1855 UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ GMINY STRZEGOM z dnia 26 września 2001 r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych, zasad usytuowania i warunków sprzedaży napojów alkoholowych, zasad wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami na obszarze Gminy StrzegomNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 oraz art. 41
ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym tekst jednolity (Dz. U. z 1996
r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.), art. 4 ust. 1 pkt 4, art. 12, art. 14 ust. 6 i art. 18
ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, |
§ 1
1. Ustała się liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych
zawierających powyżej 4,5% alkoholu
(z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży w ilości 95
punktów.
2. Ustała się liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych
zawierających powyżej 4,5% alkoholu
(z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży w ilości 35
punktów.
§ 2
Przyjmuje się zasady usytuowania i warunki sprzedaży napojów alkoholowych, zasady wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami w formie określonej w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 3
Traci moc uchwała nr 25/97 Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 18 kwietnia 1997 r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży, określenia zasad usytuowania na terenie Gminy i Miasta miejsc sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia zarówno w miejscach jak i poza miejscami sprzedaży oraz warunków sprzedaży tych napojów.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta
w Strzegomiu.
§ 5
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.
Załącznik do uchwały Rady Miejskiej Gminy Strzegom z dnia 26 września 2001 r. (poz. 1855)
Zasady usytuowania i warunki sprzedaży napojów alkoholowych, zasady
wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
oraz kontroli przestrzegania zasad obrotu tymi napojami
§ 1
1. Sprzedaż napojów alkoholowych nie może być prowadzona w następujących miejscach:
1) na terenie targowisk, placów i hal targowych,
2) na terenie placówek służby zdrowia,
3) na terenie obiektów kultu religijnego,
4) w sprzedaży okrężnej, obwoźnej.
2. Sprzedaż napojów alkoholowych nie może być prowadzona w następujących punktach:
1) w ruchomych punktach sprzedaży
2) na straganach, tj. w tymczasowych punktach sprzedaży skonstruowanych z urządzeń przenośnych, służących do wyłożenia i sprzedaży towarów,
3) barach mlecznych,
4) w punktach gastronomicznych, których wnętrze nie jest dostępne
dla klientów tzw. “sprzedaż
z okienka”,
5) w punktach gastronomicznych gdzie nie są zapewnione warunki higieniczno-sanitarne.
1. Sprzedaż napojów alkoholowych nie może być również prowadzona
w punktach sprzedaży detalicznej
i gastronomicznej usytuowanych na terenie gminy, w których dotychczas nie była
prowadzona sprzedaż tych napojów o ile nie ma pozytywnej opinii rady sołeckiej wsi, w
której mieści się dany punkt sprzedaży.
§ 2
Sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% alkoholu (za wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży może być prowadzona w:
1) sklepach branżowych ze sprzedażą napojów alkoholowych,
2) placówkach handlowych, które posiadają wydzielone stoiska do
sprzedaży napojów alkoholowych
i posiadają w ciągłej sprzedaży produkty żywnościowe,
1) sklepach przy hurtowniach napojów alkoholowych.
§ 3
1. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży może być prowadzona w:
1) restauracjach, gospodach, zajazdach, karczmach,
2) kawiarniach, barach kawowych, herbaciarniach, cukierniach, winiarniach,
3) barach restauracyjnych, uniwersalnych, gastronomicznych, drink barach.
2. Sprzedaż napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (za wyjątkiem piwa), nie może być prowadzona w:
1) pijalniach, barach piwnych, piwiarniach,
2) barach turystycznych, szybkiej obsługi, smażalniach, pizzeriach.
3. Sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży może być prowadzona w miejscu wydzielonym — w tzw. ogródku gastronomicznym bezpośrednio przyległym do lokalu gastronomicznego wymienionego w ust. 1 i ust. 2, pod warunkiem uzyskania zgody właściciela lub zarządcy terenu na zajęcie określonej powierzchni pod taki ogródek.
§ 4
Wprowadza się czasowy zakaz sprzedaży, podawania, spożywania i wnoszenia napojów alkoholowych na teren obiektów sportowych w czasie trwania imprez sportowych i kulturalnych oraz w godzinach otwarcia basenów,
§ 5
Zasady wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych:
1. Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się przedsiębiorcom, których punkty sprzedaży i podawania napojów alkoholowych spełniają warunki sprzedaży i usytuowania wymienione w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i w niniejszej uchwale.
2. Wnioski (podania) o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych należy składać w Urzędzie Miejskim w Strzegomiu.
1) Wniosek powinien zawierać:
a) oznaczenie przedsiębiorcy,
b) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy – siedziba i adres zakładu głównego,
c) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej,
d) wskazanie miejsca, w którym działalność jest lub ma być prowadzona,
e) określenie godzin otwarcia placówki,
f) podpis przedsiębiorcy lub uprawnionej osoby do jego reprezentowania.
2) Do wniosku należy dołączyć:
a) kserokopię dokumentu, na podstawie którego prowadzona jest działalność gospodarcza,
b) kserokopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny przedsiębiorcy do lokalu,
c) zgodę właściciela (zarządcy) lokalu na sprzedaż napojów alkoholowych (jeżeli wnioskodawca nie jest właścicielem),
d) opinię rady sołeckiej wsi, w której mieści się dany punkt sprzedaży,
e) opinię Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świdnicy o spełnieniu warunków sanitarnych w lokalu gastronomicznym, w którym mają być spożywane napoje alkoholowe.
3. W oparciu o otrzymany wniosek upoważnieni pracownicy Urzędu mogą przeprowadzić wizję w miejscu sprzedaży, pod kątem zgodności usytuowania punktu i warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz w uchwale Rady Miejskiej Gminy Strzegom.
4. Zebrany materiał przedkłada się na posiedzenie Zarządu Miasta celem wydania opinii w formie postanowienia. W uzasadnionej sytuacji przed wydaniem opinii (wnioski i skargi organizacji społecznych, grup mieszkańców, sołtysów, Radnych) — Zarząd Miasta może dodatkowo zażądać stanowiska Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
5. Po otrzymaniu opinii Zarządu Miasta, Burmistrz Miasta wydaje zezwolenie lub odmowę na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży.
6. Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych zawiera: podstawę prawna, oznaczenie przedsiębiorcy —nazwa lub imię i nazwisko, dokładny adres otrzymującego zezwolenie, określenie nazwy punktu sprzedaży oraz jego usytuowanie – adres punktu sprzedaży, określenie rodzaju napojów alkoholowych, których sprzedaż objęto zezwoleniem, określenie godzin sprzedaży napojów alkoholowych, okres ważności zezwolenia, pouczenie o możliwości odwołania się przedsiębiorcy od wydanego zezwolenia, pouczenie o warunkach cofnięcia i wygaśnięcia zezwolenia.
§ 6
1. Przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych na podstawie posiadanego zezwolenia zobowiązany jest do umieszczenia w widocznym miejscu punktu sprzedaży i podawania napojów alkoholowych tabliczek informujących o:
1) zakazie sprzedaży napojów alkoholowych osobom do lat I8, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
2) szkodliwości spożywania alkoholu,
3) zakazie spożywania napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży detalicznej oraz w jego najbliższej okolicy.
2. Przedsiębiorca nie może stwarzać warunków do spożywania napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży detalicznej i jego najbliższej okolicy.
2. Przedsiębiorca posiadający zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych zobowiązany jest poinformować organ wydający zezwolenie o każdej zmianie danych stanowiących podstawę wydania zezwolenia oraz mających wpływ na jego treść, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany.
§ 7
Zasady cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych.
1. Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych cofa się, w przypadku naruszenia jakiejkolwiek przesłanki określonej w art. 18 ust. 6 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
2. W sprawie cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych ustala się następujące zasady:
1) zezwolenie cofa się, gdy zachodzą wymienione w art. 18 ust.6 pkt 1
cytowanej wyżej ustawy (tj. nieprzestrzeganie zasad obrotu napojami alkoholowymi,
zawartych w ustawie, a w szczególności sprzedaży alkoholu osobom nieletnim
i nietrzeźwym) okoliczności potwierdzone co najmniej jednym z niżej wymienionych
dokumentów:
a) protokołem Policji,
b) protokołem Straży Miejskiej,
c) protokołem z kontroli dokonanej przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
d) protokołem (orzeczeniem) właściwego organu kontroli państwowej, np. Państwowej Inspekcji Handlowej, Urzędu Kontroli Skarbowej itd.,
e) zeznaniami co najmniej 3 świadków złożonymi w postępowaniu administracyjnym.
3. W postępowaniu administracyjnym przy cofaniu zezwoleń uwzględnia się:
1) wyniki przeprowadzonych kontroli,
2) udokumentowany przypadek, o którym mowa w art. 18 ust. 6 pkt 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
3) co najmniej dwukrotnie udokumentowany przypadek, o którym mowa w
art. 18 ust. 6 pkt 2
i 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, (tj.
powtarzającego się, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania
porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez daną
placówkę i nieprzestrzegania warunków określonych w zezwoleniu),
4) opinię Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w przypadkach, o których mowa w art. 18 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
§ 8
Kontrola przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych:
1. Kontroli podlegają wszyscy przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży, w zakresie:
1) wypełnienia warunków określonych w zezwoleniu,
2) przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz przestrzegania zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w uchwałach Rady Miejskiej Gminy Strzegom.
2. Kontroli podlega również przestrzeganie przez przedsiębiorców posiadających zezwolenia zakazu reklamowania napojów alkoholowych (dotyczy również imprez na wolnym powietrzu),
3. Kontrolę punktu sprzedaży napojów alkoholowych, którego zakres określono w ust. I przeprowadza się co najmniej przez dwie osoby.
4. Osoby upoważnione do dokonywania kontroli mają prawo do:
1) wstępu na teren nieruchomości obiektu, lokalu lub części gdzie prowadzona jest sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach, w jakich prowadzona jest ta działalność,
2) żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń.
5. Czynności kontrolnych, o których mowa wyżej — dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej lub osoby przez niego zatrudnionej.
6. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który winien być podpisany przez osoby uprawnione, do kontroli oraz przez kontrolowanego, osoby zastępującej kontrolowanego łub przez niego zatrudnionej.
7. Na podstawie wyników kontroli organ wydający zezwolenie wzywa przedsiębiorcę do usunięcia w wyznaczonym terminie stwierdzonych uchybień, podejmuje czynności administracyjne zmierzające do cofnięcia zezwolenia lub inne działania przewidziane prawem.
8. Rada Miejska Gminy Strzegom powierza przeprowadzanie kontroli zasad obrotu napojami alkoholowymi:
1) Policji,
2) Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
3) Straży Miejskiej.
§ 9
Zezwolenia wydane przed wejściem w życie niniejszych zasad zachowują swoją ważność do czasu wygaśnięcia zezwolenia.