372

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W SZKLARSKIEJ PORĘBIE

z dnia 6 marca 2001 r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego

w Szklarskiej Porębie

Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska w Szklarskiej Porębie uchwala, co następuje:

 

§ 1

Na wniosek Zarządu Miejskiego w Szklarskiej Porębie uchwala się Regulamin Organizacyjny Urzędu Miejskiego w Szklarskiej Porębie w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała nr V/69/99 z dnia 22 marca 1999 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta w Szklarskiej Porębie.

 

 

 

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu w Szklarskiej Porębie.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

ZYGMUNT PIETER

 

 

 Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Szklarskiej Porębie z dnia 6 marca 2001 r. (poz. 372)

 

REGULAMIN

ORGANIZACYJNY URZĘDU MIEJSKIEGO

w Szklarskiej Porębie

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Urząd Miejski w Szklarskiej Porębie zwany dalej “urzędem" wykonuje zadania przypisane organom gminy: Radzie Miejskiej, Zarządowi Miejskiemu oraz Burmistrzowi, w zakresie:

1) zadań własnych – wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), przepisów szczególnych i uchwał Rady Miejskiej,

2) zadań zleconych – z zakresu administracji rządowej, nałożonych na gminę na mocy ustaw,

3) zadań powierzonych – z zakresu administracji rządowej – przyjętych do wykonania przez gminę na mocy porozumień zawartych z właściwymi organami tej administracji.

§ 2

Siedzibą urzędu jest miasto Szklarska Poręba, ul. Bucz-ka nr 2.

§ 3

Regulamin organizacyjny urzędu, zwany dalej regulaminem, określa:

§ 4

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy za urząd wykonuje Przewodniczący Zarządu Miejskiego wobec pracowników zatrudnionych w urzędzie.

R o z d z i a ł II

Zasady funkcjonowania urzędu

§ 5

Urząd działa w oparciu o następujące zasady:

1) praworządności,

2) służebności wobec społeczności lokalnej,

3) racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym

4) jednoosobowego kierownictwa,

5) kontroli wewnętrznej,

6) podziału zadań pomiędzy kierownictwo urzędu i poszczególne referaty,

7) wzajemnego współdziałania pracowników urzędu.

§ 6

Pracownicy urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań działają na podstawie przepisów prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania.

§ 7

Pracownicy urzędu w wykonywaniu zadań urzędu i swoich obowiązków winni kierować się interesami miasta Szklarska Poręba i Rzeczpospolitej Polskiej.

§ 8

1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny z uwzględnieniem zasady szczególnej staranności w zarządzaniu mieniem komunalnym.

2. Zakupy i inwestycje dokonywane są po wyborze najkorzystniejszej oferty, zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych.

§ 9

1. W urzędzie funkcjonuje kontrola wewnętrzna, której celem jest zapewnienie zgodności z prawem i prawidłowości wykonania zadań urzędu przez poszczególne referaty i ich pracowników.

2. Szczegółowe zasady kontroli wewnętrznej określa załącznik nr 5 do regulaminu.

§ 10

1. Referaty realizują zadania wynikające z przepisów prawa oraz niniejszego regulaminu w zakresie swojej właściwości rzeczowej.

2. Każdy referat obowiązany jest do współdziałania z innymi referatami, w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji.

R o z d z i a ł III

Stanowiska kierownicze w urzędzie oraz podział

zadań i kompetencji

§ 11

W urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:

1) Burmistrz,

2) Zastępca Burmistrza.

§ 12

1. Urząd funkcjonuje na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału uprawnień i obowiązków oraz indywidualnej odpowiedzialności.

2. Burmistrz kieruje urzędem przy pomocy Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Miasta, Skarbnika Miasta oraz kierowników referatów.

3. Burmistrz w formie zarządzenia w zakresie ustalonym przez Zarząd Miejski może powierzyć prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu Zastępcy Burmistrza i Sekretarzowi Miasta.

§ 13

Do wyłącznej kompetencji Burmistrza należy:

1) organizowanie prac Zarządu Miejskiego,

2) kierowanie bieżącymi sprawami miasta i reprezentowanie go na zewnątrz,

3) nadzór nad prowadzeniem gospodarki finansowej miasta,

4) podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu Miejskiego w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego,

5) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

6) składanie oświadczeń woli w sprawach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności miasta, w granicach upoważnień udzielonych przez Zarząd Miejski,

7) ogłaszanie uchwał Rady Miejskiej, w tym uchwały budżetowej i sprawozdania z wykonania budżetu, oraz przedkładanie uchwał Wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej,

8) wykonywanie uchwał Rady Miejskiej i Zarządu Miejskiego (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/9/00 z dnia 26 marca 2000 r. stwierdzono nieważność § 13 pkt 8),

9) przedkładanie na sesje Rady Miejskiej sprawozdań z wykonania uchwał Rady Miejskiej,

10) organizowanie współpracy z organami administracji samorządowej i rządowej oraz nadzorowanie zadań zleconych i powierzonych,

11) nadzorowanie i koordynowanie działalności następujących gminnych jednostek organizacyjnych: samorządowych szkół podstawowych, Miejskiej Biblioteki Publicznej, Miejskiego Zakładu Gospodarki Lokalowej, świetlic środowiskowych,

12) ustalanie dodatkowych dni wolnych od pracy dla pracowników urzędu,

13) załatwianie wniosków posłów i senatorów oraz interpelacji i wniosków radnych,

14) gospodarowanie funduszem płac i innymi funduszami urzędu,

15) wykonywanie uprawnień pracodawcy w stosunku do pracowników urzędu i kierowników miejskich jednostek organizacyjnych (z zastrzeżeniem kompetencji należących do Zarządu Miejskiego),

16) upoważnianie pracowników urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych z zakresu administracji publicznej,

17) ustalanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników urzędu,

18) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy referatami urzędu,

19) inicjowanie i podejmowanie działań w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnych, które nie są zastrzeżone na rzecz innych podmiotów,

20) informowanie Wojewody Dolnośląskiego oraz Sejmiku Województwa Dolnośląskiego o zamiarze przystąpienia do związku lub porozumienia komunalnego,

21) pełnienie funkcji szefa obrony cywilnej miasta Szklarska Poręba,

22) wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Burmistrza przez przepisy prawa.

§ 14

1. Zastępca Burmistrza wykonuje zadania powierzone mu przez Burmistrza w formie zarządzenia w zakresie określonym przez Zarządu Miejski, zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami, a w szczególności zastępuje Burmistrza w przypadku jego nieobecności.

2. Do zadań Sekretarza Miasta należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania urzędu, a w szczególności:

1) kierowanie referatem spraw społecznych,

2) nadzorowanie organizacji pracy w urzędzie oraz współdziałania poszczególnych referatów,

3) nadzorowanie współpracy urzędu z miejskimi jednostkami organizacyjnymi,

4) opracowywanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego i zgłaszanie propozycji jego nowelizacji,

5) nadzór nad prowadzeniem spraw kadrowych pracowników urzędu,

6) nadzór nad prowadzeniem spraw kadrowych kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,

7) rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między pracownikami urzędu,

8) opracowywanie zakresu czynności poszczególnych pracowników urzędu i zakresu czynności kierowników miejskich jednostek organizacyjnych, zgodnie z poleceniem Burmistrza,

9) nadzorowanie realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego PN.II.0911-6/9/00 z dnia 26 marca 2000 r. stwierdzono nieważność § 14 ust. 2 pkt 9),

10) dbałość o podnoszenie kwalifikacji przez pracowników urzędu,

11) dbałość o należyty stan techniczny i estetykę budynku urzędu i jego bezpośredniego otoczenia,

12) przygotowywanie tematyki posiedzeń Zarządu Miejskiego, nadzór nad protokołowaniem jego posiedzeń,

13) przygotowywanie projektów uchwał i decyzji Zarządu Miejskiego oraz prowadzenie rejestru uchwał Zarządu,

14) nadzór nad organizacją oraz koordynacja spraw związanych z wyborami do organów samorządu terytorialnego, wyborami prezydenckimi, parlamentarnymi, referendami i spisami powszechnymi,

15) nadzorowanie prowadzenia rejestru skarg i wniosków oraz książki kontroli urzędu,

16) kontrola terminowości załatwianych spraw administracyjnych w urzędzie,

17) rozpatrywanie skarg na pracowników urzędu i przedstawianie wniosków w tym zakresie Burmistrzowi,

18) sporządzenie testamentu allograficznego,

19) wykonywanie innych czynności powierzonych przez Burmistrza w formie zarządzenia w zakresie określonym przez Zarząd Miejski.

§ 15

1. Skarbnik Miasta, który jest głównym księgowym budżetu, odpowiada za obsługę finansową miasta.

2. Do zadań Skarbnika Miasta należy w szczególności:

1) kierowanie pracą referatu finansowego,

2) nadzorowanie i kontrola realizacji budżetu miasta,

3) wykonywanie czynności z zakresu rachunkowości określonych przepisami prawa,

4) kontrasygnowanie czynności prawnych mogących powodować powstanie zobowiązań pieniężnych i udzielanie upoważnień innym osobom do dokonywania kontrasygnaty,

5) nadzór nad opracowywaniem projektu budżetu miasta oraz sprawozdania z jego realizacji,

6) nadzorowania sprawozdawczości budżetowej,

7) opracowywanie okresowych sprawozdań i analiz dotyczących sytuacji finansowej miasta oraz zgłaszanie swoich propozycji w tym zakresie Radzie Miejskiej i Zarządowi Miejskiemu,

8) kontrolowanie bieżące gospodarki finansowej miasta oraz kontrolowanie na wniosek Rady Miejskiej, Zarządu Miejskiego i Burmistrza jednostek organizacyjnych miasta,

9) nadzór nad prowadzeniem księgowości i ewidencji mienia komunalnego.

R o z d z i a ł IV

Struktura organizacyjna urzędu, zadania

poszczególnych komórek organizacyjnych

§ 16

W skład urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne oraz samodzielne stanowiska pracy:

§ 17

1. Referatem Spraw Społecznych kieruje Sekretarz Miasta.

2. Referatem Promocji Miasta kieruje Kierownik Referatu.

3. Referatem Architektury i Infrastruktury Miejskiej kieruje Kierownik Referatu.

4. Referatem Gospodarki Nieruchomościami i Spraw Lokalowych kieruje Kierownik Referatu.

5. Referatem Finansowym kieruje Skarbnik Miasta.

6. Referatem Promocji Miasta kieruje Kierownik Referatu.

7. Biurem Rady Miejskiej kieruje Kierownik Biura.

8. Na czele straży miejskiej stoi Komendant.

§ 18

Do wspólnych zadań komórek organizacyjnych urzędu należy:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej i Zarządu Miejskiego, materiałów, analiz i sprawozdań na potrzeby kierownictwa urzędu oraz organów miasta,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady Miejskiej, uchwał i rozstrzygnięć Zarządu Miejskiego oraz poleceń Burmistrza,

3) opracowywanie projektów realizacji przedsięwzięć gospodarczych, społecznych i organizacyjnych, zapewnienie warunków sprawowania nadzoru nad miejskimi jednostkami organizacyjnymi,

4) prowadzenie postępowania administracyjnego i przygotowywanie materiałów oraz projektów decyzji administracyjnych, a także wykonywanie zadań wynikających z przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji,

5) współdziałanie ze Skarbnikiem Miasta przy opracowywaniu materiałów niezbędnych do przygotowania projektu budżetu miasta,

6) prowadzenie i archiwizowanie akt administracyjnych,

7) stosowanie jednolitego wykazu akt i instrukcji kancelaryjnej,

8) usprawnianie własnej pracy, organizacji i form pracy,

9) wykonywanie innych zadań przekazywanych do realizacji przez Burmistrza, Zastępcę Burmistrza i Sekretarza Miasta.

§ 19

Do zadań referatu spraw społecznych należy w szczególności:

1) w zakresie obsługi Burmistrza, Zastępcy Burmistrza i Sekretarza Miasta:

2) w zakresie zadań administracyjno-gospodarczych i transportu:

3) w zakresie obsługi administracyjnej Rady Miejskiej, jej komisji i Zarządu Miejskiego:

4) w zakresie spraw osobowych:

5) w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej:

6) w zakresie spraw obywatelskich:

7) w zakresie ewidencji działalności gospodarczej i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:

  • prowadzenie spraw związanych z udzielaniem zezwolenia na zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi,
  • określanie stref cen obowiązujących przy przewozie osób i ładunków,
  • prowadzenie ewidencji działalności gospodarczej,
  • wydawanie zezwoleń na sprzedaż i podawanie alkoholu,
  • ustalanie i nadzorowanie czasu pracy placówek handlowych i usługowych na terenie miasta,
  • przygotowywanie projektu i wdrażanie Miejskiego Programu Profilaktyki Alkoholowej,
  • współpraca z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

8) w zakresie oświaty:

§ 20

Do zadań referatu promocji należy w szczególności:

1) prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej,

2) przygotowywanie materiałów i wydawnictw reklamowych,

3) współpraca z organizacjami i instytucjami działającymi w zakresie sportu, turystyki i kultury,

4) opracowywanie kalendarza imprez kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych,

5) organizacja i koordynacja imprez sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych,

6) prowadzenie działalności kulturalnej.

§ 21

Do zadań referatu architektury i infrastruktury miejskiej należy w szczególności:

1) w zakresie architektury:

2) w zakresie dróg publicznych:

3) w zakresie infrastruktury miejskiej i ochrony środowiska:

§ 22

Do zadań referatu gospodarki nieruchomościami i spraw lokalowych należy w szczególności:

§ 23

Do zadań referatu finansowego należy w szczególności:

1) w zakresie księgowości i budżetu:

2) w zakresie podatków i opłat:

§ 24

Do zadań Biura Rady Miejskiej należy w szczególności:

1) wykonywanie poleceń Przewodniczącego Rady Miejskiej a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczącego Rady w zakresie organizacji pracy Rady,

2) prowadzenie korespondencji Rady Miejskiej i jej Komisji.

3) podejmowanie czynności technicznych i organizacyjnych związanych z przygotowaniem sesji Rady i posiedzeń jej komisji.

4) protokołowanie sesji Rady, posiedzeń komisji oraz posiedzeń Zarządu Miejskiego,

5) prowadzenie następujących rejestrów:

6) wykonywanie zadań w wyborach prezydenta RP, w wyborach do Sejmu i Senatu RP, w wyborach samorządowych oraz referendach.

§ 25

Zadania straży miejskiej określa Statut Straży Miejskiej w Szklarskiej Porębie stanowiący załącznik nr 6 do niniejszego Regulaminu.

R o z d z i a ł V

Zasady obsługi interesantów

§ 26

Interesanci przyjmowani są w poniedziałek w godzinach od 9.30 do 16.00, natomiast od wtorku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.30.

§ 27

Przyjmowanie interesantów przez Burmistrza, Zastępcę Burmistrza oraz Sekretarza Miasta organizują pracownicy sekretariatu.

§ 28

Posłowie na Sejm i senatorowie oraz radni przyjmowani są poza kolejnością.

§ 29

1. Obsługa interesantów powinna być sprawna, rzeczowa, taktowna, z zachowaniem zasad bezstronności.

2. Jeżeli sprawa wymaga uzupełnienia dodatkowymi dokumentami pozostającymi w dyspozycji urzędu albo poświadczeniem urzędu, wówczas czynności te wykonuje pracownik załatwiający sprawę.

§ 30

1. W sprawach skarg i wniosków Burmistrz przyjmuje w każdy wtorek w godzinach od 13.00 do 16.00.

2. Zastępca Burmistrza przyjmuje interesantów w każdy czwartek od godz. 13.00 do 16.00.

3. Sekretarz Miasta, Skarbnik Miasta oraz kierownicy referatów przyjmują interesantów w miarę możliwości codziennie w godzinach pracy urzędu.

4. Zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków regulują przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz wydane na ich podstawie przepisy wykonawcze.

R o z d z i a ł VI

Postanowienia końcowe

§ 31

Integralną częścią regulaminu są załączniki określające:

1) schemat organizacyjny urzędu (zał. nr 1),

2) strukturę stanowisk i obsadę etatową urzędu (zał. nr 2),

3) zasady i tryb opracowywania projektów uchwał (zał. nr 3),

4) zasady podpisywania pism i decyzji (zał. nr 4),

5) zasady kontroli wewnętrznej (zał. nr 5),

6) Statut Straży Miejskiej (zał. nr 6).

 

Załącznik nr 1 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Szklarskiej Porębie (poz. 372)

 

Załącznik nr 2 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego w Szklarskiej Porębie (poz. 372)

STRUKTURA STANOWISK I OBSADY ETATOWEJ

Urzędu Miejskiego w Szklarskiej Porębie

Kierownictwo urzędu:

Burmistrz 1 etat

Zastępca Burmistrza 1 etat

Razem 2 etaty

Referat Spraw Społecznych:

1) kierownik referatu – Sekretarz Miasta 1 etat

2) st. ds. kancelaryjnych i kadr 1 etat

3) st. ds. kancelaryjnych i obsługi sekretariatu 1 etat

4) sprzątaczka 1 etat

5) st. ds. OC, bhp, ppoż., OSP 1 etat

6) kierowca samochodu służbowego 1 etat

7) st. ds. ewid. dział. gosp. i wyd. zezwoleń na sprzedaż alkoholu 1/2 etatu

8) kierownik USC 1 etat

9) st. ds. ewidencji ludności i spraw wojskowych 1 etat

10) st. ds. oświaty 1/2 etatu

11) Komendant Miejski Ochrony Przeciwpożarowej 1/4 etatu

12) kierowca OSP 1 etat

13) kierowca OSP 1 etat

14) kierowca OSP 3/4 etatu

15) kierowca OSP 3/4 etatu

16) kierowca OSP 1 etat

Razem 13,75 etatu

Referat Promocji Miasta:

1) kierownik referatu – st. ds. promocji 1 etat

2) specjalista ds. kultury i informacji turystycznej 1 etat

3) st. ds. organizacji imprez i promocji 1 etat

4) st. ds. sportu i rekreacji 1 etat

5) st. ds. informacji turystycznej 1 etat

Razem 5 etatów

Referat Architektury i Infrastruktury Miejskiej:

1) Kierownik Referatu

2) st. ds. planowania przestrzennego, architektury i urbanistyki 1 etat

3) st. ds. ochrony środowiska 1 etat

4) st. ds. budownictwa i infrastruktury miejskiej 1 etat

5) st. ds. dróg, ulic i mostów 1 etat

6) st. ds. lasów i zieleni miejskiej 1/2 etatu

7) st. ds. elektrycznych 1/4 etatu

Razem 4,75 etatu

Zarząd Miasta podejmie decyzję o połączeniu funkcji kierowniczej z właściwym stanowiskiem pracy.

Referat Gospodarki Nieruchomościami i Spraw Lokalowych:

1) Kierownik referatu

2) st. ds. obrotu nieruchomościami 1 etat

3) st. ds. gospodarki gruntami 1 etat

4) st. ds. marketingu i ewidencji mienia komunalnego 1 etat

5) st. ds. sprzedaży nieruchomości 1 etat

6) st. ds. lokalowych i dodatków mieszkaniowych 1 etat

Razem 5 etatów

Zarząd Miasta podejmie decyzję o połączeniu funkcji kierowniczej z właściwym stanowiskiem pracy.

Biuro Rady Miejskiej:

1) Kierownik Biura 1 etat

2) st. ds. obsługi Rady Miejskiej 1 etat

Razem 2 etaty

Straż Miejska:

1) komendant 1 etat

2) strażnik 1 etat

3) strażnik 1 etat

4) strażnik 1 etat

Razem 4 etaty

Referat Finansowy:

1) kierownik referatu – Skarbnik Gminy 1 etat

2) st. ds. podatku od nieruchomości 1 etat

3) st. ds. podatków i opłat lokalnych 1 etat

4) st. ds. podatków i opłat lokalnych 1 etat

5) st. ds. podatków i opłat lokalnych 1 etat

6) st. ds. finansowych i płac 1 etat

7) st. ds. rozliczeń budżetowych i sprawozdawczości 1 etat

8) st. ds. kontroli opłaty miejscowej 1/2 etatu

Razem 7,5 etatu

 

 

Załącznik nr 3 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta w Szklarskiej Porębie (poz. 372)

 

Zasady i tryb opracowywania projektów uchwał

§ 1

1. Przy opracowywaniu projektów uchwał Rady Miejskiej oraz projektów uchwał Zarządu Miasta należy stosować, w sposób odpowiedni, zasady techniki prawodawczej określone przepisami rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 1999 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych (Dz. U. Nr 112, poz. 1319),

2. Projekt uchwały powinien zawierać następujące elementy:

  • oznaczenie rodzaju i numeru aktu,
  • określenie organu upoważnionego do jego uchwalenia,
  • oznaczenie daty aktu,
  • zwięzłe określenie przedmiotu regulacji (w sprawie...),
  • wyszczególnienie podstaw prawnych regulacji,
  • przepisy merytoryczne regulacji,
  • przepisy końcowe regulacji.

§ 2

1. Uchwały Rady Miejskiej oznacza się kolejnymi numerami porządkowymi sesji (cyfry rzymskie), numerem porządkowym uchwały (cyfry arabskie) oraz dwoma ostatnimi cyframi określającymi rok podjęcia.

2. Uchwały Zarządu Miasta oznacza się kolejnym numerem porządkowym uchwały oraz określeniem roku jej podjęcia.

3. W każdej kadencji obowiązuje odrębna numeracja uchwał.

§ 3

1. Podstawową jednostką redakcyjną uchwał są paragrafy (§), które powinny obejmować konkretny przepis.

2. Jeżeli wynika to z potrzeb, paragrafy można podzielić na mniejsze jednostki redakcyjne tj. ustępy, (np.: 1.) a następnie punkty (np.: 1/) i litery (np.: /a).

§ 4

1. Zakres regulacji zawarty w projektach uchwał, o których mowa w § 1, powinien być ściśle dostosowany do zakresu upoważnień i kompetencji przyznanych organom gminy przez przepisy ustawy o samorządzie gminnym albo ustaw szczególnych.

2. Wszelkie wątpliwości co do zakresu upoważnień wynikających z przepisów należy wyjaśnić przez zastosowanie właściwej interpretacji prawnej.

§ 5

Każdy projekt uchwały, przed skierowaniem go do rozpatrzenia przez właściwy organ gminy, winien być zaopiniowany i podpisany przez radcę prawnego urzędu.

§ 6

1. Projekty uchwał Zarządu winny być sporządzane w 7 egzemplarzach i dostarczone Sekretarzowi Miasta, który prowadzi rejestr uchwał Zarządu.

2. Projekty uchwał Rady Miejskiej winny być sporządzane w 24 egzemplarzach i dostarczone Kierownikowi Biura Rady Miejskiej, który prowadzi rejestr uchwał Rady Miejskiej.

Załącznik nr 4 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta w Szklarskiej Porębie (poz. 372)

Zasady podpisywania pism i decyzji

 

§ 1

Decyzje z zakresu administracji publicznej podpisuje Burmistrz, a gdy na mocy przepisów szczególnych do wydania decyzji upoważniony jest Zarząd, wówczas wszyscy członkowie Zarządu Miasta obecni przy jej podejmowaniu podpisują decyzję.

§ 2

Burmistrz podpisuje ponadto:

1) zarządzenia,

2) korespondencję kierowaną do organów administracji rządowej i samorządowej,

3) odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych oraz wnioski posłów i senatorów.

§ 3

1. Zastępca Burmistrza podpisuje wszelką korespondencję oraz indywidualne decyzje administracyjne, zgodnie z udzielonym mu przez Burmistrza upoważnieniem.

2. W przypadku nieobecności Burmistrza, Zastępca Burmistrza podpisuje decyzje administracyjne oraz wszelką korespondencję nieobjętą zakresem udzielonego upoważnienia.

§ 4

1. Sekretarz Miasta podpisuje dokumenty i korespondencję w sprawach dotyczących funkcjonowania urzędu oraz zawiadomienia o sposobie załatwienia skarg i wniosków.

2. Decyzje administracyjne oraz korespondencję w toku załatwiania spraw Sekretarz Miasta podpisuje zgodnie z upoważnieniem udzielonym przez Burmistrza.

§ 5

1. Skarbnik Miasta podpisuje wszelką korespondencję oraz dokumenty związane z gospodarką finansową gminy.

2. Skarbnik Miasta podpisuje wszelkie dokumenty, jeżeli z przepisów szczególnych wynika obowiązek jego kontrasygnaty albo czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań finansowych gminy.

§ 6

Pisma i dokumenty przedstawiane do podpisu członkom kierownictwa urzędu winny być parafowane przez pracownika odpowiedzialnego za ich przygotowanie.

§ 7

1. Korespondencja kierowana do urzędów i instytucji w toku załatwiania spraw, niepodlegających Radzie Miejskiej podpisywana jest przez kierowników referatów, zgodnie z zakresem zadań właściwych referatów.

2. Pisma i dokumenty w toku załatwiania spraw, kierowane do miejskich jednostek organizacyjnych, mogą być podpisywane przez pracowników urzędu, prowadzących sprawę.

 

Załącznik nr 5 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta w Szklarskiej Porębie (poz. 372)

Zasady kontroli wewnętrznej

 

§ 1

Do przeprowadzania kontroli wewnętrznej w Urzędzie Miasta upoważnieni są:

1. Zarząd Miasta,

2. Burmistrz,

3. Zastępca Burmistrza,

4. Sekretarz Miasta,

5. Skarbnik Miasta,

6. Kierownicy referatów.

§ 2

1. Kontrola wewnętrzna obejmuje czynności polegające na ustaleniu stanu faktycznego, badaniu zgodności rozstrzygnięć z aktami normatywnymi, wskazaniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień oraz pracowników za nie odpowiedzialnych, a także wskazaniu środków i sposobów umożliwiających ich usunięcie, wydaniu zaleceń pokontrolnych.

2. Do obowiązków kontrolującego należy rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego.

§ 3

Kontrola wewnętrzna może mieć charakter:

1) kontroli wstępnej – polegających na badaniu zamierzonych dyspozycji i czynności przed ich dokonaniem, mającej na celu zapobieganie niepożądanym lub niezgodnym z prawem działaniom,

2) kontroli bieżącej – polegającej na badaniu czynności i operacji finansowych i gospodarczych w toku ich wykonywania, w celu stwierdzenia czy wykonanie to przebiega prawidłowo i zgodnie z ustalonymi wzorcami,

3) kontroli następnej – obejmującej badanie dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane.

§ 4

Kontrola wewnętrzna może być przeprowadzona w następujących formach:

1) kontroli formalnej polegającej na badaniu prawidłowości dokumentów, ewidencji sprawozdań w zakresie ich zgodności z obowiązującymi przepisami,

2) kontroli rachunkowej polegającej na badaniu prawidłowości działań arytmetycznych zawartych w dokumentach i sprawozdaniach,

3) kontroli merytorycznej polegających na badaniu rzetelności, gospodarności oraz zasadności podejmowanych działań z obowiązującymi przepisami oraz z treścią badanych dokumentów.

§ 5

Przeprowadzenie badania dokumentu kontrolujący obowiązany jest potwierdzić datą i własnoręcznym podpisem.

§ 6

1. Kontrole przeprowadzane są na podstawie harmonogramów, planów kontroli lub w sposób wyrywkowy.

2. Warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli zapewnia kierownik urzędu lub jednostki kontrolowanej.

 

3. Kontrolujący ma prawo żądania dokumentów, wyjaśnień oraz sporządzania odpisów akt badanej sprawy.

4. Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w urzędzie lub jednostce kontrolowanej.

§ 7

Z przeprowadzonej kontroli, kontrolujący obowiązany jest sporządzić protokół, z którego winno wynikać:

  • czas trwania kontroli,
  • przedmiot kontroli,
  • nazwa komórki kontrolowanej,
  • przebieg i wyniki działań kontrolnych,
  • stwierdzone nieprawidłowości i uchybienia,
  • treść wydanych zaleceń pokontrolnych,
  • data i podpis kontrolującego i kontrolowanego.

§ 8

Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje osoba kontrolowana, drugi bezpośredni przełożony osoby kontrolowanej, a trzeci zatrzymuje kontrolujący.

§ 9

Kontrolujący może odstąpić od sporządzania protokołu w przypadku niestwierdzenia istotnych nieprawidłowości sporządzając jedynie notatkę służbową.

 

 

 

Załącznik nr 6 do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miasta w Szklarskiej Porębie (poz. 372)

 

STATUT

STRAŻY MIEJSKIEJ

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Straż Miejska w Szklarskiej Porębie zwana dalej “Strażą” jest umundurowaną formacją utworzoną zarządzeniem Burmistrza Miasta Szklarska Poręba nr 1/92 z dnia 13.03.1992 r. na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179; z 1991 r. Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461; z 1992 r. Nr 54, poz. 254; z 1994 r. Nr 53, poz. 214; z 1995 r. Nr 59, poz. 269).

2. Straż działa w strukturze Urzędu Miasta.

§ 2

1. Terenem działania Straży jest obszar administracyjny miasta Szklarska Poręba.

2. Siedzibą Straży jest Urząd Miejski w Szklarskiej Porębie, ul. Mariana Buczka 2.

3. Straż używa pieczęci:

1) prostokątnej o treści: “Urząd Miejski w Szklarskiej Porębie Straż Miejska”.

R o z d z i a ł II

§ 3

1. Straż wykonuje zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustawy i przepisów gminnych.

2. Realizując zadania, o których mowa w ust. 1, funkcjonariusze Straży wykonują wyłącznie czynności administracyjno-porządkowe oraz niezbędne czynności mające na celu fizyczne zabezpieczenie miejsca zdarzenia.

§ 4

Do zadań Straży należy, w szczególności:

1) zapobieganie popełnieniu wykroczeń i wykrywanie wykroczeń,

2) ochrona porządku w miejscach publicznych,

3) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,

4) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,

5) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,

6) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,

7) doprowadzanie osób nietrzeźwych do Izby Wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu innych osób,

8) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy,

9) fizyczne zabezpieczenie, do czasu przybycia właściwych służb, miejsca popełnienia przestępstwa lub wykroczenia w celu utrzymania miejsca zdarzenia w takim stanie, w jakim pozostawił je sprawca, a także zabezpieczenia miejsca wypadku lub awarii,

10) oskarżenia przed Kolegium ds. Wykroczeń,

11) dokonywanie na podstawie kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia czynności sprawdzających w zakresie określonym w art. 24 ust. 4 ustawy o Policji,

12) ujęcie i bezzwłoczne doprowadzenie do najbliższej jednostki Policji osób stwarzających bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi albo mienia, w przypadkach przewidzianych w art. 205 § 1 kodeksu postępowania karnego,

13) usuwanie pojazdów i blokowanie kół pojazdów.

§ 5

1. Strażnik wykonując zadania, o których mowa w § 3 i § 4, ma prawo do:

1) udzielania pouczeń,

2) legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości,

3) nakładanie grzywien w postępowaniu mandatowym,

4) wydawanie poleceń,

5) żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych,

6) zwracania się w nagłych przypadkach o pomoc do jednostek gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej oraz organizacji społecznych, jak również do każdej osoby o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawie o Policji.

§ 6

1. W razie niepodporządkowania się obywatela wydanym na podstawie prawa poleceniom, funkcjonariusze Straży mają prawo stosować następujące środki przymusu bezpośredniego:

1) użycie siły fizycznej w postaci chwytów obezwładniających,

2) kajdanki,

3) pałki obronne wielofunkcyjne,

4) pasy obronne,

5) paralizatory elektryczne,

6) broń gazowa i ręczne miotacze gazu.

2. Użycie środków przymusu bezpośredniego wymienionych w ust. 1 przez funkcjonariuszy Straży może nastąpić przy zachowaniu przepisów ustawy o Policji oraz wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych.

3. Strażnik może być wyposażony na czas wykonywania czynności służbowych, o których mowa w ustawie o strażnikach gminnych (Dz. U. Nr 123 z 09.10.1997 r.) art. 11 pkt 5 i 9, w broń palną krótką, na polecenie Komendanta Straży.

R o z d z i a ł III

Organizacja Straży

§ 7

1. Strażą kieruje Komendant i reprezentuje ją na zewnątrz.

2. Komendant wykonuje swoje zadania za pomocą komendy.

§ 8

Szczegółowe zakresy czynności na poszczególnych stanowiskach oraz sposób ich wykonywania określa Komendant Straży.

§ 9

Nadzór nad działalnością Straży sprawuje:

1) w zakresie wykonawczym – Burmistrz Miasta lub inna osoba działająca z jego upoważnienia,

2) w zakresie fachowym – Komendant Główny Policji.

R o z d z i a ł IV

Uprawnienia i obowiązki funkcjonariuszy Straży

§ 10

Prawa i obowiązki funkcjonariuszy Straży regulują przepisy o pracownikach samorządowych.

§ 11

Podczas wykonywania czynności służbowych funkcjonariusze Straży korzystają z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

§ 12

1. Funkcjonariusze Straży podczas wykonywania czynności służbowych obowiązani są do noszenia przepisowego umundurowania i legitymacji służbowej oraz znaku identyfikacyjnego.

2. Funkcjonariusz Straży przystępując do czynności służbowych jest obowiązany podać imię i nazwisko, a ponadto na żądanie osoby, której czynności te dotyczą, okazać legitymację służbową w sposób umożliwiający odczytanie (zapisanie) nazwiska funkcjonariusza oraz organu wydającego legitymację.

R o z d z i a ł V

Umundurowanie, dystynkcje, odznaki

§ 13

1. Umundurowanie funkcjonariuszy Straży składa się z ubiorów: wyjściowego i służbowego.

2. Podstawowymi przedmiotami umundurowania wchodzącego w skład ubioru wyjściowego są:

1) marynarka w kolorze ciemnogranatowym,

2) spodnie w kolorze ciemnogranatowym z lamówką (lampasem) koloru żółtego lub spódnica w kolorze ciemnogranatowym,

3) koszula w kolorze białym,

4) czapka garnizonowa okrągła w kolorze ciemnogranatowym z otokiem w szachownicę żółto-
-granatową,

5) obuwie w kolorze czarnym,

6) krawat w kolorze czarnym.

3. Podstawowymi przedmiotami umundurowania wchodzącymi w skład ubioru służbowego są:

1) kurtka zimowa ľ,

2) kurtka uniwersalna w kolorze czarnym,

3) spodnie w kolorze ciemnogranatowym z lamówką (lampasem) koloru żółtego lub spódnica w kolorze ciemnogranatowym,

4) wiatrówka w kolorze ciemnogranatowym,

5) koszula w kolorze błękitnym z długim rękawem,

6) sweter w kolorze ciemnogranatowym,

7) koszulo-bluza w kolorze ciemnogranatowym z długim rękawem,

8) koszula letnia w kolorze błękitnym,

9) krawat w kolorze czarnym,

10) czapka okrągła w kolorze ciemnogranatowym z otokiem w szachownicę żółto-granatową,

11) czapka zimowa z nausznikami w kolorze ciemnogranatowym z futrem w kolorze czarnym,

12) czapka letnia typu baseball w kolorze ciemnogranatowym,

13) pas główny w kolorze czarnym,

14) obuwie w kolorze czarnym.

§ 14

1. Na umundurowanie funkcjonariuszy Straży składają się również dystynkcje haftowane w kolorze żółtym:

1) Komendant Straży Miejskiej – dwie belki i dwie gwiazdki,

2) Zastępca Komendanta – dwie belki i jedna gwiazdka.

Strażnicy:

Starszy inspektor Straży Miejskiej – dwie gwiazdki,

Inspektor Straży Miejskiej – jedna gwiazdka,

Starszy strażnik Straży Miejskiej – trzy belki,

Strażnik Straży Miejskiej – dwie belki,

Młodszy strażnik Straży Miejskiej – jedna belka,

Aplikant Straży Miejskiej – bez dystynkcji,

3) znak identyfikacyjny, tłoczony z metalu koloru żółtego z numerem służbowym i nazwą miasta. Orzeł na znaku tłoczony,

4) emblemat na ramię haftowany z herbem miasta i napisem “Straż Miejska”,

5) korpusówki metalowe na kołnierzyk w kolorze żółtym.

2. Na nakryciach głowy wchodzących w skład umundurowania funkcjonariuszy Straży umieszcza się stylizowany wizerunek orła w kolorze żółtym.

3. Na guzikach zewnętrznych przedmiotów umundurowania, w kolorze tego przedmiotu umieszcza się wizerunek orła w koronie.

§ 15

1. Dystynkcja na ubiorze wyjściowym (w tym sznury) i służbowym są haftowane w kolorze żółtym.

2. Dystynkcje umieszcza się na naramiennikach kurtek, marynarki, wiatrówki, swetra, koszulo-bluzy
i koszuli letniej.

§ 16

1. Funkcjonariuszowi Straży przysługuje komplet umundurowania zapewniający wykonywanie obowiązków służbowych o każdej porze roku.

2. Poszczególne ubiory funkcjonariusze noszą według zestawów ubiorczych z uwzględnieniem pory roku:

1) okres letni od 1 maja do 30 września,

2) okres zimowy od 1 listopada do 31 marca,

3) miesiące kwiecień i październik stanowią okresy przejściowe.

§ 17

Funkcjonariusze Straży powinni:

1) użytkować przedmioty umundurowania zgodnie z obowiązującym zestawem ubiorczym oraz zgodnie z ich przeznaczeniem,

2) nosić przedmioty umundurowania w sposób nienaruszający godności munduru.

R o z d z i a ł VI

Postanowienia końcowe

§ 18

Zmiany w statucie Straży następują w trybie jego nadania.