2070 UCHWAŁA RADY MIASTA W KAMIENNEJ GÓRZE z dnia 29 sierpnia 2001 r. w sprawie przyjęcia Statutu Gminy Miejskiej Kamienna Góra Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. z późn. zm.) Rada Miasta w Kamiennej Górze uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Statut Gminy Miejskiej Kamienna Góra wraz z załącznikami.
§ 2
Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 3
Traci moc uchwała nr XXVIII/215/96 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 26 marca 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Miejskiej Kamienna Góra, uchwała nr XXXIV/275/96 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 29 października 1996 r. w sprawie zmian w załączniku nr 4 do Statutu Gminy Miejskiej Kamienna Góra, uchwała nr LIII/499/98 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 26 maja 1998 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Miejskiej Kamienna Góra oraz uchwała nr XVI/87/99 Rady Miejskiej w Kamiennej Górze w sprawie zmian w Statucie Gminy Miejskiej w Kamiennej Górze z dnia 26 maja 1999 r.
STATUT GMINY MIEJSKIEJ KAMIENNA GÓRA
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Mieszkańcy Gminy Miejskiej Kamienna Góra, zwanej dalej “Gminą”, tworzą wspólnotę samorządową.
2. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 17,97 km2. Dokładny przebieg jej granicy ukazuje mapa stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
3. Siedzibą organów Gminy jest kamiennogórski ratusz.
4. Gmina zaspokaja zbiorowe potrzeby wspólnoty i jest podstawową formą organizacji życia publicznego na jej terytorium.
5. Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców Gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży.
6. Gmina posiada osobowość prawną, a jej samodzielność podlega ochronie sądowej.
§ 2
O ustroju Gminy stanowi:
1. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.
2. Niniejszy statut uchwalony przez Radę Miejską.
§ 3
1. Herbem Kamiennej Góry jest tarcza podzielona na dwa pola w układzie pionowym.
Pole prawe (zgodnie z zasadami heraldyki) jest niebieskie i zawiera fragment białego muru obronnego z wielkich bloków kamiennych zwieńczonych fryzem arkadowym. Ponad fryzem wznoszą się dwie baszty. Obie posiadają puste otwory łukowe, a zwieńczone są czerwonymi hełmami w formie stożka. Wyższą wieżyczkę wieńczy żółta gwiazda sześcioramienna, natomiast niższą – kula koloru żółtego. W murze obronnym ku linii środkowej tarczy herbu jest otwarta brama w kształcie łuku.
Lewe pole jest czerwone, a na jego tle widnieje wizerunek księcia świdnicko-jaworskiego Bolka I. Ma on na głowie hełm z opuszczoną przyłbicą, w prawej ręce trzyma obnażony miecz, natomiast w lewej – tarczę obronną. Do pasa postać pokryta jest zbroją, a od pasa widnieje biała spódnica. Hełm, miecz i zbroja mają barwę szarą.
Wizerunek herbu wraz ze szczegółowym opisem barw według skali PANTONS stanowi załącznik nr 2 do niniejszego statutu.
2. Zgodę na komercyjne używanie i rozpowszechnianie herbu wyraża Zarząd Miasta.
3. Barwami Kamiennej Góry są kolory: niebieski i czerwony na fladze w układzie barw według skali PANTONS, ułożone w dwa pasy pionowe równej szerokości. Zezwala się na umieszczenie herbu miasta na tle flagi. Wzór flagi określa załącznik nr 3 do niniejszego statutu.
4. Gmina posługuje się pieczęcią okrągłą zawierającą pośrodku herb miasta, a w otoku napis “Gmina Miejska Kamienna Góra”.
5. Rada Miejska może osobie szczególnie zasłużonej dla Kamiennej Góry nadać honorowe obywatelstwo miasta. Zasady nadawania tytułu Honorowego Obywatela Miasta zawiera załącznik nr 7 do statutu.
R o z d z i a ł II
Zadania i zakres działania Gminy
§ 4
1. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
2. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców. Gmina spełnia ten obowiązek poprzez działalność swoich organów, realizując zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej oraz zadania z zakresu właściwości powiatu i województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
3. Szczegółowe zadania Gminy określone są w przepisach ustawowych.
4. Na podstawie przepisów o współdziałaniu międzygminnym Gmina może przystępować do związków międzygminnych i porozumień międzygminnych.
R o z d z i a ł III
Zasady prawne i organizacyjne oraz podstawy
majątkowe działalności Gminy
§ 5
1. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym przez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów Gminy.
2. Organami Gminy są: Rada Miejska i Zarząd Miasta.
3. Działalność organów Gminy jest jawna.
4. Jawność pracy organów nie może zakłócać powagi i sprawności ich pracy.
5. Uchwały i protokoły z prac organów, o ile odrębne ustawy nie stanowią inaczej, udostępniane są do powszechnej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty, a także za pośrednictwem prasy, radia, telewizji i Internetu oraz możliwie bezpośrednio do wglądu wyłącznie w biurze Zarządu Miasta i Rady Miejskiej.
6. Na terenie Gminy mogą być przeprowadzane konsultacje społeczne w każdej sprawie ważnej dla Gminy, na zasadach określonych odrębną uchwałą Rady Miejskiej.
7. W sprawach samoopodatkowania się mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady Miejskiej przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum gminnego.
8. Referendum gminne może być przeprowadzone w każdej innej sprawie ważnej dla Gminy.
§ 6
Gminie przysługuje prawo uczestnictwa w stowarzyszeniach jednostek samorządu terytorialnego.
§ 7
Gminie przysługuje prawo własności i inne prawa majątkowe w stosunku do mienia komunalnego nabytego przez Gminę w przypadkach przewidzianych w ustawie o samorządzie terytorialnym oraz określonych innymi przepisami szczególnymi.
§ 8
Gmina samodzielnie decyduje o przeznaczeniu i sposobie wykorzystania składników majątkowych, przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa.
§ 9
W celu wykonania zadań Gmina może tworzyć w drodze uchwał Rady Miejskiej jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
R o z d z i a ł IV
Uchwalanie i realizacja budżetu Gminy
§ 10
1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Gminy, zwanego dalej budżetem.
2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
§ 11
1. Projekt budżetu przygotowuje Zarząd Miasta, uwzględniając tryb i zasady ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o finansach publicznych.
2. Zarząd przy opracowywaniu projektu budżetu rozpatruje wnioski złożone przez komisje Rady, radnych, stowarzyszenia i organizacje oraz inne osoby fizyczne i prawne.
3. Procedurę uchwalania budżetu Gminy oraz rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada Miejska w odrębnej uchwale.
§ 12
Po uchwaleniu budżetu Gminy zostaje on przekazany Zarządowi do wykonania zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.
§ 13
1. Zarząd przedstawia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej informację o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze w terminie do 31 sierpnia roku obrachunkowego.
2. Zarząd przedstawia Radzie Miejskiej sprawozdanie roczne z wykonania budżetu, zawierające zestawienie dochodów i wydatków z zamknięć rachunków budżetu jednostek gminnych w terminie do 31 marca następnego roku i przesyła je Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
3. Rada Miejska rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku sprawozdawczym i podejmuje uchwałę w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi.
§ 14
Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd.
R o z d z i a ł V
1. Organizacja Rady Miejskiej
1.1. Postanowienia ogólne
§ 15
Rada Miejska, zwana dalej “Radą”, jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.
Ustawowy skład Rady określony jest w odrębnych przepisach.
§ 16
1. Właściwości i zadania Rady określają przepisy ustawy o samorządzie gminnym.
2. Rada kontroluje działalność Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną. Regulamin pracy Komisji Rewizyjnej uchwalony przez Radę stanowi integralną część niniejszego statutu.
3. Rada realizuje swoje zadania na sesjach oraz poprzez Komisję Rewizyjną, stałe i doraźne komisje problemowe powoływane odrębną uchwałą Rady.
4. Dostęp radnego do wiadomości stanowiących tajemnicę państwową i służbową określają przepisy o tajemnicy państwowej i służbowej.
1.2. Radni
§ 17
1. Radni są zobowiązani brać udział w pracach Rady oraz innych instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.
2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami, których reprezentują w Radzie, przede wszystkim dla:
– informowania mieszkańców o aktualnej sytuacji Gminy,
– konsultowania z mieszkańcami Gminy projektów uchwał Rady,
– upowszechniania przedsięwzięć Rady i mobilizowania mieszkańców do ich realizacji,
– informowania wyborców o swojej działalności w Radzie,
– przyjmowania postulatów, skarg i wniosków mieszkańców,
– udzielania odpowiedzi na skargi i wnioski mieszkańców.
§ 18
1. Radni odbywają spotkania z wyborcami, uczestnicząc zwłaszcza w zebraniach samorządów mieszkańców.
2. Radni pełnią dyżury radnych, przyjmując we wcześniej ustalonym terminie i miejscu skargi i wnioski mieszkańców, organizacji społecznych i partii politycznych działających w Gminie.
3. W miarę możliwości radni uczestniczą w zebraniach organizacji społecznych i politycznych, związkowych i samorządowych z terenu Gminy. Mogą także inicjować takie zebrania dla przedstawienia celów i zadań realizowanych przez Radę oraz zebrania opinii i wniosków o pracy Rady.
§ 19
1. Realizując swoje uprawnienia, radni mogą uczestniczyć w posiedzeniach komisji Rady, do których nie zostali powołani, z prawem głosu doradczego, mogą także zgłaszać swoje wnioski oraz wnosić o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej.
2. Radni mają prawo do uzyskania informacji w zakresie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym od instytucji samorządowych.
3. Radni mają prawo zwrócić się z interwencją w sprawach mieszkańców Gminy do właściwego organu, niezależnie od działań Rady czy Zarządu.
4. Radni mają prawo zrzeszania się w klubach radnych.
1.3. Komisje Rady
§ 20
1. W celu wykonywania swych zadań Rada powołuje ze swojego grona stałe komisje resortowe, określając ich skład liczbowy i osobowy oraz szczegółowy zakres działania. W tym samym trybie Rada może powoływać komisje doraźne i zespoły opiniodawcze, określając jednocześnie termin rozwiązywania komisji doraźnych.
2. Na wniosek przewodniczącego Rady, wiceprzewodniczących Rady lub komisji Rada może dokonywać zmian w składach liczbowych i osobowych komisji, a także w zakresie ich działania.
§ 21
1. Stałymi komisjami Rady są:
2. Szczegółowy zakres działania poszczególnych komisji, z wyłączeniem zakresu działania Komisji Rewizyjnej, stanowi załącznik nr 5 do niniejszego statutu.
§ 22
Do zadań komisji stałych Rady należy w szczególności:
§ 23
Komisje powinny informować się oraz koordynować działania w zakresie spraw będących przedmiotem zainteresowania więcej niż jednej komisji poprzez:
§ 24
Komisje wybierają ze swego grona przewodniczącego komisji i zastępcę przewodniczącego komisji w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
§ 25
1. Komisje Rady działają w oparciu o roczne plany pracy.
2. Komisje zgodnie z planami pracy odbywają posiedzenia, na których rozpatrują sprawy należące do ich właściwości oraz podejmują rozstrzygnięcia w postaci uchwał, opinii i wniosków.
3. Posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący komisji lub jego zastępca. Przewodniczący Rady lub Zarząd mogą w każdym czasie wnosić o zwołanie posiedzenia komisji.
4. Posiedzenie komisji może być zwołane również na wniosek co najmniej 1/3 jej członków, lecz nie mniej niż dwóch.
5. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej 1/2 ogólnego składu komisji.
6. Posiedzeniom komisji przewodniczy przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności – zastępca przewodniczącego komisji.
§ 26
1. Pierwsze posiedzenie komisji zwołuje przewodniczący Rady i prowadzi jej obrady do czasu wyboru przewodniczącego komisji.
2. Komisja opiniuje i podejmuje wnioski zwykłą większością głosów. Do ich ważności niezbędna jest obecności co najmniej połowy członków komisji.
3. Głosowanie na posiedzeniach komisji odbywa się jawnie.
§ 27
Zarząd i jednostki organizacyjne zobowiązane są w żądanym terminie przedłożyć materiały na posiedzenie komisji, a także udzielić odpowiedzi na wnioski i zapytania komisji w terminie nie dłuższym niż 14 dni od daty ich otrzymania.
§ 28
Z każdego posiedzenia komisji Biuro Rady Miejskiej sporządza protokół zawierający:
§ 29
1. Komisje podlegają stałej kontroli Rady. Raz w roku komisje przedstawiają Radzie na sesji sprawozdanie ze swej działalności.
2. Rada może w każdym czasie żądać od komisji przedstawienia sprawozdania z jej działalności.
§ 30
1. Odwołanie przewodniczącego komisji lub jego zastępcy następuje w trybie właściwym dla powołania, na tym samym posiedzeniu, na którym zgłoszono wniosek o odwołanie.
2. Z pisemnym wnioskiem w tej sprawie może wystąpić każdy członek komisji będący radnym.
3. Wniosek dołącza się do protokołu z posiedzenia komisji, na którym został on złożony.
§ 31
Występując z inicjatywą o podjęcie przez Radę uchwały, komisje przedstawiają Radzie projekt uchwały sporządzony na podstawie uchwały komisji i podpisany przez przewodniczącego komisji. Wnosząc projekt uchwały pod obrady Rady, przewodniczący komisji lub wyznaczony przez niego referent przedstawia Radzie motywy wystąpienia komisji z inicjatywą uchwałodawczą.
§ 32
1. Komisje, opiniując projekty uchwał, wyrażają opinię pozytywną, co jest równoznaczne z wnioskiem o podjęcie uchwały zgodnie z treścią projektu uchwały, lub negatywną.
2. Wyrażając negatywną opinię na temat projektu uchwały, komisje przedstawiają pisemne uzasadnienie swojego stanowiska wraz z wnioskiem o odrzucenie projektu w całości lub o dokonanie odpowiednich poprawek w projekcie uchwały. Uzasadnienie opinii komisji po jego zreferowaniu przez przewodniczącego komisji bądź wyznaczonego przez niego referenta podlega włączeniu do protokołu z sesji.
§ 33
Postanowienia rozdziału 1.3. stosuje się odpowiednio do komisji doraźnych i innych zespołów powoływanych przez Radę.
1.4. Komisja Rewizyjna
§ 34
1. Rada w celu kontrolowania pracy Zarządu Miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Skład osobowy Komisji Rewizyjnej określają przepisy ustawy o samorządzie gminnym.
§ 35
Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia absolutorium Zarządowi Miasta. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
§ 36
Szczegółowy tryb i zasady pracy Komisji Rewizyjnej określa Regulamin Pracy Komisji Rewizyjnej będący integralną częścią niniejszego statutu i stanowiący załącznik nr 6 do niniejszego statutu.
1.5. Przewodniczący Rady
§ 37
1. Pracę Rady organizuje oraz prowadzi obrady przewodniczący Rady, zwany dalej “przewodniczącym”.
2. Przewodniczący i wiceprzewodniczący Rady wybierani są na pierwszej sesji Rady po wyborach, w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady. Wniosek w sprawie wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczących może zgłosić każdy radny.
3. W przypadku gdy żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów, głosowanie powtarza się, ograniczając je do kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali największą liczbę głosów.
4. Tryb odwołania z funkcji osób, o których mowa w § 37 ust. 2, określa ustawa o samorządzie gminnym.
§ 38
Do zadań przewodniczącego Rady należy w szczególności:
1.6. Kluby radnych
§ 39
1. Klub radnych składa się co najmniej z 5 radnych.
2. Grupa radnych nabywa uprawnienia klubu radnych po potwierdzeniu przez przewodniczącego Rady faktu rejestracji.
3. Rejestracji klubu dokonuje przewodniczący Rady na wniosek grupy radnych najpóźniej w terminie 7 dni po złożeniu zgłoszenia.
4. W zgłoszeniu podaje się: nazwę klubu, listę członków i imię i nazwisko przewodniczącego.
5. Po zarejestrowaniu klub zostaje wpisany do rejestru klubów radnych.
6. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
7. Radni zrzeszeni w klubie działają w oparciu o wewnętrzny regulamin.
8. W razie zmiany w składzie klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia przewodniczącego Rady.
R o z d z i a ł VI
1. Tryb pracy Rady
1.1. Sesje Rady
§ 40
Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach i przepisach szczególnych.
§ 41
1. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych zwoływanych przez przewodniczącego lub jednego z jego zastępców z częstotliwością konieczną do wykonywania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Na wniosek Zarządu, komisji stałych Rady klubu radnych lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący lub jeden z jego zastępców, dla rozpatrzenia spraw szczególnie ważnych i pilnych, jest zobowiązany zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
2. O sesji Rady należy powiadomić radnych co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia. W zawiadomieniu o sesji podaje się termin i miejsce posiedzenia oraz proponowany porządek obrad. Wraz z zawiadomieniem radni powinni otrzymać projekt porządku obrad, projekty uchwał oraz inne materiały niezbędne do rzetelnego zapoznania się z tematem sesji.
3. Projekty uchwał nieprzedstawione w wymienionym wyżej terminie mogą być przedmiotem obrad z zachowaniem przepisów ustawowych.
4. O sesji “budżetowej”, “absolutoryjnej” oraz o sesji, w trakcie której uchwalane mają być programy gospodarcze, należy zawiadamiać radnych co najmniej na 14 dni przed terminem posiedzenia.
5. O sesji zwołanej na wniosek Zarządu lub 1/4 ustawowego składu Rady należy powiadomić radnych co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia.
6. W razie uchybienia terminów, o których mowa w ust. 2, 4 i 5, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony tylko na początku obrad przez podmioty posiadające prawo inicjatywy uchwałodawczej.
§ 42
1. Sesję Rady przygotowuje przewodniczący Rady, ustalając projekt porządku obrad, miejsce, dzień i godzinę sesji.
2. Przewodniczący Rady może zaprosić do udziału w sesji posłów, wojewodę, przedstawicieli partii politycznych, a w miarę potrzeby przedstawicieli organizacji społecznych, zawodowych i samorządowych.
3. Informację o terminie, miejscu i przedmiocie sesji przewodniczący podaje w sposób zwyczajowo przyjęty do wiadomości publicznej co najmniej na 3 dni przed terminem sesji.
§ 43
Rada może obradowa i podejmować uchwały przy obecności co najmniej 1/2 ustawowego składu Rady, chyba że ustawy stanowią inaczej.
§ 44
1. Sesja Rady odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu, ale na wniosek przewodniczącego lub 1/4 ustawowego składu Rady Rada może postanowić o przerwaniu obrad i kontynuowaniu ich w innym wyznaczonym terminie na tej samej sesji.
2. Przewodniczący podejmuje decyzje o przerwaniu sesji w przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie obrad.
3. Przewodniczący Rady ustala dzień, godzinę wznowienia przerwanej sesji, przy czym nie może się ona odbyć w terminie dłuższym niż 14 dni od daty jej przerwania.
4. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy opuścili obrady, co spowodowało ich przerwanie, odnotowuje się w protokole sesji.
§ 45
1. Sesję otwiera i obrady prowadzi przewodniczący, a w razie jego nieobecności lub konieczności zastąpienia go w obradach wiceprzewodniczący Rady.
2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady do czasu wyboru przewodniczącego prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
3. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez przewodniczącego formuły: “Otwieram sesję Rady Miejskiej w Kamiennej Górze”.
4. Po otwarciu sesji przewodniczący stwierdza, na podstawie listy obecności, prawomocność obrad. W przypadku braku kworum przewodniczący zarządza przerwę.
5. Jeżeli po wznowieniu obrad nadal brak jest kworum, prowadzący obrady sprawdza obecność i zamyka sesję. Nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili salę obrad, wpisuje się do protokołu.
§ 46
1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący przedstawia do uchwalenia projekt porządku obrad.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmiany w porządku obrad może wystąpić każdy radny lub burmistrz.
3. Na początku każdej sesji przewiduje się zgłoszenie wniosków i zapytań przez radnych, a także krótką informację przewodniczącego o działalności Rady między sesjami.
4. Na wniosek radnego przewodniczący może włączyć sprawę odpowiedzi na jego zapytania i wnioski do porządku obrad następnej sesji.
5. W wyjątkowych sytuacjach przewodniczący Rady podejmuje decyzje o udzieleniu odpowiedzi na zapytanie lub wniosek radnego na następnej sesji zwyczajnej.
§ 47
1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku obrad, przy czym w uzasadnionych przypadkach może dokonać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów.
2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
3. Czas wystąpienia projektodawcy uchwały jest nieograniczony, chyba że Rada postanowi inaczej.
4. Przewodniczący może przyjąć wystąpienie radnego niewygłoszone na sesji do protokołu sesji, informując o tym Radę.
§ 48
1. Wystąpienia radnych w dyskusji nie mogą trwać dłużej niż 5 minut, z wyjątkiem wystąpień klubowych i przewodniczących komisji, które nie mogą przekraczać 10 minut. Przewodniczący może ustalić inny czas przemówienia i przedstawić go do zatwierdzenia Radzie.
2. W dyskusji nad daną sprawą radny może zabierać głos tylko dwa razy.
3. Powtórne wystąpienie w tej samej sprawie nie może trwać dłużej niż 3 minuty. O przedłużeniu czasu wystąpienia decyduje przewodniczący obrad.
4. Radny zabierający głos powinien się koncentrować na istocie sprawy.
§ 49
1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad.
2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpienia na sesji.
3. Jeżeli treść lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad bądź uchybia powadze sesji, przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy to nie odnosi skutku, może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji. Postanowienia § 48 stosuje się również do osób spoza Rady występujących na sesji.
4. Przewodniczący może udzielić głosu osobom spośród publiczności, po uprzednim zgłoszeniu się, wyłącznie w punkcie wnioski i zapytania.
5. Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza Rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 50
Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Miejskiej w Kamiennej Górze”.
§ 51
1. Z każdej sesji sporządza się protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz podjęte przez Radę uchwały.
2. Protokół z sesji Rady powinien zawierać:
a) numer, datę i miejsce posiedzenia,
b) stwierdzenie prawomocności posiedzenia oraz imię i nazwisko prowadzącego sesję,
c) nazwiska nieobecnych członków Rady,
d) stwierdzenie przyjęcia protokółu z poprzedniego posiedzenia,
e) przyjęty porządek obrad,
f) przebieg obrad i streszczenie przemówień,
g) numery i nazwy podjętych uchwał,
h) treść zgłoszonych zapytań i wniosków,
i) podpis przewodniczącego i protokolanta obrad.
3. Radny ma prawo dołączyć do protokołu swoje wystąpienie na piśmie lub zgłosić wniosek dotyczący jego wypowiedzi.
4. Biuro Rady Miejskiej wykłada protokół do ogólnego wglądu najpóźniej 14 dni po sesji.
5. Protokoły, uchwały i dokumenty Rady przechowywane są w Biurze Rady.
6. Warunki organizacyjne niezbędne dla prawidłowej pracy Rady na sesji, dotyczące zwłaszcza miejsca obrad oraz bezpieczeństwa radnych, zapewnia burmistrz.
1.2. Inicjatywa uchwałodawcza
§ 52
1. Z inicjatywą podjęcia uchwały przez Radę mogą występować przewodniczący, wiceprzewodniczący Rady, komisje stałe, Zarząd, burmistrz, kluby radnych oraz co najmniej 5 radnych.
2. Z wnioskiem o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej mogą występować do podmiotów wymienionych w ust. 1 partie polityczne, organizacje społeczne, zawodowe i samorządowe działające na terenie miasta. Nieprzyjęcie wniosku o podjęcie inicjatywy uchwałodawczej należy uzasadnić, informując o po-wyższym organizację, która wniosek zgłosiła.
3. Wykonanie inicjatywy uchwałodawczej koordynuje przewodniczący Rady, podejmując w tym celu działania niezbędne dla prawidłowego przygotowania projektu, a zwłaszcza zapewniając zaopiniowanie go przez właściwe komisje Rady oraz przedstawienie na sesji.
1.3. Uchwały Rady
§ 53
1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji – określone w ustawie o samorządzie gminnym, w niniejszym statucie i innych przepisach prawa. W sprawach, w których Rada nie realizuje swoich uprawnień stanowiących i kontrolnych, może wyrażać swoje stanowisko w formie postanowień, rezolucji, apeli oraz oświadczeń. Stanowisko Rady przedstawione w powyższych formach nie rodzi skutków prawnych.
2. Uchwały są odrębnymi dokumentami, z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które odnotowuje się w protokole sesji.
3. Burmistrz przesyła uchwały Rady do właściwego wojewody, w terminie 7 dni od ich podjęcia.
4. W tym samym terminie burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru Regionalnej Izby Obrachunkowej.
§ 54
1. Uchwały Rady powinny zawierać:
2. Uchwały podpisuje przewodniczący Rady lub jego zastępca.
3. Oryginały uchwał ewidencjonuje i przechowuje wraz z protokołami odpowiedzialny pracownik do spraw obsługi Rady.
4. Uchwały przekazuje się właściwym organom i jednostkom do realizacji w terminie do 7 dni po sesji, lecz nie później niż 3 dni przed następną sesją.
§ 55
1. Projekty uchwał powinny spełniać wymogi określone w § 54.
2. Projekty powinny być oznaczone słowem “projekt”, podpisane przez projektodawcę oraz podpisane przez radcę prawnego.
3. Projekty uchwał powinny być złożone w Biurze Rady w terminie na miesiąc przed sesją.
4. Przewodniczący Rady może przekazać projekty uchwał właściwym tematycznie komisjom celem uzyskania opinii.
5. Opinie, o których mowa w pkt 4, odczytywane są na sesji po prezentacji projektu uchwały i przechowywane wraz z oryginałem.
6. Projekty uchwał spełniające wymogi niniejszego statutu umieszczane są w porządku obrad najbliższej sesji.
7. Po zgłoszeniu wniosku o rozszerzenie porządku obrad w celu podjęcia uchwały, której projekt nie został zgłoszony w trybie określonym w statucie, przewodniczący Rady może wnieść o jego odesłanie do właściwej komisji Rady w celu zaopiniowania.
§ 56
Uchwały Rady zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, chyba że ustawy stanowią inaczej.
§ 57
1. Zwykła większość głosów jest to liczba ważnie oddanych głosów “za”, przewyższająca liczbę głosów “przeciw”.
2. Bezwzględna większość głosów jest to liczba ważnie oddanych głosów “za”, przewyższająca co najmniej o jeden głos sumę głosów “przeciw” i głosów “wstrzymujących się” z zastrzeżeniami wynikającymi z przepisów określonych w ustawie o samorządzie gminnym.
3. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy ważne uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” oraz “wstrzymujące się”. Nazwisko radnego obecnego na sesji, lecz niebiorącego udziału w głosowaniu odnotowuje się w protokole.
4. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart do głosowania.
5. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący przy pomocy wiceprzewodniczących, a w razie potrzeby innych radnych. Głosowanie tajne przeprowadza powołana na sesji komisja skrutacyjna.
1.4. Wnioski, interpelacje i zapytania
a) Wnioski formalne
§ 58
1. W ciągu sesji przewodniczący udziela głosu w sprawie zgłoszenia wniosków o charakterze formalnym, których przedmiotem może być w szczególności:
2. Przewodniczący poddaje wnioski formalne pod głosowanie niezwłocznie po ich zgłoszeniu.
b) Wnioski, interpelacje i zapytania
§ 59
1. Radni, Zarząd oraz komisje są uprawnieni do zgłaszania wniosków, interpelacji oraz zapytań do komisji Rady lub do organów administracji państwowej.
2. Radni mogą zgłaszać wnioski do organów Rady o podjęcie przez nie inicjatywy uchwałodawczej. Przepisy niniejszego statutu w tej sprawie stosuje się odpowiednio.
3. Zarząd zobowiązany jest do udzielenie odpowiedzi na interpelacje, zapytania lub wnioski na piśmie w terminie 14 dni od daty ich otrzymania. Odpowiedzi przekazuje się do biura Rady.
4. W miarę potrzeby udzielenia odpowiedzi ustnej na pytania podczas sesji, na której pytanie zostało postawione, burmistrz może upoważnić do udzielenia odpowiedzi obecnego na sali pracownika samorządowego.
R o z d z i a ł VII
Zarząd
§ 60
1. Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd.
2. W skład Zarządu wchodzą: burmistrz, jego zastępca i trzech członków.
§ 61
1. Rada dokonuje wyboru Zarządu w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów.
2. Tryb wyboru i odwołania burmistrza określa ustawa o samorządzie gminnym.
3. Zastępcę burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu Rada wybiera na wniosek burmistrza w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
§ 62
1. Odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków następuje w trybie i w wypadkach wskazanych w ustawie o samorządzie gminnym.
2. W przypadku odwołania Zarządu do czasu wyboru nowego jego funkcje wykonuje dotychczasowy Zarząd.
§ 63
Po upływie kadencji Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.
§ 64
Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do burmistrza Gminy w zakresie uregulowanym przepisami ustawowymi dokonuje przewodniczący Rady.
§ 65
1. Burmistrz Gminy może zaprosić do wzięcia udziału w posiedzeniu Zarządu także inne osoby.
2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy burmistrz, a w przypadku jego nieobecności zastępca burmistrza.
§ 66
1. Zarząd wykonuje uchwały Rady Miejskiej oraz zadania Gminy określone przepisami prawa.
2. W realizacji zadań Gminy Zarząd podlega wyłącznie Radzie.
§ 67
1. Do zadań burmistrza należy w szczególności:
a) organizowanie pracy Zarządu,
b) prowadzenie bieżących spraw Gminy,
c) reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
d) wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
e) ogłaszanie niezwłocznie po uchwaleniu przez Radę Gminy uchwały budżetowej oraz sprawozdania z jej wykonania, w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego,
f) wydawanie sekretarzowi Gminy poleceń i wskazówek dotyczących prowadzenia spraw Gminy,
g) zapewnienie obsługi administracyjnej Rady.
2. W stosunku do pracowników Urzędu Miasta oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych burmistrz:
a) wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego z zastrzeżeniem uprawnień określonych w ustawie o pracownikach samorządowych,
b) rozpatruje odwołania od nałożonych na pracowników samorządowych kar porządkowych w postaci upomnienia,
c) wyznacza rzecznika dyscyplinarnego w sprawach dyscyplinarnych,
d) może zawiesić pracownika samorządowego mianowanego w pełnieniu obowiązków pracowniczych w okresie nieprzekraczającym 3 miesięcy, jeżeli przeciw takiemu pracownikowi wszczęto postępowanie dyscyplinarne.
3. Burmistrz określa szczegółowe warunki i tryb sprawdzania kwalifikacji i dokonywania okresowych weryfikacji pracowników Urzędu.
4. Burmistrz wykonuje czynności zastrzeżone dla niego w przepisach szczegółowych.
§ 68
Burmistrz może upoważnić zastępcę burmistrza lub innych pracowników Urzędu do wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, w imieniu burmistrza.
§ 69
1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu.
2. Kierownikiem Urzędu Gminy jest burmistrz.
§ 70
Sekretarza i skarbnika, który jest głównym księgowym budżetu Gminy, powołuje i odwołuje Rada Gminy na wniosek burmistrza.
§ 71
1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb przez burmistrza lub jego zastępcę, nie rzadziej jednak niż dwa razy w miesiącu.
2. O terminie posiedzenia powiadamia się członków Zarządu indywidualnie, w sposób uznany za skuteczny.
3. Tematykę poszczególnych posiedzeń ustala Zarząd w planach posiedzeń. Tematykę kolejnego posiedzenia Zarząd może ustalić bądź uzupełnić na poprzedzającym je posiedzeniu.
§ 72
1. W posiedzeniach Zarządu biorą udział bez prawa głosowania skarbnik i sekretarz.
2. Protokoły z posiedzeń Zarządu przechowuje się w Kancelarii Urzędu.
§ 73
1. Zarząd, o ile przepisy nie stanowią inaczej, podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał, które podpisuje burmistrz. Zarząd może również wyrazić opinię lub zgłaszać uwagi do rozpatrywanych przez Radę spraw.
2. Rozstrzygnięcia Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
§ 74
1. Posiedzenie Zarządu jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim oprócz burmistrza lub jego zastępcy przynajmniej dwóch członków Zarządu. W przypadku gdy w posiedzeniu Zarządu bierze udział burmistrz lub jego zastępca i dwóch członków Zarządu, rozstrzygnięcie Zarządu uznaje się za ważne, gdy zostało podjęte jednomyślnie.
2. Jeżeli w posiedzeniu Zarządu nie uczestniczy wymagana liczba członków Zarządu, burmistrz lub jego zastępca wyznacza nowy termin posiedzenia, przy czym powinno się ono odbyć w ciągu najbliższych trzech dni.
3. W przypadku nieobecności na posiedzeniu Zarządu członkowie mają obowiązek usprawiedliwić swoją nieobecność przed burmistrzem na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
4. Obrady Zarządu odbywają się na jednym posiedzeniu, jednak na wniosek burmistrza lub większości członków Zarządu obrady mogą być przeniesione na inny uzgodniony termin.
§ 75
1. Po otwarciu posiedzenia burmistrz stwierdza prawomocność obrad. W przypadku braku wymaganego kworum burmistrz wyznacza nowy termin posiedzenia Zarządu. W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których posiedzenie nie odbyło się.
2. Po stwierdzeniu prawomocności obrad burmistrz przedstawia do zatwierdzenia porządek obrad. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę w projekcie obrad może wystąpić każdy członek Zarządu, sekretarz, skarbnik oraz przewodniczący Rady biorący udział w posiedzeniu.
3. Po ustaleniu porządku obrad burmistrz składa sprawozdanie o stopniu realizacji spraw rozpatrywanych na poprzednim posiedzeniu Zarządu, a także o bieżącej działalności Gminy.
4. Realizując porządek obrad, burmistrz proponuje sposób i formę rozstrzygnięcia sprawy będącej przedmiotem obrad Zarządu.
5. Po wyczerpaniu porządku obrad burmistrz zamyka posiedzenie Zarządu, wypowiadając formułę: “Zamykam posiedzenie Zarządu Miasta Kamienna Góra”.
§ 76
1. Z każdego posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który jest urzędowym zapisem przebiegu obrad.
2. Członkowie Zarządu mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu rozstrzyga Zarząd. Członkowie Zarządu, których uwagi do protokołu nie zostały uwzględnione, mogą przedstawić je na sesji Rady do rozstrzygnięcia przez Radę.
3. Protokół powinien zawierać:
Protokoły numeruje się cyframi arabskimi, a uchwały rzymskimi, rozpoczynając nową numerację z początkiem roku kalendarzowego.
4. Wyznaczony do obsługi Zarządu pracownik Urzędu przekazuje niezwłocznie odpisy z protokołu oraz podjęte przez Zarząd uchwały odpowiednim resortowo kierownikom wydziałów i jednostek organizacyjnych do realizacji. Całość dokumentacji dotyczącej pracy Zarządu prowadzona jest i przechowywana przez pracownika do spraw obsługi Zarządu.
§ 77
Uchwały Zarządu sporządzone na podstawie protokołów z posiedzeń Zarządu podpisuje burmistrz.
§ 78
1. Zarząd obowiązany jest składać na sesjach Rady informację o realizacji:
2. Burmistrz powinien również systematycznie informować Radę o problemach związanych z bieżącą sytuacją miasta i aktualnych zadaniach administracji samorządowej w mieście.
§ 79
Jeżeli burmistrz nie zgadza się z rozstrzygnięciem Zarządu, może wnieść sprawę do rozstrzygnięcia przez Radę na sesji Rady. Nie dotyczy to spraw zastrzeżonych do wyłącznej właściwości Zarządu.
§ 80
1. Zarząd i burmistrz współpracują w realizacji zadań administracji samorządowej z przewodniczącym i komisjami Rady.
2. Zarząd i burmistrz ściśle współpracują z przewodniczącym Rady w sprawach związanych z przygotowaniem organizacyjnym i merytorycznym sesji Rady, szczególnie zaś projektów uchwał oraz niezbędnych materiałów i informacji.
3. Współdziałanie Rady i burmistrza może również przybierać postać wspólnych wniosków (wystąpień) kierowanych do organów administracji rządowej.
R o z d z i a ł VII
Referendum gminne
§ 81
1. Referendum gminne może być przeprowadzane w każdej sprawie ważnej dla Gminy i jej mieszkańców.
2. W referendum gminnym mają brać udział mieszkańcy Gminy na jej obszarze i posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin.
§ 82
Referendum gminne przeprowadza się z inicjatywy Rady lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania, z tym że w sprawie odwołania Rady przed upływem kadencji referendum przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców.
§ 83
Referendum jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.
§ 84
W sprawach dotyczących referendum gminnego, nieuregulowanych w niniejszym statucie, zastosowanie mają przepisy ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o referendum gminnym.
R o z d z i a ł VIII
Biuro Rady
§ 85
1. Biuro Rady zapewnia obsługę przewodniczącego, jego zastępców, komisji i radnych.
2. Zwierzchnikiem pracowników biura jest burmistrz.
Postanowienia końcowe
§ 86
1. Rada w toku kadencji może na wniosek przewodniczącego, jego zastępców, komisji, grupy 5 radnych lub burmistrza dokonywać zmian i uzupełnień w niniejszym statucie.
2. Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień niniejszego statutu i udziela pomocy we właściwej ich interpretacji przez radnych.
Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Miejskiej Kamienna Góra (poz. 2070)
Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Miejskiej Kamienna Góra (poz. 2070)
OPIS BARW WG SKALI PANTONS
1. NIEBIESKI – WEDQEWOOD BLUE U-MAT
2. CZERWONY – 485 U – MAT
3. ŻÓŁTY – 109 U CHROME YELLOW 50% MAT
4. SZARY – 430 U 20% MAT
Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Miejskiej Kamienna Góra (poz. 2070)
STOSUNEK SZEROKOŚCI FLAGI DO JEJ DŁUGOŚCI WYNOSI 5:8.
FLAGA ZWRÓCONA JEST KOLOREM CZERWONYM DO DRZEWCA
Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Miejskiej Kamienna Góra (poz. 2070)
WYKAZ MIEJSKICH JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH
Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Miejskiej Kamienna Góra (poz. 2070)
NAZWY I ZAKRESY KOMPETENCJI KOMISJI STAŁYCH
I. KOMISJA BUDŻETU, STRATEGII I ROZWOJU
II. KOMISJA SPRAW SPOŁECZNYCH
III. KOMISJA GOSPODARKI KOMUNALNEJ I MIESZKANIOWEJ
IV. KOMISJA REGULAMINOWA
Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Miejskiej Kamienna Góra (poz. 2070)
REGULAMIN PRACY KOMISJI REWIZYJNEJ RADY MIEJSKIEJ
§ 1
Komisja Rewizyjna, zwana dalej “komisją”, jest organem Rady powołanym do przeprowadzania kontroli działalności Zarządu oraz podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.
§ 2
Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, Statutu Gminy Miejskiej Kamienna Góra oraz niniejszego regulaminu.
§ 3
Komisja podlega wyłącznie Radzie i działa w jej imieniu.
§ 4
Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Radę oraz wyłącznie na zlecenie Rady.
§ 5
1. Komisja pracuje wg planów pracy, które przedstawia Radzie do akceptacji na początku roku kalendarzowego.
2. Rada może zlecić komisji przeprowadzenie kontroli o charakterze doraźnym.
3. Rada, zlecając komisji przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.
§ 6
1. Do kierowania pracą komisji członkowie wybierają przewodniczącego i jego zastępcę.
2. Przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności z-ca przewodniczącego:
a) organizuje prace komisji,
b) zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji,
c) powołuje zespół kontrolny,
d) składa Radzie sprawozdania z działalności ko-
misji.
§ 7
1. Posiedzenia komisji zwoływane są przez przewodniczącego komisji, z-cę przewodniczącego lub osobę przez nich wyznaczoną nie rzadziej niż raz na tydzień.
2. Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać posiedzenie komisji na pisemny wniosek 1/4 ogólnej liczby członków komisji.
3. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.
4. W sprawach obligatoryjnych zadań komisji, uregulowanych ustawowo, posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu komisji.
5. W sprawach pozostałych posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji lub zespół kontrolny z zastrzeżeniem ust. 9.
6. Uchwały (rozstrzygnięcia) podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.
7. Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.
8. Zespół kontrolny działa wyłącznie w zakresie upoważnienia udzielonego mu przez komisję.
§ 8
1. Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedkładane Radzie.
2. Komisja składa pisemne sprawozdania ze swej działalności.
§ 9
1. Podstawową formą działania komisji są kontrole.
2. Przedmiotem kontroli jest działalność Zarządu oraz podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych w zakresie:
a) gospodarki finansowo-ekonomicznej,
b) gospodarowanie mieniem komunalnym,
c) przestrzegania i realizacji postanowień statutu, uchwał Rady oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej,
d) realizacja bieżących zadań gminy.
§ 10
Komisja przeprowadza kontrolę w oparciu o następujące kryteria:
a) legalności (badanie zgodności działania kontrolowanych jednostek z przepisami prawa oraz uchwałami Rady),
b) gospodarności,
c) rzetelności (badanie, czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy, solidny),
d) celowości.
§ 11
Przewodniczący komisji zawiadamia burmistrza (kierownika jednostki kontrolowanej) o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej 7 dni przed terminem kontroli.
§ 12
1. Kontrolę przeprowadza wyłoniony z członków komisji zespół kontrolny liczący co najmniej dwóch członków.
2. Członkowie zespołu kontrolnego działają na podstawie imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wystawionego przez przewodniczącego komisji.
3. W upoważnieniu winny być wyszczególnione:
a) kontrolowany podmiot,
b) termin kontroli,
c) przedmiot kontroli,
d) zakres kontroli.
§ 13
Zespół kontrolny (komisja) uprawniony jest do:
a) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,
b) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,
c) zabezpieczenia dokumentów oraz innych dowodów,
d) powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli,
e) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,
f) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.
§ 14
1. Z przebiegu kontroli zespół kontrolny (komisja) sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie zespołu kontrolnego (komisji) oraz kierownik jednostki kontrolowanej.
2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, stwierdzenie uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.
§ 15
1. Na podstawie wyników przeprowadzonej kontroli komisja występuje do Rady z wnioskiem zmierzającym do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.
2. Komisja Rewizyjna przedkłada sprawozdanie z przeprowadzonej kontroli na najbliższej sesji Rady Miasta po przeprowadzeniu kontroli.
§ 16
Komisja kieruje do jednostek skontrolowanych oraz Zarządu wystąpienia pokontrolne zawierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.
§ 17
Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić komisję o sposobie wykorzystania uwag i o wykonaniu wniosków. W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnione przyczyny ich niewykonania i propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 18
W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń, komisja przekazuje informacje Radzie, która informuje organy ścigania.
§ 19
1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie w formie sprawozdania.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
a) zwięzły opis wyników kontroli ze wskazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie,
b) wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,
c) jeśli zachodzi konieczność, wnioski o podjęcie odpowiednich kroków w stosunku do osób winnych powstałych nieprawidłowości.
§ 20
Obsługę techniczno-biurową komisji prowadzi Biuro Rady Miasta.
Załącznik nr 7 do Statutu Gminy Miejskiej Kamienna Góra (poz. 2070)
REGULAMIN NADAWANIA TYTUŁU HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA KAMIENNA GÓRA
§ 1
1. Tytuł “Honorowy Obywatel” jest wyrazem najwyższego wyróżnienia i uznania dla osoby zgłaszanej do nadania tytułu.
2. Nadawany jest przez Radę Miasta Kamiennej Góry, zwanej dalej Radą, osobom szczególnie zasłużonym dla Kamiennej Góry, a także wybitnym osobistościom, według przepisów zawartych w niniejszym regulaminie.
§ 2
Tytuł “Honorowego Obywatela” może być nadawany obywatelom polskim i cudzoziemcom, zwanym dalej osobami.
§ 3
Tytuł “Honorowego Obywatela” może być nadany tej samej osobie jeden raz.
§ 4
1. W wnioskiem o nadanie tytułu “Honorowego Obywatela” mogą występować:
– przewodniczący Rady,
– komisje Rady,
– Zarząd Miasta,
– burmistrz Miasta.
2. Pisemny wniosek o nadanie tytułu “Honorowego Obywatela” powinien zawierać:
– dane o kandydacie,
– określenie zasług uzasadniających jego wyróżnienie,
– charakterystykę kandydata.
3. Wzór wniosku zawiera załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
4. Wniosek powinien być rozpatrzony przez Kapitułę w terminie 30 dni od daty jego złożenia.
5. Kapitułę tworzą przewodniczący Rady, wiceprzewodniczący, przewodniczący stałych komisji Rady.
6. Przewodniczącego Kapituły wybierają członkowie ze swojego grona w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
7. Kapituła podejmuje decyzje w sprawie zaopiniowania wniosku w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 jej składu.
8. Posiedzenia Kapituły są tajne.
9. Wniosek Kapituły nie podlega dyskusji na sesji. Jest kierowany bezpośrednio pod głosowanie przez radnych.
10. Uchwałę w sprawie “Honorowego Obywatela” Rada podejmuje w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 2/3 jej ustawowego składu.
§ 5
Osoba wyróżniona tytułem otrzymuje akt nadania tytułu “Honorowego Obywatela Miasta Kamiennej Góry”. Wzór nadania aktu stanowi załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
§ 6
Osobie wyróżnionej tytułem “Honorowego Obywatela” przysługują następujące przywileje:
§ 7
1. Do korzystania z przywilejów wymienionych w § 6 upoważnia legitymacja wystawiona imiennie, zawierająca nr uchwały Rady Miasta i datę jej podpisania.
2. Legitymacja jest opieczętowana pieczęcią miasta i podpisana przez przewodniczącego Rady Miasta.
§ 8
1. Ewidencję osób wyróżnionych tytułem “Honorowego Obywatela” prowadzi Biuro Rady Miasta.
2. Legitymacje oraz formularze aktów nadania podlegają ścisłemu zarachowaniu.
3. Odpowiedzialnym za ich przechowywanie jest pracownik Biura Rady.
§ 9
1. Nazwiska osób, którym został nadany tytuł “Honorowego Obywatela”, wpisuje się wraz z krótką charakterystyką do Księgi Pamiątkowej Miasta Kamienna Góra.
2. Księga Pamiątkowa przechowywana jest w Biurze Rady Miasta, prowadzona jest przez pracownika Biura Rady.
3. Koszty związane z założeniem Księgi Pamiątkowej, z ustanowieniem tytułu “Honorowego Obywatela”, wręczaniem aktu oraz wynikające z przywilejów pokrywane są z budżetu miasta.
§ 10
Rada Miasta na wniosek Kapituły może podjąć decyzję w drodze uchwały o utracie tytułu “Honorowego Obywatela” w razie:
1) prawomocnego skazania osoby wyróżnionej,
2) stwierdzenia, że osoba wyróżniona dopuściła się czynu, wskutek którego stała się niegodna tego tytułu.
Załącznik nr 1 do regulaminu (poz. 2070)
WNIOSEK O NADANIE TYTUŁU HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA KAMIENNA GÓRA
Wniosek złożony w dniu ........................................... przez:
..................................................................................................................................................................................................................................................................................
w sprawie zaopiniowania i skierowania przez Kapitułę wniosku do Rady Miasta Kamiennej Góry celem podjęcia uchwały o nadanie tytułu Honorowego Obywatela Miasta Kamiennej Góry
Panu/Pani
.........................................................................................................................................
(imię i nazwisko)
I. Dane dotyczące osoby zgłoszonej do wyróżnienia
1. Data i miejsce urodzenia ..........................................................................................
2. Adres zamieszkania ..........................................................................................
3. Wykształcenie i zawód ..........................................................................................
4. Miejsce pracy i stanowisko ..........................................................................................
II. Uzasadnienie:
....................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
(w przypadku braku miejsca dołączyć na odrębnej kartce)
III. Opinia Kapituły
.............................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................
.............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................
.................................................................................................................................................................
IV. Skład imienny kapituły i podpisy:
1. .............................................................................. ................................................
2. .............................................................................. ................................................
3. ............................................................................. ................................................
4. ............................................................................. ................................................
5. ............................................................................. ................................................
6. ............................................................................. ................................................
7. ............................................................................. ................................................
8. ............................................................................. ................................................
9. ............................................................................. ................................................
Kamienna Góra, dnia ............................................
AKT NADANIA TYTUŁU
HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA KAMIENNA GÓRA
R A D A M I A S T A K A M I E N N E J G Ó R Y
Uchwałą nr ....................................... z dnia ............................
n a d a ł a
.........................................................................................................................................
TYTUŁ
HONOROWEGO OBYWATELA
MIASTA KAMIENNA GÓRA
jako wyraz najwyższego wyróżnienia i uznania
TYTUŁ HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA KAMIENNA GÓRA
uprawnia do korzystania z przywilejów zawartych w legitymacji
Kamienna Góra, dnia .......................................... Przewodniczący Rady Miasta