2049 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W TWARDOGÓRZE z dnia 6 września 2001 r. w sprawie zmiany uchwały nr LII/374/98 z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie ogłoszenie jednolitego tekstu Statutu Miasta i Gminy Twardogóra ze zmianą w uchwale nr XI/72/99 z dnia 30 kwietnia 1999 r. Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 ze zmianami) Rada Miejska w Twardogórze uchwala, co następuje: |
§ 1
W Statucie Miasta i Gminy Twardogóra stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały nr LII/374/98 Rady Miejskiej w Twardogórze z dnia 18 czerwca 1998 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Statutu Miasta i Gminy Twardogóra ze zmianą w uchwale nr XI/72/99 wprowadza się następujące zmiany:
1. Par. 8 ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie: “ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej”.
2. Par. 8 ust. 2 pkt 8 otrzymuje brzmienie: “edukacji publicznej”.
3. W par. 8 ust. 2 w pkt 10 po wyrazach “kultury fizycznej” dodaje się wyrazy “i turystyki”.
4. Par. 8 pkt 14 otrzymuje brzmienie: “porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej”.
5. Par. 8 ust. 2 pkt 16 otrzymuje brzmienie: “polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej”.
6. W par. 8 ust. 2 dodaje się punkty od 17 do 20 o brzmieniu:
“17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi
i regionalnymi innych państw.”.
7. Par. 8 ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie: “W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi”.
8. W par. 8 dodaje się ust. 8 o treści: “Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.”.
9. W par. 9 ust. 6 otrzymuje brzmienie: “Gmina Twardogóra może udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej innym jednostkom samorządu terytorialnego”.
10. W par. 11 dodaje się ust. od 3 do 6 o brzmieniu:
“3) Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
4) Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady Miejskiej i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentacji z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady Miejskiej,
5) Obywatele mogą sporządzać:
– notatki z protokołów posiedzeń organów gminy i Komisji Rady Miejskiej,
– notatki z podjętych uchwał przez organy gminy.
6) Akty prawa miejscowego udostępniane są poprzez wywieszanie na tablicach ogłoszeń”.
11. Par. 12. ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie: “wybór i odwołanie Zarządu Miasta i Gminy, ustalenie wynagrodzenia przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu Miasta i Gminy oraz przyjmowania sprawozdań z jego działalności”.
12. Par. 12 ust. 2 pkt 11 otrzymuje brzmienie: “podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w par. 8 ust. 8.”.
13. W par. 12 ust. 2 dodaje się punkty 20 do 21 w brzmieniu:
“20) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
21) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów”.
14. Par. 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie: “Rada Miejska składa się z
19 radnych wybranych na okres 4-let-
niej kadencji, licząc od dnia wyborów.”.
15. Par. 13 ust. 2.1 wyrazy “przewodniczący wojewódzkiej komisji wyborczej” zastępuje się wyrazami “Wojewódzki Komisarz Wyborczy”.
16. Par. 13 ust. 3 otrzymuje brzmienie “Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Miejskiej do czasu wyboru przewodniczącego Rady prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.”.
17. Par. 13 ust. 5 otrzymuje brzmienie: “Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego”.
18. Par. 13 dodaje się ust. 8 i 9 w brzmieniu:
“8) W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwały w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.”
9) Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 8, w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę Miejską z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała”.
19. W par. 14 ust. 2 słowo “członków” zastępuje się słowem “członka”.
20. W par. 15 ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: “Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.”.
21. Par. 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie: “O terminie sesji przewodniczący Rady powiadamia mieszkańców poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicach ogłoszeń.”.
22. W par. 15 ust. 3 dodaje się punkty od 3 do 5 w brzmieniu:
“3) wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 1 w zdaniu drugim,
4) zmiana porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 3 może być wprowadzona po przegłosowaniu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady i za zgodą wnioskodawcy,
5) na wniosek burmistrza przewodniczący Rady Miejskiej jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady Miejskiej projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd Miasta i Gminy, a projekt wpłynął do Rady Miejskiej co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady Miejskiej.”.
23. W par. 15 ust. 4 otrzymuje brzmienie: “Przewodniczący Rady pełni funkcję przewodniczącego obrad na posiedzeniu Rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.”.
24. W par. 15 ust. 9 skreśla się.
25. W par. 16 ust. 1 dodaje się po wyrazach “składu rady” wyrazy “w głosowaniu jawnym”.
26. W par. 16 skreśla się ust. 2, 3, 4, 6.
27. Par. 16 ust. 5 otrzymuje oznaczenie: “ust. 2”.
28. W par. 17 ust. 1 po wyrazie “Rada” dodaje się wyrazy “ze swego grona”.
29. W par. 17 ust. 2 po wyrazie “Rada” dodaje się wyrazy “ze swego grona”.
30. W par. 17 ust. 3 skreśla się.
31. Par. 17 ust. 6 otrzymuje brzmienie: “Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada Miejska”.
32. W par. 17. ust. 7 pkt 1 po słowie “organizacyjnych” dodaje się wyrażenie “oraz jednostek pomocniczych gminy”.
33. W par. 17 ust. 9 dodaje się pkt 2 o treści: “W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów.”.
34. W par. 17 ust. 4, 5, 6, 7, 8, 9 otrzymują kolejno numery 3, 4, 5, 6, 7, 8.
35. W par. 17 dodaje się ust. 10 w brzmieniu: “O terminie posiedzeń komisji ich przewodniczący zawiadamiają mieszkańców poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń.”.
36. Par. 18 otrzymuje brzmienie:
“Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłoszone przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.”.
37. W par. 19 ust. 2 dodaje się po kropce zdanie w brzemieniu: “Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania – Tak mi dopomóż Bóg.”.
38. W par. 19 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: “Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.”.
39. W par. 20 ust. 3 dodaje się po kropce zdanie w brzmieniu: “Może on zabierać głos w dyskusji, składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.”.
40. W par. 21 ust. 2 po wyrazie “organizacyjnych” dodaje się wyrazy “oraz ich zastępców”.
41. W par. 21 skreśla się ust. 4.
42. W par. 22 ust. 1 po wyrazie “gminy” dodaje się wyrazy “oraz jego zastępcy”.
43. W par. 22 ust. 6 wyrazy “ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin” zastępuje się wyrazami “ustawy z dnia 16 lipca 1998 roku – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 i Nr 160, poz. 1060)”.
44. W par. 23 wyrazy “Urząd Miasta i Gminy lub gminna jednostka organizacyjna” zastępuje się wyrazem “pracodawca”.
45. Par. 24 otrzymuje brzmienie: “Zarząd Miasta i Gminy lub burmistrz nie może powierzyć radnemu Rady Miejskiej wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej”.
46. W par. 24.2 w ust. 1 po wyrazach “mienia komunalnego” dodaje się wyrazy “gminy, w której radny uzyskał mandat”.
47. W par. 24.2 skreśla się ust. 3.
48. W par. 24.2 ust. 4, 5 otrzymują kolejno numery 3, 4.
49. Skreśla się w całości par. 24.3.
50. W par. 24.4 w ust. 6 wyrażenie “art. 233” zastępuje się wyrażeniem “art. 247”.
51. Par. 24.4 otrzymuje oznaczenie “par. 24.3”.
52. W par. 25 ust. 1 po kropce dodaje się zdanie w brzmieniu: “Przepis ten stosuje się również do osób wchodzących w skład Zarządu Miasta i Gminy niebędących radnymi”.
53. W par. 25 ust. 5 dodaje się po kropce wyrażenie: “wybranych przed dniem 30 maja 2001 roku”.
54. Par. 25 dodaje się ust. 6 w brzmieniu: “Radny lub członek Zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, w Zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego”.
55. W par. 25 dodaje się ust. 7 w brzmieniu: “Mandatu radnego nie można łączyć z:
1) mandatem posła lub senatora,
2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,
3) członkostwa w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.”.
56. Par. 28 ust. 1 otrzymuje brzmienie: “Zarząd Miasta i Gminy składa się z trzech osób”.
57. W par. 28 ust. 2 wyrażenie “trzech członków” zastępuje się wyrażeniem “jeden członek”.
58. Par. 28 ust. 5 otrzymuje brzmienie: “Członkostwa w Zarządzie Miasta i Gminy nie można łączyć z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz zatrudnieniem w administracji rządowej, a także z mandatem posła lub senatora.”.
59. W par. 30 ust. 2 wyraz “terytorialnym” zmienia się na “gminnym”.
60. Par. 31 w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
“Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzielenie absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały i nieudzielenie absolutorium.”.
61. W par. 31 w ust. 3 wyrazy “bezwzględną większością” zastępuje się wyrazami “większością co najmniej 3/5”.
62. W par. 31 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: “Uchwałę w sprawie absolutorium Rada Miejska podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady Miejskiej”.
63. Par. 32 otrzymuje brzmienie:
“1) Rada Miejska może odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.
2) Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.”.
64. Par. 33 otrzymuje brzmienie:
“1) Rada Miejska może odwołać burmistrza większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym. Głosowanie w sprawie odwołania Rada Miejska przeprowadza po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku.
2) Rada Miejska na uzasadniony wniosek burmistrza może odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.
3) Odwołanie burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu Miasta i Gminy albo złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd Miasta i Gminy.”.
65. Par. 34 otrzymuje brzmienie:
“1) Jeżeli wniosek o odwołanie burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie sześciu miesięcy od poprzedniego głosowania.
2) W przypadku rezygnacji burmistrza Rada Miejska na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu Miasta i Gminy.
3) Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Rady Miejskiej, o której mowa w ust. 2.
4) W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu Rada Miejska
dokonuje wyboru nowego Zarządu w trybie, o którym mowa w par. 28, odpowiednio, w
ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji.
W przypadku niedokonania wyboru nowego Zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia odwołania
albo od dnia przyjęcia rezygnacji, przepisy
art. 28a ustawy o samorządzie gminnym stosuje się odpowiednio.
5) W przypadku odwołania członka Zarządu Miasta i Gminy niebędącego jego przewodniczącym Rada Miejska dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.
6) Odwołany Zarząd Miasta i Gminy lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada Miejska może zwolnić członka Zarządu z tego obowiązku.
7) Przepis ust. 3 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd.”.
66. W par. 35 ust. 1 po wyrazie “zarządzie” dodaje się wyrazy “przez członka niebędącego jego przewodniczącym”.
67. W par. 35 ust. 2 wyraz “daty” zastępuje się wyrazem “dnia”.
68. W par. 38 ust. 2 pkt 6 wyraz “terytorialnym” zastępuje się wyrazem “gminnym”.
69. W par. 38 ust. 2 pkt 11 skreśla się.
70. W par. 38 ust. 2 pkt 12 otrzymuje oznaczenie pkt 11 w brzmieniu: “Wydawanie przepisów porządkowych niecierpiących zwłoki, niezbędnych dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego. Uchwała taka wymaga zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Rady Miejskiej oraz zostaje przesłana przez burmistrza do wiadomości burmistrzom i wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu następnego dnia po ich ustanowieniu.”.
71. W par. 42 ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się wyrazy: “o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej”.
72. Par. 42 w ust. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie: “w decyzji i uchwale wymienia się imię i nazwisko członków Zarządu Miasta i Gminy, którzy brali udział w wydaniu decyzji i podjęciu uchwały”.
73. W par. 43 ust. 2 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy “po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami”.
74. W par. 45 dodaje się ustęp 4.1. w brzmieniu: “Przewodniczący Rady Miejskiej jest każdorazowo zobowiązany do zawiadomienia, na takich samych zasadach jak radnych, przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji Rady Miejskiej.”.
75. W par. 49 wyrażenie “Ośrodku Sportu i Rekreacji” zastępuje się wyrażeniem “Gminnym Ośrodku Sportu i Rekreacji”.
76. W par. 57 dodaje się ust. 3.1. w brzmieniu: “Bez zgody Zarządu Miasta i Gminy Rada Miejska nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie wydatków nie- znajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.”.
77. W par. 59 dodaje się ust. 2 w brzmieniu: “Zarządowi Miasta i Gminy przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Miejską,
2) emitowania papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielanych przez Radę Miejską,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie gminy,
5) dysponowania rezerwami budżetu gminy,
6) blokowania środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą”.
78. Par. 63 otrzymuje brzmienie: “Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego”.
79. W par. 64 w myślniku pierwszym po wyrazie “gminnym” wprowadza się zapis w brzmieniu: “tekst jednolity z 1996 roku Dz. U. Nr 13, poz. 74 ze zmianami”.
80. W załączniku nr 2 statutu “Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych” punkt 3 otrzymuje brzmienie: “Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji”, punkt 11 skreśla się, punkty 12 i 13 otrzymują kolejno oznaczenie 11, 12”.
81. W załączniku nr 3 “Regulamin obrad Rady Miejskiej w Twardogórze” wprowadza się następujące zmiany:
1) w par. 6 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie w treści: “Ograniczenia jawności obrad Rady Miejskiej mogą wynikać wyłącznie z ustaw”,
2) w par. 6 skreśla się punkt 3,
3) w par. 8 w ust. 3 wyraz “zwykłą” zastępuje się wyrazem “bezwzględną”, po wyrazie “jawnym” dodaje się “ustawowego składu Rady Miejskiej”,
4) w par. 20 ust. 4 otrzymuje brzmienie: “Akty prawa miejscowego ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego oraz przez rozplakatowanie w formie obwieszczeń w miejscach publicznych i w sposób zwyczajowo przyjęty, tj. na tablicach ogłoszeń.”,
5) w par. 22 w ust. 4 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się wyrazy “który powinien być przegłosowany bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady Miejskiej”,
6) w par. 23 ust. 2 otrzymuje brzmienie: “Głosowanie tajne odbywa się w przypadkach wskazanych przez ustawę”,
7) w par. 23 dodaje się ust. 4 w brzmieniu: “Radny nie może brać udziału w głosowaniu w sesji Rady Miejskiej ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego”.
82. W załączniku nr 4 “Regulamin obrad Zarządu Miasta i Gminy” wprowadza się następujące zmiany:
1) w par. 1 wyrażenie “3/5” zastępuje się wyrażeniem “2/3”,
2) w par. 17 skreśla się po wyrazie “jawnym” wyrazy “z wyjątkiem paragrafu 20”,
3) w par. 17 skreśla się pkt 1,
4) w par. 17 w punkcie 2 skreśla się wyraz “wewnętrznym”,
5) w par. 17 punkty 2 i 3 otrzymują kolejno oznaczenie 1 i 2,
6) par. 18 skreśla się,
7) w par. 19. wyraz “zarządzenia” zastępuje się wyrazami “uchwały”,
8) par. 20 otrzymuje brzmienie: “członek Zarządu Miasta i Gminy nie może brać udziału w głosowaniu w Zarządzie, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego”,
9) par. 21 otrzymuje brzmienie: “uchwały i decyzje Zarządu podpisuje Burmistrz Miasta i Gminy. W uchwale i decyzji wymienia się imię i nazwisko członków Zarządu, którzy brali udział w wydaniu uchwały i podjęciu decyzji”.
83. Dotychczasowe paragrafy “19–31” otrzymują odpowiednio oznaczenia od “18–30”.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, z tym że § 1 pkt 14, pkt 19,
pkt 33, pkt 40, pkt 42, pkt 55, pkt 56, pkt 57, pkt 58, pkt 82 ppkt 1 mają
zastosowanie do kadencji następujących po kadencji 1998–2002, a § 1 pkt 53
obowiązuje
do końca kadencji 1998–2002.