1891

OBWIESZCZENIE WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO

z dnia 19 października 2001 r.

w sprawie zmiany oraz przyjęcia jednolitego tekstu Statutu Związku
Gmin Ziemi Zgorzeleckiej z siedzibą w Zgorzelcu

Na podstawie § 7 i § 8 zarządzenia nr 47 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1990 r. w sprawie rejestracji związków międzygminnych (M.P. Nr 33, poz. 266) zarządzam ogłoszenie:

I. Zmiany tekstu Statutu Związku Gmin Ziemi Zgorzeleckiej, o następującej treści:

1. W § 1 ust. 2 dodaje się ppkt 8 “Gmina Siekierczyn” oraz ppkt 9 “Gmina Platerówka”.

2. W § 2 ust. 1 słowo “terytorialnym” zastępuje się słowem “gminnym”.

3. W § 3 pkt 2 skreśla się ppkt 12 i ppkt 14.

4. W § 5 pkt 2 skreśla się słowa “Sejmik Samorządowy oraz”.

5. Skreśla się w całości § 6 w dotychczasowym brzmieniu. W to miejsce wprowadza się rozdział II “Zasady korzystania z obiektów i urządzeń” w następującym brzmieniu:

– § 6. Związek i utworzone przez niego komunalne osoby prawne nie mogą prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności pu-blicznej.

– § 7. O sposobie korzystania z obiektów
i urządzeń Związku decyduje Zgromadzenie Związku, z uwzględnieniem następujących zasad:

1) Podstawowym celem Związku jest wykorzystanie majątku dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców Gmin — członków Związku w zakresie ochrony zwierząt oraz odprowadzenia i oczyszczenia ścieków.

2) Członek Związku ma prawo wystąpić
z uzasadnionym wnioskiem o przekazanie mu konkretnego obiektu stanowiącego majątek Związku, a leżącego na terenie Gminy — w jej bezpośrednie władanie. Charakter i treść tego władania określa umowa stron.

6. Wskutek wprowadzenia rozdziału II, od § 6 odpowiednio zmienia się w górę kolejność i numerację pozostałych rozdziałów i paragrafów.

7. W § 12 ust. 1 skreśla się słowa “i innych organów Związku”.

8. W § 15 ust. 1 słowa “7 członków” zastępuje się słowami “9 członków”, w ust. 2 zdanie drugie, słowo “terytorialnym” zastępuje się słowem “gminnym”.

9. W § 31 skreśla się pkt 3 ppkt 1. Tym samym zmienia się w dół numeracja ppkt 2–5.

10. W § 32 skreśla się ust. 2 w brzmieniu “zadania, które Związek przejmuje za Gminę wstę-pującą do Związku” i otrzymuje on brzmienie: “Uchwała o przyjęciu nowego członka winna zawierać wysokość przypadającego na Gminę udziału”.

11. W § 43 pkt 2 słowo “komunalną” zastępuje się słowem “Związku”.

12. W załączniku nr 1 do statutu “Regulamin Komisji Rewizyjnej Związku Gmin Ziemi Zgorze-leckiej”:

1) w § 13 słowa “Przewodniczącego Związku Gmin” zastępuje się słowami “Przewodni-czącego Zgromadzenia Związku Gmin”.

II. Jednolitego tekstu Statutu Związku Gmin Ziemi Zgorzeleckiej, który stanowi załącznik do niniejszego obwieszczenia.

WOJEWODA DOLNOŚLĄSKI
WITOLD KROCHMAL

Załącznik do obwieszczenia Wojewody Dolnośląskiego z dnia 19 października 2001 r. (poz. 1891)

STATUT ZWIĄZKU GMIN ZIEMI ZGORZELECKIEJ

I. Organizacja Związku

§ 1

1. Statut niniejszy dotyczy dobrowolnego związku międzygminnego utworzonego pod nazwą ZWIĄZEK GMIN ZIEMI ZGORZELECKIEJ.

2. Członkami Związku są:

1) Gmina miejska Zgorzelec,

2) Gmina miejska Zawidów,

3) Miasto i Gmina Bogatynia,

4) Miasto i Gmina Pieńsk,

5) Miasto i Gmina Węgliniec,

6) Gmina Sulików,

7) Gmina Zgorzelec.

8) Gmina Siekierczyn,

9) Gmina Platerówka.

3. Siedzibą związku jest miasto Zgorzelec.

4. Członkami Związku są także Gminy, które przystąpią do Związku na zasadach określonych w niniejszym statucie.

§ 2

1. Związek działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U.
Nr 13, poz. 74 z późn. zm.).

2. Związek posiada osobowość prawną.

3. Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

§ 3

Zadania Związku:

1. Reprezentowanie gmin wobec administracji rządowej w zakresie działania Związku.

2. Reprezentowanie, inspirowanie i koordynacja wspólnych interesów w sprawach:

1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami
i ochrony środowiska,

2) gospodarki gruntami i ewidencji gruntów,

3) gospodarki komunalnej, inwestycji komunalnych i prowadzenie działalności gospodarczej,

4) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości oraz urządzeń sanitarnych, zaopatrzenia w energię elektryczną
i cieplną, telefonizacji, gazyfikacji,

5) kultury, sportu i rekreacji,

6) ochrony zdrowia,

7) oświaty,

8) ochrony przeciwpożarowej,

9) rolnictwa, leśnictwa i łowiectwa,

10) łączności, drogownictwa i komunikacji,

11) targowisk i hal targowych,

12) współpracy z samorządami innych państw, związkami gmin i Euroregionami,

3. Prowadzenie dla Gmin zrzeszonych w Związku spraw w zakresie:

1) schroniska dla zwierząt,

2) realizacji programu “Czysta Nysa”.

§ 4

Celem realizacji powyższych zadań Związek został zawarty na czas nieokreślony.

§ 5

1. Przystąpienie nowego członka do Związku wymaga uzyskania zgody Zgromadzenia w tej sprawie.

2. O zamiarze przystąpienia do Związku gmina informuje Wojewodę.

3. Przystąpienie do Związku wymaga przyjęcia niniejszego statutu przez Radę Gminy bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady Gminy.

4. Członkostwo Związku nabywa się z dniem wejścia w życie uchwały Rady Gminy o przyjęciu niniejszego statutu.

II. Zasady korzystania z obiektów i urządzeń

§ 6

Związek i utworzone przez niego komunalne osoby prawne nie mogą prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

§ 7

O sposobie korzystania z obiektów i urządzeń Związku decyduje Zgromadzenie Związku z uwzględnieniem następujących zasad:

1. Podstawowym celem Związku jest wykorzystanie majątku dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców Gmin — członków Związku w zakresie ochrony zwierząt oraz odprowadzenia i oczyszczenia ścieków.

2. Członek Związku ma prawo wystąpić z uzasadnionym wnioskiem o przekazanie mu konkretnego obiektu stanowiącego majątek Związku, a leżąceg
o na terenie Gminy — w jej bezpośrednie władanie. Charakter i treść tego władania określa umowa stron.

III. Koszty działalności Związku

§ 8

1. Członkowie Związku opłacają składki członkowskie w wysokości proporcjonalnej do liczby mieszkańców stale zamieszkałych w Gminie wg stanu na dzień 30 czerwca roku poprzedniego, ustalonej przez Wojewódzki Urząd Statystyczny,

2. Wysokość składek członkowskich i zasady ich wnoszenia ustala Zgromadzenie.

3. Członkowie Związku są zobowiązani do opłacania składek członkowskich w 4 równych ratach w terminie do dnia: 15 stycznia, 15 kwietnia, 15 lipca
i 15 października. Od kwot niewpłaconych w terminie nalicza się odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.

4. Członkowie Związku mogą wnosić inne udziały
w dowolnej formie i wysokości.

5. Wniesione udziały i składki członkowskie stanowią majątek Związku.

6. Burmistrz Zgorzelca zapewnia Związkowi możliwość korzystania z niezbędnych lokali.

7. Członkowie Związku uczestniczą w zyskach lub stratach z działalności Związku proporcjonalnie do wysokości ustalonego wskaźnika z wniesionych składek członkowskich i innych udziałów.

8. Związek może korzystać z majątku członków na podstawie umów cywilno-prawnych, które wygasają wraz z likwidacją Związku.

IV. Organy Związku

§ 9

1. Organami Związku są: Zgromadzenie i Zarząd.

2. Zgromadzenie Związku, zwane dalej Zgromadzeniem, jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku,

3. Zarząd Związku, zwany dalej Zarządem, jest organem wykonawczym Związku.

§ 10

1. Członkowie Związku posiadają w zgromadzeniu po 3 przedstawicieli.

2. W skład Zgromadzenia wchodzą wójtowie i burmistrzowie gmin uczestniczących w Związku,

3. Wyboru pozostałych przedstawicieli w skład Zgromadzenia dokonują Rady Gmin.

4. Pracownicy Związku nie mogą być członkami Zgromadzenia.

§ 11

1. Kadencja Zgromadzenia pokrywa się z kadencją Rad Gmin. Członkowie Zgromadzenia ustępujący na skutek upływu kadencji Zgromadzenia pełnią swoje obowiązki do czasu ukonstytuowania się Zgromadzenia w nowym składzie.

2. Pierwsze posiedzenie nowo wybranego Zgromadzenia zwołuje Przewodniczący Związku poprzedniej kadencji.

§ 12

Zgromadzenie stanowi o wszystkich sprawach Związku niezastrzeżonych do właściwości innych organów.

Do kompetencji Zgromadzenia należy w szczególności:

1) ustanowienie własnych regulaminów, zasad działania Zarządu,

2) wybór i odwołanie Zarządu, stanowienie o kierunkach jego działania,

3) wybór Przewodniczącego Zgromadzenia, Przewodniczącego Zarządu i ich zastępców,

4) wybór komisji, w tym komisji rewizyjnej,

5) tworzenie, przekształcanie i likwidacja jednostek organizacyjnych, spółek, wnoszenia udziałów oraz urządzeń Związku,

6) ustanowienie zasad użytkowania i zarządzania majątkiem Związku oraz wszelkimi jego urządzeniami,

7) uchwalanie procedury budżetowej, uchwalanie budżetu Związku oraz udzielenia zgody na nieprzewidziane wydatki,

8) stanowienie o używaniu funduszy Związku
w granicach ustawowych oraz o sposobie zagospodarowania zysków i pokrycia strat powstałych z działalności Związku,

9) przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu
i udzielanie absolutorium Zarządowi. Nieudzielenie absolutorium jest równoznaczne z wnioskiem
o odwołanie Zarządu,

10) przyjmowanie do realizacji zadań z zakresu administracji rządowej i innych,

11) ustalanie wysokości składek członkowskich,

12) ustalanie wysokości diet dla członków Zgromadzenia,

13) określenie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

14) ustalanie liczby etatów i struktury organizacyjnej biura Związku,

15) przyjmowanie nowych członków Związku,

16) występowanie do Rad Gmin członków Związku
z wnioskiem o likwidację Związku,

17) inicjowanie zmian w statucie Związku,

18) ustalanie wysokości opłat za usługi świadczone przez Związek lub jednostki organizacyjne Związku.

§ 13

1. Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Zgromadzenia
w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Powiadomienie członków Zgromadzenia o posiedzeniu wraz z porządkiem obrad, niezbędnymi dokumentami i materiałami powinno być dostarczone nie później niż 7 dni przed dniem posiedzenia
i 14 dni przy rozpatrywaniu projektu budżetu.

3. Na wniosek Zarządu lub pisemny wniosek co najmniej 2 członków Związku Przewodniczący obowiązany jest zwołać Zgromadzenie w trybie nadzwyczajnym w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku. Wniosek powinien zwierać porządek obrad.

4. Obrady Zgromadzenia są protokołowane, zaś protokół powinien być przyjęty na następnym posiedzeniu.

§ 14

1. Uchwały Zgromadzenia są przyjmowane bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia, przy czym każdemu członkowi Zgromadzenia przysługuje jeden głos.

2. Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały Zgromadzenia
w ciągu 7 dni od daty jej podjęcia.

3. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy w terminie 14 dni od daty wniesienia sprzeciwu.

4. Sprzeciw nie przysługuje do uchwały podętej
w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.

§ 15

1. Zarząd stanowi 9 członków, w tym Przewodniczący i Wiceprzewodniczący.

2. Przewodniczącego Zarządu wybiera Zgromadzenie bezwzględną większością głosów ustawowego składu Zgromadzenia, w głosowaniu tajnym. Do Przewodniczącego Zarządu stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o samorządzie gminnym dotyczące wójta lub burmistrza.

3. Zarząd Związku jest powoływany i odwoływany przez Zgromadzenie spośród osób wskazanych przez członków Związku, z zastrzeżeniem ust. 4, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Zgromadzenia,
w głosowaniu tajnym.

4. Członkowie Zarządu powołani spoza grona przedstawicieli w Zgromadzeniu nie mogą stanowić więcej niż 1/3 składu Zarządu.

5. Wiceprzewodniczącego (Zarządu), spośród członków Zarządu, wybiera i odwołuje zgromadzenie zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu zgromadzenia,
w głosowaniu tajnym.

§ 16

Do zakresu działania Zarządu należy w szczególności:

1) zarządzanie majątkiem Związku, w oparciu o zasady statutu i przepisy ustanowione przez Zgromadzenie,

2) kierowanie administracją Związku,

3) nadzór nad działalnością zakładów, przedsiębiorstw i urządzeń Związku posiadających własne kierownictwo,

4) zatrudnianie i zwalnianie pracowników Zawiązku na stanowiska kierownicze w administracji Związku oraz związkowych jednostek organizacyjnych (gospodarczych),

5) przygotowanie projektu budżetu z uwzględnieniem wskazówek Zgromadzenia,

6) realizacja budżetu Związku,

7) składanie Zgromadzeniu sprawozdań z działalności i stanu majątku Związku w odstępach półrocznych,

8) przygotowanie wniosków i projektów uchwał na posiedzenia Zgromadzenia,

9) wykonywanie uchwał Zgromadzenia,

10) przedstawianie zamierzeń i kierunków działania Związku.

§ 17

Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu Zarządu. W przy-padku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.

§ 18

1. Przewodniczący Zarządu reprezentuje Związek na zewnątrz.

2. Do kompetencji Przewodniczącego Zarządu należy:

1) podpisywanie dokumentów i korespondencji prowadzonej w interesie Związku,

2) wykonywanie obowiązków kierownika zakładu pracy w stosunku do pracowników biura Związku i kierowników jednostek Związku,

3) zwoływanie posiedzeń Zgromadzenia i Zarządu oraz ich prowadzenie,

4) wykonanie budżetu Związku w zakresie ustalonym przez Zarząd,

5) składanie sprawozdań ze swej działalności na posiedzeniach Zarządu i Zgromadzenia,

6) udzielanie ulg, odroczeń, umorzeń w zakresie opłat stanowiących dochody Związku i wpłacanie bezpośrednio na rachunek Związku do wysokości kwot ustalonych przez Zgromadzenie.

3. W przypadku nieobecności Przewodniczącego zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący.

4. W granicach określonych przez Zarząd Przewodniczący może przekazać swoje uprawnienia dyrektorowi biura.

§ 19

1. Zgromadzenie może powołać 3–5 osobowe stałe
i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.

2. Przewodniczącego komisji wybiera Zgromadzenie spośród członków Zgromadzenia, na wniosek właściwej komisji.

3. W skład komisji mogą wchodzić osoby spoza Zgromadzenia, w liczbie nieprzekraczającej połowy składu komisji z wyłączeniem komisji rewizyjnej.

4. Komisje podlegają Zgromadzeniu, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności.

5. Posiedzenia komisji winny być protokołowane,
a protokół podpisany przez obecnych na posiedzeniu członków.

§ 20

1. Zgromadzenie kontroluje działalność Zarządu Związku oraz związkowych jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje komisję rewizyjną.

2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą członkowie Zgromadzenia w wyłączeniem członków Zarządu Związku oraz Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Zgromadzenia Związku.

§ 21

Do zadań komisji rewizyjnej należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu Związku i wnioskowanie do Zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,

2) opiniowanie uzasadnionego, pisemnego wniosku 1/4 ustawowego składu Zgromadzenia o odwołanie Zarządu i Przewodniczącego Zarządu,

3) kontrola działalności Zarządu oraz podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych Związku,

4) kontrola realizacji uchwał przyjętych przez Zgromadzenie,

5) wykonywanie innych zadań w zakresie kontroli zleconych przez Zgromadzenie.

§ 22

1. Zasady i tryb działalności komisji rewizyjnej określa załącznik nr 1 do statutu.

2. Komisja składa sprawozdania ze swej działalności na posiedzeniach Zgromadzenia.

V. Prawa i obowiązki członka Związku

§ 23

1. Każdy członek Związku ma prawo:

1) poprzez swoich przedstawicieli brać udział w obradach i głosowaniach Zgromadzenia,

2) przedstawiać żądania i składać wnioski na posiedzeniach,

3) korzystać z urządzeń, działalności zakładów
i przedsiębiorstw Związku,

4) deklarować i wnioskować udziały do majątku Związku,

5) wnioskować o zwołanie Zgromadzenia w trybie nadzwyczajnym.

2. Każdy członek ma obowiązek:

1) uiszczać należne składki członkowskie,

2) udzielać pomocy organom Związku w realizacji zadań Związku,

3) stosować się do postanowień statutu i regulaminów oraz innych prawnych postanowień organów Związku; nie działać na szkodę Związku.

VI. Majątek i gospodarka Związku

§ 24

Majątek Związku jest odrębny od majątku członków Związku i zarządzany jest odrębnie.

§ 25

Dochody z majątku Związku przeznaczone są na prowadzenie działalności i utrzymanie Związku. O przeznaczeniu nadwyżki dochodów nad wydatkami decyduje Zgromadzenie.

§ 26

Dochody związku stanowią:

1) dochody z majątku jednostek organizacyjnych Związku,

2) składki i inne świadczenia członków Związku,

3) dotacje, darowizny, zapisy,

4) jednorazowe wpływy uzyskane ze sprzedaży części majątku,

5) inne dochody.

§ 27

Jeżeli własne dochody Związku oraz świadczenia członków nie wystarczają na pokrycie dochodów, niedobór rozkłada się na członków Związku według wskaźnika proporcji wynikającego z wysokości składek członkowskich i udziałów lub ustaleń Zgromadzenia w tej sprawie.

§ 28

1. Zarząd Związku przedstawia projekt uchwały budżetowej Zgromadzeniu Związku i Regionalnej Izbie Obrachunkowej najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, zgodnie z zasadami ustawy o finansach publicznych.

2. Projekt uchwały budżetowej z objaśnieniami i załącznikami powinien być dostarczony członkom Związku najpóźniej na 14 dni przed wniesieniem pod obrady Zgromadzenia.

3. Uchwała budżetowa powinna być rozpatrzona
i uchwalona przez Zgromadzenie przed rozpoczęciem roku budżetowego, jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

§ 29

1. Zarząd Związku obowiązany jest prowadzić księgowość związku w oparciu o zasady określone
w prawie o finansach publicznych.

2. Najpóźniej do 30 kwietnia Zarząd składa Zgromadzeniu sprawozdanie z wykonania budżetu za rok ubiegły i realizacji ustawy o zamówieniach publicznych i wszelkich innych dochodach i wydatkach.

§ 30

1. Za przyjęte zobowiązania wobec osób trzecich Związek odpowiada całym swoim majątkiem.

2. Byli członkowie Związku odpowiadają w powyższych granicach za wszystkie zobowiązania Związku powstałe do chwili ich wystąpienia ze Związku.

VII. Zmiany w składzie Związku

§ 31

1. Na członka Związku może być przyjęta Gmina, która jest położona w bezpośredniej bliskości (ościennie) do granic Związku.

2. Uchwałę o przyjęcie nowego członka związku podejmuje Zgromadzenie.

3. Przyjęcie do Związku może nastąpić, jeżeli Rada Gminy:

1) uchwaliła przystąpienie do Związku,

2) przyjęła statut w aktualnym brzmieniu,

3) uchwaliła wysokość udziału w związku, zakreślonego statutem,

4) uchwaliła przekazanie Związkowi tych zadań i kompetencji, które ma on spełniać.

§ 32

Uchwała o przyjęciu nowego członka winna zawierać wysokość przypadającego na gminę udziału.

§ 33

1. Zmiana granic gminy nie powoduje utraty członkostwa w Związku.

2. Gmina ma obowiązek zawiadomić Związek o zmianie granicy.

3. Rada Gminy może wystąpić o zmianę wysokości udziału, jeżeli zmiana granicy wpłynęła na zmniejszenie świadczeń Związku na rzecz Gminy lub zainteresowania Gminy działalnością Związku.

§ 34

Członkostwo w Związku ustaje w przypadku:

1) wystąpienia członka ze Związku,

2) wykluczenia ze Związku,

3) zmiany granic, skutkiem której Gmina przestaje istnieć,

4) rozwiązania Związku.

§ 35

Zamiar wystąpienia ze Związku członek powinien oznajmić najpóźniej na 3 miesiące przed upływem roku kalendarzowego.

§ 36

1. Zamiar wykluczenia członka ze Związku należy oznajmić członkowi najpóźniej na 30 dni przed dniem zamierzonego wykluczenia

2. Wykluczenie może nastąpić w razie:

1) udowodnionego działania na szkodę Związku,

2) nieuiszczenia obowiązujących świadczeń na rzecz Związku przez jeden rok.

3) niestosowania się do postanowień statutu
i przepisów obowiązujących w Związku,

3. O wykluczeniu członka ze Związku stanowi Zgromadzenie, bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

§ 37

1. Występującemu lub wykluczonemu ze Związku członkowi należy zwrócić równowartość tego, co wniósł lub wpłacił tytułem udziału.

2. Przy zwrocie udziału potrąca się roszczenie Związku z powodu czynności wchodzących w zakres działalności Związku.

3. Zasady zwrotu udziału lub podziału majątku w przypadku występowania lub wykluczenia członka ze Związku może regulować oddzielna umowa.

§ 38

Rozwiązanie Związku następuje:

1) gdy liczba członków zmniejszy się poniżej 2 członków,

2) wskutek zgodnych uchwał wszystkich członków Związku,

3) wskutek uchwały Zgromadzenia.

§ 39

1. W przypadku rozwiązania Związku jego majątek, po zaspokojeniu wszelkich zobowiązań i roszczeń wierzycieli, przechodzi na rzecz dotychczasowych członków Związku, w stosunku do ich udziałów.

2. Pierwszeństwo do przejęcia urządzeń Związku, przedsiębiorstw i zakładów Związku mają te Gminy, na obszarze których owe urządzenia, zakłady
i przedsiębiorstwa się znajdują.

§ 40

1. Likwidacja Związku odbywa się pod nadzorem komisji likwidacyjnej.

2. Komisję likwidacyjną powołuje Zgromadzenie. Do obowiązków komisji likwidacyjnej należy przeprowadzenie kontroli dokumentów Związku, ustalenie stanu majątkowego Związku i opracowanie planu likwidacji.

§ 41

Do likwidacji Związku stosuje się regulacje zawarte
w niniejszym statucie.

VIII. Postanowienia końcowe

§ 42

1. Obsługę techniczną i organizacyjną Związku i jego organów zapewnia biuro Związku.

2. Biuro jest podporządkowane Przewodniczącemu Związku, a jego pracą kieruje dyrektor biura.

§ 43

1. Organami nadzoru nad Związkiem są: Prezes Rady Ministrów i Wojewoda, a w zakresie spraw budżetowych Regionalna Izba Obrachunkowa.

2. Nadzór nad działalnością Związku sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem, a w sprawach zleconych ponadto na podstawie kryteriów celowości, rzetelności i gospodarności.

3. Uprawnienia i obowiązki organów nadzorczych określają przepisy ustawy o samorządzie gminnym.

§ 44

1. Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

2. Zmiany dotyczące Związku, powstałe po rejestracji, dotyczące danych objętych księgą rejestrową, wymagają wznowienia procedury zakreślonej w Zarządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 sierpnia 1990 roku w sprawie rejestracji związków międzygminnych (Monitor Polski Nr 33, poz. 266).

§ 45

Zmiana statutu Związku następuje w trybie określonym dla jego ustanowienia.

Załącznik nr 1 do Statutu Związku Gmin Ziemi Zgorzeleckiej (poz. 1891)

REGULAMIN KOMISJI REWIZYJNEJ ZWIĄZKU

GMIN ZIEMI ZGORZELECKIEJ

§ 1

Komisja rewizyjna, zwana dalej “komisją”, jest organem Zgromadzenia Związku powołanym do przeprowadzania kontroli działalności Zarządu oraz podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych.

§ 2

Komisja działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, statutu Związku Gmin oraz niniejszego regulaminu.

§ 3

Komisja podlega wyłącznie Zgromadzeniu Związku
i działa w jego imieniu.

§ 4

Komisja podejmuje kontrole zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez Zgromadzenie oraz wyłącznie na polecenie.

§ 5

Komisja pracuje wg półrocznych planów pracy, które przedstawią Zgromadzeniu do akceptacji na początku każdego roku kalendarzowego.

Zgromadzenie związku może zlecić komisji kontrolę
o charakterze doraźnym. Zgromadzenie zlecając przeprowadzenie kontroli, określa szczegółowo zakres
i przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.

§ 6

1. Do kierowania pracą komisji, członkowie komisji wybierają przewodniczącego i jego zastępcę.

2. Przewodniczący komisji:

a) organizuje pracę komisji,

b) zwołuje posiedzenia i kieruje obradami komisji,

c) składa Zgromadzeniu sprawozdania z działalności komisji.

§ 7

Członkowie komisji zobowiązani są do:

1) przestrzegania regulaminu komisji,

2) aktywnego uczestnictwa w pracach komisji.

§ 8

1. Posiedzenia komisji zwoływane są przez przewodniczącego komisji w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać komisję na pisemny wniosek 1/2 ogólnej liczby członków Zgromadzenia.

3. W posiedzeniach komisji mogą brać udział członkowie Zgromadzenia oraz inne osoby niebędące członkami komisji, zaproszone na posiedzenie.

4. Komisja może postanowić o odbyciu posiedzenia zamkniętego.

5. Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy
w nim co najmniej połowa ogólnego składu komisji.

6. Uchwały (rozstrzygnięcia) podejmowane przez komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.

7. Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.

§ 9

1. Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedkładane Zgromadzeniu Związku.

2. Komisja składa pisemne sprawozdania ze swej działalności przynajmniej raz w roku.

§ 10

Komisja współpracuje z innymi komisjami Związku Gmin.

§ 11

1. Podstawową formą działania komisji są kontrole.

2. Przedmiotem kontroli jest działalność Zarządu oraz podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych w zakresie:

– gospodarki finansowo-ekonomicznej,

– gospodarowania mieniem komunalnym,

– przestrzegania realizacji postanowień statutu Związku Gmin, uchwał Zgromadzenia oraz innych przepisów, których realizacja nie podlega kontroli zewnętrznej,

– realizacji bieżących zadań Związku Gmin.

§ 12

Przewodniczący przeprowadza kontrolę w oparciu
o następujące kryteria:

a) legalności (badanie zgodności działania kontrolowanych z przepisami prawa oraz uchwałami Zgromadzenia,

b) gospodarności,

c) rzetelności (badanie, czy powierzone obowiązki są wykonywane w sposób sumienny, uczciwy, solidny).

§ 13

Przewodniczący komisji zawiadamia Przewodniczącego Zgromadzenia Związku Gmin lub kierownika jednostki kontrolowanej o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej na 3 dni przed terminem kontroli.

§ 14

Kontrolę przeprowadza wyłoniony z członków komisji zespół kontrolujący liczący nie mniej niż 2 członków.

Zespół kontrolujący działa na podstawie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli wystawionego przez Przewodniczącego Zgromadzenia Związku Gmin.

W upoważnieniu winny być wyszczególnione:

– termin

– przedmiot,

– zakres przeprowadzonej kontroli.

§ 15

Zespół kontrolny (komisja) upoważniony jest do:

1) wstępu do pomieszczeń oraz innych obiektów jednostki kontrolowanej,

2) wglądu do akt i dokumentów znajdujących się
w kontrolowanej jednostce i związanych z jej działalnością,

3) zabezpieczenia dokumentów i innych dowodów,

4) powołania biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem kontroli po uzyskaniu akceptacji zgromadzenia,

5) żądania od pracowników kontrolowanej jednostki ustnych i pisemnych wyjaśnień w sprawach dotyczących przedmiotu kontroli,

6) przyjmowania oświadczeń od pracowników kontrolowanej jednostki.

§ 16

1. Kierownik jednostki kontrolowanej jest obowiązany do zapewnienia kontrolującym odpowiednich warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli.

2. Podczas dokonywania czynności kontrolnych zespół kontrolny jest zobowiązany do przestrzegania:

– przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie kontrolowanej jednostki,

– przepisów o postępowaniu z wiadomościami zawierającymi tajemnicę państwową i służbową w zakresie obowiązującym w jednostce kontrolowanej.

3. Działalność zespołu kontrolnego (komisji) nie może naruszać obowiązującego w jednostce porządku pracy, w tym kompetencji organów sprawujących kontrolę służbową.

§ 17

Zadaniem zespołu kontrolnego (komisji) jest:

– rzetelne i obiektywne ustalenie stanu faktycznego,

– ustalenie nieprawidłowości i uchybień oraz skutków i przyczyn ich powstania, jak również osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

– wskazanie przykładów dobrej i sumiennej pracy.

§ 18

1. Z przebiegu kontroli zespół (komisja) sporządza protokół, który podpisują wszyscy członkowie zespołu kontrolnego (komisji) oraz kierownik jednostki kontrolowanej.

2. W protokole ujmuje się fakty służące do oceny jednostki kontrolowanej, uchybienia i nieprawidłowości, ich przyczyny i skutki, osoby odpowiedzialne, jak również osiągnięcia i przykłady dobrej pracy.

3. Protokół powinien ponadto zawierać:

– nazwę jednostki kontrolowanej oraz główne dane osobowe kierownika,

– imiona i nazwiska osób kontrolujących,

– określenie zakresu przedmiotu kontroli,

– czas trwania kontroli,

– ewentualne zastrzeżenia kierownika jednostki kontrolowanej,

– wykaz załączników.

4. Protokół sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach. Jeden egzemplarz otrzymuje kierownik jednostki kontrolowanej, drugi Przewodniczący Zarządu Związku Gmin, trzeci pozostaje
w aktach komisji.

§ 19

Na podstawie wyniku przeprowadzonej kontroli komisja występuje z wnioskiem zmierzającym do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, zapobieżenia im na przyszłość oraz usprawnienia działalności, która była przedmiotem kontroli.

§ 20

Komisja kieruje do jednostek skontrolowanych oraz Zarządu Związku Gmin wystąpienia pokontrolne zwierające uwagi i wnioski w sprawie usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości i wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za powstanie tych nieprawidłowości.

§ 21

Kierownicy jednostek, do których wystąpienie pokontrolne zostało skierowane, są obowiązani w wyznaczonym terminie zawiadomić komisję o sposobie wykorzystania uwag i o wykonaniu wniosków.

W razie braku możliwości wykonania wniosków należy podać uzasadnione przyczyny ich niewykonania i propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

§ 22

Odstąpienie od wykonania wniosków komisji dotyczących wyciągnięcia konsekwencji służbowych lub zastosowania innych przewidzianych prawem form odpowiedzialności wobec osób winnych może nastąpić za zgodą Zgromadzenia Związku.

§ 23

W razie ujawnienia przestępstw lub wykroczeń, komisja przekazuje sprawę organom ścigania i w miarę potrzeby zawiadamia o tym organ nadrzędny jednostki skontrolowanej.

§ 24

1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Zgromadzeniu i Zarządowi Związku Gmin w formie sprawozdania.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

– zwięzły opis wyników kontroli ze skazaniem źródeł i przyczyn ujawnionych nieprawidłowości oraz osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

– wnioski zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,

– jeśli zachodzi konieczność, wnioski o podjęcie odpowiednich kroków w stosunku do osób winnych powstałych nieprawidłowości.

§ 25

Obsługę techniczno-biurową komisji prowadzi biuro Związku Gmin Ziemi Zgorzeleckiej.

§ 26

Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem ogłoszenia tekstu jednolitego Statutu Związku Gmin Ziemi Zgorzeleckiej w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.