472 OBWIESZCZENIE
RADY MIEJSKIEJ GMINY STRZEGOM z dnia 5 kwietnia 2001 r. w sprawie ogłoszenia tekstu
jednolitego statutu gminy Strzegom Na podstawie art. 16
ust. 1, ust. 3, ust. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718)
Rada Miejska Gminy Strzegom ogłasza, co następuje: |
Tekst jednolity statutu gminy
Strzegom stanowiący załącznik do niniejszego obwieszczenia z uwzględnieniem
zmian wprowadzonych uchwałami:
1. Uchwałą nr
7/99 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 26 lutego 1999 r. w sprawie
zmian w statucie gminy Strzegom.
2. Uchwałą nr
24/99 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 22 marca 1999 r. o zmianie
uchwały nr 7/99 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 26 lutego 1999 r. w
sprawie zmian w statucie gminy Strzegom.
3. Uchwałą nr
63/2000 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 29 listopada 2000 r. w sprawie
zmian w statucie gminy Strzegom.
4. Uchwałą nr
11/2001 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 30 stycznia 2001 r. w sprawie
zmian w statucie gminy Strzegom.
PRZEWODNICZĄCY
RADY
MIEJSKIEJ
MAREK KOLANO
Załącznik do obwieszczenia Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 5 kwietnia 2001 r. (poz. 472)
STATUT
GMINY STRZEGOM
C
z ę ś ć I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Mieszkańcy
gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
2. Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o gminie,
należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
3. Użyte w statucie gminy Strzegom sformułowania
oznaczają:
Gmina –
gmina Strzegom
Statut –
statut gminy Strzegom
Rada –
Radę Miejską Gminy Strzegom
Przewodniczący
– Przewodniczącego Rady Miejskiej Gminy Strzegom
Wiceprzewodniczący
– Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej Gminy
Strzegom
Zarząd –
Zarząd Miasta w Strzegomiu
Radny –
radnego Rady Miejskiej Gminy Strzegom
Komisja
– komisję Rady Miejskiej Gminy Strzegom
Burmistrz
– Burmistrza Miasta Strzegomia
Przewodniczący
Zarządu – Przewodniczącego Zarządu Miasta w Strzegomiu
Zastępca
Burmistrza – Zastępcę Burmistrza Miasta Strzegomia
Członek
Zarządu – członka Zarządu Miasta w Strze-gomiu
Ustawa –
Ustawa o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).
§ 2
Gmina obejmuje obszar o powierzchni
144,71 km2, położona jest
w województwie dolnośląskim, powiat świdnicki.
Granice gminy określone są na mapce
stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.
§ 3
Siedzibą władz w gminie jest miasto
Strzegom.
§ 4
1. Herbem
Strzegomia jest obraz herbowy w polu tarczy o kształtach późnogotyckich i
zaokrąglonej dolnej krawędzi z wizerunkiem postaci Św. Piotra i Św. Pawła
na murze obronnym z otwartą bramą. Św. Piotr trzyma w prawej ręce klucz wsparty
o prawe ramię, a lewą obejmuje księgę. Św. Paweł trzyma w lewej ręce
miecz, który opiera o lewe ramię, a prawą ręką obejmuje księgę.
Kolorystyka
herbu: czerwony mur blankowy z otwartą bramą, postaci świętych w białych
szatach, złote atrybuty – klucz, miecz, księgi, aureole. Całość na tle błękitu.
Prześwit w otwartej bramie również na tle błękitu. Rysunek podkreślony cienką
czarną kreską konturową. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do statutu.
Herb
jest znakiem prawnie chronionym.
2. Barwami
miasta Strzegom są srebro (= biel) i błękit /kolor niebieski/, ułożone w dwa
pasy poziome, równej szerokości, kolor biały u góry, kolor niebieski u dołu.
Na tle
tym znajdują się skrzyżowane w górę główne atrybuty patronów miasta klucz i
miecz (kolor złoty). Wzór barw miasta określa załącznik nr 3 do statutu.
3. Jednostki
organizacyjne gminy oraz jednostki pomocnicze mają prawo używania herbu i barw
miasta Strzegomia z oznaczeniem nazwy gminy.
4. Zasady
oraz warunki używania herbu i barw miasta Strzegomia przez podmioty inne niż
wymienione w ust. 3 określa Rada.
§ 5
1. Gmina
posiada osobowość prawną.
2. Samodzielność
gminy podlega ochronie sądowej.
3. Zadania
publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów
gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
§ 6
1. Zadaniem
gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla
racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego
uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.
2. Dla
realizacji zadania określonego w ust. 1 gmina wykonuje zadania własne, zadania
zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw oraz może wykonywać zadania przejęte od administracji rządowej,
jednostek samorządu terytorialnego na podstawie porozumienia po zapewnieniu
koniecznych środków na ich realizację.
3. Zadania
zlecone i przyjęte w drodze porozumienia oraz przekazane gminie w drodze ustawy
gmina wykonuje po zapewnieniu koniecznych środków finansowych przez
administrację rządową.
§ 7
1. W celu
wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym
przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.
Wykaz
jednostek organizacyjnych działających na terenie gminy i miasta Strzegom
stanowi załącznik nr 6 do statutu.
2. Gmina oraz
inna komunalna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą
poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach
określonych w odrębnej ustawie.
§ 8
1. Dla
wykonania zadań własnych przekraczających możliwości organizacyjne gminy może
ona przystępować do związków gmin.
2. Przystąpienie
do związku wymaga wyrażenia zgody przez Radę Miejską Gminy Strzegom.
3. Wykonywanie
zadań publicznych przekraczających możliwości gminy następuje w drodze
współdziałania międzykomunalnego.
§ 9
1. Rada
Miejska Gminy Strzegom może osobie szczególnie zasłużonej nadać honorowe
obywatelstwo Strzegomia.
2. Zasady
nadawania honorowego obywatelstwa Strzegomia określa Rada Miejska Gminy
Strzegom odrębną uchwałą.
§ 10
1. Mieszkańcy
gminy podejmują rozstrzygnięcia w gło-sowaniu powszechnym poprzez wybory i
referendum lub za pośrednictwem organów gminy.
2. Zasady i
tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz referendum gminnego określają odrębne
ustawy.
3. W
wypadkach przewidzianych ustawą oraz
w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium
konsultacje z mieszkańcami gminy.
4. Zasady i
tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała Rady.
§ 11
Organami gminy są: Rada Miejska
Gminy Strzegom, zwana dalej „Radą”, i Zarząd Miasta w Strzegomiu, zwany dalej
„Zarządem”.
C z ę ś ć II
Organizacja i tryb pracy Rady
R o z d z i a
ł I
Postanowienia ogólne
§ 12
1. Rada jest
organem stanowiącym i kontrolnym gminy.
2. Rada
składa się z 28 radnych wybranych na okres 4 lat, licząc od dnia wyborów.
3. Rada
wybiera ze swego grona przewodniczącego i dwóch wiceprzewodniczących
bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu
Rady, w głosowaniu tajnym.
4. Przewodniczący
Rady organizuje pracę Rady. Zwołuje i prowadzi sesje Rady. W przypadku konieczności
podjęcia przez Radę niezwłocznych działań
pod nieobecność przewodniczącego lub wynikających
z innych przyczyn braku możliwości działań przewodniczącego, a także w razie
wakatu na stanowisku przewodniczącego, zadania zastrzeżone przez ustawę lub
statut dla przewodniczącego wykonuje jeden z wiceprzewodniczących.
5. Funkcji, o
których mowa w ust. 3, nie można łączyć z funkcją członka Zarządu i Komisji
Rewizyjnej.
6. Odwołanie
przewodniczącego i wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4
ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 3.
7. Rada
kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
8. Zasady i
tryb działania Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr 4 do statutu.
§ 13
1. Rada
obraduje na sesjach, zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie
rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy
pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
3. Do wyłącznej właściwości rady należy:
1) uchwalanie statutu gminy,
2) wybór i
odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie
sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie
i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza
gminy – na wniosek przewodniczącego Zarządu,
4) uchwalanie
budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie
uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego
tytułu,
5) uchwalanie
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie
programów gospodarczych,
7) ustalanie
zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia
do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań
przez te jednostki,
8) podejmowanie
uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych
ustawach,
9) podejmowanie
uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu,
dotyczących:
a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia
nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy
niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
b) emitowania
obligacji oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciągania
długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych
przez Zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań
w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej
granicę ustalaną corocznie przez Radę,
f) tworzenia
i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
z nich,
g) określenia
zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia,
likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek
organizacyjnych oraz wyposażenia ich majątek,
i) ustalania
maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku
budżetowym,
10) określenie
wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie
uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,
12) podejmowanie
uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel
odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie
uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia
pomników,
14) nadawanie
honorowego obywatelstwa gminy,
15) rozpatrywanie
skarg dotyczących zadań lub działalności Zarządu , Burmistrza i kierowników
gminnych jednostek organizacyjnych z wyjątkiem spraw należących do zadań
zleconych z zakresu administracji rządowej, o ile przepisy szczegółowe nie
określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg,
16) stanowienie
w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.
4. Pierwszą
sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w
ciągu
7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju
lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników
wyborów do Rady .
5. Po upływie
terminu określonego w ust. 4 sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji
wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego
kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu
wyników wyborów do Rady.
6. Na wniosek
Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany
jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia pisemnego wniosku.
R o z d z i a
ł II
Akty prawa miejscowego stanowionego przez gminę
§ 14
1. Na
podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów
prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy.
2. Organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego
w zakresie:
1) wewnętrznego
ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,
2) organizacji
urzędów i instytucji gminnych,
3) zasad
zarządu mieniem gminy,
4) zasad i
trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.
3. W zakresie
nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących
Rada gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla
ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i
bezpieczeństwa publicznego.
4. Przepisy
porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszanie karę grzywny wymierzaną w trybie i na zasadach
określonych w prawie o wykroczeniach.
5. Akty prawa
miejscowego ustanawia Rada Gminy w formie uchwały.
6. W
przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie zarządzenia.
7. Zarządzenie,
o którym mowa w ust. 6, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji Rady Gminy.
Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej
sesji Rady.
8. W razie
nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia, Rada
Gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.
9. Zasady i
tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r.
o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U.
Nr 62, poz. 718).
R o z d z i a
ł III
Przygotowanie sesji Rady
§ 15
1. Zwołując
sesję przewodniczący Rady ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę
sesji oraz listę osób zaproszonych po zasięgnięciu opinii Burmistrza.
2. O sesji
powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad –
doręczając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad,
projekt porządku sesji oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane
z przedmiotem sesji.
3. W
przypadkach określonych w § 13 ust. 6 powiadamia
się radnych nie później niż 3 dni przed ustalonym terminem obrad.
4. Materiały
na sesje poświęcone uchwaleniu programów gospodarczych, budżetu, jego zmian w
ciągu roku, sprawozdania z wykonania budżetu i podejmowane uchwały w sprawie
udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu doręcza się
radnym najpóźniej na 10 dni przed sesją.
5. Projekty uchwał oraz materiały związane z
przedmiotem sesji przygotowuje Zarząd.
R o z d z i a
ł IV
Obrady
§ 16
1. Sesje Rady
są jawne.
2. Informację
o terminie, miejscu i przedmiocie obrad podaje się do wiadomości mieszkańców
poprzez podanie informacji na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego.
3. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być
publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu „miejsca dla
publiczności”.
4. W obradach
sesji uczestniczą: członkowie Zarządu, sekretarz i skarbnik, radcy prawni,
wyznaczeni kierownicy referatów urzędu i kierownicy gminnych jednostek
organizacyjnych.
§ 17
1. Jawność sesji zostaje wyłączona i Rada
obraduje przy drzwiach zamkniętych, jeżeli tematyka sesji podlega ustawie o
ochronie danych osobowych.
2. Rada w innych uzasadnionych przypadkach może wyłączyć całość lub część sesji. Wyłączenie jawności sesji oznacza, że podczas obrad mogą być obecne tylko osoby zaproszone do udziału w sesji.
§ 18
Rada może obradować w obecności co
najmniej połowy składu Rady (quorum), chyba że ustawa stanowi inaczej.
§ 19
1. Sesja
odbywa się na jednym posiedzeniu. Jednakże Rada może postanowić o przerwaniu
sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie, na kolejnym posiedzeniu.
Ogłoszenie terminu kolejnego posiedzenia odbywa się w momencie przerwania sesji.
2. W
przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad przewodniczący podejmuje
decyzję o przerwaniu sesji, wyznaczając nowy termin posiedzenia tej samej
sesji.
Fakt
przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy opuścili obrady, odnotowuje się
w protokole sesji.
§ 20
1. Sesję
otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady.
2. Otwarcie
sesji następuje po wypowiedzeniu formuły: „Otwieram sesję Rady Miejskiej Gminy
Strzegom”.
3. Po
otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności quorum, a
w przypadku jego braku zamyka obrady, wyznaczając nowy termin sesji.
W
protokole odnotowuje się przyczyny, dla których sesja się nie odbyła.
4. Radni
stwierdzają swą obecność na sesjach Rady i posiedzeniach komisji do
których zostali powołani podpisem na listach obecności.
§ 21
1. Po
stwierdzeniu quorum przedstawia proponowany porządek obrad.
2. Z
wnioskiem o uzupełnienie bądź zmiany w proponowanym porządku obrad może
wystąpić każdy radny oraz Zarząd.
3. W porządku
obrad sesji przewiduje się:
1) powołanie
sekretarza obrad,
2) przyjęcie
protokołu z poprzedniej sesji,
3) powołanie
komisji wnioskowej,
4) rozpatrzenie
projektów uchwał oraz podjęcie uchwał,
5) przyjęcie
sprawozdania z działalności Zarządu w okresie od ostatniej sesji,
6) informacje
o pracach przewodniczącego za okres od ostatniej sesji,
7) interpelacje,
8) wolne
wnioski i zapytania,
9) zakończenie
sesji.
§ 22
1. Przewodniczący
prowadzi obrady według uchwalonego porządku, przy czym w uzasadnionych przypadkach
może za zgodą Rady dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych
jego punktów.
2. Przewodniczący
udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a w szczególnych przypadkach może
udzielić głosu poza kolejnością.
3. Przewodniczący
może przyjąć pisemne wystąpienie radnego nie uczestniczącego w sesji do
protokołu, informując o tym Radę.
4. Podczas
trwania sesji przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie
zgłaszania wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być
w szczególności:
1) sprawdzenie
quorum,
2) zmiana lub uzupełnienie porządku obrad,
3) zakończenie
dyskusji i podjecie uchwały,
4) zamknięcie
listy mówców,
5) ograniczenie
czasu wystąpień dyskutantów,
6) tajnego
głosowania,
7) przeliczania
głosów,
8) ogłoszenia
przerwy w obradach sesji,
9) o
utajnienie sesji lub jej części.
Przewodniczący
poddaje wniosek pod głosowanie. Rada decyduje w tych sprawach w głosowaniu
jawnym zwykłą większością głosów.
5. Wnioski
wynikłe w czasie trwania sesji, odczytane przez komisję wnioskową, podlegają
głosowaniu. Rada decyduje o przyjęciu lub odrzuceniu w głosowaniu jawnym zwykłą
większością głosów.
§ 23
1. Przewodniczący
czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad.
2. W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu
swym radny wyraźnie odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przekracza przeznaczony
dla niego czas, przewodniczący może przywołać radnego „do rzeczy”, a po
dwukrotnym przywołaniu – odebrać głos.
3. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo
zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad bądź uchybiają
powadze sesji – przewodniczący przywołuje radnego „do porządku”, a gdy
przywołanie „do porządku” nie przyniosło skutku, może odebrać mu głos.
Fakt ten
odnotowuje się w protokole sesji.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio dla osób spoza Rady, występujących na sesji.
5. Po wyczerpaniu listy mówców
przewodniczący zamyka dyskusję. W razie
potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi
ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje
taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
6. Po
zamknięciu dyskusji przewodniczący
rozpoczyna procedurę głosowania.
7. Po
rozpoczęciu procedury głosowania przewodniczący może udzielić radnemu głosu
tylko w celu zgłoszenia uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku
głosowania.
8. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące
tematu, formy i czasu trwania wystąpień.
§ 24
1. Przewodniczący
Rady może udzielić głosu osobom zaproszonym, po uprzednim zgłoszeniu się ich do
zabrania głosu.
2. Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad
przez osoby spoza Rady, które zachowaniem swoim lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę
sesji.
§ 25
1. Po
wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę:
„Zamykam ....... (numer sesji) sesję
Rady Miejskiej w Strzegomiu”.
Czas
otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.
2. Postanowienie ust. 1 dotyczy również sesji,
która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 26
1. Z każdej
sesji Rady sporządza się protokół obrad, w którym w szczególności
odnotowuje się podjęte rozstrzygnięcia.
2. Protokół z sesji Rady powinien odzwierciedlać
jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:
1) numer, datę
i miejsce sesji, godzinę rozpoczęcia i zakończenia obrad, numery podjętych
uchwał, a także nazwisko i imię sekretarza obrad, przewodniczącego obrad i protokolantów,
2) stwierdzenie
quorum,
3) nazwiska i
imiona nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyny nieobecności,
4) odnotowanie
przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) uchwalony
porządek obrad,
6) przebieg
obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty
wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7) przebieg
głosowania z wyszczególnieniem jego wyników,
8) podpis
przewodniczącego, sekretarza obrad i sporządzającego protokół.
3. Do protokołu dołącza się:
1) listę
obecności radnych,
2) listę
członków spoza Rady,
3) listę
zaproszonych gości,
4) teksty
podjętych przez Radę uchwał,
5) teksty
podjętych przez Radę wniosków,
6) oświadczenia
i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego w czasie obrad.
4. Protokoły sesji numeruje się cyframi rzymskimi,
łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku (z wyjątkiem roku 2000, który należy
wpisywać w całości).
5. Protokoły otrzymują w ciągu kadencji kolejne
numery, począwszy od numeru jeden.
6. Protokół
przyjmuje się na następnej sesji.
Poprawki
i uzupełnienia do protokołu powinny być wnoszone przez radnych na piśmie, nie
później niż na 3 dni przed sesją, na której następuje przyjęcie protokołu.
Poprawki i uzupełnienia stanowią załącznik do protokołu z sesji.
7. Każdy
mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek z wyjątkiem
utajnionej części protokołu w sprawach określonych w § 17.
8. Obsługę
Rady i jej komisji zapewnia wyodrębniona komórka organizacyjna wchodząca w
skład Urzędu Miejskiego.
R o z d z i a
ł V
Tryb podejmowania uchwał Rady
§ 27
1. Rada
rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach podejmując uchwały.
2. Uchwały są
odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które
mogą być odnotowane w protokole sesji.
§ 28
1. Rada
podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. W
przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Rady. Jeżeli
sesję prowadzi jeden z wiceprzewodniczących Rady pod nieobecność na sesji
przewodniczącego Rady – głos wiceprzewodniczącego Rady prowadzącego sesję jest
rozstrzygającym w przypadku równej liczby głosów.
§ 29
1. Głosowanie
zwykłą większością głosów oznacza,
że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów
„za” niż „przeciw”.
Głosów
wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących
„za” czy „przeciw”.
2. Jeżeli
celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub
kandydatura, na którą oddano największą liczbę głosów.
3. Na
umotywowany wniosek radnego, Rada może dokonać ponownego głosowania –
reasumpcji.
§ 30
1. Głosowanie
bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza,
że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej 1 głos więcej
od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. „przeciwnych”
i „wstrzymujących się”.
2. Głosowanie
bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała
liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższająca połowę
ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą, tj. 15 ważnie
oddanych głosów.
3. Bezwzględna
większość głosów przy parzystej liczbie osób zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem
lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna
większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za
wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych
głosów.
§ 31
1. Projekt uchwały Zarząd przekazuje na piśmie
przewodniczącemu Rady w celu umieszczenia w porządku obrad Rady.
2. Przewodniczący
Rady ma obowiązek przekazać projekt do komisji, chyba że Rada postanowi inaczej.
3. Do
projektów uchwał wnoszonych z inicjatywy radnych lub komisji wymagana jest
opinia Zarządu.
4. Do
projektu uchwały dołącza się uzasadnienie zawierające w szczególności wskazanie
potrzeby podjęcia uchwały, skutki finansowe i źródła ich pokrycia.
5. Za
przygotowanie projektu uchwały pod względem formalno-prawnym, merytorycznym i
techniki legislacyjnej odpowiada Zarząd.
§ 32
1. Uchwała
Rady powinna zawierać:
– datę i
tytuł,
– podstawę
prawną,
– określenie
zadań oraz środki na ich realizację,
– określenie
organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,
– przepisy
przejściowe i derogacyjne,
– termin
wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania,
– uzasadnienie
prawne i merytoryczne.
2. Uchwały
numerowane są cyframi arabskimi według kolejności podjęcia, łamanymi przez dwie
ostatnie cyfry roku (za wyjątkiem roku 2000, który należy wpisywać w całości).
3. Uchwały
podpisuje przewodniczący Rady a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący
Rady.
4. Oryginały
uchwał ewidencjonuje się i przechowuje wraz z protokołami sesji w Biurze Rady.
5. Uchwały
przekazuje się Zarządowi do realizacji.
6. Uchwała
może być znowelizowana w tym samym trybie w jakim była uchwalona.
7. Rada może
zobowiązać Zarząd do opracowania i ogłoszenia w formie obwieszczenia
jednolitego tekstu uchwały.
§ 33
1. Przewodniczący
Rady przeprowadza głosowanie jawne i ogłasza jego wyniki.
2. Powołany
sekretarz obrad dokonuje przeliczenia głosów.
3. Głosowanie
jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
Za głosy
ważne uznaje się te, które oddano „za”, „przeciwko” oraz „wstrzymujące się”.
§ 34
1. W
głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady
Miejskiej Gminy Strzegom, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania.
Głosowanie
przeprowadza wybrana z grona Rady komisja skrutacyjna w składzie co najmniej 3
osób, która wybiera spośród siebie przewodniczącego komisji.
2. Komisja
skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.
3. Po
przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół z
wynikami głosowania.
R o z d z i a
ł VI
Komisje Rady
§ 35
1. Do pomocy
w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje, ustalając ich skład
osobowy.
2. Członkami
komisji, za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, mogą być osoby spoza Rady w liczbie
nie przekraczającej połowy składu komisji. Przewodniczący Rady wydaje członkom
komisji spoza Rady dokumenty stwierdzające ich udział w pracach Rady.
3. Przewodniczących
komisji wybiera Rada w głosowaniu tajnym
spośród członków Rady.
4. Komisje
podlegają Radzie i zobowiązane są do przedłożenia:
– rocznego
planu pracy,
– sprawozdania
z działalności raz do roku.
5. Komisje
odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości.
6. W skład
Komisji Rewizyjnej wchodzą radni z wyjątkiem radnych pełniących funkcję
przewodniczącego, wiceprzewodniczących Rady oraz będących członkami Zarządu.
§ 36
1. Do zadań
stałych komisji należy:
1) rozpatrywanie
spraw dla których komisja została powołana,
2) opiniowanie
i rozpatrywanie spraw zleconych przez Radę oraz spraw przedkładanych przez
członków komisji,
3) występowanie
z inicjatywą uchwałodawczą,
4) kontrola
wykonania uchwał Rady w zakresie kompetencji danej komisji.
2. Zakres działania doraźnych komisji określa
Rada w uchwale o ich powołaniu.
§ 37
Stałymi komisjami Rady są:
1. Komisja
Rewizyjna działająca w zakresie spraw:
1) kontroli działalności Zarządu oraz gminnych
jednostek organizacyjnych,
2) opiniowania
wykonania budżetu gminy i występowania z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia
lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi,
3) bada
zasadność skarg na Zarząd, Burmistrza oraz kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych i przygotowuje stanowisko w sprawie zarzutów zawartych w
skardze i przedstawia Radzie,
4) innych
zadań zleconych przez Radę w zakresie kontroli.
2. Komisja Budżetu, Finansów, Planowania i
Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej działająca w zakresie spraw:
1) budżetu
i funduszy celowych, środków pozabudżetowych, mienia komunalnego i innych spraw
majątkowych, zagospodarowania przestrzennego i programów gospodarczych,
2) współdziałania z innymi gminami w zakresie
związków międzykomunalnych i innej działalności gospodarczej,
3) lokalizacji inwestycji,
4) utrzymania i rozbudowy urządzeń komunalnych i
całej infrastruktury technicznej,
5) gospodarki lokalami mieszkalnymi i użytkowymi
gminy,
6) utrzymania porządku i estetyki,
7) działalności i funkcjonowania przedsiębiorstw
i instytucji użyteczności publicznej,
8) planowania zmian i wykorzystania budżetu
w powiązaniu z zadaniami rzeczowymi,
9) realizacji inicjatyw społecznych,
10) opiniowanie
w sprawach gospodarowania zasobem gminy, a w szczególności:
– wniosków o
skierowanie do zawarcia umowy najmu na lokale mieszkalne i lokale socjalne,
– zamian
lokali mieszkalnych,
– wniosków o
wyrażenie zgody na podnajm lokali mieszkalnych,
– wniosków o
dokonanie zamiany lokali mieszkalnych,
– rocznych
list skierowań do zawarcia umowy najmu lokali mieszkalnych i socjalnych,
– wniosków o
przekwaterowanie do lokalu zamiennego,
– wniosków o
przeznaczenie lokali do remontu przez przyszłego najemcę we własnym zakresie,
– odwołań w
sprawach mieszkalnych.
3. Komisja
Bezpieczeństwa, Ładu i Porządku Publicznego oraz Ochrony Środowiska
działająca w zakresie spraw:
1) ochrony
mienia i bezpieczeństwa publicznego oraz współdziałania ze Strażą Gminną i
Policją,
2) przestrzegania
zasad współdziałania społecznego,
3) ochrony
przeciwpożarowej i zabezpieczenia przeciwpożarowego,
4) ochrony i
kształtowania środowiska naturalnego,
5) ochrony
gospodarki wodno-ściekowej,
6) ochrony
powietrza, zasobów leśnych i terenów rekreacyjnych.
4. Komisja
ds. Wsi działająca w zakresie spraw:
1) melioracji,
2) budownictwa
rolniczego,
3) oświaty
rolniczej,
4) ochrony i
gospodarowania gruntami rolnymi,
5) rozwoju
infrastruktury wsi.
5.
Komisja Oświaty, Kultury i Sportu
działająca w zakresie spraw:
1) szkolnictwa i wychowania dzieci i młodzieży,
2) spraw
czytelnictwa i bibliotek,
3) upowszechniania
kultury,
4) kultury
fizycznej, sportu i turystyki,
5) rozwoju
urządzeń rekreacyjnych i obiektów sportowych.
6. Komisja
Zdrowia i Spraw Socjalnych działająca w zakresie spraw:
1) działalności
służby zdrowia i opieki społecznej,
2) zdrowia
mieszkańców i warunków sanitarnych,
3) przeciwdziałania
alkoholizmowi i narkomanii,
4) przeciwdziałania
bezrobociu i gospodarki funduszami pomocy społecznej.
7. Komisja
ds. Działalności Gospodarczej działająca w zakresie spraw:
1) handlu i
gastronomii,
2) usług dla
ludności,
3) drobnej
wytwórczości i rzemiosła,
4) prywatyzacji
jednostek handlowych,
5) gospodarki
lokalami użytkowymi,
6) synchronizacji
działalności w zakresie handlu – usług – drobnej wytwórczości.
8. Komisja
ds. Rodziny działająca w zakresie spraw:
1) promocji
rodziny w działalności życia społecznego na terenie miasta i gminy oraz w
województwie,
2) rozeznania
sytuacji materialnej i moralnej rodzin,
3) podejmowania
inicjatyw na rzecz pomocy rodzinom znajdującym się w trudnych warunkach
materialnych i moralnych,
4) współpracy
i czuwania /opiniowania/ nad podejmowaniem działań prorodzinnych przez powołane
do tego organizacje i instytucje samorządowe,
5) wspierania
inicjatyw przeciwdziałających patologiom społecznym w życiu rodzinnym.
§ 38
1. Komisje są
zobowiązane do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem
wspólnego zainteresowania.
2. Realizacja
postanowień zawartych w ust. 1 następuje poprzez:
1) wspólne
posiedzenia komisji,
2) udostępnianie
własnych opracowań i analiz.
§ 39
1. Komisje
obradują na posiedzeniach w obecności co najmniej połowy składu komisji.
2. Na
posiedzeniach komisji mogą być obecni oprócz członków komisji również inni
radni oraz członkowie Zarządu.
3. Komisja
lub jej przewodniczący mogą zaprosić na posiedzenie inne osoby, których
wysłuchanie lub obecność są uzasadnione ze względu na przedmiot rozpatrywanej
sprawy.
4. Komisja
nie może odmówić wysłuchania określonej osoby, jeżeli z wnioskiem o takie
wysłuchanie wystąpi przewodniczący Rady.
R o z d z i a
ł VII
Radni
§ 40
1. Radny
reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich
organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom gminy do
rozpatrzenia.
2. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej
dla funkcjonariuszy publicznych.
3. Z radnym Rady nie może być nawiązany stosunek
pracy w Urzędzie Miejskim w Strzegomiu.
4. Przepis ust. 3 dotyczy również kierowników gminnych
jednostek organizacyjnych.
5. Przepis ust. 3 nie dotyczy radnych wybranych do
Zarządu, z którymi stosunek pracy nawiązany jest na podstawie wyboru.
6. Nawiązanie przez radnego stosunku pracy, o którym
mowa w ust. 3 i 4, jest równoznaczne z zrzeczeniem się mandatu.
7. Osoba wybrana na radnego nie może wykonywać pracy w Urzędzie Miejskim
w ramach stosunku pracy oraz wykonywać funkcji kierownika w jednostce
organizacyjnej gminy.
Przed
przystąpieniem do wykonywania mandatu osoba zobowiązana jest złożyć wniosek o
urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez
właściwy organ wyborczy.
8. Radny, o którym mowa w ust. 7, otrzymuje urlop
bezpłatny na okres sprawowania mandatu oraz 3 miesięcy po jego
wygaśnięciu.
9. Przewodniczący Rady wystawia i potwierdza radnemu
dokument stwierdzający pełnienie funkcji radnego.
10. Nie złożenie
przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 7, jest równoznaczne ze zrzeczeniem
się mandatu.
11. Po
wygaśnięciu mandatu odpowiednio Urząd Miejski w Strzegomiu lub gminna jednostka
organizacyjna przywraca radnego do pracy na tym samym lub równorzędnym
stanowisku pracy z wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu, jakie radny
otrzymywałby, gdyby nie przysługujący urlop bezpłatny. Radny zgłasza gotowość
przystąpienia do pracy w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia mandatu.
§ 41
Organ gminy zamierzający powierzyć
radnemu wykonywanie pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej albo
zamierzający udzielić zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami
o zamówieniach publicznych zobowiązany jest zasięgnąć opinii Komisji
Rewizyjnej.
§ 42
Rozwiązanie z radnym stosunku pracy
wymaga uprzedniej zgody Rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z
radnym, jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane
z wykonywaniem przez radnego mandatu.
§ 43
1. Radni są
zobowiązani złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym przewodniczącemu Rady
w terminie 30 dni od dnia objęcia mandatu. Kolejne oświadczenia radni
składają co roku, do dnia 31 marca wg stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego oraz na dwa miesiące przed upływem kadencji.
2. Przewodniczący
Rady dokonuje analizy zawartych w oświadczeniach danych.
§
44
1. Przed
przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:
„Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra
i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami
gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców,
troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań gminy.”
2. Ślubowanie
odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają
i wypowiadają słowo „ślubuję”.
3. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady
oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają
ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
§ 45
1. Radni mogą
tworzyć kluby, które łączą radnych o wspólnych celach działania.
2. Kluby
powinny liczyć co najmniej 5 radnych.
3. Powstanie
klubu następuje z chwilą doręczenia przewodniczącemu Rady powiadomienia wraz z
listą członków klubu.
4. Przewodniczący
klubu reprezentuje klub na zewnątrz.
5. Przynależność
radnych do klubów jest dobrowolna.
6. Przewodniczący
Rady informuje radnych o powstaniu klubu.
§ 46
1. Kluby
działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z
rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą
ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków.
3. Kluby
działają wyłącznie w ramach Rady.
§ 47
1. Klubom
przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie
organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą
przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych
przedstawicieli.
§ 48
1. Kluby mogą
uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy
klubów nie mogą być sprzeczne ze statutem gminy.
§ 49
1. Radni
uczestniczą w przyjmowaniu obywateli gminy wspólnie z Burmistrzem Miasta w
sprawach skarg i wniosków zgodnie z ustalonym harmonogramem.
2. W miarę
możliwości radni uczestniczą w zebraniach organizacji politycznych,
społecznych, zawodowych i samorządowych na terenie gminy – na zaproszenie tych
organizacji, a także mogą inicjować takie zebrania dla przedstawienia bieżących
celów i zadań realizowanych przez Radę oraz zebrania opinii i wniosków o
pracy Rady.
§ 50
1. Radnemu
przysługuje zwolnienie od pracy zawodowej w celu umożliwienia wykonywania jego
obowiązków.
2. Rada w
odrębnej uchwale określa wysokość oraz zasady przyznawania radnym diet za
udział w posiedzeniach i pracach Rady i
jej organów.
3. Postanowienie
ust. 2 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza Rady.
R o z d z i a
ł VIII
Interpelacje, zapytania, wnioski
§ 51
1. Radny ma
prawo składania interpelacji. Adresatem interpelacji jest Zarząd
2. Pisemne
interpelacje mogą być składane na sesji oraz między sesjami na ręce
przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje je Zarządowi.
Interpelacja
powinna zawierać jasne i zwięzłe przedstawienie stanu faktycznego będącego jej
przedmiotem oraz wynikające z niej pytania.
3. Interpelacje
składa się na piśmie podczas posiedzenia Rady w punkcie „Interpelacje”.
4. Odpowiedzi
udziela Zarząd lub wyznaczona przez przewodniczącego Zarządu osoba.
5. W
przypadku niemożności udzielenia odpowiedzi na interpelację w trakcie sesji
zgłaszającemu Zarząd obowiązany jest do udzielenia pisemnej odpowiedzi w ciągu
14 dni od daty otrzymania interpelacji.
6. Radny ma
prawo poinformowania Rady, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej
odczytanie. W przypadku, gdy odpowiedź pisemna na interpelację uzupełniona
dodatkowymi wyjaśnieniami na sesji nie zadawala radnego, może wnosić o ponowne
wyjaśnienie na piśmie.
§ 52
1. Zapytania
i wnioski składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu
uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania
i wolne wnioski składa się ustnie w trakcie obrad sesji.
3. Odpowiedzi
na zapytania i wnioski udziela Burmistrz lub upoważniona przez niego osoba.
4. W
przypadku niemożności udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji
zgłaszającemu winna być udzielona odpowiedź pisemna w ciągu 14 dni.
C z ę ś ć III
Organy wykonawcze
R o z d z i a
ł I
Postanowienia ogólne
§ 53
Organem wykonawczym gminy jest
Zarząd.
§ 54
1. Zarząd
jest wybierany na okres kadencji Rady.
2. Po upływie
kadencji Rady Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.
3. W
realizacji zadań własnych gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie.
4. Działalność
Zarządu i podporządkowanych mu jednostek podlega kontroli Rady.
R
o z d z i a ł II
Struktura wewnętrzna Zarządu
§ 55
1. Rada wybiera Zarząd w liczbie 7 osób spośród
radnych lub spoza składu Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników
wyborów przez właściwy organ wyborczy.
2. W skład Zarządu wchodzi: Burmistrz, zastępca
Burmistrza oraz pięciu członków. Burmistrz i zastępca Burmistrza są
pracownikami samorządowymi. Pozostali członkowie Zarządu nie są pracownikami
samorządowymi.
3. Rada wybiera Burmistrza bezwzględną większością
głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
4. Rada może ogłosić konkurs na stanowisko
Burmistrza oraz określić kwalifikacje wymagane od kandydatów.
5. Rada wybiera zastępcę Burmistrza oraz pozostałych
członków Zarządu na wniosek Burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.
6. Jeżeli Rada nie dokona wyboru Zarządu w
terminie określonym w ust. 1, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.
7. Członkostwa Zarządu nie można łączyć z
zatrudnieniem w administracji rządowej.
8. Rada może odwołać Zarząd, z wyjątkiem Burmistrza,
z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4
ustawowego składu Rady.
Wniosek
wymaga formy pisemnej i uzasadnienia oraz podlega zaopiniowaniu przez właściwą
rzeczowo komisję problemową oraz Komisję Rewizyjną.
9. Rada może odwołać Burmistrza większością 2/3
głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym na zasadach i w trybie
określonym w ust. 8. Odwołanie Burmistrza jest równoznaczne z
odwołaniem pozostałych członków Zarządu.
10. Rada może
na uzasadniony wniosek Burmistrza odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą
większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w
głosowaniu tajnym.
11. Jeżeli
wniosek o odwołanie Zarządu albo Burmistrza nie uzyskał wymaganej większości
głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po
upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zachowaniem trybu
przewidzianego w ust. 8 i 9.
12. W razie
odwołania Zarządu w związku z nie-
udzieleniem absolutorium lub z przyczyn, o których mowa w ust. 8 i 9, Rada
wybiera w ciągu 1 miesiąca nowy Zarząd na zasadach określonych w ust. 1–5.
13. Do czasu
wyboru nowego Zarządu obowiązki Zarządu wykonuje dotychczasowy Zarząd.
14. W
przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie Rada podejmuje
uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka
Zarządu zwykłą większością głosów nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty
złożenia rezygnacji.
15. Niepodjęcie
przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 14, jest równoznaczne
z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym
powinna być podjęta uchwała.
16. W
przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego
przewodniczącym, Burmistrz obowiązany jest najpóźniej w ciągu 1 miesiąca
od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 15,
przedstawić Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.
R o z d z i a
ł III
Zadania Zarządu
§ 56
1. Zarząd
wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania gminy określone w ustawach,
porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach
komunalnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.
2. O
kierunkach działania Zarządu decyduje Rada.
3. Zarząd
wykonuje swe zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego.
4. Do zadań
Zarządu należy w szczególności:
1) opracowywanie i przedstawianie Radzie
wszystkich spraw, o których stanowi Rada, oraz przygotowywanie projektów uchwał
w tych sprawach,
2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,
3) wykonywanie uchwał Rady,
4) określanie sposobu wykonywania uchwał,
5) ustalanie planu wykonania budżetu, informowanie
mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu i wykorzystaniu środków budżetowych,
kierunkach polityki społeczno-gospo-darczej,
6) gospodarowanie mieniem komunalnym,
7) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał
Rady i swych ustawowych kompetencji, do wysokości ustalonej przez Radę,
8) podejmowanie uchwał o wydatkach koniecznych a
nieuwzględnionych w budżecie,
9) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w
sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,
10) podejmowanie
uchwał w przedmiocie zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego
rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Zarządu,
11) powoływanie
komisji przetargowej, dokonującej wyboru oferty w postępowaniu o zamówienia
publiczne,
12) podejmowanie
uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych,
13) udzielanie
pełnomocnictwa kierownikom gminnych jednostek organizacyjnych gminy
nieposiadających osobowości prawnej do zarządzania mieniem tych jednostek oraz
wyrażanie zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres
pełnomocnictwa,
14) prowadzenie
prawidłowej gospodarki finansowej gminy,
15) wydawanie
zarządzeń porządkowych niecierpiących zwłoki. Zarządzenie takie wymaga zatwierdzenia
na najbliższej sesji Rady.
R
o z d z i a ł IV
Tryb pracy Zarządu
§ 57
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych
przez przewodniczącego w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. O godzinie i miejscu posiedzenia Zarządu
przewodniczący powiadamia jego członków najpóźniej na 3 dni przed terminem
posiedzenia.
3. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Burmistrz,
a w razie jego nieobecności zastępca Burmistrza.
4. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą bez prawa
głosowania sekretarz gminy i skarbnik gminy – główny księgowy budżetu.
5. Do udziału w posiedzeniach Zarządu zobowiązani
są pracownicy Urzędu Miejskiego właściwi ze względu na przedmiot obrad. Ponadto
mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych właściwi
ze wzglądu na przedmiot obrad oraz radca prawny urzędu.
6. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać
zaproszone inne osoby, a w szczególności radni i przedstawiciele jednostek
pomocniczych gminy.
7. Zarząd rozstrzyga sprawy kolegialnie w formie
uchwał, decyzji, postanowień w obecności co najmniej 4 członków Zarządu zwykłą
większością głosów, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej. W przypadku równej
ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego
Zarządu. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
8. Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu, którzy brali
udział w ich podjęciu.
9. Decyzje i postanowienia wydawane przez Zarząd
z zakresu administracji publicznej podpisuje Burmistrz, o ile ustawy nie
stanowią inaczej.
10. Z
posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie
Zarządu uczestniczący w danym posiedzeniu po jego zatwierdzeniu na
następnym posiedzeniu Zarządu.
11. Protokół z
posiedzenia Zarządu powinien zawierać:
1) kolejny
numer, licząc od początku roku kalendarzowego oraz datę posiedzenia,
2) nazwiska i
stanowiska służbowe osób biorących udział w posiedzeniu,
3) porządek
obrad,
4) krótkie
omówienie kolejnych spraw objętych porządkiem obrad, dokładna treść podjętych
uchwał, decyzji, wynik głosowania, wnioski końcowe,
5) określenie
odpowiedzialnych za wykonanie uchwał, decyzji i wniosków oraz sposobu ich
wykonania.
6) wyciągi i
wnioski z protokołu posiedzeń Zarządu oraz kopie uchwał doręcza się referatom
i jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań z
dokumentów tych wynikających.
§ 58
Obsługę techniczno-biurową
(wysyłanie zawiadomień, wyciągi z protokołów itp.) sprawuje pracownik Urzędu Miasta wyznaczony przez
Burmistrza. Kopie uchwał Zarządu
przekazuje się niezwłocznie do Biura Rady.
§
59
1. Kierownikiem
Urzędu Miejskiego jest Burmistrz.
2. Organizację
i zasady funkcjonowania urzędu określa Regulamin Organizacyjny uchwalony na
wniosek Zarządu przez Radę.
3. Do zadań
Burmistrza należy w szczególności:
1) reprezentowanie
gminy na zewnątrz,
2) organizowanie
pracy Zarządu,
3) kierowanie
bieżącymi sprawami gminy,
4) niezwłoczne
ogłaszanie budżetu gminy i sprawozdania z jego wykonania za rok poprzedni,
w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych,
5) nawiązywanie
i rozwiązywanie z pracownikami samorządowymi stosunku pracy na podstawie umowy
o pracę, mianowania i powołania,
6) wykonywanie
uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych i pracowników urzędu,
7) wydawanie
decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
8) zgłaszanie
wniosków w sprawie kandydatur na stanowisko zastępcy Burmistrza oraz pozostałych
członków Zarządu, sekretarza i skarbnika gminy.
R o z d z i a
ł V
Absolutorium
§ 60
1. Komisja
Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady
Gminy w sprawie udzielenie lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.
Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę
Obrachunkową.
2. Uchwała
Rady w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem
wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd
został odwołany z innej przyczyny.
3. Rada
rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 2 na sesji
zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie
nieudzielenia Zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej
oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o
nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rada może odwołać
Zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
C z ę ś ć IV
Mienie komunalne i gospodarka finansowa gminy
R o z d z i a
ł I
Mienie komunalne
§ 61
1. Mieniem
komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie
komunalne jednostek organizacyjnych. Organizacyjno-
-prawną formę prowadzenia działalności przez te jednostki określają organy gminy.
2. Mieniem
komunalnym zarządzają organy gminy bądź inne powołane przez nie podmioty.
3. Mieniem
pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych nieposiadających
osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie
pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd.
Do
czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa wymagana jest zgoda Zarządu.
§ 62
1. Oświadczenie
woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie
Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd
(pełnomocnik).
2. Zarząd
może udzielić Burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń
woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
3. Czynność
prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez
kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
Skarbnik
gminy może odmówić kontrasygnaty, lecz w razie wydania mu polecenia przez
zwierzchnika wykonuje tę czynność, zawiadamiając jednocześnie o odmowie
kontrasygnaty Radę i Regionalną Izbę Obrachunkową we Wrocławiu.
4. Kierownicy
jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy składają
jednoosobowo oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez
Zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek
R o z d z i a
ł II
Gospodarka finansowa
§ 63
1. Gmina
samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, zwanego
dalej budżetem.
2. Budżet
jest uchwalany na rok kalendarzowy.
3. Uchwałę
budżetową Rada uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie
uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
4. Do czasu
uchwalenia budżetu jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego podstawą
gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedłożony Radzie.
5. Procedurę
uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych
towarzyszących projektowi określa Rada odrębną uchwałą.
§ 64
1. Wydatki
budżetu nie mogą przekraczać dochodów.
2. Uchwały
organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z
których zobowiązania te zostaną pokryte.
3. Uchwały, o
których mowa w ust. 2, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co
najmniej połowy składu Rady.
4. Wydatki
dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych w granicach uchwalonych
przez Radę.
§ 65
1. Za
prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada Zarząd.
2. Gospodarka
finansowa gminy jest jawna.
3. Burmistrz
niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i składa sprawozdanie z jej wykonania w
sposób zwyczajowo przyjęty.
4. Zarząd
informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki
społecznej i gospodarczej oraz wykorzystania środków budżetowych.
5. Rada Gminy
rozpatruje corocznie do dnia 30 kwietnia sprawozdanie z wykonania budżetu za
rok ubiegły i udziela lub nieudziela Zarządowi absolutorium
z tego tytułu.
C z ę ś ć V
Pracownicy samorządowi
§ 66
1. Na
podstawie wyboru pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w ramach stosunku
pracy uchwałą Rady są Burmistrz i zastępca Burmistrza.
2. Nawiązania
stosunku pracy z Burmistrzem (przewodniczącym Zarządu) dokonuje przewodniczący Rady i w tym przypadku pełni funkcje
przewidziane w Kodeksie pracy dla pracodawcy.
3. Nawiązania
stosunku pracy z zastępcą Burmistrza dokonuje przewodniczący Zarządu.
4. Nawiązanie
stosunku pracy z osobami wymienionymi w ust. 1 następuje z chwilą wyboru przez
Radę.
5. Wynagrodzenie
dla Burmistrza, tj. miesięczną stawkę wynagrodzenia zasadniczego, stawkę
dodatku funkcyjnego, procentowy wskaźnik dodatku specjalnego, ustala Rada w
granicach określonych przepisami o wynagradzaniu pracowników samorządowych – na
wniosek przewodniczącego Rady.
6. Przewodniczący
Rady ustala wysokość i wypłaca dodatkowe wynagrodzenie roczne dla
przewodniczącego Zarządu (Burmistrza), nagrodę jubileuszową oraz najniższą
kwotę w I kategorii zaszeregowania w tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego,
od której nalicza się dodatek funkcyjny.
7. Nagrody dla Burmistrza ustala Rada.
8. Inne czynności wynikające z zakresu stosunku
pracy Burmistrza wykonuje przewodniczący
Rady.
§ 67
1. Kierowników
wydziałów, referatów urzędu zatrudnia się w ramach stosunku pracy na podstawie
mianowania przez przewodniczącego Zarządu.
2. Na podstawie powołania zatrudniony jest:
a) sekretarz
gminy,
b) skarbnik
gminy (główny księgowy budżetu),
c) kierownik
Urzędu Stanu Cywilnego i zastępca kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
3. Na podstawie umowy o pracę zatrudnieni są pozostali
pracownicy urzędu.
§
68
1. Sekretarza
gminy i skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu) powołuje i odwołuje Rada
na wniosek Burmistrza.
2. Przewodniczący
Zarządu jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do sekretarza i skarbnika
gminy, pracowników urzędu oraz dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych,
do których zatrudniania i zwalniania jest kompetentny Zarząd.
C z ę ś ć VI
Jednostki pomocnicze gminy
§ 69
Sołectwa w gminie tworzy się w
drodze uchwały Rady.
Podjęcie przez Radę uchwały w
sprawie utworzenia nowej jednostki, podziału lub połączenia dotychczasowych,
powinno być poprzedzone przeprowadzeniem konsultacji z mieszkańcami.
Podobny tryb stosuje się w przypadku
znoszenia sołectw.
Wykaz sołectw gminy i miasta stanowi
załącznik nr 5 do statutu.
Jednostkami pomocniczymi gminy są
również dzielnice i osiedla.
§ 70
Konsultacje z mieszkańcami
przeprowadza się na zebraniach wiejskich oraz przez umożliwienie składania
wniosków i postulatów, jak również uwag do przedstawionych projektów.
§ 71
Przy podziale gminy na jednostki
pomocnicze uwzględnia się przede wszystkim naturalne uwarunkowania gospodarcze,
przestrzenne i istniejące więzi między mieszkańcami.
§ 72
1. Rada uchwala
dla każdej jednostki pomocniczej odrębny statut określający organizację i
zakres działania, zakres przydzielonego mienia komunalnego i uprawnień
dotyczących rozporządzania tym majątkiem oraz uprawnień tych jednostek do prowadzenia
gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy.
2. Sołectwa
nie tworzą własnych budżetów.
3. Sołtys
oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim,
spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców sołectwa
uprawnionych do głosowania. Zasady i tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej oraz
ich odwołania określa statut sołectwa.
§ 73
Nadzór nad działalnością jednostek
pomocniczych sprawuje Rada przy pomocy Zarządu.
§ 74
Uchwała zebrania wiejskiego
sprzeczna z prawem jest nieważna. O nieważności uchwały w całości lub
w części orzeka Rada w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty
doręczenia uchwały.
§
75
Sołtys podlega ochronie prawnej jako
funkcjonariusz publiczny.
§ 76
Sołtys oraz członkowie rady
sołeckiej na pisemne zaproszenie przewodniczącego Rady do udziału w sesji lub
posiedzeniach stałych komisji Rady mają prawo do diety i zwrotu kosztów podróży
na zasadach ustalonych uchwałą dla członków spoza Rady.
C z ę ś ć VII
Postanowienia końcowe
§ 77
1. Organy
gminy na podstawie upoważnień ustawowych wydają przepisy powszechnie
obowiązujące na obszarze gminy zwane przepisami gminnymi.
2. Przepisy
gminne ogłaszane są przez rozplakatowa-nie obwieszczeń w miejscach publicznych
i na tablicy informacyjnej urzędu.
3. Przepisy
wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu
późniejszego.
4. Urząd
prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu w jego
siedzibie.
5. Zasady prowadzenia dokumentacji pracy organów gminy regulują przepisy – instrukcja kancelaryjna.
§ 78
1. Uchwalenie
statutu gminy następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
2. Zmiany
statutu uchwala się odpowiednio jak w ust. 1.
3. Statut
podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 79
W sprawach, których nie reguluje
statut, decydują ustawy szczegółowe odnoszące się do samorządu gminnego.
Załącznik
nr 1 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)
Załącznik
nr 2 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)
Załącznik
nr 3 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)
Załącznik
nr 4 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)
REGULAMIN PRACY KOMISJI REWIZYJNEJ
I. Postanowienia wstępne
§ 1
1. Komisja
Rewizyjna, zwana dalej komisją, ma charakter stały.
2. Komisja
działa na podstawie statutu gminy Strzegom i niniejszych zasad.
§ 2
1. Zadaniem
komisji jest kontrola działalności Zarządu Miasta zwanego dalej Zarządem i
podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.
2. Celem
działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny
działalności Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie
niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w
usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja
bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Zarządu i
jednostek organizacyjnych gminy, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe
dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznej.
4. Komisja
jest uprawniona do korzystania z opinii rzeczoznawców spoza składu Rady.
5. Komisja
wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach.
§ 3
1. Komisja
przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe
– obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół
działań tego podmiotu,
2) problemowe
– obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego
podmiotu, stanowiące niewielki fragment jego działalności,
3) sprawdzające
– podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione
w toku postępowania jednostki.
§ 4
1. Komisja
przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy
komisji.
2. Rada może
podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej
planem pracy komisji, określając jej temat i rodzaj.
3. Komisja
przeprowadza doraźne kontrole z własnej inicjatywy.
II. Przedmiot kontroli
§ 5
1. Przedmiotem
kontroli są zadania własne określone w statucie gminy Strzegom oraz innych
przepisach zobowiązujących Zarząd do ich wykonania,
a w szczególności:
1) wykonanie
uchwał Rady i innych zadań określonych przepisami prawa,
2) gospodarowanie mieniem gminy,
3) wykonanie budżetu.
2. Kontrolę realizacji zadań przeprowadza się na
podstawie kryterium zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności.
III. Tryb przeprowadzania kontroli
§ 6
1. Pracami
komisji kieruje jej przewodniczący lub zastępca.
2. Do przeprowadzenia kontroli uprawnia imienne
upoważnienie wystawione przez przewodniczącego Rady.
3. Upoważnienie winno zawierać imię i nazwisko, numer
dowodu osobistego, nazwę jednostki kontrolowanej, rodzaj i przedmiot kontroli
oraz czas jej trwania.
§ 7
Kontrolę przeprowadza się w dniach i
w godzinach pracy obowiązujących w jednostce kontrolowanej. W razie
konieczności przeprowadzenia kontroli poza godzinami pracy lub w dni wolne od
pracy kierownik kontrolowanej jednostki na wniosek kontrolującego wydaje
niezbędne polecenia.
§ 8
Przed rozpoczęciem czynności
kontrolujący zawiadamia kierownika jednostki kontrolowanej o przedmiocie kontroli,
okazując upoważnienie, oraz dokonuje każdorazowo adnotacji w księdze ewidencji
kontrolnej prowadzonej przez jednostkę.
§ 9
Obowiązkiem kontrolującego jest
rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego i w razie stwierdzenia
nieprawidłowości i uchybień ustalenie ich przyczyn i skutków oraz
określenie osób za nie odpowiedzialnych, a w razie stwierdzenia osiągnięć i
przykładów godnych upowszechniania wskazanie osób, które się przyczyniły do
nich w sposób szczególny.
§ 10
1. Kontrolujący
dokonuje ustaleń na podstawie dowodów.
2. Do dowodów zalicza się w szczególności dokumenty
i dowody rzeczowe, dane ewidencji i sprawozdawczości, zeznania świadków, opinie
biegłych, jak również pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.
3. Pracownicy kontrolowanej jednostki obowiązani
są udzielać członkom komisji ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach
dotyczących przedmiotu kontroli.
§
11
1. Ustalenia
kontroli opisuje się w protokole, który powinien określać fakty stanowiące
podstawę do oceny jednostki kontrolowanej w badanym okresie, a w szczególności
konkretne nieprawidłowości i uchybienia, ich przyczyny i skutki oraz osoby
odpowiedzialne.
2. Protokół powinien zawierać ponadto:
1) zastrzeżenie, że służy tylko do użytku służbowego,
2) nazwę jednostki kontrolowanej, jej adres oraz
nazwę organu sprawującego nadzór,
3) datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli z
wymienieniem ewentualnych przerw w kontroli,
4) imiona i nazwiska osób kontrolujących oraz daty
i numery upoważnień do przeprowadzenia kontroli,
5) określenie przedmiotu kontroli i okresu
objętego kontrolą,
6) imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej
i okres jego zatrudnienia w tej jednostce,
7) dane o liczbie egzemplarzy sporządzonego
protokołu oraz wzmiankę o doręczenie jednego egzemplarza protokołu kierownikowi
jednostki kontrolowanej.
§ 12
1. Protokół
kontroli podpisują osoby kontrolujące i kierownik jednostki kontrolowanej
oraz główny księgowy, jeżeli kontrola obejmowała sprawy finansowe lub ewidencji
księgowej.
2. Protokół doręcza się przewodniczącemu Rady.
3. Wyniki kontroli wraz z wnioskami zmierzającymi
do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz
usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli, przedkłada Radzie,
celem nadania dalszego biegu.
IV. Zadania opiniodawcze
§ 13
1. Komisja
opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie
udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Zarządowi.
2. Przewodniczący
komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w pkt 1, przewodniczącemu
Rady w terminie 7 dni i niezwłocznie przesyła wniosek do Regionalnej Izby
Obrachunkowej.
§ 14
1. Komisja
opiniuje na piśmie zamiar powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie
umowy zlecenia lub umowy agencyjnej albo zamiar udzielenia radnemu zamówienia
publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych.
2. Przewodniczący
komisji przedkłada opinie w sprawach o których mowa w ust. 1, przewodniczącemu
Rady w terminie 7 dni od daty otrzymania pisemnej prośby o opinię od organu
gminy.
§ 15
1. Komisja
opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu z wyjątkiem Burmistrza oraz
wniosek o odwołanie Burmistrza.
2. Przewodniczący
komisji przedkłada opinie, o których mowa w pkt 1, przewodniczącemu Rady w
terminie 7 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.
§ 16
Komisja rozpatruje skargi dotyczące
zadań lub działalności Zarządu, Burmistrza i kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych z wyjątkiem spraw należących do zadań z zakresu administracji
rządowej, o ile przepisy szczegółowe
nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skargi oraz na najbliższej sesji przedstawia sposób
załatwienia skargi w formie projektu uchwały.
Załącznik
nr 5 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)
WYKAZ SOŁECTW MIASTA I GMINY STRZEGOM
1. BARTOSZÓWEK 13.
OLSZANY
2. GOCZAŁKÓW 14.
ROGOŹNICA
3. GOCZAŁKÓW GÓRNY 15. RUSKO
4. GODZIESZÓWEK 16.
SKARŻYCE
5. GRANICA 17.
STANOWICE
6. GRANICZNA 18.
STAWISKA
7. GROCHOTÓW 19. STRZEGOM
8. JAROSZÓW 20.
TOMKOWICE
9. KOSTRZA 21.
WIEŚNICA
10.
MIĘDZYRZECZE 22.
ŻELAZOWO
11.
MODLĘCIN 23.
ŻÓŁKIEWKA
12.
MORAWA
Załącznik nr 6 do statutu gminy Strzegom (poz. 472)
Wykaz jednostek organizacyjnych
działających na terenie gminy i miasta Strzegom
I. Jednostki
budżetowe
1. Biuro Obsługi Szkół Samorządowych w Strzegomiu,
ul. Rynek 38 – uchwała nr 61/95 z dnia 29.06.1995 r. z późn. zmianami.
2. Ośrodek Pomocy Społecznej w Strzegomiu, ul.
Rynek 38 – uchwała nr 14/91 z dnia 14.03.1991 r. z późn. zmianami.
3. Straż Miejska Gminy Strzegom, ul. Rynek 38 –
uchwała nr 45/98 z dnia 17.06.1998 r.
4. Publiczne Szkoły Podstawowe – uchwała nr 27/90
z dnia 25.10.1990 r. z późn. zmianami:
1. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 im. Mikołaja Kopernika
w Strzegomiu, ul. Mickiewicza 1,
2. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Henryka
Sienkiewicza w Strzegomiu, ul. Jeleniogórska 19,
3. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Strzegomiu,
Aleja Wojska Polskiego 3,
4. Publiczna Szkoła Podstawowa nr 6 im. Bohaterów Westerplatte w Strzegomiu, ul. Brzegowa 1,
5. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janusza
Korczaka w Jaroszowie,
6. Publiczna Szkoła Podstawowa w Kostrzy,
ul. Żeromskiego,
7. Publiczna Szkoła Podstawowa w Rogoźnicy, ul.
Parkowa 1,
8. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Tadeusza
Kościuszki w Goczałkowie, ul. Szkolna 1,
9. Publiczna Szkoła Podstawowa im. Adama
Mickiewicza w Olszanach,
10. Zespół
Szkolno-Przedszkolny w Stanowicach, ul. Świebodzka nr 6–7–9 – uchwała nr 35/99
z dnia 31.05.1999 r.
5. Gimnazja:
1. Gimnazjum
nr 1 w Strzegomiu, ul. Brzegowa 1 – uchwała nr 16/99 z dnia 15.03.1999 r.,
2. Gimnazjum
nr 2 w Strzegomiu, ul. Mickiewicza 1 – uchwała nr 17/99 z dnia
15.03.1999 r.,
3. Gimnazjum
w Jaroszowie 98 – uchwała nr 18/99 z dnia 15.03.1999 r.,
4. Gimnazjum
w Goczałkowie, ul. Szkolna 1 – uchwała nr 19/99 z dnia 15.03.1999 r.
6. Ośrodek Sportu i Rekreacji w Strzegomiu –
uchwała nr 81/99 z dnia 28.12.1999 r.
1. Strzegomskie Centrum
Kultury, ul. Paderewskiego 36 – uchwała nr 1/92 z dnia
06.06.1992 r. z późn. zmianami,
2. Zakład
Gospodarki Mieszkaniowej w Strzegomiu, ul. Paderewskiego 13 – uchwała nr
100/94 z dnia 29.12.1994 r. z późn. zmianami,
3. Zakład
Usług Komunalnych w Strzegomiu, Aleja Wojska Polskiego 75 – uchwała nr 25/2000
z dnia 30.05.2000 r.,
4. Zakład
Wodociągów i Kanalizacji w Strzegomiu, ul. Wesoła 4 – uchwała nr 25/2000 z
dnia 30.05.2000 r.,
5. Zakład
Zieleni Miejskiej i Usług Pogrzebowych w Strzegomiu, ul. Krótka 7 –
uchwała nr 100/94 z dnia 29.12.1994 r.,
6. Biblioteka
Publiczna Miasta i Gminy Strzegom im. Elizy Orzeszkowej w Strzegomiu,
ul. Świdnicka 21–23 – uchwała nr 37/95 z dnia 30.03.1995 r.,
7. Publiczne
Przedszkola – uchwała nr 84/95 z dnia 30.10.1995 r.:
1. Publiczne
Przedszkole nr 2 im. Kubusia Puchatka w Strzegomiu, ul. Mickiewicza 2,
2. Publiczne
Przedszkole nr 3 w Strzegomiu, ul. Parkowa 8,
3. Publiczne
Przedszkole nr 4 w Strzegomiu, ul. Kościuszki 51,
4. Publiczne
Przedszkole w Jaroszowie.
III. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej
w Strzegomiu, ul. Armii Krajowej 23 – uchwała nr 65/98 z dnia
10.11.1998 r.