1865

UCHWAŁA RADY POWIATU ZĄBKOWICKIEGO

z dnia 30 sierpnia 2001 r.

w sprawie zmiany statutu Powiatu Ząbkowickiego

Na podstawie art. 12 pkt 1, art. 40 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 91, poz. 578 z późn. zm.) Rada Powiatu Ząbkowickiego uchwala, co następuje:

§ 1

W Statucie Powiatu Ząbkowickiego stanowiącym załącznik do uchwały nr VII/36/99 Rady Powiatu Ząbkowickiego z dnia 20 maja 1999 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Ząbkowickiego (Dz. Urz. Województwa Dolnośląskiego Nr 20, poz. 910) wprowadza się następujące zmiany:

  1. w § 9 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

“3a) powoływanie i odwoływanie powiatowego rzecznika konsumentów,”,

2) w § 14 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

“4. Materiały na sesję, o których mowa w ust. 3, powinny być dołączone do zawiadomienia o sesji”,

3) § 19 otrzymuje brzmienie:

Ҥ 19

  1. Radny ma prawo do zabierania głosu, wyrażania opinii, składania wniosków i polemizowania w sprawach powiatu.
  2. Radny ma prawo do uzyskiwania wszystkich niezbędnych do jego pracy informacji od organów powiatu, a także żądania udostępnienia mu określonego dokumentu.
  3. Udostępnienie radnemu dokumentu, o którym mowa w ust. 2, polega na przedłożeniu żądanego dokumentu w postaci bądź odpisu całego dokumentu, bądź wyciągów, bądź kserokopii niezwłocznie, a w sytuacjach uniemożliwiających natychmiastowe udostępnienie, najpóźniej w trzecim dniu od daty zgłoszenia wniosku przez radnego. Radny może zgłosić wniosek do protokołu z sesji lub do protokołu z posiedzenia komisji albo na piśmie, przekazując go do Kancelarii Starostwa.
  4. Interpelacje i zapytania radnych kieruje się odpowiednio do Zarządu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych inspekcji, służb i straży za pośrednictwem przewodniczącego Rady.
  5. Interpelacje składa się w sprawach zasadniczych dla powiatu.
  6. Radni mogą zgłaszać interpelacje na sesji lub między sesjami.
  7. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana ustnie na sesji lub pisemnie niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od daty jej złożenia.”,

4) w § 34 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

“1. Z przebiegu sesji sporządza się protokół. Jeżeli sesja bądź jej fragmenty zostały wyłączone
z jawności, protokół powinien zawierać odpowiednio część jawną i niejawną.”,

5) w § 44 pkt 4 otrzymuje brzmienie: “Pracą komisji kieruje przewodniczący powoływany i odwoływany przez Radę na wniosek komisji.”,

6) w § 44 po pkt 4 dodaje się pkt 4a) o brzmieniu: “Wiceprzewodniczącego powołuje i odwołuje komisja.”,

7) w § 46 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

“4. Przepis § 34 ust. 1 i ust. 2 pkt 7 stosuje się odpowiednio.”,

8) w § 52 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

“2. W skład Zarządu wchodzą starosta jako przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie w liczbie dwóch osób”,

9) w § 58:

  1. ust. 4 otrzymuje brzmienie:
  2. “4. Radny ma prawo uczestniczyć na swój wniosek i za zgodą Przewodniczącego Zarządu w posiedzeniach Zarządu oraz ma prawo wyrażania Zarządowi swojej opinii, ale bez prawa głosowania.”,

  3. dotychczasowy ust. 4 otrzymuje oznaczenie
    ust. 5, a po wyrazie “osoby” stawia się kropkę
    i skreśla się wyrazy “w szczególności radni”,

10) po § 62 dodaje się śródtytuł w brzmieniu:

“Skarbnik powiatu, sekretarz powiatu, powiatowy rzecznik konsumentów”,

11) po § 64 dodaje się § 64a w brzmieniu:

Ҥ 64a

  1. Powiatowy rzecznik konsumentów wykonuje zadania samorządu powiatowego w zakresie ochrony praw konsumentów.
  2. Do zadań powiatowego rzecznika konsumentów
    w szczególności należy:

1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;

2) składanie wniosków w sprawie stanowienia
i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;

3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;

4) współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów;

5) możliwość wytaczania powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach
o ochronę interesów konsumentów;

6) wykonywanie innych zadań określonych w innych przepisach.

3. Powiatowy rzecznik konsumentów jest bezpośrednio podporządkowany Radzie.”,

12) W § 65 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

“6. Wykaz jednostek organizacyjnych powiatu stanowi załącznik nr 3 do statutu.”,

13) Rozdział 6 otrzymuje brzmienie:

“R o z d z i a ł 6

Jawność działania organów powiatu

§ 76

  1. Działalność organów powiatu jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
  2. Jawność działania organów powiatu polega na:
  1. prawie obywateli do pełnej i otwartej infor-
    macji o:
  1. stanie, kierunkach rozwoju, możliwościach
    i kondycji gospodarki powiatu,
  2. działalności władz samorządu powiatowego oraz osób pełniących funkcje publiczne,

2) prawie do wstępu i obecności na sesjach Rady
i posiedzeniach komisji oraz możliwości rejestracji ich przebiegu za pomocą dźwięku i obrazu,

3) prawie dostępu do dokumentacji wynikającej z wykonywania przez powiat zadań publicznych oraz protokołów z posiedzeń organów powiatu.

§ 77

  1. Uprawnionymi do dostępu do informacji, o których mowa w § 76 ust. 2 pkt 1, są wszystkie osoby zainteresowane, bez potrzeby wskazywania interesu prawnego bądź tylko faktycznego, chcące uzyskać żądane informacje.
  2. Informacji udziela się na pisemny wniosek osoby zainteresowanej w terminie 7 dni od daty jego złożenia. W przypadku nieudzielenia informacji
    w ustalonym terminie stosuje się przepis art. 36 Kodeksu postępowania administracyjnego.
  3. Można odmówić udzielenia informacji z uwagi na:
  1. ochroną wolności i praw innych osób,
  2. ochronę praw podmiotów gospodarczych,
  3. ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa

określonych w ustawach:

– z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. Nr 133, poz. 883 z późn. zm.),

– z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95),

– z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071).

  1. Odmawia się informacji w sprawach załatwianych w drodze decyzji administracyjnych.
  2. Odmowa udzielenia informacji następuje w trybie określonym odrębnymi przepisami prawa.

§ 78

  1. Korzystanie przez obywateli z prawa, o którym mowa w § 76 ust. 2 pkt 2, nie może zakłócać przebiegu obrad sesji lub komisji.

2. W przypadku zakłócania przebiegu obrad przepis
§ 22 ust. 5 stosuje się odpowiednio, a nadto prowadzący obrady może zakazać ich utrwalania przy pomocy dźwięku i obrazu.

  1. Przepis § 17 ust. 3 stosuje się odpowiednio do posiedzeń komisji.

§ 79

1. Realizacja prawa, o którym mowa w § 76 ust. 2 pkt 3, polegać może, po zgłoszeniu wniosku na piśmie, na wglądzie do protokołów z sesji Rady oraz posiedzeń Zarządu.

2. Żądanie, o którym mowa w ust. 1, powinno być spełnione niezwłocznie, a jeżeli jest to niemożliwe, to najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia zgłoszenia żądania.

3. Odmowa udostępnienia dokumentów może nastąpić lub następuje w przypadkach określonych w § 77 ust. 3 i 4. Przepis § 77 ust. 5 stosuje się odpowiednio.

4. Protokoły, o których mowa w ust. 1, dostępne są dla osób zainteresowanych w dniu przyjmowania skarg przez Starostę Ząbkowickiego, po upływie terminu, o którym mowa w § 34 ust. 4 zdanie pierwsze.”,

  1. Dotychczasowy rozdział 6 otrzymuje oznaczenie 7, a § 76 i § 77 otrzymują odpowiednio oznaczenie § 80 i § 81.

§ 2

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY RADY
WIKTOR LUBIENIECKI