528 UCHWAŁA
RADY GMINY MARCINOWICE z dnia 30 marca 2001 r. w sprawie statutu gminy Marcinowice Na podstawie art. 3 ust. 1, art.
18 ust. 2 pkt 1, art. 22 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca
1990 r. o samorządzie gminnym |
§
1
Uchwala się statut gminy
Marcinowice, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Gminy.
§ 3
Tracą moc uchwały Rady Gminy
Marcinowice:
·
nr XXVI/133/96 z dnia
26 kwietnia 1996 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy Marcinowice,
·
nr XXVII/150/96 z
dnia 27 sierpnia 1996 r. w sprawie zmiany statutu gminy,
·
nr XXXV/198/97 z dnia
25 kwietnia 1997 r. w sprawie zmiany statutu gminy,
·
nr XLII/229/97 z dnia
14 listopada 1997 r. w sprawie zmiany statutu gminy,
·
nr LI/269/98 z dnia
18 czerwca 1998 r. w sprawie zmiany statutu gminy,
·
nr III/22/98 z dnia
27 listopada 1998 r. w sprawie zmiany statutu gminy,
·
nr VII/49/99 z dnia
19 marca 1999 r. w sprawie zmiany statutu gminy Marcinowice,
·
nr X/81/99 z dnia 10
września 1999 r. w sprawie zmian w statucie gminy Marcinowice,
·
nr XIII/111/99 z dnia
29 grudnia 1999 r. w sprawie zmian w statucie gminy Marcinowice,
·
nr XXV/181/01 z dnia
23 lutego 2001 r. w sprawie zmian w statucie gminy Marcinowice.
§ 4
Statut podlega ogłoszeniu w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§
5
Uchwała wchodzi w życie w terminie
14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
GMINY
ZYGMUNT PANUSIAK
Załącznik
do uchwały Rady Gminy Marcinowice z dnia 30 marca 2001 r. (poz. 528)
STATUT GMINY
R
o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Gmina
Marcinowice, zwana dalej „gminą”, jest posiadającą osobowość prawną jednostką
samorządu terytorialnego.
2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze
gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę
samorządową.
§ 2
1. Gmina
położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni 9.591
ha.
2. Granice terytorialne gminy określa mapa,
stanowiąca załącznik nr I do niniejszego statutu.
§ 3
Siedzibą organów gminy jest
miejscowość Marcinowice.
R o z d z i a
ł II
Zakres działania i zadania gminy
§ 4
1. Do zakresu
działania gminy należą wszystkie sprawy o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone
ustawami na rzecz innych podmiotów.
2. Podstawowym zadaniem własnym gminy jest
zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej, w szczególności
w zakresie:
1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami
i ochrony środowiska,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz
organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji,
usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń
sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię
elektryczną i cieplną,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony
zdrowia, w tym placówek lecznictwa otwartego,
6) pomocy
społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego
8) oświaty,
w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowych,
9) kultury,
w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych
i urządzeń sportowych,
11) targowisk
i hal targowych,
12) zieleni
komunalnej i zadrzewień,
13) cmentarzy
komunalnych,
14) porządku
publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń
użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej,
medycznej i prawnej,
17) utrzymanie
i nadzór nad prawidłowym utrzymywaniem urządzeń melioracyjnych na terenie
gminy.
§ 5
1. Gmina
wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z
obowiązujących ustaw i zadania wynikające z porozumień zawartych z organami tej
administracji.
2. Do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1,
gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do ich realizacji.
§ 6
Zakres działania gminy określają:
1) ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach
upoważnień ustawy,
2) porozumienia zawarte z innymi gminami i
organami administracji rządowej,
3) uchwały
Rady podjęte, w ramach obowiązującego prawa, w celu realizacji rozstrzygających
wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji
zbiorowych potrzeb wspólnoty. Z inicjatywą uchwałodawczą występuje Zarząd
Gminy, radni, komisje, wójt.
§ 7
1. Gmina
wykonuje zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej poprzez:
a) działalność
swoich organów i organów jednostek pomocniczych,
b) działalność
gminnych jednostek organizacyjnych,
c) współdziałanie
międzykomunalne,
d) działalność
innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych
z nimi umów i porozumień.
2. Zarząd
prowadzi odrębne rejestry gminnych jednostek organizacyjnych, wyszczególnione w
§ 65 niniejszego statutu, oraz rejestry umów i porozumień wynikających z ust. 1
pkt d.
§ 8
Gmina oraz inna osoba prawna może
prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze
użyteczności publicznej wyłącznie w przypadku określonym w odrębnej ustawie.
R o z d z i a
ł III
Władze gminy
§ 9
1. Wspólnota
samorządowa podejmuje rozstrzygnięcia bezpośrednio w powszechnym głosowaniu
wyborczym i w referendum, a także pośrednio poprzez organy gminy.
2. Zasady i
tryb postępowania przy przeprowadzaniu wyborów do Rad Gminy określa odrębna
ustawa.
3. Organami
gminy są Rada Gminy, zwana dalej Radą i Zarząd Gminy, zwany dalej
Zarządem.
§ 10
1. Referendum
może być przeprowadzone w każdej sprawie ważnej dla gminy.
2. W sprawach
samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady przed
upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.
3. Referendum
przeprowadza się na wniosek 10% mieszkańców uprawnionych do głosowania lub
z inicjatywy Rady, za wyjątkiem referendum w sprawie odwołania Rady przed
upływem kadencji.
4. Referendum
jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do
głosowania.
5. W sprawach
nieuregulowanych w niniejszym statucie do trybu przeprowadzania referendum
stosuje się przepisy odpowiednich ustaw.
§ 11
1. Uchwały
organów gminy zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez
podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że
przepis ustawy stanowi inaczej.
2. W
przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego lub
wiceprzewodniczącego organu, jeżeli prowadzi obrady pod nieobecność
przewodniczącego.
3. Rada
przeprowadza tajne głosowanie na wniosek radnych w liczbie co najmniej 1/4
ustawowego składu Rady.
§ 12
Organem stanowiącym i kontrolnym w
gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach
publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców
gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
§ 13
1. Ustawowy
skład Rady wynosi 18 radnych.
2. Kadencja
Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
§ 14
1. Do
wyłącznej właściwości Rady należy:
a) uchwalanie
statutu gminy oraz jego zmian,
b) wybór i
odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie
sprawozdań z jego działalności,
c) powoływanie
i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz
sekretarza gminy, na wniosek przewodniczącego Zarządu,
d) uchwalanie
budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie
uchwał w sprawie udzielania lub nieudzielania Zarządowi absolutoriom z tego
tytułu,
e) uchwalanie
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
f) uchwalanie
programów gospodarczych,
g) ustalanie
zakresu działania jednostek pomocniczych gminy oraz zasad przekazywania im
składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych
na realizację zadań przez te jednostki,
h) podejmowanie
uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych
ustawach,
i) podejmowanie
uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu,
dotyczących:
·
określania zasad
nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia
lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią
inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności
wyłącznie za zgodą Rady,
·
emitowania obligacji
oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
·
zaciągania
długoterminowych pożyczek i kredytów,
·
ustalania maksymalnej
wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w
roku budżetowym,
·
zobowiązań w zakresie
podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną
corocznie przez Radę,
·
tworzenia i
przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
z nich,
·
określania zasad
wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
·
tworzenia, likwidacji
i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek
organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
·
ustalania maksymalnej
wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,
j) określanie
wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
k) podejmowanie
uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa
w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie terytorialnym,
l) podejmowanie
uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel
odpowiedniego majątku,
ł) podejmowanie
uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia
pomników,
m)
nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
n) powoływanie
komisji dyscyplinarnych I i II stopnia,
o) podejmowanie
uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał
Rady,
p) stanowienie
w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
2. Rada nie może przenosić swych wyłącznych
kompetencji na żaden inny organ.
§ 15
1. Pracami
Rady kieruje przewodniczący.
2. W przypadku jego nieobecności zadania
przewodniczącego wykonuje właściwy, kolejny wiceprzewodniczący.
3. Przewodniczący oraz pierwszy i drugi
wiceprzewodniczący Rady wybierani są przez Radę spośród radnych, na pierwszej
sesji po wyborze Rady nowej kadencji.
4. Wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczących
dokonuje Rada, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
5. Odwołanie przewodniczącego lub
wiceprzewodniczącego Rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego
składu Rady w trybie określonym w ust. 4.
§ 16
Pierwszą sesję nowo wybranej Rady
zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni od daty
ogłoszenia zbiorczych wyborów dla całego kraju.
§ 17
Przewodniczący Rady, a w przypadku
jego nieobecności właściwy wiceprzewodniczący, w szczególności:
– zwołuje
sesje Rady,
– przewodniczy
obradom,
– sprawuje
policję sesyjną,
– kieruje
obsługą kancelaryjną,
– zarządza i
przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
– podpisuje
uchwały Rady,
– reprezentuje
Radę na zewnątrz,
– czuwa nad
zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§ 18
W przypadku wygaśnięcia mandatu
przewodniczącego lub jednego z wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji,
Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 19
1. Rada
obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz
na kwartał.
2. O sesji
Rady należy zawiadomić pisemnie wszystkich członków Rady co najmniej na 7 dni
przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany
porządek obrad, za wyjątkiem sytuacji określonej w ust. 5.
3. Zawiadomienie
o sesji powinno być również podawane do wiadomości publicznej.
4. Terminy
dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala przewodniczący i zawiadamia o
tym ustnie na posiedzeniu.
5. Na wniosek
zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady – przewodniczący obowiązany
jest zwołać sesję określając dzień jej odbycia przypadający w ciągu 7 dni od
daty złożenia wniosku. Każdy z radnych musi być o tym skutecznie zawiadomiony.
§ 20
Protokoły numeruje się cyframi
rzymskimi, uchwały cyframi rzymskimi i arabskimi, przy czym numer stanowiący
cyfrę rzymską informuje o numerze sesji, zaś numer zapisany cyframi arabskimi
informuje o numerze uchwały i roku jej podjęcia.
§ 21
1. Rada
określając przedmiot działania oraz skład osobowy, powołuje w drodze uchwały
następujące stałe komisje:
a) Rewizyjną,
b) Inicjatyw
Gospodarczych, Rozwoju Gminy, Budżetu i Finansów,
c) Rolnictwa
i Ochrony Środowiska,
d) Oświaty,
Wychowania, Kultury, Sportu, Ochrony Zdrowia i Opieki Społecznej.
2. Radny może
być członkiem każdej komisji, z wyjątkiem określonym w § 21.
3. W
przypadku zgłoszeń radnych w ilości przewyższającej ilościowy skład komisji
albo z innych uzasadnionych względów organizacyjnych, Rada może ograniczyć
prawo radnego do udziału w pracach tej komisji.
4. Ograniczając
prawo radnego w sytuacji, o której mowa w ust. 3, Rada kieruje się
następującymi zasadami:
·
nie można ograniczyć
prawa radnego, jeżeli jest to jedyna komisja do której zgłosił akces,
·
radny nie powinien
należeć do więcej niż dwóch komisji.
5. W czasie
trwania kadencji Rada może powołać doraźnie komisje do wykonywania określonych
zadań, określając ich skład i zakres działania.
6. W skład
komisji stałych jak i doraźnych, za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, mogą wchodzić
osoby spoza Rady w liczbie nieprzekraczającej połowy składu komisji.
§ 22
1. W celu
kontrolowania działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a w
szczególności: Urzędu Gminy, gminnych jednostek budżetowych, gminnych zakładów
budżetowych, przedsiębiorstw komunalnych, jednostek pomocniczych gminy, Rada
powołuje stałą Komisję Rewizyjną.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie
radni.
3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być
radny będący:
– członkiem
Zarządu,
– przewodniczącym
lub wiceprzewodniczącym Rady,
– pracownikiem
gminnej jednostki organizacyjnej.
4. Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa w
przypadku, o którym mowa w ust. 3.
5. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy art. 18a ust. 3:
a) opiniowanie
wykonania budżetu gminy, po zapoznaniu się z oceną Komisji Inicjatyw
Gospodarczych, Rozwoju Gminy, Budżetu i Finansów,
b) wnioskowanie
do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek
w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę
Obrachunkową.
c) badanie i
ocena na zlecenie Rady materiałów z kontroli Zarządu lub gminnych
jednostek organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontroli,
d) opiniowanie
wniosków o odwołanie Zarządu z wyjątkiem wójta, z innej przyczyny niż
nieudzielenie absolutorium oraz o odwołanie wójta. Opinie wraz z uzasadnieniem
komisja przedkłada przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni od zakończenia sesji
Rady, na której złożono wniosek o odwołanie Zarządu lub wójta,
e) opiniowanie
zamiaru organu gminy powierzenia radnemu wykonania pracy na podstawie umowy
zlecenia lub umowy agencyjnej albo udzielenia zamówienia publicznego w zakresie
nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych,
f) inne zadania zlecone przez Radę w zakresie
kontroli,
g/ wnioskowanie do Rady o przeprowadzenia kontroli
przez Regionalną Izbę Obrachunkową, NIK lub przez inne organy kontroli.
§ 23
1. Komisja
Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31
stycznia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania
posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
2. Rada w
formie uchwały może nakazać komisji:
a) rozszerzenie
lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli,
b) niepodejmowanie
kontroli,
c) przerwanie
kontroli,
d) przeprowadzenie
kontroli kompleksowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy komisji lub innej
kontroli.
§ 24
1. Komisja
Rewizyjna składa Radzie, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, roczne
sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie
powinno zawierać:
a) liczbę,
przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
b) wykaz
najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
c) wykaz
uchwał podjętych przez komisję,
d) wykaz
analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty,
e) ocenę
wykonania budżetu gminy za rok ubiegły.
3. Poza
przypadkiem określonym w ust. 1, komisja składa sprawozdanie ze swej działalności
także na wniosek Rady określający przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
§ 25
1. Komisja
Rewizyjna przeprowadza na zlecenie Rady Gminy kontrole, których celem jest
sprawdzenie wywiązywania się kontrolowanych z obowiązków wynikających z przepisów
prawnych, a w szczególności zbadania gospodarki finansowej, stosując kryterium
legalności, gospodarności, rzetelności i celowości.
2. Kontrola
przeprowadzana jest na podstawie uchwały Rady i pisemnego upoważnienia wydanego
przez przewodniczącego Rady, określającego podmiot, zakres i osoby upoważnione
do jej przeprowadzenia. W przypadkach szczególnie uzasadnionych kontrole zlecić
może przewodniczący Rady, informując o tym radnych na najbliższej sesji, celem
zatwierdzenia i podjęcia stosownej uchwały.
3. Postępowanie
kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne
ustalenie stanu faktycznego.
4. Kontrolujący
w zakresie wynikającym ze stosownej uchwały Rady są w szczególności upoważnieni
do:
a) wstępu na
grunt oraz do budynków, lokali lub innych pomieszczeń Urzędu Gminy i jednostek
organizacyjnych gminy,
b) żądania
okazania majątku Urzędu Gminy i jednostek organizacyjnych gminy podlegającego
kontroli oraz dokonanie jego oględzin,
c) żądania
udostępnienia akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z
przedmiotem kontroli oraz dokonania z nich odpisów, wyciągów i notatek.
5. Kontrolujący
mogą zażądać wydania za pokwitowaniem akt, księgi, dokumentów, o których mowa
w ust. 4 lit. c.
6. Kierownik
kontrolowanego podmiotu, osoba upoważniona do reprezentowania kontrolowanego
podmiotu lub pracownik, są zobowiązani zapewnić warunki i środki niezbędne do
prawidłowego przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić wykonanie czynności, o których
mowa w ust. 4 i 5.
7. Kontrolujący
obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych dostarczyć
kierownikowi kontrolowanego podmiotu lub osobie upoważnionej do reprezentowania
kontrolowanego podmiotu upoważnienie do przeprowadzenia kontroli oraz dowodów
osobistych.
8. W razie
nieobecności osób wymienionych w ust. 7 upoważnienie oraz dowody osobiste
okazywane są pracownikowi lub osobie czynnej w miejscu wszczęcia kontroli.
9. Czynności
kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy
kontrolowanego podmiotu.
§ 26
Komisja Rewizyjna może na zlecenie
Rady lub też po podjęciu stosownych uchwał przez zainteresowane komisje
współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w
zakresie ich przedmiotu działania.
§ 27
1. Przebieg
kontroli kontrolujący dokumentuje w protokole.
2. Protokół
kontroli zawiera:
a) wskazania
kontrolowanego,
b) wskazania
osób kontrolujących,
c) określenie
przedmiotu i zakresu kontroli,
d) opis
dokonanych ustaleń,
e) przedstawienie
dowodów,
f) pouczenie
o prawie złożenia wyjaśnień lub zastrzeżeń.
3. Protokół
sporządzany jest w ciągu 7 dni od daty zakończonej kontroli w trzech
jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu kontrolujący doręcza
kontrolowanemu.
4. Kontrolowany,
który nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia złożyć na ręce przewodniczącego Komisji Rewizyjnej zastrzeżenia
lub wyjaśnienie, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe.
5. Drugi
egzemplarz protokołu wraz z wyjaśnieniami kontrolowanego przewodniczący Komisji
Rewizyjnej doręcza przewodniczącemu Rady celem jego przedstawienia na
najbliższej sesji Rady.
6. Wyniki
kontroli wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych
nieprawidłowości, zapobiegania im na przyszłość oraz usprawnienia działalności,
która była przedmiotem kontroli komisji, przewodniczący Rady przedkłada Radzie.
§ 28
Obsługę Rady i jej organów zapewnia
Urząd Gminy.
§ 29
1. Organem
wykonawczym gminy jest Zarząd, składający się z 5 osób.
2. W skład
Zarządu wchodzą: wójt, który jest jednocześnie przewodniczącym Zarządu,
zastępca wójta oraz 3 członków Zarządu.
§ 30
1. Zasady
oraz tryb wyboru i odwołania Zarządu określa ustawa oraz niniejszy statut.
2. Wójt jest wybierany bezwzględną większością
głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
3. W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie otrzymał
ustawowo wymaganej liczby głosów, wybory są powtarzane.
4. Rada wybiera zastępcę wójta oraz pozostałych
członków Zarządu na wniosek wójta zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
5. Jeżeli Rada nie dokona wyboru Zarządu w
terminie 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez Państwową Komisję
Wyborczą, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.
6. Członkostwa Zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem
w administracji rządowej.
7. Rada może odwołać Zarząd, z wyjątkiem wójta,
z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4
ustawowego składu Rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia oraz
podlega zaopiniowaniu przez stałą komisję Rady właściwą ze względu na przedmiot
zarzutów stanowiących uzasadnienie wniosku o odwołanie oraz Komisję Rewizyjną.
Odwołanie następuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w
głosowaniu tajnym.
8. Rada może odwołać wójta większością 2/3 głosów
ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym na zasadach i w trybie określonym
w ust. 7. Odwołanie wójta jest równoznaczne z odwołaniem
pozostałych członków Zarządu.
9. Rada może na wniosek wójta odwołać
poszczególnych członków Zarządu w przypadku negatywnej oceny wykonywania przez
nich zadań określonych w statucie gminy, ustawach i aktach wydanych na
podstawie upoważnień ustawy.
Odwołanie
następuje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego
składu Rady, w głosowaniu tajnym.
10. Jeżeli
wniosek o odwołanie Zarządu albo wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów,
kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6
miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem trybu przewidzianego w ust.
7 i 8.
11. W razie
odwołania Zarządu w związku z nieudzieleniem absolutorium lub z przyczyn, o
których mowa w ust. 7 i 8 Rada wybiera w ciągu miesiąca nowy Zarząd na zasadach
określonych
w ust. 1–6.
12. Do czasu
wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
13. W
przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa
w Zarządzie Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z
pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż
w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji.
14. Niepodjęcie
przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 13, jest równoznaczne z przyjęciem
rezygnacji z upływem ostatniego dnia
miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
15. W
przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego
przewodniczącym, wójt obowiązany jest najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia
przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 14, przedstawić
Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.
§ 31
1. Wójt i
zastępca wójta są pracownikami samorządowymi, zatrudnionymi na podstawie wyboru
dokonanego przez Radę.
2. Rada,
odrębną uchwałą, określa warunki płacy
dla wójta gminy. Wójt określa wynagrodzenie dla zastępcy wójta.
3. Pozostali
nieetatowi członkowie Zarządu otrzymują zryczałtowaną dietę w wysokości
określonej przez Radę.
§ 32
Zarząd wykonuje uchwały Rady i
realizuje zadania gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z
organami administracji rządowej, porozumieniach komunalnych i umowach zawartych
z innymi podmiotami.
§ 33
1. Zarząd
wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego kierownikiem jest
wójt.
2. Organizację
i funkcjonowanie Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny uchwalany przez
Radę na wniosek Zarządu.
3. Wójt
wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu
oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z zastrzeżeniem § 33
pkt 11.
§ 34
Do zadań Zarządu należy w
szczególności:
1) opracowanie i przedstawienie Radzie wszystkich
spraw, o których stanowi Rada, oraz przygotowanie projektów uchwał w tych
sprawach,
2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,
3) wykonywanie uchwał Rady,
4) określanie sposobu wykonywania uchwał,
5) ustalanie planu wykonania budżetu, informowanie
mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu i wykorzystaniu środków
budżetowych, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej,
6) gospodarowanie mieniem komunalnym,
7) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał
Rady i swych ustawowych kompetencji, do wysokości ustalonej przez Radę,
8) przedkładanie Radzie sprawozdań z wykonania
budżetu gminy oraz sprawozdań z działalności Zarządu,
9) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową
w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,
10) podejmowanie
uchwał w przedmiocie zaskarżania do Naczelnego Sądu Administracyjnego rozstrzygnięć
nadzorczych, dotyczących uchwał Zarządu,
11) podejmowanie
uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych,
12) udzielanie
pełnomocnictw do zarządzania mieniem gminnych jednostek organizacyjnych, a
nadto udzielanie zgody na dokonywanie przez kierowników tych jednostek
czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,
13) określenie
zakresu spraw, których wykonanie wójt może powierzyć sekretarzowi gminy do
wykonania w jego imieniu,
14) wykonywanie
zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw i porozumień zawartych
przez gminę, o ile z przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego
organu gminy,
15) opracowywanie
projektu regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy i projektów zmian tego regulaminu,
16) zatwierdzenie
czynności wójta podjętych w trybie art. 32 ust. 1 ustawy o samorządzie
terytorialnym.
§ 35
1. W
posiedzeniach Zarządu udział biorą jego członkowie oraz bez prawa głosowania,
skarbnik i sekretarz gminy.
2. Zarząd
może postanowić o zaproszeniu na swe posiedzenia innych osób, niż wymienione w
ust. 1.
3. Zarząd
obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb,
jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
4. O godzinie
i miejscu posiedzenia Zarządu przewodniczący powiadamia jego członków
najpóźniej na 5 dni przed terminem posiedzenia.
5. Posiedzeniom
Zarządu przewodniczy wójt, a w ra-zie jego nieobecności zastępca wójta.
6. Zarząd
rozstrzyga sprawy kolegialnie w formie uchwał, decyzji, w obecności co najmniej
trzech członków Zarządu gminy, zwykłą większością głosów, chyba że przepis
ustawy stanowi inaczej.
W
przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§ 36
1. W sprawach
podlegających kolegialnym rozstrzygnięciom Zarządu, każdy jego członek głosuje
według własnego przekonania.
2. Rozstrzygnięcia
Zarządu wydane w formie uchwał podpisują wszyscy jego członkowie obecni przy
podejmowaniu rozstrzygnięcia.
3. Decyzje
wydawane przez Zarząd Gminy w sprawach z zakresu administracji publicznej
podpisuje wójt. W decyzji wymienia się imię i nazwisko członków Zarządu, którzy
brali udział w wydaniu decyzji.
4. W
przypadku odmowy złożenia podpisu pod tekstem rozstrzygnięcia przez
któregokolwiek z członków Zarządu obecnych na posiedzeniu, członek ten
zobowiązany jest do przedstawienia niezwłocznie na piśmie motywów odmowy
złożenia podpisu.
§ 37
W sprawach niezwiązanych z
kolegialnym podejmowaniem rozstrzygnięć nieetatowi członkowie Zarządu działają
na podstawie i w zakresie upoważnień udzielanych im przez wójta.
§ 38
1. Oświadczenie
woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie
Zarządu lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik upoważniony przez Zarząd, z
zastrzeżeniem postanowień ust. 2 i 3.
2. Wójt może
zostać upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych
z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
3. Czynność prawna, która może spowodować powstanie
zobowiązań pieniężnych, wymaga dla swojej skuteczności kontrasygnaty skarbnika
gminy (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 39
Wójt organizuje pracę Zarządu,
kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 40
1. Majątek
gminy, służący zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, może być zarządzany
przez jednostki organizacyjne i podmioty określone w § 6.
2. Zasady zarządzania, o jakim mowa w ust. 1, określa
Rada w drodze odrębnych uchwał.
3. Statuty tych jednostek organizacyjnych ustala
Rada w formie odrębnych uchwał.
R o z d z i a
ł IV
Jednostki pomocnicze gminy
§ 41
1. W gminie
tworzy się sołectwa jako jednostki pomocnicze.
2. Utworzenie jednostki pomocniczej następuje w
drodze uchwały Rady, poprzedzonej następującym postępowaniem:
a) inicjatywa
utworzenia sołectwa należy do 10 mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma
obejmować, lub organu gminy,
b) projekt
granic sołectwa sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia
tej jednostki,
c) po
uzgodnieniu, o którym mowa powyżej, Zarząd przeprowadza konsultacje z
mieszkańcami w ramach działań organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej,
d) przebieg
granic sołectwa powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania
przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
§ 42
Uchwała w sprawie utworzenia
jednostki pomocniczej powinna określać: jej obszar, granice, siedzibę władz,
nazwę, sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.
§ 43
Do łączenia, podziału oraz znoszenia
sołectw stosuje się odpowiednio przepisy statutu dotyczące ich tworzenia.
§ 44
Wykaz sołectw stanowi załącznik nr 2
do statutu.
§ 45
1. Rada
niezwłocznie po utworzeniu jednostki pomocniczej uchwala jej statut.
2. Statut
jednostki pomocniczej określa organizację i zakres jej działania, a w szczególności:
a) organy i zakres ich kompetencji,
b) zadania
sołectwa,
c) zasady
przekazywania środków budżetowych,
d) zasady
przekazywania sołectwu mienia komunalnego,
e) sposób
zarządzania mieniem komunalnym i rozporządzania dochodami z tego źródła,
f) szczegółowe
uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej,
g) zakres
czynności dokonywanych samodzielnie przez organy sołectwa względem mienia oddanego
mu do korzystania,
h) zasady
oraz tryb wyboru i odwołania sołtysa i rady sołeckiej,
i) zasady
kontroli jednostek pomocniczych przez organ gminy.
§ 46
1. Statut
jednostki pomocniczej może przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu (np.
osady).
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1‚ statut
określa zasady zarządzania i korzystania z mienia komunalnego oraz
rozporządzania dochodami z tego źródła przez jednostkę niższego rzędu, a także
zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez tę jednostkę w ramach
przysługującego jej mienia.
3. Do powołania jednostki niższego rzędu stosuje
się postępowanie określone w § 40. Z tym, że z inicjatywą w tej sprawie może
także występować właściwy sołtys po uzyskaniu opinii rady sołeckiej.
§ 47
1. Jednostki
pomocnicze gminy prowadzą swą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Budżet
gminy obejmuje ogół
dochodów gminy, realizowanych
przez jednostki pomocnicze, jak ogół wydatków dokonywanych przez jednostki
pomocnicze.
3. W ramach dochodów, o jakich mowa w ust. 2‚
jednostki pomocnicze gminy obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki
finansowej gminy obowiązujących jednostki budżetowe gminy.
4. W ramach wydatków, o jakich mowa w ust. 2‚
jednostki pomocnicze gminy są uprawnione do:
a) otwierania konta bankowego,
b) dokonywania operacji na koncie bankowym do
wysokości ulokowanych tam środków finansowych.
5. Operacje, o jakich mowa w ust. 4 pkt b,
wymagają każdorazowo pisemnego uzasadnienia.
6. Organ uchwałodawczy jednostki pomocniczej składa
sprawozdanie z działalności finansowej jednostki skarbnikowi gminy, w okresach
półrocznych oraz na każdorazowe żądanie skarbnika gminy lub osoby przez niego
upoważnionej.
§ 48
Kontrolę gospodarki finansowej
jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik gminy oraz inne uprawnione podmioty i
przedkłada informację w tym zakresie Zarządowi.
§
49
1. Sołtys
jako przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć
bez prawa głosowania w pracach Rady.
2. Sołtysowi za udział naradzie sołtysów
przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych
przez Radę odrębną uchwałą.
3. Rada może ustanowić zasady, na jakich
sołtysowi za udział w sesji Rady będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów
podróży służbowej.
R o z d z i a
ł V
Radni
§ 50
1. Radny
reprezentuje wszystkich wyborców i utrzymuje stałą więź z mieszkańcami gminy i
ich organizacjami poprzez:
·
przyjmowanie
postulatów, wniosków i skarg wyborców, informowanie wyborców o aktualnej
sytuacji gminy;
·
informowanie wyborców
o swej działalności w Radzie; konsultowanie materiałów, spraw
i projektów uchwał Rady; upowszechnianie uchwał i przedsięwzięć Rady oraz
mobilizowanie mieszkańców do ich realizacji.
2. Kierując się celem określonym powyżej radny
powinien:
a) co najmniej 2 razy w roku spotkać się w swoim
okręgu wyborczym z wyborcami,
b) uczestniczyć w zebraniach organizacji
samorządowych, społecznych, politycznych i zawodowych, na ich zaproszenie.
§ 51
1. Radny
składa na pierwszej sesji po wyborach Rady Gminy następujące ślubowanie:
Ślubuję
uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać
zawsze zgodnie z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i
rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie
szczędzić sił dla wykonania zadań gminy.
2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po
odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo: Ślubuję.
3. Radny nieobecny na pierwszej sesji Rady składa
ślubowanie na najbliższej sesji, w której uczestniczy.
4.
Z chwilą złożenia ślubowania, radny
nabywa swoje ustawowe uprawnienia.
§ 52
1. Radny jest
obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji
samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
2. Tryb pracy Rady oraz sposób obradowania na sesjach
i podejmowania uchwał zawiera regulamin Rady Gminy Marcinowice, stanowiący
załącznik nr 6 do niniejszego statutu.
§
53
1. Radny ma
prawo inicjatywy uchwałodawczej, udziału w głosowaniu na sesjach Rady i występowania
z wnioskami, interpelacjami oraz zapytaniami.
2. W celu
usprawnienia swojej pracy, radni mogą tworzy kluby, działające według
następujących zasad:
a) kluby łączą
radnych o wspólnych celach działania,
b) kluby
powinny liczyć co najmniej 5 radnych,
c) można
należeć tylko do jednego klubu,
d) powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu,
e) przewodniczący
Rady prowadzi rejestr klubów,
f) przewodniczący
klubu reprezentuje klub na zewnątrz,
g) działalność
klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych, zagwarantowanych
w ustawach i niniejszym statucie.
3. Radny ma
dostęp do wszystkich dokumentów dotyczących realizacji przez gminę jej zadań, z
wyłączeniem tych objętych tajemnicą państwową i służbową oraz objętych ochroną
dóbr osobistych.
4. Radny ma
prawo do udziału w posiedzeniu Zarządu Gminy bez prawa głosowania i bez diety.
§ 54
1. Radny
korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie
z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem.
Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą
rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
3. Pracodawca
obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej, w celu umożliwienia wykonywania
jego obowiązków.
4. Radnym
przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych
przez Radę odrębną uchwałą.
5. Przepisy
ust. 4 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza Rady.
§ 55
1. Osoba
zatrudniona w Urzędzie Gminy lub jako kierownik gminnej jednostki
organizacyjnej, będąca lub zostająca radnym, zobowiązana jest złożyć wniosek o
urlop bezpłatny.
2. Niezłożenie
przez radnego powyższego wniosku lub nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o
którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.
3. Przepisy powyższe
nie dotyczą wójta.
4. Organ
gminy zamierzający powierzyć radnemu wykonywanie pracy na podstawie umowy
zlecenia lub umowy agencyjnej albo zamierzający udzielić zamówienia publicznego
w zakresie nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych obowiązany jest
zasięgnąć opinii Komisji Rewizyjnej.
5. Pkt 1 i 2 stosuje się do tych radnych Rady Gminy Marcinowice, która zostanie wybrana po dniu 8 sierpnia 1996 r.
§
56
Wygaśnięcie mandatu radnego
następuje z przyczyn i w trybie określonym w ustawie ordynacja wyborcza do
rad gmin.
R o z d z i a
ł VI
Pracownicy samorządowi
§ 57
Status prawny pracowników
samorządowych gminy określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(t.j. Dz. U. Nr 16 z 1996 r., poz. 74 z poźn. zm.) oraz ustawa z dnia 22
marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21 z 1990 r.,
poz. 124 z późn. zm.).
§ 58
Wójt i zastępca wójta są
pracownikami samorządowymi, którzy są zatrudnieni na podstawie wyboru dokonanego
uchwałą Rady Gminy. Czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do wójta
wykonuje w imieniu Rady Gminy jej przewodniczący. W stosunku do zastępcy wójta
– wójt (przewodniczący Zarządu Gminy).
§ 59
1. Sekretarz
gminy i skarbnik zatrudnieni są na podstawie powołania.
2. Sekretarza
i skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) powołuje i odwołuje Rada Gminy
na wniosek wójta.
3. Czynności
w sprawach z zakresu prawa pracy wykonuje wobec tych osób wójt – przewodniczący
Zarządu.
§ 60
Inne niż wymienione w § 58–59 osoby
są zatrudnione w Urzędzie Gminy na podstawie umowy o pracę.
R o z d z i a
ł VII
Przepisy gminne
§ 61
1. Na
podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów
powszechnie obowiązujących na obszarze gminy, zwanych dalej przepisami
gminnymi.
2. Organy
gminy mogą wydawać przepisy gminne w zakresie:
1) wewnętrznego
ustroju gminy,
2) organizacji
urzędów i instytucji gminnych,
3) zasad
zarządu mieniem gminy,
4) zasad i
trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
3. W zakresie
nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących
Rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony
życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i
bezpieczeństwa publicznego.
4. Przepisy
gminne ustanawia Rada w formie uchwały.
5. W
przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie
zarządzenia, które podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady. Traci on
moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na
najbliższej sesji Rady.
§ 62
1. Przepisy
gminne ogłasza się przez rozplakatowanie obwieszczeń w miejscach publicznych
lub w inny sposób miejscowo przyjęty, a także przez ogłoszenie w lokalnej
prasie, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
2. Przepisy
gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie
terminu późniejszego.
R o z d z i a
ł VIII
Postanowienia końcowe
§ 63
1. Statut
podlega ogłoszeniu przez rozplakatowanie obwieszczeń oraz przez ogłoszenie w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
2. Statut
wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
§ 64
Uchwalenie statutu i zmian do
statutu następuje zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy
składu Rady.
§ 65
1. Integralną
część statutu stanowią następujące załączniki:
1) Mapa
obszaru gminy z zaznaczeniem granic sołectw,
2) Wykaz
sołectw gminy Marcinowice,
3) Wykaz
gminnych jednostek budżetowych,
4) Wykaz
gminnych instytucji kultury,
5) Wykaz
spółek z udziałem gminy,
6) Regulamin
pracy Rady Gminy,
2. Odrębnymi uchwałami Rada ustali:
1) Regulamin
organizacyjny Urzędu Gminy w Marcinowicach
2) Zasady
gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi mienie komunalne gminy
Marcinowice.
Załącznik
nr 1 do statutu gminy Marcinowice (poz. 528)
Załącznik
nr 2 do statutu gminy Marcinowice (poz. 528)
Wykaz sołectw
gminy Marcinowice
1. Biała 11.
Stefanowice
2. Chwałków 12.
Strzelce
3. Gruszów 13.
Szczepanów
4. Gola 14.
Śmiałowice
5. Klecin 15.
Tąpadła
6. Krasków 16.
Tworzyjanów
7. Kątki 17.
Wiry
8. Marcinowice 18. Wirki
9. Mysłaków 19.
Zebrzydów
10.
Sady
Załącznik
nr 3 do statutu gminy Marcinowice (poz. 528)
Wykaz gminnych jednostek budżetowych
1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Marcinowicach
2. Zespół Obsługi Szkół w Marcinowicach
3. Szkoła Podstawowa w Białej
4. Szkoła Podstawowa w Mysłakowie
5. Szkoła Podstawowa w Wirach
6. Szkoła Podstawowa w Strzelcach
7. Szkoła Podstawowa w Zebrzydowie
8. Szkoła Podstawowa w Marcinowicach
9. Publiczne Gimnazjum w Marcinowicach
Załącznik
nr 4 do statutu gminy Marcinowice (poz. 528)
Wykaz gminnych jednostek kultury
1. Gminny Ośrodek Kultury w Marcinowicach
2. Gminna Biblioteka Publiczna w
Marcinowicach
Załącznik
nr 5 do statutu gminy Marcinowice (poz. 528)
Wykaz spółek z udziałem gminy
1.
Zakład Usług Wodnych i Komunalnych Spółka z o.o. w Marcinowicach
Załącznik nr 6 do statutu gminy Marcinowice (poz.
528)
REGULAMIN PRACY
RADY GMINY
MARCINOWICE
R o z d z i a ł
I
Postanowienia ogólne
§ 1
Zgodnie z art.
22 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca
1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz.74) organizację wewnętrzną oraz
tryb pracy organów gminy określa statut gminy.
§ 2
Regulamin
określa tryb działania Rady Gminy w Marcinowicach, zwanej dalej Radą, oraz
sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.
R o z d z i a ł II
Sesje Rady
§ 3
Rada
rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do
jej kompetencji określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym, w innych ustawach i przepisach
wydanych na podstawie ustaw.
§ 4
W ciągu 3
miesięcy od rozpoczęcia kadencji Rada uchwała ramowy program działania na całą
kadencję, określając w nim główne kierunki pracy i sposoby realizacji zadań.
§ 5
W sesjach Rady
i posiedzeniach poszczególnych komisji mogą uczestniczyć bez prawa głosowania:
wójt, zastępca wójta, sekretarz gminy, skarbnik gminy, pracownicy wyznaczeni
przez wójta do referowania spraw i udzielania wyjaśnień, a także
przedstawiciele instytucji, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad,
zaproszeni przez przewodniczącego Rady oraz członkowie komisji spoza Rady.
§ 6
Jeżeli Rada
nie postanowi inaczej, sesje Rady są jawne i dostępne dla publiczności.
§ 7
1. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy stanowiące z mocy
przepisów szczególnych tajemnicę państwową lub służbową, jawność sesji zostaje
wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych. Wyłączenie jawności sesji
oznacza, że podczas obrad mogą być obecne tylko osoby zaproszone do udziału w
sesji.
2. Poza przypadkami określonymi w ust. 1 Rada na wniosek co najmniej
1/4 radnych obecnych na sesji może postanowić, iż ze względu na dobro sprawy
cała sesja lub obrady nad poszczególnymi punktami porządku obrad odbędą się
przy drzwiach zamkniętych.
§ 8
Projekt
porządku obrad sesji ustała przewodniczący z wiceprzewodniczącymi Rady w
porozumieniu z Zarządem Gminy.
R o z d z i a ł III
Zasady obradowania na sesjach
§ 9
Rada może
obradować w obecności co najmniej połowy składu Rady (quorum), chyba, że ustawa
stanowi inaczej.
§ 10
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady, a w przypadku
Jego nieobecności wiceprzewodniczący.
2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego
obrad formuły: „Otwieram sesję Rady Gminy w Marcinowicach”.
3. Po otwarciu sesji, przewodniczący stwierdza na podstawie listy
obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum zamyka obrady, wyznaczając
nowy termin sesji. W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których sesja się
nie odbyła.
4. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad,
przewodniczący podejmuje decyzję o przerwaniu sesji, wyznaczając nowy termin
posiedzenia tej samej sesji. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych,
którzy z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścili obrady, odnotowuje się w
protokole sesji.
§ 11
1. Po stwierdzeniu quorum przewodniczący przedstawia do uchwalenia
projekt porządku obrad.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad
może wystąpić każdy radny oraz Zarząd.
3. W porządku obrad sesji między innymi przewiduje się:
1) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,
2) przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu w okresie od
ostatniej sesji,
3) zgłaszanie interpelacji, zapytań oraz wniosków radnych i komisji.
§ 12
1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w
szczególnych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością. Dotyczy to wniosków
o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności:
1) sprawdzenie quorum,
2) zdjęcie określonego tematu z porządku obrad,
3) zakończenie dyskusji,
4) zamknięcie listy mówców,
5) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,
6) tajnego głosowania,
7) przeliczanie głosów,
8) ogłoszenie przerwy w obradach sesji.
3. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie
i Rada decyduje w tych sprawach w głosowaniu jawnym, zwykłą większością
głosów.
4. Wszystkie wnioski podlegają odnotowaniu przez
komisję wniosków, w skład której wchodzą: pierwszy i drugi wiceprzewodniczący
Rady Gminy oraz przewodniczący Komisji Rewizyjnej. Po zakończeniu dyskusji
komisja przedstawia wnioski, które podlegają głosowaniu. Przepisów ust. 2 nie
stosuje się.
§ 13
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
2. W przypadku
stwierdzenia, że w swoim wystąpieniu radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad
lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący może
przywołać go: „Proszę na temat”, a po dwukrotnym przywołaniu odebrać mu głos.
3. Jeżeli treść
lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w oczywisty sposób zakłócają
porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji – przewodniczący przywołuje radnego
do porządku, a gdy przywołanie nie przynosi skutku, może odebrać mu głos fakt
ten odnotowuje się w protokole sesji.
4. Każdy z
radnych, członków komisji spoza Rady oraz członków Zarządu może zabierać głos
trzykrotnie przy danym punkcie porządku obrad, a w przypadku zaproszonych gości
jednokrotnie, przy czym limit czasu wystąpienia nie może przekroczyć 5 minut.
5. W szczególnie
uzasadnionych przypadkach limit czasu wystąpienia może być przedłużony na wniosek
radnego.
6. Postanowienia
ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady występujących na sesji.
§ 14
1. Przewodniczący udziela głosu osobom spośród zaproszonych gości po
uprzednim zgłoszeniu przez radnego udzielenia głosu takiej osobie.
2. Fakt ten należy traktować jako wykorzystanie
przez radnego limitu przysługujących mu głosów.
3. Przewodniczący
może nakazać opuszczenie obrad osobom, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami
zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
4. Przewodniczący
ma prawo przerwać obrady sesji, jeżeli zachodzą okoliczności wskazujące na
niemożność prowadzenia dalszych obrad, o terminie wznowienia obrad powiadamia
ustnie.
§ 15
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję,
wypowiadając formułę: „Zamykam sesję Rady Gminy w Marcinowicach”. Czas od
otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.
2. Postanowienie ust. 1 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż
jedno posiedzenie.
§ 16
1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół obrad, który powinien
zawierać:
a) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,
b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
c) nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu oraz nazwiska osób
delegowanych na posiedzenia z urzędu,
d) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
e) zatwierdzony porządek obrad,
f) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz tekst
zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
g) podpis przewodniczącego i protokolanta.
2. Protokół z danej sesji zostaje przyjęty na następnej sesji.
R o z d z i a ł IV
Tryb podejmowania uchwał
Rady
§ 17
1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach, podejmując uchwały.
2. Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze
proceduralnym, które mogą być odnotowane tylko w protokole sesji.
§ 18
Rada podejmuje
uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, w
głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 19
1. Zwykła większość głosów jest to większość głosów „za”
przewyższająca co najmniej o jeden głos liczbę oddanych głosów „przeciw”.
2. Bezwzględna większość głosów jest to liczba głosów „za” większa od
sumy pozostałych ważnie oddanych głosów („przeciw” i „wstrzymujących się”).
Przy parzystej liczbie głosów stosuje się regułę „50% + 1 głos”. Przy
nieparzystej jest to pierwsza liczba naturalna przewyższająca połowę liczby ważnie
oddanych głosów.
§ 20
1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy
ważne uznaje się te, które oddano „za”, „ przeciw” oraz „wstrzymujące się”.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartkach. Za głosy ważne
uznaje się te, które oddano w sposób każdorazowo określony i na kartkach
ustalonych dla danego głosowania.
§ 21
1. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący obrad osobiście lub
przy pomocy wyznaczonych przez niego osób.
2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna powołana na sesji
spośród radnych w liczbie co najmniej 3 osób. Komisja skrutacyjna przed
przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.
3. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej
odczytuje protokół z wynikami głosowania.
§ 22
1. Projekty uchwał Zarząd przekazuje przewodniczącemu Rady w celu
umieszczenia ich w porządku obrad Rady.
2. Za przygotowanie projektu uchwały pod względem formalno-prawnym,
merytorycznym i techniki legislacyjnej odpowiada Zarząd.
§ 23
1. Uchwała powinna zawierać:
– datę i tytuł,
– podstawę prawną,
– określenie zadań oraz w miarę możliwości środków na ich
realizację,
– określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,
– przepisy przejściowe i derogacyjne,
– termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej
obowiązywania,
– uzasadnienie prawne i merytoryczne.
2. Uchwały opatruje się: numerem sesji (cyfry rzymskie), następnie
numerem uchwały (cyfry arabskie) wg
kolejności jej podjęcia i dwoma ostatnimi cyframi roku.
3. Uchwały podpisuje przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności
wiceprzewodniczący Rady.
4. Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje w odrębnym
rejestrze, kopie uchwał wraz z protokołem z sesji.
5. Wójt obowiązany jest do przedstawienia wojewodzie uchwał Rady w
ciągu 7 dni od daty jej podjęcia.
6. Uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu oraz
inne uchwały objęte zakresem nadzoru RIO wójt jest obowiązany przedłożyć
Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
7. Uchwały przekazuje się Zarządowi do realizacji.
R o z d z i a
ł V
§ 24
1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje komisje, ustalając ich
skład osobowy.
2. Przewodniczących komisji wybiera Rada spośród członków Rady.
§ 25
1. Komisje odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące
do ich właściwości.
2. Do zadań stałych komisji należy:
1) rozpatrywanie spraw, dla których komisja została powołana,
2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw zleconych przez Radę oraz spraw
przedkładanych przez członków komisji,
3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
4) kontrola wykonania uchwal Rady w zakresie kompetencji danej komisji.
3. Zakres działania doraźnych komisji określa Rada w uchwale o
ich powołaniu.
§ 26
Przedmiot
działania stałych komisji Rady:
1. Komisja Rewizyjna zajmuje się sprawami:
1) kontroli działalności Zarządu oraz gminnych jednostek
organizacyjnych,
2) opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do
Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi,
3) inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli,
4) w oparciu o ustawę o
samorządzie gminnym (t.j Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r.).
2. Komisja Inicjatyw Gospodarczych, Rozwoju Gminy, Budżetu i Finansów
zajmuje się sprawami:
1) ładu przestrzennego i mienia gminnego,
2) gospodarki komunalnej i mieszkaniowej,
3) lokalnego transportu zbiorowego, komunikacji i drogownictwa,
4) rozwoju gospodarczego gminy,
5) planowania, zmian i wykorzystania budżetu w powiązaniu z
zadaniami rzeczowymi,
6) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz
obiektów administracyjnych,
7) opiniuje wykonanie budżetu gminy.
3. Komisja
Rolnictwa i Ochrony środowiska zajmuje się sprawami:
1) gospodarki gruntami,
2) geodezji,
3) rolnictwa i melioracji,
4) ochrony środowiska.
4. Komisja Oświaty, Wychowania, Kultury, Sportu, Ochrony Zdrowia i
Opieki Społecznej zajmuje się sprawami:
1) oświaty i wychowania, w szczególności szkól podstawowych,
2) kultury,
3) kultury fizycznej, sportu i turystyki,
4) ochrony zdrowia,
5) pomocy społecznej.
§ 27
1. Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się w sprawach
będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.
2. Realizacja postanowień zawartych w ust. 1 następuje poprzez:
1) wspólne posiedzenia komisji,
2) udostępnianie własnych opracowań i analiz.
§ 28
1. Komisje obradują na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy
składu komisji.
2. Na posiedzeniach komisji mogą być obecni oprócz członków komisji
również inni Radni oraz członkowie Zarządu, a także inne osoby zaproszone, których
obecność lub wysłuchiwanie są uzasadnione ze względu na przedmiot rozpatrywanej
sprawy.
§ 29
Komisje
działają na podstawie półrocznych planów pracy przyjętych przez Radę.
§ 30
1. Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej
jednak niż raz w miesiącu.
2. Posiedzenia komisji prowadzi jej przewodniczący, a w razie
jego nieobecności zastępca.
3. Szczegółowe zasady działania, zwłaszcza odbywania posiedzeń,
ustalają komisje we własnym zakresie.
§ 31
Komisje co pół
roku oraz przed zakończeniem kadencji przedstawiają na sesji sprawozdanie ze
swej działalności.
R o z d z i a
ł VI
Interpelacje i zapytania
§ 32
1. Radny ma prawo składania interpelacji. Adresatem interpelacji jest
Zarząd.
2. Pisemne interpelacje mogą być składane na sesji oraz miedzy sesjami
na ręce przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje je Zarządowi.
3. Interpelacje powinny zawierać jasne i zwięzłe przedstawienie stanu
faktycznego będącego jej przedmiotem.
§ 33
1. Zarząd zobowiązany jest do udzielenia pisemnej odpowiedzi w ciągu
14 dni od daty otrzymania interpelacji .
2. Radny ma prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za
wystarczającą, wnieść o jej odczytanie.
3. W przypadku, gdy odpowiedź pisemna na interpelację uzupełniona
dodatkowymi wyjaśnieniami na sesji nie zadawala radnego, może wnosić o ponowne
wyjaśnienie.
§ 34
1. Zapytania i wnioski składa się w sprawach mniej złożonych, gdy
pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach. Zapytania
i wnioski składa się ustnie lub pisemnie na ręce przewodniczącego Rady
podczas sesji w punkcie „Interpelacje i zapytania”.
2. Odpowiedzi na zapytania i wnioski udziela wójt lub upoważniona
przez niego osoba.
3. W przypadku niemożliwości udzielenia odpowiedzi na zapytanie w
trakcie sesji, zgłaszającemu winna być udzielana odpowiedź pisemna w ciągu 14
dni.
R o z d z i a
ł VII
Postanowienia końcowe
§ 35
1. Rada uchwala regulamin w głosowaniu jawnym zwykłą większością
głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Zmiany regulaminu dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego
uchwalenia.