1816

UCHWAŁA RADY MIEJSKIEJ W NIEMCZY

z dnia 7 września 2001 r.

w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Niemcza

Na podstawie art. 3 ust. 1 w związku z art. 18 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74 z późn. zm.) Rada Miejska w Niemczy uchwala, co następuje:

§ 1

Uchwala się Statut Gminy Niemcza w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Miasta i Gminy Niemcza.

§ 3

Tracą moc uchwały Rady Miejskiej w Niemczy:

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ
KAZIMIERZ DZIADKOWIEC

Załącznik do uchwały Rady Miejskiej w Niemczy z dnia 7 września 2001 r. (poz. 1816)

STATUT GMINY NIEMCZA

R o z d z i a ł I

Postanowienia ogólne

§ 1

Użyte w statucie gminy określenia oznaczają:

1. Gmina – Gmina miemcza.

2. Rada – Rada Miejska w Niemczy.

3. Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady – Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Niemczy.

4. Zarząd – Zarząd Miasta i Gminy Niemcza.

5. Burmistrz – Burmistrz Miasta i Gminy Niemcza.

6. Komisje – komisje Rady Miejskiej w Niemczy.

7. Radni – radni Rady Miejskiej w Niemczy.

8. Urząd – Urząd Miasta i Gminy w Niemczy.

9. Ustawa gminna – ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z dnia 1996 r. Dz. U. Nr 13, poz. 74 ze zmianami).

10. Statucie – Statucie Gminy Niemcza.

§ 2

1. Gmina jest wspólnotą samorządową, którą z mocy prawa tworzą mieszkańcy gminy. Jest gminą miejsko-wiejską.

2. Niemcza jest miastem, które posiada prawa miejskie od 12 marca 1282 r.

3. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 72 km2.

4. Granice administracyjne gminy określa mapa, stanowiąca załącznik nr 1 do statutu.

§ 3

1. Siedzibą organów gminy jest miasto Niemcza.

2. Gmina posiada osobowość prawną.

3. Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

4. Samodzielność gminy podlega ochronie prawnej.

§ 4

1. Gmina posiada herb i flagę wg wzoru określonego w załącznikach do statutu:

nr 2 – herb miasta Niemcza,

nr 3 – opis herbu miasta Niemcza,

nr 4 – flaga Miasta i Gminy Niemcza.

2. Herb i flaga podlegają ochronie prawnej.

3. Komercyjne rozpowszechnianie herbu i flagi wymaga zgody Zarządu.

4. “Dni Niemczy” obchodzone są w trzeciej dekadzie maja.

§ 5

1. Osoby szczególnie zasłużone dla gminy Rada może wyróżnić honorowym obywatelstwem Niemczy przez nadanie tytułu: “Honorowy Obywatel Miasta Niemcza”.

2. Nadanie honorowego obywatelstwa miasta Niemcza nie pociąga za sobą żadnych zobowiązań ze strony gminy.

3. Zasady nadawania i pozbawiania honorowego obywatelstwa określa Rada w formie uchwały.

R o z d z i a ł II

Zakres działania i zadania gminy

§ 6

1. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

2. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jej mieszkańców. W szczególności zadania wynikające z przepisów ustawy gminnej.

3. W zakresie ustalonym ustawami gmina wykonuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, na realizację których gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonania zadania.

4. Gmina może wykonywać także inne zadania z zakresu administracji rządowej na podstawie odrębnych porozumień.

§ 7

1. W celu wykonania zadania gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

2. Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.

3. Zadania publiczne mogą być wykonywane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

4. W celu wspierania idei samorządu terytorialnego oraz obrony wspólnych interesów gminy mogą tworzyć stowarzyszenia oraz udzielać sobie wzajemnej pomocy, w tym pomocy finansowej.

R o z d z i a ł III

Władze gminy

§ 8

1. Mieszkańcy gminy wykonują swoje uprawnienia bezpośrednio w drodze wyborów i w drodze referendum, a także za pośrednictwem organów gminy.

2. Wybory oraz referendum przeprowadzane są na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

3. Organami gminy są Rada Miejska i Zarząd Miasta i Gminy.

4. Działalność organów samorządowych jest jawna. Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów. Ograniczenie tego prawa może nastąpić wyłącznie ze względu na określoną w ustawie ochronę wolności, praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa.

Jawność obejmuje:

Informacje o działalności Rady oraz Zarządu, jak również dostęp do protokołów posiedzeń odbywa się w biurze Rady jeden raz w tygodniu, w piątek w godzinach 10oo – 15oo.

O sesji Rady Gminy i posiedzeniach komisji obywatele będą zawiadamiani w sposób zwyczajowo przyjęty, tj. w drodze zawiadomień wywieszonych na tablicach ogłoszeń.

5. Odwołanie Rady przed upływem kadencji oraz samoopodatkowanie mieszkańców na cele publiczne może być rozstrzygnięte wyłącznie w drodze referendum.

6. Uchwały Rady Gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa gminna stanowi inaczej.

Rada

§ 9

1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.

2. Kadencja Rady trwa cztery lata, licząc od dnia wyborów.

3. Rada składa się z radnych wybranych przez mieszkańców gminy w liczbie określonej przepisami ustawy gminnej.

§ 10

1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, wynikające z przepisów ustawy gminnej oraz innych przepisów o randze ustawy.

2. Rada nie może przenosić swoich wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.

3. Rada kontroluje działalność Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych za pośrednictwem Komisji Rewizyjnej.

§ 11

1. Na pierwszej sesji po wyborze Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego Rady i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

2. Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności przewodniczącego Rady, jego zadania wykonuje wiceprzewodniczący wyznaczony przez przewodniczącego. W przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczeniu wiceprzewodniczącego, zadania przewodniczącego wykonuje wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.

3. Funkcji przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczącego nie można łączyć z funkcją członka Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

4. Odwołanie przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady, w trybie ustalonym w ust. 1.

5. W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego Rady lub wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji, Rada na tej samej sesji, bądź najbliższej w przypadku wygaśnięcia mandatu, dokona wyboru na wakujące stanowisko.

6. W przypadku rezygnacji z funkcji przewodniczące-
go lub wiceprzewodniczącego, Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu jednego miesiąca od daty złożenia rezygnacji.

7. Niepodjęcie uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 6, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji
z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

§ 12

1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje się na zasadach i w terminie określonym w ustawie gminnej.

2. Pierwszą sesję otwiera i prowadzi najstarszy wiekiem radny do momentu wyboru nowego przewodniczącego Rady.

3. Rada obraduje na sesjach zwoływanych w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

4. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami, szczególnie dla rozpatrywania i rozstrzygania wspólnych spraw na zasadach określonych w regulaminie Rady.

§ 13

Z inicjatywą uchwałodawczą mogą wystąpić:

1) burmistrz,

2) Zarząd,

3) stałe komisje Rady,

4) kluby radnych,

5) radni,

6) grupa wyborców w liczbie co najmniej 30 osób.

§ 14

Tryb działania Rady oraz komisji Rady określa regulamin pracy Rady Miejskiej, stanowiący załącznik nr 5 do statutu.

§ 15

1. Rada może powołać komisje doraźne do realizacji określonych zadań.

2. Zadania i zakres działania, kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnych określi Rada w uchwale o ich powołaniu.

Komisje Rady

§ 16

Rada powołuje następujące komisje Rady:

a) Komisję Infrastruktury Technicznej i Rozwoju Gospodarczego,

b) Komisję Infrastruktury Społecznej i Spraw Społecznych,

c) Komisję Budżetową, Planowania i Finansów,

d) Komisję Rewizyjną.

§ 17

Szczegółowy zakres przedmiotowy oraz tryb pracy komisji reguluje regulamin pracy Rady.

§ 18

Komisje obradują na posiedzeniach przy obecności co najmniej połowy swojego składu.

§ 19

Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie dezyderatów, opinii, wniosków, sprawozdań, rezolucji i apeli ustalanych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 20

Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybrany przez Radę na wniosek komisji spośród radnych wchodzących w jej skład w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów. Zastępcę przewodniczącego wybiera komisja spośród radnych członków danej komisji.

§ 21

1. Rada powołuje ze swego grona stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania i ich skład osobowy.

2. W skład komisji nie może wchodzić więcej niż 8 radnych.

3. Radny może być członkiem tylko dwóch komisji Rady.

4. W skład komisji, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej, wchodzą osoby spoza Rady w liczbie nieprzekraczającej połowy składu komisji.

5. Osoba spoza Rady może być członkiem tylko dwóch komisji.

6. W obradach komisji może uczestniczyć radny nie- będący jej członkiem, jednak bez prawa głosu.

7. Komisje podlegają Radzie, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności co najmniej raz w roku.

8. Rada na wniosek komisji powołuje przewodniczącego komisji i jego zastępcę.

9. Posiedzenia zwołuje i prowadzi przewodniczący komisji przy pomocy biura Rady.

10. Rozwiązanie komisji oraz zmiana w składzie osobowym komisji wymaga uchwały Rady.

§ 21a

1. Rada powołuje ze swego grona stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania i ich skład osobowy.

2. W skład komisji nie może wchodzić więcej niż 7 radnych.

3. Radny może być członkiem tylko 2 komisji Rady.

4. W obradach komisji może uczestniczyć radny nie- będący jej członkiem. Służy mu uprawnienie do zabierania głosu w dyskusji i składanie wniosków bez prawa do głosowania.

5. Komisje podlegają Radzie, przedkładają coroczny plan pracy oraz sprawozdanie z działalności.

6. Rada na wniosek komisji powołuje przewodniczącego komisji i jego zastępcę.

7. Posiedzenia zwołuje i prowadzi przewodniczący komisji przy pomocy biura Rady.

8. Rozwiązanie komisji oraz zmiana w jej składzie osobowym wymaga uchwały Rady.

Komisja Rewizyjna

§ 22

1. Komisja Rewizyjna powołana jest przez Radę w celu kontrolowania działalności Zarządu, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy.

2. Komisja Rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu, występuje do Rady z wnioskiem o udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Zarządowi oraz wykonuje inne zadania zlecone przez Radę w zakresie kontroli.

§ 23

Organizację, tryb pracy oraz szczegółowe zadania Komisji Rewizyjnej określa regulamin pracy Komisji Rewizyjnej, stanowiący załącznik nr 6 do statutu.

Zarząd

§ 24

1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd składający się z 5 osób, wybieranych na okres kadencji Rady.

2. W skład Zarządu wchodzą burmistrz jako przewodniczący Zarządu, jego zastępca oraz 3 członków.

3. Członkowie Zarządu, burmistrz i zastępca burmistrza wybierani są spośród radnych lub spoza składu Rady w ciągu 6 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez Państwową Komisję Wyborczą.

4. Jeżeli Rada nie dokona wyboru Zarządu w terminie określonym w ust. 3, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

5. Tryb i zasady rozwiązania Rady w przypadku określonym w ust. 4 oraz przeprowadzenia wyborów przedterminowych określa ustawa gminna.

§ 24a

1. Organem wykonawczym gminy jest Zarząd składający się z 3 osób, wybieranych na okres kadencji Rady.

2. W skład Zarządu wchodzą: burmistrz jako przewodniczący Zarządu, jego zastępca oraz członek Zarządu.

3. Członek Zarządu, burmistrz i zastępca burmistrza wybierani są spośród radnych lub z spoza składu Rady w ciągu 3 miesięcy od daty ogłoszenia wyników wyborów przez Państwową Komisję Wyborczą.

4. Jeżeli Rada nie dokona wyboru Zarządu w terminie ustawowym, ulega rozwiązaniu z mocy prawa.

5. Tryb i zasady rozwiązywania Rady w przypadku określonym w ust. 2 oraz przeprowadzenia wyborów przedterminowych określa ustawa gminna.

§ 25

1. Rada wybiera burmistrza bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

2. Rada wybiera zastępcę burmistrza oraz członka Zarządu na wniosek burmistrza zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

3. Wybór burmistrza może nastąpić drogą konkursu.

4. Zasady oraz tryb wyboru burmistrza w postępowaniu konkursowym określa uchwała Rady.

5. Wynik konkursu nie wiąże Rady.

§ 26

1. Rada może odwołać Zarząd w następstwie nieudzielenia mu absolutorium na zasadach określonych w ustawie gminnej.

2. Rada może odwołać burmistrza z innej przyczyny niż nieudzielenie absolutorium jedynie na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady.

3. Rada może odwołać burmistrza większością 3/5 głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym na zasadach i trybie określonym w ustawie gminnej.

4. Odwołanie burmistrza albo złożenie przez niego rezygnacji jest równoznaczne z odwołaniem pozostałych członków zarządu.

5. Rada może odwołać zastępcę burmistrza oraz poszczególnych członków Zarządu na uzasadniony wniosek burmistrza w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

6. Jeżeli wniosek o odwołanie burmistrza lub Zarządu nie uzyskał wymaganej liczby głosów, kolejny wniosek o odwołanie może być złożony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia poprzedniego głosowania.

7. W przypadku rezygnacji burmistrza Rada Gminy na najbliższej sesji podejmuje uchwałę o przyjęciu rezygnacji całego Zarządu.

8. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 7, jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca w którym odbyła się sesja Rady Gminy.

9. W przypadku odwołania albo rezygnacji całego Zarządu Rada dokonuje wyboru nowego Zarządu w ciągu 3 miesięcy od dnia odwołania albo od dnia przyjęcia rezygnacji.

10. W przypadku odwołania członka Zarządu niebędącego jego przewodniczącym Rada Gminy dokonuje wyboru nowego członka Zarządu w terminie 1 miesiąca.

11. W przypadku złożenia rezygnacji z członkostwa w Zarządzie przez członka niebędącego jego przewodniczącym, Rada podejmuje uchwalę o przyjęciu rezygnacji i zwolnieniu z pełnienia obowiązków członka Zarządu zwykłą większością głosów nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

12. Niepodjęcie przez Radę Gminy uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 11, jest równoznaczne z przejęciem rezygnacji z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

13. W razie odwołania Zarządu bez względu na przyczyny pełni on swoje obowiązki do czasu wybrania nowego Zarządu.

§ 27

1. Burmistrz jest pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru. Rada określi w drodze uchwały warunki płacy burmistrza.

2. Rada powołuje zastępcę burmistrza na wniosek burmistrza. W złożonym wniosku burmistrz określa warunki pracy zastępcy, a w szczególności czy wnosi o:

a) zatrudnienie jako pracownika samorządowego,

b) pełnienie funkcji honorowo.

3. Członkowie Zarządu z tytułu pełnienia funkcji honorowo otrzymują dietę w wysokości ustalonej przez Radę.

Zadania Zarządu

§ 28

1. Do zadań Zarządu należy wykonywanie uchwał Rady oraz zadania gminy określone przepisami ustawy gminnej oraz innych ustaw.

2. Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

3. Organizację, zasady funkcjonowania Urzędu, określa regulamin organizacyjny Urzędu uchwalony na wniosek Zarządu przez Radę Gminy.

§ 29

1. Do zadań burmistrza należy:

a) organizowanie pracy Zarządu,

b) kierowanie bieżącymi sprawami gminy,

c) reprezentowanie gminy na zewnątrz,

d) kierowanie pracą Urzędu,

e) wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

2. Szczegółowy zakres kompetencji burmistrza określa ustawa gminna oraz regulamin Urzędu.

3. Zadania burmistrza jako przewodniczącego Zarządu określa regulamin pracy Zarządu.

§ 30

Tryb pracy Zarządu określa regulamin pracy Zarządu stanowiący załącznik nr 7 do statutu.

§ 31

1. Oświadczenie woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem składają 2 członkowie Zarządu lub 1 członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd.

2. Zarząd może udzielić burmistrzowi upoważnienie do składania jednoosobowego oświadczenia woli związanej z prowadzeniem bieżącej działalności gminy.

3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

R o z d z i a ł IV

Radni

§ 32

Radni winni wypełniać zadania wynikające z mandatu w sposób zdyscyplinowany i sumienny. W swoich działaniach mają obowiązek kierować się dobrem gminy.

§ 33

Radni ponoszą przed Radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki pracy w Radzie.

§ 34

Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub delegowany.

§ 35

Radny przed przystąpieniem do wykonywania mandatu składa ślubowanie w sposób określony w ustawie gminnej.

§ 36

1. Wygaśnięcie mandatu radnego stwierdza Rada w drodze uchwały, najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od wystąpienia przyczyn wygaśnięcia mandatu.

2. Przypadki wygaśnięcia mandatu radnego przewidują odrębne przepisy.

§ 37

Prawa i obowiązki oraz zakazy dotyczące radnych określa ustawa gminna oraz regulamin Rady Miejskiej.

Klub radnych

§ 38

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Zasady tworzenia i działania klubu radnych określa regulamin Rady.

R o z d z i a ł V

Gminne jednostki organizacyjne

§ 39

1. Jednostki organizacyjne pozostające w strukturze organizacyjnej gminy stanowią część majątku gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej.

2. Tworzenie, likwidacja i reorganizacja tych jednostek oraz wyposażenie ich w majątek następuje na podstawie uchwały Rady.

3. Rada uchwala statuty i regulaminy porządkowe jednostek organizacyjnych gminy.

4. Kierownicy jednostek organizacyjnych działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictw do zarządzania mieniem tych jednostek, udzielonych im przez Zarząd.

5. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych zawiera załącznik nr 8 do statutu.

R o z d z i a ł VI

Pracownicy samorządowi

§ 40

1. Pracownikami samorządowymi z powołania są:

– sekretarz i skarbnik gminy.

2. Osoby, o których mowa w ust. 1, są powoływane i odwoływane przez Radę w drodze uchwały na wniosek burmistrza.

§ 41

1. Pracownikami samorządowymi mianowanymi są pracownicy zajmujący w Urzędzie stanowiska kierownicze, a także samodzielne stanowiska po upływie 10 lat pracy na tym stanowisku.

2. Mianowania dokonuje burmistrz jako kierownik Urzędu.

§ 42

1. Pracownicy niewymienieni w § 40 i § 41 zatrudnieni są na podstawie umowy o pracę.

2. Umowę o pracę z pracownikami, o których mowa w ust. 1, zawiera burmistrz.

§ 43

1. Pracownicy samorządowi mianowani podlegają odpowiedzialności porządkowej i dyscyplinarnej na zasadach określonych w ustawie o pracownikach samorządowych.

2. W tym celu Rada powołuje w drodze uchwały Komisje Dyscyplinarne I i II instancji i określa zasady jej działania.

3. Spośród pracowników mianowanych burmistrz wyznacza rzecznika dyscyplinarnego.

R o z d z i a ł VII

Mienie komunalne

§ 44

1. Mieniem komunalnym gminy jest własność i inne prawa majątkowe oraz mienie innych komunalnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw.

2. Sposób nabycia mienia komunalnego następuje z zachowaniem szczególnej staranności zgodnie z przeznaczeniem tego mienia przy zapewnieniu mu odpowiedniej ochrony.

3. Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych gminnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania gminy.

4. Mieniem komunalnym zarządzają organy gminy bądź inne podmioty mienia komunalnego.

R o z d z i a ł VIII

Gminna gospodarka finansowa

§ 45

1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy.

2. Budżet gminy uchwalony jest przez Radę na rok kalendarzowy.

3. Za prawidłową gospodarkę finansową odpowiada Zarząd.

4. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.

5. Zgodnie z procedurą określoną przez Radę najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy Zarząd przedstawia Radzie projekt budżetu na następny rok.

6. Do projektu budżetu dołączana jest informacja o stanie mienia komunalnego.

7. Projekt budżetu łącznie z informacją przesyłany jest Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania.

8. Budżet gminy może być uchwalony nie później niż do 31 marca roku budżetowego.

9. Do czasu uchwalenia budżetu podstawą gospodarki budżetowej jest projekt budżetu przedłożony Radzie.

10. Zarząd informuje mieszkańców o założeniach polityki społecznej i finansowej gminy oraz założeniach budżetu.

11. Zarząd składa Radzie sprawozdanie z wykonania budżetu.

§ 46

Dochodami gminy są:

1) podatki, opłaty i inne wpływy określone w odrębnych ustawach jako dochody gminy,

2) dochody z majątku gminy,

3) subwencja ogólna z budżetu państwa,

4) dotacje celowe na realizację zadań zleconych oraz dofinansowanie zadań własnych,

5) wpływy z samoopodatkowania mieszkańców,

6) spadki, zapisy i darowizny,

7) inne dochody.

§ 47

W uchwale budżetowej określa się źródło pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.

R o z d z i a ł IX

Jednostki pomocnicze gminy

§ 48

W gminie funkcjonują następujące jednostki pomocnicze gminy:

1. Sołectwo Gilów

2. Sołectwo Kietlin

3. Sołectwo Ligota Mała

4. Sołectwo Podlesie

5. Sołectwo Przerzeczyn-Zdrój

6. Sołectwo Wilków Wielki

7. Przysiółek Gumin

8. Przysiółek Jasinek

9. Przysiółek Piotrkówek

10. Przysiółek Stasin

11. Przysiółek Wojsławice.

§ 49

1. Jednostki pomocnicze gminy tworzy Rada w drodze uchwały. Granice, organizację oraz zakres działania jednostki pomocniczej określa jej statut, uchwalony przez Radę.

2. W celu utworzenia jednostki pomocniczej gminy przeprowadza się konsultacje z mieszkańcami. Z inicjatywą utworzenia jednostki może wystąpić grupa 15 mieszkańców lub organ gminy.

3. Zasady i tryb przeprowadzania konsultacji określa Rada w drodze uchwały.

4. Projekt podziału obszaru gminy na jednostki pomocnicze podlega konsultacji z mieszkańcami, biorąc pod uwagę zdolność realizacji zadań publicznych przez te jednostki, i powinien uwzględniać w miarę możliwości naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

5. Do łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio postanowienia jej statutu.

§ 50

Organy uchwałodawcze i wykonawcze jednostek pomocniczych określa ustawa gminna.

§ 51

Nadzór nad działalnością organów jednostek pomocniczych sprawuje Rada w zakresie powoływania i działania organów władz jednostki pomocniczej.

§ 52

Nadzór nad działalnością organów jednostek pomocniczych sprawuje burmistrz w zakresie kontroli dokumentów, pomieszczeń i kontroli budynków, a także stanu mienia jednostek.

§ 53

W przypadku niemożności zwołania organu uchwałodawczego jednostki pomocniczej, uprawnienie to realizuje burmistrz.

§ 54

1. Jednostka pomocnicza zarządza i korzysta z mienia komunalnego oraz rozporządza dochodami z tego źródła w zakresie określonym w swoim statucie.

2. Sołectwa nie tworzą własnych budżetów, gospodarują środkami wyodrębnionymi na zadania realizowane przez siebie w ramach budżetu gminy.

3. Sołectwa przedstawiają projekty własnych zadań zgodnie z procedurą uchwalania budżetu gminy.

§ 55

Zarząd prowadzi rejestr jednostek pomocniczych gminy.

R o z d z i a ł X

Absolutorium

§ 56

1. Po zakończeniu roku budżetowego Zarząd przedkłada Radzie sprawozdanie roczne z wykonania budżetu.

2. Sprawozdanie to podlega opinii Komisji Rewizyjnej, która w terminie nie dłuższym jak 14 dni wydaje opinię z wykonania budżetu oraz wnioskuje do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi.

3. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową.

4. Uchwała Rady w sprawie nieudzielenia absolutorium Zarządowi równoznaczna jest ze złożeniem wniosku o odwołanie Zarządu.

5. Rada rozpoznaje sprawę odwołania Zarządu z przyczyny określonej w ust. 4 na sesji zwołanej nie wcześniej niż 14 dni od złożenia wniosku.

6. Rada podejmuje uchwalę o odwołanie Zarządu bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej oraz uchwałą Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie uchwały Rady o nieudzielenie absolutorium oraz po wysłuchaniu wyjaśnień Zarządu.

R o z d z i a ł XI

Przepisy przejściowe

§ 57

1. Z upływem kadencji, w czasie której weszła w życie ustawa z dnia 11 kwietnia 2001 r. (Dz. U. Nr 45, poz. 497) nowelizująca ustawę o samorządzie gminnym, tracą moc:

Postanowienia końcowe

§ 58

1. Do zmiany statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.

2. W sprawach nieuregulowanych w statucie mają zastosowanie przepisy ustawy gminnej i inne odpowiednie przepisy.

3. W mocy pozostają uchwały Rady podjęte na podstawie dotychczas obowiązującego statutu, o ile nie są sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

4. Statut podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie gminy oraz opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

4. Postanowienia statutu wchodzą w życie z upływem 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego

Załącznik nr 1 do Statutu Gminy Niemcza (poz. 1816)

 

Załącznik nr 2 do Statutu Gminy Niemcza (poz. 1816)

 

Załącznik nr 3 do Statutu Gminy Niemcza (poz. 1816)

OPIS HERBU

Na żółtym tle w środkowej górnej części herbu czarny orzeł z białym półksiężycem przebiegającym od ramion orła.

Poniżej orła baszta z ciemnoniebieską kopułą.

Pod kopułą zaznaczone dwa czarne gzymsy, które przechodzą w owalny kształt baszty. Baszta zakończona rozwidlającą się podstawą.

Baszta posiada w części centralnej wykusz w kolorze czarnym. Kolor baszty czerwony z czarnym obrysem.

Po bokach baszty gałęzie dębu w kolorze zielonym zakończone żołędziami.

Załącznik nr 4 do Statutu Gminy Niemcza (poz. 1816)

 

Załącznik nr 5 do Statutu Gminy Niemcza (poz. 1816)

 

Regulamin pracy Rady Miejskiej w Niemczy

 

Postanowienia ogólne

§ 1

Rada Miejska w Niemczy, zwana dalej Radą, i komisje Rady działają na podstawie Statutu Gminy Niemcza oraz niniejszego regulaminu.

§ 2

Rada działa na sesjach i między sesjami przy wykorzystaniu pracy Zarządu Miasta i Gminy Niemcza, zwanego dalej Zarządem i komisji Rady.

§ 3

Rada rozpatruje i rozstrzyga wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, a określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych przepisach prawnych, w drodze uchwał.

§ 4

1. Rada odbywa sesje zwyczajne i nadzwyczajne.

2. Sesjami zwyczajnymi są sesje ujęte w planie pracy Rady.

3. Sesje nadzwyczajne zwoływane są przez przewodniczącego Rady w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku przez Zarząd lub co najmniej 1/4 ustawowego składu Rady.

Przygotowanie sesji

§ 5

1. Sesje zwołuje i przygotowuje przewodniczący Rady.

2. O terminie i miejscu obrad Rady powiadamia się radnych co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia. W przypadkach szczególnie uzasadnionych termin ten może być skrócony.

3. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości najpóźniej na trzy dni przed sesją w sposób zwyczajowo przyjęty.

4. Zawiadomienie powinno zawierać: projekt porządku obrad, projekty uchwał i inne niezbędne materiały związane z porządkiem obrad.

5. Zawiadomienie dotyczące sesji poświęconej uchwaleniu budżetu lub sprawozdaniu z wykonania budżetu radni otrzymują wraz z materiałami najpóźniej na 14 dni przed sesją.

6. W przypadku niedotrzymania terminów, o których mowa w ust. 2 i 5, Rada może na wniosek radnego podjąć uchwalę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin obrad tej samej sesji.

7. Wniosek, o którym mowa w ust. 6, może być zgłoszony przed przystąpieniem do głosowania nad porządkiem obrad.

8. Projekt porządku obrad przygotowuje przewodniczący Rady, uwzględniając wnioski radnych i Zarządu.

9. Przed każdą sesją przewodniczący Rady w porozumieniu z burmistrzem ustala szczegółową listę osób zaproszonych na sesję.

10. Zarząd obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji. Czynności te wykonuje biuro Rady.

Obrady

§ 6

1. Sesje Rady są jawne. Podczas obrad na sali może być obecna publiczność.

2. Jeżeli przedmiotem obrad sesji mają być sprawy objęte tajemnicą państwową, jawność sesji lub jej część zostaje wyłączona.

3. Przy wyłączeniu jawności sesji radni oraz pracownik obsługujący sesję Rady zobowiązani są do zachowania tajemnicy.

§ 7

1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu, jednakże w uzasadnionym przypadku, na wniosek przewodniczącego Rady bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym oznaczonym terminie podanym ustnie na zakończenie obrad przez przewodniczącego Rady.

2. Otwarcie, prowadzenie i zamknięcie obrad sesji należy do obowiązków przewodniczącego Rady. Otwarcie następuje przez wypowiedzenie formuły “Otwieram ... sesję Rady Miejskiej w Niemczy”.

3. Po otwarciu obrad przewodniczący Rady stwierdza prawomocność obrad na podstawie listy obecności. W przypadku braku quorum przewodniczący Rady przerywa sesję i wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji.

4. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia, przewodniczący Rady przerywa obrady i wyznacza nowy termin posiedzenia tej samej sesji, z tym że uchwały podjęte do tego momentu zachowują moc. Fakt przerwania sesji i jego powód odnotowuje się w protokole.

5. Rada obraduje i podejmuje uchwały w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 8

1. Po stwierdzeniu prawomocności obrad przewodniczący Rady przedstawia projekt porządku obrad, który powinien zawierać:

a) wyznaczenie sekretarza obrad,

b) przyjęcie protokołu z ostatniej sesji,

c) sprawozdanie z pracy międzysesyjnej Zarządu oraz wykonania uchwał podjętych na poprzedniej sesji lub informację ze stopnia ich realizacji,

d) interpelacje, zapytania i wnioski.

2. Zadaniem sekretarza obrad jest rejestrowanie i formułowanie wniosków zgłaszanych przez radnych w trakcie wystąpień i ich przedstawienie do rozstrzygnięcia.

3. Protokół z obrad poprzedniej sesji jest dostępny do wglądu w biurze Rady.

4. Sprawozdanie z wykonania uchwał Rady podjętych na poprzedniej sesji i pracy międzysesyjnej Zarządu składa w jego imieniu burmistrz lub upoważniony do tego członek Zarządu.

5. Sprawozdanie z działalności komisji między sesjami składa przewodniczący komisji lub wyznaczony przez niego sprawozdawca.

§ 9

Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny, burmistrz lub zastępca burmistrza. Przyjęcie wniosku następuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

§ 10

Sprawy istotne dla gminy, takie jak:

– uchwalanie statutu gminy,

– ustalanie podatków i opłat,

– uchwalanie budżetu gminy,

– powoływanie i odwoływanie członków organów gminy,

– głosowanie nad absolutorium,

– przyjmowanie planów zagospodarowania przestrzennego,

– zatwierdzenie programów gospodarczych zgłoszonych pod obrady sesji zgodnie z procedurą i ujętych w projekcie porządku obrad,

nie mogą być usunięte z tegoż porządku poprzez zgłaszanie wniosków i głosowanie o ich wyłączenie. Sprawy te muszą być przedmiotem obrad Rady.

§ 11

1. Radny ma prawo zgłaszania wniosków formalnych, o których rozstrzyga Rada.

2. Są to wnioski o:

a) stwierdzenie quorum,

b) zdjęcie określonego tematu z porządku obrad lub odesłanie do komisji,

c) zakończenie dyskusji,

d) ograniczenie czasu wystąpień dyskutantów,

e) zarządzenie tajnego głosowania, z wyłączeniem głosowania nad absolutorium dla Zarządu,

f) zarządzenie przerwy,

g) głosowanie imienne,

h) ogłoszenie tajności punktu porządku obrad,

i) głosowanie bez dyskusji.

3. Rozstrzygnięcie wniosku następuje po wysłuchaniu wnioskodawcy oraz ewentualnego jednego zwolennika wniosku i jednego przeciwnika w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

4. Z wnioskiem formalnym radny występuje poza kolejnością mówców.

§ 12

1. Radny ma prawo występowania z wnioskiem merytorycznym, który odnosi się do problematyki będącej aktualnie przedmiotem obrad lub w punkcie “wolne wnioski”.

2. Wniosek merytoryczny powinien być złożony w formie pisemnej i zawierać jasno określony postulat, sposób realizacji i ewentualnego wykonawcę.

3. We wnioskach formalnych nie można podejmować uchwał.

4. Wnioski podlegają głosowaniu.

§ 13

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. Przewodniczący udziela głosu według ustalonej kolejności. W uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący komisji właściwej ze względu na przedmiot obrad i burmistrz otrzymują prawo głosu poza kolejnością.

4. Przewodniczący udziela głosu przewodniczącym klubów w kolejności od najliczniejszego.

§ 14

1. Radny, który chce zabrać głos w dyskusji nad konkretnym punktem obrad, zgłasza ten fakt, wpisując się na listę mówców.

2. Czas wystąpienia radnego, jeżeli Rada nie postanowi inaczej, nie może przekroczyć 3 minut.

3. Czas wystąpienia przewodniczących klubów, przewodniczącego komisji, burmistrza nie jest ograniczony, chyba że Rada postanowi inaczej.

4. Oprócz zabrania głosu radny ma prawo do jednej repliki, w tym samym punkcie obrad. Jeżeli okoliczności repliki będą tego wymagały, radny ma prawo do sprostowania swojej wypowiedzi. W tym wypadku czas repliki nie może przekroczyć 2 minut, a sprostowania 1 minuty.

5. Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, przewodniczący Rady udziela głosu tylko w sprawach wniosków formalnych dotyczących trybu głosowania.

6. Punkt porządku obrad już wyczerpany nie może być ponownie przedmiotem obrad tej samej sesji.

§ 15

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący może czynić uwagi radnym dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień.

3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia i zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłóca porządek obrad, przewodniczący rady przywołuje radnego do porządku, a gdy przywołanie nie odnosi skutku, może zabrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

§ 16

Na zakończenie obrad przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom spośród publiczności, po uprzednim zgłoszeniu ich do zabrania głosu.

§ 17

W trakcie obrad przewodniczący Rady zarządza przerwy.

§ 18

1. Po wyczerpaniu porządku obrad przewodniczący Rady zamyka sesję Rady słowami “Zamykam ... sesję Rady Miejskiej w Niemczy”.

2. Czas od otwarcia do zamknięcia uważa się czas trwania sesji.

§ 19

1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez przewodniczącego obrad Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.

2. Zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej bezwzględną większością głosów.

Protokół

§ 20

1. Z każdej sesji pracownik biura Rady sporządza protokół obrad, w którym muszą być odnotowane podjęte rozstrzygnięcia.

2. Przebieg sesji może być rejestrowany środkami audiowizualnymi, a w szczególności rejestrowany na taśmie magnetofonowej.

3. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, złożone na piśmie usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce przewodniczącego Rady.

4. Odpis protokołu z kopiami uchwał doręcza się najpóźniej w ciągu 14 dni roboczych od daty zakończenia sesji Zarządowi.

5. Wyciągi z protokołu Zarząd przekazuje jednostkom organizacyjnym, które są nimi zainteresowane lub zobowiązane do określonego działania.

6. Protokół z sesji dostępny jest do publicznego wglądu w biurze Rady, w tym celu aby radni mogli zapoznać się z jego treścią.

7. Każdy mieszkaniec gminy ma prawo wglądu do protokołu, robienia notatek lub odpisów, a radny ma możliwość wykonania kserokopii, która może być potwierdzona przez biuro Rady.

8. Po zakończeniu obrad Rady, nie później jednak niż na najbliższej sesji, radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta, ewentualnie po przesłuchaniu nagrań, o których mowa w ust. 2.

9. Jeżeli wniosek, o którym mowa w ust. 8, nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może odwoływać się do Rady Miejskiej, która rozpatruje go w drodze głosowania zwykłą większością głosów.

10. Protokoły obrad oraz nagrania, o których mowa w pkt 1 i 2, przechowuje się w biurze Rady przez okres 4 lat po zakończeniu kadencji. Dłuższy okres przechowywania protokołów i nagrań określają przepisy o archiwizacji.

§ 21

1. Protokół z sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności powinien zawierać:

a) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godz. jej rozpoczęcia,

b) numer uchwały,

c) nazwisko i imię przewodniczącego Rady i protokolanta,

d) stwierdzenie prawomocności obrad,

e) nazwisko i imiona nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

f) nazwiska i imiona osób delegowanych z urzędu,

g) odnotowanie przyjęcia protokołu z ostatniej sesji,

h) przyjęty porządek obrad,

i) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak i również uchylonych wniosków oraz odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

j) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się”,

k) czas trwania posiedzenia,

l) podpis przewodniczącego Rady i protokolanta.

2. Protokoły numeruje się cyframi rzymskimi, a uchwały arabskimi i oznaczeniem roku kalendarzowego.

3. Nowa numeracja zaczyna się z początkiem każdej kadencji Rady.

4. Protokół przyjmuje Rada na sesji. Jeżeli nie wniesiono zastrzeżeń lub poprawek, protokół uważa się za przyjęty.

5. O przyjęciu lub odrzuceniu poprawek decyduje Rada zwykłą większością głosów.

Uchwały

§ 22

Inicjatywę uchwałodawczą posiadają burmistrz, Zarząd, stałe komisje Rady, kluby radnych, radni oraz grupa wyborców w liczbie co najmniej 30 osób.

§ 23

1. Projekt uchwały wraz z uzasadnieniem winien być wniesiony do biura Rady na 21 dni przed rozpoczęciem sesji.

2. Przewodniczący Rady przekazuje projekt uchwały do zaopiniowania klubom rady, komisjom i Zarządowi.

3. Opinie, o których mowa w ust. 2, przedstawia się na sesji bezpośrednio po zapoznaniu się Rady z projektem uchwały.

4. Każdy wnioskodawca może wycofać projekt uchwały, której był inicjatorem, do momentu jej przegłosowania na posiedzeniu Rady.

§ 24

1. Uchwały powinny być zredagowane w taki sposób, aby były czytelne i odzwierciedlały ich rzeczywistą treść, i zawierały:

a) tytuł, numer i datę,

b) podstawę prawną,

c) ścisłe określenie przedmiotu uchwały, dokładną treść merytoryczną,

d) określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,

e) termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania,

f) w razie konieczności inne elementy, np. wstępną treść opisową, wskazanie adresatów, zawieszenie wykonania, uzasadnienie itp.

2. Uchwałę podpisuje przewodniczący Rady.

3. Uchwały opatruje się numerem sesji oraz numerem uchwały według kolejności podjęcia.

4. Oryginał uchwały wpisuje się do rejestru uchwał i przechowuje w biurze Rady razem z protokołem sesji.

5. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości w zależności od ich treści.

§ 25

1. Zarząd w szczególnie uzasadnionych przypadkach może wnieść pod obrady Rady projekt uchwały jako pilny.

2. Burmistrz może wnosić o uchwalenie projektu pilnego podczas tej samej sesji.

3. W przypadku nieprzyjęcia przez Radę projektu, o którym mowa w ust. 1, projekt ten zostaje niezwłocznie przekazany do prac komisji.

4. Na wniosek burmistrza przewodniczący Rady jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji Rady projekt uchwały, jeżeli wnioskodawcą jest Zarząd Gminy, a projekt wpłynął do Rady Gminy co najmniej 7 dni przed rozpoczęciem sesji Rady.

Głosowanie

§ 26

1. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

2. Rada stosownie do przepisów ustawy o samorządzie gminnym oraz postanowień niniejszego regulaminu podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym lub tajnym, zwykłą lub bezwzględną większością głosów przy obecności przynajmniej połowy składu Rady.

§ 27

1. W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za głosy oddane uznaje się te, które oddano “za”, “przeciw” i “wstrzymujące się”.

2. Głosowanie jawne przeprowadza przewodniczący Rady przy pomocy pracownika biura Rady i niezwłocznie ogłasza wyniki głosowania.

§ 28

1. Głosowanie tajne odbywa się w przypadkach wskazanych w ustawie oraz po przegłosowaniu wniosku formalnego w tej sprawie, złożonego przez radnego w trybie określonym w § 11 ust. 3.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią Rady, na zasadach określonych przez Radę.

3. Głosowanie przeprowadza komisja skrutacyjna, powołana na sesji z radnych w składzie przewodniczącego komisji i co najmniej dwóch członków.

4. Kart do głosowania może być tylko tyle, ilu jest obecnych na głosowaniu radnych.

5. Po przeprowadzonym głosowaniu sporządza się protokół, który łącznie z kartami stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.

§ 29

1. Zwykła większość głosów jest to liczba głosów “za”, która przewyższa co najmniej o 1 głos liczbę głosów “przeciw”.

2. Głosów “wstrzymujących się” nie bierze się pod uwagę.

§ 30

Bezwzględna większość głosów oznacza, iż wymagana jest liczba głosów “za” przewyższająca co najmniej o 1 głos sumę pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy “przeciwnych” i “wstrzymujących się”.

§ 31

Bezwzględna większość ustawowego składu Rady oznacza, że uchwała jest ważnie podjęta, gdy liczba całkowita głosów oddanych “za” przewyższa połowę ustawowego składu Rady.

§ 32

1. Wniosek o głosowanie imienne może zgłosić co najmniej 5 radnych.

2. Głosowanie imienne odbywa się przez użycie kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem. Lista osób głosujących “za”, “przeciw” i “wstrzymujących się” jest załącznikiem do protokołu sesji.

3. Głosowanie przeprowadza komisja skrutacyjna, powołana na zasadach określonych w § 28 ust. 3 regulaminu.

§ 33

Głosowanie nad projektami uchwał przeprowadza się w następującej kolejności:

1) głosowanie za odrzuceniem w całości, jeżeli wniosek taki został postawiony,

2) głosowanie poprawek ujętych w opinii komisji, Zarządu lub zgłoszonych przez radnych na posiedzeniu plenarnym. W pierwszej kolejności głosuje się poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3) głosowanie projektów w całości ze zmianami wynikającymi z przegłosowanych poprawek.

Przewodniczący Rady

§ 34

Do zadań przewodniczącego Rady należy, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczących:

a) zwołanie sesji Rady i czuwanie nad ich sprawnym przebiegiem,

b) przygotowanie sesji zgodnie z przyjętym planem pracy Rady,

c) przewodniczenie obradom,

d) kierowanie obsługą kancelaryjną, w tym nadzór nad pracą biura Rady,

e) koordynacja działalności komisji Rady,

f) przekazywanie Zarządowi projektów uchwał, wniosków, opinii i stanowisk komisji oraz nadzór nad ich realizacją,

g) reprezentowanie gminy na zewnątrz,

h) sprawowanie policji sesyjnej,

i) zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał,

j) podpisywanie uchwał Rady,

k) czuwanie nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.

Komisje Rady

§ 35

1. Rada powołuje następujące stałe komisje Rady:

a) Komisję Infrastruktury Technicznej i Rozwoju Gospodarczego, której zadaniem jest badanie, opiniowanie, wnioskowanie zmian w zakresie budownictwa, rolnictwa, drobnej wytwórczości, rzemiosła, handlu, usług, koordynacja i nadzór nad problematyką gospodarki komunalnej i lokalowej, rozwój łączności, telekomunikacji, dróg gminnych, targowisk, zieleni komunalnej, ładu przestrzennego i gospodarki terenami, inicjowanie i wnioskowanie w sprawie przejętego mienia, ochrony bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego, ochrony przeciwpożarowej i zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz ochrony środowiska. Badanie i stwarzanie warunków sprzyjających inicjatywom, prywatyzacji, współpracy z innymi gminami,

b) Komisję Infrastruktury Społecznej i Spraw Obywatelskich, której zadaniem jest opiniowanie i wnioskowanie w sprawach dotyczących działalności: kultury fizycznej, sportu i turystyki, rozwoju urządzeń rekreacyjnych i obiektów sportowych, upowszechnianie kultury, oświaty i wychowania, zdrowia, spraw obywatelskich,

c) Komisję Rewizyjną – szczegółowy zakres przedmiotowy i tryb pracy określa Regulamin Komisji Rewizyjnej,

d) Komisję Budżetową, Planowanie i Finansów, której zadaniem jest: ocena sprawozdania z działalności finansowej gminy, zaciągania długoterminowych pożyczek, planowanie, zmiana i ocena wykonania budżetu w powiązaniu z zadaniami rzeczowymi, opiniowanie zmian budżetu w czasie jego wykonywania, zajmuje się sprawami mienia komunalnego.

§ 36

Do zadań stałych komisji należy:

1. Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz przygotowanie projektów uchwał.

2. Rozpatrywanie i opiniowanie projektów uchwał spraw przedkładanych komisji przez Radę, Zarząd, burmistrza oraz członków komisji. Zarząd i burmistrz mogą przekazywać sprawy komisjom za pośrednictwem przewodniczącego Rady.

3. Współpraca z Zarządem, burmistrzem, jednostkami organizacyjnymi, instytucjami, zakładami i organizacjami społecznymi gminy, zajmującymi się sprawami należącymi do zakresu działania komisji.

4. Sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady w zakresie przedmiotowym działania komisji.

5. Rozpatrywanie wniosków zgłoszonych na spotkaniach z wyborcami,

6. Stała praca merytoryczna i koncepcyjna w zakresie spraw, do których zostały powołane.

§ 37

1. Postanowienia o stałych komisjach zawarte w Statucie Gminy Niemcza oraz niniejszym regulaminie stosuje się również do doraźnych komisji.

2. Zakres przedmiotu działania doraźnych komisji Rada ogłosi każdorazowo w uchwale o jej powołaniu.

§ 38

1. Komisje działają na posiedzeniach oraz przez swych członków badających na miejscu poszczególne sprawy.

2. Komisje obradują na posiedzeniach przy obecności co najmniej połowy składu.

§ 39

Komisja może zaprosić na posiedzenie osoby, które ze względu na swoją wiedzę mogą służyć merytoryczną pomocą komisji w charakterze doradców, ekspertów, a także osoby reprezentujące podmioty zainteresowane przedmiotem obrad.

§ 40

1. Komisje rozstrzygają sprawy zwykłą większością głosów.

2. Zarząd powinien ustosunkować się do wniosku lub opinii komisji w ciągu 14 dni od ich otrzymania, a w przypadku zajęcia odmiennego stanowiska przedstawić je wraz z uzasadnieniem.

§ 41

1. Przewodniczący komisji zwołuje i ustala porządek posiedzeń komisji. W razie jego nieobecności czynności te wykonuje zastępca.

2. Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej jak raz na trzy miesiące. Przewodniczący komisji obowiązany jest zwołać jej posiedzenie, jeżeli z wnioskiem takim wystąpiła 1/3 składu komisji.

3. Komisje mogą wyodrębnić podkomisje oraz odbywać posiedzenia wspólne.

4. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami Rady innych gmin.

§ 42

1. Przewodniczący Rady nadzoruje pracę komisji, w każdym czasie może polecić zwołanie posiedzenia komisji i złożenie Radzie sprawozdanie z działalności.

2. Przewodniczący komisji co najmniej raz w roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdanie z działalności komisji.

3. Kontrola, o której mowa w ust. 1 i 2, dotyczy również powołanych przez Radę komisji doraźnych.

§ 43

Szczegółowe zasady działania, w tym odbywania posiedzeń, obradowania, powołania komisji, komisje ustalają w miarę potrzeb we własnym zakresie.

Interpelacje i zapytania

§ 44

1. Interpelacje są zgłaszane w trakcie obrad sesji we wszystkich sprawach dotyczących zakresu działania Rady o zasadniczym znaczeniu dla wspólnoty samorządowej.

2. Interpelacje międzysesyjne kierowane są do przewodniczącego Rady w formie pisemnej i podlegają wpisowi do rejestru prowadzonego przez przewodniczącego Rady.

3. W miarę możliwości przewodniczący Rady, burmistrz, przewodniczący komisji lub upoważniona do tego osoba udzielają odpowiedzi na sesji. W przeciwnym przypadku interpelacje kierowane są do Zarządu, który odpowiada na nie, nie później niż na następnej sesji.

4. Odpowiedź przekazuje się radnemu zgłaszającemu interpelację i przewodniczącemu Rady.

§ 45

Wnoszący interpelacje ma prawo do poinformowania Radę, czy uznaje odpowiedź za wystarczającą i wnieść o jej odczytanie. Interpelowany jest zobowiązany do wyjaśnienia swojej odpowiedzi.

§ 46

Zapytania składane są w sprawach mniej złożonych. Zapytanie można składać na piśmie w biurze Rady przed rozpoczęciem obrad lub w czasie sesji. Adresatem zapytań jest Zarząd.

§ 47

Do udzielenia odpowiedzi na zapytania burmistrz może upoważnić obecnego na sesji pracownika samorządowego. W razie braku możliwości odpowiedzi na pytanie w trakcie sesji, odpowiedzi udziela się zgłaszającemu na piśmie w ciągu 7 dni.

§ 48

Biuro Rady prowadzi wykaz złożonych interpelacji i zapytań, w których powinna być zawarta dokładna informacja o sposobie załatwienia i terminach. Obowiązkiem pracownika biura Rady jest zawiadomienie radnych o wpływających odpowiedziach na zapytania.

Radni

§ 49

1. Radny reprezentuje wyborców, utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, przyjmuje zgłaszane postulaty i przedstawia je organom gminy do rozpatrzenia. W szczególności radny:

a) bierze udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców gminy,

b) informuje o stanie gminy oraz o swojej działalności w radzie,

c) konsultuje materiały i projekty uchwał, które są przedmiotem obrad sesji,

d) przyjmuje postulaty, wnioski i skargi wyborców.

2. Spotkania radnego z mieszkańcami gminy odbywają się nie rzadziej jak jeden raz w roku.

3. Radny ma prawo przyjmowania mieszkańców gminy w sprawach dotyczących gminy w Urzędzie w terminach wcześniej ustalonych.

4. W każdy wtorek tygodnia w godz. od 10.00 do 16.00 burmistrz lub zastępca burmistrza przyjmuje mieszkańców w sprawach dotyczących gminy i jej mieszkańców.

5. Przewodniczący lub w uzasadnionych przypadkach wiceprzewodniczący Rady zobowiązany jest do pełnienia dyżurów w siedzibie Rady w wymiarze nie mniejszym niż 1 godz. w ciągu tygodnia.

§ 50

W razie nagminnego uchylania się od obowiązków Rada może udzielić radnemu “regulaminowego ostrzeżenia” przez podjęcie uchwały i podać ten fakt do publicznej wiadomości.

§ 51

1. Radny potwierdza swoją obecność na sesjach Rady oraz posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. W razie braku możliwości uczestniczenia na sesji Rady lub posiedzenia komisji, radny usprawiedliwia swoją nieobecność przewodniczącemu Rady lub przewodniczącemu komisji w ciągu 7 dni od daty sesji lub posiedzenia przez stosowne pisemne wyjaśnienie.

§ 52

1. Radni mają prawo inicjatywy uchwałodawczej, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Ponadto mają prawo występowania z interpelacjami w sprawach o zasadniczym znaczeniu dla wspólnoty samorządowej oraz zgłaszania wniosków i zapytań.

2. Radni mają prawo kierować do Zarządu interpelacje we wszystkich sprawach publicznych wspólnoty samorządowej.

3. Radny ma prawo korzystania z pomocy radcy prawnego zatrudnionego w Urzędzie w sprawach dotyczących działania organów gminy.

4. Radny ma prawo dostępu do wszystkich dokumentów i materiałów we wszystkich sprawach dotyczących gminy z wyłączeniem tych, które objęte są tajemnicą służbową lub państwową.

§ 53

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy państwowych.

2. Z radnym nie można rozwiązać stosunku pracy bez uprzedniej zgody Rady, której jest członkiem.

3. W przypadku złożenia wniosku przez pracodawcę zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

4. Przed podjęciem decyzji w sprawie komisja wysłuchuje radnego.

5. W sprawie, o której mowa w ust. 2, Rada podejmuje uchwalę bezwzględną większością głosów.

6. Przewodniczący powiadamia zakład pracy radnego o wyrażeniu zgody lub odmowie wyrażenia zgody przez Radę na rozwiązanie stosunku pracy z radnym.

7. Rada nie wyraża zgody na rozwiązanie stosunku pracy w przypadku określonym w ustawie o samorządzie gminnym.

§ 54

Radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Wysokość diet oraz należności z tytułu zwrotu kosztów podróży służbowej i zasady wypłacania ustala Rada w uchwale.

§ 55

Pracodawca udziela radnemu czasowego zwolnienia z pracy zawodowej w trybie ustawy gminnej. Jego podstawą jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonania określonych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez przewodniczącego Rady, przewodniczącego komisji lub burmistrza.

§ 56

Wygaśniecie mandatu radnego następuje z przyczyn i w trybie określonym w ustawie – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

Klub radnych

§ 57

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Klub radnych tworzą radni w liczbie nie mniejszej niż 5 osób.

3. Klub tworzą radni o wspólnych celach, poglądach, opiniach. Klub jest dobrowolnym zrzeszeniem radnych.

4. Klub reprezentuje przewodniczący klubu.

5. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

6. O utworzeniu klubu zawiadamia się Radę. Rejestr klubów prowadzi przewodniczący Rady. O każdej zmianie składu klubu powiadamia się Radę.

7. Rozwiązanie klubu następuje poprzez podjęcie uchwały, po zawiadomieniu Rady o jej podjęciu.

Wspólna sesja

§ 58

1. Rada może odbywać wspólne sesje z innymi radami w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.

2. Wspólne sesje organizuje przewodniczący zainteresowanych rad.

3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący wszystkich rad.

§ 59

1. Wspólna sesja jest prawomocna, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej rady.

2. Przewodniczący rad uczestniczących we wspólnej sesji wybierają przewodniczącego sesji.

3. Koszty sesji ponoszą równomiernie rady biorące udział we wspólnej sesji, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.

4. Przebieg wspólnych obrad może być regulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nie nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów rad, które biorą udział we wspólnej sesji.

§ 60

Każda z rad w odrębnym głosowaniu zgodnie z przepisami ustawy gminnej i postanowieniami statutu może podjąć jednobrzmiące uchwały.

Biuro Rady

§ 61

1. Biuro Rady zapewnia obsługę Rady i komisji Rady.

2. Prowadzi i przechowuje całość dokumentacji dotyczącej pracy Rady i komisji Rady.

3. Zapewnia obsługę techniczną obrad sesji Rady, posiedzeń komisji oraz innych spotkań i zebrań.

4. Przewodniczący Rady wykonuje zwierzchnictwo merytoryczne nad pracownikami biura Rady, natomiast burmistrz wykonuje obowiązki kierownika zakładu pracy.

Postanowienia końcowe

§ 62

1. Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy we właściwym jego interpretowaniu.

2. W sprawach nieregulowanych postanowieniami regulaminu zastosowanie mają przepisy ustawy
o samorządzie gminnym oraz Statutu Gminy Niemcza.

Załącznik nr 6 do Statutu Gminy Niemcza (poz. 1816)

Regulamin pracy Komisji Rewizyjnej

Postanowienia ogólne

§ 1

Komisja Rewizyjna, zwana dalej komisją, działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym oraz Statutu Gminy Niemcza.

§ 2

Komisja działa według zasad określonych w niniejszym regulaminie.

§ 3

1. W skład komisji mogą wchodzić wyłącznie radni.

2. Członkiem komisji nie może być osoba, która pełni funkcje przewodniczącego Rady i wiceprzewodniczącego Rady, a także będąca członkiem Zarządu.

3. Członkostwo w komisji wygasa w przypadku, o którym mowa w ust. 2.

4. Członkowie komisji mogą być wyłączeni z udziału w pracy komisji w sprawach, w których może powstać uzasadnione podejrzenie o ich stronniczość

5. O wyłączeniu decyduje komisja w formie uchwały wraz z uzasadnieniem.

§ 4

Do zadań komisji należy:

1) opiniowanie wykonania budżetu gminy,

2) przeprowadzanie kontroli działalności Zarządu i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych,

3) występowanie z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi, który podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową,

4) badanie i ocena na zlecenie Rady materiałów z kontroli Zarządu lub gminnych jednostek organizacyjnych dokonanych przez inne podmioty kontroli,

5) zadania zlecone przez Radę,

6) opiniowanie wniosków o odwołanie Zarządu lub poszczególnych jego członków, opinie wraz z uzasadnieniem komisja przedkłada Radzie w terminie 14 dni od złożenia wniosku,

7) wnioskowanie do Rady o przeprowadzenie kontroli przez RIO, NIK lub inne organy kontroli,

8) rozpatrywanie przy współpracy z właściwymi komisjami problemowymi skarg na działalność Zarządu, burmistrza, poszczególnych radnych oraz kierowników poszczególnych jednostek organizacyjnych,

9) przygotowanie corocznej oceny pracy Zarządu, której integralną część stanowią opinie o przebiegu realizacji przez Zarząd uchwał Rady, rozpatrywanie i załatwianie przez Zarząd skarg oraz realizacji przez Zarząd interpelacji i wniosków radnych.

§ 5

Uchwały podejmowane przez komisję mają charakter stanowiska, opinii lub wniosków i są przedkładane Radzie.

Zasady pracy komisji

§ 6

1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole w oparciu o roczny plan kontroli, który jest zatwierdzony przez Radę na pierwszej sesji w nowym roku. Na tej samej sesji komisja składa Radzie sprawozdanie ze swojej działalności za rok ubiegły.

2. Plan pracy zawiera co najmniej terminy odbywania posiedzeń oraz terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3. Sprawozdanie z działalności za rok ubiegły powinno zawierać:

a) liczbę, przedmiot, miejsce, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

b) wykaz ważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

c) wykaz uchwał podjętych przez komisję,

d) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty,

e) ocenę wykonania budżetu gminy za rok ubiegły.

4. Komisja składa również sprawozdanie w razie złożenia wniosku Rady określającego przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

5. Rada w formie uchwały może nakazać komisji:

a) rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli,

b) niepodejmowanie kontroli,

c) przerwanie kontroli,

d) przeprowadzenie kontroli kompleksowej nieobjętej zatwierdzonym planem pracy.

§ 7

1. Posiedzenia komisji przygotowuje i zwołuje przewodniczący komisji.

2. O terminie i miejscu posiedzenia komisji powiadamia się członków co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia w sposób powszechnie przyjęty. W przypadkach szczególnie uzasadnionych termin ten może być skrócony.

3. Zawiadomienie powinno zawierać porządek posiedzenia komisji.

4. Przewodniczący komisji wykonuje swoje zadania przy pomocy biura Rady.

§ 8

1. Komisja bada działalność gospodarczą, finansową
i organizacyjno-administracyjną kontrolowanych jednostek w oparciu o następujące kryteria:

a) legalności – zgodności działań kontrolowanych jednostek z przepisami prawa, w tym z uchwałami Rady i Zarządu,

b) rzetelności – zgodności wykonywania zadań z obowiązkami ciążącymi na wykonawcach czynności z tytułu sprawowanej funkcji lub zajmowanego stanowiska,

c) celowości – ocenie operacji gospodarczych w aspekcie zgodności z interesem gminy,

d) gospodarności – efektywności wykorzystania środków będących w dyspozycji kontrolowanego,

e) sprawności – ocenie czy dana jednostka w sposób właściwy realizuje nałożone na nią obowiązki.

2. Uprawnienia komisji w zakresie kontroli nie mogą naruszać funkcji kontrolnych innych komisji powołanych przez Radę.

§ 9

Kontrole przeprowadzane są według następujących zasad:

1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu zobowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

3. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

4. Kontrole przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez przewodniczącego komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby upoważnione do jej przeprowadzenia.

5. Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych zgłosić ten fakt kierownikowi kontrolowanego podmiotu, okazać upoważnienie oraz dowód osobisty.

6. Dokumenty niezbędne do przeprowadzenia kontroli przekazane są kontrolującym protokolarnie.

7. Kontrolujący mają prawo wstępu do pomieszczeń jednostki kontrolowanej oraz wzywania do złożenia wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej, przy czym wyjaśnienia utrwalone są na żądanie pracownika w formie protokołu.

8. W przypadku powzięcia w trakcie kontroli podejrzenia o zaistnieniu przestępstwa w kontrolowanej jednostce, komisja niezwłocznie informuje o tym w zależności od właściwości Radę lub Zarząd, wnioskując o przekazanie sprawy organom ścigania.

§ 10

1. Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli w terminie 14 dni od daty jej zakończenia protokół pokontrolny, który podpisuje kierownik jednostki organizacyjnej oraz osoby dokonujące kontroli.

2. Protokół powinien zawierać:

a) imiona i nazwiska osób przeprowadzających kontrolę,

b) wskazanie miejsca, przedmiotu i terminu kontroli,

c) opis stwierdzonego stanu faktycznego,

d) wykaz ustalonych nieprawidłowości z podaniem dowodów, na podstawie których ustalono te nieprawidłowości, a zwłaszcza dokumentów, wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej,

e) adnotację o zapoznaniu z protokołem kierownika jednostki kontrolowanej, zaopatrzoną podpisem tego kierownika,

f) podpisy osób przeprowadzających kontrolę.

3. Protokół przyjmowany jest przez członków komisji w drodze głosowania w formie uchwały.

4. Każdy członek komisji może wnieść do protokołu zdanie odrębne.

5. Oryginał protokołu przechowywany jest w aktach komisji w biurze Rady przez okres 4 lat po zakończeniu kadencji. Dłuższy okres przechowywania protokołów określają przepisy o archiwizacji.

6. Natomiast odpisy uwierzytelnione podpisem przewodniczącego komisji przekazane są:

– przewodniczącemu Rady,

– burmistrzowi,

– kierownikowi jednostki kontrolowanej.

§ 11

1. Kierownik kontrolowanej jednostki ma prawo zgłoszenia do otrzymanego protokołu w terminie 7 dni uwag co do treści i przebiegu kontroli.

2. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub przeprowadzającego kontrolę, osoby te są zobowiązane do złożenia w terminie 5 dni od daty odmowy pisemnego wyjaśnienia jej przyczyny.

3. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 2, składa się na ręce przewodniczącego komisji.

4. Jeżeli podpisania protokołu odmówił przewodniczący komisji, to składa on wyjaśnienie na ręce przewodniczącego Rady.

§ 12

Protokół z przeprowadzonej kontroli jak i dokumenty zebrane w toku kontroli nie mogą być wynoszone na zewnątrz biura Rady, Urzędu bądź kontrolowanej jednostki, a osoby, które w związku z przeprowadzoną kontrolą uzyskały informację stanowiące tajemnicę prawnie chronioną, obowiązane są do zachowania tych wiadomości w tajemnicy.

§ 13

1. Komisja w terminie 14 dni od daty zakończenia kontroli formułuje zalecenia pokontrolne i wnioski w sprawie:

a) usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości przez jednostkę kontrolowaną,

b) wyciągnięcia przez burmistrza konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych za ich powstanie,

c) ewentualnego skierowania sprawy do państwowych organów kontroli, nadzoru lub ścigania.

2. Zalecenia i wnioski komisja kieruje do Zarządu, przewodniczącego Rady, burmistrza i kierownika skontrolowanej jednostki.

§ 14

Burmistrz i kierownik jednostki kontrolowanej, do którego wystąpienie zostało skierowane, jest obowiązany w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 7 dni, zawiadomić komisję i przewodniczącego Rady o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.

§ 15

Komisja może na zlecenie Rady lub też po podjęciu stosownych uchwał przez zainteresowaną komisję współdziałać w wykonaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich przedmiotu działania.

Załącznik nr 7 do Statutu Gminy Niemcza (poz. 1816)

Regulamin pracy Zarządu Miasta i Gminy Niemcza

Postanowienia ogólne

§ 1

Zarząd Miasta i Gminy Niemcza, zwany dalej Zarządem, działa na podstawie Statutu Gminy Niemcza oraz niniejszego regulaminu.

§ 2

Regulamin Zarządu określa organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Zarządu.

§ 3

Zarząd jest organem wykonawczym gminy.

§ 4

1. W skład Zarządu wchodzą przewodniczący Zarządu, jego zastępca oraz trzech członków Zarządu.

1a. W skład Zarządu wchodzi przewodniczący Zarządu jego zastępca oraz jeden członek Zarządu.

§ 5

Do zadań Zarządu należy wykonywanie uchwał Rady oraz zadania gminy określone przepisami ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw.

§ 6

Do zadań przewodniczącego Zarządu oprócz zadań wynikających z ustawy o samorządzie gminnym i innych ustaw należy:

1) w zakresie reprezentowania Zarządu na zewnątrz wobec Rady i jej organów:

a) przygotowanie sprawozdania z działalności Zarządu,

b) przyjmowanie uwag i wniosków dotyczących działalności Zarządu,

c) reprezentowanie Zarządu w postępowaniu sądowym i administracyjnym, o ile z przepisów prawa lub uchwał Rady albo Zarządu nie wynika nic innego,

2) w zakresie organizowania prac Zarządu:

a) zapewnienie obsługi kancelaryjno-biurowej,

b) zwoływanie posiedzeń Zarządu,

c) przygotowanie projektu porządku obrad Zarządu,

d) określenie czasu i miejsca posiedzeń Zarządu,

e) dostarczanie członkom Zarządu materiałów i innych dokumentów niezbędnych do pracy,

3) w zakresie kierowania obradami Zarządu:

a) referowanie spraw objętych porządkiem obrad lub wyznaczenie osoby do referowania takich spraw,

b) otwieranie i zamykanie dyskusji nad poszczególnymi punktami obrad,

c) ustalanie kolejności zabrania głosów przez uczestników dyskusji.

Posiedzenia Zarządu

§ 7

1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego Zarządu w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej jak 1 raz w miesiącu.

2. Posiedzeniu Zarządu przewodniczy przewodniczący Zarządu, a w razie jego nieobecności zastępca.

3. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3 członków Zarządu.

3a. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2 członków Zarządu.

4. Uchwałę Zarządu podpisują wszyscy jego członkowie obecni przy podejmowaniu rozstrzygnięcia.

5. W posiedzeniu Zarządu biorą udział bez prawa głosu skarbnik oraz sekretarz gminy.

6. Na posiedzeniach Zarządu może być obecny każdy radny oraz inne osoby zaproszone przez przewodniczącego bez prawa głosu.

7. Zarząd może powołać zespół doradców z pracowników samorządowych kompetentnych w danej sprawie oraz ekspertów w danej dziedzinie.

§ 8

1. Zarząd podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał, a w przypadkach określonych ustawami w formie decyzji i postanowień administracyjnych.

2. Decyzje i postanowienia administracyjne wydawane przez Zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje burmistrz. W decyzji wymienia się imię i nazwisko członków Zarządu, którzy brali udział w jej podjęciu.

§ 9

1. Projekty uchwał, postanowień, decyzji, zarządzeń porządkowych i innych materiałów wnoszonych pod obrady Zarządu przygotowują zastępca burmistrza, sekretarz, skarbnik, kierownicy referatów oraz pracownicy na samodzielnych stanowiskach, każdy w zakresie swego działania.

2. Projekty, o których mowa w ust. 1, przed przekazaniem na posiedzenie Zarządu powinny być opiniowane pod względem merytorycznym przez burmistrza i prawnym przez radcę prawnego, jeżeli wiążą się z nadkładami finansowymi wymagają akceptacji skarbnika.

3. Projekty uchwał Zarządu opracowane są zgodnie z zasadami redagowania uchwał Rady.

4. Przygotowany według powyższych zasad projekt uchwały przekazywany jest członkom Zarządu oraz sekretarzowi i skarbnikowi gminy.

5. Powyższy tryb dostarczania projektów uchwał dotyczy również pism, dokumentów przewidzianych do rozpatrzenia i omówienia na posiedzeniu Zarządu.

6. Wszystkie dokumenty z posiedzenia Zarządu gromadzone i przechowywane są przez okres kadencji Rady u sekretarza gminy.

§ 10

1. Posiedzenia Zarządu są protokołowane.

2. Protokół zawiera w szczególności:

a) datę i numer kolejny posiedzenia,

b) wskazanie osoby przewodniczącej obradom,

c) listę osób, które wzięły udział w posiedzeniu,

d) przyjęty porządek obrad,

e) informację o ewentualnej zmianie przewodniczącego obrad,

f) treść podjętych rozstrzygnięć z podaniem terminu ich realizacji,

g) określenie komórki Urzędu odpowiedzialnej za realizację rozstrzygnięcia,

h) zajęte w poszczególnych sprawach stanowiska i wyrażone opinie,

i) treść oświadczeń, stanowisk i opinii wyrażonych przez osoby zaproszone do udziału w posiedzeniu.

3. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca obradom oraz protokolant. W przypadku zmiany przewodniczącego obrad protokół podpisują wszystkie osoby przewodniczące obradom.

4. Za terminową realizację decyzji Zarządu odpowiedzialny jest sekretarz gminy.

Rozstrzygnięcia Zarządu

§ 11

1. Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji, wynikające z ustaw oraz przepisów prawnych wydanych na podstawie i w granicach upoważnień ustawowych.

2. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej 3 członków Zarządu.

2a. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym w obecności co najmniej 2 członków Zarządu.

3. Uchwały podpisuje każdy z członków obecnych przy podejmowaniu rozstrzygnięcia.

4. Uchwały Zarządu dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte i zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 3 członków składu Zarządu.

4a. Uchwały Zarządu dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła dochodów, z których zobowiązania te zostaną pokryte i zapadają bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej 2 członków składu Zarządu.

5. W sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, burmistrz podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu.

Czynności te wymagają zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu Zarządu. Nie dotyczy to zarządzeń porządkowych.

6. W celu zatwierdzenia czynności, o których mowa w ust. 5, zwołuje się posiedzenie Zarządu.

7. W przypadku odmowy zatwierdzenia burmistrz cofa decyzję, jeżeli nie została wykonana lub nieuprawomocniła się. Jeżeli decyzja ta uprawomocniła się lub została wykonana, a dotyczy finansowej czy gospodarczej działalności gminy, burmistrz przesyła niezwłocznie sprawę do Komisji Rewizyjnej.

§ 12

1. Zarząd prowadzi rejestr rozstrzygnięć, o których mowa w § 11.

2. Rejestr jest jawny.

3. Rozstrzygnięcia, które chronią przepisy o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej oraz o ochronie dóbr osobistych, o udostępnianiu akt dotyczących postępowań prowadzonych w trybie określonym przez k.p.a., nie podlegają ujawnieniu.

§ 13

Obsługa Zarządu

Obsługę Zarządu zapewnia sekretarz gminy.

§ 14

1. Przepisy § 4 ust. 1, § 7 ust. 3, § 11 ust. 2, 4, tracą moc z upływem kadencji, w czasie której weszła w życie ustawa z dnia 11 kwietnia 2001 r. nowelizująca ustawę o samorządzie gminnym.

2. Przepisy § 4 ust. 1a, § 7 ust. 3a, § 11 ust. 2a, 4a, obowiązują od kadencji następującej po kadencji, w której weszła w życie ustawa z dnia 11 kwietnia 2001 r. nowelizująca ustawę o samorządzie gminnym.

Załącznik nr 8 do Statutu Gminy Niemcza (poz. 1816)

Wykaz

gminnych jednostek organizacyjnych

 

1. Miejski Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Niemczy

2. Ośrodek Pomocy Społecznej w Niemczy

3. Przedszkole Publiczne w Niemczy

4. Szkoła Podstawowa w Gilowie

5. Szkoła Podstawowa w Przerzeczynie Zdroju

6. Zespół Szkół w Niemczy

w skład którego wchodzą:

– Szkoła Podstawowa w Niemczy im. Bolesława Chrobrego

– Gimnazjum

– Punkt Filialny Szkoły Podstawowej w Wilkowie Wielkim.

Wykaz

jednostek, których organem założycielskim jest gmina

 

1. Niemczański Ośrodek Kultury w Niemczy

Miejska i Gminna Biblioteka Publiczna w Niemczy.