3072

UCHWAŁA RADY GMINY PODGÓRZYN

z dnia 9 listopada 2001 r.

w sprawie szczegółowych zasad utrzymywania czystości i porządku w gminie

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 z późn. zm.) oraz art. 4 i 6 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z późn. zm.), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego
w Jeleniej Górze Rada Gminy Podgórzyn uchwala, co następuje:

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa szczegółowe wymagania w zakresie utrzymywania czystości i porządku na terenie nieruchomości położonych na obszarze gminy Podgórzyn, rodzaje urządzeń do gromadzenia odpadów komunalnych i zasady ich rozmieszczania, częstotliwość, zasady i sposoby usuwania odpadów komunalnych, obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe.

§ 2

Ilekroć w dalszej części uchwały jest mowa o:

1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622),

2) właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomość w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomościami,

3) odpadach – rozumie się przez to wszelkie przedmioty oraz substancje stałe, a także niebędące ściekami substancje ciekłe powstałe w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej lub bytowania człowieka i nieprzydatne w miejscu lub czasie, w którym powstały, za odpady uważa się również osady ściekowe,

4) odpadach komunalnych – rozumie się przez to stałe i ciekłe odpady powstające w gospodarstwach domowych, w obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach bezodpływowych, porzucone wraki pojazdów mechanicznych oraz odpady uliczne, z wyjątkiem odpadów niebezpiecznych z zakładów opieki zdrowotnej i weterynaryjnych,

5) obiektach użyteczności publicznej i obsługi ludności – rozumie się przez to w szczególności urzędy organów administracji publicznej, zakłady opieki zdrowotnej i opieki społecznej, szkoły i placówki w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, placówki kulturalno-oświatowe oraz jednostki więziennictwa, zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich,

6) ściekach – rozumie się przez to wprowadzenie do wód, ziemi albo do urządzeń kanalizacyjnych (definicja z ustawy),

7. wysypisku odpadów lub zakładzie utylizacji odpadów komunalnych – należy przez to rozumieć wysypisko odpadów komunalnych w Ścięgnach-Kostrzycy w odniesieniu do nieczystości stałych oraz oczyszczalnię ścieków w Borowicach i Marczycach w odniesieniu do nieczystości płynnych.

§ 3

I. Właściciele nieruchomości położonych na terenie gminy Podgórzyn obowiązani są:

1) wyposażyć każdą nieruchomość w odpowiednie urządzenia służące do gromadzenia odpadów komunalnych powstających na tej nieruchomości oraz utrzymywać te urządzenia w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym, a w szczególności:

a) dbać o dobry stan techniczny niepogarszający warunków właściwego korzystania z tych urządzeń przez gromadzących odpady,

b) dbać o zamykanie i nieprzepełnianie tych urządzeń,

c) oczyszczać i dezynfekować urządzenia służące do gromadzenia odpadów,

2) utrzymywać ład, czystość i porządek na terenie nieruchomości, a w szczególności:

a) niedopuszczać do gromadzenia odpadów poza urządzeniami do tego przeznaczonymi,

b) usuwać z nieruchomości zbędne przedmioty, między innymi wraki pojazdów mechanicznych i nieprzydatny sprzęt domowy oraz uprzątnąć z miejsc wystawionych na widok publiczny dostarczone materiały budowlane, paliwa stałe, towary i inne rzeczy szpecące otoczenie lub wprowadzające nieład,

3) usuwać powstające na nieruchomości odpady komunalne lub unieszkodliwiać je,

4) oczyszczać ze śniegu i lodu, posypywać piaskiem oraz usuwać błoto i inne zanieczyszczenia z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.

II. W nieruchomościach nieprzyłączonych do kanalizacji sanitarnej, komunalne odpady ciekłe winny być gromadzone w zbiornikach (szambach) wykonanych i użytkowanych w sposób uniemożliwiający przenikanie ich zawartości do gruntu i wód gruntowych (powyższy zapis nie dotyczy przydomowych oczyszczalni ścieków zrealizowanych i użytkowanych zgodnie z wymogami ochrony środowiska).

III. Na terenie budowy wykonanie obowiązków właściciela nieruchomości określonych w ust. 1, należy do kierownika budowy, a ponadto należy do niego w szczególności:

1) utrzymanie ogrodzenia terenu budowy we właściwym stanie technicznym,

2) zabezpieczenie terenów przyległych, a w szczególności dróg, dojazdów dojść i chodników przed zanieczyszczeniem ziemią, błotem, materiałami budowlanymi lub innymi substancjami używanymi na budowie, a powstałe zanieczyszczenia niezwłocznie usuwać,

3) usuwanie z terenu budowy wszelkie odpady, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,

4) zapobieganie unoszeniu w powietrzu kurzu i zapylenia okolicy oraz zabłocenia przyległych ulic,

5) odśnieżanie, odlodzanie i posypywanie piaskiem chodników publicznych przylegających do placu budowy.

IV. Właściciele nieruchomości przy wykonywaniu obowiązków określonych w ust. 1 oraz dysponenci urządzeń ruchomych, zatrzymujących się na terenie gminy, poza nieruchomościami lub terenami o zorganizowanym systemie usuwania odpadów komunalnych, na pobyt ponad 1 dobę, zobowiązani są do udokumentowania korzystania z usług wykonywanych przez uprawniony podmiot oraz przez okazanie umowy i dowodów wpłacenia za usługi lub okazanie na żądanie osób upoważnionych przez Wójta Gminy Podgórzyn dowodów płacenia za składowanie odpadów na wysypisku odpadów.

R o z d z i a ł 2

Wymagania w zakresie utrzymywania czystości
i porządku na nieruchomościach i terenach
komunalnych użytku publicznego

§ 4

I. Wymagania dotyczące nieruchomości niezabudowanych oraz zabudowanych.

1) nieruchomość winna być utrzymywana w czystości i porządku poprzez zapobieganie zanieczyszczeniu terenów odkrytych i systematyczne oczyszczanie, zbieranie śmieci, zamiatanie lub inne zabiegi usuwania zanieczyszczeń, prowadzenie jakości gleby i ziemi co najmniej na poziomie wymaganych standardów poprzez (wykaszanie chwastów przy rowach oraz na polach),

2) dojścia i dojazdy do budynków i urządzeń z nimi związanych, w tym do miejsc gromadzenia odpadów i pomieszczeń gospodarczych, winny być odśnieżane, odlodzone i posypane piaskiem codziennie, a w przypadku wystąpienia obfitego opadu śniegu lub zalodzenia w ciągu dnia, niezwłocznie po tych zdarzeniach,

3) zieleń znajdująca się na terenie nieruchomości winna być właściwie pielęgnowana, a w szczególności poprzez usuwanie chwastów i opadłych liści, koszenie, usuwanie zbędnych części roślin,

4) odpady roślinne winny być kompostowane lub selektywnie oddawane do kompostowania,

5) place postojowe i inne obiekty budowlane winny być utrzymywane w dobrym stanie technicznym,

6) zabrania się niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych podobnych obiektów stanowiących własność komunalną poprzez naklejanie plakatów, reklam, pisanie haseł bądź wykonywanie rysunków, bez zgody zarządzającego tym obiektem. Plakaty, reklamy, nekrologi itp. powinny być umieszczane na odpowiednich tablicach lub słupach ogłoszeniowych, albo w gablotach. Napisy i wizerunki obrażające dobre obyczaje winny być niezwłocznie usunięte.

7) nakłada się obowiązek utrzymywania budynków w należytym stanie technicznym i estetycznym.

II. Wymagania dotyczące terenów służących komunikacji publicznej:

1) przystanki komunikacji publicznej i tereny postojowe winny być utrzymywane w czystości
i porządku poprzez zapobieganie ich zanieczyszczeniu, systematycznie czyszczone, odśnieżane, odlodzane i posypywane piaskiem,

2) wiaty przystankowe winny być w pełnej sprawności technicznej.

R o z d z i a ł 3

Urządzenia do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz zasady ich rozmieszczania

§ 5

1. Na każdej nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi, budynkami zamieszkania zbiorowego lub obiektami użyteczności publicznej i obsługi ludności należy urządzić miejsce gromadzenia stałych odpadów komunalnych, wyposażone w pojemniki dostosowane do ręcznego lub mechanicznego ich opróżniania przez podmiot uprawniony.

2. Miejsce to winno być zlokalizowane w granicach nieruchomości, tak aby zapewniało łatwy dostęp zarówno dla użytkowników nieruchomości jak i dla pracowników podmiotu uprawnionego, powinno być o równej powierzchni w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota. Miejsce ustawienia pojemników właściciel nieruchomości jest obowiązany utrzymywać w czystości.

3. W przypadku braku możliwości zlokalizowania miejsca ustawienia pojemników zapewniającego łatwy dojazd samochodu, pojemniki mogą być ustawione w miejscu poza nieruchomością, po uzyskaniu zgody właściciela tego terenu.

4. Koszty przygotowania i utrzymania miejsca ustawiania pojemników ponosi właściciel nieruchomości.

5. Stare drobne odpady komunalne należy gromadzić w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach, a także w koszach ulicznych wyłącznie do tego celu przeznaczonych.

6. Doboru rodzaju pojemników, o których mowa
w ust. 5, dokonuje właściciel nieruchomości w uzgodnieniu z podmiotem uprawnionym, który wywozi nieczystości stałe.

7. Odpady remontowe, poza granicami placu budowy, należy gromadzić w osobnych pojemnikach. Zabrania się gromadzenia gruzu budowlanego i innych nieczystości powstających podczas remontów budowlanych w miejscach do tego nieprzystosowanych.

§ 6

1. Na drogach publicznych i na innych terenach intensywnego ruchu pieszego lub zgromadzeń oraz na przystankach komunikacyjnych należy instalować niepalne kosze uliczne do gromadzenia drobnych odpadków.

2. Obowiązek instalowania koszy ulicznych na drogach publicznych oraz usuwania zgromadzonych w nich odpadów ciąży na zarządcy drogi, a na innych nieruchomościach na ich właścicielu. Placówki handlowe, gastronomiczne i inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek zapewnić dodatkowe pojemniki w ilości zapewniającej utrzymanie czystości.

3. Śnieg i lód z oczyszczania chodników należy gromadzić w pryzmy obok jezdni lub na skraju chodnika od strony jezdni z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji lub innych urządzeń odwadniających.

4. Pryzmy śniegu i lodu z oczyszczania przystanków komunikacyjnych, należy układać przy jezdni poza terenem przystanku, w sposób nieutrudniający zatrzymywania pojazdów i ruchu pasażerów.

R o z d z i a ł 4

Zasady usuwania odpadów komunalnych
z nieruchomości i innych terenów publicznych

§ 7

1. Usuwanie stałych odpadów komunalnych z nieczystości o zabudowie wielorodzinnej lub budynkami użyteczności publicznej i zamieszkiwania zbiorowego winno się odbywać z częstotliwością nie mniejszą niż raz, dwa razy w miesiącu.

2. Usuwanie ciekłych odpadów komunalnych z nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe winno się odbywać z częstotliwością zapewniającą ciągłość użytkowania i ich przepełniania.

3. Usuwanie z nieruchomości wielkogabarytowych odpadów komunalnych winno się odbywać okresowo, zgodnie z harmonogramem ogłoszonym przez odbiorcę odpadów.

4. Usuwanie odpadów gromadzonych w koszach ulicznych winno odbywać się w miarę ich zapełnienia, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

5. Odpady powstałe w związku ze zgromadzeniem należy usuwać niezwłocznie po ich zakończeniu.

6. W okresie jesiennym, podczas intensywnego opadania liści usuwa się je z częstotliwością niedopuszczającą do ich zalegania przez czas dłuższy niż jedną dobę.

7. Usuwanie pryzm śniegu i lodu z oczyszczania chodników i przystanków komunikacyjnych odbywa się w miarę potrzeb.

8. Usuwanie odpadów remontowych winno odbywać się niezwłocznie po zapełnieniu kontenera. Zabronione jest usuwanie odpadów remontowych zmieszanych z innymi odpadami.

9. Koszty usunięcia wraków samochodowych, odpadów wielkogabarytowych oraz gruzu budowlanego ponoszą właściciele tych odpadów.

§ 8

1. Odbieranie stałych drobnych odpadów komunalnych z nieruchomości winno odbywać się bezpośrednio do zamkniętego nadwozia pojazdu specjalistycznego (śmieciarki), lub wraz z zamkniętym pojemnikiem (kontenerem), w sposób zapobiegający rozpraszaniu tych odpadów w trakcie odbioru i transportu. Rozproszone odpady podczas odbioru
i transportu niezwłocznie winien uprzątnąć odbiorca odpadów.

2. Dopuszcza się w uzasadnionych przypadkach odbiór odpadów, o których mowa w ust. 1, samochodem skrzyniowym pod warunkiem zabezpieczenia ładunku przed rozproszeniem odpadów.

3. Zabrania się umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do gromadzenia odpadów komunalnych, gorącego żużla i popiołu oraz śniegu i lodu, liści, trawy i chwastów, a także odpadów niebezpiecznych lub innych niż komunalne.

4. Zabrania się spalania zarówno w pojemnikach jak
i na terenie otwartym jakichkolwiek odpadów komunalnych, a także suchych odpadów roślinnych
i liści.

§ 9

Odbiorca odpadów ma prawo odmowy usunięcia z nieruchomości odpadów komunalnych zmieszanych z odpadami niebezpiecznymi lub niedozwolonymi do składowania na wysypisku odpadów.

§ 10

Właściciele nieruchomości umożliwiają jednostkom organizacyjnym lub osobom fizycznym nieodpłatne ustawienie na nieruchomości pojemników do selektywnej zbiórki odpadów użytecznych (szkła, metali, makulatury, plastiku itp).

§ 11

Harmonogram odpadów komunalnych z poszczególnych sołectw gminy w poszczególne dni tygodnia, uwzględniający wymagania, o których mowa w § 7 ust. 1, ustala Zakład Usług Komunalnych w porozumieniu z Wójtem Gminy Podgórzyn.

R o z d z i a ł 5

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe

§ 12

1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów
i innych zwierząt domowych są zobowiązani do:

a) sprawowania właściwej opieki nad zwierzętami i nieporzucania ich, w tym w szczególności niepozostawiania ich bez nadzoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób umożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia z niego,

b) poddawanie go jeden raz do roku szczepieniu przeciw wściekliźnie,

c) zapobieganiu zbędnemu rozmnażaniu się psów i kotów,

d) niedopuszczania do zakłócania ciszy i spokoju przez psy (przez uporczywe szczekanie).

2. Zakazuje się szczucia psów lub doprowadzania ich do stanu, w którym pies może być niebezpieczny dla człowieka lub innego zwierzęcia.

§ 13

1. Na tereny użytku publicznego psy mogą być wprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu. Zwolnienia psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych i pod warunkiem, że pies ma kaganiec, a właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.

2. W przypadku odpowiedniego oznakowania przez właściciela nieruchomości zakazuje się wprowadzania psów lub innych zwierząt do obiektów użytku publicznego, placówek handlowych lub gastronomicznych.

§ 14

1. Właściciele zwierząt domowych są zobowiązani do usunięcia spowodowanych przez nie zanieczyszczeń na klatkach schodowych lub innych pomieszczeniach budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej, a także na terenach użytku publicznego, takich jak ulice, chodniki, skwery, zieleńce itp.

2. Zakazuje się wprowadzania psów do piaskownic i innych urządzeń służących do zabawy dla dzieci.

R o z d z i a ł 6

Zasady utrzymywania zwierząt gospodarskich

1. Zwierzęta gospodarskie należy utrzymywać w obiektach inwentarskich lub na pastwisku na uwięzi, w odpowiednim ogrodzeniu, pod właściwą opieką.

2. Zakazuje się puszczania zwierząt luzem, bez opieki.

3. Powstające w związku z hodowlą odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami niepowodując zanieczyszczenia nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych.

4. Przestrzegane będą obowiązujące przepisy sanitarno-epidemiologiczne.

R o z d z i a ł 7

Zasady postępowania ze zwłokami zwierząt

§ 15

1. Zwłoki zwierząt i ich części, jeżeli nie zachodzi podejrzenie o chorobę zakaźną, należy dostarczyć niezwłocznie do wyznaczonego miejsca ich składowania.

2. Miejsca, o których mowa w ust. 1, wskazuje Powiatowy Lekarz Weterynarii w Jeleniej Górze, który określa jednocześnie związane z tym warunki.

3. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, ciąży na posiadaczu zwłok, a jeżeli posiadacza takiego nie można ustalić, na podmiocie uprawnionym.

4. Postępowanie ze zwłokami zwierząt podejrzanych
o chorobę zakaźną należy uzgodnić z właściwymi, w tym zakresie służbami weterynaryjnymi.

R o z d z i a ł 8

Obowiązki gminnej jednostki organizacyjnej
lub podmiotu posiadającego zezwolenie
w zakresie gospodarki odpadami

§ 16

1. Udzielanie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na usuwaniu, wykorzystaniu i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych odbywa się na zasadach określonych w rozdziale 4 ustawy.

§ 17

1. W przypadku niemożliwości terminowego wykonania usługi z uwagi na złe warunki atmosferyczne lub inne uzasadnione okoliczności wykonawca usług jest zobowiązany do wywiezienia odpadów natychmiast po usunięciu przyczyn uniemożliwiających wykonanie usługi.

2. O okolicznościach, o których mowa w ust. 1, oraz dokładnym terminie wykonania usług wykonawca powiadomi Wójta Gminy oraz właścicieli nieruchomości dla których świadczy przedmiotowe usługi.

3. Likwidacja dzikich wysypisk śmieci ciąży na właścicielu nieruchomości.

R o z d z i a ł 9

Kary pieniężne oraz inne formy odpowiedzialności
za nieprzestrzeganie postanowień uchwały

§ 18

Właściciel nieruchomości za naruszenie wymagań utrzymania czystości i porządku podlega karze zgodnie z ustawą.

R o z d z i a ł 10

Postanowienia końcowe

§ 19

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 20

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA
RADY GMINY
INA SAGIRÓW