STATUT GMINY PLATERÓWKA

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Gmina Platerówka jest wspólnotą samorządową osób zamieszkujących na jej terenie.

2. Granice gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

§ 2

1. Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 3

1. Terytorium gminy obejmuje obszar o powierzchni 48 km2.

2. W skład gminy wchodzą sołectwa:

– Platerówka,

– Przylasek,

– Włosień,

– Zalipie.

§ 4

Siedzibą organów gminy jest sołectwo Platerówka.

§ 5

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o:

– gminie – należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium gminy Platerówka,

– radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy w Platerówce,

– zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Gminy Platerówka,

– przewodniczącym rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy w Platerówce,

– wójcie – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Platerówka,

– radnych – należy przez to rozumieć radnych Rady Gminy w Platerówce,

– urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Platerówce,

– komisjach – należy przez to rozumieć stałe komisje Rady Gminy w Platerówce.

II. JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY

§ 6

W gminie tworzy się następujące jednostki pomocnicze:

– sołectwo Platerówka,

– sołectwo Przylasek,

– sołectwo Włosień,

– sołectwo Zalipie.

§ 7

1. Granice sołectw, zakres i zasady działania sołectw określają odrębne statuty.

2. Nadzór nad działalnością sołectw sprawuje rada gminy przy pomocy Komisji Rewizyjnej.

§ 8

Rada odrębną uchwałą może przekazać sołectwu część mienia komunalnego, którą sołectwo zarządza, korzysta z niej oraz rozporządza pochodzącymi z niej dochodami w zakresie i na zasadach określonych w statucie sołectwa.

§ 9

1. Rada gminy w rocznym budżecie gminy zapewnia środki finansowe do dyspozycji sołectw.

2. Wysokość środków finansowych do dyspozycji sołectw określa się na 24% rocznego wpływu podatku rolnego z danego sołectwa.

3. Sołectwa wydatkują przydzielone środki w ramach budżetu gminy, zgodnie ze swoimi statutami.

III. WŁADZE GMINY

§ 10

Władzami gminy są:

1) Rada Gminy,

2) Zarząd Gminy.

§ 11

1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy polega na prawie mieszkańców do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

3. Dokumenty i protokoły wymienione w ust. 2 przechowuje i udostępnia stanowisko pracy ds. organizacyjnych.

4. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do dokumentacji, robienia notatek i odpisów w siedzibie urzędu.

IV. ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY

§ 12

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

§ 13

1. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspakajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców.

2. Gmina spełnia ten obowiązek przez swoje organy realizując zadania własne oraz zlecone z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów.

3. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

§ 14

Zadania własne gminy obejmują w szczególności sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) ochrony zdrowia,

5) pomocy społecznej – w zakresie określonym odrębnymi przepisami,

6) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

7) edukacji publicznej,

8) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

9) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

10) targowisk i hal targowych,

11) zieleni komunalnej i zadrzewień,

12) cmentarzy gminnych,

13) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

14) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

15) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

16) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

17) promocji gminy,

18) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

19) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

§ 15

1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy
w sprawie realizacji zadań z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2. Zasady organizacji i funkcjonowania jednostek organizacyjnych gminy określają odrębne uchwały.

3. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 2 do statutu.

4. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

5. Zadania publiczne mogą być również realizowane w drodze współdziałania z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

V. ORGANIZACJA I TRYB PRACY RADY GMINY

§ 16

Rada Gminy w Platerówce, zwana w niniejszym statucie “radą”, jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

§ 17

Kadencja rady trwa cztery lata, licząc od dnia wyborów.

§ 18

Rada składa się z 15 radnych wybranych przez mieszkańców gminy.

§ 19

1. Do właściwości rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości rady należą:

1) uchwalenie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego zarządu,

4) uchwalenie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu. Rada nie może bez zgody zarządu wprowadzić w przedłożonym przez zarząd projekcie budżetu zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków
i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,

b) emitowanie obligacji oraz określania zasad zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której zarząd gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy,

18) powoływanie stałych i doraźnych komisji do określonych zadań, ustalanie przedmiotu ich działania oraz składu osobowego,

19) uchwalanie wynagrodzenia wójta i z-cy wójta.

§ 20

1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego rady i jego zastępcę w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

2. Przewodniczący rady organizuje pracę rady i prowadzi jej obrady.

3. Zastępca przewodniczącego wykonuje zadania przewodniczącego w przypadku nieobecności przewodniczącego lub powierzenia mu przez przewodniczącego wykonywania swoich zadań.

4. Za wykonywanie zadań przewodniczącego rady zastępcy przewodniczącego przysługuje dieta
i zwrot kosztów podróży na zasadach ustalonych dla radnych.

5. Funkcji przewodniczącego lub zastępcy nie można łączyć z funkcją członka zarządu gminy oraz członka Komisji Rewizyjnej.

§ 21

1. Odwołanie przewodniczącego i zastępcy przewodniczącego rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

2. Głosowanie nad wnioskiem o odwołanie przewodniczącego lub z-cy przewodniczącego przeprowadza się na sesji zwołanej w ciągu 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku.

3. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub z-cy przewodniczącego rada podejmuje uchwałę
w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia jej złożenia.

4. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 3, w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub jego z-cę jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

§ 22

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego rady w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Na wniosek zarządu gminy lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady, przewodniczący rady jest zobowiązany zwołać sesję w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku.

§ 23

Inicjatywę uchwałodawczą rady posiadają: zarząd gminy, komisje rady oraz co najmniej 4 radnych.

VI. KOMISJE RADY GMINY

§ 24

1. Do pomocy w realizacji zadań rada powołuje ze swojego grona komisje stałe i doraźne, określając ich przedmiot działania i skład osobowy. Wykaz komisji i ich zakres działania zawiera załącznik nr 3 do statutu.

2. W skład komisji oprócz radnych mogą wchodzić osoby spoza rady. Ilość osób spoza rady nie może przekraczać 1/2 składu osobowego komisji. Radny może być członkiem tylko jednej komisji stałej.

3. Komisje podlegają radzie.

4. Komisje działają na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji według potrzeb.

5. Przewodniczącego komisji powołuje lub odwołuje spośród radnych, rada gminy na wniosek członków komisji. Zastępcę przewodniczącego komisja wybiera ze swego grona.

6. Posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący właściwej komisji z własnej inicjatywy lub na wniosek przewodniczącego rady.

7. Wspólne posiedzenia komisji zwołuje przewodniczący rady w porozumieniu z przewodniczącymi komisji lub przewodniczący jednej z komisji, po uzgodnieniu z przewodniczącym drugiej komisji.

§ 25

Do zadań komisji stałych należy w szczególności:

a) opiniowanie projektów uchwał rady,

b) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

c) analizowanie i opiniowanie spraw przekazanych komisji dotyczących jej zakresu działania,

d) stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,

e) wydawanie opinii w sprawie projektu budżetu oraz w sprawie sprawozdań z realizacji budżetu,

f) przyjmowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków w sprawach działalności rady i służb komunalnych w zakresie kompetencji komisji.

§ 26

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący, w tym:

1) ustala terminy, porządek oraz zwołuje posiedzenia,

2) zapewnia przygotowanie i dostarczenie członkom komisji niezbędnych materiałów na posiedzenia,

3) kieruje obradami komisji.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego komisji jego obowiązki wykonuje zastępca.

§ 27

1. Komisja jest władna do zajmowania stanowiska w sprawach, które leżą w jej kompetencji, jeżeli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa członków komisji.

2. Komisja wydaje opinie zwykłą większością głosów.

3. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego.

4. Prawo zwoływania posiedzenia komisji przysługuje jej przewodniczącemu i przewodniczącemu rady gminy.

5. Posiedzenie komisji jest zwoływane także na wniosek co najmniej 1/3 jej członków.

§ 28

1. Radny zobowiązany jest uczestniczyć w pracach komisji, której jest członkiem.

2. Radny może brać udział w posiedzeniach innej komisji z głosem doradczym, bez prawa udziału w głosowaniu.

3. Członek zarządu niebędący członkiem danej komisji może uczestniczyć w pracach komisji, z głosem doradczym.

4. W posiedzeniach komisji biorą udział kierownicy jednostek organizacyjnych, których temat posiedzenia bezpośrednio dotyczy.

§ 29

1. Swoje obowiązki kontrolne rada gminy realizuje poprzez Komisję Rewizyjną.

2. Komisja Rewizyjna składa się z 2 członków i przewodniczącego powołanych przez radę gminy.

3. Członek Komisji Rewizyjnej, nie może być członkiem zarządu gminy oraz pełnić funkcji przewodniczącego rady lub jego zastępcy.

§ 30

Zakres działania, zasady i tryb pracy komisji określony jest w załącznikach nr 3 i 4 do statutu.

VII. UPRAWNIENIA I OBOWIĄZKI RADNEGO

§ 31

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2. Radny ma prawo do uzyskania informacji w zakresie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym od instytucji samorządowych.

3. Radny ma prawo podjąć interwencję w sprawach mieszkańców gminy.

4. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej organów oraz innych instytucjach samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

§ 32

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten stosuje się również do osób wchodzących w skład zarządu niebędących radnymi.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga zgody rady. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeśli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem mandatu.

3. Za udział w posiedzeniach rady oraz w posiedzeniach i pracach komisji radnemu przysługuje dieta w wysokości uchwalonej przez radę.

4. Dieta przysługuje odpowiednio członkom komisji spoza rady.

5. Dieta nie przysługuje radnemu pełniącemu odpłatnie funkcję członka zarządu w gminie, w której uzyskał mandat.

6. Radny lub członek zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w radzie, w zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 33

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych lub zespoły radnych według własnego wyboru.

2. Za udział w posiedzeniach i spotkaniach klubów radnych, radnemu nie przysługuje dieta ani też zwrot kosztów podróży związanych z pracą w klubie lub zespole radnych.

VIII. REGULAMIN PRACY RADY GMINY

§ 34

Rada gminy rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym lub innych przepisach.

§ 35

1. Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego rady gminy w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w kwartale i są to sesje zwyczajne.

2. Porządek obrad na sesję przygotowuje przewodniczący rady.

3. Na wniosek wójta przewodniczący rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd gminy a projekt wpłynął do rady gminy co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady gminy.

4. Przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję na wniosek co najmniej 1/4 liczby członków rady lub zarządu gminy, w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Sesje zwoływane na wniosek traktowane są jako sesje nadzwyczajne. Wniosek o zwołanie sesji powinien zawierać porządek obrad i projekty uchwał.

5. Sesja rady może składać się z jednego lub kilku posiedzeń. Powodem przedłużenia obrad może być niewyczerpanie porządku obrad. Ogłoszenia terminu dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji dokonuje ustnie przewodniczący obrad.

6. W przypadku stwierdzenia braku quorum, przewodniczący przerywa sesję i wyznacza nowy jej termin. Nazwiska radnych i członków komisji spoza rady, którzy opuścili salę obrad wpisuje się do protokołu i osoby te nie otrzymują diet.

7. Przewodniczący rady zawiadamia pisemnie członków rady oraz wójta, co najmniej na 7 dni przed terminem sesji o miejscu i godzinie jej rozpoczęcia, podając jednocześnie proponowany porządek obrad z projektami uchwał.

8. Przewodniczący rady podaje do publicznej wiadomości zawiadomienie o sesji.

9. Przewodniczący rady jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji rady gminy.

10. W przypadku niecierpiącym zwłoki, sesję zwołuje się z pominięciem wymogów ustalonych w pkt 6.

§ 36

1. W obradach sesji powinni uczestniczyć sekretarz i skarbnik gminy.

2. W sali obrad należy zapewnić miejsce dla radnych i osób uczestniczących w sesji oraz miejsca dla publiczności.

3. Odpowiedzialnym za przygotowanie sali obrad jest wójt.

§ 37

1. Przed otwarciem posiedzenia radni zobowiązani są podpisać listę obecności. Odrębną listę podpisują osoby spoza składu rady.

2. Radny obowiązany jest przybyć na posiedzenie punktualne i uczestniczyć w nim do końca.
W przypadku przybycia radnego po przyjęciu przez radę porządku obrad, radny powinien zgłosić przewodniczącemu swoje przybycie.

3. Radny zobowiązany jest powiadomić przewodniczącego rady lub stanowisko ds. organizacyjnych
o planowanej nieobecności na posiedzeniu lub jego opuszczeniu przed zakończeniem posiedzenia.

4. Radny opuszczając sesję bez usprawiedliwienia traci prawo do diety.

5. Dieta przysługuje tylko za pełne uczestnictwo w sesji.

6. Diety wypłacane są po zakończeniu sesji.

7. Ustalenia pkt 1–6 dotyczą także udziału w pracach komisji, przy czym przez przewodniczącego rady należy rozumieć przewodniczącego komisji.

§ 38

1. Obradami rady kieruje przewodniczący rady lub w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego.

2. Przewodniczący rady oraz zastępca zajmują miejsca przy stole prezydialnym.

3. Przewodniczący rady może przekazać prowadzenie obrad nad poszczególnymi punktami swojemu zastępcy.

§ 39

1. Sesję inauguracyjną rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów.

2. Obradom sesji inauguracyjnej przewodniczy radny – senior obecny na sesji.

3. Na pierwszej sesji, przed przystąpieniem do wykonywania mandatu, radni składają ślubowanie.

Rota ślubowania:

“Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności gminy, działać zawsze zgodnie
z prawem oraz interesami gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonywania zadań gminy.”.

4. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”.

Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”.

5. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

6. Radni nieobecni na pierwszej sesji oraz radni, którzy uzyskali mandat w toku kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 40

1. Na pierwszej sesji rada wybiera ze swego grona przewodniczącego rady oraz zastępcę przewodniczącego.

2. Ustępujący zarząd gminy przedstawia radzie informację o stanie budżetu gminy.

3. Rada na pierwszej sesji ustala również termin następnej dotyczącej wyboru wójta i zarządu gminy.

§ 41

1. Obrady rady gminy są jawne.

2. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

§ 42

Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który winien być przyjęty przez radę na kolejnej sesji.

IX. OBRADOWANIE NA SESJACH

§ 43

1. Sesję otwiera przewodniczący rady.

2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia proponowany porządek obrad.
Z wnioskiem o uzupełnienie porządku może wystąpić radny lub wójt.

3. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

4. Przewodniczący prowadzi obrady zgodnie z uchwalonym porządkiem. W uzasadnionych przypadkach przy zapytaniu, czy są sprzeciwy, może dokonać zmian w kolejności realizacji porządku obrad.

5. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń.

6. Radny, w tym samym punkcie, ma prawo do jednej repliki.

7. Zabieranie głosu “ad vocem” odbywa się poza kolejnością zgłoszeń.

8. Przewodniczący może udzielić głosu osobie zaproszonej.

§ 44

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji.

2. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos. Wypowiedź nie powinna być dłuższa niż 5 minut. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

3. Postanowienia ust. 2 stosuje się do wystąpień osób spoza rady.

4. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali przez osoby, które swoim zachowaniem zakłócają porządek obrad.

§ 45

1. W porządku obrad sesji przewiduje się zgłaszanie wniosków, zapytań i interpelacji oraz sprawozdanie z działalności zarządu.

2. Radny może zabierać głos w punkcie “interpelacje i wnioski” tylko raz.

3. Interpelacje składa się tylko w sprawach dotyczących gminy.

4. Interpelacje składa się na stanowisku ds. organizacyjnych lub na sesji w punkcie “interpelacje i wnioski”.

Interpelacja powinna zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające z tego stanu faktycznego konkretne pytanie. Pytanie winno być skierowane do zarządu, przewodniczącego rady, przewodniczącego komisji lub innych osób odpowiadających za realizację zadań z zakresu działania rady.

5. Adresat interpelacji zobowiązany jest do udzielenia odpowiedzi – o ile to możliwe – bezpośrednio po jej złożeniu lub na piśmie w ciągu 14 dni od jej otrzymania. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu i na stanowisko ds. organizacyjnych. Jednocześnie udzielone pisemne odpowiedzi należy przedstawić na najbliższej sesji.

6. Radny ma prawo poinformowania rady, czy uznaje odpowiedź za wyczerpującą i wnieść o jej odczytanie. W przypadku stwierdzenia przez składającego interpelację, że nie zadawala go odpowiedź pisemna i wyjaśnienia ustne na sesji, rada na wniosek interpelującego może żądać dodatkowych wyjaśnień na piśmie.

§ 46

1. Radny ma prawo zgłosić w trakcie sesji wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności:

a) sprawdzenie quorum,

b) zdjęcie określonego punktu z porządku obrad,

c) zakończenia dyskusji,

d) tajnego głosowania.

2. Wniosek formalny rozpatruje się bezpośrednio po zgłoszeniu, jeżeli rada nie postanowi inaczej.

3. Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie. Decyzję podejmuje się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

4. Przewodniczący obrad przed poddaniem pod głosowanie wniosku innego niż formalny precyzuje go i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości, co do intencji wnioskodawcy.

5. W pierwszej kolejności poddaje się pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

6. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów, pyta każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy i zarządza wybory.

§ 47

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji.

3. Regulacja ust. 2 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedne obrady.

§ 48

1. Rada gminy, stosowne do ustawy o samorządzie gminnym oraz postanowień statutu rozstrzyga sprawy na sesjach, podejmując uchwały.

2. Uchwały podejmowane są przez radę w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady, chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 49

1. Bezwzględna większość głosów oznacza, że za przyjęciem uchwały oddano co najmniej 50% plus jeden głosów więcej niż głosów “przeciw” i “wstrzymujących się” łącznie.

2. Zwykła większość głosów jest to liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o jeden głos liczbę głosów “przeciw”.

3. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.

4. Głosowanie może być przeprowadzone w obecności co najmniej połowy składu rady, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 50

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”.

2. Jeżeli wynikiem głosowania jawnego jest równa liczba głosów (głosowanie nie rozstrzygnięte),
a przewodniczący rady oddał swój głos jako “wstrzymujący się”, wniosek wraca do wnioskodawcy.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano poprzez wskazanie “za” albo “przeciw” albo “wstrzymał się”.

Przekreślenie kartki, oznacza że głos został oddany bez dokonania wyboru i jest głosem ważnym.

4. Głos radnego obecnego na sali obrad, nie biorącego udziału w głosowaniu jawnym, jest traktowany jako głos “wstrzymujący się”.

§ 51

1. Głosowanie jawne przeprowadza się przy pomocy zastępcy.

2. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna powołana na sesji spośród radnych. Komisja skrutacyjna składa się z przewodniczącego i co najmniej dwóch członków.

§ 52

O wynikach głosowania informuje przewodniczący rady lub przewodniczący komisji skrutacyjnej bezzwłocznie po jego zakończeniu.

§ 53

W przypadku, gdy radny nie zgadza się ze stanowiskiem rady, może zgłosić do protokołu zdanie odrębne (votum separatum).

§ 54

1. Z każdego posiedzenia rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

a) numer, datę i miejsce posiedzenia oraz numery uchwał,

b) stwierdzenie prawomocności,

c) nazwiska nieobecnych radnych (usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych) oraz nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu i osób zaproszonych,

d) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego posiedzenia,

e) zatwierdzony porządek obrad,

f) przebieg obrad, streszczenie przemówień i wystąpień oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

g) czas trwania posiedzenia,

h) podpis przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi a uchwa-ły rzymskimi i arabskimi.

3. Numeracja zachowuje ciągłość przez okres całej kadencji.

4. Protokół przyjmuje się na następnej sesji zwyczajnej.

X. UCHWAŁY RADY GMINY

§ 55

Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał proceduralnych, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 56

1. Uchwały rady powinny być zredagowane czytelnie i zawierać przede wszystkim:

1) numer, datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) postanowienia merytoryczne określające przedmiot, środki realizacji,

4) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz organów sprawujących nadzór nad realizacją,

5) termin wejścia w życie, ewentualny czas obowiązywania.

2. Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji, kolejny numer uchwały i rok podjęcia.

3. Uchwały podpisuje tylko przewodniczący rady.

§ 57

1. Projekty uchwał przygotowane przez zarząd opiniują właściwe komisje rady. Opinie komisji są odczytywane na sesji rady przez przewodniczącego danej komisji.

2. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję lub grupę radnych, stanowisko w sprawie projektu wyraża zarząd gminy. Opinię zarządu przedstawia na sesji wójt lub upoważniony członek zarządu.

§ 58

1. Uchwały przekazuje się zarządowi w celu realizacji.

2. Zarząd gminy przedkłada radzie raz w roku sprawozdanie z realizacji uchwał.

3. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

4. Uchwałę budżetową oraz uchwałę o udzieleniu bądź nieudzieleniu zarządowi absolutorium, wójt przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej w ciągu 7 dni od daty jej podjęcia.

§ 59

1. Obsługę rady zapewnia stanowisko ds. organizacyjnych urzędu, w ramach funduszu płac administracji samorządowej.

2. Nadzór merytoryczny w części dotyczącej obsługi rady sprawuje przewodniczący rady.

3. Wszystkie materiały i informacje niezbędne w pracach rady i jej organów opracowuje urząd gminy lub jednostki podległe.

XI. REFERENDUM LOKALNE

§ 60

1. O najistotniejszych sprawach gminy decydują jej mieszkańcy w formie referendum.

2. Referendum może być przeprowadzone w każdej sprawie ważnej dla gminy.

3. Do wyłącznej właściwości referendum należy podejmowanie rozstrzygnięć w sprawach:

1) samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,

2) odwołania rady gminy przed upływem kadencji.

§ 61

Referendum polega na udzieleniu pozytywnej lub negatywnej odpowiedzi na postawione pytanie, przedstawione na urzędowej karcie do głosowania.

§ 62

1. Referendum przeprowadza się z inicjatywy rady na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

2. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział, co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

3. W referendum mogą brać udział wyłącznie mieszkańcy gminy stale zamieszkujący na jej obszarze
i posiadający czynne prawo wyborcze.

§ 63

1. Uchwałę o przeprowadzeniu referendum, określającą jego przedmiot i termin, rada podaje niezwłocznie do wiadomości mieszkańców gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzenia referendum określone są w odrębnych przepisach.

3. Koszty związane z przeprowadzeniem referendum pokrywa się z budżetu gminy.

§ 64

1. Wynik referendum jest rozstrzygający, jeśli za jednym z rozwiązań w sprawie poddanej referendum oddano więcej niż połowę ważnych głosów.

2. Wynik referendum w sprawie samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne jest rozstrzygający, jeżeli za samoopodatkowaniem się padło co najmniej 2/3 ważnie oddanych głosów.

XII. ORGANY WYKONAWCZE GMINY

§ 65

1. Organem wykonawczym gminy jest zarząd.

2. W skład zarządu wchodzą:

1) wójt,

2) zastępca wójta,

3) trzech członków.

3. Rada gminy dokonuje wyboru wójta w oddzielnym tajnym głosowaniu, bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

4. Rada wybiera zastępcę wójta oraz pozostałych członków zarządu na wniosek wójta zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

§ 66

1. Odrzucenie przez radę uchwały o udzieleniu zarządowi absolutorium jest równoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

2. Uchwałę w sprawie absolutorium rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

3. Rada rozpoznaje sprawę odwołania zarządu z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały rady o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień zarządu, rada może odwołać zarząd większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

§ 67

1. Rada może odwołać wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3. Odwołanie wójta następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów kolejny wniosek
o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

4. Odwołanie wójta albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem całego zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały zarząd.

5. Rada może na uzasadniony wniosek wójta odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

§ 68

1. W przypadku złożenia rezygnacji przez wójta jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.

2. W przypadku rezygnacji wójta, rada na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego zarządu.

3. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja rady, o której mowa w ust. 2.

§ 69

1. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu rada dokonuje wyboru nowego zarządu
w trybie określonym w § 65, odpowiednio w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania wyboru nowego zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji, mają zastosowanie przepisy art. 28a ustawy o samorządzie gminnym.

2. W przypadku odwołania członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym rada dokonuje wyboru nowego członka zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

3. Odwołany zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada może zwolnić członka zarządu z tego obowiązku.

4. Przepis ust. 3 ma również zastosowanie w przypadku złożenia rezygnacji przez cały zarząd.

§ 70

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie przez członka niebędącego jego przewodniczącym rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka zarządu niebędącego jej przewodniczącym, wójt obowiązany jest najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić radzie nową kandydaturę na członka zarządu.

§ 71

1. Zarząd wykonuje zadania wynikające z przepisów prawa, statutu gminy i uchwał rady.

2. Do zadań zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) przygotowywanie projektu budżetu oraz jego wykonywanie i przedkładanie sprawozdań z działalności finansowej gminy,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

3. Zarządowi przysługuje wyłączne oprawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę,

3) dokonywania wydatków budżetowych ,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

§ 72

W realizacji zadań własnych zarząd podlega wyłącznie radzie gminy.

§ 73

1. Przewodniczącym zarządu jest wójt.

2. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez wójta w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz w miesiącu.

3. Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt.

4. W posiedzeniu zarządu uczestniczą z głosem doradczym sekretarz gminy i skarbnik gminy. Sekretarz gminy, jako doradca prawny a skarbnik gminy, jako doradca finansowy.

5. Zarząd może zapraszać na swoje posiedzenia również inne osoby w sprawach będących przedmiotem posiedzenia.

6. Zarząd stanowi w zakresie swoich kompetencji w formie uchwał, postanowień i decyzji.

7. Zarząd podejmuje uchwały w zakresie budżetu gminy, a w szczególności w sprawach:

– analiz budżetu,

– korekt budżetu,

– przygotowania projektu budżetu gminy,

– przesunięć w rozdziałach i paragrafach budżetu,

– w sprawach koniecznych wydatków nieuwzględnionych w budżecie,

– zaciągania zobowiązań i pożyczek krótkoterminowych,

– gospodarowania mieniem gminy (ustalanie sta-wek opłat).

8. W pozostałych sprawach zarząd wydaje postanowienia, w szczególności w sprawach realizacji uchwał rady.

9. Decyzje administracyjne zarząd wydaje w sprawach przewidzianych prawem.

10. W innych sprawach zarząd może podejmować wnioski, zalecenia, wydaje oświadczenia, apele, komunikaty.

11. Zarząd rozstrzyga sprawy kolegialnie w obecności co najmniej 3 członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.

§ 74

1. Dokumentację z posiedzeń zarządu prowadzi stanowisko ds. organizacyjnych urzędu.

2. Z posiedzeń zarządu sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1) numer i datę oraz czas trwania posiedzenia,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia i nazwiska nieobecnych członków zarządu,

3) przebieg obrad, zgłoszone lub przyjęte uchwały, postanowienia, decyzje i wnioski.

3. Członek zarządu może zgłosić na piśmie zdanie odrębne.

4. Protokoły z posiedzeń zarządu numeruje się cyframi arabskimi, natomiast uchwały, postanowienia i decyzje opatruje się numerem posiedzenia, kolejnym numerem wg podjęcia i wskazaniem roku.

5. Uchwały, postanowienia i decyzje podlegają rejestracji w prowadzonych rejestrach.

6. Numeracja protokołów, uchwał, postanowień i decyzji obowiązuje na okres kadencji.

7. Zbiór protokołów i rejestrów zarządu znajduje się na stanowisku pracy ds. organizacyjnych urzędu.

§ 75

1. Zarząd wydaje decyzje administracyjne w sprawach z zakresu administracji publicznej, zgodnie z obowiązującym prawem.

2. Decyzje wymienione w ust. 1 podpisuje wójt.

3. W decyzji zarządu wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali udział w wydawaniu decyzji.

4. Od decyzji wydanej przez wójta, zarząd gminy, służy odwołanie do samorządowego kolegium odwoławczego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 76

1. Akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały.

2. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie uchwały.

3. Uchwała, o której mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na sesji rady. Traci ona moc w razie odmowy zatwierdzenia, bądź nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady.

4. W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia uchwały, rada określa termin utraty jej mocy obowiązującej.

§ 77

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy.

2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony na wniosek zarządu gminy przez radę gminy.

3. Kierownikiem urzędu jest wójt.

§ 78

1. Do zadań i kompetencji wójta należą następujące sprawy:

1) organizowanie pracy zarządu i przewodniczenie jego obradom,

2) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

3) reprezentowanie gminy na zewnątrz oraz prowadzenie negocjacji w sprawach dotyczących gminy,

4) kierowanie urzędem gminy w rozumieniu Kodeksu pracy,

5) przygotowywanie sprawozdań z działalności zarządu,

6) ogłaszanie budżetu gminy oraz nadzór nad jego realizacją,

7) ogłaszanie sprawozdań z wykonania budżetu,

8) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,

9) udzielanie pełnomocnictwa w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji.
O udzieleniu pełnomocnictwa wójt powiadamia zarząd na najbliższym posiedzeniu,

10) mianowanie pracowników samorządowych według obowiązujących przepisów i ustalonych zasad,

11) powoływanie rzecznika dyscyplinarnego w sprawie dyscyplinarnej,

12) wykonywanie uprawnień wynikających z art. 7 ustawy o pracownikach samorządowych,

13) wydawanie zarządzeń wprowadzających w życie regulaminy wewnętrzne dotyczące działalności urzędu,

14) wykonywanie obowiązków szefa obrony cywilnej na terenie gminy oraz innych obowiązków wynikających z przepisów szczególnych.

2. Do zadań i kompetencji zastępcy wójta należy:

1) wykonywanie zadań powierzonych przez wójta,

2) sprawowanie funkcji wójta w razie nieobecności wójta lub niemożliwości pełnienia przezeń obowiązków.

§ 79

1. Wójt i z-ca wójta są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w urzędzie gminy w ramach stosunku pracy, na podstawie wyboru.

2. W imieniu rady stosunek pracy z wójtem i z-cą wójta nawiązuje przewodniczący rady.

3. Wynagrodzenie wójta i z-cy wójta uchwala rada gminy odrębną uchwałą.

4. Wójt nawiązuje w imieniu rady, stosunek pracy na zasadzie:

1) powołania z:

– sekretarzem gminy,

– skarbnikiem gminy,

– kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego,

2) mianowania lub umowy o pracę z pozostałymi pracownikami.

5. Mianowaniu podlegają następujące stanowiska pracy:

1) ds. budownictwa i zamówień publicznych,

2) ds. rolnictwa, gospodarki gruntami i obrony cywilnej,

3) ds. organizacyjnych, obsługi rady gminy i zarządu,

4) ds. wymiaru zobowiązań podatkowych, spraw płacowych i rozliczeń ZUS,

5) ds. księgowości i egzekucji podatkowej oraz ewidencji działalności gospodarczej,

6) ds. gospodarki komunalnej i inkasa należności za korzystanie z wodociągu i kanalizacji.

§ 80

Rada gminy w drodze odrębnej uchwały powołuje na okres kadencji rady, komisje dyscyplinarne I i II instancji do orzekania w sprawach dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych.

§ 81

Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz innych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw gminnych.

§ 82

Gmina samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania mienia komunalnego.

§ 83

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy, w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie zarządu gminy.

2. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jedno-osobowo na podstawie udzielonego przez zarząd pełnomocnictwa.

§ 84

Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązania pieniężnego, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 85

Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a osoby te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.

§ 86

Dochodami gminy są w szczególności:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach, jako dochody gminy,

2) dochody z majątku gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa,

4) inne dochody i wpływy.

§ 87

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy uchwalonego przez radę gminy na rok kalendarzowy.

2. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

§ 88

1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada zarząd gminy.

2. Kontrolę gospodarki finansowej gminy sprawuje Regionalna Izba Obrachunkowa.

§ 89

Obsługę kasową gminy prowadzi bank wskazany przez radę oddzielną uchwałą.

XIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 90

W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może wchodzić w związki komunalne oraz zawierać porozumienia w trybie ustalonym odrębnymi przepisami i niniejszym statutem.

§ 91

Akty prawa miejscowego podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego oraz rozplakatowaniu na tablicach ogłoszeń na terenie gminy.

§ 92

Zasady prowadzenia dokumentacji pracy organów gminy regulują odrębne przepisy, w tym instrukcja kancelaryjna i zarządzenia wójta w zakresie nieuregulowanym instrukcją.

§ 93

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustaw:

– z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity – Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r.
z późn. zm.),

– z dnia 22 marca 1990 roku o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.),

– z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 z późn. zm.),

– z dnia 10 maja 1990 roku przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę
o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.),

– z dnia 15 września 2000 r. roku o referendum lokalnym (Dz. U. Nr 88, poz. 985),

– z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718).