1882

UCHWAŁA RADY GMINY ZAGRODNO

z dnia 26 września 2001 r.

zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Zagrodno

Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734 i Nr 123, poz. 775, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 26, poz. 306, Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz. 718, Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz. 1009 i Nr 95, poz. 1041 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971) Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

W Statucie Gminy Zagrodno, będącym załącznikiem do uchwały nr XVI/60/96 Rady Gminy w Zagrodnie
z dnia 15 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Zagrodno (Dz. Urz. Woj. Legnickiego
z 1996 r. Nr 32, poz. 272, Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego z 2000 r. Nr 15, poz. 284 oraz z 2001 r. Nr 8,
poz. 86) wprowadza się następujące zmiany:

1) § 5 otrzymuje brzmienie:

“§ 5. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne gminy określa art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

2. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.

3. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

4. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.”

2) § 6 otrzymuje brzmienie:

“§ 6. 1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami , w tym z organizacjami pozarządowymi. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 2 do statutu.

2. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.”

3) § 7 otrzymuje brzmienie:

“§ 7. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w § 5 ust. 2–4.”,

4) po § 8 dodaje się § 8a i § 8b w brzmieniu:

“§ 8a. 1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności wynikają wyłącznie z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.

3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa § 8b.

§ 8b. 1. Udostępnianie obywatelom dokumentów wynikających z wykonywanych przez organy gminy zadań publicznych następuje na ich pisemny wniosek. Termin udostępnienia dokumentów nie może być dłuższy niż 14 dni od dnia złożenia wniosku. W uzasadnionych przypadkach termin ten może być przedłużony do 30 dni, chyba, że przepis ustawy stanowi inaczej.

2. Udostępnianie dokumentów odbywa się w Urzędzie Gminy w godzinach pracy Urzędu i w obecności pracownika odpowiedzialnego za sporządzanie i przechowywanie dokumentów.

3. Udostępnianie polega na umożliwieniu obywatelom przeglądania akt oraz sporządzania z nich notatek, wyciągów, odpisów.

4. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzanych przez siebie wyciągów, odpisów.

5. Czynności, o których mowa w ust. 4, są wykonywane odpłatnie.”,

5) w § 10 skreśla się ust. 2,

6) w § 12 w ust.1 liczbę “18” zastępuje się liczbą “15”,

7) w § 13 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

“2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,”

8) w § 13 w pkt 9 wprowadza się następujące zmiany:

a) dotychczasowe tirety od pierwszego do dziewiątego otrzymują kolejno oznaczenia literowe od a do i, jednocześnie litera d i litera i otrzymują brzmienie:

“d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,”

“i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,”

b) dotychczasowe tirety od dziewiątego do dwunastego otrzymują kolejno oznaczenia punktowe od pkt 10 do pkt 12 , jednocześnie pkt 11 otrzymuje brzmienie:

“11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8
ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,”

c) po pkt 12 dodaje się pkt 13 w brzmieniu:

“13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,”

d) dotychczasowe tirety od trzynastego do szesnastego otrzymują kolejno oznaczenia punktowe od pkt 14 do pkt 17,

e) po pkt 17 dodaje się pkt 18 w brzmieniu:

“18) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,”

f) dotychczasowy siedemnasty tiret otrzymuje oznaczenie pkt 19, jednocześnie po wyrazie “zastrzeżonych” dodaje się wyraz “ustawami”,

9) w § 15:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“Przewodniczącemu Rady przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych w odrębnej uchwale
Rady.”,

b) skreśla się ust. 3 i ust. 4,

10) w § 17:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie wszystkich członków Rady co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę obrad. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.”,

b) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

“2a. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.”,

c) ust.5 otrzymuje brzmienie:

“5. Na wniosek Zarz1du lub co najmniej 1 ustawowego sk3adu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 2 w zdaniu drugim.”,

d) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

“6. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 5 stosuje się przepis ust. 2a, z tym, że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.”,

11) w § 20:

a) w ust. 1 w pkt 2 wyraz “osób” zastępuje się wyrazem “radnych”,

b) skreśla się ust. 6,

12) w § 22:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z zastrzeżeniem ust. 3.”,

b) w ust. 5 lit. d otrzymuje brzmienie:

“d) opiniowanie wniosku o odwołanie wójta
z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium. Komisja przekazuje opinię Przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie,”

c) w ust. 5 skreśla się lit. e,

13) w § 28 wyraz “organów” zastępuje się wyrazem “komisji”.

14) § 29 otrzymuje brzmienie:

“§ 29.1 Organem wykonawczym gminy jest Zarząd, składający się z 3 osób.

2. W skład Zarządu wchodzą: wójt, który jest jednocześnie przewodniczącym Zarządu, zastępca oraz 1 członek.”,

15) w § 30 w ust. 7 cyfrę 6 zastępuje się cyfrą 3,

16) § 32 otrzymuje brzmienie:

“§ 32. Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa.”,

17) w § 48 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

“1a. Przewodniczący rady jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania na takich samych zasadach jak radnych przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji Rady.”,

18) w § 50:

a) w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: “Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”,

b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

“4. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.”,

19) w § 51 wyraz “organów” zastępuje się wyrazem “komisji”,

20) w § 53:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten stosuje się również do osób wchodzących w skład Zarządu niebędących radnymi.”,

b) skreśla się ust. 5,

21) w § 54:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat.”,

b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

“4. Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 3, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.”,

c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

“5. Radny nie może pełnić funkcji:

a) kierownika gminnej jednostki organizacyjnej,

b) zastępcy kierownika gminnej jednostki organizacyjnej.”,

22) w § 57 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Do wykonywania czynności z zakresu stosunku pracy wójta właściwy jest Przewodniczący Rady w zakresie ustalonym przez Radę w odrębnej uchwale, z zastrzeżeniem, że uchwała ta nie może obejmować prawa do ustalania wynagrodzenia wójta.”

23) Rozdział VII otrzymuje tytuł: “Akty prawa miejscowego stanowionego przez gminę.”

24) § 61 otrzymuje brzmienie:

“§ 61. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lip-ca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718).”,

25) skreśla się § 62,

26) § 63 otrzymuje brzmienie:

“§ 63. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląs-
kiego.”

§ 2

W załączniku nr 2 do Statutu Gminy uchwalonego uchwałą wymienioną w § 1 wprowadza się zmiany
w ust. 1:

1) pkt 7 otrzymuje brzmienie: “7) Szkoła Podstawowa w Zagrodnie,”

2) dodaje się pkt 9 w brzmieniu: “9) Gimnazjum w Za-grodnie.”

§ 3

W regulaminie Rady Gminy stanowiącym załącznik
nr 3 do statutu gminy uchwalonego uchwałą wymienioną w § 1 wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 4:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy , do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.”,

b) w ust. 3 skreśla się lit. c,

2) skreśla się § 9,

3) w § 15:

a) w ust. 2 literę w zastępuje się literą z,

b) w ust. 4 kropkę na końcu zdania zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy “z uwzględnieniem ust. 5.”,

c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

“5. Rada gminy może wprowadzić zmiany
w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.”,

4) w § 19 w ust. 5 skreśla się zdanie drugie,

5) w § 20 w ust. 2 skreśla się dziewiąty tiret,

6) w § 25:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Obrady sesji mogą być rejestrowane za pomocą środków audiowizualnych z uwzględnieniem ust. 3.”,

b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

“3. Osoby zainteresowane rejestrowaniem obrad sesji mają obowiązek poinformowania Przewodniczącego Rady o swym zamiarze przed rozpoczęciem posiedzenia. Rejestrowanie nie może zakłócać porządku obrad sesji.”

7) § 34 otrzymuje brzmienie:

“§ 34. Wójt jest obowiązany do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwały w sprawie przepisów porządkowych wójt przekazuje w ciągu dwóch dni od ich podjęcia.”

8) § 35 otrzymuje brzmienie:

“§ 35. Wójt przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby
w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia.”

9) § 40 otrzymuje brzmienie:

“§ 40. Opinie i wnioski komisji uchwalane są
w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, chyba że ustawa stanowi inaczej.”,

10) w § 48 skreśla się ust. 2,

11) w § 51 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. Po wysłuchaniu opinii Komisji Rewizyjnej
i przeprowadzeniu dyskusji nad sprawozdaniem Rada podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium bezwzględną większością głosów swego ustawowego składu. Odrzucenie w głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o nieudzieleniu absolutorium.”

§ 4

Do końca kadencji Rady Gminy (1998–2002) przepisy statutu gminy: § 12 ust. 1, § 20 ust. 1 pkt 2, § 20 ust. 6, § 22 ust. 2, § 29, § 30 ust. 7, § 53 ust. 5 – mają zastosowanie w brzmieniu dotychczasowym.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, z tym że przepis § 54 ust. 5 lit. b statutu gminy ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji 1998–2002.

PRZEWODNICZĄCY
RADY GMINY
EDWARD KACHNIARZ