1828 UCHWAŁA RADY GMINY MĘCINKA z dnia 29 sierpnia 2001 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Statutu Gminy Męcinka Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679, Nr 107, poz. 686, Nr 113, poz. 734, Nr 123, poz. 775, z 1998 r. Nr 155, poz. 1014, Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 26, poz. 306, Nr 48, poz. 552, Nr 62, poz. 718, Nr 88, poz. 985, Nr 91, poz. 1009 i Nr 95, poz. 1041 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497) Rada Gminy Męcinka uchwala, co następuje: |
§ 1
W Statucie Gminy Męcinka przyjętym uchwałą Rady Gminy w Męcince nr XV/96/99 z dnia 9 sierpnia 1999 r. wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 5 pkt 1 literę c oznacza się jako pkt 2,
2) w § 6 w ust. 3 wyrazy: “Rada odrębną uchwałą może też...” zastępuje się wyrazami: “Zarząd Gminy może, na zasadach ustalonych przez radę gminy...”,
3) w § 9 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
“Do zadań własnych gminy należą w szczególności sprawy:
1) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.”,
4) w § 11:
a) w ust. 2 wyrazy “komunalnego (międzygminnego”) zastępuje się wyrazem “międzygminnego”,
b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
“5. O zamiarze przystąpienia do związku międzygminnego gmina informuje wojewodę dolnośląskiego.”,
5) w § 12:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
“1. Władza w gminie należy do mieszkańców, którzy podejmują rozstrzygnięcia w głosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za pośrednictwem organów gminy.”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. Zasady i tryb przeprowadzania referendum określa odrębna ustawa.”,
c) ust. 3 skreśla się.
6) po § 13 dodaje się § 13a i 13b o treści:
Ҥ 13a.
1. Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać tylko z ustaw.
2. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy.”.
Ҥ 13b.
1. O sposobie i terminie udostępnienia do wglądu protokołów lub innych dokumentów z posiedzeń rady lub komisji decyduje przewodniczący rady lub właściwej komisji, zaś z posiedzeń zarządu gminy – przewodniczący zarządu.
2. Udostępnianie dokumentów polega na umożliwieniu przeglądania tych dokumentów oraz sporządzania z nich notatek.
3. Dokumenty udostępnia się w siedzibie Urzędu Gminy na stanowisku pracy, na którym przechowywane są dokumenty i w obecności pracownika.”,
7) w § 15 skreśla się zdanie drugie,
8) w § 19 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
“6. Przewodniczący rady gminy zawiadamia o sesji rady gminy:
1) przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej,
2) przewodniczącego zarządu.”,
9) w § 22:
a) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
“2) wybór i odwołanie zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności.”,
b) dodaje się pkt 19 i 20 w brzmieniu:
“19) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,
20) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów.”,
c) w ust. 3 po wyrazie “organizacyjnych” dodaje się wyrazy “oraz jednostek pomocniczych gminy.”,
10) w § 24:
a) w ust. 1 po wyrazie “Rada” dodaje się wyrazy “ze swojego grona”,
b) ust. 2 skreśla się,
c) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
“7. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć radni niebędący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.”,
11) § 28 otrzymuje brzmienie:
“1. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
2. Dla zapewnienia sprawnej organizacji pracy rady przewodniczący rady i wiceprzewodniczący ściśle ze sobą współpracują.
3. Do zadań osób, o których mowa w ust. 2, należy:
1) opracowanie projektów podstawowych kierunków działań, programów oraz planów pracy rady,
2) koordynacja działań komisji.”,
12) § 29 otrzymuje brzmienie:
“1. Przed przystąpieniem do wykonania mandatu radni składają ślubowanie, którego treść określona została w art. 23a ustawy o samorządzie gminnym.
2. Radni zobowiązani są brać udział w pracach rady i jej organów oraz tych instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani.
3. Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców gminy postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
4. Radni winni współdziałać z jednostkami pomocniczymi gminy i informować mieszkańców o działaniach władz samorządowych.”,
13) w § 43 w ust. 2 lit. “i” otrzymuje brzmienie:
“i) wydawanie przepisów porządkowych w formie uchwał, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego; uchwały takie podlegają zatwierdzeniu na najbliższej sesji rady gminy.”,
14) w § 49:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
“1. Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do wójta,
poza wyborem
i ustalaniem wynagrodzenia, wykonuje przewodniczący rady.”,
b) ust. 2 skreśla się.
15) § 61 otrzymuje brzmienie:
“1. Szczegółową organizację oraz zakres działania sołectwa określa odrębny statut ustanowiony przez radę gminy, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
2. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej,
2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich realizacji,
5) zakres i formę kontroli oraz nadzoru rady gminy nad działalnością organów jednostki pomocniczej.”,
16) w § 62 wyrazy “rada gminy” zastępuje się wyrazami “Zarząd gminy” i na końcu dodaje się wyrazy: “na zasadach ustalonych przez radę gminy.”,
17) w § 67 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
“1. Akty prawa miejscowego, stanowionego przez gminę oraz wynikające z przepisów szczególnych publikowane są bądź ogłaszane zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2001 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych aktów prawnych w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego, a także ogłaszane są poprzez rozplakatowanie na tablicy informacyjnej urzędu gminy, tablicach ogłoszeń w sołectwach na terenie gminy lub publikowane w prasie lokalnej.”,
18) załącznik nr 3 do Statutu Gminy Męcinka – Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy Męcinka utworzonych w celu wykonywania zadań własnych otrzymuje brzmienie:
“1. Urząd Gminy w Męcince.
2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Męcince.
3. Gminny Ośrodek Zdrowia w Piotrowicach.
4. Gminna Biblioteka Publiczna w Męcince.
5. Gimnazjum w Męcince.
6. Szkoła Podstawowa w Męcince.
7. Szkoła Podstawowa w Piotrowicach.
8. Szkoła Podstawowa w Pomocnem.”,
19) w załączniku nr 4 do Statutu Gminy Męcinka – regulamin rady gminy,
a) w § 4:
– w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje zapis w brzmieniu:
“lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do rady gminy, a jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania rady gminy, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów jednostki samorządu terytorialnego.”,
– ust. 2 otrzymuje brzmienie:
“2. Pierwszą sesję nowo wybranej rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru nowego przewodniczącego rady radny nowej kadencji najstarszy wiekiem.”,
b) § 7 otrzymuje brzmienie:
“7. Na wniosek zarządu lub co najmniej 1/4 ustawowego składu rady gminy przewodniczący obowiązany jest zwołać sesję w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Do wniosku dołącza się porządek obrad wraz z projektami uchwał.”,
c) w § 8 wprowadza się ust. 1a o treści:
“1.a. Na wniosek wójta przewodniczący rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady gminy projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest zarząd gminy, a projekt wpłynął do rady gminy co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia sesji rady.”,
d) w § 9 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
“4. Do zawiadomienia o zwołaniu sesji dołącza się porządek obrad z projektami uchwał oraz inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.”,
e) w § 16:
– dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
“2a. Rada gminy może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.”,
– ust. 3 otrzymuje brzmienie:
“3. Rada przyjmuje porządek obrad w głosowaniu jawnym.”,
f) w § 17 skreśla się lit. e,
g) w § 18 skreśla się ust. 7,
h) w § 31 ust. 7 skreśla się,
i) w § 43 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
“1. Zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady.”.
“2. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań wiceprzewodniczącego. W przypadku nieobecności przewod-
niczącego i niewyznaczenia wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący starszy wiekiem.”,
20) w załączniku nr 5 do Statutu Gminy Męcinka – Regulamin Zarządu Gminy Męcinka:
a) w § 2 lit. “i” otrzymuje brzmienie:
“i) wydawanie przepisów porządkowych, w formie uchwały w przypadkach przewidzianych w ustawie”,
b) w § 8 ust. 4 tiret drugie skreśla się,
c) § 11 otrzymuje brzmienie:
“§ 11. Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednich gmin i staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.”,
d) w § 12 w ust. 1 wyrazy “i wydaje zarządzenia” skreśla się.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Gminy Męcinka.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego i podlega ogłoszeniu przez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Męcince.