415

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY STRZEGOM

z dnia 30 stycznia 2001 r.

w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w mieście Strzegom, obejmujących obszar aktywności
gospodarczej położony przy drodze krajowej nr 378

       Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) oraz art. 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym  (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 z późn. zm.) oraz w związku z uchwałą nr 48/98 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 17 czerwca 1998 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Strzegom dz. nr 4/4, AM 35, obręb 5, Rada Miejska Gminy Strzegom uchwala, co następuje:

 

 

 


R o z d z i a ł  I

Przepisy ogólne

§ 1

1.  Uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu w mieście Strzegom, obejmującego działkę nr 4/4, AM 35, obręb 5, położoną przy drodze krajowej nr 378, w rejonie ul. Wałbrzyskiej.

2.  Integralną częścią planu jest rysunek w skali 1:1000, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

1.  Przedmiotem ustaleń planu jest określenie przeznaczenia terenów, zasad ich zagospodarowania i obsługi w zakresie infrastruktury technicznej oraz uwarunkowań kształtowania zabudowy.

2.  Realizacja niniejszego planu, poprzez wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, wymaga uwzględnienia ustaleń zawartych w:

1) rozdziale II: „Ustalenia ogólne”,

2) rozdziale III: „Ustalenia szczegółowe”,

3) rysunku planu, określonych w oznaczeniach „USTALENIA PLANU”.

§ 3

W granicach terenu objętego niniejszym planem tracą moc ustalenia miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego miasta Strzegom, zatwierdzonego uchwałą nr 46/93 Rady Gminy i Miasta Strzegom z dnia 30 września 1993 r. z wyłączeniem ustaleń dotyczących drogi krajowej nr 378, oznaczonej na rysunku planu symbolem 01G1/2.

§ 4

Ilekroć w dalszych przepisach niniejszej uchwały występuje określenie:

1) plan – należy przez to rozumieć ustalenia planu obejmującego teren, o którym mowa w § 1 uchwały,

2) uchwała – należy przez to rozumieć niniejszą uchwałę Rady Miejskiej Gminy Strzegom,

3) rysunek planu – należy przez to rozumieć rysunek planu na mapie w skali 1:1000, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały,

4) przepisy szczególne – należy przez to rozumieć aktualne w momencie zatwierdzania niniejszej uchwały przepisy prawne,

5) jednostka funkcjonalna – należy przez to rozumieć teren oznaczony na rysunku planu liniami rozgraniczającymi, o dominującej funkcji określonej symbolem literowym.

Zapis w treści uchwały: OAG – oznacza obszar aktywności gospodarczej, obejmujący teren określony
w § 1 ust. 1 uchwały.

R o z d z i a ł  II

Ustalenia ogólne, obowiązujące dla całego OAG

§ 5

1.  Za podstawowe funkcje wprowadzane na teren OAG uznaje się:

   przemysł, składy i magazyny,

   bazy obsługi transportu,

   budownictwo,

   rzemiosło usługowe,

   usługi komercyjne.

Tereny o powyższych funkcjach określa się jako produkcyjno-usługowe, a na rysunku planu oznaczono je symbolem PU.

2.  Jako funkcje uzupełniające na tym obszarze dopuszcza się:

   administrację,

   obsługę techniczną terenu,

   układ komunikacji wewnętrznej oraz parkingi,

   zieleń o różnorakim charakterze,

   usługi bytowe, tj. w zakresie handlu detalicznego, rzemiosła usługowego i małej gastronomii.

3.  Dopuszcza się wprowadzenie funkcji dodatkowych, poza wymienionymi w ust. 1 i 2, pod warunkiem:

   nieprzekroczenia 20% powierzchni przeznaczonej pod funkcję podstawową, na działce poszczególnych podmiotów gospodarczych (inwestycji),

   niepowodowanie ograniczania działalności funkcji podstawowej,

   niespowodowania uciążliwości, przekraczającej dopuszczalne wielkości, poza granice własności danej nieruchomości.

§ 6

Ustalenia w zakresie komunikacji:

1.  Biegnącą wzdłuż granicy północno-zachodniej drogę krajową nr 378, oznaczoną na rysunku planu symbolem 01G1/2, należy całkowicie odizolować od ruchu kołowego z OAG. Dostępność komunikacyjną OAG zapewnić przez skanalizowane skrzyżowanie drogi 01G1/2 z ulicą 09L1/2 i jej przedłużeniem.
Z działki nr 4/4 wydziela się pas terenu o szerokości 18 m, oznaczony na rysunku planu symbolem KGr, który stanowi rezerwę pod modernizację drogi krajowej nr 378, przewidywanej do zmiany funkcji na drogę krajową międzynarodową nr 5, o parametrach GP2/2.

2.  Układ komunikacji wewnętrznej należy oprzeć na ulicy klasy zbiorczej (KZ), biegnącej wzdłuż płn.-
-wsch. granicy działki nr 4/4, od skrzyżowania
z drogą krajową nr 378 do drogi polnej o nr ewid. 27. Ulica ta powstała z modernizacji drogi polnej
o nr ewid. 19, łączyć będzie ulice lokalne, oznaczone na rysunku planu symbolem KL. Dla ochrony drzewostanu, ulicę KZ należy przewidzieć jako dwujezdniową o szerokości w liniach rozgraniczających = 25 m. Ustalając, że istniejące drzewa będą w środku pasa zieleni, z działki nr 4/4 wydzielić pas terenu o szerokości 8,0 m, który stanowić będzie rezerwę pod modernizację ulicy KZ.

3.  Realizację wewnętrznego układu komunikacyjnego uzależnia się od zamierzeń programowych i wielkości potencjałów finansowych podmiotów gospodarczych, zamierzających inwestować w obrębie OAG. Zakłada się dwa warianty realizacji ulic wewnętrznych:

W a r i a n t  I

Przy przejmowaniu całego obszaru przez 1 do 3 podmioty gospodarcze, pozostawia się im swobodę w kształtowaniu układu komunikacji wewnętrznej, pod warunkiem uwzględnienia wymogów przedstawionych w ust. 1 i 2. Nie obowiązuje wówczas realizacja budowy ulic oznaczonych symbolami KL, wg układu określonego na rysunku planu.

W a r i a n t  II

Przy wystąpieniu większej liczby podmiotów gospodarczych, wewnętrzny układ komunikacyjny OAG należy oprzeć o wyznaczone w rysunku planu ulice lokalne, oznaczone na rysunku planu symbolami KL.

4.  Uzupełnieniem układu ulic klasy KL mogą być ulice dojazdowe, które nie zostały określone na rysunku planu. Wyznaczenie przebiegu i parametrów ulic dojazdowych uzależnia się od potrzeb inwestora.

5.  Drogę wiejską o nr ewid. 27 należy zmodernizować, nadając jej klasę ulicy lokalnej, (KL) o szerokości
w liniach rozgraniczających = 10 m.

6.  Na OAG wyznaczono 2 parkingi ogólnodostępne na samochody ciężarowe, oznaczone na rysunku symbolami KP. Umożliwi to wprowadzenie zakazu parkowania ciężkich samochodów ciężarowych na ulicach.

7.  Wzdłuż drogi 378, za terenem stanowiącym rezerwę na jej modernizację (KGr), wyznaczono pas terenu o szerokości 10 m, oznaczony na rysunku symbolem KU, na którym przewiduje się chodnik
i ścieżkę rowerową oraz ułożenie sieci infrastruktury techicznej.

§ 7

Ustalenia w zakresie ochrony środowiska:

1.  Na terenach produkcyjno-usługowych projektowana zabudowa i urządzenia technologiczne nie mogą ujemnie, poza dopuszczalne normy, oddziaływać na środowisko przyrodnicze, a ich uciążliwość powinna być ograniczona w obrębie granic własnościowych poszczególnych zakładów.

2.  Dla inwestycji produkcyjno-usługowych mogących pogorszyć stan środowiska, do wniosku o uzyskanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu należy dołączyć ocenę oddziaływania na środowisko, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa
z dnia 14 lipca 1998 r. (Dz. U. Nr 93, poz. 589)
i uzgodnić z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Świdnicy.

     Dla inwestycji szczególnie uciążliwych, na etapie ustalania warunków zabudowy, należy opracować ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko,
a projekt decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu należy uzgodnić z Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym we Wrocławiu.

3.  W przypadku występowania ścieków technologicznych, przed odprowadzeniem do kanalizacji sanitarnej lub bezodpływowych zbiorników ścieków winny być podczyszczone na terenie zakładu, który je wytwarza.

4.  Na terenach produkcyjno-usługowych wielkość emisji hałasu na granicy zakładów nie może przekraczać:

   45 dB(A) w godzinach od 600 do 2200,

   35 dB(A) w godzinach od 2200 do 600,

   70 dB(A) przy krótkotrwałym natężeniu dźwięku w ciągu dnia.

5.  Usuwanie stałych odpadów bytowych do pojemników ustawionych na utwardzonych nawierzchniach, w miejscach osłoniętych, usytuowanych na poszczególnych nieruchomościach z wcześniejszym uzyskaniem zapewnienia ich wywozu na wysypisko komunalne.

6.  Zachować w stanie nienaruszonym istniejący starodrzew przydrożny oraz przy zbiornikach wodnych. W planach zagospodarowania terenu inwestycji, będących integralną częścią projektów budowlanych, należy wymagać ustaleń projektowych w zakresie zadrzewienia, uwzględniających mikroklimat
i warunki środowiskowe na OAG.

§ 8

Zasady kształtowania koncepcji przestrzennej:

1.  Generalnym założeniem koncepcji przestrzennej OAG jest takie kształtowanie zabudowy, aby nie zmniejszała ona historycznych walorów panoramy miasta Strzegomia. Należy odstąpić od zasady spiętrzenia zabudowy w miarę wznoszenia się na wzgórze, zważywszy znaczną skalę, standaryzację
i schematyzm brył współczesnych obiektów przemysłowo-składowych.

     Dla osiągnięcia powyższych założeń, przy realizacji zabudowy na OAG należy:

1) przestrzegać strefowania wysokości zabudowy, określonego na rysunku planu,

2) przestrzegać wyznaczone na rysunku planu zasady kształtowania dachów, przechodząc z płaskich w części północnej do wysokich, krytych dachówką w wyższych partiach wzgórza.

2.  Główne budynki administracyjne i usługowe o ponadstandardowym wystroju architektonicznym lokalizować wzdłuż ciągu pieszo-rowerowego KU, tj. równolegle do drogi krajowej nr 378, przestrzegając linii zabudowy określonych na rysunku planu.

3.  Zieleń wysoką projektować w sposób podkreślający ukształtowanie zabudowy i otaczającego krajobrazu.

4.  W miarę możliwości, budynki sytuować w układzie kalenicowym w stosunku do ulic lokalnych układu wewnętrznego (KL).

§ 9

Ustalenia w zakresie architektury obiektów:

1.  Forma i charakter architektoniczny projektowanych obiektów winny odpowiadać ich funkcjom, bez ograniczeń w zakresie stosowania materiałów konstrukcyjnych i głównych płaszczyzn elewacji.

2.  Elementy budynków o szczególnym znaczeniu (np. wejścia) podkreślić przez wykonanie w nawiązaniu do architektury regionalnej, w tradycyjnych materiałach miejscowych.

3.  Uwzględniając szczególne wartości środowiska oraz ekspozycję projektowanych zakładów z drogi krajowej nr 378, zabudowa wzdłuż ulicy KGr winna cechować się dużymi walorami estetycznymi i w całym ciągu posiadać jednorodny charakter. Budynki powinny posiadać dachy z mocno wysuniętymi okapami, o ile nie rzutuje to na ograniczenie skrajni pionowej obiektów przyległych do dróg i placów.

4.  Elementy małej architektury należy projektować wg jednolitej koncepcji z dominacją materiałów miejscowych.

§ 10

Uwarunkowania w zakresie ochrony dóbr kultury.

OAG położony jest poza strefami ochrony konserwatorskiej. Celem zachowania walorów krajobrazowych panoramy miasta, ustalono specjalne uwarunkowania kształtowania nowej zabudowy na wzgórzu, określone w § 8 i na rysunku planu.

Wszelkie odkryte w trakcie prac ziemnych przedmioty zabytkowe oraz obiekty nieruchome, nawarstwienia kulturowe podlegają ochronie prawnej w myśl przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o ochronie dóbr kultury (Dz. U. z 1999 r. Nr 98, poz. 1150).

§ 11

Zasady zagospodarowania terenów zakładów produkcyjno-usługowych:

1.  Parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz place przedwejściowe należy przewidzieć na terenach własnych poszczególnych zakładów.

2.  Pasy terenu pomiędzy liniami rozgraniczającymi ulic a liniami zabudowy należy zagospodarować zielenią. Celem zapewnienia ekspozycji obiektów od strony ulic drzewa i krzewy formować w różnogatunkowe kępy, na przemian z partiami zieleni niskiej. W pasach tych mogą znajdować się place przedwejściowe i parkingi, pod warunkiem nieprzekroczenia na te cele 30% ich powierzchni.

§ 12

Zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej:

1.  Zaopatrzenie w wodę dla celów bytowych z wodociągu komunalnego znajdującego się w ulicy Wałbrzyskiej. Zabrania się używania dla celów technologicznych wody z ujęć komunalnych.

2.  Odprowadzanie ścieków sanitarnych do oczyszczalni komunalnej.

3.  Ścieki przemysłowe, po oczyszczeniu w obrębie poszczególnych zakładów, odprowadzać do przyległych rowów lub do rzeki Strzegomki, w oparciu
o operaty wodno-prawne.

4.  Odprowadzanie wód odpadowych do przyległych rowów, z zapewnieniem wcześniejszego oczyszczenia z produktów ropopochodnych na własnym terenie poszczególnych zakładów, wg uwarunkowań określonych przepisami szczególnymi.

5.  Zaopatrzenie w energię elektryczną z sieci SN wg warunków technicznych wydanych przez Zakład Energetyczny w Strzegomiu.

     W wypadku konieczności budowy stacji transformatorowej lokalizację jej dopuszcza się jako dobudowę do jednego z projektowanych obiektów przemysłowo-magazynowych lub jako obiekt wolno stojący, na jednym z terenów oznaczonych na rysunku planu symbolem IT.

6.  Energię cieplną należy uzyskiwać wg indywidualnych rozwiązań z wymogiem zastosowania urządzeń o wysokiej sprawności grzewczej i niskim stopniu emisji zanieczyszczeń powietrza.

§ 13

1.  Realizacja inwestycji na OAG zależna jest od wystąpień inwestorów o uzyskanie potrzebnej wielkości terenu, wynikającej z programów inwestycyjnych. Założenia realizacyjne przyjęte dla układu komunikacji wewnętrznej, zakładające 2 warianty budowy (patrz § 6 ust. 3) mają zastosowanie dla wszystkich inwestycji na OAG.

1) przy realizacji inwestycji wg wariantu I należy przestrzegać następujących zasad:

   w części północnej OAG lokalizować inwestycje o bogatym programie produkcyjno-
-usługowym i dużej intensywności zabudowy. Wzdłuż ulicy stanowiącej drogę 01G1/2 sytuować obiekty o wysokim standardzie architektoniczno-budowlanym i wysokości III – V kondygnacji,

   inwestycje o drobnej zabudowie lokalizować w części południowej, z uwzględnieniem stref określonych na rysunku planu,

2) realizując inwestycje wg wariantu II, dopuszcza się zmiany w przeznaczeniu terenu w obrębie funkcji określonych w § 5, pod warunkiem:

   pozostawienia bez zmian jednostek funkcjonalnych: ZP1, ZP2 i ZN oraz wszystkich rezerw terenowych pod modernizację dróg,

   zachowania funkcji jednostek: PU, KL, IT, KP, KU i U przy dopuszczalnej zmianie lokalizacji.

2.  W przypadku realizacji zadań inwestycyjnych
wg wariantu II, zmieniającego układ dróg lokalnych
i podział na jednostki funkcjonalne, wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu uzależnia się od opracowania nowej koncepcji zagospodarowania terenu, obejmującej nie tylko teren zadania inwestycyjnego, ale całego OAG. Koncepcja taka musi uzyskać akceptacje Zarządu Miasta
w Strzegomiu.

R o z d z i a ł  III

Ustalenia szczegółowe

§ 14

Przeznaczenie terenów i zasady ich zagospodarowania wg oznaczeń na rysunku planu:

PU1 Teren przeznaczony pod przemysł, składy, rzemiosło i usługi komercyjne. Ukształtowanie przestrzenne realizować wg warunków określonych w § 8 ust. 1 i 2 z uwzględnieniem stref określonych na rysunku planu. W narożu północno-wschodnim, przy skrzyżowaniu ulic 01G1/2 i KZ przewidzieć zlokalizowanie obiektu, który stanowiłby dominujący akcent przestrzenny podkreślający wjazd na OAG. Przy skrzyżowaniu oraz wzdłuż ulicy O1G1/2 wyznaczono obowiązującą linię zabudowy, odsuniętą o 10 m od linii rozgraniczającej ulicy. Wzdłuż ulicy KZ linię wyznaczono jako nieprzekraczalną, w odległości 10 m od linii rozgraniczającej. Obowiązkową funkcją uzupełniającą jest zieleń o charakterze ozdobnym, wprowadzona na co najmniej 20% powierzchni zakładów.

PU2 Ustalenia programowo-przestrzenne terenu jak dla jednostki urbanistycznej PU1. Linie zabudowy nieprzekraczalne wyznaczono 10 m od linii rozgraniczających ulic. Dopuszczalne wysokości zabudowy i rodzaje dachów określono na rysunku planu. Dostępność komunikacyjna z wszystkich przyległych ulic.

PU3 Teren przeznaczony pod przemysł, składy i rzemiosło. Dopuszczalne i uzupełniające funkcje określono w § 5 ust. 2 i 3. Nieprzekraczalne linie zabudowy ustalono na 10 m od linii rozgraniczających przyległych ulic. Ukształtowanie przestrzenne realizować wg warunków określonych w § 8 ust. 1 i 2 z uwzględnieniem stref określonych na rysunku planu. Priorytet lokalizacyjny mają drobne zakłady rzemiosła usługowego
i produkcyjnego. Dostępność komunikacyjna z wszystkich przyległych ulic. Na południowym skraju wzgórza, dopuszcza się lokalizację akcentu wysokościowego, pod warunkiem, że stanowić będzie obiekt o wysokich walorach architektonicznych (np. wieża ciśnień, wieża telewizyjna).

U1 Teren usług dla użytkowników OAG, w zakresie handlu detalicznego, gastronomii i rzemiosła usługowego. Charakter architektury projektowanych obiektów, odstępując od ustaleń § 9 ust. 1 i 2, powinien nawiązywać do cech budownictwa regionalnego. Parking odpowiedniej wielkości dla użytkowników tego obiektu należy zapewnić na terenie tej jednostki funkcjonalnej.

U2 Teren usług o programie i ustaleniach w zakresie architektury jak dla jednostki funkcjonalnej U1. Zabudowę ukształtować w formie niewielkiego ośrodka usługowego, wokół placyku otwartego od strony północnej.

ZP1 Teren zieleni o charakterze ozdobnym, ogólnodostępny. Zaadaptować basen wodny, w otoczeniu którego urządzić zieleń o charakterze parkowym. Drzewa
i krzewy z przewagą gatunków iglastych.

ZP2 Teren zieleni ogólnodostępnej z warunkiem zachowania drzewostanu. Zieleń o charakterze rekreacyjnym, z boiskami do gier małych.

ZN Teren zieleni izolacyjnej wzdłuż granicy z ogrodami działkowymi. Zieleń ukształtować w sposób niepowodujący zacienienia ogrodów działkowych. W doborze projektowanych drzew i krzewów przewidzieć min. 40% gatunków zimozielonych.

IT Tereny przeznaczone pod obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej, obsługującej OAG. Powierzchnie gruntowe zbędne dla urządzeń technologicznych należy zadrzewić.

KL Ulice klasy lokalnej, o szerokości w liniach rozgraniczających = 12,0 m. Ustala się następujące parametry użytkowe:

   jezdnia o szerokości 6,0 – 7,0 m,

   obustronny chodnik 2 x 1,5 m.

Ulice zakończyć placykami manewrowymi o wymiarach 20 x 30 m, które należy połączyć ciągami pieszo-
-jezdnymi z pasami:

   terenu przewidzianego pod główne sieci infrastruktury technicznej,

   zieleni nieurządzonej (ZN).

KGr Pas terenu o szerokości 18,0 m stanowiący rezerwę pod modernizację drogi krajowej nr 378,
wg planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego klasy G1/2, o szerokości w liniach rozgraniczających = 35,0 m. Ze względu na postulowane przekwalifikowanie tej drogi na GP2/2, szerokość pasa rezerwy w stosunku do ustaleń planu ogólnego zwiększa się
o 15 m.

KZr Pas terenu o szerokości 8,0 m stanowiący rezerwę pod modernizację drogi wiejskiej o nr ewid. 19 na ulicę klasy zbiorczej KZ. Wyznaczona rezerwa uwzględnia pozostawienie pasa zieleni z drzewostanem.

KLr Pas terenu o szerokości około 4,0 m stanowiący rezerwę pod modernizację drogi polnej o nr ewid. 27 na ulicę klasy lokalnej o szerokości w liniach rozgraniczających = 12,0 m. Od strony zachodniej przewidzieć plac manewrowy, z zabezpieczeniem dostępności do pasa terenu przeznaczonego pod sieci infrastruktury technicznej dla obsługi OAG.

KP Tereny przeznaczone pod lokalizację ogólnodostępnych parkingów na samochody ciężarowe. Przyjąć parametry techniczne umożliwiające korzystanie z parkingu samochodów z naczepami i przyczepami.

KU Teren przeznaczony pod komunikację pieszą i rowerową, z wydzielonym pasem przeznaczonym pod ułożenie sieci infrastruktury technicznej. Szerokość terenu 10 m.

R o z d z i a ł  IV

Przepisy końcowe

§ 15

Tereny objęte planem, do czasu ich zagospodarowania zgodnie z ustaleniami planu, należy użytkować w sposób dotychczasowy, tj. na cele rolnicze.

§ 16

Teren działki nr 4/4, AM 35, obręb 5, stanowi własność gminy i w związku z tym nie przewiduje się jednorazowej opłaty wynikającej ze wzrostu wartości terenu na skutek ustaleń planu, o której mowa w art. 36 ust. 3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999 r. Nr 15, poz. 139 z późn. zm.).

§ 17

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta w Strzegomiu.

 

§ 18

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 

 

 

WICEPRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ GMINY

 

MAREK KOLANO


 

 

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej gminy Strzegom z dnia 30 stycznia 2001 r. (poz. 415)