1871 UCHWAŁA RADY MIASTA LUBANIA z dnia 25 września 2001 r. w sprawie zmiany Statutu Miasta Lubania Na podstawie art. 18 ust 2 pkt 1, art. 22 ust 1, art 40 ust 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. z 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami) oraz § 30 Statutu Miasta Lubania (uchwała Rady Miasta Lubania nr XLII/239/92 z 15 grudnia 1992 r.) Rada Miasta Lubania uchwala, co następuje: |
§ 1
W uchwale Rady Miasta Lubania nr XLII/239/92
z 15 grudnia 1992 r. wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 8 ust. 3 pkt 2 i 11 otrzymuje nowe brzmienie:
“2. Wybór i odwołanie zarządu, ustalenie wynagrodzenia przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności”.
“11. Podejmowanie uchwał w sprawie przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej, właściwości powiatu oraz zadań z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień”.
W ust. 3 pkt 9 skreśla się ppkt “b”.
Dodaje się nowy pkt 16 i 17 w brzmieniu:
“16. Podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych”.
“17. Podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów”.
2) W § 9 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni,
w tym przedstawiciele wszystkich klubów
z wyjątkiem radnych pełniących funkcję przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady
oraz członków zarządu.
3) W § 10 ust. 6 otrzymuje nowe brzmienie:
“6. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonania swoich zadań
wiceprzewodniczącego.
W przypadku nieobecności przewodniczącego
i nie wyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje
wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem”.
4) W § 13 ust. 2 na końcu dodaje się zdanie:
“Jawność działania rady i jej komisji obejmuje
w szczególności prawa obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady i
posiedzenia jej komisji, a także dostępu do zadań publicznych, w tym protokołów
posiedzeń rady i komisji”.
Dotychczasowy ust. 3 otrzymuje oznaczanie, tj. ust. 4.
Dodaje się nowy ust. 3 o brzmieniu:
“3. Dostęp do dokumentów, o których mowa w
ust. 2 jest możliwy poprzez wgląd w ww. dokumenty i sporządzanie z nich odpisów we
własnym zakresie i na własny koszt bez możliwości wydania dokumentów”.
5) W § 15 ust. 5 otrzymuje nowe brzmienie:
“5. W skład komisji wchodzą radni będący jej członkami. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu”.
6) W § 17 ust. 2 i 3 otrzymuje nowe brzmienie oraz dodaje się ust. 8:
“2. Rada w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów wybiera zarząd w liczbie pięciu osób spośród radnych lub osób spoza składu rady”.
“3. W skład zarządu wchodzą: burmistrz, dwaj za-stępcy oraz dwóch członków”.
“8. Działalność zarządu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą
wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania Zarządu Miasta obejmuje
w szczególności prawo obywatelskie do uzyskania informacji, a także dostępu do
dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych. Postanowienia § 13 ust. 3
stosuje się odpowiednio”.
7) W § 18 ust. 2 po wyrazie “pozostałych” skreśla się wyraz “czterech” w to miejsce wpisuje się wyraz “dwóch”.
8) W § 19 ust. 1 otrzymuje nowe brzmienie:
“1. Członkostwa w Zarządzie Miasta nie można łączyć z
członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego oraz zatrudnieniem
w administracji rządowej, a także z mandatem posła i senatora”.
9) W § 20 ust. 1 wyrazy “bezwzględną większością” zastępuje się wyrazami “większością co najmniej 3/5”.
Skreśla się ust. 2 i 7.
Dotychczasowy ust. 3, 5 i 6 otrzymuje brzmienie
i nowe oznaczenie 2, 4 i 5:
“2. Rada Miasta może odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu rady. Odwołanie burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest odpowiednio równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu Miasta albo złożeniem rezygnacji przez cały zarząd”.
“4. W razie odwołania zarządu z przyczyn, o których mowa w § 20 ust. 1, 2, 3 rada w ciągu trzech miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji wybiera nowy zarząd”.
“5. W przypadku odwołania członka zarządu niebędącego jego przewodniczącym Rada Miasta dokona wyboru nowego członka zarządu w terminie jednego miesiąca od dnia odwołania”.
Dotychczasowy ust. 8 i 9 otrzymuje oznaczenie ust. 6 i 7.
10) W § 21 ust. 2 pkt 3 dodaje się nowe ppkt:
a) zaciąganie zobowiązań – mających pokrycie
w ustalonym w uchwale budżetowej kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych
przez Radę Miasta;
b) emitowanie papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez radę;
c) dokonywanie wydatków budżetowych;
d) zgłaszanie propozycji zmian w budżecie gminy;
e) dysponowanie rezerwami budżetu gminy;
f) blokowanie środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
W pkt. 12 wyrazy “zarządzeń porządkowych” zastępuje się wyrazami “przepisów porządkowych”.
Skreśla się pkt 5 i 7, dotychczasowe podpunkty otrzymują nowe oznaczenie.
11) W § 22 w ust. 2 wyraz “zarządzeń porządkowych” zastępuje się wyrazem “przepisów porządkowych”.
W ust. 11 wyraz “czterech” zastępuje się “trzech”.
12) W § 23 w pkt 6 ppkt b po wyrazie “niż” dodaje się wyraz “określone”.
W ust. 7 wyrazy “zarządzeń porządkowych” zastępuje się wyrazami “przepisów porządkowych”.
13) W § 27 ust. 2 otrzymuje nowe brzmienie:
“2. Organem uchwałodawczym osiedla jest rada osiedla”.
W ust. 4 dodaje się zdanie w brzmieniu:
“Przewodniczący rady jest każdorazowo zobowiązany do zawiadomienia
przewodniczącego zarządu osiedla
o sesjach Rady Miasta – na takich samych zasadach jak radnych”.
§ 2
W załączniku nr 4 Statutu Miasta Lubania – Regulamin Rady Miasta Lubania – wprowadza się następujące zmiany:
1) W § 3 ust. 1 po wyrazie “mianowania” dodaje się wyraz “wyboru”.
2) W § 5 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
“3. Członek zarządu oraz radny, o którym mowa
w ust. 2, może uczestniczyć w pracach komisji bez prawa głosowania”.
3) W § 10 ust. 5 otrzymuje nowe brzmienie:
“5. Rada Miasta może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady”.
4) W § 11 skreśla się ust. 4.
5) W § 24 ust. 4 otrzymuje nowe brzmienie:
“4. Na wniosek burmistrza przewodniczący Rady Miasta jest
zobowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady projekt uchwały,
jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd Miasta, a projekt wpłynął do Rady co najmniej
7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady”.
6) W § 25 ust. 1 wyrazy “z wyjątkiem spraw zastrzeżonych przez ustawę, statut i niniejszy regulamin” zastępuje się wyrazami “chyba, że ustawa określa inaczej”.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta Lubania.
§ 4
Zobowiązuje się Zarząd Miasta Lubania do opracowania w ciągu miesiąca tekstu jednolitego Statutu Miasta Lubania.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w
Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z zastrzeżeniem, iż zmiany opisane
w § 1 pkt 6, 7 i 11 niniejszej uchwały wchodzą
w życie z początkiem nowej kadencji Rady Miasta.