489
o decyzji w sprawie taryfy dla ciepła przedsiębiorstwa
DALKIA TERMIKA S.A. z siedzibą w Warszawie
W dniu 19 marca 2001 r. został
złożony do Oddziału Centralnego w Warszawie Urzędu Regulacji Energetyki wniosek
przedsiębiorstwa DALKIA TERMIKA S.A.
z siedzibą w Warszawie o zatwierdzenie taryfy dla ciepła.
Przedsiębiorstwo to prowadzi
działalność gospodarczą w zakresie zaopatrzenia w ciepło na podstawie udzielonych
koncesji:
— nr
WCC/688/6/W/2/98/BK z dnia 8 grudnia 1998 r. na wytwarzanie ciepła, zmienioną
następnie decyzjami Prezesa URE nr WCC/688A/6/W/3/99 z dnia 14 maja 1999 r., nr
WCC/688B/6/W/3/99/AD z dnia 23 września 1999 r. oraz nr WCC/688C/6//W/3/2000//ZJ
z dnia 12 maja 2000 r.,
— nr
PCC/715/6/W/2/98/BK z dnia 8 grudnia 1998 r. na przesyłanie i dystrybucję
ciepła, zmienioną następnie decyzjami Prezesa URE nr PCC/715A/6/W/ /3/99 z dnia
14 maja 1999 r., nr PCC/715/S/6/U/ /3/00 z dnia 3 stycznia 2000 r., nr
PCC/715B/6/ /W/3/2000/RW z dnia 6 marca 2000 r., nr PCC/ /715C/6/W/3/2000/ZJ z
dnia 12 maja 2000 r. oraz nr PCC/715D/6/W/3/2000/ZJ z dnia 20 listopada 2000
r.,
— nr
OCC/249/6/W/3/99/AD z dnia 8 lipca 1999 r. na obrót ciepłem, zmienioną decyzją
Prezesa URE nr OCC/249B/6/W/3/2000/RW z dnia 6 marca 2000 r.,
w miejscowości Wierzbno znajdującej się na
obszarze województwa dolnośląskiego.
Po
rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, w tym również na podstawie informacji
przedstawionych przez Przedsiębiorstwo w piśmie z dnia 4 kwietnia 2001 r. (bez
znaku), z upoważnienia Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki decyzją nr
OWA-820/6-W--A/4/2001/II z dnia 23 kwietnia 2001 r. odmówiono zatwierdzenia
przedstawionej taryfy.
Powyższe
rozstrzygnięcie wynikało z faktu, że taryfa ustalona przez Przedsiębiorstwo nie
spełnia wymogów określonych w art. 45 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 10
kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz. U.
Nr 54, poz. 348 z późn. zm.), który to przepis nakłada na
przedsiębiorstwo energetyczne obowiązek takiego ustalenia taryfy, by zapewniała
ona pokrycie jedynie kosztów uzasadnionych i jednocześnie ochroniła odbiorców
przed nieuzasadnionym poziomem cen. Ponadto ustalona przez Przedsiębiorstwo
taryfa nie spełnia wymogów przepisów wydanych na podstawie art. 46 tej ustawy, tj. przepisów
rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 12 października 2000 r. w sprawie
szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz zasad rozliczeń w
obrocie ciepłem (Dz. U. Nr 96, poz. 1053), zwanego dalej rozporządzeniem taryfowym, a mianowicie:
1) nie spełnia wymogów § 11 pkt 1 rozporządzenia
taryfowego poprzez nieokreślenie kosztów jednostkowych, a na ich podstawie cen
i stawek opłat dla pierwszego roku stosowania taryfy, na podstawie
uzasadnionych planowanych rocznych kosztów prowadzenia działalności
gospodarczej w zakresie zaopatrzenia w ciepło, w tym kosztów finansowych
związanych z obsługą kredytów bankowych, z wyłączeniem odsetek i opłat za
nieterminowe realizowanie zobowiązań.
Z przedstawionego przez
Przedsiębiorstwo wyjaśnienia z dnia 4 kwietnia 2001 r. wynika, że jako koszty
planowane w pierwszym roku stosowania taryfy dla poszczególnych grup odbiorców
przyjęto nakłady poniesione w roku 2000. Zgodnie natomiast z § 11 pkt 1
rozporządzenia taryfowego uzasadnione koszty, na podstawie których ustalane są
ceny i stawki opłat dla pierwszego roku stosowania taryfy, określa się na
podstawie planowanych rocznych kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w
zakresie zaopatrzenia w ciepło, ustalanych (zgodnie z treścią § 12 ust. 1 tego
rozporządzenia) zgodnie z art. 44 i 45 ustawy – Prawo energetyczne oraz z
zasadami ewidencji kosztów określonymi w przepisach o rachunkowości, w sposób
umożliwiający ustalenie kosztów stałych i kosztów zmiennych planowanych przez
przedsiębiorstwo energetyczne na poszczególne rodzaje działalności gospodarczej,
z uwzględnieniem źródeł tych kosztów, przy czym – stosownie do § 12 ust. 2 rozporządzenia
taryfowego – podstawą oceny tych kosztów są porównywalne koszty poniesione w
roku kalendarzowym poprzedzającym pierwszy rok stosowania taryfy, określone na
podstawie sprawozdania finansowego, zbadanego zgodnie z przepisami o rachunkowości,
2) nie spełnia wymogów § 18–22 rozporządzenia
taryfowego poprzez niezgodne z zasadami określonymi tymi przepisami i wzorami
określenie kosztów jednostkowych, a tym samym błędne skalkulowanie bazowych cen
i bazowych stawek opłat dla poszczególnych grup odbiorców. Dane przyjęte do
kalkulacji cen z wytwarzania ciepła w zakresie mocy i ilości ciepła nie
odpowiadają wielkościom określonym w § 18 ust. 2 rozporządzenia taryfowego.
Ponadto, w niektórych przypadkach, wielkość mocy zamówionej przez odbiorców
była większa niż moc zainstalowana źródła, a ciepło rozliczane jest na
odbiorców w ilości przekazanej do sieci cieplnej (dotyczy stawek opłat
przesyłowych), zamiast w ilości określonej w odpowiednim punkcie pomiarowo-rozliczeniowym,
stanowiącym podstawę do obliczania należności z tytułu dostarczonego ciepła,
3) nie spełnia wymogów § 25 ust. 2 rozporządzenia
taryfowego poprzez uwzględnienie przy kalkulacji bazowych cen i bazowych stawek
opłat marży zysku w wysokości 10%. Zgodnie ze wspomnianym paragrafem tego
rozporządzenia, przy ustalaniu wysokości cen i stawek opłat dopuszcza się
uwzględnienie zysku, którego wysokość wynika
z analizy nakładów na przedsięwzięcia inwestycyjne ujęte w planach, o których
mowa w § 15 ust. 2 rozporządzenia taryfowego, przy zapewnieniu ochrony
interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen. Przedsiębiorstwo w toku
postępowania administracyjnego nie przedstawiło żadnej informacji nt. kosztów
dotyczących przedsięwzięć i zadań modernizacyjno-inwestycyjnych
w rozbiciu na zadania wykonane i planowane do wykonania w odniesieniu do
poszczególnych grup odbiorców i rodzajów prowadzonej działalności gospodarczej
objętej koncesjonowaniem, pomimo że było do tego wzywane. Dlatego też, a contrario do § 25 ust. 2
rozporządzenia taryfowego, w przypadku gdy Przedsiębiorstwo nie przedstawiło
żadnej informacji nt. kosztów dotyczących przedsięwzięć i zadań
modernizacyjno-inwestycyjnych, ani też nie dokonało wymaganej analizy przyjętej
10% marży zysku, należy domniemywać, że nie posiada planu, w którym są ujęte
przedsięwzięcia inwestycyjne, o których mowa w § 15 ust. 2 rozporządzenia
taryfowego, oraz stwierdzić, że brak jest podstaw do uwzględnienia marży zysku
przy ustalaniu wysokości cen i stawek opłat.
Zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy,
Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zatwierdza taryfę bądź odmawia jej
zatwierdzenia w przypadku stwierdzenia niezgodności taryfy z zasadami i
przepisami, o których mowa w art. 45 i 46. W przedmiotowej sprawie stwierdzono,
iż przedłożona przez Przedsiębiorstwo taryfa została sporządzona niezgodnie z
tymi przepisami i zasadami.Przedmiotowa decyzja została przekazana stronie.
Z
upoważnienia
Prezesa
Urzędu Regulacji Energetyki
DYREKTOR CENTRALNEGO URZĘDU
REGULACJI
ENERGETYKI W WARSZAWIE
KRYSTYNA GROMCZYŃSKA