1942

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ JELENIEJ GÓRY

z dnia 11 września 2001 r.

w sprawie targowisk miejskich

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 11 i art. 18 ust. 1 oraz art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) uchwala się, co następuje:

§ 1

1. Targowiska miejskie mogą być zarządzane przez osoby fizyczne, prawne lub inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

2. O formie zarządzania targowiskiem decyduje Zarząd Miasta Jeleniej Góry.

§ 2

Wyboru zarządcy targowiska, po przeprowadzeniu przetargu, dokonuje Zarząd Miasta.

§ 3

Uchwala się “Regulamin Targowiska” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały, który obowiązuje w miejscach handlu targowiskowego na terenie miasta Jeleniej Góry.

§ 4

Wykonanie Uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 5

Traci moc uchwała nr 202/XV/99 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 16 listopada 1999 r. w sprawie targowisk miejskich oraz uchwała nr 261/XXI/2000 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 11 kwietnia 2000 r. w sprawie zmian w Regulaminie Targowiska.

§ 6

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dniu od dnia ogłoszenia w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
ZOFIA CZERNOW

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 11 września 2001 r. (poz. 1942)

Regulamin Targowiska

w Jeleniej Górze

§ 1

1. Handel na targowisku jest dozwolony na zasadach określonych prawem i niniejszym regulaminem.

2. Do wykonywania handlu na targowisku upoważnione są osoby fizyczne, prawne oraz inne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.

3. Osoby dokonujące sprzedaży na targowisku zobowiązane są do posiadania przy sobie dokumentów stwierdzających tożsamość oraz innych dokumentów umożliwiających określenie legalności ich działalności handlowej.

4. Ilekroć w przepisach regulaminu jest mowa o:

1) stoisku handlowym – rozumie się przez to pawilon, kiosk, kontener, stół itp. służące do przechowywania, eksponowania i sprzedawania towarów oraz świadczenia usług na targowisku,

2) miejscu sprzedaży – rozumie się przez to wydzieloną powierzchnię wraz ze stoiskiem handlowym lub samą powierzchnię sprzedaży na targowisku,

3) sprzedawcy – rozumie się przez to sprzedawcę i osobę świadczącą usługi na targowisku,

4) opłacie targowej – rozumie się przez to opłatę targowa określoną uchwałą Rady Miejskiej Jeleniej Góry, dotyczącą określenia wysokości dziennych stawek opłaty targowej,

5) zarządcy targowiska – rozumie się przez to osobę fizyczną, prawną lub inną jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, wybraną do prowadzenia targowiska,

6) należności – rozumie się przez to wszystkie opłaty pobierane przez zarządcę targowiska, za wyjątkiem opłaty targowej.

§ 2

Na targowisku dozwolony jest handel wszystkimi towarami dopuszczonymi do obrotu w Polsce, z wyjątkiem:

1) napojów alkoholowych,

2) materiałów pędnych i smarów,

3) trucizn,

4) leków,

5) broni, amunicji, środków wybuchowych i artykułów pirotechnicznych,

6) innych artykułów, których sprzedaż jest zabroniona na podstawie odrębnych przepisów.

§ 3

Na targowisku zabrania się:

1) spożywania napojów alkoholowych i używania innych środków odurzających,

2) uprawniania gier hazardowych,

3) naruszania przepisów budowlanych, porządkowych, sanitarnych i przeciwpożarowych,

4) samowolnej zmiany usytuowania stoiska handlowego i wydzielonej powierzchni sprzedaży oraz zmiany i zamiany wyznaczonego miejsca sprzedaży,

5) handlowania na drogach i ciągach pieszych wyznaczonych na targowisku i do niego przyległych.

§ 4

Osoby handlujące na targowisku zobowiązane są do:

1) wykonywania poleceń zarządcy targowiska (osoby przez niego upoważnionej) w zakresie uprawnień określonych niniejszym regulaminem,

2) posiadania aktualnego dowodu opłaty targowej i/lub czynszu dzierżawnego oraz okazywanie go na każde żądanie obsługi targowiska oraz upoważnionych do kontroli służb miejskich; niemożność okazania powyższych opłat skutkuje koniecznością ich natychmiastowego uiszczenia,

3) utrzymywania i pozostawiania miejsca sprzedaży w należytym porządku,

4) umieszczania w sposób widoczny ceny usług i ceny na oferowanych do sprzedaży towarach,

5) okazywania, na żądanie przedstawicieli właściwych organów upoważnionych do kontroli odrębnymi przepisami, dokumentów upoważniających do prowadzenia sprzedaży,

6) oznaczenia stoiska handlowego imieniem, nazwiskiem i adresem osoby lub firmy prowadzącej działalność handlową na targowisku,

7) używania narzędzi pomiarowych, mających ważną cechę legalizacyjną, w sposób umożliwiający kupującym stwierdzenie prawidłowości i rzetelności ważenia i mierzenia.

§ 5

1. Miejsce sprzedaży wskazuje zarządca targowiska.

2. Ustawienie stoiska handlowego wymaga pisemnej zgody zarządcy targowiska, zezwolenie winno w szczególności określać rodzaj stoiska, miejsce i warunki jego usytuowania oraz uzgodnioną z zainteresowanym powierzchnię sprzedaży.

3. Zajęcie więcej niż jednego z przyległych do siebie wydzielonych stoisk handlowych wymaga zgody zarządcy targowiska i wnoszenia stosownych opłat za każde stoisko oddzielnie.

4. Stoisko handlowe może być wynajmowane, podnajmowane, odstępowane osobom trzecim przez sprzedawcę, wyłącznie za wiedzą i zgodą zarządcy targowiska.

5. Fakt odsprzedaży stoiska handlowego przez osobę, która jest jego właścicielem, należy zgłosić zarządcy targowiska przed jego objęciem przez nabywcę.

6. Wynajmowanie (rezerwowanie) stanowisk handlowych, będących własnością miasta, przysługuje wyłącznie zarządcy targowiska. Dokonuje się tego w formie umowy, której stronami są zainteresowana osoba i zarządca targowiska.

7. Wynajęte (zarezerwowane) stoisko handlowe, o którym mowa w ust. 6, za które w terminie i należnej wysokości nie uiszczono należnych opłat, może być przez zarządcę targowiska przydzielone innej zainteresowanej osobie.

8. Właściciel stoiska handlowego, który w wyznaczonym terminie nie ureguluje należnych opłat – zobowiązany jest w terminie wskazanym przez zarządcę targowiska, nie dłuższym niż jeden miesiąc – usunąć we własnym zakresie posiadane stoisko z terenu placu targowego. Po tym terminie do jego usunięcia upoważniony jest zarządcą targowiska, na koszt i ryzyko właściciela stoiska.

§ 6

1. Zarządca targowiska sprawujący zarząd w formie dzierżawy upoważniony jest do zawierania umów poddzierżawy powierzchni pod stoiska handlowe.

2. Zarządca targowiska zobowiązany jest do:

1) pobierania osobiście lub przez wyznaczonego inkasenta należnych opłat,

2) utrzymywania porządku na terenie targowiska,

3) umieszczania – w miejscu ogólnie dostępnym – następujących aktualnych dokumentów:

a) Regulaminu Targowiska,

b) uchwały Rady Miejskiej Jeleniej Góry ustalającej wysokość dziennej stawki opłaty targowej (cennik opłaty targowej),

c) cennika opłat za świadczone przez zarządcę usługi na targowisku (cennik należności),

d) wyciągów z przepisów prawa, o których mowa w § 3 pkt 3,

4) przebywania na targowisku w ściśle określonym, podanym do publicznej wiadomości, miejscu i czasie,

5) informowania właściwych służb i inspekcji o przypadkach łamania prawa na targowisku,

6) bieżącego konserwowania i utrzymywania w sprawności infrastruktury targowiska,

7) wyznaczenia godzin, w których odbywają się samochodowe dostawy towarów do stoisk handlowych na targowisku, w uzgodnieniu z przedstawicielami sprzedawców,

8) oznaczenia stoisk handlowych numerami zgodnymi z planem sytuacyjnym targowiska,

9) bieżącego wykonywania innych czynności wiążących się z zarządzaniem targowiskiem, których zakres określa Zarząd Miasta Jeleniej Góry w umowie.

3. Zasady realizacji zadań, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 6 oraz wynikające z tego należności, ustala zarządca targowiska w porozumieniu z przedstawicielami podmiotów zrzeszających osoby poddzierżawiające miejsca sprzedaży.

§ 7

1. Zarządca targowiska jest upoważniony do ustalania i pobierania należności za dodatkowe czynności (usługi) ułatwiające działalność handlową osobom zainteresowanym.

2. Wykonywanie dozoru targowiska i pobieranie z tego tytułu należności wymaga zgody co najmniej 70% podmiotów posiadających stałe stoiska handlowe na targowisku i ścisłego określenia odpowiedzialności stron, w formie umowy.

3. Wysokość należności podlega zatwierdzeniu przez Zarząd Miasta.

§ 8

1. Wszystkie spory między handlującymi rozstrzyga, w zakresie swoich kompetencji, zarządca targowiska, a między zarządcą targowiska i handlującymi – Zarząd Miasta Jeleniej Góry, z wyjątkiem spraw regulowanych umowami cywilnoprawnymi, o których mowa w § 6 ust. 1 i § 7 ust. 2.

2. Handlującym przysługuje prawo wnoszenia skarg na działalność zarządcy targowiska oraz wniosków dotyczących funkcjonowania targowiska, na zasadach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego.

§ 9

1. Każde targowisko winno posiadać tablicę informacyjną określającą:

a) nazwę targowiska i jego adres,

b) dni i godziny handlu,

c) imię i nazwisko zarządcy targowiska, jego adres i telefon.

2. Nazwę targowiska oraz dni i godziny handlu określa Zarząd Miasta po zasięgnięciu opinii reprezentacji sprzedawców (organizacji kupieckiej) oraz właściwej komisji Rady Miejskiej.

§10

Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem normuje umowa poddzierżawy, zezwolenie, o którym mowa w § 5 ust. 2 oraz umowa, o której mowa w § 7 ust. 2.