2076

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ BIELAWY

z dnia 26 września 2001 r.

w sprawie powołania Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy

Na podstawie art. 5b ust. 3 i art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1

Powołuje się Młodzieżową Radę Miasta Bielawy.

§ 2

Młodzieżowej Radzie Miasta Bielawy nadaje się statut stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
WALDEMAR WOJCIECHOWSKI

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Bielawy z dnia 26 września 2001 r. (poz. 2076)

 

STATUT MŁODZIEŻOWEJ RADY MIASTA BIELAWY

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

1. Statut określa zasady działania, cele i zadania Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy, zwanej dalej Młodzieżową Radą.

2. Młodzieżowa Rada jest reprezentacją uczniów bielawskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych pracujących w systemie dziennym.

3. Podstawą działalności Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy jest praca społeczna radnych wybieranych zgodnie z Ordynacją Wyborczą do Młodzieżowej Rady, stanowiącą załącznik nr 1 do Statutu Młodzieżowej Rady.

4. Młodzieżowa Rada jest organem apartyjnym, niezwiązanym z żadną partią polityczną lub ugrupowaniem politycznym. Wszelkie próby politycznego oddziaływania radnych, którzy będą nakłaniać pozostałych do jakiejś opcji politycznej czy ugrupowania, będą karane usunięciem z Młodzieżowej Rady, po zbadaniu sprawy przez Prezydium i przegłosowaniu wniosku zgodnie z § 19 ust. 1.

5. Kadencja Młodzieżowej Rady trwa 2 lata. Długość kadencji liczona jest od daty wyborów.

R o z d z i a ł II

Cele i środki działania

§ 2

Celem działania Młodzieżowej Rady jest:

1) reprezentowanie interesów młodzieży wobec instytucji rządowych i pozarządowych,

2) współpraca z samorządami uczniowskimi,

3) działanie na rzecz ochrony praw i godności ucznia,

4) promocja kultury, w szczególności tworzonej przez ludzi młodych i do nich adresowanej,

5) kształtowanie i utrwalanie postaw demokratycznych,

6) czynny udział w walce o czyste środowisko,

7) organizowanie przez ludzi młodych pomocy charytatywnej,

8) działanie na rzecz integracji i współpracy środowisk młodzieżowych i twórczych,

9) umożliwienie młodzieży opiniowania decyzji bezpośrednio wpływających na sposób i jakość jej życia.

§ 3

Młodzieżowa Rada realizuje swoje cele poprzez:

1) inicjowanie działań dotyczących życia młodych ludzi w mieście, w szczególności w zakresie nauki, kultury i sportu,

2) opiniowanie projektów niektórych uchwał Rady Miejskiej w Bielawie regulujących sprawy mające wpływ na warunki rozwoju młodego pokolenia, dotyczące nauki, kultury, sportu i ochrony środowiska,

3) udzielanie pomocy i podejmowanie interwencji w przypadku zagrożenia praw ucznia,

4) nawiązywanie współpracy z krajowymi oraz zagranicznymi organizacjami młodzieżowymi,

5) organizowanie imprez kulturalnych i spotkań młodzieżowych propagujących cele Młodzieżowej Rady,

6) koordynację i inspirowanie inicjatyw młodych ludzi,

7) prowadzenie działalności informacyjno-doradczej.

§ 4

Młodzieżowa Rada Miasta Bielawy może występować do Rady Miejskiej Bielawy z wnioskami o przyznanie dotacji na prowadzenie działalności statutowej.

R o z d z i a ł III

Organy Młodzieżowej Rady

§ 5

1. Młodzieżowa Rada wybiera następujące organy:

a) Prezydium Młodzieżowej Rady,

b) Komisję Rewizyjną,

c) Zespoły Problemowe.

2. Organy Młodzieżowej Rady działają na podstawie statutu.

§ 6

1. Organem wykonawczym Młodzieżowej Rady jest Prezydium powoływane drogą uchwały Młodzieżowej Rady na okres jej kadencji. Prezydium składa się z Przewodniczącego Młodzieżowej Rady, dwóch Wiceprzewodniczących, Sekretarza, Skarbnika.

2. Młodzieżowa Rada wybiera Przewodniczącego bezwzględną większością głosów przy obecności przynajmniej 2/3 składu Młodzieżowej Rady w głosowaniu tajnym. Pozostali członkowie Prezydium wybierani są zwykłą większością głosów przy obecności przynajmniej 2/3 składu Młodzieżowej Rady w głosowaniu tajnym. Prezydium wybierane jest w okresie nie krótszym niż 2 tygodnie i nie dłuższym niż 1 miesiąc od daty ogłoszenia wyników wyborów do Młodzieżowej Rady.

3. Młodzieżowa Rada może odwołać Prezydium lub członka Prezydium większością 2/3 głosów przy obecności przynajmniej 2/3 składu Młodzieżowej Rady, w głosowaniu tajnym, jedynie na wniosek 1/4 składu Młodzieżowej Rady.

4. Wniosek o odwołanie Prezydium lub członka Prezydium Młodzieżowa Rada rozpatruje na sesji następnej, zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od sesji, na której zgłoszono wniosek, nie później jednak niż przed upływem miesiąca.

5. Jeżeli wniosek o odwołanie Prezydium lub członka Prezydium nie uzyskał wymaganej większości głosów, to kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od poprzedniego głosowania, w trybie jak w pkt 4 i 5.

6. Odwołanie Prezydium lub odwołany członek Prezydium pełni swoje obowiązki do czasu powołania nowego Prezydium lub członka Prezydium.

7. Prezydium ustępującej kadencji pełni swoje obowiązki do czasu powołania Prezydium kolejnej kadencji.

8. Członek Prezydium może zrezygnować z pełnionej funkcji w Prezydium. Na jego miejsce Młodzieżowa Rada wybiera nową osobę zgodnie z pkt 2.

§ 7

1. W realizacji zadań Młodzieżowej Rady Prezydium podlega wyłącznie Młodzieżowej Radzie. Realizacja przez Prezydium polityki finansowej podlega corocznemu zatwierdzeniu poprzez absolutorium w okresie nie dłuższym niż 2 miesiące od zakończenia roku budżetowego.

2. Uchwała Młodzieżowej Rady w sprawie nieudzielenia Prezydium absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Prezydium, o ile po zakończeniu roku budżetowego Prezydium nie zostało odwołane z innej przyczyny.

3. Młodzieżowa Rada rozpoznaje sprawę odwołania Prezydium z przyczyny określonej w pkt 2 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia absolutorium. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej w sprawie uchwały Młodzieżowej Rady o nieudzielenie absolutorium i po wysłuchaniu wyjaśnień Prezydium Młodzieżowa Rada może odwołać Prezydium zgodnie z § 6 pkt 4.

§ 8

Do zadań Prezydium należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Młodzieżowej Rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) wykonywanie budżetu,

4) realizacja uchwał Młodzieżowej Rady.

§ 9

Do kompetencji Przewodniczącego Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy należy:

1) kierowanie bieżącymi sprawami Młodzieżowej Rady, organizowanie pracy Prezydium oraz reprezentowanie Młodzieżowej Rady na zewnątrz, rozstrzyganie spraw w imieniu Młodzieżowej Rady, w sytuacjach nagłych, po konsultacji z odpowiednią osobą z Prezydium,

2) zwoływanie sesji Młodzieżowej Rady, przygotowanie porządku obrad, przewodniczenie obradom,

3) wnioskowanie o odwołanie członków Prezydium,

4) przy równym rozkładzie głosów w głosowaniu Prezydium Przewodniczący ma decydujący głos,

5) składanie Młodzieżowej Radzie sprawozdań ze swojej działalności pomiędzy sesjami.

§ 10

Do kompetencji Wiceprzewodniczących Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy należy:

1) koordynowanie działań Zespołów Problemowych Młodzieżowej Rady,

2) w razie nieobecności Przewodniczącego kierowanie obradami Młodzieżowej Rady,

3) informowanie środków masowego przekazu o poczynaniach Młodzieżowej Rady.

§ 11

Do kompetencji Sekretarza Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy należy:

1) odpowiedzialność za całą dokumentację Młodzieżowej Rady,

2) zapewnienie sprawnego funkcjonowania Młodzieżowej Rady,

3) sporządzanie protokołów z sesji Młodzieżowej Rady i posiedzeń Prezydium.

§ 12

Do kompetencji skarbnika Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy należy:

1) prowadzenie działalności finansowej Młodzieżowej Rady,

2) składanie sprawozdań finansowych Młodzieżowej Radzie raz na 6 miesięcy.

§ 13

1. Dla stałego kontrolowania działalności Prezydium Młodzieżowa Rada powołuje Komisję Rewizyjną.

2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 5 Radnych reprezentujących różne okręgi wyborcze.

3. W pracach Komisji Rewizyjnej nie mogą uczestniczyć członkowie Prezydium.

4. Komisja Rewizyjna opiniuje wnioski 1/4 składu Młodzieżowej Rady o odwołanie Prezydium lub członka Prezydium.

5. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Młodzieżowej Rady i występuje z wnioskiem do niej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Prezydium Młodzieżowej Rady.

6. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Młodzieżową Radę w zakresie kontroli.

7. Komisja Rewizyjna opiniuje wniosek Przewodniczącego o odwołanie poszczególnych członków Prezydium.

8. Komisja Rewizyjna opiniuje wniosek o odwołanie radnego.

9. Komisja na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera Przewodniczącego spośród członków Komisji. Przewodniczący podlega zatwierdzeniu przez Młodzieżową Radę.

10. Komisję Rewizyjną można odwołać na wniosek Prezydium lub 7 członków Młodzieżowej Rady w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.

§ 14

1. Młodzieżowa Rada może powoływać ze swego grona Zespoły Problemowe, których zadaniem jest zajmowanie się problemami wynikającymi z uchwał Młodzieżowej Rady.

2. Skład osobowy oraz zakres działania zespołu określa uchwała Młodzieżowej Rady.

3. Zespół ulega rozwiązaniu z chwilą osiągnięcia celu, o ile uchwała nie stanowi inaczej.

4. Ze swego grona zespół wybiera przewodniczącego, który jest odpowiedzialny za realizację zadania.

5. Zespół może występować z inicjatywą uchwałodawczą.

§ 15

Pozostałe postanowienia dotyczące organizacji i działania Młodzieżowej Rady oraz zespołów zawiera Regulamin Młodzieżowej Rady, stanowiący załącznik nr 2 do Statutu Młodzieżowej Rady.

R o z d z i a ł IV

Radni Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy

§ 16

1. Radnym może być każda osoba uczęszczająca do gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej w Bielawie pracującej w systemie dziennym, która w dniu wyborów nie ukończyła 17. roku życia.

2. Kadencja radnych trwa 2 lata.

§ 17

Radny ma prawo:

1) czynne i bierne prawo wyborcze do organów Młodzieżowej Rady,

2) zgłaszania postulatów i inicjatyw,

3) składania interpelacji w istotnych sprawach związanych z działalnością Młodzieżowej Rady,

4) uczestniczenia w pracach dowolnie przez siebie wybranych Zespołów Problemowych,

5) uzyskania każdej informacji dotyczącej prac Młodzieżowej Rady,

6) domagania się wniesienia pod obrady sesji spraw, które uważa za społecznie pilne i uzasadnione, zwłaszcza tych, które wynikają z postulatów wyborców.

§ 18

Radny ma obowiązek:

1) przestrzegania Statutu i uchwał Młodzieżowej Rady,

2) udziału w realizacji celów Młodzieżowej Rady,

3) uczestniczenia w sesjach Młodzieżowej Rady, zebraniach roboczych, i pracach Zespołów Problemowych, do których został wybrany,

4) informowania swoich wyborców o działalności Młodzieżowej Rady,

5) przedstawiania wniosków swoich wyborców na sesjach,

6) powiadomienia o zmianie miejsca nauki i zamieszkania Przewodniczącego Młodzieżowej Rady,

7) przedłożenia usprawiedliwienia Prezydium Młodzieżowej Rady, w razie nieobecności na posiedzeniu Młodzieżowej Rady, w terminie nie dłuższym niż 7 dni.

§ 19

1. Kadencja radnego może być skrócona, jeżeli nie wywiązuje się on ze swoich obowiązków i nie przestrzega Statutu Młodzieżowej Rady. Radnego odwołuje Młodzieżowa Rada na wniosek Prezydium, Przewodniczącego Młodzieżowej Rady lub 7 radnych bezwzględną większością głosów, po zaopiniowaniu wniosku przez Komisję Rewizyjną.

2. Radny ma prawo do rezygnacji z zajmowanego stanowiska oraz do zrzeczenia się mandatu w czasie trwania kadencji.

3. Mandat radnego wygasa także wskutek ukończenia przez niego szkoły lub skreślenia go z listy uczniów.

R o z d z i a ł V

Postanowienia końcowe

§ 20

W sprawach nieobjętych Statutem Młodzieżowa Rada decyduje w drodze podejmowanych przez nią uchwał.

§ 21

Sprawy, których nie udało się zakończyć w czasie trwania kadencji, powinny być kontynuowane w następnej kadencji.

§ 22

1. Wniosek o dokonanie zmian w statucie może być przedłożony Radzie Miejskiej Bielawy po przyjęciu go w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności 2/3 składu Młodzieżowej Rady.

2. Z propozycją zmian w statucie może wystąpić Prezydium, Przewodniczący lub 1/4 składu Młodzieżowej Rady.

Załącznik nr 1 do Statutu Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy (poz. 2076)

Ordynacja Wyborcza do Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy

§ 1

Ordynacja Wyborcza określa zasady i tryb wyboru radnych do Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy.

§ 2

1. Do Młodzieżowej Rady może kandydować osoba, która uczęszcza do bielawskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych pracujących w systemie dziennym i w dniu wyborów nie ukończyła 17. roku życia.

2. Liczba przedstawicieli do Młodzieżowej Rady zależy od rodzaju szkoły i liczby uczniów.

2.1. Szkoły gimnazjalne liczące do 100 uczniów wybierają 1 przedstawiciela, od 101 do 300 uczniów – 2 przedstawicieli, od 301 do 500 uczniów – 3 przedstawicieli, powyżej 500 uczniów – 4 przedstawicieli.

2.2. Szkoły ponadgimnazjalne liczące do 100 uczniów wybierają 2 przedstawicieli, od 101 do 300 uczniów – 4 przedstawicieli, od 301 do 500 uczniów – 6 przedstawicieli, powyżej 500 uczniów – 8 przedstawicieli.

§ 3

Wybory do Młodzieżowej rady są równe, bezpośrednie, powszechne i większościowe, a głosowanie tajne.

§ 4

1. Wybory do Młodzieżowej Rady pierwszej kadencji przeprowadzone zostaną przez Miejską Komisję Wyborczą złożoną z przedstawiciela każdego okręgu wyborczego.

2. W celu przeprowadzenia wyborów do Młodzieżowej Rady kolejnej kadencji ustępująca Młodzieżowa Rada Miasta Bielawy wybiera spośród siebie Miejską Komisję Wyborczą składającą się z 3 do 6 osób.

3. Komisja ze swego grona wybiera Przewodniczącego oraz sekretarza.

4. W pracach Komisji nie może uczestniczyć kandydat na radnego.

5. Wybory zarządza Miejska Komisja Wyborcza w terminie 1 miesiąca przed upływem kadencji Młodzieżowej Rady.

6. Wybory powinny być przeprowadzone najpóźniej 30 dni od ich zarządzenia.

§ 5

Miasto Bielawa dzieli się na okręgi wyborcze, którymi są szkoły ponadgimnazjalne oraz gimnazja pracujące w systemie dziennym. Wykaz okręgów znajduje się w załączniku nr 1 do Ordynacji Wyborczej.

§ 6

1. Za organizację wyborów w danej szkole odpowiedzialna jest Okręgowa Komisja Wyborcza, której skład osobowy zatwierdza Miejska Komisja Wyborcza na wniosek Samorządu Uczniowskiego danej szkoły.

1.1. Samorząd Uczniowski przedstawia proponowany skład osobowy Okręgowej Komisji Wyborczej, która spośród siebie wybiera Przewodniczącego Komisji.

1.2. Powyższy wniosek należy złożyć do Miejskiej Komisji Wyborczej w terminie 7 dni od daty poinformowania pisemnie szkoły o wyborach.

2. Okręgowa Komisja Wyborcza składa się z 3 do 5 osób – w zależności od potrzeb okręgu.

3. W pracach komisji nie może brać udziału kandydat na radnego.

4. Okręgowe Komisje Wyborcze ustalają godzinę rozpoczęcia i zakończenia wyborów w poszczególnych okręgach w ramach czasu ustalonego przez Miej-
ską Komisję Wyborczą oraz informują ją o swojej decyzji.

§ 7

Kandydaci na radnych powinni posiadać poparcie co najmniej 50 uczniów z własnego okręgu wyborczego. W przypadku szkół liczących do 100 uczniów kandydat powinien posiadać poparcie 25% społeczności okręgu.

§ 8

1. Listy osób popierających kandydata muszą zawierać imię, nazwisko, klasę, adres zamieszkania, rok urodzenia, numer legitymacji szkolnej osoby popierającej oraz jej własnoręczny podpis. Wzór listy osób popierających kandydaturę stanowi załącznik nr 2 do Ordynacji Wyborczej.

2. Listy te powinny zostać złożone przez Okręgową Komisję Wyborczą do Miejskiej Komisji Wyborczej w ciągu 14 dni od daty pisemnego poinformowania szkoły o wyborach.

3. Na podstawie list osób popierających kandydatów Miejska Komisja Wyborcza w ciągu 5 dni od daty ich wpłynięcia ustala listę osób uprawnionych do kandydowania.

4. Odrzucenie kandydatury może nastąpić w sytuacji, gdy nie spełnia wymogów zawartych w pkt 1, 2.

§ 9

1. Jeżeli w ciągu 14 dni od daty ogłoszenia wyborów do Młodzieżowej Rady w danym okręgu wyborczym liczba kandydatów jest mniejsza lub równa ilości mandatów przypadających na dany okręg, Okręgowa Komisja Wyborcza niezwłocznie informuje wyborców danego okręgu oraz Miejską Komisję Wyborczą o zaistniałej sytuacji. Niepoinformowanie uczniów oraz Miejskiej Komisji Wyborczej w ciągu
2 dni o zaistniałej sytuacji uniemożliwia szkole wydelegowanie do Młodzieżowej Rady swoich reprezentantów.

2. Jeżeli w ciągu 5 dni od daty poinformowania uczniów danej szkoły o powyższej sytuacji liczba kandydatów nadal będzie mniejsza lub równa liczbie mandatów, Miejska Komisja Wyborcza na wniosek Okręgowej Komisji Wyborczej podejmuje decyzję o zaniechaniu organizacji w danym okręgu wyborów do Młodzieżowej Rady.

3. W okręgu wyborczym, w którym nie organizuje się wyborów ze względu na małą liczbę kandydatów, radni wybierani są na podstawie list osób popierających daną kandydaturę, pod warunkiem że nie została ona odrzucona przez Miejską Komisję Wyborczą.

§ 10

Kampania wyborcza rozpoczyna się z dniem jej ogłoszenia przez Miejską Komisję Wyborczą w postaci osobnego ogłoszenia.

§ 11

Prowadzenie kampanii w dniu wyborów jest zakazane.

§ 12

1. Głosujący otrzymuje od Okręgowej Komisji Wyborczej kartę do głosowania ostemplowaną pieczątką Miejskiej Komisji Wyborczej.

2. Głosujący może otrzymać tylko jedną kartę do głosowania, po przedstawieniu Okręgowej Komisji Wyborczej legitymacji szkolnej lub poświadczeniu wychowawcy bądź innego nauczyciela, że jest uczniem danej szkoły, i po podpisaniu listy wyborców.

3. Głosujący stawia w pustym polu przy nazwisku kandydata, którego popiera, znak “X”.

4. Na karcie do głosowania znak “X” może być umieszczony tylko przy jednym nazwisku.

5. Za głosy nieważne uznaje się karty, na których znak “X” zakreślono przy nazwisku więcej niż jednego kandydata.

6. Karty puste należy uznać za ważne, ale bez dokonania wyboru.

§ 13

1. Mandat radnego uzyskują osoby, które uzyskały największą liczbę głosów.

2. W przypadku uzyskania przez kandydatów na radnych równej liczby głosów Okręgowa Komisja Wyborcza, w porozumieniu z Miejską Komisją Wyborczą, w ciągu 3 dni przeprowadza kolejne wybory. Na kartach do głosowania umieszcza się jedynie nazwiska tych kandydatów.

§ 14

1. Niezwłocznie po zakończeniu głosowania Okręgowa Komisja Wyborcza przystępuje do obliczania jego wyników.

2. Z przeprowadzonego głosowania Okręgowa Komisja Wyborcza sporządza protokół, który powinien zawierać:

– liczbę osób uprawnionych do głosowania,

– liczbę wydanych kart do głosowania,

– liczbę oddanych głosów,

– liczbę głosów oddanych na poszczególnych kandydatów,

– liczbę głosów nieważnych,

– liczbę głosów ważnych bez dokonania wyborów,

– nazwiska i imiona osób wybranych do Młodzieżowej Rady.

3. Protokół podpisują wszyscy członkowie Okręgowej Komisji Wyborczej i podają wyniki głosowania do wiadomości wyborców, w sposób zwyczajowo przyjęty w danym okręgu.

4. Protokół wraz z kartami do głosowania powinien być przekazany Miejskiej Komisji Wyborczej w dniu wyborów.

§ 15

Wygaśnięcie mandatu Radnego Młodzieżowej Rady następuje wskutek zrzeczenia się mandatu, ukończenia szkoły lub skreślenia z listy uczniów. Radny, który nie przestrzega Statutu Młodzieżowej Rady i nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, może zostać pozbawiony mandatu na podstawie uchwały Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy. Zasady i tryb podejmowania niniejszej uchwały określa Statut Młodzieżowej Rady.

§ 16

Jeżeli okręg wyborczy nie jest reprezentowany przez określoną w § 2 Ordynacji Wyborczej liczbę radnych, Młodzieżowa Rada Miasta Bielawy powierza mandat radnego następnej osobie, która w danym okręgu uzyskała kolejno największą liczbę głosów.

§ 17

Jeżeli obsadzenie mandatu byłoby niemożliwe z powodu braku kandydatów z danego okręgu wyborczego, mandat ten pozostaje nieobsadzony.

§ 18

Protesty związane z przebiegiem wyborów lub ustaleniem ich wyników można zgłaszać do Miejskiej Komisji Wyborczej w ciągu 7 dni od daty zakończenia głosowania. Po tym terminie protesty nie będą rozpatrywane.

§ 19

Miejska Komisja Wyborcza 9 dni po wyborach, na podstawie protokołów Okręgowych Komisji Wyborczych, ogłasza wyniki wyborów w formie zwyczajowo przyjętej. Decyzja Miejskiej Komisji Wyborczej wchodzi w życie 7 dni od daty jej ogłoszenia.

§ 20

1. Pierwszą sesję Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy pierwszej kadencji zwołuje i prowadzi najstarszy wiekiem radny w ciągu 14 dni od daty uprawomocnienia się wyników wyborów do Młodzieżowej Rady.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy każdej następnej kadencji zwołuje i prowadzi Przewodniczący Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy ustępującej kadencji. Sesja ta zwoływana jest w ciągu 14 dni od daty uprawomocnienia się wyników wyborów do Młodzieżowej Rady. Jeśli zwołanie sesji przez Przewodniczącego ustępującej kadencji nie będzie możliwe, sesja zwoływana jest przez Przewodniczącego Miejskiej Komisji Wyborczej.

§ 21

1. Wniosek o dokonanie zmian w Ordynacji Wyborczej może być przedłożony Radzie Miejskiej Bielawy po przyjęciu go w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności 2/3 składu Młodzieżowej Rady.

2. Z propozycją zmian w Ordynacji Wyborczej może wystąpić Prezydium, Przewodniczący lub 1/4 składu Młodzieżowej Rady.

Załącznik nr 1 do Ordynacji Wyborczej do Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy (poz. 2076)

Nr okręgu
wyborczego

Nazwa okręgu

Adres

1

Gimnazjum nr 1

ul. Brzeżna 48

2

Gimnazjum nr 2

ul. Parkowa 12

3

Gimnazjum nr 3

ul. Lotnicza 5

4

Gimnazjum Społeczne

ul. Żeromskiego 1

5

Zespół Szkół Zawodowych

ul. Żeromskiego 41

6

Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego

ul. Szkolna 5

Załącznik nr 2 do Ordynacji Wyborczej do Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy (poz. 2076)

 

Popieram kandydaturę ucz. ............................................................................. z klasy ...............

ze szkoły: .......................................................... na radn(ą)ego Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy.

Lp.

Imię i nazwisko

Klasa

Adres zamieszkania

Rok urodzenia

Nr legitymacji

szkolnej

Podpis

1.

           

2.

           

3.

           

4.

           

5.

           

6.

           

7.

           

8.

           

9.

           

10.

           

11.

           

12.

           

13.

           

14.

           

........................................ ...............................................

(data) (podpis kandydata)

Załącznik nr 2 do Statutu Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy (poz. 2076)

 

Regulamin Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy

R o z d z i a ł 1

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin niniejszy stanowi integralną część Statutu Młodzieżowej Rady, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy.

§ 2

Młodzieżowa Rada działa na sesjach, a także za pośrednictwem Przewodniczącego, Prezydium i Zespołów Problemowych.

§ 3

Na sesjach Młodzieżowa Rada rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w statucie.

R o z d z i a ł 2

I. Zasady ogólne

§ 4

Młodzieżowa Rada odbywa sesje w liczbie niezbędnej do wypełniania swoich zadań, nie rzadziej jednak niż raz na dwa miesiące.

§ 5

1. Sesje nadzwyczajne zwoływane są na wniosek Prezydium lub co najmniej 1/4 liczby radnych w ciągu 4 dni od daty złożenia wniosku.

2. Przewodniczący Młodzieżowej Rady ma prawo do zwołania sesji nadzwyczajnej Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy.

3. Sesje nadzwyczajne poświęcone są sprawom pilnym, wymagającym niezwłocznego rozstrzygnięcia. Przewodniczący niezwłocznie powiadamia radnych o terminie i projekcie porządku obrad sesji. Jeśli o ww. sprawach powiadamia się w czasie sesji Młodzieżowej Rady, obecnych na niej radnych uważa się za powiadomionych.

4. Sesje nadzwyczajne będą zwoływane również na wniosek Przewodniczącego Rady Miejskiej Bielawy lub Burmistrza Bielawy.

II. Organizacja sesji

§ 6

1. Sesje organizuje i zwołuje Przewodniczący Młodzieżowej Rady, ustalając projekt porządku, miejsce, dzień i godzinę otwarcia obrad.

2. O sesji powiadamia się radnych na 5 dni przed wyznaczonym terminem, w sposób ustalony przez radnych. Przewodniczący może równocześnie przekazać projekt obrad.

3. W razie niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 2, Młodzieżowa Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji, wyznaczając nowy termin odbycia.

4. Warunki, o których mowa w ust. 2, nie dotyczą sesji zwoływanych w trybie nadzwyczajnym.

§ 7

Listę gości zaproszonych na sesję ustala Przewodniczący Młodzieżowej Rady.

§ 8

1. O sesji Młodzieżowej Rady Sekretarz powiadamia Przewodniczącego Rady Miejskiej i Burmistrza Bielawy najpóźniej 5 dni przed wyznaczonym terminem.

2. Posiedzenia Młodzieżowej Rady są jawne. Miejsce, termin i przedmiot obrad Przewodniczący Młodzieżowej Rady podaje do wiadomości społeczności uczniowskiej.

3. Na wniosek Przewodniczącego lub co najmniej 1/4 radnych obecnych na sesji Młodzieżowa Rada może obradować przy drzwiach zamkniętych. Wyłączenie jawności oznacza, że podczas obrad mogą być obecne tylko osoby imiennie zaproszone do udziału w sesji.

III. Obradowanie na sesjach

§ 9

1. Młodzieżowa Rada jest zdolna do podejmowania uchwał.

1) w pierwszym terminie – gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa członków,

2) w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych członków.

2. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie obrad Przewodniczący podejmuje decyzję o przerwaniu sesji, wyznaczając jej nowy termin.

§ 10

1. Sesję otwiera i prowadzi jej obrady Przewodniczący Młodzieżowej Rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach jeden z Wiceprzewodniczących.

2. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Młodzieżowej Rady formuły: “Otwieram sesję Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy.”.

§ 11

1. Na początku sesji Przewodniczący na podstawie listy obecności radnych stwierdza kworum, a w razie jego braku wyznacza nowy termin sesji i zamyka obrady, polecając jednocześnie odnotowanie w protokole przyczyn, w związku z którymi sesja się nie odbyła.

2. Po stwierdzeniu, że Młodzieżowa Rada może prawomocnie obradować, Przewodniczący przedstawia Młodzieżowej Radzie do uchwalenia projekt porządku obrad oraz przyjmuje wnioski w tej sprawie i wnioski o charakterze formalnym.

3. Przedmiotem wniosków o charakterze formalnym mogą być w szczególności sprawy, o których mowa w § 6 ust. 2, § 8 ust. 3. W każdym momencie sesji Przewodniczący udziela głosu dla zgłoszenia wniosku o charakterze formalnym, którego przedmiotem mogą być ponadto sprawy:

– odroczenie dyskusji i skreślenie danego tematu z porządku obrad, zakończenie dyskusji i przystąpienie do podjęcia uchwały,

– zamknięcie listy mówców,

– stwierdzenie kworum,

– naruszenie w toku prac Młodzieżowej Rady Statutu Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy, w tym niniejszego regulaminu.

4. Przewodniczący poddaje wniosek o charakterze formalnym pod głosowanie. Młodzieżowa Rada decyduje w tych sprawach zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.

§ 12

1. W czasie obrad każdej sesji przewiduje się zgłaszanie interpelacji przez radnych.

2. Radni składają interpelacje w sprawach o zasadniczym znaczeniu. Adresatem jest Prezydium Młodzieżowej Rady. Interpelacje muszą zawierać przedstawienie stanu faktycznego będącego ich przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

3. W miarę możliwości i w zależności od charakteru interpelacji członkowie Prezydium udzielają na nie odpowiedzi na sesji lub pisemnie w ciągu 14 dni.

4. W porządku obrad każdej sesji przewiduje się również wolne wnioski i zapytania składane przez młodzież miasta Bielawy w formie trybuny obywatelskiej. Przez “wolne wnioski” należy rozumieć uwagi, spostrzeżenia, propozycje, pomysły dotyczące funkcjonowania Młodzieżowej Rady i stanowiące ofertę zgłaszającego do wykorzystania przez Młodzieżową Radę.

§ 13

1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego przez Młodzieżową Radę porządku, przy czym w uzasadnionych przypadkach może za zgodą Młodzieżowej Rady dokonywać zmian w kolejności realizacji jego poszczególnych punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu radnym według kolejności zgłoszeń. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący może udzielić głosu osobom niebędącym radnymi – po uprzednim zgłoszeniu się tych osób do listy mówców.

4. Listę mówców prowadzi jeden z Wiceprzewodniczących Młodzieżowej Rady.

§ 14

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem właściwego porządku obrad.

2. Przewodniczący może czynić uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji. Ma prawo odebrać głos, polecając odnotowanie tego faktu w protokole sesji.

3. Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali obrad przez osoby spoza Młodzieżowej Rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek bądź uchybiają powadze sesji Młodzieżowej Rady.

§ 15

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Młodzieżowej Rady Miasta Bielawy”.

§ 16

1. Z każdej sesji Sekretarz Młodzieżowej Rady sporządza protokół, będący urzędowym zapisem przebiegu obrad i podejmowanych przez Młodzieżową Radę rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności oraz teksty podjętych przez Młodzieżową Radę uchwał i złożonych interpelacji. Protokoły z sesji są jawne.

2. Protokół z każdej sesji wykłada się do wglądu i ewentualnych uzupełnień na następnej sesji. Wnioski w sprawach poprawek i uzupełnień protokołu składa się Przewodniczącemu Młodzieżowej Rady. Radni, których wnioski nie zostały uwzględnione, mogą przedstawić je na sesji do rozstrzygnięcia Młodzieżowej Rady.

IV. Uchwały Młodzieżowej Rady

§ 17

1. Sprawy będące przedmiotem obrad Młodzieżowa Rada rozstrzyga w drodze uchwał.

2. Uchwały mają postać odrębnych dokumentów, z wyjątkiem:

– uchwał o charakterze proceduralnym,

– uchwał podejmowanych w wyniku rozpatrzenia sprawozdań lub informacji związanych z realizacją uchwał Młodzieżowej Rady, które mogą być odnotowane w protokole sesji.

§ 18

1. Z inicjatywą podjęcia uchwały (inicjatywa uchwałodawcza) mogą występować Przewodniczący Rady, Zespoły Problemowe, co najmniej 7 radnych i Prezydium Młodzieżowej Rady.

2. Samorządy uczniowskie bielawskich szkół mogą zgłaszać propozycje uchwał do podmiotów wymienionych w § 18 ust. 1.

§ 19

1. Wnioski w sprawie podjęcia uchwały przez Młodzieżową Radę, a także projekty uchwał przedstawia Młodzieżowej Radzie wraz z uzasadnieniem Przewodniczący Młodzieżowej Rady.

2. Jeśli inicjatywa podjęcia uchwały lub konkretny projekt zostały zgłoszone w trakcie obrad sesji, Młodzieżowa Rada może przystąpić do uchwalenia bądź odesłać je do opracowania Prezydium.

3. Projekt uchwały powinien zawierać przede wszystkim:

– datę i tytuł uchwały,

– treść uchwały,

– motywację podjęcia uchwały,

– określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz sprawujących nadzór nad ich wykonaniem,

– termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania.

§ 20

1. Uchwały opatruje się numerem wyrażającym kolejność uchwał i datą uchwalenia.

2. Uchwały Młodzieżowej Rady podpisuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, który przewodniczył obradom.

3. Oryginały uchwał ewidencjonuje i przechowuje wraz z protokołem Sesji Sekretarz.

V. Tryb głosowania

§ 21

1. W sytuacjach, kiedy nie ma określonego trybu głosowania, Młodzieżowa Rada podejmuje uchwałę w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w trybie określonym w § 9 Regulaminu Młodzieżowej Rady.

2. Głosowanie tajne zarządza się w przypadku głosowania w sprawach personalnych, tj. wyboru bądź odwołania członków Prezydium oraz wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

3. Młodzieżowa Rada może zawsze postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania zwykłą większością głosów.

§ 22

1. Zwykła większość głosów oznacza, że na obradującej prawomocnie sesji “za” projektem opowiedziało się więcej radnych niż “przeciw” projektowi uchwały. Głosy wstrzymujące się nie wpływają na wynik głosowania.

2. Bezwzględna większość głosów oznacza, że na obradującej prawomocnie sesji więcej niż połowa obecnych radnych opowiedziała się “za” projektem uchwały.

§ 23

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się głosy “za”, “przeciw” oraz “wstrzymujące się”.

2. W przypadku równej liczby głosów “za” i “przeciw” rozstrzyga głos Przewodniczącego Młodzieżowej Rady.

3. W głosowaniu tajnym radni głosują kartkami opatrzonymi pieczęcią Młodzieżowej Rady. Za głosy oddane uznaje się kartki, na których radni głosowali w sposób zgodny z ustalonymi zasadami.

4. Głosowanie w trybie tajnym przeprowadza Komisja Skrutacyjna, powołana na sesji spośród radnych.

5. Wyniki głosowania zawsze odnotowuje się w protokole sesji.

VI. Referendum

§ 24

1. W sprawach dotyczących życia młodzieży w Bielawie może się ona wypowiadać w drodze referendum.

2. Referendum uchwala Młodzieżowa Rada bezwzględną większością głosów z inicjatywy własnej.

3. Referendum przeprowadza się na wniosek co najmniej 1/10 uczniów bielawskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych pracujących w systemie dziennym.

4. Referendum w sprawie odwołania Młodzieżowej Rady przed upływem kadencji przeprowadza się na wniosek uczniów bielawskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na zasadach określonych w ust. 1 i 2, nie wcześniej jednak niż 6 miesięcy od dnia wyborów lub od dnia ostatniego referendum w sprawie odwołania Młodzieżowej Rady przed upływem kadencji.

R o z d z i a ł 3

Komisja Rewizyjna i Zespoły Problemowe

§ 25

1. W toku kadencji Młodzieżowa Rada może na wniosek Przewodniczącego, Prezydium, 7 radnych lub Przewodniczących Zespołów Problemowych dokonać zmian w składach liczbowych i osobowych Zespołów Problemowych.

2. Młodzieżowa Rada powołuje ze swego grona Zespoły Problemowe.

3. Uchwały w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, Młodzieżowa Rada podejmuje w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.

4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej podlega zatwierdzeniu przez Młodzieżową Radę w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.

5. Zespoły Problemowe wybierają Przewodniczących ze swego grona.