415 UCHWAŁA
RADY MIEJSKIEJ GMINY STRZEGOM z dnia 30 stycznia 2001 r. w sprawie miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w mieście Strzegom,
obejmujących obszar aktywności Na podstawie art. 18
ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. |
R
o z d z i a ł I
§ 1
1. Uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu w
mieście Strzegom, obejmującego działkę nr 4/4, AM 35, obręb 5, położoną przy
drodze krajowej nr 378, w rejonie ul. Wałbrzyskiej.
2. Integralną
częścią planu jest rysunek w skali 1:1000, stanowiący załącznik do niniejszej
uchwały.
§
2
1. Przedmiotem
ustaleń planu jest określenie przeznaczenia terenów, zasad ich zagospodarowania
i obsługi w zakresie infrastruktury technicznej oraz uwarunkowań kształtowania
zabudowy.
2. Realizacja
niniejszego planu, poprzez wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i
zagospodarowaniu terenu, wymaga uwzględnienia ustaleń zawartych w:
1) rozdziale
II: „Ustalenia ogólne”,
2) rozdziale
III: „Ustalenia szczegółowe”,
3) rysunku
planu, określonych w oznaczeniach „USTALENIA PLANU”.
§ 3
W granicach terenu objętego
niniejszym planem tracą moc ustalenia miejscowego planu ogólnego zagospodarowania
przestrzennego miasta Strzegom, zatwierdzonego uchwałą nr 46/93 Rady Gminy i
Miasta Strzegom z dnia 30 września 1993 r. z wyłączeniem ustaleń dotyczących
drogi krajowej nr 378, oznaczonej na rysunku planu symbolem 01G1/2.
§ 4
Ilekroć w dalszych przepisach
niniejszej uchwały występuje określenie:
1) plan –
należy przez to rozumieć ustalenia planu obejmującego teren, o którym mowa w §
1 uchwały,
2) uchwała –
należy przez to rozumieć niniejszą uchwałę Rady Miejskiej Gminy Strzegom,
3) rysunek
planu – należy przez to rozumieć rysunek planu na mapie w skali 1:1000,
stanowiący załącznik do niniejszej uchwały,
4) przepisy szczególne
– należy przez to rozumieć aktualne w momencie zatwierdzania niniejszej uchwały
przepisy prawne,
5) jednostka
funkcjonalna – należy przez to rozumieć teren oznaczony na rysunku planu
liniami rozgraniczającymi, o dominującej funkcji określonej symbolem literowym.
Zapis w treści uchwały: OAG –
oznacza obszar aktywności gospodarczej, obejmujący teren określony
w § 1 ust. 1 uchwały.
R o z d z i a
ł II
§ 5
1. Za podstawowe funkcje wprowadzane na teren OAG uznaje się:
– przemysł,
składy i magazyny,
– bazy
obsługi transportu,
– budownictwo,
– rzemiosło
usługowe,
– usługi
komercyjne.
Tereny o
powyższych funkcjach określa się jako produkcyjno-usługowe, a na rysunku planu
oznaczono je symbolem PU.
2. Jako funkcje uzupełniające na tym obszarze dopuszcza się:
– administrację,
– obsługę
techniczną terenu,
– układ
komunikacji wewnętrznej oraz parkingi,
– zieleń o
różnorakim charakterze,
– usługi
bytowe, tj. w zakresie handlu detalicznego, rzemiosła usługowego i małej
gastronomii.
3. Dopuszcza się wprowadzenie funkcji dodatkowych, poza wymienionymi w
ust. 1 i 2, pod warunkiem:
– nieprzekroczenia
20% powierzchni przeznaczonej pod funkcję podstawową, na działce poszczególnych
podmiotów gospodarczych (inwestycji),
– niepowodowanie
ograniczania działalności funkcji podstawowej,
– niespowodowania
uciążliwości, przekraczającej dopuszczalne wielkości, poza granice własności
danej nieruchomości.
§ 6
Ustalenia w zakresie komunikacji:
1. Biegnącą wzdłuż granicy
północno-zachodniej drogę krajową nr 378, oznaczoną na rysunku planu symbolem
01G1/2, należy całkowicie odizolować od ruchu kołowego z OAG. Dostępność
komunikacyjną OAG zapewnić przez skanalizowane skrzyżowanie drogi 01G1/2 z
ulicą 09L1/2 i jej przedłużeniem.
Z działki nr 4/4 wydziela się pas terenu o szerokości 18 m, oznaczony na
rysunku planu symbolem KGr, który stanowi rezerwę pod modernizację drogi krajowej
nr 378, przewidywanej do zmiany funkcji na drogę krajową międzynarodową nr 5, o
parametrach GP2/2.
2. Układ
komunikacji wewnętrznej należy oprzeć na ulicy klasy zbiorczej (KZ), biegnącej
wzdłuż płn.-
-wsch. granicy działki nr 4/4, od skrzyżowania
z drogą krajową nr 378 do drogi polnej o nr ewid. 27. Ulica ta powstała z
modernizacji drogi polnej
o nr ewid. 19, łączyć będzie ulice lokalne, oznaczone na rysunku planu symbolem
KL. Dla ochrony drzewostanu, ulicę KZ należy przewidzieć jako dwujezdniową o
szerokości w liniach rozgraniczających = 25 m. Ustalając, że istniejące drzewa
będą w środku pasa zieleni, z działki nr 4/4 wydzielić pas terenu o szerokości
8,0 m, który stanowić będzie rezerwę pod modernizację ulicy KZ.
3. Realizację
wewnętrznego układu komunikacyjnego uzależnia się od zamierzeń programowych i
wielkości potencjałów finansowych podmiotów gospodarczych, zamierzających
inwestować w obrębie OAG. Zakłada się dwa warianty realizacji ulic wewnętrznych:
W a r i
a n t I
Przy
przejmowaniu całego obszaru przez 1 do 3 podmioty gospodarcze, pozostawia się
im swobodę w kształtowaniu układu komunikacji wewnętrznej, pod warunkiem
uwzględnienia wymogów przedstawionych w ust. 1 i 2. Nie obowiązuje wówczas
realizacja budowy ulic oznaczonych symbolami KL, wg układu określonego na
rysunku planu.
W a r i
a n t II
Przy
wystąpieniu większej liczby podmiotów gospodarczych, wewnętrzny układ
komunikacyjny OAG należy oprzeć o wyznaczone w rysunku planu ulice lokalne,
oznaczone na rysunku planu symbolami KL.
4. Uzupełnieniem układu ulic
klasy KL mogą być ulice dojazdowe, które nie zostały określone na rysunku
planu. Wyznaczenie przebiegu i parametrów ulic dojazdowych uzależnia się od
potrzeb inwestora.
5. Drogę
wiejską o nr ewid. 27 należy zmodernizować, nadając jej klasę ulicy lokalnej,
(KL) o szerokości
w liniach rozgraniczających = 10 m.
6. Na OAG
wyznaczono 2 parkingi ogólnodostępne na samochody ciężarowe, oznaczone na
rysunku symbolami KP. Umożliwi to wprowadzenie zakazu parkowania ciężkich
samochodów ciężarowych na ulicach.
7. Wzdłuż
drogi 378, za terenem stanowiącym rezerwę na jej modernizację (KGr), wyznaczono
pas terenu o szerokości 10 m, oznaczony na rysunku symbolem KU, na którym
przewiduje się chodnik
i ścieżkę rowerową oraz ułożenie sieci infrastruktury techicznej.
§
7
Ustalenia w zakresie ochrony środowiska:
1. Na
terenach produkcyjno-usługowych projektowana zabudowa i urządzenia
technologiczne nie mogą ujemnie, poza dopuszczalne normy, oddziaływać na
środowisko przyrodnicze, a ich uciążliwość powinna być ograniczona w obrębie
granic własnościowych poszczególnych zakładów.
2. Dla
inwestycji produkcyjno-usługowych mogących pogorszyć stan środowiska, do
wniosku o uzyskanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu należy dołączyć
ocenę oddziaływania na środowisko, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Ochrony
Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa
z dnia 14 lipca 1998 r. (Dz. U. Nr 93, poz. 589)
i uzgodnić z Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Świdnicy.
Dla
inwestycji szczególnie uciążliwych, na etapie ustalania warunków zabudowy,
należy opracować ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko,
a projekt decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu należy
uzgodnić z Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym we Wrocławiu.
3. W
przypadku występowania ścieków technologicznych, przed odprowadzeniem do
kanalizacji sanitarnej lub bezodpływowych zbiorników ścieków winny być podczyszczone
na terenie zakładu, który je wytwarza.
4. Na
terenach produkcyjno-usługowych wielkość emisji hałasu na granicy zakładów nie
może przekraczać:
– 45 dB(A) w
godzinach od 600 do 2200,
– 35 dB(A) w
godzinach od 2200 do 600,
– 70 dB(A)
przy krótkotrwałym natężeniu dźwięku w ciągu dnia.
5. Usuwanie
stałych odpadów bytowych do pojemników ustawionych na utwardzonych nawierzchniach,
w miejscach osłoniętych, usytuowanych na poszczególnych nieruchomościach z
wcześniejszym uzyskaniem zapewnienia ich wywozu na wysypisko komunalne.
6. Zachować
w stanie nienaruszonym istniejący starodrzew przydrożny oraz przy zbiornikach
wodnych. W planach zagospodarowania terenu inwestycji, będących integralną
częścią projektów budowlanych, należy wymagać ustaleń projektowych w zakresie
zadrzewienia, uwzględniających mikroklimat
i warunki środowiskowe na OAG.
§
8
Zasady kształtowania koncepcji przestrzennej:
1. Generalnym
założeniem koncepcji przestrzennej OAG jest takie kształtowanie zabudowy, aby
nie zmniejszała ona historycznych walorów panoramy miasta Strzegomia. Należy
odstąpić od zasady spiętrzenia zabudowy w miarę wznoszenia się na wzgórze,
zważywszy znaczną skalę, standaryzację
i schematyzm brył współczesnych obiektów przemysłowo-składowych.
Dla
osiągnięcia powyższych założeń, przy realizacji zabudowy na OAG należy:
1) przestrzegać
strefowania wysokości zabudowy, określonego na rysunku planu,
2) przestrzegać
wyznaczone na rysunku planu zasady kształtowania dachów, przechodząc z płaskich
w części północnej do wysokich, krytych dachówką w wyższych partiach wzgórza.
2. Główne budynki administracyjne
i usługowe o ponadstandardowym wystroju architektonicznym lokalizować wzdłuż
ciągu pieszo-rowerowego KU, tj. równolegle do drogi krajowej nr 378,
przestrzegając linii zabudowy określonych na rysunku planu.
3. Zieleń
wysoką projektować w sposób podkreślający ukształtowanie zabudowy i
otaczającego krajobrazu.
4. W miarę
możliwości, budynki sytuować w układzie kalenicowym w stosunku do ulic
lokalnych układu wewnętrznego (KL).
§
9
Ustalenia w zakresie architektury obiektów:
1. Forma i
charakter architektoniczny projektowanych obiektów winny odpowiadać ich
funkcjom, bez ograniczeń w zakresie stosowania materiałów konstrukcyjnych i
głównych płaszczyzn elewacji.
2. Elementy
budynków o szczególnym znaczeniu (np. wejścia) podkreślić przez wykonanie w
nawiązaniu do architektury regionalnej, w tradycyjnych materiałach miejscowych.
3. Uwzględniając
szczególne wartości środowiska oraz ekspozycję projektowanych zakładów z drogi
krajowej nr 378, zabudowa wzdłuż ulicy KGr winna cechować się dużymi walorami
estetycznymi i w całym ciągu posiadać jednorodny charakter. Budynki powinny
posiadać dachy z mocno wysuniętymi okapami, o ile nie rzutuje to na
ograniczenie skrajni pionowej obiektów przyległych do dróg i placów.
4. Elementy
małej architektury należy projektować wg jednolitej koncepcji z dominacją
materiałów miejscowych.
§
10
Uwarunkowania w zakresie ochrony
dóbr kultury.
OAG położony jest poza strefami
ochrony konserwatorskiej. Celem zachowania walorów krajobrazowych panoramy
miasta, ustalono specjalne uwarunkowania kształtowania nowej zabudowy na
wzgórzu, określone w § 8 i na rysunku planu.
Wszelkie odkryte w trakcie prac
ziemnych przedmioty zabytkowe oraz obiekty nieruchome, nawarstwienia kulturowe
podlegają ochronie prawnej w myśl przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1962 r. o
ochronie dóbr kultury (Dz. U. z 1999 r. Nr 98, poz. 1150).
§ 11
Zasady zagospodarowania terenów
zakładów produkcyjno-usługowych:
1. Parkingi dla samochodów
osobowych i ciężarowych oraz place przedwejściowe należy przewidzieć na terenach
własnych poszczególnych zakładów.
2. Pasy terenu pomiędzy liniami
rozgraniczającymi ulic a liniami zabudowy należy zagospodarować zielenią. Celem
zapewnienia ekspozycji obiektów od strony ulic drzewa i krzewy formować w
różnogatunkowe kępy, na przemian z partiami zieleni niskiej. W pasach tych mogą
znajdować się place przedwejściowe i parkingi, pod warunkiem nieprzekroczenia
na te cele 30% ich powierzchni.
§ 12
Zasady obsługi w zakresie infrastruktury technicznej:
1. Zaopatrzenie w wodę dla celów
bytowych z wodociągu komunalnego znajdującego się w ulicy Wałbrzyskiej.
Zabrania się używania dla celów technologicznych wody z ujęć komunalnych.
2. Odprowadzanie ścieków
sanitarnych do oczyszczalni komunalnej.
3. Ścieki przemysłowe, po
oczyszczeniu w obrębie poszczególnych zakładów, odprowadzać do przyległych
rowów lub do rzeki Strzegomki, w oparciu
o operaty wodno-prawne.
4. Odprowadzanie wód odpadowych
do przyległych rowów, z zapewnieniem wcześniejszego oczyszczenia z produktów
ropopochodnych na własnym terenie poszczególnych zakładów, wg uwarunkowań
określonych przepisami szczególnymi.
5. Zaopatrzenie w energię
elektryczną z sieci SN wg warunków technicznych wydanych przez Zakład Energetyczny
w Strzegomiu.
W wypadku konieczności budowy
stacji transformatorowej lokalizację jej dopuszcza się jako dobudowę do jednego
z projektowanych obiektów przemysłowo-magazynowych lub jako obiekt wolno
stojący, na jednym z terenów oznaczonych na rysunku planu symbolem IT.
6. Energię cieplną należy
uzyskiwać wg indywidualnych rozwiązań z wymogiem zastosowania urządzeń o
wysokiej sprawności grzewczej i niskim stopniu emisji zanieczyszczeń powietrza.
§ 13
1. Realizacja inwestycji na OAG
zależna jest od wystąpień inwestorów o uzyskanie potrzebnej wielkości terenu,
wynikającej z programów inwestycyjnych. Założenia realizacyjne przyjęte dla
układu komunikacji wewnętrznej, zakładające 2 warianty budowy (patrz § 6 ust.
3) mają zastosowanie dla wszystkich inwestycji na OAG.
1) przy
realizacji inwestycji wg wariantu I należy przestrzegać następujących zasad:
– w części północnej OAG
lokalizować inwestycje o bogatym programie produkcyjno-
-usługowym i dużej intensywności zabudowy. Wzdłuż ulicy stanowiącej drogę
01G1/2 sytuować obiekty o wysokim standardzie architektoniczno-budowlanym i
wysokości III – V kondygnacji,
– inwestycje
o drobnej zabudowie lokalizować w części południowej, z uwzględnieniem stref
określonych na rysunku planu,
2) realizując
inwestycje wg wariantu II, dopuszcza się zmiany w przeznaczeniu terenu w
obrębie funkcji określonych w § 5, pod warunkiem:
– pozostawienia bez zmian
jednostek funkcjonalnych: ZP1, ZP2 i ZN oraz wszystkich rezerw terenowych pod
modernizację dróg,
– zachowania
funkcji jednostek: PU, KL, IT, KP, KU i U przy dopuszczalnej zmianie
lokalizacji.
2. W przypadku realizacji zadań
inwestycyjnych
wg wariantu II, zmieniającego układ dróg lokalnych
i podział na jednostki funkcjonalne, wydanie decyzji o warunkach zabudowy i
zagospodarowania terenu uzależnia się od opracowania nowej koncepcji zagospodarowania
terenu, obejmującej nie tylko teren zadania inwestycyjnego, ale całego OAG.
Koncepcja taka musi uzyskać akceptacje Zarządu Miasta
w Strzegomiu.
R o z d z i a ł III
Ustalenia szczegółowe
§ 14
Przeznaczenie terenów i
zasady ich zagospodarowania wg oznaczeń na rysunku planu:
PU1 Teren
przeznaczony pod przemysł, składy, rzemiosło i usługi komercyjne.
Ukształtowanie przestrzenne realizować wg warunków określonych w § 8 ust. 1 i 2
z uwzględnieniem stref określonych na rysunku planu. W narożu
północno-wschodnim, przy skrzyżowaniu ulic 01G1/2 i KZ przewidzieć
zlokalizowanie obiektu, który stanowiłby dominujący akcent przestrzenny
podkreślający wjazd na OAG. Przy skrzyżowaniu oraz wzdłuż ulicy O1G1/2 wyznaczono
obowiązującą linię zabudowy, odsuniętą o 10 m od linii rozgraniczającej ulicy.
Wzdłuż ulicy KZ linię wyznaczono jako nieprzekraczalną, w odległości 10 m od
linii rozgraniczającej. Obowiązkową funkcją uzupełniającą jest zieleń o
charakterze ozdobnym, wprowadzona na co najmniej 20% powierzchni zakładów.
PU2 Ustalenia
programowo-przestrzenne terenu jak dla jednostki urbanistycznej PU1. Linie
zabudowy nieprzekraczalne wyznaczono 10 m od linii rozgraniczających ulic.
Dopuszczalne wysokości zabudowy i rodzaje dachów określono na rysunku planu.
Dostępność komunikacyjna z wszystkich przyległych ulic.
PU3 Teren przeznaczony pod
przemysł, składy i rzemiosło. Dopuszczalne i uzupełniające funkcje określono w
§ 5 ust. 2 i 3. Nieprzekraczalne linie zabudowy ustalono na 10 m od linii
rozgraniczających przyległych ulic. Ukształtowanie przestrzenne realizować wg warunków
określonych w § 8 ust. 1 i 2 z uwzględnieniem stref określonych na rysunku
planu. Priorytet lokalizacyjny mają drobne zakłady rzemiosła usługowego
i produkcyjnego. Dostępność komunikacyjna z wszystkich przyległych ulic. Na
południowym skraju wzgórza, dopuszcza się lokalizację akcentu wysokościowego,
pod warunkiem, że stanowić będzie obiekt o wysokich walorach architektonicznych
(np. wieża ciśnień, wieża telewizyjna).
U1 Teren usług dla
użytkowników OAG, w zakresie handlu detalicznego, gastronomii i rzemiosła usługowego.
Charakter architektury projektowanych obiektów, odstępując od ustaleń § 9 ust.
1 i 2, powinien nawiązywać do cech budownictwa regionalnego. Parking
odpowiedniej wielkości dla użytkowników tego obiektu należy zapewnić na terenie
tej jednostki funkcjonalnej.
U2 Teren usług o programie i
ustaleniach w zakresie architektury jak dla jednostki funkcjonalnej U1. Zabudowę
ukształtować w formie niewielkiego ośrodka usługowego, wokół placyku otwartego
od strony północnej.
ZP1
Teren zieleni o charakterze ozdobnym, ogólnodostępny. Zaadaptować basen wodny,
w otoczeniu którego urządzić zieleń o charakterze parkowym. Drzewa
i krzewy z przewagą gatunków iglastych.
ZP2 Teren zieleni
ogólnodostępnej z warunkiem zachowania drzewostanu. Zieleń o charakterze
rekreacyjnym, z boiskami do gier małych.
ZN Teren zieleni izolacyjnej
wzdłuż granicy z ogrodami działkowymi. Zieleń ukształtować w sposób niepowodujący
zacienienia ogrodów działkowych. W doborze projektowanych drzew i krzewów
przewidzieć min. 40% gatunków zimozielonych.
IT Tereny przeznaczone pod
obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej, obsługującej OAG. Powierzchnie
gruntowe zbędne dla urządzeń technologicznych należy zadrzewić.
KL Ulice klasy lokalnej, o
szerokości w liniach rozgraniczających = 12,0 m. Ustala się następujące
parametry użytkowe:
– jezdnia o szerokości 6,0 – 7,0
m,
– obustronny chodnik 2 x 1,5 m.
Ulice zakończyć placykami
manewrowymi o wymiarach 20 x 30 m, które należy połączyć ciągami pieszo-
-jezdnymi z pasami:
– terenu przewidzianego pod
główne sieci infrastruktury technicznej,
– zieleni nieurządzonej (ZN).
KGr Pas terenu o szerokości
18,0 m stanowiący rezerwę pod modernizację drogi krajowej nr 378,
wg planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego klasy G1/2, o szerokości w
liniach rozgraniczających = 35,0 m. Ze względu na postulowane przekwalifikowanie
tej drogi na GP2/2, szerokość pasa rezerwy w stosunku do ustaleń planu ogólnego
zwiększa się
o 15 m.
KZr Pas terenu o szerokości 8,0
m stanowiący rezerwę pod modernizację drogi wiejskiej o nr ewid. 19 na ulicę
klasy zbiorczej KZ. Wyznaczona rezerwa uwzględnia pozostawienie pasa zieleni z
drzewostanem.
KLr Pas terenu o szerokości około
4,0 m stanowiący rezerwę pod modernizację drogi polnej o nr ewid. 27 na ulicę
klasy lokalnej o szerokości w liniach rozgraniczających = 12,0 m. Od strony
zachodniej przewidzieć plac manewrowy, z zabezpieczeniem dostępności do pasa
terenu przeznaczonego pod sieci infrastruktury technicznej dla obsługi OAG.
KP Tereny przeznaczone pod
lokalizację ogólnodostępnych parkingów na samochody ciężarowe. Przyjąć
parametry techniczne umożliwiające korzystanie z parkingu samochodów z
naczepami i przyczepami.
KU Teren przeznaczony pod
komunikację pieszą i rowerową, z wydzielonym pasem przeznaczonym pod ułożenie
sieci infrastruktury technicznej. Szerokość terenu 10 m.
R o z d z i a ł IV
Przepisy końcowe
§ 15
Tereny objęte planem, do
czasu ich zagospodarowania zgodnie z ustaleniami planu, należy użytkować w sposób
dotychczasowy, tj. na cele rolnicze.
§ 16
Teren działki nr 4/4, AM 35,
obręb 5, stanowi własność gminy i w związku z tym nie przewiduje się jednorazowej
opłaty wynikającej ze wzrostu wartości terenu na skutek ustaleń planu, o której
mowa w art. 36 ust. 3 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1999 r.
Nr 15, poz. 139 z późn. zm.).
§ 17
Wykonanie uchwały powierza
się Zarządowi Miasta w Strzegomiu.
§ 18
Uchwała wchodzi w życie po
upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
WICEPRZEWODNICZĄCY
RADY
MIEJSKIEJ GMINY
MAREK KOLANO
Załącznik
do uchwały Rady Miejskiej gminy Strzegom z dnia 30 stycznia 2001 r. (poz. 415)