278

ROZPORZĄDZENIE WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO

z dnia 23 marca 2001 r.

w sprawie ustanowienia planu ochrony Parku Krajobrazowego Doliny Bobru

i jego otuliny

Na podstawie art. 13a ust. 6 ustawy z dnia 16 października 1991 r.
o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 114, poz. 492 z późn. zm.) rozporządza się, co następuje:

 

§ 1

1. Ustanawia się plan ochrony Parku Krajobrazowego Doliny Bobru i jego otuliny, na który składają się: operat generalny wraz z operatami szczegółowymi
i mapy tematyczne.

2. Plan ochrony Parku Krajobrazowego Doliny Bobru
i jego otuliny zawiera:

– zmianę obszaru oraz granic parku i otuliny,

– zasady ochrony środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz udostępnienia dla turystyki i zagospodarowania przestrzennego, w tym zakazy
i ograniczenia obowiązujące na terenie parku,

– ustalenia dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studiów uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz wytyczne do operatów urządzania gospodarstw leśnych.

3. Szczegółowy opis oraz przebieg granic parku i jego otuliny przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia.

4. Ustalenia planu ochrony Parku Krajobrazowego Doliny Bobru i jego otuliny zawiera załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia.

§ 2

Ustalenia zawarte w planie ochrony Parku Krajobrazowego Doliny Bobru i jego otuliny są wiążące dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
i decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (art. 13a ust. 4 ww. ustawy) oraz zawierają wytyczne do uwzględnienia w planach urządzania lasów (art. 24a ust.10 ww. ustawy).

§ 3

Tracą moc: § 2 uchwały nr VIII/47/89 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Jeleniej Górze z dnia 16 listopada 1989 r. w sprawie utworzenia parku krajobrazowego pod nazwą “Park Krajobrazowy Doliny Bobru” (Dziennik Urzędowy Województwa Jeleniogórskiego Nr 16
z dnia 21 listopada 1989 r.) oraz § 1 – 6 rozporządzenia nr 56
/92 Wojewody Jeleniogórskiego z dnia
31 grudnia 1992 r. w sprawie ogólnych zasad zagospodarowania i wykorzystania Parku Krajobrazowego Doliny Bobru wraz z otuliną oraz wprowadzenia stosownych ograniczeń, zakazów i nakazów na tym terenie (Dziennik Urzędowy
Województwa Jeleniogórskiego Nr 1 z dnia 4 stycznia 1993 r.).

§ 4

Nadzór nad realizacją ustaleń planu ochrony Parku Krajobrazowego Doliny Bobru i jego otuliny powierza się Dyrektorowi Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych we Wrocławiu.

§ 5

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

WOJEWODA DOLNOŚLĄSKI

WITOLD KROCHMAL

 

Załącznik nr 1 do rozporządzenia Wojewody Dolnośląskiego z dnia 23 marca 2001 r. (poz. 278)

 

Ustala się obszar i granice Parku Krajobrazowego Doliny Bobru oraz jego otuliny, utworzonego uchwałą
nr VIII/47/89 Wojewódzkiej Rady Narodowej w Jeleniej Górze z dnia 16 listopada 1989 r. w sprawie utworzenia parku krajobrazowego pod nazwą “Park Krajobrazowy Doliny B
obru”, ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa Jeleniogórskiego z dnia 21 listopada 1989 r. (Nr 16, poz. 207), zwanego dalej “parkiem” wg opisów zawartych w poz. 1, 2, 3 i 4 niniejszego załącznika.

1. Obszar parku o powierzchni 12.295 ha obejmuje 32 miejscowości (obręby), przy czym 8 z nich wchodzi w całości w jego granice. Są to następujące miejscowości: w gminie Wleń: Marczów, Nielestno, Pilchowice, Radomice oraz miasto Wleń, w gminie Lubomierz: Maciejowiec i Pokrzywnik oraz w gminie Jeżów Sudecki: Wrzeszczyn.

2. Obszar otuliny parku o powierzchni 11.465 ha obejmuje część terenów gmin: Wleń, Jeżów Sudecki, Lubomierz, Lwówek Śląski, Stara Kamienica i Świerzawa oraz fragmenty miast: Jelenia Góra i Lwówek Śląski.

3. Granica parku ma następujący przebieg: od mostu kolejowego zlokalizowanego nad rzeką Bóbr w zachodniej części miasta Jelenia Góra w górę rzeki do ujścia rzeki Kamiennej, następnie w górę tej rzeki okalając Wzgórze Krzywoustego do miejsca, gdzie następuje rozdzielenie trasy torów kolejowych relacji Jelenia Góra – Gryfów Śląski i Jelenia Góra – Szklarska Poręba, następnie na odcinku około
500 m wzdłuż trasy torów kolejowych relacji Jelenia Góra – Gryfów i na wiadukcie kolejowym nad ul. Sobieskiego w Jeleniej Górze granica dalej prowadzi na zachód
wzdłuż drogi krajowej nr 297
w kierunku miejscowości Rybnica i około 1400 m za skrzyżowaniem tej drogi z drogą prowadzącą do miejscowości Siedlęcin granica skręca z drogi krajowej 297 i prowadzi zachodnimi i południowymi obrzeżami oddziałów leśnych o num
erach: 270, 269, 268, 273, 276, 275, 277, 278, 279 i 280 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim, dalej prowadzi w kierunku miejscowości Barcinek
z ominięciem od wschodu jej zabudowy, następnie w kierunku północno-zachodnim wzdłuż zachodnich obrzeży
oddziałów leśnych o numerach 181 i 180 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim, dalej do drogi prowadzącej z miejscowości Pasiecznik do miejscowości Maciejowiec i dalej wzdłuż
tej drogi około 500 m w kierunku północno-
-wschodnim, następnie granica
skręca w kierunku północno-zachodnim i prowadzi po zachodnich obrzeżach oddziałów leśnych o numerach: 195, 196, 197, 198, 193 i 190 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim, dalej od północnego zachodu obejmuje oddziały leśne o numerach:
189, 188 or
az 187 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim i następnie prowadzi w kierunku miejscowości Wojciechów, od której na wschód granica dalej przebiega w kierunku północnym
po zachodnim obrzeżu oddziału leśnego nr 185
Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim oraz zachodnim i północnym obrzeżem oddziału
leśnego nr 184 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski”
w Lwówku Śląskim, kierując się w kierunku wschodnim, następnie granica skręca polami i łąkami na północ w kierunku oddziału leśnego nr 95 Nadleśnictwa “Lw
ówek Śląski” w Lwówku Śląskim, gdzie prowadzi jego zachodnim obrzeżem oraz dalej zachodnimi obrzeżami oddziałów leśnych o numerach: 91, 92 i 88 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski”
w Lwówku Śląskim, dalej okala od północy oddziały leśne o numerach 88 i 91 Nadleśn
ictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim i następnie prowadzi wzdłuż zachodnich obrzeży oddziałów leśnych
o numerach: 90, 89 i 87 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim, gdzie od północy
i wschodu okala ten kompleks, stąd dochodzi do drogi polnej pr
owadzącej do zachodnich krańców miejscowości Łupki i dalej tą drogą do drogi powiatowej nr 1120 prowadzącej z Jeleniej Góry do Pławnej, następnie wzdłuż tej drogi i jednocześnie zachodnimi obrzeżami oddziałów leśnych o numerach: 52, 43, 42, 41 i 40 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim oraz północno-
-zachodnimi obrzeżami oddziałów leśnych o numerach: 37, 36, 35, 10 i 8 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim, dalej do zachodniego obrzeża oddziału leśnego nr 7 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lw
ówku Śląskim i na północ w kierunku przysiółka Zadole, omijając od wschodu jego zabudowania, następnie granica prowadzi drogą polną w kierunku północnym do punktu wysoko-ściowego 248,4 m n.p.m. i dalej na północ drogą polną do punktu wysokościowego 234,5 m n.p.m., skąd skręca na północny zachód i okalając od zachodu oddział leśny nr 269 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim, prowadzi wzdłuż południowo-zachodnich oraz północnych obrzeży oddziałów leśnych o numerach: 270 i 271 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski w Lwówku Śląskim znajdujących się w południowej części miasta Lwówek Śląski, stąd odbija na północny wschód, przecinając rzekę Bóbr oraz oddział leśny nr 263 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim, i dalej prowadzi drogą polną w kierunku miejscowości Płakowice, omijając od południa jej zabudowania, następnie okala od północnego wschodu oddziały leśne o numerach 259 i 261 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim i biegnie drogą polną w kierunku miejscowości Dworek z ominięciem od południa jej zabudowań, dalej wzdłuż drogi prowadzącej z miejscowości Dworek w kierunku miejscowości Sobota z ominięciem od zachodu jej zabudowań, następnie wzdłuż drogi powiatowej
nr 12507 do miejscowości Górczyca z ominięciem od zachodu jej zabudowań i dalej prowad
zi łąkami oraz polami do miejscowości Przeździedza, obejmując od wschodu jej zabudowania, stąd do wschodniego krańca oddziału leśnego nr 21 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim i dalej granica prowadzi na południe polami i łąkami do oddziałów leśnych o numerach 23 i 27 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim, gdzie wzdłuż ich wschodnich obrzeży kieruje się do drogi polnej prowadzącej z miejscowości Wleń do miejscowości Bystrzyca, dalej tą drogą na wschód na odcinku około 300 m, następnie granica skręca na południe, okalając od wschodu oddział leśny nr 33 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim i przecinając drogę asfaltową prowadzącą z miejscowości Wleń do miejscowości Bystrzyca, kieruje się na południe wzdłuż wschodnich obrzeży oddziałów leśnych o numerach: 136, 137 i 138 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim, następnie od południa obejmuje oddział leśny
nr 139 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim i omijając od zachodu zabudowania miejscowości Modrzewie, prowadzi dalej
wzdłuż wschodnich obrzeży oddziałów leśnych o numerach: 152 i 153 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski”
w Lwówku Śląskim, następnie granica kieruje się na zachód do drogi prowadzącej z miejscowości Czernica do miejscowości Nielestno i po przecięciu jej obejmuje od
południa oddział leśny nr 158 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim i dalej od wschodu oraz południa obejmuje oddział leśny nr 157 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim, następnie granica dochodzi do drogi polnej, którą biegnie do miejscowości Strzyżowiec (rejon szkoły podstawowej), gdzie przecina drogę powiatową nr 12503 i omijając od zachodu zabudowania tej miejscowości, kieruje się na południe, z ominięciem terenów b. Zakładów “Bacutil”, następnie granica przecina trasę torów kolejowych relacji Jelenia Góra – Wleń i łukiem od zachodu omija wysypisko śmieci w miejscowości Siedlęcin, dalej biegnie wzdłuż trasy torów kolejowych relacji Jelenia Góra – Wleń do skrzyżowania jej z drogą powiatową
nr 12503
, następnie wzdłuż tej drogi w kierunku miasta Jelenia Góra i około 150 m przed skrzyżowaniem jej z drogą prowadzącą do miejscowości Jeżów Sudecki skręca na południe i prowadzi po wschodnim skłonie wzgórza Gapy, dochodząc do trasy torów kolejowych relacji Jelenia Góra – Gryfów Śląski (Szklarska Poręba), dalej wzdłuż tej trasy granica prowadzi w kierunku południowo-zachodnim do mostu kolejowego nad rzeką Bóbr w zachodniej części miasta Jelenia Góra (tj. punktu zamknięcia granicy parku).

4. Granica otuliny parku ma następujący przebieg: od mostu kolejowego nad rzeką Bóbr w zachodniej części miasta Jelenia Góra w górę rzeki do ujścia rzeki Kamiennej, następnie w górę tej rzeki, okalając Wzgórze Krzywoustego, do miejsca, gdzie następuje rozdzielenie trasy torów kolejowych relacji Jelenia Góra – Gryfów Śląski i Jelenia Góra – Szklarska Poręba, dalej wzdłuż trasy torów kolejowych relacji Jelenia Góra – Gryfów Śląski do skrzyżowania jej w miejscowości Rybnica z drogą krajowej
nr 297 (Jelenia Góra – Pasiecznik) i dalej wzdłuż tej drogi, z ominięciem od północnego wschodu zabudowań w miejscowości Rybnica, dalej ponownie granica prowadzi wzdłuż drogi krajowej nr 297 do miejscowości Barcinek i następnie w kierunku miejscowości Pasiecznik, gdzie przed pierwszymi jej zabudowaniami granica skręca od drogi i prow
adzi łąkami oraz polami powyżej zabudowań tej miejscowości w kierunku na północny zachód i północ do drogi wojewódzkiej nr 297 (Pasiecznik – Lwówek Śląski), dalej biegnie wzdłuż tej drogi w kierunku miejscowości Wojciechów, przed którą skręca
z drogi na łąki i pola, omijając od wschodu jej zabudowania, następnie granica ponownie prowadzi na odcinku około 1 km wzdłuż drogi wojewódzkiej
nr 297, dalej odchodzi od drogi i prowadzi łąkami oraz polami w kierunku miejscowości Golejów
z pominięciem od wschodu je
j zabudowań, następnie ponownie powraca do drogi wojewódzkiej
nr 297,
wzdłuż której biegnie na odcinku około 1 km w kierunku miejscowości Pławna Średnia, a następnie, omijając od wschodu zabudowania tej miejscowości, prowadzi łąkami i polami w kierunku miejscowości Mojesz z ominięciem od wschodu jej zabudowań, dalej granica prowadzi w kierunku miasta Lwówek Śląski, gdzie przy pierwszych południowych jego zabudowaniach przecina drogę wojewódzką nr 297 i prowadzi w odległości około 600 m od drogi na północ w kierunku centrum miasta Lwówek Śląski do mostu na rzece Bóbr, dalej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 364 do miejscowości Płakowice, obejmując od północy jej zabudowania, następnie granica biegnie do pierwszych zabudowań w miejscowości Bielanka i dalej skręca na południe w kierunku miejscowości Pieszków, obejmując od wschodu jej zabudowania, następnie granica prowadzi łąkami i polami w kierunku południowo-
-wschodnim do ostatnich zabudowań w miejscowości Dłużec, skąd dalej polami w kierunku południowym i połudn
iowo-zachodnim do miejscowości Radomiłowice, obejmując od wschodu jej zabudowania, następnie wzdłuż drogi powiatowej nr 12507 do miejscowości Bełczyna z ominięciem od zachodu jej zabudowań, dalej granica przebiega wzdłuż drogi powiatowej nr 12505 z ominięciem od zachodu zabudowań miejscowości Rząśnik, a od północy zabudowań miejscowości Janówek, dalej granica ponownie przebiega wzdłuż drogi powiatowej
nr 12505 i dochodząc do miejscowości Czernica, obejmuje od południa jej zabudowania, dalej kieruje się na
południe, obejmując oddział leśny nr 242 Nadleśnictwa “Lwówek Śląski” w Lwówku Śląskim, następnie granica prowadzi do miejscowości Płoszczynka, obejmując jej zabudowania, dalej dochodzi do skrzyżowania z drogą powiatową nr 12504, skąd wzdłuż tej drogi prowadzi w kierunku miejscowości Jeżów Sudecki i z ominięciem od zachodu jej zabudowań dochodzi do skrzyżowania z drogą powiatową nr 12503, następnie od tego punktu granica biegnie na południe wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej w Jeleniej Górze do wiaduktu kolejowego prowadzącego nad tą ulicą, stąd skręca na południowy zachód wzdłuż trasy torów kolejowych relacji Jelenia Góra – Gryfów (Jelenia Góra – Szklarska Poręba) i dochodzi do mostu kolejowego nad rzeką Bóbr w zachodniej części miasta Jelenia Góra (tj. punktu zamknięcia granicy otuliny parku i granicy parku).

 

Załącznik nr 2 do rozporządzenia Wojewody Dolnośląskiego z dnia 23 marca 2001 r. (poz. 278)

USTALENIA PLANU OCHRONY PARKU KRAJOBRAZOWEGO DOLINY BOBRU I JEGO OTULINY

I. CELE OCHRONY PARKU

1. Zgodnie z art. 24. ust. 1, 2 i 3 ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 października 1991 r. (Dz. U.
nr 114, poz. 492 z późniejszymi zmianami):

  • park krajobrazowy jest obszarem chronionym
    ze względu na wartości przyrodnicze, historyczne
    i kulturowe, a celem jego utworzenia jest zachowanie, popularyzowanie i upowszechnianie tych wartości w warunkach racjonalnego gospodarowania,
  • grunty rolne, leśne i inne nieruchomości znajdujące się w granicach parku krajobrazowego pozostawia się w gospodarczym wykorzystaniu,
  • wokół parku może być utworzona otulina zabezpieczająca park przed szkodliwym oddziaływaniem czynników zewnętrznych.

2. Działania na rzecz ochrony i kształtowania Parku Krajobrazowego Doliny Bobru podporządkowuje się realizacji celów:

  • ekologicznych (dla umożliwienia trwałego użytkowania zasobami środowiska przyrodniczego obszaru),
  • kulturowych (dla zachowania ciągłości historycznej
    i harmonii w kształtowaniu istniejących na tym obszarze funkcji),
  • społecznych (dla poprawy warunków życia mieszkańców i użytkowników parku, rozwoju turystyki, wypoczynku, a także nauki i dydaktyki).

II. ZASADY I METODY OSIĄGNIĘCIA CELÓW OCHRONY PARKU

II.1. ZASADY I METODY OSIĄGNIĘCIA CELÓW EKOLOGICZNYCH

Umożliwienie trwałego użytkowania zasobami środowiska przyrodniczego obszaru parku i jego otuliny wymaga prowadzenia polityki polegającej na:

  • uzyskaniu równowagi ekologicznej wszystkich składników przyrodniczych parku, a w szczególności związanej z:

– ochroną konserwatorską unikalnych zasobów
i cech środowiska przyrodniczego
,

– wzmożoną ochroną ekosystemów, zasobów
i cech środowiska oraz węzłów i korytarzy ekologicznych, które mają wpływ na odtwarzanie zasobów przyrody,

– zahamowaniem procesów niszczących, prowadzeniem rekultywacji i wzbogacaniem obszarów zubożonych i zdegradowanych,

II.2. ZASADY I METODY OSIĄGNIĘCIA CELÓW KULTUROWYCH

Zachowanie ciągłości historycznej w rozwoju sieci osadniczej oraz ochrona dóbr kultury wymaga realizacji polityki polegającej na ochronie istniejących zasobów kulturowych i walorów krajobrazowych oraz harmonizowaniu z nimi współczesnej zabudowy.

II.3. ZASADY I METODY OSIĄGNIĘCIA CELÓW SPOŁECZNYCH

Zakłada się, że poprawa warunków życia mieszkańców parku zostanie osiągnięta poprzez:

III. ZASADY OCHRONY PARKU KRAJOBRAZOWEGO DOLINY BOBRU I JEGO OTULINY

III.1. STRATEGIA OCHRONY PARKU

III.1.1. Główne problemy parku

Waloryzacja zasobów przyrodniczych i kulturowych parku oraz analiza zagrożeń upoważnia do stwierdzenia, ze głównymi problemami parku są:

III.1.2. Strategiczne cele parku i generalne zasady ich osiągnięcia

1. Strategicznymi celami są:

• skuteczna ochrona naturalnych lub zbliżonych do naturalnych ekosystemów parku oraz wzbogacenie ich różnorodności biologicznej i zachowanie złożoności układów ekologicznych;

• odtworzenie zniszczonych lub uszkodzonych fitocenoz i zoocenoz, w tym szaty leśnej dla rekonstrukcji naturalnych procesów ekologicznych;

• ograniczenie zagrożeń antropogenicznych, głównie poprzez minimalizacje agresywnych wobec środowiska form przestrzennego zagospodarowania parku i jego bezpośredniego otoczenia;

• kontynuacja badań naukowych i rozwój monitoringu dla uzupełniania wiedzy o zasobach przyrodniczych parku oraz wypracowania skutecznych form ich ochrony i wzbogacania.

2. Dla realizacji wyżej wymienionych celów przyjmuje się dodatkowo następujące zasady:

  • minimalizowania ingerencji człowieka w naturalne układy ekologiczne na obszarze parku;
  • kompleksowego działania dla odtworzenia uszkodzonych i zniszczonych ekosystemów;
  • popierania przyjaznych dla środowiska form udostępnienia parku dla ruchu turystycznego;
  • kreowania pozytywnego stosunku społeczeństwa, zwłaszcza społeczności lokalnych do potrzeb ochrony zasobów przyrodniczo-kulturowych parku.

III.2. ZASADY OCHRONY ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO

III.2.1. Zasady ochrony przyrody nieożywionej i gleb

1. Przedmiotem ochrony przyrody nieożywionej na terenie parku i jego otuliny są następujące obiekty:

2. Głównym celem ochrony form powierzchni ziemi jest zachowanie ich w naturalnej postaci, w jakiej zostały uformowane przez naturę, oraz zapewnienie warunków do ich przeobrażeń. Pozwoli to na możliwość poznania i obserwacji naturalnych procesów rzeźbotwórczych oraz ich efektów. Wszelkie ingerencje
w naturalny krajobraz należy minimalizować w taki sposób, aby nie doprowadzić do jego zniszczenia. Ochrona przyrody nieożywionej winna b
yć skierowana na następujące działania:

• dokumentacyjne:

– przeprowadzenie pełnej dokumentacji lub waloryzacji obiektów wytypowanych w niniejszym operacie do ochrony;

– przeprowadzenie szczegółowej, uzupełniającej inwentaryzacji obiektów geologicznych;

• zachowawcze:

– wnioskowanie o objęcie wytypowanych obiektów ochroną indywidualną, w formie ustanowienia stanowisk dokumentacyjnych oraz pomników przyrody, a następnie oznaczenie ich w terenie;

– wnioskowanie o objęcie “Lwóweckich Skałek” ochroną rezerwatową;

– zachowanie wszystkich naturalnych form skalnych i odsłonięć geologicznych;

– zakaz uruchamiania nowych kopalń na terenie parku;

– ograniczenie eksploracji poszukiwaczy minerałów (głównie agatów w rejonie góry Folwarczna) do wymiarów niepowodujących degradacji środowiska naturalnego;

– eksponowanie wartości obiektów geologicznych poprzez wydawnictwa, organizowanie konkursów i wycieczek itp.;

– szczegółowe odtworzenie ścieżek spacerowo-
-dydaktycznych na “Lwóweckich Skałach”, a także rozważenie możliwości odtworzenia tzw. “Ogrodu Muz” w Borowym Jarze oraz wytyczenie tam szlaku turystycznego na prawym brzegu Bobru;

– odtworzenie punktu widokowego na “Zadorach” w Borowym Jarze, z możliwością dokonania niewielkiej, odsłaniającej wycinki drzew;

– w celu przybliżenia wartości dydaktycznych, naukowych jak i krajobrazowych góry Gniazdo – wytyczenie do obiektu dojściowego szlaku turystycznego (tzw. “biały szlak” poprowadzony od szlaku zielonego biegnącego przez Łupki);

– posadowienie tablic informacyjnych przy obiektach objętych już ochroną (pomniki przyrody
w Łupkach i Płakowicach) oraz dodatkowej tablicy w Łupkach o zakazie niszczenia porwaków piaskowca tkwiących w skale bazaltowej.

3. W obszarze parku zakłada się następujące szczegółowe zasady ochrony form geologicznych:

4. Na terenie parku wskazuje się do szczególnej ochrony w formie 1 rezerwatu oraz pomników przyrody lub stanowisk dokumentacyjnych 20 obiektów geologicznych. Są to:

Ponadto wskazuje się na terenie parku do szczególnej ochrony indywidualnej następujące obiekty w drodze uznania ich jako zespoły przyrodniczo-krajobrazowe. Są to:

5. Dla obszaru otuliny parku postuluje się maksymalne wprowadzanie przyjętych wyżej zasad ochrony przyrody nieożywionej, a w szczególności wskazuje się do ochrony następujące obiekty geologiczne i geomorfologiczne. Są to:

W obszarze otuliny parku zakłada się ponadto następujące szczegółowe zasady ochrony form geologicznych:

6. Podstawowym założeniem działań ochronnych dla gleb na terenie parku jest wypracowanie takiej gospodarki, która nie ograniczy produkcji rolnej i jednocześnie nie doprowadzi do degradacji pokrywy glebowej. Zatem ochrona gleb powinna być ukierunkowana na następujące cele:

Do realizacji powyższych celów posłużyć mogą następujące zadania:

III.2.2. Zasady ochrony zasobów wodnych

1. Przedmiotem ochrony zasobów i ekosystemów wodnych parku i otuliny są przede wszystkim wody powierzchniowe, występujące na tych terenach w postaci obiektów punktowych (źródła), liniowych (rzeki) i obszarowych (zbiorniki wodne). Zasady postępowania ochronnego wobec tych obiektów zdeterminowane są położeniem w określonej części (strefie) przekroju poprzecznego doliny Bobru, obejmującego równiny zalewowe, terasy nadzalewowe i na ogół dość strome zbocza oraz wierzchowiny.

2. Nadrzędnym celem ochrony zasobów i ekosystemów wodnych parku i jego otuliny jest zachowanie na tym obszarze aktualnej struktury układu hydrograficznego, ukształtowanej zarówno w wyniku oddziaływania naturalnych procesów obiegu wody jak i zabudowy hydrotechnicznej koryta Bobru oraz prac regulacyjnych na jego dopływach. Szczegółowe cele ochrony dotyczą następujących zagadnień:

3. Równina zalewowa Bobru, czyli łożysko rzeki, obejmujące koryto rzeczne i terasy zalewowe, charakteryzuje się współwystępowaniem naturalnych i antropogenicznych mechanizmów, generalnie stabilizujących krajobraz pod względem ekologicznym w warunkach przestrzegania założonych normatywów korzystania ze środowiska przez człowieka. Ochrona najcenniejszych przyrodniczo i krajobrazowo obiektów hydrograficznych z tej strefy doliny Bobru wymaga skoordynowanych działań administracyjno-prawnych, a w odniesieniu do zagrożenia powodziowego także dodatkowych przedsięwzięć planistycznych i technicznych (zabezpieczenie Wlenia, dodatkowe zbiorniki retencyjne).

4. Terasy nadzalewowe Bobru, użytkowane najczęściej technogennie (osadnictwo, przemysł, komunikacja) są strefą znacznych antropogennych przemian bilansu wodnego oraz charakteru chemicznego i biologicznego wód podziemnych i powierzchniowych. Działania ochronne winny się koncentrować na usprawnieniu systemów oczyszczania ścieków.

5. Zbocza doliny Bobru oraz dopływów, jak też równiny wododziałowe, są strefą użytkowania biogenicznego (rolnictwo, leśnictwo), gdzie bezpośredniemu przekształceniu antropogenicznemu podlega szata roślinna, określająca procesy lokalnej retencji wód. Działania ochronne winny tu zmierzać do ograniczenia negatywnych skutków antropopresji (w tym melioracji wodnych).

6. Zadania ogólne ochrony zasobów wodnych parku
i otuliny dotyczą działań organizacyjnych, technicznych i edukacyjnych, służących wspomaganiu zarządzaniem gospodarką wodną w regionie jeleniogórskim i pozostają w ramach kompetencji organów władzy państwowej i instytucji samorządowych. Pożądane są jednak zmiany instrumentów zarządzania w zakresie ochrony przed powodziami (klęską żywiołową).

7. Szczegółowe zadania ochrony przeciwpowodziowej doliny Bobru, określone na podstawie doświadczeń
z 1997 roku, powinny dotyczyć następujących zagadnień:

Powyższe zadania realizowane być powinny za pomocą środków administracyjno-organizacyjnych i technicznych administracji rządowej oraz organów samorządowych odpowiedzialnych merytorycznie za ochronę i zwalczanie skutków powodzi.

8. Zakres zadań związanych bezpośrednio z zachowaniem aktualnie najcenniejszych walorów hydrosfery parku i otuliny obejmuje:

– w Borowym Jarze na peryferiach Jeleniej Góry,

– między Siedlęcinem a Wrzeszczynem;

– między grupą skalną "Stanek" a "Wysokimi Skałami";

– pod Lwówkiem Śląskim (między Leśnicą a Skałką);

  • zorganizowanie sieci stacji monitoringu lokalnego środowiska wodnego.

III.2.3. Zasady ochrony lądowych ekosystemów nieleśnych i flory

1. Przedmiotem ochrony lądowych ekosystemów nieleśnych i flory w obszarze parku oraz jego otuliny są następujące zbiorowiska nieleśne oraz gatunki roślin:

2. Celem ochrony flory i ekosystemów nieleśnych parku i jego otuliny jest zachowanie wszystkich typów siedlisk oraz pełnej różnorodności świata roślin, a więc wszystkich gatunków występujących na tym terenie. Wiele z nich nie wymaga żadnych bądź prawie żadnych działań ochronnych ze strony człowieka. Należą do nich pospolite rośliny łąkowe oraz leśne o szerokiej amplitudzie ekologicznej czy ekspansywne rośliny synantropijne. Szereg jednak gatunków należy do roślin zagrożonych wskutek różnorakiej działalności człowieka i te wszystkie, bez wyjątku, powinny w przyszłości korzystać z różnych form ochrony. Aby zapewnić skuteczną ochronę ekosystemom nieleśnym i pełną różnorodność florystyczną parku i jego otuliny, zakłada się następujące działania:

3. Na terenie parku wskazuje się do szczególnej ochrony w formie rezerwatów lub użytków ekologicznych następujące obszary: lasy nad Jeziorem Pilchowickim, "Dziki Wąwóz", dolinę Chrośnickiego Potoku między Czernicą a Nielestnem, górę Gniazdo, lasy między Wleniem a Kleczą i górę Folwarczna oraz górę Dudek.

4. Dla obszaru otuliny parku przyjmuje się maksymalne wprowadzenie przyjętych wyżej zasad ochrony ekosystemów nieleśnych i flory, a także objęcie ochroną przez utworzenie rezerwatów przyrody bądź użytków ekologicznych: lasów między Płoszczynką a Czernicą, Góry Wapiennej, kamieniołomu koło Radomic, stanowisk parzydła leśnego koło wsi Modrzewie, łąk na górze Tarczynka, łąk na górze Rozwalisko koło Wojciechowa, lasów na Sołtysiej Czubie, lasów koło Marczowa (przysiółek Chałupki), łąk w dolinie Srebrnej, murawy koło Strzyżowca oraz łąki koło Modrzewi.

III.2.4. Zasady ochrony ekosystemów leśnych

1. Przedmiotem ochrony ekosystemów leśnych są następujące zbiorowiska leśne położone na terenie parku i jego otuliny:

2. Podstawowym i nadrzędnym celem ochrony lasów na obszarze parku jest przebudowa ekosystemów leśnych, czyli odtworzenie i przywrócenie im pierwotnego i naturalnego charakteru. Powinno to być działanie dalekosiężne, konsekwentnie prowadzące do odtworzenia na tym obszarze mieszanych zbiorowisk leśnych, z większym udziałem gatunków liściastych, szczególnie dębu, buka, jesionu, a także iglastych, modrzewia i jodły. Dla osiągnięcia tak wytyczonego celu konieczne są działania na rzecz sukcesywnie prowadzonej przebudowy drzewostanów, z wprowadzaniem gatunków docelowych, odtworzeniem lasów na powierzchniach wylesionych, lukowatych i mocno przerzedzonych. Elementami realizacji tego celu są m.in. następujące działania:

3. Dla obszaru otuliny parku przyjmuje się maksymalne wprowadzenie przyjętych wyżej zasad ochrony eko-systemów leśnych, a także wprowadzanie w szerokim zakresie zalesień, głównie na glebach słabej jakości oraz zapewnienie odpowiedniej pielęgnacji założonych upraw.

III.2.5. Zasady ochrony fauny.

1. Przedmiotem ochrony fauny w obszarze parku są występujące tu wszystkie gromady zwierząt bezkręgowych i kręgowych.

2. Celem ochrony fauny na terenie parku jest zachowanie rzadkich gatunków chronionych zwierząt, zwłaszcza zagrożonych w Polsce, poprzez ochronę ich biotopów i nisz ekologicznych, a także najcenniejszych pod względem składu gatunkowego i bioróżnorodności zoocenoz. Dla realizacji wyżej wymienionych celów przyjmuje się następujące zadania:

3. Na terenie parku wskazuje się do szczególnej ochrony w formie użytków ekologicznych następujące obszary: dolina Bobru od ujścia potoku Jamna do Marczowa (ptaki i ryby), dolny odcinek Chrośnickiego Potoku (ptaki i ryby), kompleks leśny na północ od Marczowa (ssaki), kompleks leśny na północny wschód od Pokrzywnika (ssaki), góra Gniazdo (ptaki), łąka w Łupkach (płazy i gady), las w Kleczy (płazy i gady), stawy w Modrzewiu (płazy i gady).

4. Dla obszaru otuliny parku przyjmuje się maksymalne wprowadzenie przyjętych wyżej zasad ochrony fauny, a także objęcie ochroną przez utworzenie użytków ekologicznych: kompleksu leśnego na zachód od Przeździedzy (ssaki), kserotermicznych zakrzaczeń na stokach Wzgórza Golica (ptaki) oraz zespołu stawów w Przeździedzkim Lesie (płazy i gady).

III.3. ZASADY OCHRONY KRAJOBRAZU I DÓBR KULTURY

1. Przedmiotem ochrony środowiska kulturowego
w obszarze parku i jego otuliny są:

2. Celem ochrony krajobrazu i wartości dóbr kultury jest utrwalenie tożsamości i odrębności kulturowej obszaru oraz ochrona i rehabilitacja historycznie ukształtowanych zespołów zabytkowych lub pojedynczych obiektów. Dla ochrony wartości kulturowych
w obszarze parku ustala się następujące zasady:

3. Podstawowymi chronionymi elementami środowiska kulturowego w obrębie otuliny parku są tereny osadnictwa wiejskiego z zachowanymi zespołami zabudowy regionalnej, obiektami sakralnymi i cmentarnymi, założeniami pałacowo-parkowymi (Czernica, Płakowice)
i komponowanymi ciągami komunikacyjnymi. Ważnymi elementami dziedzictwa są także ślady górnictwa
i osadnictwa w rejonie Płakowic.

III.4. ZASADY ROZBUDOWY URZĄDZEŃ DLA OCHRONY POWIETRZA, WÓD ORAZ PROWADZENIA GOSPODARKI ODPADAMI

1. Zasadnicze problemy poprawy stanu środowiska naturalnego w obszarze parku, jak i jego otulinie, wiążą się z koniecznością ograniczenia zanieczyszczeń powietrza i wód powierzchniowych. Zasięg przestrzenny programów ograniczenia szkodliwych emisji obejmuje zarówno woj. dolnośląskie, jak i przygraniczne rejony Niemiec i Czech. Podejmowane działania przez polskie instytucje rządowe, regionalne i lokalne (współpracujące ze swoimi odpowiednikami w Niemczech i Czechach) doprowadziły już do częściowego ograniczenia zanieczyszczeń powietrza i wód oraz uporządkowania gospodarki odpadami w tym regionie. Ma to bezpośrednie znaczenie dla stanu komponentów środowiska w parku i jego otulinie.

2. Celem ochrony powietrza w obszarze parku jest przeciwdziałanie presji zanieczyszczeń przemysłowych pochodzenia zarówno transgranicznego jak i lokalnego. Służą temu wspomniana wyżej działalność na rzecz ograniczenia transgranicznych zanieczyszczeń powietrza z dużych źródeł wysokiej emisji, położonych za granicami Polski, a także przyjęte do realizacji programy ograniczania szkodliwych emisji z emitorów lokalnych. Celem ochrony czystości wód jest wyeliminowanie zanieczyszczeń oraz zagrożeń jakości wód Bobru i jego dopływów przepływających przez tereny parku
i jego otuliny, czemu służy r
ealizacja szczegółowych projektów technicznych.

3. W celu dalszego ograniczenia uciążliwości emisji
z obiektów potencjalnie uciążliwych dla parku należy przeprowadzić następujące działania:

4. W celu poprawy jakości wód płynących przez obszar parku należy również dążyć do poprawy stanu czystości wód dopływających do jego granic, wnioskując o podjęcie działań, które doprowadziłyby do:

5. Dla prowadzenia prawidłowej gospodarki odpadami komunalnymi w obszarze parku przyjmuje się następujące działania:

6. W celu wyeliminowania zagrożeń dla środowiska, spowodowanych odpadami, przyjmuje się w obszarze otuliny parku następujące działania:

  • w przypadku wysypiska komunalnego w Siedlęcinie zakłada się:

– przestrzeganie zasad i wytycznych odnośnie eksploatacji obiektu;

– utrzymywanie wysypiska w dobrym stanie technicznym, przeprowadzanie koniecznych prac konserwatorskich, np. czyszczenie rowów opaskowych;

– prowadzenie stałego monitoringu środowiska;

– przeprowadzenie prac rekultywacyjnych zgodnie z opracowanym projektem rekultywacji.

III.5. ZASADY UDOSTĘPNIENIA DLA TURYSTYKI

1. Celem udostępnienia terenów parku i jego otuliny dla turystyki jest zaspokojenie potrzeb w zakresie wypoczynku, rekreacji i regeneracji sił witalnych mieszkańców regionu oraz przebywających tu turystów. Obok ochrony środowiska przyrodniczego, turystyka jest jedną z podstawowych funkcji parku, jej funkcjonowanie respektujące zasady zrównoważonego rozwoju będzie integrować działalność turystyczną z celami ochrony przyrody oraz życiem społecznym. Tym samym rozwijane będą takie formy aktywności turystycznej, które dostarczą turyście nie tylko bezpośredniego kontaktu z przyrodą, ale również z miejscową ludnością i jej kulturą. Służyć temu będzie utrzymanie istniejącego stanu zagospodarowania turystycznego obszaru parku i jego otuliny oraz znaczna rozbudowa istniejącej bazy dla obsługi ruchu turystycznego.

2. Zakłada się, że główne kierunki napływu ruchu turystycznego na tereny Parku Krajobrazowego Doliny Bobru, powiązane z istniejącym układem komunikacyjnym oraz położeniem ośrodków generujących ten ruch, pozostaną niezmienione. Dla parku i jego bezpośredniego otoczenia najistotniejsze znaczenie dla rozrządu ruchu turystycznego posiadają następujące ośrodki: położony w centralnej części parku Wleń oraz na jego obrzeżach – Jelenia Góra i Lwówek Śląski.

3. Na terenie parku podstawową formą aktywności turystycznej będzie turystyka krajoznawcza, obejmująca turystykę pieszą, rekreację nad wodą, wędkarstwo i turystykę rowerową. Uzupełniającą formą będzie kajakarstwo, wykorzystujące m.in. przełomowe odcinki Bobru, hippika, skiring i narciarstwo biegowe. Zakłada się także zwiedzanie parku po specjalnie oznakowanych ścieżkach dydaktycznych. Dla osiągnięcia wymienionych wyżej celów planuje się realizację następujących zadań na obszarze parku:

• przygotowanie odpowiedniej infrastruktury oraz stworzenie podstaw organizacyjnych dla uprawiania turystyki rowerowej, w tym wytrasowanie ścieżki rowerowej wokół jezior: Pilchowickiego
i Wrzeszczyńskiego;

Realizacją powyższych zadań powinny zająć się przede wszystkim wyspecjalizowane organizacje
i przedsiębiorstwa turystyczno-wypoczynkowe (w tym PTTK), administracja samorządowa oraz inne zainteresowane
jednostki.

4. W otulinie parku przyjmuje się intensywny rozwój zróżnicowanych form turystyki, m.in. krajoznawczej
iwędrówkowej, prowadzonych po oznakowanych szlakach i ścieżkach turystycznych oraz drogowych ciągach komunikacyjnych, turystyki rowerowej i sportów rowerowych, narciarstwa biegowego, skiringu oraz hippiki. Towarzyszyć im będzie obozowanie i biwakowanie w odpowiednio urządzonych miejscach. Dla osiągnięcia wymienionych wyżej celów planuje się realizację następujących zadań:

III.6. ZASADY ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO ORAZ KSZTAŁTOWANIA ZABUDOWY

1. Przedmiotem ustaleń dotyczących zagospodarowania przestrzennego parku i jego otuliny są następujące podstawowe elementy jego struktury funkcjonalno-
-przestrzennej:

2. Celem zagospodarowania przestrzennego terenów parku i otuliny jest zaspokojenie potrzeb jego użytkowników, przy bezwzględnym przestrzeganiu przyjętych w planie zasad ochrony przyrody i krajobrazu oraz zachowaniu właściwych standardów funkcjonalnych, technicznych i estetycznych zabudowy. Zagospodarowanie to związane jest przede wszystkim z funkcjonowaniem obiektów i urządzeń służących obsłudze turystyki oraz gospodarce rolnej i leśnej.

3. Dla osiągnięcia wyżej wymienionego celu zakłada się w szczególności:

4. Przy modernizacji istniejącej oraz realizacji nowej zabudowy na terenie parku i jego otuliny przyjmuje się następujące zasady jej przeprowadzenia:

5. Przy modernizacji i realizacji nowych elementów zagospodarowania szlaków pieszych, rowerowych
i ścieżek dydaktycznych uwzględnione będą następujące zalecenia:

III.7. OGRANICZENIA I ZAKAZY OBOWIĄZUJĄCE
NA TERENIE PARKU

1. Na terenie parku zabrania się:

2. Wydawanie przewidzianych odrębnymi przepisami pozwoleń na działalność, której skutki dotyczą ograniczeń lub zakazów, wprowadzonych w odniesieniu do obszaru parku, wymaga uzgodnień z Wojewodą.

III.8. RAMOWY PROGRAM BADAŃ NAUKOWYCH, EDUKACJI EKOLOGICZNEJ, INFORMACJI
I PROMOCJI

1. Tereny parku i jego otuliny stanowią interesujący poligon dla prowadzania prac naukowych z wielu dziedzin. Wiele zagadnień, które dotyczą tego obszaru, nie zostało jeszcze poznanych albo znane są jedynie pobieżnie. W poszczególnych operatach ochronnych zawarte zostały szczegółowe propozycje badań, wśród których jako najważniejsze wymienić należy:

2. Działalność edukacyjna, prowadzona w odniesieniu do społeczności zamieszkującej tereny parku, jego otuliny i obszary przyległe, winna być skierowana na popularyzowanie walorów przyrodniczych, kulturowych
i rekreacyjnych tych terenów. Celem utworzenia parku było w pierwszej kolejności zachowanie w
alorów przyrodniczych i kulturowych w niezmienionej postaci oraz eliminacja ich zagrożeń, w drugiej kolejności udostępnienie tych walorów społeczeństwu. Przedkładanie udostępniania terenu parku nad ochronę jego walorów prowadzić może do ich degradacji. Problemy z tym związane nie są znane szerszemu ogółowi społeczeństwa, dlatego należy je szeroko propagować. Odbiorcami różnego typu szkoleń, akcji promocyjnych i seminariów organizowanych na terenie parku i otuliny oraz w jego otoczeniu powinni być w szczególności:

  • uczniowie szkół podstawowych i średnich;
  • członkowie i przedstawiciele społeczności oraz organizacji lokalnych;
  • władze samorządowe gmin;
  • pracownicy instytucji tutaj działających;
  • turyści przybywający na te tereny.

3. Działalności edukacyjnej, związanej z szerzeniem wiedzy o walorach parku i jego otoczeniu, powinny towarzyszyć działania o szerszym charakterze, służące podniesieniu świadomości ekologicznej mieszkańców gmin, na których obszarze położony jest park. Wśród rekomendowanych działań w tym zakresie wymienić należy:

4. Działalność edukacyjna winna być wspomagana przez szerokie prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie obejmującym m.in. publikowanie:

III.9. RAMOWY PROGRAM DZIAŁALNOŚCI DOLNOŚLĄSKIEGO ZESPOŁU PARKÓW KRAJ-OBRAZOWYCH – ODDZIAŁ W JELENIEJ GÓRZE

1. Były Zarząd Parków Krajobrazowych w Jeleniej Górze, prowadzący od maja 1994 r. formalny nadzór nad parkiem, dbał o to, by nie występowały sprzeczności pomiędzy realizacją celów ochrony a funkcjonowaniem życia społeczno-gospodarczego na tym obszarze. Generalną politykę ochronną dla parku i problemy wymagające rozwiązania oraz zadania realizacyjne dla obecnego. Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych – Oddział Jelenia Góra – określa szczegółowo niniejszy plan ochrony. Zatwierdzenie jego będzie podstawą do koordynowania i nadzorowania na tym terenie czynności ochronnych, inwestycyjnych i kontrolnych.

2. Realizacja planu ochrony parku i jego otuliny będzie skoncentrowana głównie na następujących działaniach:

Podstawą do realizacji wyżej wymienionych zadań jest rozporządzenie Wojewody Dolnośląskiego zatwierdzające niniejszy plan ochrony oraz wprowadzające ograniczenia i zakazy, które celowe są z punktu widzenia ochrony walorów przyrodniczych, krajobrazowych
i kulturowych parku.

3. Wyżej wymienione zadania Dolnośląski Zespół Parków Krajobrazowych – Oddział Jelenia Góra realizować będzie między innymi poprzez:

  • ochronę wartości przyrodniczych, tj.:

– wnioskowanie o objęcie różnymi formami ochrony obiektów przyrody ożywionej i nieożywionej, stanowisk flory i fauny, które wskazane są do ochrony w poszczególnych operatach szczegółowych;

– opracowanie i wytyczenie proponowanych
w operatach szczegółowych ścieżek przyrodniczo-dydaktycznych;

– oznakowanie obiektów, które zostaną objęte ochroną z mocy ustawy o ochronie przyrody;

– kontynuowanie prac związanych z dokładniejszym rozpoznaniem stanu zasobów przyrodniczych;

– nawiązanie współpracy z przyrodniczymi instytucjami naukowymi w zakresie prowadzenia prac naukowo-badawczych na tym terenie;

– inspirowanie młodzieży akademickiej studiującej kierunki przyrodnicze do podejmowania oraz pisania prac licencjackich i magisterskich, związanych tematycznie z terenami parku.

Zakłada się, że realizacja większości powyższych działań zostanie przeprowadzona do 2003 roku włącznie.

– przygotowanie wydawnictw własnych i obcych (monografii, albumów, map tematycznych, przewodników itp.);

– organizowanie wystaw tematycznych;

– opracowanie filmów o walorach parku, jego krajobrazie, obiektach zabytkowych, przyrodzie
w różnych porach roku itp.;

– poszerzanie dokumentacji fotograficznej rejestrującej obiekty przyrodnicze, kulturowe i krajobrazowe.

Zakłada się, że realizacja tych zadań będzie prowadzona systematycznie.

  • edukację ekologiczną, tj.:

zorganizowanie w siedzibie Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych – Oddział Jelenia Góra własnej placówki muzealnej oraz punktu edukacji ekologicznej;

– zorganizowanie na terenie przyległym do siedziby Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych – Oddziału w Jeleniej Górze miniarboretum;

– prowadzenie zróżnicowanych działań edukacyjnych skierowanych do ludności zamieszkującej obszar parku (prelekcje, wydawnictwa);

– prowadzenie działalności edukacyjnej skierowanej do młodzieży szkolnej poprzez organizowanie dla niej: konkursów, wycieczek po terenie parku, rajdów, tematycznych akcji.

Zakłada się, że działalność edukacyjna prowadzona będzie co najmniej dwa razy do roku, poprzez jedną
z wybranych wyżej form.

– opracowanie nowej mapy przyrodniczo-
-turystycznej, uwzględniającej zmianę obszaru
i korektę przebiegu granic parku;

– propagowanie taniej turystyki pobytowej, szczególnie w gospodarstwach agroturystycznych;

– realizowanie rozwoju małej infrastruktury turystycznej (np. stref wypoczynkowych);

– współpraca z organizacjami turystycznymi i samorządowymi w zakresie ustalenia potrzeb rozwoju bazy turystycznej i propagowania walorów parku oraz rozwinięcia sieci informacji turystycznej (w miejscach najliczniej uczęszczanych przez turystów).

4. W związku z wprowadzoną korektą przebiegu granic parku, Dolnośląski Zespół Parków Krajobrazowych winien zabezpieczyć lub wydzielić środki finansowe na przeprowadzenie m.in. następujących działań:

IV.1. USTALENIA DLA MIEJSCOWYCH PLANÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO ORAZ STUDIÓW UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZA-GOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO

IV.1.1. Ustalenia ogólne

1. Ustalenia planu ochrony dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego mają charakter wiążący dla obszaru parku i jego otuliny. W zakres tych ustaleń wchodzą:

2. Jako priorytetowe należy traktować zadania wspólne dla wszystkich jednostek osadniczych (miejscowości położonych na terenie parku i jego otuliny), których realizacja prowadzić będzie do poprawy stanu środowiska naturalnego, obejmując m.in.:

3. Dla umożliwienia realizacji powyższych zadań zapewni się priorytetowe ich traktowanie przez budżet państwa i państwowe fundusze celowe, w tym pomoc w uzyskaniu dotacji i kredytów na maksymalnie korzystnych warunkach (szczególnie w zakresie obniżenia pułapu środków własnych), przewidzianych regulaminami tych funduszy.

4. Dla przeprowadzenia prac związanych z modernizacją, rozbudową i budową obiektów budowlanych, zagospodarowaniem szlaków pieszych, rowerowych oraz innych uzupełniających elementów zagospodarowania turystycznego położonych na terenie parku, zakłada się uwzględnienie zaleceń zawartych w zasadach zagospodarowania przestrzennego i kształtowania zabudowy.

5. Ustalenie ochrony dla interesujących obiektów przyrody nieożywionej i krajobrazu oraz gatunków flory i fauny w formie uznania ich za rezerwat przyrody, pomnik przyrody, zespół przyrodniczo-krajobrazowy, użytek ekologiczny lub stanowisko dokumentacyjne, nastąpi po sporządzeniu odpowiedniej dokumentacji
i podjęciu stosownych decyzji przez upoważnione organy.

IV.1.2. Ustalenia szczegółowe dla terenów miasta Jelenia Góra

1. Dla planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, sporządzanych dla terenów wchodzących w skład parku i położonych
w obszarze miasta Jeleniej Góry, ustala się jako wiążące następujące elementy:

2. Dla obszaru otuliny parku ustala się wprowadzenie rozwiązań służących ochronie zasobów środowiska przyrodniczego, krajobrazu i dóbr kultury oraz rozwojowi turystyki, w tym m.in.: odtworzenie lub urządzenie zagospodarowanych punktów widokowych, rozbudowę układu szlaków pieszych, budowę szlaków (tras) rowerowych oraz wykorzystanie ich dla hippiki
i narciarstwa biegowego.

IV.1.3. Ustalenia szczegółowe dla terenów gminy Jeżów Sudecki

1. Dla planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, sporządzanych dla terenów wchodzących w skład parku i położonych na obszarze gminy Jeżów Sudecki, ustala się jako wiążące następujące elementy:

2. Dla obszaru otuliny parku ustala się wprowadzenie rozwiązań służących ochronie zasobów środowiska przyrodniczego, krajobrazu i dóbr kultury oraz rozwojowi turystyki, w tym m.in.:

  • objęcie ochroną, ze względu na występowanie fragmentów naturalnych zbiorowisk leśnych oraz runa leśnego bogatego w liczne chronione i rzadkie gatunki flory – lasów między Płoszczynką a Czernicą;
  • objęcie ochroną w formie stanowisk dokumentacyjnych lub pomników przyrody następujących obiektów geologicznych: skałki (bez nazwy) w Janówku, kamieniołom na północnym zboczu góry Skowron;
  • objęcie ochroną w formie użytku ekologicznego lub stanowiska dokumentacyjnego góry Wapiennej, jako interesującego obiektu geologicznego oraz ze względu na występowanie tu cennych ekosystemów nieleśnych;
  • urządzenie zagospodarowanych punktów widokowych, rozbudowę układu szlaków pieszych, budowę szlaków (tras) rowerowych oraz wykorzystanie ich dla hippiki i narciarstwa biegowego.

IV.1.4. Ustalenia szczegółowe dla terenów gminy Lubomierz

1. Dla planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego, sporządzanych dla terenów wchodzących w skład parku i położonych na obszarze gminy Lubomierz, ustala się jako wiążące następujące elementy:

2. Dla obszaru otuliny parku ustala się wprowadzenie rozwiązań służących ochronie zasobów środowiska przyrodniczego, krajobrazu i dóbr kultury oraz rozwojowi turystyki, w tym m.in.:

• objęcie ochroną w formie stanowisk dokumentacyjnych lub pomników przyrody następujących obiektów geologicznych: kamieniołomu wapieni w Pławnej Górnej oraz kamieniołomu dolomitu na południe od drogi polnej z Golejowa do Łupek;

• objęcie ochroną w formie użytków ekologicznych następujących terenów z cennymi ekosystemami nieleśnymi: łąki na górze Rozwalisko i łąki w dolinie Srebrnej;

• urządzenie zagospodarowanych punktów widokowych, rozbudowę układu szlaków pieszych, budowę tras rowerowych oraz wykorzystanie ich dla hippiki i narciarstwa biegowego.

IV.1.5. Ustalenia szczegółowe dla terenów miasta
i gminy Lwówek Śląski

1. Dla planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, sporządzanych dla terenów wchodzących w skład parku i położonych w obszarze miasta i gminy Lwówek Śląski, ustala się jako wiążące następujące elementy:

2. Dla obszaru otuliny parku ustala się wprowadzenie rozwiązań służących ochronie zasobów środowiska przyrodniczego, krajobrazu i dóbr kultury oraz rozwojowi turystyki, w tym m.in.:

IV.1.6. Ustalenia szczegółowe dla terenów gminy Stara Kamienica

1. Dla planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, sporządzanych dla terenów wchodzących w skład parku i położonych w obszarze gminy Stara Kamienica, ustala się jako wiążące następujące elementy:

2. Dla obszaru otuliny parku ustala się wprowadzenie rozwiązań służących ochronie zasobów środowiska przyrodniczego, krajobrazu i dóbr kultury oraz rozwojowi turystyki, w tym m.in.: urządzenie zagospodarowanych punktów widokowych, rozbudowę układu szlaków pieszych, budowę szlaków (tras) rowerowych oraz wykorzystanie ich dla hippiki i narciarstwa biegowego.

IV.1.7. Ustalenia szczegółowe dla terenów gminy Świerzawa

Dla obszaru otuliny parku ustala się wprowadzenie rozwiązań służących ochronie zasobów środowiska przyrodniczego i krajobrazu oraz rozwojowi turystyki, w tym m.in.: urządzenie zagospodarowanych punktów widokowych, rozbudowę układu szlaków pieszych, budowę szlaków (tras) rowerowych oraz wykorzystanie ich dla hippiki i narciarstwa biegowego.

IV.1.8. Ustalenia szczegółowe dla terenów miasta
i gminy Wleń

1. Dla planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, sporządzanych dla terenów wchodzących w skład parku i położonych
w obszarze miasta i gminy Wleń, ustala się jako wiążące następujące elementy:

2. Dla obszaru otuliny parku ustala się wprowadzenie rozwiązań służących ochronie zasobów środowiska przyrodniczego, krajobrazu i dóbr kultury oraz rozwojowi turystyki, w tym m.in.:

IV.2. WYTYCZNE DO OPERATÓW URZĄDZANIA GOSPODARSTW LEŚNYCH

1. Tereny leśne parku wraz z otuliną położone są przede wszystkim na terenie administrowanym przez Nadleśnictwo "Lwówek Śląski" we Lwówku Śląskim. Stan gospodarki oraz zasobów leśnych na tym obszarze, szczególnie w warunkach poważnego zagrożenia lasów sudeckich, należy ocenić jako dobry. Wytyczne z planu ochrony do operatu urządzania gospodarstwa leśnego zostały sformułowane w postaci wiążących ustaleń, które dotyczą praktycznie obszaru parku, przy akceptacji Nadleśnictwa "Lwówek Śląski" we Lwówku Śląskim. Problemy i zasady gospodarki w lasach komunalnych stanowiących własność Zarządu Miasta Jeleniej Góry – z uwagi na znikomy ich udział w powierzchni leśnej parku – zostały potraktowane łącznie. Wytyczne do operatów urządzania gospodarstw leśnych wiążą się ze wskazanymi w operatach szczegółowych: zasadami ochrony ekosystemów leśnych, przyrody nieożywionej i gleb, zasobów wodnych, lądowych ekosystemów nieleśnych i flory, fauny oraz walorów krajobrazowych. W zakres tych ustaleń wchodzą także propozycje dotyczące rozwoju turystyki (udostępniania terenów parku) oraz zagospodarowania przestrzennego.

2. Dla operatu urządzania gospodarstwa leśnego Nadleśnictwa "Lwówek Śląski" we Lwówku Śląskim, który będzie sporządzany dla terenów wchodzących w skład parku i jego otuliny, ustala się jako wiążące w zakresie ekosystemów leśnych następujące elementy:

V. OPRACOWANIA GRAFICZNE I TEKSTOWE

Operat generalny wraz z operatami szczegółowymi, mapy podstawowe sporządzone w skali 1: 25 000, które ustalają zasady ochrony i zagospodarowania terenu parku i jego otuliny, znajdują się w siedzibie Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych – Oddział w Jeleniej Górze