Załącznik do uchwały Rady Miasta Lubania z dnia 30 października 2001 r. (poz. 3047) |
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy miejskiej Lubań
na lata 2002–2006
I. Podstawa opracowania:
1. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego.
2. Strategia mieszkaniowa Miasta Lubania.
3. Strategia zrównoważonego rozwoju Miasta Lubania.
4. Wieloletni Plan Inwestycyjny Miasta Lubania.
5. Raport o stanie Miasta Lubania za 2000 rok.
6. Koncepcja zmian zarządzania komunalnymi zasobami komunalnymi w Lubaniu.
II. Wielkość, stan techniczny zasobu mieszkaniowego gminy oraz prognozy na przyszłość.
Zasobami mieszkaniowymi w imieniu gminy zarządzają Administracje Budynków Komunalnych nr 1–4. Stan ilościowy zasobów mieszkaniowych gminy zawiera tabela 1.
Tabela 1
Stan ilościowy zasobów mieszkaniowych gminy
Lp. |
Wyszczególnienie |
Lokale ogółem |
Pow. |
W tym |
|||
komunalne |
socjalne |
||||||
sztuk |
p.u. m2 |
sztuk |
p.u. m2 |
||||
1. 2. |
Budynki komunalne Budynki wspólnot mieszkaniowych |
452 1.626 |
19.363 77.568 |
368 1.626 |
16.498 77.568 |
84 – |
2.865 – |
Razem |
2.078 |
96.931 |
1.994 |
94.066 |
84 |
2.865 |
Z analizy danych zawartych w tabeli 1 wynika, że w budynkach komunalnych pozostaje tylko 452 lokale mieszkalne, w tym 84 lokale socjalne. Stanowią one 21,8% ogółu lokali. Przeważająca ilość lokali mieszkalnych (1626) mieści się w budynkach wspólnot mieszkaniowych.
Wiek, stan techniczny budynków komunalnych przedstawia tabela 2.
Tabela 2
Wiek budynków komunalnych – lokale komunalne
Lata budowy |
Budynki |
Lokale mieszkalne |
Lokale socjalne |
|||
sztuk |
% |
sztuk |
% |
sztuk |
% |
|
do 1945 1946–1980 1981–1990 Po 1990 |
70 2 1 3 |
92,1 2,6 1,3 4,0 |
310 14 14 30 |
84,2 3,8 3,8 8,2 |
40 14 – 30 |
47,6 16,7 – 35,7 |
Razem |
76 |
100 |
368 |
100 |
84 |
100 |
Wynika z niej, że zdecydowana większość spośród 76 budynków komunalnych stanowią budynki wzniesione do 1945 r. – 92,1%. W budynkach tych znajduje się 350 lokali mieszkalnych, w tym 40 lokali socjalnych.
Spośród 1.626 lokali komunalnych znajdujących się w budynkach wspólnot mieszkaniowych 1.189 lokali (73,2%) zostało wybudowanych do 1945 r.
Szczegółową charakterystykę wieku lokali komunalnych w budynkach
wspólnot mieszkaniowych obrazuje
tabela 3.
Tabela 3
Wiek lokali komunalnych budynków wspólnot mieszkaniowych
Lata budowy |
Liczba budynków |
Liczba lokali komunalnych |
||
sztuk |
% |
sztuk |
% |
|
do 1945 1946–1980 1981–1990 Po 1990 |
354 29 13 4 |
88,5 7,3 3,2 1,0 |
1.189 334 97 6 |
73,2 20,5 5,9 0,4 |
Razem |
400 |
100 |
1.626 |
100 |
Stan techniczny budynków komunalnych i mieszczących się w nich lokali komunalnych zawiera tabela 4.
Tabela 4
Stan techniczny budynków komunalnych – lokale komunalne
Ocena stanu technicznego |
Budynki |
Lokale mieszkalne |
Lokale socjalne |
|||
sztuk |
% |
sztuk |
% |
sztuk |
% |
|
Bardzo dobry Średni Zły (do gruntownego remontu) Do rozbiórki |
1 49 17 9 |
1,3 64,5 22,4 11,8 |
54 219 78 17 |
14,7 59,4 21,2 4,7 |
30 18 27 9 |
35,7 21,4 32,1 10,8 |
Razem: |
76 |
100 |
368 |
100 |
84 |
100 |
Z danych zawartych w tabeli wynika, że w zasobach komunalnych dominuje
średni stan techniczny budynków
i lokali.
Znaczący odsetek – 22,4% budynków i 23,2% lokali jest w złym stanie technicznym.
Do rozbiórki kwalifikuje się 11,8% budynków, spowoduje to ubytek lokali o 5,8%.
W budynkach komunalnych, wspólnot mieszkaniowych znajduje się 2.078 lokali komunalnych, w tym 84 lokali socjalnych.
Ich stan odzwierciedla tabela 5.
Tabela 5
Stan techniczny zasobów komunalnych
(wg stanu na 31.07.2001 r.)
Ocena stanu technicznego |
Lokale mieszkalne |
Lokale socjalne |
||
sztuk |
% |
sztuk |
% |
|
Bardzo dobry Średni Zły (do gruntownego remontu) Do rozbiórki |
358 1.402 217 17 |
18,0 70,3 10,9 0,8 |
30 18 27 9 |
35,7 21,4 32,1 10,8 |
Razem: |
1.994 |
100 |
84 |
100 |
Ponad 68,4% lokali charakteryzuje się średnim stanem technicznym.
Zły stan techniczny posiada 11,7% lokali.
W gaz sieciowy wyposażonych jest 67,7% lokali. Łazienki posiada 57,6% lokali.
Z sieci miejskiej centralnego ogrzewania korzysta 22,0% lokali.
Etażowe ogrzewanie jest zainstalowane
w 28,2% lokali.
Standard wyposażenia zasobów mieszkaniowych gminy w urządzenia techniczne przedstawia tabela 6.
Tabela 6
Stan wyposażenia technicznego zasobów mieszkaniowych
(wg stanu na dzień 31.07.2001 r.)
Lp. |
Wyposażenie techniczne |
Ogółem poz. (4+5+6) |
Liczba lokali komunalnych |
Liczba lokali komunalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych |
Liczba lokali socjalnych |
1. |
Wodociąg sieciowy |
2.075 |
368 |
1.625 |
82 |
2. |
Kanalizacja |
2.076 |
368 |
1.626 |
82 |
3. |
Ustęp spłukiwany |
1.655 |
280 |
1.315 |
60 |
4. |
Łazienka |
1.196 |
185 |
980 |
31 |
5. |
Gaz przewodowy |
1.408 |
265 |
1.123 |
20 |
6. |
Centralne ogrzewanie zdalaczynne |
458 |
18 |
440 |
– |
7. |
Centralne ogrzewanie inne (np. etażowe) |
586 |
55 |
531 |
– |
8. |
Centralna ciepła woda |
– |
– |
– |
– |
Okres 2002–2006 będzie charakteryzował się dalszym obniżaniem się wielkości zasobów komunalnych.
Kontynuowany będzie proces sprzedaży lokali mieszkalnych w zasobach komunalnych.
Głównym źródłem przyrostu lokali komunalnych będzie przejmowanie budynków zakładowych oraz adaptacje pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkalne.
Przyrost nowych lokali poprzez adaptację pomieszczeń niemieszkalnych na cele mieszkalne będzie minimalna, gdyż w zasobach komunalnych pozostało jedynie 76 budynków.
Szacuje się, że w latach 2002–2006 przyrost lokali z adaptacji wyniesie około 10.
Kształtowanie się prognozy stanu ilościowego gminnych zasobów mieszkaniowych w latach 2002–2006 zawiera tabela 7.
Tabela 7
Prognoza stanu ilościowego gminnych zasobów mieszkaniowych
Lp. |
Rodzaj lokalu mieszkalnego |
2001 r. (stan na 31.07.2001 r.) |
2002 r. |
2003 r. |
2004 r. |
2005 r. |
2006 r. |
1. |
Lokale mieszkalne |
1.994 |
1.846 |
1.686 |
1.516 |
1.336 |
1.156 |
2. |
Lokale socjalne |
84 |
84 |
84 |
84 |
84 |
84 |
3. |
Ogółem |
2.078 |
1.930 |
1.770 |
1.600 |
1.420 |
1.240 |
Uwzględnia ona obniżenie się ilości lokali spowodowane ich
sprzedażą, rozbiórki budynków jak i uzyskanych
w drodze adaptacji.
Stan techniczny budynków oraz lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy wymaga znacznych nakładów finansowych zarówno na utrzymanie dotychczasowego stanu, jak i poprawę standardu części zasobu.
Czynsze nie gwarantują skumulowania obecnie, a także w przyszłości wystarczających środków finansowych pozwalających na prawidłowe prowadzenie gospodarki mieszkaniowej.
Dochody z czynszów będą jednak w latach 2002–2006 stanowić główne źródło finansowania kosztów utrzymania i poprawy stanu technicznego budynków oraz utrzymania części wspólnej w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Tylko niewielka część dochodów z czynszów będzie przeznaczona na poprawę stanu technicznego budynków i lokali komunalnych.
Zostaną one głównie przeznaczone na gruntowne remonty budynków i lokali znajdujących się w złym stanie technicznym.
Prognozy stanu technicznego zasobów mieszkaniowych gminy w latach 2002–2006 ilustrują tabele 8 i 9.
Tabela 8
Prognoza stanu technicznego budynków komunalnych
(wg stanu na 31.07.2001 r.)
Lp. |
Ocena stanu |
2001 r. (stan na 31.07.2001 r.) |
2002 r. |
2003 r. |
2004 r. |
2005 r. |
2006 r. |
1. |
Bardzo dobry |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
3 |
2. |
Średni |
49 |
50 |
50 |
53 |
58 |
62 |
3. |
Zły (do gruntownego remontu) |
17 |
16 |
16 |
12 |
7 |
2 |
4. |
Do rozbiórki |
9 |
9 |
5 |
4 |
2 |
– |
Tabela 9
Prognoza stanu technicznego lokali komunalnych
(wg stanu na 31.07.2001 r.)
Lp. |
Ocena stanu techn. lokali mieszkalnych |
2001 r. (stan na 31.07.2001 r.) |
2002 r. |
2003 r. |
2004 r. |
2005 r. |
2006 r. |
1. |
Bardzo dobry |
358 |
363 |
368 |
375 |
395 |
454 |
2. |
Średni |
1.402 |
1.423 |
1.473 |
1.500 |
1.543 |
1.516 |
3. |
Zły (do gruntownego remontu) |
217 |
191 |
136 |
102 |
39 |
7 |
4. |
Do rozbiórki |
17 |
17 |
10 |
3 |
2 |
– |
Tabela 10
Zestawienie zamian lokali komunalnych związanych z remontami budynków i lokali
Lp. |
Adres budynku (lokalizacja) |
Rok realizacji zamiany |
Liczba lokali mieszkalnych do zamiany |
Struktura rodzin (liczba osób w rodzinie) |
Podstawa |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Rzemieślnicza 5 |
2003 |
1 |
1 rodzina – 2 |
rozbiórka budynku |
2. |
Rzemieślnicza 5a |
2003 |
1 |
1 rodzina – 1 |
rozbiórka budynku |
3. |
Lwówecka 2 |
2003 |
1 |
1 rodzina – 4 |
rozbiórka budynku |
4. |
Bema 2 |
2003 |
4 |
1 rodzina – 3 2 rodzina – 4 3 rodzina – 1 4 rodzina – 2 |
rozbiórka budynku |
5. |
Piramowicza 2 |
2004 |
5 |
1 rodzina – 2 2 rodzina – 3 3 rodzina – 4 4 rodzina – 5 5 rodzina – 6 |
remont gruntowny budynku: – remont stropów |
cd. tabeli
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
6. |
Leśna 22 |
2004 |
6 |
1 rodzina – 4 2 rodzina – 3 3 rodzina – 6 4 rodzina – 2 5 rodzina – 5 6 rodzina – 4 |
rozbiórka budynku |
7. |
Mickiewicza 15 |
2004 |
5 |
1 rodzina – 1 2 rodzina – 2 3 rodzina – 2 4 rodzina – 1 5 rodzina – 1 |
remont gruntowny budynku: – wykonanie ściągów |
8. |
Jeleniogórska 16 |
2005 |
2 |
1 rodzina – 6 2 rodzina – 3 |
rozbiórka budynku |
9. |
Leśna 24 |
2005 |
2 |
1 rodzina – 2 2 rodzina – 2 |
rozbiórka budynku |
10. |
Leśna 45 |
2006 |
3 |
1 rodzina – 1 2 rodzina – 2 3 rodzina – 1 |
rozbiórka budynku |
11. |
Robotnicza 18 |
2006 |
1 |
1 rodzina – 2 |
rozbiórka budynku |
III. Potrzeby w zakresie remontów i modernizacji – zasady konstrukcji planów rocznych.
Podstawą określenia potrzeb remontowych i modernizacyjnych stanowią przeglądy techniczne budynków wykonywane zgodnie z przepisami Prawa budowlanego.
Dotyczy to budynków będących wyłączną własnością komunalną oraz lokali w budynkach wspólnot mieszkaniowych.
W większości przypadków są to tylko oszacowane najpilniejsze potrzeby ustalone ze świadomością ograniczonych środków finansowych, jakimi poszczególne ABK będą dysponowały.
Zatem realne potrzeby, jakie należałoby ponieść, aby zahamować degradację zasobu mieszkaniowego są dużo wyższe.
Tak bardzo ogólnie oszacowane potrzeby w zakresie remontów i modernizacji zasobów komunalnych w latach 2002–2006 zamykają się kwotą 7.808.250 zł.
Rzeczowe i finansowe zestawienie potrzeb remontowych i modernizacyjnych zasobów komunalnych zawiera tabela 10 i 11.
Zestawienie to będzie stanowić z kolei podstawę do sporządzenia
rocznych planów rzeczowo-finansowych
w zakresie remontów i modernizacji zasobów, przez zarządców.
Konstrukcja rocznych planów musi uwzględniać realne możliwości finansowe zarządców.