2158

UCHWAŁA RADY GMINY W ZŁOTORYI

z dnia 29 czerwca 2001 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Złotoryja

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22 i art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy w Złotoryi uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Złotoryja w brzmieniu załącznika do uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała nr XVI/133/96 Rady Gminy w Złotoryi z dnia 16 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Złotoryja, z wyjątkiem § 9 ust. 3 i 5,
§ 12 ust. 1 i § 15 ust. 1, które obowiązują do końca upływu obecnej kadencji.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, z wyjątkiem § 12 ust. 3 i 5, § 14
ust. 1, § 18 ust. 1 i 2, które wejdą w życie w kadencji następującej po kadencji, w czasie której statut wszedł w życie.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
JÓZEF POKRYWKA

Załącznik do uchwały Rady Gminy
w Złotoryi z dnia 29 czerwca 2001 r. (poz. 2158)

D z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Gmina Złotoryja obejmuje obszar o powierzchni
145 km2. Granice gminy określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu. Gmina jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie gminy.

§ 2

1. Gmina posiada osobowość prawną.

2. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

3. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 3

1. Herb gminy stanowi para książęca symbolizująca księcia Henryka Brodatego i jego żonę św. Jadwigę na tle resztek zamku w Rokitnicy, gdzie w I połowie XIII wieku para ta często przebywała. Herb zawiera też pięć złotych kłosów symbolizujących tradycje rolnicze gminy. Wizerunek herbu stanowi załącznik nr 2 do statutu.

2. Flagą gminy jest płat materiału czerwono-żółto-
-zielony o trzech równoległych pasach w układzie poziomym, pas górny czerwony dwukrotnie węższy, pas środkowy żółty dwukrotnie węższy, pas dolny zielony podwójnej szerokości. Wzór flagi stanowi załącznik nr 3 do statutu.

D z i a ł II

ZAKRES DZIAŁANIA GMINY

§ 4

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej.
W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarzy gminnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

§ 5

1. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji i przygotowań do przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

§ 6

1. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może tworzyć związki międzygminne.

2. Uchwałę o utworzeniu związku podejmuje rada.

§ 7

1. Gmina może zawierać z innymi gminami porozumienia międzygminne w sprawie powierzenia jednej
z nich określonych przez nie zadań publicznych.

2. Gmina wykonująca zadania publiczne objęte porozumieniem przejmuje prawa i obowiązki pozostałych gmin, a te mają obowiązek udziału w kosztach realizacji powierzonego zadania.

§ 8

W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów gmina może tworzyć stowarzyszenia, w tym również z powiatami i województwami.

§ 9

1. Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w gło-
sowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do rady gminy i referendum gminnego określają odrębne ustawy.

D z i a ł III

ORGANY GMINY

§ 10

Organami gminy są:

1) rada gminy,

2) zarząd gminy.

§ 11

1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy, posiedzenia zarządu i komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń rady gminy i jej organów.

3. Dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych gminy, w tym protokoły posiedzeń rady gminy i jej organów, udostępniane są na wniosek zainteresowanego przez pracowników urzędu.

4. Udostępnianie, o którym mowa w ust. 3, polega na umożliwieniu przeglądania tych dokumentów i na sporządzaniu z nich notatek.

5. Dokumenty udostępnia się w siedzibie urzędu gminy na stanowisku pracy, gdzie przechowywane są dokumenty, i w obecności pracownika urzędu.

§ 12

1. Rada gminy, zwana dalej radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie.

2. Radni są wybierani w wyborach równych, bezpośrednich, tajnych i powszechnych, przeprowadzonych zgodnie z obowiązującą ordynacją wyborczą.

3. W skład rady wchodzi 15 radnych.

4. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

5. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego
i wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

6. Funkcji, o których mowa w ust. 5, nie można łączyć z funkcją członka zarządu.

7. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.
W przypadku nieobecności przewodniczącego
i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący.

8. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady w trybie określonym w ust. 5.

9. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub
wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę
w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

10. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 9, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

11. Rada obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na kwartał.

12. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji, w ciągu
7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

13. Pierwszą sesję nowo wybranej rady do czasu wyboru przewodniczącego rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

14. Na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady przewodniczący zobowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

15. Na zasadach ustalonych przez radę radnemu przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych, z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa.

16. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał, również zajmuje stanowiska w danej sprawie w formie zapisu do protokołu.

17. Uchwały organów gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 13

Do wyłącznej właściwości rady należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie
o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy na wniosek przewodniczącego zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdań z wykonania budżetu gminy oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi gminy z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków
i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej. Do czasu określenia zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady,

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek
i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania
z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek
i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

10) określenia wysokości sumy, do której zarząd gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w § 5 ust. 2 i 3,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14) rozpatrywanie skarg na działalność zarządu gminy, wójta i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

15) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników,

16) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

17) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

18) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

§ 14

1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań rada powołuje ze swojego grona następujące stałe komisje:

1) Rewizyjną – kontrolującą działalność zarządu
i gminnych jednostek organizacyjnych,

2) Budżetu i Finansów oraz Działalności Gospodarczej, Budownictwa i Spraw Mieszkaniowych – nadzorującą realizację budżetu gminy, inwestycji, prac remontowych, porządkowych, rozwoju usług przez podmioty gospodarcze i sprawy mieszkaniowe,

3) Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska oraz Bezpieczeństwa, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej – nadzorującą gospodarkę gruntami, produkcję rolną, ochronę środowiska, bezpieczeństwo, porządek publiczny, stan dróg
i ochronę przeciwpożarową,

4) Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej, Zdrowia, Opieki Społecznej i do spraw Rodziny – nadzorującą działalność oświaty, jednostek kultury, sportu, zdrowia i opieki społecznej oraz pomocy rodzinie.

2. Komisje podlegają radzie, przedkładają jej plany pracy i sprawozdania z działalności.

3. W miarę potrzeby rada może powołać ze swojego grona komisje doraźne, których zakres działania określa w uchwale o powołaniu.

4. Komisje podejmują i realizują w formie opiniodawczej, kontrolnej i wnioskodawczej wszystkie przedsięwzięcia objęte właściwością rady, które służą wykonywaniu zadań.

5. Przewodniczących komisji wybierają komisje ze swojego grona.

6. Radny może zgłosić swój akces nie więcej niż do dwóch komisji.

7. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego rady, wiceprzewodniczącego i będących członkami zarządu.

8. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej określa załącznik nr 4 do statutu.

9. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 15

1. Radni w ilości co najmniej 5 mogą tworzyć kluby radnych.

2. Kluby radnych tworzone są na okres kadencji.

3. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

4. Radni, tworząc klub, zgłaszają ten fakt pisemnie przewodniczącemu rady, podając skład klubu oraz wskazując przewodniczącego klubu.

5. Radni, wstępując lub występując z klubu radnych, przekładają pisemną informację o tym fakcie przewodniczącemu rady.

6. Przewodniczący rady informuje radę:

a) o utworzeniu lub likwidacji klubów radnych,

b) o składzie osobowym i zmianach w składzie osobowym,

c) o nazwisku przewodniczącego klubu.

§ 16

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady
i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

3. Radni są zobowiązani złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym, zawierające w szczególności informacje o zasobach pieniężnych, nieruchomościach, udziałach i akcjach w spółkach prawa handlowego oraz o nabyciu od Skarbu Państwa, innej państwowej osoby prawnej lub związku międzygminnego mienia, które podlegało zbyciu w drodze przetargu, a także dane o prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dotyczące zajmowania stanowisk w półkach prawa handlowego. Oświadczenie powinno zawierać informacje dotyczące majątku objętego wspólnością majątkową małżeńską.

4. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której uzyskał mandat, jak też nie może pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej i jego zastępcy.

5. Radny lub członek zarządu nie może brać udziału
w głosowaniu w radzie, w zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

6. Mandatu radnego gminy nie można łączyć z:

1) mandatem posła lub senatora,

2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,

3) członkiem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.

7. Uprawnienia, obowiązki i zakazy dotyczące radnego określa ustawa o samorządzie gminnym.

§ 17

Szczegółowy tryb działania rady, sposób obradowania na sesjach, podejmowanie uchwał przez radę i działanie komisji rady określa regulamin rady gminy, stanowiący załącznik nr 5 do statutu.

§ 18

1. Organem wykonawczym gminy jest zarząd gminy składający się z 3 osób wybranych przez radę spośród radnych lub spoza rady.

2. W skład zarządu wchodzą wójt gminy jako przewodniczący zarządu, jego zastępca z poszerzonymi kompetencjami sekretarza gminy i jeden członek.

3. Wójt gminy jest wybierany przez radę w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady spośród nieograniczonej liczby kandydatów.

4. Rada może ogłosić konkurs na stanowisko wójta, określając kwalifikacje wymagane od kandydatów na to stanowisko. Doraźna komisja rady do spraw wyboru wójta sprawdza kwalifikacje kandydatów oraz przedstawia je podczas posiedzenia rady.

5. Rada wybiera zastępcę wójta i członka zarządu na wniosek wójta zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

§ 19

1. Uchwała rady gminy w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego zarząd gminy został odwołany z innej przyczyny. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

2. Rada gminy rozpoznaje sprawę odwołania zarządu
z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opiniami komisji rewizyjnej oraz z uchwałą regionalnej izby obrachunkowej w sprawie uchwały rady gminy o nieudzieleniu absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień zarządu rada gminy może odwołać zarząd większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

3. Uchwałę w sprawie absolutorium rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

§ 20

1. Rada może odwołać wójta z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.

2. Wniosek o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.

3. Odwołanie wójta następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku. Jeżeli wniosek o odwołanie wójta nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek
o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od przeprowadzenia głosowania.

4. Odwołanie wójta albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego zarządu gminy albo złożeniem rezygnacji przez cały zarząd gminy.

5. Rada może na uzasadniony wniosek wójta odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

§ 21

1. W przypadku złożenia rezygnacji przez wójta jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.

2. W przypadku rezygnacji wójta rada na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego zarządu.

3. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja rady gminy, o której mowa w ust. 2.

§ 22

1. W przypadku odwołania lub rezygnacji całego zarządu rada dokonuje wyboru nowego zarządu w trybie, o którym mowa w § 18, odpowiednio w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania wyboru nowego zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji rada ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

2. W przypadku odwołania członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym rada dokonuje wyboru nowego członka zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

3. Odwołany zarząd gminy lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada gminy może zwolnić członka zarządu z tego obowiązku.

4. Zdanie pierwsze ust. 3 stosuje się odpowiednio
w przypadku złożenia rezygnacji przez cały zarząd.

§ 23

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa
w zarządzie przez członka niebędącego jego przewodniczącym rada podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez radę uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym wójt obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić radzie gminy nową kandydaturę na członka zarządu.

§ 24

1. Do zadań zarządu należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał rady gminy,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) informowanie mieszkańców gminy o założeniach budżetu gminy i o sposobie jego wykonania.

2. W realizacji zadań własnych gminy zarząd podlega wyłącznie radzie gminy.

3. Organizację wewnętrzną i tryb pracy zarządu gminy określa regulamin zarządu stanowiący załącznik nr 6 do statutu.

§ 25

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy urzędu gminy.

2. Organizację i zasady funkcjonowania urzędu określa regulamin organizacyjny urzędu.

3. Kierownikiem urzędu jest wójt, który wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

§ 26

1. Wójt gminy i jego zastępca są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w ramach stosunku pracy na podstawie wyboru przez radę.

2. Czynności prawne w zakresie stosunku pracy wójta wykonuje przewodniczący rady gminy z wyjątkiem ustalania wynagrodzenia, które należy do kompetencji rady gminy.

3. Czynności prawne w zakresie stosunku pracy zastępcy wójta i skarbnika gminy wykonuje wójt.

4. Członek zarządu nie pozostaje w stosunku pracy. Przepis § 12 ust. 15 stosuje się odpowiednio.

5. Skarbnik gminy jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym w ramach stosunku pracy na podstawie powołania przez radę.

6. Pozostali pracownicy urzędu zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę.

§ 27

1. Gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla.

2. Gmina może tworzyć, łączyć, dzielić lub znosić jednostki pomocnicze.

3. W sprawach określonych w ust. 2 rada gminy rozstrzyga w drodze uchwały po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

4. W skład gminy wchodzą następujące miejscowości: Brennik, Gierałtowiec, Jerzmanice Zdrój, Kopacz, Kozów, Leszczyna, Lubiatów, Łaźniki, Nowa Wieś Złotoryjska, Podolany, Prusice, Pyskowice, Rokitnica, Rzymówka, Sępów, Wilków, Wysocko, Wyskok, Osiedle Ernestynów i Osiedle Wilków.

5. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa rada gminy odrębnym statutem po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

D z i a ł IV

MIENIE KOMUNALNE I GOSPODARKA FINANSOWA

§ 28

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie gminnych jednostek organizacyjnych. Wykaz jednostek organizacyjnych gminy zawiera załącznik nr 7 do statutu.

2. Mieniem komunalnym gospodaruje zarząd gminy.

3. Mieniem pozostającym w zarządzie gminnych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej dysponują kierownicy tych jednostek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd gminy.

§ 29

1. Rada może przekazać sołectwom mienie należące do gminy. Przekazanie mienia następuje w statucie sołectwa.

2. Sołectwa uprawnione są do zarządzania i korzystania z przekazanego im mienia.

3. Dochody uzyskane z przekazanego sołectwom mienia mogą być przeznaczone na utrzymanie przekazanego mienia w należytym stanie i na cele ustalone przez zebranie wiejskie.

§ 30

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu majątkiem składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd (pełnomocnik), z zastrzeżeniem przepisów ust. 2–4.

2. Zarząd może udzielić wójtowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Czynność prawna mogąca spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych jest bezskuteczna bez kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej. Skarbnik gminy może odmówić kontrasygnowania czynności, lecz w razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynności, zawiadamiając równocześnie o odmowie kontrasygnaty radę i regionalną izbę obrachunkową.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadający osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez zarząd gminy.

§ 31

1. Gmina prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie swojego budżetu.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

3. Samorządowe jednostki pomocnicze nie tworzą własnych budżetów i prowadzą działalność finansową w zakresie określonym przez budżet gminy.

§ 32

1. Projekt budżetu przygotowuje zarząd gminy.

2. Bez zgody zarządu gminy rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

3. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami zarząd gminy przedkłada radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 33

Rada określa procedurę uchwalenia budżetu oraz rodzaj i szczegółowość niezbędnych materiałów informacyjnych.

§ 34

1. Za prawidłową gospodarkę finansową gminy odpowiada zarząd.

2. Zarządowi gminy przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę gminy,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zamian w budżecie gminy,

5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,

6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.

D z i a ł V

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 35

1. Zmiana statutu wymaga podjęcia przez radę uchwały o zmianie statutu.

2. Zmiana załącznika nr 7 – wykazu jednostek orga-
nizacyjnych gminy nie wymaga podejmowania uchwały przez radę gminy.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Złotoryja (poz. 2158)

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Złotoryja (poz. 2158)

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Złotoryja (poz. 2158)

 

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Złotoryja (poz. 2158)

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ

§ 1

Komisja rewizyjna, zwana dalej “komisją”, jest powoływana do przeprowadzenia kontroli działalności zarządu gminy, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu gminy oraz niniejszego regulaminu.

§ 3

Komisja podlega wyłącznie radzie gminy i działa w jej imieniu.

§ 4

1. Komisja prowadzi kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę.

2. Komisja może prowadzić kontrole problemowe
i sprawdzające nieobjęte planem pracy na zlecenie rady.

§ 5

1. W skład komisji wchodzą radni wybrani przez radę.

2. Przewodniczącego komisji komisja wybiera ze swojego grona.

§ 6

1. Posiedzenia komisji zwoływane są przez przewodniczącego w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.

2. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.

3. Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

4. Rozstrzygnięcia komisji zapadają zwykłą większością głosów.

5. Posiedzenia komisji zwołuje jej przewodniczący zgodnie z planem pracy albo na wniosek 3 członków komisji.

6. Jeżeli porządek posiedzenia komisji przewiduje rozpatrzenie spraw związanych bezpośrednio z zakresem przedmiotowym działania innej komisji rady, przewodniczący komisji rewizyjnej zawiadamia
o posiedzeniu właściwego przewodniczącego komisji.

§ 7

Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii i wniosków
i są przedkładane radzie.

§ 8

Do zadań komisji należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu gminy,

2) wnioskowanie do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi gminy. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową,

3) badanie i ocena na zlecenie rady materiałów z kontroli zarządu lub gminnych jednostek organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontroli,

4) opiniowanie wniosku o odwołanie wójta gminy,

5) kontrola w zakresie przestrzegania realizacji postanowień statutu gminy i uchwał rady,

6) wnioskowanie do rady o przeprowadzenie kontroli przez regionalną izbę obrachunkową lub inne organy kontroli.

§ 9

Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o następujące kryteria:

1) legalności,

2) gospodarności,

3) rzetelności.

§ 10

Przewodniczący komisji zawiadamia wójta lub kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej 5 dni przed terminem kontroli, z wyjątkiem kontroli doraźnej, oraz określa zakres kontroli.

§ 11

Komisja uprawniona jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów kontrolowanej jednostki,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce związanych z jej działalnością,

3) wglądu do protokołów z posiedzeń zarządu gminy,

4) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,

5) powołania w razie potrzeby biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,

6) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

7) przyjmowanie oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 12

1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest zobowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:

– przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie jednostki kontrolowanej,

– przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych oraz stanowiących tajemnicę służ-
bową.

3. Działalność zespołu kontrolującego nie może naruszać porządku pracy jednostki kontrolowanej.

§ 13

Zadaniem komisji jest:

– rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

– ustalenie nieprawidłowości i uchybień, przyczyn ich powstania oraz skutków, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie.

§ 14

1. Z przebiegu kontroli komisja sporządza protokół, który podpisuje przewodniczący i kierownik jednostki kontrolowanej.

2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki oraz osoby odpowiedzialne.

3. Protokół powinien ponadto zawierać:

– nazwę jednostki kontrolowanej,

– imiona i nazwiska osób kontrolujących,

– określenie zakresu kontroli,

– czas trwania kontroli,

– ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej.

4. Protokół wraz z wnioskami sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje wójt gminy, drugi, z którym zapoznaje się rada, pozostaje w aktach komisji.

§ 15

Wnioski pokontrolne wójt gminy przekazuje do jednostki kontrolowanej celem ich realizacji.

§ 16

1. Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są zobowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić wójta o sposobie realizacji wniosków.

2. W razie braku możliwości realizacji wniosków należy podać uzasadnienie ich niewykonania i zamierzenia co do sposobu usunięcia nieprawidłowości.

§ 17

Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

  Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Złotoryja (poz. 2158)

REGULAMIN RADY GMINY

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin określa tryb działania rady, sposób obradowania na sesjach, podejmowania uchwał i działania komisji rady.

§ 2

1. Rada gminy działa na sesjach.

2. Rada gminy odbywa sesje zwyczajne w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał,

3. Sesjami zwyczajnymi są sesje umieszczone w planach pracy rady zwołane w zwykłym trybie przewidzianym w § 6 regulaminu.

§ 3

1. Rada gminy może odbywać sesje nadzwyczajne zwoływane bez względu na plan pracy rady na wniosek zarządu gminy lub 1/4 ustawowego składu rady w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.

2. Wniosek o zwołaniu sesji nadzwyczajnej powinien spełniać wymogi określone w § 6 ust. 3–5.

§ 4

Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych przepisach.

§ 5

1. Na wniosek przewodniczącego rada uchwala półroczne plany pracy.

2. Rada może dokonać zmian i uzupełnień planu pracy, o którym mowa w ust. 1.

II. PRZYGOTOWANIE SESJI

§ 6

1. Sesje przygotowuje i zwołuje przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności wiceprzewodniczący, proponując projekt porządku obrad i określając miejsce, dzień i godzinę.

2. Projekt porządku obrad przygotowuje przewodniczący rady w oparciu o plan pracy rady, wnioski zarządu, komisji i radnych.

3. O terminie sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed dniem obrad.

4. W zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad i załączyć projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

5. Na takich samych zasadach jak radnych o sesji rady gminy zawiadamia się przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych.

§ 7

1. Przed każdą sesją przewodniczący rady w uzgodnieniu z wójtem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

2. W obradach sesji winni uczestniczyć wójt, zastępca wójta, skarbnik gminy oraz pracownicy urzędu
i przedstawiciele jednostek, których dotyczą sprawy stanowiące przedmiot obrad rady.

§ 8

1. Zarząd gminy obowiązany jest udzielić radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w pracach rady, radnych, komisji rady oraz w przygotowaniu i odbyciu sesji.

2. Obsługę rady prowadzi jednoosobowe stanowisko podlegające merytorycznie przewodniczącemu rady.

III. SESJE RADY

§ 9

1. Sesje rady są jawne. Zawiadomienie o miejscu, terminie i problematyce obrad podaje się do wiadomości mieszkańców na 3 dni przed sesją w sposób przyjęty zwyczajowo.

2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.

§ 10

1. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową, zgodnie z przepisami
o ochronie informacji niejawnych, jawność sesji lub jej część zostają wyłączone i rada obraduje przy drzwiach zamkniętych, przy czym osoby zaproszone do udziału w sesji w myśl § 7 regulaminu mogą być obecne na sesji.

2. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, na wniosek co najmniej 1/4 liczby radnych obecnych na sesji, rada może postanowić, iż ze względu na ważny interes społeczny gminy lub poszczególnych obywateli cała sesja lub obrady nad określonymi punktami porządku obrad będą się odbywały przy drzwiach zamkniętych z wyłączeniem jawności.

§ 11

Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy liczby radnych /kworum/, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

§ 12

1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu, jednakże na wniosek przewodniczącego obrad bądź radnych można postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczności jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające radzie gminy właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie spraw.

§ 13

1. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać kworum, wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej, sesji z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady, odnotowuje się w protokole.

§ 14

Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach wiceprzewodniczący.

§ 15

1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: “Otwieram sesję Rady Gminy w Złotoryi”.

2. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad,
a w przypadku braku kworum stosuje się odpowiednio przepis § 13 regulaminu.

§ 16

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad rady.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny lub wójt.

3. Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

4. Po wykonaniu czynności wymienionych w ust. 1–3 rada uchwala porządek obrad sesji.

§ 17

Na wniosek wójta przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd gminy, a projekt wpłynął do rady gminy co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.

§ 18

1. W porządku obrad na początku każdej sesji przewiduje się zgłaszanie interpelacji przez radnych.

2. Interpelacje składa się w istotnych sprawach wspólnoty samorządowej, przy czym winny być sformułowane jasno i zwięźle.

3. W miarę możliwości wójt lub upoważniona przez niego osoba udziela odpowiedzi na interpelacje.
W razie nieudzielenia odpowiedzi na sesji należy udzielić radnemu wyjaśnienia na piśmie w terminie dwutygodniowym.

4. Interpelacje mogą być składane na sesji lub w okresie między sesjami.

§ 19

1. W porządku obrad każdej sesji w ostatnim punkcie przewiduje się zapytania radnych.

2. Zapytania składa się w sprawach problemowych gminy.

3. Odpowiedzi na zapytania radnych udziela wójt w trakcie sesji.

§ 20

Porządek obrad sesji zwyczajnej powinien obejmować sprawozdanie zarządu z działalności międzysesyjnej, które składa przewodniczący zarządu lub wyznaczony członek zarządu.

§ 21

1. Przewodniczący obrad prowadzi sesje według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów. W uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów porządku obrad.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, może także w uzasadnionych przypadkach udzielić głosu poza kolejnością.

§ 22

1. Przewodniczący obrad czuwa nad sprawnym przebiegiem sesji, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególności w uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę do tematu zasadniczego.

3. Jeżeli wystąpienie albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad bądź uchybia prowadzeniu sesji, przewodniczący przywołuje radnego do porządku, a gdy przywołanie nie odniesie skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady zaproszonych na sesję i publiczności.

5. Przewodniczący czuwa nad wyczerpaniem porządku obrad, przeprowadza głosowanie jawne, rozstrzyga wątpliwości regulaminowe.

6. W trakcie obrad przewodniczący zarządza przerwy
z własnej inicjatywy lub na wniosek radnych.

§ 23

1. Na wniosek radnego przewodniczący przyjmuje do protokołu sesji wystąpienia radnego złożone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o tym radę.

2. Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności:

– stwierdzenia kworum,

– zakończenia dyskusji i podjęcie uchwały,

– zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

– ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

– przestrzegania regulaminu obrad,

– przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia,

– uchwalenia tajności posiedzenia,

– przejścia do porządku dziennego,

– odesłania do komisji.

3. Wnioski formalne przewodniczący poddaje pod głosowanie i rozstrzyga zwykłą większością głosów.

§ 24

1. Przewodniczący obrad może udzielić głosu osobie spośród publiczności, przy czym przepis § 22 stosuje się odpowiednio.

2. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 25

Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący obrad kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Gminy w Złotoryi”.

§ 26

1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego obrad rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

2. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały.

§ 27

1. Pracownik urzędu z każdej sesji sporządza protokół, w którym muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.

2. Za zgodą rady obrady sesji mogą być rejestrowane za pomocą środków audiowizualnych.

3. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, podjęte przez radę uchwały, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego.

4. Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie urzędu oraz na następnej sesji. Protokół nie jest odczytywany w trakcie obrad sesji.

5. Na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący obrad po wysłuchaniu protokolanta.

6. Protokół z sesji rada przyjmuje w głosowaniu jawnym.

§ 28

1. Protokół z sesji rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz numery uchwał, nazwisko i imię przewodniczącego i protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) nazwiska i imiona nieobecnych radnych,

4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5) uchwalony porządek obrad,

6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,

8) podpis przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.

2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji
i oznaczeniem roku kalendarzowego.

IV. UCHWAŁY

§ 29

Sprawy rozpatrywane na sesjach rada rozstrzyga, podejmując uchwały.

§ 30

Uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

§ 31

1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni w liczbie co najmniej 5, zarząd gminy oraz komisje rady.

2. Inicjatywa uchwałodawcza winna być zgłoszona na 14 dni przed terminem sesji.

§ 32

1. Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:

1) numer, datę i tytuł,

2) oznaczenie organu,

3) podstawę prawną,

4) dokładną merytoryczną treść uchwały,

5) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

6) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania.

2. Uchwały rady podpisuje przewodniczący obrad.

§ 33

Uchwały numeruje się, uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejnym numerem uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.

§ 34

1. Uchwały rady ewidencjonuje się w rejestrze uchwał i oryginały przechowuje się wraz z protokołami
z sesji.

2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji.

3. Treść uchwał problemowych podaje się do publicznej wiadomości.

4. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa odrębna ustawa.

§ 35

1. Wójt przedkłada wojewodzie uchwały rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

2. Uchwały w sprawie przepisów porządkowych wójt przekazuje wojewodzie w ciągu dwóch dni od ich podjęcia.

3. Przepisy porządkowe wójt przesyła do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu następnego dnia po ich ustanowieniu.

§ 36

Wójt przekazuje regionalnej izbie obrachunkowej uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu gminy oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby w terminie 7 dni od ich podjęcia.

V. KOMISJE RADY

§ 37

Do zadań komisji stałych należy:

1) kontrola zarządu i jednostek organizacyjnych gminy w zakresie spraw, dla których komisja została powołana,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

4) kontrola wykonania uchwał rady.

§ 38

1. Komisje rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.

2. Komisje rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami rad powiatu i gmin, zwłaszcza sąsiadujących.

3. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii
i wniosków przedkładanych pod obrady rady i zarządu.

4. Komisje mogą opiniować sprawy niewymagające uchwał rady, opinie komisji w tych sprawach nie są wiążące dla rady.

5. Posiedzenia komisji zwołuje zgodnie z tematyką wynikającą z planu pracy przewodniczący komisji lub jego zastępca. Posiedzenia odbywają się co najmniej raz w miesiącu.

6. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 39

1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub jego zastępca.

2. Komisja pracuje na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.

3. Komisje działają zgodnie z półrocznymi planami pracy zatwierdzonymi przez radę.

4. Z każdego posiedzenia przewodniczący lub inny wyznaczony członek komisji sporządza ustalenia
i wnioski, dołączając do nich listę obecności. Dokumenty te przechowywane są na stanowisku do spraw obsługi rady.

5. Wnioski komisji przekazuje się do realizacji właściwym jednostkom.

6. Na wniosek przewodniczącego komisji pracownik urzędu do spraw obsługi rady protokołuje przebieg obrad. Protokół z obrad komisji podpisuje przewodniczący komisji i protokolant.

§ 40

Przewodniczący stałych komisji rady składają co najmniej raz w roku i na każde żądanie rady sprawozdanie z działalności.

§ 41

Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

VI. RADNI

§ 42

1. Radni winni uczestniczyć czynnie w sesjach rady gminy i pracach komisji, do których zostali powołani.

2. Radni mają obowiązek utrzymania stałej więzi
z wyborcami poprzez:

– informowanie wyborców o działalności rady,

– konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady rady,

– informowanie mieszkańców o swojej działalności w radzie,

– przyjmowanie postulatów mieszkańców i przekazywanie ich organom gminy do rozpatrzenia.

§ 43

1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach oraz posiedzeniach komisji i zarządu podpisem na liście obecności.

2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji rady lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienie na ręce przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

3. Radni mogą stosownie do potrzeb przyjmować obywateli gminy w siedzibie urzędu gminy w sprawach dotyczących gminy i jej mieszkańców.

§ 44

1. Radni ponoszą przed radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki w pracy rady.

2. Przewodniczący rady dokonuje okresowych ocen udziału radnych w pracach rady, a w uzasadnionych przypadkach zwraca uwagę radnym na niedociągnięcia lub uchybienia w ich pracy.

3. Zarząd gminy udziela radnym pomocy w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązków.

4. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

§ 45

1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy rada powołuje komisję celem zbadania okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia na piśmie przewodniczącemu rady.

3. Rada przed podjęciem decyzji winna wysłuchać radnego.

4. Uchwała w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapada zwykłą większością głosów.

§ 46

1. Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w celu umożliwienia brania udziału w pracach organów gminy jest zawiadomienie lub zaproszenie przewodniczącego rady lub przewodniczącego komisji.

2. Zasady określone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do zaproszonych na sesję organów jednostek pomocniczych.

§ 47

Przewodniczący rady wystawia radnym legitymacje upoważniające do pełnienia funkcji radnego.

VII. TRYB GŁOSOWANIA

§ 48

W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

§ 49

1. Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki.

2. Głosowanie jawne przeprowadza i ogłasza jego wyniki przewodniczący obrad.

3. Głosy przelicza protokolant.

§ 50

1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych przepisami szczególnymi.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią rady. Głosowanie przeprowadza wybrana spośród radnych komisja skrutacyjna.

3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

4. Po przeliczeniu głosów przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

5. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

6. Karty z oddanymi głosami i protokoły z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji.

§ 51

1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

§ 52

1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała największą ilość głosów “za”.

2. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, iż wniosek lub kandydatura przechodzą tylko wtedy, gdy otrzymały 50% +1 głosów “za” przy parzystej liczbie ważnie oddanych głosów albo gdy otrzymały 1 głos więcej od sumy głosów “przeciw” i “wstrzymujących się” przy nieparzystej liczbie ważnie oddanych głosów.

VIII. ABSOLUTORIUM

§ 53

1. Rada przyjmuje w głosowaniu jawnym sprawozdanie z wykonania budżetu.

2. Po przeprowadzeniu dyskusji nad sprawozdaniem
i zapoznaniu się z wnioskiem komisji rewizyjnej zaopiniowanym przez regionalną izbę obrachunkową rada w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady decyduje
o absolutorium dla zarządu gminy.

IX. WSPÓLNE SESJE RAD GMIN

§ 54

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami gmin w szczególności dla rozpatrywania wspólnych spraw.

2. Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych rad gmin.

3. Zawiadomienia o wspólnej sesji podpisuje przewodniczący lub wiceprzewodniczący rady gminy.

§ 55

1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady gminy.

2. W drodze głosowania wybiera się przewodniczącego sesji.

3. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie rady gmin biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

4. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

X. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 56

Przewodniczący rady gminy zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.

Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Złotoryja (poz. 2158)

REGULAMIN ZARZĄDU GMINY

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin zarządu określa organizację wewnętrzną
i tryb pracy zarządu, w tym zasady wykonywania uchwał rady.

§ 2

Zarząd jako organ wykonawczy gminy działa z zachowaniem zasady kolegialności.

II. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA ZARZĄDU

§ 3

W skład zarządu wchodzą wójt gminy jako przewodniczący zarządu, jego zastępca i jeden członek.

§ 4

Członkostwa w zarządzie nie można łączyć z:

– członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego,

– członkostwem w komisji rewizyjnej,

– zatrudnieniem w administracji rządowej,

– mandatem posła i senatora.

§ 5

1. Do zadań wójta jako przewodniczącego zarządu należy:

1) organizowanie pracy zarządu,

2) przewodniczenie pracom zarządu,

3) reprezentowanie zarządu na zewnątrz i wobec rady.

2. Organizowanie pracy zarządu obejmuje:

1) przygotowanie projektu porządku obrad,

2) określenie czasu i miejsca posiedzeń zarządu,

3) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej posiedzeń zarządu.

3. Przewodniczenie obradom obejmuje:

1) referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie innych członków zarządu do referowania spraw,

2) otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami obrad,

3) ustalanie kolejności zabierania głosów przez uczestników dyskusji,

4) zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.

4. Reprezentowanie zarządu na zewnątrz obejmuje:

1) przygotowywanie sprawozdań z działalności zarządu,

2) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności zarządu,

3) reprezentowanie zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa, uchwał rady lub zarządu nie wynika inaczej.

§ 6

Do obowiązków zastępcy wójta należy podejmowanie czynności określonych w § 5 na podstawie upoważnienia udzielonego przez wójta albo w przypadku konieczności podjęcia przez zarząd niezwłocznych działań pod nieobecność wójta lub wynikający z innych przyczyn brak możliwości działania wójta.

§ 7

Do obowiązków członka zarządu należy:

1) udział w posiedzeniach zarządu,

2) realizacja zadań wynikających z uchwał rady i zarządu,

3) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy,

4) przygotowanie materiałów na posiedzenia zarządu stosownie do zakresu zadań,

5) realizacja zadań powierzonych przez zarząd.

III. TRYB PRACY ZARZĄDU

§ 8

1. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb.

2. W sprawach niecierpiących zwłoki związanych
z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego wójt podejmuje czynności należące do kompetencji zarządu.

3. Postanowienie ust. 2 nie dotyczy stanowienia przepisów gminnych w formie uchwał porządkowych.

4. Czynności podjęte w trybie określonym w ust. 2 wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu zarządu.

§ 9

1. Wójt i jego zastępca oraz członek zarządu mogą zostać zobowiązani przez zarząd do podejmowania określonych czynności należących do zadań zarządu, z wyłączeniem spraw polegających na podejmowaniu rozstrzygnięć.

2. Osoby, o których mowa w ust. 1, na najbliższym posiedzeniu informują zarząd o wykonaniu czynności.

§ 10

W pracach zarządu bez prawa głosowania bierze udział skarbnik gminy.

§ 11

Zarząd gminy składa radzie na każdej sesji sprawozdanie z działalności w okresach między sesjami.

IV. POSIEDZENIA ZARZĄDU

§ 12

Posiedzenia zarządu zwołuje oraz przewodniczy jego obradom wójt lub upoważniony przez niego zastępca.

§ 13

Zastępca wójta zwołuje posiedzenia zarządu oraz przewodniczy jego obradom także wówczas, gdy
z obowiązujących przepisów prawa wynika obowiązek podjęcia przez zarząd rozstrzygnięcia, a wójt nie jest obecny albo z innych przyczyn nie może udzielić upoważnienia zastępcy.

§ 14

1. O posiedzeniu zarządu należy zawiadomić członków z dwudniowym wyprzedzeniem na piśmie lub w inny skuteczny sposób.

2. Zawiadomienie o posiedzeniu zarządu powinno zawierać informacje o czasie, miejscu i przewidywanym porządku obrad.

§ 15

1. W posiedzeniach zarządu uczestniczą:

1) wójt jako przewodniczący zarządu,

2) zastępca wójta,

3) członek zarządu,

4) skarbnik gminy.

2. W posiedzeniach zarządu mogą uczestniczyć w miarę potrzeb:

1) radca prawny,

2) inni pracownicy urzędu właściwi ze względu na przedmiot obrad,

3) kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych właściwi ze względu na przedmiot obrad.

3. Do udziału w posiedzeniach zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, a w szczególności radni
i przedstawiciele jednostek pomocniczych gminy.

§ 16

Z posiedzeń zarządu sporządzane są protokoły.

§ 17

Do protokołu z posiedzeń zarządu załącza się listę obecności członków zarządu i zaproszonych gości uczestniczących w posiedzeniu.

§ 18

1. Protokół z posiedzenia zarządu powinien odzwierciedlać przebieg posiedzenia i zawierać podjęte rozstrzygnięcia.

2. Protokół z posiedzenia zarządu podpisuje przewodniczący zarządu.

V. ROZSTRZYGNIĘCIA

§ 19

1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.

2. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał sprawy należące do jego kompetencji, wynikające z przepisów prawnych.

3. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia zarząd może podejmować inne uchwały, zawierające w szczególności opinie, oceny i stanowiska zarządu.

§ 20

Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje osobom wchodzącym w skład zarządu.

§ 21

W sprawach wymagających rozstrzygnięcia zarządu każdy członek zarządu głosuje według własnego przekonania.

§ 22

Uchwały zarządu podpisuje wójt z wyjątkiem zastrzeżonych ustawami.

§ 23

Zarząd prowadzi rejestr podjętych uchwał.

VI. ZASADY WYKONYWANIA UCHWAŁ RADY

§ 24

Jeżeli rada gminy nie ustali zasady realizacji podjętej uchwały, o sposobie jej wykonania rozstrzyga zarząd.

§ 25

Określenie przez zarząd sposobu wykonania uchwały rady obejmuje w szczególności:

1) ustalenie terminu wykonania uchwały,

2) określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały,

3) wskazanie osób lub instytucji odpowiedzialnych za realizację uchwały.

VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 26

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie mają odpowiednie zastosowanie postanowienia statutu gminy i regulaminu rady.

Załącznik nr 7 do Statutu Gminy Złotoryja (poz. 2158)

WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH GMINY

Jednostki budżetowe:

1. Urząd Gminy w Złotoryi

2. Zespół Szkół w Gierałtowcu

3. Zespół Szkół w Wilkowie Osiedlu wraz ze szkołami filialnymi:

– w Jerzmanicach Zdroju

– w Prusicach

4. Szkoła Podstawowa w Lubiatowie

5. Szkoła Podstawowa w Rokitnicy

6. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Złotoryi

Zakład budżetowy

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Złotoryi z siedzibą w Wilkowie Osiedlu

Instytucje kultury

Biblioteka Publiczna Gminy Złotoryja z siedzibą w Rokitnicy z filiami i świetlicami

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej

Gminny Zespół Zakładów Opieki Podstawowej w Złotoryi z siedzibą w Gierałtowcu wraz z ośrodkami zdrowia