472

OBWIESZCZENIE RADY MIEJSKIEJ GMINY STRZEGOM

z dnia 5 kwietnia 2001 r.

w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego statutu gminy Strzegom

       Na podstawie art. 16 ust. 1, ust. 3, ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718) Rada Miejska Gminy Strzegom ogłasza, co następuje:

 

 

 


Tekst jednolity statutu gminy Strzegom stanowiący załącznik do niniejszego obwieszczenia z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałami:

1.  Uchwałą nr 7/99 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 26 lutego 1999 r. w sprawie zmian w statucie gminy Strzegom.

2.  Uchwałą nr 24/99 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 22 marca 1999 r. o zmianie uchwały nr 7/99 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 26 lutego 1999 r. w sprawie zmian w statucie gminy Strzegom.

3.  Uchwałą nr 63/2000 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 29 listopada 2000 r. w sprawie zmian w statucie gminy Strzegom.

4.  Uchwałą nr 11/2001 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 30 stycznia 2001 r. w sprawie zmian w statucie gminy Strzegom.

 

                                                PRZEWODNICZĄCY

                                                   RADY MIEJSKIEJ

                                                  MAREK KOLANO


 

Załącznik do obwieszczenia Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 5 kwietnia 2001 r. (poz. 472)

 

 

STATUT

GMINY STRZEGOM

 

 


C z ę ś ć  I

Postanowienia ogólne

§ 1

1.  Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.

2.  Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.

3.  Użyte w statucie gminy Strzegom sformułowania oznaczają:

Gmina – gmina Strzegom

Statut – statut gminy Strzegom

Rada – Radę Miejską Gminy Strzegom

Przewodniczący – Przewodniczącego Rady Miejskiej Gminy Strzegom

Wiceprzewodniczący – Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Gminy  Strzegom

Zarząd – Zarząd Miasta w Strzegomiu

Radny – radnego Rady Miejskiej Gminy Strzegom

Komisja – komisję Rady Miejskiej Gminy Strzegom

Burmistrz – Burmistrza Miasta Strzegomia

Przewodniczący Zarządu – Przewodniczącego Zarządu Miasta w Strzegomiu

Zastępca Burmistrza – Zastępcę Burmistrza Miasta Strzegomia

Członek Zarządu – członka Zarządu Miasta w Strze-gomiu

Ustawa – Ustawa o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

§ 2

Gmina obejmuje obszar o powierzchni 144,71 km2, położona jest w województwie dolnośląskim, powiat świdnicki.

Granice gminy określone są na mapce stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

§ 3

Siedzibą władz w gminie jest miasto Strzegom.

§ 4

1.  Herbem Strzegomia jest obraz herbowy w polu tarczy o kształtach późnogotyckich i zaokrąglonej dolnej krawędzi z wizerunkiem postaci Św. Piotra i Św. Pawła na murze obronnym z otwartą bramą. Św. Piotr trzyma w prawej ręce klucz wsparty o prawe ramię, a lewą obejmuje księgę. Św. Paweł trzyma w lewej ręce miecz, który opiera o lewe ramię, a prawą ręką obejmuje księgę.

     Kolorystyka herbu: czerwony mur blankowy z otwartą bramą, postaci świętych w białych szatach, złote atrybuty – klucz, miecz, księgi, aureole. Całość na tle błękitu. Prześwit w otwartej bramie również na tle błękitu. Rysunek podkreślony cienką czarną kreską konturową. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do statutu.

            Herb jest znakiem prawnie chronionym.

2.  Barwami miasta Strzegom są srebro (= biel) i błękit /kolor niebieski/, ułożone w dwa pasy poziome, równej szerokości, kolor biały u góry, kolor niebieski u dołu.

Na tle tym znajdują się skrzyżowane w górę główne atrybuty patronów miasta klucz i miecz (kolor złoty). Wzór barw miasta określa załącznik nr 3 do statutu.

3.  Jednostki organizacyjne gminy oraz jednostki pomocnicze mają prawo używania herbu i barw miasta Strzegomia z oznaczeniem nazwy gminy.

4.  Zasady oraz warunki używania herbu i barw miasta Strzegomia przez podmioty inne niż wymienione w ust. 3 określa Rada.

§ 5

1.  Gmina posiada osobowość prawną.

2.  Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

3.  Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

§ 6

1.  Zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

2.  Dla realizacji zadania określonego w ust. 1 gmina wykonuje zadania własne, zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw oraz może wykonywać zadania przejęte od administracji rządowej, jednostek samorządu terytorialnego na podstawie porozumienia po zapewnieniu koniecznych środków na ich realizację.

3.  Zadania zlecone i przyjęte w drodze porozumienia oraz przekazane gminie w drodze ustawy gmina wykonuje po zapewnieniu koniecznych środków finansowych przez administrację rządową.

§ 7

1.  W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.

     Wykaz jednostek organizacyjnych działających na terenie gminy i miasta Strzegom stanowi załącznik nr 6 do statutu.

2.  Gmina oraz inna komunalna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 8

1.  Dla wykonania zadań własnych przekraczających możliwości organizacyjne gminy może ona przystępować do związków gmin.

2.  Przystąpienie do związku wymaga wyrażenia zgody przez Radę Miejską Gminy Strzegom.

3.  Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości gminy następuje w drodze współdziałania międzykomunalnego.

§ 9

1.  Rada Miejska Gminy Strzegom może osobie szczególnie zasłużonej nadać honorowe obywatelstwo Strzegomia.

2.  Zasady nadawania honorowego obywatelstwa Strzegomia określa Rada Miejska Gminy Strzegom odrębną uchwałą.

§ 10

1.  Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w gło-sowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów gminy.

2.  Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz referendum gminnego określają odrębne ustawy.

3.  W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy.

4.  Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała Rady.

§ 11

Organami gminy są: Rada Miejska Gminy Strzegom, zwana dalej „Radą”, i Zarząd Miasta w Strzegomiu, zwany dalej „Zarządem”.

C z ę ś ć  II

Organizacja i tryb pracy Rady

R o z d z i a ł  I

Postanowienia ogólne

§ 12

1.  Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

2.  Rada składa się z 28 radnych wybranych na okres 4 lat, licząc od dnia wyborów.

3.  Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

4.  Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady. Zwołuje i prowadzi sesje Rady. W przypadku konieczności podjęcia przez Radę niezwłocznych działań  pod nieobecność przewodniczącego lub wynikających
z innych przyczyn braku możliwości działań przewodniczącego, a także w razie wakatu na stanowisku przewodniczącego, zadania zastrzeżone przez ustawę lub statut dla przewodniczącego wykonuje jeden z wiceprzewodniczących.

5.  Funkcji, o których mowa w ust. 3, nie można łączyć z funkcją członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

6.  Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 3.

7.  Rada kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

8.  Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr 4 do statutu.

§ 13

1.  Rada obraduje na sesjach, zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2.  Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

3.  Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego Zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,

b) emitowania obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c)  zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,

f)   tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h)  tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich majątek,

i)   ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

10) określenie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

15) rozpatrywanie skarg dotyczących zadań lub działalności Zarządu , Burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyjątkiem spraw należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, o ile przepisy szczegółowe nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg,

16) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

4.  Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu
7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady .

5.  Po upływie terminu określonego w ust. 4 sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.

6.  Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia pisemnego wniosku.

R o z d z i a ł  II

Akty prawa miejscowego stanowionego przez gminę

§ 14

1.  Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.

2. Organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem gminy,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3.  W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4.  Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszanie karę grzywny wymierzaną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

5.  Akty prawa miejscowego ustanawia Rada Gminy w formie uchwały.

6.  W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie zarządzenia.

7.  Zarządzenie, o którym mowa w ust. 6, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Gminy. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.

8.  W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia, Rada Gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

9.  Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718).

R o z d z i a ł  III

Przygotowanie sesji Rady

§ 15

1.  Zwołując sesję przewodniczący Rady ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę sesji oraz listę osób zaproszonych po zasięgnięciu opinii Burmistrza.

2.  O sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad – doręczając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, projekt porządku sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.

3.  W przypadkach określonych w § 13 ust. 6 powiadamia się radnych nie później niż 3 dni przed ustalonym terminem obrad.

4.  Materiały na sesje poświęcone uchwaleniu programów gospodarczych, budżetu, jego zmian w ciągu roku, sprawozdania z wykonania budżetu i podejmowane uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu doręcza się radnym najpóźniej na 10 dni przed sesją.

5. Projekty uchwał oraz materiały związane z przedmiotem sesji przygotowuje Zarząd.

R o z d z i a ł  IV

Obrady

§ 16

1.  Sesje Rady są jawne.

2.  Informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad podaje się do wiadomości mieszkańców poprzez podanie informacji na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego.

3.  Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu „miejsca dla publiczności”.

4.  W obradach sesji uczestniczą: członkowie Zarządu, sekretarz i skarbnik, radcy prawni, wyznaczeni kierownicy referatów urzędu i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 17

1.  Jawność sesji zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, jeżeli tematyka sesji podlega ustawie o ochronie danych osobowych.

2.  Rada w innych uzasadnionych przypadkach może wyłączyć całość lub część sesji. Wyłączenie jawności sesji oznacza, że podczas obrad mogą być obecne tylko osoby zaproszone do udziału w sesji.

§ 18

Rada może obradować w obecności co najmniej połowy składu Rady (quorum), chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 19

1.  Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Jednakże Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie, na kolejnym posiedzeniu. Ogłoszenie terminu kolejnego posiedzenia odbywa się w momencie przerwania sesji.

2.  W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad przewodniczący podejmuje decyzję o przerwaniu sesji, wyznaczając nowy termin posiedzenia tej samej sesji.

     Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy opuścili obrady, odnotowuje się w protokole sesji.

§ 20

1.  Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady.

2.  Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu formuły: „Otwieram sesję Rady Miejskiej Gminy Strzegom”.

3.  Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności quorum, a w przypadku jego braku zamyka obrady, wyznaczając nowy termin sesji.

     W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których sesja się nie odbyła.

4.  Radni stwierdzają swą obecność na sesjach Rady i posiedzeniach komisji do których zostali powołani podpisem na listach obecności.

§ 21

1.  Po stwierdzeniu quorum przedstawia proponowany porządek obrad.

2.  Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmiany w proponowanym porządku obrad może wystąpić każdy radny oraz Zarząd.

3.  W porządku obrad sesji przewiduje się:

1) powołanie sekretarza obrad,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) powołanie komisji wnioskowej,

4) rozpatrzenie projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,

5) przyjęcie sprawozdania z działalności Zarządu w okresie od ostatniej sesji,

6) informacje o pracach przewodniczącego za okres od ostatniej sesji,

7) interpelacje,

8) wolne wnioski i zapytania,

9) zakończenie sesji.

§ 22

1.  Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, przy czym w uzasadnionych przypadkach może za zgodą Rady dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych jego punktów.

2.  Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w szczególnych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3.  Przewodniczący może przyjąć pisemne wystąpienie radnego nie uczestniczącego w sesji do protokołu, informując o tym Radę.

4.  Podczas trwania sesji przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie zgłaszania wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności:

1) sprawdzenie quorum,

2) zmiana lub uzupełnienie porządku obrad,

3) zakończenie dyskusji i podjecie uchwały,

4) zamknięcie listy mówców,

5) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

6) tajnego głosowania,

7) przeliczania głosów,

8) ogłoszenia przerwy w obradach sesji,

9) o utajnienie sesji lub jej części.

     Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie. Rada decyduje w tych sprawach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

5.  Wnioski wynikłe w czasie trwania sesji, odczytane przez komisję wnioskową, podlegają głosowaniu. Rada decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 23

1.  Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.

2.  W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu swym radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący może przywołać radnego „do rzeczy”, a po dwukrotnym przywołaniu – odebrać głos.

3.  Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji – przewodniczący przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie „do porządku” nie przyniosło skutku, może odebrać mu głos.

     Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

4.  Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio dla osób spoza Rady, występujących na sesji.

5.  Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący  zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

6.  Po zamknięciu dyskusji przewodniczący  rozpoczyna procedurę głosowania.

7.  Po rozpoczęciu procedury głosowania przewodniczący może udzielić radnemu głosu tylko w celu zgłoszenia uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

8.  Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień.

§ 24

1.  Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom zaproszonym, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

2.  Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim lub  wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 25

1.  Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę: „Zamykam ....... (numer sesji) sesję Rady Miejskiej w Strzegomiu”.

     Czas otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

2.  Postanowienie ust. 1 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 26

1.  Z każdej sesji Rady sporządza się protokół obrad, w którym w szczególności odnotowuje się podjęte rozstrzygnięcia.

2.  Protokół z sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, numery podjętych uchwał, a także nazwisko i imię sekretarza obrad, przewodniczącego obrad i  protokolantów,

2) stwierdzenie quorum,

3) nazwiska i imiona nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyny nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem jego wyników,

8) podpis przewodniczącego, sekretarza obrad  i sporządzającego protokół.

3.  Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności radnych,

2) listę członków spoza Rady,

3) listę zaproszonych gości,

4) teksty podjętych przez Radę uchwał,

5) teksty podjętych przez Radę wniosków,

6) oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w czasie obrad.

4.  Protokoły sesji numeruje się cyframi rzymskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku (z wyjątkiem roku 2000, który należy wpisywać w całości).

5.  Protokoły otrzymują w ciągu kadencji kolejne numery, począwszy od numeru jeden.

6.  Protokół przyjmuje się na następnej sesji.

Poprawki i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych na piśmie, nie później niż na 3 dni przed sesją, na której następuje przyjęcie protokołu. Poprawki i uzupełnienia stanowią załącznik do protokołu z sesji.

7.  Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek z wyjątkiem utajnionej części protokołu w sprawach określonych w § 17.

8.  Obsługę Rady i jej komisji zapewnia wyodrębniona komórka organizacyjna wchodząca w skład Urzędu Miejskiego.

R o z d z i a ł  V

Tryb podejmowania uchwał Rady

§ 27

1.  Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały.

2.  Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 28

1.  Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2.  W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Rady. Jeżeli sesję prowadzi jeden z wiceprzewodniczących Rady pod nieobecność na sesji przewodniczącego Rady – głos wiceprzewodniczącego Rady prowadzącego sesję jest rozstrzygającym w przypadku równej liczby głosów.

§ 29

1.  Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”.

     Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.

2.  Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano największą liczbę głosów.

3.  Na umotywowany wniosek radnego, Rada może dokonać ponownego głosowania – reasumpcji.

§ 30

1.  Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej 1 głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. „przeciwnych” i „wstrzymujących się”.

2.  Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższająca połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą, tj. 15 ważnie oddanych głosów.

3.  Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie osób zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

4.  Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa  od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

§ 31

1. Projekt uchwały Zarząd przekazuje na piśmie przewodniczącemu Rady w celu umieszczenia w porządku obrad Rady.

2.  Przewodniczący Rady ma obowiązek przekazać projekt do komisji, chyba że Rada postanowi inaczej.

3.  Do projektów uchwał wnoszonych z inicjatywy radnych lub komisji wymagana jest opinia Zarządu.

4.  Do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności wskazanie potrzeby podjęcia uchwały, skutki finansowe i źródła ich pokrycia.

5.  Za przygotowanie projektu uchwały pod względem formalno-prawnym, merytorycznym i techniki legislacyjnej odpowiada Zarząd.

§ 32

1.  Uchwała Rady powinna zawierać:

   datę i tytuł,

   podstawę prawną,

   określenie zadań oraz środki na ich realizację,

   określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

   przepisy przejściowe i derogacyjne,

   termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania,

   uzasadnienie prawne i merytoryczne.

2.  Uchwały numerowane są cyframi arabskimi według kolejności podjęcia, łamanymi przez dwie ostatnie  cyfry roku (za wyjątkiem roku 2000, który należy wpisywać w całości).

3.  Uchwały podpisuje przewodniczący Rady a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący Rady.

4.  Oryginały uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołami sesji w Biurze Rady.

5.  Uchwały przekazuje się Zarządowi do realizacji.

6.  Uchwała może być znowelizowana w tym samym trybie w jakim była uchwalona.

7.  Rada może zobowiązać Zarząd do opracowania i ogłoszenia w formie obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.

§ 33

1.  Przewodniczący Rady przeprowadza głosowanie jawne i ogłasza jego wyniki.

2.  Powołany sekretarz obrad dokonuje przeliczenia głosów.

3.  Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

     Za głosy ważne uznaje się te, które oddano „za”, „przeciwko” oraz „wstrzymujące się”.

§ 34

1.  W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady Miejskiej Gminy Strzegom, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania.

Głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób, która wybiera spośród siebie przewodniczącego komisji.

2.  Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

3.  Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół z wynikami głosowania.

R o z d z i a ł  VI

Komisje Rady

§ 35

1.  Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje, ustalając ich skład osobowy.

2.  Członkami komisji, za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, mogą być osoby spoza Rady w liczbie nie przekraczającej połowy składu komisji. Przewodniczący Rady wydaje członkom komisji spoza Rady dokumenty stwierdzające ich udział w pracach  Rady.

3.  Przewodniczących komisji wybiera Rada w głosowaniu tajnym  spośród członków Rady.

4.  Komisje podlegają Radzie i zobowiązane są do przedłożenia:

   rocznego planu pracy,

   sprawozdania z działalności raz do roku.

5.  Komisje odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości.

6.  W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego, wiceprzewodniczących Rady oraz będących członkami Zarządu.

§ 36

1.  Do zadań stałych komisji należy:

1) rozpatrywanie spraw dla których komisja została powołana,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw zleconych przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

4) kontrola wykonania uchwał Rady w zakresie kompetencji danej komisji.

2.  Zakres działania doraźnych komisji określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

§ 37

Stałymi komisjami Rady są:

1.  Komisja Rewizyjna działająca w zakresie spraw:

1) kontroli działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych,

2) opiniowania wykonania budżetu gminy i występowania z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi,

3) bada zasadność skarg na Zarząd, Burmistrza oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i przygotowuje stanowisko w sprawie zarzutów zawartych w skardze i przedstawia Radzie,

4) innych zadań zleconych przez Radę w zakresie kontroli.

2.  Komisja Budżetu, Finansów, Planowania i Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej działająca w zakresie spraw:

  1) budżetu i funduszy celowych, środków pozabudżetowych, mienia komunalnego i innych spraw majątkowych, zagospodarowania przestrzennego i programów gospodarczych,

  2) współdziałania z innymi gminami w zakresie związków międzykomunalnych i innej działalności gospodarczej,

  3) lokalizacji inwestycji,

  4) utrzymania i rozbudowy urządzeń komunalnych i całej infrastruktury technicznej,

  5) gospodarki lokalami mieszkalnymi i użytkowymi gminy,

  6) utrzymania porządku i estetyki,

  7) działalności i funkcjonowania przedsiębiorstw i instytucji użyteczności publicznej,

  8) planowania zmian i wykorzystania budżetu w powiązaniu z zadaniami rzeczowymi,

  9) realizacji inicjatyw społecznych,

10) opiniowanie w sprawach gospodarowania zasobem gminy, a w szczególności:

   wniosków o skierowanie do zawarcia umowy najmu na lokale mieszkalne i lokale socjalne,

   zamian lokali mieszkalnych,

   wniosków o wyrażenie zgody na podnajm lokali mieszkalnych,

   wniosków o dokonanie zamiany lokali mieszkalnych,

   rocznych list skierowań do zawarcia umowy najmu lokali mieszkalnych i socjalnych,

   wniosków o przekwaterowanie do lokalu zamiennego,

   wniosków o przeznaczenie lokali do remontu przez przyszłego najemcę we własnym zakresie,

   odwołań w sprawach mieszkalnych.

3.  Komisja Bezpieczeństwa, Ładu i Porządku Publicznego oraz Ochrony Środowiska działająca w zakresie spraw:

1) ochrony mienia i bezpieczeństwa publicznego oraz współdziałania ze Strażą Gminną i Policją,

2) przestrzegania zasad współdziałania społecznego,

3) ochrony przeciwpożarowej i zabezpieczenia przeciwpożarowego,

4) ochrony i kształtowania środowiska naturalnego,

5) ochrony gospodarki wodno-ściekowej,

6) ochrony powietrza, zasobów leśnych i terenów rekreacyjnych.

4.  Komisja ds. Wsi działająca w zakresie spraw:

1) melioracji,

2) budownictwa rolniczego,

3) oświaty rolniczej,

4) ochrony i gospodarowania gruntami rolnymi,

5) rozwoju infrastruktury wsi.

5. Komisja Oświaty, Kultury i Sportu działająca w zakresie spraw:

1) szkolnictwa i wychowania dzieci i młodzieży,

2) spraw czytelnictwa i bibliotek,

3) upowszechniania kultury,

4) kultury fizycznej, sportu i turystyki,

5) rozwoju urządzeń rekreacyjnych i obiektów sportowych.

6.  Komisja Zdrowia i Spraw Socjalnych działająca w zakresie spraw:

1) działalności służby zdrowia i opieki społecznej,

2) zdrowia mieszkańców i warunków sanitarnych,

3) przeciwdziałania alkoholizmowi i narkomanii,

4) przeciwdziałania bezrobociu i gospodarki funduszami pomocy społecznej.

7.  Komisja ds. Działalności Gospodarczej działająca w zakresie spraw:

1) handlu i gastronomii,

2) usług dla ludności,

3) drobnej wytwórczości i rzemiosła,

4) prywatyzacji jednostek handlowych,

5) gospodarki lokalami użytkowymi,

6) synchronizacji działalności w zakresie handlu – usług – drobnej wytwórczości.

8.  Komisja ds. Rodziny działająca w zakresie spraw:

1) promocji rodziny w działalności życia społecznego na terenie miasta i gminy oraz w województwie,

2) rozeznania sytuacji materialnej i moralnej rodzin,

3) podejmowania inicjatyw na rzecz pomocy rodzinom znajdującym się w trudnych warunkach materialnych i moralnych,

4) współpracy i czuwania /opiniowania/ nad podejmowaniem działań prorodzinnych przez powołane do tego organizacje i instytucje samorządowe,

5) wspierania inicjatyw przeciwdziałających patologiom społecznym w życiu rodzinnym.

§ 38

1.  Komisje są zobowiązane do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

2.  Realizacja postanowień zawartych w ust. 1 następuje poprzez:

1) wspólne posiedzenia komisji,

2) udostępnianie własnych opracowań i analiz.

§ 39

1.  Komisje obradują na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2.  Na posiedzeniach komisji mogą być obecni oprócz członków komisji również inni radni oraz członkowie Zarządu.

3.  Komisja lub jej przewodniczący mogą zaprosić na posiedzenie inne osoby, których wysłuchanie lub obecność są uzasadnione ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

4.  Komisja nie może odmówić wysłuchania określonej osoby, jeżeli z wnioskiem o takie wysłuchanie wystąpi przewodniczący Rady.

R o z d z i a ł  VII

Radni

§ 40

1.  Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.

  2. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

  3. Z radnym Rady nie może być nawiązany stosunek pracy w Urzędzie Miejskim w Strzegomiu.

  4. Przepis ust. 3 dotyczy również kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

  5. Przepis ust. 3 nie dotyczy radnych wybranych do Zarządu, z którymi stosunek pracy nawiązany jest na podstawie wyboru.

  6. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym mowa w ust. 3 i 4, jest równoznaczne z zrzeczeniem się mandatu.

  7. Osoba wybrana na radnego  nie może wykonywać pracy w Urzędzie Miejskim w ramach stosunku pracy oraz wykonywać funkcji kierownika w jednostce organizacyjnej gminy.

       Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba zobowiązana jest złożyć wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

  8. Radny, o którym mowa w ust. 7, otrzymuje urlop bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego wygaśnięciu.

  9. Przewodniczący Rady wystawia i potwierdza radnemu dokument stwierdzający pełnienie funkcji radnego.

10. Nie złożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 7, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.

11. Po wygaśnięciu mandatu odpowiednio Urząd Miejski w Strzegomiu lub gminna jednostka organizacyjna przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym stanowisku pracy z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny otrzymywałby, gdyby nie przysługujący urlop bezpłatny. Radny zgłasza gotowość przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.

§ 41

Organ gminy zamierzający powierzyć radnemu wykonywanie pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej albo zamierzający udzielić zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami
o zamówieniach publicznych zobowiązany jest zasięgnąć opinii Komisji Rewizyjnej.

§ 42

Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

§ 43

1.  Radni są zobowiązani złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym przewodniczącemu Rady w terminie 30 dni od dnia objęcia mandatu. Kolejne oświadczenia radni składają co roku, do dnia 31 marca wg stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego  oraz na dwa miesiące przed upływem kadencji.

2.  Przewodniczący Rady dokonuje analizy zawartych w oświadczeniach danych.

§ 44

1.  Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:

„Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań gminy.”

2.  Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”.

3.  Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 45

1.  Radni mogą tworzyć kluby, które łączą radnych o wspólnych celach działania.

2.  Kluby powinny liczyć co najmniej 5 radnych.

3.  Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu Rady powiadomienia wraz z listą członków klubu.

4.  Przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz.

5.  Przynależność radnych do klubów jest dobrowolna.

6.  Przewodniczący Rady informuje radnych o powstaniu klubu.

§ 46

1.  Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.

2.  Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków.

3.  Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.

§ 47

1.  Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.

2.  Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

§ 48

1.  Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.

2.  Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem gminy.

§ 49

1.  Radni uczestniczą w przyjmowaniu obywateli gminy wspólnie z Burmistrzem Miasta w sprawach skarg i wniosków zgodnie z ustalonym harmonogramem.

2.  W miarę możliwości radni uczestniczą w zebraniach organizacji politycznych, społecznych, zawodowych i samorządowych na terenie gminy – na zaproszenie tych organizacji, a także mogą inicjować takie zebrania dla przedstawienia bieżących celów i zadań realizowanych przez Radę oraz zebrania opinii i wniosków o pracy Rady.

§ 50

1.  Radnemu przysługuje zwolnienie od pracy zawodowej w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.

2.  Rada w odrębnej uchwale określa wysokość oraz zasady przyznawania radnym diet za udział w posiedzeniach i pracach Rady i  jej organów.

3.  Postanowienie ust. 2 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza Rady.

R o z d z i a ł  VIII

Interpelacje, zapytania, wnioski

§ 51

1.  Radny ma prawo składania interpelacji. Adresatem interpelacji jest Zarząd

2.  Pisemne interpelacje mogą być składane na sesji oraz między sesjami na ręce przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje je Zarządowi.

     Interpelacja powinna zawierać jasne i zwięzłe przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z niej pytania.

3.  Interpelacje składa się na piśmie podczas posiedzenia Rady w punkcie „Interpelacje”.

4.  Odpowiedzi udziela Zarząd lub wyznaczona przez przewodniczącego Zarządu osoba.

5.  W przypadku niemożności udzielenia odpowiedzi na interpelację w trakcie sesji zgłaszającemu Zarząd obowiązany jest do udzielenia pisemnej odpowiedzi w ciągu 14 dni od daty otrzymania interpelacji.

6.  Radny ma prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie. W przypadku, gdy odpowiedź pisemna na interpelację uzupełniona dodatkowymi wyjaśnieniami na sesji nie zadawala radnego, może wnosić o ponowne wyjaśnienie na piśmie.

§ 52

1.  Zapytania i wnioski składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

2.  Zapytania i wolne wnioski składa się ustnie w trakcie obrad sesji.

3.  Odpowiedzi na zapytania i wnioski udziela Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba.

4.  W przypadku niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji zgłaszającemu winna być udzielona odpowiedź pisemna w ciągu 14 dni.

C z ę ś ć  III

Organy wykonawcze

R o z d z i a ł  I

Postanowienia ogólne

§ 53

Organem wykonawczym gminy jest Zarząd.

§ 54

1.  Zarząd jest wybierany na okres kadencji Rady.

2.  Po upływie kadencji Rady Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

3.  W realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

4.  Działalność Zarządu i podporządkowanych mu jednostek podlega kontroli Rady.

R o z d z i a ł  II

Struktura wewnętrzna Zarządu

§ 55

  1. Rada wybiera Zarząd w liczbie 7 osób spośród radnych lub spoza składu Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

  2. W skład Zarządu wchodzi: Burmistrz, zastępca Burmistrza oraz pięciu członków. Burmistrz i zastępca Burmistrza są pracownikami samorządowymi. Pozostali członkowie Zarządu nie są pracownikami samorządowymi.

  3. Rada wybiera Burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

  4. Rada może ogłosić konkurs na stanowisko Burmistrza oraz określić kwalifikacje wymagane od kandydatów.

  5. Rada wybiera zastępcę Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

  6. Jeżeli Rada nie dokona wyboru Zarządu w terminie określonym w ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

  7. Członkostwa Zarządu nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.

  8. Rada może odwołać Zarząd, z wyjątkiem Burmistrza, z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady.

       Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia oraz podlega zaopiniowaniu przez właściwą rzeczowo komisję problemową oraz Komisję Rewizyjną.

  9. Rada może odwołać Burmistrza większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym na zasadach i w trybie określonym w ust. 8. Odwołanie Burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków Zarządu.

10. Rada może na uzasadniony wniosek Burmistrza odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

11. Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu albo Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem trybu przewidzianego w ust. 8 i 9.

12. W razie odwołania Zarządu w związku z nie-
udzieleniem absolutorium lub z przyczyn, o których mowa w ust. 8 i 9, Rada wybiera w ciągu 1 miesiąca nowy Zarząd na zasadach określonych w ust. 1–5.

13. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.

14. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji.

15. Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 14, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

16. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym, Burmistrz obowiązany jest najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 15, przedstawić Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.

R o z d z i a ł  III

Zadania Zarządu

§ 56

1.  Zarząd wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach komunalnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.

2.  O kierunkach działania Zarządu decyduje Rada.

3.  Zarząd wykonuje swe zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego.

4.  Do zadań Zarządu należy w szczególności:

  1) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada, oraz przygotowywanie projektów uchwał
w tych sprawach,

  2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,

  3) wykonywanie uchwał Rady,

  4) określanie sposobu wykonywania uchwał,

  5) ustalanie planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu i wykorzystaniu środków budżetowych, kierunkach polityki społeczno-gospo-darczej,

  6) gospodarowanie mieniem komunalnym,

  7) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał Rady i swych ustawowych kompetencji, do wysokości ustalonej przez Radę,

  8) podejmowanie uchwał o wydatkach koniecznych a nieuwzględnionych w budżecie,

  9) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,

10) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Zarządu,

11) powoływanie komisji przetargowej, dokonującej wyboru oferty w postępowaniu o zamówienia publiczne,

12) podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

13) udzielanie pełnomocnictwa kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej do zarządzania mieniem tych jednostek oraz wyrażanie zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictwa,

14) prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej gminy,

15) wydawanie zarządzeń porządkowych niecierpiących zwłoki. Zarządzenie takie wymaga zatwierdzenia na najbliższej sesji Rady.

R o z d z i a ł  IV

Tryb pracy Zarządu

§ 57

  1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

  2. O godzinie i miejscu posiedzenia Zarządu przewodniczący powiadamia jego członków najpóźniej na 3 dni przed terminem posiedzenia.

  3. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Burmistrz, a w razie jego nieobecności zastępca Burmistrza.

  4. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą bez prawa głosowania sekretarz gminy i skarbnik gminy – główny księgowy budżetu.

  5. Do udziału w posiedzeniach Zarządu zobowiązani są pracownicy Urzędu Miejskiego właściwi ze względu na przedmiot obrad. Ponadto mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych właściwi ze wzglądu na przedmiot obrad oraz radca prawny urzędu.

  6. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, a w szczególności radni i przedstawiciele jednostek pomocniczych gminy.

  7. Zarząd rozstrzyga sprawy kolegialnie w formie uchwał, decyzji, postanowień w obecności co najmniej 4 członków Zarządu zwykłą większością głosów, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego  Zarządu. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.

  8. Uchwały Zarządu podpisują  wszyscy członkowie Zarządu, którzy brali udział w ich podjęciu.

  9. Decyzje i postanowienia wydawane przez Zarząd z zakresu administracji publicznej podpisuje Burmistrz, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

10. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie Zarządu uczestniczący w danym posiedzeniu po jego zatwierdzeniu na następnym  posiedzeniu Zarządu.

11. Protokół z posiedzenia Zarządu powinien zawierać:

1) kolejny numer, licząc od początku roku kalendarzowego oraz datę posiedzenia,

2) nazwiska i stanowiska służbowe osób biorących udział w posiedzeniu,

3) porządek obrad,

4) krótkie omówienie kolejnych spraw objętych porządkiem obrad, dokładna treść podjętych uchwał, decyzji, wynik głosowania, wnioski końcowe,

5) określenie odpowiedzialnych za wykonanie uchwał, decyzji i wniosków oraz sposobu ich wykonania.

6) wyciągi i wnioski z protokołu posiedzeń Zarządu oraz kopie uchwał doręcza się referatom i jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań z dokumentów tych wynikających.

§ 58

Obsługę techniczno-biurową (wysyłanie zawiadomień, wyciągi z protokołów itp.) sprawuje  pracownik Urzędu Miasta wyznaczony przez Burmistrza. Kopie uchwał Zarządu  przekazuje się niezwłocznie do Biura Rady.

§ 59

1.  Kierownikiem Urzędu Miejskiego jest Burmistrz.

2.  Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa Regulamin Organizacyjny uchwalony na wniosek Zarządu przez Radę.

3.  Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1) reprezentowanie gminy na zewnątrz,

2) organizowanie pracy Zarządu,

3) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

4) niezwłoczne ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdania z jego wykonania za rok poprzedni, w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych,

5) nawiązywanie i rozwiązywanie z pracownikami samorządowymi stosunku pracy na podstawie umowy o pracę, mianowania i powołania,

6) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i pracowników urzędu,

7) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

8) zgłaszanie wniosków w sprawie kandydatur na stanowisko zastępcy Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu, sekretarza i skarbnika gminy.

R o z d z i a ł  V

Absolutorium

§ 60

1.  Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenie lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

2.  Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny.

3.  Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 2 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rada może odwołać Zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

C z ę ś ć   IV

Mienie komunalne i gospodarka finansowa gminy

R o z d z i a ł  I

Mienie komunalne

§ 61

1.  Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie komunalne jednostek organizacyjnych. Organizacyjno-
-prawną formę prowadzenia działalności przez te jednostki określają organy gminy.

2.  Mieniem komunalnym zarządzają organy gminy bądź inne powołane przez nie podmioty.

3.  Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.

     Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Zarządu.

§ 62

1.  Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).

2.  Zarząd może udzielić Burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3.  Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

     Skarbnik gminy może odmówić kontrasygnaty, lecz w razie wydania mu polecenia przez zwierzchnika wykonuje tę czynność, zawiadamiając jednocześnie o odmowie kontrasygnaty Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową we Wrocławiu.

4.  Kierownicy jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy składają jednoosobowo oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek

R o z d z i a ł  II

Gospodarka finansowa

§ 63

1.  Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, zwanego dalej budżetem.

2.  Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

3.  Uchwałę budżetową Rada uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

4.  Do czasu uchwalenia budżetu jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedłożony Radzie.

5.  Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada odrębną uchwałą.

§ 64

1.  Wydatki budżetu nie mogą przekraczać dochodów.

2.  Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

3.  Uchwały, o których mowa w ust. 2, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.

4.  Wydatki dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych w granicach uchwalonych przez Radę.

§ 65

1.  Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Zarząd.

2.  Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

3.  Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i składa sprawozdanie z jej wykonania w sposób zwyczajowo przyjęty.

4.  Zarząd informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystania środków budżetowych.

5.  Rada Gminy rozpatruje corocznie do dnia 30 kwietnia sprawozdanie z wykonania budżetu za rok ubiegły i udziela lub nieudziela Zarządowi absolutorium
z tego tytułu.

C z ę ś ć  V

Pracownicy samorządowi

§ 66

1.  Na podstawie wyboru pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w ramach stosunku pracy uchwałą Rady są Burmistrz i zastępca Burmistrza.

2.  Nawiązania stosunku pracy z Burmistrzem (przewodniczącym Zarządu) dokonuje przewodniczący Rady i w tym przypadku pełni funkcje przewidziane w Kodeksie pracy dla pracodawcy.

3.  Nawiązania stosunku pracy z zastępcą Burmistrza dokonuje przewodniczący Zarządu.

4.  Nawiązanie stosunku pracy z osobami wymienionymi w ust. 1 następuje z chwilą wyboru przez Radę.

5.  Wynagrodzenie dla Burmistrza, tj. miesięczną stawkę wynagrodzenia zasadniczego, stawkę dodatku funkcyjnego, procentowy wskaźnik dodatku specjalnego, ustala Rada w granicach określonych przepisami o wynagradzaniu pracowników samorządowych – na wniosek przewodniczącego Rady.

6.  Przewodniczący Rady ustala wysokość i wypłaca dodatkowe wynagrodzenie roczne dla przewodniczącego Zarządu (Burmistrza), nagrodę jubileuszową oraz najniższą kwotę w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, od której nalicza się dodatek funkcyjny.

7.  Nagrody dla Burmistrza ustala Rada.

8.  Inne czynności wynikające z zakresu stosunku pracy Burmistrza wykonuje przewodniczący  Rady.

§ 67

1.  Kierowników wydziałów, referatów urzędu zatrudnia się w ramach stosunku pracy na podstawie mianowania przez przewodniczącego Zarządu.

2.  Na podstawie powołania zatrudniony jest:

a) sekretarz gminy,

b) skarbnik gminy (główny księgowy budżetu),

c)  kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.

3.  Na podstawie umowy o pracę zatrudnieni są pozostali pracownicy urzędu.

§ 68

1.  Sekretarza gminy i skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) powołuje i odwołuje Rada na wniosek Burmistrza.

2.  Przewodniczący Zarządu jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do sekretarza i skarbnika gminy, pracowników urzędu oraz dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych, do których zatrudniania i zwalniania jest kompetentny Zarząd.

C z ę ś ć  VI

Jednostki pomocnicze gminy

§ 69

Sołectwa w gminie tworzy się w drodze uchwały Rady.

Podjęcie przez Radę uchwały w sprawie utworzenia nowej jednostki, podziału lub połączenia dotychczasowych, powinno być poprzedzone przeprowadzeniem konsultacji z mieszkańcami.

Podobny tryb stosuje się w przypadku znoszenia sołectw.

Wykaz sołectw gminy i miasta stanowi załącznik nr 5 do statutu.

Jednostkami pomocniczymi gminy są również dzielnice i osiedla.

§ 70

Konsultacje z mieszkańcami przeprowadza się na zebraniach wiejskich oraz przez umożliwienie składania wniosków i postulatów, jak również uwag do przedstawionych projektów.

§ 71

Przy podziale gminy na jednostki pomocnicze uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania gospodarcze, przestrzenne i istniejące więzi między mieszkańcami.

§ 72

1.  Rada uchwala dla każdej jednostki pomocniczej odrębny statut określający organizację i zakres działania, zakres przydzielonego mienia komunalnego i uprawnień dotyczących rozporządzania tym majątkiem oraz uprawnień tych jednostek do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.

2.  Sołectwa nie tworzą własnych budżetów.

3.  Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania. Zasady i tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej oraz ich odwołania określa statut sołectwa.

§ 73

Nadzór nad działalnością jednostek pomocniczych sprawuje Rada przy pomocy Zarządu.

§ 74

Uchwała zebrania wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna. O nieważności uchwały w całości lub w części orzeka Rada w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty doręczenia uchwały.

§ 75

Sołtys podlega ochronie prawnej jako funkcjonariusz publiczny.

§ 76

Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej na pisemne zaproszenie przewodniczącego Rady do udziału w sesji lub posiedzeniach stałych komisji Rady mają prawo do diety i zwrotu kosztów podróży na zasadach ustalonych uchwałą dla członków spoza Rady.

C z ę ś ć  VII

Postanowienia końcowe

§ 77

1.  Organy gminy na podstawie upoważnień ustawowych wydają przepisy powszechnie obowiązujące na obszarze gminy zwane przepisami gminnymi.

2.  Przepisy gminne ogłaszane są przez rozplakatowa-nie obwieszczeń w miejscach publicznych i na tablicy informacyjnej urzędu.

3.  Przepisy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.

4.  Urząd prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

5.  Zasady prowadzenia dokumentacji pracy organów gminy regulują przepisy – instrukcja kancelaryjna.

§ 78

1.  Uchwalenie statutu gminy następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

2.  Zmiany statutu uchwala się odpowiednio jak w ust. 1.

3.  Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 79

W sprawach, których nie reguluje statut, decydują ustawy szczegółowe odnoszące się do samorządu gminnego.


 

 

 

 

Załącznik nr 1 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)

 


 

Załącznik nr 2 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 3 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 4 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)

 

 

REGULAMIN PRACY KOMISJI REWIZYJNEJ

 

 


I. Postanowienia wstępne

§ 1

1.  Komisja Rewizyjna, zwana dalej komisją, ma charakter stały.

2.  Komisja działa na podstawie statutu gminy Strzegom i niniejszych zasad.

§ 2

1.  Zadaniem komisji jest kontrola działalności Zarządu Miasta zwanego dalej Zarządem i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.

2.  Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

3.  Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznej.

4.  Komisja jest uprawniona do korzystania z opinii rzeczoznawców spoza składu Rady.

5.  Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach.

§ 3

1.  Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 4

1.  Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy komisji.

2.  Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem pracy komisji, określając jej temat i rodzaj.

3.  Komisja przeprowadza doraźne kontrole z własnej inicjatywy.

II. Przedmiot kontroli

§ 5

1.  Przedmiotem kontroli są zadania własne określone w statucie gminy Strzegom oraz innych przepisach zobowiązujących Zarząd do ich wykonania, a w szczególności:

1) wykonanie uchwał Rady i innych zadań określonych przepisami prawa,

2) gospodarowanie mieniem gminy,

3) wykonanie budżetu.

2.  Kontrolę realizacji zadań przeprowadza się na podstawie kryterium zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.

III. Tryb przeprowadzania kontroli

§ 6

1.  Pracami komisji kieruje jej przewodniczący lub zastępca.

2.  Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne upoważnienie wystawione przez przewodniczącego Rady.

3.  Upoważnienie winno zawierać imię i nazwisko, numer dowodu osobistego, nazwę jednostki kontrolowanej, rodzaj i przedmiot kontroli oraz czas jej trwania.

§ 7

Kontrolę przeprowadza się w dniach i w godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej. W razie konieczności przeprowadzenia kontroli poza godzinami pracy lub w dni wolne od pracy kierownik kontrolowanej jednostki na wniosek kontrolującego wydaje niezbędne polecenia.

§ 8

Przed rozpoczęciem czynności kontrolujący zawiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie kontroli, okazując upoważnienie, oraz dokonuje każdorazowo adnotacji w księdze ewidencji kontrolnej prowadzonej przez jednostkę.

§ 9

Obowiązkiem kontrolującego jest rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego i w razie stwierdzenia nieprawidłowości i uchybień ustalenie ich przyczyn i skutków oraz określenie osób za nie odpowiedzialnych, a w razie stwierdzenia osiągnięć i przykładów godnych upowszechniania wskazanie osób, które się przyczyniły do nich w sposób szczególny.

§ 10

1.  Kontrolujący dokonuje ustaleń na podstawie dowodów.

2.  Do dowodów zalicza się w szczególności dokumenty i dowody rzeczowe, dane ewidencji i sprawozdawczości, zeznania świadków, opinie biegłych, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.

3.  Pracownicy kontrolowanej jednostki obowiązani są udzielać członkom komisji ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli.

§ 11

1.  Ustalenia kontroli opisuje się w protokole, który powinien określać fakty stanowiące podstawę do oceny jednostki kontrolowanej w badanym okresie, a w szczególności konkretne nieprawidłowości i uchybienia, ich przyczyny i skutki oraz osoby odpowiedzialne.

2.  Protokół powinien zawierać ponadto:

1) zastrzeżenie, że służy tylko do użytku służbowego,

2) nazwę jednostki kontrolowanej, jej adres oraz nazwę organu sprawującego nadzór,

3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli z wymienieniem ewentualnych przerw w kontroli,

4) imiona i nazwiska osób kontrolujących oraz daty i numery upoważnień do przeprowadzenia kontroli,

5) określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,

6) imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej i okres jego zatrudnienia w tej jednostce,

7) dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego protokołu oraz wzmiankę o doręczenie jednego egzemplarza protokołu kierownikowi jednostki kontrolowanej.

§ 12

1.  Protokół kontroli podpisują osoby kontrolujące i kierownik jednostki kontrolowanej oraz główny księgowy, jeżeli kontrola obejmowała sprawy finansowe lub ewidencji księgowej.

2.  Protokół doręcza się przewodniczącemu Rady.

3.  Wyniki kontroli wraz z wnioskami zmierzającymi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli, przedkłada Radzie, celem nadania dalszego biegu.

 

IV. Zadania opiniodawcze

§ 13

1.  Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi.

2.  Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w pkt 1, przewodniczącemu Rady w terminie 7 dni i niezwłocznie przesyła wniosek do Regionalnej Izby Obrachunkowej.

§ 14

1.  Komisja opiniuje na piśmie zamiar powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej albo zamiar udzielenia radnemu zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych.

2.  Przewodniczący komisji przedkłada opinie w sprawach o których mowa w ust. 1, przewodniczącemu Rady w terminie 7 dni od daty otrzymania pisemnej prośby o opinię od organu gminy.

§ 15

1.  Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu z wyjątkiem Burmistrza oraz wniosek o odwołanie Burmistrza.

2.  Przewodniczący komisji przedkłada opinie, o których mowa w pkt 1, przewodniczącemu Rady w terminie 7 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.

§ 16

Komisja rozpatruje skargi dotyczące zadań lub działalności Zarządu, Burmistrza i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyjątkiem spraw należących do zadań z zakresu administracji rządowej, o  ile przepisy szczegółowe nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skargi  oraz na najbliższej sesji przedstawia sposób załatwienia skargi w formie projektu uchwały.


 

 

 

 

Załącznik nr 5 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)

 

 

WYKAZ SOŁECTW MIASTA I GMINY STRZEGOM

 

 

                                                                                                            1. BARTOSZÓWEK                                                                                 13. OLSZANY

                                                                                                            2. GOCZAŁKÓW                                                                                      14. ROGOŹNICA

                                                                                                            3. GOCZAŁKÓW GÓRNY                                                                       15. RUSKO

                                                                                                            4. GODZIESZÓWEK                                                                               16. SKARŻYCE

                                                                                                            5. GRANICA                                                                                              17. STANOWICE

                                                                                                            6. GRANICZNA                                                                                         18. STAWISKA

                                                                                                            7. GROCHOTÓW                                                                                     19. STRZEGOM

                                                                                                            8. JAROSZÓW                                                                                         20. TOMKOWICE

                                                                                                            9. KOSTRZA                                                                                             21. WIEŚNICA

                                                                                                          10. MIĘDZYRZECZE                                                                                 22. ŻELAZOWO

                                                                                                          11. MODLĘCIN                                                                                          23. ŻÓŁKIEWKA

                                                                                                          12. MORAWA

 

Załącznik nr 6 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)

 

 

 

Wykaz jednostek organizacyjnych

działających na terenie gminy i  miasta Strzegom

 

 

 


I.   Jednostki budżetowe

 1.  Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Strzegomiu, ul. Rynek 38 – uchwała nr 61/95 z dnia 29.06.1995 r. z późn. zmianami.

 2.  Ośrodek Pomocy Społecznej w Strzegomiu, ul. Rynek 38 – uchwała nr 14/91 z dnia 14.03.1991 r. z późn. zmianami.

 3.  Straż Miejska Gminy Strzegom, ul. Rynek 38 – uchwała nr 45/98 z dnia 17.06.1998 r.

 4.  Publiczne Szkoły Podstawowe – uchwała nr 27/90 z dnia 25.10.1990 r. z późn. zmianami:

  1. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja  Kopernika  w  Strzegomiu, ul. Mickiewicza 1,

  2. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Henryka Sienkiewicza w Strzegomiu, ul. Jeleniogórska 19,

  3. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Strzegomiu, Aleja Wojska Polskiego 3,

  4. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 6 im. Bohaterów  Westerplatte  w Strzegomiu, ul. Brzegowa 1,

  5. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Jaroszowie,

  6. Publiczna Szkoła Podstawowa w Kostrzy, ul. Żeromskiego,

  7. Publiczna Szkoła Podstawowa w Rogoźnicy, ul. Parkowa 1,

  8. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Goczałkowie, ul. Szkolna 1,

  9. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Olszanach,

10. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Stanowicach, ul. Świebodzka nr 6–7–9 – uchwała nr 35/99 z dnia 31.05.1999 r.

 5.  Gimnazja:

1.  Gimnazjum nr 1 w Strzegomiu, ul. Brzegowa 1 – uchwała nr 16/99 z dnia 15.03.1999 r.,

2.  Gimnazjum nr 2 w Strzegomiu, ul. Mickiewicza 1 – uchwała nr 17/99 z dnia 15.03.1999 r.,

3.  Gimnazjum w Jaroszowie 98 – uchwała nr 18/99 z dnia 15.03.1999 r.,

4.  Gimnazjum w Goczałkowie, ul. Szkolna 1 – uchwała nr 19/99 z dnia 15.03.1999 r.

 6.  Ośrodek Sportu i Rekreacji w Strzegomiu – uchwała nr 81/99 z dnia 28.12.1999 r.

II.         Zakłady budżetowe

1.  Strzegomskie  Centrum  Kultury,  ul.  Paderewskiego 36 – uchwała nr 1/92 z dnia 06.06.1992 r. z późn. zmianami,

2.  Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Strzegomiu, ul. Paderewskiego 13 – uchwała nr 100/94 z dnia 29.12.1994 r. z późn. zmianami,

3.  Zakład Usług Komunalnych w Strzegomiu, Aleja Wojska Polskiego 75 – uchwała nr 25/2000 z dnia 30.05.2000 r.,

4.  Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Strzegomiu, ul. Wesoła 4 – uchwała nr 25/2000 z dnia 30.05.2000 r.,

5.  Zakład Zieleni Miejskiej i Usług Pogrzebowych w Strzegomiu, ul. Krótka 7 – uchwała nr 100/94 z dnia 29.12.1994 r.,

6.  Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Strzegom im. Elizy  Orzeszkowej  w Strzegomiu, ul. Świdnicka 21–23 – uchwała nr 37/95 z dnia 30.03.1995 r.,

7.  Publiczne Przedszkola – uchwała nr 84/95 z dnia 30.10.1995 r.:

1.  Publiczne Przedszkole nr 2 im. Kubusia Puchatka w Strzegomiu, ul. Mickiewicza 2,

2.  Publiczne Przedszkole nr 3 w Strzegomiu, ul. Parkowa 8,

3.  Publiczne Przedszkole nr 4 w Strzegomiu, ul. Kościuszki 51,

4.  Publiczne Przedszkole w Jaroszowie.

III.  Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Strzegomiu, ul. Armii Krajowej 23 – uchwała nr 65/98 z dnia 10.11.1998 r.