507 UCHWAŁA
RADY GMINY RUDNA z dnia 27 marca 2001 r. w
sprawie uchwalenia statutu gminy Rudna Na podstawie art. 18
ust. 2 pkt 1 i art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) Rada Gminy
uchwala, co następuje: |
§
1
Uchwala się statut gminy Rudna,
stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się
Zarządowi Gminy Rudna.
§ 3
Tracą moc uchwały Rady Gminy Rudna:
– nr
XVII/107/96 z dnia 17 lutego 1996 r. w sprawie statutu gminy Rudna,
– nr
XXI/136/96 z dnia 30 sierpnia 1996 r. w sprawie zmiany statutu gminy Rudna,
– nr
XXX/188/97 z dnia 15 września 1997 r. w sprawie zmiany statutu gminy
Rudna,
– nr
IV/19/98 z dnia 23 grudnia 1998 r. w sprawie zmiany statutu gminy Rudna.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie
14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
JERZY STANKIEWICZ
Załącznik do uchwały Rady Gminy Rudna z dnia 27
marca 2001 r. (poz. 507)
STATUT GMINY RUDNA
D
z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Gmina
Rudna, zwana dalej w statucie „gminą”, jest posiadającą osobowość prawną
jednostką samorządu terytorialnego, powołaną dla organizacji życia publicznego
na swoim terytorium.
2. Wszystkie
osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o
samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje
zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum, poprzez wybraną przez siebie
Radę Gminy, zwaną dalej w statucie „radą”, organy wybrane przez Radę, a w
szczególności przez Zarząd Gminy zwany dalej „zarządem”.
§ 2
1. Gmina
położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni 216,6
km2.
2. Granice
gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.
3. W gminie
mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, osiedla oraz stosownie do potrzeb
bądź tradycji – inne jednostki pomocnicze.
4. Utworzenie,
połączenie, podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej musi czynić zadość
następującym zasadom:
1) inicjatorem
utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być
mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy
gminy,
2) utworzenie,
połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać
poprzedzone konsultacjami, których tryb określa rada odrębną uchwałą,
3) projekt
granic jednostki pomocniczej sporządza zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami
utworzenia tej jednostki,
4) przebieg
granic tej jednostki powinien – w miarę możliwości, uwzględniać naturalne
uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
5. W gminie funkcjonują
następujące jednostki pomocnicze – sołectwa:
1) Brodowice,
2) Brodów,
3) Bytków,
4) Chełm,
5) Chobienia,
6) Ciechłowice,
7) Gawronki,
8) Gawrony,
9) Górzyn,
10) Gwizdanów,
11) Juszowice,
12) Kębłów,
13) Kliszów,
14) Koźlice,
15) Miłogoszcz,
16) Mleczno,
17) Naroczyce,
18) Nieszczyce,
19) Olszany,
20) Orsk,
21) Radomiłów,
22) Radoszyce,
23) Rudna,
24) Rynarcice,
25) Stara
Rudna,
26) Studzionki,
27) Toszowice,
28) Wądroże,
29) Wysokie.
6. Szczegółową
organizację oraz zakres działania jednostki pomocniczej określa statut tej
jednostki ustanowiony przez radę.
§
3
1. Herbem
gminy jest wizerunek Świętej Katarzyny. Barwy i wzór herbu określa załącznik nr
2 do statutu.
2. Zasady
używania herbu gminy określa rada.
§
4
Siedzibą organów gminy jest miejscowość Rudna.
§
5
Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
§
6
1. Zakres
działania gminy określają:
1) ustawy i
akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,
2) porozumienia
zawarte z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji
rządowej,
3) uchwały
rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego
oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.
2. Gmina nie
może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o
charakterze użyteczności publicznej.
§
7
1. Gmina
wykonuje swoje zadania:
1) poprzez
działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,
2) poprzez
gminne jednostki organizacyjne,
3) poprzez
działalność innych podmiotów – krajowych i zagranicznych – na podstawie
zawartych z nimi umów i porozumień.
2. Zarząd
prowadzi rejestr gminnych jednostek.
3. Do zadań
własnych gminy należą w szczególności sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami
i ochrony środowiska,
2) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji,
usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń
sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię
elektryczną i cieplną oraz gaz,
3) gminnych dróg, ulic, mostów i placów oraz
organizacji ruchu drogowego,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów
opiekuńczych,
7) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli
i innych placówek oświatowo-wycho-wawczych,
8) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych
placówek upowszechniania kultury,
9) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych
i urządzeń sportowych,
10) gminnego
budownictwa mieszkaniowego,
11) zielni
gminnej i zadrzewień,
12) cmentarzy
gminnych i miejsc pamięci narodowej,
13) porządku
publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
14) utrzymania
gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej,
15) zapewnienia
kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
16) targowisk
i hal targowych.
§
8
1. W celu
wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może przystąpić do związków gmin.
2. Przystąpienie
do związku wymaga wyrażenia zgody przez radę.
3. Gmina może
zawierać porozumienia z innymi gminami w celu powierzenia jednej z nich
określonych przez nie zadań publicznych.
D
z i a ł II
Radny
§
9
1. Do
obowiązków radnego w szczególności należą:
a) reprezentowanie
wyborców,
b) informowanie
wyborców o założeniach budżetu gminy,
c) utrzymywanie
systematycznej i stałej więzi z mieszkańcami poprzez:
– uczestniczenie
w zebraniach wiejskich,
– branie
udziału w uroczystościach i imprezach organizowanych przez sołectwo,
d) przyjmowanie
od mieszkańców zgłoszonych postulatów i przedstawienie ich organom gminy do
rozpatrzenia oraz informowanie o dalszych działaniach związanych z ich
realizacją,
e) uczestniczenie
w pracach co najmniej jednej komisji stałej rady,
f) branie
udziału w pracach rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, dla
których radny został wybrany lub desygnowany,
g) złożenie
ślubowania.
2. Prawa
radnego to w szczególności:
a) ochrona
prawna przysługująca funkcjonariuszom publicznym,
b) uzyskiwanie
wyjaśnień i informacji dot. zadań własnych i zleconych gminy w ramach interpelacji
i zapytań radnych,
c) ochrona
stosunku pracy,
d) prawo do
pobierania diet i zwrotu kosztów delegacji służbowych na zasadach ustalonych
przez radę,
e) korzystanie
z samochodu służbowego gminy w przypadkach załatwiania jej spraw, do załatwienia
których udzielono mu pełnomocnictwa. W przypadku korzystania z samochodu prywatnego,
przysługuje zwrot kosztów przejazdu na zasadach ogólnych, jak dla pracowników
korzystających z samochodu prywatnego do celów służbowych,
f) przyjmowanie
mieszkańców w ramach dyżurów radnych – na zasadach określonych w uchwale rady.
3. Radni, w
liczbie co najmniej 1/3 ustawowego składu rady, mogą utworzyć klub radnych,
którego działalność określa regulamin klubu. Regulamin ten, określający nazwę
klubu, jego władze oraz zasady funkcjonowania winien być przedstawiony do wiadomości
radzie.
D
z i a ł III
Władze
gminy
§
10
1. Mieszkańcy
gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i
referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.
2. Rada Gminy
jest organem stanowiącym i kontrolnym.
3. Zarząd
Gminy jest organem wykonawczym gminy.
Rada
Gminy
§
11
Do właściwości rady należą wszystkie
sprawy z zakresu działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej, a w
szczególności:
1) uchwalanie
statutu gminy,
2) wybór i
odwołanie zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie
sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie
i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, sekretarza
gminy oraz kierownika USC – na wniosek przewodniczącego zarządu,
4) uchwalanie
budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie
uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego
tytułu,
5) uchwalanie
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie
programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych,
zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad
przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków
i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych
gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania
zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich
wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy
szczególne nie stanowią inaczej,
b) emitowania
obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,
c) zaciągania
długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych, zaciąganych przez zarząd w
roku budżetowym,
e) zobowiązań
w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę
ustaloną corocznie przez radę,
f) tworzenia
i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
z nich,
g) określania
zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,
h) tworzenia,
likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych
jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalanie
maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku
budżetowym,
10) określanie
wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie
uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o
których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym,
12) podejmowanie
uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel
odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie
uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placówek publicznych oraz
wznoszenia pomników,
14) nadawanie
odznaczeń i honorowego obywatelstwa gminy,
15) stanowienie
w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.
§
12
1. Rada
podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
2. Inicjatywę
uchwałodawczą posiadają radni w liczbie co najmniej 5, zarząd gminy oraz
komisje rady.
3. Rada może
zajmować stanowiska w sprawach wykraczających poza ustawowe kompetencje gminy
w formie zapisu do protokołu.
4. Rada
składa się z radnych, wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach równych,
bezpośrednich, tajnych i powszechnych, przeprowadzonych zgodnie z obowiązującą
ordynacją wyborczą.
5. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu
radni składają ślubowanie.
6. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego
i wiceprzewodniczącego w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
7. Funkcji określonych w ust. 6 nie można łączyć
ze stanowiskiem członka zarządu i Komisji Rewizyjnej.
8. Przewodniczący rady reprezentuje radę,
organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady.
9. W razie nieobecności przewodniczącego obowiązki
przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący.
10. Na
zaproszenie przewodniczącego rady w pracach rady mogą uczestniczyć
przewodniczący jednostek pomocniczych gminy, bez prawa udziału w głosowaniu.
11. Na
zasadach określonych przez radę w odrębnej uchwale, zaproszonym przewodniczącym
jednostek pomocniczych gminy przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdu.
12. Odwołanie
przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady następuje na wniosek co najmniej
¼ ustawowego składu rady w trybie określonym w ust. 5. Wniosek
wymaga formy pisemnej wraz z uzasadnieniem oraz podlega zaopiniowaniu
przez komisje rady.
13. W
przypadku złożenia rezygnacji z funkcji przewodniczącego na najbliższej sesji
rada podejmuje uchwalę o przyjęciu rezygnacji, w obecności co najmniej połowy
ustawowego składu rady zwykłą większością głosów.
§
13
1. Rada
obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego zgodnie z uchwalonym
planem pracy lub w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Na wniosek
zarządu, komisji lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady,
przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia
wniosku.
§
14
1. Do pomocy
w wykonywaniu swoich zadań rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Rewizyjną,
2) Rozwoju
Gospodarczego, Budownictwa i Finansów,
3) Oświaty,
Kultury, Sportu i Turystyki,
4) Ochrony
Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa,
5) Spraw
Społecznych, Bezpieczeństwa i Nadzwyczajnych Zagrożeń.
2. W skład komisji (oprócz Komisji Rewizyjnej) mogą wchodzić osoby spoza składu rady w liczbie nieprzekraczającej połowy składu komisji. Liczebny skład komisji ustala rada przed ich powołaniem.
3. W skład komisji wchodzą radni w liczbie co najmniej 4. Przewodniczący komisji może zapraszać na posiedzenia komisji osoby niezbędne do realizacji planu pracy komisji.
4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, jego zastępca i członkowie są wybierani bezpośrednio przez radę w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
5. Przewodniczący
pozostałych komisji i ich zastępcy są wybierani bezpośrednio przez radę zwykłą
większością głosów.
6. Zasady i
tryb działania Komisji Rewizyjnej określa „Regulamin Komisji Rewizyjnej”,
stanowiący załącznik nr 4 do statutu.
§
15
Szczegółowy tryb działania rady,
sposób obradowania na sesjach, podejmowania uchwał przez radę oraz zasady i
tryb powoływania oraz działania komisji określa „Regulamin Rady Gminy Rudna”,
stanowiący załącznik nr 3 do statutu.
Zarząd
Gminy
§
16
Organem wykonawczym gminy jest
Zarząd Gminy. Zarząd stanowią:
a) wójt gminy,
b) zastępca
wójta,
c) 5 członków
zarządu.
§
17
1. Zarząd
Gminy jest wybierany na okres kadencji rady. Po upływie kadencji rady, zarząd
działa do dnia wyboru nowego zarządu.
2. Zastępca
wójta i członkowie zarządu są wybierani przez Radę Gminy na wniosek wójta w
obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady,
w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.
3. Członkostwa
zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.
4. Rada może,
w trybie określonym w ust. 2, odwołać Zarząd Gminy przed upływem kadencji z
wyjątkiem wójta z innych przyczyn niż nieudzielenie absolutorium, jedynie na
wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i
uzasadnienia oraz podlega zaopiniowaniu przez właściwą komisję oraz Komisję
Rewizyjną.
5. Rada może
odwołać poszczególnych członków zarządu na uzasadniony wniosek wójta zwykłą
większością głosów, w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej połowy
ustawowego składu rady.
§
18
1. Do zadań
zarządu należą w szczególności:
1) przygotowywanie
projektów uchwał rady,
2) określenie
sposobu wykonywania uchwał,
3) gospodarowanie
mieniem komunalnym,
4) wykonywanie
budżetu,
5) zatrudnianie
i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
6) wykonywanie
zadań zleconych, określonych odrębnymi przepisami,
7) informowanie
mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki
społecznej i gospodarczej oraz wykorzystania środków budżetowych,
8) prowadzenie
spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem i zaciąganie zobowiązań finansowych
do wysokości ustalonej przez radę,
9) powoływanie
komisji przetargowych do rozpatrywania ofert przy przetargach publicznych
ogłoszonych przez gminę,
10) udzielanie
pełnomocnictwa kierownikom jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających
osobowości prawnej do zarządzania mieniem tych jednostek,
11) przedkładanie
sprawozdań z działalności finansowej gminy,
12) przedkładanie
wniosków o zwołanie sesji rady.
2. Zarząd
wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.
3. Organizację
i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny urzędu uchwalony
na wniosek zarządu przez radę.
§
19
1. Zarząd
obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez wójta w miarę potrzeb.
2. Powiedzeniom
zarządu przewodniczy wójt, a w razie jego nieobecności, zastępca
wójta.
3. W zakresie
ustalonym przez zarząd, wójt może powierzyć prowadzenie spraw gminy w swoim
imieniu sekretarzowi gminy.
4. W
posiedzeniach zarządu z głosem doradczym bierze udział sekretarz gminy i
skarbnik gminy.
5. Przewodniczący
zarządu może zapraszać na posiedzenia także inne osoby.
6. Szczegółowe
zasady i tryb pracy zarządu określa odrębna uchwała rady.
Wójt
gminy
§
20
1. Wójt Gminy
jest wybierany przez radę w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów
ustawowego składu rady spośród nieograniczonej liczby kandydatów zgłoszonych
przez radnych.
2. Rada może
ogłosić konkurs na stanowisko wójta określając kwalifikacje wymagane od
kandydatów na to stanowisko. Doraźna komisja rady ds. wyboru wójta sprawdza
kwalifikacje kandydatów na to stanowisko i wnioski w tej sprawie przedkłada radzie.
3. Rada może
odwołać wójta gminy większością 2/3 głosów ustawowego składu rady w głosowaniu
tajnym, na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu rady, na zasadach i w
trybie określonym w § 17 ust. 4.
4. W
przypadku złożenia rezygnacji przez przewodniczącego zarządu z funkcji, rada w
ciągu 1 miesiąca podejmuje uchwałę o odwołaniu zarządu w całości.
5. Niepodjęcie
przez radę uchwały o odwołaniu zarządu w całości w ciągu 1 miesiąca jest
równoznaczne z odwołaniem zarządu z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym
powinna być podjęta uchwała.
§
21
1. Wójt jest
kierownikiem urzędu.
2. Wójt
organizuje pracę zarządu, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją
na zewnątrz.
3. W sprawach
niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu
publicznego, wójt podejmuje czynności należące do kompetencji zarządu. Nie
dotyczy to wydawania zarządzeń porządkowych, o których mowa w art. 41 ust. 2
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Czynności podjęte przez
wójta w tym trybie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu rady.
§
22
1. Wójt jest
pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru
przez radę.
2. Czynności
prawne w zakresie stosunku pracy wójta, w tym ustalenie warunków wynagrodzenia,
wykonuje przewodniczący rady.
3. Zastępca
wójta oraz pozostali członkowie zarządu pełnią swe funkcje społecznie. Przepis
§ 9 pkt 2 lit. d) stosuje się odpowiednio.
4. Sekretarza
gminy i skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, powołuje i
odwołuje rada na wniosek wójta.
5. Czynności
prawne w zakresie stosunku pracy skarbnika i sekretarza wykonuje wójt gminy.
6. Pozostali
pracownicy zatrudnieni są na podstawie umów o pracę.
D
z i a ł IV
Mienie
komunalne i gospodarka finansowa
§
23
1. Mieniem
komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie
innych komunalnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.
Wykaz
gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 5 do statutu.
2. Mieniem
komunalnym gospodaruje zarząd.
3. Mieniem
pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych nieposiadających
osobowości prawnej dysponują jednoosobowego kierownicy tych jednostek na
podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd.
4. Majątek
gminy służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez
podmioty określone w § 7.
§
24
1. Oświadczenie
woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają minimum dwaj członkowie
zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd
(pełnomocnik) z zastrzeżeniem przepisów ust. 2–4.
2. Zarząd
może udzielić wójtowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczenia woli
w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
3. Czynność
prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez
kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik
gminy może odmówić kontrasygnowanie czynności, lecz w razie wydania mu
pisemnego polecenia przez zwierzchnika, dokonuje kontrasygnaty, zawiadamiając
równocześnie o odmowie kontrasygnaty radę i regionalną izbę obrachunkową, o ile
przepis szczególny nie stanowi inaczej.
4. Kierownicy
jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy składają
jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez
zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.
5. Zasady
zarządzania mieniem komunalnym określa odrębna uchwała rady.
§
25
1. Gmina
prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.
2. Budżet
jest uchwalany na rok kalendarzowy.
3. Samorządowe
jednostki pomocnicze nie tworzą własnych budżetów i prowadzą działalność finansową
w zakresie określonym przez budżet gminy.
§
26
1. Projekt
budżetu gminy przygotowuje Zarząd Gminy.
2. Projekt
budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Zarząd
Gminy przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok
budżetowy.
§
27
Rada określa procedurę uchwalania
budżetu oraz rodzaje i szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych
towarzyszących projektowi w odrębnej uchwale.
D
z i a ł V
Jednostki
pomocnicze gminy
§
28
1. O
utworzeniu, połączeniu lub podziale jednostki pomocniczej gminy, a także
zmianie jej granic rozstrzyga rada w drodze uchwały z uwzględnieniem zasad
określonych w § 2 ust. 3 i 4 statutu.
2. Do
znoszenia jednostek pomocniczych ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§
29
Uchwały, o których mowa w § 29 ust.
1, powinny określać w szczególności:
– obszary,
– granice,
– siedzibę
władz,
– nazwę
jednostki pomocniczej.
§
30
1. Organem
uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich
mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.
2. Organem
wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.
3. Organizację
i zakres działania sołectw, w tym tryb i zasady wyboru sołtysów, członków
rad sołeckich oraz sposób zwoływania i obradowania zebrań wiejskich określa
Rada Gminy w odrębnych statutach sołectw.
§
31
1. Organem
uchwałodawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej gminy jest rada tej
jednostki.
2. Organem
wykonawczym innej niż sołectwo jednostce pomocniczej gminy jest zarząd, na
czele którego stoi jego przewodniczący.
3. Organizację
i zakres działania, tryb i zasady dokonywania wyborów rad, zarządów i
przewodniczących zarządów jednostek pomocniczych, o jakich mowa w ust. 1,
określają statuty tych jednostek nadane przez radę gminy.
§
32
Rada Gminy w statucie jednostki
pomocniczej określa sposób bezpośredniego korzystania przez tę jednostkę z
mienia komunalnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres
czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem
mienia oddanego jej do korzystania.
§ 33
1. Jednostki
pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Jednostki pomocnicze gminy gospodarują
samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki
na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
§ 34
1. Materiały
informacyjne służące opracowaniu przez Zarząd Gminy projektu budżetu jednostki
pomocnicze gminy przygotowują w terminach i na zasadach określonych w odrębnej
uchwale.
2. Zarząd Gminy przekazuje jednostkom pomocniczym
w terminie określonym w art. 125 ust. 2 ustawy o finansach publicznych,
zwanej dalej „ustawą”, informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych
przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości:
1) dochody – dział, rozdział, paragraf,
2) wydatki, dział, rozdział, grupy wydatków określone
w art. 69 ustawy.
3. Na podstawie otrzymanych informacji jednostki
pomocnicze gminy opracowują projekty planów finansowych. Projekty planów
finansowych są sporządzane w szczegółowości dział, rozdział i paragraf.
4. Projekty planów finansowych jednostek pomocniczych
gminy, zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem uchwały
budżetowej, zatwierdzone przez organ wykonawczy jednostki pomocniczej są
przekazywane Zarządowi Gminy w terminie do 15 grudnia roku poprzedzającego
rok budżetowy.
§ 35
Zarząd Gminy weryfikuje otrzymane
projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały
budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie
zmiany, informując o ich dokonaniu organ wykonawczy jednostki pomocniczej,
w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, nie później niż
do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 36
Projekty planów finansowych
jednostek pomocniczych gminy zweryfikowane przez Zarząd Gminy, w trybie
i terminie określonym w § 35, stanowią podstawę gospodarki finansowej
jednostek pomocniczych w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia
opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach
dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.
§
37
Rada Gminy uchwala corocznie
załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki jednostek pomocniczych w
układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z zastrzeżeniem
przepisów art. 124 ustawy.
§ 38
1. W terminie
21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej Zarząd Gminy przekazuje jednostkom
pomocniczym informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych
jednostek.
2. Jednostki
pomocnicze gminy dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.
3. Wydatki
jednostek pomocniczych określone w planach finansowych, o których mowa w ust.
2, ujmuje się w planie finansowym Urzędu Gminy lub jednostki budżetowej
wykonującej obsługę techniczno-biurową jednostki, o którym mowa w przepisach
art. 126 ust. 3 ustawy.
4. Zarząd
Gminy zawiadamia jednostki pomocnicze gminy o zmianach planu dochodów i
wydatków wprowadzonych w toku wykonywania budżetu.
5. Zawiadomienia,
o których mowa w ust. 4, stanowią podstawę dokonania zmian w planach finansowych
jednostek pomocniczych.
§
39
1. Jednostki
pomocnicze mogą, w celu realizacji zadań, podejmować decyzje o wydatkowaniu środków
budżetowych do wysokości kwot określonych w planach finansowych i zgodnie z
treścią powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
2. Decyzje, o
których mowa w ust. 1, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w
zakresie zarządu mieniem gminy.
§
40
1. Jednostki
pomocnicze gminy, które przyjmują dochody gminy do kasy lub za pośrednictwem
poczty, obowiązane są do ich przekazywania na rachunek bieżący dochodów budżetu
gminy w dniu ich pobrania (wpływu).
2. Środki
finansowe, o których mowa w § 33 ust. 2, przekazywane są na odrębne rachunki
bankowe otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych. Jako osoby
uprawnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach
wskazuje się w umowach rachunków bankowych każdoczesnego przewodniczącego organu
wykonawczego danej jednostki pomocniczej.
§
41
1. Kontrolę
gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik gminy i
przedkłada informacje w tym zakresie Zarządowi Gminy.
2. Jednostki
pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w
statutach tych jednostek.
D
z i a ł VI
Akty
prawa miejscowego
§
42
Na podstawie upoważnień ustawowych
rada może stanowić akty prawa miejscowego powszechnie obowiązujące na terenie
gminy.
§
43
1. W zakresie
nieuregulowanym odrębnymi ustawami lub innymi przepisami powszechnie
obowiązującymi rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne
do ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i
bezpieczeństwa publicznego.
2. Przepisy
porządkowe, o których mowa w ust. 1, mogą przewidywać za ich naruszenie karę
grzywny, wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o
wykroczenia.
§
44
1. Akty prawa
miejscowego ustanawia rada w formie uchwały.
2. W
przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy po-rządkowe może wydawać zarząd w formie zarządzenia.
3. Zarządzenie,
o którym mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady. Traci
ono moc w razie odmowy zatwierdzenia lub nieprzedstawienia do zatwierdzenia na
najbliższej sesji rady.
4. W razie
nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia, rada określa
termin utraty jego mocy obowiązującej.
§
45
1. Akty prawa
miejscowego zawierające przepisy powszechnie obowiązujące wchodzą w życie po
upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Dolnośląskiego, chyba że akt normatywny, na podstawie którego zostały wydane,
określi termin dłuższy.
2. Przepisy
porządkowe, o których mowa w § 43, wchodzą w życie po upływie trzech dni od ich
ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. W uzasadnionych
przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w życie w terminie krótszym
niż trzy dni, a jeżeli zwłoka w wejściu w życie przepisów porządkowych mogłaby
spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenia życia, zdrowia lub
mienia, można zarządzić wejście w życie takich przepisów z dniem ich
ogłoszenia.
3. Akty prawa
miejscowego niezawierające przepisów powszechnie obowiązujących wchodzą w życie
z dniem podjęcia i podlegają podaniu do publicznej wiadomości w sposób
zwyczajowo przyjęty.
4. Gmina prowadzi
zbiór aktów prawa miejscowego do powszechnego wglądu.
D
z i a ł VII
Postanowienia
końcowe
§
46
1. Statut
podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
2. Zarząd
informuje mieszkańców gminy o treści statutu i jego zmianach przez
zamieszczania stosownych komunikatów w prasie lokalnej.
3. Statut
wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia.
§
47
Do zmiany statutu stosuje się
przepisy dot. jego uchwalenia.
§
48
Z dniem wejścia w życie niniejszego
statutu traci moc obowiązującą dotychczasowy statut, uchwalony przez radę
uchwałą nr XVII/107/96 dnia 17 lutego 1996 roku.
Załącznik
nr 1 do statutu gminy Rudna (poz. 507)
Załącznik nr 2 do statutu gminy Rudna (poz. 507)
Herbem Gminy
Rudna jest – Święta Katarzyna.
Patronka
stoi z dwoma atrybutami – mieczem i kołem – narzędziami jej męczeńskiej
śmierci.
Na lewej
dłoni trzyma zębate koło, a w prawej stalowy miecz o złotej rękojeści, skierowany
ku dołowi.
Święta
Katarzyna ubrana jest w pofałdowaną, zieloną suknię, żółty pas, czerwony
płaszcz i brązowe buty.
Twarz i
dłonie są żółte, a na jej brązowych włosach widnieje złota korona otoczona
żółtą aureolą. Całą postać otacza niebieskie tło.
Załącznik
nr 3 do statutu gminy Rudna (poz. 507)
REGULAMIN RADY GMINY RUDNA
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin określa tryb działania
rady, sposób prowadzenia obrad na sesjach, podejmowanie uchwał oraz tryb
działania komisji rady.
§ 2
1. Rada
obraduje na sesjach rady.
2. Zarząd
Gminy i komisje rady składają sprawozdania ze swojej działalności Radzie Gminy.
3. Rada może
żądać od zarządu i kierowników jednostek organizacyjnych gminy sprawozdań i wyjaśnień.
§ 3
Rada podejmuje rozstrzygnięcia w
drodze uchwał oraz zajmuje stanowiska w formie zapisu do protokołu we
wszystkich sprawach należących do jej kompetencji określonych w ustawie o
samorządzie gminnym i innych przepisach.
§ 4
1. Rada
obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na
kwartał.
2. Na wniosek
zarządu, komisji lub co najmniej ¼ ustawowego składu rady,
przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia
wniosku.
3. W
przypadku niezwołania sesji przez przewodniczącego w terminie jak w ust. 2,
czynność tę wykonuje w terminie 7 dni wiceprzewodniczący, licząc od daty, w
której winna się odbyć sesja niezwołana przez przewodniczącego rady.
4. Pierwszą
sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w
ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad gmin na obszarze
całego kraju.
§ 5
1. Na
ostatniej sesji w roku kalendarzowym rada, na wniosek przewodniczącego rady,
uchwala ramowy plan pracy na rok następny i sposób jego realizacji.
2. Rada może
dokonać zmian i uzupełnień planu pracy, o którym mowa w ust. 1, w trakcie roku
kalendarzowego.
II.
Przygotowanie sesji
§ 6
1. Sesje
przygotowuje i zwołuje przewodniczący rady, proponując projekt porządku obrad,
miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia obrad.
2. Projekt
porządku obrad przygotowuje przewodniczący rady w oparciu o plan pracy rady,
wnioski zarządu i komisji rady.
3. O terminie
i miejscu sesji przewodniczący powiadamia radnych najpóźniej na 4 dni przed
dniem obrad.
4. W
zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad i załączyć projekty
uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.
5. W razie
niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 3, rada może podjąć uchwałę o
odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek w tej sprawie
może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed przystąpieniem
do uchwalenia porządku obrad i wymaga przyjęcia lub odrzucenia przez radę.
6. Zawiadomienie
o terminie, miejscu i przedmiocie obrad sesji powinno być podane do publicznej
wiadomości na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy i sołectwach na 4 dni
przed terminem sesji.
7. W
przypadku nieobecności przewodniczącego rady wszystkie obowiązki związane z
przygotowaniem sesji wykonuje jego zastępca.
§
7
1. Przed
każdą sesją przewodniczący rady w uzgodnieniu z wójtem ustala szczegółową listę
osób zaproszonych na sesję.
2. W obradach
sesji winni uczestniczyć wójt, zastępca wójta, sekretarz, skarbnik gminy i
radca prawny.
§
8
Obsługę rady prowadzą pracownicy
biura rady, wchodzącego w skład Urzędu Gminy, podlegający służbowo i merytorycznie
przewodniczącemu rady.
III.
Obrady sesji
§
9
Sesje
rady są jawne.
§
10
1. Jeżeli
przedmiotem obrad sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub
służbową, zgodnie z treścią ustawy o tajemnicy państwowej i służbowej, jawność
sesji lub jej części zostaje wyłączona i rada obraduje przy drzwiach
zamkniętych.
2. Dopuszcza
się utajnienie obrad w innych przypadkach, gdy rada przyjmie taki wniosek.
(Rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-915/01 z dnia
25.IV.2001 r. stwierdzono nieważność § 10 pkt 2).
§
11
Rada może obradować i podejmować
uchwały przy obecności co najmniej połowy liczby radnych (quo-rum), chyba że
przepis szczególny stanowi inaczej.
§
12
1. Sesja
odbywa się na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek przewodniczącego obrad
bądź radnych posiedzenie może być przerwane i kontynuowane w innym
wyznaczonym przez przewodniczącego obrad terminie i miejscu obrad.
2. O
przerwaniu sesji, w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić w
szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad,
konieczności jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub
inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie
lub rozstrzyganie spraw.
§
13
1. W
przypadku stwierdzenia braku quorum w tracie posiedzenia przewodniczący
przerywa obrady i jeżeli nie można uzyskać quorum, wyznacza nowy termin
posiedzenia, a uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc.
2. Fakt
przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia
opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.
§
14
Sesję otwiera, prowadzi i zamyka
przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba
zastąpienia go w obradach – wiceprzewodniczący rady.
§ 15
1. Otwarcie
sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły – „Otwieram
sesję Rady Gminy Rudna”.
2. Po
otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności
prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje się przepis
§ 13.
§ 16
1. Po
stwierdzeniu prawomocności obrad, przewodniczący przedstawia pod dyskusję
projekt porządku obrad.
2. Z
wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić
radny, wójt lub jego zastępca.
Przewodniczący
poddaje wniosek pod głosowanie i zostaje on przyjęty względnie odrzucony
przez radę zwykłą większością głosów.
3. Porządek
obrad winien przewidywać przyjęcie przez radę protokołu z poprzedniej sesji,
który powinien być udostępniony radnym w biurze rady do osobistego zapoznania
się przed terminem obrad i nie musi być odczytywany w toku sesji.
4. Po
wykonaniu czynności wskazanych w ust. 1–3 rada uchwala porządek obrad.
§
17
1. W porządku
obrad sesji przewiduje się zgłaszanie wniosków, interpelacji i zapytań radnych.
2. Wystąpienia,
o których mowa w ust. 1, składa się w istotnych sprawach dotyczących wspólnoty
samorządowej.
3. Interpelacje,
wnioski i zapytania powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego
będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania, skierowana zgodnie z
właściwością adresata.
4. W celu
uniknięcia różnic interpretacyjnych, interpelacje, wnioski i zapytania winny
być składane na piśmie.
5. W miarę
możliwości adresat interpelacji, wniosku i zapytania lub upoważniona przez
niego osoba udziela odpowiedzi na tym samym posiedzeniu. W razie
nieudzielenia odpowiedzi na sesji, należy udzielić radnemu odpowiedzi na piśmie
w terminie 14 dni od złożenia pisemnej interpelacji, wniosku lub zapytania.
W
przypadku interpelacji, wniosku lub zapytania złożonego ustnie na sesji, bieg
terminu udzielenia odpowiedzi rozpoczyna się od chwili otrzymania przez
adresata wyciągu z protokołu sesji zawierającego interpelacje, wnioski i
zapytania.
6. Interpelacje
składane poza obradami należy składać na piśmie w biurze rady.
7. Odpowiedzi
pisemne na interpelacje radnych sporządza się w 3 egz., po jednym dla radnego,
przewodniczącego rady i przewodniczącego Zarządu Gminy.
§
18
1. Porządek
obrad rady powinien obejmować sprawozdanie z prac zarządu i realizacji uchwał
rady.
2. Sprawozdanie
składa wójt lub wyznaczony członek zarządu. W przypadku sprawozdania komisji
rady składa je przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny
sprawozdawca.
§
19
1. Przewodniczący
obrad prowadzi je według uchwalonego porządku obrad, otwierając i zamykając dyskusję
nad każdym z punktów.
W
uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji
poszczególnych punktów porządku obrad.
2. Przewodniczący
udziela radnym głosu w dyskusji, według kolejności zgłoszeń.
§
20
1. Przewodniczący
obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień
radnych oraz innych osób w niej uczestniczących.
2. Przewodniczący
może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu wystąpień.
3. Jeżeli
forma lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty
zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze prowadzenia sesji,
przewodniczący przywołuje radnego do porządku, a gdy przywołanie nie
odnosi skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w
protokole.
4. Postanowienie
ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i
publiczności.
5. Przewodniczący
przeprowadza głosowanie jawne i rozstrzyga wątpliwości regulaminowe.
6. Od
rozstrzygnięcia przewodniczącego przysługuje sprzeciw, który uwzględniają bądź
nie radni zebrani na sesji zwykłą większością głosów.
§
21
1. Na wniosek
radnego, przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienia radnego
zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym
niezwłocznie radę.
2. Przewodniczący
obrad może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej,
a w szczególności:
– stwierdzenia quorum,
– zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,
– zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
– zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
– ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
– przeliczenia głosów,
– przestrzegania regulaminu obrad,
– przerwania, zamknięcia lub odroczenia posiedzenia,
– uchwalenia tajności posiedzenia,
– przejścia do porządku dziennego,
– odesłanie problemów do komisji celem rozpatrzenia,
– zmiany porządku obrad,
– zmiany w sposobie prowadzenia dyskusji i
przeprowadzenia głosowania.
3. Wnioski
formalne przewodniczący poddaje pod głosowanie, w którym rozstrzyga się zwykłą
większością głosów. Decyduje kolejność ich zgłoszenia, przy czym wnioski
najdalej idące głosuje w pierwszej kolejności.
§
22
1. Przewodniczący
obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności, przy czym przepis § 20
ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
2. Po
uprzednim ostrzeżeniu, przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym obecnym
spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają
porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
3. W
przypadkach uzasadnionych realizacja ust. 2 może nastąpić przy pomocy
funkcjonariuszy policji.
§
23
1. Po
wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący obrad kończy sesję, wypowiadając
formułę – „Zamykam Sesję Rady Gminy Rudna”.
2. Czas od
otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie
ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§
24
1. Po
ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego obrad, rada jest związana
uchwałami podjętymi na tej sesji.
2. Uchylenie
lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.
§
25
1. Biuro rady
z każdej sesji sporządza protokół obrad, w którym muszą być odnotowane
podejmowane rozstrzygnięcia.
2. Protokół
obrad winien być sporządzony w terminie 21 dni po zakończeniu sesji.
3. Za zgodą
rady, jej obrady mogą być rejestrowane za pomocą środków audiowizualnych.
4. Do
protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych
gości, teksty przyjętych przez radę uchwał, złożone na piśmie usprawiedliwienia
osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce
przewodniczącego.
5. Kopię
protokołu z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie biura rady oraz
na następnej sesji w sali konferencyjnej.
6. W trakcie
obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub
uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga
przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.
7. Jeżeli
wniosek wskazany w ust. 6 nie będzie uwzględniony przez przewodniczącego,
wnioskodawca może odwołać się do rady, która wniosek uwzględni bądź nie, w
głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
§
26
1. Protokół z
sesji rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności
zawierać:
1) numer, datę
i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz numery
uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego i protokolanta,
2) stwierdzenia
prawomocności posiedzenia,
3) nazwiska i
imiona nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4) odnotowanie
przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) uchwalony
porządek obrad,
6) przebieg
obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty
zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a ponadto odnotowanie faktów
zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7) przebieg
głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw” i „wstrzymujących
się” oraz liczbę radnych niegłosujących,
8) podpis
przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.
2. Protokoły
numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerami sesji w danej
kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.
IV.
Uchwały
§
27
Sprawy rozpatrywane na sesjach rada
rozstrzyga podejmując uchwały, względnie przyjmując treść odpowiedniego zapisu
do protokołu.
§
28
Uchwały rady zapadają zwykłą
większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady, chyba że
przepis szczególny stanowi inaczej.
§
29
1. Inicjatywę
uchwałodawczą posiadają radni w liczbie co najmniej 5, zarząd oraz komisje
rady.
2. Projekty
uchwał przedłożone przez wnioskodawców przewodniczącemu rady mogą być
wprowadzone bezpośrednio do porządku sesji lub przekazywane do zaopiniowania
przez komisje stałe.
Decyzję w
tej sprawie pozostawia się wnioskodawcom.
3. W
przypadku wprowadzenia w trakcie dyskusji zmian do przedłożonego projektu
uchwały, które w istotny sposób zmieniają jej treść i intencje wnioskodawców,
mają oni prawo do wycofania projektu uchwały z porządku obrad lub wnioskowania
o skierowanie projektu do dalszych prac przez komisje stałe rady w sytuacji,
gdy projekt nie był przez komisje wcześniej omawiany.
4. Tryb
postępowania z projektami uchwał budżetowych reguluje uchwała rady w sprawie
procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących
projektowi budżetu.
§
30
Wnioskodawcy projektów uchwał rady
powodujących wydatkowanie gminnych środków finansowych zobowiązani są wskazać
źródło dochodów, z których będzie finansowana realizacja uchwał.
§
31
1. Uchwały
rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlając ich
rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:
1) datę i
tytuł,
2) podstawę
prawną,
3) dokładną
merytoryczną treść,
4) określenie
organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,
5) termin
wejścia w życie uchwały i ewentualny czas jej obowiązywania.
2. Uchwały
rady podpisuje przewodniczący obrad.
§
32
Uchwały numeruje się uwzględniając
numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejnym numerem uchwały (cyfry arabskie) i
rok podjęcia uchwały.
§
33
1. Oryginały
uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami z
sesji w biurze rady.
2. Odpisy uchwał powinny być w ciągu 5 dni po odbyciu
sesji przekazane do zarządu.
3. Odpisy uchwał zarząd przekazuje właściwym jednostkom do realizacji i wiadomości
zależnie od ich treści.
4. Treść uchwał podaje się do publicznej
wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
§
34
Wójt przedkłada wojewodzie uchwały
rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
§
35
Wójt przedkłada Regionalnej Izbie
Obrachunkowej we Wrocławiu uchwały budżetowe, uchwałę w sprawie absolutorium
dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru Izby w terminie 7 dni od
daty ich podjęcia.
V. Komisje Rady
§ 36
1. Rada
powołuje komisje stałe i doraźne w celu pomocy w realizacji swoich zadań.
2. Zakres
działania komisji doraźnych określa rada w uchwale o ich powołaniu.
§
37
1. W sprawach
należących do właściwości dwóch lub więcej komisji, komisje te współdziałają ze
sobą, mogą odbywać wspólnie posiedzenia oraz mogą wyłaniać podkomisje i zespoły
robocze – § 56 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2. Postanowienia
ust. 1 dotyczą także współdziałania z komisjami rad innych gmin, zwłaszcza
sąsiadujących oraz powiatu w szczególności w zakresie rea-lizowania zadań
wspólnych.
3. Komisje
rady mogą podejmować również współpracę z organizacjami społecznymi i
zawodowymi, działającymi na obszarze gminy.
4. Komisje
podejmują rozstrzygnięcia w formie wniosków, opinii i stanowisk w sprawach
należących do ich właściwości lub przekazanych do rozpatrzenia przez organy
gminy.
5. Komisje
mogą opiniować sprawy niewymagające uchwał rady i niezastrzeżone do wyłącznej
właściwości rady. Opinie komisji w tych sprawach nie są wiążące dla rady.
6. Posiedzenia
komisji zwołuje i ustala porządek obrad przewodniczący komisji lub jego
zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb.
7. Przewodniczący
lub wiceprzewodniczący rady nadzoruje pracę komisji i w każdym czasie może
polecić zwołanie posiedzenia komisji dla wydania w określonym terminie
opinii lub zajęcia stanowiska w określonej sprawie.
§
38
1. Pracami
komisji kieruje przewodniczący komisji lub jego zastępca, przy czym uprawnienia
zastępcy dotyczą tylko toku pracy wewnątrz komisji.
2. Komisje
pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co
najmniej połowa składu komisji.
3. Szczegółowe
zasady działania, w tym odbywanie posiedzeń, obradowania, powołania podkomisji
i zespołów, komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie, działając w
oparciu o plan pracy, w porozumieniu z przewodniczącym rady.
4. Z każdego
posiedzenia przewodniczący lub inny wyznaczony członek komisji sporządza
protokół zawierający ustalenia i wnioski, dołączając do nich listę obecności.
Dokumenty te przechowywane są w biurze rady.
5. Na wniosek
przewodniczącego komisji, przebieg obrad protokołuje pracownik biura rady.
Protokół z obrad komisji podpisuje przewodniczący komisji i protokolant.
§ 39
Przewodniczący stałych komisji rady
oraz komisji doraźnych powoływanych przez radę składają sprawozdanie z
działalności co najmniej dwa razy do roku oraz na każde żądanie rady.
§
40
1. Opinie i
wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
2. W
przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” decyduje głos przewodniczącego
komisji.
VI. Radni
§
41
1. Radni
winni uczestniczyć w sesjach Rady Gminy i pracach komisji, do których
zostali powołani.
2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi
z wyborcami poprzez:
– informowanie wyborców o stanie gminy,
– konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady rady,
– propagowanie zamierzeń i dokonań Rady Gminy,
– informowanie wyborców o swojej działalności
w radzie,
– przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg
mieszkańców.
§ 42
1. Radni
potwierdzają swoją obecność na sesjach lub posiedzeniach komisji podpisem na
liście obecności.
2. W przypadku nieobecności na sesji lub
posiedzeniu komisji, radny ma obowiązek usprawiedliwić swoją nieobecność składając
w ciągu 7 dni pisemne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego rady lub
przewodniczącego komisji.
3. Radni ponoszą przed radą i wyborcami
odpowiedzialność za udział i wyniki w pracy w radzie.
§ 43
Przewodniczący rady w uzasadnionych
przypadkach może zwracać uwagę radnym na niedociągnięcia lub uchybienia w ich
pracy.
§ 44
1. W
przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim
stosunku pracy, rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania
wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1
przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady.
3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie
wskazanym w ust. 1 rada winna wysłuchać radnego.
4. Uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapadają
zwykłą większością głosów.
§ 45
Podstawą do udzielenia radnemu przez
pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3
ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie
do wykonywania czynności, zawierające określenie terminu i charakteru
zajęć, podpisane przez organ gminy.
§ 46
1. Radny
uprawniony jest do korzystania z pomocy Zarządu Gminy w realizowaniu swoich
uprawnień i w wykonywaniu obowiązków.
2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do rady we
wszystkich sprawach związanych z pełnieniem mandatu.
§ 47
W głosowaniu mogą brać udział
wyłącznie radni.
§ 48
1. Głosowanie
jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie
jawne przeprowadza i ogłasza jego wyniki przewodniczący obrad.
3. Głosy
przelicza protokolant.
§
49
1. Głosowanie
tajne stosuje się w przypadku wyboru i odwołania przewodniczącego rady i
jego zastępcy, wójta i zastępcy wójta, pozostałych członków zarządu,
przewodniczących komisji i ich zastępców oraz w innych przypadkach określonych
przepisami szczególnymi, a także, gdy rada przyjmie taką formę.
2. W
głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady,
przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza
wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie
przewodniczącym komisji.
3. Komisja
skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.
4. Po
przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół,
podając wyniki głosowania.
5. Karty z
oddanymi głosami i protokoły z głosowania stanowią załączniki do protokołu z
sesji.
§
50
1. Przewodniczący
obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną
jego treść w taki sposób, aby jego redakcja była zrozumiała, a wniosek nie
budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W
pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej
idący, czyli taki, który wykluczy potrzebę głosowania nad pozostałymi
wnioskami.
3. W
przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, przewodniczący przed zamknięciem
listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero
po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy
kandydatów i zarządza wybory.
§
51
1. Głosowanie
zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, który
uzyskał największą ilość głosów „za”.
Głosów
wstrzymujących się lub nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
2. Głosowanie
bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek który
uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych
głosów, tzn. przeciwnych
i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną
większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany. W
razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów, bezwzględną większość głosów
stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
3. Głosowanie
bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady oznacza, że przyjęty zostaje
wniosek lub kandydatura, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od
połowy ustawowego składu Rady Gminy.
§
52
Rada przyjmuje w głosowaniu jawnym
sprawozdanie z wykonania budżetu, a następnie w głosowaniu jawnym zwykłą
większością głosów decyduje o absolutorium dla zarządu.
§
53
Podejmując uchwałę o udzieleniu lub
nieudzieleniu absolutorium zarządowi, rada obok sposobu realizacji budżetu
bierze pod uwagę opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej i Komisji Rewizyjnej.
§
54
1. Rada może
odbywać wspólne sesje z innymi radami gmin w szczególności dla rozpatrzenia ich
wspólnych spraw.
2. Wspólne
sesje organizują przewodniczący zainteresowanych rad gmin.
3. Zawiadomienie
o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący rad
gmin.
§
55
1. Wspólna
sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z
każdej rady.
2. W drodze
głosowania wybiera się przewodniczącego sesji.
3. Koszty
wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin biorące udział we wspólnej sesji,
chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
4. Przebieg
wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed
przystąpieniem do obrad, a jeżeli jego uchwalenie nie nastąpi, to stosuje się
odpowiednio przepisy regulaminu rady na terenie, której sesja odbywa się.
IX.
Postanowienia końcowe
§
55
Przewodniczący rady zapewnia
przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego
interpretacji.
Załącznik
nr 4 do statutu gminy Rudna (poz. 507)
Regulamin Komisji Rewizyjnej
I. Zadania
Komisji Rewizyjnej.
1. Komisja
jest organem rady gminy realizującym na bieżąco jej funkcję kontrolną. Jest powoływana
w celu kontrolowania działalności Zarządu Gminy oraz gminnych jednostek
organizacyjnych.
Komisja
ponadto spełnia funkcję opiniodawczą oraz inicjującą. Celem jej działalności
jest także zbieranie w różnych formach oraz wyjaśnianie (badanie) informacji
służących Radzie Gminy dla doskonalenia działalności gminy.
2. Komisja dokonuje kontroli z punktu widzenia interesu gminy, uwzględniając kryterium sprawności działania, gospodarności oraz zgodności z przepisami.
3. Do zadań komisji w szczególności należy:
1) opiniowanie wykonania budżetu gminy i
występowanie z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia
zarządowi gminy absolutorium; opinia ta jest wydawana po zasięgnięciu opinii
odpowiednich komisji. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu
przez regionalną izbę obrachunkową,
2) przygotowanie corocznej oceny pracy zarządu, której integralną część stanowią opinie o przebiegu realizacji przez zarząd uchwał rady, rozpatrywaniu i załatwianiu przez zarząd skarg oraz odpowiedzi przez zarząd na interpelacje i zapytania radnych, kierowane do zarządu,
3) opiniowanie
wniosku o odwołanie wójta lub zarządu,
4) rozpatrywanie
skarg, przy współpracy z właściwymi komisjami problemowymi, na działalność
zarządu, składanych do rady,
5) opiniowanie
zamiaru powierzenia przez organ gminy radnemu wykonywania pracy na podstawie
umowy zlecenia lub umowy agencyjnej, a także opiniowania zamiaru organu
gminy udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o
zamówieniach publicznych.
4. Komisja
Rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w rocznym planie pracy
zatwierdzonym przez radę, a także na zlecenie rady w sprawach nieobjętych tym
planem. Kontrole mogą być ponadto przeprowadzone na wniosek:
1) przewodniczącego
rady,
2) stałej komisji rady – uzgodniony z przewodniczącym rady,
3) pięciu
radnych – uzgodniony z przewodniczącym rady.
5. W skład
Komisji Rewizyjnej wchodzą radni wybrani przez radę, z wyjątkiem radnych
pełniących funkcje przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady oraz będącymi
członkami zarządu.
II. Przedmiot kontroli
6. Przedmiotem kontroli jest działalność Zarządu Gminy w zakresie przestrzegania statutu gminy, regulaminu pracy zarządu, uchwał Rady Gminy oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej, jak również realizacja zadań gminy. Komisja kontroluje jednostki organizacyjne gminy.
7. Komisja
rozpatruje:
A) skargi na
zarząd oraz przygotowuje opinie i wnioski w tej sprawie na sesję – dotyczy
to również innych organów Rady Gminy oraz radnych,
B) wyniki
kontroli przeprowadzonej przez organy kontroli specjalnej dotyczących jej
zakresu działania oraz z zakresu zadań zleconych gminie,
C) wniosek
mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego.
8. Komisja
kontroluje:
A) rozpatrywanie
(załatwianie) skarg przez zarząd i wójta,
B) sposób
rozpatrywania i załatwiania wniosków radnych i obywateli,
C) protokoły z
posiedzeń organów rady,
D) stan
realizacji całościowej uchwały Rady Gminy.
III. Tryb
przeprowadzania kontroli:
9. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący lub
zastępca, zaś zespołem wyznaczony przez przewodniczącego członek komisji.
10. Konkretny
termin przeprowadzenia kontroli ustala – w porozumieniu z kierownikiem
jednostki kontrolowanej – przewodniczący komisji.
11. Komisja
może się zwrócić do specjalistów o przeprowadzenie ekspertyzy konkretnego
przypadku (problemu).
12. Do pomocy
w czynnościach kontrolnych kierownik Urzędu Gminy wyznacza pracownika urzędu
(nie dotyczy to kontroli zarządu).
13. Warunki i
środki techniczne niezbędne do przeprowadzenia kontroli, w tym lokalowe,
zapewnia kierownik jednostki kontrolowanej. Przy czynnościach kontrolnych
winien uczestniczyć przedstawiciel tej jednostki.
14. Komisji
przysługuje prawo korzystania z dowodów, które uzna za istotne w sprawie (dokumenty,
zeznania świadków, przedmioty itp.).
15. Kontrolującego
obowiązują przepisy o bhp, sanitarne oraz o postępowaniu z informacjami stanowiącymi
tajemnicę państwową i służbową w danej jednostce.
16. Działalność komisji nie może naruszać
obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencje
organów sprawujących kontrolę służbową.
17. Kontrolujący w miarę potrzeby informuje kierownika
jednostki kontrolowanej o ujawnionych uchybieniach, wskazując na celowość
niezwłocznego podjęcia środków zaradczych i usprawniających.
18. Z przebiegu kontroli komisja (zespół) sporządza
protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie oraz kierownik jednostki
kontrolowanej.
19. Protokół ujmuje fakty służące do oceny
jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki,
osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej roboty.
20. Protokół ponadto powinien zawierać:
– nazwę
jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,
– imiona i
nazwiska osób kontrolujących,
– określenia
przedmiotu kontroli,
– czas
trwania kontroli,
– wykorzystane
dowody,
– ewentualne
zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej lub wyjaśnienie odmowy podpisu,
– wykaz
załączników,
– jeżeli
przed podpisaniem protokołu kontroli kierownik jednostki kontrolowanej lub
główny księgowy zgłaszają zastrzeżenia co do jego treści, kontrolujący
dodatkowo bada zasadność tych zastrzeżeń i w uzasadnionych wypadkach uzupełnia
lub koryguje protokół.
21. Sporządzony protokół przekazuje się przewodniczącemu
Rady Gminy.
Wyniki
swoich działań komisja przedstawia Radzie Gminy.
Kierownik
jednostki kontrolowanej może zgłosić zarządzającemu kontrolę, w ciągu 14 dni od
dnia podpisania protokołu, pisemne wyjaśnienie co do zawartych w protokole
ustaleń.
Załącznik
nr 5 do statutu gminy Rudna (poz. 507)
Wykaz
gminnych jednostek organizacyjnych
1. Zakłady
budżetowe:
1) Zakład
Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Rudnej,
2. Jednostki
budżetowe:
1)
Gminne Centrum Kultury i Sportu w Rudnej,
2)
Wiejski Ośrodek Kultury w Kliszowie,
3)
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudnej,
4)
Przedszkole Gminne w Rudnej,
5)
Przedszkole Gminne w Chobieni,
6)
Przedszkole Gminne w Brodowie,
7)
Szkoła Podstawowa w Rudnej im. VII Dywizji Piechoty Ii Armii Wojska Polskiego,
8)
Szkoła Podstawowa w Chobieni im. Bohaterów Westerplatte z podporządkowaną reorganizacyjnie szkolą filialną w Orsku,
9)
Szkoła Podstawowa w Górzynie,
10) Gimnazjum w Rudnej,
11) Gimnazjum w Chobieni.
3. Komunalne
osoby prawne:
1) Gminny Zespół Zakładów Opieki Podstawowej w Rudnej