52

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ DZIERŻONIOWA

z dnia 11 grudnia 2000 r.

w sprawie uchwalenia statutu Gminy Miejskiej Dzierżoniowa

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 13 z późn. zm.) Rada Miejska Dzierżoniowa uchwala, co następuje:

 

§ 1

Uchwala się statut Gminy Miejskiej Dzierżoniowa w brzmieniu, jak w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Podjęcie odrębnych uchwał wynikających z niniejszego statutu winno nastąpić do 31 grudnia 2000 r.

§ 3

Traci moc uchwała nr XXIV/191/96 z dnia 26 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia statutu Dzierżoniowa, nr XXVII/221/96 z dnia 24 czerwca 1996 r., nr LIX/ /439/98 z dnia 15 czerwca 1998 r., nr LX/447/98 z dnia 18 czerwca 1998 r.

§ 4

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzien-niku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

 

PRZEWODNICZĄCA

RADY MIEJSKIEJ

BARBARA ZARÓWNA

 

 

 

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Dzierżoniowa z dnia 11 grudnia 2000 r. (poz. 52)

 

STATUT GMINY

MIEJSKIEJ DZIERŻONIOWA

 

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

Art. 1

1. Gminę Miejską Dzierżoniów stanowi lokalna wspólnota samorządowa tworzona przez mieszkańców miasta Dzierżoniowa oraz jego terytorium.

2. Granice terytorialne Gminy określone są na mapie, stanowiącej załącznik 1.

Art. 2

1. Siedzibą organów Gminy jest miasto Dzierżoniów.

Art. 3

1. Insygniami Gminy są herb, flaga, sztandar, pieczęć i łańcuch Przewodniczącego Rady Miejskiej. Wzory insygniów Rada zatwierdza odrębną uchwałą.

2. Miasto posiada “Hejnał Miasta Dzierżoniowa”, określony w odrębnej uchwale Rady.

3. Insygnia oraz hejnał podlegają ochronie prawnej.

4. Zgodę na komercyjne używanie herbu wyraża Zarząd Miasta; dla celów komercyjnych mogą być stosowane uproszczone wzory herbu lub logo miasta, ustalone odrębną uchwałą Rady.

5. Świętem Dzierżoniowa jest dzień 23 kwietnia.

Art. 4

1. Osobie szczególnie zasłużonej dla Dzierżoniowa Rada może nadać “Honorowe Obywatelstwo Miasta Dzierżoniowa”.

2. Osobie szczególnie zasłużonej dla miasta Rada może nadać “Medal za Zasługi dla Miasta Dzierżoniowa”.

3. Zasady nadawania oraz wzory aktów nadania tytułu i medalu określone są w odrębnej uchwale Rady.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania Gminy

Art. 5

1. Gmina Miejska posiada osobowość prawną.

2. Wszystkie zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone na rzecz innych podmiotów, Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Art. 6

1. Gmina wykonuje zadania własne oraz zlecone przez administrację rządową, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

Art. 7

1. W celu wspólnego wykonania zadań publicznych Gmina może tworzyć związki międzygminne.

2. Uchwałę o utworzeniu związku podejmuje Rada.

Art. 8

1. Gmina może zawierać z innymi Gminami porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych.

2. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych Gmin, a te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania.

Art. 9

1. W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów Gmina może wstępować do stowarzyszeń gminnych.

Art. 10

1. W sprawach szczególnie ważnych dla Gminy mieszkańcy mogą wypowiadać się w drodze referendum.

2. Referendum przeprowadza się z inicjatywy Rady Miejskiej lub na wniosek co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania mieszkańców Gminy.

3. W drodze referendum rozstrzyga się:

1) samoopodatkowanie się na cele publiczne,

2) odwołanie Rady przed upływem kadencji,

3) inne szczególnie ważne sprawy.

R o z d z i a ł III

Organy gminy

Art. 11

1. Organami Gminy są:

1) Rada Miejska,

2) Zarząd Miasta.

Art. 12

1. Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolującym Gminy.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

3. Radni są wybierani w wyborach bezpośrednich; zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady określa ustawa – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

4. Liczbę radnych ustala ustawa o samorządzie gminnym.

Art. 13

1. Do właściwości Rady Miejskiej należą sprawy określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych przepisach o randze ustawy.

Art. 14

1. Uchwały organów Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

Komisja Rewizyjna

Art. 15

1. Rada Gminy kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Zarządowi.

3. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.

4. Tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnej określone są w załączniku 3.

Przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady

Art. 16

1. Rada Gminy wybiera ze swego grona Przewodniczącego i do trzech Wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

2. Przewodniczący organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. W przypadku jego nieobecności zadania Przewodniczącego wykonuje upoważniony zastępca.

3. Funkcji, o których mowa w ust. 1, nie można łączyć z funkcją członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

4. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, w trybie określonym w ust. 1.

Sesje Rady

Art. 17

1. Rada Gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów.

3. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady jej Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję, która winna odbyć się najpóźniej w ciągu 7 dni od złożenia wniosku.

4. Tryb działania Rady Miejskiej, w szczególności procedury obradowania na sesjach, podejmowanie uchwał i sposób głosowania podane są w Regulaminie Rady Miejskiej, stanowiącym załącznik 2 do niniejszego statutu.

Radni

Art. 18

1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia.

2. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

3. Uprawnienia, obowiązki i zakazy dotyczące radnego określa ustawa o samorządzie gminnym.

Kluby radnych

Art. 19

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych działające na zasadach określonych w Regulaminie Rady Miejskiej.

Komisje

Art. 20

1. Rada Miejska w drodze uchwały powołuje stałe i doraźne komisje problemowe, ustala liczbę członków komisji i skład osobowy.

2. Rada, powołując komisję, określa przedmiotowy zakres jej działania oraz skład osobowy, który uwzględnia reprezentację w komisji przedstawicieli klubów i radnych nie zrzeszonych, chyba że sami z tej reprezentacji zrezygnują.

3. Rada na wniosek komisji może powołać ekspertów do przeprowadzenia ekspertyz i kontroli.

Art. 21

1. Łączna liczba członków komisji nie może być większa niż 12 osób.

2. W skład komisji nie może wchodzić więcej niż 8 radnych.

3. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza Rady; liczba osób spoza Rady nie może przekraczać połowy liczby radnych wchodzących w skład komisji.

4. Przewodniczącego komisji wybiera Rada spośród swoich członków w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

5. Radny jest zobowiązany do pracy przynajmniej w jednej komisji.

6. Radny nie będący członkiem komisji może uczestniczyć w posiedzeniach każdej komisji Rady.

Art. 22

1. Zakres działania komisji doraźnych (niestałych) określa uchwała Rady o ich powołaniu.

Art. 23

1. Rada nie może przekazywać komisjom prawa decydowania w sprawach zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Rady.

Art. 24

1. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

Art. 25

1. Członków komisji spoza Rady powołuje Rada na uzasadniony wniosek komisji.

2. Zastępcę przewodniczącego komisji oraz sekretarza wybierają komisje ze swojego grona.

3. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia.

Art. 26

1. Tryb pracy komisji określa Rada w odrębnej uchwale.

Zarząd Miasta

Art. 27

1. Organem wykonawczym Miasta jest Zarząd składający się z 3 do 7 osób.

2. W skład Zarządu wchodzi Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu, jego Zastępca lub Zastępcy oraz pozostali Członkowie.

Art. 28

1. Rada wybiera i odwołuje Burmistrza oraz pozostałych Członków Zarządu w trybie i na zasadach określonych w ustawie.

Art. 29

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach pod przewodnictwem Burmistrza, a w razie jego nieobecności pod przewodnictwem wskazanego przez niego Zastępcy Burmistrza.

2. Posiedzenia Zarządu zwołuje Burmistrz nie rzadziej niż raz na miesiąc.

3. Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa Regulamin pracy Zarządu Miasta Dzierżoniowa, stanowiący załącznik nr 4 do niniejszego statutu.

Art. 30

1. Rada Miejska za pośrednictwem Przewodniczącego Rady wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do Burmistrza.

2. Przewodniczący Rady, w oparciu o uchwały Rady, wykonuje wszystkie czynności prawne w zakresie stosunku pracy z Burmistrzem.

Zadania Zarządu

Art. 31

1. Do zadań Zarządu należą wszystkie sprawy określone przepisami ustawy o samorządzie gminnym oraz innych przepisach.

2. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta.

3. Projekty uchwał Zarząd przedkłada Radzie po zaopiniowaniu przez radcę prawnego.

4. Zarząd w zakresie wykonywania zadań własnych Miasta podlega wyłącznie Radzie.

Art. 32

1. Do zadań Burmistrza należy w szczególności:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami Miasta,

3) reprezentowanie Miasta na zewnątrz,

4) kierowanie pracą Urzędu Miasta,

5) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

2. Szczegółowy zakres kompetencji Burmistrza i jego Zastępcy lub Zastępców określają ustawy i Regulamin organizacyjny Urzędu Miasta uchwalony odrębną uchwałą Rady.

Art. 33

1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy składa:

1) w zakresie zarządu mieniem Burmistrz i Zastępca Burmistrza, a w przypadku nieobecności jednego z nich Burmistrz lub Zastępca Burmistrza Miasta i członek Zarządu Miasta upoważniony przez Zarząd.

2) w sprawach związanych z nabywaniem lub zbywaniem nieruchomości Burmistrz Miasta lub Zastępca Burmistrza Miasta.

2. Zarząd Miasta może upoważnić Burmistrza Miasta do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy.

R o z d z i a ł IV

Jednostki pomocnicze Gminy

Art. 34

1. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: osiedla, dzielnice.

2. Powołanie, łączenie jednostek pomocniczych jest wyłączną kompetencją Rady Miejskiej.

3. Przy tworzeniu, łączeniu, dzieleniu oraz znoszeniu jednostek pomocniczych należy przestrzegać następujących zasad:

1) inicjatorem tworzenia, połączenia, dzielenia lub zniesienia jednostek pomocniczych mogą być mieszkańcy lub organy Gminy.

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą.

Art. 35

1. Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej powinna określać obszar, granice, siedzibę władz, nazwę jednostki pomocniczej oraz termin nadania statutu.

2. Zarząd prowadzi rejestr jednostek pomocniczych.

Art. 36

1. Rada, tworząc jednostkę pomocniczą, uchwala jej statut.

2. Statut jednostki pomocniczej określa organizację i zakres jej działania, a w szczególności:

1) organy i zakres ich kompetencji,

2) zadania,

3) zasady przekazywania mienia komunalnego,

4) zasady przekazywania środków budżetowych,

5) sposób zarządzania mieniem komunalnym i rozporządzania dochodami z tego źródła,

6) szczegółowe uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej,

7) tryb wyboru i odwołania organów jednostek pomocniczych,

8) zasady kontroli jednostek pomocniczych przez organy Gminy.

R o z d z i a ł V

Gospodarka finansowa Gminy

Art. 37

1. Gmina prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy.

2. Budżet Gminy jest planem finansowym obejmującym dochody i wydatki Gminy.

3. Budżet Gminy jest uchwalany przez Radę Gminy na rok kalendarzowy, zwany dalej “rokiem budżetowym”.

Art. 38

1. Opracowanie i przedstawianie projektu budżetu Gminy, a także inicjatywa w sprawie zmian tego budżetu, należą do kompetencji Zarządu.

2. Zarząd Gminy przygotowuje i przedstawia Radzie Gminy, nie później niż do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami uwzględniając zasady prawa budżetowego oraz ustalenia Rady Gminy i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej, celem zaopiniowania.

3. Bez zgody Zarządu Rada Gminy nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu Gminy.

Art. 39

1. Uchwała budżetowa Gminy powinna być uchwalona przed rozpoczęciem roku budżetowego.

2. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada w odrębnej uchwale.

3. Do czasu uchwalenia przez Radę, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Gminy.

4. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 3, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet Gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie do końca kwietnia roku budżetowego.

5. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 3.

Art. 40

1. Dochodami Gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody Gminy,

2) dochody z majątku Gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa,

4) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz dofinansowanie zadań własnych,

5) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

6) spadki, zapisy i darowizny,

7) inne dochody.

Art. 41

1. W uchwale budżetowej określa się źródło pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.

Art. 42

1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Zarząd.

Art. 43

1. Gospodarka finansowa Gminy jest jawna.

2. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

3. Zarząd informuje mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.

Art. 44

1. Kontrolę nad gospodarką finansową Gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu.

R o z d z i a ł VI

Mienie komunalne

Art. 45

1. Mieniem komunalnym Gminy Dzierżoniów jest własność i inne prawa majątkowe oraz mienie innych komunalnych osób prawnych.

Art. 46

1. Nabycie i zbycie mienia komunalnego może nastąpić tylko w zgodności z obowiązującymi przepisami.

Art. 47

1. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.

Art. 48

1. W Gminie Miejskiej mieniem komunalnym gospodaruje Zarząd Miasta, który kieruje się zasadami prawidłowej gospodarki, przepisami prawa oraz zasadami określonymi uchwałami Rady Miejskiej.

R o z d z i a ł VII

Przepisy końcowe

Art. 49

1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana następuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

2. W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie przepisy ustawy o samorządzie gminnym i inne odpowiednie przepisy.

3. Postanowienia statutu wchodzą w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Art. 50

1. Użyte w niniejszym statucie określenia:

1) Gmina, Gmina Miejska, Miasto, Statut Gminy oznaczają odpowiednio Gminę Miejską Dzierżoniowa, Statut Gminy Miejskiej Dzierżoniowa.

2) Rada, Przewodniczący Rady, Wiceprzewodniczący Rady, Klub, Komisja, Radny oznaczają odpowiednio Radę, Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących itd. Rady Miejskiej Dzierżoniowa.

3) Zarząd, Przewodniczący Zarządu, Burmistrz, Zastępca Burmistrza, Członek Zarządu oznaczają odpowiednio Zarząd Miasta Dzierżoniowa, Przewodniczącego Zarządu Miasta Dzierżoniowa, Burmistrza Miasta Dzierżoniowa, Zastępcę Burmistrza Miasta Dzierżoniowa, Członka Zarządu Miasta Dzierżoniowa.

 

 

 

 

 

Załączniki:

1. Mapa: granice terytorialne gminy.

2. Regulamin Rady Miejskiej Dzierżoniowa.

3. Regulamin Komisji Rewizyjnej.

4. Regulamin pracy Zarządu Miasta.

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do statutu Gminy Miejskiej Dzierżoniowa (poz. 52)

Załącznik nr 2 do statutu Gminy Miejskiej Dzierżoniowa (poz. 52)

 

REGULAMIN

RADY MIEJSKIEJ DZIERŻONIOWA

 

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin określa tryb działania Rady Miejskiej Dzierżoniowa, zwanej dalej “Radą”, a w szczególności obradowania na sesjach i podejmowania uchwał.

§ 2

1. Rada obraduje na sesjach wykorzystując prace Klubów Radnych, Komisji i Zarządu Miasta.

2. Komisje i Zarząd ponoszą odpowiedzialność przed Radą, której składają sprawozdania ze swej działalności.

§ 3

1. Rada rozpatruje i rozstrzyga wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, a określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach i przepisach prawnych, w drodze uchwał.

§ 4

1. Rada odbywa sesje w ilości potrzebnej do wykonywania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Terminy sesji są ujęte w planie pracy Rady.

§ 5

1. Rada może odbywać sesje dodatkowe – pozaplanowe – zwoływane przez Przewodniczącego Rady w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku przez Zarząd lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

§ 6

1. Przewodniczący Rady do końca lutego każdego roku przedkłada Radzie informację o działalności Rady za rok poprzedni, w tym sprawozdanie finansowe.

Przygotowanie sesji

§ 7

1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący, proponując projekt porządku obrad i określając miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji.

2. O terminie i miejscu obrad Rady powiadamia się członków najpóźniej 7 dni przed terminem obrad za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.

3. Wraz z zawiadomieniem o sesji należy podać projekt porządku obrad sesji oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad, przy czym zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwalaniu budżetu, statutu Gminy, programów gospodarczych przedkłada się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

4. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 2 i 3, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczeniu sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku sesji, przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.

5. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej na 3 dni przed sesją.

§ 8

1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady ustala szczegółową listą osób zaproszonych na sesję.

§ 9

1. Zarząd obowiązany jest udzielać Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

Sesje Rady

§ 10

1. Sesje Rady są jawne.

2. Podczas obrad na sali może być publiczność, która zajmuje wyznaczone miejsca.

§ 11

1. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową, to zgodnie z treścią ustawy o ochronie informacji niejawnych, jawność sesji lub jej część zostają wyłączone i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych.

2. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, na wniosek co najmniej 1/4 liczby radnych obecnych na sesji, Rada może postanowić, iż ze względu na ważny interes społeczny Gminy lub poszczególnych obywateli, cała sesja lub obrady nad określonymi punktami porządku obrad będą się odbywały przy drzwiach zamkniętych z wyłączeniem jawności.

§ 12

1. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

2. W przypadku równej liczby głosów, rozstrzyga głos Przewodniczącego.

3. W przypadku ogłoszenia tajności obrad Przewodniczący zarządza opuszczenie sali przez osoby nie wchodzące w skład Rady. Rada może dopuścić do udziału w sesji utajnionej lub jej części osoby, których obecność jest niezbędna.

4. Radni, jak i osoby niezbędne, uczestniczące w sesji utajnionej lub jej części, nie mogą ujawniać treści obrad ujętych tajnością bez pisemnej zgody Przewodniczącego.

§ 13

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek radnego można postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 można w szczególności postanowić, ze względu na niemożliwość wyczerpania przyjętego porządku obrad, konieczność jego rozszerzenia lub inne przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie.

§ 14

1. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie sesji Przewodniczący Rady przerywa obrady i jeżeli nie można uzyskać quorum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

§ 15

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności jeden z Zastępców Przewodniczącego Rady.

2. Przewodniczący może powierzyć każdemu z Zastępców prowadzenie poszczególnych punktów porządku obrad, którzy korzystają wówczas z uprawnień Przewodniczącego.

§ 16

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram sesję Rady Miejskiej Dzierżoniowa”.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio § 14 Regulaminu.

§ 17

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad Przewodniczący Rady przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad sesji.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmiany w projekcie porządku obrad może wystąpić Burmistrz, Członek Zarządu lub Radny.

3. Istotne dla Gminy sprawy, jak na przykład:

  • uchwalanie statutu Gminy,
  • ustalanie podatków i opłat,
  • uchwalanie budżetu miasta,
  • powoływanie i odwoływanie członków organów Gminy,
  • osowanie nad absolutorium,
  • przyjmowanie planów zagospodarowania przestrzennego,
  • zatwierdzenie programów gospodarczych,

zgłaszane do porządku obrad sesji zgodnie z właściwą dla nich procedurą i ujęte w projekcie porządku obrad, nie mogą być usunięte z tegoż porządku poprzez zgłaszanie wniosków i głosowanie o ich wyłączenie podczas zatwierdzenia zaproponowanego projektu porządku obrad sesji; sprawy te muszą być przedmiotem obrad Rady.

4. Porządek obrad winien przewidywać przyjęcie przez Radę protokółu z poprzedniej sesji, który winien być udostępniony radnym w Kancelarii Rady do osobistego zapoznania na 7 dni przed terminem obrad i nie musi być odczytywany w toku sesji.

Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. 1–4 Rada zatwierdza porządek obrad sesji.

§ 18

1. Radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne. Są to wnioski o:

1) sprawdzenie quorum,

2) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

3) zarządzenie przerwy,

4) zakończenie dyskusji,

5) zarządzenie głosowania tajnego, z wyłączeniem głosowania nad absolutorium dla Zarządu Miasta,

6) głosowanie imienne,

7) ogłoszenie tajności punktu porządku obrad.

2. Rada rozstrzyga o wniosku po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnie jednego przeciwnika i jednego zwolennika wniosku.

§ 19

1. Radny może składać wnioski merytoryczne w odniesieniu do problematyki będącej przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski”.

2. Wskazane jest, aby wniosek merytoryczny przedłożony był w formie pisemnej i zawierał jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3. Wnioski merytoryczne podlegają głosowaniu.

4. W wolnych wnioskach nie wolno podejmować uchwał.

§ 20

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień.

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad, Przewodniczący Rady przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odnosi skutku, może mu odebrać głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

§ 21

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam obrady sesji Rady Miejskiej Dzierżoniowa”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 22

1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji Rada jest związana uchwałami podjętymi na sesji.

2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 23

1. Przewodniczący prowadzi obrady według uchwalonego porządku; w uzasadnionych przypadkach może dokonywać zmian w kolejności realizowania porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela głosu w debacie przewodniczącym klubów (ich przedstawicielom) w kolejności od najliczniejszego, a następnie radnym według kolejności zgłoszeń. W uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

Przewodniczący komisji właściwych dla przedmiotu obrad i Burmistrz otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

3. Czas wystąpienia przewodniczących klubów, przewodniczącego komisji (sprawozdawcy), Burmistrza nie jest ograniczony, chyba że Rada postanowi inaczej.

Radny, który pragnie zabrać głos przy omawianiu konkretnego punktu porządku obrad, zgłasza ten fakt wpisując się na listę mówców. Jeżeli Rada nie postanowi inaczej, wystąpienie radnego nie może przekroczyć 3 minut.

4. Oprócz zabrania głosu radny w tym samym punkcie obrad ma prawo do jednej repliki oraz, gdy okoliczności repliki będą tego wymagały, do sprostowania własnej wypowiedzi. Czas repliki nie powinien przekraczać 2 minut, a sprostowanie 1 minuty.

5. Radny może domagać się wyjaśnień w sprawach, które wynikły w czasie prowadzonej dyskusji lub sam składać wyjaśnienia.

6. Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, Przewodniczący udziela głosu tylko w sprawach wniosków formalnych, dotyczących trybu głosowania.

7. Punkt porządku obrad już wyczerpany nie może być ponownie przedmiotem obrad podczas tej samej sesji.

§ 24

1. Przewodniczący może udzielać głosu osobom spośród publiczności, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

§ 25

1. W trakcie obrad Przewodniczący zarządza przerwy:

1) z własnej inicjatywy, minimum co 2 godziny,

2) z inicjatywy klubu radnych, jednak nie częściej niż dwa razy w danym dniu z inicjatywy tego samego klubu.

§ 26

1. Z każdej sesji sporządza się protokół, w którym muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.

2. Przebieg sesji może być rejestrowany środkami audiowizualnymi, a w szczególności rejestrowany na taśmach magnetofonowych.

3. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych oraz inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.

4. Odpis protokołu z kopiami uchwał doręcza się najpóźniej w ciągu 10 dni roboczych od zakończenia sesji Zarządowi Miasta.

5. Wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje tym jednostkom organizacyjnym, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do określonych działań.

6. Protokół sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie urzędu oraz na każdej następnej sesji.

7. W trakcie obrad lub nie później niż do czasu otwarcia następnej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub wnosić o uzupełnienie zapisów w protokole, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady, po wysłuchaniu protokolanta i zapoznaniu się z nagraniami, o których mowa w ust. 2.

8. Kasety magnetofonowe z rejestracją obrad sesji przechowuje się w Kancelarii Rady przez okres 1 roku.

§ 27

1. Protokół sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności powinien zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, numery uchwał, nazwisko i imię Przewodniczącego Rady i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska i imiona nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności.

4) odnotowanie przyjęcia protokołu poprzedniej sesji,

5) przyjęcie porządku obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności tryb wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” oraz “wstrzymujących się”,

8) czas trwania posiedzenia,

9) podpis Przewodniczącego Rady i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

§ 28

1. W razie potrzeby o przebiegu i wynikach sesji Przewodniczący Rady informuje mieszkańców, ustalając sposób informowania.

Uchwały

§ 29

1. Rada Miejska rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy, należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, a także przepisach wydanych na podstawie tych ustaw.

2. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają co najmniej 3 radni oraz Zarząd.

3. Projekt uchwały odpowiadający wymogom Regulaminu wraz z uzasadnieniem winien być przedkładany do Kancelarii Rady:

1) 7 dni przed planowanym terminem sesji,

2) 14 dni przed planowanym terminem sesji dotyczącej statutu Gminy, programów gospodarczych i budżetu.

4. Przewodniczący przekazuje projekt uchwały do zaopiniowania klubom, komisjom i Zarządowi.

5. Opinię, o której mowa w ust. 4, przedstawia się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu Rady z projektem uchwały.

6. Każdy wnioskodawca może wycofać projekt uchwały, której był inicjatorem, do momentu jej przegłosowania na posiedzeniu Rady.

7. Zmiana uchwały następuje w takim samym trybie jak jej uchwalenie.

§ 30

1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:

1) tytuł, datę i numer,

2) podstawę prawną,

3) dokładną merytoryczną treść uchwały,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania,

6) w razie konieczności inne elementy np. wstępną treść opisową, wskazanie adresatów, zawieszenie wykonania, uzasadnienie itp.

2. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady.

3. Uchwały opatruje się numerem sesji i numerem uchwały według kolejności podjęcia.

4. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami sesji.

5. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości w zależności od ich treści.

6. Rada może zobowiązać Przewodniczącego do opracowania i zgłoszenia w formie obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.

Tryb głosowania podczas sesji

§ 31

1. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

§ 32

1. Rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym lub tajnym, zwykłą lub bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu Rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 33

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący, przeliczając głosy oddane: “za”, “przeciw”, “wstrzymujące się”, sumując je, porównując z listą obecności radnych na sesji i nakazując odnotowanie wyników głosowania w protokole.

3. Do przeliczania głosów Przewodniczący może wyznaczyć radnych.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący.

§ 34

1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach, gdy wymagają tego ustawy.

2. Głosowanie tajne należy przeprowadzić na wniosek radnego przyjęty w głosowaniu jawnym.

3. Każdorazowo Rada ustala sposób głosowania w głosowaniu tajnym; radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna, z wybranym spośród siebie Przewodniczącym Komisji i co najmniej dwoma członkami.

4. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

6. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

7. Karty z oddanymi głosami i protokół stanowią załączniki do protokołu obrad sesji.

§ 35

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że uchwała jest ważnie podjęta, gdy za nią opowiedziała się przynajmniej jedna osoba więcej niż przeciwko niej; osób wstrzymujących się od głosowania nie bierze się pod uwagę.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że uchwała jest ważnie podjęta, gdy otrzymała co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

3. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że uchwała jest ważnie podjęta, gdy liczba całkowita głosów oddanych “za” przewyższa połowę ustawowego składu Rady.

§ 36

1. Wniosek o głosowanie imienne może zgłosić co najmniej 3 radnych.

2. Głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna.

§ 37

1. W przypadku projektu uchwały przewiduje się następujący porządek głosowania:

1) głosowanie za odrzuceniem uchwały w całości, jeżeli wniosek taki został postawiony,

2) głosowanie poprawek ujętych w opinii komisji, Zarządu lub zgłoszonych przez radnych podczas obrad plenarnych; w pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których ewentualne podjęcie rozstrzyga o innych poprawkach,

3) głosowanie projektu w całości za zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Radni

§ 38

1. Radny reprezentuje wyborców i obowiązany jest brać udział w pracach Rady.

§ 39

1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie w sposób określony w art. 23a ustawy o samorządzie gminnym.

Kluby radnych

§ 40

1. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby radnych, działające według podanych niżej zasad:

1) kluby łączą radnych o wspólnych celach działania,

2) kluby powinny liczyć co najmniej 3 radnych,

3) przynależność do klubu jest dobrowolna,

4) radny może należeć tylko do jednego klubu,

5) powstanie lub rozwiązanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu Rady powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami radnych,

6) Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów,

7) Przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz,

8) przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady,

9) działalność klubu nie może ograniczać uprawnień radnych, zagwarantowanych im w ustawie o samorządzie gminnym i w statucie Dzierżoniowa,

10) działalność klubu nie może być finansowana z budżetu Gminy.

Prawa i obowiązki radnych

§ 41

1. Radni uczestniczą czynnie w sesjach Rady i pracach organów, do których zostali powołani.

2. Przewodniczący i Zastępcy Przewodniczącego zobowiązani są do pełnienia dyżurów w siedzibie Rady w wymiarze nie mniejszym niż 1 godzinę w ciągu tygodnia.

3. Tryb pełnienia dyżurów radnych ustalają kluby radnych i informują o tym Przewodniczącego Rady.

§ 42

1. Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji lub posiedzeń komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.

2. Radni mają prawo podejmować interwencje i składać wnioski w instytucjach, których wnioski te dotyczą; o podjęciu interwencji radny winien poinformować Przewodniczącego Rady.

3. Radni mają prawo kierować do Zarządu interpelacje we wszystkich sprawach publicznych wspólnoty samorządowej.

§ 43

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radni w ciągu 7 dni od daty sesji lub posiedzenia komisji winni usprawiedliwiać swoją nieobecność składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub Przewodniczącego Komisji.

§ 44

1. Radni w ramach spotkań ze swoimi wyborcami przyjmują mieszkańców w siedzibie Urzędu Miejskiego raz w tygodniu w sprawach dotyczących gminy i jej mieszkańców według grafiku dyżurów, stanowiącego odrębną dokumentację Rady.

2. Radni ponoszą przed wyborcami jak też przed Radą odpowiedzialność za udział i wyniki pracy w Radzie.

3. W przypadku notorycznego uchylania się radnego od wykonywania jego obowiązków Przewodniczący Rady może wnioskować o udzielenie radnemu przez Radę “regulaminowego upomnienia”.

4. W sprawie wskazanej w ust. 3 Rada podejmuje uchwałę, po uprzednim złożeniu Radzie wyjaśnień przez radnego.

§ 45

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja powołana w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada winna wysłuchać radnego.

4. Rada w sprawie wskazanej w ust. 1 podejmuje uchwałę.

§ 46

1. Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia z pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez Przewodniczącego Rady, Przewodniczącego Komisji lub Burmistrza Miasta.

§ 47

1. Zarząd Miasta udziela radnym pomocy w realizowaniu uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązków.

Interpelacje i zapytania

§ 48

1. Interpelacje składa się w sprawach o istotnym znaczeniu; adresatem interpelacji jest Zarząd Miasta.

2. Interpelacje składa się w formie pisemnej w Kancelarii Rady.

3. Interpelacja winna zawierać opis stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania skierowane do Zarządu.

§ 49

1. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia pisemnej odpowiedzi w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu interpelację i Przewodniczącemu, który w punkcie “Interpelacje i zapytania” informuje Radę o zgłoszonych między sesjami interpelacjach i otrzymanych odpowiedziach.

2. Radny ma prawo do poinformowania Radę, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie. Interpelowany zobowiązany jest do wyjaśnienia swej odpowiedzi. W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadawala go odpowiedź pisemna i dodatkowe wyjaśnienia ustne na sesji, Rada, na wniosek, może żądać dodatkowych wyjaśnień w formie pisemnej.

§ 50

1. Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, gdy pytającemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach. Zapytania składa się w formie pisemnej w Biurze Rady przed rozpoczęciem sesji. Adresatem zapytań jest Zarząd.

2. Do udzielenia odpowiedzi na zapytania Burmistrz może upoważnić obecnego na sali pracownika samorządowego.

3. W razie braku możliwości udzielenia odpowiedzi na zapytanie w trakcie sesji udziela się zgłaszającemu pisemnej odpowiedzi w ciągu 7 dni.

4. Kancelaria Rady prowadzi wykaz zgłoszonych interpelacji i zapytań, w którym powinny być zawarte dokładne informacje o sposobie załatwienia i terminach. Do obowiązków pracowników Kancelarii Rady należy zawiadamianie radnych o wpływających odpowiedziach na interpelacje i zapytania.

Absolutorium

§ 51

1. Sprawozdanie z wykonania budżetu Rada przyjmuje w głosowaniu jawnym.

2. Po przeprowadzeniu dyskusji nad sprawozdaniem Rada decyduje o absolutorium dla Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej zaopiniowanym przez właściwą Regionalną Izbę Obrachunkową.

 

Wspólne sesje

§ 52

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami, szczególnie dla rozpatrywania i rozstrzygania wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizują Przewodniczący zainteresowanych Rad.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie Przewodniczący lub Zastępcy Przewodniczących wszystkich Rad.

§ 53

1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej Rady.

2. Przewodniczący Rad uczestniczący we wspólnej sesji wybierają Przewodniczącego sesji.

3. Koszty sesji ponoszą równomiernie Rady biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

4. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów Rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

Postanowienia końcowe

§ 54

1. Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień Regulaminu i udziela pomocy we właściwym jego interpretowaniu.

 

 

 

Załącznik nr 3 do statutu Gminy Miejskiej Dzierżoniów (poz. 52)

 

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ

Zasady pracy Komisji

§ 1

1. Komisja Rewizyjna zwana dalej Komisją działa na podstawie ustawy o samorządzie terytorialnym oraz statutu Miasta Dzierżoniowa.

§ 2

1. W skład Komisji nie mogą być wybierani Radni pełniący funkcję Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej oraz Radni będący członkami Zarządu Gminy.

2. Członkowie Komisji mogą być wyłączeni z udziału w pracy Komisji w sprawach, w których może powstać uzasadnione podejrzenie o ich stronniczość.

3. O wyłączeniu z prac Komisji decyduje Komisja w formie uchwały odnotowując w protokole jej uzasadnienie.

4. Wyłączonemu członkowi Komisji przysługuje prawo odwołania się do Rady Miejskiej.

§ 3

1. Komisja działa według zasad określonych w Regulaminie pracy Komisji Rady Miejskiej Dzierżoniowa oraz na podstawie niniejszego regulaminu.

§ 4

1. Sprawy kontrolowane przez Komisję powinny być badane w oparciu o następujące kryteria:

1) legalności – zgodności działań kontrolowanych jednostek z przepisami prawa, w tym z uchwałami Rady i Zarządu,

2) rzetelności – zgodności wykonywania zadań z obowiązkami ciążącymi na wykonawcach czynności z tytułu sprawowanej funkcji, zajmowanego stanowiska,

3) celowości – ocenie operacji gospodarczych w aspekcie zgodności z interesem Gminy,

4) gospodarności – efektywności wykorzystania środków będących w dyspozycji kontrolowanego,

5) sprawności – ocenie czy dana jednostka w sposób właściwy realizuje nałożone na nią obowiązki.

§ 5

1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące fragment działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku działania kontrolowanego podmiotu.

Tryb przeprowadzania kontroli

§ 6

1. Komisja przeprowadza kontrole działając w zespołach kontrolujących, składających się z co najmniej trzech członków .

2. Przewodniczącego zespołu kontrolującego wyznacza Komisja.

§ 7

1. Termin przeprowadzenia kontroli ustalany jest przez Komisję w porozumieniu z Przewodniczącym Rady, który zawiadamia o tym Burmistrza Miasta.

§ 8

1. Obowiązkiem kontrolującego oraz warunkiem rozpoczęcia kontroli jest zgłoszenie tego faktu kierownikowi jednostki oraz okazanie pisemnego upoważnienia, wystawionego przez Przewodniczącego Rady.

2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu.

3. Stan faktyczny ustala się na podstawie materiałów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

§ 9

1. Zespół kontrolujący ma prawo:

1) wstępu do pomieszczeń jednostki kontrolowanej,

2) wglądu do dokumentów związanych z prowadzoną kontrolą, znajdujących się w jednostce kontrolowanej,

3) wzywania do złożenia wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej, przy czym wyjaśnienia utrwalane są na żądania pracownika w formie protokołu.

§ 10

1. Kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest do:

1) zapewnienia zespołowi kontrolującemu właściwych warunków lokalowych i technicznych,

2) pisemnego uzasadnienia braku możliwości dostarczenia zespołowi kontrolującemu żądanych dokumentów w terminie niezwłocznym.

§ 11

1. W przypadku powzięcia w trakcie kontroli podejrzenia o zaistnieniu przestępstwa w kontrolowanej jednostce, Komisja niezwłocznie informuje o tym w zależności od właściwości Radę lub Zarząd, wnioskując o przekazanie sprawy organom ścigania.

§ 12

1. Kontrolujący sporządzają, najpóźniej po 10 dniach po zakończeniu kontroli, końcowy protokół z przebiegu kontroli.

2. Protokół powinien zawierać:

1) skład zespołu kontrolującego,

2) wskazanie miejsca, przedmiotu i terminu kontroli,

3) opis stanu faktycznego stwierdzonego przez zespół,

4) wykaz nieprawidłowości ustalonych przez zespół z podaniem dowodów, na podstawie których ustalono te nieprawidłowości, a zwłaszcza dokumentów, wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej,

5) adnotacje o zapoznaniu z protokołem kierownika jednostki kontrolowanej, zaopatrzoną podpisem tego kierownika,

6) podpisy członków zespołu kontrolującego.

3. Protokół przyjmowany jest przez członków Komisji w drodze głosowania w formie uchwały.

4. Każdy członek Komisji może wnieść do protokołu zdanie odrębne.

5. Oryginał protokołu przechowywany jest w aktach Komisji w Kancelarii Rady, natomiast odpisy uwierzytelnione podpisami przewodniczącego Komisji i przewodniczącego zespołu kontrolującego przekazane są:

– Przewodniczącemu Rady,

– Burmistrzowi Miasta,

– kierownikowi jednostki kontrolowanej.

6. Kierownik jednostki kontrolowanej ma prawo zgłoszenia do otrzymanego protokołu w terminie 7 dni uwag, co do jego treści i przebiegu kontroli.

7. Protokół z przeprowadzonej kontroli jak i dokumenty zebrane w toku kontroli nie mogą być wynoszone na zewnątrz Kancelarii Rady, Urzędu Miejskiego bądź jednostki kontrolowanej, a osoby, które w związku z przeprowadzoną kontrolą uzyskały informacje stanowiące tajemnicę prawnie chronioną, obowiązane są do zachowania tych wiadomości w tajemnicy.

§ 13

1. Zespół kontrolujący przedkłada Komisji propozycje zaleceń i wniosków pokontrolnych.

§ 14

1. Komisja w terminie 14 dni od daty zakończenia kontroli formułuje zalecenia pokontrolne i wnioski w sprawie:

1) usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości przez jednostkę kontrolowaną,

2) wyciągnięcia przez Burmistrza Miasta konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

3) ewentualnego skierowania sprawy do państwowych organów kontroli, nadzoru i ścigania,

2. Zalecenia i wnioski, o których mowa w ust. 1, Komisja kieruje do Zarządu Miasta, Przewodniczącego Rady, Burmistrza Miasta i kierownika jednostki skontrolowanej.

3. Burmistrz Miasta lub kierownik jednostki kontrolowanej, do którego wystąpienie zostało skierowane, jest obowiązany w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni, zawiadomić Komisję i Przewodniczącego Rady o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.

§ 15

1. W przypadku sporu między Komisją a Burmistrzem lub kierownikiem jednostki kontrolowanej odnośnie sposobu realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych, Komisja skieruje sprawę do rozstrzygnięcia przez Radę.

 

 

 

 

Załącznik nr 4 do statutu Gminy Miejskiej Dzierżoniów (poz. 52)

 

REGULAMIN PRACY

ZARZĄDU MIASTA DZIERŻONIOWA

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Regulamin Zarządu określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Zarządu.

§ 2

1. Zarząd jest organem wykonawczym Gminy.

§ 3

1. W skład Zarządu wchodzą Burmistrz Miasta, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu, jego zastępca lub zastępcy oraz pozostali członkowie Zarządu.

R o z d z i a ł II

Organizacja wewnętrzna Zarządu

§ 4

1. Do zadań Przewodniczącego Zarządu należy:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) przewodniczenie obradom Zarządu,

3) reprezentowanie Zarządu na zewnątrz oraz wobec Rady i jej organów.

2. Posiedzenia Zarządu zwołuje Przewodniczący Zarządu i przygotowuje projekt porządku obrad Zarządu, określa czas i miejsce posiedzenia Zarządu oraz dostarcza członkom Zarządu materiały dotyczące projektowanych punktów porządku obrad.

3. Przewodniczący Zarządu zapewnia także obsługę kancelaryjno-biurową Zarządu.

4. Przewodniczący kieruje obradami Zarządu a w szczególności:

1) referuje sprawy objęte porządkiem obrad lub wyznacza inne osoby do zreferowania takich spraw,

2) otwiera i zamyka dyskusję nad poszczególnymi punktami obrad,

3) ustala kolejność zabierania głosów przez uczestników dyskusji,

4) zarządza głosowanie nad dyskutowanymi kwestiami.

5. Przewodniczący reprezentuje Zarząd na zewnątrz, a w szczególności:

1) przygotowuje sprawozdania z działalności Zarządu,

2) przyjmuje uwagi i wnioski dotyczące działalności Zarządu,

3) reprezentuje Zarząd w postępowaniu sądowym i administracyjnym, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarząd nie wynika nic innego.

§ 5

1. Zastępca Burmistrza wykonuje czynności określone w § 4 w razie nieobecności Przewodniczącego Zarządu.

§ 6

1. Członkowie Zarządu mają obowiązek:

1) brać udział w posiedzeniach Zarządu,

2) realizować zadania wynikające z uchwał Rady i Zarządu,

3) realizować zadania powierzone przez Zarząd.

R o z d z i a ł III

Tryb pracy Zarządu

§ 7

1. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, Przewodniczący podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu. Nie dotyczy to stanowienia przepisów gminnych w formie zarządzeń porządkowych.

3. Czynności podjęte w trybie określonym w ust. 2 wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

R o z d z i a ł IV

Posiedzenia Zarządu

§ 8

1. Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz przewodniczy jego obradom Przewodniczący Zarządu lub jego Zastępca.

§ 9

1. O posiedzeniu Zarządu należy zawiadomić jego członków najpóźniej na 2 dni przed jego rozpoczęciem, telefonicznie bądź na piśmie lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 10

1. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą także Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy bez prawa głosowania.

2. W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział: radni po wyrażeniu takiej woli, radca prawny Urzędu Miasta, inni pracownicy Urzędu oraz kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, których udział ze względu na przedmiot obrad jest konieczny.

3. Do udziału w posiedzeniu Zarządu mogą zostać zaproszone osoby, których udział z uwagi na specyfikację zagadnień jest konieczny.

§ 11

1. Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, stanowiący skrócony zapis przebiegu dyskusji i podejmowanych rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności osób uczestniczących w posiedzeniu.

§ 12

1. Zarząd udostępnia protokoły posiedzeń Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej, w związku z przeprowadzeniem czynności kontrolnych.

2. Radny Rady Miejskiej Dzierżoniowa ma prawo wglądu do protokołów posiedzeń Zarządu Miasta po poinformowaniu Przewodniczącego Rady Miejskiej.

R o z d z i a ł V

Rozstrzygnięcia

§ 13

1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikające z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.

2. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej czterech członków Zarządu. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

3. Uchwały Zarządu dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte, i zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 4 członków ze składu Zarządu.

4. Zarząd może w formie stanowisk wydawać opinie, oceny, zalecenia i wytyczne.

5. O ile zaistnieją istotne okoliczności, sprawy rozstrzygnięte przez Zarząd Miasta mogą być ponownie rozpatrywane na wniosek Przewodniczącego w obecności wszystkich członków Zarządu.

§ 14

1. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom Zarządu oraz Sekretarzowi i Skarbnikowi Gminy.

§ 15

1. Uchwały, postanowienia i stanowiska Zarządu podpisuje prowadzący posiedzenie – Przewodniczący lub Zastępca Przewodniczącego Zarządu.

2. Uchwały Zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej muszą zawierać imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w ich podejmowaniu.

§ 16

1. Zarząd prowadzi rejestr podjętych rozstrzygnięć, o jakich mowa w § 15 ust. 1 i 2.

2. Rejestr rozstrzygnięć jest jawny.

3. Postanowienie ust. 2 nie dotyczy tych rozstrzygnięć, których ujawnieniu sprzeciwiają się obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności przepisy o ochronie tajemnicy państwowej, służbowej i skarbowej, o ochronie danych osobowych, o udostępnianiu akt dotyczących postępowań prowadzonych w trybie określonym przez k.p.a.