2174

UCHWAŁA RADY GMINY RUDNA

z dnia 30 października 2001 r.

w sprawie Statutu Gminy Rudna

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 i art. 22 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Rudna, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Rudna.

§ 3

Tracą moc uchwały Rady Gminy Rudna:

– nr XXIX/243/01 z dnia 27 marca 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Rudna, z wyjątkiem § 16, który ma zastosowanie do końca bieżącej kadencji Rady,

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, z tym że przepisy § 16 i § 17 ust. 3 mają zastosowanie po kadencji, w czasie której uchwała weszła w życie.

PRZEWODNICZĄCY RADY
JERZY STANKIEWICZ

Załącznik do uchwały Rady Gminy Rudna z dnia 30 października 2001 r. (poz. 2174)

STATUT GMINY RUDNA

D z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Gmina Rudna, zwana dalej w statucie “gminą”, jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium.

2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum, poprzez wybraną przez siebie Radę Gminy, zwaną dalej w statucie “radą”, organy wybrane przez radę, a w szczególności przez Zarząd Gminy zwany dalej “zarządem”.

§ 2

1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar o powierzchni 216,6 km2.

2. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

3. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, osiedla oraz stosownie do potrzeb bądź tradycji — inne jednostki pomocnicze.

4. Utworzenie, połączenie, podział oraz zniesienie jednostki pomocniczej musi czynić zadość następującym zasadom:

1) inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować albo organy gminy,

2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa rada odrębną uchwałą,

3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza zarząd w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4) przebieg granic tej jednostki powinien – w miarę możliwości uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

5. W gminie funkcjonują następujące jednostki pomoc-nicze – sołectwa:

1) Brodowice

2) Brodów

3) Bytków

  1. Chełm
  2. Chobienia

6) Ciechłowice

  1. Gawronki
  2. Gawrony

9) Górzyn

  1. Gwizdanów
  2. Juszowice
  3. Kębłów
  4. Kliszów
  5. Koźlice
  1. Miłogoszcz
  2. Mleczno
  3. Naroczyce
  1. Nieszczyce
  2. Olszany
  3. Orsk
  4. Radomiłów
  5. Radoszyce

23) Rudna

24) Rynarcice

25) Stara Rudna

26) Studzionki

27) Toszowice

28) Wądroże

29) Wysokie

6. Szczegółową organizację oraz zakres działania jednostki pomocniczej określa statut tej jednostki ustanowiony przez radę.

§ 3

1. Herbem gminy jest wizerunek świętej Katarzyny. Barwy i wzór herbu określa załącznik nr 2 do statutu.

2. Zasady używania herbu gminy w zakresie nieustalonym przepisami określa rada.

§ 4

Siedzibą organów gminy jest miejscowość Rudna.

§ 5

Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

§ 6

1. Zakres działania gminy określają:

1) ustawy i akty wydane na podstawie oraz w granicach upoważnień ustawy,

2) porozumienia zawarte z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej,

3) uchwały rady podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz inne uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.

2. Gmina może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach kreślonych w odrębnych ustawach.

§ 7

1. Gmina wykonuje swoje zadania:

1) poprzez działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,

2) poprzez gminne jednostki organizacyjne,

3) poprzez działalność innych podmiotów — krajowych i zagranicznych — na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.

2. Zarząd prowadzi rejestr gminnych jednostek.

3. Do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

3) gminnych dróg, ulic, mostów i placów oraz organizacji ruchu drogowego,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych i miejsc pamięci narodowej,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej
i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

§ 8

1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może przystąpić do związku z innymi jednostkami samorządu terytorialnego.

2. Przystąpienie do związku wymaga wyrażenia zgody przez radę.

3. Gmina może zawierać porozumienia z innymi gminami w celu powierzenia jednej z nich prowadzenia określonych przez nie zadań publicznych.

D z i a ł II

Radny

§ 9

1. Radni nie mogą powoływać się na swój mandat
w związku z podjętymi dodatkowymi zajęciami bądź działalnością gospodarczą prowadzoną na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami.

2. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy.

Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty
i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

3. Do obowiązków radnego w szczególności należą:

  1. reprezentowanie wyborców,
  2. informowanie wyborców o założeniach budżetu gminy,

c) utrzymywanie systematycznej i stałej więzi
z mieszkańcami poprzez:

– uczestniczenie w zebraniach wiejskich,

– branie udziału w uroczystościach i imprezach organizowanych przez sołectwo,

d) przyjmowanie od mieszkańców zgłoszonych postulatów i przedstawianie ich organom gminy do rozpatrzenia oraz informowanie o dalszych działaniach związanych z ich realizacją,

  1. uczestniczenie w pracach co najmniej jednej ko-misji stałej rady,
  2. branie udziału w pracach rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których radny został wybrany lub desygnowany,

g) złożenie ślubowania,

h) składanie oświadczeń o swoim stanie majątkowym.

4. Prawa radnego to w szczególności:

a) ochrona prawna przysługująca funkcjonariuszom publicznym,

b) uzyskiwanie wyjaśnień i informacji dot. zadań własnych i zleconych gminy w ramach interpelacji i zapytań radnych,

c) ochrona stosunku pracy,

d) prawo do pobierania diet i zwrotu kosztów delegacji służbowych na zasadach ustalonych przez radę,

e) korzystanie z samochodu służbowego gminy
w przypadkach załatwiania jej spraw, do załatwienia których udzielono mu pełnomocnictwa. W przypadku korzystania z samochodu prywatnego przysługuje zwrot kosztów przejazdu na zasadach ogólnych, jak dla pracowników korzystających z samochodu prywatnego do celów służbowych,

f) przyjmowanie mieszkańców w ramach dyżurów radnych — na zasadach określonych w uchwale rady,

g) możliwość uczestniczenia radnych niebędących członkami komisji w posiedzeniach komisji. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

5. Radni, w liczbie co najmniej 1/3 ustawowego składu rady, mogą utworzyć klub radnych, którego działalność określa regulamin klubu, przyjęty przez założycieli klubu. Regulamin ten, określający nazwę klubu, jego władze oraz zasady funkcjonowania, winien być przedstawiony do wiadomości radzie.

D z i a ł III

Władze gminy

§ 10

1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w gło-sowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym.

3. Zarząd gminy jest organem wykonawczym gminy.

4. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

5. Jawność działania organów gminy obejmuje
w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

6. Dokumenty, o których mowa w ust. 5, mogą być udostępniane do wglądu na pisemny wniosek obywatela zawierający uzasadnienie. Wniosek o udostępnienie dokumentu do wglądu rozpatruje przewodniczący organu lub komisji w terminie do 14 dni od jego wpływu do Urzędu Gminy.

Dokumenty udostępnia i umożliwia sporządzanie notatek przewodniczący organu gminy lub komisji albo osoba przez niego pisemnie upoważniona,
w terminie i miejscu określonym w zawiadomieniu.

7. Nie podlegają udostępnieniu obywatelom, w tym radnym, dokumenty, które zawierają w swej treści informacje objęte ochroną ustawową, a w szczególności informacje niejawne, dane osobowe, tajemnicę skarbową, tajemnicę handlową lub informacje, których ujawnienie mogłoby spowodować naruszenie dóbr osobistych.

8. Jeżeli z przyczyn określonych w ust. 7 nie mogą obywatelowi, w tym radnemu, zostać udostępnione dokumenty w całości, może zostać udostępniony uwierzytelniony przez przewodniczącego organu lub komisji albo sekretarza gminy wyciąg z dokumentu, zawierający informacje wynikające z wniosku
o udostępnienie dokumentu do wglądu.

9. Odmowa udostępnienia obywatelowi dokumentu do wglądu podlega zaskarżeniu w trybie właściwym dla postępowania w sprawie skarg, określonym w kodeksie postępowania administracyjnego.

Rada Gminy

§ 11

Do właściwości rady należą wszystkie sprawy z zakresu działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej,
a w szczególności:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie
o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków
i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,

  1. emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,
  2. zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
  3. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych, zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,
  4. zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
  5. tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
    z nich,
  6. określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,
  7. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
  8. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek
    i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystąpienia do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placówek publicznych oraz wznoszenia pomników,

15) nadawanie odznaczeń i honorowego obywatelstwa gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady.

§ 12

1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.

2. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni w liczbie co najmniej 5, zarząd gminy oraz komisje rady.

3. Rada może zajmować stanowiska w sprawach wykraczających poza ustawowe kompetencje gminy w formie zapisu do protokołu.

4. Rada składa się z radnych, wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach równych, bezpośrednich, tajnych i powszechnych, przeprowadzonych zgodnie z obowiązującą ordynacją wyborczą.

5. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

6. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

7. Funkcji określonych w ust. 6 nie można łączyć ze stanowiskiem członka zarządu i komisji rewizyjnej.

8. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.

9. Na zasadach określonych przez radę w odrębnej uchwale przewodniczącym jednostek pomocniczych gminy przysługują diety oraz zwrot kosztów przejazdu.

10. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady w trybie określonym w ust. 6. Wniosek wymaga formy pisemnej wraz z uzasadnieniem oraz podlega zaopiniowaniu przez komisje rady.

11. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

12. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 11,
w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

§ 13

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego zgodnie z uchwalonym planem pracy lub w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Na wniosek zarządu, komisji stałej lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

§ 14

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań rada powołuje następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną,

2) Rozwoju Gospodarczego, Budownictwa i Finansów,

3) Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki,

4) Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa,

5) Spraw Społecznych, Bezpieczeństwa i Nadzwyczajnych Zagrożeń.

2. W skład komisji wchodzą radni w liczbie co najmniej 4.

Przewodniczący komisji może zapraszać na posiedzenia komisji osoby niezbędne do realizacji planu pracy komisji.

3. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady oraz będących członkami zarządu.

4. Przewodniczący komisji rewizyjnej, jego zastępca
i członkowie są wybierani bezpośrednio przez radę w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

5. Przewodniczący pozostałych komisji i ich zastępcy są wybierani bezpośrednio przez radę zwykłą większością głosów.

6. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa “Regulamin Komisji Rewizyjnej”, stanowiący załącznik nr 4 do statutu.

§ 15

Szczegółowy tryb działania rady, sposób obradowania na sesjach, podejmowania uchwał przez radę oraz zasady i tryb powoływania oraz działania komisji określił “Regulamin Rady Gminy Rudna”, stanowiący załącznik nr 3 do statutu.

Zarząd gminy

§ 16

Organem wykonawczym gminy jest zarząd gminy. Zarząd stanowią:

  1. wójt gminy,
  2. zastępca wójta,
  3. 1 członek zarządu.

§ 17

1. Zarząd gminy jest wybierany na okres kadencji rady, w ciągu 3 m-cy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

Po upływie kadencji rady zarząd działa do dnia wyboru nowego zarządu.

2. Zastępca wójta i członek zarządu są wybierani przez radę gminy na wniosek wójta w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.

3. Członkostwa w zarządzie gminy nie można łączyć
z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz z zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora.

4. Rada może odwołać poszczególnych członków zarządu na uzasadniony wniosek wójta zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej polowy ustawowego składu rady.

§ 18

1. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu rada gminy dokonuje wyboru nowego zarządu w trybie, o którym mowa w art. 28 ustawy
o samorządzie gminnym, odpowiednio, w ciągu
3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania wyboru nowego zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji przepisy art. 28a ustawy stosuje się odpowiednio.

2. W przypadku odwołania członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym rada gminy dokonuje wyboru nowego członka zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

3. Odwołany zarząd gminy lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada gminy może zwolnić członka zarządu z tego obowiązku.

§ 19

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa
w zarządzie przez członka niebędącego jego przewodniczącym rada gminy podejmuje uchwałę
o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez radę gminy uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne
z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym wójt lub burmistrz obowiązany jest, najpóźniej w ciągu
1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić radzie gminy nową kandydaturę na członka zarządu.

§ 20

1. Do zadań zarządu należą w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady,

2) określenie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) informowanie mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystania środków budżetowych,

7) prowadzenie spraw w zakresie zwykłego zarządu majątkiem i zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez radę,

8) powoływanie komisji przetargowych do rozpatrywania ofert przy przetargach publicznych ogłoszonych przez gminę,

9) udzielanie pełnomocnictwa kierownikom jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej do zarządzania mieniem tych jednostek,

10) przedkładanie sprawozdań z działalności finansowej gminy,

11) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji rady,

12) zaciąganie zobowiązań mających pokrycie
w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

13) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

14) dokonywania wydatków budżetowych,

15) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,

16) dysponowania rezerwami budżetu gminy,

17) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

2. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

3. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określi regulamin organizacyjny urzędu uchwalony na wniosek zarządu przez radę.

§ 21

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez wójta w miarę potrzeb.

2. Posiedzeniom zarządu przewodniczy wójt, a w razie jego nieobecności zastępca wójta.

3. W zakresie ustalonym przez zarząd wójt może powierzyć prowadzenie spraw gminy w swoim imieniu sekretarzowi gminy.

4. W posiedzeniach zarządu z głosem doradczym bierze udział sekretarz gminy i skarbnik gminy.

5. Przewodniczący zarządu może zapraszać na posiedzenia także inne osoby.

  1. Szczegółowe zasady i tryb pracy zarządu określa odrębna uchwała rady.

Wójt gminy

§ 22

1. Wójt gminy jest wybierany przez radę w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady spośród nieograniczonej liczby kandydatów zgłoszonych przez radnych.

2. Rada może ogłosić konkurs na stanowisko wójta, określając kwalifikacje wymagane od kandydatów na to stanowisko. Doraźna komisja rady ds. wyboru wójta sprawdza kwalifikacje kandydatów na to stanowisko i wnioski w tej sprawie przedkłada radzie.

3. Rada gminy może odwołać wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.

5. Odwołanie wójta następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania rada gminy przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

6. Odwołanie wójta albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego zarządu gminy albo złożeniem rezygnacji przez cały zarząd gminy.

§ 23

1. W przypadku złożenia rezygnacji przez wójta jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.

2. W przypadku rezygnacji wójta rada gminy na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego zarządu.

3. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja rady gminy, o której mowa w ust. 2.

§ 24

1. Wójt jest kierownikiem urzędu.

2. Wójt organizuje pracę zarządu, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

3. W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych
z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, wójt podejmuje czynności należące do kompetencji zarządu. Nie dotyczy to wydawania zarządzeń porządkowych, o których mowa w art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Czynności podjęte przez wójta w tym trybie wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu.

§ 25

1. Wójt jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru przez radę.

2. Czynności prawne w zakresie stosunku pracy wójta wykonuje przewodniczący rady.

3. Zastępca wójta oraz członek zarządu pełnią swe funkcje społecznie. Przepis § 9 pkt 4 lit. d stosuje się odpowiednio.

4. Sekretarza gminy i skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, powołuje i odwołuje rada na wniosek wójta.

5. Czynności prawne w zakresie stosunku pracy skarbnika i sekretarza wykonuje wójt gminy.

6. Pozostali pracownicy zatrudnieni są na podstawie umów o pracę.

D z i a ł IV

Mienie komunalne i gospodarka finansowa

§ 26

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 5 do statutu.

2. Mieniem komunalnym gospodaruje zarząd.

3. Mieniem pozostającym w zarządzie komunalnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej dysponują jednoosobowo kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd.

4. Majątek gminy służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty może być zarządzany przez podmioty określone w § 7.

§ 27

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają minimum dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (pełnomocnik) z zastrzeżeniem przepisów ust. 2–4.

2. Zarząd może udzielić wójtowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczenia woli w spra-wach związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez
kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik gminy może odmówić kontrasygnowanie czynności, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika dokonuje kontrasygnaty, zawiadamiając równocześnie o odmowie kontrasygnaty radę i regionalną izbę obrachunkową, o ile przepis szczególny nie stanowi inaczej.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych pozostających w strukturze gminy składają jednoosobowo oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie udzielonego im przez zarząd pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek.

5. Zasady zarządzania mieniem komunalnym określa odrębna uchwała rady.

§ 28

1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

3. Samorządowe jednostki pomocnicze nie tworzą własnych budżetów i prowadzą działalność finansową w zakresie określonym przez budżet gminy.

§ 29

1. Projekt budżetu gminy przygotowuje zarząd gminy.

2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami zarząd gminy przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

3. Bez zgody zarządu gminy rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

§ 30

Rada określa w odrębnej uchwale procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi.

D z i a ł V

Jednostki pomocnicze gminy

§ 31

1. O utworzeniu, połączeniu lub podziale jednostki pomocniczej gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga rada w drodze uchwały z uwzględnieniem zasad określonych w § 2 ust. 3 i 4 statutu.

2. Do znoszenia jednostek pomocniczych ust. 1 stosuje się odpowiednio.

§ 32

Uchwały, o których mowa w § 31 ust. 1, powinny określać w szczególności:

– obszary,

– granice,

– siedzibę władz,

§ 33

1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.

2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys.

3. Organem doradczym sołtysa jest rada sołecka.

4. Organizację i zakres działania sołectw, w tym tryb
i zasady wyboru sołtysów, członków rad sołeckich oraz sposób zwoływania i obradowania zebrań wiejskich określa rada gminy w odrębnych statutach sołectw.

§ 34

1. Organem uchwałodawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej gminy jest rada tej jednostki.

2. Organem wykonawczym innej niż sołectwo jednostki pomocniczej gminy jest zarząd, na czele którego stoi jego przewodniczący.

3. Organizację i zakres działania, tryb i zasady dokonywania wyborów rad, zarządów i przewodniczących zarządów jednostek pomocniczych, o jakich mowa w ust. 1, określają statuty tych jednostek nadane przez radę gminy.

§ 35

Rada gminy w statucie jednostki pomocniczej określa sposób bezpośredniego korzystania przez tę jednostkę z mienia komunalnego i rozporządzania dochodami
z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania.

§ 36

1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.

2. Jednostki pomocnicze gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

§ 37

1. Materiały informacyjne służące opracowaniu przez zarząd gminy projektu budżetu jednostki pomocnicze gminy przygotowują w terminach i na zasadach określonych w odrębnej uchwale.

2. Zarząd gminy przekazuje jednostkom pomocniczym w terminie określonym w art. 125 ust. 2 ustawy
o finansach publicznych, zwanej dalej “ustawą”, informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości:

1) dochody — dział, rozdział, paragraf,

2) wydatki, dział, rozdział, grupy wydatków określone w art. 69 ustawy.

3. Na podstawie otrzymanych informacji jednostki pomocnicze gminy opracowują projekty planów finansowych. Projekty planów finansowych są sporządzane w szczegółowości dział, rozdział i paragraf.

4. Projekty planów finansowych jednostek pomocniczych gminy, zapewniające zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem uchwały budżetowej, zatwierdzone przez organ wykonawczy jednostki pomocniczej są przekazywane zarządowi gminy
w terminie do 15 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 38

Zarząd gminy weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany, informując o ich dokonaniu organ wykonawczy jednostki pomocniczej, w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego, nie później niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 39

Projekty planów finansowych jednostek pomocniczych gminy zweryfikowane przez zarząd gminy, w trybie
i terminie określonym w § 35, stanowią podstawę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych
w okresie od dnia 1 stycznia roku budżetowego do dnia opracowania planu finansowego na podstawie informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków wynikających z uchwały budżetowej.

§ 40

Rada gminy uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej określający wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z zastrzeżeniem przepisów art. 124 ustawy.

§ 41

1. W terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej zarząd gminy przekazuje jednostkom pomocniczym informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek.

2. Jednostki pomocnicze gminy dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.

3. Wydatki jednostek pomocniczych określone w planach finansowych, o których mowa w ust. 2, ujmuje się w planie finansowym Urzędu Gminy lub jednostki budżetowej wykonującej obsługę techniczno-biurową jednostki, o którym mowa w przepisach art. 126 ust. 3 ustawy.

4. Zarząd gminy zawiadamia jednostki pomocnicze gminy o zmianach planu dochodów i wydatków wprowadzonych w toku wykonywania budżetu.

5. Zawiadomienia, o których mowa w ust. 4, stanowią podstawę dokonania zmian w planach finansowych jednostek pomocniczych.

§ 42

1. Jednostki pomocnicze mogą, w celu realizacji zadań, podejmować decyzje o wydatkowaniu środków budżetowych do wysokości kwot określonych w planach finansowych i zgodnie z treścią powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

2. Decyzje, o których mowa w ust. 1, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem gminy.

§ 43

1. Jednostki pomocnicze gminy, które przyjmują dochody gminy do kasy lub za pośrednictwem poczty, obowiązane są do ich przekazywania na rachunek bieżący dochodów budżetu gminy w dniu ich pobrania (wpływu).

2. Środki finansowe, o których mowa w § 36 ust. 2, przekazywane są na odrębne rachunki bankowe otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych. Jako osoby uprawnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach wskazuje się w umowach rachunków bankowych każdoczesnego przewodniczącego organu wykonawczego danej jednostki pomocniczej.

§ 44

1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje skarbnik gminy i przedkłada informacje w tym zakresie zarządowi gminy.

2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

D z i a ł VI

Akty prawa miejscowego

§ 45

Na podstawie upoważnień ustawowych rada może stanowić akty prawa miejscowego powszechnie obowiązujące na terenie gminy.

§ 46

1. W zakresie nieuregulowanym odrębnymi ustawami lub innymi przepisami powszechnie obowiązującymi rada może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju
i bezpieczeństwa publicznego.

2. Przepisy porządkowe o których mowa w ust. 1, mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny, wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczenia.

§ 47

1. Akty prawa miejscowego ustanawia rada w formie uchwały.

2. W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydawać zarząd w formie uchwały.

3. Uchwała, o której mowa w ust. 2, podlega zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady. Traci ona moc w razie odmowy zatwierdzenia lub nieprzedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej sesji rady.

W razie nieprzedstawienia do zatwierdzenia uchwały lub odmowy zatwierdzenia rada gminy określa termin utraty jej mocy obowiązującej.

§ 48

1. Akty prawa miejscowego zawierające przepisy powszechnie obowiązujące wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, chyba że akt normatywny, na podstawie którego zostały wydane, określi termin dłuższy.

2. Przepisy porządkowe, o których mowa w § 43, wchodzą w życie po upływie trzech dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego. W uzasadnionych przypadkach przepisy porządkowe mogą wchodzić w życie
w terminie krótszym niż trzy dni, a jeżeli zwłoka
w wejściu w życie przepisów porządkowych mogłaby spowodować nieodwracalne szkody lub poważne zagrożenia życia, zdrowia lub mienia, można zarządzić wejście w życie takich przepisów z dniem ich ogłoszenia.

3. Akty prawa miejscowego niezawierające przepisów powszechnie obowiązujących wchodzą w życie
z dniem podjęcia i podlegają podaniu do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

4. Gmina prowadzi zbiór aktów prawa miejscowego do powszechnego wglądu.

D z i a ł VII

Postanowienia końcowe

§ 49

1. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

2. Zarząd informuje mieszkańców gminy o treści statutu i jego zmianach przez zamieszczania stosownych komunikatów w prasie lokalnej.

3. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia.

§ 50

Do zmiany statutu stosuje się przepisy dot. jego uchwalenia.

§ 51

Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc obowiązującą dotychczasowy statut, uchwalony przez radę uchwałą nr XXIX/243/01 dnia 27 marca 2001 r.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Rudna (poz. 2174)

 

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Rudna (poz. 2174)

 

 

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Rudna (poz. 2174)

 

Regulamin Rady Gminy Rudna

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin określa tryb działania rady, sposób prowadzenia obrad na sesjach, podejmowanie uchwał oraz tryb działania komisji rady.

§ 2

1. Rada obraduje na sesjach rady.

2. Zarząd gminy i komisje rady składają sprawozdania ze swojej działalności radzie gminy.

3. Rada może żądać od zarządu i kierowników jednostek organizacyjnych gminy sprawozdań i wyjaśnień.

§ 3

Rada podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwał oraz zajmuje stanowiska w formie zapisu do protokołu we wszystkich sprawach należących do jej kompetencji określonych w ustawie o samorządzie gminnym i innych przepisach.

§ 4

1. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Na wniosek zarządu, komisji lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.

3. W przypadku niezwołania sesji przez przewodniczącego w terminie jak w ust. 2, czynność tę wykonuje w terminie 7 dni wiceprzewodniczący, licząc od daty, w której winna się odbyć sesja niezwołana przez przewodniczącego rady.

4. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji w ciągu
7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad gmin na obszarze całego kraju.

5. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy, do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

§ 5

1. Na ostatniej sesji w roku kalendarzowym rada na wniosek przewodniczącego rady uchwala ramowy plan pracy na rok następny i sposób jego realizacji.

2. Rada może dokonać zmian i uzupełnień planu pracy, o którym mowa w ust. 1, w trakcie roku kalendarzowego.

II. Przygotowanie sesji

§6

1. Sesje zwołuje i prowadzi przewodniczący rady, proponując projekt porządku obrad, miejsce, dzień
i godzinę rozpoczęcia obrad.

2. Projekt porządku obrad przygotowuje przewodniczący rady w oparciu o plan pracy rady, wnioski zarządu i komisji rady.

3. O terminie i miejscu sesji przewodniczący powiadamia radnych i przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych najpóźniej na
4 dni przed dniem obrad.

4. W zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad i załączyć projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

5. W razie niedotrzymania terminu, o którym mowa
w ust. 3, rada może podjąć uchwalę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek w tej sprawie może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad i wymaga przyjęcia lub odrzucenia przez radę.

6. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad sesji powinno być podane do publicznej wiadomości na tablicach ogłoszeń w Urzędzie Gminy
i sołectwach na 4 dni przed terminem sesji.

7. W przypadku nieobecności przewodniczącego rady wszystkie obowiązki związane z przygotowaniem sesji wykonuje jego zastępca.

§ 7

1. Przed każdą sesją przewodniczący rady w uzgodnieniu z wójtem ustała szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

2. W obradach sesji winni uczestniczyć wójt, zastępca wójta, sekretarz, skarbnik gminy i radca prawny.

§ 8

Obsługę rady prowadzą pracownicy biura rady, wchodzącego w skład Urzędu Gminy.

III. Obrady sesji

§9

Sesje rady są jawne.

§ 10

Jeżeli przedmiotem obrad sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub służbową zgodnie z treścią ustawy o tajemnicy państwowej i służbowej, jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona i rada obraduje przy drzwiach zamkniętych.

§ 11

Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy liczby radnych (kworum), chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 12

1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnych posiedzenie może być przerwane i kontynuowane w innym wyznaczonym przez przewodniczącego obrad terminie i miejscu obrad.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym
w ust. 1 można postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad, konieczności jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające radzie właściwe obradowanie lub rozstrzyganie spraw.

§ 13

1. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można uzyskać kworum, wyznacza nowy termin posiedzenia, a uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

§ 14

Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach — wiceprzewodniczący rady.

§15

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły —“Otwieram sesję Rady Gminy Rudna”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,
a w przypadku braku kworum stosuje się przepis
§ 13.

§ 16

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, wójt lub jego zastępca.

Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

Przewodniczący poddaje wniosek pod głosowanie
i może on być przyjęty przez radę bezwzględną większością głosów.

3. Porządek obrad winien przewidywać przyjęcie przez radę protokołu z poprzedniej sesji, który powinien być udostępniony radnym w biurze rady do osobistego zapoznania się przed terminem obrad i nie musi być odczytywany w toku sesji.

4. Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. 1–3 rada uchwala porządek obrad.

§ 17

1. W porządku obrad sesji przewiduje się zgłaszanie wniosków, interpelacji i zapytań radnych.

2. Wystąpienia, o których mowa w ust. 1, składa się
w istotnych sprawach dotyczących wspólnoty samorządowej.

  1. Interpelacje, wnioski i zapytania powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania, skierowane zgodnie z właściwością adresata.

4. W celu uniknięcia różnic interpretacyjnych interpelacje, wnioski i zapytania winny być składane na piśmie.

5. W miarę możliwości adresat interpelacji, wniosku
i zapytania lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na tym samym posiedzeniu.
W razie nieudzielenia odpowiedzi na sesji należy udzielić radnemu odpowiedzi na piśmie w terminie 14 dni od złożenia pisemnej interpelacji, wniosku lub zapytania.

W przypadku interpelacji, wniosku lub zapytania złożonego ustnie na sesji bieg terminu udzielenia odpowiedzi rozpoczyna się od chwili otrzymania przez adresata wyciągu z protokołu sesji zawierającego interpelacje, wnioski i zapytania.

6. Interpelacje składane poza obradami należy składać na piśmie w biurze rady.

7. Odpowiedzi pisemne na interpelacje radnych sporządza się w 3 egz. po jednym dla radnego, przewodniczącego rady i przewodniczącego zarządu gminy.

§ 18

1. Porządek obrad rady powinien obejmować sprawozdanie z prac zarządu i realizacji uchwał rady.

2. Sprawozdanie składa wójt lub wyznaczony członek zarządu. W przypadku sprawozdania komisji rady składa je przewodniczący komisji lub wyznaczony przez komisję radny sprawozdawca.

§ 19

1. Przewodniczący obrad prowadzi je według uchwalonego porządku obrad, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

W uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela radnym głosu w dyskusji według kolejności zgłoszeń.

§ 20

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób w niej uczestniczących.

2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu wystąpień.

3. Jeżeli forma lub sposób wystąpienia albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze prowadzenia sesji, przewodniczący przywołuje radnego do porządku, a gdy przywołanie nie odnosi skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Przewodniczący przeprowadza głosowania jawne
i rozstrzyga wątpliwości regulaminowe.

5. Od rozstrzygnięcia przewodniczącego przysługuje sprzeciw, który uwzględniają bądź nie radni zebrani na sesji zwykłą większością głosów.

§ 21

1. Na wniosek radnego przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienia radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym niezwłocznie radę.

2. Przewodniczący obrad może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

– stwierdzenia kworum,

– zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,

– zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

– zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

– ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

– przeliczenia głosów,

– przestrzegania regulaminu obrad,

– przerwania, zamknięcia lub odroczenia posiedzenia,

– przejścia do porządku obrad,

– odesłanie problemów do komisji celem rozpatrzenia,

– zmiany porządku obrad,

– zmiany w sposobie prowadzenia dyskusji i przeprowadzenia głosowania.

3. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod głosowanie, w którym rozstrzyga się zwykłą większością głosów. Decyduje kolejność ich zgłoszenia, przy czym wnioski najdalej idące głosuje w pierwszej kolejności.

§ 22

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności, przy czym przepis § 20
ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym obecnym spośród publiczności, którzy swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

3. W przypadkach uzasadnionych realizacja ust. 2 może nastąpić przy pomocy funkcjonariuszy policji.

§ 23

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad kończy sesję, wypowiadając formułę – “Zamykam sesję Rady Gminy Rudna”.

2. Czas od otwarcia sesji do jej zamknięcia uważa się za czas trwania sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 24

1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji, przez przewodniczącego obrad, rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 25

1. Biuro rady z każdej sesji sporządza protokół obrad, w którym muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.

2. Protokół obrad winien być sporządzony w terminie 21 dni po zakończeniu sesji.

3. Obrady mogą być rejestrowane za pomocą środków audiowizualnych.

4. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez radę uchwał, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczą-
cego.

5. Kopię protokołu z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie biura rady.

6. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta.

7. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 6 nie będzie uwzględniony przez przewodniczącego, wnioskodawca może odwołać się do rady, która wniosek uwzględni bądź nie, w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 26

1. Protokół z sesji rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego
i protokolanta,

2) stwierdzenia prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska i imiona nieobecnych radnych z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a ponadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

  1. przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” oraz liczbę radnych niegłosujących,
  2. podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerami sesji w danej kadencji
i oznaczeniem roku kalendarzowego.

IV. Uchwały

§ 27

Sprawy rozpatrywane na sesjach rada rozstrzyga, podejmując uchwały, względnie przyjmując treść odpowiedniego zapisu do protokołu.

§ 28

Uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy składu rady, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 29

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni w liczbie co najmniej 5, zarząd oraz komisje rady.

2. Projekty uchwał przedłożone przez wnioskodawców przewodniczącemu rady powinny być wprowadzone bezpośrednio do porządku sesji, jeżeli zostały złożone co najmniej na 7 dni przed terminem sesji.

3. W przypadku propozycji wprowadzenia zmiany do przedłożonego projektu uchwały, która zmienia jej treść merytoryczną, rada podejmuje decyzję o odesłaniu projektu uchwały do wnioskodawcy celem rozpatrzenia uwag lub podejmuje uchwałę z przyjętymi zmianami po uzyskaniu zgody wnioskodawcy.

4. W przypadku niewyrażenia zgody na wprowadzenie zmian w złożonym projekcie przewodniczący poddaje pod głosowanie przedłożony w materiałach projekt uchwały.

5. Tryb postępowania z projektami uchwał budżetowych reguluje uchwała rady w sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

§ 30

Wnioskodawcy projektów uchwał rady, powodujących wydatkowanie gminnych środków finansowych zobowiązani są wskazać źródło dochodów, z których będzie finansowana realizacja uchwał.

§ 31

1. Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlając ich rzeczywistą treść
i zawierać przede wszystkim:

1) datę i tytuł,

2) podstawę prawną,

3) dokładną merytoryczną treść,

4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualny czas jej obowiązywania,

6) sposób publikacji.

2. Uchwały rady podpisuje przewodniczący obrad.

§ 32

Uchwały numeruje się, uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejnym numerem uchwały (cyfry arabskie) i rok podjęcia uchwały.

§ 33

1. Oryginały uchwał ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami z sesji
w biurze rady.

2. Odpisy uchwał powinny być w ciągu 5 dni po odbyciu sesji przekazane do zarządu.

3. Odpisy uchwał zarząd przekazuje właściwym jednostkom do realizacji i wiadomości zależnie od ich treści.

4. Treść uchwał podaje się do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy.

§ 34

Wójt przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu
7 dni od daty ich podjęcia.

§ 35

Wójt przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej we Wrocławiu uchwały budżetowe, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru Izby w terminie 7 dni od daty ich podjęcia.

V. Komisje rady

§ 36

1. Rada powołuje komisje stałe i doraźne w celu pomocy w realizacji swoich zadań.

2. Zakres działania komisji doraźnych określa rada
w uchwale o ich powołaniu.

§ 37

1. W sprawach należących do właściwości dwóch lub więcej komisji komisje te współdziałają ze sobą, mogą odbywać wspólnie posiedzenia oraz mogą wyłaniać podkomisje i zespoły robocze – § 56
ust. 2 stosuje się odpowiednio.

2. Postanowienia ust. 1 dotyczą także współdziałania
z komisjami rad innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, oraz powiatu, w szczególności w zakresie realizowania zadań wspólnych.

3. Komisje rady mogą podejmować również współpracę z organizacjami społecznymi i zawodowymi, działającymi na obszarze gminy.

4. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie wniosków, opinii i stanowisk w sprawach należących do ich właściwości lub przekazanych do rozpatrzenia przez organy gminy.

5. Komisje mogą opiniować sprawy niewymagające uchwał rady i niezastrzeżone do wyłącznej właściwości rady. Opinie komisji w tych sprawach nie są wiążące dla organów gminy.

6. Wnioski zgłoszone przez komisje przekazywane są do rozpatrzenia zarządowi gminy po uprzednim zaopiniowaniu przez przewodniczącego rady.

7. Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek obrad przewodniczący komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się w miarę potrzeb.

8. Przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady nadzoruje pracę komisji i w każdym czasie może polecić zwołanie posiedzenia komisji dla wydania
w określonym terminie opinii lub zajęcia stanowiska w określonej sprawie.

§ 38

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub jego zastępca, przy czym uprawnienia zastępcy dotyczą tylko toku pracy wewnątrz komisji.

2. Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

3. Szczegółowe zasady działania, w tym odbywanie posiedzeń, obradowania, powołania podkomisji
i zespołów, komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie, działając w oparciu o plan pracy.

4. Z każdego posiedzenia przewodniczący lub inny wyznaczony członek komisji sporządza protokół zawierający ustalenia i wnioski, dołączając do nich listę obecności. Dokumenty te przechowywane są w biurze rady.

5. Na wniosek przewodniczącego komisji przebieg obrad protokołuje pracownik biura rady. Protokół
z obrad komisji podpisuje przewodniczący komisji
i protokolant.

§ 39

Przewodniczący stałych komisji rady oraz komisji doraźnych powoływanych przez radę składają sprawozdanie z działalności co najmniej dwa razy do roku oraz na każde żądanie rady.

§ 40

Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

VI. Radni

§ 41

1. Radni winni uczestniczyć w sesjach rady gminy
i pracach komisji, do których zostali powołani.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi
z wyborcami poprzez:

– informowanie wyborców o stanie gminy,

– konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady rady,

– propagowanie zamierzeń i dokonań rady gminy,

– informowanie wyborców o swojej działalności
w radzie,

– przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców.

§ 42

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach lub posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. W przypadku nieobecności na sesji lub posiedzeniu komisji radny ma obowiązek usprawiedliwić swoją nieobecność, składając w ciągu 7 dni pisemne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

3. Radni ponoszą przed radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki w pracy w radzie.

§ 43

Przewodniczący rady w uzasadnionych przypadkach może zwracać uwagę radnym na niedociągnięcia lub uchybienia w ich pracy.

§ 44

1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy
rada może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja lub zespół powołany w trybie ust. 1 przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie przewodniczącemu rady.

3. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 rada winna wysłuchać radnego.

4. Uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapadają zwykłą większością głosów.

§ 45

Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania czynności, zawierające określenie terminu
i charakteru zajęć, podpisane przez przewodniczącego rady lub zastępcę.

§ 46

1. Radny uprawniony jest do korzystania z pomocy zarządu gminy w realizowaniu swoich uprawnień
i w wykonywaniu obowiązków.

2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem mandatu.

VII. Tryb głosowania

§ 47

W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

§ 48

1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza i ogłasza jego wyniki przewodniczący obrad.

3. Głosy przelicza protokolant.

§ 49

1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadku wyboru
i odwołania przewodniczącego rady i jego zastępcy, wójta i zastępcy wójta, pozostałych członków zarządu.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady, przy czym każdorazowo rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona rady komisja skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

5. Karty z oddanymi głosami i protokoły z głosowania stanowią załączniki do protokołu z sesji.

§ 50

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną jego treść w taki sposób, aby jego redakcja była zrozumiała, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, czyli taki, który wykluczy potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować, i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

§ 51

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, który uzyskał największą liczbę głosów “za”.

Głosów wstrzymujących się lub nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przyjęty zostaje wniosek, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, tzn. przeciwnych
i wstrzymujących się. W razie parzystej liczby ważnie oddanych głosów bezwzględną większość stanowi 50% ważnie oddanych głosów plus jeden głos ważnie oddany. W razie nieparzystej liczby ważnie oddanych głosów bezwzględną większość głosów stanowi pierwsza liczba całkowita przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

3. Głosowanie bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady oznacza, że przyjęty zostaje wniosek lub kandydatura, który uzyskał co najmniej o jeden głos więcej od połowy ustawowego składu rady gminy.

§ 52

Rada przyjmuje w głosowaniu jawnym, sprawozdanie z wykonania budżetu, a następnie w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów decyduje o absolutorium dla zarządu.

§ 53

Podejmując uchwałę o udzieleniu lub nieudzieleniu absolutorium zarządowi, rada obok sposobu realizacji budżetu bierze pod uwagę opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej i Komisji Rewizyjnej.

VIII. Wspólne sesje rady gminy

§ 54

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami gmin w szczególności dla rozpatrzenia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizują przewodniczący zainteresowanych rad gmin.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący rad gmin.

§ 55

1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego sesji.

3. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

4. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli jego uchwalenie nie nastąpi, to stosuje się odpowiednio przepisy regulaminu rady, na terenie której sesja odbywa się.

IX. Postanowienia końcowe

§ 56

Przewodniczący rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Rudna (2174)

 

Regulamin Komisji Rewizyjnej

 

I. Zadania Komisji Rewizyjnej

1. Komisja na bieżąco realizuje funkcję kontrolną rady gminy. Jest powoływana w celu kontrolowania działalności zarządu gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.

Komisja ponadto spełnia funkcję opiniodawczą oraz inicjującą. Celem jej działalności jest także zbieranie w różnych formach oraz wyjaśnianie (badanie) informacji służących radzie gminy dla doskonalenia działalności gminy.

2. Komisja dokonuje kontroli z punktu widzenia interesu gminy, uwzględniając kryterium sprawności działania, gospodarności oraz zgodności z przepisami.

3. Do zadań komisji w szczególności należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu gminy i występowanie z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia zarządowi gminy absolutorium; opinia ta jest wydawana po zasięgnięciu opinii odpowiednich komisji. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,

2) przygotowanie corocznej oceny pracy zarządu, której integralną część stanowią opinie o przebiegu realizacji przez zarząd uchwał rady, rozpatrywaniu i załatwianiu przez zarząd skarg oraz odpowiedzi przez zarząd na interpelacje
i zapytania radnych, kierowane do zarządu,

3) opiniowanie wniosku o odwołanie wójta lub zarządu,

4) rozpatrywanie skarg, przy współpracy z właściwymi komisjami problemowymi, na działalność zarządu, składanych do rady,

5) opiniowanie zamiaru powierzenia przez organ gminy radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej, a także opiniowania zamiaru organu gminy udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych.

4. Komisja rewizyjna przeprowadza kontrole w zakresie ustalonym w rocznym planie pracy zatwierdzonym przez radę, a także na zlecenie rady w sprawach nieobjętych tym planem. Kontrole mogą być ponadto przeprowadzone na wniosek:

1) przewodniczącego rady,

2) stałej komisji rady – uzgodniony z przewodniczącym rady,

3) pięciu radnych – uzgodniony z przewodniczącym rady.

5. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni wybrani przez radę, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rady oraz będącymi członkami zarządu.

II. Przedmiot kontroli

6. Przedmiotem kontroli jest działalność zarządu gminy w zakresie przestrzegania statutu gminy, regulaminu pracy zarządu, uchwał rady gminy oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej, jak również realizacja zadań gminy. Komisja kontroluje jednostki organizacyjne gminy.

7. Komisja rozpatruje:

  1. skargi na zarząd oraz przygotowuje opinie
    i wnioski w tej sprawie na sesję — dotyczy to również innych organów rady gminy oraz radnych,

B) wyniki kontroli przeprowadzonej przez organy kontroli specjalnej dotyczących jej zakresu działania oraz z zakresu zadań zleconych
gminie,

C) wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum gminnego.

8. Komisja kontroluje:

A) rozpatrywanie (załatwianie) skarg przez zarząd
i wójta,

B) sposób rozpatrywania i załatwiania wniosków radnych i obywateli,

C) protokoły z posiedzeń organów rady,

D) stan realizacji całościowej uchwały rady gminy.

III. Tryb przeprowadzania kontroli

9. Pracami komisji kieruje jej przewodniczący lub za-

stępca, zaś zespołem wyznaczony przez przewodniczącego członek komisji.

10. Konkretny termin przeprowadzenia kontroli ustala – w porozumieniu z kierownikiem jednostki kontrolowanej – przewodniczący komisji.

11. Komisja może się zwrócić do specjalistów o przeprowadzenie ekspertyzy konkretnego przypadku (problemu).

12. Do pomocy w czynnościach kontrolnych kierownik Urzędu Gminy wyznacza pracownika Urzędu (nie dotyczy to kontroli zarządu).

13. Warunki i środki techniczne niezbędne do przeprowadzenia kontroli, w tym lokalowe, zapewnia kierownik jednostki kontrolowanej. Przy czynnościach kontrolnych winien uczestniczyć przedstawiciel tej jednostki.

14. Komisji przysługuje prawo korzystania z dowodów, które uzna za istotne w sprawie (dokumenty, zeznania świadków, przedmioty itp.).

15. Kontrolującego obowiązują przepisy o bhp, sanitarne oraz o postępowaniu z informacjami stanowiącymi tajemnicę państwową i służbową w danej jednostce.

16. Działalność komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce kontrolowanej porządku pracy, w tym kompetencje organów sprawujących kontrolę służbową.

17. Kontrolujący w miarę potrzeby informuje kierownika jednostki kontrolowanej o ujawnionych uchybieniach, wskazując na celowość niezwłocznego podjęcia środków zaradczych i usprawniających.

18. Z przebiegu kontroli komisja (zespół) sporządza protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

19. Protokół ujmuje fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej roboty.

20. Protokół ponadto powinien zawierać:

– nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,

– imiona i nazwiska osób kontrolujących,

– określenia przedmiotu kontroli,

– czas trwania kontroli,

– wykorzystane dowody,

– ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej lub wyjaśnienie odmowy podpisu,

– wykaz załączników,

– jeżeli przed podpisaniem protokołu kontroli kierownik jednostki kontrolowanej lub główny księgowy zgłaszają zastrzeżenia co do jego treści, kontrolujący dodatkowo bada zasadność tych zastrzeżeń i w uzasadnionych wypadkach uzupełnia lub koryguje protokół.

21. Sporządzony protokół przekazuje się przewodniczącemu rady gminy.

Wyniki swoich działań komisja przedstawia radzie gminy.

Kierownik jednostki kontrolowanej może zgłosić zarządzającemu kontrolę, w ciągu 14 dni od dnia podpisania protokołu, pisemne wyjaśnienie co do zawartych w protokole ustaleń.

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Rudna (poz. 2174)

Wykaz

gminnych jednostek organizacyjnych

 

1. Zakłady budżetowe:

1) Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Rudnej.

2. Jednostki budżetowe:

1) Gminne Centrum Kultury i Sportu w Rudnej,

2) Wiejski Ośrodek Kultury w Kliszowie,

3) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Rudnej,

4) Przedszkole Gminne w Rudnej,

5) Przedszkole Gminne w Chobieni,

6) Przedszkole Gminne w Brodowie,

7) Szkoła Podstawowa w Rudnej im. VII Dywizji Piechoty II Armii Wojska Polskiego,

8) Szkoła Podstawowa w Chobieni im. Bohaterów Westerplatte z podporządkowaną organizacyjnie szkołą filialną w Orsku,

9) Szkoła Podstawowa w Górzynie,

10) Gimnazjum w Rudnej,

11) Gimnazjum w Chobieni.

3. Komunalne osoby prawne:

1) Gminny Zespół Zakładów Opieki Podstawowej w Rudnej.