2183

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W BRZEGU DOLNYM

z dnia 20 września 2001 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Brzeg Dolny

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska w Brzegu Dolnym uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Brzeg Dolny w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miejskiemu w Brzegu Dolnym.

§ 3

1. Traci moc uchwała nr XXIX/261/96 z dnia 26 listopada 1996 roku w sprawie uchwalenia jednolitego tekstu Statutu Gminy Brzeg Dolny.

2. Traci moc uchwała nr XXVIII/236/96 z dnia 2 października 1996 roku w sprawie Regulaminu Obrad Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym.

3. Traci moc uchwała nr XXIX/262/96 z dnia 26 listopada 1996 roku w sprawie zmian w Regulaminie Obrad Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym.

§ 4

Uchwała wchodzi po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
ANDRZEJ POŁOZOWSKI

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym z dnia 20 września 2001 r. (poz. 2183)

STATUT GMINY BRZEG DOLNY

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina Brzeg Dolny, zwana dalej “Gmina”, jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego.

2. Wszystkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową.

§ 2

1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni 94 km2.

2. Granice terytorialne Gminy określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego statutu.

3. Terytorium gminy obejmuje miasto Brzeg Dolny i 13 sołectw – jednostek pomocniczych:

– Bukowice,

– Godzięcin,

– Grodzanów,

– Jodłowice,

– Naborów,

– Pogalewo Małe,

– Pogalewo Wielkie,

– Pysząca,

– Radecz,

– Stary Dwór,

– Wały,

– Żerków,

– Żerkówek.

§ 3

1. Godłem Brzegu Dolnego jest wizerunek świętego Jerzego na koniu, walczącego ze smokiem oraz łódź. Barwą herbu jest tarcza zielona, na którą naniesiono niebieską rzekę, powyżej zielony las dębowy, powyżej niebieskie niebo. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do niniejszego statutu.

2. Zasady używania herbu określa Rada odrębną uchwałą.

§ 4

Siedzibą organów Gminy jest miasto Brzeg Dolny.

Zakres działania i zadania Gminy

§ 5

Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej,
w szczególności w zakresie:

1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia, w tym placówek lecznictwa otwartego,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

8) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych,

9) kultury, w tym bibliotek komunalnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych
i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni komunalnej i zadrzewień,

13) cmentarzy komunalnych,

14) porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej.

§ 6

Zakres działania Gminy określają:

1) ustawy i akty wydane na ich podstawie oraz
w granicach upoważnień ustawy,

2) porozumienia zawarte z innymi gminami i organami administracji rządowej,

3) uchwały Rady podjęte w ramach obowiązującego prawa w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspól-
noty.

§ 7

1. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:

1) działalność swoich organów i organów jednostek pomocniczych,

2) działalność gminnych jednostek organizacyjnych,

3) współdziałanie międzykomunalne,

4) działalność innych osób fizycznych i prawnych, krajowych i zagranicznych, na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

2. Zarząd prowadzi odrębne rejestry gminnych jednostek organizacyjnych oraz umów i porozumień,
o których mowa w ust. 1 pkt 4.

3. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 3.

§ 8

1. Na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej Gmina otrzymuje środki w wysokości koniecznej do ich realizacji.

2. Gmina oraz inna komunalna osoba prawna nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Władze Gminy

§ 9

1. Wspólnota samorządowa podejmuje rozstrzygnięcia bezpośrednio w powszechnym głosowaniu wyborczym i w referendum, a także poprzez organy Gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady oraz referendum określają odrębne ustawy.

3. Organami Gminy są Rada Miejska, zwana dalej Radą, i Zarząd Miejski, zwany dalej Zarządem.

§ 10

1. Referendum może być przeprowadzone w każdej sprawie ważnej dla Gminy.

2. W sprawach samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.

3. Referendum przeprowadza się na wniosek 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania lub
z inicjatywy Rady z wyjątkiem referendum w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji.

4. Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

§ 11

Uchwały organów Gminy zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.

§ 12

Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych mających na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

§ 13

1. Ustawowy skład Rady wynosi 24 radnych.

2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

§ 14

1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

a) uchwalenie statutu Gminy oraz jego zmian,

b) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

c) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz Sekretarza Gminy, na wniosek Przewodniczącego Zarządu,

d) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielania lub nieudzielania Zarządowi absolutorium z tego tytułu,

e) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

f) uchwalanie programów gospodarczych,

g) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych Gminy oraz zasad przekazywania im składników mienia do korzystania, oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

h) podejmowanie uchwał w sprawach podatków
i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

i) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

– określenia zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawienia lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią ina-
czej: do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać czynności wyłącznie za zgodą Rady,

– emitowania obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd,

– zaciągnięcia długoterminowych pożyczek
i kredytów,

– ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek
i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,

– zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Radę,

– tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
z nich,

– określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

– tworzenia, likwidacji, reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

– ustalenia maksymalnej wysokości pożyczek
i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,

j) określenia wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

k) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym,

l) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

m) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu
i barw, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

n) nadawania honorowego obywatelstwa oraz nagród Gminy,

o) powołanie kierownika USC i jego zastępcy,

p) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżenia rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Rady,

r) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

2. Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

§ 15

1. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego zadania Przewodniczącego wykonuje właściwy Wiceprzewodniczący.

2. Liczbę Wiceprzewodniczących określa Rada w odrębnej uchwale.

3. Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczących wybiera się na pierwszej sesji po wyborze Rady nowej kadencji.

4. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada bezwzględną większością głosów
w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

5. Odwołanie Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczących Rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym
ust. 4.

§ 16

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu
7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.

2. Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.

3. Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji, zwołując pierwszą sesję, w szczególności:

1) określa datę, godzinę i miejsce sesji,

2) przygotowuje projekt porządku obrad.

4. Projekt porządku obrad, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, powinien obejmować sprawozdanie dotychczasowego Zarządu o stanie Gminy.

5. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru Przewodniczącego Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

§ 17

Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności właściwy Wiceprzewodniczący, w szczególności:

– zwołuje sesję Rady,

– przewodniczy obradom,

– sprawuje policję sesyjną

– kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,

– zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,

– podpisuje uchwały Rady,

– reprezentuje Radę na zewnątrz,

– czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

§ 18

W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

§ 19

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. O sesjach Rady należy zawiadomić pisemnie wszystkich członków Rady co najmniej na siedem dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę oraz proponowany porządek obrad.

3. Zawiadomienie o sesji powinno być również podane do wiadomości publicznej.

4. Terminy dalszych posiedzeń w ramach jednej sesji ustala Przewodniczący i zawiadamia o tym ustnie na posiedzeniu.

5. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję, określając dzień jej odbycia przypadający w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia wniosku. W takim przypadku termin zawiadomienia członków Rady, o którym mowa w ust. 2, może zostać skrócony.

§ 20

1. Z każdego posiedzenia Rady sporządza się protokół, który powinien zawierać:

a) numer, datę i miejsce posiedzenia,

b) nazwiska nieobecnych członków Rady i Zarządu, nazwiska osób delegowanych na posiedzenie
z urzędu,

c) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

d) zatwierdzony porządek obrad,

e) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

f) przebieg obrad, złożone do protokołu treści przemówień i oświadczeń oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

g) nr i tytuły uchwał wraz z wynikami głosowania (uchwały dołącza się do protokołu),

h) podpis Przewodniczącego i protokolanta.

2. Protokół przedstawia się na żądanie organu nadzoru, a także każdemu, kto ma w tym interes faktyczny lub prawny.

§ 21

1. W celu kontrolowania działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, a w szczególności: Urzędu Gminy, gminnych jednostek budżetowych, gminnych zakładów budżetowych, przedsiębiorstw komunalnych, jednostek pomocniczych Gminy, Rada powołuje stałą Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.

3. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być radny będący:

– członkiem Zarządu,

– Przewodniczącym lub Wiceprzewodniczącym Rady.

4. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

a) opiniowanie wykonania budżetu Gminy,

b) wnioskowanie do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową

c) badanie i ocena na zlecenie Rady materiałów
z kontroli Zarządu lub innych jednostek organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontroli,

d) opiniowanie wniosków o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków. Opinie wraz
z uzasadnieniem Komisja przedkłada Przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni od zakończenia sesji Rady, na której złożono wniosek o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków.

e) inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli,

f) wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, NIK lub przez inne organy kontroli.

5. Komisja wyraża swoje stanowiska, opinie, wnioski itd. w drodze uchwał.

§ 22

1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy. Plan musi zawierać tematykę posiedzeń, wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej, oraz terminy ich przeprowadzenia.

2. Rada w formie uchwały może nakazać Komisji:

a) rozszerzenie lub zwężenie zakresu i przedmiotu kontroli,

b) przeprowadzenie kontroli nieobjętej zatwierdzonym planem pracy komisji.

§ 23

1. Komisja Rewizyjna składa Radzie, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku, roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

a) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

b) wykaz nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

c) wykaz uchwał podjętych przez Komisję,

d) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty.

3. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie w terminie dwóch tygodni od otrzymania sprawozdania Zarządu, ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły wraz z wnioskiem w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.

4. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności także na wniosek Rady, określający przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

§ 24

1. Komisja Rewizyjna, dokonując kontroli, bada
w szczególności gospodarkę finansową, stosując kryterium legalności, gospodarności, rzetelności
i celowości.

2. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

4. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

5. Kontrole przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Rady Miejskiej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby upoważnione do jej przeprowadzenia.

6. Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie oraz dowód osobisty.

7. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik kontrolowanego podmiotu oraz zespół kontrolujący.

8. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących osoby te są zobowiązane do złożenia, w terminie 5 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.

9. Wyjaśnienia, o których mowa w pkt 8, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji, składa on wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady.

§ 25

Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub też po podjęciu stosownych uchwał przez zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich przedmiotu działania.

§ 26

1. Rada może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania, skład osobowy oraz przewodniczącego komisji.

2. Komisje podlegają Radzie Miejskiej, przedkładają jej plany pracy oraz sprawozdania z działalności.

3. Rada może zlecać komisjom wykonanie dodatkowych zadań nieujętych w planie pracy oraz wykraczających poza przedmiot działania komisji.

§ 27

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Urząd Miejski.

§ 28

Regulamin pracy Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym określa załącznik nr 4.

§ 29

1. Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd.

2. W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu, jego Zastępcy oraz pozostali członkowie Zarządu.

3. Liczbę członków Zarządu oraz zastępców Burmistrza określa Rada odrębną uchwałą

§ 30

Zasady oraz tryb wyboru i odwołania Zarządu określa ustawa oraz niniejszy Statut.

§ 31

Burmistrz oraz jego Zastępcy są pracownikami samorządowymi, zatrudnionymi na podstawie wyboru dokonanego przez Radę.

§ 32

Zarząd wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach komunalnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.

§ 33

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego, którego kierownikiem jest Burmistrz.

2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Miejskiego określa regulamin organizacyjny uchwalany przez Radę na wniosek Zarządu.

§ 34

Do zadań Zarządu należy w szczególności:

1) opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada, oraz przygotowywanie projektów uchwał w tych sprawach,

2) wykonywanie uchwał Rady,

3) określanie sposobu wykonywania uchwał,

4) ustalanie planu wykonania budżetu, informowanie mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu i wykorzystaniu środków budżetowych, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej,

5) gospodarowanie mieniem komunalnym,

6) zaciąganie zobowiązań w celu wykonania uchwał Rady i swych ustawowych kompetencji, do wysokości ustalonej przez Radę,

7) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową
w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,

8) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania do Naczelnego Sądu Administracyjnego rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Zarządu,

9) podejmowanie uchwał w sprawie zatrudnienia
i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

10) określenie zakresu spraw, których wykonanie Burmistrz może powierzyć Sekretarzowi Gminy, do wykonania w jego imieniu.

11) wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z ustaw porozumień zawartych przez Gminę, o ile z przepisów szczególnych nie wynika uprawnienie dla innego organu Gminy,

12) opracowanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Miejskiego i projektów zmian tego regulaminu,

13) zatwierdzenie czynności Burmistrza podjętych
w trybie art. 32 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

§ 35

1. W posiedzeniu Zarządu udział biorą jego członkowie oraz bez prawa głosowania Skarbnik i Sekretarz Gminy.

2. Zarząd może postanowić o zaproszeniu na swe posiedzenie innych osób niż wymienione w ust. 1.

§ 36

1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik upoważniony przez Zarząd, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2 i 3.

2. Burmistrz może zostać upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowego oświadczenia woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Gminy.

3. Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymaga dla skuteczności kontrasyganty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

§ 37

Burmistrz organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

§ 38

1. Majątek Gminy, służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, może być zarządzany przez jednostki organizacyjne i podmioty określone w § 7.

2. Zasady zarządzania, o jakim mowa w ust. 1, określa Rada w drodze odrębnych uchwał.

3. Zarząd prowadzi rejestry:

a) składników mienia komunalnego,

b) podmiotów zarządzających poszczególnymi skła-
dnikami tego mienia.

§ 39

Tryb pracy Zarządu określa załącznik nr 5.

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 40

1. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice miejskie i osiedla.

2. Utworzenie jednostki pomocniczej następuje w drodze uchwały Rady, poprzedzonej następującym postępowaniem:

a) inicjatywa utworzenia jednostki pomocniczej należy do 10 mieszkańców obszaru, który ta jednostka ma obejmować, lub organu Gminy,

b) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

c) po uzgodnieniu, o którym mowa powyżej, Zarząd przeprowadza konsultacje z mieszkańcami w ramach działań organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej,

d) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości - uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

§ 41

Uchwała w sprawie utworzenia jednostki pomocniczej powinna określić: jej obszar, granice, siedzibę władz, nazwę, sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.

§ 42

Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio przepisy statutu dotyczące ich tworzenia.

§ 43

1. Rada po utworzeniu jednostki pomocniczej uchwala jej statut.

2. Statut jednostki pomocniczej określa organizację
i zakres jej działania, a w szczególności:

a) organy i zakres ich kompetencji,

b) zadania jednostki pomocniczej,

c) zasady przekazywania środków budżetowych,

d) zasady przekazywania jej mienia komunalnego,

e) sposób zarządzania mieniem komunalnym i rozporządzania dochodami z tego źródła,

f) szczegółowe uprawnienia do prowadzenia gospodarki finansowej,

g) zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania,

h) zasady oraz tryb wyboru i odwołania sołtysa
i rady sołeckiej, (odpowiednio rady osiedla lub ogólnego zebrania mieszkańców),

i) zasady kontroli jednostek pomocniczych przez organy Gminy.

§ 44

1. Jednostki pomocnicze Gminy mogą prowadzić własną gospodarkę finansową.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, w statucie jednostki określone zostaną jej źródła dochodów oraz sposób rozliczenia się z budżetem Gminy.

3. Procedurę tworzenia budżetu jednostki pomocniczej oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych określa statut jednostki.

§ 45

Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy oraz inne uprawnione podmioty i przedkłada informację w tym zakresie Zarządowi.

§ 46

1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć bez prawa głosowania w pracach Rady, a w szczególności:

a) brać udział w sesjach Rady,

b) zgłaszać wnioski,

c) wykonywać określone zadania na podstawie zlecenia Rady,

d) zabierać głos w sprawach porządku obrad sesji, treści merytorycznej projektów uchwał,

e) współuczestniczyć w inicjatywach uchwałodawczych,

f) kontroli wykonywanych uchwał.

2. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych przez Radę odrębną uchwałą.

Radni

§ 47

1. Radny reprezentuje wszystkich wyborców i utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Gminy i ich organizacjami poprzez: przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg wyborców, informowanie wyborców
o aktualnej sytuacji Gminy, informowanie wyborców o swej działalności w Radzie, konsultowanie materiałów, spraw i projektów uchwał Rady, upowszechnianie uchwał i przedsięwzięć Rady oraz mobilizowanie mieszkańców do ich realizacji.

2. Kierując się celem określonym powyżej, Radny powinien:

a) spotkać się w swoim okręgu wyborczym z wyborcami,

b) pełnić dyżur radnego,

c) uczestniczyć w zebraniach organizacji samorządowych, społecznych, politycznych i zawodowych, na ich zaproszenie.

3. Urząd Miejski udziela w sprawach, o których mowa w pkt 2 ppkt a i b, pomocy.

§ 48

1. Radny składa na pierwszej sesji po wyborach Rady Miejskiej następujące ślubowanie:

“Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra
i pomyślności Gminy, działać zawsze zgodnie z pra-
wem oraz interesami Gminy i jej mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań Gminy”.

2. Radny nieobecny na pierwszej sesji Rady składa ślubowanie na najbliższej sesji, w której uczestniczy.

3. Z chwilą złożenia ślubowania radny nabywa swoje ustawowe uprawnienia.

§ 49

Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady
i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

§ 50

1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, udziału w głosowaniu na sesjach Rady i występowania z interpelacjami oraz zapytaniami.

2. Tryb zgłaszania interpelacji i zapytań określa regulamin pracy Rady.

3. W celu usprawnienia swojej pracy radni mogą tworzyć kluby, działające według następujących zasad:

a) kluby łączą radnych o wspólnych celach działania,

b) kluby powinny liczyć co najmniej 5 radnych,

c) można należeć tylko do jednego klubu,

d) powstanie klubu następuje z chwilą doręczenia Przewodniczącemu powiadomienia wraz z listą członków klubu i oświadczeniami o ich przystąpieniu do klubu,

e) Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów,

f) przewodniczący klubu reprezentuje klub na zewnątrz,

g) działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w ustawach i niniejszym statucie.

4. Radny ma dostęp do wszystkich dokumentów dotyczących realizacji przez Gminę jej zadań z wyłączeniem tych objętych tajemnicą państwową i służbową oraz objętych ochroną dóbr osobistych.

§ 51

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy
z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia wykonywania jego obowiązków.

4. Radnym przysługuje dieta na zasadach ustalonych przez Radę oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

5. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza Rady.

§ 52

Wygaśnięcie mandatu radnego następuje z przyczyn
i w trybie określonym w ustawie - Ordynacja wyborcza do rad gmin.

Pracownicy samorządowi

§ 53

Status prawny pracowników samorządowych Gminy określa ustawa.

§ 54

1. Pracownikami samorządowymi z wyboru są osoby określone w § 31 statutu.

2. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy Burmistrza właściwa jest Rada.

3. Rada może, w drodze osobnej uchwały, upoważnić Przewodniczącego Rady do podejmowania czynności, o jakich mowa w ust. 2.

4. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy z pozostałymi osobami, których stosunek pracy nawiązywany jest na podstawie wyboru, właściwy jest Burmistrz jako kierownik Urzędu Miejskiego, będącego zakładem pracy w rozumieniu art. 3 Kodeksu pracy.

§ 55

Mianowanie jako forma nawiązania stosunku pracy
z pracownikami Urzędu Miejskiego jest stosowana wobec kierowników wydziałów referatów Urzędu Miejskiego.

§ 56

Powołanie, jako forma nawiązania stosunku pracy
z pracownikami Urzędu Miejskiego, jest stosowana wobec Sekretarza i Skarbnika Gminy.

§ 57

Inne niż wymienione w § 54–56 osoby są zatrudnione w Urzędzie Miejskim na podstawie umowy o pracę.

Zasady dostępu i korzystania przez obywateli

z dokumentów Rady, Zarządu i komisji

§ 58

1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Obywatelom udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:

1) protokoły z sesji,

2) protokoły z posiedzeń komisji Rady,

3) protokoły z posiedzeń Zarządu,

4) rejestr uchwał Rady i uchwał Zarządu.

3. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem.

§ 59

Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Biurze Rady Urzędu Miejskiego w dniach pracy Urzędu, w godzinach przyjmowania interesantów.

§ 60

1. Z dokumentów wymienionych w par. 58 ust. 2 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.

2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miejskim w asyście pracownika Urzędu.

§ 61

1. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie notatek z dokumentów określonych w par. 59 ust. 2, ich fotografii oraz odbitek kserograficznych.

2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1, są wykonywane odpłatnie.

3. Odpłatność za czynności określone w ust. 1 wynosi:

1) za uwierzytelnienie notatki – 5 zł za każdą stronę,

2) za uwierzytelnienie fotografii – 5 zł,

3) za sporządzenie odbitki kserograficznej – 1 zł za stronę.

§ 62

Uprawnienia określone w par. 59–62 nie znajdują zastosowania:

1) w przypadku podjęcia przez Radę, komisję lub Zarząd i uchwały o wyłączeniu jawności,

2) do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż
art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Postanowienia końcowe

§ 63

Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

§ 64

Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Brzeg Dolny (poz. 2183)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Brzeg Dolny (poz. 2183)

 

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Brzeg Dolny (poz. 2183)

GMINNE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE

1. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Brzegu Dolnym.

2. Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Brzegu Dolnym.

3. Ośrodek Sportu i Rekreacji w Brzegu Dolnym.

4. Kompleks Hotelowo-Sportowy w Brzegu Dolnym.

5. Stadion Miejski w Brzegu Dolnym.

6. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzegu Dolnym.

7. Publiczne Gimnazjum nr 1 w Brzegu Dolnym.

8. Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Brzegu Dolnym.

9. Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu Dolnym.

10. Szkoła Podstawowa nr 6 im. Mikołaja Kopernika w Brzegu Dolnym.

11. Szkoła Podstawowa im. Jana Kusocińskiego w Pogalewie Wielkim.

12. Przedszkole nr 1 w Brzegu Dolnym.

13. Przedszkole nr 2 w Brzegu Dolnym.

14. Przedszkole nr 3 w Brzegu Dolnym.

15. Przedszkole nr 4 w Brzegu Dolnym.

Osobami prawnymi utworzonymi przez samorząd gminy są:

1. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej “Administrator” Sp. z o.o w Brzegu Dolnym.

2. Dolnobrzeski Ośrodek Kultury.

3. Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Brzegu Dolnym.

 

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Brzeg Dolny (poz. 2183)

REGULAMIN PRACY RADY MIEJSKIEJ W BRZEGU DOLNYM

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Obrad Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym, zwany dalej “regulaminem”, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej organów, z wyłączeniem zasad i trybu działania Komisji Rewizyjnej.

§ 2

1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Zarząd wykonujący jej uchwały.

2. Zarząd i komisje Rady działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

§ 3

1. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy, uchwalonym:

– w pierwszym roku kadencji – w ciągu trzech miesięcy od jej rozpoczęcia,

– w latach następnych – na ostatniej sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.

2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

§ 4

1. Obsługę techniczną i organizacyjną Rady zapewnia Burmistrz, tworząc w tym celu Biuro Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym.

2. Pracowników biura zatrudnia Burmistrz w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.

3. W sprawach merytorycznych pracownicy Biura Rady podlegają Przewodniczącemu Rady.

Organizacja wewnętrzna Rady

§ 5

1. Do wewnętrznych organów Rady należą:

– komisje stałe,

– komisje doraźne do określonych zadań.

2. W przypadku wyboru dwu lub więcej Wiceprzewodniczących Rada wskazuje odpowiednio l, II itd. Wiceprzewodniczącego.

§ 6

Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych
w statucie, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.

§ 7

1. Do obowiązków I Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawę lub statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego, a także w przypadku konieczności podjęcia przez Radę niezwłocznych działań pod nieobecność Przewodniczącego lub wynikającego z innych przyczyn braku możliwości działania Przewodniczącego.

2. Konieczność podjęcia przez Radę niezwłocznych działań wymaga stwierdzenia przez Radę w pierwszym punkcie porządku obrad sesji, zwołanej przez
I Wiceprzewodniczącego.

3. Postanowienia ust. 2 nie dotyczą przypadków, gdy na stanowisku Przewodniczącego Rady występuje wakat.

§ 8

W razie wakatu lub nieobecności Przewodniczącego oraz I Wiceprzewodniczącego Rady do kolejnych Wiceprzewodniczących stosuje się odpowiednio § 7.

Sesje Rady

§ 9

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustaw.

2. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych, w formie uchwał.

3. Oprócz uchwał Rada może podejmować wewnętrzne postanowienia proceduralne, dotyczące w szczególności: przyjęcia procedury rozpatrywania sprawy, skierowania sprawy do zaopiniowania lub rozpatrzenia, zalecenia przygotowania projektu uchwały itp.).

4. Do wewnętrznych postanowień proceduralnych nie ma zastosowania przewidziany w regulaminie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

§ 10

1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Sesjami zwyczajnym są sesje przewidziane w planie pracy Rady.

3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie przewidzianym w § 12 regulaminu.

§ 11

Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący Rady obowiązany jest zwołać nadzwyczajną sesję Rady w ciągu siedmiu dni od daty złożenia wniosku sesja powinna odbyć się nie później niż w 10 dni od złożenia wniosku.

Przygotowanie sesji

§ 12

1. Sesje przygotowuje Przewodniczący wspólnie
z Wiceprzewodniczącymi.

2. Przygotowanie sesji obejmuje:

a) ustalenie projektu porządku obrad,

b) ustalenie czasu i miejsca obrad,

c) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczegóInych punktów projektowanego porządku obrad.

3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia – jeden Wiceprzewodniczących.

4. Wymóg upoważnienia, o jakim mowa w ust. 3, nie dotyczy sytuacji, kiedy Przewodniczący Rady nie może udzielić upoważnienia. W takiej sytuacji sesję zwołuje I Wiceprzewodniczący Rady

5. Jeśli I Wiceprzewodniczący Rady nie może zwołać sesji, jego obowiązki przejmuje kolejny Wiceprzewodniczący Rady.

6. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.

7. W zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

8. Zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14 dni przed sesją.

9. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 6 i 8, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.

1O. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 13

1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Burmistrza ustala listę osób zaproszonych na sesję.

2. W sesjach Rady uczestniczą członkowie Zarządu oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.

3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych pod legających kontroli Rady.

§ 14

Burmistrz obowiązany jest udzielać Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

Obrady

§ 15

1. Sesje Rady są jawne.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

3. Utrwalanie przebiegu obrad przy pomocy urządzeń audiowizualnych nie może zakłócać przebiegu obrad oraz wymaga poinformowania Rady o zamiarze utrwalania przebiegu obrad.

§ 16

1. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową zgodnie z treścią ustawy o tajemnicy państwowej i służbowej, jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, przy czym osoby zaproszone do udziału w sesji w myśl § 13 ust 1 regulaminu Rady mogą być obecne na sesji.

2. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 Rada może postanowić, iż ze względu na ważny interes społeczności Gminy lub poszczególnych obywateli cała sesja lub obrady nad określonymi punktami porządku obrad odbędą się przy drzwiach zamkniętych – bez obecności publiczności oraz z wyłączeniem utrwalania przebiegu obrad, o którym mowa w § 15 ust. 3.

§ 17

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek Przewodniczącego bądź radnego Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

§ 18

1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalonych w planie pracy Rady lub w terminie określonym przez Przewodniczącego Rady w porozumieniu z Wiceprzewodniczącymi.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 11.

§ 19

1. Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.

2. Przewodniczący Rady przerywa obrady, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy ustawowego składu. W takim przypadku Przewodniczący może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

3. Fakt przerwania sesji oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 20

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.

2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. I wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących Rady, upoważniony przez Przewodniczącego.

3. W przypadku gdy Przewodniczący Rady nie może udzielić upoważnienia jednemu z Wiceprzewodniczących Rady, czynności określone w ust. 1 podejmuje I Wiceprzewodniczący Rady.

4. W przypadku gdy I Wiceprzewodniczący nie może podjąć czynności określonych w ust. 1, jego obowiązki przejmuje kolejny z Wiceprzewodniczących.

§ 21

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram... sesję Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym”.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, w przypadku braku kworum stosuje się odpowiednio przepis § 17 regulaminu.

§ 22

1. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady przedstawia Radzie pod dyskusję projekt porządku obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, a także niebędący radnym członek Zarządu.

3. Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie przedstawiony przez siebie projekt porządku obrad oraz wnioski, o jakich mowa w ust. 2.

§ 23

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,

2) informację Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,

3) sprawozdanie Burmistrza o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z realizacji uchwał Rady,

4) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,

5) interpelacje i zapytania radnych,

6) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,

7) wolne wnioski i informacje.

§ 24

1. Sprawozdanie, o jakim mowa w § 23 pkt 3, składa Burmistrz lub członek Zarządu wyznaczony przez Zarząd.

2. Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

§ 25

1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Zarządu
i Burmistrza.

2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty
o zasadniczym charakterze.

3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.

5. Odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie pisemnej w terminie 21 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację. Odpowiedzi udzielają właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Zarząd względnie Burmistrza.

6. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

7. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

§ 26

1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji
o konkretnym stanie faktycznym.

2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego Rady lub ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej
w terminie 14 dni. § 25 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

§ 27

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.

3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.

5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.

§ 28

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących
w sesji.

2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.

5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 29

Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

§ 30

1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności dotyczących:

– stwierdzenia kworum,

– zmiany porządku obrad,

– ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

– zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

– zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

– zarządzenia przerwy,

– odesłania projektu uchwały do komisji,

– zarządzenia głosowania imiennego,

– przeliczenia głosów,

– przestrzegania regulaminu obrad.

2. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego wystąpienia “za”
i jednego wystąpienia “przeciwko” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

§ 31

1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych
w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

§ 32

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam... sesję Rady Miejskiej w Brzegu Dolnym”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.

§ 33

1. Rada jest związana uchwałą z chwilą jej podjęcia.

2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.

§ 34

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca,
w którym sesja się odbywa.

§ 35

1. Pracownik Biura Rady sporządza z każdej sesji Rady protokół.

2. Przebieg sesji powinien być nagrywany na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z tej sesji.

§ 36

1. Protokół z sesji Rady musi odzwierciedlać przebieg sesji.

2. Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:

– numer oraz datę sesji, miejsce odbywania posiedzenia, godzinę rozpoczęcia i zakończenia,

– imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady
i Zarządu, nazwiska osób delegowanych na posiedzenie z urzędu, z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

– stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

– zatwierdzony porządek obrad,

– stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

– przebieg obrad, złożone do protokołu treści wystąpień i oświadczeń oraz teksty zgłoszonych wniosków wraz z przebiegiem głosowania,
z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymuję się”,

– nr i tytuły uchwał wraz z wynikami głosowania (uchwały dołącza się do protokołu),

– wniesione przez radnych zdania odrębne,

– podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

3. Protokół przedstawia się na żądanie organu nadzoru, a także każdemu, kto ma w tym interes faktyczny lub prawny.

§ 37

1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni (przed przyjęciem protokołu przez Radę) mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.

2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.

3. Rada przyjmuje protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

§ 38

1. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi arabskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji
i oznaczeniem roku kalendarzowego.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie wystąpienia niewygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.

3. Odpis protokołu z sesji Rady wraz z kopiami uchwał Biuro Rady doręcza Burmistrzowi.

4. Wyciągi z protokołu z sesji Rady oraz kopie uchwał Biuro Rady doręcza także tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych wynikających.

§ 39

1. Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu oraz na następnej sesji.

2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy tych sesji, które odbyły się przy drzwiach zamkniętych.

§ 40

Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołow itp.) sprawuje pracownik Biura Rady.

Uchwały

§ 41

1. Uchwały, o jakich mowa w § 9 ust. 2, są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.

§ 42

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Zarząd, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.

2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

– tytuł uchwały,

– podstawę prawną,

– postanowienia merytoryczne,

– w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,

– określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i złożenie sprawozdania po jej wykonaniu,

– ustalenie terminu wejścia w życie uchwały
(z dniem podjęcia, ogłoszenia uchwały lub
w określonym terminie).

3. Uchwały Rady Miejskiej powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczeniami z języków obcych i neologizmami.

4. Projekt uchwały powinien być przedłożony Przewodniczącemu Rady wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały.

§ 43

1. Projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje Rady.

2. Projekty uchwał zgłaszane przez podmioty inne niż Zarząd wymagają zaopiniowania przez Zarząd.

3. Przewodniczący Rady przekazuje projekty uchwał właściwym komisjom i Zarządowi.

4. Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności
z prawem przez radcę prawnego Urzędu.

§ 44

1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub z innymi organami, do uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.

2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy
z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Zarząd.

§ 45

1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady

2. Ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczących Rady, prowadzących obrady.

§ 46

Uchwały numeruje się, uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer (cyframi arabskimi)
i rok podjęcia uchwały.

§ 47

1. Zarząd ewidencjonuje oryginały uchwał w reje-
strze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.

2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

3. Urząd prowadzi zbiór przepisów gminnych dostępny do powszechnego wglądu w jego siedzibie.

§ 48

Burmistrz przedkłada Wojewodzie uchwały Rady
w ciągu 7 dni od daty podjęcia.

§ 49

Burmistrz przedstawia Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu:

1) uchwałę budżetową

2) uchwałę w sprawie absolutorium,

3) inne uchwały objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Tryb głosowania

§ 50

W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

§ 51

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący Rady, przelicza oddane głosy “za”, “przeciw” i “wstrzymuje się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem Rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.

3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący może wyznaczyć radnych.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady.

§ 52

1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

5. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 53

1. Głosowanie imienne przeprowadza się w przypadku przyjęcia wniosku formalnego o zarządzenie głosowania imiennego.

2. Głosowanie imienne przeprowadza Przewodniczący Rady. Wyczytywani kolejno radni podają sposób, w jaki głosują: “za”, “przeciw” lub “wstrzymuje się”, Przewodniczący sumuje je i ogłasza wyniki głosowania.

3. Wyniki głosowania wraz z głosami oddanymi przez poszczególnych radnych odnotowuje się w protokole.

§ 54

1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), Rada głosuje w pierwszej kolejności nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że można
w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 56 ust. 2.

5. Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu uchwały.

6. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

7. Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie,
o jakim mowa w ust. 6, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

8. Postanowienia ust. 1–7 stosuje się odpowiednio
w przypadku głosowania nad zmianą uchwały.

§ 55

1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący Rady.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

§ 56

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów “za” niż “przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących “za” czy “przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano największą liczbę głosów.

§ 57

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

Komisje Rady

§ 58

1. Do pomocy w wykonywaniu swych zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje.

2. Komisje podlegają Radzie.

3. Przedmiot działania poszczególnych komisji oraz zakres ich zadań określa Rada w odrębnych uchwałach.

§ 59

1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.

2. Rada, przyjmując plan pracy komisji, może zalecić komisji dokonanie w nim zmian.

§ 60

1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.

3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przedkładają je Radzie.

4. Na podstawie upoważnienia Rady Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady mogą zwołać posiedzenie komisji w trybie nadzwyczajnym i nakazać złożenie Radzie sprawozdania z posiedzenia.

§ 61

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybrany przez Radę spośród radnych.

2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada na wniosek tej komisji, zgodnie z Regulaminem Komisji Rewizyjnej.

3. Radny może być przewodniczącym tylko jednej komisji stałej.

§ 62

1. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

2. Szczegółowe zasady działania, w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji
i zespołów, komisje ustalają w przygotowanych przez siebie i zatwierdzonych przez Radę regulaminach.

3. Do czasu zatwierdzenia regulaminów, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednie postanowienia niniejszego regulaminu.

§ 63

1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz na kwartał przedstawiają na sesji Rady informacje
o działalności komisji (poza sprawozdaniem rocznym).

2. Postanowienia ust. 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji i zespołów powołanych przez
Radę.

3. Komisje przedkładają Radzie, w terminie do
31 stycznia każdego roku, roczne sprawozdania ze swej działalności w roku poprzednim.

§ 64

1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. W przypadku równej ilości głosów “za” i “przeciw” decyduje głos przewodniczącego komisji.

Radni

§ 65

1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi
z wyborcami przez:

– informowanie wyborców o stanie Gminy,

– konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,

– propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,

– informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie.

§ 66

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach
i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny, w ciągu 7 dni od daty odbywania się sesji Rady lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

§ 67

1. Radni powinni odbywać spotkania ze swoimi wyborcami.

2. Radni winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych – w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców – osoby, które chciałyby złożyć skargi i wnioski czy postulaty.

3. Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować mieszkańców Gminy w siedzibie Urzędu Miejskiego w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.

§ 68

Radni ponoszą przed wyborcami i Radą odpowiedzialność za udział i wyniki swej pracy w Radzie.

§ 69

1. W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od pracy w komisji przewodniczący komisji może wnioskować o odwołanie radnego ze składu komisji.

2. Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1, podejmuje Rada po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień.

3. Postanowienie ust. 2 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego.

4. Postanowienia ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do członków komisji spoza Rady.

§ 70

1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

§ 71

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez Przewodniczącego Rady.

§ 72

1. Zarząd wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.

2. Zarząd udziela radnym pomocy w wykonywaniu ich mandatu (realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązków).

3. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

§ 73

Przewodniczący Rady wydaje członkom komisji niebędącym radnymi dokumenty stwierdzające ich udział w pracach Rady.

Absolutorium

§ 74

1. Sprawozdanie z wykonania budżetu Zarząd przedkłada Komisji Rewizyjnej do zaopiniowania najpóźniej do dnia 31 marca roku następnego po roku budżetowym, którego dotyczy sprawozdanie Zarządu.

2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu
i przedkłada sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu wraz z własną opinią w terminie dwóch tygodni od otrzymania sprawozdania Zarządu oraz występuje do Rady z wnioskiem o udzielenie lub
o nieudzielenie absolutorium Zarządowi z tego tytułu.

§ 75

Przed wystąpieniem z wnioskiem, o jakim mowa
w § 74 ust. 2, Komisja Rewizyjna występuje do Regionalnej Izby Obrachunkowej o zaopiniowanie tego wniosku.

Wspólne sesje z radami innych gmin

§ 76

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami gmin, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizują przewodniczący rad zainteresowanych gmin.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący zainteresowanych rad gmin.

§ 77

1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane gminy, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

Postanowienia końcowe

§ 78

Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy w interpretacji.

 

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Brzeg Dolny (poz. 2183)

REGULAMIN PRACY

ZARZĄDU MIEJSKIEGO W BRZEGU DOLNYM

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Zarządu, w tym zasady wykonywania uchwał Rady i podejmowania uchwał przez Zarząd.

§ 2

Zarząd Miejski, zwany dalej Zarządem, jest organem wykonawczym Gminy.

Organizacja wewnętrzna Zarządu

§ 3

1. Zarząd może być wybierany spośród radnych lub spoza Rady.

2. Rada wybiera Burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

3. Rada wybiera Zastępców Burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

4. Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć z zatrudnieniem w administracji rządowej; z członkostwem w Komisji Rewizyjnej oraz z funkcją Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Rady.

§ 4

1. Do zadań Burmistrza jako przewodniczącego Zarządu należy:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) przewodniczenie obradom Zarządu,

3) reprezentowanie Zarządu na zewnątrz,

4) kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,

5) reprezentowanie Gminy na zewnątrz.

2. Organizowanie pracy Zarządu obejmuje:

1) przygotowanie projektu obrad Zarządu,

2) określenie czasu i miejsca posiedzeń Zarządu,

3) dostarczenie członkom Zarządu materiałów dotyczących projektowanych punktów porządku obrad,

4) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej posiedzeń Zarządu.

3. Przewodniczenie obradom obejmuje:

1) referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie innych członków Zarządu do zreferowania takich spraw,

2) otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,

3) ustalanie kolejności zabierania głosu przez uczestników dyskusji,

4) zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.

4. Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje:

1) przygotowywanie sprawozdań z działalności Zarządu,

2) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu,

3) reprezentowanie Zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał nie wynika nic innego.

§ 5

Do obowiązku Zastępców Burmistrza należy podejmowanie czynności określonych w par. 4 na podstawie upoważnienia udzielonego przez Burmistrza albo
w przypadku podjęcia przez Zarząd niezwłocznych działań pod nieobecność Burmistrza lub wynikający
z innych przyczyn brak możliwości działań Burmistrza.

§ 6

Do obowiązku członka Zarządu należy w szczególności:

1) udział w posiedzeniach Zarządu,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady lub Zarządu,

3) przygotowywanie materiałów na posiedzenia Zarządu stosownie do zakresu zadań.

Tryb pracy Zarządu

§ 7

1. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu.

2. W razie potrzeby Burmistrz może zwołać Zarząd
w innym terminie, a także rozszerzyć porządek obrad.

3. Burmistrz jest zobowiązany zwołać posiedzenie Zarządu na pisemny wniosek co najmniej dwóch członków Zarządu w terminie 7 dni od złożenia wniosku.

§ 8

1. Burmistrz, jego Zastępcy oraz członkowie Zarządu mogą zostać indywidualnie zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania w imieniu Zarządu określonych czynności leżących w zakresie prawem określonych zadań Zarządu.

2. Osoby, o których mowa w ust. 1, przedkładają Zarządowi sprawozdanie z wykonywanych czynności na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

Posiedzenia Zarządu

§ 9

1. Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz przewodniczy im Burmistrz lub upoważniony przez niego Zastępca.

2. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą członkowie Zarządu – z głosem stanowiącym, a Sekretarz
i Skarbnik Gminy – z głosem doradczym.

3. Do udziału w posiedzeniach Zarządu Burmistrz może zobowiązać pracowników Urzędu Miejskiego, kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, właściwych ze względu na przedmiot obrad.

4. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, w szczególności radni.

§ 10

Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu powinno zawierać informację o czasie, miejscu i przewidywanym porządku obrad oraz być doręczone na trzy dni przed terminem.

§ 11

1. Przed rozpoczęciem posiedzenia członkowie Zarządu podpisują listę obecności.

2. Członek Zarządu zobowiązany jest usprawiedliwić swoją nieobecność przewodniczącemu na najbliższym posiedzeniu Zarządu oraz informuje o planowanym urlopie i przewidywanej nieobecności na posiedzeniu Zarządu.

3. Przewodniczący obrad otwiera posiedzenia po stwierdzeniu kworum.

4. Przewodniczący obrad czuwa nad zachowaniem porządku oraz sprawnością obrad.

5. Podczas dyskusji przewodniczący udziela głosu zgodnie z kolejnością zgłoszeń.

6. Po wyczerpaniu porządku przewodniczący obrad zamyka posiedzenie.

§ 12

1. Z posiedzenia Zarządu sporządzane są protokoły, które zawierają:

1) numer, datę i miejsce posiedzenia,

2) listę obecności i czas trwania posiedzenia,

3) porządek posiedzenia,

4) informację o przebiegu posiedzenia – treść ustaleń, rozstrzygnięć,

5) treść przyjętych uchwał, zarządzeń (jako załączniki),

6) informację o przebiegu głosowania (liczba głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”),

7) treść przyjętych wniosków, oświadczeń, apeli, komunikatów.

2. Przejęcie protokołu potwierdza podpisem przewodniczący.

3. Każdy członek Zarządu ma prawo zgłosić poprawki lub zastrzeżenia do sporządzonego protokołu.

4. O przyjęciu lub odrzuceniu zastrzeżeń Zarząd rozstrzyga na kolejnym posiedzeniu.

5. Protokół numerowany jest cyframi arabskimi, łamanymi przez dwie ostatnie cyfry roku.

6. Wyciągi z protokołów dostarczane są kierownikom jednostek organizacyjnych i kierownikom wydziałów w zakresie spraw ich dotyczących.

7. Zarząd może udostępnić protokoły ze swoich posiedzeń do publicznego wglądu, o ile nie narusza to przepisów o ochronie tajemnicy państwowej lub służbowej albo ochronie danych osobowych.

Rozstrzyganie

§ 13

1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikające
z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw
i w granicach upoważnień ustawowych.

2. W innych sprawach Zarząd podejmuje wnioski, zalecenia oraz wydaje oświadczenia, apele i komunikaty.

§ 14

1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej 4 członków Zarządu.

2. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw” rozstrzyga głos przewodniczącego.

3. Członek Zarządu może zgłosić do protokołu zdanie odrębne (votum separatum).

§ 15

1. Zarząd prowadzi rejestr podjętych rozstrzygnięć.

2. Rejestr rozstrzygnięć jest jawny.

3. Postanowienia ust. 2 nie dotyczą tych rozstrzygnięć, których ujawnieniu sprzeciwiają się obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności przepisy o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej,

o ochronie dóbr osobistych, o udostępnieniu akt dotyczących postępowań prowadzonych w trybie k.p.a.

Zasady wykonywania uchwał Rady

§ 16

O sposobie wykonywania uchwał Rady rozstrzyga Zarząd, o ile sama Rada nie określi zasad wykonywania swojej uchwały.

§ 17

Określenie przez Zarząd sposobu wykonywania uchwał Rady obejmuje w szczególności:

1) ustalenie terminu wykonania uchwały,

2) określenie środków niezbędnych do wykonywania uchwały,

3) wskazanie osób lub instytucji odpowiedzialnych za realizację uchwały.

§ 18

Zarząd składa Radzie na każdej sesji informację o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym.

Postanowienia końcowe

§ 19

Zmiany w niniejszym regulaminie mogą być dokonywane przez Radę z jej wniosku lub na wniosek
Zarządu.