1866

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W JELCZU-LASKOWICACH

z dnia 31 sierpnia 2001 r.

w sprawie Statutu Gminy Jelcz-Laskowice

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1

Zatwierdza się Statut Gminy Jelcz-Laskowice
w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszej ustawy.

§ 2

Traci moc Statut Gminy Jelcz-Laskowice zatwierdzony uchwałą Rady Miejskiej z dnia 31 marca 1999 r.
Nr VIII/69/99 (z późn. zm.) z tym, że: do końca kadencji organów stanowiących Gminy Jelcz-Laskowice, w czasie której niniejsza uchwała wchodzi w życie, przepisy § 38 ust. 2, § 42 ust. 1, ust. 4, ust. 6 i § 45 ust. 3 statutu mają zastosowanie w brzmieniu dotychczasowym oraz ma zastosowanie również dotychczasowy Regulamin Działania Zarządu Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
MARIAN ORZECHOWSKI

Załącznik nr 1 do uchwały Rady Miejskiej w Jelczu-Laskowicach z dnia 31 sierpnia 2001 r. (poz. 1866)

STATUT GMINY JELCZ-LASKOWICE

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Ilekroć w przepisach Statutu Gminy Jelcz-Laskowice jest mowa bez bliższego określenia o:

1) Gminie, należy rozumieć przez to Miasto i Gminę Jelcz-Laskowice,

2) Radzie, należy rozumieć przez to Radę Miejską
w Jelczu-Laskowicach,

3) Przewodniczącym lub Wiceprzewodniczącym, należy rozumieć przez to Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Jelczu-
-Laskowicach,

4) sesji, należy rozumieć przez to sesję Rady Miejskiej w Jelczu-Laskowicach,

5) komisji, należy rozumieć przez to komisję Rady Miejskiej w Jelczu-Laskowicach,

6) klubie, należy rozumieć przez to klub radnych Rady Miejskiej w Jelczu-Laskowicach,

7) radnym, należy rozumieć przez to radnego Rady Miejskiej w Jelczu-Laskowicach,

8) Zarządzie, należy rozumieć przez to Zarząd Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice,

9) Burmistrzu, należy rozumieć przez to Burmistrza Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice,

10) członku Zarządu, należy rozumieć przez to członka Zarządu Miasta i Gminy Jelcz-Laskowice,

11) jednostce pomocniczej, należy rozumieć przez to odpowiednią jednostkę pomocniczą Gminy Jelcz-
-Laskowice – osiedle lub sołectwo,

12) Urzędzie, należy rozumieć przez to Urząd Miasta
i Gminy Jelcz-Laskowice,

13) ustawie gminnej, należy rozumieć przez to ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 13, poz. 74 z późniejszymi zmianami),

14) statucie, należy rozumieć przez to Statut Gminy Jelcz-Laskowice.

§ 2

1. Mieszkańcy miasta i gminy Jelcz-Laskowice tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową, zwaną dalej Gminą.

2. Mieszkańcy Gminy podejmują rozstrzygnięcia
w sprawach wspólnoty w głosowaniu powszechnym poprzez wybory i referendum lub za pośrednictwem organów Gminy. Wybory i referendum przeprowadzane są na podstawie odrębnych przepisów.

3. Siedzibą organów Gminy jest Miasto Jelcz-Las-kowice.

§ 3

Gmina obejmuje obszar w granicach określonych na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do statutu.

§ 4

1. Gmina posiada herb, zobrazowany w załączniku
nr 2 do statutu.

2. Herb Gminy jest znakiem prawnie chronionymi. Rozpowszechnianie herbu Gminy w celach komercyjnych wymaga zgody Rady, a w innych celach zgody Zarządu.

3. W sprawach własnych Gmina używa pieczęci urzędowej (kształtu: owalnego, okrągłego) z wizerunkiem godła Rzeczpospolitej Polskiej lub herbu Gminy, zgodnie ze wzorem w załączniku nr 4 do statutu, lub też zwykłej pieczęci podłużnej określającej nazwę Gminy i adres.

§ 5

1. Podstawowym zadaniem Gminy jest zaspokajanie potrzeb zbiorowych jej mieszkańców, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gospodarczego i społecznego Gminy oraz dla pełnego uczestnictwa obywateli w życiu wspólnoty.

2. Rada Gminy na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady gminy mającej charakter konsultacyjny. Rada Gminy, powołując młodzieżową radę gminy, nadaje jej statut określający tryb wyboru jej członków i zasady działania.

§ 6

1. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, w tym w szczególności w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

2. W zakresie ustalonym ustawami Gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

3. Na podstawie porozumień z organami administracji rządowej Gmina wykonuje także inne zadania z zakresu tej administracji.

4. Gmina może uczestniczyć w ponadgminnych formach współdziałania międzygminnego celem realizacji zadań wspólnych lub przekraczających jej możliwości.

5. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tym jednostkami samorządu terytorialnego. Zawarte porozumienia nie powinny powodować negatywnych skutków ekonomicznych lub społecznych.

§ 7

W Gminie tworzy się jednostki pomocnicze na zasadach i w trybie określonym postanowieniami szczegółowymi statutu.

§ 8

1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać jedynie z ustaw.

2. Jawność działania organów gminy obejmuje
w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesję Rady i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji Rady Miejskiej.

3. Dostęp i korzystanie z dokumentów, o których mowa w ust. 2, odbywa się wg zasad określonych poniżej:

1) dostęp do uchwał i protokołów z sesji Rady Gminy oraz protokołów z posiedzeń stałych komisji Rady (za wyjątkiem spraw, których jawność wyłączona jest przepisami prawa):

a) po pisemnym wniosku skierowanym do Przewodniczącego Rady Miejskiej o udostępnienie uchwały lub protokołu z określeniem konkretnego posiedzenia Rady lub Komisji,

b) protokoły udostępniane są w Biurze Rady
w obecności upoważnionego pracownika w dniach i godzinach pracy Urzędu,

2) dostęp do uchwał i protokołów z posiedzenia Zarządu (za wyjątkiem spraw, których jawność wyłączona jest przepisami prawa):

a) po pisemnym wniosku skierowanym do Przewodniczącego Zarządu z określeniem tematu (sprawy),

b) żądane informacje oraz protokoły z posiedzeń Zarządu udostępnia Sekretarz Gminy w dniach i godzinach pracy Urzędu,

3) dokumenty należy udostępnić w terminie do
14 dni, licząc od daty zgłoszenia wniosku. Korzystanie z dokumentów odbywa się na miejscu. Zabronione jest wypożyczanie dokumentów i korzystanie z nich poza obiektem Urzędu.

Korzystający może sporządzać z dokumentów notatki i odpisy.

R o z d z i a ł II

Organizacja i tryb działania Rady Miejskiej
w Jelczu-Laskowicach

§ 9

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Gminy.

2. Liczbę radnych wchodzących w skład Rady określa ustawa gminna.

3. Rada wybiera ze swego grona, w obecności co najmniej połowy swojego ustawowego składu,
w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, Przewodniczącego i dwóch Wiceprzewodniczących. Odwołanie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących następuje w tym samym trybie, na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

§ 10

Do wyłącznej właściwości Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej, należą wszystkie sprawy pozostające
w zakresie działania Gminy, w szczególności wymienione w art. 18 ustawy gminnej oraz:

1) wskazanie banku prowadzącego obsługę bankową Gminy,

2) podejmowanie uchwał o przystępowaniu do porozumień w sprawach przejęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz do ponadgminnych form współpracy międzykomunalnej, a także zadań z zakresu właściwości powiatu i województwa,

3) podejmowanie uchwały o powołaniu kierownika Urzędu Stanu Cywilnego i jego zastępców,

4) powoływanie komisji dyscyplinarnych I i II instancji,

5) inne wskazane postanowieniami szczegółowymi statutu.

§ 11

Funkcje kontrolne wobec Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy Rada sprawuje bezpośrednio poprzez przyjmowanie sprawozdań Zarządu z jego działalności w okresach między sesjami oraz w czasie przewidzianym odrębnymi przepisami, a także poprzez działania kontrolne Komisji Rewizyjnej Rady i pozostałych stałych komisji Rady w zakresie przedmiotowym ich działania, podejmowane na jej zlecenie na zasadach określonych
w statucie.

§ 12

1. Radni obowiązani są systematycznie uczestniczyć w pracach Rady, w szczególności brać aktywny udział w sesjach, posiedzeniach komisji, uczestniczyć w czynnościach kontrolnych i występować
z interwencjami w sprawach mieszkańców oraz zapoznać się szczegółowo z treścią projektów uchwał i dostarczonych materiałów.

2. Radny może być członkiem dwóch komisji stałych.

§ 13

1. Radny winien wypełniać zadania wynikające
z mandatu w sposób zdyscyplinowany i sumienny. W swoich działaniach ma obowiązek kierować się dobrem wspólnoty samorządowej.

2. Radny potwierdza swoją obecność na sesji Rady lub posiedzeniu komisji podpisem na liście obecności.

3. W przypadku niemożliwości udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, radny usprawiedliwia swoją nieobecność Przewodniczącemu lub Przewodniczącemu komisji.

4. Zaniedbania radnych w wykonywaniu ich obowiązków mogą być przedmiotem obrad sesji poświęconej okresowym ocenom działalności Rady, komisji
i radnych.

5. Radny może z ważnych przyczyn zwrócić się do Rady, za pośrednictwem Przewodniczącego,
z wnioskiem o czasowe zwolnienie z obowiązków wynikających z mandatu, na okres nie dłuższy niż pół roku. Wniosek radnego o czasowe zwolnienie
z obowiązków wynikających z mandatu Przewodniczący przedstawia na najbliższej sesji, określając jednocześnie sposób powiadomienia o tym wyborców.

§ 14

1. Radni utrzymują systematyczną i stałą więź z wyborcami oraz współpracują z organami jednostek pomocniczych.

2. Radni współpracują z organizacjami społecznymi, samorządami pracowniczymi i związkami zawodowymi oraz załogami zakładów pracy, w szczególności we własnym miejscu pracy oraz jednostkach podporządkowanych Radzie.

3. Radny powinien, w określonym wcześniej i podanym do wiadomości publicznej miejscu i czasie, przyjmować opinie, uwagi i wnioski.

4. Na spotkaniach z wyborcami radny winien informować o pracy Rady i swoim w niej udziale.

5. Postulaty wyborców, poparte przez większość uczestników spotkania, radny obowiązany jest przedstawić Radzie lub komisji celem ustalenia ich zasadności i możliwości realizacji, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.

6. O dalszych działaniach związanych z realizacją postulatów wyborcy winni być powiadomieni w sposób zapewniający dostęp do informacji.

7. Rejestr wniosków zgłoszonych na spotkaniach
z wyborcami prowadzi Biuro Rady według wzoru ustalonego przez Przewodniczącego.

§ 15

Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych. W przypadku naruszenia dóbr radnego w tym zakresie, Zarząd udziela radnemu niezbędnej pomocy prawnej.

§ 16

1. Radni mogą tworzyć kluby, liczące nie mniej niż
5 radnych. Można być członkiem tylko jednego klubu.

2. Powstanie klubu następuje z chwilą pisemnego powiadomienia Rady o utworzeniu klubu, z załączoną listą członków klubu i regulaminem klubu.

3. Klub reprezentuje wobec Rady jego przewodniczący.

4. O każdej zmianie w składzie klubu oraz regulaminu klubu jego przewodniczący niezwłocznie zawiadamia Radę.

5. Rozwiązanie klubu następuje;

1) z mocy prawa, gdy liczba jego członków spadnie poniżej wymaganego ust. 1 minimum,

2) uchwałą klubu, po powiadomieniu o jej podjęciu Rady.

§ 17

1. Do zadań Przewodniczącego należy:

1) zwoływanie sesji i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem,

2) przygotowywanie sesji zgodnie z przyjętym planem pracy Rady,

3) przekazywanie spraw komisjom i innym zespołom w zakresie ich właściwości celem opracowania lub zaopiniowania,

4) przekazywanie w imieniu Rady Zarządowi lub Burmistrzowi spraw do opracowania lub załatwienia,

5) współdziałanie z Zarządem i Burmistrzem
w rozwiązywaniu bieżących spraw Gminy,

6) reprezentowanie Rady na zewnątrz,

7) inicjowanie w imieniu Rady przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Gminy w ważniejszych sprawach.

2. Przewodniczący udziela radnym pomocy niezbędnej dla skutecznej realizacji ich praw i w uzasadnionych przypadkach podejmuje stosowne działania.

3. Przewodniczący wydaje radnym i osobom spoza Rady odpowiednie dokumenty, potwierdzające ich udział w pracach Rady. Dokumenty związane wyłącznie z pracą w komisji wydaje Przewodniczący komisji.

4. Przewodniczący określa zakres uprawnień i obowiązków Wiceprzewodniczących, w tym wskazuje Wiceprzewodniczącego zastępującego Przewodniczącego podczas jego nieobecności.

5. W przypadku nieobecności Przewodniczącego
i niewyznaczenia Wiceprzewodniczącego zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

§ 18

1. Przewodniczący, Wiceprzewodniczący oraz Przewodniczący stałych komisji Rady tworzą Komisję Główną.

2. Jeżeli Rada tak postanowi, w skład Komisji Głównej wchodzą ponadto przewodniczący klubów.

3. W posiedzeniach Komisji Głównej uczestniczą, bez prawa udziału w głosowaniu, Burmistrz i jego zastępcy.

4. Posiedzenia Komisji Głównej zwołuje i prowadzi Przewodniczący.

5. Komisja Główna jest organem opiniodawczo-dorad-czym Przewodniczącego.

§ 19

1. Rada obraduje na sesjach zwyczajnych i nadzwyczajnych.

2. Sesja może składać się z kilku posiedzeń.

3. Rada jest władna podejmować prawomocne rozstrzygnięcia, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa składu osobowego, jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej.

4. W sesji uczestniczą z prawem zabrania głosu:

1) Burmistrz i jego zastępcy niebędący radnymi,

2) przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych,

3) sekretarz i skarbnik oraz inni pracownicy Urzędu, jeżeli zostali wyznaczeni przez Zarząd do referowania spraw lub udzielania wyjaśnień albo odpowiedzi na interpelacje i zapytania,

4) zaproszeni przez Przewodniczącego przedstawiciele organów, jednostek organizacyjnych oraz organizacji społecznych, których bezpośrednio dotyczą sprawy objęte porządkiem sesji lub których udział uzasadniony jest ze względu na przedmiot tych spraw,

5) Przewodniczący uprawniony jest do udzielania głosu innym uczestnikom sesji.

§ 20

1. Sesje zwyczajne zwoływane są zgodnie z uchwalonym na dany rok kalendarzowy planem, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.

2. Plan sesji Rada uchwala najpóźniej na pierwszej sesji w danym roku. Projekt planu przygotowuje Przewodniczący .

3. Rada może dokonywać zmian i uzupełnień planów, stosownie do potrzeb społeczno-gospodarczych Gminy, w trybie ustalonym do ich uchwalenia.

4. Plany Rady stanowią podstawę planów pracy komisji stałych.

§ 21

1. Na wniosek co najmniej 1 ustawowego sk3adu Rady albo Zarz1du Przewodnicz1cy, w terminie
7 dni od dnia z3oaenia wniosku, zobowi1zany jest zwo3aę sesjź poza planem pracy (sesja nadzwyczajna).

2. Wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej składa się na piśmie, podając proponowany przedmiot obrad. Sesja obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których została zwołana.

§ 22

1. Obrady sesji są jawne. Przewodniczący podaje do publicznej wiadomości termin, miejsce i przedmiot obrad sesji co najmniej na 3 dni przed sesją, z zastrzeżeniem ust. 3-5.

2. Przewodniczący zapewnia na sali obrad miejsce dla publiczności oraz osób zaproszonych. Publiczność przysłuchuje się obradom.

3. Jawność obrad zostaje wyłączona z mocy prawa, jeżeli przedmiotem mają być sprawy stanowiące tajemnice państwową lub służbową.

4. Wyłączenie jawności powoduje, iż do publicznej wiadomości podaje się tylko termin i miejsce obrad, zaś podczas obrad obecne mogą być wyłącznie te osoby niebędące radnymi, których udział w obradach dopuści Przewodniczący.

5. Na wniosek Zarządu jawność sesji może być wyłączona w całości lub części, jeżeli przemawia za tym potrzeba zachowania prawnie chronionej tajemnicy zawodowej albo ze względu na potrzebę ochrony dóbr osobistych. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

§ 23

1. Przewodniczący ustala projekt porządku obrad sesji.

2. W toku przygotowywania sesji Przewodniczący zapewnia w szczególności:

1) udział właściwych organów i jednostek, komisji stałych, radnych, organów jednostek pomocniczych i innych podmiotów, w zależności od przedmiotu obrad sesji,

2) terminowe dostarczenie materiałów sesyjnych, w tym projektów uchwał,

3) właściwego powiadomienia wszystkich zainteresowanych, w tym i mieszkańców Gminy, o dacie, czasie i miejscu, przedmiocie i jawności obrad.

3. Ramowy porządek obrad sesji zwyczajnej winien zawierać:

1) zatwierdzenie porządku obrad sesji,

2) przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji,

3) informacje i komunikaty Przewodniczącego,

4) informacje Zarządu o działaniach w okresie od poprzedniej sesji,

5) sprawy samorządowe,

6) uchwały,

7) interpelacje i zapytania,

8) wolne wnioski,

9) komunikaty organów Gminy.

4. Na wniosek Burmistrza Przewodniczący obowiązany jest wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd, a projekt wpłynął do Rady co najmniej
7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji Rady.

5. W porządku obrad sesji zwyczajnej, przynajmniej raz na kwartał, powinno znaleźć się sprawozdanie Zarządu z wykonania uchwał Rady.

6. Postanowienia powyższe nie dotyczą porządku sesji zwoływanej w trybie § 21.

7. Porządek obrad sesji zwołanej na zasadach określonych w § 21 oraz sesji, której przedmiotem jest uchwalenie budżetu lub absolutorium dla Zarządu, nie przewiduje interpelacji i zapytań oraz wolnych wniosków.

§ 24

1. O zwołaniu sesji radni oraz przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej otrzymują zawiadomienie co najmniej na 7 dni przed terminem, a o zwołaniu sesji nadzwyczajnej co najmniej na 3 dni przed terminem. W zawiadomieniu należy podać termin, miejsce, godzinę rozpoczęcia oraz projekt porządku obrad sesji.

2. Do zawiadomienia dołącza się projekty uchwał oraz inne niezbędne materiały.

3. Materiały dotyczące planów gospodarczych, uchwalenia budżetu Gminy oraz sprawozdanie
z wykonania budżetu radni powinni otrzymać
14 dni przed terminem stosownych sesji.

4. W razie nieuzasadnionych naruszeń powyższych postanowień Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji, nie później jednak niż 14 dni od daty sesji odroczonej.

§ 25

1. Prowadzący sesję otwiera ją, wypowiadając formułę: "Otwieram sesję Rady Miejskiej w Jelczu-
-Laskowicach".

2. Obrady sesji prowadzi Przewodniczący, a podczas jego nieobecności lub gdy zachodzi inna uzasadniona przyczyna wskazany przez niego Wiceprzewodniczący.

3. Przed przystąpieniem do obrad prowadzący sesję stwierdza liczbę radnych uczestniczących w sesji na podstawie listy obecności, a w razie wątpliwości poprzez przeliczenie radnych obecnych na sali obrad.

4. W przypadku udziału w sesji radnych w liczbie poniżej wymaganego quorum, prowadzący sesję zamyka obrady i wyznacza nowy termin sesji.

§ 26

1. Na pierwszym posiedzeniu sesji Rada ustala porządek obrad. Z wnioskami o zmianę porządku może wystąpić radny lub Burmistrz w imieniu Zarządu lub własnym.

2. Rada może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3. Poszczególne punkty porządku obrad realizuje się
w następujący sposób:

1) wystąpienie sprawozdawcy lub wnioskodawcy tematu,

2) pytania do sprawozdawcy (wnioskodawcy),

3) dyskusja radnych,

4) podjęcie uchwał.

4. Na wniosek Przewodniczącego lub Zarządu Rada może zdecydować o odstąpieniu od odczytania na sesji treści projektu uchwały, jeżeli był on prezentowany na posiedzeniach komisji odbytych przed sesją.

5. Podczas obrad prowadzący sesję udziela głosu
w kolejności zgłoszeń. Pierwszeństwo zabrania głosu służy radnym przed innymi osobami. Przewodniczący komisji właściwych ze względu na przedmiot obrad oraz Burmistrz mają prawo do głosu poza kolejnością.

6. Czas wystąpienia Burmistrza, wnioskodawcy lub sprawozdawcy, Przewodniczącego komisji oraz przewodniczącego klubu jest nielimitowany. Czas wystąpienia pozostałych mówców w poszczególnych punktach porządku obrad ustala Rada. Oprócz zabrania głosu co do meritum sprawy w tym samym punkcie porządku służy mówcy prawo do jednej repliki o czasie określonym przez Radę.

7. Każdy radny ma prawo zgłaszać w trakcie sesji wnioski formalne o:

1) sprawdzenie quorum,

2) sprawdzenie listy obecności,

3) ograniczenie czasu wystąpień,

4) zakończenia dyskusji,

5) zdjęcia określonego punktu z porządku obrad,

6) reasumpcję głosowania,

7) przejścia do porządku obrad,

8) zarządzenia przerwy.

8. Głosowanie wniosku formalnego może być poprzedzone nie więcej niż dwoma wypowiedziami
w sprawie wniosku.

9. Po wyczerpaniu listy mówców prowadzący sesję może udzielić głosu jedynie w sprawie wniosku co do trybu głosowania nad tym punktem porządku obrad. Przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio.

§ 27

1. W porządku sesji zwyczajnej winien znajdować się punkt poświęcony interpelacjom, zapytaniom oraz wolnym wnioskom radnych.

2. Interpelacje składa radny pisemnie w okresach między sesjami lub ustnie na sesji. Adresatem interpelacji jest Zarząd lub Burmistrz. Interpelacja winna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, który rodzi pytania skierowane do adresata.

3. Adresat interpelacji winien udzielić odpowiedzi na sesji. Na żądanie radnego albo jeżeli przedmiot interpelacji wymaga szerszego wyjaśnienia, odpowiedź udzielana jest na piśmie w terminie 7 dni.

4. Zapytanie składa się w sprawach mniej złożonych. Przepisy ust. 2 i 3, gdy idzie o ustalenie faktów, stosuje się odpowiednio.

5. Radny może wnieść pod obrady sesji sprawę nieudzielenia lub niewystarczającej jego zdaniem odpowiedzi na interpelację lub zapytanie.

6. Prowadzący sesję informuje na sesji o zgłoszonych w okresie między sesjami interpelacjach i zapytaniach oraz otrzymanych odpowiedziach.

7. Biuro Rady prowadzi rejestr zgłoszonych interpelacji i zapytań wraz z dokładną informacją o sposobie ich załatwienia.

8. Wnioski radnych niezwiązane z dyskusją nad merytorycznymi punktami porządku obrad winny zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji
i wskazywać ewentualnego wykonawcę. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 28

1. Prowadzący sesję zapewnia ład i powagę sesji, korzystając ze środków policji sesyjnej.

2. W ramach policji sesyjnej dla zapewnienia zgodnego z porządkiem obrad i sprawnego przebiegu sesji prowadzącemu sesję przysługuje prawo:

1) udzielania i odbierania głosu,

2) czynienia uwag odnośnie niestosowności zachowania radnego lub niezgodności treści jego wystąpienia z przedmiotem obrad, względnie przekroczenia czasu wystąpienia ponad limit przyjęty przez Radę,

3) wydalenia z sali obrad osób niebędących radnymi, które swoim zachowaniem zakłócają tok obrad lub w inny sposób naruszają ich powagę.

3. Uprawnienia prowadzącego sesję z ust. 2 pkt 1 i 2 mają zastosowanie do osób uczestniczących w sesji, którym za zgodą Rady udzielono głosu.

4. Zastosowanie wobec radnego środków porządkowych musi być odnotowane w protokóle posiedzenia.

§ 29

1. Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach, podejmując uchwały. Uchwała może być uchylona
i znowelizowana w tym samym trybie, w jakim została uchwalona.

2. Uchwały podpisuje Przewodniczący. Przepis § 25 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

3. Każda uchwała zawiera:

1) tytuł, datę i numer,

2) podstawę prawną,

3) ścisłe określenie przedmiotu, w miarę potrzeby – środków realizacji organów odpowiedzialnych za wykonanie oraz za nadzór nad wykonaniem,

4) przepisy przejściowe i derogacyjne,

5) termin wejścia w życie względnie okres obowiązywania.

4. Niezwłocznie po uchwaleniu Biuro Rady przekazuje uchwałę Zarządowi.

5. Podanie treści uchwały do publicznej wiadomości przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty sposób należy do Zarządu. W przypadku gdy wymagają tego przepisy ustawowe lub uchwała tak stanowi, Biuro Rady przekazuje uchwałę do opublikowania w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

6. W sprawach organizacyjnych sesji nie podejmuje się uchwał na zasadach powyższych, a jedynie rejestruje się w protokole treść ustalenia oraz wynik głosowania.

7. Przewodniczący prostuje w drodze obwieszczenia oczywiste błędy językowe i rachunkowe w ogłaszanych uchwałach.

8. Rada może zobowiązać Burmistrza do opracowania i ogłoszenia w formie obwieszczenia jednolitego tekstu uchwały.

§ 30

1. Z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić Przewodniczący, Przewodniczący komisji w jej imieniu, każdy radny, przewodniczący klubu
w imieniu klubu oraz Zarząd.

2. Wniosek o podjęcie uchwały, wraz z jej projektem, kieruje się do Przewodniczącego, który przedstawia projekt do zaopiniowania komisjom, po uzyskaniu opinii prawnej.

3. Ostateczny projekt uchwały, po zaopiniowaniu przez komisje, przygotowuje Zarząd, z uwzględnieniem poprawności językowej, zasad techniki legislacyjnej oraz zgodności z prawem. Projekty uchwał dotyczące spraw organizacyjnych Rady przygotowuje Biuro Rady.

4. Prowadzący sesję informuje na sesji o projektach uchwał, które wpłynęły w okresach między sesjami, o stopniu zaawansowania prac nad ich przygotowaniem oraz o spodziewanym terminie wniesienia ich pod obrady sesji. Projekty niespełniające wymogów proceduralnych z ust. 2 i 3 albo wymogów określonych w § 29 ust. 3 nie mogą być przedmiotem obrad.

§ 31

1. Ważność podejmowanych rozstrzygnięć może być uzależniona od zwykłej lub kwalifikowanej większości głosów.

2. Większość zwykła oznacza każdą arytmetyczną różnicę między głosami "za" i "przeciw" oddanymi przy niezbędnym na sali quorum, bez uwzględnienia głosów wstrzymujących się.

3. Większość kwalifikowana może występować jako bezwzględna lub większa niż bezwzględna liczba głosów. Szczególną postacią większości kwalifikowanej jest kwalifikowana większość głosów ustawowego składu Rady. Przy ustalaniu wyniku głosowania w warunkach większości kwalifikowanej bierze się pod uwagę także liczbę głosów wstrzymujących się.

4. Bezwzględna większość głosów oznacza co najmniej o jeden głos więcej "za" od pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych
i wstrzymujących się.

5. Kwalifikowana większość 2/3 głosów oznacza możność zapadnięcia rozstrzygnięcia w danej sprawie jedynie wtedy, gdy "za" opowie się 2/3
z biorących udział w głosowaniu. W przypadku wymogu uzyskania rozstrzygnięcia taką większością ustawowego składu, oznacza to konieczność uzyskania głosów "za" w liczbie co najmniej równej 2/3 ustawowego składu Rady.

6. Prowadzący sesję odpowiada za policzenie wszystkich głosów oddanych podczas głosowania.

§ 32

1. Rada podejmuje rozstrzygnięcia w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, o ile przepisy ustawy lub ustaw szczególnych nie przewidują głosowania w sposób tajny lub kwalifikowaną większością głosów.

2. W razie przyjęcia wniosku formalnego przeprowadza się głosowanie jawne w formie głosowania imiennego.

3. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki, w kolejności “za”, “przeciwko”
i “wstrzymujący się”.

4. Głosowanie imienne odbywa się przy użyciu kart do głosowania zaopatrzonych pieczęcią Rady oraz imieniem i nazwiskiem głosującego. Lista radnych głosujących w głosowaniu imiennym załączana jest do protokołu sesji.

5. W głosowaniu tajnym radni głosują kartami do głosowania, zaopatrzonymi pieczęcią Rady, przy czym za głosy ważne uznaje się te, które oddano zgodnie z ustalonymi przez prowadzącego sesję zasadami głosowania i na właściwych kartach.

6. Głosowanie jawne przeprowadza prowadzący sesję, w miarę potrzeby przy pomocy wyznaczonych przez siebie radnych. Głosowanie imienne i tajne przeprowadza komisja skrutacyjna, powołana przez Radę spośród radnych, w składzie: przewodniczący i co najmniej 2 członków.

7. Wyniki głosowania jawnego prowadzący sesję ogłasza niezwłocznie po zakończeniu aktu głosowania. Wyniki głosowania tajnego i imiennego ogłasza komisja skrutacyjna niezwłocznie po obliczeniu głosów, ustaleniu wyników głosowania
i sporządzeniu protokołu z tych czynności.

8. Wyniki głosowania zapisywane są w protokole sesji.

§ 33

1. Głosowanie nad projektem uchwały odbywa się
w następującej kolejności:

1) głosowanie wniosku za odrzuceniem projektu
w całości, jeśli wniosek taki został zgłoszony,

2) głosowanie poprawek wynikających z opinii komisji i Zarządu oraz zaproponowanych na sesji,
z tym że w przypadku wniosków mniejszości
w komisjach, zgłoszonych do protokołu z posiedzenia komisji, w pierwszej kolejności głosowane są te wnioski,

3) głosowanie projektu w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

2. Przy głosowaniu wniosków poddaje się pod głosowanie w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący, którego przyjęcie wyklucza głosowanie nad pozostałymi wnioskami. W przypadku wniosków przeciwnych każdy z nich poddany jest odrębnemu głosowaniu, a za przyjęty uznaje się ten, który uzyskał większą liczbę głosów "za".

§ 34

W trakcie obrad prowadzący sesję zarządza przerwy:

1) z własnej inicjatywy nie rzadziej niż co dwie godziny,

2) na przegłosowany wniosek radnego,

3) na żądanie klubu, jednak nie częściej niż dwa razy podczas jednej sesji na żądanie tego samego klubu.

§ 35

1. Po wyczerpaniu porządku obrad prowadzący sesję kończy sesję formułą: "Zamykam sesję Rady Miejskiej w Jelczu-Laskowicach".

2. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół, który stanowi urzędowe potwierdzenie przebiegu obrad. W przypadku sesji odbywanej na kilku posiedzeniach prowadzący sesję może zarządzić sporządzenie odrębnych protokołów dla każdego z posiedzeń, w szczególności gdy dzieli je większy odstęp czasu.

3. Do protokołu załącza się teksty podjętych uchwał oraz inne materiały związane z przedmiotem obrad, a także listę obecności.

4. Protokoły przechowywane są w Biurze Rady.

5. Radni mają prawo wglądu do protokołu w każdym czasie. Mieszkańcy Gminy mają prawo wglądu do protokołów z wyłączeniem z obrad objętych tajnością.

6. Protokół wymaga przyjęcia na najbliższej sesji zwyczajnej. Przed przyjęciem protokołu radny może wnioskować o sprostowanie, poprawienie lub uzupełnienie treści protokołu. Wnioski te, bez przeprowadzania dyskusji, poddawane są głosowaniu.

7. Protokół z sesji winien zawierać:

1) numer, datę i miejsce sesji oraz numery uchwał,

2) stwierdzenie quorum, listę obecności i osób zaproszonych oraz oddelegowanych na sesję,
a także wykaz osób nieobecnych (w tym usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych),

3) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

4) ustalenie porządku obrad,

5) przebieg obrad, streszczenie wystąpień i głosów w dyskusji oraz tekst zgłoszonych i uchwalonych wniosków,

6) czas trwania posiedzenia,

7) podpisy prowadzącego sesję i protokolanta.

8. W ciągu kadencji Rady obowiązuje jednolita i ciągła numeracja protokołów. Numer protokołu składa się z liczby porządkowej numeru sesji zapisanej cyframi rzymskimi oraz dwóch końcowych cyfr arabskich roku, w którym odbywa się sesja. Numeracja ta wchodzi w skład numeracji uchwał, gdzie dołączany jest kolejny numer porządkowy uchwały w ramach danej kadencji.

9. Odpis protokołu przekazywany jest Zarządowi, zaś wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym Gminy oraz zainteresowanym jednostkom pomocniczym.

§ 36

1. Do wykonywania swoich zadań Rada powołuje stałe i doraźne komisje, które są wewnętrznymi organami Rady.

2. Rada powołuje następujące komisje stałe:

1) Rozwoju Gospodarczego i Finansów,

2) Rolnictwa i Ochrony Środowiska,

3) Samorządu i Prawa,

4) Kultury, Oświaty, Sportu i Zdrowia,

5) Rodziny, Młodzieży i Spraw Mieszkaniowych,

6) Rewizyjną,

7) Główną.

3. Rada nie może przekazywać komisjom prawa podejmowania rozstrzygnięć w jej imieniu.

§ 37

1. Do zadań stałych komisji wymienionych w § 36 ust. 2 pkt 1–5, z zastrzeżeniem w odniesieniu do Komisji Rewizyjnej unormowań § 40, należy:

1) opiniowanie pracy Zarządu i podległych mu jednostek organizacyjnych w zakresie spraw właściwych przedmiotowo danej komisji,

2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków komisji,

3) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał,

4) sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji.

2. Do zadań Komisji Rodziny, Młodzieży i Spraw Mieszkaniowych należy ponadto sprawowanie kontroli społecznej nad gospodarowaniem mieszkaniowym zasobem gminy na zasadach określonych
w odrębnej uchwale Rady Miejskiej.

3. Zakres działania komisji doraźnych określa Rada każdorazowo w uchwale o ich powołaniu.

4. Komisje działają w oparciu o plany pracy opracowane na podstawie planu sesji Rady oraz własnej koncepcji działania, gwarantujące wykonanie zadań Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji. Plan pracy komisji podlega zatwierdzeniu przez Radę.

§ 38

1. Rada powołuje i likwiduje komisje oraz ustala ich skład. Rada może zawiesić lub odwołać członka komisji. Rada powołuje członków komisji spośród zgłoszonych kandydatur.

2. W skład komisji wchodzą radni powołani przez Radę ze swego grona.

3. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą radni przedstawiciele wszystkich klubów oprócz Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących oraz radnych będących członkami Zarządu.

4. Przewodniczącego komisji wybiera Rada spośród radnych członków komisji w głosowaniu zwykłą większością głosów, na wniosek członków komisji.

5. Komisje mogą wyodrębnić podkomisje oraz odbywać wspólne posiedzenia.

6. Do udziału w posiedzeniach komisji mogą być zapraszane w charakterze doradców, ekspertów, obserwatorów oraz reprezentantów podmiotów zainteresowanych przedmiotem obrad osoby niebędące członkami komisji.

7. Przepisów ust. 1, 2 i 4 oraz przepisu § 12 ust. 2 nie stosuje się do członków Komisji Głównej.

8. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mają oni prawo zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.

§ 39

1. Formą działania komisji są uchwały zawierające wnioski lub opinie, które kieruje się do Przewodniczącego Rady. Przewodniczący kieruje następnie wniosek lub opinię do adresata wskazanego przez komisję.

2. W przypadku przekazania przez Radę, Zarząd lub Burmistrza za pośrednictwem Przewodniczącego zagadnienia do opracowania przez właściwą komisję, winna ona zająć stanowisko w terminie wskazanym przez Przewodniczącego.

3. Do posiedzeń komisji oraz podejmowanych przez nie uchwał stosuje się odpowiednio przepisy
§ 22, 23 ust. 1 i 3, 24–26, 29 ust. 2 i 3, 32 ust. 1, 3, 6 zdanie pierwsze, 7 zdanie pierwsze
i 8, 33, 34 oraz § 35 ust. 1.

4. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół spełniający wymogi, o których mowa w § 35 ust. 6, 7 i 8. Protokoły gromadzi i przechowuje Biuro Rady.

§ 40

1. Komisja Rewizyjna powoływana jest w celu realizacji funkcji kontrolnej Rady.

Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium z tego tytułu,

2) przygotowywanie materiałów do oceny pracy Zarządu,

3) opiniowanie wniosków w sprawie odwołania Zarządu,

4) przeprowadzanie kontroli Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy,

2. Przed sporządzeniem wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium Komisja Rewizyjna może zwrócić się o wyrażenie opinii w tej kwestii do innych komisji, w terminie wskazanym przez Komisję Rewizyjną. Opinie te nie mają charakteru wiążącego.

Opinię o wykonaniu budżetu gminy wraz z wnioskiem w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium Komisja Rewizyjna sporządza w terminie
14 dni od daty dostarczenia Komisji sprawozdania
z wykonania budżetu.

3. Ocenę pracy Zarządu Komisja przygotowuje na wniosek Rady, uwzględniając w szczególności:

1) sprawozdania Zarządu z wykonania zadań Gminy oraz z wykonania uchwał Rady,

2) opinie komisji o wykonywaniu przez Zarząd zaleceń Rady w sprawach wynikających ze skarg i wniosków obywateli, interpelacji
i wniosków radnych,

3) wyniki kontroli wewnętrznych i zewnętrznych Zarządu i gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Materiały, o których mowa w ust. 3, uwzględniane są też, w odpowiednim zakresie, w ramach opiniowania wniosków o odwołanie Zarządu.

5. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole według rocznego planu kontroli, zatwierdzonego przez Radę, a poza planem kontroli na zlecenie Rady.

6. Kontrole przeprowadzane są przez co najmniej trzyosobowe zespoły kontrolne Komisji Rewizyjnej, według następujących zasad:

1) o zamiarze kontroli Komisja zawiadamia pisemnie Burmistrza i kierownika kontrolowanej jednostki, określając termin i przedmiot kontroli,

2) przed przystąpieniem do czynności kontrolnych przewodniczący zespołu kontrolnego, którym jest Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub wyznaczony przez niego jego Zastępca, wręcza kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie Przewodniczącego do przeprowadzenia kontroli,

3) zespół kontrolujący ma prawo do uzyskiwania ustnych i pisemnych wyjaśnień, jak również wglądu do dokumentów i materiałów źródłowych, a także dostępu do zasobów informacji zgromadzonych w systemach informatycznych Gminy, chyba że ustawy stanowią inaczej,

4) dokumenty niezbędne dla przeprowadzenia kontroli udostępniane są kontrolującym protokolarnie. Wiadomości i dokumenty, których ujawnienie może narazić na szkodę ważny interes Gminy, społeczny lub obywatela, udostępniane są na podstawie pisemnej zgody Burmistrza lub odpowiednio kierownika gminnej jednostki organizacyjnej oraz oświadczenia kontrolujących o przyjęciu obowiązku nieujawniania tych wiadomości lub dokumentów osobom nieupoważnionym,

5) sporządzanie kopii dokumentów, przekazywanie dokumentów lub kopii osobom spoza Komisji lub wyniesienie dokumentów lub ich kopii poza siedzibę kontrolowanej jednostki możliwe jest jedynie po uzyskaniu zgody Burmistrza lub kierownika kontrolowanej jednostki,

6) czynności kontrolne prowadzone są przez członków Komisji w siedzibie jednostki kontrolowanej i w obecności kierownika tej jednostki lub osoby przez niego wyznaczonej.

7) członek Komisji Rewizyjnej nie może brać udziału w pracach związanych z kontrolą jednostki organizacyjnej, w której jest on pracownikiem bądź w której pracuje jego współmałżonek, krewny lub powinowaty.

7. Po zakończeniu kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół pokontrolny, zawierający w szcze-gólności:

1) oznaczenie kontrolowanej jednostki i składu zespołu kontrolującego,

2) czas trwania i przedmiotu kontroli,

3) wykaz skontrolowanych i wykorzystanych dokumentów oraz innych materiałów,

4) opis spostrzeżonego stanu faktycznego,

5) wykaz ustalonych nieprawidłowości, z ewentualnym wskazaniem przyczyn ich powstania,

6) wnioski pokontrolne,

7) podpisaną adnotację o zapoznaniu z protokołem kierownika jednostki kontrolowanej oraz ewentualne uwagi tego kierownika co do przebiegu kontroli,

8) datę sporządzenia protokołu oraz podpis członków zespołu kontrolującego.

8. Kierownik kontrolowanej jednostki może w terminie 7 dni od daty otrzymania protokołu z kontroli wnieść uwagi co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli, które Komisja rozpatruje i ustosunkowuje się do nich w protokole z kontroli.

9. Uwierzytelnione przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej odpisy protokołu przekazywane są niezwłocznie Przewodniczącemu, Burmistrzowi oraz kierownikowi jednostki skontrolowanej.

10. Komisja Rewizyjna występuje do Rady o przyjęcie sprawozdania z przeprowadzonej kontroli lub
o podjęcie uchwały w sprawach wynikających
z przeprowadzonej kontroli.

§ 41

1. Obsługę kancelaryjno-biurową Rady i jej organów prowadzi Biuro Rady.

2. Biuro gromadzi akty normatywne powszechnie obowiązujące i przepisy gminne, uchwały Zarządu oraz materiały informacyjne z tematyki samorządowej, udostępniając je radnym.

3. Biuro gromadzi i opracowuje materiały dotyczące sesji i posiedzeń komisji i jest odpowiedzialne za terminowe ich przekazywanie właściwym organom, w szczególności gromadzi projekty uchwał, interpelacje i zapytania oraz wnioski, a także protokoły
z sesji i posiedzeń komisji.

4. Pracownik Biura uczestniczy w każdej sesji i posiedzeniu komisji, protokołując jej przebieg. Pracownik Biura zapewnia także obsługę dyżurów radnych.

R o z d z i a ł III

Organy wykonawcze Gminy

§ 42

1. Organem wykonawczym Gminy jest Zarząd w liczbie trzech osób. Zarząd stanowią: Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu i dwóch jego zastępców.

2. Burmistrz i pozostali członkowie Zarządu wybierani są przez Radę na zasadach określonych w ustawie gminnej oraz postanowieniami szczegółowymi statutu.

3. Kandydatów na stanowisko Burmistrza może zgłosić każdy radny, jedynie z wyłączeniem przypadku, jeżeli Rada podejmuje uchwałę o wyłonieniu kandydatów w trybie konkursowym. Wynik konkursu nie zobowiązuje Rady do wyboru spośród kandydatów wyłonionych w tym trybie.

4. Burmistrz wybierany jest bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

5. Kandydatów na zastępców Burmistrza zgłasza wyłącznie Burmistrz. Kandydaci mogą pochodzić zarówno spośród radnych, jak i spoza Rady.

6. Zastępca Burmistrza wybierany jest w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów. W przypadku nieuzyskania rozstrzygającego wyniku głosowania, zarządzana jest druga tura głosowania, w której biorą udział kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

§ 43

1. Rada może odwołać Zarząd w całości w następstwie nieudzielenia mu absolutorium na zasadach określonych w ustawie gminnej.

2. Nieudzielenie absolutorium Zarządowi jest równoznaczne z postawieniem wniosku o odwołanie Zarządu. Uchwałę w sprawie absolutorium Rada podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

3. Rada moae odwo3aę Burmistrza z innej przyczyny nia nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1 ustawowego sk3adu Rady większością co najmniej 3/5 głosów ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym. Odwołanie Burmistrza jest równoznaczne z odwołaniem całego Zarządu.

4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, wymaga formy pisemnej i uzasadnienia przyczyn odwołania oraz podlega zaopiniowaniu przez Komisję Rewizyjną.

5. Rada może odwołać zastępcę Burmistrza oraz poszczególnych członków Zarządu na uzasadniony wniosek Burmistrza, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

6. Procedura postępowania Rady w razie postawienia wniosku o odwołanie Burmistrza, Zarządu lub poszczególnych jego członków oraz tryb głosowania nad wnioskiem uregulowane są w ustawie gminnej.

7. Rezygnacja członka Zarządu z pełnionej funkcji przyjmowana jest przez Radę zwykłą większością głosów w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia wniosku o zwolnienie z funkcji. Procedurę postępowania Rady oraz skutki przyjęcia rezygnacji regulują przepisy ustawy gminnej.

8. Odwołany Zarząd lub jego poszczególni członkowie pełnią dotychczasowe obowiązki do czasu wyboru nowego Zarządu lub poszczególnych jego członków. Rada może zwolnić członka Zarządu z tego obowiązku.

§ 44

Do wyłącznej właściwości Zarządu, poza zadaniami określonymi w art. 30 ustawy gminnej oraz w innych ustawach, należą zadania w zakresie:

1) podejmowanie uchwał w sprawach zwykłego zarządu mieniem komunalnym, a zwłaszcza:

a) zaciąganie zobowiązań w zakresie podejmowanych inwestycji i remontów o wartości nieprzekraczającej sumy ustalonej corocznie przez Radę,

b) zaciąganie pożyczek krótkoterminowych o łącznej wartości nieprzekraczającej wielkości ustalonej przez Radę na dany rok budżetowy,

c) decydowanie o wydatkach koniecznych nieujętych w budżecie;

2) decydowanie o wszczęciu i rezygnacji ze sporu sądowego oraz o zawarciu ugody w sprawach prywatnoprawnych;

3) zaskarżanie rozstrzygnięć organu nadzorczego,
o których mowa w ustawie o samorządzie gminnym;

4) rozpatrywanie ofert w przetargach publicznych ogłaszanych przez Gminę;

5) określanie zakresu, w jakim Burmistrz może powierzyć zastępcom Burmistrza, Sekretarzowi prowadzenie spraw Gminy w swoim imieniu;

6) informowanie mieszkańców o założeniach budżetu, kierunkach polityki społeczno-gospodarczej i wykorzystaniu środków budżetowych.

§ 45

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Burmistrza w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.

2. Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Burmistrz,
a w razie jego nieobecności jeden z zastępców wyznaczony przez Burmistrza.

3. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej dwóch członków.

4. W posiedzeniach Zarządu biorą udział bez prawa głosowania Skarbnik i Sekretarz Gminy, na podobnych zasadach mogą wziąć udział Przewodniczący
i Wiceprzewodniczący Rady oraz zaproszone przez Burmistrza inne osoby.

5. Szczegółowe zasady odbywania posiedzeń przez Zarząd reguluje załącznik nr 5 do statutu.

§ 46

Do zadań Burmistrza, oprócz wynikających z ustawy gminnej i innych ustaw, należy:

1) organizowanie pracy Zarządu,

2) kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,

3) kierowanie pracą Urzędu,

4) ogłaszanie przepisów gminnych, budżetu i sprawozdania z jego wykonania,

5) reprezentowanie Gminy na zewnątrz, a szczególności w organizacjach publiczno-prawnych, spółkach i spółdzielniach oraz stowarzyszeniach gmin,
o ile Rada nie postanowi inaczej,

6) wydawanie swoim zastępcom, pozostałym członkom Zarządu i Sekretarzowi Gminy poleceń i wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia spraw Gminy,

7) sporządzanie, wnoszenie skarg oraz odpowiedzi na skargi do Naczelnego Sądu Administracyjnego,
w wykonaniu uchwał Rady o zaskarżeniu rozstrzygnięcia nadzorczego albo o udzieleniu odpowiedzi na skargę, stosownie do unormowań rozdziału 10 ustawy gminnej.

§ 47

1. Sekretarz Gminy zapewnia sprawne funkcjonowanie i organizuje pracę Urzędu oraz prowadzi sprawy Gminy powierzone mu przez Burmistrza w zakresie ustalonym przez Zarząd.

2. Sekretarz wykonuje sprawy powierzone mu przez Burmistrza zgodnie z jego wskazówkami i poleceniami.

3. W razie nieobecności Burmistrza lub innej niemożności pełnienia przez niego obowiązków, sprawy Gminy prowadzą zastępcy Burmistrza oraz Sekretarz Gminy zgodnie z podziałem kompetencji przyjętym w regulaminie organizacyjnym Urzędu.

R o z d z i a ł IV

Jednostki organizacyjne Gminy

§ 48

1. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu.

2. Kierownikiem Urzędu jest Burmistrz.

3. Organizację oraz zasady funkcjonowania Urzędu określa odrębna uchwała Rady.

§ 49

1. W celu wykonywania swoich zadań Gmina może tworzyć gminne jednostki organizacyjne wyodrębnione funkcjonalnie a finansowane z budżetu Gminy (jednostki i zakłady budżetowe) oraz komunalne osoby prawne (spółki), a także przystępować do spółek i spółdzielni oraz innych organizacji gospodarczych lub zawiązywać umowy – na zasadach określonych w ustawach.

2. Tworzenie, likwidacja i reorganizacja gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażanie ich
w majątek następuje w drodze uchwały Rady.

3. Rada uchwala na wniosek Zarządu statuty i regulaminy organizacyjne gminnych jednostek organizacyjnych.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa do zarządzania mieniem tych jednostek, udzielonego im przez Zarząd.

5. Stosunki między Gminą a komunalnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób prawnych.

6. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy, w tym prawnie wyodrębnionych, zawiera załącznik nr 3 do statutu.

R o z d z i a ł V

Stosunki pracy pracowników samorządowych

§ 50

1. Pracownikami samorządowymi z wyboru w Gminie są Burmistrz i zastępcy Burmistrza.

2. Stosunek pracy na podstawie wyboru nawiązuje Gmina w formie uchwały Rady o wyborze kandydata na stanowisko, o którym mowa w ust. 1.

3. Rada, w drodze uchwały, ustala zasady wynagradzania Burmistrza (składniki oraz sposób ich zaszeregowania), w oparciu o przepisy zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych.

4. W przypadku każdorazowej zmiany rozporządzenia, o którym mowa w ust. 3, jeżeli nie jest to powiązanie ze zmianą zasad wynagradzania, a jedynie polega na zmianie wysokości stawek poszczególnych składników, wzrost wynagrodzenia nie wymaga uchwały Rady. Przeliczenia dokonuje Zarząd, przedstawiając informację na najbliższej sesji Rady.

5. Z chwilą ustania stosunku pracy z wyboru odwołanemu przysługują świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy.

6. Pozostali członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje bez nawiązywania stosunku pracy (społecznie). Uchwała Rady w sprawie diet dla radnych może przyznawać radnym będącym członkami Zarządu podwyższone diety.

§ 51

1. Pracownikami samorządowymi z powołania są:

a) Sekretarz i Skarbnik Gminy na mocy przepisów ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 21, poz. 124
z późn. zm.),

b) kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy,
o ile ustawy nie stanowią inaczej,

c) kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i jego zastępcy.

2. Skarbnik i Sekretarz Gminy powoływani i odwoływani są przez Radę w drodze uchwały na wniosek Burmistrza.

3. Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych powoływani są i odwoływani przez Zarząd w drodze uchwały.

4. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego i jego zastępcy powoływani są i odwoływani przez Radę w drodze uchwały.

5. W razie odwołania pracowników, o których mowa w ust. 1, przysługują im świadczenia przewidziane przepisami prawa pracy.

§ 52

1. Pracownikami samorządowymi, których stosunek pracy powstaje na podstawie mianowania, są pracownicy zajmujący w Urzędzie stanowiska kierownicze.

2. Mianowania dokonuje Burmistrz jako kierownik Urzędu. Do stosunku pracy pracowników mianowanych stosuje się przepisy ustawy, o której mowa w § 51 ust. 1 lit. a.

§ 53

1. Pracownicy Urzędu niewymienieni w § 51–52 zatrudniani są na podstawie umowy o pracę.

2. Umowy o pracę z pracownikami, o których mowa w ust. 1, nawiązuje Burmistrz.

§ 54

1. Pracownicy mianowani ponoszą odpowiedzialność dyscyplinarną przed komisjami dyscyplinarnymi
I i II instancji powoływanymi przez Radę w drodze uchwały, na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w § 51 ust. 1 lit. a.

2. Burmistrz powołuje spośród pracowników mianowanych rzecznika dyscyplinarnego.

R o z d z i a ł VI

Mienie komunalne

§ 55

1. Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe Gminy i związków komunalnych, do których ona należy, oraz mienie innych komunalnych osób prawnych.

2. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.

§ 56

Obowiązkiem osób uczestniczących w zarządzaniu mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu zgodnie
z przeznaczeniem tego mienia i jego ochrona.

§ 57

Oświadczenia woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składane są na zasadach określonych
w ustawie gminnej.

R o z d z i a ł VII

Gospodarka finansowa Gminy

§ 58

Gmina samodzielnie prowadzi własną gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu.

§ 59

Budżet Gminy uchwalany jest w oparciu o procedurę przewidzianą odrębnymi przepisami oraz corocznie określany przez Radę w drodze uchwały.

§ 60

1. Po zakończeniu roku budżetowego Zarząd przedstawia Radzie sprawozdanie z wykonania budżetu.

2. Sprawozdanie badane jest przez Komisję Rewizyjną i wraz z jej opinią o wykonaniu budżetu kierowane jest, celem zapoznania się z obu dokumentami, do pozostałych komisji Rady.

3. Komisja Rewizyjna występuje, w terminie 14 dni od daty otrzymania przez Komisję sprawozdania,
z wnioskiem w sprawie absolutorium do Rady. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową we Wrocławiu.

4. Na sesji absolutoryjnej Rada rozpatruje sprawozdania z wykonania budżetu, a następnie obraduje nad wnioskiem w sprawie absolutorium.

R o z d z i a ł VIII

Jednostki pomocnicze Gminy

§ 61

1. W Gminie tworzy się osiedla i sołectwa, jako jednostki pomocnicze Gminy. Wykaz osiedli i sołectw zawiera załącznik nr 7 do statutu.

2. Jednostki pomocnicze tworzy Rada w drodze uchwały, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z ich inicjatywy.

3. Projekt podziału obszaru Gminy na jednostki pomocnicze Rada przedstawia do publicznych konsultacji, według zasad ustalonych odrębną uchwałą Rady. W konsultacjach mogą uczestniczyć mieszkańcy projektowanych jednostek oraz instytucje
i organizacje prowadzące działalność na tym terenie. Projekt podziału powinien uwzględniać zdolność wykonywania zadań publicznych przez jednostki pomocnicze, zwłaszcza z uwagi na potencjał gospodarczy układ przestrzenny i osadniczy oraz komunikacyjny.

4. Zniesienie lub podział jednostki pomocniczej oraz powiększenie jej obszaru może nastąpić z ważnych powodów z inicjatywy własnej Rady albo na wnioski zainteresowanych zebrań osiedli lub zebrań wiejskich, podjęte w formie uchwały.

§ 62

1. Organem uchwałodawczym w osiedlu jest ogólne zebranie mieszkańców osiedla, zwane dalej zebraniem osiedla , a w sołectwie – zebranie wiejskie.

2. Organem wykonawczym w osiedlu jest zarząd osiedla, a w sołectwie – sołtys, wspomagany przez radę sołecką.

§ 63

1. Rada nadaje jednostkom pomocniczym statuty oraz zarządza wybory ich organów wykonawczych, które odbywają się według zasad ustalonych w tych statutach.

§ 64

1. Jednostkom pomocniczym może być, w drodze uchwały Rady, przyznane prawo zarządzania i korzystania z wydzielonej części mienia komunalnego znajdującego się na ich terytorium, niezbędnego dla wykonywania zadań statutowych jednostek.

2. O prawnej formie przekazania składników mienia jednostkom pomocniczym rozstrzyga Zarząd.

3. Korzystanie z mienia oznacza w szczególności samodzielne, z zastrzeżeniem ust. 2, rozporządzenie mieniem, z wyjątkiem zbycia oraz dysponowanie dochodami uzyskiwanymi z mienia drogą dozwolonych czynności prawnych.

4. Czynności dokonywane samodzielnie przez organy jednostek pomocniczych nie mogą przekraczać granic zwykłego zarządu.

§ 65

1. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. W budżecie winny być zapewnione środki finansowe niezbędne dla prowadzenia działalności statutowej jednostek pomocniczych.

3. W zakresie czynności, o których mowa w § 64
ust. 3, jednostki pomocnicze dysponują prawem rozporządzania dochodami z przydzielonego im mienia komunalnego.

4. Obsługa kasowa jednostek pomocniczych odbywa się za pomocą konta bankowego Gminy.

5. Wnioski organów wykonawczych jednostek pomocniczych w sprawie projektu budżetu w części dotyczącej tych jednostek powinny być złożone do dnia 15 września roku poprzedzającego rok budżetowy.

§ 66

1. Organy jednostek pomocniczych inicjują i opiniują wykonanie zadań Gminy na swoim terenie w zakresie przewidzianym w statucie jednostki pomocniczej.

2. W ramach uprawnień z ust. 1 przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych mogą uczestniczyć w sesjach Rady oraz posiedzeniach komisji, w czasie których mogą zgłaszać wnioski Radzie lub jej komisjom.

§ 67

1. Rada może powierzyć organom jednostek pomocniczych rozpatrywanie i rozstrzyganie niektórych spraw Gminy odnoszących się do terytorium tych jednostek, z wyjątkiem zadań przypisanych do wyłącznej kompetencji organów Rady.

2. Przekazanie spraw, o których mowa w ust. 1, następuje w drodze uchwały Rady na wniosek organów jednostek pomocniczych, Przewodniczącego, radnego, komisji, klubu lub Zarządu.

§ 68

Koordynacja współdziałania organów jednostek pomocniczych z organami Gminy spoczywa na Przewodniczącym, który w tym celu:

1) inicjuje formy organizacyjne współdziałania poprzez wymianę doświadczeń pomiędzy organami jednostek pomocniczych, prowadzenie szkoleń ich działaczy, udzielanie pomocy i instruktażu,

2) sprawuje pieczę nad realizacją wniosków tych organów przez komisje Rady,

3) zapewnia informację o działaniach organów Gminy,

4) zaprasza do udziału w sesjach Rady i posiedzeniach komisji przedstawicieli jednostek pomocniczych zainteresowanych ich tematyką oraz zapewnia udział radnych w zebraniach mieszkańców tych jednostek.

§ 69

1. Nadzór nad działalnością organów jednostek pomocniczych sprawują odpowiednio Rada oraz Bur-mistrz.

2. Rada nadzoruje działalność jednostek pomocniczych za pomocą komisji, przy czym w miarę potrzeby poprzez Komisję Rewizyjną dokonuje kontroli gospodarki finansowej tych jednostek.

3. Burmistrz czuwa nad tym, aby mienie komunalne przekazane jednostkom pomocniczym nie było narażone na szkody i uszczuplenie.

4. Organy sprawujące nadzór lub osoby przez nie upoważnione mają prawo wglądu w dokumenty, wstępu do pomieszczeń i budynków należących do jednostek pomocniczych.

§ 70

Zarząd udziela pomocy organom jednostek pomocniczych w wykonywaniu ich statutowych zadań i w tym celu zapewnia im niezbędne warunki organizacyjne, techniczne i lokalowe.

R o z d z i a ł IX

Przepisy gminne

§ 71

1. Na podstawie upoważnień ustawowych organy Gminy są uprawnione do wydawania przepisów gminnych powszechnie obowiązujących na obszarze gminy.

2. Przepisy gminne, o których mowa w ust. 1, w tym także przepisy porządkowe, wydaje Rada w formie uchwały.

3. W przypadkach niecierpiących zwłoki przepisy gminne może wydać także Zarząd w formie uchwały z zachowaniem rygorów, o których mowa w art. 41 ustawy gminnej.

§ 72

1. Rozstrzygnięcia w sprawach Gminy, niemające charakteru przepisów gminnych, o których mowa
w § 71, podejmują stanowiący i wykonawczy organy kolegialne Gminy w formie uchwał.

2. Burmistrz jako kierownik Urzędu oraz kierownicy innych jednostek organizacyjnych w ramach kierownictwa wewnętrznego wydają zarządzenia.

§ 73

1. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. nr 62, poz. 718).

2. Przepisy gminne, o których mowa w § 71, podlegają obowiązkowi ogłoszenia poprzez rozplakatowanie obwieszczeń w gmachu Urzędu Gminy, na tablicach informacyjnych w budynkach instytucji użyteczności publicznej oraz siedzibach jednostek pomocniczych.

R o z d z i a ł X

Postanowienia końcowe

§ 74

1. Uchwalenie statutu następuje w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.

2. Zmiany Statutu następują w drodze jego nowelizacji w trybie określonym w ust. 1.

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Jelcz-Laskowice (poz. 1866)

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Jelcz-Laskowice (poz. 1866)

 

 

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Jelcz-Laskowice (poz. 1866)

WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
GMINY JELCZ-LASKOWICE

I. Zakłady budżetowe

1. Zakład Gospodarki Mieszkaniowej

2. Pływalnia Miejska

II. Jednostki budżetowe

1. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

2. Zespół Ekonomiczno-Administracyjny

3. Publiczne Szkoły Podstawowe:

– nr 2 w Jelczu-Laskowicach im. Marii Skłodowskiej-Curie

– nr 3 w Jelczu-Laskowicach im. Bolesława Prusa

– w Miłoszycach

– w Wójcicach im. Jana Kochanowskiego

4. Publiczne Gimnazja:

– nr 1 w Jelczu-Laskowicach

– nr 2 w Jelczu-Laskowicach

– w Minkowicach Oławskich.

5. Miejsko-Gminne Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Chwałowicach

III. Jednostki służby zdrowia

1. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej
w Jelczu-Laskowicach

IV. Instytucje Kultury

1. Miejska Biblioteka Publiczna w Jelczu-Laskowicach

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Jelcz-Laskowice (poz. 1866)

 

 

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Jelcz-Laskowice (poz. 1866)

REGULAMIN DZIAŁANIA ZARZĄDU MIASTA I GMINY JELCZ-LASKOWICE

§ 1

1. Organem wykonawczym Gminy jest trzyosobowy Zarząd.

2. W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz jako jego przewodniczący i dwóch zastępców Burmistrza.

§ 2

1. Burmistrz oraz jego zastępcy są pracownikami samorządowymi.

2. Podstawą nawiązania stosunku pracy z Burmistrzem i jego zastępcami jest akt wyboru dokonanego przez Radę Miejską.

§ 3

1. Pracę Zarządu organizuje Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu.

2. Burmistrz w szczególności:

1) dokonuje podziału zadań pomiędzy członków Zarządu w terminie 14 dni od daty wyboru Zarządu przez Radę Miejską,

2) zwołuje posiedzenia Zarządu, zawiadamiając członków Zarządu najpóźniej w przeddzień posiedzenia, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach w dniu posiedzenia,

3) ustala porządek obrad Zarządu i przewodniczy jego obradom,

4) nadzoruje wykonanie uchwał Zarządu.

3. O ustalonym porządku obrad Burmistrz powiadamia Sekretarza Gminy najpóźniej w dniu posiedzenia Zarządu przed jego rozpoczęciem.

§ 4

1. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów w obecności co najmniej dwóch członków.

2. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwykłych zwoływanych przez Burmistrza, które odbywają się nie rzadziej niż raz w miesiącu.

3. Burmistrz zwołuje nadzwyczajne posiedzenie Zarządu z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 2 członków Zarządu w terminie 3 dni od złożenia wniosku.

4. Wszyscy członkowie Zarządu oraz Skarbnik i Sekretarz Gminy zobowiązani są do brania udziału w posiedzeniach. Skarbnik i Sekretarz uczestniczą w posiedzeniach bez prawa głosowania.

5. W posiedzeniach Zarządu mogą także uczestniczyć osoby zaproszone przez Burmistrza, a w szczególności: Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej, zaproszeni przez Burmistrza radni, których udział jest wskazany ze względu na przedmiot obrad, pracownicy Urzędu Miasta i Gminy, kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy oraz, w miarę potrzeby, inne osoby.

§ 5

1. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Miasta i Gminy.

2. Za przygotowanie projektów rozstrzygnięć Zarządu odpowiedzialni są Zastępcy Burmistrza, Skarbnik
i Sekretarz Gminy oraz kierownicy komórek organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy.

3. Zasadę powyższą stosuje się także do projektów uchwał dotyczących jednostek organizacyjnych Gminy nadzorowanych przez poszczególne komórki organizacyjne Urzędu Miasta i Gminy.

4. W uzasadnionych przypadkach Zarząd może powołać zespół doradczy spośród swoich członków
z udziałem pracowników samorządowych kompetentnych w danej sprawie oraz ekspertów z danej dziedziny.

5. W stosunku do spółek prawa handlowego z udziałem skarbu Gminy Zarząd reprezentuje Gminę
w spółce na zasadach określonych w ustawie o gospodarce komunalnej.

§ 6

1. Projekt uchwały Zarządu opracowywany jest zgodnie z zasadami redagowania uchwał Rady Miejskiej.

2. Przed wniesieniem projektu uchwały pod obrady Zarządu, podmiot przygotowujący projekt zobowiązany jest do dokonania uzgodnień merytorycznych
i redakcyjno-prawnych, w tym uzyskania akceptacji komórki prowadzącej obsługę prawną Urzędu Miasta i Gminy.

3. Przygotowany wg powyższych zasad projekt uchwały przekazywany jest niezwłocznie członkom Zarządu oraz Skarbnikowi i Sekretarzowi Gminy.

4. Powyższy tryb dostarczania dotyczy także pism
i dokumentów przewidzianych do rozpatrzenia
i omówienia na posiedzeniu Zarządu.

5. Szczegółowy tryb składania dokumentów i przedstawiania ich na posiedzeniu Zarządu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Miasta i Gminy.

§ 7

Przewodniczący Zarządu może w trakcie posiedzenia Zarządu przekazać prowadzenie obrad swojemu zastępcy.

§ 8

1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał oraz, w przypadkach określonych ustawami, decyzji i postanowień administracyjnych.

2. Przedmiotem uchwały może być także apel, opinia czy stanowisko zajęte przez Zarząd w ważnej dla Gminy sprawie.

3. Umowy na dzierżawę oraz umowy inwestycyjne
o wartości powyżej 20.000 euro przed podpisaniem powinny być przez Zarząd opiniowane.

4. Uchwały Zarządu podpisuje Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu.

5. Decyzje administracyjne podpisuje Burmistrz.
W decyzji wymienia się imię i nazwisko członków Zarządu, którzy brali udział w jej podjęciu.

§ 9

1. Posiedzenia Zarządu są rejestrowane na kasetach magnetofonowych a następnie, w oparciu o zapis magnetofonowy, sporządzany jest protokół z posiedzenia Zarządu.

2. Podjęte uchwały parafowane są przez wszystkich członków Zarządu, niezależnie od tego, jak głosowali.

3. Protokół zawiera w szczególności:

1) datę oraz numer kolejny posiedzenia,

2) wskazanie osoby przewodniczącej obradom,

3) listę osób, które wzięły udział w posiedzeniu,

4) przyjęty porządek obrad,

5) informacje o ewentualnej zmianie przewodniczącego obradom,

6) treść podjętych rozstrzygnięć z podaniem terminu ich realizacji,

7) określenie komórki organizacyjnej Urzędu Miasta i Gminy odpowiedzialnej za realizację rozstrzygnięcia,

8) zajęte w poszczególnych sprawach stanowiska i wyrażone opinie,

9) wykaz osób zaproszonych do udziału w posiedzeniu Zarządu,

10) treść oświadczeń, stanowisk i opinii wyrażanych przez ww. osoby.

4. Protokół podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu oraz parafuje osoba protokołująca.

5. Po podpisaniu protokołu, lecz nie wcześniej niż po upływie 1 miesiąca, zapis magnetofonowy zostaje skasowany.

§ 10

1. Obsługę administracyjno-biurową posiedzeń Zarządu zapewnia Sekretarz Gminy.

2. Sekretarz Gminy prowadzi zbiór uchwał i decyzji Zarządu oraz protokołów z posiedzeń Zarządu.

§ 11

1. Na sesjach Rady Miejskiej członkowie Zarządu oraz Skarbnik i Sekretarz Gminy, zgodnie z podziałem kompetencji, przedstawiają:

1) projekty uchwał Rady Miejskiej,

2) stanowisko Zarządu do projektów uchwał, których Zarząd nie był inicjatorem,

3) okresowe sprawozdania z działalności Zarządu, w tym sprawozdania roczne,

4) odpowiedzi na zapytania i interpelacje radnych.

2. Dokumenty kierowane do Rady Miejskiej muszą być wcześniej akceptowane przez Zarząd Miasta i Gminy i podpisane przez Burmistrza lub upoważnionego przez niego Zastępcę Burmistrza.

§ 12

1. Członkowie Zarządu oraz Skarbnik i Sekretarz Gminy współpracują ze stałymi komisjami problemowymi Rady Miejskiej, zapewniając bieżące informowanie komisji o stanowisku oraz działaniach Zarządu podejmowanych w zakresie problemów stanowiących przedmiot prac komisji.

2. Burmistrz wyznacza członków Zarządu odpowiedzialnych za współpracę z poszczególnymi komisjami problemowymi Rady Miejskiej.

Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Jelcz-Laskowice (poz. 1866)

Wykaz jednostek pomocniczych Gminy Jelcz-Laskowice

1. Sołectwo Biskupice
2. Sołectwo Brzezinki
3. Sołectwo Chwałowice
4. Sołectwo Dębina
5. Sołectwo Dziuplina
6. Sołectwo Grędzina
7. Sołectwo Kopalina
8. Sołectwo Łęg
9. Sołectwo Miłocice
10. Sołectwo Miłocice Małe
11. Sołectwo Minkowice
12. Sołectwo Miłoszyce
13. Sołectwo Nowy Dwór
14. Sołectwo Piekary
15. Sołectwo Wójcice
16. Osiedle Jelcz
17. Osiedle Laskowice
18. Osiedle Fabryczne
19. Osiedle Komunalne
20. Osiedle Domków Jednorodzinnych
21. Osiedle Matelowców
22. Osiedle XXXV-lecia
23. Osiedle Hirszfelda