2108 UCHWAŁA RADY GMINY I MIASTA WĘGLINIEC z dnia 10 października 2001 r. w sprawie określenia zasad gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego Gminy, rozdziału kompetencji właścicielskich i zarządzających oraz przekazania zadań niezwiązanych z gospodarowaniem zasobem mieszkaniowym, wykonywanych dotychczas przez Zakład Administracji Komunalnej w Węglińcu Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a i art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.) oraz art. 184 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.) Rada Gminy i Miasta Węgliniec uchwala, co następuje: |
§ 1
Definicje pojęć użytych w niniejszej uchwale:
1. Zasób mieszkaniowy Gminy – należy przez to rozumieć obiekty budowlane lub ich części, w skład których wchodzą lokale stanowiące własność Gminy albo komunalnych osób prawnych lub spółek prawa handlowego utworzonych z udziałem Gminy bądź pozostające w samoistnym posiadaniu tych podmiotów, nieoddane w administrowanie innym jednostkom organizacyjnym Gminy na podstawie odrębnych przepisów.
2. Gospodarowanie nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego Gminy należy rozumieć jako zespół czynności związanych z eksploatacją, technicznym utrzymaniem, korzystaniem z nieruchomości oraz rozporządzaniem nią, obejmujący kompetencje właścicielskie i zadania związane z zarządzaniem.
3. Zarządzanie nieruchomością – należy przez to rozumieć działalność zawodową wykonywaną przez zarządców na zasadach określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Polega ono na podejmowaniu wszelkich decyzji i dokonywaniu wszelkich czynności zmierzających do utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym zgodnie z jej przeznaczeniem, jak również do uzasadnionego inwestowania w tą nieruchomość.
4. Zarządca nieruchomości – należy przez to rozumieć osobę fizyczną posiadającą licencję zawodową nadaną w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Podmioty gospodarcze mogą prowadzić działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami, jeśli zarządzanie będzie wykonywane przez osoby posiadające licencje zawodowe.
5. Zarząd wspólnotą mieszkaniową – należy przez to rozumieć sposób zarządzania nieruchomością należącą do wspólnoty mieszkaniowej.
§ 2
Nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu mieszkaniowego Gminy gospodaruje Zarząd Gminy i Miasta jako reprezentant właściciela, opierając się na następujących zasadach:
1) utrzymania zasobu w należytym stanie technicznym i zaspokojenia potrzeb remontowych,
2) zapewnienia, stałego i nieprzerwanego świadczenia usług w zakresie zarządzania zasobem,
3) zapewnienia skutecznego nadzoru i kontroli nad działalnością zarządców i realizacją ich zadań,
4) podnoszenia jakości wykonywanych usług w zakresie zarządzania zasobem oraz utrzymania korzystnych parametrów ekonomicznych tego zarządzania,
5) zaspokajania potrzeb mieszkaniowych poprzez racjonalne wykorzystanie zasobu mieszkaniowego.
§ 3
1. Kompetencje właścicielskie wobec nieruchomości wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy w imieniu Zarządu Gminy i Miasta sprawuje na odstawie pełnomocnictwa kierownik Wydziału Infrastruktury Komunalnej przy pomocy wydziału.
2. Do kompetencji właścicielskich zalicza się w szczególności:
a) zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych poprzez m.in. przeprowadzenie procedury kwalifikacji mieszkań oraz osób oczekujących na mieszkanie i zawieranie umów najmu lokali mieszkalnych,
b) nadzoru i koordynację obsługi mieszkańców,
c) planowanie, weryfikację, zatwierdzanie i nadzór realizacji dochodów i wydatków z lokali mieszkalnych,
d) reprezentację interesów Gminy, jako właściciela we wspólnotach mieszkaniowych,
e) weryfikację i zatwierdzanie planów gospodarczych (remontowych) budynków tworzących mieszkaniowy zasób Gminy,
f) nadzór nad wykonaniem i rozliczaniem remontów zleconych przez zarządców nieruchomości wykonawcom,
g) udział w sporządzaniu i nadzór nad realizacją planów rewitalizacji i rewaloryzacji zasobów mieszkaniowych,
h) przygotowanie i przeprowadzenie postępowań przetargowych oraz bezprzetargowych na zarządzanie nieruchomościami oraz nadzór nad postępowaniami przetargowymi i bezprzetargowymi związanymi z zarządzaniem, a prowadzonymi przez zarządców,
i) nadzór i kontrolę pracy zarządców nieruchomości komunalnych,
j) upowszechnianie i wprowadzanie w życie standardów w zakresie zarządzania nieruchomościami komunalnymi,
k) inne czynności z zakresu gospodarowania zasobem mieszkaniowym wynikające z odrębnych przepisów prawa.
§ 4
1. Zarządzanie nieruchomościami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu Gminy zostanie powierzone zarządcom.
2. Określone w ust. 1 powierzenie dotyczy następujących zadań:
a) prowadzenie ewidencji nieruchomości i ich użytkowników,
b) utrzymanie nieruchomości i terenów do nich przyległych w należytym stanie technicznym oraz sanitarno-porządkowym,
c) dokonywanie rozliczeń finansowych wynikających z prowadzonego zarządu, w tym naliczanie należności za nieruchomości oraz prowadzenie windykacji tych należności, regulowanie zobowiązań,
d) wykonywanie czynności prawnych w imieniu Gminy związanych z obsługą najemców, na podstawie odrębnych pełnomocnictw udzielanych przez Zarząd Miasta i Gminy,
e) zawieranie umów na dostawę mediów i usług komunalnych dla użytkowników nieruchomości, oraz windykacja należności i regulowanie zobowiązań,
f) zlecanie wykonywania konserwacji i drobnych remontów w zakresie ustalonym w umowie zarządzania,
g) przygotowywanie planów gospodarczych (remontów), zlecanie ich wykonywania oraz nadzór nad ich wykonywaniem,
h) sporządzanie planu zarządzania budynkiem dla poszczególnych nieruchomości,
i) wykonywanie przeglądów technicznych i kontroli stanu technicznego w zakresie określonym odrębnymi przepisami,
j) wykonywanie innych usług na rzecz użytkowników nieruchomości, związanych z zarządzaniem nieruchomościami w zakresie zleconym w umowie zarządzania,
k) windykacja należności pozostałych po likwidacji Zakładu Administracji Komunalnej,
l) inne wynikające z odrębnych przepisów prawa.
3. Zarządcy nieruchomości przy wykonywaniu czynności określonych w ust. 2 mogą korzystać z mienia komunalnego w zakresie niezbędnym do wykonywania zarządzenia i określonym w umowie o zarządzaniu nieruchomościami oraz innych umowach zawartych pomiędzy nimi a Gminą.
4. Zarządca będzie wybierany w trybie ustawy o zamówieniach publicznych.
5. Szczegółowe zasady wykonywania zarządu określa umowa, której projekt zostanie przyjęty uchwałą Zarządu Miasta i Gminy.
§ 5
Zadania związane z realizacją kompetencji właścicielskich i zarządzających zostaną przekazane protokolarnie właściwym podmiotom przez likwidatora Zakładu Administracji Komunalnej w Węglińcu.
§ 6
1. Zadania niezwiązane z gospodarowaniem zasobem mieszkaniowym wykonywane dotychczas przez Zakład Administracji Komunalnej zostaną przekazane jednostkom organizacyjnym gminy wskazanym przez Zarząd Gminy i Miasta.
2. Sprawy określone w ust. 1 zostaną przekazane protokolarnie przez likwidatora Zakładu Administracji Komunalnej.
§ 7
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy.
§ 8
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.