1906

UCHWAŁA RADY GMINY BORÓW

z dnia 19 września 2001 r.

w sprawie nadania Statutu Sołectwu Głownin

Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z 1996 r. ze zm.) oraz § 51 ust. 6 Statutu Gminy Borów Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Sołectwa Głownin, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Borów.

§ 3

Traci moc uchwała Rady Gminy Borów nr VIII/42/91
z dnia 26 kwietnia 1991 r. w sprawie ustalenia Statutu Sołectw Gminy Borów.

§ 4

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
HENRYK KURIATA

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Gminy Borów z dnia 19 września 2001 r. (poz. 1906)

Statut Sołectwa

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy.

§ 2

Niniejszy statut określa organizację i zakres działania Sołectwa, w tym:

– jego zadanie jako zakres działania,

– organizację oraz zasady działania jego organów,

– zasady i tryb wyborów organów Sołectwa oraz ich odwoływania,

– uprawnienia Sołectwa względem mienia komunalnego,

– zasady gospodarki finansowej,

– nadzór nad działalnością Sołectwa.

§ 3

Użyte w statucie Sołectwa sformułowania oznaczają:

Gmina – Gmina Borów.

Sołectwo – jednostka pomocnicza Gminy określona
w § 1 statutu.

Statut – statut Sołectwa.

Sołtys – organ wykonawczy Sołectwa.

Rada Sołecka – organ wspierający Sołtysa.

Zebranie Wiejskie – organ uchwałodawczy Sołectwa.

Wójt – Wójt Gminy Borów.

Rada Gminy – Rada Gminy Borów.

Zarząd Gminy – Zarząd Gminy Borów.

§ 4

1. Teren działania Sołectwa obejmuje wieś Głownin.

R o z d z i a ł II

Zakres działania Sołectwa

§ 5

Podstawowym celem utworzenia Sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału w realizacji zadań Gminy.

§ 6

Sołectwo uczestniczy w realizacji zadań Gminy przez:

– inicjowanie działań organów Gminy,

– opiniowanie projektów rozstrzygnięć organów Gminy,

– podejmowanie rozstrzygnięć,

– współpracę z radnymi z terenu Sołectwa, w szczególności w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów, kierowania do nich wniosków dotyczących spraw Sołectwa,

– podejmowanie innych czynności i działań.

§ 7

Do zadań Sołectwa należy:

– inicjowanie działań organów Gminy we wszystkich sprawach wchodzących w zakres zadań własnych Gminy,

– opiniowanie projektów rozstrzygnięć organów Gminy w sprawach: programów gospodarczych i inwestycyjnych, zasad gospodarowania nieruchomościami gminnymi,

– opiniowanie i konsultowanie spraw podlegających uregulowaniu w drodze aktów prawa miejscowego, a dotyczących: funkcjonowania opieki zdrowotnej, placówek kulturalnych, opiekuńczo-wychowaw-czych i sportowych na terenie Sołectwa,

– podejmowanie rozstrzygnięć w zakresie: zarządzania i korzystania z mienia gminnego przekazanego Sołectwu oraz rozporządzania dochodami z tego źródła,

– organizowanie wspólnych prac i przedsięwzięć na rzecz Sołectwa,

– organizowanie pomocy sąsiedzkiej na terenie Sołectwa.

R o z d z i a ł III

Organy Sołectwa i zakres ich kompetencji

§ 8

1. Organami Sołectwa są:

1) Zebrania Wiejskie,

2) Sołtys,

3) Rada Sołecka.

2. Kadencja Sołtysa, Rady Sołeckiej i innych organów powoływanych przez Zebrania Wiejskie trwa 4 lata
i kończy się z wyborem nowych organów.

§ 9

1. Do zakresu działań Zabrania Wiejskiego należy podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach określonych w § 6 za wyjątkiem spraw z zakresu administracji publicznej podlegających rozstrzygnięciu indywidualnemu.

2. Do wyłącznych kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:

– wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej i ich odwołanie,

– określanie zasad korzystania z mienia gminnego, przeznaczenia jego składników oraz dochodów pochodzących z tego źródła,

– wyrażania stanowiska Sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa lub w sprawach przedłożonych do zaopiniowania przez organy Gminy, w tym dotyczących planu zagospodarowania przestrzennego, niektórych aktów prawa miejscowego, innych uchwał Rady Gminy.

3. Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego należy kontrola działalności Sołtysa i Rady Sołeckiej.
W tym celu Zebranie Wiejskie może wyłaniać specjalne komisje określające jednocześnie jej zadania oraz sposób działania i zakres uprawnień.

§ 10

1. Uchwały i opinie Zebrania Wiejskiego Sołtys przekazuje Zarządowi Gminy.

2. Zarząd Gminy, w zależności od charakteru sprawy, załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji Rady.

3. O sposobie załatwienia sprawy informuje się Zebranie Wiejskie lub Sołtysa.

§ 11

1. Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami organów Gminy.

2. Do zadań Sołtysa należy w szczególności:

– wykonywanie uchwał Zebrania Wiejskiego,

– gospodarowanie mieniem przekazanym Sołectwu,

– wykonywanie uchwał organów Gminy,

– reprezentowanie mieszkańców Sołectwa wobec organów Gminy.

3. Rada Gminy Borów może upoważnić Sołtysa do załatwiania spraw z zakresu administracji publicznej.

§ 12

Pełnienie funkcji Sołtysa ma charakter społeczny. Zebranie Wiejskie może podjąć uchwałę o wynagrodzeniu Sołtysa ze środków posiadanych przez Sołectwo.

§ 13

1. Sołtys niebędący radnym bierze udział w sesjach Rady Gminy, bez prawa do głosowania.

2. Za udział w sesjach Rady Sołtysom może przysługiwać dieta określona odrębną uchwałą Rady Gminy.

3. Na posiedzeniach Zarządu Gminy, na których rozpatruje się sprawy dotyczące bezpośrednio Sołectwa, Zarząd zaprasza Sołtysa do udziału w tym posiedzeniu.

4. Na sesjach Rady Gminy i posiedzeniach Zarządu Gminy Sołtysowi przysługuje prawo występowania
z głosem doradczym. Może również zgłaszać wnioski w imieniu zebrania mieszkańców.

§ 14

1. Rada Sołecka jest organem wspomagającym Sołtysa.

2. Rada Sołecka składa się z 3–5 osób.

3. Posiedzenia Rady Sołeckiej odbywają się co najmniej raz w miesiącu.

4. Pracę Rady Sołeckiej organizuje Przewodniczący wyłoniony z grona jej członków.

5. Rada Sołecka w szczególności:

1) opracowuje i przedkłada Zebraniu Wiejskiemu projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebranie,

2) opracowuje i przedkłada Zebraniu Wiejskiemu projekty programów pracy samorządu,

3) występuje wobec Zebrania Wiejskiego z inicjatywami, dotyczącymi udziału mieszkańców
w rozwiązywaniu problemów Sołectwa i realizacją zadań samorządu,

4) organizuje wykonanie uchwał Zebrania Wiejskiego oraz kontroluje ich realizację,

5) prowadzi społeczną kontrolę jednostek organizacyjnych, prowadzących obsługę miejscowej ludności, formułuje wnioski pokontrolne i analizuje ich realizację,

6) decyduje w sprawach udziału samorządu mieszkańców wsi w postępowaniu administracyjnym,

7) współdziała z właściwymi organami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań.

6. Na Zebraniach Wiejskich Sołtys lub Przewodniczący Rady Sołeckiej składa informację o działalności Rady Sołeckiej.

R o z d z i a ł IV

Zasady i tryb zwoływania Zebrania Wiejskiego
oraz podejmowanie uchwał

§ 15

1. Prawo do udziału w Zebraniu Wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Gminy.

2. Uprawnienie do udziału w Zebraniu Wiejskim obejmuje następujące prawa:

– inicjatywy uchwałodawczej,

– udziału w dyskusji w sprawach objętych porządkiem obrad,

– udziału w głosowaniach,

– zgłaszania kandydatów i kandydowania na stanowiska w wybieralnych organach Sołectwa.

§ 16

Zebranie Wiejskie zwołuje Sołtys:

1) z własnej inicjatywy,

2) na żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,

3) na wniosek Rady Sołeckiej,

4) na wniosek Rady Gminy lub Zarządu Gminy.

§ 17

1. Zebranie Wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.

2. Termin, miejsce i temat Zebrania Wiejskiego Sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób zwyczajowo przyjęty w Sołectwie.

3. Zebranie Wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Gminy lub Zarządu Gminy winno odbyć się w terminie 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

§ 18

1. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy Sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.

2. Zebranie Wiejskie otwiera Sołtys i przewodniczy jego obradom.

3. Porządek obrad ustala Zebranie Wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez Sołtysa.

4. Projekt porządku obrad winien być skonsultowany
z Radą Sołecką. Sprawy proponowane do rozpatrze-nia na zebraniu winny być należycie przygotowane.

5. Obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu.

W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Przewodniczącego Rady Gminy, Wójta lub właściwych pracowników Urzędu Gminy.

§ 19

W celu udzielenia Sołtysowi stałej pomocy w przygotowywaniu materiałów i w organizacji zebrań, Zarząd Gminy wyznacza poszczególnych członków Zarządu lub pracowników Urzędu Gminy do kontaktów z Sołectwem.

§ 20

1. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów “za” musi być większa od liczby głosów “przeciw”.

2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.

§ 21

W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem do trybu pracy Zebrania Wiejskiego stosuje się odpowiednie przepisy dotyczące pracy Rady Gminy Borów.

R o z d z i a ł V

Zasady i tryb wyboru oraz odwołania
Sołtysa i Rady Sołeckiej

§ 22

Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i członków Rady Sołeckiej, zwołuje Zarząd Gminy. W tym celu Zarząd Gminy określa miejsce, dzień i godzinę Zebrania Wiejskiego oraz wyznacza przewodniczącego spośród członków Zarządu, za akceptacją Przewodniczącego Rady Gminy. Zarząd może powierzyć przewodniczenie takiemu zebraniu radnemu Gminy. Uchwałę Zarządu Gminy o zwołaniu Zebrania Wiejskiego dla wyboru Sołtysa podaje się do wiadomości mieszkańców Sołectwa, co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

§ 23

1. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej na Zebraniu Wiejskim wymagana jest obecność co najmniej 1/5 uprawnionych mieszkańców Sołectwa.

2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano obecności wymaganej liczby mieszkańców, wybory
w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.

3. Zebranie Wiejskie, na którym przeprowadza się wybory, może postanowić o obowiązku podpisania listy obecności przez uczestników zebrania uprawnionych do głosowania.

§ 24

1. Wybory przeprowadza komisja w składzie co najmniej 3 osób, wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.

2. Do zadań komisji należy:

– przyjęcie zgłoszeń kandydatów,

– przeprowadzenie głosowania,

– ustalenie wyników wyborów,

– ogłoszenie wyników wyborów,

– sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.

3. Protokół podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.

§ 25

1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.

2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru Sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków Rady Sołeckiej.

3. Przewodniczącego Rady Sołeckiej wybiera Rada Sołecka ze swego grona.

§ 26

1. Za wybranych do Rady Sołeckiej uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

2. Za wybranego na Sołtysa uważa się kandydata, który otrzymał więcej niż połowę ważnych głosów.

3. Jeżeli większości absolutnej nie uzyskał żaden
z kandydatów, przeprowadza się ponowne głosowanie. Biorą w nim udział dwaj kandydaci, którzy otrzymali największą liczbę głosów w pierwszym głosowaniu i nie wycofali swojej kandydatury.

4. Nie przeprowadza się ponownego głosowania jeżeli na liście pozostał tylko jeden kandydat. W tym przypadku nie ma zastosowania przepis ust. 2,
a kandydata tego uważa się za wybranego.

§ 27

Wyboru Sołtysa i członków Rady Sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym.

§ 28

1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed Zebraniem Wiejskim i mogą być przez Zebranie Wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeśli nie wykonują swych obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwały zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska, lub w inny sposób utracili zaufanie mieszkańców Sołectwa.

2. Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być po wysłuchaniu zainteresowanego.

3. Rada Gminy lub Zarząd Gminy może wystąpić do Zebrania Wiejskiego z wnioskiem o odwołanie Sołtysa w przypadkach, o których mowa w ust. 1.

4. Wniosek o zwołanie Zebrania Wiejskiego, na którym ma być rozpatrywane odwołanie Sołtysa lub Rady Sołeckiej, winien być podpisany przez 1/5 mieszkańców Sołectwa posiadających czynne prawo wyborcze.

§ 29

1. W przypadku odwołania lub ustąpieniu Sołtysa, Zarząd Gminy zwołuje Zebranie Wiejskie dla wyboru nowego Sołtysa.

2. Wybory dla uzupełnienia składu Rady Sołeckiej lub wybrania nowego składu całej Rady Sołeckiej przeprowadza samodzielnie Zebranie Wiejskie, zwołane przez Sołtysa.

R o z d z i a ł VI

Gospodarka finansowa Sołectwa

§ 30

1. Sołectwo dysponuje środkami finansowymi wydzielonymi w budżecie Gminy w wysokości umożliwiającej realizację zadań określonych przez Radę Gminy Borów.

2. Rada Sołecka może pozyskiwać środki z innych źródeł.

3. W celu wydzielenia w budżecie Gminy środków niezbędnych dla realizacji zadań Sołectwa, Sołtys w terminie do 15 września każdego roku sporządza preliminarz wydatków.

§ 31

1. Gmina Borów może przekazać Sołectwu na jego wniosek składniki mienia gminnego do zarządzania, korzystania z niego i pobierania pożytków. Przekazanie może nastąpić w drodze stosownego porozumienia.

2. Realizując zadania Sołectwo rozporządza dochodami z tych źródeł, zabezpieczając środki w pierwszej kolejności na koszty utrzymania poszczególnych składników mienia (energia, woda i inne media).

R o z d z i a ł VII

Nadzór na działalnością Sołectwa

§ 32

Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawowany jest na podstawie kryteriów zgodności z prawem, celowości, rzetelności, gospodarności.

§ 33

Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawują: Rada Gminy Borów, Komisja Rewizyjna Rady Gminy Borów, Zarząd Gminy Borów, a w sprawach finansowych Skarbnik Gminy.

§ 34

Organy nadzoru mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych, wyjaśnień dotyczących funkcjonowania jednostki pomocniczej Gminy oraz uczestnictwa w posiedzeniach jej organów.

§ 35

1. Sołtys zobowiązany jest do przedłożenia Zarządowi Gminy Borów uchwał Zebrania Wiejskiego w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.

2. Uchwała Zebrania Wiejskiego sprzeczna z prawem jest nieważna.

3. O nieważności uchwały orzeka Zarząd Gminy.

§ 36

Uchwała Zebrania Wiejskiego nieodpowiadająca wymogom celowości, gospodarności lub rzetelności może być uchylona przez Zarząd Gminy.

R o z d z i a ł VIII

Postanowienia końcowe

§ 37

O utworzeniu, połączeniu, podziale i znoszeniu, a także ustaleniu granic, nazwy i siedziby władz jednostki pomocniczej decyduje Rada Gminy w drodze odrębnej uchwały.

§ 38

Zmiany statutu dokonuje Rada Gminy.

§ 39

W przypadkach spornych postanowienia statutu interpretuje wiążąco Zarząd Gminy.