384

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ MIEROSZOWA

z dnia 30 marca 2001 r.

w sprawie uchwalenia statutu Gminy Mieroszów

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska Mieroszowa uchwala, co następuje:

 

§ 1

Uchwala się statut Gminy Mieroszów w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu w Mieroszowie.

 § 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

KRZYSZTOF KRĘZEL

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Mieroszowa z dnia 30 marca 2001 r. (poz. 384)

 

STATUT GMINY

MIEROSZÓW

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Mieszkańcy gminy Mieroszów zwanej dalej Gminą tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.

§ 2

Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni 76 km2. Przebieg granicy Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

§ 3

1. Siedzibą organów Gminy jest miasto Mieroszów.

2. Herbem Gminy jest herb Mieroszowa przedstawiony i opisany w załączniku nr 2 do statutu.

3. Flagą oficjalną Gminy jest flaga przedstawiona i opisana w załączniku nr 3 do statutu.

4. Flagą powszechnego użytku Gminy jest flaga przedstawiona i opisana w załączniku nr 4 do statutu.

5. Insygnia Gminy Mieroszów – herb i flaga – są znakami prawnie chronionymi.

§ 4

1. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice miejskie, osiedla i miejscowości.

2. Utworzenie jednostki pomocniczej odbywa się według następujących zasad:

a) inicjatorem utworzenia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka ma obejmować lub organy Gminy,

b) utworzenie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami społecznymi przeprowadzonymi w trybie określonym odrębną ustawą,

c) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorem utworzenia tej jednostki,

d) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględnić naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

3. Granice i ustrój jednostek pomocniczych określają statuty nadane tym jednostkom odrębną uchwałą przez Radę Miejską w Mieroszowie.

4. Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta z mienia gminnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym w statucie jednostek pomocniczych. Statut ustala również zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego jej mienia.

5. Znoszenia lub łączenia jednostek pomocniczych dokonuje Rada Miejska na wniosek mieszkańców tych jednostek.

6. Zarząd Miejski Mieroszowa prowadzi rejestr jednostek pomocniczych.

§ 5

1. Gmina posiada osobowość prawną.

2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, Gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

3. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania Gminy

§ 6

1. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów

2. Zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy.

3. Zadania własne Gminy w szczególności obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymywania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjum, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych, urządzeń sportowych i turystyki,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej medycznej i prawnej.

4. Ustawy określają, które zadania własne Gminy mają charakter obowiązkowy.

§ 7

1. Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw szczególnych oraz zadania przyjęte od administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

2. Zadania zlecone ustawowo oraz przyjęte w drodze porozumień Gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych przez administrację rządową.

§ 8

1. W celu wykonania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

2. Wykonywanie zadań publicznych przekraczających możliwości Gminy następuje w drodze współdziałania międzygminnego.

3. Gmina może być członkiem stowarzyszeń.

4. Gmina może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 9

Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

1) działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,

2) gminne jednostki organizacyjne,

3) działalność innych podmiotów – krajowych i zagranicznych – na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień,

4) uczestnictwo w związkach międzygminnych.

R o z d z i a ł III

Władze Gminy

§ 10

1. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów Gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady Miejskiej określa odrębna ustawa.

§ 11

1. W sprawach samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady Miejskiej przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

2. Referendum może być przeprowadzone w każdej innej sprawie ważnej dla Gminy.

3. Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

4. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

5. Referendum w sprawie odwołania Rady Gminy przed upływem kadencji przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, na zasadach określonych w ustępie 3 i 4, nie wcześniej jednak niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Rady Gminy przed upływem kadencji.

6. W sprawach nieuregulowanych niniejszą ustawą tryb przeprowadzenia referendum określa odrębna ustawa.

§ 12

Rada Miejska, z zastrzeżeniem § 11, jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

§ 13

Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd Miejski Mieroszowa.

R o z d z i a ł IV

Organizacja i tryb pracy Rady Miejskiej

§ 14

1. Kompetencje Rady określają odrębne ustawy oraz niniejszy statut.

2. Ustawowy skład Rady wynosi 20 radnych wybranych przez mieszkańców Gminy w wyborach powszechnych, przeprowadzonych zgodnie z ordynacją wyborczą i ustawą o samorządzie gminnym.

3. Kadencja Rady trwa 4 lata licząc od dnia wyborów.

4. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i jednego Wiceprzewodniczącego.

§ 15

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie statutu Gminy,

2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy – na wniosek Przewodniczącego Zarządu,

4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków
i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią
inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą R
ady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągnąć zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatelstwa Gminy,

15) wybór przedstawicieli do organizacji publiczno-prawnych, spółek, spółdzielni, stowarzyszeń gmin,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Rady,

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

§ 16

1. Rada wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

2. Odwołanie Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji może nastąpię na wniosek co najmniej Ľ ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.

3. Głosowanie w sprawie odwołania Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rada przeprowadza na następnej sesji po sesji, na której zgłoszono wniosek o odwołanie.

4. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

5. Nie podjęcie przez Radę Gminy uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 2, jest równoznaczne
z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

  1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

7. Po upływie terminu określonego w ust. 6 sesję zwołuje Przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy.

8. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności – Wiceprzewodniczący organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

9. Przewodniczący reprezentuje Radę na zewnątrz.

§ 17

1. Rada Gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Sesja Rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.

3. Terminy następnych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący Rady zgodnie z Regulaminem Rady Miejskiej.

4. O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie członków Rady na trzy dni przed terminem posiedzenia wskazując miejsce, dzień i godzinę pierwszego posiedzenia oraz porządek obrad.

5. Zawiadomienie o sesji z tematyką obrad winno być podane do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty

§ 18

Przewodniczący Rady zobowiązany jest zwoływać sesję w terminie 7 dni od daty złoćenia wniosku przez Zarząd lub co najmniej Ľ ustawowego składu Rady.

§ 19

Sesje Rady są jawne z wyjątkiem, kiedy ich przedmiotem są sprawy objęte tajemnicą określoną w odrębnych przepisach.

§ 20

1. Na sesji Rada ustala porządek obrad oraz dokonuje przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.

2. Zarząd Miejski przedkłada Radzie Miejskiej sprawozdanie z wykonania uchwał Rady.

3. Sprawozdanie z działalności Zarządu składa Burmistrz lub wyznaczony przez niego członek Zarządu, a sprawozdanie z działalności Komisji Przewodniczący Komisji lub wyznaczony przez Komisję sprawozdawca.

4. Przedstawiciele gminy do organizacji publiczno-prawnych, spółek, fundacji, związków, stowarzyszeń gmin składają w I kwartale sprawozdanie pisemne z działalności za ubiegły rok.

§ 21

Inicjatywę uchwałodawczą mają: Zarząd, komisje stałe Rady, każdy z radnych, Burmistrz.

§ 22

1. W głosowaniu na sesji biorą udział jedynie członkowie Rady.

2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Rady w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki. Głosowanie tajne odbywa się w przypadkach wskazanych przez ustawę.

3. Szczególny tryb głosowania określają przepisy ustawowe.

4. Wyniki głosowania ogłasza bezzwłocznie Przewodniczący obrad, a w przypadku głosowania tajnego Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.

§ 23

W obradach Rady uczestniczą Sekretarz i Skarbnik Gminy oraz pracownicy wyznaczeni przez Zarząd do referowania spraw i udzielania wyjaśnień. Poza tym w obradach uczestniczą zaproszeni przedstawiciele jednostek pomocniczych i organizacyjnych, instytucji, urzędów i inne osoby.

§ 24

1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół.

2. Protokół z sesji powinien być wyłożony do wglądu radnym w Biurze Rady Miejskiej w ciągu 7 dni roboczych po odbytej sesji.

3. Wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym gminy nie później niż 14 dni po odbytej sesji.

4. Protokoły z obrad przechowuje się w Biurze Rady Miejskiej.

5. Każdy mieszkaniec Gminy ma prawo wglądu do protokołów, sporządzania notatek i odpisów, z wyjątkiem protokołu z utajnionej części sesji.

§ 25

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań Rada powołuje stałe lub doraźne komisje.

2. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz roczne sprawozdanie z działalności.

§ 26

1. Rada kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin Komisji Rewizyjnej, stanowiący załącznik nr 5 do statutu.

§ 27

1. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Rewizyjną,

2) Budżetu i Mienia Gminnego,

3) Funkcjonowania Miasta i Gminy.

2. Rada ustala przedmiot, zakres działania komisji oraz skład osobowy. W tym celu podejmuje stosowne uchwały.

3. Do zadań komisji stałych w zakresie spraw, dla których zostały powołane, należą w szczególności:

1) stała praca merytoryczna i koncepcyjna w ramach swojej właściwości,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

4) analiza terminowości załatwiania przez organy administracji samorządowej postulatów, skarg
i wniosków mieszkańców Gminy w zakresie właściwości danej komisji,

5) analiza rzetelności informacji i sprawozdań składanych przez organy administracji samorządowej i jednostki jej podporządkowane w zakresie właściwości danej komisji.

4. Komisje mogą wnioskować do Przewodniczącego Rady Miejskiej o powołanie biegłych i ekspertów
w zakresie spraw właściwych danej komisji.

§ 28

1. Komisje są zobowiązane do wzajemnej współpracy w sprawach będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji.

2. Realizacja postanowienia zawartego w ust. 1 następuje przez:

1) wspólne posiedzenia komisji,

2) udostępnianie własnych opracowań i analiz.

3. Komisje działają na posiedzeniach, a także badają na miejscu poszczególne sprawy.

4. Wyboru Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego komisji oraz pozostałych członków dokonuje Rada.

5. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący Rady.

6. Posiedzenia komisji odbywają się zgodnie z planem pracy, w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 29

1. Przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący, zwołuje posiedzenia komisji i ustala porządek dzienny.

2. Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach, które należą do jej właściwości, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

3. Komisja przyjmuje wnioski zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

4. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje również Przewodniczącemu Rady.

5. W skład komisji stałych z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie nieprzekraczającej połowy składu komisji.

§ 30

1. Radny uczestniczy w pracach w wybranych przez siebie komisjach.

2. Radny może brać udział w posiedzeniach każdej komisji Rady z wyjątkiem posiedzeń Komisji Rewizyjnej.

3. Członek Zarządu oraz radny, o którym mowa w ust. 2, uczestniczy w pracach komisji z głosem doradczym.

§ 31

Szczegółowe postanowienia dotyczące organizacji i działania Rady oraz komisji zawiera Regulamin Rady, stanowiący zał. nr 6 do statutu.

§ 32

1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia.

2. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

3. Radni mogą tworzyć Kluby Radnych, działające na zasadach określonych w Regulaminie Rady.

4. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

5. Ustawa precyzuje ograniczenia dotyczące zatrudniania radnego, prowadzenia przez radnego działalności gospodarczej, jego udziału w spółkach oraz nakłada obowiązek składania oświadczeń o stanie majątkowym.

R o z d z i a ł V

Organizacja i tryb pracy Zarządu

§ 33

Rada wybiera Zarząd w liczbie 5 osób spośród radnych lub spoza składu Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

§ 34

1. Zarząd stanowią: Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu, jego Zastępca oraz trzech członków.

2. Rada wybiera Burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

3. Rada może poprzedzić wybór Burmistrza postępowaniem konkursowym.

4. Warunki konkursu oraz tryb wyłaniania i przedstawiania Radzie kandydatów określa Rada w drodze uchwały.

5. Rada wybiera Zastępcę Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

6. Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej.

§ 35

Tryb i zasady odwołania Burmistrza oraz poszczególnych członków Zarządu szczegółowo określa ustawa o samorządzie gminnym.

§ 36

1. Zarząd wykonuje uchwały Rady Miejskiej i zadania Gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał Rady,

3) gospodarowanie mieniem gminnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wynikających z ustaw i porozumień zawartych przez Gminę, o ile z przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego organu Gminy,

7) zatwierdzanie wyników przetargów ogłaszanych przez Gminę zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych,

8) przedkładanie do Biura Rady wszelkich materiałów niezbędnych do przeprowadzenia posiedzeń komisji i sesji w trybie określonym w regulaminie Rady.

3. W realizacji zadań własnych Gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie Miejskiej.

§ 37

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzeniu Zarządu przewodniczy Burmistrz lub jego Zastępca.

3. Zarząd podejmuje decyzje kolegialne zwykłą większością głosów w obecności co najmniej trzech członków Zarządu.

4. W posiedzeniach Zarządu biorą udział bez prawa głosowania: Skarbnik oraz Sekretarz Gminy. Zarząd może zaprosić na swe posiedzenie także inne osoby.

5. Szczególny tryb pracy Zarządu określa regulamin Zarządu uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu.

6. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego w Mieroszowie, zwanego dalej Urzędem.

7. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu uchwalony na wniosek Zarządu przez Radę.

§ 38

Do zadań Burmistrza należy:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,

3) kierowanie pracą Urzędu Miejskiego,

4) reprezentowanie Gminy na zewnątrz, z zastrzeżeniem § 15 ust. 2 pkt 15,

5) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, z wyłączeniem zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) podejmowanie czynności w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, należących do kompetencji Zarządu. Czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu,

7) przedkładanie Wojewodzie Dolnośląskiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał Rady Miejskiej zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

§ 39

1. Burmistrz podpisuje korespondencję i dokumenty urzędowe Gminy z zastrzeżeniem ust. 2 – 3.

2. Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu. W razie odmowy podpisania uchwały przez któregokolwiek członka Zarządu jest on zobowiązany do przedstawienia na piśmie, bez zbędnej zwłoki, zarzutów wobec uchwały. Członek Zarządu nieobecny podczas posiedzenia Zarządu, na którym podjęto uchwałę, może zgłosić pisemne zarzuty do tej uchwały.

3. Burmistrz może upoważnić swojego Zastępcę lub innych pracowników Urzędu Miejskiego do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych.

§ 40

1. Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd (pełnomocnik).

2. Zarząd może udzielić Burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy.

3. Kierownicy jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze Gminy (nieposiadających osobowości prawnej) działają jednoosobowo na podstawie udzielonego im przez Zarząd pełnomocnictwa.

4. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda Zarządu.

§ 41

Burmistrz wykonuje czynności zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.

§ 42

Zastępca Burmistrza wykonuje zadania powierzone mu przez Burmistrza oraz zastępuje Burmistrza w razie jego nieobecności.

§ 43

1. Członkowie Zarządu są obowiązani brać czynny udział w pracach Zarządu.

2. Burmistrz może wystąpić do Rady z wnioskiem
o odwołanie członka Zarządu, który uchyla się od udziału w pracach Zarządu lub który swoimi działaniami narusza prawo albo jego działanie jest sprzeczne z intere
sami Gminy.

3. Członkowie Zarządu niebędący pracownikami samorządowymi z wyboru otrzymują z budżetu Gminy diety w wysokości określonej stosowną uchwałą Rady Miejskiej w Mieroszowie.

R o z d z i a ł VI

Przepisy gminne

§ 44

1. Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na jej obszarze, zwanych dalej przepisami gminnymi, w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju Gminy oraz jednostek pomocniczych,

2) organizacji urzędu i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem Gminy,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

2. Przepisy gminne ustanawia Rada w formie uchwały.

3. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Zarząd w formie zarządzenia.

§ 45

1. Przepisy gminne ogłasza się przez ich rozplakatowanie w miejscach publicznych, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego, chyba, że przepisy prawne stanowią inaczej.

2. Przepisy gminne wchodzą w życie z dniem ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.

3. Urząd prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

R o z d z i a ł VII

Pracownicy samorządowi

§ 46

Pracownikami samorządowymi są pracownicy zatrudnieni w Urzędzie Miejskim, w jednostkach pomocniczych Gminy oraz w gminnych jednostkach i zakładach budżetowych.

§ 47

1. Na podstawie wyboru zatrudnieni są Burmistrz i jego Zastępca.

2. Na podstawie powołania zatrudniony jest Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy.

§ 48

1. Uchwały Rady w sprawie odwołania Sekretarza i Skarbnika Gminy nie mogą być podjęte na sesji, na której został zgłoszony wniosek o odwołanie.

2. Przed podjęciem uchwały o odwołanie Rada zobowiązana jest wysłuchać wyjaśnień osoby, której dotyczy wniosek o odwołanie.

3. Postanowień ust. 1 i 2 nie stosuje się w razie odwołania równoznacznego z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia.

§ 49

1. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy Burmistrza właściwa jest Rada.

2. Rada może w drodze odrębnej uchwały upoważnić Przewodniczącego Rady do podejmowania czynności, o jakich mowa w ust. 1, za wyjątkiem ustalania wynagrodzenia.

§ 50

1. Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Burmistrz rozpatruje odwołania od kar porządkowych, upomnień nakładanych przez bezpośredniego przełożonego pracownika samorządowego.

§ 51

Sekretarz Gminy:

1) kieruje Urzędem w imieniu Burmistrza, zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu oraz organizuje pracę Urzędu,

2) wykonuje inne zadania powierzone mu przez Burmistrza w zakresie prowadzenie spraw Gminy.

§ 52

Skarbnik Gminy:

1) jest głównym księgowym budżetu Gminy,

2) sprawuje kontrolę w zakresie gospodarowania środkami finansowymi budżetu,

3) szczegółowy zakres jego zadań regulują odrębne przepisy.

R o z d z i a ł VIII

Mienie gminne

§ 53

Mieniem gminnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie innych gminnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

§ 54

Nabycie i zbycie oraz korzystanie z mienia gminnego następuje na zasadach określonych w ustawach.

§ 55

Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.

§ 56

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem gminnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

§ 57

Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta z mienia gminnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła
w zakresie ustalonym w statucie tej jednostki. Statut określa również zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez jednostkę pomocniczą w zakresie przysługującego jej mienia.

§ 58

1. Jednostki organizacyjne pozostające w strukturze organizacyjnej Gminy stanowią część majątku Gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Tworzenie, likwidacja i reorganizacja tych jednostek oraz wyposażenie ich w majątek następuje na podstawie uchwały Rady.

2. Rada uchwala statuty jednostek wskazanych w ust. 1.

3. Zarząd prowadzi rejestr jednostek organizacyjnych Gminy.

§ 59

Zarząd prowadzi rejestr aktów prawnych w sprawie tworzenia i przystępowania do związków, spółek, fundacji i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich jak również uchwał Rady w sprawie tworzenia, likwidacji i reorganizacji gminnych jednostek organizacyjnych.

R o z d z i a ł IX

Gminna gospodarka finansowa

§ 60

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy, zwanego dalej budżetem.

2. Budżet uchwalany jest na rok kalendarzowy.

3. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia gminnego i objaśnieniami Zarząd przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.

4. Budżet powinien być uchwalony do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Wydatki budżetu nie mogą przekraczać dochodów.

5. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

§ 61

1. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada odrębną uchwałą.

2. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

§ 62

Dochodami Gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody Gminy,

2) dochody z majątku Gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

Dochodami Gminy mogą być:

1) dotacje celowe na realizacje zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

3) spadki, zapisy i darowizny,

4) inne dochody.

R o z d z i a ł X

Postanowienia końcowe

§ 63

W sprawach nieuregulowanych w statucie ma zastosowanie ustawa o samorządzie gminnym i inne ustawy.

 

Załącznik nr 1 do statutu Gminy Mieroszów (poz. 384)

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2 do statutu Gminy Mieroszów (poz. 384)

 

 

 

 

Załącznik nr 3 do statutu Gminy Mieroszów (poz. 384)

 

 

Załącznik nr 4 do statutu Gminy Mieroszów (poz. 384)

 

 

Załącznik nr 5 do statutu Gminy Mieroszów (poz. 384)

 

 

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ

RADY MIEJSKIEJ W MIEROSZOWIE

 

§ 1

1. Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Mieroszowie (zwana dalej Komisją) jest stałą Komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomocy w usuwaniu tych zjawisk.

3. Komisja kontroluje działalność Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych pod względem:

1) zgodności z prawem,

2) gospodarności,

3) rzetelności,

4) celowości,

5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

4. Komisja kontroluje Zarząd i gminne jednostki organizacyjne w zakresie wykonywania budżetu.

5. Do zadań Komisji należy opiniowanie wniosków o odwołanie Zarządu lub Burmistrza. Opinię, o której wyżej mowa, Komisja przedkłada na ręce Przewodniczącego Rady Miejskiej w terminie 7 dni od zakończenia sesji Rady, na której złożono wniosek o odwołanie Zarządu lub Burmistrza.

6. Komisję zwołuje i kieruje jej pracami Przewodniczący Komisji, a w przypadku jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego.

§ 2

1. W skład Komisji wchodzą: Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego oraz 2 członkowie.

2. Członkostwa w Komisji nie można łączyć z funkcją Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego oraz członkostwem w Zarządzie.

3. Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach Komisji w sprawach, w których mogą powstać wątpliwości co do ich bezstronności.

§ 3

1. Komisja podlega Radzie Gminy.

2. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia półroczny plan pracy w terminach:

1) do dnia 31 stycznia na I półrocze,

2) do 30 czerwca na II półrocze.

3. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:

1) terminy odbywania posiedzeń,

2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

4. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy.

5. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej planem pracy Komisji.

6. Rada może nakazać Komisji nierozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez Komisję. Powyższe dotyczy także wykonania poszczególnych czynności kontrolnych.

7. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

8. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 5–7, wykonywane są niezwłocznie.

9. Komisja jest zobowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowej, jak i problemowych.

10. Kontrola kompleksowa winna być zakończona
w terminie 45 dni roboczych, kontrola problemowa oraz sprawdzająca w terminie 10 dni roboczych od daty podjęcia uchwały przez Radę.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada może przedłużyć terminy, o których wyżej mowa.

§ 4

1. Komisja składa Radzie – w terminie do 31 stycznia i 30 czerwca każdego roku – półroczne sprawozdanie ze swojej działalności.

2. Sprawozdanie powinno zwierać:

1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2) wykaz nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3) wykaz wniosków podjętych przez komisję.

3. Poza przypadkiem, określonym w ust. 1, komisja składa sprawozdanie ze swojej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określając przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 5

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwołanych przez Przewodniczącego zgodnie z planem pracy Komisji zatwierdzonych przez Radę Miejską.

2. Przewodniczący zwołuje posiedzenia drogą listowną.

3. Przewodniczący komisji może zaprosić na jej posiedzenie osoby niebędące członkami Komisji.

4. W posiedzeniach Komisji mogą brać udział tylko jej członkowie oraz zaproszone osoby.

5. Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji uczestniczących w posiedzeniu.

§ 6

1. Uchwały Komisji zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 3 członków Komisji.

2. Głosowanie jest jawne. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

3. Na wniosek co najmniej 1 członka Komisji Przewodniczący jest zobowiązany zarządzić głosowanie tajne.

§ 7

Obsługę biurową Komisji zapewnia Biuro Rady Miejskiej.

§ 8

1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli.

2. Przewodniczący komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zezwalającej na skorzystanie z ww. środków.

§ 9

Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowa – obejmująca całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowa – obejmująca wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzająca – podejmowana w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione
w toku postępowania jednostki.

§ 10

1. Czynności kontrolne przeprowadza komisja w składzie co najmniej dwóch członków komisji.

2. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydawanego przez Przewodniczącego Rady, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

3. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 2, oraz dowody osobiste.

§ 11

1. W razie ujawnienia w toku kontroli czynu mającego cechy przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy Burmistrza, kontrolujący zawiadamia Przewodniczącego Rady.

§ 12

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 1, ust. 3.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne oświadczenia i wyjaśnienia kontrolowanych.

§ 13

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolującego dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu, z wyjątkiem, gdy mogłoby to naruszyć tajemnicę określoną w odrębnych przepisach.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówił wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych lub pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.

§ 14

Obowiązki przypisane niniejszym regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

§ 15

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

§ 16

Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli
w terminie 7 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imię i nazwisko kontrolujących,

3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpis kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn,

9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 17

1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są zobowiązane w terminie do 3 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji, składa on – na zasadach wyżej podanych – wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady.

§ 18

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 19

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty sporządzenia protokołu otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.

§ 20

Komisja może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.

 

Załącznik nr 6 do statutu Gminy Mieroszów

REGULAMIN RADY MIEJSKIEJ

W MIEROSZOWIE

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Niniejszy regulamin określa tryb działania Rady, sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.

§ 2

1. Rada działa na sesjach.

2. Zarząd i komisje Rady działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdanie ze swojej działalności.

§ 3

1. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy uchwalonym:

1) w pierwszym roku kadencji – w ciągu trzech miesięcy od daty jej rozpoczęcia,

2) w latach następnych – na ostatniej sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.

2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

R o z d z i a ł II

Sesje Rady

§ 4

1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustaw.

2. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych w formie uchwał.

3. Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1) deklaracje – zawierające samo zobowiązanie się do określonego postępowania,

2) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,

3) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,

4) wnioski.

4. Do deklaracji, oświadczeń, apeli i wniosków nie ma zastosowania przewidziany w regulaminie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

§ 5

1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3. Sesjami zwyczajnymi mogą być także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie przewidzianym w § 7 Regulaminu.

§ 6

Rada może odbywać sesje nadzwyczajne zwoływane bez wzglźdu na plan pracy Rady na wniosek Zarządu lub ustawowego składu Rady.

R o z d z i a ł III

Przygotowanie sesji

§ 7

1. Przewodniczący Rady – a w przypadku jego nieobecności – Wiceprzewodniczący, w szczególności:

1) zwołuje sesje Rady,

2) przewodniczy obradom,

3) sprawuje policję sesyjną,

4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

6) podpisuje uchwały Rady,

7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,

8) może uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu,

9) koordynuje prace komisji stałych,

10) występuje do Zarządu z wnioskami o uwzględnienie w projekcie budżetu gminy środków finansowych niezbędnych dla realizacji zadań Rady, komisji, radnych oraz działalności ekspertów.

2. Sesje przygotowuje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący.

3. Przygotowanie sesji obejmuje ustalenie projektu porządku obrad oraz czasu i miejsca obrad.

4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 3 dni przed terminem obrad w skuteczny sposób.

5. W zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad, przy czym materiały dotyczące sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdanie z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

6. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4 i 5, Rada może podjąć decyzję o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez Radnego tylko na początku obrad, przed przystąpieniem do uchwalania porządku obrad.

7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 8

Przed każdą sesją Przewodniczący Rady w uzgodnieniu z Burmistrzem ustala listę osób zaproszonych na sesję.

§ 9

1. Zarząd obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

2. Z wyjątkiem terminów zastrzeżonych ustawowo Burmistrz przedkłada wyznaczonemu pracownikowi Urzędu Miejskiego wszelkie materiały niezbędne do przeprowadzenia posiedzeń komisji oraz sesji Rady Miejskiej najpóźniej na 7 dni przed planowanymi terminami posiedzeń.

3. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 2, Przewodniczący Rady w porozumieniu z Przewodniczącym komisji może zmienić termin posiedzenia komisji lub sesji.

R o z d z i a ł IV

Obrady

§ 10

1. Sesje Rady są jawne.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sesji może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą określoną w odrębnych przepisach, jawność sesji lub jej część zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, przy czym osoby zaproszone do udziału w sesji zgodnie z § 8 Regulaminu mogą być obecne na sesji.

§ 11

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek Przewodniczącego Rady lub radnych, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym
w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody
uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

§ 12

1. Rada może obradować i podejmować uchwały tylko w obecności co najmniej połowy składu (quorum),

2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia Przewodniczący przerywa obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji,
z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 13

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w prowadzeniu obrad, Wiceprzewodniczący.

2. Rada na wniosek Przewodniczącego obrad może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

§ 14

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: “Otwieram sesję Rady Miejskiej w Mieroszowie”.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad; w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio postanowienie § 12 Regulaminu.

§ 15

1. Po otwarciu sesji Przewodniczący poddaje pod dyskusję projekt porządku obrad sesji.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w porządku obrad może wystąpić radny, a także niebędący radnym członek Zarządu.

3. Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. 1 i 2 Rada uchwała porządek sesji.

§ 16

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

2) informację Przewodniczącego o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,

3) sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym,

4) sprawozdanie z wykonania uchwał Rady,

5) przedstawienie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

6) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,

7) interpelacje, zapytania i wnioski radnych.

§ 17

Sprawozdania, o których mowa w § 16 pkt 3 i 4, składa Burmistrz lub wyznaczony przez niego członek Zarządu, a w przypadku sprawozdania komisji Rady – Przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję sprawozdawca.

§ 18

1. Interpelacje są kierowane do Zarządu i Burmistrza.

2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3. Interpelacje powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego ich przedmiotem, oraz wynikające zeń pytania.

4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelacje adresatowi.

5. Odpowiedź na interpelację udzielana jest w formie pisemnej w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację. Odpowiedzi mogą udzielić właściwe osoby upoważnione do tego przez Zarząd względnie Burmistrza.

6. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

7. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

§ 19

1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także celem uzyskania informacji
o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytania formułowane są pisemnie i składane na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni.

§ 20

1. Obrady prowadzi Przewodniczący według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym punktem.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.

§ 21

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym ich przebiegiem, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego do porządku, a gdy przywołanie nie przynosi skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.

5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 22

Na wniosek radnego Przewodniczący przyjmie do protokołu sesji wystąpienia radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 23

1. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a szczególności dotyczących:

1) stwierdzania quorum,

2) zmiany porządku obrad,

3) ograniczania czasu wystąpień dyskutantów,

4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

6) zarządzenia przerwy,

7) odesłania projektu uchwały do komisji,

8) przeliczenia głosów,

9) przestrzegania regulaminu obrad.

2. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego głosu “przeciw” wnioskowi, po czym poddaje wniosek pod głosowanie.

§ 24

1. Wnioski merytoryczne może składać radny tylko w odniesieniu do problematyki będącej przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski”.

2. Wnioski merytoryczne powinny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 25

1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

§ 26

1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący obrad zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowanie się do zgłoszonych
w czasie debaty wniosków, a jeżeli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym doku
mencie.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący obrad rozpoczyna procedurę głosowania. Od tej chwili do momentu zakończenia głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 27

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący obrad kończy sesję wypowiadając formułę:

“Zamykam sesję Rady Miejskiej w Mieroszowie”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 28

1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez Przewodniczącego obrad Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej w tym samym trybie.

§ 29

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe, właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.

§ 30

1. Wyznaczony pracownik Urzędu Miejskiego z każdej sesji sporządza protokół obrad, w którym muszą być odnotowane podejmowane uchwały.

2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu określonego w § 16 pkt 1 Regulaminu.

3. Do protokołu załącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie sprawozdania, interpelacje oraz usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.

4. Odpis protokołu z kopiami uchwał doręcza się niezwłocznie Zarządowi, a wyciągi z protokołu tym jednostkom organizacyjnym, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do określonych działań.

5. Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu w Urzędzie Miejskim najpóźniej po 7 dniach roboczych po odbytej sesji.

6. Nie później niż przed przyjęciem protokołu z sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu decyduje Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta
i przesłuchaniu taśmy magneto
fonowej z przebiegu sesji.

7. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 6 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do Rady.

§ 31

Obsługę biurową sesji (protokołowanie, wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołu itp.) sprawuje wyznaczony pracownik Urzędu Miejskiego podlegający Burmistrzowi.

§ 32

1. Protokół z sesji Rady Miejskiej powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbycia sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”,

8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego od treści uchwały,

9) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczenia roku kalendarzowego.

R o z d z i a ł V

Uchwały

§ 33

Uchwały, o których mowa w § 4 ust. 2, a także deklaracje, oświadczenia i apele są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.

§ 34

1. Inicjatywę uchwałodawczą mają: Zarząd Miejski, komisje stałe Rady Miejskiej oraz każdy z radnych i Burmistrz.

2. Projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:

1) tytuł uchwały,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne,

4) w miarę potrzeby określenie źródła dochodów, z których zobowiązanie zostanie pokryte,

5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonywanie uchwały i złożenie sprawozdania po jej wykonaniu,

6) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały (z dniem podjęcia, ogłoszenia uchwały lub w określonym terminie),

7) opinię radcy prawnego Urzędu Miejskiego.

3. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.

4. Projekty uchwał rozpatrywane są na posiedzeniach komisji stałych Rady i na sesjach.

5. Komisja po rozpoznaniu kierowanego do niej projektu uchwały wnioskuje o:

1) przyjęcie projektu bez poprawek,

2) przyjęcie projektu z określonymi poprawkami,

3) odrzucenie projektu.

6. Rada przystępuje do głosowania nad projektem uchwały po wysłuchaniu opinii komisji, przedstawianiu podjętych przez Komisję Wniosków uwag dotyczących projektu uchwały i po odniesieniu się do nich projektodawcy oraz po przeprowadzeniu dyskusji.

7. Projektodawca może wycofać projekt uchwały, której był inicjatorem, przed poddaniem go pod głosowanie.

8. Na sesjach Rady projekty uchwał głosowane są po wcześniejszym przegłosowaniu poprawek zgłoszonych przez komisje stałe oraz radnych.

§ 35

1. Uchwały Rady Miejskiej powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu. W projektach uchwał należy uniknąć posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

2. Uchwały powinny zawierać:

1) datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) dokładną merytoryczną treść uchwały,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały.

§ 36

Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady Miejskiej lub w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej.

§ 37

Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwał (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwał.

§ 38

1. Oryginały uchwał Zarząd ewidencjonuje w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.

2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

§ 39

Burmistrz przedkłada Wojewodzie oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwały Rady w ciągu 7 dni od daty podjęcia.

§ 40

Burmistrz przedstawia Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu uchwałę budżetową oraz uchwałę o nie udzieleniu Zarządowi absolutorium w terminie 7 dni od ich podjęcia.

R o z d z i a ł VI

Tryb głosowania

§ 41

W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

§ 42

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad (ewentualnie sekretarz obrad), przeliczając głosy oddane “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole.

3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący może wyznaczyć radnych.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

§ 43

1. Głosowanie tajne stosuje się w szczególności w sprawach dotyczących:

a) wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady,

b) wyboru i odwołania członków Zarządu,

c) wyboru Burmistrza i jego Zastępcy.

2. Głosowanie tajne stosuje się także w innych przypadkach, określonych w ustawie.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

4. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

5. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

6. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

7. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załączniki do protokołu z sesji.

§ 44

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie osób Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

§ 45

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” i “przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

§ 46

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że wniosek lub kandydatura przechodzą tylko wtedy, gdy otrzymują co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.

2. Bezwzględna większość ustawowego składu Rady oznacza liczbę całkowitą głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

§ 47

Za nieważny uważa się głos, w którym nie dokonano jednoznacznego wyboru.

Rozdział VII

Komisje Rady

§ 48

1. Do pomocy w wykonaniu swych zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje.

2. Komisje podlegają wyłącznie Radzie.

§ 49

Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.

§ 50

1. Komisje stałe działają zgodnie z półrocznymi planami pracy przedłożonym Radzie w terminach:

a) nie później niż do 31 stycznia każdego roku (na I półrocze),

b) do 30 czerwca na drugie półrocze każdego roku (na II półrocze).

2. Rada może zlecić komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

§ 51

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych Rad gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z organizacjami społecznymi i zawodowymi, działającymi na obszarze gminy.

3. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie.

4. Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, nadzorujący pracę komisji w każdym czasie mogą polecić zwołanie posiedzenia komisji i złożenie Radzie sprawozdania z działania.

§ 52

1. Pracami komisji kieruje Przewodniczący komisji lub jego Zastępca, wybrani przez Radę.

2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada na wniosek tej komisji.

3. Radny może być Przewodniczącym lub Zastępcą tylko jednej komisji stałej.

§ 53

1. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

2. Szczegółowe zasady działania komisje ustalają
w przygotowanych przez siebie i zatwierdzanych przez Radę regulaminach.

§ 54

1. Przewodniczący komisji stałych po zapoznaniu członków komisji z projektem sprawozdania przedstawiają na sesji Rady Miejskiej pisemne sprawozdanie z działalności komisji w terminie do 31 stycznia każdego roku.

§ 55

1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. W przypadku równej ilości głosów “za” i “przeciw” decyduje głos Przewodniczącego komisji.

R o z d z i a ł VIII

Radni

§ 56

1. Radni winni uczestniczyć czynnie w sesjach Rady, w pracach komisji, do których zostali wybrani.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami przez:

1) informowanie wyborców o stanie gminy,

2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,

3) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,

4) informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie,

5) przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców gminy.

§ 57

1. Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji Rady lub posiedzeń i innych prac komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.

2. Radni mają prawo podejmować interwencje i składać wnioski w instytucjach, których te wnioski dotyczą.

§ 58

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny, w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji Rady lub posiedzenie komisji, powinien usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego komisji.

§ 59

Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż dwa razy w roku, uprzednio podając termin do wiadomości wyborców.

§ 60

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez Przewodniczącego Rady.

§ 61

1. Miejska Komisja Wyborcza wystawia radnemu dokument podpisany przez jej Przewodniczącego,
w którym stwierdza akt wyboru i pełnienia funkcji radnego.

2. Zarząd udziela radnym pomocy w wykonywaniu ich mandatu (realizowaniu ich uprawnień i pomaga
w wykonywaniu ich obowiązków).

3. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

§ 62

1. Do członków komisji, powołanych przez Radę spoza grona radnych stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o samorządzie gminnym.

2. Przewodniczący Rady ustali i wyda osobom wskazanym w ust. 1 stosowne dokumenty stwierdzające ich udział w pracach Rady.

§ 63

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Klub musi liczyć co najmniej 5 radnych.

3. Kluby radnych działają na zebraniach klubów.

4. Kluby działają na podstawie swoich regulaminów określających co najmniej:

1) nazwę klubu,

2) cele i zadania,

3) władze,

4) wewnętrzny tryb pracy klubu.

5. Powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu Rady powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniu o ich przystąpieniu do klubu.

6. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.

7. Działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawie o samorządzie gminnym i statucie gminy.

R o z d z i a ł IX

Absolutorium

§ 64

1. Sprawozdanie z wykonania budżetu zaopiniowane przez Komisję Rewizyjną Rada przyjmuje w głosowaniu jawnym.

2. Po przeprowadzeniu dyskusji nad sprawozdaniem Rada decyduje o udzieleniu lub nie udzieleniu absolutorium Zarządowi Miejskiemu na wniosek Komisji Rewizyjnej zaopiniowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

R o z d z i a ł X

Wspólne sesje z Radami innych gmin

§ 65

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizują Przewodniczący zainteresowanych Rad Gmin.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący i Wiceprzewodniczący wszystkich Rad Gmin.

§ 66

1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa Radnych z każdej Rady.

2. W drodze głosowania wybiera się Przewodniczącego wspólnej sesji.

3. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie Rady Gmin biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

4. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów Rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

R o z d z i a ł XI

Postanowienia końcowe

§ 67

1. Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień Regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.

2. Regulamin jest integralną częścią statutu Gminy Mieroszów i wchodzi w życie z dniem wejścia w życie statutu gminy.