3040 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KARPACZU z dnia 24 sierpnia 2001 r. w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały nr III/5/98 Rady Miejskiej w Karpaczu z dnia 23 listopada 1998 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje: |
§ 1
W Statucie Gminy Karpacz, stanowiącym załącznik do uchwały nr III/5/98 Rady Miejskiej w Karpaczu z dnia 23 listopada 1998 r., w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Karpacz, wprowadza się następujące zmiany:
1. a) w § 6 zmienia się zapis pkt 1 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie o treści następującej: “1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej”,
b) w § 6 zmienia się zapis pkt 8 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie o treści następującej: “8) edukacji publicznej”,
c) w § 6 pkt 9 wyraz “komunalnych” zastępuje się wyrazem “gminnych”,
d) w § 6 pkt 10 po wyrazach “kultury fizycznej” dodaje się “i turystyki”,
e) w § 6 zmienia się zapis pkt 14 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie: “14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”,
f) w § 6 na początku pkt 16 dodaje się zwrot: “polityki prorodzinnej, w tym”,
g) w § 6 dodaje się pkt 17 w brzmieniu: “wspierania i upowszechniania idei samorządowej”,
h) w § 6 dodaje się pkt 18 w brzmieniu: “promocji gminy”,
i) w § 6 dodaje się pkt 19 w brzmieniu: “współpracy z organizacjami pozarządowymi”,
j) w § 6 dodaje się pkt 20 w brzmieniu: “współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw”.
2. W § 8 pkt 2 zastępuje wyraz “gminami” zwrotem “jednostkami samorządu terytorialnego”.
3. Po § 9 dodaje się § 9a i § 9b w brzmieniu:
Ҥ 9a
1. Organami gminy są:
1) Rada Miejska,
2) Zarząd Miasta.
2. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności
mogą wynikać wyłącznie
z ustaw.
3. Jawność działalności organów gminy zapewnia się poprzez:
1) wcześniejsze informowanie obywateli o sesjach Rady Miejskiej i posiedzeniach jej komisji,
2) wstęp obywateli na sesje Rady Miejskiej
i posiedzenia jej komisji,
3) dostęp do dokumentów wynikających
z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji
Rady Miejskiej, na zasadach określonych w § 9b.
§ 9b
1. Udostępnienie dokumentów wynikających
z wykonywania zadań publicznych następuje na pisemny wniosek osoby zainteresowanej,
rozpatrywany w terminie 2 tygodni.
2. Udostępnienie dokumentów obejmuje możliwość przeglądania, sporządzania notatek oraz odpisów.
3. Odmowa udzielenia dostępu do dokumentów może nastąpić jedynie ze względu na ochronę tajemnicy państwowej i służbowej, oraz innej tajemnicy chronionej ustawą.
4. Odmowę doręcza się osobie zainteresowanej
w formie pisemnej, w terminie 2 tygodni od dnia złożenia wniosku; odmowa powinna
zawierać oznaczenie informacji której dotyczy oraz powody odmowy.
5. Odmowę, o której mowa w pkt 4, osoba zainteresowana może zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego w trybie art. 101a ustawy o samorządzie gminnym.
4. a) w § 13 ust. 2 zmienia się zapis pkt 2 w ten sposób, że nadaje
się mu nowe brzmienie:
“2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń Przewodniczącego Zarządu,
stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego
działalności”,
b) w § 13 ust. 2 zmienia się zapis pkt 11 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie: “11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym”,
c) w § 13 ust. 2 wprowadza się pkt 12a
w brzmieniu: “podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami
lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych
zrzeszeń, społeczności lokalnych i regionalnych”,
d) w § 13 ust. 2 wprowadza się pkt 14a
w brzmieniu: “podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów
i studentów”.
5. W § 14 ust. 4 skreśla się zwrot: “sejmiku samorządowego” wprowadzając w jego miejsce zwrot: “rady poprzedniej kadencji”.
6. a) w § 27 ust. 2 skreśla się pkt 6,
b) w § 27 ust. 2 wprowadza się zmiany do pkt 9 w ten sposób, że dotychczasowy zwrot: “zarządzeń” oraz “zarządzenia” zastępuje się zwrotem: “uchwał” oraz “uchwały”,
c) w § 27 ust. 2 dotychczasowy pkt 7 staje się pkt 6, pkt 8 – pkt
7, pkt 9 – pkt 8, pkt 10 – pkt 9, pkt 11 – pkt 10, pkt 12 – pkt 11,
pkt 13 – pkt 12.
7. a) w § 29 zmienia się ust. 4 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie: “4. W posiedzeniu Zarządu mają prawo uczestniczyć Przewodniczący Rady lub jego Zastępca oraz Przewodniczący Komisji Rady, lub ich Zastępcy – bez prawa głosowania,
b) w § 29 ust. 7 skreśla się pkt 6.
8. W § 38 ust. 4 zmienia się zapis “bezwzględną większością głosów” na zapis “większością co najmniej 3/5 głosów”.
9. Skreśla się § 39.
10. a) w § 40 wprowadza się zmiany do ust. 1 w ten sposób, że zapis “2/3 głosów” zastępuje się zapisem “3/5 głosów”,
b) w § 40 ust. 3 skreśla się zwrot “i właściwą komisję Rady”,
c) w § 40 wprowadza się zmiany do ust. 4 w ten sposób, że zapis “po upływie 14 dni” zastępuje się zapisem “po upływie 1 miesiąca”.
11. W § 43 ust. 1 zmienia się zapis “w ciągu 1 miesiąca” na zapis “w ciągu 3 miesięcy”.
12. a) w § 53 zmienia się zapis ust. 1 w ten sposób, że w miejsce wyrazu “zatwierdza” wpisuje się wyraz “uchwala”,
b) w § 53 zmienia się zapis ust. 3 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie: “Udzielenie absolutorium dla Zarządu odbywa się bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady”.
13. Zmienia się treść § 56 w ten sposób, że nadaje się mu nowe
brzmienie: “Radny kieruje się
dobrem wspólnoty samorządowej gminy, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich
organizacjami”.
14. W § 68 w miejsce dotychczasowego zapisu:
“ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym” wprowadza się zapis: “ustawy o
samorządzie gminnym”.
15. W § 69 w miejsce dotychczasowego zapisu:
“ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym” wprowadza się zapis: “ustawy o
samorządzie gminnym”.
16. W § 70 wprowadza się zmiany do ust. 1 w ten sposób, że dotychczasowy zapis “Jeleniogórskiego” zastępuje się słowem “Dolnośląskiego”.
17. W § 71 skreśla się ust. 4.
§ 2
Zmienia się wykaz jednostek organizacyjnych gminy, stanowiący załącznik nr 3 do Statutu Gminy Karpacz, w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie:
I. Zakłady budżetowe:
1. Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.
II. Jednostki budżetowe:
1. Miejskie Przedszkole Publiczne.
2. Szkoła podstawowa.
3. Gimnazjum.
4. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.
III. Gminne instytucje kultury:
1. Miejska Biblioteka Publiczna.
2. Miejskie Muzeum Zabawek ze zbiorów Henryka Tomaszewskiego.
§ 3
W regulaminie Rady Miejskiej, stanowiącym załącznik nr 4 do Statutu Gminy Karpacz, wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 3 zastępuje się zwrot “terytorialnym” słowem “gminnym”,
2) w § 4 wprowadza się zmiany do ust. 1 w ten sposób, że dotychczasowy zapis “sejmiku samorządowego” zastępuje się zwrotem “rady poprzedniej kadencji”,
3) w § 10 po wyrazie “quorum” dodaje się zwrot
“w głosowaniu jawnym”,
4) w § 24 słowo “terytorialnym” zastępuje się słowem “gminnym”,
5) a) w § 29 ust. 1 zwrot “terytorialnym” zastępuje się zwrotem “gminnym”,
b) w § 29 skreśla się ust. 2,
c) w § 29 skreśla się oznaczenie ust. 1,
6) w rozdziale II, po § 32 w tytule podrozdziału “Kolegium i komisje Rady” skreśla się zwrot “Kolegium i”,
7) a) w § 40 skreśla się cały ust. 1 oraz oznaczenie ustępu 2,
8) w § 41 ust. 2 w miejsce dotychczasowego zapisu: “obowiązane” wprowadza się wyraz “obowiązany”,
9) a) w § 52 ust. 3 zwrot “terytorialnym” zastępuje się zwrotem “gminnym”,
b) dotychczasowy § 52 staje się § 51,
10) dotychczasowy § 53 staje się § 52,
11) dotychczasowy § 54 staje się § 53.
§ 4
W regulaminie Komisji Rewizyjnej, stanowiącym załącznik nr 5 do Statutu Gminy Karpacz, wprowadza się następujące zmiany:
1) a) w § 24 skreśla się ust. 1,
b) w § 24 skreśla się oznaczenie ust. 2,
2) w § 25 skreśla się ust. 3.
§ 5
W regulaminie Zarządu, stanowiącym załącznik nr 6 do Statutu Gminy Karpacz, wprowadza się następujące zmiany:
1) zmienia się § 11 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie: “Skarbnik Gminy, Sekretarz Gminy, Przewodniczący Rady lub jego Zastępca, Przewodniczący Komisji Rady lub ich Zastępcy oraz inne osoby zaproszone biorą udział w pracach Zarządu bez prawa głosowania.”,
2) w § 15 ust. 2 dotychczasowy zapis: “oraz Przewod-niczący Komisji Rewizyjnej” zastępuje się zwrotem: “lub jego Zastępca oraz Przewodniczący Komisji Rady lub ich Zastępcy”,
3) zmienia się § 19 w ten sposób, że nadaje się mu nową treść:
“1. Działalność Zarządu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2. Jawność Zarządu obejmuje w szczególności:
a) prawo obywateli do uzyskiwania informacji,
b) dostęp obywateli do protokołów z posiedzeń Zarządu”.
§ 6
W pozostałym zakresie uchwała nr III/5/98 Rady Miejskiej w Karpaczu z dnia 23 listopada 1998 r. nie ulega zmianie.
§ 7
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta, który opracuje tekst jednolity Statutu Gminy Karpacz wraz z załącznikami.
§ 8
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.