1830

UCHWAŁA RADY GMINY PODGÓRZYN

z dnia 21 września 2001 r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy

w Podgórzynie

Na podstawie art. 33 ust. 2, w związku z art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Gminy uchwala, co następuje:

§ 1

Na wniosek Zarządu Gminy Podgórzyn uchwala się Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Podgórzyn, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy.

§ 3

Tracą moc uchwały:

XXII/124/92 z dnia 15 lutego 1992 r.

XXXV/227/93 z dnia 30 kwietnia 1993 r.

XXXVI/231/93 z dnia 29 maja 1993 r.

XXXVIII/246/93 z dnia 23 lipca 1993 r.

XXXIX/255/93 z dnia 10 września 1993 r.

XXXIX/256/93 z dnia 10 września 1993 r.

XXVI/199/96 z dnia 30 grudnia 1996 r.

XIII/99/99 z dnia 21 grudnia 1999 r.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCA
RADY GMINY
INA SAGIROW

Załącznik do uchwały Rady Gminy Podgórzyn z dnia 21 września 2001 r. (poz. 1830)

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

URZĘDU GMINY PODGÓRZYN

 

I. POSTANOWIENIA WSTĘPNE

§ 1

1. Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Podgórzyn, zwany dalej “regulaminem”, określa:

a) zasady kierowania Urzędem Gminy Podgórzyn,

b) organizację wewnętrzną,

c) zasady i tryb postępowania przy wydawaniu normatywnych aktów prawnych,

d) zasady podpisywania pism i decyzji.

2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

a) “Gminie” – należy przez to rozumieć Gminę Podgórzyn.

b) “Radzie” – należy przez to rozumieć Radę Gminy Podgórzyn.

c) “Zarządzie” – należy przez to rozumieć Zarząd Gminy Podgórzyn.

d) “Urzędzie” – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Podgórzyn.

e) “Wójcie” – należy przez to rozumieć Wójta Gminy Podgórzyn.

f) “Sekretarzu” – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Podgórzyn.

g) “Skarbniku” – należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Podgórzyn.

§ 2

Urząd działa na podstawie:

a) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

b) ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych,

c) Statutu Gminy Podgórzyn,

d) niniejszego regulaminu.

§ 3

1. Zarząd, jako organ wykonawczy Gminy, realizuje zadania:

a) własne Gminy, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym,

b) zlecone z zakresu administracji rządowej,

c) przyjęte w drodze porozumień administracyjnych,

d) własne Gminy wynikające z innych ustaw szczególnych.

2. Zarząd wykonuje zadania przy pomocy Urzędu.

II. ZASADY KIEROWANIA PRACĄ URZĘDU

§ 4

1. Urząd jest zakładem pracy w rozumieniu przepisów prawa.

2. Pracą Urzędu kieruje Wójt przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika. W przypadku nieobecności Wójta z powodu urlopu, choroby lub innych przyczyn zastępuje go w kierowaniu Urzędem Sekretarz.

3. Do zadań Wójta należy organizowanie pracy Zarządu, kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i reprezentowanie Gminy za zewnątrz, a w szczególności:

a) zapewnienie sprawnej realizacji zadań Zarządu i podejmowanie czynności w ramach upoważnień Zarządu,

b) ogłaszanie budżetu Gminy i sprawozdania z jego wykonania,

c) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,

d) kierowanie pracą Urzędu; wydawanie zarządzeń wewnętrznych,

e) wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z wyłączeniem ich powoływania i odwoływania.

4. Zastępca Wójta nie jest pracownikiem Urzędu Gminy. Pełniąc funkcję społecznie, realizuje ją w wymiarze ogólnego zastępstwa.

5. Sekretarz zapewnia warunki sprawnego funkcjonowania i działania Urzędu, a w szczególności należy do niego:

a) organizowanie pracy Urzędu,

b) koordynowanie i nadzorowanie zadań realizowanych przez komórki organizacyjne Urzędu i gminne jednostki organizacyjne,

c) nadzorowanie realizacji uchwał Rady i Zarządu,

d) prowadzenie innych spraw powierzonych przez Wójta w zakresie ustalonym przez Zarząd.

6. Skarbnik prowadzi gospodarkę finansową Gminy, a w szczególności należy do niego:

a) opracowanie projektu i nadzorowanie prawidłowego wykonania budżetu Gminy,

b) organizowanie i nadzorowanie prowadzenia rachunkowości,

c) opracowanie zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu i analiz gospodarki finansowej Gminy,

d) udzielanie kontrasygnaty na dokumentach, w których ustalane są zobowiązania pieniężne,

e) koordynowanie i nadzorowanie zadań realizowanych przez komórkę organizacyjną Urzędu zajmującą się sprawami finansowymi,

f) kontrolowanie gospodarki finansowej gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych.

§ 5

Czas pracy i zasady porządku wewnętrznego określa regulamin pracy Urzędu wydany w drodze zarządzenia wewnętrznego Wójta po uzgodnieniu z Zarządem.

§ 6

Na wniosek Zarządu Rada określa w budżecie Gminy fundusz płac na wynagrodzenia pracowników Urzędu.

III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA URZĘDU

§ 7

1. Strukturę organizacyjną Urzędu tworzą następujące referaty i samodzielne stanowiska:

1.1. Referaty:

a) Referat Finansowy – symbol FN,

b) Referat Gospodarki Komunalnej – symbol GK,

c) Referat Rozwoju Gminy – symbol RG,

d) Referat Społeczno-Organizacyjny –

symbol SO,

e) Biuro Rady – symbol BR.

1.2. Samodzielne stanowiska oraz pełnomocnicy:

a) inspektor ds. kadr i oświaty,

b) pełnomocnik zarządu ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień

oraz ochrony informacji niejawnych.

2. Podstawowe zakresy działania:

2.1. Referatów:

a) Referat Finansowy:

b) Referat Gospodarki Komunalnej:

c) Referat Rozwoju Gminy:

d) Referat Społeczno-Organizacyjny i Urząd Stanu Cywilnego:

e) Biuro Rady:

2.2. Samodzielnego stanowiska ds. oświaty i kadr:

2.3. Pełnomocnika zarządu ds. profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień:

2.4. Rewident ds. kontroli wewnętrznej:

3. Szczegółowe zakresy działania referatów, samodzielnych stanowisk oraz pełnomocników określa Wójt w drodze zarządzenia wewnętrznego w uzgodnieniu z Zarządem oraz ustala liczbę stanowisk pracy w referatach, niezbędną do realizacji ich zadań.

4. W Urzędzie tworzy się następujące stanowiska kierownicze:

a) Sekretarz sprawujący nadzór nad referatami: Gospodarki Komunalnej, Rozwoju Gminy, Społeczno-Organizacyjnym, Finansowym i samodzielnym stanowiskiem ds. oświaty i kadr oraz Biurem Rady z wyłączeniem spraw organizacji pracy i obsługi Rady Gminy i jej komisji.

b) Skarbnik – główny księgowy budżetu Gminy.

c) Zastępca Skarbnika, który jednocześnie pełni funkcję kierownika Referatu Finansowego.

d) Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej.

e) Kierownik Referatu Rozwoju Gminy.

f) Kierownik Referatu Społeczno-Organizacyjnego, który jednocześnie pełni funkcję kierownika USC.

g) Kierownik Biura Rady.

5. Strukturę organizacyjną przedstawia schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do regulaminu.

§ 8

1. Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Sekretarz i Skarbnik są powoływani i odwoływani przez Radę na wniosek Wójta.

3. Z kierownikami referatów i pozostałymi pracownikami samorządowymi nawiązuje się stosunek pracy na podstawie umowy na czas nieokreślony i na czas określony.

4. Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych powołuje i odwołuje Zarząd na wniosek Wójta.

IV. OBOWIĄZKI KIEROWNIKÓW REFERATÓW

§ 9

1. Do obowiązków kierowników referatów w szczególności należy:

a) przygotowanie materiałów będących tematem obrad sesji Rady, komisji Rady i Zarządu Gminy oraz osobisty udział w posiedzeniach organów Gminy, na które są zaproszeni,

b) realizowanie uchwał i ustaleń Rady i Zarządu oraz opracowanie sprawozdań z ich wykonania,

c) przygotowanie sposobów wykonania uchwał Rady oraz projektów rozstrzygnięć będących w kompetencji Zarządu,

d) opracowanie informacji z wykorzystania wniosków i inicjatyw komisji Rady,

e) udzielanie radnym informacji o sposobie załatwienia postulatów ze spotkań z wyborcami oraz o realizacji zadań referatu i właściwych gminnych jednostek organizacyjnych.

2. Kierownicy referatów dbają o wykonywanie zadań publicznych z uwzględnieniem interesów Gminy i jej jednostek organizacyjnych oraz indywidualnych interesów obywateli.

3. Kierownicy referatów organizują pracę w referatach i odpowiadają przed Wójtem za:

a) prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań referatu i spraw przygotowywanych dla Wójta i Zarządu,

b) racjonalne wykorzystanie czasu pracy w referacie przez wszystkich pracowników,

c) przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej oraz ochronę danych osobowych,

d) wykonywanie kontroli wewnętrznej i zewnętrznej,

e) właściwy przepływ informacji w referacie, odbieranych podczas udziału w obradach Rady i jej komisji, Zarządu, narad służbowych i szkoleń,

f) przejrzystość i aktualność tablicy ogłoszeń referatu.

4. Kierownicy referatów opracowują na piśmie zakresy czynności, uprawnień i odpowiedzialności dla pracowników referatu i ustalają zastępstwa (łącznie ze swoją osobą) na czas nieobecności w pracy.

5. Kierownicy referatów opracowują propozycje do programów, do projektu budżetu i projektów rozwojowych oraz planują i rozdzielają środki finansowe i rzeczowe na realizację zadań objętych zakresem działania referatu i właściwych gminnych jednostek organizacyjnych.

6. Kierownicy referatów dokonują oceny pracy podległych pracowników oraz wnioskują o ich wynagradzanie, awansowanie, wyróżnienie i karanie.

V. ZASADY I TRYB POSTĘPOWANIA
PRZY OPRACOWANIU I WYDAWANIU NORMATYWNYCH AKTÓW PRAWNYCH

§ 10

1. Normatywnymi aktami prawnymi są:

a) uchwały Rady zawierające przepisy, obowiązujące na terenie Gminy, oraz przepisy porządkowe,

b) inne uchwały Rady podejmowane w zakresie własnych kompetencji,

c) przepisy porządkowe wydawane przez Zarząd w przypadkach niecierpiących zwłoki,

d) uchwały Zarządu,

e) zarządzenia wewnętrzne Wójta.

§ 11

Projekty aktów określonych w § 10 pkt c–e opracowują pod względem merytorycznym, prawnym i redakcyjnym rzeczowo właściwe referaty oraz samodzielni pracownicy, kierując się zasadami techniki legislacyjnej.

§ 12

1. Przed przedstawieniem projektu aktu normatywnego do akceptacji Rady, Zarządu, Wójta, kierownik właściwego referatu uzgadnia go z:

a) Sekretarzem, jeżeli treść aktu ma wpływ na funkcjonowanie Urzędu lub dotyczy jednostek organizacyjnych Gminy,

b) kierownikami referatów, których zadań dotyczy treść aktu prawnego,

c) organizacjami społecznymi, związkami zawodowymi, jeżeli Sekretarz uzna to za konieczne lub obowiązek ten wynika z przepisu szczególnego.

2. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1, stwierdza się podpisem na projekcie aktu normatywnego i składa w 2 egzemplarzach u Sekretarza, celem zaopiniowania przez radcę prawnego. Zaopiniowanie winno być dokonane niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 3 dni od przedstawienia projektu.

§ 13

1. Postanowienia § 12 stosuje się w odniesieniu do aktów normatywnych, określonych w § 10, jeżeli akty te:

a) opracowywane są pod obrady Rady z inicjatywy Zarządu lub Wójta,

b) do ich opracowania Zarząd lub Wójt zobowiązani zostali przez Radę,

c) są podejmowane przez Zarząd w szczególnie ważnych sprawach – na jego życzenie.

2. Projekty aktów normatywnych, o których mowa w § 10 ust. 1 lit. a–b, opracowywane są w trybie określonym przez Radę. Kierownik biura Rady jest odpowiedzialny za właściwą koordynację prac legislacyjnych oraz przedłożenie uchwalonego aktu do kontroli przez właściwy organ administracji rządowej w ustalonym terminie.

§ 14

Ewidencję i zbiór aktów normatywnych prowadzi biuro Rady (uchwały Rady i Zarządu) oraz Referat Społeczno-Organizacyjny (zarządzenia Wójta), które zapewniają publikację wybranych w przewidzianym trybie oraz udostępnianie, w tym szczególnie przepisów gminnych, do powszechnego wglądu w siedzibie Urzędu i w innych miejscach zwyczajowo przyjętych.

§ 15

1. Kierownik właściwego referatu składa Wójtowi informację z realizacji aktu normatywnego w określonych w danym akcie terminach oraz w okresach 6-miesięcznych w przypadku aktów o trwałym działaniu. Gdy do wykonania aktu zobowiązanych jest kilka referatów, informację składa kierownik referatu, którego dotyczy podstawowy zakres aktu.

2. Kontrolę realizacji przez kierowników referatów i jednostek organizacyjnych Gminy aktów prawnych wymienionych w § 10 wykonuje Sekretarz, a w zakresie dotyczącym finansów – Skarbnik.

3. Normatywne akty prawne podlegające ogłoszeniu podaje się do wiadomości mieszkańców Gminy poprzez:

a) wywieszenie na tablicy informacyjnej w siedzibie Urzędu,

b) rozplakatowanie w obiektach użyteczności publicznej (biblioteki, szkoły, kluby, placówki służby zdrowia itp.), na tablicach i słupach informacyjnych w poszczególnych miejscowościach Gminy,

c) publikację na łamach gazetki lokalnej.

VI. ZASADY PODPISYWANIA PISM I DECYZJI

§ 16

1. Wójt osobiście podpisuje:

a) pisma kierowane do Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu i Senatu, Prezesa RM, ministrów oraz przedstawicielstw dyplomatycznych i burmistrzów z innych państw,

b) odpowiedzi na interpelacje posłów, senatorów,

c) dokumenty i pisma kierowane do kierowników administracji rządowej i samorządowej,

d) dokumenty i pisma kierowane do Rady, odpowiedzi na interpelacje, zapytania i wnioski radnych oraz wnioski komisji Rady kierowane do Zarządu,

e) zarządzenia wewnętrzne i inne normatywne akty prawne,

f) korespondencję kierowaną do kierowników jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy,

g) odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące Sekretarza, Skarbnika, kierowników referatów Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

h) decyzje administracyjne i postanowienia z zakresu administracji publicznej,

i) inne pisma i decyzje zastrzeżone do bezpośredniej kompetencji Wójta odrębnymi przepisami lub mające, ze względu na swój charakter, specjalne znaczenie.

2. Sekretarz i Skarbnik podpisują:

a) decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia z zakresu administracji publicznej w ramach upoważnienia udzielonego przez Wójta,

b) dokumenty i pisma w zakresie spraw przekazanych przez Wójta do osobistego załatwienia,

c) dokumenty i pisma w ramach odrębnych upoważnień udzielonych przez Zarząd i Wójta.

3. Kierownicy referatów podpisują:

a) decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia z zakresu administracji publicznej w ramach upoważnienia udzielonego przez Wójta,

b) korespondencję w sprawach prowadzonych przez referat, a niezastrzeżoną do kompetencji i podpisu Wójta, Sekretarza i Skarbnika.

4. Kierownicy referatów dokonują wstępnej aprobaty korespondencji i decyzji przedkładanych do podpisu Wójta, Sekretarza i Skarbnika i stwierdzają to podpisem na kopii pozostającej w aktach Urzędu.

§ 17

1. Wydawanie decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej należy do Wójta lub Zarządu.

2. Do wydawania decyzji, o których mowa w ust. 1, w imieniu Wójta mogą być upoważnieni Sekretarz
i inni pracownicy Urzędu w trybie określonym w zarządzeniu Wójta.

VII. INNE PODSTAWOWE ZASADY ORGANIZACJI PRACY

§ 18

Organizacja pracy Urzędu i kontrola realizacji ustalonych zadań odbywa się na podstawie:

a) planów pracy Rady i Zarządu,

b) uchwał Rady i Zarządu, dotyczących w szczególności budżetu Gminy i programów rozwojowych,

c) realizacji zadań własnych Gminy służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty,

d) załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.

§ 19

1. Pracownicy Urzędu są odpowiedzialni za wykonywanie zadań określonych dla ich stanowisk, za dobrą znajomość i stosowanie przepisów prawnych, przestrzeganie terminów załatwiania spraw oraz ewidencjonowanie i przechowywanie akt zgodnie z instrukcją kancelaryjną.

2. Pracownicy Urzędu zobowiązani są przyjmować interesantów we wszystkie dni i w pełnym wymiarze czasu pracy Urzędu.

3. Przy rozpatrywaniu indywidualnych spraw obywateli pracownicy Urzędu obowiązani są przestrzegać przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, zasad bezstronnego i kulturalnego zachowania oraz rzetelnie wyjaśniać tryb i sposób załatwienia ich spraw.

§ 20

W celu właściwego przekazu informacji w siedzibie Urzędu znajdują się:

a) tablice informacyjne o godzinach pracy Urzędu, dniach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków przez Wójta, składzie osobowym Rady i Zarządu oraz rozmieszczeniu referatów i stanowisk pracy w Urzędzie,

b) tablica ogłoszeń ogólnych z zakresu zarządzania lokalnego i administracji publicznej,

c) tablice ogłoszeń branżowych (referatów) określające zasady i tryb postępowania przy załatwianiu ważniejszych spraw w Urzędzie, wzory dokumentów i inne komunikaty.

§ 21

1. Głównym celem kontroli wykonywanej przez Urząd jest:

a) sprawdzenie prawidłowości i sprawności działania,

b) badanie zgodności działania z obowiązującymi przepisami prawa oraz zasadami gospodarności i celowości wydatkowania środków finansowych,

c) ujawniania niewykorzystanych rezerw w gospodarce mieniem komunalnym.

2. Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie i zewnętrzną w stosunku do jednostek organizacyjnych i pomocniczych Gminy sprawują: Wójt, Sekretarz, Skarbnik, rewident i kierownicy referatów w zakresie uprawnień powierzonych im przez Wójta.

3. Powierzenie uprawnień, o których mowa w ust. 2, oraz zakres i sposób wykonywania kontroli następuje w formie zarządzenia wewnętrznego Wójta.

4. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół oraz projekt zaleceń i wniosków pokontrolnych, które przedstawia się Wójtowi.

5. Referat Społeczno-Organizacyjny prowadzi książkę kontroli zewnętrznych przeprowadzanych w Urzędzie. Koordynację prac w ramach tych kontroli oraz nadzór nad wykonaniem zaleceń pokontrolnych sprawuje Sekretarz.

§ 22

Dla realizacji zadania wspólnego (problemowego), wymagającego poziomego i pionowego współdziałania referatów Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy, Sekretarz może powołać zespół, ustala zakres, sposób i czas jego działania oraz zapewnia koordynację i nadzór nad wykonaniem powierzonych mu prac.

VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 23

Sprawy nieuregulowane w niniejszym regulaminie, statucie Gminy oraz odrębnymi ustawami, a dotyczące funkcjonowania oraz wykonywania zadań przez Urząd, zasad nadzoru, kontroli i współdziałania z jednostkami organizacyjnymi i pomocniczymi Gminy, określa Wójt w drodze zarządzenia wewnętrznego.

Załącznik do Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Podgórzyn (poz. 1830)