2018

UCHWAŁA RADY MIASTA OLEŚNICY

z dnia 31 sierpnia 2001 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Oleśnicy

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 ze zm.) Rada Miasta Oleśnicy uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwalić Statut Miasta Oleśnicy, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Traci moc uchwała Rady Miejskiej Oleśnicy nr XXII/ /201/96 z dnia 31 stycznia 1996 r. w sprawie przyjęcia Statutu Gminy Miejskiej Oleśnicy ze zmianami,
z wyjątkiem § 13 ust. 2, § 16 ust. 1, § 18 ust. 2
lit. b, § 24 ust. 2, § 28 ust. 1, § 30, 32 ust. 1, § 59
ust. 2, § 60 ust. 1 i 2, § 61 statutu stanowiącego załącznik do tej uchwały, które obowiązują do końca kadencji Rady Miasta Oleśnicy uchwalającej niniejszy statut.

§ 3

Przepisy § 14 ust. 2, § 17 ust. 1, § 19 ust. 2 pkt 2, § 25 ust. 2, § 29 ust. 1, § 31 ust. 2 i 3, § 33 ust. 1, § 57 ust. 4, § 60 ust. 2 i § 61 ust. 2 Statutu Miasta Oleśnicy stanowiącego załącznik do niniejszej uchwały mają zastosowanie do Rady Miasta Oleśnicy kadencji następującej do kadencji uchwalającej niniejszy statut.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA
RADY MIASTA
ZDZISŁAWA MARIA JAKIMIEC

Załącznik do uchwały Rady Miasta Oleśnicy z dnia 31 sierpnia 2001 r. (poz. 2018)

Statut

Miasta Oleśnicy

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Miasto Oleśnica, zwane dalej “Miastem”, jest gminą o statusie miasta, która obejmuje wszystkich mieszkańców zamieszkałych w jego granicach administracyjnych.

§ 2

1. Miasto posiada obszar o powierzchni 21 km2 i obejmuje terytorium miasta Oleśnicy.

2. Granice miasta określone są na mapie, stanowiącej załącznik do statutu.

3. Siedzibą władz Miasta jest miasto Oleśnica.

§ 3

1. Miasto posiada osobowość prawną, a samodzielność Miasta podlega ochronie sądowej.

2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów Miasto wykonuje we własnym imieniu.

§ 4

Herbem Miasta jest orzeł biały będący symbolem św. Jana Ewangelisty; barwami Miasta są: żółta, biała i czerwona. Herb i barwy Miasta ustalone są odrębnym aktem prawnym.

§ 5

Zasady oraz warunki używania herbu i barw Miasta określa Rada Miasta Oleśnicy, zwana dalej Radą, w drodze uchwały.

§ 6

1. W wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla Miasta mogą być przeprowadzane na jego terytorium konsultacje z mieszkańcami miasta.

2. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami miasta określa uchwała Rady Miasta.

R o z d z i a ł II

Cele i zadania Miasta oraz ich realizacja

§ 7

Celem Miasta jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Oleśnicy, tworzenie warunków do racjonalnego i harmonijnego rozwoju Miasta oraz pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty.

§ 8

1. Do realizacji celów określonych w statucie Miasto wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone przez administrację rządową.

2. Do zadań własnych Miasta należą w szczególności sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2) miejskich dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, a także zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

4) lokalnego transportu zbiorowego;

5) ochrony zdrowia;

6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;

7) polityki prorodzinnej, w tym zapewniania kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;

8) komunalnego miejskiego budownictwa mieszkaniowego;

9) edukacji publicznej;

10) kultury, w tym bibliotek miejskich i innych placówek upowszechniania kultury;

11) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

12) targowisk i hal targowych;

13) zieleni miejskiej i zadrzewień;

14) cmentarzy miejskich;

15) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej;

16) utrzymania miejskich obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej;

18) promocji miasta;

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi;

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

3. Ustawy określają, które zadania własne Miasta mają charakter obowiązkowy.

4. Przekazanie Miastu w drodze ustawy nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych Miasta lub subwencji. Przepis § 9 ust. 4 i 5 statutu stosuje się odpowiednio.

5. Rada Miasta na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie Młodzieżowej Rady Miasta, mającej charakter konsultacyjny.

6. Rada Miasta, powołując Młodzieżową Radę Miasta, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania.

§ 9

1. Miasto wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej wynikające z mocy ustaw, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej Miasto może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3. Miasto może wykonywać również zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

4. Miasto otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, według zasad i w terminach ustalonych w ustawach nakładających na Miasto obowiązek wykonywania zadań zleconych lub zawartych w porozumieniach.

5. W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 4, Miastu przysługują odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.

§ 10

1. W celu wykonywania zadań Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne Miasta, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2. Miasto oraz inna miejska osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

§ 11

1. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane przez Miasto w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

2. W celu wspólnego wykonania zadań publicznych Miasto może tworzyć związki międzygminne.

3. Utworzenie związku wymaga uchwały Rady Miasta Oleśnicy.

4. Miasto może tworzyć stowarzyszenia i być członkiem stowarzyszeń.

R o z d z i a ł III

Władze Miasta

§ 12

1. W sprawach szczególnie ważnych dla Miasta, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji organów Miasta, mieszkańcy Miasta mogą wypowiadać się w drodze referendum lokalnego przeprowadzonego w trybie i na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

2. Wyłącznie w drodze referendum rozstrzygane są sprawy:

a) samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne,

b) odwołania Rady Miasta Oleśnicy przed upływem kadencji.

§ 13

1. Miasto działa poprzez swoje organy.

2. Organami Miasta są: Rada Miasta Oleśnicy i Zarząd Miasta Oleśnicy, zwany dalej Zarządem.

3. Uchwały organów Miasta zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

A. Rada Miasta Oleśnicy

§ 14

1. Rada Miasta Oleśnicy, z zastrzeżeniem § 12, jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.

2. W skład Rady wchodzą radni w liczbie dwudziestu jeden.

§ 15

1. Do właściwości Rady Miasta Oleśnicy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Miasta, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady należy:

1) uchwalanie statutu Miasta;

2) wybór i odwołanie Zarządu Miasta Oleśnicy, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania Zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;

3) powoływanie i odwoływanie sekretarza Miasta oraz skarbnika Miasta, który jest głównym księgowym budżetu – na wniosek przewodniczącego Zarządu;

4) uchwalanie budżetu Miasta, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu;

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;

6) uchwalanie programów gospodarczych;

7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;

8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;

9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Miasta przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą Rady;

b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Zarząd;

c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kre-
dytów;

d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym;

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę;

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich;

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd;

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych miasta oraz wyposażania ich w majątek;

i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym;

10) określanie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania;

11) podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz z zakresu właściwości województwa lub powiatu;

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu Miasta, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników;

14) nadawanie honorowego obywatelstwa Miasta;

15) upoważnianie do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej organów jednostek organizacyjnych Miasta i innych podmiotów;

16) powoływanie komisji dyscyplinarnych I i II instancji;

17) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;

18) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;

19) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady.

§ 16

Rada Miasta Oleśnicy kontroluje działalność Zarządu Miasta Oleśnicy, jednostek organizacyjnych Miasta oraz jednostek pomocniczych Miasta, w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

§ 17

1. Rada Miasta Oleśnicy wybiera ze swojego grona przewodniczącego i 2 wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

2. Przewodniczący Rady wyłącznie organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.

3. Funkcji, o których mowa w ust. 1, nie można łączyć z funkcją członka Zarządu Miasta Oleśnicy.

4. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących Rady następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady w trybie określonym w ust. 1.

5. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada Miasta podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

6. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 5, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę Miasta z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwala.

§ 18

1. Rada Miasta Oleśnicy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał. Rada może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady Miasta, pierwszą sesję zwołuje osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów do pełnienia funkcji organów Miasta, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Miasta.

4. Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.

5. Na wniosek Zarządu Miasta Oleśnicy lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku, który powinien zawierać porządek obrad wraz z projektami uchwał.

6. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 5 stosuje się przepis ust. 1 zdanie trzecie, z tym że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.

7. Na wniosek burmistrza przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt wpłynął do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.

§ 19

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Miasta, do czasu wyboru przewodniczącego Rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

2. Na pierwszej sesji Rada Miasta Oleśnicy w szczególności:

1) wybiera przewodniczącego Rady,

2) wybiera 2 wiceprzewodniczących Rady.

§ 20

1. Sesje Rady Miasta Oleśnicy są jawne.

2. W lokalu, w którym odbywa się sesja lub posiedzenie komisji Rady, należy zapewnić miejsca dla radnych, a także osobne miejsca dla publiczności, przedstawicieli prasy, radia i telewizji.

3. Ograniczenie jawności może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa.

4. Terminy i tematykę sesji lub posiedzenia komisji Rady podaje się do publicznej wiadomości.

§ 21

W sesjach Rady Miasta Oleśnicy uczestniczą sekretarz Miasta i skarbnik Miasta oraz osoby wyznaczone przez burmistrza do referowania spraw i udzielania wyjaśnień. W obradach mogą także brać udział zaproszeni przedstawiciele instytucji i urzędów, których dotyczą sprawy będące przedmiotem obrad Rady.

§ 22

1. Rada Miasta Oleśnicy rozpoczyna obrady w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. Po otwarciu sesji Rada Miasta Oleśnicy ustala porządek obrad oraz przyjmuje protokół sesji poprzedniej.

3. W przypadku gdy liczba radnych obecnych na sesji zmniejszy się poniżej połowy ustawowego składu Rady, przewodniczący Rady nie przerywa obrad, niemożliwe jest jednak podejmowanie uchwał.

4. Działalność Rady jest jawna. O wyłączeniu jawności sesji Rady Miasta lub jej części decyduje Rada w drodze głosowania po zasięgnięciu opinii pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych i radcy prawnego Urzędu Miasta.

5. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

§ 23

Tryb pracy Rady Miasta Oleśnicy określa Regulamin Rady Miasta Oleśnicy, przyjęty odrębną uchwałą.

§ 24

1. Z każdej sesji Rady Miasta Oleśnicy sporządza się protokół.

2. Protokoły sesji Rady przechowuje zgodnie z rzeczowym wykazem akt stanowisko ds. obsługi Rady.

3 Każdy mieszkaniec Miasta ma prawo wglądu do protokołu sesji Rady, robienia notatek i odpisów.

4. W przypadku wyłączenia jawności sesji Rady Miasta lub jej części, odpowiednio wyłącza się jawność protokołu.

§ 25

1. Rada Miasta Oleśnicy może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy.

2. W skład komisji nie mogą wchodzić osoby spoza Rady.

3. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej półroczny plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

4. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 26

1. Do zadań komisji Rady Miasta Oleśnicy należy w szczególności:

1) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Zarząd Miasta Oleśnicy oraz spraw przedkładanych przez członków komisji;

2) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowywanie projektów uchwał Rady w zakresie kompetencji komisji, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej;

3) przygotowywanie bądź opiniowanie projektów stanowisk Rady w sprawie wniosków dotyczących działalności Zarządu Miasta Oleśnicy oraz w sprawie skarg na działalność Zarządu, burmistrza, kierowników jednostek organizacyjnych miasta;

4) przeprowadzanie kontroli z upoważnienia Rady.

2. Zakres działania komisji doraźnych określa uchwała Rady o ich powołaniu.

§ 27

1. Komisje obradują na posiedzeniach. Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Terminy i tematykę posiedzeń komisji podaje się do publicznej wiadomości.

2. Posiedzenia komisji są jawne. O wyłączeniu jawności posiedzenia komisji Rady Miasta lub jego części decyduje komisja w drodze głosowania po zasięgnięciu opinii pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych i radcy prawnego Urzędu Miasta.

3. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

4. Z każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół.

5. Protokoły przechowuje zgodnie z rzeczowym wykazem akt stanowisko ds. obsługi Rady.

6. Każdy mieszkaniec Miasta ma prawo wglądu do protokołu komisji, robienia notatek i odpisów.

7. W przypadku wyłączenia jawności posiedzenia komisji lub jego części odpowiednio wyłącza się jawność protokołu.

§ 28

1. Rada Miasta Oleśnicy powołuje następujące komisje stałe:

1) Komisję Rewizyjną,

2) Komisję Ekonomiczno-Prawną,

3) Komisję Ładu Przestrzennego i Urządzeń Komunalnych,

4) Komisję Oświaty, Kultury i Sztuki oraz Kultury Fizycznej i Rekreacji,

5) Komisję Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Socjalnych.

2. Przedmiot działania komisji oraz ich skład osobowy określa Rada w drodze odrębnych uchwał.

3. Przewodniczących komisji stałych wybiera Rada.

§ 29

1. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 3 radnych oraz po jednym przedstawicielu klubów, o ile takie istnieją lub zostaną utworzone, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego oraz wiceprzewodniczących Rady Miasta Oleśnicy, a także radnych będących członkami Zarządu Miasta Oleśnicy.

2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

3. Komisja Rewizyjna pracuje, opierając się na półrocznym planie pracy zatwierdzanym przez Radę.

4. Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli. Uprawnienie to nie narusza uprawnień kontrolnych innych komisji powoływanych przez Radę.

5. Członkowie Komisji Rewizyjnej są szczególnie zobowiązani do zachowania tajemnic chronionych ustawowo.

§ 30

1. Kontrole przeprowadzane przez komisje Rady Miasta Oleśnicy prowadzone są na podstawie pisemnych upoważnień.

2. Upoważnienie do kontroli przeprowadzanych w ra-
mach planu pracy przez Komisję Rewizyjną podpisuje jej przewodniczący. W przypadku kontroli nieujętych w planie pracy stosuje się zasady określone w ust. 3.

3. Inne komisje mogą przeprowadzać kontrole tylko za zgodą Rady po zatwierdzeniu przez Radę zakresu kontroli. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podpisuje przewodniczący Rady.

4. Przedmiot kontroli każdorazowo określany jest w upoważnieniu; w tym zakresie Komisja Rewizyjna ma prawo wglądu oraz dostęp do wszystkich dokumentów i pomieszczeń związanych z przeprowadzaną kontrolą, z zastrzeżeniem przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych.

B. Zarząd Miasta Oleśnicy

§ 31

1. Organem wykonawczym Miasta jest Zarząd Miasta Oleśnicy.

2. Zarząd stanowią: burmistrz – jako przewodniczący Zarządu, jego zastępca i członkowie w liczbie trzech.

3. Członkostwa w Zarządem nie można łączyć z:

1) zatrudnieniem w administracji rządowej,

2) mandatem posła i senatora,

3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.

§ 32

1. Zarząd Miasta Oleśnicy wykonuje uchwały Rady Miasta Oleśnicy i zadania Miasta określone przepisami prawa.

2. Do zadań Zarządu Miasta Oleśnicy należy w szczególności:

1) przygotowywanie projektów uchwał Rady,

2) określanie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) wykonywanie budżetu,

5) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych miasta,

6) wydawanie decyzji w sprawach z zakresu administracji publicznej zastrzeżonych przepisami prawa do kompetencji Zarządu.

3. W realizacji zadań własnych Miasta Zarząd podlega wyłącznie Radzie.

§ 33

1. Rada Miasta Oleśnicy wybiera Zarząd Miasta Oleśnicy w ciągu 3 miesięcy od dania ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy.

2. Rada wybiera burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

3. Rada wybiera zastępcę burmistrza oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 34

1. Uchwała Rady Miasta Oleśnicy w sprawie nieudzielenia Zarządowi Miasta Oleśnicy absolutorium jest równoznaczna ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu, chyba że po zakończeniu roku budżetowego Zarząd został odwołany z innej przyczyny. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

2. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3. Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 1 na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały w sprawie nieudzielenia Zarządowi absolutorium. Po zapoznaniu się z opiniami Komisji Rewizyjnej i Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzieleniu absolutorium, i po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu, Rada może odwołać Zarząd większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady Miasta w głosowaniu tajnym.

§ 35

1. Rada Miasta Oleśnicy może odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady. Wniosek wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyny odwołania.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

3. Odwołanie burmistrza następuje większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

4. Głosowanie w sprawie odwołania burmistrza Rada przeprowadza po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej na następnej sesji po tej, na której zgłoszono wniosek o odwołanie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 miesiąca od dnia zgłoszenia wniosku.

5. Odwołanie burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu Miasta Oleśnicy.

§ 36

1. Złożenie rezygnacji przez burmistrza jest równoznaczne ze złożeniem rezygnacji przez cały Zarząd.

2. W przypadku złożenia rezygnacji przez burmistrza Rada Miasta przyjmuje rezygnację, podejmując w tej sprawie uchwałę zwykłą większością głosów,
i na najbliższej sesji zwykłą większością głosów podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu.

3. Niepodjęcie uchwały o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym odbyła się sesja Rady.

4. Rada może na uzasadniony wniosek burmistrza odwołać poszczególnych członków Zarządu zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§ 37

1. Jeżeli wniosek o odwołanie burmistrza nie uzyskał wymaganej większości głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania.

2. W razie odwołania Zarządu albo rezygnacji całego Zarządu Rada Miasta Oleśnicy wybiera w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo przyjęcia rezygnacji nowy Zarząd na zasadach określonych w § 33.

3. W przypadku odwołania członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym Rada dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie 1 miesiąca od dnia odwołania.

4. Do czasu wyboru nowego Zarządu odwołany Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki. Rada może zwolnić członka Zarządu z tego obowiązku.

5. Przepis ust. 4 zdanie pierwsze stosuje się odpowiednio w przypadku złożenia rezygnacji przez cały Zarząd.

§ 38

1. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka niebędącego jego przewodniczącym Rada Miasta Oleśnicy podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów, nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

2. Niepodjęcie przez Radę uchwały w terminie, o którym mowa ust. 1, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

3. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym burmistrz obowiązany jest, najpóźniej w ciągu 1 miesiąca od dnia przyjęcia rezygnacji lub upływu okresu, o którym mowa w ust. 2, przedstawić Radzie nową kandydaturę na członka Zarządu.

§ 39

1. Zarząd Miasta Oleśnicy obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez burmistrza w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy burmistrz lub jego zastępca w razie nieobecności burmistrza.

3. W posiedzeniach Zarządu biorą udział bez prawa głosowania sekretarz oraz skarbnik Miasta. Zarząd może zaprosić na swoje posiedzenie także inne osoby.

4. Z każdego posiedzenia Zarządu sporządza się protokół.

5. Protokoły przechowuje zgodnie z rzeczowym wykazem akt stanowisko ds. obsługi Zarządu.

6. Każdy mieszkaniec Miasta ma prawo wglądu do protokołu Zarządu, robienia notatek i odpisów.

7. W przypadku umieszczenia w protokóle informacji chronionych ustawowo jawność protokółu lub jego części podlega odpowiednio wyłączeniu.

8. Decyzje w sprawach, o których mowa w ust. 7, podejmuje przewodniczący Zarządu po zasięgnięciu opinii pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych Urzędu Miasta.

§ 40

1. Zarząd Miasta Oleśnicy podejmuje uchwały, decyzje i postanowienia kolegialnie zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu w głosowaniu jawnym.

2. Uchwały Zarządu podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu.

3. Decyzje wydawane przez Zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje burmistrz. W decyzji wymienia się imię i nazwisko członków Zarządu, którzy brali udział w wydawaniu decyzji.

§ 41

Członkowie Zarządu Miasta Oleśnicy zobowiązani są brać udział w pracach Zarządu. Burmistrz może się zwrócić do Rady Miasta Oleśnicy o odwołanie członka Zarządu, który uchyla się od udziału w pracach Zarządu lub który działa na niekorzyść Miasta.

§ 42

Po upływie kadencji Rady Miasta Oleśnicy Zarząd działa do dnia wyboru nowego Zarządu.

§ 43

1. Burmistrz organizuje pracę Zarządu Miasta Oleśnicy, kieruje bieżącymi sprawami Miasta oraz reprezentuje je na zewnątrz.

2. W sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu. Nie dotyczy to wydawania zarządzeń porządkowych, o których mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.

3. Czynności podjęte w trybie, o którym mowa w ust. 2, wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.

§ 44

Przed przystąpieniem do wykonywania obowiązków burmistrz składa przed Radą Miasta Oleśnicy ślubowanie, którego rota brzmi:

“Ślubuję uroczyście, że na zajmowanym stanowisku będę służył Rzeczypospolitej i społeczności oleśnickiej, przestrzegał porządku prawnego i wykonywał sumiennie powierzone mi zadanie.”.

§ 45

Czynności z zakresu prawa pracy wobec burmistrza za Urząd Miasta dokonuje: Rada lub w zakresie ustalonym w odrębnej uchwale jej przewodniczący.

§ 46

1. Burmistrz w szczególności:

1) zwołuje posiedzenia Zarządu Miasta Oleśnicy;

2) przygotowuje projekty wniosków Zarządu pod obrady Rady Miasta Oleśnicy;

3) jest kierownikiem Urzędu Miasta Oleśnicy;

4) w zakresie ustalonym odrębną uchwałą przez Zarząd może powierzyć prowadzenie spraw Miasta w swoim imieniu sekretarzowi;

5) jest zwierzchnikiem służbowym w stosunku do pracowników Urzędu Miasta Oleśnicy oraz kierowników jednostek organizacyjnych Miasta, z zastrzeżeniem § 32 ust. 2 pkt 5;

6) wydaje decyzje w indywidualnych sprawach zakresu administracji publicznej, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej;

7) może upoważnić swojego zastępcę lub innych pracowników Urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w jego imieniu; upoważnienie dotyczy decyzji, o których mowa w pkt 6;

8) podpisuje decyzje w sprawach z zakresu administracji publicznej wydawane przez Zarząd; w decyzji wymienia się imię i nazwisko członków Zarządu, którzy brali udział w wydawaniu decyzji.

2. Organem odwoławczym od decyzji administracyjnych, wydawanych przez burmistrza lub Zarząd oraz upoważnione przez Radę organy jednostek organizacyjnych Miasta, jest samorządowe kolegium odwoławcze, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

§ 47

Burmistrz wykonuje także czynności zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.

§ 48

1. Burmistrz jako kierownik Urzędu Miasta Oleśnicy jest upoważniony do ustalania o sposobie świadczenia pracy przez pracowników, o których mowa w § 46 ust. 1 pkt 5.

2. Zarząd Miasta Oleśnicy wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa regulamin organizacyjny, uchwalony na wniosek Zarządu przez Radę Miasta Oleśnicy.

§ 49

Zastępca burmistrza wykonuje zadania powierzone mu przez burmistrza zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami. Zastępca burmistrza sprawuje funkcję burmistrza w razie jego nieobecności lub niemożliwości pełnienia przezeń obowiązków.

§ 50

Burmistrz i jego zastępca pełnią swoją funkcję za wynagrodzeniem.

§ 51

Sekretarz Miasta w szczególności:

1) kieruje Urzędem Miasta Oleśnicy w imieniu burmistrza;

2) prowadzi sprawy Miasta powierzone mu przez burmistrza w jego imieniu, w zakresie ustalonym przez Zarząd Miasta Oleśnicy;

3) wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w zakresie ustalonym przez burmistrza w stosunku do pracowników Urzędu, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej, a także jeśli nie narusza to przepisów i uregulowań zawartych w niniejszym statucie.

§ 52

Skarbnik Miasta w szczególności:

1) prowadzi rachunkowość i gospodarkę finansową Miasta,

2) sprawuje finansową kontrolę wewnętrzną.

§ 53

1. W mieście funkcjonują komisje dyscyplinarne I i II instancji.

2. Organizację i zasady postępowania przed komisjami dyscyplinarnymi określają przepisy szczególne.

R o z d z i a ł IV

Przewodniczący Rady Miasta Oleśnicy

§ 54

1. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady.

2. Przewodniczący do pomocy w wykonywaniu swoich zadań może wyznaczyć jednego z wiceprzewodniczących.

3. W przypadku nieobecności przewodniczącego i nie-
wyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje najstarszy wiekiem wiceprzewodniczący.

§ 55

Przewodniczący Rady Miasta Oleśnicy w szczególności:

1) przygotowuje i zwołuje sesje Rady;

2) przewodniczy obradom;

3) przeprowadza głosowania jawne nad projektami uchwał oraz podpisuje uchwały Rady;

4) reprezentuje Radę na zewnątrz;

5) koordynuje pracę komisji Rady, w szczególności w zakresie zadań kontrolnych komisji;

6) przekazuje sprawy pod obrady właściwej merytorycznie komisji;

7) podejmuje za Urząd Miasta Oleśnicy czynności z zakresu prawa pracy wobec burmistrza, w zakresie ustalonym przez Radę w odrębnej uchwale;

8) podpisuje upoważnienia do kontroli przeprowadzanych przez komisje Rady, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, w zakresie kontroli objętych planem pracy;

9) prowadzi rejestr klubów radnych.

R o z d z i a ł V

Radni

§ 56

1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie:

Ślubuję uroczyście jako radny pracować dla dobra i pomyślności Miasta Oleśnicy, działać zawsze zgodnie z prawem oraz z interesami Miasta Oleśnicy i jego mieszkańców, godnie i rzetelnie reprezentować swoich wyborców, troszczyć się o ich sprawy oraz nie szczędzić sił dla wykonania zadań Miasta Oleśnicy.”.

2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania “Tak mi dopomóż Bóg”.

3. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

4. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady Miasta Oleśnicy oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

§ 57

1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami. Przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom Miasta do rozpatrzenia.

2. Radny zobowiązany jest brać udział w pracach Rady Miasta Oleśnicy i jej komisji oraz instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

3. Radny nie jest związany instrukcjami wyborców.

4. Mandatu radnego nie można łączyć z:

1) mandatem posła lub senatora,

2) wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,

3) członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.

5. Radny lub członek Zarządu Miasta nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, w Zarządzie ani komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 58

1. Radny zobowiązany jest do składnia oświadczeń o stanie majątkowym przewodniczącemu Rady Miasta Oleśnicy na piśmie zgodnie z obowiązującymi przepisami.

2. Przewodniczący Rady składa oświadczenia, o których mowa w ust. 1, burmistrzowi Oleśnicy.

3. Podanie nieprawdy w oświadczeniu o stanie majątkowym powoduje odpowiedzialność na podstawie art. 271 §1 kodeksu karnego.

§ 59

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady Miasta Oleśnicy. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

§ 60

1. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w Urzędzie Miasta Oleśnicy.

2. Radny nie może być kierownikiem lub zastępcą jednostek organizacyjnych Miasta.

3. Przepis ust. 1 nie dotyczy radnych wybranych do Zarządu Miasta Oleśnicy, z którymi stosunek pracy nawiązany jest na podstawie wyboru.

§ 61

1. Osoba wybrana na radnego, będąca w stosunku pracy, o którym mowa w § 60 ust. 1 i 2, zobowiązana jest złożyć przed przystąpieniem do wykonywania mandatu wniosek o urlop bezpłatny w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyborów przez właściwy organ wyborczy.

2. W przypadku radnego wykonującego funkcję kierownika w jednostce organizacyjnej lub jego zastępcy przejętej lub utworzonej przez Miasto w czasie trwania kadencji termin, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6 miesięcy od daty utworzenia lub przejęcia tej jednostki.

3. Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się man-
datu.

4. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio w przypadku obsadzenia mandatu w drodze uchwały Rady Miasta Oleśnicy podjętej na podstawie przepisów ustawy – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

§ 62

1. Radni nie mogą podejmować dodatkowych zajęć ani otrzymywać darowizn mogących podważyć zaufanie wyborców do wykonywania mandatów.

2. Radni nie mogą powoływać się na swój mandat w związku z podjętymi dodatkowymi zajęciami bądź działalnością gospodarczą prowadzoną na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami.

3. Zarząd lub burmistrz nie może powierzyć radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy cywilno-
-prawnej.

§ 63

Na zasadach ustalonych przez Radę Miasta Oleśnicy radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowej.

§ 64

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 5 radnych.

§ 65

1. Utworzenie klubu radnych lub jego rozwiązanie należy zgłosić przewodniczącemu Rady Miasta Oleśnicy w ciągu 30 dni od dnia zebrania założycielskiego lub rozwiązującego.

2. Zgłoszenie utworzenia klubu radnych powinno zawierać:

1) imię i nazwisko przewodniczącego klubu,

2) listę członków klubu z określeniem funkcji wykonywanych w klubie,

3) nazwę klubu, jeśli klub ją posiada.

3. Działalność klubu radnych nie może być finansowana z budżetu Miasta.

4. Kluby radnych działają zgodnie z uchwalonymi przez siebie regulaminami. Regulamin klubu nie może być sprzeczny ze statutem Miasta.

5. Przedstawiciele klubów mogą przedstawiać stanowiska klubów we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad Rady.

6. Działalność klubu nie może ograniczać uprawnień poszczególnych radnych zagwarantowanych w usta-
wach i statucie Miasta.

7. Klub może korzystać z pomieszczeń Urzędu Miasta w analogicznym zakresie jak komisje Rady.

R o z d z i a ł VI

Gospodarka finansowa

§ 66

Miasto samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu Miasta; budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.

§ 67

1. Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały należą do wyłącznej kompetencji Zarządu.

2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami przygotowuje Zarząd Miasta Oleśnicy, uwzględniając zasady określone w ustawie o finansach publicznych.

3. Bez zgody Zarządu Miasta Rada Miasta nie może wprowadzić w projekcie budżetu Miasta zmian powodujących zwiększenie wydatków nieznajdujących pokrycia w planowanych dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów.

4. Zarządowi Miasta przysługuje wyłączne prawo:

1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielanych przez Radę Miasta,

2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę Miasta,

3) dokonywania wydatków budżetowych,

4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Miasta,

5) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawami,

6) dysponowania rezerwami budżetu Miasta.

§ 68

1. Procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych określa Rada Miasta Oleśnicy.

2. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę, nie później jednak niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedstawiony Radzie.

3. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie, o którym mowa w ust. 2, Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet gminy w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych w terminie najpóźniej do końca kwietnia roku budżetowego. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu, o którym mowa w ust. 2.

§ 69

1. Dochodami Miasta są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody Miasta,

2) dochody z majątku Miasta,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa.

2. Dochodami Miasta mogą być:

1) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

2) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

3) spadki, zapisy i darowizny,

4) inne dochody.

§ 70

Gospodarka finansowa Miasta jest jawna.

§ 71

Dyspozycja środkami pieniężnymi Miasta jest oddzielona od kasowego jej wykonania.

§ 72

1. Za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada Zarząd Miasta Oleśnicy.

2. Bankową obsługę budżetu Miasta wykonuje bank wybrany przez Radę w trybie określonym w przepisach ustawy o zamówieniach publicznych.

3. Zasady wykonywania obsługi bankowej określa umowa zawarta między Zarządem a bankiem.

4. Rada może upoważnić Zarząd do lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach w innych bankach.

5. Zarząd może w granicach upoważnień zawartych w uchwale budżetowej zaciągać kredyty bankowe w wybranych przez siebie bankach.

§ 73

1. Mienie komunalne i inne prawa majątkowe są własnością Miasta i innych miejskich osób prawnych.

2. Zasady nabywania i zbywania mienia gminnego regulują ustawy.

3. Oświadczenia woli w imieniu Miasta w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu Miasta Oleśnicy lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd.

4. W zakresie zbycia nieruchomości gminnych oświadczenia woli w imieniu Miasta składa osoba upoważniona przez Zarząd na podstawie odrębnej uchwały.

5. Do reprezentowania Miasta i składania w jej imieniu oświadczeń woli w sprawach wspólnot mieszkaniowych upoważnione są osoby wskazane przez Zarząd na podstawie odrębnej uchwały.

6. Zarząd może udzielić burmistrzowi upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Miasta.

7. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika Miasta lub osoby przez niego upoważnionej.

8. Skarbnik Miasta, który odmówił kontrasygnaty, dokona jej na pisemne polecenie burmistrza, powiadamiając o tym Radę Miasta Oleśnicy oraz Regionalną Izbę Obrachunkową.

§ 74

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

R o z d z i a ł VII

Przepisy końcowe

§ 75

1. Utworzenie osiedli w ramach podziału administracyjnego miasta Oleśnicy oraz powołanie ich organów i ustalenie ich działania może nastąpić uchwałą Rady Miasta Oleśnicy po uprzednim przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

2. Konsultacje, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się poprzez umożliwienie mieszkańcom zgłaszania uwag do projektu uchwały o utworzeniu osiedli, wyłożonego przez 30 dni w Urzędzie Miasta Oleśnicy.

3. Szczegółową organizację i zakres działania osiedla i jego organów określa odrębny statut, ustanowiony w drodze uchwały Rady zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

§ 76

1. Jednostkami organizacyjnymi Miasta są:

1) Zakład Budynków Komunalnych – zakład budżetowy,

2) Sekcja Dróg Miejskich – zakład budżetowy,

3) Miejski Ośrodek Kultury i Sportu – instytucja kultury,

4) Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna – instytucja kultury,

5) Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – jednostka budżetowa,

6) Zespół Oświaty Samorządowej – jednostka bud-
żetowa,

7) Gimnazja nr 1, 2, 3 – jednostki budżetowe,

8) Szkoły Podstawowe nr 2, 4, 6, 7, 8, 9 – jednostki budżetowe,

9) Przedszkola nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 – jednostki budżetowe.

§ 77

1. Obieg i przechowywanie dokumentów dotyczących pracy organów Miasta prowadzony jest zgodnie z obowiązującą instrukcją kancelaryjną.

2. Czynności kancelaryjne dla organów Miasta prowadzi kancelaria główna Urzędu Miasta Oleśnicy.

§ 78

1. Zmiany w statucie uchwala Rada Miasta Oleśnicy
w trybie właściwym do jego uchwalenia.

2. W sprawach nieuregulowanych w statucie zastosowanie mają przepisy ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw.

Załącznik do Statutu Miasta Oleśnicy (poz. 2018)