okresowo raz na kwartał.

R o z d z i a ł  4

Komisje Rady

§ 44

1.  Rada powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy, w tym przewodniczącego komisji, odrębną uchwałą.

2.  Podczas pierwszego posiedzenia komisji radni dokonują wyboru zastępcy przewodniczącego komisji. Komisja może również powołać sekretarza komisji.

3.  Na wniosek komisji, Rada może powołać w skład komisji osoby spoza Rady, w liczbie nieprzekraczającej połowy składu komisji; odwołanie następuje
w tym samym trybie.

4.  Komisje są organami pomocniczymi Rady, powoływanymi do wykonywania zadań Rady jako organu stanowiącego i kontrolnego w zakresie wynikającym z ustaw.

5.  Komisje podlegają Radzie w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje plany pracy i sprawozdania z działalności.

6.  Komisja może dzielić się na podkomisje.

§ 45

1.  W skład komisji wchodzą radni w liczbie nie mniejszej niż 5 wybierani i odwoływani przez Radę.

2.  Radny obowiązany jest być członkiem co najmniej jednej komisji stałej; nie dotyczy to przewodniczącego Rady.

3.  Radny może być przewodniczącym tylko jednej komisji.

4.  Przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady oraz członkowie Zarządu Miasta nie mogą przewodniczyć komisjom stałym.

§ 46

1.  Komisje Rady zajmują się sprawami zgodnie z przedmiotowym zakresem ich właściwości, a w szczególności:

1) przygotowywują i opiniują projekty uchwał Rady,

2) występują z inicjatywą uchwałodawczą,

3) opiniują sprawy przekazane komisji przez Radę, przewodniczącego Rady,  Zarząd, burmistrza lub inne komisje,

4) występują do Zarządu, za pośrednictwem przewodniczącego Rady, z wnioskami i postulatami w zakresie swej właściwości,

5) przyjmują i analizują skargi i wnioski mieszkańców gminy, dotyczące   działalności Rady i Zarządu,

6) współpracują z innymi komisjami poprzez wspólne posiedzenia komisji oraz udostępnianie posiadanych opracowań i analiz.

2.  Komisja stała działa zgodnie z rocznym planem pracy. Plan pracy na przyszły rok komisja przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada każdego roku kalendarzowego.

3.  Komisje przedkładają Radzie, za pośrednictwem przewodniczącego Rady, najpóźniej do 31 marca każdego roku kalendarzowego sprawozdanie z działalności w roku poprzednim.

§ 47

1.  Komisja obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.

2.  W posiedzeniu komisji, oprócz jej członków, bez prawa udziału w głosowaniu mogą uczestniczyć:

1) przewodniczący Rady,

2) radni niebędący członkami komisji,

3) burmistrz miasta lub wyznaczony pracownik do omówienia tematu,

4) członkowie Zarządu, jeżeli przedmiot posiedzenia nie obejmuje kontroli          Zarządu lub podporządkowanych mu jednostek.

3.  Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

§ 48

Posiedzenia komisji są prowadzone odpowiednio według ustalonych przez komisję zasad.

§ 49

1.         Powołuje się następujące komisje stałe:

1) Gospodarki Komunalnej, Budżetu i Ochrony Środowiska,

2) Rewizyjną,

3) Zdrowia, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Bezpieczeństwa,

4) Rozwoju Miasta, Handlu, Rolnictwa i Przekształceń Własnościowych.

§ 50

Zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnej określa Rada w uchwale o powołaniu komisji.

R o z d z i a ł  5

Obowiązki i prawa radnego

§ 51

1.  Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom miasta do rozpatrzenia.

2.  Radny nie jest związany instrukcjami wyborców. Radny powinien kierować się dobrem gminnej wspólnoty samorządowej.

§ 52

1.  Radny jest obowiązany brać aktywny udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany, a w szczególności:

1) zabierać głos w dyskusjach,

2) brać udział w głosowaniu,

3) występować z interpelacjami i zapytaniami,

4) występować z wnioskami.

2.  Radny potwierdza swoją obecność podpisem na liście obecności.

3.  Nieobecność na sesji lub posiedzeniu komisji radny powinien usprawiedliwić składając stosowne wyjaśnienie przewodniczącemu Rady lub odpowiednio przewodniczącemu komisji, przed rozpoczęciem obrad lub nie później niż 7 dni od dnia powstania przeszkody, uniemożliwiającej radnemu udział w posiedzeniu.

4.  W przypadku nieobecności radnego na posiedzeniu bez usprawiedliwienia, przewodniczący obrad na liście obecności umieszcza odpowiednią adnotację.

5.  Przewodniczący Rady, na wniosek radnego, może udzielić mu z ważnych przyczyn urlopu od wykonywania obowiązków radnego.

§ 53

1.  Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2.  Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3.  Przewodniczący Rady powiadamia pracodawcę o niewyrażeniu zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

4.  Na zasadach ustalonych przez Radę radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

5.  Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza Rady.

6.  Burmistrz, zastępca burmistrza, skarbnik i sekretarz miasta nie otrzymują diet za udział w posiedzeniach Zarządu.

7.  Przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady, nie-będący członkami komisji, nie otrzymują diet za udział w posiedzeniach komisji.

§ 54

1.  Radni mogą tworzyć kluby radnych na zasadach dobrowolności.

2.  Klub może utworzyć co najmniej 3 radnych.

3.  Utworzenie klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu Rady w ciągu 7 dni od dnia zebrania założycielskiego.

4.  Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:

            1)        imię i nazwisko przewodniczącego klubu,

            2)        listę członków klubu,

            3)        nazwę klubu, jeżeli klub ją posiada,

            4)        podpis przewodniczącego klubu,

            5)        podpisy członków klubu.

5.  Wystąpienie radnego z klubu radnych wymaga każdorazowego pisemnego zawiadomienia o tym fakcie przewodniczącego Rady.

6.  W przypadku zmniejszenia się, wymaganej w ust. 2,  liczby  członków klubu radnych klub ulega samoistnemu rozwiązaniu, o czym członkowie klubu pisemnie powiadamiają przewodniczącego Rady.

§ 55

1.  Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny z niniejszym statutem miasta.

2.  Przewodniczący klubów radnych są obowiązani przedłożyć przewodniczącemu Rady regulaminy klubów w terminie 14 dni od ich uchwalenia.

3.  Za udział w działalności klubu jego członkom nie przysługują diety.

4.  Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.

R o z d z i a ł  6

Organy wykonawcze i zarządzające miasta

§ 56

  1. Zarząd Miasta, zwany dalej Zarządem, jest organem wykonawczym gminy.

  2. W skład Zarządu wchodzą: burmistrz jako jego przewodniczący, zastępca burmistrza i pozostali członkowie w liczbie 5 osób.

  3. Członkowie Zarządu mogą być wybrani również spoza składu Rady.

  4. Rada może ogłosić konkurs na stanowisko burmistrza i określić kwalifikacje wymagane od kandydatów na to stanowisko. Doraźna komisja ds. wyboru burmistrza sprawdza i ocenia kwalifikacje kandydatów oraz przedstawia je na sesji Rady.

  5. Szczegółowy tryb postępowania w sprawie wyboru burmistrza Rada określa odrębną uchwałą.

  6. Rada wybiera burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w oddzielnym głosowaniu tajnym. Jeżeli w pierwszym głosowaniu żaden kandydat nie uzyska wymaganej liczby głosów, do drugiej tury głosowania przechodzi dwóch kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

  7. Rada wybiera zastępcę burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek burmistrza zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

  8. Członkostwa Zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.

  9. Radni wybrani do Zarządu otrzymują diety oraz zwrot kosztów podróży na zasadach określonych odrębną uchwałą Rady.

10. Członkom Zarządu zatrudnionym na podstawie wyboru nie przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży.

§ 57

Po upływie kadencji Rady Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

§ 58

1.  Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa.

2.  Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał, które podejmuje Rada, w tym zwłaszcza przygotowywanie projektu budżetu,

  2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

  3) informowanie mieszkańców miasta o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych,

  4) gospodarowanie mieniem komunalnym w zakresie zwykłego zarządu,

  5) wykonywanie budżetu,

  6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

  7) wydawanie zarządzeń zawierających przepisy porządkowe w trybie określonym ustawą,

  8) określenie zakresu, w jakim burmistrz może powierzyć sekretarzowi prowadzenie spraw miasta w swoim imieniu,

  9) wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej zleconych przez ustawy lub w drodze porozumienia,

10) przedkładanie Radzie informacji i sprawozdań w zakresie i terminach określonych przepisami prawa,

3.  W realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

§ 59

1.  Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych przez burmistrza w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2.  Posiedzenia Zarządu zwołuje i przewodniczy im burmistrz lub jego zastępca w razie nieobecności burmistrza.

3.  Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Zarządu, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.

4.  Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu Zarządu.

§ 60

1.  Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.

2.  Zarząd udostępnia protokoły swoich posiedzeń do wglądu, jeśli nie narusza to przepisów o ochronie tajemnicy państwowej lub służbowej albo ochronie danych osobowych.

3.  Organy kontrolujące działalność Zarządu mają prawo wglądu do protokołów posiedzeń i uchwał Zarządu.

§ 61

Burmistrz składa Radzie na każdej sesji sprawozdanie z działalności Zarządu między sesjami.

§ 62

1.         Do zadań burmistrza należy w szczególności:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami miasta,

3) reprezentowanie miasta na zewnątrz,

4) niezwłoczne ogłaszanie uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych,

5) podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,

6) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu miejskiego oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem kompetencji zastrzeżonych przepisami prawa dla Zarządu,

7) wyznaczenie, spośród mianowanych pracowników samorządowych Rzecznika Dyscyplinarnego,

8) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

2.  Burmistrz wykonuje czynności zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.

§ 63

1.  Zastępca burmistrza wykonuje zadania powierzone mu przez burmistrza oraz zastępuje burmistrza w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków.

2.  Kompetencje zastępcy burmistrza oraz ponoszoną przez niego odpowiedzialność określa szczegółowo regulamin organizacyjny Urzędu Miejskiego w Boguszowie-Gorcach.

§ 64

1.  Z burmistrzem i jego zastępcą nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru.

2.  Wysokość wynagrodzenia burmistrza ustala Rada, na wniosek przewodniczącego Rady lub Zarządu.

3.  Wysokość wynagrodzenia zastępcy burmistrza ustala Zarząd, na wniosek burmistrza.

4.  Rada ustala limit kilometrów na korzystanie z samochodu prywatnego do celów służbowych dla burmistrza.

§ 65

1.  Skarbnik miasta (główny księgowy budżetu) uczestniczy w pracach Zarządu z głosem doradczym bez prawa głosowania.

2.  Zadania skarbnika miasta jako głównego księgowego budżetu gminy określają odrębne przepisy.

§ 66

Sekretarza miasta powołuje Rada Miejska na wniosek burmistrza miasta.

§ 67

1.  Zarząd wykonuje zadania przy pomocy urzędu miejskiego.

2.  Kierownikiem urzędu jest burmistrz.

3.  Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu.

R o z d z i a ł  7

Mienie komunalne

§ 68

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do miasta oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

§ 69

1.  Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik), z zastrzeżeniem ust. 2–4.

2.  Burmistrz jest upoważniony do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy, o ile Zarząd nie postanowi inaczej.

3.  Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty skarbnika miasta lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik miasta (główny księgowy budżetu), który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym Radę oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

4.  Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie- posiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Miasta. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Zarządu.

§ 70

Zarząd mieniem komunalnym i jego ochrona powinny być wykonywane ze szczególną starannością, zgodnie z przeznaczeniem tego mienia.

R o z d z i a ł  8

Gospodarka finansowa miasta

§ 71

1.  Gospodarka finansowa miasta jest jawna.

2.  Miasto samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.

3.  Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

4.  Projekt budżetu przygotowuje Zarząd i przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami.

5.  Budżet jest uchwalany zgodnie z ustawą.

§ 72

1.  Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada.

2.  Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

3.  W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.

§ 73

W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.

§ 74

1.  Uchwały organów miasta dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2.  Uchwały, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu miasta.

R o z d z i a ł  9

Pracownicy samorządowi

§ 75

Pracownikami samorządowymi są pracownicy zatrudnieni w urzędzie miejskim, jednostkach pomocniczych miasta i innych określonych w przepisach jednostkach organizacyjnych miasta oraz komunalnych zakładach budżetowych.

§ 76

1.  Pracownikami zatrudnionymi w urzędzie i jednostkach wymienionych w § 76 są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy, na podstawie:

            1) wyboru:

                        a) burmistrz,

                        b) zastępca burmistrza,

            2) powołania:

                        a) sekretarz miasta,

                        b) skarbnik miasta (główny księgowy budżetu),

            3) mianowania:

              a) osoby zajmujące kierownicze stanowiska,

b) osoby zajmujące samodzielne stanowiska według regulaminu organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Boguszowie-Gorcach,

            4) umowy o pracę – pozostali pracownicy.

§ 77

1.  Stosunek pracy z burmistrzem nawiązuje się w drodze uchwały Rady Miejskiej.

2.  Stosunek pracy z pozostałymi pracownikami nawiązuje burmistrz.

§ 78

1.  Pracownik samorządowy mianowany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym.

2.  Zasady dokonywania oceny określa Rada w odrębnym regulaminie.

 

§ 79

Pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych.

§ 80

1.  Pracownicy samorządowi ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną.

2.  Karę porządkową upomnienia za przewinienie mniejszej wagi wymierza bezpośredni przełożony pracownika samorządowego i zawiadamia go o tym na piśmie.

3.  W sprawie stosowania kar dyscyplinarnych, za naruszenie obowiązków pracownika samorządowego mianowanego, orzekają komisje dyscyplinarne I i II instancji.

4.  Komisja dyscyplinarna I instancji składa się z członków wybranych przez Radę spośród pracowników samorządowych mianowanych, w liczbie 3 osób.

5.  Komisja dyscyplinarna II instancji składa się z członków wybranych przez Radę spośród radnych, w liczbie 3 osób.

6.  Członków komisji dyscyplinarnych wybiera się na okres kadencji Rady.

§ 81

Pracownicy samorządowi mianowani przed dniem wejścia w życie niniejszego statutu zachowują dotychczasowy status prawny.

R o z d z i a ł  10

Przepisy końcowe

§ 82

Wykaz jednostek organizacyjnych gminy stanowi załącznik nr 4 do statutu miasta.

§ 83

1.  Zmian statutu dokonuje Rada w trybie właściwym dla jego uchwalenia.

2.  W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie stosuje się odrębne przepisy.

 


 

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do statutu miasta Boguszowa-Gorc (poz. 563)

 


 

 

Załącznik nr 2 do statutu miasta Boguszowa-Gorc (poz. 563)

 

OPIS HERBU MIASTA

 

Herbem miasta jest tarcza podzielona na trzy pola:

Pole I

                   Przedstawia zielony liść chmielu na żółtym (złotym) tle.

Pole II

                   Przedstawia czerwono-białą (srebrną) szachownicę czterorzędową.

                   Pole wypukłe oznaczone jako czerwone, pole wklęsłe białe (srebrne).

Pole III

                   Przedstawia trzy charakterystyczne dla miasta wzniesienia, to jest:

                   góra Mniszek,

                   góra Chełmiec (najwyższa środkowa),

                   góra Dzikowiec,

                   koloru niebieskiego na czerwonym tle.

Barwy miasta

Ustanawia się barwy miasta Boguszowa-Gorc stanowiące trzy pasy podłużne koloru: zielono-żółto-czerwonego.

 

 

 

Załącznik nr 3 do statutu miasta Boguszowa-Gorc (poz. 563)

 

 

Regulamin nadawania tytułu „Honorowy Obywatel Boguszowa-Gorc"

 

 


§ 1

1.  Tytuł „Honorowy Obywatel Boguszowa-Gorc" nadaje się osobom, które przez swoją działalność w szczególny sposób zasłużyły się dla miasta, regionu lub kraju.

2.  Tytuł może być przyznawany zarówno za działalność długotrwałą, jak też za pojedynczy czyn o wyjątkowym znaczeniu.

§ 2

Tytuł mogą otrzymać zarówno mieszkańcy Boguszowa-Gorc,  jak  i  osoby niemieszkające w Boguszowie-Gorcach.

§ 3

Tytuł nadaje Rada Miejska Boguszowa-Gorc w formie uchwały.

§ 4

1.         Z wnioskami o nadanie tytułu mogą wystąpić:

            1)        radni Rady Miejskiej,

            2)        Zarząd Miasta,

            3)        organizacje społeczne i polityczne,

            4)        zakłady pracy.

§ 5

1.  Wniosek o nadanie tytułu kieruje się do Rady Miejskiej.

2.  Wniosek winien zawierać następujące dane dotyczące osoby zgłoszonej do wyróżnienia:

1) dane osobowe,

2) szczegółowy opis zasług i osiągnięć uzasadniających nadanie tytułu,

3) dane o posiadanych odznaczeniach i wyróżnieniach.

§ 6

Wnioski o nadanie tytułu opiniują komisje Rady i przedstawia na sesji przewodniczący Rady Miejskiej.

§ 7

Wykonanie uchwały o nadanie tytułu „Honorowy Obywatel Boguszowa-Gorc" następuje przez wręczenie osobie wyróżnionej pamiątkowego medalu oraz dyplomu honorowego.

§ 8

Medal „Honorowy Obywatel Boguszowa-Gorc"  wraz z dyplomem wręcza przewodniczący Rady Miejskiej lub burmistrz miasta na uroczystej sesji Rady.

§ 9

Nazwiska osób wyróżnionych tytułem „Honorowy Obywatel Boguszowa-Gorc" wpisuje się wraz z krótką charakterystyką zasługi do Księgi Honorowej Miasta Boguszowa-Gorc.

§ 10

Utrata tytułu następuje mocą uchwały Rady Miejskiej wskutek prawomocnego skazania na karę pozbawienia praw publicznych lub popełnienia czynów nieetycznych.


 

 

 

Załącznik nr 4 do statutu miasta Boguszowa-Gorc (poz. 563)

 

 

Wykaz jednostek organizacyjnych gminy Boguszów-Gorce:

 

 

  1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

       58-370 Boguszów-Gorce, ul. Kasprzaka 7

  2. Miejska Biblioteka Publiczna im. Władysława Broniewskiego – Centrum Kultury

       58-370 Boguszów-Gorce, Plac Odrodzenia 4

  3. Straż Miejska

       58-370 Boguszów-Gorce, ul. Kasprzaka 7

  4. Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej

       58-370 Boguszów-Gorce, ul. Świerczewskiego 46

  5. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1

       58-370 Boguszów-Gorce, ul. Szkolna 4

  6. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5

       58-371 Boguszów-Gorce, ul. Staszica 5

  7. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 6

       58-372 Boguszów-Gorce, ul. Kopernika 7

  8. Gimnazjum nr 1

       58-370 Boguszów-Gorce, ul. Waryńskiego 10

  9. Gimnazjum nr 2

       58-371 Boguszów-Gorce, ul. Staszica 5

10. Przedszkole Publiczne nr 2

       58-371 Boguszów-Gorce, ul. Warszawska 1

11. Przedszkole Publiczne nr 3

       58-370 Boguszów-Gorce, ul. Kolejowa 49