2257 UCHWAŁA RADY GMINY SULIKÓW z dnia 29 września 2001 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Sulików Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy Sulików uchwala, co następuje: |
§ 1
W Statucie Gminy Sulików stanowiącym załącznik do uchwały nr II/8/96 Rady Gminy z dnia 17 lutego 1996 r. wprowadza się następujące zmiany:
Rozdział I
1) § 1 treść paragrafu skreśla się i nadaje następujące brzmienie:
“Gmina Sulików jest wspólnotą samorządową posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
Wszystkie osoby na stałe zamieszkujące na obszarze gminy Sulików tworzą wspólnotę samorządową realizującą swoje zbiorowe cele lokalne przez udział w referendum, poprzez wybraną przez siebie Radę Gminy, organy wybrane przez radę, a w szczególności Zarząd Gminy jako organ wykonawczy.”,
2) § 2 treść paragrafu skreśla się i nadaje się nowe brzmienie:
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa:
– o gminie – należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium gminy Sulików,
– radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Sulików,
– zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Gminy Sulików,
– przewodniczącym rady – należy przez to rozumieć przewodniczącego Rady Gminy Sulików,
– wójcie – należy przez to rozumieć wójta gminy Sulików,
– urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Sulików.
3) § 3 treść paragrafu skreśla się i nadaje się nowe brzmienie:
“1. Gmina obejmuje terytorium o powierzchni 96 km 2.
2. Dokładny przebieg granic gminy przedstawia wyrys graficzny stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
3. Siedzibą organów gminy jest wieś Sulików, ul. Dworcowa 5.”,
4) dodaje się § 5 o następującym brzmieniu:
“1. Rada Gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym (z wyjątkiem spraw rozstrzyganych wyłącznie w drodze referendum).
2. Zasady i tryb wyboru członków rady określa ustawa.”,
5) dodaje się § 6 o następującym brzmieniu:
“1. W skład rady wchodzi 18 radnych.
2. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wy-
boru.”.
Rozdział II
6) § 8 ust. 1 pkt 3 skreśla się i nadaje brzmienie następującej treści:
“3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.”,
w pkt 7) wyraz “komunalnego” zastępuje się wyrazem “gminnego”,
w pkt 8) po wyrazach “szkół podstawowych” dodaje się wyraz “gimnazjów”,
w pkt 9) po wyrazie “w tym bibliotek” dodaje się wyraz “gminnych”,
w pkt 12) wyraz “komunalnej” zastępuje się wyrazem “gminnej”,
w pkt 13) wyraz “komunalnych” zastępuje się wyrazem “gminnych”,
dodaje się ust. 3 o następującym brzmieniu: “Przekazanie gminie, w drodze ustawy, nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych gminy lub subwencji.”.
Rozdział III
7) w § 11 dodaje się ust. 3 o następującym brzmieniu:
“3. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw”.
Rozdział IV
8) § 13 skreśla się,
9) § 14 ust. 4 pkt 15 po wyrazie “herbu” dodaje się wyraz “gminy.”,
10) § 15 ust. 1 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Funkcji tych nie można łączyć z funkcją członka zarządu.”,
11) w § 16 skreśla się ust. 3 i 4,
12) § 17 po wyrazie “w liczbie” dodaje się wyraz “minimum.”,
13) § 20 ust. 2 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego oraz będących członkami zarządu.
W skład pozostałych komisji, o których mowa w ustępie 1, mogą wchodzić osoby spoza rady w liczbie 2 osób w każdej komisji.”,
14) § 22 ust. 1 po wyrazie “przyjmuje” wyrazy “zgłoszone wnioski”, zastępuje się wyrazami “zgłaszane wnioski, postulaty oraz zapytania.”,
15) § 23 ust. 3 po wyrazie “ciałami” dodaje się wyraz “niezależnymi”,
16) § 23 ust. 5 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“5. Kluby radnych działają na podstawie własnego statutu. Statut ten nie może być sprzeczny ze statutem gminy.”,
17) § 23 ust. 6 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“Wewnętrzna organizacja, statut i struktura klubu należy do kompetencji radnych, którzy go powołują.”,
ust. 7 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“Klub ma prawo do:
– inicjatywy uchwałodawczej, na zasadach określonych w Regulaminie Rady Gminy,
– zgłaszania wniosków i opinii,
– współpracy z organami wewnętrznymi Rady Gminy,
– wysłuchania opinii i wyjaśnień osób zaproszonych na posiedzenia klubu,
– organizowania posiedzeń na terenie Urzędu Gminy”,
dodaje się ust. 7a o następującej brzmieniu:
“Kluby działają przez okres kadencji rady. Upływ kadencji rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubu.”.
Rozdział V
18) § 31 ust. 2 po wyrazie “Zarząd” dopisuje się wyrazy “na zasadach określonych w § 25.”,
19) § 36 ust. 2 wyraz “jednoosobowy” zastępuje się wyrazem: “jednoosobowym.”,
20) § 36 dodaje się ust. 3a o następującym brzmieniu:
“Skarbnik gminy (główny księgowy budżetu), który odmówił kontrasygnaty, dokona jej jednak na pisemne polecenie zwierzchnika, powiadamiając o tym Radę Gminy oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.”,
21) § 39 ust. 4 skreśla się w całości i nadaje nowe brzmienie:
“W przypadku niemożności pełnienia funkcji przez wójta na skutek
choroby lub innej ważnej przyczyny zastępuje go w pełnym zakresie zastępca
wójta.”,
22) § 40 ust. 3 po wyrazie “ustala” dodaje się wyraz “stałe.”.
Rozdział VI
23) § 51 skreśla się i nadaje nowe brzmienie o następującej treści:
“Tryb przeprowadzenia referendum określa odrębna ustawa.”.
Rozdział VII
24) § 53 ust. 1 po wyrazach “Regionalnej Izby Obrachunkowej” dodaje się wyrazy “celem zaopiniowania.”,
25) § 57 ust. 2 wyraz “tajnym” zastępuje się wyrazem “jawnym.”.
Rozdział VIII
26) § 64 po wyrazach “9 października 1990” dodaje się wyrazy “4 marca 1995 oraz z dnia 18 grudnia 1999.”,
27) dodaje się “Rozdział VIIIa. ZASADY DOSTĘPU DO DOKUMENTÓW I KORZYSTANIA Z NICH.”,
28) dodaje się § 64a o następującym brzmieniu:
“1. Dokumenty z działalności organów gminy są udostępniane osobie zainteresowanej na pisemny wniosek złożony w sekretariacie Urzędu Gminy, chyba że ograniczenie jawności dokumentu wynika z odrębnych ustaw.
2. Udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust. 1, może być w formie wglądu do akt – w terminie 7 dni od złożenia wniosku.
3. Strona może z przeglądanych akt sporządzić notatki i odpisy oraz żądać ich uwierzytelnienia.”,
29) dodaje się § 64b o następującym brzmieniu:
“W przypadku stwierdzenia ograniczenia jawności dokumentu wynikającego z odrębnych ustaw osoba zainteresowana nie otrzyma żądanego dokumentu, a jedynie uzasadnienie odmowy.”.
Rozdział IX
30) § 68 skreśla się.
ZMIANY W ZAŁĄCZNIKACH DO STATUTU GMINY SULIKÓW
(Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Sulików)
REGULAMIN RADY GMINY
Rozdział I
1) § 2 pkt 1 skreśla się w całości i nadaje nowe brzmienie o treści:
“Ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami).”.
Rozdział III
2) § 5 ust. 2 wyrazy “wskazany przez niego” skreśla się.
Rozdział IV
3) § 7 ust. 1 po wyrazach “wyników wyborów” dodaje się wyrazy “do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy.”,
4) § 7 ust. 3 pkt c skreśla się.
Rozdział V
5) § 12 pkt 4c skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“c) z prac komisji oraz klubów radnych.”,
6) § 13 ust. 1 cyfrę “5” zastępuje się cyfrą “7”,
7) § 13 ust. 2 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“Do zawiadomienia dołącza się projekty uchwał, materiały wymagające analizy (jeżeli nie zostały dostarczone wcześniej), informację z prac zarządu oraz protokół z poprzedniej sesji rady.”,
8) § 13 ust. 6 po wyrazach “na tablicy ogłoszeń” dodaje się wyrazy: “na 3 dni przed sesją.”.
Rozdział VI
9) § 16 ust. 3 wyraz “zastępcy” zastępuje się wyrazem “zastępca”,
10) § 18 ust. 1 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“1. Posiedzenia rady są jawne, co oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, z wyjątkiem spraw, których ograniczenie jawności wynika z odrębnych ustaw.”,
11) w § 18 skreśla się ust. 2, 3, 5,
12) § 23 ust. 2 skreśla się,
13) § 24 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“Pisemne sprawozdanie z wykonania uchwał rady składa wójt lub wyznaczony przez zarząd pracownik, nie rzadziej niż jeden raz na kwartał.”.
Rozdział VII
14) § 32 ust. 3 wyrazy “swoich zastępców” zastępuje się wyrazami “swojego zastępcy”,
15) § 33 ust. 1 pkt a skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“a) wyboru i odwołania przewodniczącego rady, wiceprzewodniczącego, wójta, członków zarządu.”,
16) § 33 ust. 1 litera b skreśla się,
17) § 34 ust. 2 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“Przewodniczący poddaje pod głosowanie wszystkie zgłoszone wnioski.”.
Rozdział VIII
18) § 37 po wyrazach “komisje rady” dodaje się przecinek oraz wyrazy “kluby radnych”,
19) § 38 ust. 1 wyraz “chwały” zastępuje się wyrazem “uchwały.”,
20) § 38 ust. 3 po wyrazach “przez komisję” dodaje się przecinek oraz wyraz “klub.”,
21) § 40 ust. 2 po wyrazach “(cyframi rzymskimi)” dodaje się wyrazy “w danej kadencji.”.
Rozdział XI
22) w § 49 skreśla się ust. 4 i 7.
Rozdział XII
23) § 52 ust. 3 skreśla się,
24) § 56 skreśla się,
25) § 57 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym.”.
(Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Sulików)
REGULAMIN KOMISJI RADY GMINY
Rozdział I
1) § 2 pkt 1 skreśla się i nadaje nowe brzmienie o treści: ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami).”.
Rozdział II
2) § 3 pkt 4 wyraz “komunalnych” zastępuje się wyrazem “gminnych.”,
3) § 3 pkt 9 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym.”,
4) § 4 pkt 6 wyraz “komunalnej” skreśla się,
5) § 4 pkt 11 skreśla się,
6) § 5 pkt 1 po wyrazach “szkół podstawowych” dodaje się przecinek oraz wyraz “gimnazjum.”.
Rozdział III
7) § 7 ust. 2 po wyrazie “wójta” dodaje się przecinek oraz wyrazy “przewodniczącego rady oraz inne osoby za zgodą komisji.”,
8) § 8 wyraz “roczne” zastępuje się wyrazem “półroczne.”.
(Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Sulików)
REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ RADY GMINY SULIKÓW
1) § 2 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym.”,
2) § 3 ustęp 2 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“2. Zakres kompetencji komisji obejmuje kontrolę działalności zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności:
a) kontrolę wykonywania przez Zarząd Gminy uchwał Rady Gminy,
b) kontrolę skarg i wniosków, ich realizację przez Zarząd Gminy,
c) kontrolę realizacji wniosków radnych,
d) kontrolę realizacji zaleceń pokontrolnych organów kontroli zewnętrznej i wewnętrznej,
e) wnioskowanie o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium dla zarządu,
f) opiniowanie wniosków o odwołanie zarządu lub jego członków,
g) wnioskowanie o odwołanie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
h) wnioskowanie o dokonanie kontroli zewnętrznej (Najwyższa Izba Kontroli, Regionalna Izba Obrachunkowa, urząd skarbowy),
i) wnioskowanie o przekazanie spraw do organów ścigania,
j) wnioskowanie o zmianę sposobu gospodarowania mieniem gminnym,
k) wnioskowanie o rozliczenie przez osobę uprawnioną zrealizowanej inwestycji,
k) kontrolę wydatkowania środków przez jednostki organizacyjne”,
3) § 11 ust. 2 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
“2. Przedmiotem kontroli może być działalność zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych w zakresie:
a) gospodarki finansowo-ekonomicznej,
b) gospodarowania mieniem gminnym,
c) przestrzegania i realizacji postanowień statutu gminy,
d) realizacji bieżących zadań gminy.”.
(Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Sulików)
REGULAMIN ZARZĄDU GMINY
Rozdział I
1) § 2 pkt 1 wyrazy “terytorialnym (Dz. U. Nr 16, poz. 95 z późniejszymi zmianami)” zastępuje się wyrazami “gminnym Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami)”.
Rozdział III
2) § 4 ust. 3 pkt 3 wyraz “komunalnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”.
Rozdział IV
3) § 7 ust. 3 wyrazy “lub wyznaczony członek zarządu” skreśla się,
4) § 12 ust. 1 po kropce dodaje się zdanie “Porządek dostarcza się członkom zarządu nie później niż 3 dni przed posiedzeniem.”,
5) § 12 ust. 2 po wyrazie “przejrzysty” dodaje się następującą treść “a materiały wymagające analizy członkowie zarządu otrzymują co najmniej 3 dni przed posiedzeniem.”,
6) § 12 ust. 3 wyrazy “radcą prawnym” zastępuje się wyrazem “prawnikiem.”,
7) § 13 ust. 2 liczbę “3” zastępuje się liczbą “4.”,
8) § 17 ust. 2 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym.”,
9) § 17 ust. 3 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym.”,
10) § 22 ust. 2 skreśla się.
(Załącznik nr 7 do Statutu Gminy Sulików)
WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH GMINY
1) W wykazie jednostek organizacyjnych gminy dodaje się lp. 5 o treści:
“5. Gminny Zakład Komunalny w Sulikowie.”.
(Załącznik nr 8 do Statutu Gminy Sulików)
Treść załącznika nr 8 skreśla się i nadaje nowe brzmienie:
WYKAZ SOŁECTW WCHODZĄCYCH W SKŁAD GMINY SULIKÓW
Lp. |
Nazwa sołectwa |
W skład którego wchodzi |
1. |
Sulików |
Wieś: Sulików, kolonia Podgórze |
2. |
Mała Wieś Dolna |
Wieś: Mała Wieś Dolna |
3. |
Mała Wieś Górna |
Wieś: Mała Wieś Górna |
4. |
Studniska Dolne |
Wieś: Studniska Dolne |
5. |
Studniska Górne |
Wieś: Studniska Górne |
6. |
Mikułowa |
Wieś: Mikułowa |
7. |
Radzimów Dolny |
Wieś: Radzimów Dolny |
8. |
Radzimów Górny |
Wieś: Radzimów Górny |
9. |
Bierna |
Wieś: Bierna, Bierna Nowoszyce |
10. |
Miedziana |
Wieś: Miedziana, kolonia Jabłoniec, kolonia Łowin |
11. |
Stary Zawidów |
Wsie: Stary Zawidów, Wielichów |
12. |
Skrzydlice |
Wieś: Skrzydlice |
13. |
Wrociszów Górny |
Wieś: Wrociszów Górny |
14. |
Wrociszów Dolny |
Wieś: Wrociszów Dolny |
15. |
Wilka |
Wieś: Wilka, kolonia Ksawerów |
16. |
Wilka Bory |
Wieś: Wilka Bory |
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzien-niku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.