368 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W POLKOWICACH z dnia 16 czerwca 2000 r. w sprawie uchwalenia jednolitego tekstu statutu gminy Polkowice Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622; z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 6 86, Nr 113, poz. 734 i Nr 123, poz. 775; z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 162, poz. 1126; z 2000 r. Nr 26, poz. 306) uchwala się, co następuje: |
§ 1
Ustala się jednolity tekst statutu gminy Polkowice, uchwalony uchwałą nr XX/200/96 Rady Miejskiej w Polkowicach z dnia 27 czerwca 1996 r. (Dz. Urz. Województwa Legnickiego z 1996 r. Nr 3, poz. 734), w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały, z uwzględnieniem zmian wprowadzonych uchwałą nr XI/100/99 Rady Miejskiej w Polkowicach z dnia 16 września 1999 r. w
sprawie zmiany statutu gminy Polkowice.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzien-niku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
IRENEUSZ TRACZYK
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Polkowicach z dnia 16 czerwca 2000 r. (poz. 368)
STATUT
GMINY POLKOWICE
tekst jednolity
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w przepisach statutu gminy Polkowice jest mowa bez bliższego określenia o:
1)
gminie, należy rozumieć przez to gminę Polkowice,2) radzie, należy rozumieć przez to Radę Miejską w Polkowicach,
3) przewodniczącym lub wiceprzewodniczącym, należy rozumieć przez to Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Polkowicach,
4
) komisji, należy rozumieć przez to komisję Rady Miejskiej w Polkowicach,5) zarządzie, należy rozumieć przez to Zarząd Gminy Polkowice,
6) burmistrzu, należy rozumieć przez to Burmistrza Gminy Polkowice,
7) statucie, należy rozumieć przez to statut gminy
Polkowice,8) ustawie, należy rozumieć przez to ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).
§ 2
1. Gmina Polkowice jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego.
2. Wszystkie oso
by, które zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy stanowią wspólnotę samorządową.§ 3
1. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 158,8 km2.
2. Granice terytorialne gminy określone są na mapie, stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
3. Herbem g
miny jest herb miasta Polkowice w wersji historycznej, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do statutu.4. Herb jest znakiem prawnie chronionym.
5. Rozpowszechnianie herbu gminy wymaga zgody Zarządu.
6. Gmina posiada chorągiew ustanowioną przez Radę Miejską uchwałą nr XXX/267/97 z dnia 30 kwietnia 1997 r. w sprawie chorągwi gminy Polkowice.
§ 4
1. Osoby szczególnie zasłużone dla gminy mogą zostać wyróżnione przez Radę, honorowym obywatelstwem gminy.
2. Rada określi odrębną uchwałą zasady i tryb nadaw
ania honorowego obywatelstwa.§ 5
Siedzibą organów gminy jest miasto Polkowice.
R o z d z i a ł II
Zakres działania i zadania gminy
§ 6
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, które gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
§ 7
Gmina wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z ustaw lub przejęte w drodze porozumienia, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów, po zapewnieniu przez nią środków finansowych.
§ 8
1. Do zadań własnych gminy należą wszystkie sprawy związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, a w szczególności:
1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczy
ch,7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wycho
wawczych,9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej, w tym terenó
w rekreacyjnych i urządzeń sportowych,11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz ob
iektów administracyjnych,16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.
2. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:
1) działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych,
2) działalność gminnych jednostek organizacyjnych, w tym przedsiębiorstw,
3) współdziałanie międzygminne,
4) działalność innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.
3. Wykaz jednostek organizacyjnych gminy Polkowice stanowi załącznik nr 3.
§ 9
1. W sprawach określonych w ustawie Rada postanawia o przeprowadzeniu referendum. Rada może również postanowić o przeprowadzeniu referendum lub konsultacji społecznej w każdej innej sprawie ważnej dla gminy.
2. Uchwała Rady w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznej lub referendum określa przedmiot rozstrzygnięcia, jego zakres, sposób i termin przeprowadzenia oraz sposób poinformowania mieszkańców o jego wynikach.
R o z d z i a ł III
Organizacja i tryb pracy Rady
D z i a ł I
Rada i jej kompetencje
§ 10
1. Rada składa się z 28 radnych wybranych przez mieszkańców gminy.
2. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
3. Kompetencje Rady określają ustawy oraz statut.
4. Działalność Rady wygasa z upływem kadencji, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej.
§ 11
1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1) uchwalanie statutu, statutów osiedli i sołectw oraz ich zmian,
2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
3) powoływanie i odwoływanie, na wniosek Przewodniczącego Zarządu, Sekretarza Gminy oraz Skarbnika Gminy,
4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
5) uchwalanie strategii rozwoju gminy i planów zagospodarowania przestrzennego gminy,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację przez nie zadań,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych ustawami,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią i
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej,
12) podejmowania uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,
14) stanowienia w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompeten
cji Rady.2, Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.
§ 12
1. Rada, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu, wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczących, w odrębnym tajnym głosowaniu.
2. Jeśli w pierwszym głosowaniu żaden kandydat nie uzyska wymaganej większości głosów, głosowanie powtarza się z udziałem tylko dwóch kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu.
3. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących następuje w trybie określonym w ust. 1, z tym, że wniosek o odwołanie musi być złożony przez co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.
4. Funkcji Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego nie można łączyć ze stanowiskiem w Zarzą
dzie oraz Komisji Rewizyjnej.5. Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady,
2) przewodniczy obradom,
3) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady oraz pracami Rady,
4) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
5) podpisuje uchwały Rady,
6) reprezentuje Radę na zewnątrz,
7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
D z i a ł II
Sesja Rady
§ 13
1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej właściwości.
2. Czas trwania sesji może być rozłożony na kilka posiedzeń.
§ 14
1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu
7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.
2. Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.
3. Podczas pierwszej sesji Rada dokonuje wyboru Przewodniczącego.
4. Rada może dokonywać w czasie kadencji, w trybie określonym w § 12 ust. 1, 2, 3, zmian na stanowiskach Przewodniczącego i jego zastępców.
§ 15
1. Rada odbywa sesje zwyczajne.
2. Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni sesję nadzwyczajną na wniosek:
1)
1/4 ustawowego składu Rady,2) Zarządu.
§ 16
1. Przewodniczący Rady zwołuje sesję, ustala projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę.
2. O sesji zwyczajnej powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad z przedstawieniem projektu porządku sesji, projektów uchwał i innych niezbędnych materiałów związanych z przedmiotem obrad.
3. Materiały na sesje związane z uchwalaniem programów gospodarczych i budżetu oraz rozpatrywaniem sprawozdań z ich wykonania udostępnia się radnym najpóźniej na 10 dni przed sesją.
4. W przypadku określonym w § 15 ust. 2 termin zawiadomienia radnych wynosi 3 dni przed terminem sesji.
§ 17
1. Posiedzenia Rady są jawne. Zawiadomienia o sesji powinny być podane do publicznej wiadomości co najmniej na 3 dni przed sesją.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać termin, miejsce i przedmiot obrad sesji.
§ 18
1. W przypadku, gdy przedmiotem obrad mają być sprawy stanowiące z mocy przepisów szczególnych tajemnicę państwową lub służbową, Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych. W obradach uczestniczą tylko osoby zaproszone do udziału w sesji.
2. W przypadku ogłoszenia tajności obrad, ze względu na ważny interes społeczny, cała sesja lub obrady nad poszczególnymi punktami porządku obrad odbędą się przy drzwiach zamkniętych. Przewodniczący zarządza opuszczenie sali obrad przez osoby nie-wchodzące w skład Rady. Wyjątek określa Przewodniczący. (Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-1/1/00 z dnia 25 lipca 2000 r.).
§ 19
Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawy stanowią inaczej.
§ 20
1. Przewodniczący Rady podejmuje decyzje o przerwaniu sesji w przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie obrad wyznaczając,
w porozumieniu z radnymi, nowy termin sesji.2. Przerwanie obrad oraz nazwiska radnych, którzy z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścili salę obrad, odnotowuje się w protokole sesji.
3. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić Zarząd, komisja
i radny.
4. W porządku obrad sesji zwyczajnej przynajmniej raz na pół roku powinno znajdować się sprawozdanie z wykonania uchwał.
5. Sprawozdanie składa Burmistrz lub wyznaczona przez niego osoba.
6. Radni mogą zgłaszać wnioski o charakterze formalnym, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:
1) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia,
2) uchwalenia tajności posiedzenia,
3) zamknięcia listy mówców,
4) odroczenia lub zakończenia dyskusji,
5) przejścia do porządku obrad,
6) odesłania do komisji,
7) głosowania bez dyskusji,
8) zmian w sposobie prowadzenia dyskusji i przeprowadzenia głosowania,
9) ograniczenia czasu wystąpień,
10) stwierdzenia kworum,
11) przeliczenia głosów,
12) zarządzenia przerwy.
7. Przedmiot
em każdej sesji winien być punkt “zapytania i wolne wnioski”. Na pytania będące w zakresie kompetencji gminy odpowiada Burmistrz lub wskazana przez niego osoba podczas sesji lub w formie pisemnej po sesji.§ 21
1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:
1) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia i wyboru sekretarza obrad,
3) nazwiska nieobecnych członków Rady (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska delegowanych pracowników na sesję,
4) uchwalony porządek obrad,
5) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz treść zgłoszonych i uchwalonych wniosków,
6) czas trwania posiedzenia,
7) zarządzone przerwy w obradach i czas ich trwania,
8) podpi
s Przewodniczącego.2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.
3. Kopię protokołu przesyła się do Zarządu w terminie 3 dni od odbycia posiedzenia.
4. Wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym, na ich wniosek, nie później niż w terminie 7 dni od złożenia wniosku.
5. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołów, robienia notatek i odpisów, z wyjątkiem sesji przeprowadzonej przy drzwiach zamkniętych.
(Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-1/1/00 z dnia 25 lipca 2000 r.).
6. Protokoły sesji wykłada się w Biurze Rady na siedem dni przed terminem następnej sesji. Brak uwag do protokołu powoduje jego przyjęcie.
§ 22
1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki, w kolejności “za”, “przeciwko” i “wstrzymujący się”.
2. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem. Lista radnych głosujących w głosowaniu imiennym wraz ze sposobem głosowania załączana jest do protokołu sesji.
3. W głosowaniu tajnym radni głosują przy pomocy kart, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi zasadami głosowania i na właściwych kartach.
§ 23
1. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady lub jego zastępca przy pomocy sekretarza obrad.
2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna powołana przez Radę spośród radnych.
3. Rada może postanowić o przeprowadzeniu głosowania imiennego.
§ 24
1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał największą liczbę głosów. Głosów nieważnych lub wstrzymujących się nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.
2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych i wstrzymujących się.
§ 25
Głosowanie nad projektem uchwał odbywa się w następującej kolejności:
1) głosowanie wniosku za odrzuceniem projektu w całości, jeśli wniosek taki został zaproponowany przez Zarząd lub komisję,
2) głosowanie poprawek zgłoszonych przez Zarząd, komisję, radnego oraz zaproponowanych na posiedzeniu Rady, według ich kolejności,
3) głosowanie projektu w całości ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
§ 26
1. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, prowadzący sesję przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos.
2. Prowadzący sesję może przywołać mówcę “do rzeczy”, jeśli mówca odbiega od tematu lub powraca do sprawy przedyskutowanej albo przegłosowanej. Po bezskutecznym upomnieniu prowadzący sesję może odebrać mówcy głos.
3. Prowadzący sesję może nakazać opuszczenie sali przez osoby spoza Rady, które swoim zachowaniem zakłócają porządek na sesji.
§ 27
W trakcie obrad prowadzący sesję zarządza przerwy:
1) z własnej inicjatywy,
2) na przegłosowany wniosek radnego.
§ 28
Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący obrad zamyka posiedzenie.
D z i a ł III
Komisje Rady
§ 29
1. W celu sprawnego wykonywania funkcji stanowiącej i funkcji kontrolnej Rada powołuje stałe komisje problemowe, a w razie potrzeby, do określonych zadań, może powołać komisje doraź
ne.2. Rada określa przedmiot działania komisji i ustala ich skład osobowy.
§ 30
1. Do zadań komisji stałych należy:
1) kontrola Zarządu oraz jednostek organizacyjnych gminy w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,
2) opiniowanie i rozpatryw
anie spraw przekazanych komisji przez Radę oraz przedkładanych przez członków komisji,3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
4) kontrola realizacji uchwał Rady.
§ 31
Okres działania komisji doraźnych określa Rada w uchwałach o ich powołaniu.
§ 32
1.
W skład komisji mogą wchodzić radni, jak i osoby spoza Rady, których liczba nie może przekraczać 1/2 wszystkich członków komisji.2. Przewodniczącego komisji wybiera Rada spośród radnych. Zastępcę przewodniczącego komisji oraz sekretarza wybiera komisja ze
swego grona.3. Postanowień ust. 1 nie stosuje się do Komisji Rewizyjnej, do której mogą być wybrani tylko radni.
§ 33
1. Posiedzenie komisji zwołuje oraz ustala porządek spotkania przewodniczący komisji, a w razie nieobecności przewodniczącego jego zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb.
2. W celu właściwego planowania budżetu ustala się maksymalnie 24 posiedzenia komisji w roku, za które mogą być pobierane diety.
§ 34
1. W dziedzinach objętych zakresem działalności stałych komisji Rady, podejmują one i realizują wszystkie przedsięwzięcia służące wykonaniu zadań Rady oraz zadania określone i zlecane przez Radę.
2. Komisje podlegają stałej kontroli Rady.
§ 35
Komisje, zwłaszcza dla realizacji zadań o charakterze kompleksowym, należących do właściwości kilku komisji, powinny podejmować współpracę. Mogą odbywać w tym celu wspólne posiedzenia i kontrole oraz uchwalać wspólne wnioski i opinie.
§ 36
1. Komisje Rady działają w oparciu o roczne plany pracy zatwierdzane przez Radę. Rada może zawsze zażądać przedstawienia planów pracy na sesji, a także zalecić dokonania w nich zmian.
2. Komisje zgodnie z planami pracy odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości oraz podejmują rozstrzygnięcia uchwalając opinie i wnioski.
3. Rada może w każdym czasie polecić zwołanie komisji.
§ 37
1. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu komisji, w tym nie mniej niż dwóch radnych.
2. Posiedzeniom przewodniczy przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności zastępca.
3. Szczegółowe zasady działania, w tym zwłaszcza odbywania posiedzeń, obradowania, komisje ustalają we własnym zakresie, w miarę potrzeby, w porozumieniu z Radą.
§ 38
1. Komisje przedstawiają na sesji sprawozdania ze swojej działalności za okres każdego roku.
2. Rada może zawsze zażądać przedstawienia sprawozdania przez komisje.
§ 39
1. W Radzie funkcjonują następujące komisje stałe:
1) Komisja Rewizyjna,
2) komisja Rozwoju Wsi i Rolnictwa,
3) Komisja Budżetu i Finansów,
4) Komisj
a Oświaty,5) Komisja Zdrowia,
6) Komisja Rozwoju Gospodarczego Gminy,
7) Komisja Gospodarki Gminnej, Bezpieczeństwa
i Porządku Publicznego,
8) Komisja Kultury i Sportu,
9) Komisja Opieki Społecznej i Spraw Socjalnych,
10) Komisja Ochrony Środowiska.
2. U
chwałę o powołaniu komisji doraźnej Rada może podjąć z pominięciem szczegółowej procedury przewidzianej w statucie dla podejmowania uchwał.§ 40
Obsługę Rady i jej komisji zapewnia Biuro Rady wchodzące w skład Urzędu Gminy.
R o z d z i a ł IV
Komisja Rewizyjna
§ 41
1. W celu kontrolowania działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności Urzędu Gminy, gminnych jednostek budżetowych, gminnych zakładów budżetowych, przedsiębiorstw komunalnych, jednostek pomocniczych gminy, Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.
3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być radny będący:
– członkiem Zarządu,
– Przewodniczącym lub Wiceprzewodniczącym Rady.
4. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
a) opiniowanie wykonania budżetu gminy,
b) wnioskowanie do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi,
Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
c) badanie i ocena, na zlecenie R
ady, materiałów z kontroli Zarządu lub gminnych jednostek organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontrolujące,d) opiniowanie wniosków o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków. Opinie wraz z uzasadnieniem komisja przedkłada Przewodniczącemu Rady w terminie 7 dni od zakończenia sesji Rady, na której złożono wniosek o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków,
e) opiniowanie zamiaru organu gminy powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej
albo udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych,f) inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli,
g) wnioskowanie do Rady lub Zarządu o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową,
NIK lub przez inne organy kontroli,h) opiniowanie zamiaru ujawnienia przez Przewodniczącego Rady Gminy, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, pomimo braku zgody składającego oświadczenie, oświadczenie radnego o swoim stanie majątkowym.
5. Komisja wyraża swoje stanowiska, opinie, wnioski itp. wyłącznie w formie uchwał.
§ 42
1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku. Plan musi zawierać co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
2. Komisja może prowadzić kontrole problemowe i sprawdzające nieobjęte zatwierdzonym planem pracy.
3. Rada w formie uchwały może nakazać Komisji Rewizyjnej podjęcie innych działań związanych z czynnościami kontrolnymi niż wynikające z zatwierdzonego planu pracy.
§ 43
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do dnia 15 maja każdego roku, sprawozdanie ze swojej działalności z roku poprzedniego.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
a) liczbę
b) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
c) wykaz uchwał podjętych przez komisję,
d) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty,
e) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 komisja składa sprawozdanie ze swej działalności także na wniosek Rady określający przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
§ 44
1. Komisja Rewizyjna dokonując kontroli, bada w szczególności gospodarkę finansową, stosując kryterium legalności, gospodarności, rzetelności i celowości.
2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.
3. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Kontrole przeprowadza zespół kontrolny powołany z grona Komisji Rewizyjnej, która określa przedmiot kontroli, skład zespołu oraz osobę kierującą pracą zespołu.
5. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 3 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik jednostki organizacyjnej oraz zespół kontrolujący.
6. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części zespołu kontrolującego, osoby te zobowiązane są do złożenia w terminie 5 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
7. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 7, składa się przewodniczącemu komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił przewodniczący komisji, składa on wyjaśnienie Przewodniczącemu Rady.
§ 45
Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub też po podjęciu stosownych uchwał przez zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami w zakresie ich przedmiotu działania.
§ 46
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
§ 46a
Komisja Rewizyjna rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu gminy w terminie do 10 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium z wykonania budżetu.
R o z d z i a ł V
Uchwały i inne akty Rady
§ 47
1. Uchwały, deklaracje, oświadczenia i apele są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy uchwał proceduralnych.§ 48
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych, Zarząd Gminy, komisja stała Rady oraz klub radnych.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,
5) ustalenie wejścia w życie uchwały (z dniem podjęcia, ogłoszenia uchwały lub w określonym terminie).
3. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji.
4. Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego.
§ 49
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczeniami z języków obcych i neologizmami.
§ 50
1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
2. Ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczących prowadzących obrady.
§ 51
Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i dwie ostatnie cyfry roku podjęcia uchwały.
§ 52
1. Zarząd ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
2. Kopie uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
3. Urząd Gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.
§ 53
Burmistrz przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
§ 54
Burmistrz przedstawia właściwej Regionalnej Izbie Obrachunkowej:
1) uchwałę budżetową,
2)
uchwałę w sprawie absolutorium,3) inne uchwały objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej.
§ 55
Uchwały i inne akty Rada podejmuje podczas sesji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, o ile przepisy ustawy lub ustaw szczególnych nie przewidują innego trybu głosowania.
§ 56
Uchwały będące przepisami gminnymi są ogłaszane w formie obwieszczeń na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.
R o z d z i a ł VI
Radni
§ 57
Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami gminy i ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.
§ 58
1. Radny składa na pierwszej sesji po wyborach Rady Miejskiej następujące ślubowanie: “Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań gminy”.
2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”.
3. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
§ 59
Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
§ 60
Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, prawo udziału w głosowaniu na sesjach Rady oraz prawo występowani
a z interpelacjami oraz zapytaniami.§ 61
1. Radni mogą tworzyć kluby radnych, liczące nie mniej niż 5 radnych. Można być członkiem tylko jednego klubu radnych.
2. Powstanie klubu następuje z chwilą pisemnego powiadomienia Przewodniczącego Rady o utworzeniu klubu przez uprawnioną liczbę radnych.
3. Klub reprezentuje wobec wyborców jego przewodniczący.
4. Tryb pracy klubu określa regulamin klubu, z zastrzeżeniem, że działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych.
§ 62
1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem, za wyjątkiem sytuacji, do których odnoszą się przepisy o zwolnieniach grupowych. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej, w celu umożliwienia mu wykonywania jego obowiąz
ków.4. Radnym przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez Radę.
5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza Rady.
6. Na zasadach określonych przez Radę prawo do diet oraz zwrotu kosztów podróży służy także sołtysom oraz przewodniczącym zarządów innych jednostek pomocniczych gminy.
R o z d z i a ł VII
Organ wykonawczy gminy
§ 63
1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd składający się od 3 do 7 osób. (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląski
ego Nr PN.II.0911-1/1/00 z dnia 25 lipca 2000 r.).2. W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu, jego zastępcy oraz członkowie Zarządu.
§ 64
1. Rada wybiera Burmistrza w odrębnym, tajnym głosowaniu, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
2. Pozostałych członków Zarządu Rada wybiera na wniosek Burmistrza, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu w głosowaniu tajnym.
§ 65
Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Zarządu w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§ 66
Zarząd wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach międzygminny
ch i umowach zawartych z innymi podmiotami.§ 67
1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego kierownikiem jest Burmistrz.
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa Regulamin Organizacyjny uchwalany przez Radę na wniosek Zarządu.
3. Organizację pracy Zarządu określi Regulamin Pracy uchwalony przez Zarząd.
§ 68
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada, oraz przygotowywanie projektów uchwa
ł w tych sprawach,2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady,
3) wykonywanie uchwał Rady,
4) określenie sposobu wykonywania uchwał,
5) ustalanie planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu i wykorzystaniu środków budżetowych, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej,
6) gospodarowanie mieniem komunalnym,
7) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał Rady i swych ustawowych kompetencji, do wysokości ustalonej przez Radę,
8) podejmowanie uchwał o wydatkach koniecznych, a nieuwzględnionych w budżecie,
9) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,
10) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego rozstrzygnięć nadzorczych, dotyczących uchwał Zarządu,
11) powoływanie komisji przetargowej, dokonującej wyboru oferty w postępowaniu o zamówienia publiczne,
12) podejmowanie uchwał w sprawie zatrudniania i zwalniania kierowników jednostek organizacyjnych,
13) udzielanie
pełnomocnictw do zarządzania gminnymi jednostkami organizacyjnymi, a nadto udzielanie zgody na dokonywanie przez kierowników tych jednostek czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,14) określenie zakresu spraw, których wykonanie Burmistrz może powierzyć Sekretarzowi Gminy do wykonania w jego imieniu,
15) wykonanie zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw i porozumień zawartych przez gminę, o ile z przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego organu gminy,
16) opracow
anie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy i projektów zmian tego regulaminu,17) zatwierdzanie czynności Burmistrza podjętych w trybie art. 32 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,
18) przedstawianie Radzie sprawozdania rocznego z wykonania budż
etu w trybie przepisów ustawy o finansach publicznych.§ 69
1. Oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub dwie osoby upoważnione przez Zarząd do składania oświadczeń jednoosobowo.
2. Burmistrz może zostać upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.
R o z d z i a ł VIII
Jednostki pomocnicze gminy
§ 70
1. Sołectwa i osiedla tworzy się w gminie w drodze uchwał Rady. Podjęcie przez Radę uchwały w sprawie utworzenia sołectwa lub osiedla poprzedzone jest przeprowadzeniem konsultacji z mieszkańcami gminy lub z ich inicjatywy.
2. W konsultacji mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych jednostek oraz instytucje i organizacje prowadzące działalność na tym terenie. Tryb konsultacji określa odrębna uchwała Rady.
§ 71
Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej powinna określać: jej obszar, granice, siedzibę władz, nazwę, sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.
§ 72
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.
2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.
3. Organizację i zakres działania sołectw, w tym tryb i zasady wyboru sołtysów, członków rad sołeckich oraz sposób zwoływania i obradowania zebrań wiejskich określa Rada w odrębnych statutach sołectw.
§ 73
1. Organem uchwałodawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej gminy jest rada tej jedno
stki.2. Organem wykonawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej gminy jest zarząd, na czele którego stoi przewodniczący.
3. Organizację i zakres działania, tryb i zasady dokonywania wyborów rad, zarządów i przewodniczących zarządów jednostek pomocniczych, o jakich mowa w ust. 1, określają statuty tych jednostek.
§ 74
Rada w statucie jednostki pomocniczej określa sposób bezpośredniego korzystania przez tę jednostkę z mienia komunalnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania.
§ 75
1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Jednostki pomocnicze gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
3. Rada ustala w uchwale budżetowej wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
4. Jednostki pomocn
icze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 1, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z uchwały budżetowej gminy.§ 76
1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informację w tym zakresie Zarządowi.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
§ 77
W gminie, jako jednostki pomocnicze utworzono następujące sołectwa:
1) Biedrzychowa,
2) Dąbrowa,
3) Guzice,
4) Ję
drzychów,5) Kaźmierzów,
6) Komorniki,
7) Moskorzyn,
8) Pieszkowice,
9) Polkowice Dolne,
10) Sobin,
11) Sucha Górna,
12) Tarnówek,
13) Trzebcz,
14) Żelazny Most,
15) Żuków.
R o z d z i a ł IX
Pracownicy samorządowi
§ 78
Status prawny pracowników samorządowych gminy określają ustawy.
§ 79
1. Na podstawie wyboru, pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w ramach stosunku pracy uchwałą Rady są Burmistrz i jego zastępcy.
2. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy Burmistrza właściwa jest Rada.
3. Rada
może w drodze osobnej uchwały upoważnić Przewodniczącego Rady do podejmowania czynności, o jakich mowa w ust. 2.4. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy z pozostałymi osobami, których stosunek pracy nawiązywany jest na podstawie wyboru, właściwy jest Burmistrz, jako kierownik Urzędu będący pracodawcą w rozumieniu art. 3 Kodeksu Pracy.
§ 80
1. Mianowanie jako forma nawiązania stosunku pracy z pracownikami Urzędu jest stosowana wobec kierowników wydziałów Urzędu oraz ich zastępców.
2. Prawo mian
owania, zlecania mianowanym pracownikom samorządowym czasowego wykonywania innej pracy niż określona w akcie mianowania, czasowe przenoszenie pracowników mianowanych do pracy w innej niż wskazana w akcie mianowania miejscowości oraz przenoszenie tych pracowników na inne stanowiska w przypadku utraty przez nich zdolności do pracy na zajmowanym stanowisku należy do Burmistrza Gminy.
§ 81
Powołanie, jako forma nawiązania stosunku pracy z pracownikami Urzędu jest stosowane wobec Sekr
etarza oraz Skarbnika Gminy.§ 82
Pozostali pracownicy są zatrudnieni w Urzędzie Gminy na podstawie umowy o pracę.
§ 83
Burmistrz Gminy jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników samorządowych oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnyc
h.R o z d z i a ł X
Postanowienia końcowe
§ 84
Zmiana statutu wymaga podjęcia przez Radę uchwały o zmianie statutu. Zmiana wchodzi w życie z dniem ogłoszenia uchwały i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. (Rozstrzygnięcie Nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr PN.II.0911-1/1/00 z dnia 25 lipca 2000 r.).
Załącznik nr 1 do statutu gminy Polkowice (poz. 368)
Załącznik nr 2 do statutu gminy Polkowice (poz. 368)
Załącznik nr 3 do statutu gminy Polkowice (poz. 368)
Wykaz jednostek organizacyjnych gminy Polkowice
1. Przedsiębiorstwo Gospodarki Miejskiej – Sp. z o.o.
2. Polkowickie Towarzystwo Budownictwa Społecznego – Sp. z o.o.
3. Polkowicka Telewizja Kablowa – Sp. z o.o.
4. Centrum Promocji i Informacji “PROMEDIA” – Sp. z o.o.
5. Spółka Akcyjna Aquapark Polkowice
6. Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej
7. Straż Miejska
8. Ośrodek Pomocy Społecznej
9. Szkoła Podstawowa nr 1
10. Szkoła Podstawowa nr 2
11. Szkoła Podstawowa nr 3
12. Szkoła Podstawowa nr 4
13. Szkoła Podstawowa w Jędrzychowie
14. Gimnazjum nr 1 w Polkowicach
15. Przedszkole Miejskie nr 2
16. Przedszkole Miejskie nr 3
17. Przedszkole miejskie nr 4
18. Przedszkole Miejskie nr 5
19. Polkowicki Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji “IMPRESJA”
20. Żłobek Miejski
21. Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna
22. Urząd Gminy Polkowice