27

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KŁODZKU

z dnia 25 listopada 1999 r.

w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu prawobrzeżnego przedmieścia miasta Kłodzka, w rejonie ulic

Chełmońskiego i Śląskiej

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jednolity tekst ustawy z 1996 roku – Dz. U. Nr 13, poz. 74 wraz z późn. zm.) i art. 26 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym (jednolity tekst ustawy ogłoszony obwieszczeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 1999 r. – Dz. U. Nr 15, poz. 139) Rada Miejska w Kłodzku postanawia, co następuje:

 

§ 1

1. Uchwala się miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu prawobrzeżnego przedmieścia miasta Kłodzka, w rejonie ulic Chełmońskiego i Śląskiej, zwanej dalej w niniejszej uchwale miejscowym planem.

2. Obowiązują ustalenia miejscowego planu zawarte w treści niniejszej uchwały oraz w rysunku miejscowego planu, który jako integralna część miejscowego planu stanowi załącznik nr 1 do uchwały.

§ 2

Granice miejscowego planu

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu prawobrzeżnego przedmieścia miasta Kłodzka, określony w § 1 pkt 1, obejmuje obszar istniejącego i projektowanego zainwestowania położony w Kłodzku (geodezyjny obręb Twierdza), w rejonie ulic Chełmońskiego i Śląskiej.

Łącznie w granicach miejscowego planu zawarty jest teren o powierzchni 2,2580 ha z następującym podziałem funkcjonalnym:

0,0544 ha – zabudowa mieszkaniowa o średniej inten-

sywności,

0,4023 ha – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna,

0,4857 ha – usługi handlu i administracji,

0,2261 ha – usługi hotelarskie,

0,0454 ha – zieleń niska, średniowysoka i wysoka,

0,0540 ha – parkingi samochodowe,

0,8835 ha – komunikacja kołowa,

0,1066 ha – wody otwarte – koryto potoku Jodłow-

nik.

§ 3

Przeznaczenie, program i zasady zagospodarowania

terenu

W granicach obszaru objętego miejscowym planem wyodrębnia się poszczególne tereny, przypisując im następujące symbole i przeznaczenie:

1. Tereny istniejącej i projektowanej zabudowy mieszkaniowej i usługowej o łącznej powierzchni 1,1685 ha, w tym:

“1MŚ” – Teren zabudowy mieszkaniowej o średniej intensywności.

Działka istniejącego budynku mieszkalnego nr 17 przy ul. Śląskiej, dz. nr 10/1 AM-4 obręb Twierdza.

Powierzchnia terenu 0,0190 ha.

Utrzymuje się bez zmian obecną funkcję usługi handlu w parterze budynku i funkcję mieszkalną dla pozostałych kondygnacji budynku.

Dojście do budynku od ul. Śląskiej (01KZo) na istniejących zasadach.

Wjazd gospodarczy na zaplecze budynku z projektowanej ulicy dojazdowej 02KD1/2, 03KD1/1. Budynek nadaje się do remontu.

“2UH, UA/MŚ,KP” – Teren zabudowy usługowej; obiekty usługowe z zakresu handlu, administracji z dodatkową funkcją mieszkalną.

Teren porozbiórkowy po zabudowie mieszkalno--usługowej wraz z zapleczem gospodarczym i garażami nr 1–13 przy ul. Śląskiej, w granicach działek o nr 10/3 – 10/12, 10/14, 10/16, 10/21, 10/23, 10/25, 10/27, AM 4 obręb Twierdza.

Powierzchnia terenu 0,3728 ha.

Projektowana zabudowa usługowo-mieszkaniowa, realizowana w formie zabudowy obrzeżnej wzdłuż kwartału ul. Śląskiej (01KZo) oraz projektowanych ulic dojazdowych 02KD1/2 i 03KD1/1.

Obowiązującą i nieprzekraczalną linię zabudowy określa rysunek miejscowego planu.

Wysokość projektowanej zabudowy: 3 kondygnacje naziemne + poddasze użytkowe, z następującym zróżnicowaniem funkcjonalnym:

I, II kondygnacja – usługi handlowe,

III i poddasze użytkowe – lokale mieszkalne,

I, II kondygnacja – usługi handlowe lub inne usługi nieuciążliwe,

III kondygnacja i poddasze użytkowe – pomieszczenia administracyjne lub usługi nieuciążliwe.

Dachy obiektów strome, kryte dachówką, dwuspadowe, układ kalenic równoległy do osi sąsiadujących ulic. Garaże podziemne na ca 80 stanowisk, w tym 12 stanowisk dla obecnych właścicieli garaży znajdujących się na tym terenie. Należy na nie przeznaczyć kondygnacje piwniczne budynków.

Dojazd do garaży i dojazd do zaplecza budynków od ulicy dojazdowej “02KD1/2” i “03KD1/1”.

Miejsca postojowe dla samochodów osobowych zapewniają sąsiadujące parkingi: “012 KP” i parking w ulicy “02KD1/2” na około 20 stanowisk.

“3MŚ/UA/MZ” – Teren istniejącej zabudowy mieszkaniowej o średniej intensywności i możliwość adaptacji zabudowy na cele administracyjne lub usługi hotelarskie (hotel z usługą gastronomii).

Teren istniejących budynków mieszkalnych nr 1 i 3 przy ul. Chełmońskiego, w granicach działek nr 25, 26/1 i 26/2 AM-4 obręb Twierdza.

Powierzchnia terenu 0,0354 ha.

Dojazd i dojście do obiektów, na istniejących zasadach, od ul. Chełmońskiego (04KD1/2). Miejsca postojowe dla potrzeb projektowanej funkcji administracyjnej bądź usługowej na parkingu samochodowym w ulicy “04KD1/2”.

“4UG, MZ” – Teren zabudowy usługowej, usługi nieuciążliwe z preferencją dla usług z zakresu gastronomii bądź usług hotelarskich.

Teren istniejącego budynku dawnego browaru przy ul. Chełmońskiego 5, obecnie użytkowany przez Wojewódzką Spółdzielnię Ogrodniczo-Pszczelarską, w granicach działki nr 24 AM-4 obręb Twierdza.

Powierzchnia terenu 0,1129 ha.

Docelowo dopuszcza się możliwość kompleksowej adaptacji zespołu budynków położonych w obrębie terenów “3MŚ/UA/MZ” i “4UG,MZ” na cele usług hotelarskich (hotel z usługą gastronomiczną).

W przypadku negatywnej oceny stanu technicznego budynku, potwierdzającej nieopłacalność jego remontu i adaptacji, zachodzi konieczność wyburzenia budynku. Na terenie porozbiórkowym winien być realizowany nowy obiekt o funkcji usługowej, nawiązujący wysokością do obecnie istniejącego obiektu (4 kondygnacje). Obowiązujące dla nowego obiektu linie zabudowy określa rysunek miejscowego planu.

“5MZ”, “KP” – Teren usług hotelarskich.

Działka nr 21 AM-4 obręb Twierdza.

Powierzchnia terenu 0,2261 ha.

Teren projektowanego hotelu o ca 80 pokojach z wbudowanym parkingiem dwupoziomowym na około 80 stanowisk. Dodatkowe miejsca postojowe na sąsiadującym parkingu w ulicy Chełmońskiego (“04KD1/2”). Wysokość zabudowy zróżnicowana, maksymalnie 5 kondygnacji nadziemnych z dodatkową możliwością wykorzystania powierzchni użytkowej poddasza.

Dach stromy, dwuspadowy z pokryciem ceramicznym. Do czasu realizacji przedsięwzięcia teren zagospodarować zielenią niską.

“6ZP” – Teren zieleni rekreacyjnej o zróżnicowanej wysokości.

Działka nr 20/2, 20/3 i 20/4 AM 4 obręb Twierdza.

Powierzchnia terenu 0,0454 ha.

Placyk rekreacyjny z małą architekturą (rzeźba, fontanna, ławeczki), otoczony zielenią ozdobną.

“7MN” – Teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

Działka zabudowana nr 14, 16/1 i 17 AM 4 obręb Twierdza oraz wolne działki plombowe nr 13 i 15 AM-4 obręb Twierdza.

Powierzchnia terenu 0,4023 ha.

Zachowuje się bez zmian funkcję mieszkalną istniejących budynków jednorodzinnych nr 3, 4, 4a i 8 przy ul. Chełmońskiego.

Niezabudowane działki plombowe nr 13 i 15 przeznaczone są pod jednorodzinną zabudowę mieszkaniową, realizowaną w formie zabudowy wolno stojącej lub bliźniaczej.

Dla projektowanej zabudowy ustala się następujące warunki:

2. Tereny komunikacji – o łącznej powierzchni 0,6586 ha w następującym zróżnicowaniu:

“01KZo” – Ulica zbiorcza obszarowa – istniejący południowy odcinek ul. Śląskiej, zawarty pomiędzy mostem na rzece Nysie Kłodzkiej a ul. Wojciecha Korfantego.

“02KD1/2” – Ulica dojazdowa.

Ulica projektowana, prowadzona równolegle do terenu kolejowego z parkingiem na ca 20 stanowisk dla projektowanego zespołu usługowego w obrębie terenu “2UH,UA/MŚ”. Na terenie parkingu wprowadzić pojedyncze drzewa.

“03KD1/1” – Ulica dojazdowa.

Ulica projektowana, prowadzona wzdłuż koryta potoku Jodłownik – połączenie z ul. Śląską (01KZo) poprzez bramę przejazdową w projektowanym budynku usługowo-mieszkalnym, jak określa rysunek planu. Nawierzchnia jezdni i chodników z kostki brukowej.

“04KD1/2” – Ulica dojazdowa.

Istniejący odcinek ul. Chełmońskiego zakończony placem manewrowym do zawracania m.in. dla pojazdów straży pożarnej. Miejsca postojowe na 12 stanowisk dla obsługi zespołu usługowego w obrębie terenu “5MZ/KP”, zgodnie z rysunkiem miejscowego planu. Nawierzchnia jezdni i chodników z kostki brukowej.

“05KX” – Pieszy ciąg spacerowy – widokowy z zabezpieczającym ogrodzeniem od strony rzeki Nysy Kłodzkiej, do realizacji po zmianie funkcji mieszkaniowej (3MŚ) na usługową.

“06KX” – Pieszy ciąg spacerowy – widokowy.

Zachodnie przedłużenie ciągu spacerowego “05KX” prowadzone wzdłuż rzeki Nysy Kłodzkiej z ogrodzeniem od strony rzeki, z kładką nad potokiem Jodłownik.

“07KX” – Ciąg pieszo-jezdny.

Przedłużenie ul. Chełmońskiego w kierunku zachodnim, o funkcji obsługi dojazdu i dojścia do zabudowy mieszkaniowej w obrębie terenu “7MN”.

Nawierzchnia jezdni z kostki brukowej.

“08KX” – Pieszy ciąg spacerowy.

Ciąg istniejący, w formie schodów dla pieszych.

“09KX” – Pieszy ciąg spacerowy.

Prowadzony wzdłuż koryta potoku Jodłownik, równolegle do ulicy dojazdowej “03KD1/1”.

Nawierzchnia z kostki brukowej, z ogrodzeniem od strony potoku Jodłownik.

“010KX” – Pieszy ciąg spacerowy – w tunelu pod nasypem kolejowym.

Proponowany ciąg prowadzący do projektowanego centrum rekreacyjnego na Wyspie Piaskowej.

W zależności od rozwiązania Wyspy Piaskowej i stopnia zainwestowania w tereny rekreacyjne (park wodny), proponuje się poprowadzenie przedłużenia ciągu pieszego “09KX” poprzez tunel pieszy pod nasypem kolejowym (“010KX”) oraz kładką pieszą nad rzeką Nysą Kłodzką.

Wariantowym rozwiązaniem w stosunku do tunelu jest poprowadzenie kładki pod mostem kolejowym nad potokiem Jodłownik.

“011KX” – Pieszy ciąg spacerowy.

Prowadzony od ul. Chełmońskiego wzdłuż koryta potoku Jodłownik do bulwaru spacerowego nad rzeką Nysą Kłodzką, do ewentualnej kładki pieszej nad rzeką Nysą Kłodzką.

Ciągi spacerowe winne być wzbogacone zielenią ozdobną wysoką i niską i elementami małej architektury, głównie ławkami.

“012KP” – Projektowany parking samochodowy z ciągiem garaży.

Parking na 17 stanowisk, usytuowany wzdłuż terenu kolejowego.

Obsługa projektowanego zespołu usługowego w obrębie terenu “2UH, UA, MŚ”.

Dopuszcza się budowę na części terenu zespołu garażowego dobudowanego do nasypu kolejowego na 12 stanowisk, w przypadku konieczności przeniesienia ich z terenu “2UH, UA, MŚ, KP” garaży. Zaleca się wykonanie zielonych dachów (trawiastych).

3. Tereny wód otwartych.

Uregulowane koryto potoku Jodłownik, prawobrzeżnego dopływu Nysy Kłodzkiej, o łącznej powierzchni 0,1066 ha.

“013W” – Północny odcinek koryta potoku Jodłownik.

Biegnący wzdłuż ulicy dojazdowej “03KD1/1” i spa-cerowego ciągu pieszego “09KX”, użytkowanie bez zmian.

“014W” – Południowy ujściowy odcinek koryta potoku Jodłownik.

Użytkowanie bez zmian.

“015W” – Nabrzeże rzeki Nysy Kłodzkiej.

Wzdłuż ciągu spacerowego 05KX, 06KX i 07KX (nasypy, skarpy).

§ 4

Zasady ukształtowania zabudowy

1. W zagospodarowaniu poszczególnych terenów projektowanej zabudowy należy uwypuklić walory bezpośredniego kontaktu z wodami płynącymi korytem potoku Jodłownika i Nysy Kłodzkiej.

2. Zadbać o harmonijne wkomponowanie projektowanej zabudowy w istniejącą w sąsiedztwie zabudowę oraz panoramy widokowe miasta.

3. Na tereny projektowanej zabudowy hotelowej i usługowej wprowadzić zespół rekreacyjnej zieleni urządzonej z elementami małej architektury.

4. Obiektom projektowanym przy ul. Chełmońskiego należy nadać harmonijny kształt pierzei od strony rzeki Nysy Kłodzkiej i biegnącego jej brzegiem bulwaru widokowego.

Pierzeja ta składa się z trzech odcinków:

4.1. Ulica Chełmońskiego od nr 1, 1a, 2 (3MŚ, UA/MZ i 4UG/MZ).

Należy wykonać rewaloryzację istniejącej zabudowy oraz korektę dachów.

W przypadku śmierci technicznej budynków, przy projektowaniu nowych budynków należy zachować skalę i charakter zabudowy oraz historyczny podział na działki i skorygować linię zabudowy zgodnie z rysunkiem planu.

4.2. Ulica Chełmońskiego nr 2a (“5MZ, KP”).

Zaprojektować uzupełnienie pierzei zabudową średniowysoką o charakterze i skali istniejącej zabudowy jak w 4.1. z przeznaczeniem na motel – 3 kondygnacje mieszkalne i 2 dolne – parking, dach dwuspadowy, kryty dachówką ceramiczną, ostatnia kondygnacja w poddaszu.

4.3. Ulica Chełmońskiego nr 3, 4, 5, 6, 8 (7 MN).

Na tym odcinku ulicy uzupełnić zabudowę budynkami jednorodzinnymi o charakterze reprezentacyjno-willowym z usługami wbudowanymi w parterze (gastronomia lub usługi nieuciążliwe).

Dachy dwuspadowe, kryte dachówką ceramiczną.

5. Ulica Śląska.

Architektura projektowanych obiektów budowlanych winna nawiązywać do regionalnego stylu budownictwa charakterystycznego dla zabudowy miejskiej Kłodzka.

Dopuszcza się 3 sposoby zagospodarowania i kształtowania zabudowy śródmiejskiej:

5.1. Zabudowę obrzeżną mieszkaniową z usługami handlu w dwóch dolnych kondygnacjach.

Pierzeję zachodnią zachować dla usług i administracji – biura, lokale usługowe.

5.2. Duży obiekt handlowy 4 kondygnacyjny, wypełniający całą powierzchnię w liniach zabudowy.

5.3. Duży obiekt publiczny o kształcie wynikającym z funkcji (najlepiej zabudowę obrzeżną), z zachowaniem pierzei od strony ul. Śląskiej. We wszystkich przypadkach kondygnacje przyziemne przeznaczyć na parkingi (ca 80 stanowisk), kondygnacje poddasza ukształtować odmiennie od pozostałych w nawiązaniu do sąsiedniej zabudowy (budynek przy ul. śląskiej nr 17). Wykształcić dominantę w narożniku południowym – akcentując wejścia główne do pasażu handlowego. W pierzei od strony ul. Śląskiej wskazane jest nawiązanie do historycznego podziału na działki.

Istotnym elementem kompozycji projektowanej są 2 ciągi piesze:

Ciągi spacerowe należy wzbogacić zielenią wysoką i niską oraz elementami małej architektury.

§ 5

Obsługa komunikacyjna obszaru

1. Teren objęty miejscowym planem nie obsługuje ul. Wojciecha Korfantego, tj. ulica główna ruchu przyspieszonego w ciągu drogi krajowej nr 8 relacji Warszawa – Kudowa-Zdrój – Słone (przejście drogi krajowej przez miasto).

2. Całość obsługi komunikacyjnej terenu objętego miejscowym planem przejmują następujące istniejące ulice miejskie:

Parametry geometryczne ulicy:

Parametry geometryczne ulicy:

3. Istniejącą sieć ulic miejskich wzbogaca się projektowanymi ciągami komunikacyjnymi prowadzonymi w ciągach istniejących ulic i przejść. Są to:

3.1. Ulice dojazdowe – oznaczone na rysunku miejscowego planu symbolem “02KD1/2” i “03KD1/1” o następujących parametrach geometrycznych:

“03KD1/1” – o następujących parametrach geometrycznych:

Funkcją ulic dojazdowych jest obsługa wyznaczonych w planie terenów projektowanej zabudowy oraz zapewnienie dojazdu do sieci infrastruktury technicznej.

Wjazd na ulice dojazdowe z ul. Śląskiej (“01KZo”), ulice dojazdowe kończą się placami manewrowymi do zawracania.

Wzdłuż ulicy dojazdowej “02KD1/2” projektowany jest parking samochodowy “012KP” i w ulicy od strony obiektu usługowego.

3.2. Ciąg pieszo-jezdny – istniejący, zaznaczony na rysunku miejscowego planu symbolem “07KX”.

Parametry geometryczne ciągu:

3.3. Piesze ciągi spacerowe.

Oznaczone w rysunku miejscowego planu symbolami: “05KX”, “06KX”, “08KX”, “010KX” i “011KX”.

Ciągi te są prowadzone wzdłuż brzegów koryta potoku Jodłownik i rzeki Nysy Kłodzkiej.

§ 6

Zasady uzbrojenia terenu

1. Zachować bez zmian zasady zaopatrzenia istniejącej zabudowy w wodę pitną, gaz, energię elektryczną, przyłącza telekomunikacyjne oraz odprowadzenie ścieków. W gospodarce cieplnej sukcesywnie przechodzić na stosowanie paliw ekologicznych bądź oleju opałowego.

2. Projektowaną zabudowę zaopatrzyć w wodę pitną, gaz, energię elektryczną, przyłącze telekomunikacyjne przy udziale istniejących sieci uzbrojeniowych miasta. Ścieki sanitarne odprowadzić do istniejącej sieci miejskiej. Niezbędne jest wykonanie kanalizacji sanitarnej i modernizacja istniejącej.

3. Niezbędna jest przebudowa sieci gazowej niskiego ciśnienia na sieć średniego ciśnienia zgodnie z przy-jętą “Koncepcją programową rozbudowy sieci gazowej w Kłodzku dla potrzeb gazowniczych do 2020 roku” – opracowaną w sierpniu 1995 r.

4. Niezbędna jest przebudowa istniejącej sieci energetycznej SN i nn wraz z budową stacji transformatorowej wbudowanej w projektowanym zespole usługowym, oznaczonym na rysunku planu symbolem “2UH,UA/MS/KP”.

5. Ciepło do celów grzewczych i bytowych uzyskać przy udziale paliw ekologicznych, tj. gazu, energii elektrycznej lub oleju opałowego.

6. Zabezpieczyć projektowany obszar w sieć telekomunikacji, radiokomunikacji i teletransmisji.

7. Na stałe odpady bytowe przewidzieć małe lub średnie kontenerowe pojemniki, opróżniane przez miejską służbę sanitarną. Wprowadzić system segregacji odpadów na miejscu. Dążyć do wbudowywania śmietnika w obiekty nowo projektowane.

8. Wody opadowe z utwardzonych powierzchni, placów, jezdni i chodników odprowadzić do sieci kanalizacji deszczowej miasta.

§ 7

Ochrona środowiska przyrodniczego

1. Realizacja ustaleń miejscowego planu nie może pogorszyć stanu środowiska przyrodniczego miasta ani wpływać negatywnie na jego poszczególne elementy.

2. W pełni zrealizować zasady uzbrojenia terenu określane w § 6 niniejszej uchwały.

3. Uciążliwość akustyczną poszczególnych obiektów budowlanych nie może przekroczyć granic wyznaczonych dla nich działek.

4. Projektowane usługi muszą być w pełni nieuciążliwe dla środowiska.

5. Należy wprowadzić nasadzenie zieleni średniej, wysokiej i niskiej.

6. Ze względu na zły stan techniczny nabrzeży rzeki Nysy Kłodzkiej i potoku Jodłownik, należy przeprowadzić prace budowlane i remontowe celem zabezpieczenia i wzmocnienia nabrzeży.

§ 8

Ochrona środowiska kulturowego

1. Teren objęty miejscowym planem leży w zasięgu strefy ochrony konserwatorskiej zabytkowych przedmieść miasta Kłodzka. Zabudowa powstała na przełomie XIX/XX w.

2. Projektowana zabudowa winna spełniać wymogi określone dla niej w § 3 i 4 niniejszej uchwały.

3. Prace ziemne muszą być bezwzględnie prowadzone pod nadzorem archeologiczno-konserwatorskim Inspekcji Zabytków Państwowej Służby Ochrony Zabytków, a w przypadku wystąpienia zabytków i obiektów archeologicznych zostaną podjęte badania wykopaliskowe.

Ustala się konieczność wpisania do decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu odpowiednich warunków zgodnych ze szczególnymi przepisami.

§ 9

Ustalenia formalno-prawne

1. Uchwalony miejscowy plan jest obowiązującym przepisem gminnym w zakresie gospodarki przestrzennej i stanowi podstawę do ustalenia warunków zabudowy i zagospodarowania dla terenu położonego w jego granicach.

2. Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu sprzeczne z ustaleniami miejscowego planu są nieważne.

3. Dla terenu objętego miejscowym planem traci moc uchwała nr XXI/65/87 Miejskiej Rady Narodowej w Kłodzku z dnia 28 września 1987 r., podjęta w sprawie uchwalenia miejscowego planu szczegółowego zagospodarowania przestrzennego i rewaloryzacji dzielnicy Staromiejskiej miasta Kłodzka.

§ 10

Ustalenia dotyczące wartości nieruchomości

1. Konsekwencją uchwalenia miejscowego planu jest wzrost wartości nieruchomości określonych w § 3 niniejszej uchwały.

2. Ustala się jednorazową opłatę od wzrostu wartości nieruchomości w wysokości 20%.

3. Jednorazowa opłata będzie pobrana w przypadkach zbywania nieruchomości przez jej właściciela.

§ 11

Ustalenia końcowe

1. Realizację niniejszej uchwały powierza się Zarządowi Miasta Kłodzka.

2. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

PRZEWODNICZĄCY

RADY MIEJSKIEJ

STEFAN MRÓZ

 

 

 

 

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Kłodzku z dnia 25 listopada 1999 r. (poz. 27)