2154 UCHWAŁA RADY GMINY W PLATERÓWCE z dnia 29 czerwca 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Platerówka Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 7 oraz art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) i zgodnie z § 7 ust. 1 Statutu Gminy Platerówka Rada Gminy w Platerówce uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Statut Sołectwa Platerówka stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Traci moc uchwała nr XVI/98/96 z dnia 24 czerwca 1996 r. w sprawie uchwalenia statutów jednostek pomocniczych gminy Platerówka.
§ 3
Uchyla się uchwałę nr XVII/103/2000 z dnia 29 grudnia 2000 r. w
sprawie zmian w statutach jednostek pomocniczych gminy Platerówka przyjętych uchwałą
nr XIV/98/96 Rady Gminy w Platerówce z dnia
24 czerwca 1996 r. w sprawie uchwalenia statutów jednostek pomocniczych gminy
Platerówka.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie o upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega rozplakatowaniu na tablicach ogłoszeń na terenie sołectwa Platerówka.
Załącznik do uchwały Rady Gminy w Platerówce z dnia 29 czerwca 2001 r. (poz. 2154)
statut sołectwa platerówka
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Wspólnotę lokalną sołectwa Platerówka stanowią jego mieszkańcy.
§ 2
Sołectwo Platerówka jest jednostką pomocniczą gminy Platerówka.
§ 3
W skład sołectwa Platerówka wchodzi wieś Platerówka.
II. ORGANY SOŁECTWA I ICH KOMPETENCJE
§ 4
Organem uchwałodawczym sołectwa jest Zebranie Wiejskie, w którym mogą uczestniczyć pełnoletni mieszkańcy sołectwa mający stałe zameldowanie na jego terenie.
§ 5
1. Do zadań i kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
1) wybór organów wykonawczych sołectwa, tj. wy-
bór i odwoływanie Sołtysa oraz wybór i odwoływanie Rady Sołeckiej w całości, jak i
jej poszczególnych członków;
2) rozpatrywanie rocznych sprawozdań z pracy Sołtysa i Rady Sołeckiej oraz udzielanie absolutorium;
3) oddawanie w dzierżawę lub najem lokali, obiektów i terenów będących w gestii sołectwa na podstawie upoważnień Rady Gminy;
4) uchwalanie planów finansowo-rzeczowych sołectwa w ramach budżetu gminy;
5) uchwalanie sołeckich programów działania, w tym planów dotyczących celów i zakresu wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania.
2. Zebranie Wiejskie wydaje ponadto opinie w sprawach:
1) planów zagospodarowania przestrzennego gminy;
2) projektów rozstrzygnięć organów gminy w części dotyczącej sołectwa;
3) części budżetu gminy dotyczącej sołectwa;
4) lokalizacji uciążliwych inwestycji dla otoczenia oraz środowiska naturalnego.
§ 6
1. Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Sołtysa
z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek:
1) co najmniej 1/10 mieszkańców upoważnionych do udziału w zebraniu,
2) Przewodniczącego Rady Gminy,
3) Zarządu Gminy,
4) Wójta Gminy.
2. Zebranie odbywa się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy do roku.
3. Zebranie Wiejskie jest ważne i prawomocne do podejmowania uchwał, gdy uczestniczy w nim co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania stałych mieszkańców wsi.
4. Inicjator zwołania Zebrania Wiejskiego obowiązany jest powiadomić
mieszkańców o terminie zebrania co najmniej 3 dni przed planowanym terminem,
z zastrzeżeniem § 28 ust. 3 niniejszego statutu.
5. Organ inicjujący zwołanie Zebrania Wiejskiego wyznacza osobę prowadzącą zebranie i protokolanta zebrania.
6. Zebranie Wiejskie zwołane z inicjatywy Sołtysa lub 1/10 mieszkańców upoważnionych do udziału w zebraniu prowadzą i protokółują osoby wybrane spośród uczestników zebrania.
7. W razie konieczności przeprowadzenia konsultacji
z mieszkańcami sołectwa prawo zwołania Zebrania Wiejskiego, bez zachowania procedury
ustalonej w ust. 1, ma Przewodniczący Rady i Wójt.
§ 7
1. W przypadku braku kworum na Zebraniu Wiejskim do podejmowania uchwał zwołuje się zebranie w drugim terminie.
2. Zebranie w drugim terminie jest ważne bez względu na liczbę uczestników zebrania.
3. Zebranie w drugim terminie może się odbyć po upływie 15 minut od terminu zwołania pierwszego zebrania.
§ 8
1. Organem wykonawczym sołectwa jest Sołtys. Działalność Sołtysa wspomaga Rada Sołecka składająca się z 5 członków.
2. Przewodniczącemu Rady Sołeckiej – Sołtysowi
i członkom Rady Sołeckiej, w trakcie pełnienia funkcji, przysługuje zwrot kosztów
podróży w przypadku wyjazdu poza granice gminy związanego z pełnioną funkcją.
3. Zwrot kosztów wymienionych w ust. 2 następuje na podstawie służbowego polecenia wyjazdu wydanego przez Przewodniczącego Rady lub Wójta i rozliczany jest zgodnie z zasadami oraz wysokością należności przysługujących pracownikom z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
§ 9
1. Rada Sołecka wybierana jest na okres 4 lat.
2. Kadencja Rady Sołeckiej kończy się z momentem wyboru nowego składu Rady.
§ 10
Do zadań i kompetencji Rady Sołeckiej należy:
1) współdziałanie z Sołtysem w sprawach opracowania projektów programów sołectwa, planów działań, projektów uchwał przedstawianych Zebraniu Wiejskiemu;
2) inicjowanie czynów społecznych;
3) przygotowywanie i przeprowadzanie akcji i konkursów mających na celu poprawę stanu sanitarnego, porządku i estetyki wsi;
4) organizowanie mieszkańców do poprawy ochrony przeciwpożarowej oraz zabezpieczenia przeciwpożarowego;
5) organizowanie różnych form pomocy sąsiedzkiej dla mieszkańców niepełnosprawnych, dotkniętych klęskami żywiołowymi lub znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej;
6) wnioskowanie w sprawach właściwych godzin pracy placówek handlowych i usługowych, opieki zdrowotnej i funkcjonowania komunikacji;
7) pełnienie roli stałego komitetu czynów społecznych, w ramach upoważnień udzielonych przez Zebranie Wiejskie.
§ 11
1. Posiedzenia Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys wg potrzeb, który jest jednocześnie Przewodniczącym Rady Sołeckiej.
2. W posiedzeniach Rady Sołeckiej mają prawo uczestniczyć radni Rady Gminy.
§ 12
1. Sołtys wybierany jest na okres 4 lat.
2. Kadencja Sołtysa kończy się z chwilą wyboru nowego Sołtysa.
§ 13
Do obowiązków i kompetencji Sołtysa należy w szczególności:
1) przy udziale członków Rady Sołeckiej opracowywanie projektów programów sołectwa, planów działania, projektów uchwał przedstawianych na zebraniach wiejskich;
2) inicjowanie wspólnie z Radą Sołecką czynów społecznych;
3) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz;
4) przewodniczenie Radzie Sołeckiej;
5) kierowanie pracami Rady Sołeckiej oraz realizacją uchwał organów gminy i Zebrania Wiejskiego w odniesieniu do sołectwa;
6) składanie sprawozdań z działalności Rady Sołeckiej, zgodnie z decyzjami Zebrania Wiejskiego lub przynajmniej raz w roku;
7) doręczanie kart powołania do wojska zainteresowanej osobie, w przypadku niemożności bezpośredniego doręczenia;
8) podejmowanie działań zapobiegających klęskom żywiołowym oraz usuwanie ich skutków;
9) profilaktyka przeciwpożarowa, w tym współdziałanie z organami straży pożarnych;
10) współpraca z organami gminy w potwierdzaniu okoliczności wymaganych przez przepisy prawa,
11) wystawianie świadectw miejsca pochodzenia zwierząt;
12) sprawowanie zwykłego zarządu mieniem gminnym w przypadku przekazania tego mienia do dyspozycji sołectwa.
III. TRYB PRACY ORGANÓW SOŁECTWA
§ 14
Uchwały Zebrania Wiejskiego podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, chyba że statut lub ordynacja wyborcza stanowi inaczej.
§ 15
Zebranie Wiejskie może postanowić o przeprowadzeniu nad sprawą głosowania tajnego.
§ 16
1. Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna w składzie co najmniej 3 osób wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania.
2. Z przeprowadzonego głosowania tajnego Komisja Skrutacyjna sporządza protokół zawierający wyniki głosowania.
3. Treść protokółu podaje się do wiadomości uczestnikom zebrania bezpośrednio po jego sporządzeniu.
§ 17
1. Postanowienia Rady Sołeckiej zapadają w głosowaniu zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy składu członków Rady.
2. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady – Sołtysa.
IV. ORGANY KONTROLNE SOŁECTWA
§ 18
Działalność organów sołectwa podlega kontroli Rady Gminy oraz Komisji Rewizyjnej wybranej przez Zebranie Wiejskie.
§ 19
1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób.
2. W skład Komisji Rewizyjnej sołectwa mogą wchodzić stali mieszkańcy sołectwa Platerówka posiadający czynne i bierne prawo wyborcze.
3. Wybory do Komisji Rewizyjnej przeprowadza się zgodnie z zasadami określonymi dla wyboru składu Rady Sołeckiej i Sołtysa.
§ 20
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być równocześnie członkami Rady Sołeckiej, mają jednak prawo uczestniczenia w posiedzeniach Rady.
2. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeb.
§ 21
Przewodniczącego Komisji jej członkowie wybierają ze swego grona.
§ 22
Do zadań Komisji należy w szczególności:
1) ocena działań podejmowanych przez Radę Sołecką
i Sołtysa pod względem zgodności z przepisami prawa, w okresach rocznych;
2) ocena wykonania planu finansowo-rzeczowego, przedstawianie jej Radzie Sołeckiej i na Zebraniu Wiejskim wraz z uwagami i wnioskami;
3) bieżący nadzór nad działalnością Rady Sołeckiej
i Sołtysa;
4) kontrola prawidłowości gospodarowania funduszami sołeckimi oraz majątkiem sołeckim;
5) przedstawianie Zebraniu Wiejskiemu sprawozdania ze swej działalności w okresach rocznych.
V. GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA
§ 23
1. Sołectwo Platerówka nie tworzy własnego budżetu.
2. Gospodarka finansowa sołectwa prowadzona jest
w ramach budżetu gminy.
3. Zadania wynikające z uchwał Zebrania Wiejskiego realizowane są w ramach programu gospodarczego gminy, zgodnie z zasadami ustalonymi dla realizacji budżetu gminy.
4. O przyjęciu do realizacji zadań ustalonych przez sołectwo na Zebraniu Wiejskim ostateczną decyzję podejmuje Rada Gminy.
§ 24
Fundusze sołectwa mogą pochodzić z:
1) przydzielonych przez Radę Gminy środków finansowych,
2) darowizn i dobrowolnych wpłat zakładów, organizacji i osób indywidualnych,
3) dochodów z wydzielonego majątku,
4) organizowanych przez sołectwo przedsięwzięć.
§ 25
Podstawą gospodarki sołectwa Platerówka jest uchwalony przez Zebranie Wiejskie roczny plan finansowo-rzeczowy.
§ 26
Dokumentację finansową w niezbędnym zakresie prowadzi Urząd Gminy.
§ 27
Zebranie Wiejskie co najmniej raz w roku rozpatruje
i zatwierdza sprawozdanie z wykonania planu finansowo-rzeczowego sołectwa.
VI. ZASADY WYBORU I ODWOŁYWANIA CZŁONKÓW ORGANÓW SOŁECTWA
§ 28
1. Zebranie Wiejskie dla wyboru członków Rady Sołeckiej, Sołtysa i Komisji Rewizyjnej zwołuje Rada Gminy poprzez podjęcie odpowiedniej uchwały określającej miejsce, dzień i godzinę odbycia zebrania.
2. Rada Gminy wyznacza również radnego na przewodniczącego zebrania.
3. Uchwałę o zwołaniu zebrania w sprawie wyboru organów sołectwa podaje się do wiadomości na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.
§ 29
Wybory przeprowadza się przy zachowaniu zapisów
§ 6 pkt 3 i § 7 niniejszego statutu, z zachowaniem następujących zasad:
1) wyboru dokonuje się w głosowaniu tajnym,
2) wybory są bezpośrednie, tj. głosuje tylko osobiście osoba uprawniona,
3) prawo głosowania mają stali mieszkańcy sołectwa uprawnieni do głosowania.
§ 30
1. Wybory Sołtysa, Rady Sołeckiej i Komisji Rewizyjnej przeprowadza Komisja Wyborcza wyłoniona w drodze głosowania na Zebraniu Wiejskim w składzie co najmniej 3 osób.
2. Członkowie Komisji Wyborczej nie mogą kandydować do organów sołectwa.
3. Do zadań Komisji Wyborczej należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) ustalenie wyników głosowania,
4) sporządzenie protokołów z przeprowadzonych głosowań,
5) ogłoszenie wyników wyborów.
4. Wybory przeprowadza się spośród nieograniczonej liczby kandydatów zgłoszonych przez uczestników zebrania.
5. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
6. Protokół wyników wyborów podpisują wszyscy członkowie Komisji Wyborczej.
§ 31
1. Do odwołania organów sołectwa w czasie trwania kadencji stosuje się przepisy ustalone dla ich wyboru, z zachowaniem obowiązkowego wysłuchania przez Zebranie Wiejskie racji przedstawionych przez członków tych organów.
2. Podstawę do wnioskowania o odwołanie jednego
z organów sołectwa stanowić może:
1) niewywiązywanie się z obowiązków,
2) naruszanie postanowień statutu,
3) nierespektowanie uchwał zebrania wiejskiego,
4) dopuszczenie się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 32
Zmiany statutu mogą nastąpić przy zachowaniu trybu przewidzianego dla jego uchwalenia.