1930

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W PIŁAWIE GÓRNEJ

z dnia 31 sierpnia 2001 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Piława Górna

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska w Piławie Górnej uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Miasta Piława Górna w brzmieniu ustalonym w załączniku do uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta.

§ 3

Traci moc uchwała nr 66/XII/99 Rady Miejskiej w Piławie Górnej z dnia 30 sierpnia 1999 r.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnoślą-
skiego.

Zapisy w załącznikach do uchwały oznaczone gwiazdką obowiązują od nowej kadencji.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
STANISŁAW JURCEWICZ

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Piławie Górnej z dnia 31 sierpnia 2001 r. (poz. 1930)

STATUT MIASTA

PIŁAWY GÓRNEJ

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Gmina Piława Górna zwana dalej miastem jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich mieszkańców.

2. Gmina Piława Górna jest miastem, które posiada prawa miejskie od 1962 roku na mocy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 lipca 1962 r. w sprawie: utworzenia niektórych miast (Dz. U. Nr 41, poz. 188).

§ 2

Miasto obejmuje obszar w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

§ 3

1. Herbem miasta jest znak graficzny ustanowiony w dniu 25 maja 1979 r. uchwałą Miejskiej Rady Narodowej nr 21/VII/79 w sprawie zatwierdzenia herbu miasta Piława Górna.

2. Wzór herbu oraz jego opis zawiera załącznik nr 2 do statutu.

§ 4

1. Miasto posiada pieczęć urzędową, która zawiera w otoku napis:

“PIECZĘĆ MIASTA – PIŁAWA GÓRNA” w środku herb miasta.

2. Wzór pieczęci urzędowej stanowi załącznik nr 3.

3. Pieczęci używać się będzie przy nadaniu:

a) HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA,

b) MIESZKAŃCOM MIASTA Z OKAZJI DŁUGO-LETNIEGO POŻYCIA MAŁŻEŃSKIEGO,

c) Z OKAZJI ROCZNIC, JUBILEUSZY PODMIOTÓW PRAWNYCH, które przyczyniły się w szczególny sposób do rozwoju miasta.

4. O użyciu pieczęci decyduje Rada Miejska na wniosek Zarządu Miasta.

§ 5

Zasady nadawania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Piława Górna zawiera załącznik nr 5 do statutu.

§ 6

Celem rozwoju zainteresowań oraz aktywności mieszkańców, a ponadto ugruntowania więzi społeczności miasta, ustala się Dni Piławy, obchodzone co roku w czerwcu.

R o z d z i a ł II

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY

§ 7

1. Do zakresu działań gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku, unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) ochrony zdrowia,

6) pomocy społecznej,

7) budownictwa mieszkaniowego,

8) edukacji publicznej,

9) kultury, w tym biblioteki i miejskiego ośrodka kultury,

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowiska miejskiego,

12) zieleni gminnej i zadrzewień,

13) cmentarza komunalnego,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,

15) utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) polityki prorodzinnej, w tym zapewniania kobietom w ciąży opieki socjalnej medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

§ 8

1. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu i województwa na podstawie porozumienia z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.

2. Spory majątkowe, o których mowa w ust. 1, rozpatruje sąd powszechny.

3. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

4. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

R o z d z i a ł III

WŁADZE GMINY

§ 9

Organami gminy są Rada Miejska i Zarząd Miasta.

§ 10

1. Działalność organów gminy jest jawna.

2. Uprawnionymi do dostępu do informacji są wszystkie osoby zainteresowane bez potrzeby wskazywania interesu prawnego bądź tylko faktycznego, chcące uzyskać informacje związane z działaniem organów gminy.

3. Mieszkańcy mają prawo do wstępu na sesje rady i posiedzenia komisji. Informacje o posiedzeniach tych organów podaje się do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

4. Mieszkańcy mają prawo do uzyskiwania informacji dotyczących działalności organów gminy i prac komisji od Przewodniczącego Rady Miejskiej, burmistrza, przewodniczących stałych komisji rady.

5. Informacji udziela się niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni. Skargi na nieudzielenie informacji są wnoszone i rozpatrywane w trybie KPA.

6. Udostępnia się uchwały, protokoły z prac organów gminy i komisji rady oraz inne dokumenty wynikające z wykonywania zadań publicznych.

7. Ograniczenia jawności wynikają wyłącznie z ustaw i dotyczą:

1) ochrony wolności i praw innych osób,

2) podmiotów gospodarczych,

3) ochrony porządku publicznego, bezpieczeństwa i ważnego interesu gospodarczego państwa,

4) ochrony danych osobowych,

5) ochrony informacji niejawnych,

6) spraw załatwianych w drodze indywidualnych decyzji administracyjnych.

§ 11

1. Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

1) uchwalanie statutu gminy,

2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu oraz sekretarza gminy – na wniosek przewodniczącego zarządu,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium, zarządowi z tego tytułu,

5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalanie programów gospodarczych,

7) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych przepisach (miejscowych),

8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:

a) określenia zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią
inaczej; do czasu określenia zasad zarząd
może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,

b) emitowanie obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez zarząd,

c) zaciąganie długoterminowych pożyczek i kredytów,

d) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciągniętych przez zarząd w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy,

f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez zarząd,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,

i) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,

9) określanie wysokości sumy, do której zarząd gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

10) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,

11) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

13) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów oraz wznoszenia pomników,

14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

15) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

16) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

§ 12

1. Rada Miejska, zwana dalej radą, jest organem stanowiącym i kontrolnym miasta.

2. Rada składa się z dwudziestu radnych wybranych przez mieszkańców w głosowaniu powszechnym zgodnie z ordynacją wyborczą do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

3. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.

4. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.

§ 12*

1. Rada składa się z piętnastu radnych wybranych przez mieszkańców w głosowaniu powszechnym zgodnie z ordynacją wyborczą do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

§ 13

1. Rada kontroluje działalność zarządu miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych; w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną w 5-osobowym składzie.

2*. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni w ilości 3–5 osób, w tym przedstawiciele klubów radnych.

§ 14

Rada działa w oparciu o regulamin Rady Miejskiej stanowiący załącznik nr 4 do statutu.

§ 15

1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd Miasta.

2. Zarząd wybiera się w liczbie 5 osób. Członkowie zarządu mogą być wybierani spośród radnych lub spoza składu rady.

3. W skład zarządu wchodzą:

4. Pracami zarządu kieruje burmistrz, który reprezentuje miasto na zewnątrz.

5. Burmistrz jest pracownikiem samorządowym.

6. Zastępca burmistrza nie jest pracownikiem samorządowym.

§ 15*

1*. Zarząd wybiera się w składzie 3-osobowym, spośród radnych lub spoza składu rady.

2.* W skład zarządu wchodzą:

3*. Członkostwa w zarządzie nie można łączyć z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz zatrudnienia w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora.

§ 16

1. Burmistrz wybierany jest przez radę w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

2. Szczegółowy tryb postępowania w sprawie wyboru burmistrza określa ustawa oraz uchwały rady.

3. Rada w formie uchwały może postanowić, że burmistrz zostanie wyłoniony w trybie konkursu zgodnie z zasadami określonymi przez radę.

4. Kandydatów na burmistrza mogą desygnować grupy radnych, kluby radnych, ugrupowania polityczne i społeczne.

5. Doraźna komisja Rady Miejskiej ds. wyboru burmistrza sprawdza kwalifikacje kandydatów oraz przedstawia je na sesji rady.

§ 17

1. Rada może odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady.

2. Wniosek o odwołanie burmistrza wymaga pisemnego uzasadnienia oraz zaopiniowania przez Komisję Rewizyjną.

3. Odwołanie burmistrza następuje większością 3/5 ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

4. Odwołanie burmistrza lub złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem całego zarządu.

§ 18

1. Zarząd Miasta jest wybierany na okres kadencji rady.

2. Rada może na uzasadniony wniosek burmistrza odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym, szczególnie w przypadku:

1) jeżeli działalność członka zarządu naraża na szkodę interesy miasta lub jest sprzeczna z prawem albo uchwałami rady,

2) jeżeli członek zarządu odmawia realizacji uchwał Rady Miejskiej lub bez uzasadnienia opóźnia ich wykonanie w określonym przez radę terminie,

3) złożenia rezygnacji z członkostwa w zarządzie,

4) jeżeli członek zarządu wybrany spośród Rady Miejskiej utraci mandat radnego.

§ 19

1. Zarząd wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa.

2. Do zadań zarządu należy:

1. Przygotowanie wszelkich spraw, o których stanowi rada, w tym przygotowanie projektów uchwał rady.

2. Określenie sposobu wykonania uchwał oraz czuwanie nad prawidłową ich realizacją.

3. Gospodarowanie mieniem komunalnym, w tym podejmowanie decyzji w sprawach zarządu majątkiem, a w szczególności:

a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości nie przekraczającej sumy ustalonej na te cele na każdy rok przez radę,

b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych do łącznej wysokości nie przekraczającej wielkości ustalonej w uchwale budżetowej przez radę na dany rok budżetowy.

4. Wykonanie budżetu, informowanie mieszkańców o założeniach projektu uchwały budżetowej, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystaniu środków budżetowych.

5. Zaciąganie zobowiązań do wysokości ustalonej przez radę w poszczególnych pozycjach budżetu.

6. Podejmowanie decyzji o wydatkach koniecznych i nieuwzględnionych w uchwale budżetowej. O decyzji swej zarząd informuje radę na najbliższej sesji.

7. Decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz negocjowanie i ustalanie ugody w sprawach prywatnoprawnych.

8. Wnoszenie w imieniu rady skarg do Sądu Administracyjnego, w przypadku, gdy organ nadzoru orzeknie o nieważności uchwały rady,

9. Zatrudnianie, zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych.

10. Udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych pełnomocnictw do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udzielanie zgody kierownikom tych jednostek na czynności przekraczające zakres pełnomocnictw.

11. Opracowanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu.

12. Wydawanie w formie zarządzeń przepisów porządkowych w nagłych przypadkach, które w celu utrzymania ich w mocy winny być zatwierdzone na najbliższej sesji rady.

13. Udzielanie upoważnień burmistrzowi do składania jednoosobowo oświadczeń woli w sprawach zwykłego zarządu, w tym prowadzenie bieżącej działalności gminy.

14. Zatwierdzanie czynności podejmowanych samodzielnie przez burmistrza w sprawach wymagających natychmiastowego działania, a związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego.

15. W realizacji zadań własnych gminy zarząd podlega wyłącznie radzie.

§ 20

1. Zarząd odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową.

2. Działalność zarządu w realizacji zadań finansowych podlega ocenie przez radę w formie udzielania absolutorium.

3. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzielenie absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzielenie absolutorium.

4. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada Miejska podejmuje po wysłuchaniu sprawozdania z działalności finansowej po zakończeniu roku budżetowego nie później niż do 30 kwietnia następnego roku.

5. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie uchwały budżetowej gminy i występuje z wnioskiem do Rady Miejskiej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

6. W przypadku przyjęcia uchwały o nieudzielaniu absolutorium rada rozpoznaje sprawę odwołania zarządu i może odwołać zarząd większością 3/5 głosów ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym na sesji zwołanej nie wcześniej niż po upływie 14 dni od podjęcia uchwały o nieudzieleniu absolutorium.

§ 21

1. Zarząd Miasta obraduje na posiedzeniach zwołanych przez burmistrza, nie rzadziej niż 2 razy w miesiącu.

2. Posiedzeniom zarządu przewodniczy burmistrz, a w razie nieobecności zastępca burmistrza.

3. Zarząd Miasta podejmuje decyzje (uchwały) kolegialnie, zwykłą większością głosów.

4. Uchwały podejmowane przez zarząd podpisuje burmistrz.

5. Decyzje wydane przez zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje burmistrz. W decyzji wymienia się członków zarządu, którzy brali udział w wydaniu decyzji.

6. Członkowie zarządu głosujący przeciw decyzji lub uchwale mają prawo złożenia swojego sprzeciwu w protokole z posiedzenia zarządu (votum separatum).

7. W posiedzeniu Zarządu Miasta bierze udział bez prawa głosowania skarbnik gminy i sekretarz gminy. Zarząd na swoje posiedzenia zaprasza przewodniczącego rady. Zarząd może zaprosić na swoje posiedzenie inne osoby.

8. Zarząd Miasta składa Radzie Miejskiej na kolejnych sesjach informacje ze swojej działalności.

9. Rada na wniosek zarządu uchwala szczegółowy tryb pracy zarządu, który zawarty jest w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miasta.

§ 22

Do zadań burmistrza należy:

1. Organizowanie pracy zarządu.

2. Kierowanie bieżącymi sprawami miasta.

3. Reprezentowanie miasta na zewnątrz, w tym w or-ganizacjach publicznoprawnych, spółkach, spółdzielniach i stowarzyszeniach z udziałem lub członkostwem miasta, o ile rada nie postanowi inaczej.

Burmistrz reprezentuje miasto podczas uroczystości ogólnopaństwowych i o znaczeniu lokalnym.

4. Zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami samorządowymi:

a) nawiązywanie stosunku pracy z osobami powołanymi przez radę – tj. skarbnikiem gminy i sekretarzem gminy,

b) nawiązywanie stosunku pracy z pracownikami samorządowymi na podstawie umowy o pracę i na podstawie mianowania.

5. Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników jednostek organizacyjnych oraz w stosunku do pracowników samorządowych.

6. Podejmowanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

7. Upoważnianie swojego zastępcy lub innych pracowników samorządowych do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji.

8. Podawanie do publicznej wiadomości uchwał Rady Miejskiej i Zarządu na tablicach ogłoszeń i w lokalnych mediach, a w szczególności dotyczących uchwał budżetowych i prawa miejscowego.

9. Prowadzenie zbiorów przepisów prawa miejscowego i udostępnianie ich do wglądu mieszkańcom.

10. Przedkładanie uchwał rady Wojewodzie Dolnośląskiemu w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia, w tym uchwał budżetowych oraz o udzieleniu i o nieudzieleniu absolutorium Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

11. Burmistrz wykonuje ponadto zadania zastrzeżone dla niego w przepisach szczególnych.

§ 23

1. Nieetatowy zastępca burmistrza wykonuje zadania określone w pisemnym upoważnieniu udzielonym przez burmistrza.

2. Zastępca wykonuje zadania burmistrza w czasie jego nieobecności lub niemożności pełnienia przez burmistrza obowiązków.

§ 24

1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta.

2. Organizację urzędu określa regulamin organizacyjny uchwalony na wniosek zarządu przez Radę Miejską.

3. Zasady funkcjonowania urzędu określa Regulamin Pracy Urzędu Miasta wprowadzony na mocy zarządzenia wewnętrznego burmistrza.

§ 25

Sekretarz gminy Piława Górna:

1. Kieruje urzędem w zakresie powierzonym przez burmistrza.

2. Prowadzi sprawy gminy w zakresie ustalonym przez burmistrza.

R o z d z i a ł IV

MIENIE KOMUNALNE

§ 26

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do gminy.

2. Nabycie mienia komunalnego następuje:

– na podstawie ustawy o samorządzie gminnym,

– w wyniku przekazania przez administrację rządową,

– w wyniku własnej działalności gospodarczej,

– przez inne czynności prawne (np. darowizny) oraz w innych przypadkach określonych odrębnymi przepisami.

3. Podmioty mienia komunalnego samodzielnie decydują o przeznaczeniu i sposobie wykorzystywania składników majątkowych przy zachowaniu wymogów zawartych w odrębnych przepisach prawa oraz w statucie jednostki organizacyjnej.

§ 27

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie zarządu.

2. Jeżeli czynność może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, konieczna jest kontrasygnata skarbnika gminy.

R o z d z i a ł V

GOSPODARKA FINANSOWA GMINY

§ 28

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie uchwały budżetowej gminy.

2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy w formie uchwały budżetowej.

3. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami przygotowuje zarząd, uwzględniając zasady ustawy o finansach publicznych i wskazówki Rady Miejskiej.

4. Projekt uchwały budżetowej wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami zarząd przedkłada Radzie Miejskiej najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do wiadomości Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

5. Budżet jest uchwalany do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

6. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Miejską, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie Miejskiej.

7. W przypadku nieuchwalenia budżetu w terminie najpóźniej do końca kwietnia roku budżetowego Regionalna Izba Obrachunkowa ustala budżet gminy.

8. Do dnia ustalenia budżetu przez Regionalną Izbę Obrachunkową podstawą gospodarki budżetowej jest projekt uchwały budżetu gminy.

9. Bez zgody Zarządu Miasta rada nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian polegających na zmniejszeniu dochodów i zwiększeniu wydatków powodujących zwiększenie deficytu budżetu gminy.

§ 29

1. Dochodami gminy są:

– podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,

– dochody z majątku gminy,

– subwencja ogólna,

– udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,

– odsetki od środków finansowych gminy, gromadzonych na rachunkach bankowych.

2. Dochodami gminy mogą być:

– dotacje celowe na realizację zadań zleconych,

– dotacje z funduszów celowych oraz na dofinansowanie zadań własnych,

– dotacje celowe z budżetu państwa na usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego,

– spadki, zapisy, darowizny,

– inne dochody należne gminie na podstawie odrębnych przepisów,

– wpływy z samoopodatkowania mieszkańców.

§ 30

W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.

§ 31

1. Uchwały organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte.

2. Uchwały, o których mowa w ust. 1, zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organów gminy.

§ 32

Zarządowi gminy przysługuje wyłączne prawo

1. Zaciąganie zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej kwotach wydatków w ramach upoważnień udzielonych przez radę.

2. Emitowanie papierów wartościowych w ramach upoważnień udzielonych przez radę.

3. Dokonywanie wydatków budżetowych.

4. Zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy.

5. Dysponowanie rezerwami budżetu gminy.

6. Blokowanie środków budżetowych w przypadkach określonych ustawą.

§ 33

1. Gospodarka finansowa jest jawna.

2. Burmistrz ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.

3. Zarząd informuje mieszkańców o założeniach projektu uchwały budżetowej i kierunkach polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystywaniu środków budżetowych.

R o z d z i a ł VI

AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO

§ 34

1. Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze miasta.

2. Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

– wewnętrznego ustroju miasta oraz jednostek pomocniczych,

– organizacji urzędów i instytucji gminnych,

– zasad zarządu mieniem gminnym,

– zasad i trybu korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3. W zakresie nieuregulowanym w odrębnych ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących rada może wydać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

4. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3, mogą przewidywać za ich naruszenie kary grzywny na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

5. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada Miejska w formie uchwały, a w przypadkach nagłych przepisy porządkowe może wydać zarząd w formie uchwały.

6. Uchwały w sprawie przepisów porządkowych burmistrz przekazuje wojewodzie w ciągu dwóch dni od ich przyjęcia.

7. Przepisy porządkowe przesyła burmistrz do wiadomości wójtom, burmistrzom sąsiednich gmin i staroście powiatu następnego dnia po ich ustanowieniu.

8. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego – określają odrębne przepisy. Określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych.

R o z d z i a ł VII

STOWARZYSZENIA GMIN,

ZWIĄZKI I POROZUMIENIA KOMUNALNE

§ 35

1. W celu wspierania samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów gmina może tworzyć stowarzyszenia i porozumienia, w tym również z powiatem i województwem.

2. W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gmina może tworzyć związki międzygminne.

3. Uchwały o utworzenie związku, porozumienia oraz stowarzyszenia podejmują rady zainteresowanych gmin.

4. Dla założenia stowarzyszenia wymaganych jest co najmniej trzech założycieli.

§ 36

1. Związek, porozumienie i stowarzyszenie nabywają osobowość prawną po zarejestrowaniu z datą zgłoszenia statutu.

2. Do gospodarki finansowej związku międzygminnego, porozumienia i stowarzyszenia stosuje się przepisy o gospodarce finansowej gmin.

R o z d z i a ł VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 37

1. Mieszkańcy mają wpływ na rozwiązywanie zbiorowych potrzeb wspólnoty poprzez udział w wyborach do Rady Miejskiej, referendum lub za pośrednictwem organów gminy.

2. Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady określa ordynacja wyborcza.

3. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określają odrębne przepisy w sprawie referendum.

§ 38

1. Załączniki do statutu stanowią jego integralną część.

Załączniki od nr 1 do nr 5:

Załącznik nr 1 – Granice miasta,

Załącznik nr 2 – Wzór herbu i jego opis,

Załącznik nr 3 – Wzór pieczęci urzędowej,

Załącznik nr 4 – Regulamin Rady Miejskiej,

Załącznik nr 5 – Regulamin Nadawania tytułu Honorowego Obywatela Miasta.

2. Statut miasta uchwala rada zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy swojego składu.

3. Zmiany w statucie uchwala się jak w ust. 2 na wniosek 1/4 ustawowego składu rady.

§ 39

W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

§ 40

Statut Miasta Piława Górna wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 41

Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc obowiązującą dotychczasowy statut gminy uchwalony przez Radę Miejską dnia 30 sierpnia 1999 r.

§ 42

Paragrafy i punkty oznaczone * wchodzą w życie od nowej kadencji rady.

Załącznik nr 1 do Statutu Miasta Piława Górna (poz. 1930)

 

  Załącznik nr 2 do Statutu Miasta Piława Górna (poz. 1930)

WZÓR HERBU I JEGO OPIS

Twórcą herbu miasta Piława Górna jest pan Jerzy Janowicz – artysta plastyk z Wrocławia.

Projekt plastyczny herbu zgłoszony przez pana Jerzego Janowicza do konkursu ogłoszonego przez Miejską Radę Narodową, Naczelnika Miasta i Miejskiego Ośrodka Kultury otrzymał główną nagrodę jury.

Herb ustanowiony został w dniu 25 maja 1979 roku uchwałą Miejskiej Rady Narodowej nr 21/VII/79 w sprawie zatwierdzenia herbu miasta Piława Górna. Przyjęty herb jest pierwszym herbem miasta Piława Górna.

 

Opis herbu miasta Piława Górna

Herb składa się z:

a) tarczy herbowej, podzielonej odśrodkowo na trzy pola:

– po stronie lewej znajduje się pole koloru zielonego symbolizujące bogactwo przyrody regionu i charakter rolniczy,

– po prawej stronie pole koloru czarnego oznaczające tradycje górnicze,

Linia obu pól stanowi oś symetrii tarczy herbowej i jak i inne linie wewnętrzne jest koloru żółtego, tradycyjnego koloru dolnośląskiego. Grubość linii stanowi 1/250 szerokości herbu,

– poniżej znajduje się pole koloru czerwonego symbolizujące tradycje robotnicze, położone centralnie, mające kształt 1/3 pola koła.

Kąty prostych oddzielających pola są równe i wynoszą 120ş, i są koloru żółtego o grubości 1/250 szerokości herbu.

b) elementu graficznego składającego się z dziewięciu czworoboków w kolorze ugru piaskowego, położonych na tarczy herbowej centralnie, równolegle do linii herbowych od strony lewej.

Element graficzny ma kształt sześcianu, w którym długość, licząc od linii centralnej, stanowi 44% szerokości herbu.

Na poszczególnych polach znajdują się trzy elementy równolegle położone o wymiarach długości równoległoboku, które stanowią 43% szerokości herbu o wysokości 11% szerokości herbu. Kąt rozwarty równoległoboku wynosi 120ş, kąt ostry wynosi 60ş.

Odległość poszczególnych elementów od siebie wynosi 1/2 szerokości elementu. Odległość elementu znajdującego się najbliżej środka od linii działowych pól herbowych wynosi 1/4 szerokości elementu.

Element graficzny odzwierciedla ideę miejscowej legendy, w której mówi się o Piławie jako o miejscu wspólnych granic trzech księstw: świdnickiego, ziębickiego, brzeskiego w okresie średniowiecza, tj. XII–XIII w. Ponieważ księstwa te toczyły między sobą wojny wyniszczające, to władcy ich postanowili zawrzeć rozejm. Obawiając się podstępu, ustalili, że miejscem rozmów będzie Piława, a każda ze stron będzie się znajdować na swoim terytorium.

Symbolem tego spotkania są trzy ławy, na których siedzieli książęta w trakcie rozmów.

Pola herbowe z elementami graficznymi są określone dwiema liniami. Wewnętrzna koloru żółtego o grubości 1/250 szerokości herbu i zewnętrzna czarna o szerokości 1/250 szerokości herbu.

 

Załącznik nr 3 do Statutu Miasta Piława Górna (poz. 1930)

 

PIECZĘĆ URZĘDOWA PIŁAWY GÓRNEJ

Pieczęć urzędowa Piławy Górnej jest okrągła. Wykonana z metalu. W otoku napis:

“Pieczęć miasta Piława Górna”. W środku, w miejscu orła, znajduje się herb miasta. Użycie pieczęci urzędowej określa Zarząd Miasta. Wymiary pieczęci: 35 mm.

 

 

Załącznik nr 4 do Statutu Miasta Piława Górna (poz. 1930)

REGULAMIN RADY MIEJSKIEJ

W PIŁAWIE GÓRNEJ

R o z d z i a ł I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Regulamin Rady Miejskiej Piławy Górnej, zwaną dalej radą, określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i jej organów.

§ 2

Rada obraduje na sesjach zwyczajnych, nadzwyczajnych i uroczystych, a także poprzez posiedzenia swoich komisji.

§ 3

1. Rada działa zgodnie z rocznym planem pracy.

2. Rada może na bieżąco dokonywać zmian i uzupełnień w planie pracy.

R o z d z i a ł II

SESJE RADY

§ 4

1. Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji – określonych w ustawie o samorządzie gminnym, w Statucie Miasta Piława Górna i innych przepisach prawa.

2. W sprawach, w których rada nie realizuje swoich uprawnień stanowiących i kontrolnych, może wyrażać swoje stanowisko.

Stanowisko rady nie rodzi skutków prawnych.

§ 5

1. Pierwszą sesję wybranej rady zwołuje przewodniczący rady poprzedniej kadencji, w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.

2. Do momentu wyboru przewodniczącego pierwszą sesję rady prowadzi najstarszy wiekiem radny.

3. Na I sesji rada wybiera przewodniczącego rady i wiceprzewodniczącego.

§ 6

1. Sesje rady zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek zarządu lub 1/4 ustawowego składu rady.

2. Wniosek o zwołanie sesji przez 1/4 ustawowego składu rady winien zawierać uzasadnienie konieczności zwołania sesji. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.

3. Sesję zgodnie z ust. 2 zwołuje się w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

4. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.

5. Na wniosek burmistrza przewodniczący rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd gminy, a projekt wpłynął do rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.

6. Sesje rady odbywają się zgodnie z przyjętym planem rocznym, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 7

1. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesji powiadamia się najpóźniej na 3 dni robocze przed terminem obrad listownie lub w inny skuteczny sposób.

2. Do zawiadomienia na sesję dołącza się porządek obrad, projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały.

3. Zawiadomienie o sesji podaje się do wiadomości mieszkańców poprzez wywieszenie informacji na tablicach ogłoszeń lub w inny sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 8

1. Sesje rady są jawne.

2. W sesjach rady uczestniczą członkowie Zarządu Miasta, skarbnik gminy, sekretarz gminy.

3. W obradach uczestniczą również zaproszeni przedstawiciele instytucji, eksperci, pracownicy Urzędu Miasta lub jednostek organizacyjnych gminy, którzy zostali wyznaczeni do referowania sprawy.

4. Osoby wymienione w ust. 2 uczestniczą w sesji w zakresie porządku obrad, który dotyczy ich sprawy.

§ 9

1. Sesje rady odbywają się na jednym posiedzeniu. Jednakże rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym terminie na kolejnym posiedzeniu.

2. Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (kworum).

3. W przypadku stwierdzenia braku kworum w trakcie posiedzenia przewodniczący przerywa obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia tej sesji.

4. Uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc obowiązującą.

5. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

§ 10

1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący. W przypadku nieobecności przewodniczącego i wiceprzewodniczącego sesję prowadzi najstarszy wiekiem radny.

2. Rada na wniosek przewodniczącego może powołać spośród radnych sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie wyników jawnego głosowania.

§ 11

1. Po stwierdzeniu kworum przewodniczący stawia wniosek o przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.

2. Przewodniczący rady prowadzi obrady zgodnie z ustalonym porządkiem obrad.

3. Porządek obrad powinien zawierać:

– Stwierdzenie kworum.

– Zatwierdzenie porządku obrad.

– Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji.

– Rozpatrzenie projektów uchwał i podjęcie uchwał lub zajęcie stanowiska.

– Krótką informację o pracy Zarządu Miasta między sesjami.

– Interpelacje i zapytania radnych oraz mieszkańców.

– Wolne wnioski i informacje różne – odpowiedzi na zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji,
jeżeli radny nie otrzymał wyczerpującej odpowiedzi.

– Zakończenie sesji, ustalenie terminu następnej sesji.

4. Zmiana porządku obrad w trakcie posiedzenia może dotyczyć tylko zmiany kolejności rozpatrywania poszczególnych punktów.

5. Wcześniejsze opuszczenie sesji przez radnego wymaga poinformowania przewodniczącego rady.

§ 12

1. Przewodniczący rady udziela głosu wg kolejności zgłoszeń.

2. W czasie rozpatrywania projektu uchwały w pierwszej kolejności udziela się głosu referentowi sprawy oraz przedstawicielowi komisji opiniującej projekt, liderowi klubu, następnie pozostałym radnym zgodnie z ust. 1.

3. Przewodniczący rady udziela głosu osobie nie będącej radnym po wyczerpaniu listy radnych zgłoszonych do dyskusji, przedstawiający pisemny lub ustny wniosek mieszkańców w sprawie.

§ 13

1. Wnioskiem formalnym jest wniosek o:

– Stwierdzenie kworum,

– Ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

– Zarządzenie przerwy,

– Odesłanie projektu uchwały do komisji,

– Głosowanie bez dyskusji,

– Zarządzenie głosowania tajnego zgodnie z ustawą,

– Zamknięcie listy mówców.

2. W sprawie formalnej głosu udziela się poza zgłoszeniem do dyskusji.

3. Rada rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz jednego głosu ze stanowiskiem odmiennym.

4. Wnioski w sprawach formalnych rozstrzyga rada niezwłocznie po ich zgłoszeniu zwykłą większością głosów. Wniosek określony w ust. 1 (stwierdzenie kworum jest przyjmowany bez głosowania).

5. Wniosek o głosowanie bez dyskusji nie może dotyczyć uchwały budżetowej, udzielenia absolutorium, planów finansowych i sprawozdań z tego zakresu, zmian w statucie miasta, odwołania członków Zarządu Miasta, skarbnika gminy, sekretarza gminy, przewodniczącego rady, wiceprzewodniczącego i przewodniczących komisji stałych.

§ 14

1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem i przestrzeganiem porządku obrad zgodnie z regulaminem.

2. Rada może określić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym porządku obrad.

3. Jeżeli mówca odbiega od przedmiotu obrad lub znacznie przewleka swoje przemówienie, przewodniczący zwraca mu na to uwagę.

Po dwukrotnym zwróceniu uwagi może odebrać głos.

4. Jeżeli treść lub forma wystąpienia mówcy w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad lub powagę sesji, przewodniczący przywołuje mówcę do porządku lub odbiera mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole sesji.

5. Po wyczerpaniu listy mówców przewodniczący zamyka dyskusję.

6. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Zarządowi Miasta ustosunkowanie się do zgłoszonych wniosków i przygotowanie poprawek w rozpatrywanym dokumencie.

7. Od momentu rozpoczęcia procedury głosowania w danej sprawie nie udziela się głosu.

8. Radny ma prawo złożyć treść swojego wystąpienia na piśmie do protokołu sesji w przypadku, gdy lista mówców została zamknięta lub odebrany został mu głos. Przewodniczący informuje o tym radę.

9. Po uprzednim ostrzeżeniu przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom z pośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

§ 15

Sprawy osobowe rozpatruje rada w obecności zainteresowanego, chyba że zainteresowany, będąc zawiadomiony, nie przybędzie na sesję i nie usprawiedliwi wcześniej swojej nieobecności.

§ 16

1. Z inicjatywą podjęcia uchwały mogą wystąpić:

– komisje rady,

– Zarząd Miasta,

– burmistrz,

– przewodniczący rady w sprawach formalnych i organizacyjnych z zakresu pracy rady,

– kluby radnych,

– grupa radnych (minimum 3 osoby).

2. Wniosek o podjęcie uchwały powinien zawierać:

– treść merytoryczną,

– uzasadnienie celowości podjęcia uchwały,

– źródło dochodów, z którego zobowiązanie będzie finansowane, jeśli uchwała dotyczy nakładów finansowych.

3. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez komisję rady, grupę radnych, klub radnych, zarząd wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały.

Opinię zarządu do projektu uchwały przedstawia na sesji burmistrz lub osoba przez niego upoważniona.

§ 17

1. Projekt uchwały przygotowanej przez zarząd powinien określać w szczególności:

a) przedmiot uchwały,

b) podstawę prawną,

c) regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,

d) w razie potrzeby określenie źródła finansowania realizacji uchwały,

e) określenie organu odpowiedzialnego za realizację uchwały i złożenie sprawozdania po jej wykonaniu,

f) ustalenie terminu wejścia w życie uchwały.

2. Projekt uchwały wniesionej na sesję wymaga opinii radcy prawnego co do zgodności uchwały z prawem oraz opinii właściwych komisji rady.

3. Do projektu uchwały dołącza się także wymagane prawem opinie.

4. Do projektu dołącza się uzasadnienie, w którym powinna być zawarta potrzeba podjęcia uchwały oraz informacje o skutkach finansowych jej realizacji.

§ 18

1. Rada podejmuje uchwały i zajmuje stanowiska w sprawach objętych porządkiem obrad.

2. Podjęte uchwały opatruje się numerem i datą.

3. Uchwały podpisuje przewodniczący rady.

4. W przypadku nieobecności na sesji przewodniczącego rady uchwały podpisuje wieceprzewodniczący.

§ 19

1. W głosowaniu na sesjach biorą udział wyłącznie radni.

2. Głosowanie na sesjach jest jawne, chyba że obowiązek głosowania tajnego wynika z przepisów prawa.

3. Rada może zarządzić głosowanie tajne, o ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej.

4. Rada może zarządzić głosowanie imienne w przypadku, gdy przepisy ustawy nie wymagają głosowania tajnego.

5. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady.

6. W głosowaniach imiennych radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady oraz nazwiskiem i imieniem radnego.

7. Głosowanie w sprawie absolutorium jest jawne.

§ 20

1. Rada podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady
w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki, chyba że ustawa o samorządzie gminnym lub statut miasta stanowią inaczej.

2. Stanowiska rozstrzygane są zwykłą większością głosów.

3. Bezwzględna liczba głosów ustawowego składu rady ma miejsce wtedy, gdy liczba “za” jest większa niż połowa ustawowego składu rady.

4. Zwykła większość głosów występuje wtedy, gdy liczba głosów “za” jest większa niż liczba głosów “przeciw”.

5. Na zwykłą większość głosów nie mają wpływu głosy wstrzymujące.

6. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący rady.

7. Głosowanie tajne przeprowadza przewodniczący rady.

8. Głosowanie tajne przeprowadza wybrana na sesji komisja skrutacyjna.

9. Wyniki głosowania jawnego odnotowuje się w protokole sesji, a wyniki głosowania tajnego w protokole komisji skrutacyjnej.

§ 21

1. Przewodniczący rady przed głosowaniem przedstawia projekty uchwały, omawia zgłoszone poprawki, wyjaśnia skutki wiążące się z jej uchwaleniem.

2. Głosowanie nad całością uchwały może zostać odroczone na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami projektu i czy są one zgodne z innymi przepisami prawa.

3. Wniosek w sprawach, o których mowa w ust. 2, może wnieść burmistrz, przewodniczący rady lub radny w trybie § 13 ust. 3.

§ 22

1. Z sesji sporządzany jest protokół, w którym odnotowuje się stwierdzenia prawomocności posiedzenia, porządek obrad, uchwały rady oraz podstawowe informacje z przebiegu posiedzenia, główne tezy wystąpień, wnioski i wyniki głosowania.

2. Załącznikami do protokołu są:

1. Uchwały rady wraz z uzasadnieniem.

2. Protokoły komisji skrutacyjnej wraz z kartkami do głosowania.

3. Listy obecności radnych i zaproszonych gości.

4. Interpelacje i wnioski zgłoszone na piśmie.

3. Protokół wykłada się do wglądu w biurze rady.

4. Ostateczny tekst protokołu wykłada się do wglądu na 3 dni robocze przed kolejną sesją.

5. Odpis przyjętego protokołu otrzymuje Zarząd Miasta.

6. Protokół podpisuje przewodniczący rady, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący.

R o z d z i a ł III

PRZEWODNICZĄCY RADY

§ 23

1. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.

2. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego.

§ 24

1. Przewodniczący rady:

a) zwołuje sesje i przewodniczy obradom oraz przygotowuje projekt porządku sesji po uzgodnieniu z Przewodniczącym Zarządu Miasta i uwzględnieniu wniosków komisji,

b) zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu rady i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji,

c) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń rady i komisji,

d) przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał (oraz nadzoruje terminowość ich wykonania),

e) reprezentuje radę na zewnątrz,

f) koordynuje prace komisji rady i zapewnia realizację uprawnień rady,

g) przyjmuje skargi na działalność organów gminy oraz podejmuje inicjatywy w celu nadania im wykonawczego biegu,

h) czuwa nad zapewnieniem niezbędnych warunków do wykonywania mandatu radnego,

i) raz w roku przedkłada na sesji sprawozdanie z pracy rady.

§ 25

1. Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego rady i wiceprzewodniczącego.

2. Wyboru dokonuje rada zgodnie z art. 19 ustawy o samorządzie gminnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym.

3. Odwołanie przewodniczącego rady lub wiceprzewodniczącego może nastąpić na wniosek 1/4 ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.

R o z d z i a ł IV

KOMISJE RADY

§ 26

1. Rada ze swojego grona powołuje stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

2. Składy osobowe poszczególnych komisji określają odpowiednie uchwały rady.

3. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni nie będący członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 27

1. Radny ma obowiązek uczestniczenia w pracy co najmniej w jednej komisji.

2. Przewodniczących komisji oraz ich zastępców wybierają członkowie komisji.

§ 28

Rada powołuje komisję doraźną do określonych zadań, ustalając jej przedmiot działania oraz skład osobowy na mocy odrębnej uchwały.

§ 29

Stałymi komisjami rady są:

1. Komisja Rewizyjna.

2. Komisja budżetu i infrastruktury społecznej.

3. Komisja mienia komunalnego i infrastruktury technicznej.

§ 30

1. Rada kontroluje działalność Zarządu Miasta oraz gminnych jednostek organizacyjnych i w tym celu powołuje Komisję Rewizyjną.

2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

§ 31

Komisji Rewizyjnej powierza się:

1. Kontrolę realizacji budżetu.

2. Kontrolę realizacji planów finansowych w jednostkach podporządkowanych Radzie Gminy.

3. Kontrolę zabezpieczenia mienia komunalnego we wszystkich jednostkach organizacyjnych.

4. Kontrolę realizacji uchwał i wniosków przyjętych przez radę.

5. Dokonywanie corocznej oceny pracy zarządu.

6. Rozpatrywanie skarg na działalność zarządu oraz przygotowanie stanowiska komisji dla rady celem podjęcia uchwały.

7. Sprawowanie kontroli w zakresie przestrzegania przez organy gminy statutu miasta i regulaminów uchwalonych przez radę.

8. Komisja wykonuje także inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli.

9. Raz w roku przedstawia radzie sprawozdanie ze swojej pracy.

§ 32

1. Komisji budżetu i infrastruktury społecznej powierza się:

1. Opiniowanie projektów założeń polityki społeczno-gospodarczej oraz materiałów przedkładanych z wykonania uchwały budżetowej.

2. Zapoznanie się z uwagami i informacjami otrzymywanymi z Regionalnej Izby Obrachunkowej i przedkładanie radzie stanowisk w tej sprawie.

3. Kontrolowanie zgodności zwoływanych sesji budżetowych w oparciu o uchwały rady w tej sprawie oraz przepisy z zakresu gospodarki finansowej gminy.

4. Opiniowanie i kontrolowanie każdej sprawy z zakresu realizacji uchwały budżetowej i planów finansowych jednostek organizacyjnych gminy.

5. Przedkładanie radzie stanowisk i opinii z zakresu wykorzystywania środków finansowych przez jednostki organizacyjne gminy.

6. Opiniowanie wniosków w sprawie zaciągania pożyczek przez gminę i przyjmowanie innych zobowiązań finansowych.

7. Przygotowanie stanowisk oraz dokonywanie kontroli pod kontem interesów gminy z uwzględnieniem kryteriów legalności, rzetelności i sprawności organizacyjnej.

8. Opiniowanie i inicjowanie zadań, działań z zakresu ustroju gminy, w tym ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami oraz polityki prorodzinnej.

9. Kontrolowanie wykonania uchwał z zakresu polityki społecznej na obszarze gminy.

10. Opiniowanie i wnoszenie uwag do realizacji gminnego programu profilaktyki i przeciwdziałania alkoholizmowi.

11. Przedkładanie Komisji Rewizyjnej wniosków i uwag pokontrolnych.

2. Komisja pracuje w oparciu o plan zatwierdzony przez radę.

3. Komisja przeprowadza kontrolę zgodnie z planem kontroli przyjętym przez radę.

§ 33

1. Komisji mienia komunalnego i infrastruktury technicznej powierza się:

1. Wnioskowanie i inicjowanie w sprawach zasad zarządzania mieniem komunalnym.

2. Wnioskowanie i inicjowanie zmian w sprawie zasad i trybu korzystania z urządzeń infrastruktury technicznej i użyteczności publicznej.

3. Zgłaszanie uwag i wniosków do tworzenia, likwidacji, reorganizacji zakładów i jednostek budżetowych wyposażonych w majątek gminy.

4. Inicjowanie w zakresie ładu przestrzennego i gospodarki nieruchomościami.

5. Zgłaszanie uwag i kontrolowanie stanu utrzymania dróg, ulic, organizacji ruchu drogowego, zaopatrywania ludności w wodę, energię, gaz, utrzymanie czystości na obszarze gminy, utrzymanie targowiska.

6. Kontrolowanie wykonania uchwał rady z zakresu zbywania lub nabywania majątku gminy.

7. Opiniowanie i kontrolowanie spraw z zakresu porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej, w tym funkcjonowania OSP oraz ochrony przeciwpowodziowej.

8. Zgłaszanie uwag i przeprowadzenie kontroli z zakresu działalności ALK.

9. Wnioskowanie i opiniowanie spraw z zakresu rolnictwa, zasobów leśnych i ochrony środowiska.

10. Wnioskowanie w sprawach melioracji i gospodarki wodnej, geodezji i ochrony gruntów.

11. Sprawy leśnictwa, zadrzewień, utrzymania parków, ochrony środowiska i zasobów naturalnych.

12. Przedkładanie Komisji Rewizyjnej wniosków i uwag pokontrolnych.

2. Komisja pracuje w oparciu o plan zatwierdzony przez radę.

3. Komisja przeprowadza kontrole zgodnie z planem kontroli przyjętym przez radę.

§ 34

1. Komisje stałe przedstawiają radzie sprawozdania ze swej działalności raz w roku.

2. Stałe komisje zobowiązane są do wzajemnego informowania się w sprawach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania.

3. Realizacja postanowień zawartych w ust. 2 następuje poprzez:

– wspólne posiedzenia komisji,

– udostępnienie posiadanych opracowań, analiz, stanowisk,

– powoływanie wspólnych zespołów do rozwiązywania określonych problemów.

§ 35

1. Komisje działają na posiedzeniach oraz poprzez wytypowanych członków badających poszczególne sprawy z upoważnienia komisji.

2. Komisje mogą obradować tylko w obecności co najmniej połowy swojego składu.

3. Komisja lub jej przewodniczący może zaprosić na posiedzenie inne osoby, których obecność lub wypowiedzi są niezbędne ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy.

4. Decyzje komisji mogą przybierać formy stanowisk, opinii, wniosków i sprawozdań.

5. Decyzje komisji zapadają zwykłą większością głosów.

§ 36

1. Przewodniczący komisji kieruje pracami komisji, w szczególności ustala terminy, porządek dzienny posiedzenia, wyznacza sprawozdawców do poszczególnych spraw na sesji rady, zwołuje posiedzenia komisji i kieruje jej obradami.

2. Z upoważnienia przewodniczącego komisji może go zastąpić jego zastępca.

3. Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać posiedzenie komisji na pisemne żądanie większości członków komisji lub przewodniczącego rady.

§ 37

1. Decyzje komisji są przedstawiane na bieżąco radzie, jeżeli dotyczą punktów porządku obrad sesji.

2. Decyzje niezwiązane z porządkiem obrad sesji są przedstawione w ramach sprawozdań rocznych.

3. Ze względu na wagę niektórych problemów mogą być one zgłaszane przez przewodniczących komisji jako propozycje do porządku obrad następnej sesji.

R o z d z i a ł V

KLUBY RADNYCH

§ 38

1. Kluby radnych są niezależnymi organizacjami radnych tworzonymi w celu reprezentowania interesów istotnych dla społeczności lokalnej oraz realizacji przyjętych programów.

2. Przynależność do klubu radnych jest dobrowolna.

3. Klub nie może liczyć mniej niż pięciu radnych.

4. Każdy radny ma prawo należeć tylko do jednego klubu.

5. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy kluby regulują we własnym zakresie.

6. Kluby mają prawo korzystać z pomieszczeń znajdujących się w instytucjach podporządkowanych Zarządowi Miasta.

7. Działalność klubu nie obciąża budżetu gminy.

R o z d z i a ł VI

RADNI

§ 39

1. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami,
a w szczególności przyjmuje zgłoszenia przez miesz-kańców gminy postulatów i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

2. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie.

3. Do roty ślubowania radny może dodać zdanie: “Tak mi dopomóż Bóg”.

4. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

§ 40

1. Radny ma prawo do uzyskania wszystkich niezbędnych informacji i dokumentów do jego pracy od organów gminy, z wyjątkiem ustawowych ograniczeń.

2. Udostępnienie dokumentu radnemu polega na przedłożeniu żądanego dokumentu:

– odpisu całego dokumentu,

– wyciągu,

– kserokopii.

3. Dokumenty udostępnia się niezwłocznie, a w sytuacjach uniemożliwiających natychmiastowe udostępnienie najpóźniej w trzecim dniu roboczym od daty zgłoszenia wniosku przez radnego.

§ 41

1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach rady gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2. * Radny nie może pełnić funkcji kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz jego zastępcy.

3. Zarząd gminy, burmistrz nie może powierzyć radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej.

4. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych, dot. to również członków zarządu niebędących radnymi.

5. * Radny lub członek zarządu nie może brać udziału w głosowaniu w radzie, zarządzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

6. * Mandatu radnego gminy nie można łączyć z:

– mandatem posła lub senatora,

– wykonywaniem funkcji wojewody lub wicewojewody,

– członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.

7. Radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie w innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.

8. Radni są obowiązani składać co roku w obowiązującym terminie, tj. 31 marca, oświadczenia o stanie majątkowym.

§ 42

1. Radni otrzymują diety za udział w posiedzeniach:

– sesji rady,

– komisji stałych i doraźnych.

2. Wysokość diety oraz tryb jej wypłacania określają uchwały rady.

3. Rada określa uchwałą wysokość diet dla członków Zarządu Miasta, którzy nie są etatowymi pracownikami Urzędu Miasta.

4. Przewodniczący rady i wiceprzewodniczący otrzymują miesięczny ryczałt.

R o z d z i a ł VII

INTERPELACJE, ZAPYTANIA RADNYCH

§ 43

1. Interpelacja dotyczy spraw o zasadniczym znaczeniu dla miasta oraz konieczność rozwiązania problemu i żądanie zajęcia stanowiska przez właściwy organ.

2. Interpelacje składa radny na piśmie na sesji bądź w okresie między sesjami rady.

3. Odpowiedzi na interpelacje udziela się na piśmie w ciągu 21 dni od daty jej złożenia.

4. W przypadku uznania odpowiedzi na interpelacje za niewystarczającą radny informuje o powyższym radę, a rada w swoim stanowisku określa tryb dalszego postępowania.

§ 44

1. Zapytanie dotyczy kwestii nagłej, niecierpiącej zwłoki i wnoszone jest ustnie na sesji.

2. Odpowiedzi na zapytania udziela burmistrz lub wskazana przez niego osoba ustnie na sesji lub w razie konieczności przeprowadzenia dodatkowych analiz – pisemne w ciągu 14 dni.

R o z d z i a ł VIII

UWAGI KOŃCOWE

§ 45

Biuro Rady – inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej

1. Zakres czynności inspektora ds. obsługi Rady Miejskiej ustala burmistrz w porozumieniu z przewodniczącym rady.

2. Inspektor ds. obsługi rady zobowiązany jest do przekazywania radnym projektów uchwał i materiałów związanych z sesją oraz zapewnia w tym zakresie pełną techniczną obsługę.

§ 46

Paragrafy i punkty oznaczone * obowiązują od nowej kadencji rady.

Załącznik nr 5 do Statutu Miasta Piława Górna (poz. 1930)

 

REGULAMIN NADAWANIA TYTUŁU HONOROWEGO

OBYWATELA MIASTA PIŁAWA GÓRNNA

 

§ 1

Tytuł Honorowy Obywatel Miasta Piława Górna, zwany dalej Honorowym Obywatelem, został ustanowiony przez Radę Miejską Piławy Górnej w dniu 4 maja 1998 roku na mocy uchwały Rady Miejskiej nr 226/98.

§ 2

1. Tytuł Honorowy Obywatel jest wyrazem najwyższego wyróżnienia i uznania dla osoby zgłaszanej do nadania tytułu.

2. Nadawany jest przez Radę Miejską Piławy Górnej, zwaną dalej radą, osobom szczególnie zasłużonym dla Piławy Górnej, a także wybitnym osobistościom, według przepisów zawartych w niniejszym regulaminie.

§ 3

Tytuł Honorowego Obywatela może być nadany obywatelom polskim i cudzoziemcom, zwanych dalej osobami.

§ 4

Tytuł Honorowy Obywatel może być nadany tej samej osobie jeden raz.

§ 5

1. Z wnioskiem o nadanie Honorowego Obywatela mogą występować:

– przewodniczący rady,

– komisje rady,

– Zarząd Miasta,

– burmistrz miasta.

2. Pisemny wniosek o nadanie Honorowego Obywatela powinien zawierać:

– dane o kandydacie,

– określenie zasług uzasadniających jego wyróżnienie,

– charakterystykę kandydata.

3. Wzór wniosku zawiera załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.

4. Wniosek powinien być rozpatrzony przez Kapitułę w terminie 30 dni od daty jego zgłoszenia.

5. Kapitułę tworzą przewodniczący rady, wiceprzewodniczący, radni Komisji Budżetu i Infrastruktury Społecznej, przewodniczący stałych komisji.

6. Przewodniczącego Kapituły wybierają członkowie ze swojego grona w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

7. Kapituła podejmuje decyzję w sprawie zaopiniowania wniosku w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów przy obecności 2/3 jej składu.

8. Posiedzenia Kapituły są tajne.

9. Wniosek Kapituły nie podlega dyskusji na sesji. Jest kierowany bezpośrednio pod głosowanie przez radnych.

10. Uchwałę w sprawie Honorowego Obywatela rada podejmuje w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy obecności 2/3 jej ustawowego składu.

§ 6

1. Osoba wyróżniona tytułem otrzymuje AKT NADANIA TYTUŁU HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA PIŁAWY GÓRNEJ.

Wzór nadania aktu stanowi załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.

2. Osoba wyróżniona otrzymuje medal z napisem na rewersie:

HONOROWY OBYWATEK MIASTA PIŁAWA GÓRNA.

Napis otacza mapę miasta.

Na awersie medalu jest umieszczony napis w języku łacińskim:

CIVITAS HONORABILIS (w znaczeniu: “gmina, która honoruje”).

W centralnym miejscu medalu widnieje herb miasta.

Dolna część wypełniona jest ważniejszymi wygrawerowanymi obiektami znajdującymi się w mieście.

3. Projekt medalu opracował profesor Jerzy Nowakowski z Krakowa za pośrednictwem Muzeum Sztuki Medalierskiej we Wrocławiu.

4. Medal został wykonany w brązie platynowym w ilości 30 sztuk.

5. Jeden egzemplarz medalu zostanie przekazany nieodpłatnie do zbiorów Muzeum Sztuki Medalierskiej we Wrocławiu.

Wzór projektu medalu stanowi załącznik nr 3 do niniejszego regulaminu.

§ 7

Osoba wyróżniona TYTUŁEM I MEDALEM otrzymuje odznakę (miniaturę medalu) do przypinania i noszenia w klapie marynarki.

§ 8

1. Wręczenie MEDALU wraz z miniaturą medalu, AKTU NADANIA oraz LEGITYMACJI odbywa się na uroczystej sesji rady w okolicznościach zapewniających podniosły charakter tego wydarzenia.

2. Wręczenie MEDALU jest poprzedzone prezentacją zasług osoby wyróżnionej będących podstawą do nadania TYTUŁU HONOROWEGO OBYWATELA.

3. Do wręczenia medalu w imieniu rady upoważniony jest Przewodniczący Rady Miejskiej.

§ 9

Osobie wyróżnionej TYTUŁEM HONOROWEGO OBYWATELA przysługują następujące przywileje:

– używanie tytułu “Honorowy Obywatel Miasta Piława Górna”,

– noszenie oznaki w czasie uroczystości miejskich i państwowych,

– wolny wstęp na wszystkie imprezy organizowane w mieście Piława Górna,

– korzystanie z bezpłatnych przejazdów środkami lokomocji na obszarze gminy,

– uczestniczenie na prawach Honorowego Gościa w zwyczajnych, nadzwyczajnych i uroczystych sesjach Rady Miejskiej oraz innych uroczystościach o charakterze miejskim,

– prawo pogrzebu z honorami.

§ 10

1. Do korzystania z przywilejów wymienionych w § 9 upoważnia legitymacja wystawiona imiennie, zawierająca nr uchwały Rady Miejskiej i datę jej podpisania.

2. Legitymacja jest opieczętowana pieczęcią miasta i podpisana przez Przewodniczącego Rady Miejskiej.

§ 11

1. Ewidencję osób wyróżnionych tytułem Honorowy Obywatel prowadzi Biuro Rady Miejskiej.

2. Medale, legitymacje oraz formularze aktów nadania podlegają ścisłemu zarachowaniu.

3. Odpowiedzialnym za ich przechowywanie jest pracownik Biura Rady Miejskiej.

§ 12

1. Nazwiska osób, którym został nadany tytuł, wpisuje się wraz z krótką charakterystyką do Księgi Pamiątkowej Miasta Piława Górna.

2. Księga Pamiątkowa oprawiona w skórę zawiera herb Piławy Górnej.

3. Księga Pamiątkowa przechowywana jest w Biurze Rady Miejskiej, prowadzona jest przez pracownika biura rady przy współpracy z Miejskim Ośrodkiem Kultury i zawiera najważniejsze wydarzenia dotyczące miasta, wpisy osób wyróżnionych i odznaczonych oraz zaproszonych gości, których zaproszenie lub pobyt w mieście przyniósł miastu zaszczyt.

§ 13

Koszty związane z założeniem Księgi Pamiątkowej, z ustanowieniem tytułu Honorowego Obywatela, wręczeniem aktu wynikające z przywilejów pokrywane są z budżetu miasta.

§ 14

Rada Miejska na wniosek Kapituły może podjąć decyzję w drodze uchwały o utracie tytułu Honorowego Obywatela w razie:

1. Prawomocnego skazania osoby wyróżnionej.

2. Stwierdzenia, że osoba wyróżniona dopuściła się czynu, wskutek którego stała się niegodna tego tytułu.

Załącznik nr 1 do regulaminu nadania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Piława Górna (poz. 1930)

WNIOSEK O NADANIE TYTUŁU HONOROWEGO

OBYWATELA MIASTA PIŁAWA GÓRNA

 

WNIOSEK złożony w dniu ........................................................................................... przez:

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

w sprawie: zaopiniowania i skierowania przez KAPITUŁĘ wniosku do RADY MIEJSKIEJ CELEM

PODJĘCIA UCHWAŁY o nadanie Tytułu Honorowego Obywatela Miasta Piława Górna

Panu/Pani

.........................................................................................................................................

imię i nazwisko

I. Dane dotyczące osoby zgłoszonej do wyróżnienia

1. Data i miejsce urodzenia ..............................................................................................

2. Adres zamieszkania ....................................................................................................

3. Wykształcenie i zawód ................................................................................................

4. Miejsce pracy i stanowisko ..........................................................................................

II. UZASADNIENIE: .............................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

(w przypadku braku miejsca dołączyć na odrębnej karcie)

III. Opinia Kapituły

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

.........................................................................................................................................

 

IV. Skład imienny Kapituły i podpisy:

1. ............................................................................... ................................................

2. .............................................................................. ................................................

3. .............................................................................. ................................................

4. .............................................................................. ................................................

5. .............................................................................. ................................................

6. .............................................................................. ................................................

7. .............................................................................. ................................................

8. .............................................................................. ................................................

9. .............................................................................. ................................................

 

Piława Górna, dnia .....................................................

 

Załącznik nr 2 do regulaminu nadania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Piława Górna (poz. 1930)

 

AKT NADANIA TYTUŁU HONOROWEGO

OBYWATELA MIASTA PIŁAWA GÓRNA

 

R A D A M I E J S K A P I Ł A W Y G Ó R N E J

Uchwałą nr ...................................................... z dnia ..........................

n a d a ł a

............................................................................................................

T Y T U Ł

HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA

PIŁAWY GÓRNEJ

jako wyraz najwyższego wyróżnienia i uznania

 

TYTUŁ HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA PIŁAWA GÓRNA

uprawnia do korzystania z przywilejów zawartych w legitymacji.

 

Piława Górna, dnia ................................ Przewodniczący Rady Miejskiej

Załącznik nr 3 do regulaminu nadania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Piława Górna (poz. 1930)

Załącznik nr 4 do regulaminu nadania tytułu Honorowego Obywatela Miasta Piława Górna (poz. 1930)

 

WZÓR WPISU DO KSIĘGI PAMIĄTKOWEJ

Rada Miejska Piławy Górnej uchwałą nr .................................................................

z dnia ......................................... na wniosek złożony przez

........................................................................................................................

........................................................................................................................

N A D A Ł A

PANU/PANI ....................................................................................................

TYTUŁ HONOROWEGO OBYWATELA MIASTA

PIŁAWA GÓRNA

Wręczenie Medalu i Aktu Nadania dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej

........................................................................................................................

Imię i nazwisko

dnia .................................................................................................................

w czasie ...........................................................................................................

........................................................................................................................

okoliczności wręczenia