2056 UCHWAŁA RADY GMINY I MIASTA W BOGATYNI z dnia 30 sierpnia 2001 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy i Miasta Bogatyni Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy i Miasta w Bogatyni uchwala, co następuje: |
§ 1
W Statucie Gminy i Miasta Bogatyni stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały nr XXIV/205/96 z dnia 16 lutego 1996 r. ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Województwa Jeleniogórskiego Nr 36 z dnia 6 września 1996 r., poz. 64 (zmiany: uchwała nr XXXIX/367/97 z dnia 25 marca 1997 r. Dziennik Urzędowy Województwa Jeleniogórskiego Nr 30 z dnia 26 maja 1997 r., poz. 57; uchwała nr XLII/391/97 z dnia 20 maja 1997 r. Dziennik Urzędowy Województwa Jeleniogórskiego Nr 35 z dnia 25 czerwca 1997 r., poz. 65; uchwała nr III/16/98 z dnia 17 listopada 1998 r. Dziennik Urzędowy Województwa Jeleniogórskiego Nr 63 z dnia 15 grudnia 1998 r., poz. 174; uchwała nr XII/95/99 z dnia 18 czerwca 1999 r. Dziennik Urzędowy Województwa Dolnośląskiego Nr 8 z dnia 2 marca 2000 r., poz. 89) wprowadza się następujące zmiany:
1) W § 14:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
“1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej”,
b) pkt 8 otrzymuje brzmienie:
“8/ edukacji publicznej”,
c) w pkt 10 po wyrazach “kultury fizycznej” dodaje się wyrazy “i turystyki”,
d) pkt 14 otrzymuje brzmienie:
“14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”,
e) w pkt 16 na początku dodaje się wyrazy “polityki prorodzinnej, w tym” oraz kropkę zastępuje się przecinkiem,
f) dodaje się pkt 17–20 w brzmieniu:
“17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.”.
2) W § 15 dodaje się ust. 3 i 4 w brzmieniu:
“3. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.
4. Spory majątkowe wynikłe z porozumień, o których mowa w ust. 1 i 3, rozpatruje sąd powszechny.”.
3) W § 16:
a) w ust. 1 po wyrazach “z innymi podmiotami” dodaje się po przecinku wyrazy “w tym z organizacjami pozarządowymi.”.
4) W § 18:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
“1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego”.
5) W § 26:
a) w ust. 2 skreśla się zdanie drugie w brzmieniu: “W uzasadnionych przypadkach decyzją rady może być zarządzone głosowanie tajne”,
b) skreśla się ust. 3.
6) W § 28:
a) w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
“Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
“Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.”.
7) W § 28:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.”,
b) dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
“5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczna z przyjęciem rezygnacji przez radę gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.”.
8) W § 32 w ust. 2:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
“wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.”,
b) pkt 11 otrzymuje brzmienie:
“podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji oraz podejmowanie uchwał w sprawie wykonywania zadań z zakresu właściwości powiatu oraz zadań z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.”,
c) po punkcie 12 dodaje się punkt 12a w brzmieniu:
“podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych.”,
d) po punkcie 14 dodaje się punkt 14a w brzmieniu:
“podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.”.
9) W § 33 w ust. 1:
a) po słowach “działalność zarządu” stawia się przecinek i skreśla się słowo “oraz”, a po słowach “jednostek organizacyjnych” dodaje się słowa “oraz jednostek pomocniczych gminy.”.
10) Skreśla się § 41.
11) § 50 otrzymuje brzmienie:
“Zarząd gminy lub burmistrz nie może powierzyć radnemu gminy, w której radny uzyskał mandat, wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.”.
12) § 51 otrzymuje brzmienie:
“W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten stosuje się również do osób wchodzących w skład zarządu niebędących radnymi.”.
13) W § 55:
a) w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
“Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
“Uchwałę w sprawie absolutorium rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.”,
c) w ust. 4 wyrazy “bezwzględną większością” zastępuje się wyrazami “większością co najmniej 3/5.”.
14) § 56 otrzymuje brzmienie:
1) Rada może odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.
2) Wniosek, o którym mowa w ust. 1, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez komisję rewizyjną.
3) Odwołanie burmistrza następuje większością 3/5 głosów
ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania rada
przeprowadza po zapoznaniu się
z opinią komisji rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o
odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia
wniosku. Jeżeli wniosek
o odwołanie burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o
odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od
poprzedniego głosowania.
4) Odwołanie burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest, odpowiednio, równoznaczne z odwołaniem całego zarządu albo złożeniem rezygnacji przez cały zarząd.
5) Rada może na uzasadniony wniosek burmistrza odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
6) W przypadku złożenia rezygnacji przez burmistrza jej przyjęcie następuje zwykłą większością głosów.
7) W przypadku rezygnacji burmistrza rada na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego zarządu.
8) Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 7, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca w którym odbyła się sesja rady, o której mowa w ust. 7.
15) Dodaje się § 56a w brzmieniu:
1) W przypadku odwołania albo rezygnacji całego zarządu rada dokonuje wyboru nowego zarządu w trybie określonym dla jego powołania, odpowiednio, w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji. W przypadku niedokonania wyboru zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania albo dnia przyjęcia rezygnacji, stosuje się odpowiednio przepisy art. 28a ustawy o samorządzie gminnym.
2) W przypadku odwołania członka zarządu nie- będącego jego przewodniczącym rada dokonuje wyboru nowego członka zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.
3) Odwołany zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada może zwolnić członka zarządu z tego obowiązku.
4) Przepis ust. 3 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały zarząd.
16) Skreśla się § 57–§ 59.
17) W § 60 w ust. 1:
a) po wyrazie “zarządzie” dodaje się wyrazy “przez członka niebędącego jego przewodniczącym.”,
b) wyraz “daty” zastępuje się wyrazem “dnia.”.
18) W § 66 w ust. 2:
a) skreśla pkt f.
19) W § 85 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
“Bez zgody zarządu rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenia planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.”.
20) W § 85 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
“Zarządowi przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez radę,
2) emitowania papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez radę,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) dysponowania rezerwami budżetu gminy,
5) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,
6) blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych przepisami prawa.
21) Rozdział VIII otrzymuje brzmienie:
§ 88
1. Urząd Miasta i Gminy w Bogatyni zapewnia dostęp do dokumentów związanych z wykonywaniem przez organy gminy zadań publicznych na zasadach określonych w niniejszym statucie.
2. Zasad, o których mowa niżej, nie stosuje się do dokumentów objętych ochroną przewidzianą przepisami ustaw o ochronie danych osobowych i ochronie informacji niejawnych.
§ 89
1. Dokumenty dot. posiedzeń rady oraz komisji rady (protokoły) udostępnione będą w biurze rady w każdy poniedziałek i czwartek w godzinach 13oo–15oo w obecności wyznaczonego pracownika biura.
2. Dokumenty dotyczące posiedzeń zarządu (protokoły) udostępnione będą w sekretariacie Urzędu w każdy wtorek i czwartek w godzinach 13oo–15oo w obecności wyznaczonego pracownika Urzędu.
3. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą burmistrza lub upoważnionej przez niego osoby, dokumenty, o których mowa w niniejszym paragrafie, mogą być udostępnione w innych terminach.
§ 90
Urząd Miasta i Gminy obowiązany jest umożliwić zainteresowanym osobom przeglądanie dokumentów, o których mowa w § 89, oraz sporządzanie z nich notatek i odpisów.
§ 91
1. Każdy zainteresowany może żądać uwierzytelnienia sporządzonych przez siebie odpisów z dokumentów lub wydanie mu uwierzytelnionych odpisów.
2. Wniosek o udostępnienie dokumentów składa się pisemnie w biurze rady lub w sekretariacie Urzędu w zakresie właściwości organu.
3. Za sporządzenie dokumentów pobierana będzie opłata w wysokości odzwierciedlającej związane z tym uzasadnione koszty.
§ 92
Terminy posiedzeń rady i komisji rady oraz ich porządek ogłaszane będą w formie obwieszczenia na tablicy informacyjnej Urzędu niezwłocznie po ich wyznaczeniu, nie później niż 3 dni przed datą posiedzenia rady lub komisji rady.
§ 93
1. Akty prawa miejscowego stanowione przez radę gminy podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego na zasadach określonych odrębną ustawą.
2. Przepisy gminne ogłaszane są poprzez wywieszenie na tablicy informacyjnej Urzędu.
§ 94
Urząd Miasta i Gminy prowadzi zbiór przepisów, o których mowa w § 93, dostępnych do powszechnego wglądu.
§ 95
1. Zasady prowadzenia dokumentacji pracy organów gminy (protokoły, ewidencje itp.) regulują odrębne przepisy.
2. Zasady obsługi interesantów przez organy gminy, w szczególności udzielanie informacji urzędowych i udostępnianie dokumentów urzędowych określa Regulamin Organizacyjny Urzędu.
§ 96
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy:
a) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.
Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74
z późn. zm.),
b) ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późn. zm.),
c) ustawy z dnia 10 maja 1990 r. przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie gminnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 z późn. zmianami).
§ 97
Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 98
Wszelkie zmiany i uzupełnienia niniejszego statutu mogą być dokonywane wyłącznie poprzez Radę w trybie i na zasadach określonych w ustawie o samorządzie gminnym.
§ 2
Pozostałe postanowienia statutu nie ulegają zmianie.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.