1936 UCHWAŁA RADY POWIATU KŁODZKIEGO z dnia 19 września 2001 r. w sprawie zmian w Statucie Powiatu Kłodzkiego Na podstawie art. 12 pkt 1 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 578; Nr 155, poz. 1014; zm. z 2000 r. Nr 12, poz. 306; Nr 26, poz. 306; Nr 48, poz. 552; Nr 62, poz. 718; Nr 88, poz. 985; Nr 91, poz. 1009; Nr 95, poz. 1041; z 2001 r. Nr 45, poz. 497) Rada Powiatu Kłodzkiego uchwala, co następuje: |
§ 1
W Statucie Powiatu Kłodzkiego, stanowiącym załącznik nr 1 do uchwały nr V/46/99 Rady Powiatu Kłodzkiego z dnia 9 czerwca 1999 r., wprowadza się następujące zmiany:
1) w części I rozdział I otrzymuje tytuł: “Przepisy ogólne”;
2) § 5 otrzymuje brzmienie:
“1. Powiat posiada herb i flagę ustanowioną przez radę powiatu odrębną uchwałą.
2. Przewodniczący rady powiatu używa podczas sesji rady insygniów o wzorze ustalonym odrębną uchwałą.”;
3) w części II po § 8 dodaje się § 8a w brzmieniu:
Ҥ 8a
1. Działalność organów powiatu jest jawna. Zasada ta może być ograniczona wyłącznie przez inne ustawy.
2. Ustala się następujące zasady dostępu do dokumentów organów powiatu i komisji rady powiatu:
a) każdy obywatel ma prawo wstępu na sesje rady powiatu i posiedzenia jej komisji z możliwością zapisu obrazu i dźwięku podczas sesji rady powiatu oraz wglądu w dokumenty z prac organów powiatu i komisji rady powiatu wynikających z wykonywania zadań publicznych, a także sporządzania z nich notatek i odpisów,
b) bezpośrednio po podpisaniu protokołów z posiedzeń zarządu, komisji i sesji rady powiatu wykłada się do wglądu zainteresowanych osób kopie ww. dokumentów wraz z załącznikami do nich potwierdzone za zgodność ich treści z oryginałami, z wyłączeniem części niejawnej dokumentów, z którymi postępowanie i zasady dostępu regulują odrębne przepisy ustawowe. W miejscach wyłączenia części niejawnej z dokumentów czyni się na tę okoliczność zapis o ich wyłączeniu, podając hasłowo wyłączoną z dokumentów tematykę. Na tych samych zasadach (kopia poświadczona za zgodność z oryginałem) udostępnia się do wglądu, sporządzania odpisów i notatek inne dokumenty nieobjęte klauzulą niejawności, a dotyczące wykonywania zadań publicznych przez organy powiatu,
c) kierownik biura rady oraz dyrektor wydziału organizacyjnego są zobowiązani zapewnić warunki techniczne do wykonywania ww. czynności, w pomieszczeniach, w których przechowywane są dokumenty (biuro rady, wydział organizacyjny w starostwie powiatowym), oraz zapewniają dostęp do tych dokumentów.”;
4) w § 9 skreśla się ust. 3 i 4;
5) w § 10:
a) w pkt 2 po wyrazach “wybór i odwołanie zarządu” dodaje się wyrazy “oraz ustalanie wynagrodzenia przewodniczącego zarządu,”,
b) po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu:
“8a) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych jednostkom lokalnego samorządu terytorialnego, a także województwu, na którego obszarze znajduje się terytorium powiatu,”,
c) po pkt 9 dodaje się pkt 9a i 9b w brzmieniu:
“9a) uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
9b) uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,”,
d) po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu:
“10a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,”;
6) w § 12:
a) w ust. 1 wyrazy “2 wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazami “jednego wiceprzewodniczącego”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
“3. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący.”,
c) po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
“6. Niepodjęcie uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego w ciągu miesiąca od dnia jej złożenia jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.”;
7) w § 13:
a) w ust. 1 wyrazy “co najmniej jednak” zastępuje się wyrazami “nie rzadziej jednak niż”,
b) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
“2. Na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady
powiatu przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję
w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
3. Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady powiatu poprzedniej kadencji w terminie przypadającym w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad powiatów na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych – w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady powiatu.”,
c) w ust. 4 po wyrazie “radny” dodaje się wyrazy “obecny na sesji.”;
8) w § 14 w ust. 3:
a) lit. b wyraz “15 radnych” zastępuje się wyrazami “1/4 ustawowego składu rady powiatu,”,
b) skreśla się lit. c;
9) w § 16:
a) w ust. 2 lit. b otrzymuje brzmienie:
“b) porządek obrad wraz projektami uchwał”,
b) w ust. 3 po wyrazie “uchwalenie” dodaje się wyrazy “statutu powiatu i zmian w statucie”;
10) w § 20:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
“2a. Każdy obywatel ma prawo wstępu na sesje rady powiatu.
2b. Grupy zorganizowane winny z trzydniowym wyprzedzeniem zgłosić przewodniczącemu rady zamiar uczestnictwa w sesji rady, podając liczbę uczestników w celu zabezpieczenia odpowiedniego miejsca dla publiczności podczas obrad sesji rady powiatu.”;
11) w § 21:
a) w ust. 5 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
“2) przedstawia projekt porządku obrad; z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę projektu porządku obrad może wystąpić zarząd powiatu, komisja, klub radnych albo radny,”,
b) w ust. 5 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
“2a) na wniosek starosty przewodniczący rady powiatu jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady powiatu projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd powiatu, a projekt wpłynął do rady powiatu co najmniej 7 dni przed terminem rozpoczęcia sesji rady.”,
c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
“6. Rada może wprowadzić w trakcie obrad zmiany do ustalonego porządku obrad wyłącznie z ważnych powodów bezwzględną większością ustawowego składu rady.”,
d) w ust. 7 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
“1a) powołanie komisji uchwał i wniosków,”;
12) w § 26 w ust. 1 po wyrazie “zgłoszeń” dodaje się wyrazy “z tym, że radni mają pierwszeństwo do zabrania głosu przed osobami niebędącymi członkami organów powiatu.”;
13) w § 28:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
“1. Z inicjatywą podjęcia określonej uchwały może wystąpić:
1) zarząd powiatu,
2) komisja rady,
3) klub radnych,
4) co najmniej 3 radnych.”,
b) w ust. 3 wyrazy “pkt 1–4” zastępuje się wyrazami “pkt 2–4”;
14) w § 29:
a) w ust. 1 po pkt 5 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:
“6) opinię prawną.”,
b) w ust. 2 po wyrazie “pokrycia” dodaje się wyrazy: “gdy dotyczą wydatków z budżetu lub przewidywane wpływy budżetowe gdy wykonanie uchwały ma przysporzyć dochody powiatowi.”;
15) w § 31 ust. 1 po wyrazie “lub” dopisuje się wyraz “minimum”;
16) w § 33 ust. 2 wyraz “wiceprzewodniczących” zastępuje się wyrazem “wiceprzewodniczącego”;
17) w § 36 ust. 4 wyrazy “na 3 dni przed terminem kolejnej sesji” zastępuje się wyrazami “niezwłocznie po jego podpisaniu w biurze rady powiatu”;
18) w § 37 ust. 3 wyraz “niezwłocznie” zastępuje się wyrazami “w ciągu 2 dni od jej podjęcia”;
19) w § 40 ust. 2 po wyrazach “organom powiatu” dodaje się wyrazy “według ich właściwości.”;
20) w § 41:
a) w ust. 3 skreśla się zdanie “Komisja może również powołać sekretarza komisji.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie “Radny powinien być członkiem nie mniej niż 2 komisji stałych i może być przewodniczącym tylko jednej.”;
21) w § 42:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
“1. Powołuje się następujące stałe komisje rady powiatu:
1) Komisja Rewizyjna,
2) Komisja Budżetu i Finansów,
3) Komisja Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki,
4) Komisja Zdrowia i Spraw Społecznych,
5) Komisja Bezpieczeństwa Publicznego,
6) Komisja Inicjatyw Gospodarczych”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a–1f w brzmieniu:
“1a. Zadania Komisji Rewizyjnej określa § 52 statutu.
1b. Do zadań Komisji Budżetu i Finansów należy:
a) opiniowanie projektu uchwały budżetowej na dany rok oraz projektów zmian w budżecie powiatu dokonywanych przez radę powiatu,
b) opiniowanie na wniosek zarządu powiatu propozycji zmian w budżecie w toku jego wykonywania, w tym dotyczących przenoszenia przez zarząd powiatu zablokowanych kwot wydatków do rezerwy celowej,
c) opiniowanie projektów uchwał dotyczących zaciągania, a także poręczania przez powiat długoterminowych kredytów i pożyczek,
d) opiniowanie wykazu niezrealizowanych w danym roku wydatków budżetowych, które nie wygasają z upływem roku budżetowego wraz z opinią dotyczącą ostatecznego terminu dokonania każdego z wydatków z tego wykazu,
e) opiniowanie projektów uchwał dotyczących zasad gospodarowania mieniem powiatu i przedkładanych informacji o stanie mienia powiatu,
f) opiniowanie projektów uchwał dotyczących pokrywania deficytu budżetowego oraz rozdysponowania nadwyżki budżetowej,
g) opiniowanie projektów uchwał zatwierdzających bilanse powiatowych osób prawnych (SP ZOZ-ów),
h) opiniowanie informacji półrocznych i rocznych sprawozdań przedkładanych przez zarząd powiatu radzie powiatu z wykonania budżetu powiatu,
i) sprawowanie bieżącej kontroli nad realizacją uchwał dotyczących spraw właściwych rzeczowo Komisji Budżetu i Finansów wraz z inicjatywą uchwałodawczą i wnioskami wynikającymi z tych działań,
j) opiniowanie projektów uchwał dotyczących założeń ekonomicznych do rozpoczynanych przez powiat nowych inwestycji,
k) wykonywanie innych zadań doraźnie zleconych komisji przez radę powiatu,
l) wybór zastępcy przewodniczącego komisji i przedkładanie wniosków w sprawie zmian w składzie osobowym komisji,
ł) przedkładanie radzie powiatu projektów rocznych planów pracy komisji i sprawozdań z ich realizacji.
1c. Do zadań Komisji Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki należą w szczególności sprawy z zakresu:
a) edukacji publicznej,
b) kultury i ochrony dóbr kultury,
c) kultury fizycznej i turystyki.
1d. Do zadań Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych należą w szczególności sprawy z zakresu:
a) promocji i ochrony zdrowia,
b) pomocy społecznej,
c) polityki prorodzinnej,
d) wspierania osób niepełnosprawnych,
e) ochrony praw konsumenta.
1e. Do zadań Komisji Bezpieczeństwa Publicznego należą w szczególności sprawy z zakresu:
a) transportu i dróg publicznych,
b) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,
c) ochrony przeciwpowodziowej, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska,
d) obronności,
e) ochrony środowiska i przyrody,
f) gospodarki wodnej.
1f. Do zadań Komisji Inicjatyw Gospodarczych należą w szczególności sprawy z zakresu:
a) przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
b) promocji powiatu,
c) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
d) geodezji, kartografii i katastru,
e) gospodarki nieruchomościami,
f) administracji architektoniczno-budowla-nej,
g) utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
h) rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego.”,
c) w ust. 4 wyraz “przewodniczący komisji” zastępuje się wyrazem “komisja”;
22) w § 43 ust. 1 po wyrazie “komisja” dodaje się wyrazy “z zastrzeżeniem § 53 ust. 2.”;
23) w § 45:
a) w ust. 1:
– po wyrazach “do zadań” dodaje się wyraz “wspólnych”,
– w pkt 5 skreśla się wyrazy “przyjmowa-
nie i”, a po wyrazach “rady, zarządu” dodaje się wyrazy “starosty i kierowników
jednostek organizacyjnych powiatu w celu zaopiniowania ich dla rady powiatu, która je
rozpatruje na sesji.”,
b) w ust. 3 po wyrazach “raz w roku” dodaje się wyrazy “(nie później niż do 31 marca) oraz”,
c) po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
“4. Opinie w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt 5, winny być wydane w terminach umożliwiających radzie ich rozpatrzenie zgodnie z przepisami k.p.a. w tym względzie.”;
24) w § 46 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
“4. Posiedzenia komisji są jawne, co oznacza, że każdy obywatel posiadający pełnię praw publicznych ma prawo wstępu na jej posiedzenia i przysłuchiwania się obradom oraz sporządzania notatek z przebiegu obrad.”;
25) w § 52 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
“3a. Ponadto do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
a) wydawanie opinii w sprawie wniosku o odwołanie zarządu powiatu lub poszczególnych jego członków,
b) wydawanie opinii w sprawie zamiaru ujawnienia przez przewodniczącego rady treści poufnych, zawartych w oświadczeniach radnych o ich stanie majątkowym,
c) wnioskowanie do rady powiatu o podjęcie uchwały o skierowanie do RIO wniosku o przeprowadzenie kontroli gospodarki finansowej powiatu,
d) wnioskowanie do rady powiatu o podjęcie uchwały w sprawie zawiadomienia rzecznika finansów publicznych o ujawnieniu przypadku naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
e) wnioskowanie do rady powiatu o podjęcie uchwały w sprawie wystosowania zawiadomienia prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa uczynionego na szkodę mienia powiatu,
f) badanie zasadności zarzutów stawianych w skargach na zarząd, starostę i kierowników powiatowych jednostek organizacyjnych i przedkładanie radzie wniosków w tej sprawie,
g) przygotowywanie i przedkładanie radzie powiatu projektów wystąpień pokontrolnych wraz z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli,
h) przedkładanie radzie powiatu projektu rocznego planu kontroli Komisji Rewizyjnej,
i) występowanie do zarządu powiatu z wnioskiem o zablokowanie wydatków budżetowych w związku ze stwierdzonym w toku kontroli stanem niegospodarności w skontrolowanej jednostce.”;
26) w § 53 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. Rada powiatu wybiera członków Komisji Rewizyjnej, w tym przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego.”;
27) w § 54 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podlega przyjęciu na następnym posiedzeniu komisji.”;
28) w § 55:
a) w ust. 1 po wyrazie “gospodarności” dodaje się przecinek i wyrazy “zwracając szczególną uwagę na stopień zaspokojenia potrzeb mieszkańców i stan realizacji zadań nałożonych ustawami i uchwałami rady powiatu.”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. W celu przeprowadzenia czynności kontrolnych przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza zespół kontrolny składający się z minimum 3 członków komisji. Przewodniczący rady na wniosek przewodniczącego komisji udziela członkom zespołu pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, określając w nim zakres kontroli.”,
c) w ust. 3 wyrazy “Komisji Rewizyjnej” zastępuje się wyrazem “rady”,
d) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
“5. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej osobiście kieruje kontrolami kompleksowymi. Do kontroli problemowych deleguje jako przewodniczącego zespołu swojego zastępcę lub innego członka Komisji Rewizyjnej przez nią proponowanego.”;
29) w § 58:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
“1. Zespół kontrolny, w terminie 5 dni od zakończenia kontroli, sporządza protokół kontroli, który podpisują członkowie zespołu oraz kierownik kontrolowanej jednostki, który może wnieść zastrzeżenia do protokołu w ciągu 5 dni od daty przedłożenia protokołu do podpisu.
Zespół niezwłocznie przedstawia podpisany protokół Komisji Rewizyjnej.
Protokół z kontroli winien zawierać:
– pełną nazwę kontrolowanej jednostki i jej adres,
– imię i nazwisko kierownika jednostki, datę objęcia przez niego tej funkcji, oraz innych osób odpowiedzialnych za poszczególne wycinki działalności kontrolowanej, a także osób, w obecności których dokonywano kontroli,
– skład osobowy zespołu kontrolnego z podaniem pełnionych w nim funkcji, czas przeprowadzenia kontroli, zakres przedmiotowy kontroli,
– ustalenia kontroli dotyczące badanego stanu faktycznego, w tym stwierdzonych nieprawidłowości, ich przyczyn oraz wyjaśnienia składane przez kierownika jednostki i jej pracowników, a także imiennie osoby odpowiedzialne za powstałe nieprawidłowości,
– opis stanu faktycznego ze wskazaniem uzyskanych dowodów zebranych w toku kontroli (dowody stanowią załączniki do protokołu),
– datę sporządzenia protokołu z kontroli, podpisy kontrolujących i osób kontrolowanych oraz kierownika kontrolowanej jednostki,
– adnotację o wcześniejszych uwagach, oświadczeniach, wyjaśnieniach kierownika jednostki w stosunku do ustaleń zespołu kontrolującego lub o niewnoszeniu uwag, jeśli ich nie wnoszono”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
“1a. Ustalenia zespołów kontrolnych poczynione w trakcie kontroli mają charakter poufny do momentu przyjęcia przez Komisję Rewizyjną sprawozdania z tej kontroli.”,
c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. Komisja Rewizyjna na podstawie protokołu kontroli dokonuje oceny wyników danej kontroli; opracowuje dla rady sprawozdanie zawierające oficjalne stanowisko komisji dotyczące ustaleń kontroli oraz, gdy wynika to ze stanowiska komisji, sporządza i kieruje do rady powiatu projekt wystąpienia pokontrolnego, zawierający także wnioski i zalecenia dotyczące usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie.”,
d) w ust. 3:
– wyrazy “Komisję Rewizyjną” zastępuje się wyrazami “radę powiatu”,
– skreśla się wyrazy “z zastrzeżeniem ust. 4”,
e) skreśla się ust. 4,
f) w ust. 6
– po wyrazie “zleconych” dopisuje się wyraz “doraźnie”,
– wyrazy “okresowo raz na pół roku” zastępuje się wyrazami “corocznie, w terminie do końca lutego”;
30) w § 60:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. Rada powiatu wybiera zarząd w liczbie 5 osób, w tym starostę i wicestarostę, w ciągu 3 miesięcy od ogłoszenia wyników wyborów.”,
b) po ust. 4 dopisać ust. 5 w brzmieniu:
“5. Tryb wyboru i odwoływania zarządu określa ustawa o samorządzie powiatowym.”;
31) w § 62:
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
“4. Starosta jest kierownikiem starostwa powiatowego oraz zwierzchnikiem służbowym pracowników starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, a także zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży.”,
b) w ust. 6 po wyrazach “pracowników starostwa,” dodaje się wyraz “kierowników”;
32) w § 63 pkt 3 wyraz “projektowanego” zastępuje się wyrazem “proponowanego”;
33) w § 65 ust. 4 wyrazy “co najmniej dwóch członków” zastępuje się wyrazem “członka”;
34) w § 67 ust. 2 po wyrazie “zarządu” kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy “w tym na bieżąco rozpatruje wnioski komisji rady”;
35) w § 69 ust. 7 wyrazy “jeśli nie narusza to przepisów o ochronie tajemnicy państwowej lub służbowej albo ochronie danych osobowych” zastępuje się wyrazami “wg zasad ustalonych w § 8a ust. 2.”;
36) w § 71 ust. 2 wyrazy “określają odrębne przepisy” zastępuje się wyrazami “określa Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Kłodzku.”;
37) w § 74 skreśla się ust. 2;
38) w § 75 w ust. 2 pkt 1 wyrazy “ich kierowników” zastępuje się wyrazami “kierowników tych jednostek”;
39) w § 77 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
“3. Starosta przesyła przepisy porządkowe do wiadomości zarządom gmin położonym na obszarze powiatu i starostom sąsiednich powiatów następnego dnia po ich ustanowieniu.”;
40) w § 80 ust. 2 wyraz “budżetowego” zastępuje się wyrazami “finansów publicznych”;
41) w części V tytuł “Gospodarka finansowa i mienie powiatu” zastępuje się tytułem “Finanse i mienie powiatu”.
§ 2
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia, z tym że zmiany w przepisach statutu, o których mowa w § 12 ust. 1, w § 42 ust. 1, 1c, 1d, 1e, 1f oraz w § 60 ust. 2 mają zastosowanie do kadencji następujących po kadencji, w czasie której uchwała weszła w życie.
§ 5
Zobowiązuje się Zarząd Powiatu do opracowania tekstu jednolitego statutu.