1932 UCHWAŁA RADY GMINY PODGÓRZYN z dnia 21 września 2001 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Podgórzyn Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13 z 1996 r., poz. 74 z późn. zm.) w związku z art. 15 ust. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 45, poz. 497) Rada Gminy uchwala, co następuje: |
§ 1
Uchwala się Statut Gminy Podgórzyn jak w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2
Tracą moc uchwały: nr XXIV/168/96 z dnia 4 września 1996 r., nr XXVII/210/97 z dnia 19 marca 1997 r. i nr XXVIII/218/97 z dnia 29 kwietnia 1997 r.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik do uchwały Rady Gminy Podgórzyn z dnia 21 września 2001 r. (poz. 1932)
STATUT GMINY
PODGÓRZYN
R o z d z i a ł I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Gmina Podgórzyn, zwana dalej w niniejszym statucie “Gminą”, jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą osobowość prawną. Gmina wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego niezastrzeżone dla innych jednostek samorządu terytorialnego.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową.
3. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
§ 2
1. Gmina położona jest w województwie dolnośląskim i obejmuje obszar 8,247 ha. Na terytorium gminy położone są następujące miejscowości: Borowice, Głębock, Marczyce, Miłków, Podgórzyn, Przesieka, Ściegny, Sosnówka, Staniszów i Zachełmie.
2. Granice gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego statutu.
§ 3
1. W gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze – sołectwa, a w miarę potrzeb również inne jednostki pomocnicze (wykaz jednostek pomocniczych stanowi załącznik nr 2 do statutu).
2. Utworzenie, łączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej:
1) może nastąpić z inicjatywy mieszkańców obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo z inicjatywy organów gminy,
2) musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada Gminy odrębną uchwałą.
3. Projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Zarząd Gminy po zasięgnięciu opinii mieszkańców, w ramach konsultacji, o których mowa w ust. 2 pkt 2 statutu. Przebieg granic jednostek pomocniczych powinien uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne, ekonomiczne oraz więzi społeczne.
4. Rejestr jednostek pomocniczych prowadzi Zarząd Gminy.
§ 4
1. Herbem gminy jest wizerunek muflona na tle krajobrazu górskiego z napisem “Gmina Podgórzyn – Karkonosze”. Wzór herbu określa załącznik nr 3 do niniejszego statutu.
2. Zasady używania herbu gminy określa Rada Gminy.
§ 5
Siedzibą organów gminy jest miejscowość Podgórzyn.
R o z d z i a ł II
Zakres działania i zadania gminy
§ 6
1. Zakres działania gminy obejmuje wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
2. Zakres działania gminy określają:
1) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej,
2) Ustawy i akty prawne wydane na ich podstawie, w granicach upoważnień ustawowych,
3) Porozumienia zawarte z innymi gminami i organami administracji rządowej,
4) Uchwały Rady Gminy, podjęte w celu realizacji rozstrzygających wyników referendum gminnego oraz uchwały podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty.
3. Gmina nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
§ 7
1. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej.
2. Gmina wykonuje swoje zadania poprzez:
1) działalność swych organów i organów jednostek pomocniczych,
2) tworzone w tym celu gminne jednostki organizacyjne (wykaz jednostek organizacyjnych stanowi załącznik nr 4 do statutu),
3) działalność innych podmiotów, w tym zagranicznych i organizacji pozarządowych, na podstawie zawartych z nimi umów i porozumień.
3. Rejestr gminnych jednostek organizacyjnych oraz rejestr zawartych umów i porozumień, określonych w ust. 2 pkt 3, prowadzi Zarząd Gminy.
§ 8
Działania i zadania gminy powinny uwzględniać jej turystyczno-rolniczy charakter, a szczególnie rozwój infrastruktury turystycznej, ochronę środowiska i kraj-obrazu.
R o z d z i a ł III
Władze gminy
§ 9
Mieszkańcy gminy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (w drodze wyborów i referendum), a także za pośrednictwem organów gminy. Zasady i tryb przeprowadzania referendum gminnego określa ustawa.
§ 10
Organami gminy są:
1. Rada Gminy.
2. Zarząd Gminy.
Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
§ 11
Organem stanowiącym i kontrolnym w gminie jest Rada Gminy.
Kadencja Rady Gminy trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.
W skład Rady wchodzą radni w liczbie 20.
§ 12
1. Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Zakres spraw należących do wyłącznej właściwości Rady Gminy określają ustawy, Rada Gminy nie może przenosić tych kompetencji na żaden inny organ.
§ 13
1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje przewodniczący Rady Gminy poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.
2. Czynności, o jakich mowa w ust. 1, obejmują:
1) określenie daty, godziny i miesiąca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
2) przygotowanie projektu porządku obrad, uwzględniającego sprawozdanie dotychczasowego Zarządu o stanie gminy,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród nowo wybranych radnych.
§ 14
Rada Gminy, na pierwszej sesji po wyborach, w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, wybiera ze swego grona Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego.
§ 15
1. Organami wewnętrznymi Rady Gminy są komisje powoływane przez Radę Gminy, odrębnymi uchwałami.
2. W celu kontroli działalności Zarządu oraz gminnych jednostek organizacyjnych, Rada Gminy powołuje Komisję Rewizyjną.
§ 16
Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady, wchodzące w skład Urzędu Gminy.
§ 17
Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Gminy określa regulamin Rady Gminy, stanowiący załącznik nr 5 do statutu.
§ 18
1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd.
2. Zarząd składa się z pięciu osób, wybranych przez Radę Gminy.
3. W skład Zarządu wchodzą: Wójt, który jest przewodniczącym Zarządu, zastępca Wójta oraz trzech członków.
§ 19
1. Rada wybiera Zarząd, spośród radnych lub spoza składu Rady, w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ.
2. Zarząd można traktować za wybrany, jeśli Rada dokonała wyboru całego jego składu.
§ 20
1. Wójt jest wybierany spośród kandydatów zgłoszonych wyłącznie przez radnych.
2. Wybór Wójta następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
3. Rada może poprzedzić wybór Wójta postępowaniem konkursowym.
4. Warunki konkursu (regulamin konkursu) określa Rada w drodze uchwały.
5. Wynik konkursu nie wiąże Rady.
6. W wypadku gdy żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej ilości głosów, wybory są powtarzane.
§ 21
1. Po dokonaniu wyboru Wójta Rada na wniosek Wójta przeprowadza wybory zastępcy Wójta i pozostałych członków Zarządu w drodze odrębnego, tajnego głosowania, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.
2. Rada w drodze uchwały określa, którzy członkowie Zarządu, poza Wójtem, będą zatrudnieni na podstawie wyboru.
§ 22
1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy, którego kierownikiem jest Wójt.
2. Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa regulamin organizacyjny uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu.
§ 23
Wójt organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
§ 24
Organizację oraz tryb pracy Zarządu określa regulamin Zarządu stanowiący załącznik nr 6 do statutu.
§ 25
1. Uchwały organów gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
R o z d z i a ł IV
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli
do dokumentów Rady, Komisji i Zarządu
§ 26
1. Obywatelom – mieszkańcom wspólnoty samorządowej udostępnia się następujące rodzaje dokumentów:
1) protokoły z sesji,
2) protokoły z posiedzeń merytorycznych komisji Rady,
3) protokoły z posiedzeń Zarządu,
4) rejestr uchwał Rady i uchwał Zarządu,
5) rejestr wniosków i opinii komisji Rady,
6) rejestr interpelacji i wniosków radnych.
2. Dokumenty wymienione w ust. 1 podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz statutem.
§ 27
1. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji udostępnia się w Biurze Rady (innej komórce Urzędu Gminy zajmującej się obsługą Rady), a dokumenty z zakresu działania Zarządu udostępnia się w Referacie Społeczno-Organizacyjnym Urzędu Gminy, w dniach pracy Urzędu Gminy, w godzinach przyjmowania interesantów.
§ 28
1. Z dokumentów wymienionych w § 26 ust. 1 obywatele mogą sporządzać notatki, odpisy i wyciągi, fotografować je lub kopiować.
2. Realizacja uprawnień określonych w ust. 1 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Gminy i w asyście pracownika Urzędu Gminy.
§ 29
1. Dokumenty wymienione w § 26 udostępnia się na pisemny wniosek zainteresowanego. Realizacja wniosku winna nastąpić w terminie 5 dni roboczych, licząc od dnia następnego po złożeniu wniosku.
§ 30
Ograniczenia jawności życia publicznego wynikają ze względu na określone w ustawach:
Ochronę wolności i praw innych osób, podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa, ochronę informacji niejawnych (tajemnica służbowa), ochronę danych osobowych.
Uprawnienia określone w § 26–29 nie znajdują zastosowania do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.
R o z d z i a ł V
Radni
§ 31
1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami gminy i ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia.
2. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
3. Radny ma prawo do uzyskania informacji z zakresu wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym od Urzędu Gminy i wszystkich jego jednostek organizacyjnych.
4. Termin rozpatrzenia spraw wynikających z treści ust. 3 wynosi 2 tygodnie.
5. Radny ma prawo podjąć interwencję w celu załatwienia sprawy uważanej przez niego za słuszną. Może ją podjąć we wszystkich instytucjach i Urzędach Gmin, po uprzednim zawiadomieniu odpowiedniego kierownika jednostki organizacyjnej.
6. Termin rozpatrzenia spraw wynikających z treści ust. 3 i 4 wynosi 2 tygodnie.
7. Zarząd wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady, w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
§ 32
1. Radny ma prawo:
1) inicjatywy uchwałodawczej, o ile ustawa nie stanowi inaczej,
2) udziału w głosowaniu na sesjach,
3) występowania z interpelacjami oraz zapytaniami.
2. Tryb zgłaszania interpelacji i zapytań określa regulamin Rady.
§ 33
1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Radnemu przysługują diety i zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez Radę.
§ 34
1. Radni mogą tworzyć, według kryteriów przez siebie przyjętych, kluby radnych, zwane dalej “Klubami”. Przynależność do klubów jest dobrowolna.
2. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału co najmniej trzech radnych.
3. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
4. W zgłoszeniu należy podać:
1) nazwę klubu,
2) listę członków,
3) imię i nazwisko przewodniczącemu klubu.
5. W razie zmiany danych określonych w ust. 4 lub rozwiązania klubu przewodniczący klubu jest zobowiązany do niezwłocznego zawiadomienia o tym Przewodniczącego Rady.
6. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§ 35
1. Kluby działają przez okres kadencji Rady. Upływ kadencji jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy członków klubu.
3. Przewodniczący Rady wykreśli klub z rejestru, gdy liczba jego członków spadnie poniżej trzech.
4. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
§ 36
1. Prace klubu organizuje jego przewodniczący, wybrany przez członków klubu.
2. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy, które nie mogą być sprzeczne ze statutem gminy.
§ 37
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
3. Na wniosek przewodniczącego klubu Zarząd zobowiązany jest zapewnić niezbędne warunki organizacyjne do funkcjonowania klubu.
R o z d z i a ł VI
Mienie gminy
§ 38
1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy oraz mienie innych komunalnych osób prawnych.
2. Majątek gminy, służący zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, może być zarządzany przez jednostki organizacyjne i podmioty określone w § 7 statutu.
3. Zasady zarządzania, o jakim mowa w ust. 1, określa Rada w drodze odrębnych uchwał.
§ 39
1. Oświadczenia woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i pełnomocnik ustanowiony przez Zarząd, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2 i 3.
2. W szczegółowo określonych sprawach Zarząd może ustanowić pełnomocnika do składania jednoosobowo oświadczeń woli w imieniu gminy.
3. Wójt może zostać upoważniony przez Zarząd do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności.
4. Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, wymaga dla swej skuteczności kontrasygnaty Skarbnika Gminy lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 40
Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nieposiadających osobowości prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Gminy.
§ 41
Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.
R o z d z i a ł VII
Jednostki pomocnicze gminy
§ 42
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada Gminy w drodze uchwały, z uwzględnieniem zasad określonych w § 3 statutu.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
3. Uchwała, o której mowa w ust. 1, powinna określać w szczególności:
1) obszar,
2) granice,
3) siedzibę władz,
4) nazwę jednostki pomocniczej.
§ 43
1. Organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, które obejmuje wszystkich mieszkańców mających czynne prawo wyborcze.
2. Organem wykonawczym w sołectwie jest sołtys wspomagany przez radę sołecką.
3. Organizację i zakres działania sołectw, w tym tryb i zasady wyboru sołtysów, członków rad sołeckich oraz sposób zwoływania i obradowania zebrań wiejskich określa Rada Gminy w odrębnych statutach sołectw.
§ 44
1. W razie gdy zajdzie taka konieczność Rada Gminy może tworzyć także inne jednostki pomocnicze niż sołectwa.
2. Organem uchwałodawczym w innej niż sołectwo jednostce pomocniczej gminy jest rada tej jednostki, a organem wykonawczym jest zarząd, na czele którego stoi przewodniczący.
3. Organizację i zakres działania, tryb i zasady dokonywania wyborów rad, zarządów i przewodniczących zarządów jednostek pomocniczych, o których mowa w ust. 1, określają statuty tych jednostek, uchwalone przez Radę Gminy.
§ 45
Na zasadach określonych przez Radę Gminy sołtysom oraz przewodniczącym innych jednostek pomocniczych gminy przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.
§ 46
Rada Gminy w statucie jednostki pomocniczej określi sposób bezpośredniego korzystania przez tę jednostkę z mienia komunalnego i rozporządzania dochodami z tego tytułu oraz zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez organy jednostki pomocniczej względem mienia oddanego jej do korzystania.
§ 47
1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu gminy.
2. Jednostki pomocnicze gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
3. Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
4. Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 1, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu gminy.
5. Decyzje, o jakich mowa w ust. 2–4, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem gminy.
6. Środki finansowe, o których mowa w ust. 2, przekazywane są na odrębne rachunki bankowe, otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych. Jako osoby upoważnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach wskazuje się w umowach rachunków bankowych każdoczesnego przewodniczącego organu wykonawczego danej jednostki pomocniczej.
§ 48
1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informację w tym zakresie Zarządowi Gminy.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
R o z d z i a ł VIII
Pracownicy samorządowi
§ 49
1. Pracownikami samorządowymi zatrudnionymi w urzędzie są osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:
– wyboru – na stanowisko Wójta,
– powołania – na stanowisko sekretarza gminy i skarbnika gminy,
– mianowania,
– umowy o pracę.
§ 50
1. Nawiązanie stosunku pracy z osobami zatrudnionymi na podstawie wyboru i powołania następuje z chwilą podjęcia przez Radę Gminy uchwały stwierdzającej wybór lub powołanie podpisanej przez przewodniczącego Rady Gminy.
2. Rozwiązanie stosunku pracy z osobami z wyboru i powołania następuje odpowiednio w trybie ustalonym w ust. 1.
3. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy Wójta właściwa jest Rada Gminy.
4. Rada Gminy może upoważnić Przewodniczącego Rady, w całości lub w części, do podejmowania czynności, o jakich mowa w ust. 2.
5. Warunki płacy osób zatrudnionych na podstawie wyboru określa Rada.
§ 51
1. Powołanie i odwołanie Skarbnika i Sekretarza Gminy następuje na wniosek Przewodniczącego Zarządu.
2. Przed podjęciem uchwały o odwołaniu Skarbnika lub Sekretarza Rada zobowiązana jest wysłuchać osoby, której wniosek dotyczy.
3. Postanowień ust. 2 nie stosuje się w razie odwołania równoznacznego z rozwiązaniem stosunku pracy bez wypowiedzenia (art. 52 k.p.).
4. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy z osobami, których stosunek pracy został nawiązany wskutek powołania, właściwy jest Wójt Gminy.
R o z d z i a ł IX
Postanowienia końcowe
§ 52
Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalania.
§ 53
Traci moc uchwała Rady Gminy nr XXIV/168/96 z 4 września 1996 r. w sprawie Statutu Gminy Podgórzyn.
§ 54
1. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
2. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia.
Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Podgórzyn (poz. 1932)
Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Podgórzyn (poz. 1932)
Wykaz jednostek pomocniczych
Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Podgórzyn (poz. 1932)
Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Podgórzyn (poz. 1932)
Wykaz Jednostek Organizacyjnych Gminy
I. Jednostki budżetowe:
II. Zakłady budżetowe
1. Zakład Usług Komunalnych w Podgórzynie z/s w Miłkowie
Gospodarstwo Pomocnicze przy SP w Miłkowie
Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Podgórzyn (poz. 1932)
REGULAMIN RADY GMINY
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Rady, zwany dalej “regulaminem”, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady i jej organów.
§ 2
1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Zarząd wykonujący jej uchwały.
2. Zarząd i komisje Rady działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§ 3
1. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy, uchwalonym:
1) w pierwszym roku kadencji – w ciągu dwóch miesięcy od jej rozpoczęcia,
2) w latach następnych – na ostatniej sesji w roku poprzedzającym rok objęty planem.
2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.
§ 4
Do wewnętrznych organów Rady należą:
1) Przewodniczący Rady,
2) Wiceprzewodniczący Rady,
3) komisje stałe Rady,
4) doraźne komisje Rady do określonych zadań.
§ 5
1. Przewodniczący Rady w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady,
2) organizuje pracę Rady i przewodniczy jej obradom,
3) sprawuje policję sesyjną,
4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
6) podpisuje uchwały Rady,
7) reprezentuje Radę na zewnątrz,
8) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
2. Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały innego radnego, do reprezentowania jej na zewnątrz.
3. Do obowiązków Wiceprzewodniczącego należy wykonywanie czynności zastrzeżonych przez ustawy lub statut dla Przewodniczącego, w razie:
1) wakatu na stanowisku Przewodniczącego,
2) konieczności podjęcia niezwłocznych działań przez Radę, w wypadku niemożności działania Przewodniczącego; okoliczność ta powinna zostać stwierdzona przez Radę,
3) upoważnienia udzielonego przez Przewodniczącego.
§ 6
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1, dokonuje Przewodniczący Rady.
II. Sesje Rady
§ 7
1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydanych na podstawie ustawy.
2. Rada zajmuje merytoryczne stanowisko, w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych, w formie uchwał.
3. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje – zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
3) oświadczenia – zawierające stanowisko w określonej sprawie,
4) apele – zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.
4. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń i apeli nie ma zastosowania przewidziany w regulaminie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 8
1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością niezbędną do wykonywania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nieprzewidziane w planie pracy Rady, ale zwołane w zwykłym trybie przewidzianym w § 10 regulaminu.
§ 9
1. Na wniosek Zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady Przewodniczący Rady zobowiązany jest zwołać nadzwyczajną sesję Rady w ciągu siedmiu dni od daty złożenia wniosku.
III. Przygotowanie sesji
§ 10
1. Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady wspólnie z Wiceprzewodniczącym.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie projektu porządku obrad, po zasięgnięciu opinii Wójta,
2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów projektowanego porządku obrad.
3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady lub z jego upoważnienia Wiceprzewodniczący. Wymóg upoważnienia nie dotyczy sytuacji wynikającej z braku możliwości działania Przewodniczącego Rady.
4. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad powiadamia się radnych najpóźniej 5 dni przed terminem obrad, za pomocą listów lub w inny skuteczny sposób.
5. Termin i sposób zawiadamiania ustalony w ust. 4 nie dotyczy zwołania sesji nadzwyczajnej, określonej w § 9 ust. 1 regulaminu. Radni powinni zostać zawiadomieni w sposób i w terminie zapewniającym odbycie sesji w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.
6. W zawiadomieniu o sesji należy podać projekt porządku obrad oraz załączyć projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.
7. Zawiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 7 dni przed sesją.
8. W razie niedotrzymania terminów, określonych w ust. 4 i 7, Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed przystąpieniem do uchwalenia porządku obrad.
9. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
10. Zarząd jest zobowiązany udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 11
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Wójta, ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady, z głosem doradczym, uczestniczą:
1) członkowie Zarządu nie będący radnymi,
2) Sekretarz i Skarbnik Gminy.
3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, podlegających kontroli Rady.
IV. Obrady
§ 12
1. Sesje Rady są jawne.
2. Jawność sesji oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje wyznaczone w tym celu miejsca.
3. Utrwalenie przez publiczność przebiegu obrad za pomocą urządzeń audowizualnych może się odbywać wyłącznie za zgodą Rady.
4. Jeżeli przedmiotem sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową lub inne podlegające ustawowej ochronie, jawność sesji lub jej części zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych.
§ 13
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek Przewodniczącego Rady bądź co najmniej trzech radnych Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie, który będzie kolejnym posiedzeniem tej samem sesji.
2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
3. Fakt i powód przerwania obrad, a zwłaszcza imiona i nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, uniemożliwiając ich dalsze prowadzenie, odnotowuje się w protokole.
§ 14
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy ustawowego składu. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§ 15
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2. W razie nieobecności lub niemożności działania przez
Przewodniczącego czynności określone
w ust. 1 wykonuje Wiceprzewodniczący Rady. Może je również wykonywać na podstawie
upoważnienia Przewodniczącego Rady.
3. Rada, na wniosek Przewodniczącego Rady, może powołać spośród radnych sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie kworum oraz wykonywanie czynności o podobnym charakterze.
§ 16
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: “Otwieram sesję Rady Gminy Podgórzyn”.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad. W przypadku braku kworum stosuje się odpowiednio przepis § 13 ust. 1 i 2 regulaminu.
3. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady przedstawia Radzie pod dyskusję projekt porządku obrad.
4. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, a także Zarząd, w którego imieniu działa Wójt, jego zastępca lub upoważniony członek.
5. Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie przedstawiony przez siebie projekt porządku obrad oraz wnioski, o jakich mowa w ust. 4.
6. W trakcie posiedzenia przyjęty porządek obrad
może ulec zmianie. Do wprowadzenia zmian mają odpowiednio zastosowanie postanowienia
ust. 4 i 5.
7. Zmiany w kolejności porządku obrad może wprowadzić Przewodniczący Rady. Jednakże w razie wniesienia sprzeciwu przez radnego zmiana taka wymaga przegłosowania.
§ 17
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2) informację Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
3) sprawozdanie Przewodniczącego Zarządu o pracach Zarządu w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,
4) rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska,
5) interpelacje i zapytania radnych,
6) odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
7) wolne wnioski i informacje.
§ 18
1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Zarządu i Wójta.
2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające z tego pytania.
4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje ją adresatowi.
5. Odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie pisemnej w terminie 30 dni – na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelację.
Odpowiedzi udzielają właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Zarząd względnie Wójta.
6. W razie uznania odpowiedzi za niezadawalającą radny, który złożył interpelację, może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
7. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie, na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
§ 19
1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2. Zapytania formułowane są ustnie, w trakcie sesji Rady. Jeżeli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, adresat zapytania udziela odpowiedzi na następnej sesji lub za zgodą wnoszącego zapytanie udziela odpowiedzi na piśmie w terminie 21 dni.
§ 20
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według uchwalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń. W uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie niebędącej radnym.
§ 21
1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę “do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego “do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady, zaproszonych na sesję oraz do publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 22
Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 23
1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawach wniosków natury formalnej, a w szczególności dotyczących:
1) stwierdzenia kworum,
2) zmiany porządku obrad,
3) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
4) zamknięcia listy mówców,
5) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
6) zarządzenia przerwy,
7) odesłania projektu uchwały do komisji,
8) przeliczenia głosów,
9) przestrzegania regulaminu obrad.
2. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję, dopuszczając jedno wystąpienie “za” i jedno wystąpienie “przeciwko”, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.
§ 24
1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§ 25
1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia, właściwej komisji lub Zarządowi, ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 26
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Gminy Podgórzyn”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 27
1. Pracownik Urzędu Gminy, wyznaczony przez Wójta w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji Rady protokół.
2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu podjęcia uchwały o przyjęciu protokołu z danej sesji.
§ 28
1. Protokół z sesji Rady powinien wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5) uchwalony porządek obrad,
6) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw”, “wstrzymujących się”,
8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9) podpis Przewodniczącego i osoby sporządzającej protokół.
§ 29
1. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o którym mowa w ust. 2.
§ 30
1. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem roku kalendarzowego.
2. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie wnioski niewygłoszone przez radnych, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
3. Odpis protokołu z sesji Rady, Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi Gminy w ciągu 14 dni od dnia zakończenia sesji. Kopie uchwał oraz wnioski z sesji Rady, Przewodniczący Rady doręcza Wójtowi w ciągu 7 dni od dnia zakończenia sesji Rady.
4. Protokół z sesji wykłada się do publicznego wglądu w siedzibie Urzędu Gminy oraz na następnej sesji.
5. Postanowienie ust. 4 nie dotyczy tych sesji, które odbyły się przy drzwiach zamkniętych.
V. Uchwały
§ 31
1. Uchwały merytoryczne, a także deklaracje, oświadczenia i apele są sporządzane w formie odrębnych dokumentów. Nie dotyczy to postanowień proceduralnych.
2. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Zarząd, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
3. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji, a także ewentualnie w miarę potrzeby określić źródło sfinansowania realizacji uchwały.
4. Uchwały Rady Gminy powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu.
5. Uchwała powinna zawierać co najmniej:
1) datę i tytuł,
2) podstawę prawną,
3) dokładną merytoryczną treść uchwały,
4) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,
5) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania.
6. Ilekroć przepisy prawa uzależniają ważność rozstrzygnięcia Rady w formie uchwały od jej zatwierdzenia, uzgodnienia lub zaopiniowania przez inny organ, do zatwierdzenia, zaopiniowania lub uzgodnienia, przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
7. Postanowienie ust. 6 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady sporządzony przez Zarząd.
§ 32
1. Rada jest związana uchwałą z chwilą jej podjęcia. Uchylenie lub zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały, podjętej nie wcześniej niż na następnej sesji.
2. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący w wypadku, gdy prowadzi obrady.
3. Uchwały numeruje się, uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.
4. Zarząd ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
5. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości, zależnie od ich treści.
6. Urząd Gminy prowadzi zbiór przepisów gminnych, który jest dostępny do powszechnego wglądu.
§ 33
1. Wójt przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od daty podjęcia.
2. Wójt przedstawia Regionalnej Izbie Obrachunkowej:
1) uchwałę budżetową,
2) uchwałę w sprawie absolutorium,
3) inne uchwały objęte zakresem nadzoru Izby.
VI. Tryb głosowania
§ 34
W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni, którzy akt głosowania wykonują osobiście.
§ 35
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący Rady. Przelicza on głosy oddane “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem Rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady.
4. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
§ 36
1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych w ustawach oraz na przegłosowany wniosek radnego w sprawach ustawowo dozwolonych.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza, wybrana z grona radnych, Komisja Skrutacyjna, składająca się z Przewodniczącego i dwóch członków.
3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania, a następnie przeprowadza głosowanie, wyczytując kolejno z listy obecności radnych i wręcza im karty do głosowania. Z głosowania Komisja sporządza protokół.
4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§ 37
1. Przewodniczący Rady, przed poddaniem wniosku pod głosowanie, precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący, rozstrzyga Przewodniczący Rady.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich, czy zgadza się kandydować. Dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
4. Postanowienie ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§ 38
1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), Rada w pierwszej kolejności poddaje pod głosowanie wniosek o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
2. Głosowanie nad poprawki do poszczególnych paragrafów, ustępów czy punktów projektu uchwały następuje według ich kolejności. Należy jednak w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki do projektu uchwały, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. Przewodniczący może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
5. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie za przyjęciem uchwały w całości, ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
6. Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 5, na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
VII. Komisje Rady
§ 39
1. Do pomocy w wykonywaniu swych zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje.
2. Komisje podlegają Radzie.
3. Skład osobowy komisji, przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach. Nie dotyczy to Komisji Rewizyjnej Rady.
4. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
5. Rada może zlecić komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
6. Przewodniczący Rady wydaje członkom komisji niebędącym radnymi dokumenty stwierdzające ich udział w pracach Rady.
§ 40
1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych rad gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przedkładają je Radzie.
4. Na podstawie upoważnienia Rady Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady koordynują pracę komisji Rady stosownie do § 6 regulaminu, mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania z posiedzenia.
§ 41
1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, którzy są wybierani przez członków danej komisji spośród radnych.
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada na wniosek tej komisji.
3. Radny może być przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego tylko jednej komisji stałej. Przewodniczący Rady nie może pełnić tej funkcji.
§ 42
1. Komisje pracują na posiedzeniach, na których dla ich prawomocności powinna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.
2. Szczegółowe zasady działania, w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powoływania podkomisji i zespołów, komisje ustalają w przygotowanych przez siebie i zatwierdzonych przez Radę regulaminach. Postanowienie to nie dotyczy Komisji Rewizyjnej.
3. Przewodniczący komisji stałych raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
4. Postanowienia ust. 3 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez Radę.
§ 43
1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
2. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
VIII. Komisja Rewizyjna
§ 44
1. Komisja Rewizyjna Rady Gminy jest stałą komisją powołaną w celu kontrolowania działalności Zarządu Gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych.
2. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych dla oceny działalności Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
3. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady materiały z kontroli działalności Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy, dokonywanych przez inne podmioty. Dotyczy to także materiałów z kontroli zewnętrznych.
4. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i w niniejszym regulaminie.
5. Komisja podlega Radzie Gminy.
6. Komisja Rewizyjna działa na podstawie planu pracy, który przedkłada Radzie do zatwierdzenia w terminie do 15 grudnia każdego roku, na rok przyszły.
Rada może zatwierdzić tylko część planu pracy Komisji.
7. Komisja składa Radzie, w terminie do 31 stycznia każdego roku, roczne pisemne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
§ 45
1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie dwóch.
2. Członków Komisji Rewizyjnej Rada wybiera wyłącznie spośród radnych uchwałą podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady. Odwołanie członków Komisji następuje na tych samych zasadach.
3. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą być powoływani radni pełniący funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady oraz radni będący członkami Zarządu Gminy.
4. Z uwagi na bezstronność i obiektywizm kontroli Rada w miarę możliwości powinna unikać powoływania do składu Komisji Rewizyjnej radnych zatrudnionych w ramach stosunku pracy w gminnych jednostkach organizacyjnych.
§ 46
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego.
§ 47
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w pracach Komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada.
3. O wyłączeniu pozostałych członków Komisji decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady, w terminie 14 dni od daty powzięcia wiadomości o decyzji Przewodniczącego.
§ 48
1. Komisja kontroluje działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy pod względem:
1) legalności,
2) gospodarności,
3) rzetelności,
4) celowości,
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja, kontrolując działalność Zarządu i jednostek organizacyjnych gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu gminy.
3. Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady, w zakresie i w formie wskazanych w uchwałach Rady.
§ 49
1. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
3) sprawdzające – podejmowanie w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w działalności jednostki.
2. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy Komisji zatwierdzonym przez Radę.
3. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy Komisji.
4. Komisja może przeprowadzić kontrole problemowe i sprawdzające także wówczas, gdy nie są one objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji.
5. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 30 dni roboczych, a kontrola problemowa i sprawdzająca – dłużej niż 7 dni roboczych.
§ 50
1. Kontroli Komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
2. Rada może nakazać Komisji zaniechania kontroli, a także przerwania kontroli już prowadzonej oraz zaniechania wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2 i 3, wykonywane są niezwłocznie.
4. Komisja jest zobowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę.
§ 51
1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji zespoły kontrolne składające się z co najmniej z dwóch członków Komisji.
2. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji.
3. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
4. Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienie, o którym mowa w ust. 3.
§ 52
1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. W wypadku, gdy podejrzenie dotyczy kierownika kontrolowanej jednostki, kontrolujący zawiadamia tylko Wójta, a jeśli dotyczy Wójta – zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§ 53
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli. W szczególności powinien przedłożyć na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały konieczne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
2. Na żądanie kontrolujących kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień.
3. Obowiązki, o których mowa w ust. 1 i 2, przypisane kierownikowi kontrolowanej jednostki, mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników, na podstawie udzielonego im upoważnienia.
4. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
§ 54
1. W terminie 10 dni od dnia zakończenia kontroli kontrolujący sporządzają protokół pokontrolny, który powinien zawierać:
1) nazwę i adres kontrolującego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub wzmiankę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2. Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
§ 55
1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub przez część kontrolujących, osoby te są zobowiązane do złożenia, w terminie trzech dni, pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1, składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Jeżeli podpisania odmówił Przewodniczący Komisji, składa on wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady, w terminie 7 dni od dnia przedstawienia mu protokołu pokontrolnego do podpisania, uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
§ 56
1. Sprawozdanie z wykonania budżetu Zarząd przedstawia Komisji Rewizyjnej do zaopiniowania najpóźniej do dnia 20 marca roku następnego po roku budżetowym, którego dotyczy sprawozdanie Zarządu.
2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu i przedkłada sprawozdanie Zarządu z wykonania budżetu z własną opinią do dnia 31 marca po upływie roku budżetowego, którego dotyczy sprawozdanie Zarządu, i występuje do Rady z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi z tego tytułu. Równolegle wniosek wraz z opinią Komisji Rewizyjnej przesyła do Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu do zaopiniowania.
§ 57
1. Opinii w sprawie zamiaru powierzenia radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub agencyjnej albo zamiaru udzielenia zamówienia publicznego w zakresie nieobjętym przepisami o zamówieniach publicznych, Komisja Rewizyjna obowiązana jest udzielić w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma w tej sprawie.
2. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Zarządu z wyjątkiem Wójta oraz wniosek o odwołanie Wójta, w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.
3. Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.
§ 58
1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwołanych przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy Komisji.
2. Poza posiedzeniami, o których mowa w ust. 1, Przewodniczący Komisji zwołuje, w miarę potrzeb, posiedzenia Komisji z własnej inicjatywy oraz na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub co najmniej trzech członków Komisji.
3. Przewodniczący Rady oraz członkowie Komisji składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji zobowiązani są wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
4. Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie Komisji radnych niebędących członkami Komisji oraz osoby występujące w charakterze biegłych lub ekspertów.
5. Z posiedzenia Komisji należy sporządzić protokół, który powinien być podpisany przez Przewodniczącego Komisji.
§ 59
1. Na wniosek Przewodniczącego Komisji Rada Gminy może podjąć uchwałę zobowiązującą Zarząd do zawarcia umowy z osobami posiadającymi wiedzę fachową (biegli, rzeczoznawcy), jeżeli uzyskanie porad, opinii i ekspertyz jest niezbędne do prawidłowego wykonania czynności kontrolnych.
2. Przewodniczący Komisji może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
IX. Postanowienia końcowe
§ 60
1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami gmin, w szczególności dla rozpatrzenia ich wspólnych spraw.
2. Wspólną sesję organizują przewodniczący rad zainteresowanych gmin.
3. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane gminy.
§ 61
Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.
Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Podgórzyn (poz. 1932)
REGULAMIN ZARZĄDU
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Zarządu określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Zarządu, w tym zasady wykonywania uchwał Rady Gminy oraz podejmowania uchwał przez Zarząd.
§ 2
1. Zarząd jako organ wykonawczy gminy działa z zachowaniem zasady kolegialności.
2. Ograniczenia kolegialności w działaniach Zarządu są dopuszczalne jedynie w przypadkach określonych w ustawach.
§ 3
1. Zarząd wykonuje uchwały Rady Gminy i realizuje zadania gminy określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach komunalnych i umowach zawartych z innymi podmiotami.
2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) opracowanie i przedstawienie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada, oraz przygotowanie projektów uchwał w tych sprawach,
2) przedkładanie wniosków o zwołanie sesji Rady Gminy,
3) wykonywanie uchwał,
4) określenie sposobu wykonywania uchwał,
5) ustalanie planu wykonywania budżetu, informowanie mieszkańców
gminy o założeniach projektu budżetu i kierunkach polityki społeczno-
-gospodarczej,
6) gospodarowanie mieniem komunalnym,
7) zaciąganie zobowiązań w celu wykonywania uchwał Rady i swych ustawowych kompetencji, do wysokości ustalonej przez Radę,
8) podejmowanie uchwał o wydatkach koniecznych, a nie uwzględnionych w budżecie,
9) rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,
10) powołanie komisji przetargowej, dokonującej wyboru oferty w postępowaniu o zamówienie publiczne,
11) podejmowanie uchwał w sprawie zatrudnienia i zwalniania kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
12) udzielanie pełnomocnictw do zarządzania gminnymi jednostkami organizacyjnymi oraz udzielanie zgody na dokonywanie przez kierowników tych jednostek czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,
13) określenie zakresu spraw, których wykonanie Wójt może powierzyć Sekretarzowi Gminy do wykonywania w jego imieniu,
14) zatwierdzanie czynności Wójta podjętych w sprawach niecierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, a należących do kompetencji Zarządu.
II. Organizacja wewnętrzna Zarządu
§ 4
Członkostwa w Zarządzie nie można łączyć:
1) z zatrudnieniem w administracji rządowej,
2) z pełnieniem funkcji Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady,
3) członkostwem w Komisji Rewizyjnej.
§ 5
Do obowiązków członka Zarządu należy:
1) udział w posiedzeniach Zarządu,
2) realizacja zadań wynikających z uchwał Rady i Zarządu,
3) składanie oświadczeń woli w imieniu gminy na podstawie imiennych upoważnień, wynikających z uchwał Zarządu,
4) przygotowywanie materiałów na posiedzenia Zarządu, stosownie do zakresu zadań,
5) realizacja zadań powierzonych przez Zarząd.
§ 6
1. Do zadań Wójta jako Przewodniczącego Zarządu należy:
1) organizowanie pracy Zarządu,
2) przewodniczenie obradom Zarządu,
3) reprezentowanie Zarządu na zewnątrz oraz wobec Rady i jej organów.
2. Organizowanie pracy Zarządu obejmuje w szczególności:
1) przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,
2) określenie czasu i miejsca posiedzeń Zarządu,
3) dostarczanie członkom Zarządu materiałów dotyczących przewidzianego porządku obrad,
4) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej posiedzeń Zarządu.
3. Przewodniczenie obradom obejmuje w szczególności:
1) referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie innych członków Zarządu do zreferowania tych spraw,
2) otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad,
3) ustalanie kolejności zabierania głosów przez uczestników dyskusji,
4) zarządzanie głosowań nad dyskutowanymi kwestiami.
4. Reprezentowanie Zarządu na zewnątrz obejmuje w szczególności:
1) przygotowywanie sprawozdań z działalności Zarządu,
2) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu,
3) reprezentowanie Zarządu w postępowaniach sądowych i administracyjnych, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic innego.
§ 7
1. Do obowiązków zastępcy Wójta należy podejmowanie czynności określonych w § 6 na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez Wójta albo w przypadku konieczności podjęcia przez Zarząd niezwłocznych działań pod nieobecność Wójta.
2. Konieczność podjęcia przez Zarząd niezwłocznych działań wymaga stwierdzenia w formie uchwały.
§ 8
Wójt określa szczegółowy zakres zadań swojego zastępcy oraz pozostałych członków Zarządu, z uwzględnieniem postanowień Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy.
III. Tryb pracy Zarządu
§ 9
1. Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu.
2. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, Wójt podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu. Nie dotyczy to wydawania przepisów gminnych w formie zarządzeń porządkowych.
3. Czynności podjęte w trybie określonym w ust. 2 wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 10
1. Wójt, Zastępca Wójta oraz pozostali członkowie Zarządu mogą zostać indywidualnie zobowiązani uchwałą Zarządu do podejmowania w imieniu Zarządu określonych czynności leżących w zakresie prawem przewidzianych zadań Zarządu, z wyłączeniem czynności polegających na podejmowaniu rozstrzygnięć.
2. Członkowie Zarządu, o których mowa w ust. 1, przedkładają Zarządowi na najbliższym posiedzeniu sprawozdanie z wykonania czynności.
§ 11
Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy biorą udział w pracach Zarządu bez prawa głosowania. Mają oni prawo uczestniczyć w dyskusji, składać wnioski oraz inicjować podejmowanie przez Zarząd uchwał.
IV. Postanowienia Zarządu
§ 12
1. Posiedzenia Zarządu zwołuje oraz przewodniczy jego obradom Wójt lub upoważniony przez niego zastępca.
2. Zastępca Wójta zwołuje posiedzenia Zarządu oraz przewodniczy obradom także wówczas, gdy z obowiązujących przepisów prawa wynika obowiązek podjęcia przez Zarząd rozstrzygnięcia, a Wójt jest nieobecny albo z innych przyczyn nie może udzielić upoważnienia swemu zastępcy.
3. O posiedzeniu Zarządu należy zawiadomić jego członków na piśmie lub w sposób zwyczajowo przyjęty, podając czas, miejsce i proponowany porządek obrad.
§ 13
1. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zobowiązani pracownicy Urzędu Gminy i kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, jeżeli są właściwi ze względu na przedmiot obrad.
2. Do udziału w posiedzeniach Zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, których udział jest wskazany ze względu na przedmiot obrad.
§ 14
1. Z posiedzeń Zarządu sporządza się protokoły, w których podaje się imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w posiedzeniu, a gdy w posiedzeniu uczestniczą także inne osoby, podaje
się ich nazwiska i imiona oraz wskazuje, w jakim charakterze osoby te w nim uczestniczyły.
2. Protokół z posiedzenia Zarządu powinien oddawać wiernie przebieg posiedzenia, a zwłaszcza przebieg dyskusji nad podejmowanymi przez Zarząd rozstrzygnięciami.
3. Protokoły z posiedzeń Zarządu podpisuje Przewodniczący Zarządu Gminy.
§ 15
1. Wgląd do protokołów z posiedzeń Zarządu przysługuje Komisji Rewizyjnej w ramach wykonywanych przez nią czynności kontrolnych.
V. Rozstrzyganie
§ 16
1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał.
2. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikających z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.
3. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia Zarząd może podejmować inne uchwały zawierające w szczególności opinie, oceny i stanowiska Zarządu.
4. Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom Zarządu oraz Sekretarzowi Gminy i Skarbnikowi Gminy.
5. W sprawach wymagających rozstrzygnięcia Zarządu każdy członek Zarządu głosuje według własnego przekonania.
§ 17
W sprawach niezwiązanych z kolegialnym podejmowaniem rozstrzygnięć:
1) etatowi członkowie Zarządu działają zgodnie z poleceniami wydanymi przez Wójta,
2) pozaetatowi członkowie Zarządu działają wyłącznie na podstawie i w zakresie upoważnień udzielonych im przez Zarząd.
§ 18
1. Uchwały Zarządu podpisuje Wójt, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Uchwały Zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej muszą zawierać imiona i nazwiska członków Zarządu uczestniczących w ich podejmowaniu.
§ 19
1. Zarząd prowadzi rejestr podjętych uchwał.
2. Rejestr uchwał jest jawny.
3. Postanowienie ust. 2 nie dotyczy uchwał, których ujawnieniu sprzeciwiają się obowiązujące przepisy prawa, a w szczególności przepisy o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej, o ochronie dóbr osobistych, o udostępnianiu akt dotyczących postępowań prowadzonych w trybie określonym w Kodeksie postępowania administracyjnego.
VI. Zasady wykonywania uchwał Rady
§ 20
O sposobie wykonywania uchwał Rady rozstrzyga Zarząd, o ile Rada sama nie określiła zasad wykonania swej uchwały.
§ 21
1. Określenie przez Zarząd sposobu wykonania uchwał Rady obejmuje w szczególności:
1) ustalenie terminu wykonania uchwały,
2) określenie środków niezbędnych do wykonania uchwały,
3) wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację uchwały.
2. Zarząd składa Radzie raz na pół roku pisemną informację z realizacji uchwał Rady Gminy.