373 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W OBORNIKACH ŚLĄSKICH z dnia 15 marca 2001 r. w sp rawie uchwalenia statutu gminy Oborniki ŚląskieNa podstawie art. 3 ust. 1, art. 5 ust. 3, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 18a ust. 5, art. 22 ust. 1, art. 23 ust. 2, art. 40 ust. 2 pkt 1 i art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), art. 2 pkt 1 lit. c i pkt 2 oraz art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.) Rada Miejska w Obornikach Śląskich uchwala, co nastę puje: |
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Użyte w statucie sformułowania oznaczają:
a) gmina – gmina miejsko-wiejska Oborniki Śląskie, z siedzibą władz w mieście Oborniki Śląskie,
b) Rada – Rada Miejska w Obornikach Śląskich,
c) Zarząd – Zarząd Miejski w Obornikach Śląskich,
d) Burmistrz – Przewodniczący Zarządu,
e) ustawa – ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami),
f) Urząd – Urząd Miejski w Obornikach Śląskich.
§ 2
1. Gmina
2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze gminy, stanowią z mocy ustawy o samorządzie gminnym – gminną wspólnotę samorządową realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez wybraną przez siebie Radę, Zarząd jako organ wykonawczy Rady oraz poprzez udział w referendum.
§ 3
Mieszkańcy gminy wykonują swe uprawnienia bezpośrednio w drodze wyborów Rady i w drodze referendum, a także za pośrednictwem organów gminy.
§ 4
1. Terytorium gminy obejmuje obszar o powierzchni 15.375 ha.
2. Granice gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.
§ 5
Siedzibą organów gminy jest miasto Oborniki Śląskie.
§ 6
1.
2. Godło gminy jest znakiem prawnie chronionym. Na komercyjne używanie godła wymagana jest zgoda Zarządu.
§ 7
1. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów, gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, zaspokajając zb
iorowe potrzeby wspólnoty.2. Gmina spełnia obowiązki określone w pkt 1 przez swoje organy, realizując zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji państwowej.
3. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
R o z d z i a ł II
Zakres działa
nia, zadania gminy oraz zasadyich realizacji
§ 8
1. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty w szczególności w zakresie:
1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,
2) gminnych dróg, ulic, placów, mostów, wiaduktów i przepustów oraz utrzymania i organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) oświaty, w tym: szkół podstawowych, gimnazjów, schronisk młodzieżowych, przedszkoli, żłobków i innych placówek oświatowo-wycho-wawczych,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej, w tym terenó
w rekreacyjnych, obiektów i urządzeń sportowych,11) targowisk i hal targowych,
12) zadrzewień i zieleni gminnej,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności public
znej oraz obiektów administracyjnych,16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.
§ 9
1. Zakres działania gminy określają:
1) ustawy i inne akty normatywne wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,
2) porozumienia
zawarte z organami administracji rządowej oraz z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,3) uchwały Rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.
§ 10
1. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:
1) działalność swych organów,
2) jednostki organizacyjne gminy,
3) zawieranie porozumień i umów z innymi podmiotami.
2. Rejestr jednostek organizacyjnych gminy prowadzi Zarząd.
R o z d z i a ł II
Radni
§ 11
Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami i ich organizacjami przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.
§ 12
1. Radny, na pierwszej sesji Rady, składa ślubowanie, którego treść określa ustawa o samorządzie gminnym.
2. Radny może do treści ślubowania dodać zwrot: “Tak mi dopomóż Bóg”.
3. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
§ 13
Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
§ 14
1. Radni mają prawa inicjatywy uchwałodawczej. Nadto radny ma prawo i obowiązek udziału w głosowaniu na sesjach Rady, prawo występowania z interpelacjami, wnioskami oraz zapytaniami.
2. Tryb zgłaszania interpelacji, wniosków i zapytań określa regulamin Rady.
3. Radny ma prawo do uzyskania informacji dotyczących wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym.
§ 15
1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem, z wyjątkiem sytuacji, do których odnoszą się przepisy o zwolnieniach grupow
ych.Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu radnego.
3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia wykonywania jego obowiąz
ków.§ 16
1. Radnym przysługują diety na zasadach ustalonych przez Radę.
2. Z tytułu podróży służbowej radnym przysługują diety i zwrot kosztów podróży na zasadach określonych odrębnymi przepisami prawa.
3. Przepis § 15 ust. 3 i § 16 ust. 1 i 2 stosuje si
ę odpowiednio do członków Zarządu niebędących radnymi oraz członków komisji spoza Rady.R o z d z i a ł IV
Władze gminy
§ 17
1. W sprawach samoopodatkowania na cele publiczne oraz odwołania Rady przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze refe
rendum gminnego.2. Referendum może być przeprowadzone w każdej innej sprawie ważnej dla gminy.
3. Tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.
§ 18
1. Konsultacje z mieszkańcami gminy przeprowadza się w przypadkach przewidzianych ustawą oraz w każdej ważnej dla gminy sprawie na podstawie uchwały Rady.
2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji określa Rada w uchwale o przeprowadzeniu konsultacji.
§ 19
1. Uchwały organów gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§ 20
1. Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy, jeżeli ustawy szczególne nie stanowią inaczej.
2. Zasady i tryb wyboru członków Rady określają odrębne przepisy.
§ 21
1. Ustawowy skład Rady Miejskiej w Obornikach Śląskich wynosi 24 radnych.
2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
§ 22
1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1) uchwalanie statutu gminy,
2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, sekretarza gminy oraz innego niż burmistrz – kierownika Urzędu Stanu Cywilnego i jego zastępcy – na wniosek przewodniczącego Zarządu (Burmistrza),
4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu.
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) u
stalanie zakresu działania jednostek pomocniczych gminy, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:
a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady,
b) emitowania obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c
) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji
zakładów i innych jednostek organizacyjnych gminy oraz wyposażania ich w majątek,i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel gminnego majątku,
13) podejmowanie uchwał w sprawach: godła gm
iny, flagi, emblematów oraz insygniów i innych symboli, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady,
16) podejmowanie uc
hwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Rady.2. Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.
§ 23
1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi obrady.
2. Przewodniczący oraz dwaj wiceprzewodniczący Rady wybierani są przez Radę spośród radnych bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
3. Wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rada powinna dokonać na pierwszej
sesji nowej kadencji.4. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji, w ciągu siedmiu dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, a w przypadku wyborów przedterminowych – w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.
5. Czynność, o jakiej mowa w ust. 4, obejmuje:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
2) przygotowanie projektu porządku obrad.
§ 24
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub jednego z wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.
§ 25
Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa regulamin Rady, stanowiący załącznik
nr 3 do niniejszego statutu.R o z d z i a ł V
Komisje
§ 26
1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
1) Rewizyjną,
2) Budżetową
3) Rozwoju Gospodarczego i Przestrzennego,
4) Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich,
5) Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki, Zdrowia, Pomocy Społecznej i Porządku Publicznego.
2. Radny może być członkiem najwyżej dwóch i przewodniczącym jednej komisji stałej.
3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonania określonych zadań, ustalając ich skład i zakres działania w uchwale o ich powołaniu.
4. Skład liczbowy komisji określa Rada w uchwale o jej powołaniu.
5. Do wspólnych zadań komisji stałych należą w szczególności:
1) rozpatrywanie i opiniowanie projektu budżetu gminy i sprawozdania z wykonania budżetu,
2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd, burmistrza oraz przedkładanych przez członków komisji,
3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał Rad
§ 27
1. Rada kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych i w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.
3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być przewodniczący ani wiceprzewodniczący Rady, ani też radny wchodzący w skład Zarządu.
4. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin Komisji Rewizyjnej, stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego statutu.
§ 28
Obsługę Rady i jej organów zapewnia właściwy wydział Urzędu
Gminy.§ 29
1. Rada wybiera Zarząd w liczbie 5 osób spośród radnych lub spoza składu Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia zbiorczych wyników wyborów, z uwzględnieniem zasad określonych w niniejszym statucie.
2. W skład Zarządu wchodzą: burmistrz, który jest jednocześnie przewodniczącym Zarządu, zastępca burmistrza oraz trzech członków. Funkcji tych nie można łączyć z funkcją przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rady.
3. Wybór Zarządu zostaje dokonany z chwilą wyboru jego pełnego składu.
§ 30
1.
2. W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej liczby głosów, wybory są powtarzane.
§ 31
1. Po dokonaniu wyboru burmistrza, przeprowadza się wybory zastępcy i pozostałych członków Zarządu w drodze odrębnego tajnego głosowania, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Zastępcę burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu wybiera Rada na wniosek burmistrza.
§ 32
Burmistrz oraz zastępca burmistrza są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na podstawie wyboru.
§ 33
Zarząd wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej i porozumie
niach komunalnych.§ 34
1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu, którego kierownikiem jest burmistrz.
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalany przez Radę na wniosek burmistrza.
§ 35
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada, oraz przygotowywanie projektów uchwał w tych sprawach,
2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,
3) wykonywanie uchwał Rady,
4) określanie sposobu wykonywania uchwał,
5) przygotowywanie projektu budżetu, ustalanie układu wykonawczego budżetu oraz przedkładanie Radzie sprawozdań z jego wykonania,
6) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu i kierunku polityki społeczno--gospodarczej oraz sposobie wykorzystania środków budżetowych,
7) gospodarowanie mieniem komunalnym,
8) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał Rady i swoich ustawowych kompetencji, do wysokości ustalonej przez Radę,
9) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,
10) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Zarządu,
11) powoływanie komisji przetargowej, dokonującej wyboru oferty w postępowaniu o zamówienia publiczne,
12) podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
13) udzielanie pełnomocnictw do zarządzania jednostkami organizacyjnymi gminy,
14) wykonywan
ie zadań z zakresu administracji rządowej wynikających z odrębnych ustaw i porozumień zawartych przez gminę, o ile z przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego organu gminy,15) określenie zakresu spraw, których wykonanie burmistrz może powierzyć sekretarzowi gminy w jego imieniu,
16) opracowanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu,
17) zatwierdzanie czynności burmistrza podjętych w trybie art. 32 ust. 1 ustawy.
§ 36
1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik upoważniony przez Zarząd, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2 i 3.
2. Burmistrz może zostać upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowo oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
3. Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymaga dla swej skuteczności kontrasygnaty skarbnika (głównego księgowego budżetu) lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 37
1. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny.
2. Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium.
3. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu gminy i opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, dotyczącą wniosku Komisji Rewizyjnej skierowanego do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia Zarządowi absolutorium, oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu Zarządowi absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu Rad
a może odwołać Zarząd bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.§ 38
1. Rada może odwołać Zarząd, z wyjątkiem burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium, jedynie na pisemny i uzasadniony wniosek 1/4 ustawowego składu Rady .
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną oraz właściwą komisję Rady wskazaną przez przewodniczącego Rady.
3. Rada rozpatruje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od sesji, na której został złożony wniosek o odwołanie Zarządu, po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu.
4. Odwołanie Zarządu następuje większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym
§ 39
1. Rada może odwołać burmistrza większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
2. Odwołanie burmistrza następuje na pisemny i uzasadniony wniosek 1/4 ustawowego składu Rady.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną i właściwą komisję Rady, wskazaną przez przewodniczącego Rady.
4. Rada rozpatruje sprawę odwołania burmistrza na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od sesji, na której został złożony wniosek o odwołanie burmistrza, po wysłuchaniu wyjaśnień burmistrza.
5. Odwołanie burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków Zarządu.
§ 40
Na uzasadniony wniosek burmistrza Rada może odwołać poszczególnych członków Zarządu, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
§ 41
Jeżeli wniosek o odwołanie Zarządu albo burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być złożony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania, z zacho
waniem trybu przewidzianego w §§ 37–38 statutu.§ 42
1. W razie odwołania Zarządu w przypadkach określonych w §§ 37–38 statutu, Rada wybiera w ciągu miesiąca nowy Zarząd na zasadach określonych w §§ 29–30 statutu.
2. Do czasu wyboru nowego Zarządu obowiązki pełni dotychczasowy Zarząd.
§ 43
1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie, Rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia rezygnacji.
2. Niepodjęcie przez Radę uchwały w termie określonym w ust. 1 jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym uchwała winna być podjęta.
3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym, burmistrz obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu określonego w ust. 2, przedstawić Radzie kandydata na wakujące miejsce w Zarządzie.
§ 44
1. Burmistrz organi
§ 45
1. Majątek gminy służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez jednostki organizacyjne gminy.
2. Zasady zarządzania, o którym mowa w ust. 1, określa Rada w drodze odrębnych uchwał.
3. Zarząd prowadzi rejestry:
1) składników mienia komunalnego,
2) podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami tego mienia.
§ 46
Organizację i tryb pracy Zarządu określa regulamin Zarządu, stanowiący załącznik nr 5 do statutu.
R o z d z i a ł VI
Jednostki pomocnicze gminy
§ 47
Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze.
§ 48
1. O utworzeniu, połączeniu, podziale oraz zniesieniu jednostki pomocniczej gminy rozstrzyga Rada w drodze uchwały.
2. Utworzenie, połączenie, podział oraz zniesienie jednostki podlega następującym zasadom:
1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru projektowanej jednostki w liczbie 10% albo organ gminy,
2) utworzenie,
połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd,
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne oraz więzi społeczne, historyczne i gospodarcze.
3. Zarząd prowadzi rejestr jednostek pomocniczych gminy, których wykaz stanowi załącznik nr 6 do niniejszego statutu.
§ 49
1. Uchwa
1) jej obszar,
2) granice,
3) siedzibę władz,
4) nazwę,
5) sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.
§ 50
Ustrój i zakres działania jednostki pomocniczej określa jej statut.
§ 51
Jednostki pomocnicze prowadzą działalność w zakresie wynikającym z zadań gminy.
§ 52
Rada w statucie jednostki pomocniczej określa zakres działania, a także sposób bezpośredniego korzystania przez tę jednostkę z mien
ia komunalnego.§ 53
1. Jednostki pomocnicze gminy nie posiadają własnego budżetu i prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Budżet gminy obejmuje ogół dochodów gminy, w tym realizowanych przez jednostki pomocnicze, jak i ogół wydatków dokonywanych samodzielnie przez jednostki pomocnicze, w granicach środków finansowych uchwalonych przez Radę.
3. W ramach dochodów, o jakich mowa w ust. 2, jednostki pomocnicze gminy obowiązane są przestrzegać zasad gospodarki finansowej gminy.
§ 54
1. Kontro
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
R o z d z i a ł VII
Prac
ownicy samorządowi§ 55
1. Pracownikami samorządowymi z wyboru są osoby określone w § 32 statutu.
2. Właściwym do nawiązania stosunku pracy z burmistrzem jest Przewodniczący Rady.
3. Zwierzchnikiem służbowym zastępcy burmistrza, sekretarza i skarbnika jest burmistrz jako kierownik zakładu pracy.
§ 56
Burmistrz jako przewodniczący Zarządu jest właściwy do podpisywania pism związanych ze stosunkiem pracy kierowników jednostek organizacyjnych gminy powoływanych przez Zarząd.
§ 57
1. Sekretarz, skarbnik oraz
2. Powołanie i odwołanie sekretarza i skarbnika następuje na wniosek przewodniczącego Zarządu.
3. Uchwały Rady w sprawie odwołania sekretarza i skarbnika nie mogą być podjęte na sesji, na której został zgłoszony wniosek o odwołanie.
4. Przed podjęciem uchwały o odwołaniu osób wymienionych w ust. 2, Rada jest obowiązana wysłuchać wyjaśnień osoby, której wniosek o odwołanie dotyczy.
5. Postanowienia ust. 2 i 3 nie stosuj
e się w razie odwołania równoznacznego z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia.§ 58
1. Mianowanie jako forma nawiązania stosunku pracy z pracownikami urzędu jest stosowana wobec kierowników wydziałów urzędu i może być stosowana wobec ich zastępcó
w.2. Prawo mianowania, o którym mowa w ust. 1, zlecania mianowanym pracownikom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określona w akcie mianowania, czasowe przenoszenie pracowników mianowanych na inne stanowiska w przypadku utraty przez nich zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku należy do burmistrza.
3. Mianowanie, jako forma nawiązania stosunku pracy może być stosowana także do innych pracowników samorządowych niż wymienieni w ust. 1.
4. Mianowanie pracownika może być poprzedzone zawarciem umowy o pracę na okres nieprzekraczający 1 roku.
§ 59
Pracownicy niewymienieni w §§ 54–57 są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.
R o z d z i a ł VIII
Akty prawa miejscowego
§ 60
Rada ustanawia akty prawa miejscowego w formie uchwał.
§ 61
Jeżeli przepisy szczególne nie ustanawiąją innego trybu, uchwałę ogłasza się poprzez wywieszenie jej treści na tablicy ogłoszeń w Urzędzie, a uchwały wprowadzające w życie akty prawa miejscowego poprzez publikację w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 62
1. Uchwały ustanawiające akty prawa miejscowego wchodzą w życie na zasadach i w terminach określonych w ustawie z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718 zwana dalej “Ustawą”).
2. Pozo
stałe uchwały wchodzą w życie z dniem podjęcia.R o z d z i a ł IX
Postanowienia końcowe
§ 63
1. Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc uchwała nr XXIV/192/96 Rady Miejskiej w Obornikach Śląskich z dnia 11 października 1996 r. w sprawie statutu gminy Oborniki Śląskie wraz ze zmianami oraz uchwała nr 0150/XXV/ /248/2000 z dnia 28 listopada 2000 r. w sprawie uchwalenia statutu gminy Oborniki Śląskie.
§ 64
Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
§ 65
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi.
§ 66
1. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
2. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jego ogłoszenia.
PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
ZDZISŁAW SKOREK
Załącznik nr 1 do statutu gminy Oborniki Śl. (poz. 373)
Załącznik nr 2 do statutu gminy Oborniki Śl. (poz. 373)
Załącznik nr 3 do statutu gminy Oborniki Śl. (poz. 373)
REGULAMIN
RADY MIEJSKIEJ W OBORNIKACH ŚLĄSKICH
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Rady, zwany dalej “regulaminem”, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej organów, z wyłączeniem zasad i trybu działania Komisji Rewizyjnej.
§ 2
1. Rada działa na sesjach oraz poprzez swoje komisje.
2. Komisje działają pod kontrolą Rady, której raz do roku składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 3
1. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy, uchwalonym:
1) w pierwszym roku kadencji – w ciągu 3 miesięcy od jej rozpoczęcia,
2) w latach następnych – na ostatniej sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.
2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.
R o z d z i a ł II
Organizacja wewnętrzna Rady
§ 4
Do wewnętrznych organów Rady należą:
1) Przewodniczący,
2) dwaj wiceprzewodniczący,
3) Komisja Rewizyjna,
4) komisje stałe wymienione w statucie,
5) kom
isje doraźne tworzone do określonych celów.§ 5
1. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący, w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady,
2) przewodniczy obradom,
3) sprawuje policję sesyjną,
4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
6) podpisuje uchwały Rady,
7) reprezentuje Radę na zewnątrz,
8) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
2. W przypadku niemożności pełnienia obowiązków przez przewodniczącego zastępuje go wiceprzewodniczący przez niego wyznaczony. W razie niewyznaczenia wiceprzewodniczącego obowiązki przewodniczącego przejmuje najstarszy wiekiem wiceprzewodniczący.
§ 6
Przewodniczący Rady koordynuje z
ramienia Rady prace komisji.R o z d z i a ł III
Sesje Rady
§ 7
1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w ustawach szczególnych, a także w przepisa
ch prawa wydawanych na podstawie ustaw.2. Rada może także podejmować w formie uchwał:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
3) stanowiska w sprawach, w których nie jest konieczne rozst
rzygnięcie w formie uchwały,4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy bądź zadania.
§ 8
Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, jednakże nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 9
Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać sesję Rady w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
R o z d z i a ł IV
Przygotowanie sesji Rady
§ 10
1. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie czasu i miejsca obrad,
2) ustalenie projektu porządku obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów projektowanego porządku obrad.
2. Sesje zwołuje przewodniczący Rady, a pod jego nieobecność wiceprzewodniczący.
3. O terminie miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.
4. W zawiadomien
iu o sesji należy podać projekt porządku obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały.5. Zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 10 dni przed sesją.
6. W razie n
iedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 3 i 5, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego wyłącznie na początku obrad, przed przystąpieniem do uchwalania porządku obrad.7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 11
1. Przed każdą sesją przewodniczący ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady ucz
estniczą – z głosem doradczym – osoby niebędące radnymi wchodzące w skład Zarządu, sekretarz i skarbnik oraz radca prawny urzędu.3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani, przez Przewodniczącego Zarządu, dyrektorzy jednostek organizacyjnych gminy, podlegających kontroli Rady.
R o z d z i a ł V
Obrady Rady
§ 12
1. Sesje Rady są jawne.
2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone – w miarę możliwości – w tym celu miejsca.
§ 13
1. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową, zgodnie z treścią ustawy o ochronie informacji niejawnych, jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, przy czym osoby zaproszone do ud
ziału w sesji w myśl § 12 ust. 1 regulaminu Rady mogą być obecne na sesji tylko za zgodą przewodniczącego obrad.2. Wyłączenie jawności obrad Rady może nastąpić wyłącznie ze względu na ochronę wolności i praw osób trzecich, określoną w ustawach, ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ze względu na ważny interes państwa.
3. Uchwały Rady w przedmiocie tajności obrad zapadają zwykłą większością głosów.
§ 14
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2. Przerwę w obradach, do 30 minut, zarządza przewodniczący. W razie potrzeby przerwę można przedłużyć o kolejne 30 minutowe okresy.
3. Na wniosek przewodniczącego bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji na okres dłuższy niż określony w ust. 2 i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie
na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.4. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 3 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
§ 15
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy ustawowego składu. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 16
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący Rady.
2. W razie nieobecności przewodniczącego jego obowiązki wykonuje wiceprzewodniczący.
3. Przewodniczący Rady może powierzyć wiceprzewodniczącym Rady prowadzenie sesji, listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie
quorum oraz wykonywanie innych czynności o charakterze proceduralnym.
§ 17
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: “Otwieram ...... sesję Rady Miejskiej”.
2. Po otwarciu sesji przewodniczący sprawdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad; w przypadku braku quorum, po upływie 15 min. od godziny, na którą zwołano obrady Rady, wyznacza kolejny termin sesji.
§ 18
1. Po otwarciu sesji przewodniczący przedstawia Radzie pod dyskusję projekt porządku obrad.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, a także członek Zarządu niebędący radnym.
3. Przewodniczący poddaje pod głosowanie przedstawiony przez siebie projekt porządku obrad oraz wnioski, o jakich mowa w ust. 2.
§ 19
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) uchwalenie porządku obrad,
2) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
3) informację przewodniczącego Rady o podejmowanych działaniach w okresie międzysesyjnym,
4) sprawozdanie przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie między
5) sprawozdanie z wykonania uchwał Rady,
6) rozpatrzenie projektów uchwał, podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska w sprawie,
7) interpelacje zapytania i wnioski radnych,
8) odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski radnych zgł
oszone na poprzedniej sesji.§ 20
1. Sprawozdanie, o jakim mowa w § 19 pkt 4, składa przewodniczący Zarządu lub wyznaczony przez niego członek Zarządu.
2. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady składa ustnie wyznaczony przez przewodniczącego Rady sprawozdawc
a.3. Raz w roku, w okresie poprzedzającym udzielenie Zarządowi absolutorium Zarząd składa na ręce przewodniczącego Rady roczne sprawozdanie z wy-konania uchwał.
4. W trybie określonym w ust. 3 komisje Rady składają roczne sprawozdania ze swojej działalnoś
ci.§ 21
1. Interpelacje zapytania i wnioski radnych są kierowane do Zarządu i burmistrza.
2. Interpelacja dotyczy spraw gminnej wspólnoty samorządowej o zasadniczym charakterze, a wnioski – obejmują problemy z zakresu społecznych interesów i warunków życia społeczności gminnej.
3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem, oraz wynikające zeń pytania.
4. Interpelacje i wnioski składa się w formie pisemnej na ręce przewodniczącego.
5. Odpowiedź na interpelację bądź wniosek radnego udzielana jest na sesji w końcowej części obrad. Odpowiedzi udziela burmistrz lub upoważnione przez niego osoby.
6. W razie niemożności udzielenia odpowiedzi na interpelację lub wniosek na tej samej sesji, wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 30 dni od dnia zakończenia sesji lub złożenia wniosku bądź interpelacji.
7. Przewodniczący informuje radnych na najbliższej sesji o złożonych w okresie międzysesyjnym interpelacjach i wnioskach oraz o udzielonych na nie odpowiedziach, w ramach odrębnego punktu porządku obrad p.n: “Interpelacje, zapytania i wnioski radnych”.
§ 22
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania formułowane są ustnie w trakcie sesji. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni od dnia sesji.
§ 23
1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń.
3. Poza kolejnością przewodniczący udziela głosu burmistrzowi i jego zastępcy, sekretarzowi, skarbnikowi oraz radcy prawnemu urzędu.
4. Przewodniczący na wniosek radnego może udzielić głosu także innym osobom nie
będącym radnymi.§ 24
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać ich “do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję oraz do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 25
Na wniosek radnego przewod
niczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.§ 26
1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia quorum,
2) zmiany porządku obrad,
3) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłania projektu uchwały do Komisji bądź Zarządu,
8) przeliczenia głosów,
9) przestrzegania regulaminu obrad,
10) przeprowadzenia tajnego głosowania.
2. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu “za” i jednego “przeciw”, po czym poddaje sprawę pod gło
sowanie.§ 27
Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego z zachowaniem wymogów ustawowych.
§ 28
1. Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w trakcie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, przewodniczący może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 29
1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam ... sesję Rady Miejskiej”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 30
1. Rada jest związana uchwałą z chwilą jej podjęcia.
2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
3. Reasumpcja uchwały może być dokonana w trakcie posiedzenia, na którym została podjęta w przypadku stwierdzenia oczywistej pomyłki.
§ 31
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§ 32
1. Z Sesji Rady sporządza się protokół.
2. Przebieg sesji może być nagrywany na taśmę magnetyczną, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.
§ 33
1. Protokół z sesji powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i nazwiska nieobecnych
członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) uchwalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień, albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak i uchwalony
ch wniosków,7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”,
8) podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.
§ 34
1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni – do chwili przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji – mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetycznej, jeżeli obrady Rady były nagrywane.
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§ 35
1. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i z oznaczeniem roku kalendarzowego.
2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie wnioski niewygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.
3. Odpis protokołu z sesji wraz z kopiami uchwał przewodniczący Rady doręcza niezwłocznie burmistrzowi.
4. Wyciągi z protokołu sesji oraz kopie uchwał doręcza się także tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań wynikających z tych dokumentów.
§ 36
1. Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie urzędu oraz na następnej
sesji.2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji, które odbyły się przy drzwiach zamkniętych.
§ 37
1. Pisma, których adresatem jest Rada lub przewodniczący Rady rejestrowane są w oddzielnym rejestrze.
2. Uchwały wraz z załącznikami, projekty uchwał wraz z załącznikami, sprawozdania i informacje przedstawiane na sesjach są dokumentami jawnymi z wyłączeniem materiałów, o których mowa w ustawie o ochronie danych osobowych oraz w ustawie o ochronie informacji niejawnych.
3. Osoba zainteresowana wglądem do dokumentów nieobjętych ochroną, o jakiej mowa w § 13 ust. 1 i 2, zgłasza zapotrzebowanie pracownikowi prowadzącemu obsługę Rady.
1) dokument udostępnia się zainteresowanemu w możliwie najkrótszym terminie,
2) na życzenie zainteresowanego wykonuje się kopie dan
3) odpłatność za wykonanie kopii nie dotyczy radnych.
R o z d z i a ł VI
Uchwały Rady
§ 38
1. Uchwały, o jakich mowa w § 7 ust. 2, a także deklaracje, oświadczenia i apele, o jakich mowa w § 7 ust. 3, są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych, które pozostają zapisem w protokole.
§ 39
1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje przewodniczącemu, pięciu radnym, Zarządowi, komisjom stałym Rady i burmistrzowi.
2.
Projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) źródła finansowania realizacji uchwały, jeśli przepis tak stanowi,
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
6)
przepisy przejściowe i derogacyjne,7) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały:
a) z dniem podjęcia,
b) z dniem ogłoszenia,
c) w określonym terminie,
8) czas jej obowiązywania, jeśli zawiera uregulowania terminowe.
3. Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności z prawem przez radcę prawnego urzędu.
4. Przewodniczący Rady lub Zarządu mogą zażądać pisemnego uzasadnienia projektu uchwały.
§ 40
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać zapożyczeń z języków obcych i neologizmów.
§ 41
1. Uchwały Rady podpisuje przewodniczący Rady.
2. Ust. 1 stosuje się odpowiednio do wiceprzewodniczących prowadzących obrady.
§ 42
Uchwały numeruje się uwzględniając nr sesji zapisany cyframi rzymskimi, kolejny numer uchwały zapisany cyframi arabskimi i rok podjęcia uchwały.
§ 43
1. Pracownik prowadzący obsługę Rady ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji.
2. Urząd prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w swojej siedzibie.
§ 44
Burmistrz przedkłada wojewodzie podjęte przez Radę uchwały, w terminie 7 dni od daty podjęcia.
§ 45
Burmistrz przedstawia Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu projekt uchwały budżetowej oraz inne uchwały z zakresu gospodarowania finansami publicznymi objęte z mocy prawa nadzorem Regionalnej Izby Obrachunkowej.
R o z d z i a ł VII
Tryb głosowania
§ 46
W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.
§ 47
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki za pomocą “kart do głosowania” oznaczonych nazwiskiem i imieniem oraz numerem okręgu, który dany radny reprezentuje.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza przewodniczący, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie z ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3. Do przeliczania głosów przewodniczący wyznacza wiceprzewodniczącego bądź, jeśli zachodzi taka potrzeba, wiceprzewodniczących Rady.
4. Wynik głosowania jawnego ogłasza przewodniczący.
5. Głosowanie imienne odbywa się po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie, przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem radnego. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji.
6. Szczegółowy sposób głosowania imiennego określa przewodniczący obrad przed przystąpieniem do głosowania.
§ 48
1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.
2. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana przez Radę z grona radnych. Komisja wybiera ze swego składu przewodniczącego. Głosowanie przeprowadza się według zasad każdorazowo określonych przez Radę.
3. Komisj
a Skrutacyjna, przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.4. Kart do głosowania powinno być tyle, ile wynosi ustawowy skład Rady.
5. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół zawierający wynik głosowania.
6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji Rady.
§ 49
1. Przewodniczący, przed poddaniem wniosku pod głosowanie, precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Wnioskiem dalej idącym jest wniosek, którego przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga przewodniczący.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i ogłasza wybory.
4. Przepis
ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.§ 50
1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), Rada głosuje w pierwszej kolejności nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według kolejności zgłoszeń z tym, że w pierwszej kolejności poddaje się pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, wykluczonych w ten sposób poprawek nie poddaje się pod głosowanie.
4. Przewodniczący może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu uchwały.
5. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
6. Przewodniczący może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 5, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
7. Postanowienia ust. 1–6 stosuje się odpowiednio w przypadku głosowania nad zmianą uchwały.
§ 51
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie bierze się pod uwagę.
2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przyjęty zostaje wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów “za” większą od liczby głosów oddanych odrębnie na każdą z pozostałych kandydatur. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie bierze się pod u
wagę.§ 52
1. Głosowanie większością 2/3 głosów ustawowego składu Rady oznacza, że przyjęty zostaje wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej 16 ważnie oddanych głosów.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 więcej od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
R o z d z i a ł VIII
Komisje Rady
§ 53
1. Do pomocy w wykonywaniu zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje.
2. Komisje podlegają Radzie.
3. Zadania i zakres działań komisji, za wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, określają odrębne uchwały.
§ 54
1. Komisje stałe działają zgodnie z okresowym planem pracy przedkładanym Radzie do zatwierdzenia.
2. Rada może zlecić komisjom dokonanie w zatwierdzonym planie pracy stosownych zmian.
§ 55
1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne po
siedzenia.2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad, zwłaszcza gmin sąsiednich, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
3. Komisje opracowują opinie oraz wnioski i przedkładają Radzie, Zarządowi lub burmistrzowi.
4. Przewodniczący lub wiceprzewodniczący koordynujący prace komisji mogą zwoływać posiedzenia komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania z posiedzenia.
§ 56
1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub jej wiceprzewodniczący, przy czym uprawnienia wiceprzewodniczącego komisji dotyczą tylko toku wewnętrznego pracy komisji.
2. Przewodniczącym komisji może zostać wybrany wyłącznie jej członek będący radnym. Wiceprzewodniczą
cego i sekretarza komisja wybiera ze swego grona.§ 57
1. Komisje Rady składają się z 5 do 8 radnych.
2. Do składu komisji wybiera się w pierwszej kolejności radnych, a następnie członków spoza Rady, w ilości 1/3 liczby radnych powołanych do składu komisji
.§ 58
1. Komisje obradują w obecności co najmniej połowy składu osobowego.
2. Szczegółowe zasady działania, w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów, komisje ustalają w miarę potrzeby we własnym zakresie w porozumieniu z przewodniczącym Rady, a w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się odpowiednio przepisy regulaminowe dotyczące Rady.
§ 59
1. Przewodniczący komisji stałych, na pierwszej sesji w nowym roku kalendarzowym, przedstawiają Radzie sprawozdania z działalności komisji.
2. Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji i zespołów powoływanych przez Radę.
§ 60
1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
2. W przypadku równej ilości głosów “za” i “przeciw” decyduje głos przewodniczącego komisji.
3. Wnioski podkomisji i zespołów podlegają rozpatrzeniu przez komisje.
4. Adresaci obowiązani są ustosunkować się do wniosków lub opinii komisji najpóźniej w ciągu 30 dni od ich otrzymania. Wnioski kierowane do Rady podlegają rozpatrzeniu przez Radę najpóźniej na najbliższej sesji po złożeniu wniosku lub opinii na ręce przewodniczącego Rady.
R o z d z i a ł IX
Radni
§ 61
1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami przez:
§ 62
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach Komisji podpisem na liście obecności.
2. Radny w ciągu 7 dni od daty sesji Rady lub posiedzenia Komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność.
§ 63
1. Przewodniczący Rady i wiceprzewodniczący pełnią dyżury w siedzibie Urzędu, w czasie których przyjmują zainteresowanych w sprawach dotyczących gminy i jej mieszkańców.
2. Grafik dyżurów, o których mowa w ust. 1, ustala przewodniczący Rady.
§ 64
Radni ponoszą odpowiedzialność za udział i wyniki swej pracy w Radzie przed wyborcami.
§ 65
1.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§ 66
Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rady.
§ 67
1. Przewodniczący wystawia radnym dokument, w którym stwierdza pełnione w Radzie funkcje.
2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady i Zarządu we wszystkich sprawach związanych z wykonywaniem mandatu.
§ 68
Przewodniczący Rady wydaje członkom komisji nie-będącym radnymi dokumenty stwierdzające ich udział w pracach Rady.
R o z d z i a ł X
Absolutorium
§ 69
1. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy przewodniczący Rady przedkłada Komisji Rewizyjnej do zaopiniowania najpóźniej do dnia 30 marca roku następującego po roku budżetowym, którego dotyczy sprawozdanie Zarządu.
2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu do dnia 10 kwietnia roku po upływie roku budżetowego, którego dotyczy sprawozdanie Zarządu, i występuje do Rady z wnioskiem o udzielenie lub o nieudzielenie absolutorium Zarządowi.
3. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Rada przyjmuje w drodze uchwały.
4. Podjęcie uchwały o nieudzieleniu Zarządowi absolutorium jest równoznaczne ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu.
5. Odrzucenie wniosku o nieudzie
lenie Zarządowi absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o udzieleniu Zarządowi absolutorium.§ 70
Przed wystąpieniem z wnioskiem, o jakim mowa w § 69 ust. 2, Komisja Rewizyjna występuje do Regionalnej Izby obrachunkowej o zaopiniowanie wniosku.
R o z d z i a ł XI
Wspólne sesje z Radą Powiatu
oraz z radami innych gmin
§ 71
1. Rada może odbywać wspólne sesje z Radą Powiatu oraz z radami innych gmin w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia wspólnych spraw.
2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad.
3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący zainteresowanych rad.
§ 72
1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane rady, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
R o z d z i a ł XII
Postanowienia końcowe
§ 73
Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.
Załącznik nr 4 do statutu gminy Oborniki Śląskie (poz. 373)
Regulamin Komisji Rewizyjnej
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Komisji Rewizyjnej zwany w dalszej części “regulaminem” określa zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej zwanej dalej “Komisją”.
§ 2
1. Komisja Rewizyjna jest Komisją stałą, powoływaną w celu kontrolowania działalności Zarządu oraz jednostek organizacyjnych gminy.
2. Celem zadań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych podmiotów oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja bada i ocenia na pol
ecenie Rady materiały4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawie o samorządzi
e gminnym, w ustawach szczególnych oraz w niniejszym regulaminie.§ 3
Komisja podlega wyłącznie Radzie Miejskiej.
R o z d z i a ł II
Skład Komisji Rewizyjnej
§ 4
1. Komisja składa się z pięciu osób wybieranych wyłącznie spośród radnych, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. W skład Komisji nie mogą być powoływani radni pełniący funkcje przewodniczącego Rady, wiceprzewodniczącego Rady oraz radni będący członkami Zarządu.
3. W skład Komisji nie mogą być powoływani także radni zatrudnieni w ramach stosunku pracy w jednostkach organizacyjnych gminy pełniący funkcje kierownicze.
4. Odwołanie członków Komisji następuje w trybie określonym w ust. 1.
5. Członkostwo w Komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji na Przewodniczącego lub zastępcę Przewodniczącego Rady oraz w przypadku wyboru w skład Zarządu.
§ 5
Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komisji, jego zadania wykonuje zastępca.
§ 6
1. Pierwsze posiedzenie Komisji zwołuje przewodniczący Rady.
2. Na pierwszym posiedzeniu Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego Komisji, zastępcę przewodniczącego Komisji oraz sekretarza, który protokołuje posiedzenia Komisji w przypadku posiedzeń poza siedzibą Urzędu oraz podczas pracy zespołów kontrolujących, o których mowa w § 15 ust. 1.
§ 7
1. Członek Komisji podlega wyłączeniu z postępowania kontrolnego w każdym przypadku, gdy przedmiotem kontroli jest działalność komórki, w której członek jest zatrudniony lub pozostaje w związku z osobą tam zatrudnioną, tak iż zachodzi podejrzenie o brak obiektywizmu. W szczególności dotyczy to małżonka, krewnych i powinowatych do II. stopnia.
2. W sprawie wyłączenia zastępcy przewodniczącego Komisji oraz poszczególnych członków decyduje przewodniczący Komisji. Decyzja zapada w formie pisemnej i winna posiadać uzasadnienie.
3. O wyłączeniu przewodniczącego Komisji decyduje Rada.
4. Wyłączony członek Komisji może odwołać się od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty poinformowania o wyłączeniu.
R o z d z i a ł III
Zadania kontrolne
§ 8
1. Komisja kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy pod względem:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rz
etelności,4) celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja, kontrolując działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy.
§ 9
Komisja wykonuje inne zad
ania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach.§ 10
Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działania kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2)
problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu,3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wnioski z przeprowadzonej kontroli zostały uwzględnione w toku działalności jednostki.
§ 11
1. Komisja przeprowa
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej lub problemowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy Komisji.
§ 12
K
ontrola kompleksowa powinna trwać nie dłużej niż 20 dni roboczych, a problemowa i sprawdzająca nie dłużej niż 7 dni roboczych.§ 13
1. Kontroli Komisji nie podlegają projekty dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.
2. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
3. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2, wykonywane są niezwłocznie.
4. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę.
§ 14
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 8 ust
. 1.2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem, a w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
R o z d z i a ł IV
Tryb kontroli
§ 15
1. Kontroli kompleksowej dokonuje zespół kontrolny składający się co najmniej z dwóch członków Komisji.
2. Komisja Rewizyjna wybiera kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego Rady, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowad
zenia kontroli.4. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o którym mowa w ust. 3.
5. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem kontroli.
6. W przypadku, gdy skorzystanie ze środków określonych w ust. 5 wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na sesji Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu gminy.
§ 16
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym fakcie kierownika kontrolowanego podmiotu i burmistrza gminy, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego Rady.
§ 17
1. Kierownik kontr
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.
5. Zasady udostępniania informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, służbową lub podatkową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
§ 18
Obowiązki przypisane niniejszym regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pr
acowników.§ 19
Czynności kontrolne winny być wykonywane w dniach i godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
R o z d z i a ł V
Protokoły kontroli
§ 20
1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adre
2) imiona i nazwiska kontrolujących,
3) datę rozpoczęcia czynności kontrolnych oraz datę ich zakończenia,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podm
iotu,6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce sporządzenia i podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolujących oraz kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyny odmowy,
9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
2. Protokół winien być sporządzony w terminie 7 dni od dnia zakończenia kontroli.
§ 21
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu jest on obowiązany do złożenia pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn – w terminie 3 dni od daty odmowy złożenia podpisu.
2. Przepis ust. 1 ma zastosowanie w przypadku odmowy podpisu protokołu przez członka zespołu kontrolującego.
3. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, składa się na ręce przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
4. Jeżeli złożenia podpisu na protokole pokontrolnym odmówił przewodniczący Komisji Rewizyjnej, wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 1, składa się na ręce przewodniczącego Rady.
5. Protokół końcowy z przeprowadzo
nej kontroli zatwierdza Komisja Rewizyjna.§ 22
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego Rady uwagi i wyjaśnienia dotyczące przebiegu kontroli i jej wyników.
2. Uwagi i wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
§ 23
Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, które w terminie trzech dni od ich podpisania otrzymują: przewodniczący Rady, przewodniczący Komisji, burmistrz oraz kierownik kontrolowanego podmiotu.
R o z d z i a ł VI
Zadania opiniodawcze
§ 24
1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi, po zapoznaniu się z wyjaśnieniami Zarządu, burmistrza i kompetentnych pracowników Urzędu.
2. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w pkt. 1, na ręce przewodniczącego Rady w terminie do 10 kwietnia roku po upływie roku budżetowe
go, którego dotyczy opiniowane sprawozdanie.3. Opinię i wniosek, o których mowa w pkt 1, przewodniczący Komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
§ 25
Komisja opiniuje na piśmie zamiar powierzenia przez gminę radnemu wykonania pra
cy na jej rzecz na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej.§ 26
1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu z wyjątkiem burmistrza z innej przyczyny niż nie
udzielenie absolutorium. Opinia wymaga uzasadnienia.2. Przepis ust. 1 stosuje
się także do wniosku o odwołanie Burmistrza.3. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. 1 i 2, na ręce przewodniczącego Rady, w terminie 7 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.
§ 27
Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.
R o z d z i a ł VII
Plany pracy i sprawozdania Komisji
§ 28
1. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń,
2) wykaz jednostek i terminy przeprowadzenia kontroli.
3. Rada zatwierdza plan pracy Komisji.
4. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli po zatwierdzeniu planu pracy.
§ 29
1. Komisja składa Radzie – w terminie do 30 stycznia każdego roku – roczne sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim oraz wnioski pokontrolne sporządzone przez Komisję.
2. Sprawozdanie powinno zawierać liczbę, przedmiot oraz miejsce, rodzaj i czas przeprowadzenia kontroli oraz wnioski podjęte przez Komisję.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu przez Radę stosownej uchwały, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
R o z d z i a ł VIII
Posiedzenia Komisji
§ 30
1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji, które nie są objęte planem pracy Komisji, poprzez właściwy wydział Urzędu Gminy, po poinformowaniu przewodniczącego Rady.
3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego Komisji, a także na wniosek:
1) Przewodniczącego Rady,
2) Zarządu,
3) Burmistrza.
4. Wnioskujący o zwołanie posiedzenia Komisji obowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
5. Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie Komisji:
1) Radnych nie
będących członkami Komisji, członków Zarządu, pracowników Urzędu.2) Osoby powołane przez Radę na wniosek Komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.
6. W posiedzeniach Komisji mogą brać udział tylko jej członkowie, osoby zaproszone oraz protokolant wskazany przez przewodniczącego Komisji spośród pracowników właściwego wydziału Urzędu Gminy, powołanych do obsługi Rady Miejskiej.
7. Z posiedzenia Komisji sporządzany jest protokół, który podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie Komisji oraz protokolant.
§ 31
1. Uchwały, opinie i wnioski zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.
2. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.
3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komisji.
R o z d z i a ł IX
Postanowienia końcowe
§ 32
Komisja może występować do Rady w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne kompetentne organy kontroli.
Załącznik nr 5 do statutu gminy Oborniki Śląskie (poz. 373)
REGULAMIN PRACY ZARZĄDU
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Zarządu określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Zarządu, w tym zasady wykonywania uchwał Rady oraz podejmowania uchwał przez Zarząd.
§ 2
1. Zarząd jako organ wykonawczy gminy działa z zachowaniem zasady kolegialności.
2. Ograniczenia koleg
ialności w działaniach Zarządu dopuszczalne są jedynie w przypadkach określonych w ustawach.R o z d z i a ł II
Organizacja wewnętrzna Zarządu
§ 3
W skład Zarządu wchodzą:
1) burmistrz, który jest jednocześnie przewodniczącym Zarządu,
2) jego zastępca,
3)
trzech członków.§ 4
1. Do zadań burmistrza jako przewodniczącego Zarządu należy:
1) organizowanie pracy Zarządu,
2) przewodniczenie obradom Zarządu,
3) reprezentowanie Zarządu na zewnątrz oraz wobec Rady i jej organów.
2. Organizowanie pracy Zarządu obejm
uje:1) przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,
2) określanie czasu i miejsca posiedzeń Zarządu,
3) dostarczanie członkom Zarządu materiałów dotyczących projektowanych punktów porządku obrad,
4) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej posiedzeń Zarządu.
3. Przewodniczenie obradom obejmuje:
1) referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczanie innych członków Zarządu albo upoważnionych osób do zreferowania takich spraw,
2) otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku
obrad,3) ustalanie kolejności zabierania głosów przez uczestników dyskusji,
4) zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.
4. Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje:
1) przygotowywanie sprawozdań z działalności Zarządu,
2) przyjmowanie uwag i
wniosków dotyczących działalności Zarządu,3) reprezentowanie Zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic innego.
§ 5
1. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy stanowienia przepisów gminnych w formie zarządzeń porządkowych.
3. Czynności podjęte w trybie określonym w ust. 1 wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 6
Do zadań zastępcy burmistrza należy wykonywanie zadań określonych w § 4 pod nieobecność burmistrza.
§ 7
Burmistrz określa szczegółowy zakres zadań swojego zastępcy i pozostałych członków Zarządu, z uwzględnieniem postanowień Regulaminu Organizacyjnego Urzędu.
§ 8
Do obowiązków członka Zarządu należy:
1) udział w posiedzeniach Zarządu,
2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,
3) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy na podstawie imiennych upoważnień, wynikających z uchwał Zarządu,
4) przygotowywanie materiałów na posiedzenia Zarządu, stosownie do zakresu zadań,
5) realizacja zadań powierzonych przez Zarząd.
R o z d z i a ł III
Tryb pracy Zarządu Miasta
§ 9
Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§ 10
1. Posiedzenia Zarządu zwołuje burmistrz, który przewodniczy obradom.
2. W razie nieobecności burmistrza czynności określone w ust. 1, wykonuje zastępca burmistrza
§ 11
Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu musi być skuteczne i zawierać informację o czasie i porządku obrad.
§ 12
1. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą:
1) burmistrz jako przewodniczący Zarządu,
2) zastępca burmistrza,
3) pozostali członkowie Zarządu,
4) skarbnik i sekretarz.
2. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zobowiązani:
1) radca prawny Urzędu ,
2) inni pracownicy Urzędu właściwi ze względu na przedmiot obrad,
3) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych właściwi ze względu na przedmiot obrad.
3. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, a w szczególności radni.
§ 13
Przewodniczący Rady może uczestniczyć w pracach Zarządu.
§ 14
1. W sprawach związanych z oświadczeniem woli w zakresie zarządu mieniem gminy stosuje się przepisy ustawy o samorządzie gminnym.
2. Burmistrz, jego zastępca oraz członkowie Zarządu mogą zostać zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania w imieniu Zarządu określonych czynności należących do kompetencji Zarządu, z wyłączeniem czynności polegających na podejmowaniu rozstrzygnięć oraz czynności, o których mowa w ust. 1.
3. Osoby, o których mowa w ust. 2, przedkładają Zarządowi sprawozdania z wykonanych czynności na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 15
Z posiedz
eń Zarządu sporządzane są protokoły numerowane w ciągu kadencji cyframi arabskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.§ 16
1. W protokołach posiedzeń Zarządu podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a gdy w posiedzeniu Zarządu uczestniczą inne osoby, w protokole podaje się także ich imiona i nazwiska oraz wskazuje, w jakim charakterze osoby te uczestniczyły w posiedzeniu Zarządu.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy uczestnictwa w posiedzeniu zarządu sekretarza i skar
bnika.§ 17
1. Protokół posiedzenia Zarządu powinien oddawać wiernie przebieg posiedzenia, a zwłaszcza podjęte przez Zarząd uchwały, decyzje, postanowienia i rozstrzygnięcia (ustalenia).
2. Protokoły posiedzeń Zarządu podpisują wszyscy obecni na posiedzeniu członkowie Zarządu oraz protokolant.
3. Protokół posiedzenia podlega przyjęciu i podpisaniu na następnym posiedzeniu.
R o z d z i a ł IV
Rozstrzyganie
§ 18
1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał, decyzji i postanowień w prawach należących do jego kompetencji, wynikających z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.
2. Oprócz uchwał, decyzji i postanowień zawierających rozstrzygnięcia, Zarząd może podejmować inne rozstrzygnięcia (ustalenia), zawierające w szczególności opinie, oceny i stanowiska Zarządu.
3. Uchwały są wyodrębnione z protokołu i numerowane w ciągu kadencji cyframi arabskimi łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.
§ 19
Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje osobom wchodzącym w skład Zarządu, sekretarzowi i skarbnikowi gminy oraz kierownikom wydziałów Urzędu.
§ 20
1. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.
2. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Zarządu.
3. Każdy członek Zarządu głosuje według własnego przekonania. W każdym przypadku przysługuje mu prawo zgłoszenia zdania odrębnego do protokołu.
§ 21
1. O ile ustawy nie stanowią inaczej, uchwały, decyzje i postanowienia zarządu podpisuje burmistrz jako przewodniczący Zarządu.
2. Decyzje i postanowienia w sprawach z zakresu administracji publicznej muszą zawierać imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w ich podejmowaniu.
§ 22
1. Zarząd prowadzi rejestr podjętych uchwał, decyzji, postanowień i rozstrzygnięć.
2. Rejestr, o którym mowa w ust. 1, jest jawny.
3. Postanowienie ust. 2 nie dotyczy tych rozstrzygnięć, których ujawnieniu sprzeciwiają się obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności przepisy o ochronie informacji niejawnych i o ochronie danych osobowych, o ochronie dóbr osobistych, o zachowaniu tajemnicy podatkowej i o udostępnianiu akt dotyczących postępowań prowadzonych w trybie określonym w KPA.
R o z d z i a ł V
Zasady wykonywania uchwał Rady Miejskiej
§ 23
O s
posobie wykonywania uchwał Rady rozstrzyga Zarząd, o ile Rada sama nie określiła zasad wykonywania swej uchwały.§ 24
Określenie przez Zarząd sposobu wykonywania uchwał Rady obejmuje w szczególności:
1) ustalenie terminu wykonywania uchwał,
2) określenie środków niezbędnych do wykonywania uchwał,
3) wskazanie osób lub instytucji odpowiedzialnych za realizacje uchwały.
§ 25
Zarząd składa Radzie na każdej sesji sprawozdanie z wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji.
Załącznik nr 6 do statutu gminy Oborniki Śląskie (poz. 373)
WYKAZ JEDNOSTEK POMOCNICZYCH GMINY
Załącznik nr 7 do statutu gminy Oborniki Śląskie (poz. 373)
WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH GMINY,
DLA KTÓRYCH RADA MIEJSKA W OBORNIKACH ŚLĄSKICH
JEST ORGANEM ZAŁOŻ
YCIELSKIM
1. Ośrodek Sportu i Rekreacji
2. Przedszkole w Obornikach Śląskich
3. Przedszkole w Pęgowie
4. Żłobek w Obornikach Śląskich
5. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej
6. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
7. Szkoła Podstawowa nr 2 w Obornikach Śląskich
8. Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
9. Szkoła Podstawowa w Urazie
10. Szkoła Podstawowa w Pęgowie
11. Szkoła Podstawowa w Osolinie
12. Gimnazjum Publiczne w Obornikach Śląskich
13. Gimnazjum Publiczne w Pęgowie