Załącznik nr 1 do Statutu Gminy w Platerówce z dnia 29 czerwca 2001 r. (poz. 3068)

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy w Platerówce z dnia 29 czerwca 2001 r. (poz. 3068)

WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH

GMINY PLATERÓWKA

Lp.

Nazwa jednostki

Forma gospodarki finansowej

1.

Gminny Ośrodek Pomocy

Społecznej w Platerówce

Jednostka budżetowa

2.

Biblioteka Publiczna

w Platerówce

Jednostka budżetowa

3.

Biblioteka Publiczna

we Włosieniu

Jednostka budżetowa

4.

Świetlica Wiejska we Włosieniu

Jednostka budżetowa

5.

Świetlica Wiejska w Platerówce

Jednostka budżetowa

6.

Szkoła Podstawowa

w Platerówce

Jednostka budżetowa

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy w Platerówce z dnia 29 czerwca 2001 r. (poz. 3068)

WYKAZ KOMISJI STAŁYCH RADY GMINY W PLATERÓWCE

.

I. KOMISJA ROZWOJU GOSPODARCZEGO
I ROLNICTWA

Do zakresu działania komisji należą sprawy:

1) rozwoju gospodarczego i zagospodarowania przestrzennego, realizacji inwestycji,

2) gospodarki nieruchomościami i utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej,

3) gospodarki rolnej i melioracji,

4) zaopatrzenia w wodę,

5) ochrony środowiska i utrzymania czystości,

6) dróg gminnych, mostów oraz organizacji ruchu,

7) handlu i usług,

8) bezpieczeństwa publicznego,

9) komisja rozpatruje i opiniuje również inne sprawy przekazane komisji przez radę i zarząd.

II. KOMISJA OŚWIATY, KULTURY
I ZDROWIA

Do zakresu działania komisji należą sprawy:

1) oświaty, w tym szkół podstawowych, gimnazjów
i przedszkoli,

2) kultury, w tym bibliotek i świetlic,

3) pomocy społecznej,

4) opieki zdrowotnej,

5) kultury fizycznej, w tym funkcjonowania klubów sportowych i urządzeń sportowych,

6) organizacji imprez masowych,

7) komisja rozpatruje i opiniuje również inne sprawy przekazane komisji przez zarząd, radę.

III. KOMISJA REWIZYJNA

Do zakresu działania komisji należy:

1) kontrola działalności zarządu gminy i jednostek organizacyjnych gminy,

2) kontrola realizacji uchwał rady,

3) kontrola załatwiania skarg i wniosków przez zarząd,

4) kontrola realizacji zaleceń pokontrolnych organów kontroli wewnętrznej i zewnętrznej,

5) kontrola realizacji interpelacji i wniosków radnych,

6) przygotowywanie opinii o pracy zarządu lub poszczególnych jego członków przed głosowaniem w sprawie ich odwołania,

7) opiniowanie zmian w budżecie,

8) wnioskowanie o odwołanie zarządu gminy lub poszczególnych jego członków,

10) wnioskowanie o odwołanie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

11) wnioskowanie o przyjęcie lub nieprzyjęcie projektu budżetu i sprawozdania z realizacji budżetu,

12) wnioskowanie o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium dla zarządu,

13) wnioskowanie o zmiany w planach wydatków budżetowych i w sposobie gospodarowania mieniem gminnym,

14) wnioskowanie o przeprowadzenie kontroli zewnę-trznej oraz występowanie do organów ścigania,

15) rozpatrywanie innych spraw przekazanych komisji przez radę.

16) komisja wykonuje swoje zadania zgodnie z regulaminem stanowiącym załącznik nr 4 do statutu gminy.

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy w Platerówce z dnia 29 czerwca 2001 r. (poz. 3068)

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin określa zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej Rady Gminy w Platerówce, zwanej dalej “komisją”.

§ 2

1. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją powoływaną przez radę w celu kontrolowania działalności zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

3. Komisja bada i ocenia na polecenie rady materiały
z kontroli działalności zarządu i jednostek organizacyjnych gminy dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy materiałów z kontroli zewnętrznej.

4. Komisja wydaje opinie i wnioski w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i niniejszym regulaminie.

§ 3

Komisja podlega wyłącznie radzie i działa w jej imieniu.

II. SKŁAD KOMISJI

§ 4

1. Komisję w składzie przewodniczący i dwóch członków powołuje rada spośród radnych, uchwałą podejmowaną zwykłą większością głosów.

2. Przewodniczącego komisji powołuje rada na wniosek członków komisji, uchwałą podejmowaną zwykłą większością głosów.

3. Wyboru z-cy przewodniczącego komisji dokonuje komisja na swoim posiedzeniu.

4. Odwołanie członków komisji następuje na zasadach określonych w ust. 1.

5. Odwołanie przewodniczącego może nastąpić na wniosek członków komisji, na zasadach określonych w ust. 2.

6. W skład komisji nie mogą być powołani radni pełniący funkcję przewodniczącego oraz radni będący członkami zarządu gminy.

§ 5

Przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności, z-ca przewodniczącego organizuje pracę komisji, zwołuje posiedzenia i im przewodniczy, zleca członkom określone zadania oraz składa radzie sprawozdania z działalności komisji.

§ 6

1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działalności komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o stronniczość lub interesowność.

2. W sprawie wyłączenia, o którym mowa w ust. 1, decyduje rada gminy.

III. ZADANIA KONTROLNE

§ 7

1. Swoje zadania, określone m.in. w załączniku nr 3 do statutu gminy, komisja realizuje przede wszystkim poprzez działania kontrolne.

2. Realizując zadania kontrolne komisja bada w szczególności działalność zarządu i jednostek organizacyjnych gminy pod względem:

1) legalności,

2) celowości,

3) gospodarności,

4) rzetelności,

5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

3. Komisja wykonuje również inne zadania kontrolne na zlecenie rady – w zakresie i formach wskazanych w uchwałach rady.

§ 8

Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3) sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.

§ 9

Rada może nakazać rozszerzenie lub zwężenie zakresu i przedmiotu kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję.

IV. TRYB KONTROLI

§ 10

1. Zespół kontrolny stanowi pełny skład osobowy komisji.

2. Poza członkami komisji do składu zespołu kontrolującego mogą być powołani przez komisję członkowie innych komisji rady, właściwych ze względu na przedmiot kontroli.

3. W uzasadnionych przypadkach zespół kontrolujący może zasięgać opinii biegłych z dziedziny odpowiadającej przedmiotowej kontroli.

4. W przypadku, gdy powołanie biegłego wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia, przewodniczący komisji przedstawia sprawę radzie celem podjęcia decyzji i przeznaczenia odpowiednich środków finansowych.

§ 11

1. Członkowie zespołu kontrolnego działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wystawionego przez przewodniczącego rady.

2. W upoważnieniu winny być również wyszczególnione: termin, przedmiot i zakres przeprowadzonej kontroli.

§ 12

Przewodniczący komisji zawiadamia przewodniczącego zarządu i kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli, co najmniej na pięć dni przed terminem jej rozpoczęcia.

§ 13

Przed przystąpieniem do czynności kontrolnych kontrolujący obowiązany jest okazać kierownikowi tej jednostki upoważnienie, o którym mowa w § 11.

§ 14

1. Zespół kontrolny uprawniony jest:

1) wstępu do odpowiednich pomieszczeń jednostki kontrolowanej,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

3) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień dot. przedmiotu kontroli,

4) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do:

1) przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki,

2) przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową.

3. Działalność zespołu kontrolnego nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego – w tym wskazanie występujących nieprawidłowości i uchybień.

§ 15

Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

§ 16

1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i przewodniczącego zarządu, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy wójta, kontrolujący zawiadamia o tym przewodniczącego rady.

V. PROTOKOŁY KONTROLI

§ 17

Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli protokół pokontrolny obejmujący:

1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2) imiona i nazwiska kontrolujących,

3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski z kontroli wskazujące stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenie zawarte w protokole,

7) datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego pomiotu lub notatkę o odmowie podpisania,
z podaniem przyczyny odmowy,

9) protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje, co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 18

1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce przewodniczącego rady uwagi dot. kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

§ 19

Protokół sporządza się w czterech egzemplarzach, z których po jednym otrzymują: kierownik kontrolowanej jednostki, przewodniczący rady, przewodniczący komisji oraz przewodniczący zarządu.

§ 20

Protokół, o którym mowa w § 17, przedkłada się radzie do zatwierdzenia i po zatwierdzeniu protokołu, przewodniczący rady kieruje do jednostki skontrolowanej oraz do zarządu gminy wystąpienie pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia nieprawidłowości i wyciągnięcia konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.

§ 21

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić komisję o sposobie wykonania uwag i wniosków.

W razie braku możliwości wykonania wniosków podają uzasadnione przyczyny ich niewykonania i propozycje, co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 22

Odstąpienie od wykonania wniosków komisji dot. wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec winnych może nastąpić za zgodą komisji.

VI. ZADANIA OPINIODAWCZE

§ 23

1. Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia zarządowi absolutorium.

2. Przewodniczący komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1, na ręce przewodniczącego rady.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przewodniczący komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

§ 24

1. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie zarządu, z wyjątkiem wójta oraz wniosek o odwołanie wójta.

2. Przewodniczący komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. 1, na ręce przewodniczącego rady.

§ 25

Komisja wydaje także inne opinie w sprawach określonych przez radę.

VII. POSIEDZENIA KOMISJI

§ 26

1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący zobowiązany jest zwołać posiedzenie komisji na wniosek:

1) przewodniczącego rady,

2) przewodniczącego zarządu gminy,

3) członków komisji.

§ 27

1. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół, który winien zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbycia posiedzenia,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) przyjęty porządek posiedzenia,

4) przebieg posiedzenia, streszczenie wystąpień, dyskusji oraz podjęte wnioski i opinie,

5) podpis przewodniczącego posiedzenia oraz osoby sporządzającej protokół.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności członków komisji i zaproszonych gości oraz przedłożone pod obrady materiały.

3. Komisja podejmuje rozstrzygnięcia zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.

§ 28

W sprawach nieuregulowanych w regulaminie mają zastosowanie przepisy ustaw oraz statutu gminy.