563 UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ W BOGUSZOWIE-GORCACH z dnia 30 marca 2001 r. w sprawie uchwalenia statutu miasta
Boguszowa-Gorc Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1,
art. 22 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn.
zm.) i art. 2 ust. 1 lit. a ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o
pracownikach samorządowych (Dz. U. z 1990 r. Nr 21, poz. 124 z późn.
zm.) Rada Miejska w Boguszowie-Gorcach uchwala, co następuje: |
§
1
Uchwala się statut miasta
Boguszowa-Gorc w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała nr XXV/139/97 Rady
Miejskiej w Boguszowie-Gorcach z dnia 27 lutego 1997 r.
w sprawie uchwalenia statutu
gminy Boguszowa--Gorc,
zmieniona uchwałami nr XXVI/150/97 z dnia 29 kwietnia 1997 r. i nr XXXVI/213/98
z dnia 28 maja 1998 r.
§
3
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Miasta Boguszowa-Gorc.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
MIEJSKIEJ
JÓZEF B. WALISZEWSKI
Załącznik
do uchwały Rady Miejskiej w Boguszowie-Gorcach z dnia 30 marca 2001 r. (poz.
563)
STATUT
MIASTA BOGUSZOWA-GORC
R
o z d z i a ł 1
Przepisy ogólne
§1
Miasto Boguszów-Gorce jest wspólnotą
samorządową obejmującą wszystkich jego mieszkańców.
§ 2
1. Miasto
obejmuje obszar o powierzchni 27 km2.
2. Granice
miasta określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu miasta.
§
3
1. Opis herbu
miasta zawiera załącznik nr 2 do statutu miasta.
2. Herb jest
znakiem zastrzeżonym.
§ 4
1.
Miasto posiada osobowość prawną.
2. Samodzielność
miasta podlega ochronie sądowej.
3. O ustroju
miasta stanowi jego statut, podlegający ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym
Województwa Dolnośląskiego.
§
5
1. Do zakresu
działania miasta należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym,
niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
2. Miasto
wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
§ 6
1. Zaspokajanie
zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych miasta. W szczególności
zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami
i ochrony środowiska,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz
organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji,
usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku
oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów
opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli
i innych placówek oświatowo-wycho-wawczych,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych
placówek upowszechniania kultury,
10) kultury
fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk
i hal targowych,
12) zieleni
gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy
gminnych,
14) porządku
publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
15) utrzymania
gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) zapewnienia
kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.
2. Ustawy
określają, które zadania własne miasta mają charakter obowiązkowy.
3. Przekazanie
miastu, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych
środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych
miasta lub subwencji. Przepis § 7 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.
§ 7
1. Ustawy
mogą nakładać na miasto obowiązek wykonania zadań zleconych z zakresu
administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i
przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
2. Zadania z
zakresu administracji rządowej miasto może wykonywać również na podstawie porozumienia
z organami tej administracji.
3. Miasto
otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których
mowa w ust. 1 i 2.
4. Szczegółowe
zasady i terminy przekazywania środków finansowych, o których mowa w ust. 3,
określają ustawy nakładające na gminy obowiązek wykonywania zadań zleconych lub
zawarte porozumienia.
5. W
przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, miastu przysługują
odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.
§ 8
1. W celu
wykonywania zadań miasto może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy
z tymi podmiotami.
2. Wykonywanie
zadań publicznych przekraczających możliwości miasta następuje w drodze
współdziałania międzygminnego.
3. Miasto
oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą
wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w
przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
4. Formy
prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez miasto zadań o
charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.
5. Zadaniami
użyteczności publicznej, w rozumieniu ustawy, są zadania własne miasta,
określone w § 6 ust. 1 statutu miasta, których celem jest bieżące
i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze
świadczenia usług powszechnie dostępnych.
§ 9
Miasto może nawiązać bezpośrednią
współpracę z zagranicznymi partnerami, w ramach obowiązującego prawa.
§ 10
1. Mieszkańcy
miasta podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory
i referendum) lub za pośrednictwem organów miasta.
2. Zasady i
tryb przeprowadzania referendum określa ustawa.
R o z d z i a
ł 2
Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej
§ 11
1. Rada
Miejska Boguszowa-Gorc, zwana dalej Radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym
miasta.
2. Rada
kontroluje działalność Zarządu Miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
3. Kompetencje
Rady określają odrębne ustawy oraz niniejszy statut.
4. Rada
składa się z radnych, wybranych w wyborach bezpośrednich. Zasady i tryb
przeprowadzania wyborów oraz ilość radnych do Rady określa Ordynacja wyborcza
do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.
5. Kadencja
Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyboru.
§ 12
1. Do
wyłącznej właściwości Rady należy:
1) uchwalanie statutu miasta,
2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o
kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie i odwoływanie skarbnika miasta,
który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza miasta – na wniosek
burmistrza miasta,
4) uchwalanie budżetu miasta, rozpatrywanie
sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia
lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie
zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników
mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na
realizację zadań przez te jednostki,
8) podejmowanie
uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych
ustawach,
9) podejmowanie
uchwał w sprawach majątkowych miasta, przekraczających zakres zwykłego zarządu,
dotyczących:
a) określania
zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich
wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy
szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności za zgodą Rady,
b) emitowania
obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciągania
długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych
przez Zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań
w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej
granicę ustalaną corocznie przez Radę,
f) tworzenia
i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
z nich,
g) określania
zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia,
likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek
organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd
może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z
zakresu administracji rządowej, o których mowa w § 7 ust. 2,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z
innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie
uchwał w sprawach: herbu miasta, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia
pomników,
14) nadawanie
honorowego obywatelstwa miasta w trybie określonym regulaminem stanowiącym
załącznik nr 3 do statutu miasta,
15) stanowienie
w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
§ 13
1. Pierwszą
sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w
ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze
całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po
ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.
1a. Po
upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej
komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla
całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po
ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.
2. Obradom
pierwszej sesji nowo wybranej Rady przewodniczy najstarszy wiekiem radny – do
chwili wyboru przewodniczącego Rady.
3. Na
pierwszej sesji radni składają ślubowanie:
„Ślubuję
uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności miasta, działać zawsze
zgodnie z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i
rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie
szczędzić sił dla wykonania zadań miasta".
4. Ślubowanie
odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają
i wypowiadają słowo „ślubuję".
5. Radni
nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie
trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
§ 14
1. Rada
wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
Rady, w głosowaniu tajnym.
2. Funkcji, o
których mowa w ust. 1, nie można łączyć z funkcją członka Zarządu oraz Komisji
Rewizyjnej.
3. Prawo
zgłaszania kandydatur na funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego
przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne głosowanie na każde
stanowisko wiceprzewodniczącego.
4. Odwołanie
przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4
ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.
§ 15
1. Przewodniczący
Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady, a w szczególności:
1) przygotowywuje
i zwołuje sesje Rady,
2) przewodniczy
obradom Rady i czuwa nad ich przebiegiem,
3) sprawuje
nadzór nad terminowością prac Rady i jej organów,
4) koordynuje
posiedzenia komisji Rady,
2. Do
kompetencji przewodniczącego Rady należy ponadto:
1) reprezentowanie Rady na zewnątrz,
2) podpisywanie w imieniu Rady pism do adresatów
zewnętrznych,
3) udzielanie radnym pomocy w wykonywaniu mandatu,
4) składanie oświadczeń w sprawach, które były
przedmiotem obrad Rady lub jej komisji,
5) występowanie do Zarządu o materiały informacyjne
niezbędne do pracy Rady i jej organów,
6) przyjmowanie zgłoszeń o utworzeniu klubu radnych,
7) przyjmowanie oświadczeń o stanie majątkowym,
składanych przez radnych w trybie określonym ustawą,
8) ujawnienie, w szczególnie uzasadnionych
przypadkach, oświadczenia majątkowego, o którym mowa w pkt 8, pomimo braku
zgody składającego oświadczenie, po zasięgnięciu opinii Komisji Rewizyjnej.
3. W przypadku nieobecności przewodniczącego
Rady, zadania przewodniczącego wykonuje wskazany przez niego
wiceprzewodniczący.
§ 16
1. Rada
obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie
rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego
składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty
złożenia wniosku.
3. Przed każdą sesją przewodniczący Rady, po
zasięgnięciu opinii burmistrza miasta, ustala listę gości zaproszonych na
sesję.
4. O sesji Rady zawiadamia się pisemnie radnych
co najmniej na 7 dni przed terminem rozpoczęcia obrad, podając miejsce, dzień i
godzinę rozpoczęcia sesji oraz projekt porządku obrad. Wraz z zawiadomieniem o
sesji radni winni otrzymać komplet materiałów związanych z przedmiotem obrad.
5. Materiały na sesję, których przedmiotem jest
uchwalenie budżetu miasta oraz rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu,
doręcza się radnym co najmniej na 14 dni przed sesją.
6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i
przedmiocie sesji Rady podaje się do publicznej wiadomości, co najmniej na 3
dni przed sesją w sposób zwyczajowo przyjęty.
7. O sesji nadzwyczajnej zawiadamia się radnych
najpóźniej na 3 dni przed ustalonym terminem obrad – wysyłając zawiadomienia o
miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, projekt porządku sesji oraz projekty uchwał
i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.
8. W razie niedotrzymania terminów, o których
mowa w ust. 4, 5, 6 i 7, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i
wyznaczyć nowy termin jej rozpoczęcia. Wniosek o odroczenie sesji, z przyczyn wymienionych
w zd. 1, może być zgłoszony tylko na początku obrad.
9. W
uzasadnionych przypadkach, w szczególności ze względu na niemożliwość
wyczerpania porządku obrad, sesja Rady może składać się z więcej niż jednego
posiedzenia. Ogłoszenie terminu następnego posiedzenia odbywa się z pominięciem
wymogów wskazanych w ust. 4, 5, 6 i 7.
§ 17
1. Warunki
techniczno-organizacyjne posiedzeń Rady i jej organów zapewnia burmistrz
miasta. Burmistrz wyznacza pracownika urzędu do obsługi pracy Rady.
2. W obradach
Rady dla referowania spraw i udzielania odpowiedzi, mogą uczestniczyć zastępca
burmistrza, skarbnik oraz inni pracownicy wyznaczeni przez burmistrza.
3. W obradach
mogą brać udział z prawem do wypowiedzi przedstawiciele instytucji i
organizacji, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad Rady.
§ 18
1. Sesje Rady
są jawne, chyba że przepisy ustaw stanowią inaczej. Rada rozstrzyga o tajności
obrad.
2. Publiczność
oraz prasa, radio i telewizja mają prawo przebywać tylko w miejscu do tego
przeznaczonym.
3. Wyłączenie
jawności może nastąpić w przypadku, gdy przedmiotem obrad mają być sprawy
stanowiące tajemnicę państwową lub służbową.
4. Rada ma
prawo wyłączyć jawność obrad w odniesieniu do całej sesji lub do konkretnych
punktów porządku obrad, w drodze wniosku formalnego.
5. Po
wyłączeniu jawności obrad, przewodniczący obrad zarządza opuszczenie sali obrad
przez osoby niewchodzące w skład Rady, za wyjątkiem osób wskazanych przez Radę.
§ 19
1. Otwarcie
sesji Rady następuje wraz z wypowiedzeniem przez przewodniczącego obrad
formuły: „Otwieram sesję Rady
Miejskiej w Boguszowie--Gorcach".
2. Po
stwierdzeniu prawomocności obrad (kworum) przewodniczący przedstawia projekt
porządku obrad. W przypadku stwierdzenia braku kworum przewodniczący przerywa
obrady sesji i wyznacza nowy jej termin.
3. Z
wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić
radny, komisja, klub radnych lub Zarząd Miasta.
4. Porządek
obrad każdej sesji powinien obejmować w szczególności:
1) przyjęcie
protokołu poprzedniej sesji,
2) sprawozdanie
burmistrza z działalności Zarządu między sesjami,
3) interpelacje
i zapytania radnych,
4) rozpatrzenie
projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,
5) odpowiedź
na interpelacje i zapytania radnych.
§ 20
1. Przewodniczący
udziela głosu w sprawach objętych porządkiem obrad, według kolejności zgłoszeń,
a w uzasadnionych przypadkach może udzielać głosu poza kolejnością.
2. Przewodniczący
komisji właściwych dla przedmiotu obrad i burmistrz otrzymują prawo głosu poza
kolejnością, ilekroć tego zażądają. Poza kolejnością mówców przewodniczący
obrad może również udzielić głosu zaproszonym gościom.
3. Oprócz zabrania głosu radny, w tym samym punkcie
obrad, ma prawo do jednej repliki. Czas repliki nie powinien przekraczać 3
minut.
4. Przewodniczący obrad może zwrócić uwagę radnemu,
który w swoim wystąpieniu odbiega od przedmiotu obrad, przywołaniem radnego
„proszę do rzeczy". Po dwukrotnym przywołaniu radnego "proszę do
rzeczy", przewodniczący może odebrać przemawiającemu głos.
5. Przewodniczący obrad może podjąć decyzję o
skreśleniu z protokołu wypowiedzi radnego, któremu nie udzielił głosu lub który
kontynuował przemówienie po odebraniu mu głosu.
6. Przewodniczący może udzielić głosu osobom spośród
publiczności, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.
§ 21
1. Przewodniczący
czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo
zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia
powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego „do porządku", a gdy
przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać radnemu głos. Fakt ten odnotowuje
się w protokole sesji.
3. Postanowienia ust. 2 mają zastosowanie także
do wystąpień osób spoza Rady.
4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali
obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim zakłócają porządek obrad.
§ 22
1. Radny ma
prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w
szczególności:
1) sprawdzenie kworum,
2) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,
3) zmiana lub uzupełnienie porządku obrad,
4) zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały,
5) zamknięcie listy mówców,
6) ograniczenie czasu wystąpień do dwóch minut,
7) głosowanie bez dyskusji,
8) ogłoszenie przerwy lub odroczenie posiedzenia,
9) odesłanie projektu uchwały do komisji,
10) ponownego
głosowania, w szczególności:
a) w przypadku
wątpliwości co do przebiegu głosowania lub obliczenia jego wyników,
b) w przypadku
wprowadzenia radnych w błąd co do sposobu głosowania.
2. Przewodniczący poddaje wniosek pod
głosowanie.
§ 23
1. Wnioski
merytoryczne radny może składać tylko w odniesieniu do problematyki
będącej aktualnie przedmiotem obrad. Wniosek wraz z krótkim uzasadnieniem
należy złożyć przewodniczącemu na piśmie (w trakcie obrad lub przed
rozpoczęciem sesji).
2. Wnioski
merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i
ewentualnego wykonawcę.
3. Wnioski
podlegają głosowaniu.
§ 24
1. Interpelacje
składa się w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem interpelacji jest
Zarząd.
2. Interpelacje
składa się ustnie na sesji w punkcie „Interpelacje i zapytania radnych"
lub na piśmie w siedzibie Rady Miejskiej.
3. Adresat
interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi na sesji w punkcie
„Odpowiedź na interpelacje i zapytania radnych" bądź na piśmie
w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu
zgłaszającemu i przewodniczącemu, który w punkcie „Interpelacje i zapytania
radnych" informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i
otrzymanych odpowiedziach.
4. Radny ma
prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej
odczytanie (jeżeli została udzielona na piśmie). Interpelowany zobowiązany jest
do wyjaśnienia swojej odpowiedzi. W przypadku stwierdzenia przez składającego
interpelację, że nie zadowala go odpowiedź i dodatkowe wyjaśnienie ustne na
sesji, Rada na wniosek interpelującego może zażądać dodatkowych wyjaśnień na
piśmie.
§ 25
1. Zapytania
składa się w sprawach mniej złożonych na piśmie w siedzibie Rady lub ustnie w
punkcie „Interpelacje i zapytania radnych".
2. Do
udzielenia odpowiedzi na zapytanie burmistrz może upoważnić obecnego na sali
pracownika samorządowego. Tryb ten odnosi się także do interpelacji.
3. Wobec
niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji, musi być ona
udzielona zgłaszającemu na piśmie w ciągu 14 dni w siedzibie Rady.
4. Pracownik
obsługujący pracę Rady prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji i zapytań, w
którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie załatwienia i
terminach. Do obowiązków pracownika, o którym mowa w zd. 1, należy
zawiadomienie radnych o wpływających odpowiedziach na interpelacje lub
zapytania.
§ 26
1. Rada
Miejska rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w formie uchwał wszystkie
sprawy należące do jej właściwości.
2. Inicjatywa
uchwałodawcza przysługuje:
1) ¼ składu Rady,
2) komisji Rady,
3) klubowi radnych,
4) Zarządowi Miasta.
3. Podmiotom,
o których mowa w ust. 2, służy prawo sporządzenia projektu uchwały.
4. Prace
związane z wykonaniem inicjatywy uchwałodawczej koordynuje Zarząd Miasta,
podejmując w tym celu działania niezbędne do prawidłowego przygotowania
projektu uchwały, a zwłaszcza zapewnia zaopiniowanie go przez właściwą komisję
Rady oraz przedstawia Radzie wraz z uzasadnieniem co do skutków, jakie ona
wywoła.
5. Projekty
uchwał wymagają zaopiniowania przez radcę prawnego pod względem
formalno-prawnym.
§ 27
1. Uchwały są
odrębnymi dokumentami zawierającymi:
1) numer uchwały,
2) wskazanie organu podejmującego uchwałę,
3) datę podjęcia uchwały,
4) tytuł uchwały,
5) podstawę prawną uchwały,
6) postanowienia merytoryczne,
7) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie
uchwały,
8) określenie terminu wejścia uchwały w życie
i (ewentualnie) czasu obowiązywania,
9) sposób publikacji,
10) uzasadnienie
do uchwały.
2. Uchwały
podpisuje przewodniczący Rady lub wiceprzewodniczący, który przewodniczył
obradom.
§ 28
1. Podjętym
uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji,
cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały.
2. W
przypadku uchwały podjętej na sesji trwającej dłużej niż jeden dzień, za datę
podjęcia uchwały uważa się dzień zamknięcia sesji.
3. Uchwały
ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami
sesji Rady.
4. Uchwały
wchodzą w życie z dniem podjęcia, z zastrzeżeniem ust. 5.
5. Uchwały
stanowiące przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie
przewidują terminu późniejszego.
6. Urząd
Miejski prowadzi zbiór uchwał Rady dostępny do powszechnego wglądu w jego
siedzibie.
§ 29
1. Głosowanie
nad projektem uchwały obejmuje następujące etapy:
1) głosowanie
poprawek zgłoszonych przez radnych, w tym w pierwszej kolejności głosowanie „poprawek
najdalej idących", tzn. takich, których przyjęcie
wyklucza potrzebę głosowania nad innymi poprawkami,
2) głosowanie
nad projektem uchwały uwzględniającym autopoprawki – które nie podlegają odrębnemu
głosowaniu – i przyjęte przez Radę poprawki.
2. Głosowanie nad poprawkami i projektem uchwały
może być poprzedzone rozpatrzeniem wniosków o:
1) odrzucenie
uchwały,
2) zwrot
projektu wnioskodawcy w celu dokonania uzupełnień i poprawek,
3) odesłanie
projektu do komisji,
4) przesunięcie
rozpatrywania uchwały na inny określony termin,
5) zasięgnięcie
opinii ekspertów przed podjęciem uchwały.
3. Przewodniczący
Rady może odroczyć głosowanie nad całością uchwały na czas potrzebny do stwierdzenia,
czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy
poszczególnymi przepisami.
4. Do momentu
przyjęcia projektu uchwały (w całości) wnioskodawca może wycofać wniesiony
przez siebie projekt.
§ 30
1. Rada
podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co
najmniej połowy składu organu, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Warunek
kworum, o którym mowa w ust. 1, będzie spełniony w razie faktycznej obecności
radnych obecnych w chwili głosowania.
3. „Zwykła
większość głosów" – to taka liczba głosów „za", która przewyższa co
najmniej o jeden głos liczbę głosów „przeciw". Głosów „wstrzymujących
się" nie bierze się przy tym pod uwagę.
4. „Bezwzględna
większość głosów" oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co
najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn.
przeciwnych i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych
głosów bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos
ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną
większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita, przewyższająca połowę
ważnie oddanych głosów.
§ 31
1. W
głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie
jawne przeprowadza przewodniczący obrad przy pomocy wiceprzewodniczących.
3. W
przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
4. Na sesji
głosują tylko radni.
5. Wyniki
głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji.
§ 32
1. Głosowanie
jawne imienne przeprowadza się na wniosek przewodniczącego Rady lub na wniosek
co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady oraz przewodniczącego Zarządu Miasta.
2. Głosowanie
imienne odbywa się przez wywoływanie nazwisk radnych według kolejności
alfabetycznej i odnotowanie w protokole, czy radny oddał głos „za",
„przeciw", czy „wstrzymał się od głosu".
3. W
przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§ 33
1. Głosowanie
tajne Rada przeprowadza w wypadkach wskazanych w ustawie.
2. W
głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią Rady.
Głosowanie
tajne odbywa się przy wykorzystaniu przygotowanej w tym celu urny. Radni
kolejno, w porządku alfabetycznym, wrzucają swoje karty do urny.
3. Głosowanie
tajne przeprowadza 3-osobowa komisja skrutacyjna wybrana spośród radnych.
Komisja skrutacyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego komisji.
4. Opieczętowanych kart do głosowania nie może
być więcej niż radnych obecnych na sesji.
5. Komisja skrutacyjna dokonuje otwarcia urny
oraz obliczenia głosów.
6. Z przebiegu głosowania tajnego komisja
sporządza protokół, który stanowi załącznik do protokołu sesji.
7. Wyniki głosowania tajnego ogłasza
przewodniczący obrad na podstawie protokołu przedstawionego przez komisję
skrutacyjną dokonującą obliczenia głosów.
§ 34
1. Po
wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję formułą: „Zamykam sesję
Rady Miejskiej w Boguszowie-Gorcach".
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia
uznaje się za czas trwania sesji. Postanowienie to dotyczy również sesji, która
objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 35
1. Z
przebiegu sesji Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać w
szczególności:
1) numer, datę
i miejsce odbywania sesji, godziny jej rozpoczęcia i zakończenia, imiona i
nazwiska przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej
protokół,
2) stwierdzenie
prawomocności obrad,
3) nazwiska
nieobecnych członków Rady i Zarządu (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),
4) odnotowanie
przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,
5) uchwalony
porządek obrad
6) krótki
zapis przebiegu obrad, a w szczególności streszczenie przemówień i dyskusji
oraz treść zgłoszonych i przyjętych wniosków,
7) przebieg
głosowania i jego wyniki,
8) podpis
przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.
2. Protokoły numeruje się kolejno cyframi
rzymskimi. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.
3. Do protokołu załącza się w szczególności:
listę obecności radnych, listę zaproszonych gości, sprawozdanie z prac Zarządu
Miasta między sesjami, inne sprawozdania, podjęte uchwały, wnioski,
interpelacje, oświadczenia, protokoły komisji skrutacyjnej wraz z kartami do
głosowania, usprawiedliwienia nieobecności radnych oraz inne materiały
rozpatrywane przez Radę.
4. Protokół, wraz z załącznikami, udostępniany
jest radnym w terminie 14 dni po posiedzeniu sesji Rady.
5. Protokół jest do wglądu radnych w siedzibie
Rady Miejskiej oraz na każdej następnej sesji. Radni mogą zgłaszać poprawki i
uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu podejmuje decyzję
przewodniczący obrad. Radni, których wniosków nie uwzględniono, przedkładają je
na sesji z uzasadnieniem.
§
36
1. Wyciągi z
protokołu przekazuje się zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
2. Protokoły
obrad przechowuje się w siedzibie Rady Miejskiej.
3. Każdy
mieszkaniec miasta ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów, z
wyjątkiem niejawnej części obrad.
R o z d z i a
ł 3
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
§ 37
1. Rada
Miejska kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych;
w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
2. W skład
Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje
przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady oraz radnych będących członkami
Zarządu Miasta.
3. Komisja
Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w
sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie
absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
4. Komisja
Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.
5. Przepis
ust. 4 nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez
Radę.
§ 38
1. Pracą
Komisji Rewizyjnej kieruje jej przewodniczący.
2. Rada
wybiera przewodniczącego oraz pozostałych członków Komisji Rewizyjnej w liczbie
4.
3. Komisja
Rewizyjna działa na podstawie rocznego planu kontroli, zatwierdzonego przez
Radę.
4. Komisja
Rewizyjna przedstawia Radzie projekt planu, o którym mowa w ust. 3, do dnia 15
listopada roku poprzedzającego rok, którego dotyczy ten plan.
5. Na wyraźne
zlecenie Rady (w formie odrębnej uchwały) Komisja Rewizyjna może przeprowadzić
kontrolę w zakresie i terminie nieprzewidzianym w rocznym planie kontroli.
§ 39
1. Komisja
Rewizyjna rozpatruje i zajmuje stanowisko w sprawie na posiedzeniach zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji. W przypadku
równej liczby głosów, decyduje głos przewodniczącego komisji.
2. Komisja
Rewizyjna może zapraszać na swoje posiedzenia kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych oraz inne osoby.
3. Komisja
Rewizyjna, za zgodą Rady, może wystąpić do Zarządu Miasta o powołanie
rzeczoznawców, ekspertów i biegłych.
§ 40
1. Komisja
Rewizyjna przeprowadza kontrole na podstawie kryteriów legalności, celowości,
rzetelności i gospodarności.
2. W celu
przeprowadzenia czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej
wyznacza zespół kontrolny składający się z 2 do 3 członków komisji.
3. Przewodniczący
Rady udziela członkom zespołu, o którym mowa w ust. 2, na wniosek przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej, pisemnego imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określając
w nim termin i zakres kontroli.
4. Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej, co najmniej na 7 dni przed przeprowadzeniem kontroli,
zawiadamia na piśmie burmistrza miasta oraz kierownika kontrolowanej jednostki
organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.
5. Członkowie
zespołu kontrolnego, przed przystąpieniem do czynności kontrolnych, są
obowiązani okazać kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, o którym
mowa w ust. 3.
§ 41
1. Członek
Komisji Rewizyjnej podlega wyłączeniu z udziału w kontroli, jeżeli
przedmiot kontroli może dotyczyć praw i obowiązków jego albo jego małżonka,
krewnych lub powinowatych.
2. Członek
komisji może również być wyłączony z udziału w kontroli, jeżeli zachodzą
okoliczności mogące wywołać wątpliwość co do jego bezstronności.
3. O
wyłączeniu członka komisji z udziału w kontroli rozstrzyga Komisja Rewizyjna.
§ 42
1. Kierownicy
kontrolowanych jednostek organizacyjnych są obowiązani do zapewnienia warunków
przeprowadzenia kontroli, w szczególności udostępnienia potrzebnych dokumentów
oraz udzielenia informacji i wyjaśnień.
2. Zespół
kontrolny wykonuje czynności kontrolne w dniach i godzinach pracy
kontrolowanej jednostki.
3. Wykonywanie
czynności kontrolnych nie może naruszać porządku pracy obowiązującego w
kontrolowanej jednostce.
§ 43
1. Zespół
kontrolny, w terminie 7 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół
kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej
jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu. Zespół niezwłocznie
przedstawia podpisany protokół Komisji Rewizyjnej.
2. Komisja
Rewizyjna, na podstawie protokołu kontroli, sporządza i kieruje do Rady projekt
wystąpienia pokontrolnego, zawierającego wnioski pokontrolne oraz zalecenia
usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie. Projekt wystąpienia,
o którym mowa w zd. 1, Komisja Rewizyjna za pośrednictwem przewodniczącego
Rady, przekazuje do wiadomości Zarządowi Miasta oraz kierownikowi kontrolowanej
jednostki.
3. Rada
rozstrzyga o przyjęciu bądź odrzuceniu (w całości lub w części) projektu
wystąpienia pokontrolnego przedłożonego przez Komisję Rewizyjną.
Projekt
wystąpienia, o którym mowa w zd. 1, nie wiąże Rady, która ostatecznie decyduje
o jego przyjęciu lub odrzuceniu.
4. Kierownik
kontrolowanej jednostki, do której zostało skierowane przez Radę wystąpienie
pokontrolne, jest obowiązany zawiadomić Radę o sposobie realizacji wniosków i
zaleceń w wyznaczonym terminie.
5. Sprawozdanie
z wyników kontroli zleconych przez Radę przedstawia się niezwłocznie po
zakończeniu kontroli, a z realizacji rocznego planu kontroli okresowo raz na
kwartał.
R o z d z i a
ł 4
Komisje Rady
§ 44
1. Rada
powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot
działania oraz skład osobowy, w tym przewodniczącego komisji, odrębną uchwałą.
2. Podczas
pierwszego posiedzenia komisji radni dokonują wyboru zastępcy przewodniczącego
komisji. Komisja może również powołać sekretarza komisji.
3. Na wniosek
komisji, Rada może powołać w skład komisji osoby spoza Rady, w liczbie nieprzekraczającej
połowy składu komisji; odwołanie następuje
w tym samym trybie.
4. Komisje są
organami pomocniczymi Rady, powoływanymi do wykonywania zadań Rady jako organu
stanowiącego i kontrolnego w zakresie wynikającym z ustaw.
5. Komisje
podlegają Radzie w całym zakresie swojej działalności, przedkładają jej swoje
plany pracy i sprawozdania z działalności.
6. Komisja
może dzielić się na podkomisje.
§ 45
1. W skład
komisji wchodzą radni w liczbie nie mniejszej niż 5 wybierani i odwoływani
przez Radę.
2. Radny
obowiązany jest być członkiem co najmniej jednej komisji stałej; nie dotyczy to
przewodniczącego Rady.
3. Radny może
być przewodniczącym tylko jednej komisji.
4. Przewodniczący
i wiceprzewodniczący Rady oraz członkowie Zarządu Miasta nie mogą przewodniczyć
komisjom stałym.
§ 46
1. Komisje
Rady zajmują się sprawami zgodnie z przedmiotowym zakresem ich
właściwości, a w szczególności:
1) przygotowywują
i opiniują projekty uchwał Rady,
2) występują z
inicjatywą uchwałodawczą,
3) opiniują
sprawy przekazane komisji przez Radę, przewodniczącego Rady, Zarząd, burmistrza lub inne komisje,
4) występują
do Zarządu, za pośrednictwem przewodniczącego Rady, z wnioskami i postulatami
w zakresie swej właściwości,
5) przyjmują i
analizują skargi i wnioski mieszkańców gminy, dotyczące działalności Rady i Zarządu,
6) współpracują
z innymi komisjami poprzez wspólne posiedzenia komisji oraz udostępnianie
posiadanych opracowań i analiz.
2. Komisja
stała działa zgodnie z rocznym planem pracy. Plan pracy na przyszły rok komisja
przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada każdego roku kalendarzowego.
3. Komisje
przedkładają Radzie, za pośrednictwem przewodniczącego Rady, najpóźniej do 31
marca każdego roku kalendarzowego sprawozdanie z działalności w roku
poprzednim.
§ 47
1. Komisja
obraduje w obecności co najmniej połowy swojego składu.
2. W
posiedzeniu komisji, oprócz jej członków, bez prawa udziału w głosowaniu mogą
uczestniczyć:
1) przewodniczący
Rady,
2) radni
niebędący członkami komisji,
3) burmistrz
miasta lub wyznaczony pracownik do omówienia tematu,
4) członkowie
Zarządu, jeżeli przedmiot posiedzenia nie obejmuje kontroli Zarządu lub podporządkowanych mu
jednostek.
3. Przewodniczący
komisji może zaprosić na jej posiedzenie inne osoby, których obecność jest
uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.
§ 48
Posiedzenia komisji są prowadzone
odpowiednio według ustalonych przez komisję zasad.
§ 49
1. Powołuje
się następujące komisje stałe:
1) Gospodarki
Komunalnej, Budżetu i Ochrony Środowiska,
2) Rewizyjną,
3) Zdrowia,
Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Bezpieczeństwa,
4) Rozwoju
Miasta, Handlu, Rolnictwa i Przekształceń Własnościowych.
§ 50
Zakres działania, kompetencje oraz
skład osobowy komisji doraźnej określa Rada w uchwale o powołaniu komisji.
R o z d z i a
ł 5
Obowiązki i prawa radnego
§ 51
1. Radny
reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich
organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom miasta do
rozpatrzenia.
2. Radny nie
jest związany instrukcjami wyborców. Radny powinien kierować się dobrem gminnej
wspólnoty samorządowej.
§ 52
1. Radny jest
obowiązany brać aktywny udział w pracach Rady i jej organów oraz innych
instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany, a w
szczególności:
1) zabierać
głos w dyskusjach,
2) brać udział
w głosowaniu,
3) występować
z interpelacjami i zapytaniami,
4) występować
z wnioskami.
2. Radny
potwierdza swoją obecność podpisem na liście obecności.
3. Nieobecność
na sesji lub posiedzeniu komisji radny powinien usprawiedliwić składając
stosowne wyjaśnienie przewodniczącemu Rady lub odpowiednio przewodniczącemu
komisji, przed rozpoczęciem obrad lub nie później niż 7 dni od dnia powstania
przeszkody, uniemożliwiającej radnemu udział w posiedzeniu.
4. W przypadku
nieobecności radnego na posiedzeniu bez usprawiedliwienia, przewodniczący obrad
na liście obecności umieszcza odpowiednią adnotację.
5. Przewodniczący
Rady, na wniosek radnego, może udzielić mu z ważnych przyczyn urlopu od
wykonywania obowiązków radnego.
§ 53
1. Radny
korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie
z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody na
rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku
są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
3. Przewodniczący
Rady powiadamia pracodawcę o niewyrażeniu zgody przez Radę na rozwiązanie
stosunku pracy z radnym.
4. Na
zasadach ustalonych przez Radę radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów
podróży służbowych.
5. Przepis
ust. 4 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza Rady.
6. Burmistrz,
zastępca burmistrza, skarbnik i sekretarz miasta nie otrzymują diet za udział w
posiedzeniach Zarządu.
7. Przewodniczący
i wiceprzewodniczący Rady, nie-będący członkami komisji, nie otrzymują diet za
udział w posiedzeniach komisji.
§ 54
1. Radni mogą
tworzyć kluby radnych na zasadach dobrowolności.
2. Klub może
utworzyć co najmniej 3 radnych.
3. Utworzenie
klubu radnych należy zgłosić przewodniczącemu Rady w ciągu 7 dni od dnia
zebrania założycielskiego.
4. Zgłoszenie
utworzenia klubu radnych powinno zawierać:
1) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,
2) listę członków klubu,
3) nazwę klubu, jeżeli klub ją posiada,
4) podpis przewodniczącego klubu,
5) podpisy członków klubu.
5. Wystąpienie
radnego z klubu radnych wymaga każdorazowego pisemnego zawiadomienia o tym
fakcie przewodniczącego Rady.
6. W
przypadku zmniejszenia się, wymaganej w ust. 2, liczby
członków klubu radnych klub ulega samoistnemu rozwiązaniu, o czym
członkowie klubu pisemnie powiadamiają przewodniczącego Rady.
§
55
1. Kluby
radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin
klubu nie może być sprzeczny z niniejszym statutem miasta.
2. Przewodniczący
klubów radnych są obowiązani przedłożyć przewodniczącemu Rady regulaminy klubów
w terminie 14 dni od ich uchwalenia.
3. Za udział
w działalności klubu jego członkom nie przysługują diety.
4. Przedstawiciele
klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących
przedmiotem obrad Rady.
R o z d z i a
ł 6
Organy wykonawcze i zarządzające miasta
§ 56
1. Zarząd Miasta, zwany dalej Zarządem, jest organem
wykonawczym gminy.
2. W skład Zarządu wchodzą: burmistrz jako jego
przewodniczący, zastępca burmistrza i pozostali członkowie w liczbie 5 osób.
3. Członkowie Zarządu mogą być wybrani również
spoza składu Rady.
4. Rada może ogłosić konkurs na stanowisko burmistrza
i określić kwalifikacje wymagane od kandydatów na to stanowisko. Doraźna komisja
ds. wyboru burmistrza sprawdza i ocenia kwalifikacje kandydatów oraz przedstawia
je na sesji Rady.
5. Szczegółowy tryb postępowania w sprawie wyboru
burmistrza Rada określa odrębną uchwałą.
6. Rada wybiera burmistrza bezwzględną większością
głosów ustawowego składu Rady, w oddzielnym głosowaniu tajnym. Jeżeli w
pierwszym głosowaniu żaden kandydat nie uzyska wymaganej liczby głosów, do
drugiej tury głosowania przechodzi dwóch kandydatów, którzy uzyskali największą
liczbę głosów.
7. Rada wybiera zastępcę burmistrza oraz pozostałych
członków Zarządu na wniosek burmistrza zwykłą większością głosów, w obecności
co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
8. Członkostwa Zarządu nie można łączyć z
zatrudnieniem w administracji rządowej.
9. Radni wybrani do Zarządu otrzymują diety oraz
zwrot kosztów podróży na zasadach określonych odrębną uchwałą Rady.
10. Członkom
Zarządu zatrudnionym na podstawie wyboru nie przysługują diety oraz zwrot
kosztów podróży.
§ 57
Po upływie kadencji Rady Zarząd
działa do dnia wyboru nowego Zarządu.
§ 58
1. Zarząd
wykonuje uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa.
2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowywanie
projektów uchwał, które podejmuje Rada, w tym zwłaszcza przygotowywanie
projektu budżetu,
2) określanie sposobu wykonywania uchwał,
3) informowanie mieszkańców miasta o założeniach
projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz
wykorzystywaniu środków budżetowych,
4) gospodarowanie mieniem komunalnym w zakresie
zwykłego zarządu,
5) wykonywanie budżetu,
6) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych,
7) wydawanie zarządzeń zawierających przepisy
porządkowe w trybie określonym ustawą,
8) określenie zakresu, w jakim burmistrz może
powierzyć sekretarzowi prowadzenie spraw miasta w swoim imieniu,
9) wykonywanie zadań z zakresu administracji
rządowej zleconych przez ustawy lub w drodze porozumienia,
10) przedkładanie
Radzie informacji i sprawozdań w zakresie i terminach określonych
przepisami prawa,
3. W
realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie.
§ 59
1. Zarząd
obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych przez
burmistrza w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Posiedzenia
Zarządu zwołuje i przewodniczy im burmistrz lub jego zastępca w razie
nieobecności burmistrza.
3. Zarząd
podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy
składu Zarządu, w głosowaniu jawnym. W przypadku równej liczby głosów
rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
4. Uchwały
Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu Zarządu.
§ 60
1. Z
posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.
2. Zarząd
udostępnia protokoły swoich posiedzeń do wglądu, jeśli nie narusza to przepisów
o ochronie tajemnicy państwowej lub służbowej albo ochronie danych osobowych.
3. Organy
kontrolujące działalność Zarządu mają prawo wglądu do protokołów posiedzeń i
uchwał Zarządu.
§ 61
Burmistrz składa Radzie na każdej
sesji sprawozdanie z działalności Zarządu między sesjami.
§ 62
1. Do
zadań burmistrza należy w szczególności:
1) organizowanie
pracy Zarządu,
2) kierowanie
bieżącymi sprawami miasta,
3) reprezentowanie
miasta na zewnątrz,
4) niezwłoczne
ogłaszanie uchwały budżetowej i sprawozdania z jej wykonania w trybie
przewidzianym dla przepisów gminnych,
5) podejmowanie
czynności należących do kompetencji Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki,
związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,
6) wykonywanie
uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu miejskiego
oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem kompetencji
zastrzeżonych przepisami prawa dla Zarządu,
7) wyznaczenie,
spośród mianowanych pracowników samorządowych Rzecznika Dyscyplinarnego,
8) wydawanie
decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
2. Burmistrz
wykonuje czynności zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.
§ 63
1. Zastępca
burmistrza wykonuje zadania powierzone mu przez burmistrza oraz zastępuje
burmistrza w razie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez niego
obowiązków.
2. Kompetencje
zastępcy burmistrza oraz ponoszoną przez niego odpowiedzialność określa
szczegółowo regulamin organizacyjny Urzędu Miejskiego w Boguszowie-Gorcach.
§ 64
1. Z
burmistrzem i jego zastępcą nawiązuje się stosunek pracy na podstawie wyboru.
2. Wysokość
wynagrodzenia burmistrza ustala Rada, na wniosek przewodniczącego Rady lub
Zarządu.
3. Wysokość
wynagrodzenia zastępcy burmistrza ustala Zarząd, na wniosek burmistrza.
4. Rada
ustala limit kilometrów na korzystanie z samochodu prywatnego do celów
służbowych dla burmistrza.
§ 65
1. Skarbnik
miasta (główny księgowy budżetu) uczestniczy w pracach Zarządu z głosem doradczym
bez prawa głosowania.
2. Zadania
skarbnika miasta jako głównego księgowego budżetu gminy określają odrębne
przepisy.
§
66
Sekretarza miasta powołuje Rada
Miejska na wniosek burmistrza miasta.
§ 67
1. Zarząd
wykonuje zadania przy pomocy urzędu miejskiego.
2. Kierownikiem
urzędu jest burmistrz.
3. Organizację
i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony przez
Radę na wniosek Zarządu.
R o z d z i a
ł 7
Mienie komunalne
§ 68
Mieniem komunalnym jest własność i
inne prawa majątkowe należące do miasta oraz mienie innych gminnych osób
prawnych, w tym przedsiębiorstw.
§ 69
1. Oświadczenie
woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie
Zarządu lub osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik), z zastrzeżeniem ust.
2–4.
2. Burmistrz
jest upoważniony do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z
prowadzeniem bieżącej działalności gminy, o ile Zarząd nie postanowi inaczej.
3. Czynność
prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez
kontrasygnaty skarbnika miasta lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik
miasta (główny księgowy budżetu), który odmówił kontrasygnaty, dokona jej
jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym Radę oraz
Regionalną Izbę Obrachunkową.
4. Kierownicy
jednostek organizacyjnych gminy nie- posiadających osobowości prawnej działają
jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Miasta. Do
czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Zarządu.
§ 70
Zarząd mieniem komunalnym i jego
ochrona powinny być wykonywane ze szczególną starannością, zgodnie z
przeznaczeniem tego mienia.
R o z d z i a
ł 8
Gospodarka finansowa miasta
§ 71
1. Gospodarka
finansowa miasta jest jawna.
2. Miasto
samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
3. Budżet
jest uchwalany na rok kalendarzowy.
4. Projekt
budżetu przygotowuje Zarząd i przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku
poprzedzającego rok budżetowy, wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i
objaśnieniami.
5. Budżet
jest uchwalany zgodnie z ustawą.
§ 72
1. Procedurę
uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych
towarzyszących projektowi określa Rada.
2. Do czasu
uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku
budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony
Radzie.
3. W
przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2,
Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań
własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego. Do
dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki
budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.
§ 73
W uchwale budżetowej określa się
źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu
przewyższają planowane dochody.
§ 74
1. Uchwały
organów miasta dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z
których zobowiązania te zostaną pokryte.
2. Uchwały, o
których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co
najmniej połowy składu organu miasta.
R o z d z i a
ł 9
Pracownicy samorządowi
§ 75
Pracownikami samorządowymi są
pracownicy zatrudnieni w urzędzie miejskim, jednostkach pomocniczych miasta i
innych określonych w przepisach jednostkach organizacyjnych miasta oraz
komunalnych zakładach budżetowych.
§ 76
1. Pracownikami
zatrudnionymi w urzędzie i jednostkach wymienionych w § 76 są osoby zatrudnione
w ramach stosunku pracy, na podstawie:
1)
wyboru:
a)
burmistrz,
b)
zastępca burmistrza,
2)
powołania:
a)
sekretarz miasta,
b)
skarbnik miasta (główny księgowy budżetu),
3)
mianowania:
a) osoby zajmujące kierownicze
stanowiska,
b) osoby zajmujące samodzielne stanowiska według
regulaminu organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Boguszowie-Gorcach,
4)
umowy o pracę – pozostali pracownicy.
§ 77
1. Stosunek
pracy z burmistrzem nawiązuje się w drodze uchwały Rady Miejskiej.
2. Stosunek
pracy z pozostałymi pracownikami nawiązuje burmistrz.
§ 78
1. Pracownik
samorządowy mianowany podlega okresowym ocenom kwalifikacyjnym.
2. Zasady
dokonywania oceny określa Rada w odrębnym regulaminie.
§
79
Pracownikowi samorządowemu
przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych
kwalifikacji zawodowych.
§ 80
1. Pracownicy
samorządowi ponoszą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną.
2. Karę
porządkową upomnienia za przewinienie mniejszej wagi wymierza bezpośredni
przełożony pracownika samorządowego i zawiadamia go o tym na piśmie.
3. W sprawie
stosowania kar dyscyplinarnych, za naruszenie obowiązków pracownika
samorządowego mianowanego, orzekają komisje dyscyplinarne I i II instancji.
4. Komisja
dyscyplinarna I instancji składa się z członków wybranych przez Radę spośród
pracowników samorządowych mianowanych, w liczbie 3 osób.
5. Komisja
dyscyplinarna II instancji składa się z członków wybranych przez Radę spośród
radnych, w liczbie 3 osób.
6. Członków
komisji dyscyplinarnych wybiera się na okres kadencji Rady.
§ 81
Pracownicy samorządowi mianowani
przed dniem wejścia w życie niniejszego statutu zachowują dotychczasowy status
prawny.
R o z d z i a
ł 10
Przepisy końcowe
§ 82
Wykaz jednostek organizacyjnych
gminy stanowi załącznik nr 4 do statutu miasta.
§ 83
1. Zmian
statutu dokonuje Rada w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
2. W sprawach
nieuregulowanych w niniejszym statucie stosuje się odrębne przepisy.
Załącznik
nr 1 do statutu miasta Boguszowa-Gorc (poz. 563)
Załącznik
nr 2 do statutu miasta Boguszowa-Gorc (poz. 563)
OPIS HERBU MIASTA
Herbem miasta jest tarcza podzielona
na trzy pola:
Pole I
Przedstawia
zielony liść chmielu na żółtym (złotym) tle.
Pole II
Przedstawia
czerwono-białą (srebrną) szachownicę czterorzędową.
Pole
wypukłe oznaczone jako czerwone, pole wklęsłe białe (srebrne).
Pole III
Przedstawia
trzy charakterystyczne dla miasta wzniesienia, to jest:
góra
Mniszek,
góra
Chełmiec (najwyższa środkowa),
góra
Dzikowiec,
koloru
niebieskiego na czerwonym tle.
Barwy
miasta
Ustanawia
się barwy miasta Boguszowa-Gorc stanowiące trzy pasy podłużne koloru:
zielono-żółto-czerwonego.
Załącznik nr 3 do statutu miasta Boguszowa-Gorc
(poz. 563)
Regulamin nadawania tytułu „Honorowy Obywatel
Boguszowa-Gorc"
§
1
1. Tytuł „Honorowy Obywatel Boguszowa-Gorc"
nadaje się osobom, które przez swoją działalność w szczególny sposób
zasłużyły się dla miasta, regionu lub kraju.
2. Tytuł może
być przyznawany zarówno za działalność długotrwałą, jak też za pojedynczy czyn
o wyjątkowym znaczeniu.
§ 2
Tytuł mogą otrzymać zarówno
mieszkańcy Boguszowa-Gorc, jak i
osoby niemieszkające w Boguszowie-Gorcach.
§ 3
Tytuł nadaje Rada Miejska
Boguszowa-Gorc w formie uchwały.
§ 4
1. Z
wnioskami o nadanie tytułu mogą wystąpić:
1) radni Rady Miejskiej,
2) Zarząd Miasta,
3) organizacje społeczne i polityczne,
4) zakłady pracy.
§ 5
1. Wniosek o
nadanie tytułu kieruje się do Rady Miejskiej.
2. Wniosek
winien zawierać następujące dane dotyczące osoby zgłoszonej do wyróżnienia:
1) dane
osobowe,
2) szczegółowy
opis zasług i osiągnięć uzasadniających nadanie tytułu,
3) dane o
posiadanych odznaczeniach i wyróżnieniach.
§ 6
Wnioski o nadanie tytułu opiniują
komisje Rady i przedstawia na sesji przewodniczący Rady Miejskiej.
§ 7
Wykonanie uchwały o nadanie tytułu „Honorowy Obywatel Boguszowa-Gorc"
następuje przez wręczenie osobie wyróżnionej pamiątkowego medalu oraz dyplomu
honorowego.
§ 8
Medal „Honorowy Obywatel Boguszowa-Gorc" wraz z dyplomem wręcza przewodniczący Rady Miejskiej lub
burmistrz miasta na uroczystej sesji Rady.
§ 9
Nazwiska osób wyróżnionych tytułem „Honorowy Obywatel Boguszowa-Gorc" wpisuje
się wraz z krótką charakterystyką zasługi do Księgi Honorowej Miasta
Boguszowa-Gorc.
§ 10
Utrata tytułu następuje mocą uchwały
Rady Miejskiej wskutek prawomocnego skazania na karę pozbawienia praw
publicznych lub popełnienia czynów nieetycznych.
Załącznik
nr 4 do statutu miasta Boguszowa-Gorc (poz. 563)
Wykaz jednostek organizacyjnych gminy
Boguszów-Gorce:
1. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
58-370
Boguszów-Gorce, ul. Kasprzaka 7
2. Miejska Biblioteka Publiczna im. Władysława
Broniewskiego – Centrum Kultury
58-370
Boguszów-Gorce, Plac Odrodzenia 4
3. Straż Miejska
58-370
Boguszów-Gorce, ul. Kasprzaka 7
4. Zakład Budżetowy Gospodarki Komunalnej i
Mieszkaniowej
58-370
Boguszów-Gorce, ul. Świerczewskiego 46
5. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1
58-370
Boguszów-Gorce, ul. Szkolna 4
6. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5
58-371
Boguszów-Gorce, ul. Staszica 5
7. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 6
58-372
Boguszów-Gorce, ul. Kopernika 7
8. Gimnazjum nr 1
58-370
Boguszów-Gorce, ul. Waryńskiego 10
9. Gimnazjum nr 2
58-371
Boguszów-Gorce, ul. Staszica 5
10. Przedszkole
Publiczne nr 2
58-371
Boguszów-Gorce, ul. Warszawska 1
11. Przedszkole
Publiczne nr 3
58-370
Boguszów-Gorce, ul. Kolejowa 49