1882 UCHWAŁA RADY GMINY ZAGRODNO z dnia 26 września 2001 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Zagrodno Na podstawie art. 3 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734 i Nr 123, poz. 775, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 26, poz. 306, Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz. 718, Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz. 1009 i Nr 95, poz. 1041 oraz z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971) Rada Gminy uchwala, co następuje: |
§ 1
W Statucie Gminy Zagrodno, będącym załącznikiem do uchwały nr
XVI/60/96 Rady Gminy w Zagrodnie
z dnia 15 lutego 1996 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Zagrodno (Dz. Urz. Woj.
Legnickiego
z 1996 r. Nr 32, poz. 272, Dz. Urz. Woj. Dolnośląskiego z 2000 r. Nr 15, poz. 284 oraz z
2001 r. Nr 8,
poz. 86) wprowadza się następujące zmiany:
1) § 5 otrzymuje brzmienie:
“§ 5. 1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne gminy określa art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
2. Ustawy mogą nakładać na gminę obowiązek wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, a także z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzenia wyborów powszechnych oraz referendów.
3. Zadania z zakresu administracji rządowej gmina może wykonywać również na podstawie porozumienia z organami tej administracji.
4. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.”
2) § 6 otrzymuje brzmienie:
“§ 6. 1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami , w tym z organizacjami pozarządowymi. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 2 do statutu.
2. Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.”
3) § 7 otrzymuje brzmienie:
“§ 7. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadań, o których mowa w § 5 ust. 2–4.”,
4) po § 8 dodaje się § 8a i § 8b w brzmieniu:
“§ 8a. 1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności wynikają wyłącznie z ustaw.
2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa § 8b.
§ 8b. 1. Udostępnianie obywatelom dokumentów wynikających z wykonywanych przez organy gminy zadań publicznych następuje na ich pisemny wniosek. Termin udostępnienia dokumentów nie może być dłuższy niż 14 dni od dnia złożenia wniosku. W uzasadnionych przypadkach termin ten może być przedłużony do 30 dni, chyba, że przepis ustawy stanowi inaczej.
2. Udostępnianie dokumentów odbywa się w Urzędzie Gminy w godzinach pracy Urzędu i w obecności pracownika odpowiedzialnego za sporządzanie i przechowywanie dokumentów.
3. Udostępnianie polega na umożliwieniu obywatelom przeglądania akt oraz sporządzania z nich notatek, wyciągów, odpisów.
4. Obywatele mogą żądać uwierzytelnienia sporządzanych przez siebie wyciągów, odpisów.
5. Czynności, o których mowa w ust. 4, są wykonywane odpłatnie.”,
5) w § 10 skreśla się ust. 2,
6) w § 12 w ust.1 liczbę “18” zastępuje się liczbą “15”,
7) w § 13 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
“2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,”
8) w § 13 w pkt 9 wprowadza się następujące zmiany:
a) dotychczasowe tirety od pierwszego do dziewiątego otrzymują kolejno oznaczenia literowe od a do i, jednocześnie litera d i litera i otrzymują brzmienie:
“d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Zarząd w roku budżetowym,”
“i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Zarząd w roku budżetowym,”
b) dotychczasowe tirety od dziewiątego do dwunastego otrzymują kolejno oznaczenia punktowe od pkt 10 do pkt 12 , jednocześnie pkt 11 otrzymuje brzmienie:
“11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których
mowa w art. 8
ust. 2 i 2a ustawy o samorządzie gminnym,”
c) po pkt 12 dodaje się pkt 13 w brzmieniu:
“13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,”
d) dotychczasowe tirety od trzynastego do szesnastego otrzymują kolejno oznaczenia punktowe od pkt 14 do pkt 17,
e) po pkt 17 dodaje się pkt 18 w brzmieniu:
“18) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,”
f) dotychczasowy siedemnasty tiret otrzymuje oznaczenie pkt 19, jednocześnie po wyrazie “zastrzeżonych” dodaje się wyraz “ustawami”,
9) w § 15:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“Przewodniczącemu Rady przysługują diety oraz zwrot kosztów
podróży służbowych na zasadach ustalonych w odrębnej uchwale
Rady.”,
b) skreśla się ust. 3 i ust. 4,
10) w § 17:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. O sesji Rady należy zawiadomić pisemnie wszystkich członków Rady co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia, wskazując miejsce, dzień i godzinę obrad. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.”,
b) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
“2a. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.”,
c) ust.5 otrzymuje brzmienie:
“5. Na wniosek Zarz1du lub co najmniej 1 ustawowego sk3adu Rady przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek o zwołanie sesji powinien spełniać wymogi określone w ust. 2 w zdaniu drugim.”,
d) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
“6. Do zmiany porządku obrad sesji zwołanej w trybie określonym w ust. 5 stosuje się przepis ust. 2a, z tym, że dodatkowo wymagana jest zgoda wnioskodawcy.”,
11) w § 20:
a) w ust. 1 w pkt 2 wyraz “osób” zastępuje się wyrazem “radnych”,
b) skreśla się ust. 6,
12) w § 22:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z zastrzeżeniem ust. 3.”,
b) w ust. 5 lit. d otrzymuje brzmienie:
“d) opiniowanie wniosku o odwołanie wójta
z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium. Komisja przekazuje opinię
Przewodniczącemu Rady w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisemnego wniosku w tej
sprawie,”
c) w ust. 5 skreśla się lit. e,
13) w § 28 wyraz “organów” zastępuje się wyrazem “komisji”.
14) § 29 otrzymuje brzmienie:
“§ 29.1 Organem wykonawczym gminy jest Zarząd, składający się z 3 osób.
2. W skład Zarządu wchodzą: wójt, który jest jednocześnie przewodniczącym Zarządu, zastępca oraz 1 członek.”,
15) w § 30 w ust. 7 cyfrę 6 zastępuje się cyfrą 3,
16) § 32 otrzymuje brzmienie:
“§ 32. Zarząd wykonuje uchwały Rady i zadania gminy określone przepisami prawa.”,
17) w § 48 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
“1a. Przewodniczący rady jest każdorazowo zobowiązany do zawiadamiania na takich samych zasadach jak radnych przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o sesji Rady.”,
18) w § 50:
a) w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: “Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: “Tak mi dopomóż Bóg”,
b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
“4. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.”,
19) w § 51 wyraz “organów” zastępuje się wyrazem “komisji”,
20) w § 53:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
“1. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. Przepis ten stosuje się również do osób wchodzących w skład Zarządu niebędących radnymi.”,
b) skreśla się ust. 5,
21) w § 54:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
“1. Z radnym nie może być nawiązany stosunek pracy w urzędzie gminy, w której radny uzyskał mandat.”,
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
“4. Niezłożenie przez radnego wniosku, o którym mowa w ust. 3, jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu.”,
c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
“5. Radny nie może pełnić funkcji:
a) kierownika gminnej jednostki organizacyjnej,
b) zastępcy kierownika gminnej jednostki organizacyjnej.”,
22) w § 57 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. Do wykonywania czynności z zakresu stosunku pracy wójta właściwy jest Przewodniczący Rady w zakresie ustalonym przez Radę w odrębnej uchwale, z zastrzeżeniem, że uchwała ta nie może obejmować prawa do ustalania wynagrodzenia wójta.”
23) Rozdział VII otrzymuje tytuł: “Akty prawa miejscowego stanowionego przez gminę.”
24) § 61 otrzymuje brzmienie:
“§ 61. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lip-ca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62, poz. 718).”,
25) skreśla się § 62,
26) § 63 otrzymuje brzmienie:
“§ 63. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym
Województwa Dolnośląs-
kiego.”
§ 2
W załączniku nr 2 do Statutu Gminy uchwalonego uchwałą wymienioną
w § 1 wprowadza się zmiany
w ust. 1:
1) pkt 7 otrzymuje brzmienie: “7) Szkoła Podstawowa w Zagrodnie,”
2) dodaje się pkt 9 w brzmieniu: “9) Gimnazjum w Za-grodnie.”
§ 3
W regulaminie Rady Gminy stanowiącym załącznik
nr 3 do statutu gminy uchwalonego uchwałą wymienioną w § 1 wprowadza się
następujące zmiany:
1) w § 4:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady gminy , do czasu wyboru przewodniczącego rady, prowadzi najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.”,
b) w ust. 3 skreśla się lit. c,
2) skreśla się § 9,
3) w § 15:
a) w ust. 2 literę w zastępuje się literą z,
b) w ust. 4 kropkę na końcu zdania zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy “z uwzględnieniem ust. 5.”,
c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
“5. Rada gminy może wprowadzić zmiany
w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.”,
4) w § 19 w ust. 5 skreśla się zdanie drugie,
5) w § 20 w ust. 2 skreśla się dziewiąty tiret,
6) w § 25:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. Obrady sesji mogą być rejestrowane za pomocą środków audiowizualnych z uwzględnieniem ust. 3.”,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
“3. Osoby zainteresowane rejestrowaniem obrad sesji mają obowiązek poinformowania Przewodniczącego Rady o swym zamiarze przed rozpoczęciem posiedzenia. Rejestrowanie nie może zakłócać porządku obrad sesji.”
7) § 34 otrzymuje brzmienie:
“§ 34. Wójt jest obowiązany do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwały w sprawie przepisów porządkowych wójt przekazuje w ciągu dwóch dni od ich podjęcia.”
8) § 35 otrzymuje brzmienie:
“§ 35. Wójt przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej uchwałę
budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte
zakresem nadzoru izby
w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia.”
9) § 40 otrzymuje brzmienie:
“§ 40. Opinie i wnioski komisji uchwalane są
w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, chyba że ustawa stanowi
inaczej.”,
10) w § 48 skreśla się ust. 2,
11) w § 51 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. Po wysłuchaniu opinii Komisji Rewizyjnej
i przeprowadzeniu dyskusji nad sprawozdaniem Rada podejmuje uchwałę w sprawie
absolutorium bezwzględną większością głosów swego ustawowego składu. Odrzucenie w
głosowaniu uchwały o udzieleniu absolutorium jest jednoznaczne z przyjęciem uchwały o
nieudzieleniu absolutorium.”
§ 4
Do końca kadencji Rady Gminy (1998–2002) przepisy statutu gminy: § 12 ust. 1, § 20 ust. 1 pkt 2, § 20 ust. 6, § 22 ust. 2, § 29, § 30 ust. 7, § 53 ust. 5 – mają zastosowanie w brzmieniu dotychczasowym.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, z tym że przepis § 54 ust. 5 lit. b statutu gminy ma zastosowanie do kadencji następujących po kadencji 1998–2002.