3040

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W KARPACZU

z dnia 24 sierpnia 2001 r.

w sprawie wprowadzenia zmian do uchwały nr III/5/98 Rady Miejskiej w Karpaczu z dnia 23 listopada 1998 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1

W Statucie Gminy Karpacz, stanowiącym załącznik do uchwały nr III/5/98 Rady Miejskiej w Karpaczu z dnia 23 listopada 1998 r., w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Karpacz, wprowadza się następujące zmiany:

1. a) w § 6 zmienia się zapis pkt 1 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie o treści następującej: “1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej”,

b) w § 6 zmienia się zapis pkt 8 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie o treści następującej: “8) edukacji publicznej”,

c) w § 6 pkt 9 wyraz “komunalnych” zastępuje się wyrazem “gminnych”,

d) w § 6 pkt 10 po wyrazach “kultury fizycznej” dodaje się “i turystyki”,

e) w § 6 zmienia się zapis pkt 14 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie: “14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”,

f) w § 6 na początku pkt 16 dodaje się zwrot: “polityki prorodzinnej, w tym”,

g) w § 6 dodaje się pkt 17 w brzmieniu: “wspierania i upowszechniania idei samorządowej”,

h) w § 6 dodaje się pkt 18 w brzmieniu: “promocji gminy”,

i) w § 6 dodaje się pkt 19 w brzmieniu: “współpracy z organizacjami pozarządowymi”,

j) w § 6 dodaje się pkt 20 w brzmieniu: “współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw”.

2. W § 8 pkt 2 zastępuje wyraz “gminami” zwrotem “jednostkami samorządu terytorialnego”.

3. Po § 9 dodaje się § 9a i § 9b w brzmieniu:

Ҥ 9a

1. Organami gminy są:

1) Rada Miejska,

2) Zarząd Miasta.

2. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie
z ustaw.

3. Jawność działalności organów gminy zapewnia się poprzez:

1) wcześniejsze informowanie obywateli o sesjach Rady Miejskiej i posiedzeniach jej komisji,

2) wstęp obywateli na sesje Rady Miejskiej
i posiedzenia jej komisji,

3) dostęp do dokumentów wynikających
z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady Miejskiej, na zasadach określonych w § 9b.

§ 9b

1. Udostępnienie dokumentów wynikających
z wykonywania zadań publicznych następuje na pisemny wniosek osoby zainteresowanej, rozpatrywany w terminie 2 tygodni.

2. Udostępnienie dokumentów obejmuje możliwość przeglądania, sporządzania notatek oraz odpisów.

3. Odmowa udzielenia dostępu do dokumentów może nastąpić jedynie ze względu na ochronę tajemnicy państwowej i służbowej, oraz innej tajemnicy chronionej ustawą.

4. Odmowę doręcza się osobie zainteresowanej
w formie pisemnej, w terminie 2 tygodni od dnia złożenia wniosku; odmowa powinna zawierać oznaczenie informacji której dotyczy oraz powody odmowy.

5. Odmowę, o której mowa w pkt 4, osoba zainteresowana może zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego w trybie art. 101a ustawy o samorządzie gminnym.

4. a) w § 13 ust. 2 zmienia się zapis pkt 2 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie:
“2) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń Przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności”,

b) w § 13 ust. 2 zmienia się zapis pkt 11 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie: “11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym”,

c) w § 13 ust. 2 wprowadza się pkt 12a
w brzmieniu: “podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń, społeczności lokalnych i regionalnych”,

d) w § 13 ust. 2 wprowadza się pkt 14a
w brzmieniu: “podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów
i studentów”.

5. W § 14 ust. 4 skreśla się zwrot: “sejmiku samorządowego” wprowadzając w jego miejsce zwrot: “rady poprzedniej kadencji”.

6. a) w § 27 ust. 2 skreśla się pkt 6,

b) w § 27 ust. 2 wprowadza się zmiany do pkt 9 w ten sposób, że dotychczasowy zwrot: “zarządzeń” oraz “zarządzenia” zastępuje się zwrotem: “uchwał” oraz “uchwały”,

c) w § 27 ust. 2 dotychczasowy pkt 7 staje się pkt 6, pkt 8 – pkt 7, pkt 9 – pkt 8, pkt 10 – pkt 9, pkt 11 – pkt 10, pkt 12 – pkt 11,
pkt 13 – pkt 12.

7. a) w § 29 zmienia się ust. 4 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie: “4. W posiedzeniu Zarządu mają prawo uczestniczyć Przewodniczący Rady lub jego Zastępca oraz Przewodniczący Komisji Rady, lub ich Zastępcy – bez prawa głosowania,

b) w § 29 ust. 7 skreśla się pkt 6.

8. W § 38 ust. 4 zmienia się zapis “bezwzględną większością głosów” na zapis “większością co najmniej 3/5 głosów”.

9. Skreśla się § 39.

10. a) w § 40 wprowadza się zmiany do ust. 1 w ten sposób, że zapis “2/3 głosów” zastępuje się zapisem “3/5 głosów”,

b) w § 40 ust. 3 skreśla się zwrot “i właściwą komisję Rady”,

c) w § 40 wprowadza się zmiany do ust. 4 w ten sposób, że zapis “po upływie 14 dni” zastępuje się zapisem “po upływie 1 miesiąca”.

11. W § 43 ust. 1 zmienia się zapis “w ciągu 1 miesiąca” na zapis “w ciągu 3 miesięcy”.

12. a) w § 53 zmienia się zapis ust. 1 w ten sposób, że w miejsce wyrazu “zatwierdza” wpisuje się wyraz “uchwala”,

b) w § 53 zmienia się zapis ust. 3 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie: “Udzielenie absolutorium dla Zarządu odbywa się bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady”.

13. Zmienia się treść § 56 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie: “Radny kieruje się
dobrem wspólnoty samorządowej gminy, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami”.

14. W § 68 w miejsce dotychczasowego zapisu:
“ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym” wprowadza się zapis: “ustawy o samorządzie gminnym”.

15. W § 69 w miejsce dotychczasowego zapisu:
“ust. 1 ustawy o samorządzie terytorialnym” wprowadza się zapis: “ustawy o samorządzie gminnym”.

16. W § 70 wprowadza się zmiany do ust. 1 w ten sposób, że dotychczasowy zapis “Jeleniogórskiego” zastępuje się słowem “Dolnośląskiego”.

17. W § 71 skreśla się ust. 4.

§ 2

Zmienia się wykaz jednostek organizacyjnych gminy, stanowiący załącznik nr 3 do Statutu Gminy Karpacz, w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie:

I. Zakłady budżetowe:

1. Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

II. Jednostki budżetowe:

1. Miejskie Przedszkole Publiczne.

2. Szkoła podstawowa.

3. Gimnazjum.

4. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej.

III. Gminne instytucje kultury:

1. Miejska Biblioteka Publiczna.

2. Miejskie Muzeum Zabawek ze zbiorów Henryka Tomaszewskiego.

§ 3

W regulaminie Rady Miejskiej, stanowiącym załącznik nr 4 do Statutu Gminy Karpacz, wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 3 zastępuje się zwrot “terytorialnym” słowem “gminnym”,

2) w § 4 wprowadza się zmiany do ust. 1 w ten sposób, że dotychczasowy zapis “sejmiku samorządowego” zastępuje się zwrotem “rady poprzedniej kadencji”,

3) w § 10 po wyrazie “quorum” dodaje się zwrot
“w głosowaniu jawnym”,

4) w § 24 słowo “terytorialnym” zastępuje się słowem “gminnym”,

5) a) w § 29 ust. 1 zwrot “terytorialnym” zastępuje się zwrotem “gminnym”,

b) w § 29 skreśla się ust. 2,

c) w § 29 skreśla się oznaczenie ust. 1,

6) w rozdziale II, po § 32 w tytule podrozdziału “Kolegium i komisje Rady” skreśla się zwrot “Kolegium i”,

7) a) w § 40 skreśla się cały ust. 1 oraz oznaczenie ustępu 2,

8) w § 41 ust. 2 w miejsce dotychczasowego zapisu: “obowiązane” wprowadza się wyraz “obowiązany”,

9) a) w § 52 ust. 3 zwrot “terytorialnym” zastępuje się zwrotem “gminnym”,

b) dotychczasowy § 52 staje się § 51,

10) dotychczasowy § 53 staje się § 52,

11) dotychczasowy § 54 staje się § 53.

§ 4

W regulaminie Komisji Rewizyjnej, stanowiącym załącznik nr 5 do Statutu Gminy Karpacz, wprowadza się następujące zmiany:

1) a) w § 24 skreśla się ust. 1,

b) w § 24 skreśla się oznaczenie ust. 2,

2) w § 25 skreśla się ust. 3.

§ 5

W regulaminie Zarządu, stanowiącym załącznik nr 6 do Statutu Gminy Karpacz, wprowadza się następujące zmiany:

1) zmienia się § 11 w ten sposób, że nadaje się mu nowe brzmienie: “Skarbnik Gminy, Sekretarz Gminy, Przewodniczący Rady lub jego Zastępca, Przewodniczący Komisji Rady lub ich Zastępcy oraz inne osoby zaproszone biorą udział w pracach Zarządu bez prawa głosowania.”,

2) w § 15 ust. 2 dotychczasowy zapis: “oraz Przewod-niczący Komisji Rewizyjnej” zastępuje się zwrotem: “lub jego Zastępca oraz Przewodniczący Komisji Rady lub ich Zastępcy”,

3) zmienia się § 19 w ten sposób, że nadaje się mu nową treść:

“1. Działalność Zarządu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność Zarządu obejmuje w szczególności:

a) prawo obywateli do uzyskiwania informacji,

b) dostęp obywateli do protokołów z posiedzeń Zarządu”.

§ 6

W pozostałym zakresie uchwała nr III/5/98 Rady Miejskiej w Karpaczu z dnia 23 listopada 1998 r. nie ulega zmianie.

§ 7

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta, który opracuje tekst jednolity Statutu Gminy Karpacz wraz z załącznikami.

§ 8

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
MAREK SZULTIS